De ffloeilijklieden in de landbouw Thomsen's Havenbedrijf bracht eigen personeelsboot in de vaart De vakantie van de Keninklijke Familie in Porte Ercole, Italië fluto over de kop op kruising bij Ouddorp aPÉL tentoonstelling te Ouddorp Afgelopen week twee dodelijke ongelukken Twee - te ren - overleden Windhoos in CrFOEitngen 36e jaargang Dinsdag 13 augustus 1963 No. 3211 Chr. STREËKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavorid Voor vervoer van Middelharnis-haven naar Hellevoetsluis vice-versa Garage Knöps Ooitgensplaat PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Hedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per xnm. Bij contract speciaal tarief. 6 Het zal uit de vorige artikelen dui delijk geworden zijn, dat de moeilijk heden, waarmee de landbouw te wor stelen heeft, gedeeltelijk samenhangen met de structuur van de agrarische be drijfssector en dat derhalve een ver betering van de inkomenspositie der boeren althans voor een deel gezocht zal moeten worden in structuurveran deringen. Hogere inlïomens zijn niet te verkrijgen door hogere produktie, want deze is in sommige sectoi-en al veel te hoog, waardoor de prijzen te laag v/or den. Men zal het dus moeten zoeken in de richting van opvoering der ar- beidf.produktiviteit. Dit is een heel an der begrip dan produktie. Onder po- duV'iviteit verstaat men de produktie per inan, zodat men ze kan uitrekenen dl) d' de totaalwaarde van de agrarische pn duktie te delen door het aantal be- rc :pspersonen in deze sector. Men weet, (l't dit economisch begrip tegenwoor- i ig een zeer grote rol speelt bij de lionpolitiek. Nu is het duidelijk, dat men deze produktiviteit op diverse ma nieren kan opvoeren: ten eerste door hogere produktie en gelijliblijvend aan tal beroepspersonen óf door gelijke produktie en dalend aantal beroepsper sonen. De eerste methode is onbruik baar, omdat er al overproduktie is en het moet dus gaan in de andere rich ting, Welnu, dit proces is al geruime tijd aan de gang. De mannelijke agrari sche beroepsbevolking verminderde van 1947 op 1956 van 532.000 tot 430.000, dus met gemiddeld 10.000 per jaar en van 1956 op 1959 van 430.000 tot 398.000, dus met ruim 8.000 per jaar. Momenteel zal het dus naar schatting ongeveer 375.000 bedragen. Het aantal bedrijfs- hoofden liep sedert 1947 met Wk terug, dat van de meewerkende zoons met 270/0 en dat van de landarbeiders met 41°/o. Deze cijfers zijn te vinden in de Landbouwnota van Min. Marijnen. Over de hele linie was de teruggang 25"/o. De sterkste teruggang is te constateren op de gemengde bedrijven van de zand gronden; daar liep het aantal bedrijfs- hoofden terug van 1947 tot 1959 met IS'/o, dat van de meewerkende zoons met 36"/o en dat van de landarbei ders met 54Vo! De agrarische bedrijfstak is dus al jarenlang onderhevig aan een inkrim ping wat de beroepsbevolking betreft. De produlUie is echter niet ingekrom pen, integendeel, van jaar tot jaar nog gestegen. Dit betelient dus, dat de ar- beidsproduktiviteit sterk omhoog is ge gaan en er dus individueel meer wordt verdiend dan voorheen. Ze is na de oorlog in deze sector met ruim eOVo ge stegen, wat voor ongeveer de helft aan afvloeiing te danken was. Deze terug gang van de beroepsbevolking was en is dus noodzakelijk om de verdiensten per persoon op te voeren. Hoofdzakelijk was ze het gevolg van de stormachtige ont wikkeling van de industrie en de han del na de oorlog, waardoor duizenden agrarische personen weggetrokken wer den, hetgeen in de hand gewerkt werd door de hogere lonen en betere arbeids omstandigheden. Dat deze teruggang in zo hoog tempo geen catastrofale gevol gen had voor de landbouw, komt door dat ze ruimschoots opgevangen werd door de steeds toenemende mechanisa tie. De machine heeft de menselijke ar beid voor een groot deel vervangen, wat blijken kan uit de volgende statistiek van het aantal machines. 