De K.L.M.
in de crisis
Recreatie - het lioofdtiienia
van de Bijiiel f
Plaatseliik nieuws
Minister ündriessen in de „Maurits
Flakkeese Nieuwsbode
contra
Eilanden-nieuws
Os.G.Zweryserüs!ïsziek
36e jaargang
Dinsdag 14 januari 1964
N. 3254
Clir. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUro-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Inzake voetballen op zondag
Zendingspredilcant-
Landbouwdeskundige
Sleutelsi
klaar terwijl u wacht
Bijeenkomst foto- en
diaclub
ff
Ds. T. Poot, v.h. te Middelhamis in lezing voor
Akademeia te Ouddorp:
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Het gaat met onze vroeger zo roem
ruchte Koninltlijke Luchtvaart Maat
schappij niet goed. Sedert enkele jaren
zit ze in grote, bijkans onoplosbare
moeilijkheden. Er speelt zioh vóór en
vooral achter de schermen heel wat
af in het college van commissarissen,
in'de veelhoofdige directie, onder het
personeel en tussen het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat en de leiding.
Herhaaldelijk schrijven de bladen er
over en in de Tweede Kamer is er
zwaar over gedebatteerd. Maar een op
lossing van de moeilijkheden weet
blijkbaar niemand. Over datgene, wat
publiek geworden is in deze kwestie
willen we gaarne iets zeggen, doch tot
goed begrip van de zaak eerst een kort
overzicht geven van de historie van de
K.L.M.
De man, die het initiatief nam tot de
oprichting, was Dr. Albert Plesman,
tevens de eerste president-directeur. Hij
werd geboren in 1889 en overleed plot
seling op Oudejaarsdag 1953. Geduren
de de eerste wereldoorlog ging hij zich
voor de militaire luchtvaart interesse
ren, die toen nog in haar kinderschoe
nen stond en haalde hij zijn brevet als
luitenant-vlieger op Soesterberg. Nadat
de oorlog was afgelopen, meende hij
dat de vliegmachines een grote rol kon
den gaan spelen in het verkeer en om
daarvoor propaganda te maken, orga
niseerde hij in 1919 te Amsterdam de
z.g. E.L.T.A., de eerste Nederlandse
luchtvaarttentoonstelling. Ze was een
groot succes en als gevolg daarvan werd
nog in hetzelfde jaar de K.L.M, opge
richt als nationale maatschappij voor
de burgerluchtvaart. Plesman werd ad
ministrateur en al spoedig directeur.
Op 17 mei 1920 begon de maatschappij
te werken met een anderdaagse dienst
op Londen met uit Engeland gehuurde
toestellen en dito piloten. De K.L.M,
was de eerste burgerluchtvaartmaat
schappij ter wereld, die een lijn open
de. Al spoedig werd ook gevlogen op
Hamburg en Kopenhagen. Zo begon de
ontwikkeling van de burgerluchtvaart
in ons land en ze zette zich voorspoe
dig voort in de periode tussen de twee
wereldoorlogen. In 1924 had de eerste
proefvlucht plaats op Ned. Oost-Indië.
De heenreis duurde 20 dagen, want de
snelheid was nog slechts 120 km! Drie
jaar later werd "voor de tweede maal
zulk een vlucht gemaakt, die nu 13 da
gen duurde en kort daarop één van 9
dagen. Het duurde echter tot 1930 vóór
de vaste dienst geopend wer'd, aan
vankelijk om de 14 dagen. Dit werd
echter steeds opgevoerd en in 1939,
vlak voor de tweede wereldoorlog,
vloog de K.L.M, driemaal per week op
Indië.
