Middelharnis zal politie-verordening wijzigen tegen parlteer-excessen histoRische schetsen Ook gij, (brom)fieiser Melissantse winkeliers iiesiuiten tot zaterdagmiddagsiuiting Plaatselijk nieuws Sclioonmaak, terwijl U slaapt winl woc Zate teM Aui Een bankrekening Besi zo Uitslagen „Denk en zet" Sommelsdijii Alle verzelieringen Entree Winterdienstregeling Reederij Van der Scliuyt Winteraardappelen in kolenkelder 'f' Bouw 4 nieuwe woningen Prinses Margrietstraat Garage Khöps Dlekhuusnieuws N.V. SLaVENBURG'S BANK Vy Centrale Veiling Middelharnis Ettense Veemarkt potplanten Automatisch parkeerlicht Plastic sleutel Rijk Ver bij ins( HETr Bladz. 2 „BILANDBN-NIEUWS" Vrijdag 27 september 1963 Vrijdag 27 De gemeenteraad te Middelharnis is tegen 2 oltt. 1963 te 7 uur bijeengeroe pen. De agenda bevat 10 punten, w.o. het verlenen van een jaarlijkse subsidie aan de Rijkspolitiekapel. Deze kapel is onlangs ook te Middelharnis .opgetre den; de subsidie is meer bedoeld als bewijs van waardering en sympathie dan als werkelijk finantiële steun. Reeds een 60-tal gemeentebesturen in ons land hebben de kapel een subsidie verleend en b. en w. stelt voor een sub sidie van 10,per jaar te verlenen. De kosten veerdiensten tijdens de ijs- gang van dit jaar komen nu in de di verse gemeenten ook aan de orde. Voor het instandhouden van de veerdiensten in de afgelopen winterperiode met be hulp van sleepboten en ijsbrekers, wer den de kosten voor SOVo gedragen door het Rijk, voor W/o door de gezamenlij ke gemeenten op Flakkee. De totale bijdrage voor de drie veren ten laste van de gemeente Middelharnis be draagt 7.943.93. Verder komt aan de orde verhuur van het pand Oostdijk 2 en Langeweg 110. Parkeerexcessen De raadsleden is een uitgebreid ad vies gezonden over de parkeerexces sen in de gemeente en op welke wijze daartegen kan worden opgetreden. Bij plaatselijke politieverordening kunnen o.m. bepalingen worden opgeno men t.a.v. het op de weg doen of laten staan van niet rijklare voertuigen ge durende langer dan in de verordening vast te stellen aantal dagen. Het invoeren van een wacht- en stop- verbod voor enkele straten (waar de weg gebruikt wordt als bergplaats door vrachtauto's, autobussen e.d. heeft naar het oordeel van b. en w. geen zin, om dat genoemde voertuigen dan gaan par keren in straten, waar het verbod niet geldt. In het Wegenverkeersregelment zijn hieromtrent ook geen bepalingen opgenomen. Ingevolge art. 168 van de gemeen tewet is de raad bevoegd tot het maken van verordeningen die het belang der openbare orde, zedelijkheid en gezond heid vereist en van andere, betreffen de de 'huishouding der gemeente. Op grond van deze bepalingen is het de raad toegestaan verordeningen te ma ken die het parkeren van vrachtauto's e.d. regelen, mits deze regelingen geen verkeersbelangen beogen. Dit wordt aan de hand van een arrest van de Hoge Raad van 15 april 1947 aangetoond. Niet zozeer de verkeersveiligheid speelt hier een rol, maar meer de hin der en overlast die de bewoners van de percelen in de betreffende straten ondervinden van steeds maar voor het raam geparkeerde vrachtauto's of auto bussen door belemmeringen van het uitzicht, verstoring van de nachtrust door het starten van de zware motoren. Ook het aesthetisch aanzien van een straat kan door deze situatie in district worden gebracht. Voorgesteld wordt daarom hoofstuk III onder afd. 10 van de Algemene Po litieverordening Middelharnis onder te brengen „Maatregelen tegen Overlast", waarin slechts in bijzondere gevallen ontheffing kan worden verleend. Deze verordening komt in hoofdzaak hierop neer dat het verboden is voer tuigen met meer dan vier wielen op een weg in de bebouwde kom te