Het probleem der
atoomwapens
Haringvliet" was
zaterdagavond zoele
Wnd. gem. secr. 1. v. d. Boogert te Stad
koninklijk onderscheiden
Coaster laadt uien
aan de bouwput
Verbeten gevecht tegen de sneeuw
Plaatselijk nieuws
mm
ff
Veerbooi liep vasi op zandbank
Veer Sluishaven-
Dintelsas maakt acht
vaarten per dag
y
Dinsdag 8 Januari 1963
No. 315S
Chr. STREEICBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Ruim vier en een half uur onderweg van
Heflevoetsiuis naar Middeiharnis
Nu mobilofoon aan boord
Spaar de etensresten
voor de vogels
Mededeling
ruw of schraai? PUROL
Thomasvaer en Pieternel over
de Verolme-werf te Stellendam
f^lddeifiarnis
35e jaargang
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per nun.
Bij contract speciaal tarief.
6
In de periode van de wereldgeschie
denis, die we thans beleven, is het de
fundamentele tegenstelling tussen het
vrije westen en het communistische
oosten, die de verhoudingen beheerst en
die ook oorzaak ervan is, dat het atoom
vraagstuk zo uitermate actueel is. We
verkeren in een situatie van koude oor
log en koude vrede. Bij de beoordeling
van het vraagstuk der kernwapens moet
daarmee in de allereerste plaats reke
ning gehouden worden. De vrije wereld
staat tegenover een uiterst gevaarlijke
tegenstander, die de wereldhegemonie
nastreeft>met alle bruikbare middelen.
Ons standpunt t.o.v. de kernwapens
wordt mede bepaald door onze visie
op de Sovj et-politiek. Men kan consta
teren, dat zij, die het Sovjet-communis-
me als een dodelijk gevaar zien, ook be
reid zijn in laatste instantie de kern
wapens in de strijd te werpen, terwijl
neutralisten, pacifisten en een bepaald
type optimisten, die blijkens hun ge
schillen niet zo diametraal tegenover
het communisme staan en er zelfs vele
goede dingen in weten te ontdekken,
vanzelfsprekend mede daardoor geneigd
zijn het radicale atoomgeweld te ver
werpen. In die kringen klampt men
zich gaarne vast aan de idee van de
vreedzame coëxistentie. De nieuwe se
cretaris-generaal van de Ver. Naties,
de Birmaan Qe Thant, schijnt de pro
motor van deze stroming te'gaan wor
den. In een rede die onlangs in Balti
more (V.S.) hield, zei hij: „De meeste
leiders in het Westen zien de wereld
als eenslagveld tussen twee tegenge
stelde stelsels, waar pogingen om tot
een compromis te komen, als verraad
worden beschouwd". En zo denken ve
len erover. Zij menen, dat een vreed
zaam naast elkaar leven van de vrije
en de communistische landen zeer wel
mogelijk is. Zo ziet oök het rapport van
de P.v.d.A., dat we in een vorig artikel
aanhaalden, mogelijkheden ervoor en
het wordt denkbaar geacht, dat Moskou
er ook voor voelt. Inderdaad heeft
Chroesjtsjow er zich meermalen gunstig
over uitgelaten, maar bij communisten
beslist de praktijk. Het P.v.d.A.-rapport
was geschreven vóór de crisis in de
kv/estie-Cuba. Terwijl de rapporteur
neerschreef, dat Moskou er ook wel voor
voelt, waren de Russen op Cuba bezig
raketten op te stellen om vandaaruit
de installaties dêr V.S. op Cape Cana
veral en nog veel meer te vernietigen!
En wat de rode Chinezen onder vreed
zame coëxistentie verstaan leert ons
hun overweldiging van Tibet en de aan
val op het vrijwel weerloze India. Wat
deze schone leuze in de praktijk bete
kent voor het Sovjet-communisme,
dat kan ons de verhouding leren tussen
Moskou en zijn satellietstaten.
Nochtans ziet Prof. Röhling blijkens
mededelingen in ,,Elseviers Weekblad"
in deze vreedzame coëxistentie betere
waarborgen voor de vrede dan in een
zijdige ontwapening. Nu, deze laatste
geeft inderdaad helemaal geen waar
borgen. Maar van die vreedzaamheid"
geloven wij nu eenmaal ook niet veel.