De laatste oorlog was voor haar ca
tastrofaal. In de middagen van 1940
werd Schipihol door de Duitsers zwaar
gebombardeerd. Vele machines werden
vernietigd en gebouwen en startbanen
vernield. De K.L.M, was vanzelfspre
kend in die tijd op non-actief. De eni
ge lijn, die nog bevlogen werd een
dienst op Amerika was er nog niet ge
weest was die van Londen op Liis-
sabon. In de oorlog is Plesman door de
Duitsers gearresteerd. Hij heeft een
jaar in het „Oranjehotel" (de Scbeve-
ningse strafgevangenis) gezeten en werd
toen verbannen naar Twente. Daar
heeft hij plannen beraamd tot weder
opbouw van de maatschappij. Zodra
het Oosten van ons land bevrijd was
in april 1945 vloog hij naar de Ver
enigde Staten en kociht daar 14 ge
bruikte transportvliegtuigen (Skymas-
ters), waarmee 'hij direct weer begon
te werken. Eind 1945 werd weer op In
dië gevlogen, nu in 2% dag. In 1946
werd een lijndienst op West-Indië (Su
riname) geopend, in hetzelfde jaar nog
op New-York en op Zuid-Amerika (Bu
enos Ayres) en in 1947 op Johannesberg
(Zuid-Afrika). Ook de Europa-lijnen
keerden terug en werden steeds uitge
breid. Reeds één jaar na de oorlog was
de K.L.M, in aantal vliegtuigen en
luchtdiensten groter dan vóór 1940.
Zo heeft Plesman tweemaal de K.L.M
opgebouwd: in 1920 en in 1945.
De K.L.M, was Plesman. Hij had in
alle opzichten de leiding en voerde die
met grote bekwaamheid, initiatief, in
zicht, werkkracht en organisatievermo
gen. Het was dan ook ongetwijfeld dub
bel en dwars verdiend, dat de Techni
sche Hogeschool in Delft hem het ere
doctoraat verleende in de technische
wetenschappen.
Na de oorlog verloor de K.L.M', door
de moeilijkheden met Indonesië de
lijn op Djakarta, maar behield ze tot
Singapore. Er kwamen echter andere
lijnen bij,'zoals die op Tokio en Sydney
en die van Amsterdam via Montreal
(Canada), Houston (Texas) naar Mexico.
Zo werd de K.L.M, één van de groot
ste en meest bekende luchtvaartmaat
schappijen ,ter wereld' en werd ze terecht
onze nationale trots. Tussen de andere
maatschappijen nam ze een zeer voor
aanstaande plaats in. In de na-oorlogse
ontwikkeling kreeg ze uiteraard steeds
.ïïieer concurrentie. Ieder land schiep
zijn eigen luchtvaartmaatschappij. Wie
wel eens op Schiphol komt, kent de
namen wel: de Sabena (België), de
S.A.S. (samenwerkende maatschappijen
van Denemarken, Noorwegen en Zwe
den, de Scandinavian Airlines System),
de Air Franpe (Frankrijk), de Swissair
(Zwitserland), de Lufthansa (West-
Duitsland), de Alitalia (Italië), de B.C.
A.C. (Engeland), de Panam (Veren.
Staten), de El Al (Israël) enz. Zo ont
stond er na 1945 een wereldluchtver-
keer, waaraan steeds meer landen gin
gen deelnemen.
In 1953 stierf Plesman op 64-jarige
leeftijd. Aan hem zijn Nederland en de
K.L.M, heel veel verschuldigd. Zijn op
volger was generaal Aler tot 1961, die
werd opgevolgd door Drs. van de Beu
gel. Eind 1962 ontstond er echter een
ernstige crisis in de leiding. Dhr. van
de Beugel nam ontslag. De Raad van
Commissarissen ging tot een drastische
wijziging in de topleiding over, tenge
volge waarvan drie directeuren 'begin
1962 hun ontslag namen. Dhr. Larive
van de Shell werd tot directeur be
noemd met nog drie anderen. En se
dert dien is het met de K.L.M, in de
war. Bij wie de schuld ligt, is voor bui
tenstaanders moeilijk te zeggen. Zeker
is, dat de K.L.M, in een zeer zware cri
sis verkeert, waaruit tot dusver nie
mand ze heeft weten op te trekken.
