e Hervormde Synode en het leger Optiscli^grapie van Prins Berniiard Wederom samenvoeging van gemeenten N.V. Emgo schafte nieuwe ,,hoogwerker" aan Meditatie F^.C.KORTEWECaZOON Vrijdag 13 maart 1964 No. 3271 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Jezus gegeseld -k -k ii- i^ ik -k ix -k i^ ik iK -k EleGtronisciie instrumenten BERNARD&ZN. Oud-kantonnier- havenmeester K. L van Mierloo plotseling overleden Nu Zuid-Beveland slachtoffer van een rage Fruitmanden en Fruitbal(les j»^De ^ruitcentrale" p ,.-3 HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL. ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. ine controverse tussen de Hervormde Snode en de hoofdlegerpredikant ds. Boi één van principiële aard. Voor p jjk heeft ze momenteel niet zo- -l'om het lijf, want volgens medede gen van ds. Bos gaat het slechts om ele predikanten. Van de vierhonderd «serve-legerpredikanten hebben er om ae kwestie slechts twee ontslag ge ragd en van ruim 80 actief dienende n er ook maar twee, die het niet met m eens zijn. De hele staf van 9 man -It zijn standpunt op één na n.l. ds. kerhof en ze hebben dit ook aan de atssecretaris medegedeeld. Na de log was het soms wel eens moeilijk doende hervormde legerpredikanten krijgen, maar volgens ds. Bos gaat t juist nu veel beter. Slechts enkele en niet meer worden opgeroepen, dat ze over het rapport niet willen jgen. "e zien dus, dat de synode veel gro- kabaal maakt dan nodig is. En onze rbazing wordt, gezien bovengenoemde £ers, nog groter bij het vernemen van ■eenstemmigheid der synode, die blijk -r beslist niet de mening van de kerk zelfs niet van de predikanten ver- i. Men doet alsof de vrijheid van dsdienst en van de Evangelieverkon ing in het geding is, maar daarvan absoluut geen sprake. Het blijkt, dat hoogste 1 of 2"/o der, hervormde le- rpredikanten het met ds. Diekerhof het kernwapenrapport eens is, zodat synode op instigatie van een ar leidslieden, die in de Carnegielaan Den Haag zetelen, een kwestie ont- tent, wier actualitiet sterk moet wor- n betwijfeld. Deze zaak wordt on- enredig opgeschroefd. Het verheugt bijzonder, dat bij de predikanten e in het leger dienen, blijkbaar veel zonder ideeën leven dan bij enkele odale fanatici. Het standpunt van de Herv. Synode mt hierop neer, dat de hervormde erpredikanten waarborgen moeten -bben, dat zij in hun ambt niet be- merd worden bij prediking, belijden getuigen en derhalve ten volle hun btbediening kunnen nakomen. De ode rekent blijkbaar daaronder ook t uitdragen van de ideeën van het ernwapenrapport. Zoals onze lezers len begrijpen zijn virij het daar be- t niet mee eens. De geestelijke ver- rging van het leger, de vloot en de chtmacht kan niet mede inhouden n bepaald standpunt te propageren ake het al of niet geoorloofde van t gebruik van kernwapens, temeer "dat de synode wel conventionele be- pening wil toestaan. Het verschil ertussen is niet van principiële aard. r. Lunshof wees er in E.W. terecht dat bij het massale bombardement Dresden .