öe heRöeps
Kersisiemming en
winierlandschap
et probleem der
atoomwapens
Bronchï letten
Stichting ,Ontwil(i(eiing Steliendam'
Meditaiie
BERNARD&ZN.
Vijf commissies geïnstalleerd
f^C KORTEHEG sZOON
Vrijdag 21 december 1962
No. 3150
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
ADVENT
Alleen 't beste...
goed
genoeg!
BInnenvering
Schuimrubber
Dominees boven de tachtig
op liet prediiierspail
Voor platen en
platenspelers
Fruitmanden en Fruitbalties
«^De ^ruiicentrale"
pjjiNS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Sedert de uitvinding der atoomwa-
,ns en hun voortgaande ontwikkeling
de mensheid voor een ontstellende
llemma; aanvaarden we deze wapens
en dat is reeds gebeurd dan lopen
bij een wereldconflict de kans van
massale vernietiging met tiental-
b miljoenen doden. Verwerpen we ze
wat nu in discussie is dan is de
„sequentie, dat de vrijheid, de be
having en last but not laest de gods-
enst vertrapt worden onder de terreur
politieke gangsters, die er nu zijn en
js opnieuw zullen opstaan. Het is i
ji merkwaardig, dat geen enkele
aatsman, politicus of grote politieke
irtij het laatste kiest. De landen, die
■rnwapens bezitten, zullen deze behou-
1 en die ze niet hebben, pogen ze zelf
bezit te krijgen. Het Zwitserse volk
heeft zioh in grote meerderheid
jtgesproken voor het aanschaffen van
ictische atoomwapens! Alleen een man
Nehroe was er altijd tegen en voorts
leiders van kleine nieuwe staten,
toch nimmer een kans krijgen. India
'echter, dachten we, inzake de bewa-
ening voor een ieder een baken in zee.
en heeft daar nu spijt van zijn zelf-
.wilde.machteloosheid. We zitten hier
idden in het probleem van de ontwa
king (met of zonder kernwapens). Dit
raagstuk wordt al vele jaren druk be-
iscussiëeerd op conferenties, maar nog
itijd zonder resultaat. De pacifisten
iUen eenzijdige ontwapening nu een
jlijktijdige internationale ontwapening
itzichtloos schijnt. Dit is echter een
andpunt, dat radicaal afgewezen moet
orden.
faarom geen eenzijdige ontwapening?
aar is een hele reeks argumenten voor
an te voeren. In de eerste plaats is er
geen internationale rechtsorde, die de
yrede kan handhaven. De enige instan-
le, die daarvoor in aanmerking zou
omen, de Verenigde Naties zijn maoh-
;loos. Ze kunnen zelfs in Kongo nog
een vrede tot stand brengen, laat staan
at ze in staat zouden zijn, de vrede-
levende staten te beschermen tegen
fverweldiging door Rusland en/of Chi-
ia. Het zou dus betekenen een onder-
lerping aan het communistisohe of an-
ere totalitaire regimes zonder uitzicht
p afschudding van het juk, derhalve
e triomf van macht en terreur. Het
lachtsevenwicht ware verbroken en
laarvan zouden strevers naar de we-
eldheersohappij een dankbaar gebruik
naken. Aan India zien we nu, dat een-
jjdige machteloosheid averrechts werkt
B plaats van de oorlog te voorkomen
tekt ze deze aan. Als India militair
terk was geweest, zou China er zich
liet aan gewaagd hebben. Zelfs Prof.
iöhling heeft eens verklaard: „Een
nachtsvacuum heeft vaak een fatale rol
[espeeld, want ook tussen staten en
lolken maakt de gelegenheid de dief!"
Ifaarom durfde Hitler de tweede we-
sldoorlog te beginnen? Omdat hij wist,
t Frankrijk defaitistisch en corrupt
ras en Engeland zonder leger. Het ar-
[ument der pacifisten, dat een gede-
ailitariseerd Nederland of West-Euro-
a een voorbeeld zouden zijn, dat al-
Brvvege navolging zou vinden, is te
laief om over te praten. Is er één zinnig
lens, die gelooft, dat de Sovjet-Unie
BU meedoen? Op navolging behoeft
nen beslist niet te rekenen, wel op de
«kerheid, dat de wolven zich op de
ichapen zullen storten. Na de jongste
«rlog hebben de Ver. Staten en Enge-
8nd zich praktisch ontwapend, maar
italin volgde niet, integendeel, hij slok-
land na land in Oost- en Midden-
Suropa op, zodat het Westen hals over
■op de N.A.V.O. moest organiseren.