1950 1962 melkmachines 3.800 57.000 trekkers (tractoren) 24.000 96.000 cultivators 47.000 64.000 aardapp. pootmach. 4.500 7.700 combines 1.200 3,000 aardapp. rooiers 7.700 15.000 bietenrooiers 260 1.400 Natuurlijk zal er een bepaalde be zetting door arbeidspersonen in de landbouw nodig blijven. In hoeverre de grens thans al is bereikt, is moeilijk te zeggen. Het ligt ook sterk plaatselijk en regionaal. Wel zal het zaak zijn zo mo gelijk ervoor te zorgen, dat dit af vloeiingsproces economisch goed kan worden opgevangen. De opvoering van de produktiviteit was ook nodig, doordat de arbeidskos ten in de landbouw verhoudingsgewijs zeer sterk zijn gestegen. Door de ach terstand in de lonen bij deze sector moesten deze relatief dus ten op zichte van de andere produktiekosten meer omhoog gaan dan in andere bedrijfstakken. En dit proces is nog niet afgelopen, omdat het inkomen in de landbouw nog altijd niet geheel op het zelfde niveau ligt als dat in andere sec toren. Het moet gelijk zijn, anders blijft er een verloop, dat tenslotte funest wordt. Om een indruk te geven van de veranderingen in de agrarische pro duktiekosten geven we hieronder de ontwikkeling ervan. Stellen we het prijsindexcijfer van de verschillende kostenfactoren omstreeks 1951 op 100, dan zijn deze indices in 1961/62 als volgt: yoederstoffen 97 bestrijdingsmidd. 104 kunstmest 106 arbeidsloon 196 zaaizaden 116 pacht 161 brandstoffen 112 werktuigen 119 Het totaal van de kostenfactoren is fSl, dus anderhalf maal zo hoog na 10 jaar. Maar het loonpeil is in het afge lopen decennium verdubbeld. Deze ont wikkeling heeft belangrijke consequen ties voor de onderlinge verhouding. waarin arbeid en kapitaal in de land- bouv/ worden aangewend. Naarmate de arbeidslonen verhoudingsgewijs stij gen, wordt het eerder rendabel arbeid door kapitaal te vervangen m.a.w. te mechaniseren. Daarom zal het proces van vervanging van arbeid door kapi taal zich in de toekomst zonder twijfel krachtig voortzetten. Ook de werktijd verkorting maakt dit noodzakelijk. In de industrie is thans volgens de C.A.O.- regeling de arbeidstijd ca. 45 uur per week, maar bij de akkerbouwbedrijven nog 47 a 48 en in de verhouding zelfs 52 a 54 uur. De noodzakelijke verdere mechanisering en modernisering der be drijven zal echter de vermogensbehoef ten per bodrijf sterk doen toenemen, wat de landbouwers voor financierings problemen plaatst. Om evenwel de kapitaalgoederen (machines, bedrijfsgebouwen) rendabel te lïunnen maken zal er een soort reor ganisatie in de zin van een sanering van de landbouwsector nodig zijn. Min der boeren en landarbeiders zullen met m^eer machines tot nog grotere presta ties moeten komen. Dit stelt hoge eisen aan de capaciteiten der ondernemers en aan de vakbekwaaheid van de landarbeiders. Ons landbouwonderv/ijs staat op zeer hoog peil en verreweg de meeste bedrijfshoofden en meewerken de zoons hebben dit gevolgd, maar het zal wellicht nodig zijn in verband met de veranderende bedrijfsomstandighe den meer dan tot dusver te streven naar een middelbare opleiding, terwijl de arbeiders ook bij de lagere opleiding moeten worden betrokken. Om in de landbouw tot een redelijk inkomen te geraken, zal dus een ingrij pende produktiviteitstoeneming verwe zenlijkt moeten worden en deze vereist een zo intensief mogelijli gebruik van het machine- en gebouwenkapitaal en van de arbeid. Men zal het ook moeten zoeken in meer gemeenscliappelijk ge bruik van produktiemiddelen in de vorm van loonwerk, werictuigen- coö peratie of -combinaties, gemeenschap pelijke opciag- en drooginstallaties, ver enigingen voor bearijibvcii^^xtji-ö i.