Havenkade te Middelbarnis gereed Is Nederland overbevolkt flfdamming Haringvliet en Volkerak toch in 1968 gereed Net als papa Vrijdagmiddag voor verkeer opengesteld BEDFORD 38e jaargang Dinsdag 24 september 1963 No. 3223 Clir. STRèEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOK DE ZUm-HOLLAJMDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Montage stalen schuiven in l-Jaringvlietdam verschoven naar februari 1964 Gariage Knöps M PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2,13 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. „Wij groeien vast in tal en last" J. V. d. Vondel Zou het waar zijn, wat de prins onzer dichters Joost van den Vondel eenmaal neerschreef meer dan 300 jaar ge leden in een rijmpje, dat te lezen is in een gevelsteen van het oude Amster damse weeshuis? Het gaat er veel op lijl^en. Onze bevolking neemt in een zo snel tempo toe, dat met name de eco nomen zich afvragen of Nederland niet overbevolkt is of althans binnen niet al te lange tijd zijn zal. Hier ligt weer één van de vele problemen, waarmee ieder volk doorlopend te worstelen iheeft: het bevolkingsvraagstuk. Daar wij een zekere voorliefde hebben voor het be handelen van problemen in onze hoofd artikelen, mede terwille van de voor lichting, willen we aan dit onderwerp thans enige aandacht wijden. Wat is eigenlijk overbevolking? De term is duidelijk: een land is overbe volkt als er te veel mensen wonen op zijn grondgebied. Maar wanneer wonen er te veel? Wanneer de bestaansmidde len niet langer voor ieder een levens niveau mogelijk maken, dat overeen komt met een behoorlijke levensstan daard. De stijging van de bevolking op zichzelf veroorzaakt nog geen overbe volking als de bestaansmogelijkheden ook maar stijgen. Het is dus een nogal relatief begrip: het is in feite een ver houding n.l. tussen de grootte van de bevolking en haar bestaansmogelijk heden. Men zou kunnen zeggen, dat er in elk land een permanente wedstrijd gaande is tussen de stijging van het be volkingsaantal en die van een voldoen de nationaal inkomen, waardoor het mogelijk is iedereen een redelijk inko men per hoofd te garanderen. Alleen kan men nu weer gaan vragen: wat is voldoende of redelijk? Dat is ook een relatief begrip. Wat in 1850 voldoende werd geacht, vindt men in 1963 menson waardig. Een Griek of een Indiër zal spoediger iets voldoende vinden dan een Nederlander, omdat hij minder ge woon is. De eersten noemen luxe wat wij normaal vinden. Het zal dus duidelijk zijn, dat we bij het begrip overbevolking niet met exac te cijfers kunnen werken. De economen zijn tegenwoordig wel erg knap in het becijferen van allerlei macro-economi sche ontwikkelingen via de wetenschap van de econometrie, maar op dit punt faalt hun kunnen, zodat ihet niet mo gelijk is b.v. om te zeggen: met 12 mil joen inwoners is Nederland nog niet overbevolkt, maar met 13 miljoen wel. Dit lijkt vreemd, maar in het vervolg zal wel blijken waarom dit niet kan. Er is daarom ook verschil van mening mo gelijk over de vraag of een land op een bepaald tijdstip overbevolkt is of niet. Zeer veel Nederlanders zijn van mening dat ons land thans reeds overbevolkt is, dus de grens heeft overschreden. De demograaf prof. Van Rooyen van de V.U. is ervan overtuigd, dat wij de sta tus van overbevolking hebben bereikt De Franse statisticus en demograaf Sau- vy zegt in één van zijn werken, dat Ne derland de grootste bevolkingsdiclitheid ter wereld heeft en het enige land is, waar sprake is van een werkelijke over bevolking en niet van een schijnbare, die het gevolg is van onderontwikkeling Het laatste is in veel landen het geval, omdat daar de verhouding tussen be volkingsdichtheid en nationale produk- tie (dus ooii; nationaal inkomen) totaal scheef ligt en bij intensieve economische ontwikkeling rechtgetrokken kan wor den. Het probleem van de overbevolking is dus een demografisch-economisch vraagstuk. We zullen derhalve moeten beginnen met een overzicht te geven van de demografie van Nederland en al lereerst het verloop der bevolking on der het oog zien. Dit is af te lezen uit onderstaande gegevens. 