öe heRöeps Kersisiemming en winierlandschap et probleem der atoomwapens Bronchï letten Stichting ,Ontwil(i(eiing Steliendam' Meditaiie BERNARD&ZN. Vijf commissies geïnstalleerd f^C KORTEHEG sZOON Vrijdag 21 december 1962 No. 3150 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ADVENT Alleen 't beste... goed genoeg! BInnenvering Schuimrubber Dominees boven de tachtig op liet prediiierspail Voor platen en platenspelers Fruitmanden en Fruitbalties «^De ^ruiicentrale" pjjiNS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Sedert de uitvinding der atoomwa- ,ns en hun voortgaande ontwikkeling de mensheid voor een ontstellende llemma; aanvaarden we deze wapens en dat is reeds gebeurd dan lopen bij een wereldconflict de kans van massale vernietiging met tiental- b miljoenen doden. Verwerpen we ze wat nu in discussie is dan is de „sequentie, dat de vrijheid, de be having en last but not laest de gods- enst vertrapt worden onder de terreur politieke gangsters, die er nu zijn en js opnieuw zullen opstaan. Het is i ji merkwaardig, dat geen enkele aatsman, politicus of grote politieke irtij het laatste kiest. De landen, die ■rnwapens bezitten, zullen deze behou- 1 en die ze niet hebben, pogen ze zelf bezit te krijgen. Het Zwitserse volk heeft zioh in grote meerderheid jtgesproken voor het aanschaffen van ictische atoomwapens! Alleen een man Nehroe was er altijd tegen en voorts leiders van kleine nieuwe staten, toch nimmer een kans krijgen. India 'echter, dachten we, inzake de bewa- ening voor een ieder een baken in zee. en heeft daar nu spijt van zijn zelf- .wilde.machteloosheid. We zitten hier idden in het probleem van de ontwa king (met of zonder kernwapens). Dit raagstuk wordt al vele jaren druk be- iscussiëeerd op conferenties, maar nog itijd zonder resultaat. De pacifisten iUen eenzijdige ontwapening nu een jlijktijdige internationale ontwapening itzichtloos schijnt. Dit is echter een andpunt, dat radicaal afgewezen moet orden. faarom geen eenzijdige ontwapening? aar is een hele reeks argumenten voor an te voeren. In de eerste plaats is er geen internationale rechtsorde, die de yrede kan handhaven. De enige instan- le, die daarvoor in aanmerking zou omen, de Verenigde Naties zijn maoh- ;loos. Ze kunnen zelfs in Kongo nog een vrede tot stand brengen, laat staan at ze in staat zouden zijn, de vrede- levende staten te beschermen tegen fverweldiging door Rusland en/of Chi- ia. Het zou dus betekenen een onder- lerping aan het communistisohe of an- ere totalitaire regimes zonder uitzicht p afschudding van het juk, derhalve e triomf van macht en terreur. Het lachtsevenwicht ware verbroken en laarvan zouden strevers naar de we- eldheersohappij een dankbaar gebruik naken. Aan India zien we nu, dat een- jjdige machteloosheid averrechts werkt B plaats van de oorlog te voorkomen tekt ze deze aan. Als India militair terk was geweest, zou China er zich liet aan gewaagd hebben. Zelfs Prof. iöhling heeft eens verklaard: „Een nachtsvacuum heeft vaak een fatale rol [espeeld, want ook tussen staten en lolken maakt de gelegenheid de dief!" Ifaarom durfde Hitler de tweede we- sldoorlog te beginnen? Omdat hij wist, t Frankrijk defaitistisch en corrupt ras en Engeland zonder leger. Het ar- [ument der pacifisten, dat een gede- ailitariseerd Nederland of West-Euro- a een voorbeeld zouden zijn, dat al- Brvvege navolging zou vinden, is te laief om over te praten. Is er één zinnig lens, die gelooft, dat de Sovjet-Unie BU meedoen? Op navolging behoeft nen beslist niet te rekenen, wel op de «kerheid, dat de wolven zich op de ichapen zullen storten. Na de jongste «rlog hebben de Ver. Staten en Enge- 8nd zich praktisch ontwapend, maar italin volgde