Renie bijschrijven op spaarboekjes ROODZAND Ei Yen GROTE SEIZOEN-OPRUil^lNC „eeRStelinc^en Goöp. Raiffeisen Bank „Oostvoorne "^niodehuU 'tis niet voor onze opruimingi KOOKSTER Lezing Ds. T. Poot wee hulp 2 haardkachels Schrijfmachines Telmachines Kantoormeubelen DIRKSLAND 15 januari CoupoHS BH Restantcn met daverende spotkoopjesi Maak dat U er bij komt, dezi aanbiedingen zijn beperkt. AMPFENS ONFECTIE Ziet onze etalages Vanaf 13 januari t.e.m. 31 januari 1964 gelegenheid tot bijschrijving van rente. WOENSDAG BROiVIFIETS BROiVIFIETS DE WAAL [ge blad zeer voorclelig| ZIE ETALAGE. in/m'zal::dag OPRUIMING mei flinke kortingen (uitgezonderd merkartikelen) op alle dames-, heren- en kinderconfectiej en mode-artikelen. Jeugc Eigenheimer-E maat 35/45 Bintje-SE maat 35/40 Firma A. Hotting Zn. Witlofwortelen (voer) M. VISBEEN Boekhandel De Waal Vraagt onze ailvertentie-tarieven A.S. donderdag 16 januari begint de CENTRALE VEILIN| Middelharnis FABOLIE-BERICHTEN God heeft ons tot onze grote dankbaarheid en vreugde een dochtertje toevertrouwd Wij noemen haar SIMONE FREDERIQUE Arie J. Keijzer Ch. Keijzer-Hovius Middelharnis, 10 jan. 1964. Beatrixlaan 9 Tijdelijk Ziekenhuis „Bethesda", Dirksland. De Heere verblijdde ons met de voorspoedige ge boorte van een zoon JACOB HENDRIK (Henk) G. J. Koppelaar A. P. Koppelaar-Knöps Sommelsdijk, 11 jan. 1964. Hobius de Krijgerlaan 11 Hedenavond 10 uur overleed geheel onver wacht onze geliefde broeder, behuwdbroeder en oom JACOB VAN AST weduwnaar van Mina Ardon in de ouderdom van 81 jaar. Ons van uw deelne ming overtuigd hou dend. Fam. van Ast Fam. Ardon Dirksland, 13 jan. 1964. Julianastraat 21 De teraardebestelling zal D.V. plaats hebben op vrijdag 17 jan. a.s. des nam. 2 uur. Heden overleed in het ziekenhuis te Dirksland tot onze diepe droefheid onze lieve man, vader, behuwd, en grootvader, broer, behuwdbroer en oom, de heer GEBRIT VERWEIJ echtg'enoot van Jannetje Knöps in de ouderdom van ruim 75 jaar. Ons van uw deelne ming overtuigd hou dend: Oude Tonge: J. Verweij-Knöps Sommelsdijk: W. E. J. van Es- Verweij D. G. van Es Nieuwkoop: E. G. C. M. van Lente-Verweij M. van Lente Ad en Annelies Tof f en (Zwitserland): G. C. M. Eymann- Verweij O. Eymann Oude Tonge, 12 jan. 1964 Tonisseweg 35 De begrafenis zal plaats hebben op donderdag 16 jan. a.s. des nam. 2 uur op de Algemene Be graafplaats te Oude Ton ge. Hedenmorgen 6 uur is na een langdurig geduldig gedragen lijden overle den onze innig geliefde moeder, behuwd- groot- en overgrootmoeder, zus ter, behuwdzuster en tante ADRIANA ROBIJN weduwe van C. W. Bniiggeman in de ouderdom van ruim 81 jaar. Ons van uwe deelne ming overtuigd hou dend: Rotterdam: M. K. Karels Bruggeman K. Karels Melissant: J. Molenaar- Bruggeman J. Molenaar G. Robijn klein- en achterkleinkinderen Melissant, 14 jan. 1964. Marijkelaan 11. De begrafenis is bepaald op vrijdag 17 jan. a.s. n.m. 2 uur te Melissant. f» Kantoor geopend elke werkdag van 8.30 tot 12.30 en 1.30 tot 5 uur. Zater dags gesloten. De heer en mevrouw JESSURUN-BROUWER danken hierbij voor de vele heilwensen bij de jaarwis seling en wensen allen we derkerig het beste in 1964. Dirksland, januari 1964. DANKBETUIGING Hiermede betuigen wij onze oprechte dank voor de vele en hartelijke bewijzen van deelneming ondervonden bij het overlijden van mijn in nig geliefde en zorgzame man, vader, behuwd-, groot en overgrootvader, broeder, behuwdbroeder en oom de heer WILLEM