Prof. Röhling meent, dat de Sovjet-bui-
tenlandse-politiek anders is dan men
in het Westen denkt. Hij ziet er drie
hoofdmotieven in: een traditionele
staatsmachtpolitiek, zoals ieder groot
land die altijd gedreven heeft, een per
manente angst voor de buitenwereld in
verband met de haat van het „kapita
lisme" tegen het communisme en ten
slotte ook het streven naar een rode
wereldheerschappij. Men kan dit met
hem eens zijn, maar nochtans zijn con
clusies verwerpen. Hij meent n.l. ook,
dat Moskou die wereldheerschappij niet
met geweld nastreeft! Stalin, zegt hij,
was voor communisme in één land en
verwierp de gedachte aan uitbreiding
ervan door verovering; vandaar zijn
conflict met Trotzky. Het is mogelijk,
dat Stalin met deze gedachte gespeeld
heeft, maar na 1945 heeft hij die toch in
elk geval verlaten. Dat bewijst het lot
van Oost- en midden-Europa en de Ko
reaanse oorlog. Nochtans vertrouwt prof
Röhling ook op het woord van Chroest-
sjow inzake die vreedzaamheid en hij
accepteert, dat Moskou alleen met eco
nomische en ideologische wapens wil
strijden. Het is onbegrijpelijk, dat zulk
een knap man zo naief kan zijn. Zijn
standpunt is, dat het enige doeltreffende
antwoord op het communisme is het so
cialisme, niet de militaire strijd. Het
Westen moet een socialistische (in de
ruimste zin van het woord) welvaarts-
politiek voeren in Azië, Afrika en La-
tijns-Amerika, want het communisme
krijgt zijn kansen bij onderdrukking en
uitbreiding, bij ondervoeding en honger.
Dit laatste kunnen we ook met hem
eens zijn, maar alle activiteiten bij el
kaar om de achtergebleven volken te
helpen of dat nu volgens socialisti
sche of andere methoden gaat laten we
buiten beschouwing zullen niet vol
doende zijn om de expansieve politiek
van Moskou en Peking te stuiten, alleen
reeds hierom, dat de hulp aan de on
derontwikkelde gebieden pas na vele
decennia enig effect zal sorteren. Als
Prof. Röhling zegt, dat vreedzame co-
ëxcistentie een atoomoorlog kan voor
komen, heeft hij gelijk als het een wer
kelijk vreedzaam samenleven is. En als
hij de stelling poneert, dat de atoom
wapens tot deze vreedzame coëxistentie
dwingan, heeft hij tot op zekere hoogte
ook gelijk. Alleen is het de grote vraag
of Moskou hiervan doordrongen is. Wij
twijfelen eraan en van Peking weten we
w«l aeker, dat het niet zo is. Er is nu
eenmaal een niet weg te cijferen funda
menteel wantrouwen tussen Oost en
West, van beide zijden, dat zijn wortel
heeft in de tegenstelling kapitalisme en
communisme. Men kan aannemen, dat
Moskou een permanente angst heeft
voor vernietiging door het kapitalis
me." Dat is dan de angst van het kwade
geweten, in Westerse termen gerede
neerd! Maar veel meer essentieel en ge
fundeerd is de angst van het Westen
voor overweldiging door het Communis
me, dat uit principe imperialistisch is.
Als Prof. Röhling verder beweert, dat
het communisme niet te temmen is met
militair geweld, doch alleen door een
goede internationale sociale politiek
dan stellen we hiertegenover, dat de
historie na 1945 het tegendeel bewezen
heeft. Na de oprichting van de N.A.V.O.
in 1949 is geen enkel land meer achter
het IJzeren Gordijn verdwenen. Na het
ingrijpen van Truman in Korea werd
pas de rode opmars gestuit. En pas na
het optreden van Kennedy inzake Cuba
waarbij de atoomwapens dreigend op de
achtergrond stonden, retireerde Moskou
heel spoedig. Dit alles zou zeer beslist'
niet gebeurd zijn wanneer het Westen
niet over een enorm.e militaire macht en
speciaal over kernwapens had beschikt.
Het communisme in zijn openbaring als
rhachtsstaat (Sovjet-Unie en Rood-Chi
na) wijkt slechts voor geweld of de
dreiging ervan en als zodanig is het al
leen in bedwang te houden door de al
lersterkste wapens, waaronder ook
atoomwapens. Het communisme als
ideologie is uiteraard niet met de wa
pens te temmen. Daarvoor is geestelijke
bestrijding nodig, gepaard met goede
sociale maatregelen.