-j ziekte of ongeval etc, dus meer tech nische, ecenomische en sociale samen werking. Vooral echter zal het van groot be lang zijn, te komen tot een vergroting van de bedrijfsoppervlakte, met name in de akkerbouw en de veehouderij, die 68°/o van de agrarische bijdrage aan ons nationaal inkomen voor hun rekening nemen. De perspectieven op de markt zijn voor deze sectoren, speciaal voor de veehouderij, niet zo gunstig en daar om klemt hier temeer de noodzaak van pz'oduktiviteitsverhoging, die op grote re bedrijven gemakkelijker verwezen lijkt kan worden dan op kleine. We ko men hier dus op het probleem van de kleine bedrijven, dat thans zo actueel is, mede in verband met de actie van de kleine boeren op politiek kebied. Daaraan zullen we echter een apart artikel moeten wijden. Drie-jarig jongetje verdronken te Oude Tonge Wielrijder te Middelharnis gedood in verkeer De afgelopen week hadden op ons eiland Goeree Overflakkee twee onge lukken met dodelijke afloop plaats. Verleden dinsdagavond is te Oude Ton ge een 3-jarig jongetje, Hendrikus Ho- geweg, verdronken in de kort geleden aangelegde vijver aan de Kolfweg. Te ongeveer 6.30 uur was het kind nog in de buurt gezien. Enige tijd daarna be gon men zich ongerust te maken en werd de Iiulp van de politie ingeroepen om het vermiste jongetje te zoeken, waarna men de kleuter omstreeks 8 uur opdregd. Begrijpelijk heeft dit ongeval grote verslagenheid in de gemeente teweeg gebracht. Dodelijk verkeersongeluk Vrijdagmorgen tussen 6 en 7 uur heeft .op de Molenweg, ter hoogte van de DAF-garage van fa. Blokland een dodelijk verkeersongeluk plaats gehad. Nadat de heer C. v. d. V. uit Herkin gen met zijn stationcar een hem tege moetkomende auto was gepasseerd, moest hij naar links uitwijken voor een voor hem uitrijdende wielrijder, de 65- jarige A. A. Noordijk uit Middelharnis, die met een emmer aan zijn stuur fiets te om te gaan melken. Juist op dat moment van passeren maakte de heer Noordijk een zwenking naar links. Hij werd door de met grote snelheid rijdende auto geschept, ver schrikkelijk verminkt en op slag"'ge dood; het slachtoffer werd een been totaal argeruKt. Van de auto werd de voorruit ver splinterd. De rijkspolitie te Middelhar nis kwam direct een onderzoek instel len. De heer Noordijk was 65 jaar, en woonde Stenenweg 69. Hij was ge huwd en had geen kinderen. Het mede lijden met de weduwe is groot. GOEDEREEDE Burg. Stand over de maand juli '63. Vertrokken: D. Cino en gezin naar Leidschendam. OUDE TONGE Kerkdienst. Woensdagavond a.s. te 7 uur hoopt ds. Hage van Klaaswaal voor de Ger. Gemeente alhier voor te gaan. Begin september komt de „Walche ren" in de vaart om het personeel voor Thomsen's Havenbedrijf te Rotterdam te vervoeren vanaf Middelharnishaven naar Hellevoetsluis en terug. Tot he den werd deze dienst onderhouden door de Delta-rederij. Het contract loopt op 6 september af. De directie van het be drijf heeft maatregelen moeten nemen en heeft een contract afgesloten met het Scheepvaartbedrijf Vikingbank te Vlaardingen, die de „Walcheren" in eigendom heeft. Mist en ijsgang kunnen het schip niet deren, want het heeft Rijn-radar aan boord en het heeft geen wind krachtsbeperking. Zelfs bij windkracht 12, wat vrijwel nooit voorkomt, zal de dient gewoon worden onderhouden. Het schip heeft een scherpe kop en kan het ijs breken. De directie van Thom sen's Havenbedrijf heeft er