Het rassen- vraagstuk Grote hulde voor de heer J. Erkelens te Middelharnis Merkwaardig jubileum te Dirksland De heer M. Mans 60 jaar klompen maker en 50 jaar bedienaar der begrafenissen OPEL Bfscheid adjudant Benedick, Oude Tonge Plaatselijk nieuws Dhr. I. de Bruin 25 iaar in gemeentedienst Dinsdag 2 april 1963 No. 3177 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Garage Knöps E.H.B.O. Kringwedstrijd 1963 Centrale Veiling Middelharnis Nieuw hoofd der Chr. School geïnstalleerd SIMAVf-collecte van 1 tot 6 april 35c jaargang PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijlc Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. I. Al enige tijd iiadden we het plan en kele artikelen te schrijven over het rassenvraagstuk. Dit reeds eeuwenlang bestaande probleem is na de laatste we reldoorlog dermate actueel geworden, dat het nodig schijnt ons opnieuw er over te bezinnen. Men spreekt zelts van „de opstand der rassen" tegen de over heersing van de blanken via de dekolo nisatie, die zich na 1945 voltrokken heeft en die, naar het zich laat aan zien, binnen afzienbare tijd zal worden afgesloten. De Verenigde Staten zitten met het negerprobleem en Zuid-Afri- ka worstelt met het rassenvraagstuk. We horen van „het gel'c gevaar", dat ons bedreigt vanuit Azië. Zo is deze kwestie, die er één is van wereldfor maat, thans druk in discussie en het is nodig, dat we, voorzover m.ogelijk, tot klaarheid erover komen. Nu verscheen enkele weken geleden weer een Herderlijk Schrijven van de generale synode van de Ned. Hervorm de Kerk. Ditmaal wordt fiet rassen vraagstuk besproken en dat is dan ook levens de titel van het nieuwe Herder lijk Schrijven. Bij onze besproking van het synodaal rapport over de kernwa penen hebben we gewezen op het ver schijnsel, dat de Hervormde synode het na 1945 nodig oordeelde over alle mo gelijke onderwerpen haar licht te laten schijnen. Meermalen is ze daarbij bui ten haar terrein getreden, maar we moeten nu toegeven, dat het rassen vraagstuk met al zijn aspecten, althans wat de beginselen betreft, inderdaad een theologisch-kerkelijke benadering vraagt. Aangezien we toch van plan waren over deze materie te schrijven, zullen we nu dit H.S. als uitgangspunt nemen van onze beschouwingen. We kunnen het dan tegelijk kritisch beoor delen. Allereerst geven we een kort over zicht van de inhoud van het 28 pagi na's tellende boekje. Het begint met de constatering, dat conflicten tussen groe pen van mensen een oud verschijnsel is vanwege de begeerte van de mens om in een eigen beschermd milieu te leven, waardoor tegenstellingen ontstaan tus sen eigen groep en buitengroep. Men vindt, dat de laatste vreemde gewoon ten heeft, een gekke taal etc. en het effect is, dat de vreemden gezien wor den als barbaren, die minderwaardig zijn. Karakteristiek voor onze tijd is, dat deze afweerhouding zich in grote delen van de wereld openbaart in ras sentegenstellingen. Bij velen leeft de moderne visie, dat de mensheid zich ontwikkelt van lager naar hoger, waar bij mensen met bepaalde lichamelijke kenmerken (kleur, haar) aan de top staan. Men ziet de situatie zo, dat ver schillende groepen van de mensheid, die in hetzelfde historische tijdvak le ven, gerekend worden te behoren tot verschillende stadia in het ontwikke lingsniveau, lagere en hogere. De groep, die zich tot het hoger niveau re kent, gaat eigen leven afgrenzen voor de invloed der anderen. Dit wordt ech ter steeds moeilijker vanwege het toe nemend wereldverkecr en de spreiding der liassen. Daarom lopen zij, die zich door mensen van een ander ras bedreigd voelen, te hoop met als gevolg toene mende spanningen. Deze doen