Wie de gang van zaken op het ge
bied van de burgerluchtvaart eniger
mate heeft gevolgd, moet wel tot de
conclusie gekomen zijn, dat we hier
te doen hebben met structurele wijzi
gingen. Het is n.l. niet alleen de K.L.M.,
die met moeilijkheden te worstelen
'heeft, maar dat is met de meeste bui
tenlandse maatschappijen eveneens het
geval. Er doen zich algemene wijzigin
gen voor in de luchvtaart. Er komen
steeds grotere en duurderde vliegtuigen,
de constructie is en wordt anders, de
propeller-toestellen zijn vervangen door
straalvliegtuigen met steeds hoger snel
heid en over enkele jaren zullen de
verkeerstoestellen met superonische
snelheid) meer dan 1200 km per uur.
wellicht 3000 km) over de wereld vlier
gen. Daarbij komt, dat het nationalisme
op dit gebied een zeer grote rol speelt.
We wezen er al op, dat elk land zijn
eigen luchtvaartmaatschappij wil heb
ben. Zelfs in de jonge Afrikaanse sta
ten, die door de Westerse landen over
eind gehouden moeten worden met fi
nanciën en economie betreft, schieten
deze maatschappen als paddestoelen uit
de grond vanwege de nationale aspi
raties en trots. Het nationalisme in de
lucht wordt dus steeds feUer. ledere
regering gaat haar eigen luchtvaart be
schermen en zo is er vooral de laatste
jaren een protectionisme ontstaan, dat
de K.L.M, voor grote problemen stelt.
De zee is vrij, maar de lucht, althans
wat de landingsrechten 'betreft, niet.
Ieder land strijdt voor het 'behoud van
de bestaande, maar wenst aan andere
landen geen nieuwe toe te staan of
poogt de oude op te heffen. Het ligt
voor de hand, dat Nederland, dat tot
voor kort zulk een sterke positie innani
en voor zulk een klein land eigenlijk
boven zijn stand leefde, daar het eerst
de dupe van wordt. Door de uitbreidui'i
en de bescherming in de andere landeil
verliest de K.L.M, terrein en vooral
ook vervoer van passagiers en goede
ren. Haar luchtvaartpolitieke positie
wordt als gevolg van de politiek op dit
gebied der andere landen ook van de
met ons bevriende steeds wakker.
Dit zijn de structurele veranderingen,
waarop we hierboven doelden. Het ligt
voor de hand, dat dit tot enorme moei
lijkheden leidt, die de K.L.M. in een
bedrijfseconomische crisis hebben ge
bracht.
De redakteur van de Flakkeese
Nieuwsbode 'heeft gemeend in een
hoofdartikel zijn mening te moeten stel
len tegen die van een onzer medewer
kers, die een tweetal artikelen geschre
ven heeft, over de door de raad van
Middelhamis verleende medewerking
aan voetbalvelden t.b.v. M.S.V. en A.V.
Flakkee.
Dat is zijn goed recht.
Hij heeft echter het geheel zó scheef
getrokken, dat wij uit dit artikel een
en ander willen stipuleren.
Hij stelt vast „dat de schrijver aan de
S.G.P.-zijde zit." Onze medewerker
heeft echter o.i. duidelijk aangetoond,
dat het hier gaat over de handhaving
van Gods Woord en Wet, waarin de
twee rechtse raadsleden bij het tot
uiting brengen van hun zienswijze op
dit punt en het uitbrengen van hun
stem hebben gefaald. En hij heeft er
bij geschreven dat het hier niet gaat
om 'n bepaald politiek-standpunt, maar
dat hij de zondagsrust en zondagsheili
ging wilde bezien van de zijde van de
Overheid, de Kerk en het particuliere
leven. Trouwens, er was ook een antirev
raadslid, de heer Tieleman, die tegen
stemde. Nu concludeert de Flakkee
se Nieuwsbode hieruit „dat men van
S.G.P.-zijde tracht een wig te drijven
in de A.R.-fraktie". Wij laten dit voor
zijn rekening.