1800 2.100.000 1920 6.800.000 1830 2.600.000 1940 8.900.000 1860 3.580.000 1950 10.200.000 1900 5.100.000 1963 12.000.000 Hieruit blijkt, dat de bevolking van ons kleine landje van 1830 tot 1900, dus in 70 jaar, was verdubbeld en dat dit andermaal geschiedde van 1900 tot 1950 dus in 50 jaar. Wij hebben voor 1963 een getal van 12 miljoen aangegeven, om dat over enkele weken de twaalfmil- ioenste Inwoner van ons land wordt ver wacht! Sedert 1830 is onze bevolking iVi maal zo talrijk geworden! Nederland groeit het sterkst van heel West-Euro pa. Dat blijkt uit de volgende cijfers, die het groeipercentage van een aantal landen aangeven sedert 1900. Engeland 25 Italië 53 Frankrijk 12 W. Duitsland 100 België 30 Nederland 133 Denemarken 90 Hierbij zij opgemerkt, dat in het cij fer voor West-Duitsland zijn inbegre pen de vluchtelingen sedert 1945 uit Oost Duitsland ten bedrage van 10 mil joen. Nederland staat dus wel heel ver aan de spits. De bevolkingsdichtheid d.w.z. het aan tal mensen per km^ speelt uiteraard een grote rol in dit vraagstuk. Hieronder geven we'ook daarvan een aantal cij fers van recente datum, n.l. 1960 (Neder land 1962). W. Duitsland 226 Zwitserland 131 België 300 Egypte 26 Frankrijk 85 Ver. Staten 19 Gr. Britt. 216 Australië 1 Italië 164 Nederland 355 Ierland 51 Ons land staat dus ver bovenaan. De groei der bevolking blijkt wel hieruit, dat het cijfer in 1939 nog maar 268 was. In Frankrijk was het toen 76, in Italië 141, in Engeland 164 en in België 275. Merkwaardiger is het dat Ierland in 1840 een bevolkingsdichtheid had van 100, zodat deze tot de helft is gedaald. Dat zit in de erbarmelijk economische situatie van dat land, dat niet dicht be volkt was. Als gevolg daarvan zijn in de loop der jaren stromen Ieren naar de Ver. Staten geëmigreerd, zodat daar nu meer Ieren (of afstamelingen van hen) wonen dan in Ierland zelf. Men denke slechts aan president Kennedy, die ook een Ier van afkomst is. Toch zeggen ook deze cijfers weer niet alles, want Egypte b.v. is ondanks zijn dichtheidscijfer van 26 wel dege lijk overbevolkt. Het is n.l. zo, dat van de totale oppervlakte van on'g. 1 mil joen km^ of 28 maal Nedei-land er slechts 35.600 km bewoonbaar en bruik baar is, dus een gebied iets groter dan ons land! De rest is woestijn. Praktisch heeft Egypte daarom een bevolkings dichtheid niet van 26, maar schrik niet van 730, dus nog tweemaal zo hoog als Nederland. Dat is dan ook één van de oorzaken van de grote armoede der bevolking. En men zal nu beg'-ijpen wat de bouw van de nieuwe Assoean- dam door irrigatiemogelijkheden voor het land betekent. Het cijfer 1 voor Australië wijst op een enorme onderbevolking. In dit we relddeel, dat 230 maal zo groot is als ons land, wonen nog minder mensen n.l. 10 miljoen. Er zijn dus wel grote ver schillen tussen de landen en ook binnen de grenzen van één land. Indonesië b.v. biedt grote demografische contrasten: Java is overbevolkt (400 per km^) ter wijl Sumatra half leeg en Borneo vrij wel (helemaal leeg is. Het dichtheidscijfer van de Ver. St. (19) zou op onderbevolking moeten wij zen, maar het merkwaardige is, dat men er zich ongerust gaat maken over een naderende overbevolking. De groei is er namenlijk buitengewoon hoog, in de eer ste plaats door een hoog geboorteover schot van nVoo (17 per duizend), maar vooral door de sterke immigratie, al is die na de oorlog afgeremd. Zodoende klom de bevolking van 1950 tot 1960 met 28 miljoen tot 186 miljoen, We zien dus, dat men in het rijke Amerika met zijn geringe dichtheid maar tevens met 4 a 5 miljoen werklozen wonder lijke tegenstrijdigheden, ook al onge rust wordt voor de toekomst. Uit wat we tot dusver schreven, kan blijken van welk een gecompliceerdheid ook dit vraagstuk weer is. Het zal dus nodig zijn hierop nog wat dieper in te gaan. In de toelichting van minister Aart- sen op de begroting 1964 van verkeer en Waterstaat wordt door de bewindsman gezegd, dat ondanks de vertraging met de Deltawerken de werkzaamheden voor de afsluiting van de Grevelingen in 1964 zullen worden voortgezet en vol tooid. (In de toelichting is geen