laten staan, te verhandelen of te huur aan te bieden, er reclame voor te maken, her stel- of onderhoudswerkzaamheden aan te verrichten; voertuigen in niet-rijkla- re staat langer dan 2 dagen te laten staan; ook niet het laten staan van een voertuig met vier of meer wielen, waar bij de weg gebruikt wordt als berg plaats. Dit verbod geldt niet voor het doen of laten staan van een vierwielig voertuig dat uitsluitend bestemd is voor personen-vervoer. Vier nieuwe woningen De raad wordt medewerking gevraagd aan het plan van de woningbouwver eniging Middelharnis tot de bouw van 4 nieuwe woningwetwoningen in het uitbreidingsplan Prinsenkwartier. Deze woningen zullen komen te staan aan de Prinses Margrietstraat. Onder voorbe houd van toezegging van de door de gemeente van het rijk te vragen gelde lijke steun dienen een tweetal voor schotten te worden verstrekt, te weten voor de benodigde grond 14.086, en als bouwvoorschot 62.300, MIDDELHARNIS Inschrijvingen. De inschrijvingen voor allerlei klubs kunnen volgende week plaatsvinden. Jongens en meisjes van 6 jaar kunnen reeds terecht. Opgaven na schooltijd en ook 's avonds tussen 7 en 8 uur aan het Diekhuus. Inschrijfgeld 1-. Begin van de Mubs. Volgende week zullen zoveel mogelijk de klubs begin nen. Alle leiding is beerid gevonden dan aanwezig te zijn. Bejaardenmiddag. 1 oktober a.s. hoopt de heer v. d. Valk met zijn dia's te ko men over Spanje. Het ziet er naar uit dat dit weer een gezellige middag zal worden. We verwachten graag veel be langstelling ook van de zijde van Stad en Nieuwe Tonge. De bussen zullen tij dig aanwezig zijn. Er zijn intussen wel stencils met verdere bijzonderheden rondgestuurd. Moederklub. A.s. woensdag verwach ten we graag alle moeders in het Diek huus, Het is altijd leuk om als groep te beginnen. De avonden beginnen om half acht en ieder is weer om 10 uur thuis. (Dit ter geruststelling van de vaders). Ruilbeurs. De eerstkomende ruilbeurs in dit seizoen wordt gehouden op za terdag 5 oktober a.s. van 23 uur. Toegang vrij. Ieder is welkom. is geen luxe meer maar biedt vele voordelen. Gaarne verstrekken wij nadere inlichtingen Middelharnis - Sonunelsdqk Kade 5 - TeL (01870) 22 68 RIJMEN VAN TIJMEN Komt het aan op geven, Kijk dan naar de Plaat 't Lijkt wel of het altijd. Daar bijzonder gaat. Hart en beurs gaan open. Bij het zien der bus Het blijkt vlot te lopen. Want men denkt aldus: Niemand wordt van 't geven, In het leven arm. Veler harten kloppen In de Plaat wel warm Nu weer veertienhonderd Voor het grote leed. Waarvan ieder onzer Heus de naam wel weet Goed zo Platenaren, Goed zo Oost-Flakkee! Je leeft op die wijze Met die mensen mee Dure materialen. Kunnen aangekocht Omdat men naar middelen. Ter bestrijding zocht Ga zo door hiermee Denk aan 't Rode Kruis Zeg nooit bij uzelven Dan ben ik niet thuis! Tij men Maandag 23 september begon de dam- vereniging „Denk en Zet" te Sommels- dijk haar nieuwe seizoen met een vriendschappelijke ontmoeting tussen het eerste en tweede tiental. De uitslag was U7 in het voordeel van het Ie tiental. F. Kleingeld^A. Krijgsman 2—0. B. Vis—I Koese 1—1; K. Vis—C. Polder 2—0; F. Noordijk—Koese 1—1; W. v. d. Welle—C. Zoon 2—0; A. Knape^A. v. Gulik 0—2; A. VerolmeB. Roetman 20; L. BruggemanH. Noordijk 11; M. v. Lente—L. Schellevis 0—2. Een mooie prestatie van het 2e tien tal, dat met iets minder pech nog bij na een gelijke stand had weten te be reiken. Het 3e tiental speelde haar eerste competitie wedstrijd. J. Verbiest—H. Schellevis 2—0; .M. BreemanVerhoekx 20; L. v. d. Veer W. V. Dongen 0—2; H. v. Es—J. van Zielst 2—0. Hypotheken op huizen en landerijen tot 90«/o. Financiering van uw auto, motor, machines etc. Vlugge