De mannen die te voet over het Haringvliet itokhBn H.K.H. Krooriprinses Beatrix wordt donderdag 31 januari 25 jaar Felie brand inlandbouwioods te Den Bommei Eciitpaar L. v. d. Groef in het goud Hulde van commissionairs aan de bemanning Reederij v. d. Schuyt Uuid-handen-lïppen Dinsdag 29 januari 1963 No. 3159 r.hr. sïrèEkblad op gereformeerde grondslag VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN HULDE EEN LES Veei ijs aan Grevelingendam Eindresultaat actie „Open het Dorp" f 21.169.000 Van de redaktie fVlicIdelhairiiis Jubileumviering donderdag 31 januari Cheque van 500 gulden en erepenning gemeentebestuur ruw of schraal? PUROL 35e jaargang PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Somtnelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Een Franse geleerde, Ernest Renan, 'heeft indertijd in een van zijn werken gezegd, dat het waarlijk constituerende element ener natie is: ,,le desir d' etre ensemble", dat is, „het verlangen sa men te zijn". Er zijn natuurlijk nog heel wat meer wezenlijke kenmerken van het begrip „natie". Van een natie is slechts sprake waar gevonden wordt een gemeen schappelijke oorsprong, een gemeen schappelijk verleden, een gemeenschap pelijke roeping en een gemeenschappe lijk belang. Het gemeenschappelijk verleden spreekt in de natie het sterkst. Door ge- meenschappelijlte voor- en tegenspoed, in rampen en tegenslagen, overwinnin gen en nederlagen, in verval en op bloei, tesamen gedeeld en gedragen, wordt om een volksgemeenschap de hechte band der natie geslagen. Prins Willem van Oranje is de man geweest, die het fundament van de Ne derlandse, natie heeft gelegd. De daarop volgende Öranjevorsten hebben een lei dend aandeel gehad aan de voltooiing van de Nederlandse natie. Bij geen an der volk is de nationale wording zo saam geweven met de komst van zijn Vorstenhuis als bij ons. Zowel in dagen van blijdschap als in droefheid in ons Koningshuis, heeft het constituerende element der natie, zoals de Franse geleerde Ernest Renan het noemde: „Ie desir d' etre ensemble", dat is, ihet verlangen samen te zijn" ge durende de eeuwen niets van zijn kracht verloren. Het verlangen samen te zijn is op 1 februari 1953 dus thans 10 Jaar gele den zo treffend gebleken, toen het ge hele Nederlandse volk tijdens de water snoodramp de rampslachtoffers en de rampgebieden zo spontaan in alle op zichten hulp verleende. Nog een paar dagen scheiden ons van de 31ste januari de dag, waarop ons gehele volk tesamen dankbaar her denkt dat 25 jaren geleden H.K.H. Prinses Beatrix Wilhelmina, Armgard, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Prinses van Lippe Bies- terfeld, werd geboren. Feitelijk is met Koningin Wilhelmina de laatste Oranjetelg heengegaan. Im mers als dochter van Prins Hendrik, is koningin Juliana in de manstam geen Nassau, doch behoort zij tot haar Va ders Huis, dat van Mecklenburg- Schwerin. Zo behoren ook de kinderen van Koningin Juliana tot het huis Lip- Pe Biesterfeld, waaruit hun vader. Prins Bernhard gesproten is. Na een broederscheiding tussen de re gerende graven! Walram en Otto split ste het Huis Nassau zich in de 13e eeuw in twee liniën, aangeduid als de Wal- ramse en de Ottonische lijn. En zo zien wij dat na verloop van ze ven eeuwen, beide takken van het Nas- sause Huis gelijktijdig in een vrouw eindigden. Van de Ottonische lijn is dit Wilhelmina, voormalig koningin der Nederlanden; van de Walramse lijn