Het rassen-
vraagstuk
Grote hulde voor de heer
J. Erkelens te Middelharnis
Merkwaardig jubileum te Dirksland
De heer M. Mans 60 jaar klompen
maker en 50 jaar
bedienaar der begrafenissen
OPEL
Bfscheid adjudant Benedick, Oude Tonge
Plaatselijk nieuws
Dhr. I. de Bruin 25 iaar
in gemeentedienst
Dinsdag 2 april 1963
No. 3177
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Garage Knöps
E.H.B.O.
Kringwedstrijd 1963
Centrale Veiling Middelharnis
Nieuw hoofd der Chr. School
geïnstalleerd
SIMAVf-collecte
van 1 tot 6 april
35c jaargang
PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijlc
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
I.
Al enige tijd iiadden we het plan en
kele artikelen te schrijven over het
rassenvraagstuk. Dit reeds eeuwenlang
bestaande probleem is na de laatste we
reldoorlog dermate actueel geworden,
dat het nodig schijnt ons opnieuw er
over te bezinnen. Men spreekt zelts van
„de opstand der rassen" tegen de over
heersing van de blanken via de dekolo
nisatie, die zich na 1945 voltrokken
heeft en die, naar het zich laat aan
zien, binnen afzienbare tijd zal worden
afgesloten. De Verenigde Staten zitten
met het negerprobleem en Zuid-Afri-
ka worstelt met het rassenvraagstuk.
We horen van „het gel'c gevaar", dat
ons bedreigt vanuit Azië. Zo is deze
kwestie, die er één is van wereldfor
maat, thans druk in discussie en het is
nodig, dat we, voorzover m.ogelijk, tot
klaarheid erover komen.
Nu verscheen enkele weken geleden
weer een Herderlijk Schrijven van de
generale synode van de Ned. Hervorm
de Kerk. Ditmaal wordt fiet rassen
vraagstuk besproken en dat is dan ook
levens de titel van het nieuwe Herder
lijk Schrijven. Bij onze besproking van
het synodaal rapport over de kernwa
penen hebben we gewezen op het ver
schijnsel, dat de Hervormde synode het
na 1945 nodig oordeelde over alle mo
gelijke onderwerpen haar licht te laten
schijnen. Meermalen is ze daarbij bui
ten haar terrein getreden, maar we
moeten nu toegeven, dat het rassen
vraagstuk met al zijn aspecten, althans
wat de beginselen betreft, inderdaad
een theologisch-kerkelijke benadering
vraagt. Aangezien we toch van plan
waren over deze materie te schrijven,
zullen we nu dit H.S. als uitgangspunt
nemen van onze beschouwingen. We
kunnen het dan tegelijk kritisch beoor
delen.
Allereerst geven we een kort over
zicht van de inhoud van het 28 pagi
na's tellende boekje. Het begint met de
constatering, dat conflicten tussen groe
pen van mensen een oud verschijnsel is
vanwege de begeerte van de mens om
in een eigen beschermd milieu te leven,
waardoor tegenstellingen ontstaan tus
sen eigen groep en buitengroep. Men
vindt, dat de laatste vreemde gewoon
ten heeft, een gekke taal etc. en het
effect is, dat de vreemden gezien wor
den als barbaren, die minderwaardig
zijn. Karakteristiek voor onze tijd is,
dat deze afweerhouding zich in grote
delen van de wereld openbaart in ras
sentegenstellingen. Bij velen leeft de
moderne visie, dat de mensheid zich
ontwikkelt van lager naar hoger, waar
bij mensen met bepaalde lichamelijke
kenmerken (kleur, haar) aan de top
staan. Men ziet de situatie zo, dat ver
schillende groepen van de mensheid,
die in hetzelfde historische tijdvak le
ven, gerekend worden te behoren tot
verschillende stadia in het ontwikke
lingsniveau, lagere en hogere. De
groep, die zich tot het hoger niveau re
kent, gaat eigen leven afgrenzen voor
de invloed der anderen. Dit wordt ech
ter steeds moeilijker vanwege het toe
nemend wereldverkecr en de spreiding
der liassen. Daarom lopen zij, die zich
door mensen van een ander ras bedreigd
voelen, te hoop met als gevolg toene
mende spanningen. Deze doen zich niet
alleen buiten, maar ook binnen de ker
ken voor. In de Wereldraad van Ker
ken is dit probleem zowel in Evanston
(1956) als in New Delhi (1961) daarom
aan de orde geweest.