(voorjaar 1945) met bri- ntbommen 138.000 doden vielen en J de atoomboom op Hiroshima 78.000. anneer de synode in haar recht op 'je prediking en verzorging ook al- riei kwestieuze onderwerpen gaat be ekken, die ze in Herderlijke Schrij- ns etc. de kerk en de wereld instuurt, n gaat zij daarmee te ver. We weten, t in de reeks publicaties na de oorlog ■v. ook de sociale kwestie in een be laid licht is gesteld, te weten dat van et doorbraak-socialisme en dat b.v. "k op Schoolgebied wonderlijke ideeën jn verkondigd. Behoort dit nu alle aal tot de verkondiging? Daar kan een sprake van zijn. Het lijkt eer op paganda, die bovendien nog door n zeer groot deel van het kerkvolk dicaal wordt afgewezen. gezien daarvan lijkt het ons toch anzelfsprekend, dat geen enkele over- "id kan toestaan, zelfs al beroept een erk zich op een godsdienstig begin- '1, dat de krijgsmacht in haar weer- aarheid ondermijnd wordt. Onze re- ering verwerpt met instemming van njwel het gehele parlement het pa- usme, dus de weerloosheid en de een- dige ontwapening. Zij wijst eveneens et atoompacifisme af. Omdat aanvaar- ng daarvan betekent, dat het vrije esten evenzeer weerloos wordt, daar 6 conventionele bewapening tegen- ver met atoomwapens uitgeruste le ers waardeloos is. Zij acht om met s. Bos te spreken „het atoomzwaard et enige, dat haar is overgebleven om e bevolking effectief de grootst mo- eli]ke bescherming te geven tegenover e demonie van een stelsel, dat gewa- 'nd met de modernste technieken bij -\ ^^'i^^ijdige atoombewapening ge- aKkelijk een geestelijke massamoord P ons en ons nageslacht kan uitvoe- de historie nimmer heeft ge- end." Het doel van de kernbewapening preventief, althans voornamelijk: het tschrilïken van toet Russische imperia- stische communisme. En we zijn het et ds. Bos eens al is hij gerefer eerd en schrijver dezes hervormd at wij niet kunnen toelaten, dat de racht van onze krijgsmacht van bin- enuit wordt uitgehold. De actie van ds. Diekerhof en zijn odale beschermheren is in feite, om ,et „Elsevier" te spreken, „een po ng om via de ^trijdmachtpredikanten "or het atoompacifisme propaganda te alten in de strijdkrachten zelf." Dit gevaarlijk en ontoelaatbaar. De le erpredikanten hebben als zodanig niet e taak onze bewapening te beoordelen, Toen nam Pilatus dan Jezus en geselde Hem. (Joh. 19 1) En door Zijn striemen is ons ge nezing geworden. (Jes. 53' 5) Jezus heeft geleden onder Pontius Pilatus. Eeuwenlang reeds heeft de kerk dit beleden, en zij heeft daarbij gedacht aan de met de heilige handen op de rug gebonden, gebogen gestalte van de Man van smarten, aan Wie het profetische lied vervuld wordt: Ploe gers hebben op mijn rug geploegd, zij hebben hun voren lang getogen. Ziet u Hem staan voor de rechterstoel, vast gebonden aan de paal. Zijn klederen van Zijn lichaam gerukt, om de striemerrfe slagen van de gesel op te vangen? Zal niet elke slag onze ziel ineen doen krim pen van ontzetting? De Zoon van God, de Heiland van zondaren wordt gesla gen door ruwe handen van mensen. De gesels knallen door de luoht en slaan diepe wonden in het lichaam van Hem, die zo vele mensen heeft genezen. Zij slaan wonden in Zijn reine ziel, waarop goddeloze mensen beuken in hun sata nisch spel, in hun demonische hard heid, in het botvieren van hun diaboli sche haat tegen God. Toen nam Pilatus dan Jezus en geselde Hem. Dat is de voorbereiding van het kruis. Nu kan het vonnis niet anders meer uitvallen, dan: de kruisdood. Pi latus moge pogen door de erbarmelij ke gestalte van de gegeselde Jezus iets van medelijden waklter te roepen bij Zijn aanklagers, dat neemt niet weg, dat de geseling van Christus in feite het begin betekent van de uitvoering van het vonnis, dat officieel nog door de stadhouder geveld moet worden. Een gegeselde Jezus betekent een Je zus, die op weg is naar het kruis. Dat heeft Jesaja beter