discrete behandeling. JOH. KNAPE - Tel. 231 Ouddorp Hoofdstuk 68 Wat nu precies wel het „noodzakelijk levensonderhoud" vermag te zijn, waar over in sociaal-economische kringen, in vroeger jaren in de boezem van diaco nieën en van commissies van maatschap pelijke zorg werd gediscussieerd, zal wel nooit naar recht van het z.g. „mens waardig bestaan" vastgesteld kunnen worden. Gedwongen door de omstan digheden om dat noodzakelijk levenson derhoud te zoeken waren de families uit Middelharnis, in het vorige hoofd stuk genoemd op weg naar „een beter vaderland". Omdat er in die jaren van laagconjunctuur vele arbeidersmensen, niet alleen uit Middelahrnis, van Flak kee en van de eilanden, maar vrijwel uit alle provincies van Nederland werk en brood moesten gaan zoeken in de toen wonderbaarlijk groeiende handels stad Rotterdam, mag ik misschien nog wel iets vertellen van de ervaringen in deze. Als uitgangspunt neem ik dan natuur lijk veel van mijn eigen ervaringen, maar om gemakkelijker te kunnen schrijven en zo objectief mogelijk te blijven zal ik er andere dingen en per sonen bij moeten betrekken om een zo duidelijk mogelijk beeld van de toestan den te kunnen geven. Wanneer we al deze dingen in historisch licht kunnen bekijken, dan merken wij op, dat 't on der alle omstandigheden een zegen was, dat er voor deze mensen die uitwijk- mogelijkheid was. Daar kreeg men in elk geval weer kansen, en de nog on geordende sociaal-economische toestan den buiten beschouwing latende, daar kon men weer leven. Niet uit de korf zonder zorg, neen, maar men maakte ervan, met Gods hulp, wat er van te maken was. Thans spreekt men van randstad Hol land en van Rotterdam-Europoort, waarin Middelharnis in de toekomst zijn rol ook weer beter zal kunnen spelen als belangrijke gemeente. Wanneer dan de verbindingen eenmaal definitief tot stand zullen zijn gekomen dan zal men i eens zien wat er nog kan gebeuren. Dankbaar kunnen wij zijn, dat er voor ons en onze kinderen op maatschappe lijk gebied althans, ruimer geademd kan worden. Het volmaakte sociale even wicht zal nooit bereikt worden, daar voor leven wij onder de druk van de zonde, maar toch lijkt het er op of de sociale gerechtigheid zich wel wat dui delijker aftekent. De „Middelharnis" zocht zijn weg tussen het drukke verkeer op het water van de golvende Maas voor Rotterdam. „Ik zieë Rotterdam niet van oal de huuzen", zei er een van de vrouwelijke passagiers. De ervaren kapitein leidde de Menheerse boot met stuurmanskunst naar het doel. Hier een grote zeeboot, daar een Rijnlichter, zo diep geladen, dat het water in de gangboorden stond, en dichtbij de bestemming het heen en weer bootje. Aan de Maaskade lagen de passagier-vrachtboten, zwart, crème kleurig of grijsgeverfd. Er heerste een gezellige drukte op de kade, prettig om aan te zien, want er werd gewerkt. De pakken, kisten en vaten, allerlei soort vrachtgoed werd door stevige knechts aan de wal gesjouwd, daar opgetast of op sleperswagens met kleine ijzeren wie len geladen. De paarden wachtten ge duldig op het sein van de voerman, die met een gonjezak voor de buik, de zweep in de linker, de leidsels in de rechterhand, de bok beklom. ,Allo, vort!' Dan zetten de paarden de benen schrap, vuur spatte uit de keien, de zware lijven in het tuig rukten er geweldig aan en trokken het rammelende geval over de Rotterdamse moppen (ook wel kinder hoofdjes genoemd) naar veem of pak huis. Men zegt wel dat deze paarden zo goed de weg wisten in de straten van Rotterdam, dat ze automatisch voor de havenkroegjes stopten om de baas ge legenheid te geven zijn borreltje te drinken. Dan kregen de paarden ook de voederzak om de bek gebonden, mo gelijk dat zulks maar