Onze redactie heeft meerdere brie
ven uit „protestants christelijke kring"
ontvangen met tekenen van instemming
over deze twee artikelen. Er was een
telefoontje bij van een zakenman, be
horende tot de Geref. Kerk, politiek-an-
ti-revolutionnair. Deze abonné vroeg om
een extra stel kranten. „Ik vind het
fijn dat dit uit de doekjes is gedaan"
zo zei hij ik ben het niet met de
S.G.P. eens, maar dit heeft niets met
politiek te maken."
Standpunt werd hier (naar het Woord
Gods) tegenover standpunt gesteld. De
Flakk.. Nieuwsbode zou b.v. even goed
kunnen stellen, dat de heer Tieleman
naar de S.G.P. overhelt en dat wagen
wij te betwijfelen. Het ging 'hier zui
ver om een Bijbels standpunt.
Erger is, dat de auteur van het ar
tikel de S.G.P.-ërs (kerkelijk) rang
schikt onder de Geref. Gemeenten. Dat
is een grote denkfout. Hij kan uit de
verkiezingsuitslagen en uit de statis
tiek weten, dat het stemmen-aantal van
de S.G.P. voor het overgrote deel, zo
wel op Flakkee als landelijk uit Her
vormden bestaat en in mindere mate
uit andere kerkelijke groeperingen. In
de raad te Middelhamis is de fraktie-
voorzitter van de S.G.P. ook Hervormd,
de twee overige leden behoren tot de
Chr. Gereformeerde kerk en de Geref.
Gemeente. De „protestantse krin'g" is
hier dus wel vertegenwoordigd.
Wanneer de Flakkeese Nieuwsbode
nu vraagt wat doet de S.G.P. voor de
jeugd? Dan moet hij dit niet alleen op
de Geref. Gemeenten betrekken maar
ook op andere 'kerken, zoals wij
'hebben aangetoond. En dan zou de
schrijver dit mee kunnen vallen. Wij
noemen allereerst de mooie Toogavon
den van de Hervormde jeugdverenigin
gen; de muziekavonden in de Herv.
Kerk: de talrijke jongelings-, meisjes-
en knapen-verenigingen; de vrouwen
en mannenvereni'gingen; studievereni
gingen; de jeugdavonden die tegen
woordig worden gehouden enzovoort,
enzovoort. Dat beperkt zich heus niet
„tot de huisgenoten des geloofs", zij
doen ook werk voor de zending en in
ternationaal voor de I.C.C. De jeugd
van de Geref. Gemeenten doet hier ook
aan mee, er is b.v. bij deze kerkgroep
(gelukkig) een flinke aktie voor de zen
ding te 'bespeuren.
Aan het slot van zijn artikel komt
de schrijver met „negativisme". Hij
zegt: „Dat de tijd snel verandert en
dat men, juist nu de ontsluiting aan
staande is, van negativisme geen heil
behoeft te verwachten."
Negativisme!
Standpunten vanuit de Bijbel in de:
raadszaal naar voren gebracht zijn dus
negatief!
We zijn het eens dat de tijd snel ver
andert, maar Gods Woord verandert
niet en nooit en blijft tot in der eeuwig-
'heid! Vanuit dit Bijbelse standpunt
kunnen we met de Flakkeese Nieuws
bode niet polimiseren. Daarvoor ligt,
geen vlak van uitgangspunt. Het val1
dan ook niet vreemd, dat de schrijvei.
zich ergert aan aanhalingen uit de
Heilige Schrift en de rechtse raadsle
den naar het hoofd slingert dat ze „be
dreigen voor hetgeen te wachten staat,
wanneer mien afdwaalt van de oude pa
den." We laten het oordeel hierover
verder gaarne aan de lezers over.
KERKNIEUWS GER. GEMEENTEN
De 21-jarige J. Commelin uit Veere,
(W.) kerkelijk 'behorende tot de Geref.
Gemeente te Middelburg is dezer da
gen door het curatorium der Theol.
School toegelaten tot de studie, om op
geleid te worden voor predikant. D'hr.