begrepen,' dan Pi latus. tV -iV iV Toen nam Pilatus dan Jezus én gesel de Hem. Jezus wordt het slachtoffer van de stadhouder. Of is het anders? ^f^Aet Fabrieken Zevenbergen maar het leger geestelijk te verzorgen. Zij bemoeien zich met zaken, die bui ten hun competentie liggen, doch moe ten het Evangelie verkondigen. De he le kwestie wordt nog klemmender als we in aanmerking nemen, dat deze an ti atoombom predikanten hun propa ganda kunnen maken op kosten van de regering, want deze betaalt. Dit is een onmogelijke situatie. Er wordt onrust in de krijgsmacht gewekt en het re sultaat kan zelfs zijn, dat dienstweige ring er het gevolg van is. Er mag en moet derhalve van de minister gevraagd worden, dat hij dit soort-legerpredikan- ten en eventueel ook marine- en luchtvaartcollega's uit de strijd krachten weert. De Herv. Synode be weert wel, dat alleen de kerk tucht over hen kan oefenen en dat zij alleen kan bepalen wat ze te zeggen en te zwijgen hebben, maar dit is een opvat ting, die we geenszins delen en die getuigt van een wel zeer sterke hoog kerkelijke mentaliteit en een soort ker kelijk imperialisme. (Het ligt voor de hand, dat de synode steun kreeg van pacifistische zijde en van het links-socialistisehe weekblad „Vrij Nederland", dat onder de titel „Protesterende protestanten in het le ger" zich aan de zijde van ds. Lands man CS. schaarde. Dit blad verheug de er zich ook over, dat in het A.R. dagblad „Trouw" ds. Bos „de wind van voren kreeg." Deze had zich volgens V.N. vergist in de aard van Trouws hoofdredacteur dr. Bruins Slot, die „lang niet zo rechts is als men hem in rechtse kring wil stellen." Nu, dat wis ten we al lang. Als de A.R. partij nog meer wil achteruitgaan, moet ze deze oud-fractieleider als hoofdredacteur van „Trouw" laten aanblijven. Maar ove rigens krijgt de synode weinig steun, zoals we zagen zelfs ook niet van haar eigen legerpredikanten, waarvan slechts een handjevol haar mening deelt. Toch vrezen we, dat dit voor haar voorman nen geen beletsel zal zijn, deze kwes tie scherp te blijven stellen en het wel licht zelfs zover te laten komen, dat ze, ingeval de minister voet bij stuk houdt, het hele instituut der legerpre- Ja, Jezus is wel het „slachtoffer", maar niet van Pilatus. Want deze onrecht vaardige rechter, die verstrikt raakt in zijn eigen lafheid en onrecht, meent wel Jezus te nemen, maar in werkelijkheid is hèt toch anders. Pilatus heeft niets te nemen. Laat hij zich na dit onrede lijke bevel maar terugtrekken om aan zijn vrouw Claudia Procula te gaan vertellen, hoe het proóes rondom deze Rechtvaardige zich heeft ontwikkeld, laat deze man, die de naam van rech ter niet waard is, zijn handen gaan wassen in vermeende onschuld, Jezus gaat Zélf wel naar de geselpaal! Hij gaat ook nu de weg van de Schrift om het woord te vervullen: Ik geef mijn rug degenen, die Mij slaan. Hoort u dat goed, Pilatus? U derilït Jezus te nemen, maar in werkelijkheid gééft Jezus Zich. En zeg dat maar tegen Uw soldaten, die uw gebod gaarne uitvoeren en zich vergrijpen aan de Zoon van God. Zij zullen de Koning der Joden geselen tot bloedens toe; zij zullen Hem spotkoning maken; zij zullen een caricatuur maken van Jezus' heerschappij, en Hem in hun sadistische smaad begroeten; Ave Rex ludaeorum. Gegroet Koning der Joden; maar zij weten niet, dat óók dit lijden reeds geprofeteerd is. Neen, Pilatus, gij, noch uw dienaren weten. Wie gij voor u hebt, want gij kent de