onarchie of republiek Bronchiletten Gezonken veerboot ,,Beairix" door drijvende bok gelicht Brugbouw Oosterschelde vordert goed JAeditatie F! C. KORTEHEG s ZOON Deeerw. heer T. Vetter 80 jaar Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUro-HOLLAITOSE EN ZEEUWSE EILANDEN Palmpasen Hossana, gezegend is Hij ik -k •k -k i^ Electronisclie instrumeiiten BERNARD&ZN. Fruitmanden en Frull^akjes POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS PRINS HENDRIKSTRAAT 14 Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 2017 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Pt is vanzelfsprekend, dat de te- gang van 'het aantal monarchieën de in sterke mate samenhangt met ontwikkeling van de democratische -in-^elen op staatkundig gebied. De narchie draagt nu eenmaal histo- cii iiet odium van absolutisme, vor- mv'IIekeur en aristocratische be dvoering. M;en behoeft heus geen nhanger te zijn van de beginselen r Franse revolutie of van het socia- me om toch een principieel voorstan te zijn van een democratische re- rinosvorm in de goede zin van het ord d.w.z. een staatssysteem, vi^aar- de volksinvloed is gewaarborgd en volksvrijheden izijn verankerd in n grondwet. Gezien het absolutisch rakter der oude monarchieën behoeft t niet te verwonderen, dat men in republiek de meest democratische eringsvorm zag en dat deze het ide- 1 werd van allen, wier vrijheid in t gedrang kwam. Dit verklaart de -ssale opmars van de republiekeinse atsvorm over de gehele wereld. He- s is ook deze door de beginselen iiet communisme in hoge mate ge- valueerd en moeten we duidelijk on- rscheid maken tussen goed-demo- tische republieken zoals Zwitserland de Verenigde Staten enerzijds en z.g. volksrepublieken der conmiu- tische landen anderzijijds. In de laat- immers is geen sprake van een rmale volksinvloed. Daar regeert de -tij, die in feite slechts een minder- id der bevolking uitmaakt, dictato- al. Men noemt dit wel de dictatuur n het proletariaat, maar het is in zen de dictatuur van een partijélite ét volkomen uitschakeling der demo- atisohe grondrechten. Daarom is zulk n „volskdemocratie" eigenlijk de te- npool van de echte democratie. Het -ord is trouwens belachelijk, want t betekent letterlijk „volks-volksre- Ing" (demosvolk). Dat woord „volk" brdt blijkbaar dubbel genoemd om t feit, dat de voUtsinvloed radicaal tgebannen is, in dubbele mate te ver zelen. We komen nu tot de vraag, of de -uze tussen het monarchale en het "ublikeinse stelsel bepaald wordt r onze godsdienstig-staatkundige ginselen. Deze staat er wel degelijk in verband, maar niet in deze zin, t het Calvinistisch beginsel als zoda- g voorkeur heeft voor de éne of voor andere regeringsvorm. Het legt zich geen van beide apriori vast. We za- n immers, dat beide staatsvormen fch in verschillende gedaanten kun- ;n voordoen, zodat het in laatste in- -ntie gaat om de beginselen, die aan n bepaaWe monarchie of republiek n grondslag liggen. Op zichzelf be- houwd is dus noch de monarchie, ^och de republiek de alleen-zuivere of alleen-gewenste staatsvorm. De keuze hangt van allerlei factoren af. Wij zijn aoch principiële monarchisten noch incipiële republikeinen, omdat we wel de absolute monarchie als de iiununistische of socialistische repu- iek verwerpen en anderzijds een ristelijk-democratische monarchie zo el als een dito republiek accepteren. het staatshoofd een vorstelijk per- on dan wel een burgerpresident is, oet niet doorslaggevend worden ge- fcht. Om het nog, anders te zeggen: ~n van deze beide staatsvormen is e enig bruikbare. Het is bekend, dat Calvijn er ook zo ver dacht In zijn „Institutie" schreef iJ. „Geen der staatsvormen munt dooi oortreffelijkheid boven de andere uit." 