e Hervormde
Synode
en het leger
Optiscli^grapie van Prins Berniiard
Wederom samenvoeging van
gemeenten
N.V. Emgo schafte
nieuwe
,,hoogwerker" aan
Meditatie
F^.C.KORTEWECaZOON
Vrijdag 13 maart 1964
No. 3271
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Jezus gegeseld
-k -k ii-
i^ ik -k
ix -k i^
ik iK -k
EleGtronisciie instrumenten
BERNARD&ZN.
Oud-kantonnier- havenmeester
K. L van Mierloo
plotseling overleden
Nu Zuid-Beveland slachtoffer van een rage
Fruitmanden en Fruitbal(les
j»^De ^ruitcentrale"
p ,.-3 HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL.
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
ine controverse tussen de Hervormde
Snode en de hoofdlegerpredikant ds.
Boi één van principiële aard. Voor
p jjk heeft ze momenteel niet zo-
-l'om het lijf, want volgens medede
gen van ds. Bos gaat het slechts om
ele predikanten. Van de vierhonderd
«serve-legerpredikanten hebben er om
ae kwestie slechts twee ontslag ge
ragd en van ruim 80 actief dienende
n er ook maar twee, die het niet met
m eens zijn. De hele staf van 9 man
-It zijn standpunt op één na n.l. ds.
kerhof en ze hebben dit ook aan de
atssecretaris medegedeeld. Na de
log was het soms wel eens moeilijk
doende hervormde legerpredikanten
krijgen, maar volgens ds. Bos gaat
t juist nu veel beter. Slechts enkele
en niet meer worden opgeroepen,
dat ze over het rapport niet willen
jgen.
"e zien dus, dat de synode veel gro-
kabaal maakt dan nodig is. En onze
rbazing wordt, gezien bovengenoemde
£ers, nog groter bij het vernemen van
■eenstemmigheid der synode, die blijk
-r beslist niet de mening van de kerk
zelfs niet van de predikanten ver-
i. Men doet alsof de vrijheid van
dsdienst en van de Evangelieverkon
ing in het geding is, maar daarvan
absoluut geen sprake. Het blijkt, dat
hoogste 1 of 2"/o der, hervormde le-
rpredikanten het met ds. Diekerhof
het kernwapenrapport eens is, zodat
synode op instigatie van een
ar leidslieden, die in de Carnegielaan
Den Haag zetelen, een kwestie ont-
tent, wier actualitiet sterk moet wor-
n betwijfeld. Deze zaak wordt on-
enredig opgeschroefd. Het verheugt
bijzonder, dat bij de predikanten
e in het leger dienen, blijkbaar veel
zonder ideeën leven dan bij enkele
odale fanatici.
Het standpunt van de Herv. Synode
mt hierop neer, dat de hervormde
erpredikanten waarborgen moeten
-bben, dat zij in hun ambt niet be-
merd worden bij prediking, belijden
getuigen en derhalve ten volle hun
btbediening kunnen nakomen. De
ode rekent blijkbaar daaronder ook
t uitdragen van de ideeën van het
ernwapenrapport. Zoals onze lezers
len begrijpen zijn virij het daar be-
t niet mee eens. De geestelijke ver-
rging van het leger, de vloot en de
chtmacht kan niet mede inhouden
n bepaald standpunt te propageren
ake het al of niet geoorloofde van
t gebruik van kernwapens, temeer
"dat de synode wel conventionele be-
pening wil toestaan. Het verschil
ertussen is niet van principiële aard.
r. Lunshof wees er in E.W. terecht
dat bij het massale bombardement
Dresden .(voorjaar 1945) met bri-
ntbommen 138.000 doden vielen en
J de atoomboom op Hiroshima 78.000.
anneer de synode in haar recht op
'je prediking en verzorging ook al-
riei kwestieuze onderwerpen gaat be
ekken, die ze in Herderlijke Schrij-
ns etc. de kerk en de wereld instuurt,
n gaat zij daarmee te ver. We weten,
t in de reeks publicaties na de oorlog
■v. ook de sociale kwestie in een be
laid licht is gesteld, te weten dat van
et doorbraak-socialisme en dat b.v.