zich niet alleen buiten, maar ook binnen de ker ken voor. In de Wereldraad van Ker ken is dit probleem zowel in Evanston (1956) als in New Delhi (1961) daarom aan de orde geweest. Het was de bioloog Linnaeus, die het eerst wetenschappelijke aandacht schonk aan het bestaan van rassen (18e eeuw). Wat onze huidige kennis daar van betreft, memoreert het PIS. het vol gende. Rassen vinden we in de hele levende natuur, bij planten, dieren en mensen. Binnen de soort hebben zich allerlei rassen gevormd. De kenmerken ervan zijn erfelijk. Een mensenras kan slechts door de sexuele selectie in stand gehouden worden, veelal via een geo grafische isolatie. Nu behoren alle men sen op aarde biologisch tot één enkele soort, maar daarbinnen kunnen we een aantal rassen onderscheiden. Deze ver schillen in een aantal kenmerken, waar van de huidkleur er één is. De ver schillen ertussen zijn geen kwestie van hoger of lager, beter of slechter, maar het is louter een anders-zijn. Deze ras sen kunnen onvermengd blijven, maar w is geen biologische verhindering voor vermenging. De natuur geeft dus geen aanleiding voor een geforceerde isolatie van rassen. Slechts de vrije huwelijks- keuze kan en mag remmend werken op de rassenvermenging. Pogingen om door wettelijke maatregelen daar tegen te gaan, zijn dus zeer bedenkelijk. Oat een rasbeschouwing tot een mythe kan worden, heeft nazi-Duitsland bewezen. Dan wordt een bepaald ras uitverkoren geacht om over andere heerschappij te voeren. Dit gevaar is er nog, omdat het rassenvraagstuk ook nu een der meest actuele en acute sociale en politieke vraagstukken is. Wij zullen onszelf en elkaar niet mogen wijsma ken, clat het éne ras van Godswege su perieur is aan het andere. We zullen <Je nadruk niet moeten leggen op het aspect ras, maar het probleem meer moeten benaderen vanuit de sociale, economische, politieke en culturele as pecten ervan, Het door eeri bepaald ras "'■reikte cultuumiveau heeft in wezen jiiets met het ras als zodanig te maken. De superioriteitsvraag heeft betrekking op een zeker ogenblik door de diverse rassen bereikte cultuumiveau. Voor ve- toch is de omzet bij de heer Mans niet achteruitgelopen, wat wel zijn reden vindt, dat hij de enige is te Dirksland die ze verkoopt. Vroeger waren er wel 6 winkels, die eveneens klompen ver- kochten. En er is toch altijd vraag naar, niet alleen bij landbouwers^ maar ook bij de huisvrouwen bij straatschuren en voor het natte werk. I De heer M. Mans, Straatdijk te Dirks land viert dezer dagen een merkwaar dig jubileum. Hij is ruim zestig jaar in het klompenmakersvak en op 5 april a.s. vijftig jaar bedienaar der begrafe nissen. De heer M. Mans werd geboren te Ooltgensplaat op 18 augustus 1887, waar zijn vader Anthony Mans klompenma ker was, die later naar Herkingen ver huisde. Hij stamt wel uit een echte klompenuiciivfiüiarnilie, want zijn beide ooms Kasper Mans te Oude Tonge en Peter Mans te Middelharnis oefenen den eveneens dit beroep uit. Als jon gen werd hij in de kunst van klompen maken ingewijd; het is een vak waar men wel enige feeling voor moet heb ben, want klompen werden toen ge heel met de hand gemaakt. Tegenwoor dig gaat het machinaal. Het was ook zwaar werk eerst bomen kopen, in blokken zagen en van die ruwe blokken een paar goed zittende klompen snijden en boren, die niet alleen glad, maar ook sierlijk van rnodel moesten zijn. Men Bij de foto: De heer M. Mans bezig met het af werken van klompen. Onverwacht kan hij geroepen worden voor de bediening van een begrafenis. Dan kleedt hij zich deftig in het zwart. ging zestig jaar geleden zelfs op de klompen naar de kerk! Op 22-jarige leeftijd huwde de