een praatje van de mensen was. De standaardwimpel van de Menheer- se boot wapperde aan de voormast „Mid delharnis", witte letters op blauwe of groene achtergrond. De spulletjes van de migrantenfamilies werden aan de wal gesjouwd, in afwachting van de verhuiswagen van Mol, een bekende ver huisfirma uit die dagen. Voor de prijs van zeven gulden en vijftig cent werden de eenvoudige meubelen naar een van de straten in de havenbuurt gebracht. Het gedebarkeerde gezelschap, be staande uit moeders en kinderen stond op de natte straten van de drukke koop stad. „Pas op voor je tenen moeder" riep een sjouwerman, die de kisten kan telde. Wat onwennig zochten zij hun weg tussen de vrachtgoederen op de wal, naar het veilige trottoir langs de huizen. De Maaskade had nog het gave front van voor de oorlog, to ende migranten zich spoedden naar het nieuwe woon huis diep in het zuiden. Lijn 2 ratelde over de Maasbrug door de van der Tak- straat en nam zijn draai rechts tot aan het Prinsenhoofd. Het nog vrij lang zame verkeer was nog niet gevaarlijk voor de voetgangers, er waren tussen de sleperswagens, die domineerden op de rijweg, al tamelijk wat fietsers, en een enkele automobiel op hoge wielen. De resp. vaders waren niet bij de fa milies aanwezig. Zij verdienden hun daggeld in stukgoed, erts, kolen of hout bij een stuwadoor of bij een scheep vaartmaatschappij. Om op deze gewich tige dag van verhuizing een dag werk te laten schieten durfde men niet te ris keren, want dan stond men morgen er weer naast. Alzo moesten de vrouwen met de kinderen het maar rooien. Jan droeg de lamp en Leentje de oudste van zestien een broodtrommel met wat spul len, iedereen had de handen vol. Twee „struise"boeren vrouwen, on danks al hun zorgen flink en doortas tend, geflankeerd door hun kroost, met z'n allen nog wat schuchter gezien de geweldige overgang van het rustieke dorp, naar de vreemde drukte van een havenstad. Bij de grote vemen aan de Rijnhaven waren de bootwerkers (te genwoordig havenarbeiders) aan het kapzakken. „Moeder, je kan invalle hoor!" Dit riep men met het oog op de keuvels. „Wat een volk toch", was de reactie van de vrouwen. Ze verlangden sterk met hun kinderen, klokken en lampen de etage in hun toekomstige woonbuurt te kunnen bestijgen, om enigszins tot rust te komen van de emo ties van de dag. Ze realiseerden zich de sfeer in welke hun mannen kwamen te werken, ze wer den moe van het lopen en niet bijster enthousiast gestemd. Aan de flauwe grappen van de bootwerkers hadden de mensen gans geen behoefte. „Zijn we nou bijna in ons nieuwe huis?" riepen de kleinere kinderen, want het was mis tig en bar koud. ^l', AiRJANUS SOMMELSDIJK 2 oktober najaarsmarkt De marktmeester van Sommelsdijk maakt bekend dat de eerste najaars markt in deze gemeente zal worden gehouden op 2 oktober 1963. OUDE TONGE Prijzen der veidvruchten van woens dag j.l.: Gerst 22—26; haver 22—25; erwten (schokkers) 4071; erwten (kl. gr.) 3548; maanzaad 5055; karwei- zaad 90112; en capucijners 5069; aardappelen 1011 et. Alles per kg. Kerkdienst Zondag 29 sept. a.s. hoopt voor de Ger. Gem. alhier voor te gaan Student v. d. Poel uit Rotterdam. Aan vang der diensten 10 en 6 uur. Verloren voorwerpen: Een wit da mes portemonnaietje inh. ring en zwem kaart; een zilveren kinder-bedelaars- armbandje; een groene hoed. Gevonden voorwerpen: een rubber laars (licht groen); een plastic porte monnaietje; een overall; een bruin-grij ze wollen das; een kindertasje; een Ma- rokaans lederen portemonnaie met kleurpotloden; een rood kinderbeursje (inh. zilveren rijksdaalder, een hoofd doek. Te bevragen bij de rijkspolitie. Voorstraat 6 tussen voorm. 