'rsoonlijk had hij echter een voor- ur voor de republiek in verband met et toen heersend absolutisme der mo- archen en de daaruit voortspruitende sstanden. Hij schreef hierover ook de „Institutie" „De zonde of het ebrek in de mens is oorzaak, dat het eiliger en draaglijker is, dat meer dan 'n persoon het roer van staat in han en hebbe, opdat de één de andere tot teun en waarschuwing zij en opdat, aar één te aanmatigend wordt, de deren als censoren en meesters hem toon houden." Hieruit blijkt, dat ,alvijn ter wille van een gezonde volks- vloed en ter vermijding van een dic- toriaal absolutisme der vorsten de oorkeur gaf aan de reppubliek, het- een gezien de tijd, waarin hij leefde, ker niet verwonderlijk is. Hij ver- 'erp dus het koningschap als de eni- 6 goddelijke rechtsvorm voor de staat, aar het wilde ook weer niet zeggen, at iiij elke monarchie afwees. Zijn oorhefde voor de republiek was het evolg van de omstandigheid, dat er en alleen maar absolute monarchieën aren. Anderzijds is het de vraag of Calvijn "ze tegenwoordige ultra-democrati- pe staatsvormen, zowel de monar- ale als de republikeinse, aanvaarden OU. Of eigenlijk is het geen vraag: hij u beide verwerpen. Allereerst omdat op revolutionaire beginselen rusten, anneer ze gebaseerd zijn op de volks- uveremiteit en niet op de souverei- «eit Gods, Maar ook omdat hij een wstander was van een aristocrati- me regeringsvorm. Dit woord is afge- öf uit het Grieks „aristos" d.i. de esle. Er wordt ^us mee bedoeld een «enng van de voomaamsten, de edel- '«n, m tegenstelling tot die van het ewone „lagere" volk. Men moet dit «vyn niet kwalijk nemen, want het tot diep in de 19e eeuw geduurd „En die voorgingen en die volgden, riepen, zeggende: Hosanna, geze gend (is) Hij, Die kcmt in de Naam des Heeren!" (Markus 11 9). Gezegend zij de grote Koning Die tot ons komt, in 's HEEREN Naam! Wij zeeg'nen U uit 's HEEREN woning; wij zegenen U al te saam,. De HEER' is God, door Wien w' aanschouwen het vrolijk licht, na bang gevaar; bindt d' offerdieren dan m,et touwen tot aan de hoornen van 't altaar. Hier beluistert ge de welkomst-zang van de inwoners van Jeruzalem, op Palmpasen. Het zijn woorden, ontleend aan de 118e Psalm. En ze golden inder daad Vorst-Messias. Het was een blijde stoet, vol Hosanna-geroep, die de Hee- re Jezus, gezeten op een ezelin, inhaal de binnen de stadspoorten. Als gold het hun toekomstige Koning, werden klederen voor Hem op de weg uitge spreid en palmtakken, fluks afgesne den, wuifden Hem toe; en welkomst gezang klonk Hem in de oren. HO SANNA! Aan de verwelkoming van Vorst Mfessias, in vers 26 van Psalm 118, gaat een gebed vooraf {vs. 25): „Och, HEERE, geef nu voorspoed! „En zo is het He breeuwse „Hosanna" aanvankelijk be doeld: „Heere, help toch!", een gebed, een angst-, een hulp-, een nood-kreet. Zo heeft het de eeuwen door weer klonken: HEERE, kom toch; help toch; verlos toch! Passend gebed, in advents tijd van Gods Kerk! Ook in onze tekst hebben de scharen „Hosanna!", HEERE, help toch!, gezon gen, gebeden en geroepen. Christus werd omstuwd door dit „Hulp"-geroep. Ja, HIJ zou helpen, gans ongedacht en langs wegen, gans niet vermoed door de massa. In de mond der schare was het Ho sanna geroep een vréugde-gezang ge worden. Let maar op de verbinding: Hosanna in de hoogste plaatsen. Als dan de Messias-Koning komt, dan mag het vreugdelied der dank en der aan bidding weerklinken. Hij is er, de Hel per, de Verlosser in de benauwdheden. Ja waarlijk, dit is de dag, die de HEE RE gemaakt heeft (vers 24, uit Ps. 118). Geen wonder, wanneer als van ver, het profetisch oog van de dichterlijke zan ger deze heerlijke komst van Vorst- Immanuël mag aanschouwen, dat hij zijn Psalm inzet met het: „Looft den HEERE, want Hij is goed; want Zijne goedertierenheid is in der eeuwigheid" (VS. 1). Zo hebben de scharen de Christus verwelkomd, toen Hij op Palmpasen Jeruzalem binnenreed. Ach, ze hadden nog veelszins „vleselijke" voorstellin gen van Hem; zelfs de discipelen. Ze dachten en hoopten, dat Hij het Joodse volk van het gehate Romeinse juk zou bevrijden. Dat juk benauwde ze blijk baar meer, dan wat de ware kerk zingt, met Psalm 118 5: „Uit de benauwd heid