heer Mans en vestigde zich op de Straatdijk te Dirksland. Aan de voorkant werd een klompenmakerij en winkel inge richt, aan de achterkant het woonhuis, dat nadien als nieuw is opgetrokken. Het gezin Mans heeft daar tot op heden altijd gewoond. Er werd toen niet veel in verdiend, de klompen kostten toen 60 et. per paar, de duurste mooier af gewerkt en geschilderd 80 cent. Thans zijn de prijzen 4 a 5 gulden per i paar. De heer Mans maakt sinds jaren zelf geen klompen meer. hij koopt ze ruw en werkt ze alleen af. Al is het klom penmakersberoep een uitstervend vak, Halve eeuw bedienaar der begrafenissen Wij hebben hierboven reeds gezegd, dat de verdiensten een halve eeuw ge leden niet bijster hoog waren, vooral wanneer men een nieuwe zaak opzet en een gezin gaat stichten. De heer Mans besloot daarom als nevenfunctie bedienaar der begrafenissen te worden. De heer C. Schenk die dit destijds deed had hem daartoe aangezocht, omdat de ze man te oud werd. „Ik was toen nog maar 25 jaar en ik begreep achteraf niet hoe ik het aan durfde" aldus vertelde ons de heer Mans. Een mensengeslacht is in die tussentijd overleden en ter aarde be steld. Te Dirksland overlijden jaarlijks 35 ei 37 mensen. Niet, dat de heer Mans al die begrafenissen geleid heeft; voor heen was er ook de kleermaker dhr. A. J. Lugthart, begrafenis-bedienaar, die 'enkele jaren geleden is overleden. Sinds dien doet hij dit werk ter plaatse al leen. De heer Mans is lid van de Prot. Chr. Bond van Begrafenis-ondernemingen in Nederland, waardoor hij alle adressen van bedienaren in het gehele land weet, die worden geraadpleegd, bij een e.v. transport naar een plaats buiten het eiland. Ondanks zijn bijna 75-jarige leeftijd is de heer Mans en ook zijn echtge note nog zeer vitaal. Het gezin tel de 4 kinderen die alle zijn gehuwd. Drie ■zoons wonen te Ridderkerk, één doch ter te Dirksland. De 'heer Mans is een rustige figuur en een geziene persoonlijkheid in de gemeente Dirksland. Zijn kalmte en daarbij zijn organisatorisch talent, dat een bedienaar der begrafenissen zéker moet hebben, komt hem bij dit piëteit volle werk van pas. Het is wel een merkwaardig jubileum dat hij op 5 april a.s. herdenkt, vijftig jaar bedienaar der begrafenissen zal in Nederland maar weinig voorkomen. Middelharnis - Telefoon 2043 len staat echter nog altijd vast, dat de Westeuropeanen over eigenschappen beschikken, die hen vroeger, nu en in de toekomst een overheersende positie waarbw-gen. Maar de ontwikkeling \'an de Slavische, Aziatische en ook van en kele Afrikaanse volken heeft deze op vatting duidelijk gelogenstraft. Tegenstellingen tussen groepen vindt men ook binnen de rassen en volken, vooral op economisch gebied. Wanneer deze echter optreden in de radicale verhoudingen, worden ze hoogst gevaar lijk, want deze vooringenomenheden leiden dikwijls tot discriminatie d.i. on gelijke behandeling. In Parijs en Lon den b.v. moet een Afrikaan soms ho ger kostgeld betalen dan een blanke, de „kleurtax". Deze rassendiscriminatie wordt heel pijnlijk als ze door de staat wordt gesanctioneerd en ze wordt dan tot apartheidspolitiek. Wat zegt nu de Bijbel over deze din gen? Hij kent geen ras verschillen, al leen het verschil tussen Israël en de volken. Vroeger meende men echter, dat in Cham het negerras vervloekt was en men heeft daarop zelfs de slaven handel theologisch gefundeerd. Maar deze exegese is onhoudbaar. Het ver schil tussen Israël en'de volken is geen rassentegenstelling, maar uitsluitend bepaald door het geloof. De verdeeld heid van het menselijk geslacht wordt in de Bijbel in verband gebracht met de Babylonische spraakverwarring en gezien als een