Afschaffing van de militaire bewa-
Wng staat op één lijn met de afschaf
ing van politie en justitie in een land.
3an worden de misdadigers de baas en
de maatschappij overgeleverd aan
I6t gangsterdom. Stel eens, dat alleen
e S.U, over kernwapens beschikte. Zou
m Berlijn nog vrij zijn? Zou dan in
'Uba geretiteerd zijn? De vragen stellen
'S, ze tegelijk beantwoorden. Daarom
inden we het zo grenzeloos naief wan-
te de minderheid van de commissie in
te P.v.d.A., die het rapport opstelde
^vw „Oorlog en vrede in het atoomtijd-
(Buskes, Fedde, Schurer e.a.) daar
schrijft: „Door te ontwapenen zou
'ederland bijdragen tot ontspanning in
~e wereld. Dit zou op plechtige(!) wijze
an de Ver. Naties moeten worden me
egedeeld. De risico's daarvan zijn klei-
dan bij het huidige machtseven-
"icht," De wens moge hier de vader der
Machte zijn, dit standpunt is totaal ge-
jPeend van elk realiteitsbesef. Wij zien
?ie ontspanning al! En die plechtigheid
lil de Y.N. Inderdaad, er zouden lang-
™nge toejuichingen komen van de zij-
J^ der communisten en z.g. niet-ver-
wnden landen. Ze zouden wat graag
^Wk een ontwikkeling zien. Het rijke,
■S' kapitalistische Westen beschouwen
^'s hun grote vijand en bovendien
•'m Ze vervuld met een diepe wangunst
ranwege de welvaart, die er heerst. Ze
ouden gezamenlijk de eerste de beste
ssiegenheid te baat nemen om die rijk-
?inamen van het Westen in handen te
'Jgen. Eenzijdige ontwapening hier
■OU te vergelijken zijn met de handel-
ijze van een bankier, die zijn brand-
ast wagenwijd openzet om inbrekers
^2 Werk te vergemakkelijken. De ge-
'gen van deze eenzijdige ontwape-
™g zouden catastrofaal zijn, want ze
de internationale rechtsorde niet
wneren, maar kapot maken.
^ou mternationale gelijktijdige ont-
„en morgen dan zult gij des Heeren
heerlijkheid zien
(Exodus 16 7a)
Het volk Israël leefde in de woestijn.
Een maand geleden was het door een
hoge en almachtige hand uitgeleid uit
Egypte, het diensthuis. Deze uitleiding
was voor de Israëlieten een waarborg
dat de Heere hen ook zou leiden door
de woestijn en hen brengen zou in het
land Kanaan. Maar het merendeel heeft
dit niet geloofd. Op het moment waar
van onze tekst getuigd, was het meege
nomen eten op. De dorre woestijn
bracht niets voort waarmede het volk
zich zou kunnen verzadigen. Zij wer
den omringd door de dood. En inplaats
van op God te vertrouwen stond het
volk op tegen Mozes en tegen Aaron,
eigenlijk tegen God. Zij murmureerden.
Vanwege deze grote zonde maakte het
volk zich waardig dat God het in Zijn
toorn verdelgen zou.
Mozes en Aaron naderen tot God met
de nood, ook met de zonde van het volk.
En dan m.oet het volk worden meege
deeld o.a, „en morgen dan zult gij des
Heeren heerlijkheid zien" Wat betekent
dit eigenlijk? De heerlijkheid des Hee
ren is de glans, de majesteit des Heeren
die ligt op- en die afstraalt van al Gods
deugden die er in Zijn goddelijk Wezen
zijn, tot openbaring brengt, daar wordt
iets van des Heeren heerlijkheid gezien.
Ik schrijf: iets. Want de volle openba
ring van Gods heerlijkheid zal nooit een
sterfelijk mens kunnen zien, daar nie
mand God kan zien en leven.
Wanneer er dus staat: en morgen dan
zult gij des Heeren heerlijkheid zien,
dan wil dit zeggen dat God iets van
Zijn heerlijkheid aan dat volk zou
openbaren. En wat zou dat nu zijn?