Schrift niet. Hoe zoudt gij dan Jezus kennen? En door Zijn striemen is ons gene zing geworden, Jezus gaat ook in Zijn geseling de Hem aangewezen weg. Dat is de weg van het plaatsvervangend en verzoenend lijden. Hij is inderdaad het „slachtoffer", want Hij is het Lam, dat ter slachting wordt geleid. De gesel paal stond allang klaar, en. de gesels waren Hem bekend. Hij heeft het Zelf geweten en erover gesproken. Hij wil de gegeseld worden om de Zijnen te verlossen van de striemende toorn van God. Zijn liefde is groter, dan de kracht, waarmee de gesels gehanteerd worden^j Want daardoor wilde Hij genes^gtb^- werken; genezing van alles, waFïn het leven van de mens en van de schepping dodelijk ziek is. Jezus geneest! Want Hij ondergaat deze ontzettende tuchtiging om Zijn kinderen te bevrijden van hun overtre dingen. Hij draagt de schuld, maar ook de verderving. Hij maakt het zieke ge zond. Niet één geselslag wordt Hem te weinig gegeven. Het rijke evangelie van de Borg onzer zielen wordt hier in al zijn dieptegepredikt. Zijn heUig li chaam heeft Hij niet alleen laten ver breken aan het kruis, maar óók hier bij de geselpaal ondergaat Hij deze helse marteling om onze zonden in Zijn li chaam te dragen, opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid le ven zouden. Toen nam Pilatus dan Jezus en ge selde Hem! Welk een machtig lijdens evangelie, dat genezing verkondigt aan doodzieke mensen. Wat doen wij met deze boodsohap? Gaan wij de weg van Jeruzalems vrouwen? De weg van het klagend medelijden, dat door de Man van smarten bestraft wordt? Zij weenden om, de pijn van hun lijdende Heer, Maar wisten niet, dat zij zelf door hun schuld Zijn kroon hadden gevlochten. Zijn beker gevuld. Medelijden komt niet te. pas op de via dolorosa. Wat dan wel? Jesaja geeft u het ontdekkende en vertroosten de, antwoord: door Zijn striemen is ons genezing geworden, lV -jJr iV Moet Hij dat spotkleed dragen. Dat riet, die doornenkroon, Lijdt Hij die smaad, die slagen. Hij, God, Uw eigen Zoon? Ja, ik kost Hem die slagen. Die smarten, en die hoon; Ik doe dat kleed Hem dragen, Dat riet, die doornenkroon; Ik sloeg Hem al die wonden, Voor mij moest Hij daar staan; Ik deed door mijne zonden Hem al die jamm'ren aan. Laat mij toch nooit vergeten Die kroon, dat kleed, dat riet! Dit trooste mijn geweten: 't Is al voor mij geschied! Ede. Ds. E. F. Vergunst. -o-------- NAAR DE MIDDELHRRNIS-TEL:Z328 dikanten in de waagschaal zal stellen terwiUe van enkele atoompacifisten, die menen met hun ideeën de krijgs macht te mogen ondermijnen. Er is al een actie aan de "gang van de Amster damse predikanten, die de status van de legerpredikanten willen wijzigen en duidelijk willen vastleggen, dat deze uitsluitend dienaar van de kerk" zijn, wat natuurlijk voor de overheid onaan vaardbaar moet zijn. Deze predikanten erkennen zelf, dat hier geen stuk belij denis in het geding is, maar ze willen de mogelijkheid van het bespreken der problematiek met de soldaten. Ze zien het optreden van ds. Bos als censuur. Uit deze erkenning blijkt echter zon neklaar, dat hier geen sprake is van vrijheidsbeknotting. Daarvan kan pas gesproken worden als de Evangelie verkondiging in het geding is. De acties over deze kwestie zijn thans in volle gang. De Herv. Synode heeft hulp gekregen van twee socialistische Kamerleden, de heren Patijn en Klei- wegt, die vragen hebben gesteld aan de minister. Daartegenover heeft het Eerste-Kamerlid