W. Lokker te I4fdd8lharnïs
25 jaar bij lie P.T.T.
e Oecumenische
Beweging
Meditatie
Ontbindingsavond Luchtwachtgroep
„Fort Prins Frederik"
füC.KORTENEGsZOON
Vrijdag 6 maart 1964
No. 3268
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
¥00E DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Twee vragen
-k ir
-k -k
Fruitmanden en Fruitbaiiies
<,*^e ^cuitasniraie"
Eiectronisclie instrumenten
BERNARD ZN.
Ooitgensplaat
Oorkonde voor de korpsleden en medaille
voor de kommandant
Zondagsdiensten artsen
Plaatselijk nieuws
pjjINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
e Oecumenische Beweging, zoals we
p thans kennen in de Wereldraad van
rken dateert in virezen al vanuit het
«in van onze eeuw en de oorsprongen
an zijn te vinden in de wereldconfe-
tie te Edinburgh (Schotland) over
dingsproblemen in 1910. De grote
ot tot de oecumenische beweging is
enlijlt gegeven door de zending en de
gdbeweging. Deze conferentie, waar
0 personen aanwezig waren en die
leid werd door de Amerikaanse Me-
odist John Mott, wordt dan ook wel
moeder van de O.B. genoemd. De
ding ondervond n.l. allerwegen gro-
hinderpalen voor de verbreiding van
t Evangelie in de verdeeldheid der
-ken. Men kwam daar tot bundeling
n de zendingscorporaties. Door de
ste wereldoorlog werden de activi-
ten onderbroken. Daarna was het
-ral de Zweedse aartsbisschop van
sala Nathan Söderblom (Luthers), die
1919 ijverde voor een oecumeni-
e raad. In 1925 werd in Stockholm
er een conferentie gehouden met 600
delegeerden, waar men zich bezig-
Id met zaken van praktisch Christen-
in, dus maatschappelijke problemen:
wel in Edinburg als in Stockholm
rden vragen over geloof en kerkorde
Igesloten, waardoor alles zeer in het
■ge bleef. Ook de conferentie van 1937
Oxford bepaalde zich tot vraagstuk-
n van „life and work" (leven en
rk), maar men ging toch inzien, dat
n ook bij bespreking van praktische
oblemen de leerverschillen niet kon
sluiten. Het was nodig ook tot over
stemming te komen in zaken van ge-
f en kerkorde („faith and order") Dit
chiedde op Amerikaans initiatief,
k de Anglicanen, aanhangers van de
else staatskerk, hebben een rol ge-
eld in de ontwikkeling der oecume-
met name de aartsbisschop van Can-
bury William Temple. De spanning
en eenheid en waarheid werd sterk
voeld en men meende ook te moeten
reken over het wezen der kerk, de
bten, de sacramenten, de H. schrift
Temple wilde samen met de „Life
d work"-groep een Wereldraad van
ten vornian. Er werd in 1938 in
echt weer een bijeenkomst gehouden
daar is toen in principe de Wereld-
van Kerken opgericht als de or-
'satorische belichaminig van de
menische beweging. Temple werd
eerste voorzitter en onze landgenoot
Visser 't Hooft de eerste secretaris,
e laatste is dat nog steeds en men
n zeggen, dat hij zeer sterk zijn stem-
i heeft gezet op de ontwikkeling van
Ie raad.
Het hoofdkwartier werd gevestigd in
fenève. Al spoedig stuurde de tweede
Wereldoorlog de zaak weer in de war.
Tan internationale bijeenkomsten kwam
Biteraard voorlopig niets, maar het al
gemeen secretariaat onder leiding van
Visser 't Hooft zag kans zeer veel
belangrijk ander werk te doen: pasto-
fale zorg voor krijgsgevangenen, hulp
San Joden, contacten tussen personen in
fe met elkaar strijdende landen, het
|pen houden van de ontsnappingsweg
%n Nederland naar Engeland enz. Pas
■fa de oorlog kwam de definitieve orga-
Jisatie tot stand en werd in 1948 te Am-
rdam in het Concertgrebouw de We-
'raad van Kerken in feite opgericht.
