Middelharnis zal
politie-verordening wijzigen
tegen parlteer-excessen
histoRische
schetsen
Ook gij, (brom)fieiser
Melissantse winkeliers iiesiuiten
tot zaterdagmiddagsiuiting
Plaatselijk nieuws
Sclioonmaak,
terwijl U slaapt
winl
woc
Zate
teM
Aui
Een bankrekening
Besi zo
Uitslagen „Denk en zet"
Sommelsdijii
Alle verzelieringen
Entree
Winterdienstregeling
Reederij Van der Scliuyt
Winteraardappelen in
kolenkelder
'f'
Bouw 4 nieuwe woningen Prinses Margrietstraat
Garage Khöps
Dlekhuusnieuws
N.V. SLaVENBURG'S BANK
Vy
Centrale Veiling Middelharnis
Ettense Veemarkt
potplanten
Automatisch
parkeerlicht
Plastic sleutel
Rijk
Ver
bij ins(
HETr
Bladz. 2
„BILANDBN-NIEUWS"
Vrijdag 27 september 1963
Vrijdag 27
De gemeenteraad te Middelharnis is
tegen 2 oltt. 1963 te 7 uur bijeengeroe
pen. De agenda bevat 10 punten, w.o.
het verlenen van een jaarlijkse subsidie
aan de Rijkspolitiekapel. Deze kapel is
onlangs ook te Middelharnis .opgetre
den; de subsidie is meer bedoeld als
bewijs van waardering en sympathie
dan als werkelijk finantiële steun.
Reeds een 60-tal gemeentebesturen in
ons land hebben de kapel een subsidie
verleend en b. en w. stelt voor een sub
sidie van 10,per jaar te verlenen.
De kosten veerdiensten tijdens de ijs-
gang van dit jaar komen nu in de di
verse gemeenten ook aan de orde. Voor
het instandhouden van de veerdiensten
in de afgelopen winterperiode met be
hulp van sleepboten en ijsbrekers, wer
den de kosten voor SOVo gedragen door
het Rijk, voor W/o door de gezamenlij
ke gemeenten op Flakkee. De totale
bijdrage voor de drie veren ten laste
van de gemeente Middelharnis be
draagt 7.943.93.
Verder komt aan de orde verhuur
van het pand Oostdijk 2 en Langeweg
110.
Parkeerexcessen
De raadsleden is een uitgebreid ad
vies gezonden over de parkeerexces
sen in de gemeente en op welke wijze
daartegen kan worden opgetreden.
Bij plaatselijke politieverordening
kunnen o.m. bepalingen worden opgeno
men t.a.v. het op de weg doen of laten
staan van niet rijklare voertuigen ge
durende langer dan in de verordening
vast te stellen aantal dagen.
Het invoeren van een wacht- en stop-
verbod voor enkele straten (waar de
weg gebruikt wordt als bergplaats door
vrachtauto's, autobussen e.d. heeft naar
het oordeel van b. en w. geen zin, om
dat genoemde voertuigen dan gaan par
keren in straten, waar het verbod niet
geldt. In het Wegenverkeersregelment
zijn hieromtrent ook geen bepalingen
opgenomen.
Ingevolge art. 168 van de gemeen
tewet is de raad bevoegd tot het maken
van verordeningen die het belang der
openbare orde, zedelijkheid en gezond
heid vereist en van andere, betreffen
de de 'huishouding der gemeente. Op
grond van deze bepalingen is het de
raad toegestaan verordeningen te ma
ken die het parkeren van vrachtauto's
e.d. regelen, mits deze regelingen geen
verkeersbelangen beogen. Dit wordt aan
de hand van een arrest van de Hoge
Raad van 15 april 1947 aangetoond.
Niet zozeer de verkeersveiligheid
speelt hier een rol, maar meer de hin
der en overlast die de bewoners van
de percelen in de betreffende straten
ondervinden van steeds maar voor het
raam geparkeerde vrachtauto's of auto
bussen door belemmeringen van het
uitzicht, verstoring van de nachtrust
door het starten van de zware motoren.