Wij hebben dus van de veelgeprezen
„vreedzame coëxistentie" niet veel ver
wachting. Hoe kan men dit samen-naast
elkaar bestaan vreedzaam noemen wan
neer telkens weer blijkt, dat de com
munistische staten steeds op expansie
uit zijn: Korea, Vietnam, Laos, Berlijn,
Cuba en zolang de Oost- en Midden-
Europese staten „vreedzaam" van hun
vrijheid beroofd blijven. Het gescherm
van Chroesjtsjow met deze term wekt
weinig vertrouwen. Hij verstaat er
blijkbaar heel iets anders onder dan het
Westen. Wij zijn het daarom meer eens
met het r.k. Tweede-kamerlid Duynstee
(niet de befaamde Nijmeegse profes
sor) die zich in het parlement er aldus
over uitliet:
„Lenin's woorden zijn 'bekend: „Men
moet tot alle cffers bereid zijn en zo
nodig list, slimheid, illegale methoden,
verzwijgen en verheimelijken van de
waarheid, gebruiken. De legale partij
die niet naar alle kanten illegaal werkt
is een partij van verraders en schurken"
Om deze „ethica", deze agressiviteit en
enigermate te camoufleren, om het ge
heel een ethisch hemdje aan te doen,
om de inherente boosaardigheid van
hun ideologie in een meer aantrekkelijk
daglicht te stellen, wordt dan ge
schermd met de uitdrukking „vreedza
me coëxistentie". Dit is de slimste,
sluwste en meest doortrapte en verwar
ring brengende camouflageterm en po
litieke propagandakreet, welke de laat
ste tien jaar in de wereld is aangehe
ven, want wat in wezen -bedoeld wordt,
is niet „coëxistentie", samen bestaan,
maar omverlopen, veroveren en over
winnen en niet „vreedzaam", maar in
tensief strijdend op het economische,
politieke en ideologische vlak en indien
nodig, mogelijk eni dienstig in het mili
taire vlak door middel van druk en
dreiging en eventueel gebruik van ge
weld. Want Rusland wil de wereld be
heersen: dit is een onderdeel van zijn
filosofie en staatsleer."
Tot zover dhr. Duynstee, met wie we
op dit punt hartgrondig eens zijn. Te
genover zulk een macht past geen ont
wapening en ook geen afschaffing van
kernwapens. Het is tragisch, maar deze
tragiek is nu eenmaal inherent aan on
ze gevallen wereld. En daarom kunnen
we ook niet instemmen met het ge
schrift der Herv. Synode over de kern
wapens, waaraan we apart enkele be
schouwingen willen gaan wijden.
Zaterdagavond vi^as er op ons eiland
grote spanning omdat van de veerboot
„Haringvliet" die om 4 uur van Helle-
voetsluis was a,tigevst.ren, afg-eladen met
vrachtwagens en circa 200 passagiers,
om 7 uur nog niets was vernomen. La
ter bleeik dat de veerboot door zware
ijsgang op de rivier en door de mist
op een zandbank was gelopen en daar
enige uren liad vastgezeten. Gevaar
bleek er niet aan te zijn verbonden ge-
vireest al was het voor de passagiers,
w.o. ook vrouwen en kinderen geen ple-
rierige belevenis en bracht het, na om
roep van het radiobericht, bij familie
leden van de passagiers grote ongerust
heid. -
Zoals bekend duurt de normale vaart
op het yeer Middelharnis-Hellevoetsluis
circa 20 minuten a een half uur en bij
Ijsgang soms wel twee uren, zodat er de
eerste uren geen ongerustheid over het
uitblijven bestond. Toen het echter
steeds later werd en totaal niets van de
Haringvliet werd.vernomen ook geen
signalen nam de spanning toe en is
men met de „Goeree" van Thomsen's
Havenbedrijf een motorboot die pende
laars vervoerd, de rivier opgevaren om
te gaan zoeken. Dit scheepje had geen
radar aan boord en keerde een uur
daarna zonder resultaat terug.
Intussen waren de autoriteiten ge
waarschuwd, burgemeester P. W. Hor
dijk probeerde twee sleepboten van de
Rijkswaterstaat (die in de tramhaven
lagen)in de vaart te krijgen, maar de
chef te Dordrecht maakte bezwaar, om
dat deze boten niet van radar voorzien
zijn. Burgemeester Hordijk heeft toen
contact opgenomen met de Marine te
H!ellevoetsluis en ook met de Rotter
damse Droogdok Maatschappij om de
Dockyard XV te laten zoeken. De Dock
yard is n.l. voorzien van de modernste
navigatiemiddelen. De R.D.M, gaf di
rect vergunning; daar de onderhande
lingen vrij veel tijd in beslag namen,
was de Haringvliet intussen reeds „ont
dekt".