Wanneer wij het vervolg van de tekst
lezen: „dewijl Hij uwe murmereringen
tegen de Heere gehoord heeft", dan
zouden wij minstens mogen verwachten
dat de Heere de deugd van Zijn recht
tot gelding brengen zou, dat Hij daar
door Zijn heerlijkheid openbaren zou.
Doch hier roemen, o wonder van genade
Gods barmhartigheden tegen een wel
verdiend oordeel. Want in plaats dat
het volk des anderen daags sterven zou,
wat verdiend was, doet God brood uit
de hemel regenen. Levensbrood opdat
het volk daarvan eten zou en niet ster
ven maar leven. Dat is genade! Daar
door openbaarde God Zijn heerlijkheid.
Uit de woestijn kon het brood niet
voortkomen, dat was een dor en dood
oord. De kinderen Israels konden het
zelf niet voortbrengen, het was een
machteloos volk. De Heere deed Iret nu
uit de hemel nederdalen.
Wij dalen in de adventsweken. Wij
worden daarin voorbereid op de her
denking van de komst van de Heere
Jezus in het vlees.
Hij is het hemelse Manna, het Brood
dat uit de hemel nedergedaald is. In
de zending van zijn zoon heeft God Zijn
heerlijkheid geopenbaard, aan een we
reld verloren in schuld. Dit is het won
der dat ons allen vervullen moet. Want
dat is door niemand verdiend. Integen
deel. Wij zijn niet beter dan dat mur
murerende volk Israël. Laat een ieder
zijn houding tegenover de Heere maar
nagaan. Wat al ongeloof. Wat al wan
trouwen wordt er niet gevonden. Wij
hebben allen de dood verdiend, eeuwige
honger en kommer. Wij zouden in de
woestijn van het leven, in de wereld
moeten omkomen. Want de wereld heeft
de Redder der wereld niet kunnen
voortbrengen. De mensen kunnen Hem
niet leveren. Doch in plaats dat God
nu de mensen allemaal doet omkomen
in de woestijn heeft Hij Zijn Zoon ge
zonden, het ware Brood des levens, op
dat een schuldig volk daarvan eten zou
en het leven zou hebben tot in eeuwig
heid.
De komst in het vlees van Gods Zoon
is dus Gods heerlijkheidsopenbaring in
de nieuwe dag. Hij openbaarde daarin
rijkelijk, heerlijk Zijn genade. Niet dat
Zijn recht daarbij schade heeft geleden.
Want dat heeft Hij ook tot gelding ge
bracht in Zijn Zoon, gedurende de gan
se tijd Zijns levens op aarde, en bij
zonder aan het einde Zijns levens op de
kruisheuvel Golgotha. Want Hij die
geen zonde gekend of gedaan heeft die
is tot zonde gemaakt geworden, opdat
wij zouden zijn rechtvaardigheid Gods
in Hem. Zodat God genade geopenbaard
heeft op de grondslag van het recht.
Opdat vervuld zou kunnen worden;
Sion zal door recht verlost worden.
Hebt gij daar al oog voor leren krij
gen?
Johannes getuigt er van: Het woord is
vlees geworden en heeft onder ons ge
woond en wij hebben Zijne heerlijkheid
gezien, ene heerlijkheid als des Enig-
geborenen van de Vader vol van gena
de en waarheid. Joh. 1 14.
Deze heerlijkheidsopenbaring, ik kan
ook zeggen: deze genadeopenbaring is
geen wonder voor nette, brave, beste
mensen die geen schuld he^bben. Die
hebben in eigen oog overal recht op be
halve op de dood. Wanneer gij zo zijt
dan is dat erg. Vraag dan God of uw
blinde zielsogen geopend mogen worden
opdat het kerstfeest u ook een wonder
zal mogen worden.
Doch mensen die zichzelf hebben le
ren kennen als Israël was, opstandig van
natuur, murmurerend tegen de Heere,
die wordt het een wonder dat God hen
niet in eeuwige honger en kommer wil
laten omkomen, maar dat Hij Zijn Zoon
als het Brood des levens heeft willen
zenden. Zij moeten zeggen; de dood ver
diend te hebben. En dan het leven te
verkrijgen, door Hem die de dood is
ingegaan, hoewel Hij nooit iets des
doods waardigs gedaan heeft. Zij gaan
tot Hem uit met een honger en een
dorst in de ziel om Hem als het Brood
des levens te eten en om Hem als het
water des levens te drinken met de
mond des geloofs. Wanneer men dit mag
doen, dan wordt men door het geloof
met Hem verenigd, dan heeft men het
eeuwige leven. Want die in de Zoon
gelooft die heeft het eeuwige leven. Dit
te beleven kan niet anders dan verwon
dering geven aan de ziel. Dan wordt
God verheerlijkt en dan geniet de zon
daar de zaligheid. Kent gij dat ook?