KOERT Inzonderheid de weled.zeer- geleerde heer dokter de Ja ger voor de zorgvuldige be handeling en zr. Hobbel voor de liefdevolle verple ging aan hem bewezen. Uit aller naam Wed. E. Koert-Dekker Nieuwe Tonge, jan. 1964. Burgem. Overdorpstraat 6 De heer en mevrouw RISSEEUW-OLTMANS zeggen u allen hartelijk dank voor de vele goede wensen bij de jaarwisseling ontvangen en wensen ook u een voorspoedig 1964 toe. Goedereede, januari 1964. De heer en mevrouw RUIZEVELD- VAN DER VLIES danken hartelijk voor de vele Nieuwjaarswensen en felicitaties op 10 en 12 jan. ontvangen. Wederkerig wensen zij allen een voorspoedig 1964 toe. Ouddorp (Z.H.), jan. 1964. DANKBETUIGING Voor de betoonde belang stelling die wij mochten on dervinden na het noodlottig ongeval van onze geliefde moeder, behuwd-, groot- en overgrootmoeder JOHANNA VAN DAM weduwe van B. van de Ree betuigen wij onze welge meende dank. Inzonderheid dr. L. L. Kre- ling, dr. Bulthuis, dr. Hoo- genboom en verplegend personeel van het zieken huis. Tevens de buren, vrienden en kennissen. Namens de kinderen Fam. van de Ree Stellendam, jan. 1964. In goede staat zijnde te koop. Merk Magneet. I J. JORDAAN Weeshuisstr. 8, Sommelsdijk I Mevr. S. M. Meeder-Ge- I leynse vraagt 1 of 2 mor gens per week bij het huishoudelijke werk. Weespad 32, Ooltgensplaat, Telefoon 3 08. Te koop (zwart) en een Batavus Combi Sport M. KLINK Voorstraat 8 - Stellendam Telefoon (01879) 2 31 leveren wij u onder volle garantie met de grootste service. Reparaties worden door ons snel, billijk en vakkundig uitgevoerd. Wij verkopen reeds 40 jaar machines eni elke afnemer is tevreden! Kantoormachinehandel Zandpad 118, Middelharnis •k Jongenspullovers van g-egarandeerde kwali teit, aUe maten slechts 7, Damesvesten^ leuke kleuren zuiver wol 17.50 -Ar Jongenspyama's de laatste voor 4.50 ir De bekende maillots 3.98 en 5.98 ■Ar Nylons slechts 98 cent. ir Dameshemdjes v.a. 1,25, slips 3 voor f 2.50 -A" Gekleurde kinderslips heerlijk warm voor 98 cent. ie Flanellen lakens 2 voor 11, tI^ Mooie badhanddoeken voor 1.58 "Ar Diverse restanten wol voor weinigr geld Pantalons 20"/» kortinig Kinderyestjes ZO'/o korting 25 januari Voor diend telijke het k! tegei vero lasteleggin TE KOOP: Voorstraat 16 Telefoon (01873) 3 16 en 2 36 Ooltgensplaat Rusthuis Geref. Kerk Rotterdam-DelfshatJ vraagt zo spoedig mogelijk een (intern) Moderne keuken - goed geoutilleerd. Soil, aan de Directrice, Tidemanstraat 18 terdam-6, Tel. 36911. buurt cafe's toch van zond een si zijn van d Raadsman waardigd o „werken m^ in dergelijl De Off. ''- moest. die ome een vervol heeft, d' gewend direk WESTDIJK 39-41 MIDDELHARNIS TE KOOP GEVRAAGD: Nieuwe Tonge, Hielicopterplein 1, Tel. (01875) 299 tf Schaft u de mooie dichtbundel door MARINVS NIJSSE aan. Verzen met positief Christelijke strekking. Een prachtgeschenk voor de feestdagen. Prijs 4.50 ZANDPAD MIDDELHARNIS Voor Zeeland: Veerse Singel 39, Middel burg, Tel. (01180) 51 92. kortingen van 10 tot 80*/o, en IVlo korting op de courante modegoederen o.a. costuums, twee| jassen, verschillende-pullovers, vesten enz. Zie hier enkele artikelen van de daverende SPOTKOOPJES. Zolang de voorraad strekt. HEREN CONFECTIE Costuums van 125,nu 49.50 Tweedjassen van 79.75 nu 19.75 Wollen gabardine jassen van 97.50 nu 49.50 Katoengabardine 66.60 nu 14.95 Terlenka pantalons roodmerk 43.95 nu 29.95 Rundsuêde Sportvesten 125,50nu 79.50 Weekenders, moderne dessins 10.45 nu 6.95 Een partijtje witte overhemden prima kwaliteit iets vuil maten 41 - 42 43 uitzoeken f 7.95 Nog enkele met losse boorden maat 37 en 42 uitzoeken 1.95 JONGENS CONFECTIE Kunstlederen jongens en heren jacks zwart 49.75 nu 37.50 R.A.F. kleur 36.50nu 24.95 Coats (voor school) 48.80nu 17,50 Filt jongens coats 48.95 nu 24.95 Met teddy gevoerde kleuterpakjes maat 4, 35.