De K.L.M. in de crisis Recreatie - het lioofdtiienia van de Bijiiel f Plaatseliik nieuws Minister ündriessen in de „Maurits Flakkeese Nieuwsbode contra Eilanden-nieuws Os.G.Zweryserüs!ïsziek 36e jaargang Dinsdag 14 januari 1964 N. 3254 Clir. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUro-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Inzake voetballen op zondag Zendingspredilcant- Landbouwdeskundige Sleutelsi klaar terwijl u wacht Bijeenkomst foto- en diaclub ff Ds. T. Poot, v.h. te Middelhamis in lezing voor Akademeia te Ouddorp: PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Het gaat met onze vroeger zo roem ruchte Koninltlijke Luchtvaart Maat schappij niet goed. Sedert enkele jaren zit ze in grote, bijkans onoplosbare moeilijkheden. Er speelt zioh vóór en vooral achter de schermen heel wat af in het college van commissarissen, in'de veelhoofdige directie, onder het personeel en tussen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de leiding. Herhaaldelijk schrijven de bladen er over en in de Tweede Kamer is er zwaar over gedebatteerd. Maar een op lossing van de moeilijkheden weet blijkbaar niemand. Over datgene, wat publiek geworden is in deze kwestie willen we gaarne iets zeggen, doch tot goed begrip van de zaak eerst een kort overzicht geven van de historie van de K.L.M. De man, die het initiatief nam tot de oprichting, was Dr. Albert Plesman, tevens de eerste president-directeur. Hij werd geboren in 1889 en overleed plot seling op Oudejaarsdag 1953. Geduren de de eerste wereldoorlog ging hij zich voor de militaire luchtvaart interesse ren, die toen nog in haar kinderschoe nen stond en haalde hij zijn brevet als luitenant-vlieger op Soesterberg. Nadat de oorlog was afgelopen, meende hij dat de vliegmachines een grote rol kon den gaan spelen in het verkeer en om daarvoor propaganda te maken, orga niseerde hij in 1919 te Amsterdam de z.g. E.L.T.A., de eerste Nederlandse luchtvaarttentoonstelling. Ze was een groot succes en als gevolg daarvan werd nog in hetzelfde jaar de K.L.M, opge richt als nationale maatschappij voor de burgerluchtvaart. Plesman werd ad ministrateur en al spoedig directeur. Op 17 mei 1920 begon de maatschappij te werken met een anderdaagse dienst op Londen met uit Engeland gehuurde toestellen en dito piloten. De K.L.M, was de eerste burgerluchtvaartmaat schappij ter wereld, die een lijn open de. Al spoedig werd ook gevlogen op Hamburg en Kopenhagen. Zo begon de ontwikkeling van de burgerluchtvaart in ons land en ze zette zich voorspoe dig voort in de periode tussen de twee wereldoorlogen. In 1924 had de eerste proefvlucht plaats op Ned. Oost-Indië. De heenreis duurde 20 dagen, want de snelheid was nog slechts 120 km! Drie jaar later werd "voor de tweede maal zulk een vlucht gemaakt, die nu 13 da gen duurde en kort daarop één van 9 dagen. Het duurde echter tot 1930 vóór de vaste dienst geopend wer'd, aan vankelijk om de 14 dagen. Dit werd echter steeds opgevoerd en in 1939, vlak voor de tweede wereldoorlog, vloog de K.L.M, driemaal per week op Indië. De laatste oorlog was voor haar ca tastrofaal. In de middagen van 1940 werd Schipihol door de Duitsers zwaar gebombardeerd. Vele machines werden vernietigd en gebouwen en startbanen vernield. De K.L.M, was vanzelfspre kend in die tijd op non-actief. De eni ge lijn, die nog bevlogen werd een dienst op Amerika was er nog niet ge weest was die van Londen op Liis- sabon. In de oorlog is Plesman door de Duitsers gearresteerd. Hij heeft een jaar in het „Oranjehotel" (de Scbeve- ningse strafgevangenis) gezeten en werd toen verbannen naar Twente. Daar heeft hij plannen beraamd tot weder opbouw van de maatschappij. Zodra het Oosten van ons land bevrijd was in april 1945 vloog hij naar de Ver enigde Staten en kociht daar 14 