heb ik den HEERE aangeroepen; de HEERE heeft mij verhoord, (stellen de mij) in de ruimte!" Van die benauwdheid, van zonde schuld en satans-aanklacht uit, hebben die voorgingen en die volgden de eeuwen door tot God geroepen in de Naam van Jezus Christus: „HEERE, help toch; scheur Uw hemel; kom ter verlossing neer; verzoen zelf onze on betaalbare schuld!" En, als de HEERE ze verhoorde, hebben ze het „Hosan na!" ook als een blijde juichtoon mo gen aanheffen: de HEERE zij lof, want Hij is mij tot heil geworden! Hij heeft mij, arme, zo geheel onverdiend, in ruimte gezet. Er is altijd kaf en koren. Dat zal zo blijven in Christus' Kerk op aarde. Mensen, die niet met hun gehele hart roepen uit de benauwdheid, die het meer om wegneming van tijdelijk kwaad, van de gevolgen der zonde te doen is, dan om verzoening en verlos sing van de zonde zelf. On Palmpasen mogen in tal van ker kelijke gemeenten jongere en oudere mensen opstaan en het „Hosanna!" uit spreken: Gezegend is Hij, Die daar komt in de Naam des HEEREN! Maar o, gel.; laat er in die lofprijzing mogen doorklinken het oontmoedig smeekgebed „HEERE, help mij!" Ja, help mij! Want het wordt een persoonlijke zaak, als het wel is. Al zpuden alle mensen be houden worden, en ik stond buiten de zaak, buiten de aangebrachte gerechtig heid van Jezus Christus, dan helpt al mijn Hosanna-geroep uiteindelijk niets; dan behoor ik, helaas!, bij de „dwaze maagden" beeld van de kerk in- naam! die vóór Sions poorten staan, tot aan de toegang van de hemel ko men, maar niet binnen gaan tot de bruiloft van het Lam. O, dat er gebed moge zijn, jonge-lid- maten in uw aller hart! Dat er gebed voor u moge zijn, in het midden" der chr. gemeente. Dat het moge waarheid bevonden worden; wij geloven met het hart en belijden met de mond. Mond- belijdenis alleen kan de HEERE niet be hagen. Dan zegt Hij; dit volk nadert tot Mij m.et de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij! Ik weet, het is ontzettend moeilijk. Wie kan dit op brengen? Van onze kant is het dan ook een geheel, een totaal onmogelijke zaak, vrienden. Maar uit de benauwd heid worde het noodgeschrei geboren: Hosanna!, ach, HEERE, aan-zie en aan hoor mijn ellende. Hij is machtig, al machtig, goedertieren en genadig. Christus heeft voor gans ellendigen en maohtelozen die levendmakende Geest verworven, opdat wij door die Geest God en Zijn Christus in waarheid zou den kennen, geloven en belijden. Het oude PsalmviTOord is nog altijd waar: Ik héb geloofd, daarom heb ik gespro ken (Ps. 116). Hosanna!, gezegend zij de Koning, Die tot ons komt in 's HEE REN Naam. In en na het ware belijden en geloven, wordt ook de lofzang in het hart geboren. En men heeft de eeuwig heid nodig, om Hem, naar waarde nooit te danken, groot te maken. St. Ml'dijk. Ds. J. v. d. Haar. Hoestdrank intabletvorm.95ct voordat ook de vierde stand enige in vloed ging krijgen en pas in onze eeuw kwam het kiesrecht voor allen. Calvijn meende en dat was in zijn tijd te recht dat de „demos", de volksmas sa, niet kon regeren of meeregeren al leen reeds vanwege het analfabetisme. Principieel genomen wordt in elk ge val de monarchie niet door het chris telijk beginsel geëist. Het is wel in teressant na te gaan, hoe onze politie ke partijen over de twee staatsvorrhen 'denken. De A.R. partij zegt in art. 3 van haar Beginselprogram: „Zij houdt geen enkele staatsvorm voor de enig aanvaardbare. Voor Nederland oordeelt zij echter, dat de meest geschikte re geringsvorm is het grondwettelijk ko ningschap der Oranjes." Er staat over dit laatste nog meer, maar daarop ko men we later terug. De C.H. Unie schijnt iets monarchaler, want ze doet geen uitspraak als in de eerste zin, doch stelt in art. 5 van haar program: „Het constitutionele Koningschap, opgedra gen aan het huis van Oranje, is de vrucht van de leiding Gods met ons volk in de ontwikkeling van 's lands historie en tereoht in onze Grondwet bevestigd." Het Geref. Politiek