Ook het aesthetisch aanzien van een
straat kan door deze situatie in district
worden gebracht.
Voorgesteld wordt daarom hoofstuk
III onder afd. 10 van de Algemene Po
litieverordening Middelharnis onder te
brengen „Maatregelen tegen Overlast",
waarin slechts in bijzondere gevallen
ontheffing kan worden verleend.
Deze verordening komt in hoofdzaak
hierop neer dat het verboden is voer
tuigen met meer dan vier wielen op
een weg in de bebouwde kom te laten
staan, te verhandelen of te huur aan te
bieden, er reclame voor te maken, her
stel- of onderhoudswerkzaamheden aan
te verrichten; voertuigen in niet-rijkla-
re staat langer dan 2 dagen te laten
staan; ook niet het laten staan van een
voertuig met vier of meer wielen, waar
bij de weg gebruikt wordt als berg
plaats. Dit verbod geldt niet voor het
doen of laten staan van een vierwielig
voertuig dat uitsluitend bestemd is
voor personen-vervoer.
Vier nieuwe woningen
De raad wordt medewerking gevraagd
aan het plan van de woningbouwver
eniging Middelharnis tot de bouw van
4 nieuwe woningwetwoningen in het
uitbreidingsplan Prinsenkwartier. Deze
woningen zullen komen te staan aan de
Prinses Margrietstraat. Onder voorbe
houd van toezegging van de door de
gemeente van het rijk te vragen gelde
lijke steun dienen een tweetal voor
schotten te worden verstrekt, te weten
voor de benodigde grond 14.086,
en als bouwvoorschot 62.300,
MIDDELHARNIS
Inschrijvingen. De inschrijvingen voor
allerlei klubs kunnen volgende week
plaatsvinden. Jongens en meisjes van 6
jaar kunnen reeds terecht. Opgaven na
schooltijd en ook 's avonds tussen 7 en
8 uur aan het Diekhuus. Inschrijfgeld
1-.
Begin van de Mubs. Volgende week
zullen zoveel mogelijk de klubs begin
nen. Alle leiding is beerid gevonden dan
aanwezig te zijn.
Bejaardenmiddag. 1 oktober a.s. hoopt
de heer v. d. Valk met zijn dia's te ko
men over Spanje. Het ziet er naar uit
dat dit weer een gezellige middag zal
worden. We verwachten graag veel be
langstelling ook van de zijde van Stad
en Nieuwe Tonge. De bussen zullen tij
dig aanwezig zijn. Er zijn intussen wel
stencils met verdere bijzonderheden
rondgestuurd.
Moederklub. A.s. woensdag verwach
ten we graag alle moeders in het Diek
huus, Het is altijd leuk om als groep
te beginnen. De avonden beginnen om
half acht en ieder is weer om 10 uur
thuis. (Dit ter geruststelling van de
vaders).
Ruilbeurs. De eerstkomende ruilbeurs
in dit seizoen wordt gehouden op za
terdag 5 oktober a.s. van 23 uur.
Toegang vrij. Ieder is welkom.
is geen luxe meer maar
biedt vele voordelen.
Gaarne verstrekken wij nadere
inlichtingen
Middelharnis - Sonunelsdqk
Kade 5 - TeL (01870) 22 68
RIJMEN VAN TIJMEN
Komt het aan op geven,
Kijk dan naar de Plaat
't Lijkt wel of het altijd.
Daar bijzonder gaat.
Hart en beurs gaan open.
Bij het zien der bus
Het blijkt vlot te lopen.
Want men denkt aldus:
Niemand wordt van 't geven,
In het leven arm.
Veler harten kloppen
In de Plaat wel warm
Nu weer veertienhonderd
Voor het grote leed.
Waarvan ieder onzer
Heus de naam wel weet
Goed zo Platenaren,
Goed zo Oost-Flakkee!
Je leeft op die wijze
Met die mensen mee
Dure materialen.
Kunnen aangekocht
Omdat men naar middelen.