ge bruikte transportvliegtuigen (Skymas- ters), waarmee 'hij direct weer begon te werken. Eind 1945 werd weer op In dië gevlogen, nu in 2% dag. In 1946 werd een lijndienst op West-Indië (Su riname) geopend, in hetzelfde jaar nog op New-York en op Zuid-Amerika (Bu enos Ayres) en in 1947 op Johannesberg (Zuid-Afrika). Ook de Europa-lijnen keerden terug en werden steeds uitge breid. Reeds één jaar na de oorlog was de K.L.M, in aantal vliegtuigen en luchtdiensten groter dan vóór 1940. Zo heeft Plesman tweemaal de K.L.M opgebouwd: in 1920 en in 1945. De K.L.M, was Plesman. Hij had in alle opzichten de leiding en voerde die met grote bekwaamheid, initiatief, in zicht, werkkracht en organisatievermo gen. Het was dan ook ongetwijfeld dub bel en dwars verdiend, dat de Techni sche Hogeschool in Delft hem het ere doctoraat verleende in de technische wetenschappen. Na de oorlog verloor de K.L.M', door de moeilijkheden met Indonesië de lijn op Djakarta, maar behield ze tot Singapore. Er kwamen echter andere lijnen bij,'zoals die op Tokio en Sydney en die van Amsterdam via Montreal (Canada), Houston (Texas) naar Mexico. Zo werd de K.L.M, één van de groot ste en meest bekende luchtvaartmaat schappijen ,ter wereld' en werd ze terecht onze nationale trots. Tussen de andere maatschappijen nam ze een zeer voor aanstaande plaats in. In de na-oorlogse ontwikkeling kreeg ze uiteraard steeds .ïïieer concurrentie. Ieder land schiep zijn eigen luchtvaartmaatschappij. Wie wel eens op Schiphol komt, kent de namen wel: de Sabena (België), de S.A.S. (samenwerkende maatschappijen van Denemarken, Noorwegen en Zwe den, de Scandinavian Airlines System), de Air Franpe (Frankrijk), de Swissair (Zwitserland), de Lufthansa (West- Duitsland), de Alitalia (Italië), de B.C. A.C. (Engeland), de Panam (Veren. Staten), de El Al (Israël) enz. Zo ont stond er na 1945 een wereldluchtver- keer, waaraan steeds meer landen gin gen deelnemen. In 1953 stierf Plesman op 64-jarige leeftijd. Aan hem zijn Nederland en de K.L.M, heel veel verschuldigd. Zijn op volger was generaal Aler tot 1961, die werd opgevolgd door Drs. van de Beu gel. Eind 1962 ontstond er echter een ernstige crisis in de leiding. Dhr. van de Beugel nam ontslag. De Raad van Commissarissen ging tot een drastische wijziging in de topleiding over, tenge volge waarvan drie directeuren 'begin 1962 hun ontslag namen. Dhr. Larive van de Shell werd tot directeur be noemd met nog drie anderen. En se dert dien is het met de K.L.M, in de war. Bij wie de schuld ligt, is voor bui tenstaanders moeilijk te zeggen. Zeker is, dat de K.L.M, in een zeer zware cri sis verkeert, waaruit tot dusver nie mand ze heeft weten op te trekken. Wie de gang van zaken op het ge bied van de burgerluchtvaart eniger mate heeft gevolgd, moet wel tot de conclusie gekomen zijn, dat we hier te doen hebben met structurele wijzi gingen. Het is n.l. niet alleen de K.L.M., die met moeilijkheden te worstelen 'heeft, maar dat is met de meeste bui tenlandse maatschappijen eveneens het geval. Er doen zich algemene wijzigin gen voor in de luchvtaart. Er komen steeds grotere en duurderde vliegtuigen, de constructie is en wordt anders, de propeller-toestellen zijn vervangen door straalvliegtuigen met steeds hoger snel heid en over enkele jaren zullen de verkeerstoestellen met superonische snelheid) meer dan 1200 km per uur. wellicht 3000 km) over de wereld vlier gen. Daarbij komt, dat het nationalisme op dit gebied een zeer grote rol speelt. We wezen er al op, dat elk land zijn eigen luchtvaartmaatschappij wil heb ben. Zelfs in de jonge Afrikaanse sta ten, die door de Westerse landen over eind gehouden moeten worden met fi nanciën en economie betreft, schieten deze maatschappen als paddestoelen uit de grond vanwege de nationale aspi raties en