M. Ds. H. e. v. d. Ent
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
wapening, dus van alle staten volgens
overeenkomst, mogelijk zijn? De historie
van de daartoe aangewende pogingen,
die zich uitbreidt over verschillende de
cennia, geeft geen reden tot optimisme.
Geneve heeft in dit opzicht nog nimmer
slechts het geringste resultaat opgele
verd. De reden ligt voor de hand. Zo
lang de wereld verdeeld is in twee
machtsblokken, die principieel op alle
punten lijnrecht tegenover elkaar staan
en elkaar grondig wantrouwen, zolang
de mogelijkheid er is, dat nieuwe tota
litaire regimes opstaan en die is er
altijd zolang zal deze methode om tot
wereldvrede te komen mislukken. Het
zou alleen kunnen bij totale afwezig
heid van malafide d.iL onbetiiouwbare
staten. Maar die zullen er altijd blijven
volgens de les der geschiedenis. Inter
nationale controle ware uiteraard nodig
om vast te stellen of ieder zioh aan de
ontwapening houdt. Maar met name de
S.U. weigert deze om begrijpelijke re
denen. En dacht men, dat een man als
Hitler die toegestaan had? Het wan
trouwen maakt ze onmogelijk. Dit is de
oorzaak der bewapening en verhindert
tegelijk elke ontwapening. Bovendien
zouden in zulk een situatie de Ver. Na
ties in staat moeten zijn de rustver-
stoorders en imperialisten een,radicaal
halt toe te roepen en dus zelf een enorm
leger moeten hebben. Maar daarvan
komt natuurlijk niets terecht. De V.N.
zijn een huls dat tegen zichzelf hopeloos
verdeeld is, dus krachteloos. En daarbij
komt nog, dat het Westen er ver in de
minderheid is, zodat zij geen enkele
waai<borg geven, dat ^het recht en niet de
macht zou zegevieren.
Helaas moeten dus beide mogelijkhe
den verworpen worden. Het ideaal van
een ontwapende wereld is schoon en
aantrekkelijk, vooral in ons atoomtijd
perk. Maar het zal altijd een ideaal blij
ven, al denken de pacifisten, dat ze het
in de werkelijkheid kunnen trekken.
Wij zijn het niet dikwijls met Prof. Van
Niftrik eens, maar we stemmen in met
de uitspraak, die hij onlangs deed: „Het
pacifisme is een Doperse antlpatie op
het Koninkrijk Gods, dat wij verwach
ten". Minder professoraal gezegd bete
kent dit: het pacifisme ig een vooruit
grijpen op het Koninkrijk Gods, dat de
vroegere Wederdopers in déze wereld,
doch wij in een andere bedeling ver
wachten. Inderdaad, in de zondige sa
menleving van nu kunnen we niet le
ven en handelen alsof we in een para
dij stoestand verkeren. Dat is mede de
ontzaglijke tragiek van de zondeval. We
leven in een wereld, die in het boze
ligt en waarin het kwade bestreden
moet worden, ook het kwaad tussen de
volkeren. Zoals het nationale recht ge
handhaafd moet worden door gewapen
de politie, zo moet de internationale
rechtsorde, gebaseerd op vrijheid en ge
rechtigheid, desnoods met gebruikma
king van radicale middelen, dus met
militair geweld, in stand gehouden wor
den. De filosofen hebben de eeuwen
door gefantaseerd over een eeuwige
vrede op aarde, maar hoe verlangend
alle volken er altijd ook naar geweest
zijn, ze is nimmer gekomen en de his
torie van zestig eeuwen leert ons, dat de
oorlogen alleen maar steeds omvang
rijker en gruwelijker werden. In zulk
een wereld, waarin steeds weer gewel
denaars opstaan, die wereldrijken wil-
,'Xi^.:7^D^.I^^D^S^!b^£^0\9^5^:^Sv5ï5s5v5^3^S^^^
Terwijl zij- waakten bij de kudde in het veld
was plotseling een Engel hen verschenen
en grote vrees had ieders hart ontsteld
toen het hemels licht hen had omschenen.