Ter bestrijding zocht
Ga zo door hiermee
Denk aan 't Rode Kruis
Zeg nooit bij uzelven
Dan ben ik niet thuis!
Tij men
Maandag 23 september begon de dam-
vereniging „Denk en Zet" te Sommels-
dijk haar nieuwe seizoen met een
vriendschappelijke ontmoeting tussen
het eerste en tweede tiental.
De uitslag was U7 in het voordeel
van het Ie tiental.
F. Kleingeld^A. Krijgsman 2—0. B.
Vis—I Koese 1—1; K. Vis—C. Polder
2—0; F. Noordijk—Koese 1—1; W. v. d.
Welle—C. Zoon 2—0; A. Knape^A. v.
Gulik 0—2; A. VerolmeB. Roetman
20; L. BruggemanH. Noordijk 11;
M. v. Lente—L. Schellevis 0—2.
Een mooie prestatie van het 2e tien
tal, dat met iets minder pech nog bij
na een gelijke stand had weten te be
reiken.
Het 3e tiental speelde haar eerste
competitie wedstrijd.
J. Verbiest—H. Schellevis 2—0; .M.
BreemanVerhoekx 20; L. v. d. Veer
W. V. Dongen 0—2; H. v. Es—J. van
Zielst 2—0.
Hypotheken op huizen en landerijen
tot 90«/o.
Financiering van uw auto, motor,
machines etc.
Vlugge discrete behandeling.
JOH. KNAPE - Tel. 231 Ouddorp
Hoofdstuk 68
Wat nu precies wel het „noodzakelijk
levensonderhoud" vermag te zijn, waar
over in sociaal-economische kringen, in
vroeger jaren in de boezem van diaco
nieën en van commissies van maatschap
pelijke zorg werd gediscussieerd, zal
wel nooit naar recht van het z.g. „mens
waardig bestaan" vastgesteld kunnen
worden. Gedwongen door de omstan
digheden om dat noodzakelijk levenson
derhoud te zoeken waren de families
uit Middelharnis, in het vorige hoofd
stuk genoemd op weg naar „een beter
vaderland". Omdat er in die jaren van
laagconjunctuur vele arbeidersmensen,
niet alleen uit Middelahrnis, van Flak
kee en van de eilanden, maar vrijwel
uit alle provincies van Nederland werk
en brood moesten gaan zoeken in de
toen wonderbaarlijk groeiende handels
stad Rotterdam, mag ik misschien nog
wel iets vertellen van de ervaringen in
deze.
Als uitgangspunt neem ik dan natuur
lijk veel van mijn eigen ervaringen,
maar om gemakkelijker te kunnen
schrijven en zo objectief mogelijk te
blijven zal ik er andere dingen en per
sonen bij moeten betrekken om een zo
duidelijk mogelijk beeld van de toestan
den te kunnen geven. Wanneer we al
deze dingen in historisch licht kunnen
bekijken, dan merken wij op, dat 't on
der alle omstandigheden een zegen was,
dat er voor deze mensen die uitwijk-
mogelijkheid was. Daar kreeg men in
elk geval weer kansen, en de nog on
geordende sociaal-economische toestan
den buiten beschouwing latende, daar
kon men weer leven. Niet uit de korf
zonder zorg, neen, maar men maakte
ervan, met Gods hulp, wat er van te
maken was.
Thans spreekt men van randstad Hol
land en van Rotterdam-Europoort,
waarin Middelharnis in de toekomst zijn
rol ook weer beter zal kunnen spelen
als belangrijke gemeente. Wanneer dan
de verbindingen eenmaal definitief tot
stand zullen zijn gekomen dan zal men i
eens zien wat er nog kan gebeuren.
Dankbaar kunnen wij zijn, dat er voor
ons en onze kinderen op maatschappe
lijk gebied althans, ruimer geademd kan
worden. Het volmaakte sociale even
wicht zal nooit bereikt worden, daar
voor leven wij onder de druk van de
zonde, maar toch lijkt het er op of de
sociale gerechtigheid zich wel wat dui
delijker aftekent.