deze eerste Assemblee waren 147
rken uit 44 landen vertegenwoordigd.
de „Worldcouncil of Churches"
nu eens de Engelse naam te ge-
uiken -- waren behalve vele protes-
tse kerken ook de Anglicaanse, de
d-Katholieke en de Oosterse kerken
n deze zijde van het IJzeren Gordijn
ngesloten. Afzijdig hielden zich de
oms-Katholieke Kerk, de Russisch-
thodoxe Kerk en in Nederland de
ref. kerken, de Geref. kerken art. 31,
Chr. Gerei kerk en de Geref. Ge-
enten. in de Ned. Herv. Kerk waren
leidende figuren er zeer sterk voor
orteerd en deze kerk is dan ook de
Mnaamste deelneemster in ons land:
'en moet de Wereldraad niet zien als
1 super, of bovenkerk, maar als een
eratie van kerken, die fungeert als
instrument om de kerken met el-
>r in contact te brengen en de een-
el te bevorderen. Het spreekt vanzelf
fs Wereldraad ook een grens heeft
eten stellen aan haar eenheidsstre-
n; Hij heeft die gevonden in de z.g.
istormule, die luidt: „De Raad is een
Merschap van kerken, die Jezus
rfv i.^^^^^arden als God en Hei-
pit is dus haar enige dogma,
ngezien theologen echter zeer vin-
gnjk zijn in het bedenken van al-
■lei interpretaties, schijnt deze for-
le zelfs geen beletsel te zijn voor vrij-
higen. En daar de interpretatie er-
n aan iedere kerk zelf wordt overge-
en, staat de deur wagenwijd open. In
4 werd de tweede Assemblee gehou-
te Evanston (bij Chicago in de V.S.)
Y besloten werd een Centraal Comi-
'e vormen van 6 presidenten en 90
en als leidend orgaan. In 1961 had de
ï^e Assemblee plaats in New-Delhi
7' ^'aar besloten werd tot toelating
oe Russisch Orthodoxe kerk en die
«oelgarije, Roemenië en Polen. Er
^h ook waarnemers aanwezig van
«ooms-Katholieke Kerk en de Geref.
«en in Nederland. Daar traden ook
jonge kerken uit Azië en Afrika
zodat het totale aantal nu al 198 be-
waarom het Centr. Comité tot
wsrd uitgebreid. Ook werd de basis-
"nuie gewijzigd. Ze luidt nu: „De W.
Waar zijt gij? (Gen. 3 9b)
Wie zoekt gy? (Joh. 18 4b)
De hof van Gethsémané staat in di-
rekt verband met de hof van Eden. Wat
plaats vindt in de eerste hof is een ge
volg van wat in de laatste gebeurd is.
In de hof van Eden wordt de mens ge
zocht, die overtreden heeft. Daar wordt
Adam gearresteerd door God. In de hof
van Gethsémané wordt de Mens gezocht
die niet overtreden heeft, maar die toch
valt onder het vonnis van de dood. Daar
wordt de tweede Adam gearresteerd
door God die zich daarom door de mens
laat arresteren.
Waar zijt gij? Dat vraagt God aan de
mens. Wel te verstaan: aan de mens, die
op de vlucht geslagen is, en die zich
verbergt onder de bomen van deze hof.
Het is de eerste vraag, die God stelt.
Voordien behoefde God geen vragen te
stellen, want toen had de mens niets te
verbergen. iVTet de zonde is ook de open
heid tegenover de Heere verdwenen.
Daarom moet God de mens vragen gaan
stellen. Dat is een ontzettende taak.
Tegelijk is het ook een wonderlijk ge
heim. Als de Heere de mens niet opge
zocht had, dan was die mens eeuwig
'bezweken onder de last van zijn zon
de. Inderdaad, het is een ontdekkende
vraag, die God stelt. Want de Heere
zoekt de mens op een plaats, waar hij
nooit had mogen komen. Hij roept hem
op een plaats, waar de mens zich poogt
te verbergen voor zijn Schepper. Adam
zoekt de duisternis op in de ijdele hoop
voor God onvindbaar en onzichtbaar te
zijn. Toch is deze eerste vraag, die God
aan de mens stelt, ook uitermate ver
troostend. God laat de mens niet weg
sterven op die duistere plaats, die hij
zelf verkoos.