Maar de Engel sprak tot hen: „Vreest niet!
Ik doe u thans een blijde boodschap horen,
die al den volke wezen zal, want ziet,
de Zaligmaker is in Davids stad geboren.
Gij zult Hem vinden dit zal U 't teken zijn
in een stal, waar Hij in doeken ligt gewonden".
Toen klonk na 't woord der Godsgezant, in jubelend refrein
Gods Gloria, vertolkt door duizenden Englenmonden.
Nadat de Engelenzang verstild was boven 't veld
zijn zij met haast naar Bethlehem getogen.
Zij vonden 't Kind, gelijk de Engel had vermeld
en hebben zich vol blijdschap voor Hem neergebogen.
L. Kats
HAZET FABRIEKEN ZEVENBERGEN
len stichten, of ze nu Nebucadnezar of
Alexander de Grote, Julius Caesar of
Attila, Krael de Grote of Karel V, Lo-
dewijk XIV of Napoleon, Hitler of Sta
lin heten, is het onmogelijk de staat
weerloos te maken. En dat kan zeer be
slist niet in deze tijd, nu de Westerse
beschaving bedreigd wordt door het
grootste gevaar aller tijden: dat van het
internationale communisme. Het kan
ook niet in het atoomtijdperk ondanks
de verschrikkelijke risico's. De ethiek
is, zoals men het wel eens uitdrukt, nu
eenmaal mijlenver achtergebleven bij
de techniek en dictators houden er he
lemaal geen ethiek op na. En dat schept
voor elk land, dat vrij wil blijven, de
plicht zijn verdediging zo efficiënt mo
gelijk te maken, dus ook met kernwa
pens. We kunnen alleen hopen en bid
den, dat deze politiek van „nuclear de
terrence" (atomische afschrikking) we
derzijds 20 zal werken, dat met deze
methode een atoomoorlog kan worden
vermeden, omdat beide partijen in
„söhaakmatpositie" staan.
,,Er zijn 's zondags verscheidene hoog
bejaarde dominees op het prekerspad"
lazen we in een artikel in „Hervormd
Gemeenteleven", de kerkbode van de
Herv. Gemeente te Zeist.
„Wij noteerden dezer dagen uit pre
dikbeurtenlijstjes: ds. J. D. Stegeman
van Aalten (87), dr. J. Riemens van
Zeist (87), ds. J. Henzel van Zwijndrecht
(86), ds. P. Veen van Utrecht (83), ds.
I Voorsteegh van Den Haag (82), prof.
dr. S. F, H. J. Berkelbach van der
Sprenkel (80), allen geëmeriteerd in de
hervormde kerk. Ook de oud-hooglera-
ren der chr. geref. kerken prof. L. H.
van der Meiden (rujm 80) (inmiddels
overleden Red.) en prof. J. J. van der
Schuit (80).
Al de genoemde predikanten vervul
len wekelijks predikbeurten, som.migen
steevast tweemaal, enkelen desnoods
wel drie keer. En deze lijst kan nog uit
gebreid worden met namen uit andere
kerken. We zouden b.v. van de Waalse
kerk de gebroeders Le Cornu kunnen
noemen. De oudste, Charles (emeritus
van Amsterdam) is 87, de jongere. Franc
(emeritus van Utrecht) is 83. Zodra hun
hulp nodig is, zijn ze alle twee paraat.
Er zijn veel meer dominees van boven
de tachtig, die het preken niet verleerd
hebben, al doen ze het niet geregeld.
Gedurende de vakantiemaanden, wan
neer het gebrek aan voorgangers groot
is, worden er echter heel wat „oude
paardjes van stal gehaald". En de fris
heid van deze bejaarde voorgangers
blijkt voor velen een verrassing te zijn."
5v:^:^S\^:^Sos5SïS^^S\^^^^^SsSi:5:^:^Ss^S*
MUZIEKHANDEL
MIDDELHARNIS
Of er sneeuw zal liggen met de kerstdagen weten we niet, want dit duurt
nog een paar dagen. We hebben dit jaar al vroeg sneeuw gehad, het komt
zelden voor dat 'het een „witte Sinterklaas" is, zoals begin december het ge
val was.