De „Middelharnis" zocht zijn weg
tussen het drukke verkeer op het water
van de golvende Maas voor Rotterdam.
„Ik zieë Rotterdam niet van oal de
huuzen", zei er een van de vrouwelijke
passagiers. De ervaren kapitein leidde
de Menheerse boot met stuurmanskunst
naar het doel. Hier een grote zeeboot,
daar een Rijnlichter, zo diep geladen,
dat het water in de gangboorden stond,
en dichtbij de bestemming het heen en
weer bootje. Aan de Maaskade lagen de
passagier-vrachtboten, zwart, crème
kleurig of grijsgeverfd. Er heerste een
gezellige drukte op de kade, prettig om
aan te zien, want er werd gewerkt. De
pakken, kisten en vaten, allerlei soort
vrachtgoed werd door stevige knechts
aan de wal gesjouwd, daar opgetast of
op sleperswagens met kleine ijzeren wie
len geladen. De paarden wachtten ge
duldig op het sein van de voerman, die
met een gonjezak voor de buik, de
zweep in de linker, de leidsels in de
rechterhand, de bok beklom. ,Allo, vort!'
Dan zetten de paarden de benen schrap,
vuur spatte uit de keien, de zware lijven
in het tuig rukten er geweldig aan en
trokken het rammelende geval over de
Rotterdamse moppen (ook wel kinder
hoofdjes genoemd) naar veem of pak
huis. Men zegt wel dat deze paarden
zo goed de weg wisten in de straten van
Rotterdam, dat ze automatisch voor de
havenkroegjes stopten om de baas ge
legenheid te geven zijn borreltje te
drinken. Dan kregen de paarden ook
de voederzak om de bek gebonden, mo
gelijk dat zulks maar een praatje van
de mensen was.
De standaardwimpel van de Menheer-
se boot wapperde aan de voormast „Mid
delharnis", witte letters op blauwe of
groene achtergrond. De spulletjes van
de migrantenfamilies werden aan de
wal gesjouwd, in afwachting van de
verhuiswagen van Mol, een bekende ver
huisfirma uit die dagen. Voor de prijs
van zeven gulden en vijftig cent werden
de eenvoudige meubelen naar een van
de straten in de havenbuurt gebracht.
Het gedebarkeerde gezelschap, be
staande uit moeders en kinderen stond
op de natte straten van de drukke koop
stad. „Pas op voor je tenen moeder"
riep een sjouwerman, die de kisten kan
telde. Wat onwennig zochten zij hun
weg tussen de vrachtgoederen op de
wal, naar het veilige trottoir langs de
huizen.
De Maaskade had nog het gave front
van voor de oorlog, to ende migranten
zich spoedden naar het nieuwe woon
huis diep in het zuiden. Lijn 2 ratelde
over de Maasbrug door de van der Tak-
straat en nam zijn draai rechts tot aan
het Prinsenhoofd. Het nog vrij lang
zame verkeer was nog niet gevaarlijk
voor de voetgangers, er waren tussen
de sleperswagens, die domineerden op
de rijweg, al tamelijk wat fietsers, en
een enkele automobiel op hoge wielen.
De resp. vaders waren niet bij de fa
milies aanwezig. Zij verdienden hun
daggeld in stukgoed, erts, kolen of hout
bij een stuwadoor of bij een scheep
vaartmaatschappij. Om op deze gewich
tige dag van verhuizing een dag werk
te laten schieten durfde men niet te ris
keren, want dan stond men morgen er
weer naast. Alzo moesten de vrouwen
met de kinderen het maar rooien. Jan
droeg de lamp en Leentje de oudste van
zestien een broodtrommel met wat spul
len, iedereen had de handen vol.
Twee „struise"boeren vrouwen, on
danks al hun zorgen flink en doortas
tend, geflankeerd door hun kroost, met
z'n allen nog wat schuchter gezien de
geweldige overgang van het rustieke
dorp, naar de vreemde drukte van een
havenstad. Bij de grote vemen aan de
Rijnhaven waren de bootwerkers (te
genwoordig havenarbeiders) aan het
kapzakken. „Moeder, je kan invalle
hoor!" Dit riep men met het oog op de
keuvels. „Wat een volk toch", was de
reactie van de vrouwen. Ze verlangden
sterk met hun kinderen, klokken en
lampen de etage in hun toekomstige
woonbuurt te kunnen bestijgen, om
enigszins tot rust te komen van de emo
ties van de dag.