Integendeel,- Hij haalt daar de mens
vandaan. Want in de dokerheid van
Adams schuilplaats laat God het licht
schijnen door de gevallen mens het
Evangelie van de tweede hof te predi
ken. God Zelf trekt de lijn van de hof
van Eden, waar Adam zich verschuilt,
naar de hof van Gethsémané, waar Je
zus te voorschijn treedt.
Adam heeft geweten, wat hem, de
snode zondaar, het ongehoorzame kind,
te wachten stond. De Heere had het hem
nadrukkelijk gezegd. Hij moest de dood
sterven. Daarom verborg hij zich.
Jezus heeft ook geweten, wat Hem de
heilige mens, het gehoorzame Kind te
wachten stond. Dat had Zijn Vader Hem
ook gezegd. Hij moest de dood sterven.
En daarom.trad Hij te voorschijn!
Adam hoorde de stem van de Heere
God, en hij vluchtte.
Jezus hoorde de stem van Zijn Vader
en ---- Hij kwam!
En de Heere riep Adam_. Waar zijt gij?
Jezus dan, wetende alles, wat over Hem
komen zou, ging uit en zei: Wie zoekt
gij?
Jezus trekt Zich niet terug, als het
uur van de afrekening aanbreekt. Hij
verschuilt Zich niet in de duisternis van
Gethsémané's hof, als de zonden betaald
moeten worden. Vrijwillig treedt Hij
naar voren om de straf te dragen. Hij
poogt niet te ontwijken, als het vonnis
ten uitvoer gebracht moet worden. In
tegendeel Hij loopt Zijn vijanden tege
moet. Hij wordt niet verrast door de kus
van Judas. Hij wordt niet overvallen
door de bende, die uitgegaan is om Hem
gevangen te nemen. Hij gaat Zelf naar
de plaats, waar zijn vijanden staan. Uit
de donkerheid, van Gethsémané, waar
Zijn zweet tot bloed werd, gaat Hij naar
de fakkeldragende soldaten om Zich te
laten binden. Wie zoekt gij?
Jezus steekt Zijn heilige handen uit
om de touwen te ontvangen. Hoe zou
den Zijn vijanden, die reeds ter aarde
slaan als zij Hem ontmoeten, anders hun
onheilige handen aan Hem kunnen
slaan?
Gods heilige handen hebben Adam nog
gespaard. De onheilige handen van de
mens hebben echter Jezus niet ontzien.
Zij hebben Jezus' zegenende handen ge
bonden. Zij hebben Zijn handen door
boord. Zij hebben ze aan het kruis ge
nageld, vastgespijkerd. De mens heeft
zich vergrepen aan de Zoon van God.
Wie durft hier verder na te denken
over dit vergrijp? Gevallen zondaars,
door Jezus' woord tegen de aarde ge
slagen, hebben toch de euvele moed om
Hem te binden. En het staat in schril
contrast met de heilige moed der ge
hoorzaamheid van het Kind, dat vrijwil
lig ging staan op de plaats van Adam
en dat Zijn handen niet aftrok van Zijn
Vader, zelfs niet In het dodelijk uur van
Gethsémané. Want als Jezus vraagt: wie
zoekt gij? dan is dat de echo van Zijn
eens gesproken woord: zie. Ik kom om
Uw wil te doen. Niet de kus van Judas,
niet de touwen van de vijanden, maar
de wil van Zijn Vader doet Jezus spre
ken en Zijn handen aanbieden om te
binden.
Waar zijt gij? Weet u dat al? Hebt u
dat reeds ontdekt, waar God de mens
zoekt? Die ontdekking doet de mens
huiveren. Maar door "die huivering heen
wordt Jezus' vraag onnoemelijk rijk en
diep.