912 uur en van 1418 uur. OOLTGENSPLAAT Recti/jcatie. In ons bericht betref fende de kollekte voor de kankerbestrij ding, opgenomen in het nummer van vorige week vrijdag, schreven wij, dat het bedrag door de heer P. Bom bijeen is gebracht. Dit is ten dele onjuist. De heer Bom berichtte ons dat hij enkele flinke medewerkers heeft gehad, die met hem de kollekte al jaren verzorgde. Gaarne brengen wij dit onder de aan dacht van onze lezers en ook tot hen gaat de dank uit voor de spontane me dewerking, waardoor zo'n prachtig re-' sultaat werd verkregen. De opbrengst was 1440,30. Inenting DT. Inenting voor DT zal plaats hebben te Ooltgensplaat op dins dag 1 oktober van 2.50 tot 3.30 uur nam. in het Groene Kruisgebouw, voor kinderen geboren in 1951 en 1954. Te Achthuizen op donderdag 3 oktober van 3.30 tot 4.30 uur in het Wit Gele Kruis gebouw, eveneens voor kinderen gebo ren in 1951 en 1954 en wonende te Ooltgensplaat. Bejaardenmiddag. De maandelijkse bejaardenmiddag zal plaats hebben op woensdag 2 oktober te 2.30 uur in „El- thato". Winkels 6 uur gesloten. Vanaf dins dag 1 oktober a.s. zullen de winkels sav. om 6 uur gesloten zijn. Nieuwe straten in plan Langeweg- West. In het uitbreidingsplan Lange weg-West zijn door de technische dienst in eigen beheer weer enkele moie stra ten aangelegd. Vanaf de Boomgaard pad loopt er nu een straat, de Mar grietstraat, rechtstreeks naar de Lange weg. Deze straat die 220 meter lang is en een breedte heeft van 5 en op plaat sen 6 meter, bereikt de Langeweg tus sen de woning van de heer L. Jordaan en het in aanbouw zijnde complex van dr. P. J. H. Kramers. Verder is vanaf de van Weelstraat de Irenestraat naar de Margrietstraat doorgetrokken en eveneens van de van Weelstraat een straat, de Marijkestraat, aangelegd die ook op de Margrietstraat uitloopt. Tus sen deze beide straten, die elk 120 me ter lang en 5 meter breed zijn, ligt het nieuwe verenigingsgebouw „'t Centrum" en het in aanbouw zijnde bepaarden complex. In deze straten zijn ook trot toirs aangelegd. De mannen van de ge meentewerken, waaronder de twee straatmakers ressorteren, hebben weer een prachtig staaltje van hun vakbe kwaamheid getoond. Verenigingsraad gaat vergaderen. Dinsdag 1 oktober a.s. des nam. 7.30 uur komt in het „'t Centrum" de Ver enigingsraad in ledenvergadering bij een. Op de agenda zijn enkele punten opgenomen betreffende de Nationale herdenking, aktie Vluchtelingenhulp, gebruik sportvelden, agendabureau, enz Verder is er een bestuursvergadering wegens periodieke aftsredüng van de heren P. Bom; M. Heijkoop en L. G. Hobbel. De heer Heijkoop stelt zich niet herkiesbaar, terwij'l de heren L. Hokke Jz. en W. Voogd als bestuurslid hebben bedankt. Maandag 30 september a.s. gaat op de veerdiensten Dintelsas-Ooltgensplaat (Sluishaven) en Den Bommel-Numans- dorp de winterdienstregeling in. Het geheel wijkt niet veel af van de zomer- dienst. Op het traject Dintelsas-Oolt gensplaat komt alleen de laatste dienst te vervallen (20.30 uur van Dintelsas en 21.15 uur van Ooltgensplaat), ter wijl in de winter niet op zondag wordt gevaren. Op de beide kerstdagen en nieuwjaarsdag wordt er een morgen en avonddienst uitgevoerd. Op het traject Den Bommel-Numans- dorp, waar met twee boten wordt ge varen, is ook de laatste dienst komen te vervallen (20.30 uur van Den Bom mel en 21.30 uur van Numansdorp). Verder is er in de morgen een dienst bij gekomen, wat een grote verbetering kan worden genoemd, vooral nu het erg druk is met het vervoer van land bouwproducten. Er vertrekt namelijk nu ook een boot om 7.15 uur van Den Bommel en om 8.30 uur van Numans dorp. Op zaterdagmiddag komt de dienst 14.50 van Den Bommel en 16.00 uur van Numansdorp te vervallen. Op zaterdagmiddagen zal men dus de dienst alleen met de veerboot „Prinses Beatrix" onderhouden, 's Zondags geen dienst. (Zie verder de advertentie in dit nummer). Veiling van 25 september Bintje 7,—; id. II 5,90—6,30; Eigen heimer 8.10—9,—; id. II 5,10—6,50; Voer 3,20; Tomaten 25,------31,—; Sla 21.