Ze realiseerden zich de sfeer in welke
hun mannen kwamen te werken, ze wer
den moe van het lopen en niet bijster
enthousiast gestemd. Aan de flauwe
grappen van de bootwerkers hadden de
mensen gans geen behoefte. „Zijn we
nou bijna in ons nieuwe huis?" riepen
de kleinere kinderen, want het was mis
tig en bar koud.
^l', AiRJANUS
SOMMELSDIJK
2 oktober najaarsmarkt
De marktmeester van Sommelsdijk
maakt bekend dat de eerste najaars
markt in deze gemeente zal worden
gehouden op 2 oktober 1963.
OUDE TONGE
Prijzen der veidvruchten van woens
dag j.l.: Gerst 22—26; haver 22—25;
erwten (schokkers) 4071; erwten (kl.
gr.) 3548; maanzaad 5055; karwei-
zaad 90112; en capucijners 5069;
aardappelen 1011 et. Alles per kg.
Kerkdienst Zondag 29 sept. a.s. hoopt
voor de Ger. Gem. alhier voor te gaan
Student v. d. Poel uit Rotterdam. Aan
vang der diensten 10 en 6 uur.
Verloren voorwerpen: Een wit da
mes portemonnaietje inh. ring en zwem
kaart; een zilveren kinder-bedelaars-
armbandje; een groene hoed.
Gevonden voorwerpen: een rubber
laars (licht groen); een plastic porte
monnaietje; een overall; een bruin-grij
ze wollen das; een kindertasje; een Ma-
rokaans lederen portemonnaie met
kleurpotloden; een rood kinderbeursje
(inh. zilveren rijksdaalder, een hoofd
doek. Te bevragen bij de rijkspolitie.
Voorstraat 6 tussen voorm. 912 uur
en van 1418 uur.
OOLTGENSPLAAT
Recti/jcatie. In ons bericht betref
fende de kollekte voor de kankerbestrij
ding, opgenomen in het nummer van
vorige week vrijdag, schreven wij, dat
het bedrag door de heer P. Bom bijeen
is gebracht. Dit is ten dele onjuist. De
heer Bom berichtte ons dat hij enkele
flinke medewerkers heeft gehad, die
met hem de kollekte al jaren verzorgde.
Gaarne brengen wij dit onder de aan
dacht van onze lezers en ook tot hen
gaat de dank uit voor de spontane me
dewerking, waardoor zo'n prachtig re-'
sultaat werd verkregen. De opbrengst
was 1440,30.
Inenting DT. Inenting voor DT zal
plaats hebben te Ooltgensplaat op dins
dag 1 oktober van 2.50 tot 3.30 uur
nam. in het Groene Kruisgebouw, voor
kinderen geboren in 1951 en 1954. Te
Achthuizen op donderdag 3 oktober van
3.30 tot 4.30 uur in het Wit Gele Kruis
gebouw, eveneens voor kinderen gebo
ren in 1951 en 1954 en wonende te
Ooltgensplaat.
Bejaardenmiddag. De maandelijkse
bejaardenmiddag zal plaats hebben op
woensdag 2 oktober te 2.30 uur in „El-
thato".
Winkels 6 uur gesloten. Vanaf dins
dag 1 oktober a.s. zullen de winkels
sav. om 6 uur gesloten zijn.