Oliarlotte, tegenwoordig groothertogin van Luxemburg. Met deze beide grote vrouweni vindt het roemruchte Nassause stamhuis in de öiannelijke lijn het einde van zijn glo rieus bestaan. Wij zijn echter dankbaar dat de af stammelingen van hot Nassause stam- Foto J. Hamelberg huis in de vrouwelijke lijn blijven voort bestaan, en dat zij krachtens de bepa lingen van de Grondwet toch de titel van Prinses van Oranje-Nassau blijven dragen, zodat het toch Oranje blijft.. H.K.H. Prinses Beatrix, die zelf nog de jonge generatie in haar midden heeft zien opbloeien, heeft thans haar eerste kwarteeuw vervuld. Deze verjaardag is dus een dag van bijzondere betekenis. Wanneer wij de 25 doorleefde jaren van Prinses Beatrix overzien, met alle lief- en leed, dan is er wel reden tot grote dankbaarheid. De ondersteunende, zor gende liefde, trouw en bescherming des Heeren, is 25 jaren het deel van onze Kroonprinses geweest. Prinses Beatrix deelde in het afgelo pen jaar ten volle in de representatieve plichten. Zo heeft zij in mei 1962 haar ouders vergezeld bij het staatsiebezoek aan Oostenrijk. Maar vooral belangrijk was haar reis naar het Verre Oosten. Op 18 oktober is zij daartoe vertrokken. Om een bezoek te brengen aan Iran, Pakistan, India, Thailand, de Philipij- nen en Japan. Het ging in de eerste plaats om de banden met deze landen te versterken. Prinses Beatrix heeft in verschillende door haar bezochte landen met leiding gevende personen gesproken, maar ook met de jeugd. In Iran b.v. heeft zij de rampgebieden bezocht en ook gezien wat tot leniging van de onod en tot herstel wordt ondernomen. In Honkong bereikte haar het tele gram dat haar Grootmoeder was over leden. Zij' keerde onmiddellijk naar Ne derland terug. Onze Kroonprinses is echter voornemens zo mogelijk dit voor jaar het laatste gedeelte van de reis naar het verre Oosten uit te voeren. Behalve het bezoek aan Japan zal zij waarschijnlijk ook nog naar de Vereni- de Staten van Noord-Amerika en Ca nada gaan. Een dezer dagen zal Prinses Beatrix haar eigen woning, het kasteeltje Groot Drakenstein betrekken. Zij heeft echter niet het voornemen er permanent te gaan wonen, maar alleen de weekenden er te vertoeven om haar kennissen en vriendinnen in eigen sfeer te kunnen ontvangen. Onze Kroonprinses is nu een volwas sen vrouw, die zich van haar geboorte in de liefde van de Nederlandse bevol king mocht verheugen, vooral omdat men haar zo echt natuurlijk vindt. En dit hebben wij voor een groot deel te danken aan de wijze opvoeding van haar ouders. Wij, als volk van Nederland, verlan gen om te zamen op 31 januari a.s., zij het dan ook met het oog op de bijzon dere herdenking van de watersnood ramp van 1 febr. 1953, op bescheiden wijze, H.K.H. Prinses Beatrix onze war me genegenheid te tonen, en niet alleen Haar onze hulde te brengen, maar bo ven alles aan Hem, Die "ons haar ge schonken heeft, en wiens Hand in die gave zegenend over ons land en volk uitgebreid is. Ooltgensplaat, 29 januari 1963. P. BOM. ambt. ter sekretarie -O- Het was een goede geste van de Bond van Commissionairs afd. Goeree- Overflakkee om de bemanningen van de veerboten van de Reederij Van der Schuyt openlijk hulde te brengen voor hun verbeten ijver en doorzettingsver mogen, waarmee zij tot nu toe het veer op Brabant hebben gaande gehouden en daarmee ons eiland voor een geheel isolement hebben weten te vrijwaren. Dat ging en gaat nog met grote moeilijkheden