Algra (A.R.) eveneens opheldering gevraagd, maar vanuit te genovergesteld gezichtspunt. Het gaat hier n.l. ook nog over de merlrwaardige houding van de minister en de staats secretaris in deze kwestie, waarop we, als meer hierover bekend is, gaarne nog willen terugkomen. MIDDELHARNIS bespelen voor U de „PHILICORDA" en „EMINENT" Maak even een afspraak! Tel. 2427 MIDDELHARNIS Dinsdagmiddag is in het „Diekhuus" te Middelhamis waar een bejaarden middag werd gehouden plotseling over- leden de 75-jarige oud-kantonnier-ha- veraneester te Middelhamis, de heer K. L, van Mierloo. De heer van Mierloo is na zijn pensionering steeds aktief ge- weest in het werk voor de bejaarden. Hij was thans commissielid van de bej aardensociëteit. De heer Mierloo trad op 1 jan. 1917 I bij R.W.S, als kantonnier in dient. Hij werd gestationeerd aan het Flauwe werk te Ouddorp waar hij tevens woon de in de woning die na de ramp is afgebroken. In 1942 volgde zijn benoe ming als kantonnier-havenmeester te Middelharnis-ihavenhoofd, waarna hij in 1952 bij het toereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd met pensioen ging. De ontsteltenis in het Diekhuus was groot en alle aktiviteiten voor de gehele week werden afgelast. De begra fenis heeft vanmiddag (vrijdag) plaats gehad. Wat we tot voor kort alleen maar „uit de stad" kenden zuUen we spoedig ook op Flakkee aan het werk kunnen zien, n,l. de zg. „hoogwerker", een wagen met hefinrichting,, speciaal ge schikt voor reparatie en onderhoud van bovengrondse leidingen en straatver lichting. De monteurs van de E.M.G.O. zullen de defecten aan de lichtmasten thans heel wat gemakkelijker kunnen repareren nu zij de beschikking hebben over een dergelijke wagen die dezer ^'^«riï^gePT^^'niS^ r dagen door dit bedrijf is aangeschaft. Het zich steeds uitbreiden van het aantal lichtmasten, die niet alleen in hoeveel heid maar vooral ook in lengte toena men deed zich de behoefte aan een der gelijke wagen sterk gevoelen. Nu kun nen de benodigde gereedschappen wor- den vervoerd en de monteur behoeft J geen gevaarlijke klim meer te maken langs een wiebelende ladder. Een druk op de knop brengt hem a la minute I waar hij wil zijn tot een maximum Woensdagochtend heeft Z.K.H, Prins Bernhard in Delft de opening verricht van een nieuwe vleugel van de fabriek van de N,V. Optische Industrie „De Oude Delft". Foto: In een Optische Industrie mogen optische grapjes wor den verwacht, zoals hier van het gesprek tussen Prins Bernhard (links) en de directeur van het bedrijf, dr. A. Bouwers. In diverse streken van ons land heeft de Minister van Binnenlandse Zaken Toxopeus plannen om een herindeling van gemeenten te doen plaats vinden. Nu heeft hij via Gedeputeerde Staten van Zeeland een herindeling voorgesteld voor de gemeenten van Zuid-Beveland. Wij hebben hier met opzet de Minis ter op de voorgrond geplaatst, daar hij het is, die een samenvoegings-rage ver oorzaakt. Natuurlijk zijn er gemeenten, die van nature bij elkander horen en om dergelijke gemeenten samen te voegen is op zichzelf geen bezwaar, maar om willekeurig dorpen bijeen te voegen tot een gemeente, daar is wel bezwaar tegen. De minister moet wel bedenken, dat hij door grotere eenheden, te cre ëren, de socialisten in de kaart speelt! Wat hebtoen Gedeputeerde Staten nu voor Zuid-Beveland als combinatie ge dacht: 1, Rilland-Bath, Krabbendijke, Waar de en de buurtschap Oostdijk (totaal circa 7,000 inowners). Als motief wordt hier gebruikt de toekomstige ontwikkeling in verband met de geplande Schelde-Rijnverbin- ding en het zgn. Reimers-waalplan. 