Nieuwe straten in plan Langeweg-
West. In het uitbreidingsplan Lange
weg-West zijn door de technische dienst
in eigen beheer weer enkele moie stra
ten aangelegd. Vanaf de Boomgaard
pad loopt er nu een straat, de Mar
grietstraat, rechtstreeks naar de Lange
weg. Deze straat die 220 meter lang is
en een breedte heeft van 5 en op plaat
sen 6 meter, bereikt de Langeweg tus
sen de woning van de heer L. Jordaan
en het in aanbouw zijnde complex van
dr. P. J. H. Kramers. Verder is vanaf
de van Weelstraat de Irenestraat naar
de Margrietstraat doorgetrokken en
eveneens van de van Weelstraat een
straat, de Marijkestraat, aangelegd die
ook op de Margrietstraat uitloopt. Tus
sen deze beide straten, die elk 120 me
ter lang en 5 meter breed zijn, ligt het
nieuwe verenigingsgebouw „'t Centrum"
en het in aanbouw zijnde bepaarden
complex. In deze straten zijn ook trot
toirs aangelegd. De mannen van de ge
meentewerken, waaronder de twee
straatmakers ressorteren, hebben weer
een prachtig staaltje van hun vakbe
kwaamheid getoond.
Verenigingsraad gaat vergaderen.
Dinsdag 1 oktober a.s. des nam. 7.30
uur komt in het „'t Centrum" de Ver
enigingsraad in ledenvergadering bij
een. Op de agenda zijn enkele punten
opgenomen betreffende de Nationale
herdenking, aktie Vluchtelingenhulp,
gebruik sportvelden, agendabureau, enz
Verder is er een bestuursvergadering
wegens periodieke aftsredüng van de
heren P. Bom; M. Heijkoop en L. G.
Hobbel. De heer Heijkoop stelt zich
niet herkiesbaar, terwij'l de heren L.
Hokke Jz. en W. Voogd als bestuurslid
hebben bedankt.
Maandag 30 september a.s. gaat op
de veerdiensten Dintelsas-Ooltgensplaat
(Sluishaven) en Den Bommel-Numans-
dorp de winterdienstregeling in. Het
geheel wijkt niet veel af van de zomer-
dienst. Op het traject Dintelsas-Oolt
gensplaat komt alleen de laatste dienst
te vervallen (20.30 uur van Dintelsas
en 21.15 uur van Ooltgensplaat), ter
wijl in de winter niet op zondag wordt
gevaren. Op de beide kerstdagen en
nieuwjaarsdag wordt er een morgen
en avonddienst uitgevoerd.
Op het traject Den Bommel-Numans-
dorp, waar met twee boten wordt ge
varen, is ook de laatste dienst komen
te vervallen (20.30 uur van Den Bom
mel en 21.30 uur van Numansdorp).
Verder is er in de morgen een dienst
bij gekomen, wat een grote verbetering
kan worden genoemd, vooral nu het
erg druk is met het vervoer van land
bouwproducten. Er vertrekt namelijk
nu ook een boot om 7.15 uur van Den
Bommel en om 8.30 uur van Numans
dorp. Op zaterdagmiddag komt de
dienst 14.50 van Den Bommel en 16.00
uur van Numansdorp te vervallen. Op
zaterdagmiddagen zal men dus de
dienst alleen met de veerboot „Prinses
Beatrix" onderhouden, 's Zondags geen
dienst. (Zie verder de advertentie in
dit nummer).
Veiling van 25 september
Bintje 7,—; id. II 5,90—6,30; Eigen
heimer 8.10—9,—; id. II 5,10—6,50; Voer
3,20; Tomaten 25,------31,—; Sla 21.------
23,—; Gele Savoye 7,------13,—; Andijvie
18,------22,Spinazie 58,Komkom
mers 13,Groene Savoye 23,Rode
kool 21,—; Alicante 156,------161,— Fran-
kenthaler 150,—.
De Melissantse levensmiddelenbedrij-
ven t.w. kruideniers, bakkers, slagers,
melkhandelaren en groente- en fruitza-
ken, zijn onder elkaar overeengekomen
om zaterdagmiddag na 4 uur hun zaak
te sluiten. Ook is er nog een winkelier
in tabaks-artikelen bij.
Wel blijven de zaken op huishoude
lijk gebied, confectie, enz. open, maar
de levensmiddelenbedrijven sluiten de
winkels zaterdags na 4 uur.