Het was de bioloog Linnaeus, die het
eerst wetenschappelijke aandacht
schonk aan het bestaan van rassen (18e
eeuw). Wat onze huidige kennis daar
van betreft, memoreert het PIS. het vol
gende. Rassen vinden we in de hele
levende natuur, bij planten, dieren en
mensen. Binnen de soort hebben zich
allerlei rassen gevormd. De kenmerken
ervan zijn erfelijk. Een mensenras kan
slechts door de sexuele selectie in stand
gehouden worden, veelal via een geo
grafische isolatie. Nu behoren alle men
sen op aarde biologisch tot één enkele
soort, maar daarbinnen kunnen we een
aantal rassen onderscheiden. Deze ver
schillen in een aantal kenmerken, waar
van de huidkleur er één is. De ver
schillen ertussen zijn geen kwestie van
hoger of lager, beter of slechter, maar
het is louter een anders-zijn. Deze ras
sen kunnen onvermengd blijven, maar
w is geen biologische verhindering voor
vermenging. De natuur geeft dus geen
aanleiding voor een geforceerde isolatie
van rassen. Slechts de vrije huwelijks-
keuze kan en mag remmend werken op
de rassenvermenging. Pogingen om door
wettelijke maatregelen daar tegen te
gaan, zijn dus zeer bedenkelijk.
Oat een rasbeschouwing tot een
mythe kan worden, heeft nazi-Duitsland
bewezen. Dan wordt een bepaald ras
uitverkoren geacht om over andere
heerschappij te voeren. Dit gevaar is er
nog, omdat het rassenvraagstuk ook nu
een der meest actuele en acute sociale
en politieke vraagstukken is. Wij zullen
onszelf en elkaar niet mogen wijsma
ken, clat het éne ras van Godswege su
perieur is aan het andere. We zullen
<Je nadruk niet moeten leggen op het
aspect ras, maar het probleem meer
moeten benaderen vanuit de sociale,
economische, politieke en culturele as
pecten ervan, Het door eeri bepaald ras
"'■reikte cultuumiveau heeft in wezen
jiiets met het ras als zodanig te maken.
De superioriteitsvraag heeft betrekking
op een zeker ogenblik door de diverse
rassen bereikte cultuumiveau. Voor ve-
toch is de omzet bij de heer Mans niet
achteruitgelopen, wat wel zijn reden
vindt, dat hij de enige is te Dirksland
die ze verkoopt. Vroeger waren er wel
6 winkels, die eveneens klompen ver-
kochten. En er is toch altijd vraag naar,
niet alleen bij landbouwers^ maar ook
bij de huisvrouwen bij straatschuren en
voor het natte werk.
I
De heer M. Mans, Straatdijk te Dirks
land viert dezer dagen een merkwaar
dig jubileum. Hij is ruim zestig jaar in
het klompenmakersvak en op 5 april
a.s. vijftig jaar bedienaar der begrafe
nissen.
De heer M. Mans werd geboren te
Ooltgensplaat op 18 augustus 1887, waar
zijn vader Anthony Mans klompenma
ker was, die later naar Herkingen ver
huisde. Hij stamt wel uit een echte
klompenuiciivfiüiarnilie, want zijn beide
ooms Kasper Mans te Oude Tonge en
Peter Mans te Middelharnis oefenen
den eveneens dit beroep uit. Als jon
gen werd hij in de kunst van klompen
maken ingewijd; het is een vak waar
men wel enige feeling voor moet heb
ben, want klompen werden toen ge
heel met de hand gemaakt. Tegenwoor
dig gaat het machinaal. Het was ook
zwaar werk eerst bomen kopen, in
blokken zagen en van die ruwe blokken
een paar goed zittende klompen snijden
en boren, die niet alleen glad, maar ook
sierlijk van rnodel moesten zijn. Men
Bij de foto:
De heer M. Mans bezig met het af
werken van klompen. Onverwacht
kan hij geroepen worden voor de
bediening van een begrafenis. Dan
kleedt hij zich deftig in het zwart.
ging zestig jaar geleden zelfs op de
klompen naar de kerk!
Op 22-jarige leeftijd huwde de heer
Mans en vestigde zich op de Straatdijk
te Dirksland. Aan de voorkant werd
een klompenmakerij en winkel inge
richt, aan de achterkant het woonhuis,
dat nadien als nieuw is opgetrokken.