De Goeree" is n.l. nogmaals uitge
varen en vond de Haringvliet op de
zandbank langs het vaarwater, waar
men door de stuwing van het ijs bij laag
water was tegen aangedrukt.
De „Goeree" heeft er aan getrokken;
toen er vloed in het water kwam, ge
lukte het los te komen en kon men vrij
vlug de haven bereiken. Circa kwart
voor negen werd aan de ponton ge
meerd.
Kapitein Jongejan vertelde ons dat
het zeer mistig was en men waarschijn
lijk door het ijs tegen de zandbank' is
aangedrukt. De stuurman riep opeens:
„Ik houd 'm niet meer" en meteen za
ten we vast." Schade aan roeren en
schroeven heeft men niet opgelopen.
Een grote handicap is dat er geen
mobilifoon aan boord was, waardoor
men de verbinding met de vaste wal
kan houden. Zondag zijn op alle veer
boten mobilifoons van de B.B. aan
In ons vorig nummer hebben wij verslag gebracht van de koninklijke onder
scheiding die de heer J. v. d. Boogert, wnd. gemeente-secretaris te Stad aan 't
Haringvliet ontving wegens zijn veertigjarig ambtsjubileum in de gemeente
administratie. Wij brengen hier een foto van het moment waarop burgem.
C. Nieuwenhuizen de jubilaris de zilveren eremedaille in de Orde van Oranje
Nassau op de borst speldt.
boord gebracht, die er zullen blijven
tot de ijsgang voorbij is. Dit is alvast
een grote geruststelling.
Bijna brand
Aan boor-d van de Haringvliet is za
terdagavond nog bijna brand ontstaan,
doordat in een tankwagen met huis
brandolie, van de fa. G. van Dongen te
Dirksland, kortsluiting op de accu's ont
stond. De bak waarin de accu's zich be
vinden was al gloeiend heet. Een van
de chauffeurs heeft toen de draden los
gerukt, waardoor erger is voorkomen.
Toen de Haringvliet aan de steiger was
gemeerd kon de tankwagen niet star
ten en moest met 10 a 20 man worden
geduwd tot de motor liep, om van de
boot te kunnen rijden.
Nog steeds veel ijs
Zondag was er dooi en zijn door de
veerboten zowel van Middelharnis als
van Hellevoetsluis twee vaarten ge
maakt.
Maandag vroor het tamelijk en kwam
er veel ijs van de bovenrivieren afzak
ken. De sterke Oostenwind stuwde het
ijs naar de Flakkeese wal, wat bij de
afvaarten voor de haven van Middel
harnis veel hinder veroorzaakte. Er kon
echter des morgens zowel als des mid
dags- een vaart worden gemaakt; de
Haringvliet vertrok 's middags circa
half 3 uur voor het laatst.
Heden dinsdagmorgen zijn om half
negen uur twee veerboten van Middel-
harnis-haven naar Hellevoetsluis ver
trokken.
De veerdienst tussen Dintelsas en
Ooltgensplaat (Sluishaven)) die vorige
week vrijdag is hervat heeft de laatste
dagen heel wat vrachtwagens en auto's
overgezet. Door het zware drijlijs heeft
men met enkele vaarten nog wel eens
een hapering en bij mist is het vanzelf
onmogelijk om te varen. Maandag j.l.
zijn er 8 vaarten uitgevoerd.
De „Gorinchem V" die geassisteerd
wordt door de sleepboot „Constantine"
en de „Pr. Beatrix" die gezamelijk met
de sleper „Broedertrouw" de overtocht
maakt, hebben elk 4 diensten vice versa
uitgevoerd. Een officiële dienst wordt
er echter niet gevaren, d.w.z. men vaart
naar behoefte en als het m.ogelijk is.
Als er v/einig wageris zijn, gebeurt
het weleens dat men even wacht, even
zo als er soms veel ijs voor de havens
ligt.
De „Gorinchem V" vertrekt 's mor--
gens om 8.30 uur van Dintelsas en n.m.
om 16.30 uur van Sluishaven. De „Pr.