— nu 19.50 Enkele jongens jacks met bontkraag maat 4, 24,85 nu 9.75 Katoenen trainingsbroekjes van t.m. 4 jaar f 1,95 Speciale aanbieding FLANELLEN LAKEM 1 pers. 150 x 220 f 5.55 2 pers. 170 X 230 f 6.65 (Treffer product) Katoenen lakens ASSEPOESTER (Spanjaard produtj 1 pers. 150 x 250 f 7.90 2 pers. 180 X 2508.90 slopen per paar 4.90 Moltondeken vanaf 2.25 i„ DAMES VESTEN vanaf f 6. Wollen dames pullovers 4. Wollen DELANA rokjes 15,;g Wollen Delana meisjes vesten 15.75 nu l Skibroeken 14.95 nu 4' c WESTDIJK 22-24 TEL. 21 90 MIDDELHARNIS Venvolg van voorpagina uit de dood n.L: De uitleiding van Is raël uit Egypte en De opstanding van Jezus Christus. Heel de verdere Bijbel bestaat uit variaties op 'het ene grote recreëringswerk" aldus ds. Poot. Niet een nieuwe creatie maar dezelfde creatie anders Het gaat toij de herschepping in de Bijbel niet om een andere wereld maar om dezelfde wereld anders aldus spr. De opgestane Christus is de Eersteling van Gods recreatie en een teken en on derpand van de totale recreatie van al le dingen. Spr. noemde twee voorbeel den: De opgestane Christus is dezelfde van voor 'het Kruis, toch is Hij anders. Dat is typerend voor Gods recreatie" aldus spreker. De aarde, mens en schep ping die we nu kennen zullen op een heerlijke wijze worden gerecreërd. Dit blijkt ook in de Openbaring van Johan- nis. Het nieuwe Jeruzalem is wel de oude, maar toch een andere stad. De weg tot deze recreatie is de weg van het lijden en de dood De weg wordt alleen maar verkregen door de weg van moeite en lijden. Spr. noemde enkele voorbeelden. Israël wordt uitgeleid nadat 'het 400 jaar on der Egypte 'had gezucht en Christus recreatie wordt door Zijn lijden voor afgegaan. Recreatie moet worden beworsteld. Het lijden is de weg naar de recreatie en draagt soms een boetend karakter. Jes. 40 spreekt hierover: „Aan het volk in ballingschap wordt de bevrijding aangezegd." Op grond van de boeting komt het herstel" aldus ds. Poot. Heel duidelijk wordt dit in Jezus Christus. Paulus zegt: Omdat Hij gehoorzaam was is Hij opgericht. Het boetend ka rakter van het lijden van Jezus Chris tus heeft ook betekenis voor allen die Hem. gehoorzaam zijn. In de Openba ring van Johannis staat dat de verloste mensheid zal toezingen het Lam dat geslacht is. De achtergrond daarvan is dat echte recreatie aUeen maar door de weg van moeite en lijden mogelijk is", aldus spreker. Deze recreatie wordt in rust en feest dagen afgebeeld, gevierd en gewaar borgd. De Sabbath wordt gefundeerd in de schepping aldus ds. Poot. Sabbathvie- ren is een herhaling van het schep pingsritme. De rustdag is ook gefun deerd in de recreatie. In Deut. 5 staat: „Want gij zult gedenken dat ge dienst knechten geweest zijt in Israël". Israël moet elke Sabbath zijn bevrijding, dus Gods herscheppend werk vieren! In Je- saja 14 besohrijft Jesaja "het Messiaanse Rijk aldus: „De gehele aarde heeft rust, is stil." In het Hebreeuws betekent dit de hele aarde houdt Sabbath. De weke lijkse Sabbath die wij vieren is een voorsmaak van de grote Saibbath, het is eigenlijk