Het gezin Mans heeft daar tot op heden
altijd gewoond. Er werd toen niet veel
in verdiend, de klompen kostten toen
60 et. per paar, de duurste mooier af
gewerkt en geschilderd 80 cent.
Thans zijn de prijzen 4 a 5 gulden per i
paar.
De heer Mans maakt sinds jaren zelf
geen klompen meer. hij koopt ze ruw
en werkt ze alleen af. Al is het klom
penmakersberoep een uitstervend vak,
Halve eeuw bedienaar
der begrafenissen
Wij hebben hierboven reeds gezegd,
dat de verdiensten een halve eeuw ge
leden niet bijster hoog waren, vooral
wanneer men een nieuwe zaak opzet
en een gezin gaat stichten. De heer
Mans besloot daarom als nevenfunctie
bedienaar der begrafenissen te worden.
De heer C. Schenk die dit destijds deed
had hem daartoe aangezocht, omdat de
ze man te oud werd.
„Ik was toen nog maar 25 jaar en ik
begreep achteraf niet hoe ik het aan
durfde" aldus vertelde ons de heer
Mans. Een mensengeslacht is in die
tussentijd overleden en ter aarde be
steld. Te Dirksland overlijden jaarlijks
35 ei 37 mensen. Niet, dat de heer Mans
al die begrafenissen geleid heeft; voor
heen was er ook de kleermaker dhr. A.
J. Lugthart, begrafenis-bedienaar, die
'enkele jaren geleden is overleden. Sinds
dien doet hij dit werk ter plaatse al
leen.
De heer Mans is lid van de Prot. Chr.
Bond van Begrafenis-ondernemingen in
Nederland, waardoor hij alle adressen
van bedienaren in het gehele land weet,
die worden geraadpleegd, bij een e.v.
transport naar een plaats buiten het
eiland.
Ondanks zijn bijna 75-jarige leeftijd
is de heer Mans en ook zijn echtge
note nog zeer vitaal. Het gezin tel
de 4 kinderen die alle zijn gehuwd. Drie
■zoons wonen te Ridderkerk, één doch
ter te Dirksland.
De 'heer Mans is een rustige figuur
en een geziene persoonlijkheid in de
gemeente Dirksland. Zijn kalmte en
daarbij zijn organisatorisch talent, dat
een bedienaar der begrafenissen zéker
moet hebben, komt hem bij dit piëteit
volle werk van pas. Het is wel een
merkwaardig jubileum dat hij op 5 april
a.s. herdenkt, vijftig jaar bedienaar der
begrafenissen zal in Nederland maar
weinig voorkomen.
Middelharnis - Telefoon 2043
len staat echter nog altijd vast, dat de
Westeuropeanen over eigenschappen
beschikken, die hen vroeger, nu en in
de toekomst een overheersende positie
waarbw-gen. Maar de ontwikkeling \'an
de Slavische, Aziatische en ook van en
kele Afrikaanse volken heeft deze op
vatting duidelijk gelogenstraft.
Tegenstellingen tussen groepen vindt
men ook binnen de rassen en volken,
vooral op economisch gebied. Wanneer
deze echter optreden in de radicale
verhoudingen, worden ze hoogst gevaar
lijk, want deze vooringenomenheden
leiden dikwijls tot discriminatie d.i. on
gelijke behandeling. In Parijs en Lon
den b.v. moet een Afrikaan soms ho
ger kostgeld betalen dan een blanke,
de „kleurtax". Deze rassendiscriminatie
wordt heel pijnlijk als ze door de staat
wordt gesanctioneerd en ze wordt dan
tot apartheidspolitiek.
Wat zegt nu de Bijbel over deze din
gen? Hij kent geen ras verschillen, al
leen het verschil tussen Israël en de
volken. Vroeger meende men echter,
dat in Cham het negerras vervloekt was
en men heeft daarop zelfs de slaven
handel theologisch gefundeerd. Maar
deze exegese is onhoudbaar. Het ver
schil tussen Israël en'de volken is geen
rassentegenstelling, maar uitsluitend
bepaald door het geloof. De verdeeld
heid van het menselijk geslacht wordt
in de Bijbel in verband gebracht met
de Babylonische spraakverwarring en
gezien als een straf, als een vloek. De
gedifferentieerde volkerenwereld is wel
niet buiten Gods leiding om ontstaan,
maar dit betekent niet, dat al wat in
de wereld geschiedt, in overeenstem
ming is met Gods wil. De rassen ver
mengen zich. Nergens zegt de Bijbel als
gebod van God: gij zult uw ras zuiver
houden! De verscheidenheid is een ze
gen, maar tegelijk een vloek en zij mag
nooit de maatstaf voor ons handelen
worden. Er is een eenheid van ons men
selijk geslacht en deze is van oneindig
groter betekenis dan de verscheiden
heid. Wij zijn b.v. primair mensen en
pas secundair blanken! Israël mocht
zich niet met andere volken vermengen,
maar niet om zijn ras zuiver te houden,
doch vanv/ege het geloof in Jehova.