gepaard; al was bijvoor beeld de oude trouwe Beatrix op een moment uitgeput van kracht, legde men het bijltje er niet bij neer, maar werd de boot gesleept. Samen met de Gor- cum V kon geregelde afvoer van land- bouwprodukten plaats vinden, wat over dit veer 70 a 80"/o bedroeg. Tevens werd ook van die kant ons eiland met aller lei behoeften bevoorraad. Al zal de cheque die zij ontvingen zij kregen samen 500 gulden te verdelen hun aangenaam geweest zijn, prettiger nog moet het voor lien geweest zijn, waar dering uit de streek te hebben ontvan gen voor hun moeizaam werk. Waar dering ook van het gemeentebestuur van Ooltgensplaat, die hun ijver zal be lonen met een ere-penning, als een blij vende herinnering aan de barre ijs- winter 1963. HoRstdfank in tabletvorm.95ct Schreven we hierboven dat hulde is gebracht aan de bemanning van de veerboten op het Brabantse veer, deze hulde liomt zeker ook toe aan de kapi teins en bemanningen van de R.TM.- veerboten. Ooii: zij zetten zicli met alle kracht inom de veerroute op het Ha ringvliet vanaf Middelharnis-liaven naar het vasteland open te houden. Zat men al eens een dag geheel in de greep van het ijs, dan was dat niet hun schuld, maar te wijten aan het gebrek aan gro te sterke ijsbrekers. De veel te kleine sleepboten, die als hulp zijn ingezet bleken niet voor hun taak berekend en moesten het, de een na de ander, spoedig opgeven. De situ atie op het Haringvliet ligt wel iets moeilijker dan op het Volkerak, wat ook in vorige ijswinters is gebleken. Er is op deze rivier méér en zwaarder ijs, waarom krachtiger hulp nodig is. Er valt een les uit te leren, dat Rijk, provincie en gemeenten goede overeen stemming vinden om bij een volgende ijsgang direct zwaarder materiaal in te zetten. Want goedkoop is hier duurkoop geworden! Bij het begrotingsdebat in de Provin ciale Staten van Z. Holland donderdag j.l. gehouden, heeft gedeputeerde A. C. A. Deerenberg meegedeeld dat de Pro vincie alles doet om Goeree Overflak- kee niet in het isolement te latein ko men. Per dag kost het vijfduizend gul den om de veerverbinding over het Ha ringvliet in stand te houden. (Het kost méér!'Red.) En dan zijn nog niet gerekend de kos ten voor de ijsbrekers op het Volkerak. We mogen de hoop koesteren dat dit de laatste keer is, dat dergelijke bedra gen om ons eiland voor een isolement te vrijwaren, moeten worden uitgetrok ken. Barre winters als deze komen zel den tweemaal achter elkaar voor en als alles volgens plan verloopt hebben we in 1964 de brug. Dan is dit leed weer geleden en is isolement door het ijs his torie geworden. Vrijdagmiddag omstreeks half drie werd door de heer J. Kievit een begin nende brand ontdekt in de landbouw- schuur van de heer A. H. Wesdorp, staande in hst z.g. ,,Bosland", in de gemeente Den Bommel, welke loods in gebruik is bij de heer P. Mast voor op slag, drogen en verzendklaar maken van landbouwproducten, in welk ge bouw de heer Kievit werkzaam was, doch in een andere afdeling. Vermoe delijk is deze brand, welke zeer snel om zich heen greep, ontstaan door een in bedrijf zijnde oogstdroger (Prior). De onmiddellijk gealarmeerde brandweer gaf met drei stralen water uit een nor- tonput bij de Ned. Herv. kerk. Men kon evenwel niet voorkomen dat het groot ste gedeelte van het dak een prooi der vlammen werd, en dat de opgeslagen landbouwproducten tot een waarde van 30 tot 40 duizend gulden waterschade opliepen. Nog dezelfde m.iddag