God zoekt niet de eerste mens om hen
te ver'derven. maar Hij zoekt Zijn eigen
Zoon om het gewicht der zonde op Zijn
schouders te leggen. Neen, Judas, gij
denkt wel fe winnen, maar over enkele
ogenblikitën hebt gij alles verloren. Uw
kus misleidt de Man van smarten niet,
evenmin als de touwen Hem overvallen.
Hij gaat deze weg bewust en laat Zich
binden om de Zijnen te ontbinden.
Ja, God moest de mens zoeken om hem
te verderven, maar vanuit de hof van
Eden loopt de lijn van Gods recht en ge
nade naar de hof van Gethsémané.
Daarom wordt Jezus gezocht. Daarom
kunnen de vijanden alleen maar het ver
zoek van Jezus, dat toch eigenlijk niet
minder is, dan een bevel opvolgen: In
dien gij dan Mij, zoekt, zo laat dezen
heengaan. Zo wordt het woord vervuld:
Uit hen, die Gij Mij gegeven hebt, heb
Ik niemand verloren.
■A-
Waar zijt gij?
Dat betekent ons doodvonnis.
Wie zoekt gij?
Dat betekent onze vrijlating.
Ede
Ds. E. F. Vergunst
Speciaal in het opmaken wan
B. V. d. TEER
Telefoon 2682 WestdUh S6
MIDDELHARNIS
v.K. is een gemeenschap van kerken, die
de Heer Jezus Christus als God en Hei
land overeenkomstig de H. Schrift be
lijden en die daarom hun gemeenschap
pelijke roeping gezamenlijk willen ver
vullen tot eer van de ene God, Vader,
Zoon en Heilige Geest". Deze uitbrei
ding heeft echter in principe niets ver
anderd aan de grondslag.
De W.v.K. wil niet alleen de kerk
grenzen doorbreken, maar ook 'allerlei
andere barrières: die van het ras (blank
bruin, zwart), die van de politiek (Oost
en West) en die van de sociaal-econo
mische structuur (kapitalisme en com
munisme). Hij voert dus wel een hoge
pretentie en is een echt doorbraak in
stituut. Zo keurt hij de Zuidafrikaanse
apartheidspolitiek sterk af, waarom de
protestantse kerken daar zich uit de
Raad hebben teruggetrokken. Zo denkt
ze politiek en economische systemen te
kunnen doorbreken, die diametraal te
genover elkaar staan. In 1950 nog pro
testeerde het Centraal Comité, dat toen
in Toronto (Canada) vergaderd was, te
gen de agressie der communisten op Ko
rea en prees het de actie van Amerika.
Er was toen al afkeuring over dit pro
test en sedert dien heeft de mentaliteit
zich zo ontwikkeld, dat zoiets niet meer
mogelijk is. Ook in de wereldpolitiek
ageert de W.v.K. dus op een wijze, waar
mee wij het niet eens kunnen zijn.
Met name vele kerken in de Ver. Sta
ten, die nog op de oude gereformeerde
grondslag staan ze worden wel „fun
damentalistisch" genoemd zijn tegen
de W.v.K. Samen met Europese geest
verwanten is door hen in 1948 te Am
sterdam opgericht de „International
Council of Christian Churches" (de I.C.
C.C.) als een soort antipode van de W.
V. K. Zij aanvaardt onvoorwaardelijk de
Bijbel als Gods Woord en houdt zich aan
de fundamentele waarheden der Prot.
kerken. Hij staat dus geen algemene
oecumeniteit voor, maar één op geref.
grondslag. In ons land hebben alleen de
Chr. Gereformeerden er bemoeienis
mee.
De oecumenische beweging in Neder
land heeft haar organisatorische vorm
in de Oecumenisch Raad van Kerken in
Nederland", opgericht in 1946. Daaraan
doen mee de Ned.~Herv. kerk, de Doops
gezinde Broederschap, de Ev. Luth. kerk
de Remonstrantse Broederschap, de
Baptisten, de Oud-Katholieken, de broe_
dergemeente enhet Leger des Heils. Een
bekend orgaan van deze Raad is het
I.K.O.R. (Inter-Kerkelijk Overleg in Ra-
dio-aangelegenheden), waarin dezelfde
kerken samenwerken.