------ 23,—; Gele Savoye 7,------13,—; Andijvie 18,------22,Spinazie 58,Komkom mers 13,Groene Savoye 23,Rode kool 21,—; Alicante 156,------161,— Fran- kenthaler 150,—. De Melissantse levensmiddelenbedrij- ven t.w. kruideniers, bakkers, slagers, melkhandelaren en groente- en fruitza- ken, zijn onder elkaar overeengekomen om zaterdagmiddag na 4 uur hun zaak te sluiten. Ook is er nog een winkelier in tabaks-artikelen bij. Wel blijven de zaken op huishoude lijk gebied, confectie, enz. open, maar de levensmiddelenbedrijven sluiten de winkels zaterdags na 4 uur. In de grote steden stuurt men het er ook heen, dat de winkeliers, die van de morgen vroeg tot de avond laat voor hun klanten klaar staan, des zaterdags vroeger kunnen sluiten. Het is n.l. zo, dat een slager, een groenteboer, een kruidenier enz., die b.v. om 8 uur v.m. zijn winkeldeur open zet, reeds mis schien van 5 of 6 uur 's morgens in de weer is geweest, b.v. met slachten, ge reed maken van vlees; de groenteboer moet zijn wagen en winkel gereed heb ben, eer de dag begint, en de kruide nier moet ook zorgen dat alles klaar staat. Dit is ook service voor de klant, wat te weinig wordt beseft. En 's avonds? De winkel opruimen voor de volgende dag en dan: nota's uitschrijven, administratie bijhouden enz. Als zaterdagmiddagg om 4 uur de winkel dicht gaat, moet die eerst ook nog netjes worden opgeruimd, wat anders na 6 of 7 uur nog moest gebeu ren. Het publiek zal zich dus moeten aanpassen en dat kan dunkt ons ook wel. Men kan zijn boodschappen, vlees en groente eveneens vóór of direct na de middag halen, dan persé even voor 6 uur des zaterdags. Want het blijft lopen, leert de praktijk. De Melissantse middenstanders bij ten op dit punt het spit af op Flakkee en zijn de eersten die dit invoeren. En er is niet eens een Mliddenstandsvereni- ging! In onderlinge samenspreking heeft men het voor elkaar weten te krijgen. Op de veemarkt van woensdag, 25 september 1963 werden aangevoerd 62 runderen en 2 paarden. Het aanbod van runderen was gering, de handel traag en de prijzen zeker niet hoger. Het aanbod van slachtvee was matig met slepende handel en de prijzen sta biel. Prijzen: kalfkoeien 600—1025; guste koeien 500—800; kalf vaarzen 650—875; pinken 400—500; graskalveren 200—350; biggen 4055; lopers 6075; paarden 600—900; vette koeien 2,80—3,— per ki lo geslacht. Grote sortering In de kaï voorradig. Blo«menm»K»agai B. TISKIL Telef. S4S8 Hlddelhamla Op plaatsen waar het bij het parke ren van de auto noodzakelijk is een parkeerlicht te voeren, ondervindt de automobilist 's morgens nog wel eens moeilijkheden bij het starten van zijn wagen. De parkeerlichten werken als regel op de accu en vragen doorgaans veel stroom, mede doordat ze te lang branden. Een Engelse firma heeft nu een parkeerlicht ontwikkeld, dat auto matisch in- en uitschakelt. Het geheim schuilt in een cadmium sulfide cel, waarvan de weerstand steeds varieert, naarmate er meer of minder licht op valt. Deze weerstand wordt benut en verhoogd door middel van een transis tor-versterkert je. Dit apparaatje is zó gevoelig dat het lampje even voor het donker worden begint te gloeien en binnen vijf minuten tot volle sterkte komt. 