In de grote steden stuurt men het er
ook heen, dat de winkeliers, die van de
morgen vroeg tot de avond laat voor
hun klanten klaar staan, des zaterdags
vroeger kunnen sluiten. Het is n.l. zo,
dat een slager, een groenteboer, een
kruidenier enz., die b.v. om 8 uur v.m.
zijn winkeldeur open zet, reeds mis
schien van 5 of 6 uur 's morgens in de
weer is geweest, b.v. met slachten, ge
reed maken van vlees; de groenteboer
moet zijn wagen en winkel gereed heb
ben, eer de dag begint, en de kruide
nier moet ook zorgen dat alles klaar
staat. Dit is ook service voor de klant,
wat te weinig wordt beseft.
En 's avonds? De winkel opruimen
voor de volgende dag en dan: nota's
uitschrijven, administratie bijhouden
enz. Als zaterdagmiddagg om 4 uur de
winkel dicht gaat, moet die eerst ook
nog netjes worden opgeruimd, wat
anders na 6 of 7 uur nog moest gebeu
ren.
Het publiek zal zich dus moeten
aanpassen en dat kan dunkt ons ook
wel. Men kan zijn boodschappen, vlees
en groente eveneens vóór of direct na
de middag halen, dan persé even voor
6 uur des zaterdags. Want het blijft
lopen, leert de praktijk.
De Melissantse middenstanders bij
ten op dit punt het spit af op Flakkee
en zijn de eersten die dit invoeren. En
er is niet eens een Mliddenstandsvereni-
ging! In onderlinge samenspreking
heeft men het voor elkaar weten te
krijgen.
Op de veemarkt van woensdag, 25
september 1963 werden aangevoerd 62
runderen en 2 paarden. Het aanbod van
runderen was gering, de handel traag
en de prijzen zeker niet hoger.
Het aanbod van slachtvee was matig
met slepende handel en de prijzen sta
biel.
Prijzen: kalfkoeien 600—1025; guste
koeien 500—800; kalf vaarzen 650—875;
pinken 400—500; graskalveren 200—350;
biggen 4055; lopers 6075; paarden
600—900; vette koeien 2,80—3,— per ki
lo geslacht.
Grote
sortering
In de kaï voorradig.
Blo«menm»K»agai
B. TISKIL
Telef.
S4S8 Hlddelhamla
Op plaatsen waar het bij het parke
ren van de auto noodzakelijk is een
parkeerlicht te voeren, ondervindt de
automobilist 's morgens nog wel eens
moeilijkheden bij het starten van zijn
wagen. De parkeerlichten werken als
regel op de accu en vragen doorgaans
veel stroom, mede doordat ze te lang
branden. Een Engelse firma heeft nu
een parkeerlicht ontwikkeld, dat auto
matisch in- en uitschakelt. Het geheim
schuilt in een cadmium sulfide cel,
waarvan de weerstand steeds varieert,
naarmate er meer of minder licht op
valt. Deze weerstand wordt benut en
verhoogd door middel van een transis
tor-versterkert je. Dit apparaatje is zó
gevoelig dat het lampje even voor het
donker worden begint te gloeien en
binnen vijf minuten tot volle sterkte
komt. 's Morgens vermindert het lamp
je haar gloed naarmate het lichter
wordt. Het stroomverbruik is zeer ge
ring en staat gelijk aan dat van een
lampje van 12 volt en 2.2 watt. Het
parkeerlicht, dat gemakkelijk aan het
zijraam is te bevestigen, wordt gele
verd met twee meter snoer plus stek
ker voor aansluiting op het dashboard.
(DIA)
Geen sprookje, maar pure werkelijk
heid is de tapijtveger met behulp waar
van uw tapijt in een nacht een grondi
ge schoonmaakbeurt ondergaat. Dit ap
paraat doet sterk denken aan de oude
„rolveger". Aan de steel is een zak be
vestigd, waarin zich de wondershampoo
bevindt, die op de borstels druppelt.