In de Geref. kerken is men verdeeld
in zijn sympathieën. Die hangen sterk
samen met de geestelijke ligging: dog
matisch conservatief of progressief. We
hebben de indruk, dat een sterke stro
ming er wel vóór is, vooral onder de
intellectuelen.
De heer W. Lokker die we op de foto
bezig zien m,et de aanleg van een tele
foonaansluiting in de nieuwbouw te
Middelhamis, heeft gisteren (donder
dag) zijn zilveren jubileum gevierd als
P.T.T. ambtenaar bij de dien^thrifiig
Middelhamis. In een van de zalen van
het nieuwe riante dienstgebouw werd
ter gelegenheid van dit jubileum een
receptie gehouden waarop de heer Lok
ker door de afgevaardigde van de direc
tie te Rotterdam, de heer Rommelse
hartelijk werd toegesproken en van
wie hij de traditionele enveloppe m,et
inhoud- ontving. Tevens waren aanwe
zig de collega's van de d^enstkring die
zorgden voor de meest prettige stem
ming en sfeer van collega's onder el
kaar.
Dhr. Rommelse had 'bij het nagaan van
de staat van dienst van de jubilaris
ontdekt dat deze een van de weinigen
is, die bij de P.T.T. de vijftig dienstja
ren vol kan maken! Al was het nu nog
wel wat voorbarig daarover te spre
ken, niettemin wenste de heer Rom
melse de jubilaris toe dat hij ook dit
jubileum met zijn gezin in gezondheid
zou mogen beleven. Spr. releveerde hoe
De verhouding van de Rooms-Kath.
Kerk tot de oecumene is een kwestie
apart, waarop we thans niet zullen in
gaan. Onze algemene conclusie is, dat
aan de oecumenische' gedachte als zo
danig ongetwijfeld niet mag worden
voorbijgegaan en dat de W.v.K. ook wel
goed werk doet op allerlei gebied, maar
dat deze oecumene principieel moet
worden afgewezen, omdat ze haar gren
zen zó wijd uitzet, dat de goddelijke
waarheden der H. Schrift in het gedrang
komen en derhalve ook de grondslag
der kerk.
de 'heer Lokker als 14-jarige jongen
in 1939 'bij het radio-distributieljedrijf
van de fa. Blokland te Middelhamis in
dienst was gekomen, welk bedrijf door
de P.T.T. in 1943 was genaast wat voor
de heer Lokker betekende dat hij
Rijksambtenaar werd. Op de onderste
sport van de ladder begonnen is de heer
Lokker thans een eerste klas vakman
die over Flakkee door de 25 jaren goed
werk geleverd heeft en die vele tele
foonaansluitingen en reparaties op zijn
naam heeft staan. De heer Rommelse
schilderde de jubilaris als een trouwe
werknemer die door een gedegen prak
tijk met alle voorkomende werkzaam
heden vertrouwd is geraakt. Ook ibleek
de jubilaris een veelzijdig man, spre
ker noemde o.m. dat de heer Lokker
reeds vanaf 1946 bestuurslid is van de
N.C.B.O., hij is voorz. van de zangver
eniging en brandwacht. De heer Rom
melse spelde de jubilaris daarna het
insigne voor 25 jaar trouwe dienst op
de rever waarna hij met een hartelijke
gelukwens zijn felicitatie woord be
sloot.
Namens de collega's
Namens de collega's sprak de chef
van de dienstkring Milidelharnis de
'heer Beket. Spr. betrok in zijn dank
woord ook de echtgenote van de jubi
laris voor de steun die ze haar man in
zijn werk heeft gegeven. Hij overhan
digde haar als blijk van waardering
een prachtige bos tulpen.
Spr. schilderde de heer Lokker als
een bijzonder figuur, dit voor een goeld
begrip in gunstige betekenis! „Zonder
de heer Lokker zou de dienstkring er
heel anders uitzien" aldus de heer Be
ket. Er werden aardige voorvallen uit
de diensttijd van de jubilaris uit de
oude doos gehaald en de iheer Beket
gewaagde van een prettige sfeer en
collegialiteit waaraan de heer Lokker
met zijn humor een belangrijke bijdra
ge levert. Namens de collega's over
handigde de heer Beket de jubilkris
een set boortjes en een mooie gereed-
schapkist die de heer Lokker als ver
woed knutselaar zeker te pas zal ko
men.