Beatrix" 's morgens om 8.30 uur van
Sluishaven en n.m. om 16.30 uur van
Dintelsas. Als het piogelijk is wil men
deze tijden wel aanhouden, maar offi
cieel is het niet. Zoals hierboven reeds
is opgemerkt kan men in deze omstan
digheden niets met zekerheid zeggen.
Verwacht men b.v. tegen de avond veel
ijs of mist dan kunnen de boten vroe
ger vertrekken. Personeel van de boten
en de rijkspolitie doen evenwel hun
best om alles zo goed mogelijk te laten
verlopen. Betrokkenen dienen zich goed
op de hoogte te houden.
Nu door de zware ijsgang op het Ha
ringvliet, de coasters, die gewoonlijk
hun uien laden in de Rijkshaven te
Middelharnis de rivier moeilijk kunnen
bevaren is door de Rijkswaterstaat en
de N.V. Nestum toestemming verleend
om in de werkhaven van de grote
bouwput in het Haringvliet uien te la
den. De commissionairs kregen vergun
ning om met geladen vrachtwagens over
de beide bailybruggen te rijden om de
uien aan te voeren.
De coaster „Feducia II" van de fa.
Minnaar uit Rotterdam moest vanaf
Maassluis buiten om over zee naar
Stellendam en is daarbij geloodst door
de kapitein van de reddingsboot de heer
M. van Oiu-s.
Zaterdagmorgen half 10 is men be
gonnen dit schip te laden en 4 uur 's
middags kon de Feducia II vertrekken.
Morgen (woensdag) komt de Feducia
voor de tweede keer een vracht uien in
nemen bestemd voor Engeland.
Zolang er zware ijsgang is, wordt de
werkhaven in de bouwput hiervoor af
gestaan, wat een grote uitkomst brengt
voor de uienexport, omdat momenteel
niet voldoende via de veren kan worden
afgevoerd.
Wij brengen hier nog een foto van de ingesneeuwde auto's in de Fortuinweg
te Stellendam, die in de nacht van oud op nieuw door stuifsneeuw werden be
dolven. Met bulldozers en tractoren heeft men de auto's uit hun benarde po
sitie verlost. Het was eerst woensdag toen de laatste wagens uit de greep van
de sneeuw konden worden bevrijd. In de loop van woensdag was de Fortuin-
weg berijdbaar en eerst donderdag j.l. de Staakweg vanaf Dirksland, waar
mee de route Middelharnis-Ouddorp weer open lag. De bussen van de R.T.M,
hebben vrijdag j.l. de diensten hervat.
MIDDELHARNIS
Uitgestelde vergadering. De op he
den dinsdagavond 8 januari belegde
vergadering van N.C.H.V. (Nederl. Chr.
Handelsreizigers Vereniging) kan door
de weersomstandigheden, niet doorgaan
en- is tot een nader te bepalen datum
uitgesteld.
STELLENDAM
Gevonden: wit linker kinderlaarsje
maat 23; damespolshorloge; zwarte he
renschoen; rode linker kinderwant.
Verloren; rood wollen dameshand
schoen; bril. Inl. Postcommandant der
Rijkspolitie alhier.
OUDDORP
Kerkdienst. Donderdagavond 7 uur
hoopt voor de Ger. Gemeente alhier
voor te gaan Ds. P. Blok van Dirksland.
Door het barre winterweer hebben
de vogels het erg zwaar te verduren,
waarom maatregelen zijn getroffen om
op geregelde tijden te voederen. De bur
gerij kan daar ook een handje bij hel
pen, door etensresten op het politie
bureau aan de Hazersweg af te leveren
Men kan hiermee iedere werkdag te
recht van 9-12 en van 2-6 uur.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Kerkdienst. D.V. woensdagavond zal
voor de Ger. Gemeente voorgaan Ds. P.
Blok van Dirksland, Aanvang 7 uur.
Beroep aangenomen. Ds. L. Loosman
te Bodegraven, vroeger predikant te
Stad aan 't Haringvliet heeft het op
hem uitgebrachte beroep naar Den
Haag-Scheveningen aangenomen.
OOLTGENSPLAAT
Tijdelijke benoeming wijkverpleeg-
ster. Door het bestuur van „Het Groe
ne Kruis", afd. Ooltgensplaat is met in
gang van heden benoemd tot tijdelijk
wijkverpleegster mevr. C. Timmerman-
Heuvelman en als assistente-plaatsver
vangster mevr. G. de Batter-Wielhou-
wer, beiden alhier.