Commelin heeft na toet behalen van het
ulo-diploma ook het H.B.S.-diploma B
behaald te Middelburg. Daarna heeft
hij een opleiding gehad aan de Tropi
sche Landbouwschool te Deventer. Het
ligt in de bedoeling hem later D.V. uit
te zenden naar het zendingsveld in Ni
geria. Zoals bekend bestaat het zen-
dinsteam in Nigeria uit Zr. D. Sonne-
veld als verpleegster, waar Zr. van Ros-
sum (uit Dirksland) zich binnenkort bij
zal voegen; daarnaast het echtpaar ten
Voorde voor het Onderwijs. Na afloop
van de studie van de heer Commelin
zal deze aan dit team als zendingspre
dikant worden toegevoegd. Dat zal dan
met ds. Kuyt in Nieuw Guinea de twee
de zendingspredikant der Ger. Gemeen
ten zijn.
In ons vrijdagnummer hebben we een
redaktioneel stukje geplaatst over de
fa. Dirk Verkerke te Middelhamis die
sleutels maakt, klaar terwijl u wacht.
Per abuis is bovenstaande fotO' van de
winkelohef J. Blok niet daarbij ge-
plaats waarom we deze gaarne in dit
blad nog opnemen. De heer Blok is
juist bezig met 'het kleine, maar dure
machientje een sleutel na te maken.
DIRKSLAND'
Auto botsing. J.l. maandagmiddag
heeft op de Lorredijk een flinke auto
botsing plaats gehad waarbij beide wa
gens flinke schade opliepen. Een be
grafenisauto, bestuurd door de chauf
feur C. Kamp uit Dirksland en een V.W.
bestuurd door een zuster van het
Kraamcentrum, naderden elkaar. Bij het
zien van de tegenligger begon de zuster
te remmen waardoor haar wagen stuur
loos al-zig-zaggend op de begrafenis
auto inreed. De heer Kamp die het on
geluk zag gebeuren kroop uiterst rechts
zodat hij niet werd geraakt. Zijn wagen
beliep een schade van 1000,De
schade aan de V.W. was aanmerkelijk'
groter.
Autobotsing: Zaterdagmiddag reed
de monteur S. K. vanaf de Secretarie
weg richting havendijk. Net om de hoek
naderde een auto bestuurd door dr R.
die waarschijnlijk te veel links reed
met de bedoeling de weg naar het zie
kenhuis in te slaan. Er ontstond een
botsing die een vrij ernstige schade
veroorzaakte, doch persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor. De politie
maakte verbaal op.
HERKINGEN
Onderhands verkocht. De heer J. de
Klerk heeft zijn woonhuis staande in
de St. Elisabethstraat onderhands ver
kocht aan P. van Wageningen en J. W.
de Geus Hz. heeft zijn woonhuis staan
de in de Nieuwstraat onderhands ver
kocht aan J. de Klerk.
Kippen doogdeheten. Van Gebr. Pol
der zijn een tiental kippen doodgebe
ten, de politie stelde een onderzoek in,
doch to op heden is de „dader" nog niet
gevonden.
Diaken. Als diaken in de Herv. Kerk
is gekozen de 'heer H. Kagchelland.
Zitplaatsgeld. Zij die hun zitplaats-
gelden in de Ger. Gemeente nog niet
hebben voldaan, kunnen dit alsnog
doen a,s. donderdagavond na 7 uur ten
huize van diaken M. de Geus, Nieuw
straat 7.
Postcommandant gearriveerd. De
nieuwe rijkspolitie de heer J. Mieras
uit Kloetinge is thans in onze gemeen
te gearriveerd, en heeft de woning be
trokken Onderlangs 2, tel. 292.
Burg. Stand. Geboren: Johanna Fio
na, dochter van L. Doornhein en A. C.
Looij.
MELISSANT
Jaarvergadering Watersportvereen.