al een vieren daarvan. Elke zondag is een stukje vooruit geschoven recreatie en is daarom zelf een stukje recreatie. „Het is net of op zondagmorgen de wereld opgeruimd is, er is. dan echt iets paradijselijks op de wereld" aldus ds. Poot. Hij meende het goed en echt Bijbels er een goed zondagspak op na te houden en wat extra's te eten. De wettische zondags viering zoals wij die verstaan met ge bod op gebod, is daarom een kwaad aardige aanval op Gods bedoeling" stel de spreker. Het eerste conflict dat God met de Joden had ging over de zondag! Spr. meende dat de mensen de zondag hebben beroofd van zijn bedoeling. De vrije tijd is naar Bijbels besef een uitgebreide en voortgezette zondagsvie ring, dus mag elke vrije tijd er aan spraak op maken net als de zondag een teken, waarborg en garantie te zijn voor de grote recreatie. Ons begrip van vrije tijd komt niet in de Bijbel voor aldus ds. Poot, maar waar er sprake is in de Bijbel van vrije tijd houdt dit verband met de Saibbath. In Mare. 6 31 staat 'het woord van Jezus tot zijn discipelen: „Rust een weinig". In de grondtekst staat: Houdt een weinig Sabbath, dus vier een beetje recreatie. De Engelsen hebben de oorspronkelijke betekenis van vrije dag (tijd) nog in hun taal bewaard. Holy day betekent immers heilige dag. Wat heeft recreatie te maken met Re creatie en is er enig verband? Ogenschijnlijk is er geen verband. 'Onze recreatie, verpozing, vermaak en. ontspanning ligt ogenschijnlijk veraf van de herschepping van hemel en aarde aldus spreker. De mensen zeg gen: „Als je met de grote Recreatie van doen wil 'hebben wil je niets met de kleine recreatie te m.aken hebben." Maar onze recreatie :is in erge mate ver wereldlijkt! stelde ds. Poot. Het ver band tussen beiden mocht naar hij meende echter niet losgelaten worden. Waarom zoeken cle mensen recreatie? Ze zoeken dit om nieuwe krachten op te doen voor de creatie. Uitrusten be tekent, we doen nieuwe uitrusting op. Het gaat om de ihersohepping, ze berei ken en beleven dit niet omdat behalve het woord recreatie ook het begrip re creatie gedevalueerd aldus ds. Poot. Het vrije tijdsleven wordt afgeschil derd als het eigenlijke leven, spreker noemde dit een rampzalige ommekeer., Inplaats dat vakantie een toerusting isi tot het werk is het weï'k een toerusting tot de vakantie! Al wordt recreatie door de mensen niet meer als herscheppen gevoeld, de grond betekenis mocht niet worden, verwaarloosd. De gelovige mens mag in zijn kleine recreatie God danken dat Hij hem door middel van de vakantie bevrijdt van de slavernij van 'het werk. Het wordt vroom geacht om de kleine en grote recreatie helemaal los van el kaar te trekken, de kleine recreatie moet echter beleefd worden in het licht van de grote recreatie" aldus ds. Poot. Wat de bijbelse gelovige zo' beleven mag mag de kerk nooit alleen maar tot het) 'bezit van de gelovige laten, maar als" een groot goed in de samenleving in dragen aldus spreker. Alle vrije tijd is een verlenging van' de zondag en daarom ean garantie voor, Gods recreatie. De kerk moet dit ver band vasthouden en tot een dergelijke recreatie oproepen en de wijze van re creëren inrichten naar de manier van de, grote recreatie van de toekomst! zO' be-' toogde spreker. Dit betekent dat de ker.k in geen ge val tegenstander kan zijn van de recre atie, dit is onbarmhartig. JDe mens van tegenwoordig heeft recreatie nodig als: medicijn tegen de kwalen van deze tijd. De