niet, integendeel, hij slok- land na land in Oost- en Midden- Suropa op, zodat het Westen hals over ■op de N.A.V.O. moest organiseren. Afschaffing van de militaire bewa- Wng staat op één lijn met de afschaf ing van politie en justitie in een land. 3an worden de misdadigers de baas en de maatschappij overgeleverd aan I6t gangsterdom. Stel eens, dat alleen e S.U, over kernwapens beschikte. Zou m Berlijn nog vrij zijn? Zou dan in 'Uba geretiteerd zijn? De vragen stellen 'S, ze tegelijk beantwoorden. Daarom inden we het zo grenzeloos naief wan- te de minderheid van de commissie in te P.v.d.A., die het rapport opstelde ^vw „Oorlog en vrede in het atoomtijd- (Buskes, Fedde, Schurer e.a.) daar schrijft: „Door te ontwapenen zou 'ederland bijdragen tot ontspanning in ~e wereld. Dit zou op plechtige(!) wijze an de Ver. Naties moeten worden me egedeeld. De risico's daarvan zijn klei- dan bij het huidige machtseven- "icht," De wens moge hier de vader der Machte zijn, dit standpunt is totaal ge- jPeend van elk realiteitsbesef. Wij zien ?ie ontspanning al! En die plechtigheid lil de Y.N. Inderdaad, er zouden lang- ™nge toejuichingen komen van de zij- J^ der communisten en z.g. niet-ver- wnden landen. Ze zouden wat graag ^Wk een ontwikkeling zien. Het rijke, ■S' kapitalistische Westen beschouwen ^'s hun grote vijand en bovendien •'m Ze vervuld met een diepe wangunst ranwege de welvaart, die er heerst. Ze ouden gezamenlijk de eerste de beste ssiegenheid te baat nemen om die rijk- ?inamen van het Westen in handen te 'Jgen. Eenzijdige ontwapening hier ■OU te vergelijken zijn met de handel- ijze van een bankier, die zijn brand- ast wagenwijd openzet om inbrekers ^2 Werk te vergemakkelijken. De ge- 'gen van deze eenzijdige ontwape- ™g zouden catastrofaal zijn, want ze de internationale rechtsorde niet wneren, maar kapot maken. ^ou mternationale gelijktijdige ont- „en morgen dan zult gij des Heeren heerlijkheid zien (Exodus 16 7a) Het volk Israël leefde in de woestijn. Een maand geleden was het door een hoge en almachtige hand uitgeleid uit Egypte, het diensthuis. Deze uitleiding was voor de Israëlieten een waarborg dat de Heere hen ook zou leiden door de woestijn en hen brengen zou in het land Kanaan. Maar het merendeel heeft dit niet geloofd. Op het moment waar van onze tekst getuigd, was het meege nomen eten op. De dorre woestijn bracht niets voort waarmede het volk zich zou kunnen verzadigen. Zij wer den omringd door de dood. En inplaats van op God te vertrouwen stond het volk op tegen Mozes en tegen Aaron, eigenlijk tegen God. Zij murmureerden. Vanwege deze grote zonde maakte het volk zich waardig dat God het in Zijn toorn verdelgen zou. Mozes en Aaron naderen tot God met de nood, ook met de zonde van het volk. En dan m.oet het volk worden meege deeld o.a, „en morgen dan zult gij des Heeren heerlijkheid zien" Wat betekent dit eigenlijk? De heerlijkheid des Hee ren is de glans, de majesteit des Heeren die ligt op- en die afstraalt van al Gods deugden die er in Zijn goddelijk Wezen zijn, tot openbaring brengt, daar wordt iets van des Heeren heerlijkheid gezien. Ik schrijf: iets. Want de volle openba ring van Gods heerlijkheid zal nooit een sterfelijk mens kunnen zien, daar nie mand God kan zien en leven. Wanneer er dus staat: en morgen dan zult gij des Heeren heerlijkheid zien, dan wil dit zeggen dat God iets van Zijn heerlijkheid aan dat volk zou openbaren. En wat zou dat nu zijn? Wanneer wij het vervolg van de tekst lezen: „dewijl Hij uwe murmereringen tegen de Heere gehoord heeft", dan zouden wij minstens mogen verwachten dat de Heere de deugd van Zijn recht tot gelding brengen zou, dat Hij daar door Zijn heerlijkheid openbaren zou. Doch hier roemen, o