Kranige jongens tonen gemeen
schapszin. Een gedeelte van de Wees
molenstraat alhier was door het barre
winterweer zodanig onder de sneeuw
geraakt, dat er voor de sneeuwploeg
geen kans bestond er door te komen.
Het gevolg was dat dit weggedeelte
moeilijkheden opleverde met het schoon
maken. Enkele jongelui werd dit te
machtig. Als eerste begon op vrijdag
avond j.l. Piet Koppenaal te gra
ven. Dit was geen gemakkelijke opgave,
daar de sneeuw over een lengte van
ongeveer 50 meter een meter hoog was.
Al vlug werd hij echter bijgestaan door
een tweetal jongens van naar schatting
13 a 14 jaar en wel door Marius Troost
Dzn. en Leen Hokke Czn. Later op de
avond verleende ook de vader van Piet
Koppenaal zijn medewerking, hetgeen
tot gevolg had dat na ongeveer 3 uren
harde arbeid de Weesmolenstraat weer
voor alle verkeer berijdbaar was. Een
woord van dank en hulde is voor deze
kranige werkers zeker op zijn plaats.
Scholen weer begonnen. De scholen
zijn weer begonnen. Door het barre
weer was dit vorige week niet direct
mogelijk. De onderwijzers hadden veel
moeilijkheden met de terugkomst van
hun vakantie, terwijl ook vele kin
deren zelf met vakantie buiten de ge
meente vertoefden.
Pendelaars voor een week van huis.
De werknemers van de ,,Koni" te Oud-
Beijerland, die vanaf vorige week
maandag niet meer dagelijks naar hun
werk konden gaan daar de veerboot
van.-Den Bommel door het ijs is uitge
vallen, en mitsdien een week thuis
moesten blijven, zijn maandag j.l. via
het veer Sluishaven-Dintelsas naar Oud
Nog steeds gaan door zware ijs
gang de veerboten vanaf Goeree-
Overflakkee zeer onregelmatig,
zodat we niet kunnen garanderen
dat de abonnees buiten het eiland
ons blad op tijd ontvangen.
Wij vertrouwen dat onze abon
nees daar begrip voor zullen heb
ben. Vaak blijft de post tot de an
dere dag liggen, zodat we d&ar
machteloos tegenover staan.
üedaktie en Administratie
N.V. Eilanden-nieuvrs.
In het Verolme-nieuws, 'het perso
neelsorgaan van Verolme Verenigde
Scheepswerven van december j.l., komt
ter gelegenheid van de jaarwisseling
ook Thomasvaer en Pieternel aan het
woord, die alles de reveu laten pas
seren, wat zich in 1962 bij' het Verolme
concern heeft voorgedaan. Daarbij
wordt ook de vestiging vani de Verolme-
werf die te Stellendam komt, ter spra
ke gebracht. Wij laten dit gedeelte hier
onder volgen.
Thomasvaer:
Plotseling lazen wij op 20 maart weer
een persmededeling
„Verolme krijgt te Stellendam een
nieuwe vestiging"
En dat is in deze plaats lang niet mis!
Zo schreef een correspondent uit
Middelharnis.
Pieternel:
Zeg dat wel, want de
iburgemeester van Stellendam
Rekent op werk voor liefst
vijftienhonderd man!
Thomasvaer:
Een spoedvergadering van zijn
gemeenteraad werd belegd,
Waar de burgemeester vol trots
heeft gezegd:
„In mijn gemeente" en nu komt het
„Wordt een scheepswerf en
reparatiebedrijf gezet".
En wel aan de grote nieuwe
vissershaven,
Die Rijkswaterstaat in het Haringvliet
gaat graven!"
Pieternel:
En iedereen zei direct in Stellendam:
Dat is natuurlijk VEROLME uit
Rotterdam.
Thomasvaer:
Zo was het nieuws over de eerste
3 maanden niet schraal
Nu vervolgen wij weer met het
tweede kwartaal.
(In de loop van 1963 hopen wij over de
vestiging van de Verolme-Scheepswerf
N.V. met nadere mededelingen te ko
men. Red.)
Uienveiling van dinsdag 8 januari 1868.
Grove 30,—; Middel 33,37—31,50; drie-
lingen 40,68-^0,09; Picklers 25/40 39,38;
20/30 26,—. Aanvoer 112,000 kg.
Beijerland vertrokken om hun werk te
hervatten. Zij zullen thans als kost
gangers een week in genoemde plaats
verblijven.