kerli moet iets van de 'bewogenheid van Christus over de schare hebben" aldus ds. Poot. De kerk moet alles in het -werk stellen te bevorderen dat de kleine recreatie beleefd wordt naar 'het model van de grote Recreatie zo' ver volgde hij. Dit betekent dat de recre atie moet betrokken worden op het li chaam en de ziel van de mens! De we- reldijke recreatie is daar in erg eenzij dig, die heeft de halve mens maar te pakken n.l. alleen het lichaam. De kerk moet waken dat de recreatie geen verstrooiing is maar een concen tratie. De mens moet uit zijn verstrooi ing van alle dag samengeraapt worden tot 'het centrale punt in het leven en verzameld worden tot de Ene. Ook moet de kerk waken dat de mens in recreatie in harmonie leeft met de schepping, over de mens moet iets komen van de grootheid van Gods schepping naar de tekst: „Men zal elkander geen leed doen." De kerk moet ervoor waken dat de mens het leven op een andere ma nier gaat beleven, anders dan anders! Waar ligt de grens van het toelaatbare Uit de vergadering kwam de vraag, waar ligt de grens van het toelaatbare. Hoe funktioneert alles op de zondag, moeten er zaken open zijn e.d. „Een bijzonder brandend punt" wist spreker. Zodra echter iemand over de grens gaat praten heeft 'hij in principe de recrea tie aanvaard, dan ben je al een eind" meende spreker, ons stukje grond is net zo goed voor de ander! Spreker meende dat deze vraag nooit moralistisch beantwoord moet worden. Als er een boek van geboden en verbo den m.b.t. de recreatie moet worden opgesteld zit je al verkeerd. Er moet hierin gezocht worden naar enkele grondlijnen. De Bijbel zegt; De liefde is de vervulling van de wet. Spr. meen de dat dat de grote richtlijn moet zijn. Liefde en 'begrip tot elkander moet 'hierin bepalend zijn. Spreker had de indruk dat in 'Ouddorp de recreatie niet wordt 'bedreven om een stukje dienst te doen maar om, de verdiensten. Daar liefde het uitgangspunt moet zijn is dit een verkeerde instelling" aldus ds.' Poot. In het bepalen van het recreatiebeleid zal men de medemens moeten zien en beseffen dat we met elkaar de zondag op de goede manier moeten besteden. Dit kan betekenen dat er uit liefde be palingen moeten worden gemaakt. Miet een druk verkeer op zondag b.v. moet er uit liefde tot de m.edemens die in dit verkeer een groot gevaar oploopt, een politieman in dienst zijn. Het weigeren van de subsidie aan de reddingsbrigade zoals dat in Ouddorps raad heeft afgespeeld noemide spreker een typische liefdeloosheid. Dat het naakt en bloot veracht wordt is niet Bijbels aldus spreker. De men sen kunnen het echter niet zien zonder zwoele bijgedachten en ook hierin zul len uit liefde bepalingen moeten wor den gesteld. Moet d« kerk zelf het recreatiewerk ter hand nemien? Principieel niet, uit noodmaatregel wel" meende ds. Poot. Hij wees erop dat dit reeds wordt gerealiseerd. Toppers hoedje is daar een voorbeeld van. De 'kerk is gezonden om het Evangelie te verkondigen. De recreatie moet echter in haar boodschap betrokken worden. Ze moet richtlijnen t.a.v. de recreatie aangeven. Ze moet dit doen door bezin ning (geschriften) en vanaf de kansel. De kerk heeft ook tot taak in de recrea tiecentra het Evangelie te prediken. Het is niet voldoende te zeggen: De kerk staat voor ieder open en we beleggen een extra dienst. De kerk moet uitgaan. „Gaat uit en predikt het Evangelie" De Heere Jezus deed dit ook. Spreker meende dat de Evangelieverkondiging