en avond heeft een ploeg vrijwilligers bijna alle in het water staande producten, waaronder veel paardepeen en uien uit de loods gehaald en overgebracht naar de Coop. Landbouwloods. De schade wordt geschat op ongeveer 15.000 gulden. De Edelachtbare heer burgemeester W. G. van der Harst was eveneens op het terrein van de brand aanwezig'. De hele nacht tot zaterdagmorgen 10 uur is de brandweer met de nablussing bezig geweest. Zelfs oude mensen kunnen zich niet herinneren te hebben gezien wat zich thans op de Krammerplaat, de zand plaat waarop de Grevelingendam is ge legd heeft gevormd n.l. een ijsdam ver schillende meters hoog en tientallen meters lang. Kennelijk is het ijs op de Krammerplaat aan de grond geraakt en is ander ijs daartegen gaan kruien, van daar dat zich een ijsrug heeft gevormd. Een nieuw bewijs van de veranderin gen in de stromingen op de kentering van Grevelingen en Zijpe, die door de Grevelingendam wordt veroorzaakt. ---------O--------- Het totale resultaat van opbrengsten ten bate van „Het Dorp" beloopt het kapitale bedrag van f 21.169.000,—. Er zijn nog acties die ten bate van Het Dorp blijven doorlopen. Door de veelheid aan copy Voor dit nummer moesten vele stultken blijven overstaan. Hieronder is ook het verslag van het afscheid van ds. P. Huisman, Geref. predil>^ant te Ooltgensplaat, wat we in ons e.k. nummer hopen op te ne men. „Het is niet de eerste winter, dat Goe- ree-Overflakkee geïsoleerd dreigt te worden. Sinds mensenheugenis zijn er al moeiiykheden, wanneer mist en ijs zich doen gelden," vertelde ons het echtpaar L. v. d. Groef-van den Tol te Middelharnis, die donderdag a.s. 31 jan. vijftig jaar getrouwd zijn^ De heer Van der Groef is vanaf het begin, dat de R.T.M. op Flakkee is ge komen, in dienst geweest van de Maat schappij. In 1952 ging hij met pensioen, maar zijn belevenissen uit die periode, dat hij als pontonkneoht op de haven van Middelharnis de veerboten naar binnen loodste, zal hij niet licht ver geten en voor het nageslacht is het wel aardig te weten hoe het er in het begin van 1900 naar toe ging. Tegenwoordig loeit er dag en nacht een sirene bij mist, om de schepen te begeleiden naar de thuishaven. Dat is sinds een paar jaar. Vroeger, wanneer er mist was of aardedonker, liep de heer Van der Groef met een toeter naar het eind van de strekdam en bleef net zo lang daarop blazen tot het schip de haven had gevonden. ledere avond liep hij de strekdam af met een lantaarn in de hand, zodat de kapitein van de boot zijn koers daarnaar kon richten. Van der Groef had er een heel klein hokje van waaruit hij het haventerrein en de haven en het Haringvliet kon overzienHet was er wel eenzaam, want het verkeer was minder druk dan tegenwoordig. Hij had er echter een vaste kern vrienden, die hem, vooral op zaterdag en zondag een beetje gezel schap kwamen houden. Die vrienden waren er soms eerder dan Van der Groef. Ze hadden dan de kachel al voor hem aangemaakt en kwam hij in een verwarmd hokje. Die vrienden wisten wel dat Van der Groef het niet altijd even gemakkelijk had. Bij „nacht en ontij" was hiji op de haven, maar de vrienden ook. Het was geen benijdens waardige baan die Van der Groef er had, maar hij deed het graag. Meer dan eens, wanneer de schepen van Hellevoetsluis de haven van Mid delharnis niet konden bereiken, bleef er de mogelijkheid de haven van Stel- lendam te bereiken. Er liep daar in dertijd een spoor en aan het eind