Dankwoord
De heer Lokker dankte zijn superieu
ren en collega's voor de cadeaus en de
hartelijke woorden die tot hem waren
gericht. Spr. zei overstelpt te zijn van
dankbaarheid en Iherinneringen. Hij
vertelde een brief te hebben ontvangen
van zijn collega de heer J. G. Knöps
nnDDELHARNIS
bespelen voor U de
„PHILACORDA" en „EMINENT"
Maak even een afspraak! Tel. 2427
De Vrijwillige luchtwacht die 11 jaar
lang de Nederlandse Regering haar
diensten heeft bewezen heeft alszodanig
afgedaan. Overal in ihet land worden
de korpsen opgeheven. Op Flakkee zijn
'het er drie, n.l. te Ouddorp, Nieuwe
Tonge en Ooitgensplaat. Deze posten
waren ingedeeld bij de groep Breda.
Maandagavond ging de post Ooit
gensplaat van de kaart. In café M. Kor-
teweg aan de Nieuwstraat werd een
ontbindingsavond gehouden waarbij te
genwoordig ,,vyaren majoor G. W. Gas-
card, luitenant Zeegers, sergeant Buur-
ma en Vermeulen, allen uit Breda, wet
houder Adr. de Vos van Ooitgensplaat
en verder alle leden van het korps, t.w.
de heren L. HoUeman (kommandant),
L. van Drongelen Jzn., M. Roodzant,
A. Korteweg J.Tzn., J. de Bonte Lizn.,
J. van der Wekke Jaczn., M. v. d. Vliet
Pzn., D. Kreeft Jaczn. en Fr. Vervloet
te Achthuizen.
Dank voor bewezen diensten
De avond stond onder leiding van
majoor Gascard, die na een 'hartelijk
welkomstwoord de manschappen dank
bracht voor de diensten als Luchtwacht
groep 3 „Fort Prins Frederik" aan het
land en de defensie bewezen.
Als blijk van waardering mocht hij
aan ieder lid een oorkonde en wand-
tegel uitreiken, ter herinnering aan 11
volle jaren trouwe dienst bij 'het korps
Luchtwachtdienst doorgebracht onder
'het devies „Nil Vigilanti Praeterit"
(wakend zien). De oorkonde was onder
tekend door de Inspecteur Generaal der
Koninklijke Luchtmacht Prins Bem-
hard.
Aan de post-kommandant, de heer
L. HoUeman werd tevens een medaille
uitgereikt, welke vergezeld was van
een schrijven van de Minister van De
fensie, ondertekend door het Hoofd van
de Afd. Beroeps- en Reservepersoneel
A. J. Kruithof, in opdracht van Hare
Miajesteit de Koningin.
'Op verzoek van majoor Gascard spel
de wethouder Adr. de Vos de medaille
op de borst van de heer HoUeman. Hij
deed- dit tevens onder het uitspreken
van een hartelijke felicitatie; zowel voor
de onderscheiding als voor de oorkonde,
die aan alle leden was uitgereikt.
De heer de Vos deelde nog mede, dat
de burgemeester, de heerW. M. v. d.
Harst, benevens wethouder P. van Es
en gemeentesecretaris J. L. Vetter ver
hinderd waren om aanwezig te zijn.
De avond werd verder gezellig door
gebracht.
Op de ontbindgsavond Luchtwachtpost Ooitgensplaat ontvangt de heer L, Hol-
leman (rechts) uit handen van wethouder Adr. de Vos de oorkonde nadat hij
hem eerst de medaille op de rever had gespeld. Links majoor Gascard, die
de wandtegel toonde welke ook aan alle leden werd uitgereikt. Op de tegel
stond de spreuk „Nil Vigilante Praeterit".
VOOR BETER f^
---------NAAR DE
MIDDELHnRNISrTEL:Z3ZS
"die in een sanatorium wordt verpleegd.