's Morgens vermindert het lamp je haar gloed naarmate het lichter wordt. Het stroomverbruik is zeer ge ring en staat gelijk aan dat van een lampje van 12 volt en 2.2 watt. Het parkeerlicht, dat gemakkelijk aan het zijraam is te bevestigen, wordt gele verd met twee meter snoer plus stek ker voor aansluiting op het dashboard. (DIA) Geen sprookje, maar pure werkelijk heid is de tapijtveger met behulp waar van uw tapijt in een nacht een grondi ge schoonmaakbeurt ondergaat. Dit ap paraat doet sterk denken aan de oude „rolveger". Aan de steel is een zak be vestigd, waarin zich de wondershampoo bevindt, die op de borstels druppelt. Rol de veger over het tapijt en de dub bele rollen met langharige borstels die tot diep in de pool kunnen doordrin gen voorzien uw kleed van een flin ke laag schuim. Laat het tapijt een nacht zo liggen en het is 's morgens weer als nieuw. U kunt het dan nog met een droge borstel even navegen. Dit nieuwe apparaat van Engels fabri kaat kost ongeveer 50 gulden. (DIA) De sleutel is een van de weinig da gelijkse gebruiksgoederen die nog niet van plastic werden gemaakt. Dit gaat nu anders worden. Een Duitse fabriek heeft een sleutel ontwikkeld van een speciaal soort doorzichtig plastic van grote hardheid. De sleutel kan dan ook de weerstand bij het omdraaien in het slot gemakkelijk doorstaan. Plas tic sleutels rinkelen niet, zijn licht en uiteraard roestvrij. Zij kunnen vrijwel in alle kleuren worden ge maakt. (DIA) Veel huisvrouwen schrikken er voor terug, hun winteraardappelen naast de kolen in de kelder op te slaan. Zij ver keren in de veronderstelling, dat dit onsmakelijk en onhygiënisch is. Het te gendeel is echter waar; kolenstof des infecteert de lucht. U kunt ze er dus rustig laten liggen. (DIA) aan vitaminen is onze LEVERTRAAN Ook verkrijgbaar in capsules. WED. J. KURVINK'S DROGISTERIJ EN FOTOHANDEL OTJDDORP Neen, niet dat wij u, beste vaderland se fietser of bromfietser, met Brutus zouden willen vergelijken. Maar u moet wel weten, dat ook de fietsers en brom fietsers veel, héél veel kunnen bijdra gen aan de veiligheid van overstekende voetgangers. Denkt u er aan bij het naderen van een zebra, dat de voetganger geneigd is zijn aandacht dikwijls in de allereerste plaats te besteden aan naderende auto's „Zal ie stoppen of doorrijden?" Daar bij ziet zo'n brave voetganger u ge makkelijk over het hoofd. Neem de proef maar eens op de som wanneer u vandaag of morgen ook weer eens even voetganger bentNader daarom een zebra behoedzaam. Klaar om te remmen als dat nodig is. Wring u nooit tussen stoppende auto's door om rake lings langs een rustig en nietsvermoe dende overstekende voetganger te sche ren. Rijd duidelijk. Geef bij het afslaan richting aan, opdat om de hoek over stekende voetgangers zien „waar u heen wilt" en daarmee rekening kunnen hou den. En stop tijdig bij de zebra, zodat deze vrij blijft voor de overstekers. En wees correct tegenover voetgan gers, ook wanneer zij niet op de zebra oversteken. Correct-zijn is iets waarmee u in het verkeer een goed figuur slaat. En trouwens, ook Brutus was een rid derlijk man. Toon die ridderlijkheid, nu alle ver- keersorganisaties in Nederland dat van V£ met erf aan te Middelha bekend gei harnis secti groot 59 ca met- of zo gevestigde textielwarei Het pand i; onmiddellij 1 ming door ge eigenare Inlichtingen en inschrijf te leveren op 5 oktobe tore van n( Hempenius, weg 32, Mie Ooitgenspla 'Voor Levert NAAIMAC RADI STOF WASMA( ook Alle Plaatst uw in „EILAP Met ing£ volgende sloten zi Des din: de zake ren gesl Autohan voorradi w te ri; bi Ir Voor G( grietstrs nis. Johann* wintern kragen MEVR< Oostzee etage), Voor t( Constn l|V«>«i Inlicht: u vragen in de „Zebra-aktie 1963" Rid derlijkheid tegenover hen die overste ken. Het verkeer zal er een hemeltje op aarde door worden. Dank zij u!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1963 | | pagina 6