trots. Het nationalisme in de lucht wordt dus steeds feUer. ledere regering gaat haar eigen luchtvaart be schermen en zo is er vooral de laatste jaren een protectionisme ontstaan, dat de K.L.M, voor grote problemen stelt. De zee is vrij, maar de lucht, althans wat de landingsrechten 'betreft, niet. Ieder land strijdt voor het 'behoud van de bestaande, maar wenst aan andere landen geen nieuwe toe te staan of poogt de oude op te heffen. Het ligt voor de hand, dat Nederland, dat tot voor kort zulk een sterke positie innani en voor zulk een klein land eigenlijk boven zijn stand leefde, daar het eerst de dupe van wordt. Door de uitbreidui'i en de bescherming in de andere landeil verliest de K.L.M, terrein en vooral ook vervoer van passagiers en goede ren. Haar luchtvaartpolitieke positie wordt als gevolg van de politiek op dit gebied der andere landen ook van de met ons bevriende steeds wakker. Dit zijn de structurele veranderingen, waarop we hierboven doelden. Het ligt voor de hand, dat dit tot enorme moei lijkheden leidt, die de K.L.M. in een bedrijfseconomische crisis hebben ge bracht. De redakteur van de Flakkeese Nieuwsbode 'heeft gemeend in een hoofdartikel zijn mening te moeten stel len tegen die van een onzer medewer kers, die een tweetal artikelen geschre ven heeft, over de door de raad van Middelhamis verleende medewerking aan voetbalvelden t.b.v. M.S.V. en A.V. Flakkee. Dat is zijn goed recht. Hij heeft echter het geheel zó scheef getrokken, dat wij uit dit artikel een en ander willen stipuleren. Hij stelt vast „dat de schrijver aan de S.G.P.-zijde zit." Onze medewerker heeft echter o.i. duidelijk aangetoond, dat het hier gaat over de handhaving van Gods Woord en Wet, waarin de twee rechtse raadsleden bij het tot uiting brengen van hun zienswijze op dit punt en het uitbrengen van hun stem hebben gefaald. En hij heeft er bij geschreven dat het hier niet gaat om 'n bepaald politiek-standpunt, maar dat hij de zondagsrust en zondagsheili ging wilde bezien van de zijde van de Overheid, de Kerk en het particuliere leven. Trouwens, er was ook een antirev raadslid, de heer Tieleman, die tegen stemde. Nu concludeert de Flakkee se Nieuwsbode hieruit „dat men van S.G.P.-zijde tracht een wig te drijven in de A.R.-fraktie". Wij laten dit voor zijn rekening. Onze redactie heeft meerdere brie ven uit „protestants christelijke kring" ontvangen met tekenen van instemming over deze twee artikelen. Er was een telefoontje bij van een zakenman, be horende tot de Geref. Kerk, politiek-an- ti-revolutionnair. Deze abonné vroeg om een extra stel kranten. „Ik vind het fijn dat dit uit de doekjes is gedaan" zo zei hij ik ben het niet met de S.G.P. eens, maar dit heeft niets met politiek te maken." Standpunt werd hier (naar het Woord Gods) tegenover standpunt gesteld. De Flakk.. Nieuwsbode zou b.v. even goed kunnen stellen, dat de heer Tieleman naar de S.G.P. overhelt en dat wagen wij te betwijfelen. Het ging 'hier zui ver om een Bijbels standpunt. Erger is, dat de auteur van het ar tikel de S.G.P.-ërs (kerkelijk) rang schikt onder de Geref. Gemeenten. Dat is een grote denkfout. Hij kan uit de verkiezingsuitslagen en uit de statis tiek weten, dat het stemmen-aantal van de S.G.P. voor het overgrote deel, zo wel op Flakkee als landelijk uit Her vormden bestaat en in mindere mate uit andere kerkelijke groeperingen. In de raad te Middelhamis is de fraktie- voorzitter van de S.G.P. ook Hervormd, de twee overige leden behoren tot de Chr. Gereformeerde kerk en de Geref. Gemeente. De „protestantse krin'g" is hier dus wel vertegenwoordigd. Wanneer de Flakkeese Nieuwsbode nu vraagt wat doet de S.G.P. voor de jeugd? Dan moet hij dit niet alleen op de Geref. Gemeenten betrekken maar ook op andere 'kerken, zoals wij 'hebben aangetoond. En dan