2, Kruiningen (met Hansweert), Yer- seke en Ideine gedeelten van Kapelle en Wemeldinge (in totaal circa 10,000 inwoners). Hier is het motief het verloren gaan van de oestercultuur. Gemeenschappe lijk met Kruiningen dient industrie te worden aangetrokken ter vervanging van dit verlies. Deze gemeenschappe lijke economische belangen moeten, al dus Gedeputeerde Staten zwaarder we gen dan de verschillen in politiek en godsdienstige opzichten. Over dit laat ste-valt o,i. nog wel het een en ander te zeggen en komen hierop ook nog nader terug. 3. Kapelle, Wemeldinge, het dorp Kattendijke en een stukje Kloetinge (circa 7.600 inwoners). Het motief voor deze samensmelting is dat hier een grotere fruitteeltge meente ontstaat. Wij vragen ons wel af, of de fruit teelt als zodanig met een „grotere" ge meente gebaat zal zijn. 4. Goes, Wilhelminadorp en Kloe tinge (circa 18.500 inwoners). hoogte van 10 meter. De arm, die een gewicht van 150 kilo kan heffen kan 90 gr. zwenken. De bak is geïsoleerd tot 10.000 Volt zodat deze ook een gro- tere veiligheid biedt. De wagen is ge- bouwd op een Thames Trader chassis en heeft een gesloten laadbak die een i flinke werkruimte biedt. Boven op is een rek gemaakt, waarop enkele lichtmasten kunnen worden vervoerd. Vanuit de cabine kan per telefoon met de monteur die hoog en droog in de bak zit worden gesproken. De bak kan door degene die er in staat worden bediend, hij zwenkt naar alle richtingen en kan precies worden gebracht waar de monteur voor dë reparatie zijn moet. De wagen is reeds in bedrijf gesteld en we mogen daarom verwachten dat een niet brandende lantaarn spoedig als een witte raaf zal zijn. Wij hebben hiernaast een artikel geplaatst handelend over de plannen van herindeling van ge- m,eenten op Zuid-Beveland. On ze redactie m.eent dat daarvoor in onze gehele lezerskring be- lap.gstelling zal bestaan, omdat de samenvoeging gemeenten ook op Goeree-Overflakkee heeft ge speeld en in feite nog niet van de baan is. Bovendien lopen er plannen in Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren en voor het eiland Tholen. Met recht kan het een rage worden genoemd. Voor de gemeentebestuurders die ons blad lezen kan het van belang zijn, welke motieven tegen deze sa menvoeging worden aangevoerd. Goes moet volgens de toelichting ex- pansie-mogelijkheden hebben. Dit kun nen wij volkomen onderschrijven, te meer, daar Kloetinge en Goes practisch aan elkander zijn gegroeid. 5. Wolphaartsdijk, de dorpen 's Heer Arendskerke en 's Heer Hendrinkskin- deren en een deel (Baarsdorp) van de gemeente 's Heer Abtskerke (totaal on geveer 4.200 inwoners). Versteviging van de recreatie-moge- lijkheden van Wolphaartsdijk aan het „Veerse-meer" is hier het motief. 6. Ellewoutsdijk, Driewegen, Baar- land, Oudelande, Hoedekenskerke (met Kwadendamme), Nisse, 's Gravenpol der, 's Heer Abtskerke en een deel (de kom) van Ovezande (ongeveer 7.400 in woners). De „zak" van Zuid-Beveland is in twee gemeenten opgedeeld. O.l. wille keurig, met het gevolg, dat de protes tantse gemeenschappen verzwolgen worden door katholieken (o,a, Borssele en Nieuwdorp). (Zie vervolg binnenzijde) Speciaal in het opmaken van B. T. d. VEEK Telefoon 2682 WestdQk S6 MIDDELHARNIS

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1964 | | pagina 1