Met de Christelijke kerk staat het zo,
dat ze supranationaal en supraradicaal
is. Ze is een wereldkerk. Ze ontkent de
rasverschillen niet, maar ze zijn slechts
van ondergeschikte betekenis. Voor de
protestantse kerken, die zich veelal na
tionaal ontwikkeld hebben en typisch
westers zijn, is het veelal omgekeerd.
En door de moderne cultuur ontstond
in de 19e eeuw het befaamde westerse
superioriteitsgevoel. Het is de protes-
tanse kerken noodlottig geworden, dat
ze een oecumenisch kaï'akter misten en
geen orgaan hadden als nu de Wereld
raad van Kerken. De zending heeft ge
lukkig "corrigerend gewerkt en uit haar
is de oecumenische beweging geboren.
In Christus vinden mensen van ver
schillend ras elkaar en dan is discrimi
natie uitgesloten. Een kerk, die niet-
blanken niet toelaat, heeft opgehouden
gemeente van Christus te zijn.
Aan de niet-blanken komen politieke
rechten en verantwoordelijkheden toe.
Handhaving van de suprematie van het
blanke „ras" is verderfelijk. Wel moet
toegegeven worden, dat de hantering
der politieke rechten een bepaald ni
veau van ontwikkeling veronderstelt,
maar het bereiken daarvan mag niet
worden tegengewerkt. In wezen is de
strijd tussen blanken en niet-blanken
een sociale strijd, een strijd om recht
en daarin moet een blanke partij kun
nen kiezen vóór de zwarten. Rassen
discriminatie is een afschuwelijk iets.
We moeten af van de goddeloze ge
zindheid, waarin mensen zich hoger
achten dan hun medemensen. Blanken
en niet-blanken moeten komen tot een
menselijke ontmoeting. Daartoe dringt
ook de omstandigheid, dat door rassen
discriminatie de bodem wordt toebereid
voor het zaad van het communisme.
Bovendien gaan de volken van Afrika
en Azië zich uit reactie superieur ge
voelen. De kerk mag dus niet passief
blijven, maar ze moet oproepen tot een
nieuwe levenshouding. In Christus is de
eenheid in de radicale verscheidenheid.
Ziehier de korte inhoud van het H.S.
In enkele volgende artikelen hopen we
een populaire uiteenzetting te geven
van het hele probleem met onze visie
erop.
De gezamenlijke E.H.B.O. verenigin
gen van ons eiland hopen op 6 april
a.s. hun jaarlijkse kringwedstrijd te
houden. Het bleek dit jaar niet zo een
voudig om een en ander te organise
ren. Eerst de vorst en later verhinde
ring van de juryleden, maakten het
steeds noodzakelijk de wedstrijd uit te
stellen. Ondanks dat hopen we op een
sportieve en spannende wedstrijd.
Zeg het met bloemen, moet de heer
L. van Nimwegen te Sommelsdijk wel
gedacht hebben. Hij boodt ons dit keer
geen zaadcontract aan, maar wel de
toezegging van enkele zijner relaties
om voor de prijzen te zorgen. Dit zijn
de firma's D. v. d. Ploeg Elite Zaden
te Barendrecht. Zaadhandel „Hem" te
Hem N.H. en fa. P. Vriend MeoVoto
Andijk West. Dit aanbod hebben wij
natuurlijk onder grote dank aanvaard.
De afdelingen, die elkaar zullen be
kampen zijn: Ouddorp, Dirksland, Mid-
delharnis-Sommelsdijk en Ooltgens
plaat. De winnaar zal ons eiland ver
tegenwoordigen op de districtswedstrijd
Zuid Holland te Vianen op 11 mei.
Van de eerste drie ploegen doet ook
nog een tweede ploeg mee, in een
troostronde, waarvoor ook nog een prijs
je beschikbaar is.
We vonden dit jaar onderdak in de
aula van de R.H.B.S. te Middelharnis.