van Stellendams haven was er een steiger Het vervoer ging gewoon door. De „Hel legat", het sleepschip van de R.T.M, assiseerde dan de veerboot. „De Helle gat was in 1909 al niet nieuw meer. Ik kan niet begrijpen dat dat ding het nu nog doet," vindt de heer Van der Groef. Mevrouw Van der Groef was er ge wend aan, dat haar man nooit thuis was. „Gelukkig had ik kinderen en al had ik het druk, het was toch ook ge zellig. De meeste vrouweir, wier man nen bijl de tram werkten, hebben hun kinderen alleen groot moeten brengen. Wij vonden dat al heel gewoon. Tegen woordig zouden ze het niet meer ne men. Wij moesten wel, want het geld, dat mijn man verdiende, kon ik goed gebruiken eni dan moet je al eens wat doen", vertelde mevr. Van der Groef, die evenals haar man, precies op de Aan het begin van hun tocht poseer den de Stadse „bedwingers" van het Haringvliet nog even voor een plaatje, v.l.n.r. Jan Huizer Pzn.; Iman Braber; Dik Visser; Marinus Ghijsels; Hans van Sprang; Piet Grinwis; Gerrit Smits; Martin Bevaart; Aren Witvliet en Joh. Maliepaard Joh.zn. Ook Leen Roon en Henk Kievit die niet op de foto staan hebben de tocht meegemaakt. Het spreekwoord „Als er één schaap je.... kon ook hier worden toegepast. Zaterdagmorgen braclit een tiental in woners van Goudswaart w.o. de opzich ter G. V. Rossum en J. Maliepaard over het Haringvliet een bezoek aan Stad. Onder het verslag van de dinsdag ge maakte tocht vermelden we dat de heer M. Koppenaal als eerste het eiland Tiengemeten zou hebben bereikt; virij werden erop gewezen dat reeds 's mor gens (dinsdag 22 jan.) dhr. C. Wagner, vergezeld van zijn tWee jachthond au deze tocht had gemaakt. Nog steeds zijn er enkelen die zicih op het Haringvliet wagen. Dit is echter door de ingevallen dooi zeer gevaarlijk geworden, waarom we hier ernstig t»- gen waarschuwen. „Wat zeg je daar van? Vijfhonderd gulden! Dat is voor ons ploeteren vanaf Kerstmis tot nu!" Met deze woorden ongeveer toonde walkapitein J. Bolqn van de veerdienst BrabantFlakkee een hem zojuist door de voorzitter van de afdeling Goerjee-Overflakkee van de Ned. Bond van Verzendhandelaren, de heer F. Krijgsman te Middelharnis, in enveloppe overhandigde cheque aan de kapitein van de veerboot „Prinses Beatrix", de heer P. Vos. De in genoemde afdeling georganiseerde commissionnairs in landbouwproducten waren vo rige week in vergadering bijeen geweest en natuurlijk waren toen de enorme moeilijkheden besproken, waarmee Flakkee nu al weken kampt als gevolg van de ijspeiriode, die het eiland in isolement dreigt te brengen. Unaniem was men vol lof en bewondering voor de moed en de doortastendheid, waarmede de mensen van deze veerdienst op Brabant zijn blijven varen, niettegenstaande de schier onoverkomelijke moeilijkheden en de gevaren en men vondl, dat men van die bewondering blijk diende te geven. Zaterdagmiddag trok een omvangrij ke deputatie van de bond naar de veer- haven van Ooltgensplaat en men arri veerde daar korte tijd nadat de „Prinses Beatrix" zich weer eens door zwaar ijs liad moeten worstelen om de haven te kunnen bereiken. Walkapitein Bolijn, die normaliter in Dintelsas op de Bra bantse wal blijft, was op verzoek m.ee- gekomen; hij had er wel niet veel van begrepen, waarvoor dat nodig kon zijn, maar nam aan dat het wel belangrijk was. In de kleine salon van de veer boot hij kon nauwelijks allen be vatten sprak de heer Krijgsman de bemanning van de „Beatrix" toe. „Wij