straf, als een vloek. De gedifferentieerde volkerenwereld is wel niet buiten Gods leiding om ontstaan, maar dit betekent niet, dat al wat in de wereld geschiedt, in overeenstem ming is met Gods wil. De rassen ver mengen zich. Nergens zegt de Bijbel als gebod van God: gij zult uw ras zuiver houden! De verscheidenheid is een ze gen, maar tegelijk een vloek en zij mag nooit de maatstaf voor ons handelen worden. Er is een eenheid van ons men selijk geslacht en deze is van oneindig groter betekenis dan de verscheiden heid. Wij zijn b.v. primair mensen en pas secundair blanken! Israël mocht zich niet met andere volken vermengen, maar niet om zijn ras zuiver te houden, doch vanv/ege het geloof in Jehova. Met de Christelijke kerk staat het zo, dat ze supranationaal en supraradicaal is. Ze is een wereldkerk. Ze ontkent de rasverschillen niet, maar ze zijn slechts van ondergeschikte betekenis. Voor de protestantse kerken, die zich veelal na tionaal ontwikkeld hebben en typisch westers zijn, is het veelal omgekeerd. En door de moderne cultuur ontstond in de 19e eeuw het befaamde westerse superioriteitsgevoel. Het is de protes- tanse kerken noodlottig geworden, dat ze een oecumenisch kaï'akter misten en geen orgaan hadden als nu de Wereld raad van Kerken. De zending heeft ge lukkig "corrigerend gewerkt en uit haar is de oecumenische beweging geboren. In Christus vinden mensen van ver schillend ras elkaar en dan is discrimi natie uitgesloten. Een kerk, die niet- blanken niet toelaat, heeft opgehouden gemeente van Christus te zijn. Aan de niet-blanken komen politieke rechten en verantwoordelijkheden toe. Handhaving van de suprematie van het blanke „ras" is verderfelijk. Wel moet toegegeven worden, dat de hantering der politieke rechten een bepaald ni veau van ontwikkeling veronderstelt, maar het bereiken daarvan mag niet worden tegengewerkt. In wezen is de strijd tussen blanken en niet-blanken een sociale strijd, een strijd om recht en daarin moet een blanke partij kun nen kiezen vóór de zwarten. Rassen discriminatie is een afschuwelijk iets. We moeten af van de goddeloze ge zindheid, waarin mensen zich hoger achten dan hun medemensen. Blanken en niet-blanken moeten komen tot een menselijke ontmoeting. Daartoe dringt ook de omstandigheid, dat door rassen discriminatie de bodem wordt toebereid voor het zaad van het communisme. Bovendien gaan de volken van Afrika en Azië zich uit reactie superieur ge voelen. De kerk mag dus niet passief blijven, maar ze moet oproepen tot een nieuwe levenshouding. In Christus is de eenheid in de radicale verscheidenheid. Ziehier de korte inhoud van het H.S. In enkele volgende artikelen hopen we een populaire uiteenzetting te geven van het hele probleem met onze visie erop. De gezamenlijke E.H.B.O. verenigin gen van ons eiland hopen op 6 april a.s. hun jaarlijkse kringwedstrijd te houden. Het bleek dit jaar niet zo een voudig om een en ander te organise ren. Eerst de vorst en later verhinde ring van de juryleden, maakten het steeds noodzakelijk de wedstrijd uit te stellen. Ondanks dat hopen we op een sportieve en spannende wedstrijd. Zeg het met bloemen, moet de heer L. van Nimwegen te Sommelsdijk wel gedacht hebben. Hij boodt ons dit keer geen zaadcontract aan, maar wel de toezegging van enkele zijner relaties om voor de prijzen te zorgen. Dit zijn de firma's D. v. d. Ploeg Elite Zaden te Barendrecht. Zaadhandel „Hem" te Hem N.H. en fa. P. Vriend MeoVoto Andijk West. Dit aanbod hebben wij natuurlijk onder grote dank aanvaard. De afdelingen, die elkaar zullen be kampen zijn: Ouddorp, Dirksland, Mid- delharnis-Sommelsdijk en Ooltgens plaat. De winnaar zal