"k op Schoolgebied wonderlijke ideeën
jn verkondigd. Behoort dit nu alle
aal tot de verkondiging? Daar kan
een sprake van zijn. Het lijkt eer op
paganda, die bovendien nog door
n zeer groot deel van het kerkvolk
dicaal wordt afgewezen.
gezien daarvan lijkt het ons toch
anzelfsprekend, dat geen enkele over-
"id kan toestaan, zelfs al beroept een
erk zich op een godsdienstig begin-
'1, dat de krijgsmacht in haar weer-
aarheid ondermijnd wordt. Onze re-
ering verwerpt met instemming van
njwel het gehele parlement het pa-
usme, dus de weerloosheid en de een-
dige ontwapening. Zij wijst eveneens
et atoompacifisme af. Omdat aanvaar-
ng daarvan betekent, dat het vrije
esten evenzeer weerloos wordt, daar
6 conventionele bewapening tegen-
ver met atoomwapens uitgeruste le
ers waardeloos is. Zij acht om met
s. Bos te spreken „het atoomzwaard
et enige, dat haar is overgebleven om
e bevolking effectief de grootst mo-
eli]ke bescherming te geven tegenover
e demonie van een stelsel, dat gewa-
'nd met de modernste technieken bij
-\ ^^'i^^ijdige atoombewapening ge-
aKkelijk een geestelijke massamoord
P ons en ons nageslacht kan uitvoe-
de historie nimmer heeft ge-
end." Het doel van de kernbewapening
preventief, althans voornamelijk: het
tschrilïken van toet Russische imperia-
stische communisme. En we zijn het
et ds. Bos eens al is hij gerefer
eerd en schrijver dezes hervormd
at wij niet kunnen toelaten, dat de
racht van onze krijgsmacht van bin-
enuit wordt uitgehold.
De actie van ds. Diekerhof en zijn
odale beschermheren is in feite, om
,et „Elsevier" te spreken, „een po
ng om via de ^trijdmachtpredikanten
"or het atoompacifisme propaganda te
alten in de strijdkrachten zelf." Dit
gevaarlijk en ontoelaatbaar. De le
erpredikanten hebben als zodanig niet
e taak onze bewapening te beoordelen,
Toen nam Pilatus dan Jezus en
geselde Hem. (Joh. 19 1)
En door Zijn striemen is ons ge
nezing geworden. (Jes. 53' 5)
Jezus heeft geleden onder Pontius
Pilatus. Eeuwenlang reeds heeft de
kerk dit beleden, en zij heeft daarbij
gedacht aan de met de heilige handen
op de rug gebonden, gebogen gestalte
van de Man van smarten, aan Wie het
profetische lied vervuld wordt: Ploe
gers hebben op mijn rug geploegd, zij
hebben hun voren lang getogen. Ziet u
Hem staan voor de rechterstoel, vast
gebonden aan de paal. Zijn klederen van
Zijn lichaam gerukt, om de striemerrfe
slagen van de gesel op te vangen? Zal
niet elke slag onze ziel ineen doen krim
pen van ontzetting? De Zoon van God,
de Heiland van zondaren wordt gesla
gen door ruwe handen van mensen. De
gesels knallen door de luoht en slaan
diepe wonden in het lichaam van Hem,
die zo vele mensen heeft genezen. Zij
slaan wonden in Zijn reine ziel, waarop
goddeloze mensen beuken in hun sata
nisch spel, in hun demonische hard
heid, in het botvieren van hun diaboli
sche haat tegen God.
Toen nam Pilatus dan Jezus en geselde
Hem. Dat is de voorbereiding van het
kruis. Nu kan het vonnis niet anders
meer uitvallen, dan: de kruisdood. Pi
latus moge pogen door de erbarmelij
ke gestalte van de gegeselde Jezus iets
van medelijden waklter te roepen bij
Zijn aanklagers, dat neemt niet weg,
dat de geseling van Christus in feite
het begin betekent van de uitvoering
van het vonnis, dat officieel nog door
de stadhouder geveld moet worden.
Een gegeselde Jezus betekent een Je
zus, die op weg is naar het kruis. Dat
heeft Jesaja beter begrepen,' dan Pi
latus.
tV -iV iV
Toen nam Pilatus dan Jezus én gesel
de Hem. Jezus wordt het slachtoffer
van de stadhouder. Of is het anders?