Verbond stelt zich op het standpunt van de sou- vereiniteit van Oranje zonder nader commentaar. De Staatk. Geref. Partij stelt in art. 18 van haar program: „Wel ke regeringsvorm overigens ook goed moge zijn, voor ons land is het consti tutioneel koningschap, opgedragen aan het Huis van Oranje, de van God gege- vene." De Kath. Volkspartij spreekt uit, dat de gezagsuitoefening aan geen enkele bepaalde regeringsvorm gebon den is, maar ook dat in Nederland een eeuwenoude traditie een hechte ver- .bondenheid schiep tussen koningshuis en volk en dat daarom het Huis van Oranje de erfelijke drager van het na tionale koningschap is. In het program van de Partij van de Arbeid staat niets, wat op deze kwestie betrekking heeft. Men mag aannemen, dat ze principieel republikeins is, maar thans -in te genstelling tot 1918 (de mislukte revo lutie van Troelstra) en de eerste 15 ja ren na de eerste wereldoorlog geen bezwaren heeft tegen de monarchie on der Oranje. De Volkspartij voor Vrij heid en Democratie (V.V.D.) is volgens haar program het meest monarchaal. Ze zegt n.l. n art. 6: „De constitutioneel- parlementaire monarchie onder het na tionaal Koningshuis van Oranje acht de Partij de meest hechte waarborg voor de vrijheid des volks." De Paci fistisch Soc. Partij (P.S.P.) zwijgt even als de P.v.d.A. over de kwestie, maar zal principieel republikeins zijn. En de Com'm.wnistische Partij is uiteraard voor een volsksrepubliek, al wordt dit niet met zoveel woorden in haar program gezegd. We zien dus, dat de niet-socialistische partijen, hoewel ze niet apriori in alle omstandigheden vóór de monarchie zijn, deze thans prefereren boven de republiek. Daarbij worden echter uit drukkelijk enkele voorwaarden gesteld de monarch moet een Oranjevorst zijn en de monarchale vorm moet consti tutioneel en parlementair zijn. Over de ze condities en hun betekenis hopen we in een volgend artikel te handelen. VOOR BETEP 1^^ -■------- ^NRRP DE MIDDELHHRNISTEL:Z32S MELISSANT Kerkdienst Ger. Gem. in Ned. Voor de Ger. Gem. in Ned. hoopt morgen, za terdag 21 maart 's avonds om 6.30 uur en a.s. zondag te 10 en 6 uur voor te gaan ds. Mallan. OUDE TONGE Verzilvering vakantiebonnen. De in levering van de vakantebonnen voor de Landbouw, met afdruk 30 april 1964, zal plaats hebben op woensdag 25 mrt. a.s. van 7 t.m. 9 uur tot een bedrag van 90,bij de penningmeester van N.C.A.B., L. Brinkman, Bemhardstraat 1 alhier. We uieiigcii uier een foto van de maandagnacht in de Sluisse haven te Ooltgensplaat gezonken veerboot „Prin ses Beatrix". Dinsdag en woensdag zijn met behulp van een kraan alle auto's op één na van boord gehaald en gister morgen (donderdag) heeft de torenhoge drijvende bok „Condor" van Taks ber gingsbedrijf te Rotterdam met reuzen- kracht de drenkeling gelicht nadat 's morgens door een duiker twee strop pen onder het achterschip door waren gehaald. De gehele morgen zijn voor bereidingen tot de berging getroffen en tegen de middag draaiden de lieren van de Condor uiterst langzaam de Beatrix omhoog. Toen de boot eenmaal al boven kwam bleek het water een complete ruine, te hebben aangericht. Het dak was bedekt met een decimeters dikke brij van tonnen verloren gegane kunst mest. Ook stond er nog een auto aan dek van de heer M!. van Nieuwaal te Oude Tonge. Ook kwamen de twee draagbare brandspuiten van Achthui- zen en Ooltgensplaat weer tevoor schijn die maandagnacht toen de boot snel zonk in de vlucht moest worden achtergelaten. In de machinekamer en in het vooronder dreef een dikke laag olie en scherven en flesjes toonden aan waar de hofmeester J. Jordaan eens zijn domein had gehad, dit alles bedekt met een dikke laag slib. Met twee pompen van de assisterende sleepboot „Zee hond" eveneens van Taks bergingsbe drijf werden de ruimen en de machine- MIDDELHARNIS bespelen voor U de „PHILICORDA" en „EMINENT" IVlaak even een afspraak! Tel. 2427 ..