Rol de veger over het tapijt en de dub
bele rollen met langharige borstels
die tot diep in de pool kunnen doordrin
gen voorzien uw kleed van een flin
ke laag schuim. Laat het tapijt een
nacht zo liggen en het is 's morgens
weer als nieuw. U kunt het dan nog
met een droge borstel even navegen.
Dit nieuwe apparaat van Engels fabri
kaat kost ongeveer 50 gulden. (DIA)
De sleutel is een van de weinig da
gelijkse gebruiksgoederen die nog niet
van plastic werden gemaakt. Dit gaat
nu anders worden. Een Duitse fabriek
heeft een sleutel ontwikkeld van een
speciaal soort doorzichtig plastic van
grote hardheid. De sleutel kan dan ook
de weerstand bij het omdraaien in
het slot gemakkelijk doorstaan. Plas
tic sleutels rinkelen niet, zijn licht en
uiteraard roestvrij. Zij kunnen
vrijwel in alle kleuren worden ge
maakt. (DIA)
Veel huisvrouwen schrikken er voor
terug, hun winteraardappelen naast de
kolen in de kelder op te slaan. Zij ver
keren in de veronderstelling, dat dit
onsmakelijk en onhygiënisch is. Het te
gendeel is echter waar; kolenstof des
infecteert de lucht. U kunt ze er dus
rustig laten liggen. (DIA)
aan vitaminen is onze LEVERTRAAN
Ook verkrijgbaar in capsules.
WED. J. KURVINK'S DROGISTERIJ
EN FOTOHANDEL
OTJDDORP
Neen, niet dat wij u, beste vaderland
se fietser of bromfietser, met Brutus
zouden willen vergelijken. Maar u moet
wel weten, dat ook de fietsers en brom
fietsers veel, héél veel kunnen bijdra
gen aan de veiligheid van overstekende
voetgangers.
Denkt u er aan bij het naderen van
een zebra, dat de voetganger geneigd is
zijn aandacht dikwijls in de allereerste
plaats te besteden aan naderende auto's
„Zal ie stoppen of doorrijden?" Daar
bij ziet zo'n brave voetganger u ge
makkelijk over het hoofd. Neem de
proef maar eens op de som wanneer u
vandaag of morgen ook weer eens even
voetganger bentNader daarom
een zebra behoedzaam. Klaar om te
remmen als dat nodig is. Wring u nooit
tussen stoppende auto's door om rake
lings langs een rustig en nietsvermoe
dende overstekende voetganger te sche
ren. Rijd duidelijk. Geef bij het afslaan
richting aan, opdat om de hoek over
stekende voetgangers zien „waar u heen
wilt" en daarmee rekening kunnen hou
den. En stop tijdig bij de zebra, zodat
deze vrij blijft voor de overstekers.
En wees correct tegenover voetgan
gers, ook wanneer zij niet op de zebra
oversteken. Correct-zijn is iets waarmee
u in het verkeer een goed figuur slaat.
En trouwens, ook Brutus was een rid
derlijk man.
Toon die ridderlijkheid, nu alle ver-
keersorganisaties in Nederland dat van
V£
met erf aan
te Middelha
bekend gei
harnis secti
groot 59 ca
met- of zo
gevestigde
textielwarei
Het pand i;
onmiddellij 1
ming door
ge eigenare
Inlichtingen
en inschrijf
te leveren
op 5 oktobe
tore van n(
Hempenius,
weg 32, Mie
Ooitgenspla
'Voor
Levert
NAAIMAC
RADI
STOF
WASMA(
ook
Alle
Plaatst uw
in „EILAP
Met ing£
volgende
sloten zi
Des din:
de zake
ren gesl
Autohan
voorradi
w
te
ri;
bi
Ir
Voor G(
grietstrs
nis.
Johann*
wintern
kragen
MEVR<
Oostzee
etage),
Voor t(
Constn
l|V«>«i
Inlicht:
u vragen in de „Zebra-aktie 1963" Rid
derlijkheid tegenover hen die overste
ken. Het verkeer zal er een hemeltje op
aarde door worden. Dank zij u!