^f^Aet Fabrieken Zevenbergen
maar het leger geestelijk te verzorgen.
Zij bemoeien zich met zaken, die bui
ten hun competentie liggen, doch moe
ten het Evangelie verkondigen. De he
le kwestie wordt nog klemmender als
we in aanmerking nemen, dat deze an
ti atoombom predikanten hun propa
ganda kunnen maken op kosten van de
regering, want deze betaalt. Dit is een
onmogelijke situatie. Er wordt onrust
in de krijgsmacht gewekt en het re
sultaat kan zelfs zijn, dat dienstweige
ring er het gevolg van is. Er mag en
moet derhalve van de minister gevraagd
worden, dat hij dit soort-legerpredikan-
ten en eventueel ook marine- en
luchtvaartcollega's uit de strijd
krachten weert. De Herv. Synode be
weert wel, dat alleen de kerk tucht
over hen kan oefenen en dat zij alleen
kan bepalen wat ze te zeggen en te
zwijgen hebben, maar dit is een opvat
ting, die we geenszins delen en die
getuigt van een wel zeer sterke hoog
kerkelijke mentaliteit en een soort ker
kelijk imperialisme.
(Het ligt voor de hand, dat de synode
steun kreeg van pacifistische zijde en
van het links-socialistisehe weekblad
„Vrij Nederland", dat onder de titel
„Protesterende protestanten in het le
ger" zich aan de zijde van ds. Lands
man CS. schaarde. Dit blad verheug
de er zich ook over, dat in het A.R.
dagblad „Trouw" ds. Bos „de wind van
voren kreeg." Deze had zich volgens
V.N. vergist in de aard van Trouws
hoofdredacteur dr. Bruins Slot, die
„lang niet zo rechts is als men hem in
rechtse kring wil stellen." Nu, dat wis
ten we al lang. Als de A.R. partij nog
meer wil achteruitgaan, moet ze deze
oud-fractieleider als hoofdredacteur van
„Trouw" laten aanblijven. Maar ove
rigens krijgt de synode weinig steun,
zoals we zagen zelfs ook niet van haar
eigen legerpredikanten, waarvan slechts
een handjevol haar mening deelt. Toch
vrezen we, dat dit voor haar voorman
nen geen beletsel zal zijn, deze kwes
tie scherp te blijven stellen en het wel
licht zelfs zover te laten komen, dat
ze, ingeval de minister voet bij stuk
houdt, het hele instituut der legerpre-
Ja, Jezus is wel het „slachtoffer", maar
niet van Pilatus. Want deze onrecht
vaardige rechter, die verstrikt raakt in
zijn eigen lafheid en onrecht, meent wel
Jezus te nemen, maar in werkelijkheid
is hèt toch anders. Pilatus heeft niets
te nemen. Laat hij zich na dit onrede
lijke bevel maar terugtrekken om aan
zijn vrouw Claudia Procula te gaan
vertellen, hoe het proóes rondom deze
Rechtvaardige zich heeft ontwikkeld,
laat deze man, die de naam van rech
ter niet waard is, zijn handen gaan
wassen in vermeende onschuld, Jezus
gaat Zélf wel naar de geselpaal! Hij
gaat ook nu de weg van de Schrift om
het woord te vervullen: Ik geef mijn
rug degenen, die Mij slaan. Hoort u dat
goed, Pilatus? U derilït Jezus te nemen,
maar in werkelijkheid gééft Jezus Zich.
En zeg dat maar tegen Uw soldaten,
die uw gebod gaarne uitvoeren en zich
vergrijpen aan de Zoon van God. Zij
zullen de Koning der Joden geselen tot
bloedens toe; zij zullen Hem spotkoning
maken; zij zullen een caricatuur maken
van Jezus' heerschappij, en Hem in hun
sadistische smaad begroeten; Ave Rex
ludaeorum. Gegroet Koning der Joden;
maar zij weten niet, dat óók dit lijden
reeds geprofeteerd is. Neen, Pilatus, gij,
noch uw dienaren weten. Wie gij voor
u hebt, want gij kent de Schrift niet.
Hoe zoudt gij dan Jezus kennen?