ons eiland ver tegenwoordigen op de districtswedstrijd Zuid Holland te Vianen op 11 mei. Van de eerste drie ploegen doet ook nog een tweede ploeg mee, in een troostronde, waarvoor ook nog een prijs je beschikbaar is. We vonden dit jaar onderdak in de aula van de R.H.B.S. te Middelharnis. Aanvang wedstrijd 14.30. De toegang is vrij. Belangstellenden voor ons werk zijn hartelijk welkom. Uienveiling van dinsdag 2 april 1963 Grove 8,—; middel 9.68—9,53; drie- lingen 7, Klasse II: Grove 4,50; middel 4,32; drielingen 4,picklers 10,Aanvoer 23.000 kg. Adjudant Benedick poseert bij zijn afscheid met de manschappen van de Rijkspolitie van de groep Oude Tonge. Donderdagmiddag waren in de wo ning van de heer J. Erkelens te Mid delharnis heel wat belastingambtena ren bij elkaar, ter gelegenheid van het 25-jarig ambtsjubileum van de heer Er kelens. Namens het departement overhandig de de heer A. de Ridder, hoofdinspec teur der belastingen te Brielle, de ge bruikelijke enveloppe en sprak de ju bilaris hartelijke woorden toe en noem de de heer Erkelens een plichtsge trouw werker. Spreker constateerde dat de heer Erkelens zijn taak heeft ver richt met inzet van zijn persoonlijk- De heer Erkelens wordt met een ferme handdruk door de heer A. de Ridder, hoofdinspecteur der Be lastingen te Brielle, gecompli menteerd. beid. Namens de collega's kreeg de heer Erkelens een vulpen. De heer W. E. de Vin, sprak namens de ambtscollega's en de heer W. Ker sten namens het personeel van het be lastingkantoor. De heer Erkelens en zijn gezin, zijn rijkelijk in de bloemetjes ge zet en konden veel fraaie cadeaus in ontvangst nemen. SOMMELSDIJK Maandagavond is het nieuwe hoofd van de School met de Bijbel alhier, de heer J. C. Mesu op de in „Vita Nova" gehouden ouderavond geïnstalleerd. Wij hopen er vrijdag verslag van te geven. DIRKSLAND Gisteren, maandag 1 april heeft de gemeentewerkman, de heer I. de Bruin zijn 25-jarig jubileum herdacht. De heer de Bruin werd 'hiertoe met zijn gezin op het raadhuis ontvangen, waar hem een spontane huldiging te beurt viel, waarover wij in ons vrijdagnum- mer verslag zullen brengen. HERKINGEN Kerkdienst. Vrijdag 5 april des sav. half acht hoopt voor de Ger. Gem. voor te gaan ds. P. Blok van Dirksland. Verzilvering vakantiebonnen. Van 3 tot 13 april 1963 bestaat er gelegenheid tot verzilvering van Vakantiebonnen in de landbouw van ten hoogste 80, Zitting hiervoor zal gehouden worden op zaterdag 6 april a.s. des avonds van 67 uur in de Herv. School, door J. Looij penningm. der N.C.L.A. Bond. Jaarvergadering Chr. School. De jaarvergadering der Chr. School ver. op Ger. Grondslag zal worden gehouden vrijdag 5 april a.s. des avonds na de kerkdienst in het vergaderlokaal der Ger. Gemeente. Aan de beurt van af treden zijn: Jac. Drooger en C. Hui- zer Hz. Extra collecte. De extra collecte voor de kerk heeft in de Ger. Gemeente op gebracht 132,77, MELISSANT Moederkursus. Bij voldoende deel name hoopt het bestuur van de Verg. Het Groene Kruis afd. Melissant met ingang van donderdag 18 april a.s. 'een moederkursus te organiseren. Opga ven kunnen hiervoor gedaan worden bij de Wijkverpleegster. Watersport. De Watersportvereniging „De Viskromte" hoopt haar jaarverga ring te houden op woensdag 3 april des avonds om half acht in de bovenzaal van café van Wijk. De leden worden verzocht tijdig aan wezig te zijn, terwijl belangstellenden hartelijk welkom zijn. STELLEND AM Collecte. De bidstondcollecte in de Ned. Herv. Kerk heeft in totaal met de nagiften 1.870,05 opgebracht, waar van 271,'71 voor de diaconie en 1.598,34 voor de kerkvoogdij. Ouderling en diaken. Bij de gehou den stemming in de