Aanvang wedstrijd 14.30. De toegang
is vrij.
Belangstellenden voor ons werk zijn
hartelijk welkom.
Uienveiling van dinsdag 2 april 1963
Grove 8,—; middel 9.68—9,53; drie-
lingen 7,
Klasse II: Grove 4,50; middel 4,32;
drielingen 4,picklers 10,Aanvoer
23.000 kg.
Adjudant Benedick poseert bij zijn afscheid met de manschappen van de
Rijkspolitie van de groep Oude Tonge.
Donderdagmiddag waren in de wo
ning van de heer J. Erkelens te Mid
delharnis heel wat belastingambtena
ren bij elkaar, ter gelegenheid van het
25-jarig ambtsjubileum van de heer Er
kelens.
Namens het departement overhandig
de de heer A. de Ridder, hoofdinspec
teur der belastingen te Brielle, de ge
bruikelijke enveloppe en sprak de ju
bilaris hartelijke woorden toe en noem
de de heer Erkelens een plichtsge
trouw werker. Spreker constateerde dat
de heer Erkelens zijn taak heeft ver
richt met inzet van zijn persoonlijk-
De heer Erkelens wordt met een
ferme handdruk door de heer A.
de Ridder, hoofdinspecteur der Be
lastingen te Brielle, gecompli
menteerd.
beid. Namens de collega's kreeg de
heer Erkelens een vulpen.
De heer W. E. de Vin, sprak namens
de ambtscollega's en de heer W. Ker
sten namens het personeel van het be
lastingkantoor. De heer Erkelens en zijn
gezin, zijn rijkelijk in de bloemetjes ge
zet en konden veel fraaie cadeaus in
ontvangst nemen.
SOMMELSDIJK
Maandagavond is het nieuwe hoofd
van de School met de Bijbel alhier, de
heer J. C. Mesu op de in „Vita Nova"
gehouden ouderavond geïnstalleerd. Wij
hopen er vrijdag verslag van te geven.
DIRKSLAND
Gisteren, maandag 1 april heeft de
gemeentewerkman, de heer I. de Bruin
zijn 25-jarig jubileum herdacht. De
heer de Bruin werd 'hiertoe met zijn
gezin op het raadhuis ontvangen, waar
hem een spontane huldiging te beurt
viel, waarover wij in ons vrijdagnum-
mer verslag zullen brengen.
HERKINGEN
Kerkdienst. Vrijdag 5 april des sav.
half acht hoopt voor de Ger. Gem. voor
te gaan ds. P. Blok van Dirksland.
Verzilvering vakantiebonnen. Van 3
tot 13 april 1963 bestaat er gelegenheid
tot verzilvering van Vakantiebonnen
in de landbouw van ten hoogste 80,
Zitting hiervoor zal gehouden worden
op zaterdag 6 april a.s. des avonds van
67 uur in de Herv. School, door J.
Looij penningm. der N.C.L.A. Bond.
Jaarvergadering Chr. School. De
jaarvergadering der Chr. School ver. op
Ger. Grondslag zal worden gehouden
vrijdag 5 april a.s. des avonds na de
kerkdienst in het vergaderlokaal der
Ger. Gemeente. Aan de beurt van af
treden zijn: Jac. Drooger en C. Hui-
zer Hz.
Extra collecte. De extra collecte voor
de kerk heeft in de Ger. Gemeente op
gebracht 132,77,
MELISSANT
Moederkursus. Bij voldoende deel
name hoopt het bestuur van de Verg.
Het Groene Kruis afd. Melissant met
ingang van donderdag 18 april a.s. 'een
moederkursus te organiseren. Opga
ven kunnen hiervoor gedaan worden
bij de Wijkverpleegster.
Watersport. De Watersportvereniging
„De Viskromte" hoopt haar jaarverga
ring te houden op woensdag 3 april des
avonds om half acht in de bovenzaal
van café van Wijk.
De leden worden verzocht tijdig aan
wezig te zijn, terwijl belangstellenden
hartelijk welkom zijn.
STELLEND AM
Collecte. De bidstondcollecte in de
Ned. Herv. Kerk heeft in totaal met
de nagiften 1.870,05 opgebracht, waar
van 271,'71 voor de diaconie en
1.598,34 voor de kerkvoogdij.
Ouderling en diaken. Bij de gehou
den stemming in de Geref. Kerk is tot
ouderling gekozen dhr. P. Klink Abrzn.
en tot diaken dhr. A. v. d. Vlugt.