En door Zijn striemen is ons gene
zing geworden, Jezus gaat ook in Zijn
geseling de Hem aangewezen weg. Dat
is de weg van het plaatsvervangend en
verzoenend lijden. Hij is inderdaad het
„slachtoffer", want Hij is het Lam, dat
ter slachting wordt geleid. De gesel
paal stond allang klaar, en. de gesels
waren Hem bekend. Hij heeft het Zelf
geweten en erover gesproken. Hij wil
de gegeseld worden om de Zijnen te
verlossen van de striemende toorn van
God. Zijn liefde is groter, dan de kracht,
waarmee de gesels gehanteerd worden^j
Want daardoor wilde Hij genes^gtb^-
werken; genezing van alles, waFïn het
leven van de mens en van de schepping
dodelijk ziek is.
Jezus geneest! Want Hij ondergaat
deze ontzettende tuchtiging om Zijn
kinderen te bevrijden van hun overtre
dingen. Hij draagt de schuld, maar ook
de verderving. Hij maakt het zieke ge
zond. Niet één geselslag wordt Hem te
weinig gegeven. Het rijke evangelie
van de Borg onzer zielen wordt hier in
al zijn dieptegepredikt. Zijn heUig li
chaam heeft Hij niet alleen laten ver
breken aan het kruis, maar óók hier bij
de geselpaal ondergaat Hij deze helse
marteling om onze zonden in Zijn li
chaam te dragen, opdat wij, der zonden
afgestorven zijnde, der gerechtigheid le
ven zouden.
Toen nam Pilatus dan Jezus en ge
selde Hem! Welk een machtig lijdens
evangelie, dat genezing verkondigt aan
doodzieke mensen. Wat doen wij met
deze boodsohap? Gaan wij de weg van
Jeruzalems vrouwen? De weg van het
klagend medelijden, dat door de Man
van smarten bestraft wordt?
Zij weenden om, de pijn
van hun lijdende Heer,
Maar wisten niet,
dat zij zelf door hun schuld
Zijn kroon hadden gevlochten.
Zijn beker gevuld.
Medelijden komt niet te. pas op de
via dolorosa. Wat dan wel? Jesaja
geeft u het ontdekkende en vertroosten
de, antwoord: door Zijn striemen is ons
genezing geworden,
lV -jJr iV
Moet Hij dat spotkleed dragen.
Dat riet, die doornenkroon,
Lijdt Hij die smaad, die slagen.
Hij, God, Uw eigen Zoon?
Ja, ik kost Hem die slagen.
Die smarten, en die hoon;
Ik doe dat kleed Hem dragen,
Dat riet, die doornenkroon;
Ik sloeg Hem al die wonden,
Voor mij moest Hij daar staan;
Ik deed door mijne zonden
Hem al die jamm'ren aan.
Laat mij toch nooit vergeten
Die kroon, dat kleed, dat riet!
Dit trooste mijn geweten:
't Is al voor mij geschied!
Ede.
Ds. E. F. Vergunst.
-o--------
NAAR DE
MIDDELHRRNIS-TEL:Z328
dikanten in de waagschaal zal stellen
terwiUe van enkele atoompacifisten,
die menen met hun ideeën de krijgs
macht te mogen ondermijnen. Er is al
een actie aan de "gang van de Amster
damse predikanten, die de status van
de legerpredikanten willen wijzigen en
duidelijk willen vastleggen, dat deze
uitsluitend dienaar van de kerk" zijn,
wat natuurlijk voor de overheid onaan
vaardbaar moet zijn. Deze predikanten
erkennen zelf, dat hier geen stuk belij
denis in het geding is, maar ze willen
de mogelijkheid van het bespreken der
problematiek met de soldaten. Ze zien
het optreden van ds. Bos als censuur.
Uit deze erkenning blijkt echter zon
neklaar, dat hier geen sprake is van
vrijheidsbeknotting. Daarvan kan pas
gesproken worden als de Evangelie
verkondiging in het geding is.