Geref. Kerk is tot ouderling gekozen dhr. P. Klink Abrzn. en tot diaken dhr. A. v. d. Vlugt. Ledenvergadering. De afdeling Stel- lendam van het Verbond voor Veilig Verkeer hoopt op donderdag 4 april a.s. des sav. 7.30 uur in het Haegse Huus ledenvergadering te houden. Er zullen ook diploma's aan de jeugd uitgereikt worden door de ere-voorzitter. Gratis toegang vanaf 16 jaar. Komt allen. Ned. Herv. School. De kinderen van deze school hebben hun zendingsgeld van 2 weken ad 55,12, bestemd voor de slachtoffers van de vulkaanuitbar sting op het eiland Bali. OUDDORP Inleveren Vakantiebonnen Landbouw Voor de Paasverzilvering kunnen van vrijdag 5 april tot en met zaterdag 13 april vakantiebonnen worden inge leverd voor een bedrag tot 80,bij D. v. d. Linde, Julianaweg 22. OOLTGENSPLAAT Veertig jaar getrouwd. Op 31 maart hei'dacht het echtpaar Y'f. Nattekaas- Buscop, Pieter Biggestraat no: 34 zijn 40-jarige echtvereniging. Door familie omstandigheden werd dit feit in intie me kring herdacht. Kerkdienst Geref. Gemeente. Don derdag 4 april a.s. des nam. 7 uur zal in het kerkgebouw van de Geref. Ge meente voorgaan ds. P. Blok te Dirks land. Steunt de Simavi-coUecte. Het plaat selijk Simavi-comité doet een warm beroep op alle ingezetenen voor de col lecte, die in het laatst van deze week zal gehouden worden. Deze actie moet slagen. Leest onderstaande brief die Simavi van een der doktoren krijgt; De dokter schrijft: „De acute operaties brengen je soms een wanhoop nabij als er intussen een paar honderd mensen voor de deur staan te dringen.... „Ik houd uiterlijk om half tien 's avonds op, anders houd ik het niet vol.Er blij ven nog elke dag velen die niet aan de beurt komen om ingeschreven te wor den en als ik 's avonds naar huis ga ligt de grond bezaaid met mensen die niet meer weg kunnen. „De enige troost in de situatie is, dat je het toch béter ziet worden.Ja, laat bet beter wor den, mede door de hulp van Simavi, door onze plaatselijke collecte daadwer kelijk te steunen. Oud-inwoner overleden. Op de leef tijd van 71 jaar is zaterdag te 's Gra- venhage plotseling overleden, de heer Leendert de Ruiter Szn. De overledene die zelf woonachtig is te Rotterdam, Statensingel 117c, was op bezoek bij een schoonzuster, die hem zaterdagmor gen dood in de gang van haar woning aantrof. Een dag te voren (vrijdag 29 maart) was zijn dochter getrouwd, bij welke plechtigheid hij ook aanwezig was. De heer De Ruiter, die weduw naar was van mevr. Anna Guillaume, was tot aan zijn pensioengerechtigde leeftijd administrateur van de Gerefor meerde Kerken te Rotterdam. Zijn per soon en werk werden zeer gewaardeerd. De bijzetting in het familiegraf zal plaats vinden woensdag 3 april a.s. om 1 uur op de Algemene Begraafplaats „Westduin" te Loosduinen. Voordien wordt er eerst een rouwdienst gehou den in de Statensingelkerk te Rotter dam om 11 uur voorm., waarin zal voor gaan ds. A. S. Timer, gereformeerd predikant te Rotterdam. De overledene was geboren te Oolt gensplaat en heeft daar ook zijn jeugd doorgebracht. Hij is een broer van oud- bakker J. C. de Ruiter. Bejaardenmiddag. Woensdag 3 april a.s. des nam. 2.30 uur zal in „Elthato" de maandelijkse bejaardenmiddag wor den gehouden. De SIMAVI-coUecte zal deae week van 1 tot 6 april worden gehouden. De plaatselijke comité's doen een warm be roep op alle ingezetenen om deze actie te steunen. Simavi is de vereniging tot medische hulp aan tropenlanden voor alle gezindten, waarvan H.M. de Konin gin beschermvrouwe is. Wij wekken gaarne op om door uw gift de grote nood die er is te helpen verli«bteni.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1963 | | pagina 1