zou de schrijver dit mee kunnen vallen. Wij noemen allereerst de mooie Toogavon den van de Hervormde jeugdverenigin gen; de muziekavonden in de Herv. Kerk: de talrijke jongelings-, meisjes- en knapen-verenigingen; de vrouwen en mannenvereni'gingen; studievereni gingen; de jeugdavonden die tegen woordig worden gehouden enzovoort, enzovoort. Dat beperkt zich heus niet „tot de huisgenoten des geloofs", zij doen ook werk voor de zending en in ternationaal voor de I.C.C. De jeugd van de Geref. Gemeenten doet hier ook aan mee, er is b.v. bij deze kerkgroep (gelukkig) een flinke aktie voor de zen ding te 'bespeuren. Aan het slot van zijn artikel komt de schrijver met „negativisme". Hij zegt: „Dat de tijd snel verandert en dat men, juist nu de ontsluiting aan staande is, van negativisme geen heil behoeft te verwachten." Negativisme! Standpunten vanuit de Bijbel in de: raadszaal naar voren gebracht zijn dus negatief! We zijn het eens dat de tijd snel ver andert, maar Gods Woord verandert niet en nooit en blijft tot in der eeuwig- 'heid! Vanuit dit Bijbelse standpunt kunnen we met de Flakkeese Nieuws bode niet polimiseren. Daarvoor ligt, geen vlak van uitgangspunt. Het val1 dan ook niet vreemd, dat de schrijvei. zich ergert aan aanhalingen uit de Heilige Schrift en de rechtse raadsle den naar het hoofd slingert dat ze „be dreigen voor hetgeen te wachten staat, wanneer mien afdwaalt van de oude pa den." We laten het oordeel hierover verder gaarne aan de lezers over. KERKNIEUWS GER. GEMEENTEN De 21-jarige J. Commelin uit Veere, (W.) kerkelijk 'behorende tot de Geref. Gemeente te Middelburg is dezer da gen door het curatorium der Theol. School toegelaten tot de studie, om op geleid te worden voor predikant. D'hr. Commelin heeft na toet behalen van het ulo-diploma ook het H.B.S.-diploma B behaald te Middelburg. Daarna heeft hij een opleiding gehad aan de Tropi sche Landbouwschool te Deventer. Het ligt in de bedoeling hem later D.V. uit te zenden naar het zendingsveld in Ni geria. Zoals bekend bestaat het zen- dinsteam in Nigeria uit Zr. D. Sonne- veld als verpleegster, waar Zr. van Ros- sum (uit Dirksland) zich binnenkort bij zal voegen; daarnaast het echtpaar ten Voorde voor het Onderwijs. Na afloop van de studie van de heer Commelin zal deze aan dit team als zendingspre dikant worden toegevoegd. Dat zal dan met ds. Kuyt in Nieuw Guinea de twee de zendingspredikant der Ger. Gemeen ten zijn. In ons vrijdagnummer hebben we een redaktioneel stukje geplaatst over de fa. Dirk Verkerke te Middelhamis die sleutels maakt, klaar terwijl u wacht. Per abuis is bovenstaande fotO' van de winkelohef J. Blok niet daarbij ge- plaats waarom we deze gaarne in dit blad nog opnemen. De heer Blok is juist bezig met 'het kleine, maar dure machientje een sleutel na te maken. DIRKSLAND' Auto botsing. J.l. maandagmiddag heeft op de Lorredijk een flinke auto botsing plaats gehad waarbij beide wa gens flinke schade opliepen. Een be grafenisauto, bestuurd door de chauf feur C. Kamp uit Dirksland en een V.W. bestuurd door een zuster van het Kraamcentrum, naderden elkaar. Bij het zien van de tegenligger begon de zuster te remmen waardoor haar wagen stuur loos al-zig-zaggend op de begrafenis auto inreed. De heer Kamp die het on geluk zag gebeuren kroop uiterst rechts zodat hij niet werd geraakt. Zijn wagen beliep een schade van 1000,De schade aan de V.W. was aanmerkelijk' groter. Autobotsing: Zaterdagmiddag reed de monteur S. K. vanaf de Secretarie weg richting havendijk. Net om de hoek naderde een auto bestuurd door dr R. die waarschijnlijk te veel links reed met de bedoeling de weg naar het zie kenhuis in te slaan. Er ontstond een botsing die een vrij ernstige schade veroorzaakte, doch persoonlijke onge lukken deden zich niet voor. De politie maakte