De acties over deze kwestie zijn thans
in volle gang. De Herv. Synode heeft
hulp gekregen van twee socialistische
Kamerleden, de heren Patijn en Klei-
wegt, die vragen hebben gesteld aan
de minister. Daartegenover heeft het
Eerste-Kamerlid Algra (A.R.) eveneens
opheldering gevraagd, maar vanuit te
genovergesteld gezichtspunt. Het gaat
hier n.l. ook nog over de merlrwaardige
houding van de minister en de staats
secretaris in deze kwestie, waarop we,
als meer hierover bekend is, gaarne nog
willen terugkomen.
MIDDELHARNIS
bespelen voor U de
„PHILICORDA" en „EMINENT"
Maak even een afspraak! Tel. 2427
MIDDELHARNIS
Dinsdagmiddag is in het „Diekhuus"
te Middelhamis waar een bejaarden
middag werd gehouden plotseling over-
leden de 75-jarige oud-kantonnier-ha-
veraneester te Middelhamis, de heer
K. L, van Mierloo. De heer van Mierloo
is na zijn pensionering steeds aktief ge-
weest in het werk voor de bejaarden.
Hij was thans commissielid van de
bej aardensociëteit.
De heer Mierloo trad op 1 jan. 1917
I bij R.W.S, als kantonnier in dient. Hij
werd gestationeerd aan het Flauwe
werk te Ouddorp waar hij tevens woon
de in de woning die na de ramp is
afgebroken. In 1942 volgde zijn benoe
ming als kantonnier-havenmeester te
Middelharnis-ihavenhoofd, waarna hij
in 1952 bij het toereiken van de pen
sioengerechtigde leeftijd met pensioen
ging. De ontsteltenis in het Diekhuus
was groot en alle aktiviteiten voor de
gehele week werden afgelast. De begra
fenis heeft vanmiddag (vrijdag) plaats
gehad.
Wat we tot voor kort alleen maar
„uit de stad" kenden zuUen we spoedig
ook op Flakkee aan het werk kunnen
zien, n,l. de zg. „hoogwerker", een
wagen met hefinrichting,, speciaal ge
schikt voor reparatie en onderhoud van
bovengrondse leidingen en straatver
lichting. De monteurs van de E.M.G.O.
zullen de defecten aan de lichtmasten
thans heel wat gemakkelijker kunnen
repareren nu zij de beschikking hebben
over een dergelijke wagen die dezer
^'^«riï^gePT^^'niS^ r
dagen door dit bedrijf is aangeschaft.
Het zich steeds uitbreiden van het aantal
lichtmasten, die niet alleen in hoeveel
heid maar vooral ook in lengte toena
men deed zich de behoefte aan een der
gelijke wagen sterk gevoelen. Nu kun
nen de benodigde gereedschappen wor-
den vervoerd en de monteur behoeft
J geen gevaarlijke klim meer te maken
langs een wiebelende ladder. Een druk
op de knop brengt hem a la minute
I waar hij wil zijn tot een maximum
Woensdagochtend heeft Z.K.H, Prins Bernhard in Delft de opening verricht
van een nieuwe vleugel van de fabriek van de N,V. Optische Industrie „De
Oude Delft". Foto: In een Optische Industrie mogen optische grapjes wor
den verwacht, zoals hier van het gesprek tussen Prins Bernhard (links) en
de directeur van het bedrijf, dr. A. Bouwers.
In diverse streken van ons land heeft de Minister van Binnenlandse Zaken
Toxopeus plannen om een herindeling van gemeenten te doen plaats vinden.
Nu heeft hij via Gedeputeerde Staten van Zeeland een herindeling voorgesteld
voor de gemeenten van Zuid-Beveland. Wij hebben hier met opzet de Minis
ter op de voorgrond geplaatst, daar hij het is, die een samenvoegings-rage ver
oorzaakt. Natuurlijk zijn er gemeenten, die van nature bij elkander horen en
om dergelijke gemeenten samen te voegen is op zichzelf geen bezwaar, maar
om willekeurig dorpen bijeen te voegen tot een gemeente, daar is wel bezwaar
tegen. De minister moet wel bedenken, dat hij door grotere eenheden, te cre
ëren, de socialisten in de kaart speelt!
Wat hebtoen Gedeputeerde Staten nu
voor Zuid-Beveland als combinatie ge
dacht:
1, Rilland-Bath, Krabbendijke, Waar
de en de buurtschap Oostdijk (totaal
circa 7,000 inowners).