zijn voor het verzenden van onze pro ducten aangewezen op de veerdiensten. Het buitenland vraagt niet hoe wij die producten kunnen weg krijgen, men moet ze hebben. Wanneer een vorstpe riode als deze zijn intrede doet, dan dreigt voor ons een desolate toestand met het vervoer. U hebt er voor gezorgd aldus de heer Krijgsman tot de wal- baas en de veerbootbemanning, „dat tenminste het noodzakelijkste van het eiland weg kon. Wij konden per week ongeveer achttienhonderd ton afzetten en tachtig procent daarvan ging over dit veer! Voor ons was dat een uit- j komst. Wij hebben diepe bewondering hoogte is met het vervoer over het Ha ringvliet. „Daarom zit ik nu al in on gerustheid, dat de kinderen donderdag niet zullen kunnen komen. Als het ijs losraakt, zal het voor de ijsbrekers ook niet meevallen," redeneerde ze. „Dan doen we weer net als vroeger, dan halen we de kinderen over Stel- lendam hier heen. Die mogelijkheid zit er weer in. Ik vind dat gesjouw over het Haringvliet met ijsgang ook niet veel", vond de heer Van der Groef, die op middelen zon om zijn kinderen in veilige haven te kunnen ontvangen. Het gouden jubileum wordt thuis ge vierd, 2e Weistraat 22. Alle vijf kin deren en de zes kleinkinderen zullen er hopenlijk zijn, ijs en weder dienende. voor uw werk en gaarne willen wij daarvan blijk geven, wij danken u har telijk voor hetgeen u voor ons en voor Goeree-Overflakkee in het algemeen doet!" verzekerde de afdelingsvoorzitter waarna hij de heer Bolijn het geschenk in couvert aanbood. Toevalligerwijs althans zo ver klaarde hij was ook de burgemees ter van Ooltgensplaat, de heer W. M. van der Harst, vergezeld van de wet houders en de gemeentesecretaris bij de aankomst van de veerboot aanwezig en begreep deze uit de ongewone drukte van commissionnairs, dat er iets bijzon ders ging gebeuren. Zo was het gemeen tebestuur van Ooltgensplaat getuige van de geste der handelaren en de bur gemeester greep direct de gelegeriheid om ook hulde en dank te brengen voor de toegewijde zorgen, die Rederij Van der Schuyt en de veerbootbemanningen besteden aan het instandhouden van de zo belangrijke verbinding. De burge meester zei zich telkens verbaasd te hebben als men er weer in geslaagd was om, niettegenstaande de aller- zwaarste omstandigheden een vaart te volbrengen en men het op sommige da gen voor elkaar gekregen heeft om tweehonderd auto's en vrachtwagens, de meeste afgeladen met belangrijke pro- dukten over te zetten. „Dit is service van de eerste rang!" vond burgemeester Van der Harst. Hij was blij met de gul heid der commissionnairs en kon de mannen van het veer ook een huldeblijk in het vooruitzicht stellen, een bronzen legpenning van de gemeente Ooltgens plaat ter herinnering aan de „ijswinter 1963". Namens het personeel van het veer zegde de heer Bolijn de verzendhande laren en het gemeentebestuur hartelijk dank voor de verrassingen, voor het geld en de toegezegde penning, waarin hij waardering zag voor „het ploeteren, dat wij nu al sinds Kerstmis doen". Een toen moesten alle gasten snel van de veerboot af, want die moest de ha ven uit om plaats te m.aken voor het andere schip van deze dienst, de „Gor- cum V", die eveneens weer kans had gezien om, volgeladen, door een ijsveld heen te breken, begeleid door de sleep boten Constantine en Broedertrouw, mede geworden tot blokkadelbrsJcw» voor Flakkee.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1963 | | pagina 1