de beste verwachtingen van. Het schip is uitgerust met twee mo toren oftewel het is een dubbel- schroefschip. ledere motor heeft een vermogen van 240 pk. Wanneer de 480 pk's zouden uitvallen, is er nog een re serve-motor. Het schip heeft een diep gang van 3.80 meter en heeft stabilisa- Zondag 11 augustus omstreeks 17 uur heeft zich op de Prov. weg bij de Kruis- voorgedaanrwaaflDÏJ eeii"iüte"51Pb'3^Sy§l de kop is geslagen. De auto, een Opel Kaptitan werd be stuurd door dhr. J. R. te Nieuwe Ton ge; er zaten voorts nog 3 personen in de auto; t.w. W. K., W. N.; te Dirksland en een zekere J. S. Twee van hen waren onderweg opgepikt en liften mee naar Ouddorp. Op de kruising raakte de auto in de berm en reed tegen een zware berm- paal van circa 100 kg, die uit de grond werd gerukt. De auto sloeg over de kop en kwam met de wielen boven te lig gen. Geen der inzittenden bekwam enig letsel. Toen de politie kwam, had men de wagen weer overeind gezet; de twee lifters waren inmiddels verdwenen. De Opel Kapitan was zwaar beschadigd. De bestuurder bleek onderweg enige cafe's te hebben aangedaan; op last van de politie is een bloedproef van hem ge nomen. In verband met dit ongeval verzoekt de groepscommandant der Rijkspolitie te Ouddorp een ieder die inlichtingen kan verschaffen zich met hem in ver binding te stellen. Telefoon 01878-244. Middelharnis - Telefoon 2043 tievinnen om slagzij te voorkomen. Er zijn waterdichte deuren tussen machi nekamer en de compartimenten. Er is een accomodatie voor 700 per sonen. Voor dit moment is dit ruim vol doende, want er worden dagelijks 160 personen vervoerd, waarvan er 2/3 in dagdienst en 1/3 in nachtdienst werk zaam is. Men heeft echter goede hoop, dat er in de naaste toekomst meerdere mensen van het eiland naar het bedrijf zullen gaan. Verleden week werd er een prettige proefvaart gemaakt vanuit Vlaardin gen, waar het schip is opgeknapt. Dat opknappen was wel terdege nodig, want het zag er niet al te best uit wat be treft het buitenwerk. Er is geschilderd, getimmerd en elektriciteit aangelegd. Het schip is in 1929 gebouwd en heeft jarenlang in de Kielerbocht, tussen de Duitse eilanden gevaren. De directie van de scheepvaartonderneming is er bijzonder trots op, vooral ook omdat het bij elke weersgesteldheid kan varen en niet in het minst, omdat het zee- waardig is. Bij de proefvaart was het schip ge- pavoiseerd en is fier de haven van Mid delharnis binnengelopen met aan het roer kapitein Jan Helleman. De sfeer was er uiterst gezellig, hoewel de brand, die dinsdagavond in Slikkerveer woed de en 19 woningen van Thomsen's Ha venbedrijf verwoestte, veel indruk had gemaakt. Daardoor werd de afvaart ook wat later. Desalniettemin was er vreugde om de verbetering. In het on- derschip, waar de bar is, had restaura teur, de heer Dries Voogd, het druk en men was het er over eens, dat hij zijn beste beentje heeft voorgezet. Het middenschip heeft twee salons en het bovenschip één grote salon. Men verwacht, dat men daar tijdens de over vaart zal vertoeven. Op Flakkee is men gewend van zich af te kijken. Over uit zicht is er niet te klagen. Op de heen reis zal er koffie geserveerd worden voor het personeel. Vermoedelijk zal dat in de toekomst gratis zijn. Te Middelburg is in de ouderdom XêP, ?,8,X3..