Als motief wordt hier gebruikt de
toekomstige ontwikkeling in verband
met de geplande Schelde-Rijnverbin-
ding en het zgn. Reimers-waalplan.
2, Kruiningen (met Hansweert), Yer-
seke en Ideine gedeelten van Kapelle
en Wemeldinge (in totaal circa 10,000
inwoners).
Hier is het motief het verloren gaan
van de oestercultuur. Gemeenschappe
lijk met Kruiningen dient industrie te
worden aangetrokken ter vervanging
van dit verlies. Deze gemeenschappe
lijke economische belangen moeten, al
dus Gedeputeerde Staten zwaarder we
gen dan de verschillen in politiek en
godsdienstige opzichten. Over dit laat
ste-valt o,i. nog wel het een en ander
te zeggen en komen hierop ook nog
nader terug.
3. Kapelle, Wemeldinge, het dorp
Kattendijke en een stukje Kloetinge
(circa 7.600 inwoners).
Het motief voor deze samensmelting
is dat hier een grotere fruitteeltge
meente ontstaat.
Wij vragen ons wel af, of de fruit
teelt als zodanig met een „grotere" ge
meente gebaat zal zijn.
4. Goes, Wilhelminadorp en Kloe
tinge (circa 18.500 inwoners).
hoogte van 10 meter. De arm, die een
gewicht van 150 kilo kan heffen kan
90 gr. zwenken. De bak is geïsoleerd
tot 10.000 Volt zodat deze ook een gro-
tere veiligheid biedt. De wagen is ge-
bouwd op een Thames Trader chassis
en heeft een gesloten laadbak die een i
flinke werkruimte biedt. Boven op
is een rek gemaakt, waarop enkele
lichtmasten kunnen worden vervoerd.
Vanuit de cabine kan per telefoon met
de monteur die hoog en droog in de
bak zit worden gesproken.
De bak kan door degene die er in
staat worden bediend, hij zwenkt naar
alle richtingen en kan precies worden
gebracht waar de monteur voor dë
reparatie zijn moet.
De wagen is reeds in bedrijf gesteld
en we mogen daarom verwachten dat
een niet brandende lantaarn spoedig
als een witte raaf zal zijn.
Wij hebben hiernaast een artikel
geplaatst handelend over de
plannen van herindeling van ge-
m,eenten op Zuid-Beveland. On
ze redactie m.eent dat daarvoor
in onze gehele lezerskring be-
lap.gstelling zal bestaan, omdat
de samenvoeging gemeenten ook
op Goeree-Overflakkee heeft ge
speeld en in feite nog niet van
de baan is. Bovendien lopen er
plannen in Zeeuws-Vlaanderen,
Walcheren en voor het eiland
Tholen. Met recht kan het een
rage worden genoemd. Voor de
gemeentebestuurders die ons blad
lezen kan het van belang zijn,
welke motieven tegen deze sa
menvoeging worden aangevoerd.
Goes moet volgens de toelichting ex-
pansie-mogelijkheden hebben. Dit kun
nen wij volkomen onderschrijven, te
meer, daar Kloetinge en Goes practisch
aan elkander zijn gegroeid.
5. Wolphaartsdijk, de dorpen 's Heer
Arendskerke en 's Heer Hendrinkskin-
deren en een deel (Baarsdorp) van de
gemeente 's Heer Abtskerke (totaal on
geveer 4.200 inwoners).
Versteviging van de recreatie-moge-
lijkheden van Wolphaartsdijk aan het
„Veerse-meer" is hier het motief.
6. Ellewoutsdijk, Driewegen, Baar-
land, Oudelande, Hoedekenskerke (met
Kwadendamme), Nisse, 's Gravenpol
der, 's Heer Abtskerke en een deel (de
kom) van Ovezande (ongeveer 7.400 in
woners).
De „zak" van Zuid-Beveland is in
twee gemeenten opgedeeld. O.l. wille
keurig, met het gevolg, dat de protes
tantse gemeenschappen verzwolgen
worden door katholieken (o,a, Borssele
en Nieuwdorp).
(Zie vervolg binnenzijde)
Speciaal in het opmaken van
B. T. d. VEEK
Telefoon 2682 WestdQk S6
MIDDELHARNIS