reke ning gehouden, dat intussen de kabel breuk heeft plaats gehad, waardoor gro te vertraging is ontstaan). De voorbe reidende werstzaamtoeden voor de af sluiting van het Brouwershavensegat zijn op gang nog in 1963 wordt een werkhaven gebouwd aan de z.g. Osse; in 1965 wordt een begin gemaakt met de afsluiting zelf. Haringvliet en Volke rak hoopt men toch in 1968 dicht te hebben. In het jaarverslag dat de minister te gelijk met de begroting bij de Tweede Kamer heeft ingediend, wordt o.a. mel ding gemaakt van de vertragingen bij de afdamming van het Haringvliet. Het belangrijkste tijdverlies in de construc tie van de stalen schuiven voor de uit- wateringssluis is in de verslagperiode niet ingelopen. Daarom is de montage van deze schuiven, verschoven naar 1 febr. 1964. Indien er bij het gereedko men en montage van de stalen schui ven geen verdere vertragingen zullen ontstaan, zal men toch in 1968 met de afsluiting van het Haringvliet toij Goe- dereede-Stellendam in 1968 kunnen ge reed zijn. Schutsluis in 1966 klaar Ook in de bouw van de schutsluis is volgens het verslag vertraging opgetre den door gebrek aan timmerlieden. Men rekent dat in februari 1964 het beton- werk zo ver zal zijn gevorderd, dat de ringdijk van de bouwput zal kunnen worden doorgebaggerd. Er zal dan een begin worden gemaakt met de montage van sluisdeuren en bruggen. Zes van de 7 stel houten sluisdeuren zijn gereed; verwacht wordt dat nog dit najaar alle deuren zullen zijn voltooid. Het verslag vermeld voorts dat in april 1963 een deel van de binnenhaven bij de schutsluis door de Stellendamse en Goereese vissers is in gebruik genomen, waardoor nu over voldoende vaardiep- te wordt beschikt. De definitieve toe stand ontstaat eerst, wanneer de schut sluis en de buitenhavven gereed zijn, die in 1966 hun beslag zullen krijgen. Nog steeds is overleg gaande met de gemeente besturen van Stellendani Goedereede en Ouddorp, welk overleg nog niet kan worden afgesloten, zo lang de bestaande plannen voor stich ting van een nieuw vissersdorp aan de haven geen vastere vorm hebben verkregen. Door de vorst en wegens een tekort aan betonvlechters is aan de werken in en bij het Volkerak enige achterstand ont staan. _,Tegen het einde van de verslag periode kwam het werk echter weer goed op gang, zodat verwacht wordt dat in 1963 nog een groot deel van de ach terstand kan worden ingehaald. Over de afsluiting van het Grevelin- gengeul wordt weinig nieuws meege deeld, in de aflevering van het stortma teriaal zou een zodanige vertraging zijn ontstaan, dat de afsluiting niet meer dit jaar kan plaats vinden. Volgens het verslag laat het zich aanzien, dat dit eerst in het voorjaar 1964 zal plaats vinden. We zullen het hopen. In het paleis in Teheran dribbelt kroon prins Reza Pahlavi met kleine pasjes voorbij zijn erewacht. De havenkade te Middelharnis is vrij dag gereed gekomen en voor het ver keer open gesteld. Men kan dus nu weer naar de veerhaven langs de fa. Nipius en dat nog wel zonder een stopverbod, want de stoplichten zijn buiten werking gesteld. De wegbreedte langs de kade muur is van die aard dat de auto's el kaar ongehinderd kunnen passeren. Men heeft er echter w^el rekening mee gehouden, dat het verkeer van rechts voorgaat; automobilisten dienen dat wel in de gaten te houden, om het niet no dig te maken dat de stoplichten weer moeten worden ingeschakeld! Het was vorig jaar half augustus dat de kademuur bij de modezaak van Ni pius instortte. Er werden direkt maat regelen genomen, dat alleen luxe auto's geleid door stalen palen, de kade moch ten passeren. Het zware verkeer werd omgelegd door de Rottenburgerweg. In mei 1962 had de -gemeenteraad reeds een besluit genomen, dat de kade muren moesten verbeterd worden. Het betreffende raadsbesluit is toen ter goedkeuring naar het Prov. bestuur ge zonden. In augustus, toen de kademuur ineenzakte was de goedkeuring er nog niet, maar dit geval was de klap op de vuurpijl, zodat de toestemming er bin nen enkele weken was. Intussen besloot de raad om er, met het oog op de vol tooiing van de Deltawerken waardoor de watersport zal