voor de toekomst veel beweeglijker zal moeten worden. De mensen ontvluchten de grote steden. Spreker wees er op dat in de centrums van de grote steden gro te kathedralen staan, ze dienen nog als museum om de eenvoudige reden dat de mensen uit de centrums van de steden zijn weggetrokken. De kerk moet dus de mensen achterna. Zelf recreëren behoort principieel niet tot de taak der kerk" aldus ds. Poot. Hij meende dat de kerk het wel op moet ne men waar het door anderen verzaakt is en zij het voorbeeld moet geven van goede en verantwoorde recreatie. De hele recreatie (vermaakindustrie) is van een geest doortrokken die in menig zicht niet beantwoord aan de voorst] ling van de grote recreatie. De moet beïnvloedend aanwezig zijn. veroordeelde daarom de te statische hij ding van de kerken in de recreatiecea De ontmoeting met de „Overlii| Tevens kwam uit de vergadering I vraag hoe we de overkant dienen! ontmoeten en te accepteren. Een gof ontmoeting is eerst mogelijk •wanii| we een goed besef hebben van het gof wat God ons op dit eiland geeft" spreker. Ieder die dit verkwanseltl een verrader van dit goede, ook dief ander niet in dit goede laat delen, hebben dit goede gehad om te dieii Mozes zegt tegen Hobab. Kom met f mee. God is met ons en gij kunt onsi ogen zijn" We moeten ruimte aan efti geven en niet met beelden van elli| rondlopen" meende spreker. We een vreemde, een overkanter enz. ontmoeting blijkt de voorstelling i ■wijIs niet te kloppen. Wanneer we! lend naast elkaar mogen worden t bracht dan zal er iets groots gebeuni aldus ds. Poot. Spreker wees op de grote verander^ gen die ieder mens onbewust onderga' Hij stelde dat de veranderingen o positief moeten worden onderga;in dat anders de negatieve krachten zullen winnen. Het eiland mag geen servaat worden waarnaar wordt gaapt. Er zijn gezonde geestelijke i;: ten. We dienen bereid te zijn or wat we hebben ontvangen in oi' tiek tot uiting te laten komen io sloot ds. Poot. Raadsman verbindendhf verordening, gen opening És maar vol legen geen heeft om t« kondagsrust ^Bid het desti "drukte de ge hiertegen op tijd tot enke Hij voerde :on worden spanning en toe ging. Hel Tienden die ikele omw( len als getu: had naar hij dags wel eei 'erlaten. Oo! iverlast van >x. Ook wi terdagavond ik de cafe's lij aan. Get. J. J. slist geen o :ers ondervo Get. J. H. last van te ijn tuintje »eurde niet loorde hij |uke box. „I lelijk goed" „De sluitii ran de burg 'erzekerde ivel gebeur De off. me 'ning van ca: banen wordt is met 'het n zei ontzetten "spraak van 1 wis waarin Overheid Go treedt. Hij z; taliteit van e democratisch ring ondergri een compron ,,«ijn, waarom ..«at er veel 'overheid dier Theoretisch dat de ge lemen, maar 'eg. „Er is dus Jen de betr( '■aarom er e< de off. H,—2 di frde en rust De raadsm |oor de ande len. Uit het let café vo( Kijkt wel |ergelijke ge We zijn in nensen die flederland, |een particul De rechter elijk uitspra E R V O aldus door W. bem hebt 'oen zij £ader, u ,ioeg", was 1 let een lad hij öoch zo' gewc in >'n ver Veiling van dinsdag 14 januari 13**^Kreét ze J Zodanig wi iepeinzen vei iPgemerkt d; get kreupelh< p bocht op „Goedenav( Een plotsel f«n. Zelfs z( KI. I Grove 13.98 Middel 12.011 drielingen 14,—; KI. II Grove Middel 9.92—8.00 drielingen 13.1»| Picklers 13.30. Aanvoer 42.000 kg. aan foUe stem t Dokter Bi Kin. groet. »U komt z

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1964 | | pagina 4