Van nabij wist spr. wat dit betekent
en hij wenst zijn collega een spoedig
herstel en weerzien toe. Ook dankte
hij de monteur de heer M. Blok die
hem als 14-jarige jongen onder zijn
hoede had genomen en zijn opleiding
voor zijn rekening nam. Verder dankte
hij zijn collega's voor de hartelijke wij
ze waarop zij hem in zieke dagen, waar
zijn gezin veel mee te kampen heeft
gehad, steeds hebben geholpen waar
na tijdens de receptie die hierop volgde
de collega's met de jubilaris in hun
midden nog gezellig bijeen bleven waar-
'bij de prettige teamgeest van het per
soneel duidelijk tot uiting kwam.
Van zaterdag 7 maart v.m. 12 uur t.m.
maandag 9 maart v.m. 9 uur
Middelhamis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter v. d. Peppel, tel,
2117, Mliddelharnis.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Dienst heet dokter Boot, tel. 01877-
227, Dirksland. -
Oost-Flakkee:
Dienst heeft dokter Voogd, telefoon
01874-259, 'Oude Tonge en dokter Bon
man, tel. 01871-269, Stad aan 't Haring
vliet.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft de heer Terlouw, dieren
arts te Middelhamis, tel. 2357.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 8 mrt.
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
Duinker, tel. 01660-500 Tholen en dokter
Menger, tel. 016771500, St. PhUipsland.
MIDDELHARNIS
Gevonden en verloren voorwerpen.
Gevonden: Zwarte damesfiets; stalen
hondenhalsband; rode mohair sjaal;
maandkaart R.T.M.; bruine handschoen
grijze herenhandschoen; bruine heren-
handschoen; blauwe plastic handschoen
paar bruine herenhandschoenen; rood
wit kinderhandschoentj«; zwart lederen
wanten; rode kinderhandschoen; gerui
te pet; etui met spiegeltje; een groen
en een blauw kinderwantje; sleepket-
ting; regenjekker; ijzeren staafje met
plaatje; halsketting; snoer van hoor-
apparaat; motorbril; herenrijwiel merk
„Gazelle'; 4 dozen shag merk „Drum",
pakje met opschrift „Palthe Hoogvliet".
Verloren: Bruine portemonnaie; bruin
-oranje portemonnee; bedelarmbandje;
bruine portemonnee met knipsluiting;
3-wielig kinderfietsje; bos sleutels;
bankbiljet van 10,gymschoen maat
35; kinderpantoffeltje; bruin-plastic
herenhandschoen; dameshorloge met
zwart nylon bandje; zwart wollen hand
schoen; zwart-zijden dameshandschoen;
bos sleutels; kentekenbewijs NB-27-99;
bruine portemonnee met knipsluiting;
suède want; zwarte regenbroek; blau
we kinderwant; geblokte sjaal; zwarte
dameshandschoen; geblokte sjaal met
rode franje; brU met rood-bruin mon
tuur.
Inlichtingen omtrent bovenstaande
voorwerpen op het Groepsbureau der
Rijkspolitie te Middelhamis.
SO'MMELSDIJK
Burg. Stand. Geboren: Jacomijntje,
dochter van P. L. Polder en J. Bechtum;
Caroline, dochter van J. Bunk en P. de
Bruin.
Overlijden: Jairus Pieter de Bakker,
wed. van K. bij de Vaaten, 86 jaar.
DEN BOMMiEL
Kosteloze inenting. B. en w. van den
Bommel maken bekend dat gelegenheid
wordt gegeven tot kosteloze inenting
tegen pokken te den Bommel op: dins
dag 17 maart a.s. des nam. van 45
uur in het Groene Kruis Gebouw.
Te Achthuizen op: donderdag 26 mrt.
a.s. des nam. van 3—4 uur in het Wit
Gele Kruis gebouw.
Vergadering' Chr. Vrouwenbond. De
N.C.V.B. hoopt te vergaderen D.V. op
12 maart in de consitotie van de Geref.
Kerk. Spreker ds. K. Excalto uit Melis
sant. Onderwerp Reformatie-Rorne. Al
le leden hartelijk welkom.