toenemen, er een jachthaven van te maken. Er werd een groter krediet toegestaan om meerpa len voor de pleizierjachten te slaan en tevens om aan de zijde van het Vïnger- ling een houten plankier aan te bren gen, om de jachten op een gemakkelijke wijze te kunnen bereiken. Girot* verbetering Voor het verkeer is de verbreding van de havenkade een grote verbetering ge worden. Voorheen waren er automobi listen, die de smalle havenkade meden maar thans is er ruimte voldoende, ook omelkaar te passeren. Aan de zijde van het modehuis Nipius is de wegforeedte 12 a 13 meter met inbegrip van een breed trottoir voor de voetgangers. Tussen bakkerij Westdijk en de fa. Nipius is een vluchtheuvel gemaakt, waarlangs de auto's moeten passeren. Zoals gezegd, dient er rekening mee te worden gehouden dat het verkeer van rechts vóór gaat, daar anders de stop lichten weer zullen moeten worden in geschakeld. Het is een proberen of het zonder kan; het ligt dus aan het ver keer zelf, of dit zal kunnen worden ge handhaafd. Wel maken wij er op attent, dat de gewichtsbeperking voor vracht auto's, grote opleggers enz. blijft be staan. De chauffeurs zijn echter reeds zo aan de randweg gewoon, dat geen zwaar verkeer meer over de haven wordt verwacht. Het hele karwei is nu toch nog spoe dig gereed gekomen. De firma Dijkers heeft het werk aan de kademuren uit gevoerd, waarbij circa 150 dampalen moesten worden geheid van plm. 8 m. lengte en een doorsnee van 25 bij 50 cm Het heien heeft de fa. Dijkers laten uitvoeren door de fa. Pijl uit Zuidland. Het straatwerk het leggen van de trot toirs is door de gemeente uitgevoerd. Het houten plankier is nog niet ge reed en ook de palen, die in de jacht haven staan moeten nog worden afge- wei-kt. Op zichzelf is dit niet zo erg, want het seizoen is toch voorbij. Later zullen er ook enkele boompjes worden geplant en rustbanken aangebracht. Het geheel ziet er voornaam uit en het is vooral ook een pracht verbetering voor het verkeer, zowel naar de zijde van de veerhaven als naar het Spui en de Vissersdijk. MIDDELHARNIS Kerkdienst. Zaterdagavond 7 uur hoopt voor de Ger. Gemeente alhier voor te gaan student Chr. v. d. Poel te Rotterdam. DIRKSLAND Verwond. De gemeentewerkman de heer P. van Prooijen geraakte met het laden van trottoirbanden met zijn pink tussen de ladder van de auto en de zware betonstukken. De verwonding was zo ernstig dat de dokter met enke le krammen deze plaats moest hech ten en de werkman voorlopig zijn werk niet zal kunnen verrichten. Uitslag P.V. Gevl. Vrienden vanaf Essen (Nld.) 21-9-63. Joh. Doorn 1, 7. Gebr. Smit 2, 6, 11, 13. B. Leijdens 3, 5, 10 en 12. J. Roodzand 4. A. Mans 8, 15. B. Doorn 9, 14. A.s. vrijdag 27 sept. ledenvergadering in hotel Kardus. MELISSANT Kerkdiensten Ger. Gemeente. Don derdagavond 7 uur hoopt voor de Ger. Gemeente (Beatrixlaan) voor te gaan ds. P. Blok van Dirksland en zaterdag avond 7 uur student Hoogerland van Wolphaartsdijk. STELLEND AM Geslaagd. Onderstaande personen slaagden j.l. maandag 23 sept. voor het examen E.H.B.O.: Mevr. A. de Blok- Melissant, mevr. H. Baart-Breen, dhr. A. Baart, mej. P. Wandemaker, Mej. J. Brinkman, mej. J. Polie en één voor het Jeugd Rode Kruis mej. Greet van Oostenbrugge. Zij genoten hun oplei ding bij dr. L. L, Kreling en het prac- tische gedeelte van dhr. C. Troost. Het examen werd afgenomen door dr. Huis man van Melissant. Middelharnis - Telefoon 2043 Een kostelijk bezit Nog niet eerder gepubliceerde kleurenfoto's van alle leden der Koninklijke Familie V Nationale Herdenking 1813-1963 V Postume hulde aan H.M. Koningin Wilhelmina V Pro Juventute geeft deze Oranje- kalender uit ten bate van tal van kinderen die extra zorg behoeven V Kinderen-in-moeilijkheden hebben een zacht plekje nodig in warm kloppende harten V In uw hart V Hait tegen hard Bestel meteen'en méér dan één Te bestellen via alle verenigingen Pro Juventute en het landelijk adres: Kalenderactie Pro Juventute V Postbus 7101 V Amsterdam r Telefoon (020) 79 09 49 Giro 51 74 00 ff 2,90 (per post f 0,30 extra)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1963 | | pagina 1