„De Viskrointe"
De Watersportvereen. „de Viskrom-
te" zal a.s. vrijdagavond 17 jan. om 8
uur in „Melishof" haar jaarvergadering
houden. De agenda vermeldt o.-m.: be-
stuursverkiezing en bespreking even
tuele aansluiting bij de Nederlandse
Hengelsportvereniging.
STELLENDAM
Nog plaats voor enkele
brandweerlieden
Daar er enkele vacatures zijn bij de
Vrijwillige Brandweer kunnen er weer
enige leden geplaatst worden.
Zij die zich aangetrokken voelen tot
de brandweer kunnen zich opgeven bij
de secr. van de Vrijw. Brandweer de
heer C. Koenraad, Wilhelminastraat 18.
■OOLTGENSPLAAT
Oudste mannelijke inwoner jarig.
Ooltgensplaat heeft niet alleen drie
vrouwen van gemiddeld 95 jaar, doch
op donderdag 16 jan. a.s. hoopt ook
een man 95 jaar te worden. Het is de
heer L. Dorsman Jzn., Brandewijnstraat
3, vroeger timmerman van zijn beroep.
De oude baas is nog 'helder van geest
en vrij sterk van lichaam, 'hoewel het
lopen moeilijk wordt. Tot voor kort
ging hij nog steeds twee keer per zon
dag kerkwaarts.
Nieuwe amtsdragers Geref. Kerk.
In de Geref. Kerk zijn er enkele nieu-
ambtsdragers benoemd. Dubbeltallen
zijn er niet gesteld. In de vacature C.
J. Oostdijk heeft de kerkeraad tot
ouderling gekozen, de heer K. van Kla
veren (reeds diaken). In de vacature
van twee diakenen, n.l. D. den Braber
en K. van Klaveren, werden benoemd,
de heren H. J. van Beuseko'm en J. J.
Meijer. De bevestiging zal plaats vin
den op zondag 26 januari a.s.
Catechisaties hervat. In de Herv.
Kerk hoopt de consulent ds. P. van
Wakeren op woensdag 15 jan. a.s. de
catechisaties weer te hervatten.
Kerkdienst Geref. Gemeente. In het
kerkgebouw van de Ger. Gem. zal don
derdag 16 jan. a.s. voorgaan ds. P. Blok
te Dirksland. Aanvang 7 uur.
Op dinsdagavond 14 januari 1964 om 8
uur 'houdt de foto- en diaklub „Goeree-
Overflakkee" haar maandelijkse bijeen
komst in „Ons Fotohuis", Ring 130 te
Middelhamis.
'Onderwerp: Resultaten van de excur
sie naar Verolme en Blijdorp.
ST. ANNALAND
Beplanting aangebracht. Op de strook
grond, gelegen tussen de Brugstraat en
de Ring is van gemeentewege te St.
Annaland een beplanting aangebracht,
bestaande uit een aantal struiken, die
het aldaar zeer zeker goed zullen doen
en het dorpsbeeld aanmerkelijk zullen
verfraaien.
De Minister van Economische Zaken, Prof. Dr J. E. Andriessen heeft 'maan
dagochtend een bezoek gebracht aan de staatsmijnen in Limburg. Tijdeiis,
dit bezoek daalde de bewindsman af in de mijn „Maurits". Hij werd door het
kolenstof niet gespaard, getuige deze foto, welke gemaakt werd bij het verlaten
van de mijn.
Recreatie, het hoofdthema van de Bijbel, recreatie, het toverwoord van deze
tijd. Schijnbaar twee begrippen die volkomen tegenstrijdig met elkaar zijn
maar elkaar toch nauw raken. Ds. T. Poot, voorheen predikant te Middelhar-
nis heeft voor de Volksuniversiteit „Akademeia" te Ouddorp over het onder
werp „recreatie in de Bijbel" een knap theologisch betoog gehouden. Hij toon
de hierin aan dat er In de Bijbel grote lijnen lopen rondom het woord re
creatie in zijn 'betekenis van herschepping zodat recreatie zelfs het 'hoofd
thema van de Bijbel is! Ds. Poot boeide zijn gehoor door een duidelijke uitleg
van de overeenkomsten tussen de beide recreaties. Spr. veroordeelde de te
statische houding van de kerken in de recreatie centrums, die niet een af
wachtende houding aan mogen nemen maar onder de recreanten uit dienen te
gaan om. het Evangelie te verkondigen. Spr. noemde het een rampzalige om
mekeer dat onze recreatie in sterke mate is gedevalueerd, terwijl het een
voortgezette zondagsviering en daarom een voorsmaak van de grote herschep
ping zou dienen te zijn. Zoals de recreatie in Ouddorp wordt gevoerd heeft
het alles van 'haar wezen verloren" betoogde ds. Poot, het moet zijn een die
nen terwijl het tegenwoordig gaat omhet verdienen....