^^„o^pompt. Ver in de middag hadden de bergers het karwei geklaard en kon het schip op eventuele lekken worden onderzocht. Inmiddels is de boot naar de werf Koopman te Dord recht gesleept. De dienst Ooltgensplaat- Dintelsas zal naar wordt verwacht tot vrijdag met de veerboot Prinses Irene moeten worden onderhouden. Deze veerboot heeft slechts een ge ringe vervoerscapaciteit en kan per vaart slechts 12 a i: :.;i.:><-nonv,'agens meenemen. De Gorcum V die op deze dienst vaart is momenteel ingelegd te Maassluis waar ze een andere pont ver vangt die naar de werf is. De machinist J. Kolderweijer die naar het zieken huis werd gebracht is vandaag naar huis teruggekeerd. De belangstelling van de Flakkeeë- naars voor dit niet alledaagse schouw spel was bijzonder groot. OOLTGENSPLAAT Maandag 23 maart a.s. hoopt de op ons eiland zeer bekend hulppprediker, de eerw. heer T. Vetter te Ooltgens plaat zijn 80st verjaardag te herdenken. Geboren te Dordrecht ging hij, geroepen zijnde het Evangelie te verkondigen, studeren voor de akte van godsdienst onderwijzer. Op 24 maart 1915 werd deze akte behaald en vrij spoedig volg de zijn benoeming als hulpprediker te Nieuw Lekkerland. In 1922 werd hij door de kerkeraad van de Herv. Gemeente te Ooltgens plaat aangezocht om in de buurtschap Langstraat (2e predikantsplaats) te ko men arbeiden. Deze benoeming werd door de heer Vetter aanvaard en hij verbond zich aldaar met de woorden uit 1 Cor. 2 2 „Want ik heb niet voor genomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus en Dien gekruisigd." Het werk in de Langstraat w^erd geze gend en het vergaderlokaal, gesticht door zijn voorganger de heer J. Wiel- houwer, die vertrok naar Amerika en aldaar de Ger. Gemeenten diende en inmiddels is overleden, bleek spoedig te klein. Toen is het kerkje gebouwd, dat tot heden nog in gebruik is. Breed arbeidsveld De heer Vetter heeft een breed ar beidsveld gehad. Hij trok zijn gehoor vanuit de gehele omtrek en in de va cature tijden deed hij veel werk te Oolt gensplaat. Hij heeft daar ook jaren de catechisaties gaihouden, vele begrafe nissen geleid en zieken bezocht. Ook te Oude Tonge en Den Bommel en andere plaatsen op ons eiland wer den door hem ambtelijke werkzaamhe den verricht, en predikbeurten vervuld. In 1938 werd hij ernstig ziek, maar de Heere richtte hem op en zijn ambtelij ke arbeid kon weer worden vervuld. Het lijkt er op, dat men. over de in aanbouw zijnde brug over de Ooster schelde al heel spoedig zal kunnen rij den, als men deze foto beziet. Maar dat is toch wel een beetje gezichtsbedrog. Op de pijlers aan de Noord-Beveandse kant ziet men een montageligger, met behulp waarvan de brugdelen die van voorgespannen zijn gemaakt', op hun plaats worden gelegd. Deze stalen ligger is 250 meter lang en 350,000 kg. zwaar. Darachter de geweldige drij vende bok. Het werk vordert snel, er zijn reeds tal van pijlers geplaatst, waarover later het wegdek wordt ge trokken. Naar Middelharnis In 1944 evacueerde de familie naar Middelharnis. Een 22-jarige arbeid te Langstraat werd hiermede afgesloten. Van de Herv. Kerkeraad kreeg hij al daar een benoeming tot hulpprediker. Hij heeft daar tot 1 juli 1954 gewerkt en werd toen wegens gevorderde leef tijd eervol ontslag verleend. Bij zijn 40- jarig ambtsjubileum in maart 1955 werd door de heer Vetter in de her vormde kerk te Sommelsdijk een ge dachtenis - rede uitgesproken. Na het overlijden van zijn vrouw in 1957 kwam de heer Vetter bij zijn zoon, de heer J. L. Vetter, Kaai 6 te Ooltgensplaat, inwonen. Tot 1962 heeft hij gepreekt, wat zijn lust en zijn leven was. In mei van dat jaar ging hij voor het laatst voor te Langstraat. De krachten werden min der en op doktersadvies moest hij het preken staken. Alhoewel niet sterk van hart voelt de heer Vetter zich nog niet zo oud. Hij mag nog roemen van de weldaden des Heeren. Speciaal In het opmaken vaB B. V. d. VEER Telefoon 2682 WestdQk 86 MIDDELHARNIS

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1964 | | pagina 1