§ï"„8verled.en..ds, J,. KQeke.b5.k- gezinde Broederschap. Hij is 22 juli 1875 te Ouddorp geboren, waar zijn vader predikant was. Zijn eerste ge meente was lip in N. Holland (1899) in 1903 vertrok hij naar Aardenberg om in 1919 zijn intrede te doen te Mid delburg waar hij tot zijn emeritaat in 1940 is gebleven. Sedert 1921 was ds. Koekebakker oolc predikant te Goes. Te Driebergen overleed 'ds. P. A. Ti chelaar, em. predikant der Nederl. Herv Kerk. Ook hij is te Ouddorp geboren en wel op 12 juni 1888. Hij aanvaardde het predikambt in 1913 te Midlum en vertrok in 1916 naar Bellen om in 1928 predikant te worden bij de Indische kerk. Ds. Tichelaar arbeidde te Band- jirmasim, Soerabaja, Malang, Batavia en Bandoeng. Na in Indonesië in een concentratie kamp te hebben gezeten repatrieerde hij iii 1946, waarna hij zich te Santpoort vestigde. In 1951 ontving hij emeritaat. Hij verleende te Ankeveen bijstand in het pastoraat en vestigde zich daarna te Driebergen. -O- De grote Gladiolenbloemententoon- stelling „Gratia '63" wordt dit jaar te Ouddorp gehouden, zodat ook de badgas ten volop kunnen genieten van de prach tige kleuren van deze uitzonderlijke mooie bloem. De tentoonstelling wordt gehouden op vrijdag 16 en zaterdag 17 augustus en is voor het publiek toegan kelijk vanaf des vrijdagsmiddags 3 uur. Er is tevens een grote Mechanisatie- show aan verbonden. Wij wekken gaar ne op deze fraaie tentoonstelling te be zoeken. Burg. Stand over de maand juli '63. Geboren: Krijn Cornells, zoon van P. Grinwis en K. H. Vreeswijk; Krientje Jannetje, dochter van J. C. Luime en C. Op de foto gaat de familie niet eerder op het terras zitten, voor dat de Prins de parasol in de juiste stand heeft gebracht. V.l.n.r. Prins Bernhard, Prinses Irene, Prinses Margriet, Prinses Christina, de Koningin en Prinses Beatrix. Reisgeldvergoeding schoolgaande kinderen. Verzoeken om reisgeldvergoe ding voor kinderen die een V.G.L.O. of U.L.O. school bezoeken of gaan bezoe ken, dienen vor 1 september a.s. te worden ingediend. Hetzelfde geldt voor vergeding studiekosten voor H.B.S. be zoek. Formulieren zijn ter gemeente secretarie verkrijgbaar. Voor het ver krijgen van studietoelage voor kinde ren die een Technische school of een Landbouwhuishoudschool bezoeken of gaan bezoeken, dienen formulieren te worden gevraagd bij de betreffende school. Landbouwbedrijf in Oostelijk Fle voland aangeboden. Onze vroegere dorpsgenoot de heer F. A. Bom te Wil helminadorp bij Goes, is met ingang van 1 november a.s. een landbouwbe drijf in pacht in Oostelijk Flevoland aangeboden. Er waren 2200 gegadigden voor 139 bedrijven, waarvan 117 in Oos telijk Flevoland en 22 in de Noord oostpolder gelegen. De grote van de bedrijven variëren van 18 tot 57 ha. Beëindiging faillissement. Door het verbindend worden der enige uitdelings lij st is het faillissement van L. v. Dam, Kerksingel 22b, geëindigd. Breen; Pieternella, dochter van J. Meijer en J. E. van Splunter; Adriaan, zoon van A. Tanis en J. van der Sluis; Leentje, dochter van M. Hoek y A. Breen. Gehuwd: J. M. van der Laan, 26 jaar, en W. Grinwis, 21 jaar. Ondertrouwd: J. Melissant, 2 jaar en C. Mi. Tanis, 23 jaar. Overleden: Jacob Molesteeg, echtge noot van J. Westhoeve, 82 jaar; Wil lem Santifort, echtgenoot van C. Nie- man, 82 jaar. Ingekomen: C. Schalker-Schram van Huizen N.H.; C. H. Tanis van Valburg (Zetten). Vertrokken: M. C. Roozemond naar Rotterdam; W. van der Laan-Grinwis naar 's Gravenhage. Zaterdag 3 augustus is in ons land zwaar onweer voorgekomen en er hadden o.m. in Zeeland wolkbreuken plaats, waardoor er enorm veel water viel. Een windhoos is over het plaatsje Holwierde in Groningen getrokken. De boerderij „Bouwtenheerd" werd door de hoos zwaar beschadigd. Er werd een „hap" uit het dak genomen van ca. 25 meter breedte. Ook werden bij de boerderij enkele bomen uit de grond getrokken. De schade wordt geschat op enkele tien duizenden guldens.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1963 | | pagina 1