verbaal op. HERKINGEN Onderhands verkocht. De heer J. de Klerk heeft zijn woonhuis staande in de St. Elisabethstraat onderhands ver kocht aan P. van Wageningen en J. W. de Geus Hz. heeft zijn woonhuis staan de in de Nieuwstraat onderhands ver kocht aan J. de Klerk. Kippen doogdeheten. Van Gebr. Pol der zijn een tiental kippen doodgebe ten, de politie stelde een onderzoek in, doch to op heden is de „dader" nog niet gevonden. Diaken. Als diaken in de Herv. Kerk is gekozen de 'heer H. Kagchelland. Zitplaatsgeld. Zij die hun zitplaats- gelden in de Ger. Gemeente nog niet hebben voldaan, kunnen dit alsnog doen a,s. donderdagavond na 7 uur ten huize van diaken M. de Geus, Nieuw straat 7. Postcommandant gearriveerd. De nieuwe rijkspolitie de heer J. Mieras uit Kloetinge is thans in onze gemeen te gearriveerd, en heeft de woning be trokken Onderlangs 2, tel. 292. Burg. Stand. Geboren: Johanna Fio na, dochter van L. Doornhein en A. C. Looij. MELISSANT Jaarvergadering Watersportvereen. „De Viskrointe" De Watersportvereen. „de Viskrom- te" zal a.s. vrijdagavond 17 jan. om 8 uur in „Melishof" haar jaarvergadering houden. De agenda vermeldt o.-m.: be- stuursverkiezing en bespreking even tuele aansluiting bij de Nederlandse Hengelsportvereniging. STELLENDAM Nog plaats voor enkele brandweerlieden Daar er enkele vacatures zijn bij de Vrijwillige Brandweer kunnen er weer enige leden geplaatst worden. Zij die zich aangetrokken voelen tot de brandweer kunnen zich opgeven bij de secr. van de Vrijw. Brandweer de heer C. Koenraad, Wilhelminastraat 18. ■OOLTGENSPLAAT Oudste mannelijke inwoner jarig. Ooltgensplaat heeft niet alleen drie vrouwen van gemiddeld 95 jaar, doch op donderdag 16 jan. a.s. hoopt ook een man 95 jaar te worden. Het is de heer L. Dorsman Jzn., Brandewijnstraat 3, vroeger timmerman van zijn beroep. De oude baas is nog 'helder van geest en vrij sterk van lichaam, 'hoewel het lopen moeilijk wordt. Tot voor kort ging hij nog steeds twee keer per zon dag kerkwaarts. Nieuwe amtsdragers Geref. Kerk. In de Geref. Kerk zijn er enkele nieu- ambtsdragers benoemd. Dubbeltallen zijn er niet gesteld. In de vacature C. J. Oostdijk heeft de kerkeraad tot ouderling gekozen, de heer K. van Kla veren (reeds diaken). In de vacature van twee diakenen, n.l. D. den Braber en K. van Klaveren, werden benoemd, de heren H. J. van Beuseko'm en J. J. Meijer. De bevestiging zal plaats vin den op zondag 26 januari a.s. Catechisaties hervat. In de Herv. Kerk hoopt de consulent ds. P. van Wakeren op woensdag 15 jan. a.s. de catechisaties weer te hervatten. Kerkdienst Geref. Gemeente. In het kerkgebouw van de Ger. Gem. zal don derdag 16 jan. a.s. voorgaan ds. P. Blok te Dirksland. Aanvang 7 uur. Op dinsdagavond 14 januari 1964 om 8 uur 'houdt de foto- en diaklub „Goeree- Overflakkee" haar maandelijkse bijeen komst in „Ons Fotohuis", Ring 130 te Middelhamis. 'Onderwerp: Resultaten van de excur sie naar Verolme en Blijdorp. ST. ANNALAND Beplanting aangebracht. Op de strook grond, gelegen tussen de Brugstraat en de Ring is van gemeentewege te St. Annaland een beplanting aangebracht, bestaande uit een aantal struiken, die het aldaar zeer zeker goed zullen doen en het dorpsbeeld aanmerkelijk zullen verfraaien. De Minister van Economische Zaken, Prof. Dr J. E. Andriessen heeft 'maan dagochtend een bezoek gebracht aan de staatsmijnen in Limburg. Tijdeiis, dit bezoek daalde de bewindsman af in de mijn „Maurits". Hij werd door het kolenstof niet gespaard, getuige deze foto, welke gemaakt werd bij het verlaten van de mijn. Recreatie, het hoofdthema van de Bijbel, recreatie, het toverwoord van deze tijd. Schijnbaar twee begrippen die volkomen tegenstrijdig met elkaar zijn maar elkaar toch nauw raken. Ds. T. Poot, voorheen predikant te Middelhar- nis heeft