Ledenvergadering. De afdeling Stel-
lendam van het Verbond voor Veilig
Verkeer hoopt op donderdag 4 april a.s.
des sav. 7.30 uur in het Haegse Huus
ledenvergadering te houden. Er zullen
ook diploma's aan de jeugd uitgereikt
worden door de ere-voorzitter. Gratis
toegang vanaf 16 jaar. Komt allen.
Ned. Herv. School. De kinderen van
deze school hebben hun zendingsgeld
van 2 weken ad 55,12, bestemd voor
de slachtoffers van de vulkaanuitbar
sting op het eiland Bali.
OUDDORP
Inleveren Vakantiebonnen Landbouw
Voor de Paasverzilvering kunnen
van vrijdag 5 april tot en met zaterdag
13 april vakantiebonnen worden inge
leverd voor een bedrag tot 80,bij
D. v. d. Linde, Julianaweg 22.
OOLTGENSPLAAT
Veertig jaar getrouwd. Op 31 maart
hei'dacht het echtpaar Y'f. Nattekaas-
Buscop, Pieter Biggestraat no: 34 zijn
40-jarige echtvereniging. Door familie
omstandigheden werd dit feit in intie
me kring herdacht.
Kerkdienst Geref. Gemeente. Don
derdag 4 april a.s. des nam. 7 uur zal
in het kerkgebouw van de Geref. Ge
meente voorgaan ds. P. Blok te Dirks
land.
Steunt de Simavi-coUecte. Het plaat
selijk Simavi-comité doet een warm
beroep op alle ingezetenen voor de col
lecte, die in het laatst van deze week
zal gehouden worden. Deze actie moet
slagen. Leest onderstaande brief die
Simavi van een der doktoren krijgt; De
dokter schrijft: „De acute operaties
brengen je soms een wanhoop nabij als
er intussen een paar honderd mensen
voor de deur staan te dringen.... „Ik
houd uiterlijk om half tien 's avonds op,
anders houd ik het niet vol.Er blij
ven nog elke dag velen die niet aan de
beurt komen om ingeschreven te wor
den en als ik 's avonds naar huis ga
ligt de grond bezaaid met mensen die
niet meer weg kunnen. „De enige troost
in de situatie is, dat je het toch béter
ziet worden.Ja, laat bet beter wor
den, mede door de hulp van Simavi,
door onze plaatselijke collecte daadwer
kelijk te steunen.
Oud-inwoner overleden. Op de leef
tijd van 71 jaar is zaterdag te 's Gra-
venhage plotseling overleden, de heer
Leendert de Ruiter Szn. De overledene
die zelf woonachtig is te Rotterdam,
Statensingel 117c, was op bezoek bij
een schoonzuster, die hem zaterdagmor
gen dood in de gang van haar woning
aantrof. Een dag te voren (vrijdag 29
maart) was zijn dochter getrouwd, bij
welke plechtigheid hij ook aanwezig
was. De heer De Ruiter, die weduw
naar was van mevr. Anna Guillaume,
was tot aan zijn pensioengerechtigde
leeftijd administrateur van de Gerefor
meerde Kerken te Rotterdam. Zijn per
soon en werk werden zeer gewaardeerd.
De bijzetting in het familiegraf zal
plaats vinden woensdag 3 april a.s. om
1 uur op de Algemene Begraafplaats
„Westduin" te Loosduinen. Voordien
wordt er eerst een rouwdienst gehou
den in de Statensingelkerk te Rotter
dam om 11 uur voorm., waarin zal voor
gaan ds. A. S. Timer, gereformeerd
predikant te Rotterdam.
De overledene was geboren te Oolt
gensplaat en heeft daar ook zijn jeugd
doorgebracht. Hij is een broer van oud-
bakker J. C. de Ruiter.
Bejaardenmiddag. Woensdag 3 april
a.s. des nam. 2.30 uur zal in „Elthato"
de maandelijkse bejaardenmiddag wor
den gehouden.
De SIMAVI-coUecte zal deae week
van 1 tot 6 april worden gehouden. De
plaatselijke comité's doen een warm be
roep op alle ingezetenen om deze actie
te steunen. Simavi is de vereniging tot
medische hulp aan tropenlanden voor
alle gezindten, waarvan H.M. de Konin
gin beschermvrouwe is. Wij wekken
gaarne op om door uw gift de grote
nood die er is te helpen verli«bteni.