Enige jaren geleden had dominee Poot
voor „Akademeia" gesproken over de
ontwikkeling rond de Delta waarbij hij
had opgemerkt dat het zeker interessant
zou zijn nog eens te spreken over re
creatie in de Bijbel. Het gelag moest
nu betaald worden" aldus ds. Poot Het
onderwerp lijkt een tegenspraak in zich
zelf. In recreatie zien we het zomer-
bedrijf, met veel licht en luchtig ge
klede mensen en bij dat beeld wordt
de Bijbel geplaatst. Het lijkt op de rand
te zijn van ontheiliging van de Bijbel!
aldus spreker.
Het hoofdthema
Recreatie hoefde aldus ds. Poot niet
in een achteraf hoekje in de Bijbel te
worden gezocht maar is het hoofdthe
ma van de Bijbel! Het woord recreatie
moet dan in zijn oorspronkelijke bete
kenis worden genomen n.l. „herschep
ping." Daarom is het God te doen en
is Hij bezig, daarop loopt alles uit. Ook
de regeneratie, de wedergeboorte, is
een aspect van het recreatiewerk van
God. Die wedergeboorte is maar één
aspect benadrukte spreker. Hij stelde
dat het te klein van God zou zijn ge
dacht als het alleen maar ging over de
herschepping van de mens. God zei im
mers: „Zie, Ik maak alle dingen nieuw",
dus alles wat werkelijkheid is, zo wel
mens als schepping benadrukte spre
ker. Vandaar dat de profeten van Is
raël wanneer ze het komende Mes
siaanse Rijk beschrijven, dit zonder
uitzondering beschrijven als een Rijk
waarin niet alleen de mens maar ook
de schepping tot zijn recht komt. De
woestijn zal bloeien als een roos
Spr. noemde het Bijbelmisbruik om de
ze tekst te gaan vergeestelijken en de
v/oestijn te vergelijken met de woes
tijn in een mensenhart. Zo heeft Paulus
gezegd: „De schepping die in barens
nood is ziet met zuchten uit naar de
openbaring van de Zone Gods. In de
redding van Ninevé heeft God al een
voorproefje gegeven van de grote 'her
schepping der toekomst. Hij redde niet
alleen mensen maar ook vee." Als God
gaat redden redt Hij niet alleen mensen
maar ook vee." Dat is het grote pers
pectief dat de Bijbel ons geeft aldus
ds. Poot.
Spreker noemde de grote iieilsfeiten.
uit het Oude en Nieuwe Testament
waarin het gaat over het levend maken
(Vervolg op pag. 4)
GEEEFORMEERDE GEMEENTEN
Ds. G. Zwerus v.h. predikant bij
de Ger. Gem. te Middelhamis thans
te Nunspeet, is emstig ziek. Gedurende
een paar maanden heeft hij zijn amb
telijk werk niet kunnen doen en hij
heeft zich vorige week moeten laten op
nemen in het Boerhave Ziekenhuis te
Harderwijk. Zijn lichamelijke toestand
is intussen van die aard geworden dat
zijn kinderen die verspreid in het land
v/onen zijn opgeroepen. Ook een ge
huwde dochter met haar man en kind
is per vliegtuig uit Canada overgeko
men. Er is in het ziekenhuis (alleen
voor de familie) doorlopend bezoek.