voor de Volksuniversiteit „Akademeia" te Ouddorp over het onder werp „recreatie in de Bijbel" een knap theologisch betoog gehouden. Hij toon de hierin aan dat er In de Bijbel grote lijnen lopen rondom het woord re creatie in zijn 'betekenis van herschepping zodat recreatie zelfs het 'hoofd thema van de Bijbel is! Ds. Poot boeide zijn gehoor door een duidelijke uitleg van de overeenkomsten tussen de beide recreaties. Spr. veroordeelde de te statische houding van de kerken in de recreatie centrums, die niet een af wachtende houding aan mogen nemen maar onder de recreanten uit dienen te gaan om. het Evangelie te verkondigen. Spr. noemde het een rampzalige om mekeer dat onze recreatie in sterke mate is gedevalueerd, terwijl het een voortgezette zondagsviering en daarom een voorsmaak van de grote herschep ping zou dienen te zijn. Zoals de recreatie in Ouddorp wordt gevoerd heeft het alles van 'haar wezen verloren" betoogde ds. Poot, het moet zijn een die nen terwijl het tegenwoordig gaat omhet verdienen.... Enige jaren geleden had dominee Poot voor „Akademeia" gesproken over de ontwikkeling rond de Delta waarbij hij had opgemerkt dat het zeker interessant zou zijn nog eens te spreken over re creatie in de Bijbel. Het gelag moest nu betaald worden" aldus ds. Poot Het onderwerp lijkt een tegenspraak in zich zelf. In recreatie zien we het zomer- bedrijf, met veel licht en luchtig ge klede mensen en bij dat beeld wordt de Bijbel geplaatst. Het lijkt op de rand te zijn van ontheiliging van de Bijbel! aldus spreker. Het hoofdthema Recreatie hoefde aldus ds. Poot niet in een achteraf hoekje in de Bijbel te worden gezocht maar is het hoofdthe ma van de Bijbel! Het woord recreatie moet dan in zijn oorspronkelijke bete kenis worden genomen n.l. „herschep ping." Daarom is het God te doen en is Hij bezig, daarop loopt alles uit. Ook de regeneratie, de wedergeboorte, is een aspect van het recreatiewerk van God. Die wedergeboorte is maar één aspect benadrukte spreker. Hij stelde dat het te klein van God zou zijn ge dacht als het alleen maar ging over de herschepping van de mens. God zei im mers: „Zie, Ik maak alle dingen nieuw", dus alles wat werkelijkheid is, zo wel mens als schepping benadrukte spre ker. Vandaar dat de profeten van Is raël wanneer ze het komende Mes siaanse Rijk beschrijven, dit zonder uitzondering beschrijven als een Rijk waarin niet alleen de mens maar ook de schepping tot zijn recht komt. De woestijn zal bloeien als een roos Spr. noemde het Bijbelmisbruik om de ze tekst te gaan vergeestelijken en de v/oestijn te vergelijken met de woes tijn in een mensenhart. Zo heeft Paulus gezegd: „De schepping die in barens nood is ziet met zuchten uit naar de openbaring van de Zone Gods. In de redding van Ninevé heeft God al een voorproefje gegeven van de grote 'her schepping der toekomst. Hij redde niet alleen mensen maar ook vee." Als God gaat redden redt Hij niet alleen mensen maar ook vee." Dat is het grote pers pectief dat de Bijbel ons geeft aldus ds. Poot. Spreker noemde de grote iieilsfeiten. uit het Oude en Nieuwe Testament waarin het gaat over het levend maken (Vervolg op pag. 4) GEEEFORMEERDE GEMEENTEN Ds. G. Zwerus v.h. predikant bij de Ger. Gem. te Middelhamis thans te Nunspeet, is emstig ziek. Gedurende een paar maanden heeft hij zijn amb telijk werk niet kunnen doen en hij heeft zich vorige week moeten laten op nemen in het Boerhave Ziekenhuis te Harderwijk. Zijn lichamelijke toestand is intussen van die aard geworden dat zijn kinderen die verspreid in het land v/onen zijn opgeroepen. Ook een ge huwde dochter met haar man en kind is per vliegtuig uit Canada overgeko men. Er is in het ziekenhuis (alleen voor de familie) doorlopend bezoek.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1964 | | pagina 1