Het was dinsdagmorgen een hele drukt
het raadhuis stond vol met auto's, waa
figuren uit de kring van het bedrij f s
ganisaties. Kamer van Koophandel etc.
gisch gebied, waren aangevoerd, die de
wikkeling Steliendam", waarvan vijf
leerd, Aan deze stichting is kort geled
ven aan de statuten, zodat nu de vijf
de Visserij, land-, tuin- en ooftbouw, w
stand en financiën konden worden gein
Voorzitter van deze Stichting is bur^
gemeester J. A. Kleijnenberg, die de
commissieleden ontving in de raads
zaal en hen een hartelijk welkom toe
riep.
Het verheugde hem dat alle sectoren
aanwezig waren; in 't kort gaf spreker
een uiteenzetting van de verschillende
taken, die de verschillende adviescom
missies voor hun rekening hebben ge
nomen.
Over de visserij zei spreker dat er een
overgangstijd te wachten stond door
vestiging in de nieuwe havens. De
kwade Hoek levert bij het binnenvaren
door verzanding steeds meer moeilijk
heden op. Er tussen door prees spr. de
medewerking, die van Rijkswaterstaat
en de Nestum was ondervonden bij de
j.l. storm en het beschikbaar stellen
van de brug om bij de schepen te ko
men. Met de financiering voor vissers
schepen is een begin gemaakt, de ver
betering van de vloot kon door de ge
meentebesturen worden begeleid.
Tot de commissie land-, tuin- en
ooftbouw zei de voorzitter, dat Flakkee
over beste grond beschikt; dat er een
overgang plaats heeft van de land-
naar de tuinbouw en de fruitteelt toe
neemt. Voor de landbouw is een groot
surplus aan arbeiders die pendelen;
voor Steliendam alleen betreft dit 150
werknemers wat tot 250 kon oplopen.
Voor de industrie is er dus een re
servaat aan arbeidskrachten; de taak
is om hier saam te bundelen en een ge
zonde atmosfeer te scheppen, dat de
mensen zowel in de land- en tuinbouw
als in de industrie dicht bij huis werk
gelegenheid vinden.
De tuinbouw zal zich hoofdazekelijk
richten naar de gezinsbedrijven. Er ko
men gunstige omstandigheden door
rechtstreekse vaste verbindingen naar
de randstad Holland. Ook het nabij ge
legen vliegveld „Zestienhoven" is van
belang.
Verolme Concern
Spreker deelde nog eens mee dat bij
de nieuwe rijles- en vissershaven het
Verolme Concern een scheepswerf zal
vestigen, waar ook weer kansen liggen
van werkgelegenheid. Het speet hem
dat Ir. Stenger van het Verolme-con-
cern verhinderd was deze installatie bij
e te Steliendam; het parkeerterrein voor
rmee een groot gezelschap prominente
leven, werkgevers- en werknemersor
en ook op planologisch en sociolo-
el uitmaakten van de Stichting „Ont-
commissies moesten worden geinstal-
en door Ged. Staten goedkeuring gege-
toegevoegde adviescommissies n.l. voor
erkgelegenheid, woningbouw, midden-
stalleerd.
VOOR BETER fj
::-.l^i^r ■- NflflB DE
MIDDELHRRNIS-TEL:Z3ZS
te wonen, alsook de finantiële econoom
ir. B. Veraart.
Wat de woningbouw betreft verheug
de het de voorzitter dat Steliendam als
woongebied in de toekomst kon mee
spelen, en voor de Middenstand zag
spr. Steliendam een goede toekomst te
gemoet gaan.
Finantiën. Een gezonde ontwikkeling
biedt geen moeilijkheden voor aantrek
ken kapitaal betoogde spreker, waar
mee kan worden voortgewerkt aan de
toekomstige ontwikkeling van Stellen-
dam.
Recreatie
Het stond voor de voorzitter vast dat-
in de kop van het eiland voor recreatie
grote mogelijkheden liggen, bijzonder
ook voor Steliendam, „De grote stroom
zal moeten worden opgevangen" be
toogde spreker, alle sectoren uit de' di
verse commissies zullen daarbij wor
den betrokken. Het geheel wordt een
samenspel tussen Overheid, Rijkswater
staat, Provincie, industrie enz. waarom
de voorzitter een krachtige oproep deed
tot allen om de ontwikkeling van Flak
kee te helpen begeleiden.
(Vervolg op pag. 2, 1ste kolom)
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdijk 36
MIDDELHARNIS