wonder van genade Gods barmhartigheden tegen een wel verdiend oordeel. Want in plaats dat het volk des anderen daags sterven zou, wat verdiend was, doet God brood uit de hemel regenen. Levensbrood opdat het volk daarvan eten zou en niet ster ven maar leven. Dat is genade! Daar door openbaarde God Zijn heerlijkheid. Uit de woestijn kon het brood niet voortkomen, dat was een dor en dood oord. De kinderen Israels konden het zelf niet voortbrengen, het was een machteloos volk. De Heere deed Iret nu uit de hemel nederdalen. Wij dalen in de adventsweken. Wij worden daarin voorbereid op de her denking van de komst van de Heere Jezus in het vlees. Hij is het hemelse Manna, het Brood dat uit de hemel nedergedaald is. In de zending van zijn zoon heeft God Zijn heerlijkheid geopenbaard, aan een we reld verloren in schuld. Dit is het won der dat ons allen vervullen moet. Want dat is door niemand verdiend. Integen deel. Wij zijn niet beter dan dat mur murerende volk Israël. Laat een ieder zijn houding tegenover de Heere maar nagaan. Wat al ongeloof. Wat al wan trouwen wordt er niet gevonden. Wij hebben allen de dood verdiend, eeuwige honger en kommer. Wij zouden in de woestijn van het leven, in de wereld moeten omkomen. Want de wereld heeft de Redder der wereld niet kunnen voortbrengen. De mensen kunnen Hem niet leveren. Doch in plaats dat God nu de mensen allemaal doet omkomen in de woestijn heeft Hij Zijn Zoon ge zonden, het ware Brood des levens, op dat een schuldig volk daarvan eten zou en het leven zou hebben tot in eeuwig heid. De komst in het vlees van Gods Zoon is dus Gods heerlijkheidsopenbaring in de nieuwe dag. Hij openbaarde daarin rijkelijk, heerlijk Zijn genade. Niet dat Zijn recht daarbij schade heeft geleden. Want dat heeft Hij ook tot gelding ge bracht in Zijn Zoon, gedurende de gan se tijd Zijns levens op aarde, en bij zonder aan het einde Zijns levens op de kruisheuvel Golgotha. Want Hij die geen zonde gekend of gedaan heeft die is tot zonde gemaakt geworden, opdat wij zouden zijn rechtvaardigheid Gods in Hem. Zodat God genade geopenbaard heeft op de grondslag van het recht. Opdat vervuld zou kunnen worden; Sion zal door recht verlost worden. Hebt gij daar al oog voor leren krij gen? Johannes getuigt er van: Het woord is vlees geworden en heeft onder ons ge woond en wij hebben Zijne heerlijkheid gezien, ene heerlijkheid als des Enig- geborenen van de Vader vol van gena de en waarheid. Joh. 1 14. Deze heerlijkheidsopenbaring, ik kan ook zeggen: deze genadeopenbaring is geen wonder voor nette, brave, beste mensen die geen schuld he^bben. Die hebben in eigen oog overal recht op be halve op de dood. Wanneer gij zo zijt dan is dat erg. Vraag dan God of uw blinde zielsogen geopend mogen worden opdat het kerstfeest u ook een wonder zal mogen worden. Doch mensen die zichzelf hebben le ren kennen als Israël was, opstandig van natuur, murmurerend tegen de Heere, die wordt het een wonder dat God hen niet in eeuwige honger en kommer wil laten omkomen, maar dat Hij Zijn Zoon als het Brood des levens heeft willen zenden. Zij moeten zeggen; de dood ver diend te hebben. En dan het leven te verkrijgen, door Hem die de dood is ingegaan, hoewel Hij nooit iets des doods waardigs gedaan heeft. Zij gaan tot Hem uit met een honger en een dorst in de ziel om Hem als het Brood des levens te eten en om Hem als het water des levens te drinken met de mond des geloofs. Wanneer men dit mag doen, dan wordt men door het geloof met Hem verenigd, dan heeft men het eeuwige leven. Want die in de Zoon gelooft die heeft het eeuwige leven. Dit te beleven kan niet anders dan verwon dering geven aan de ziel. Dan wordt God verheerlijkt en dan geniet de zon daar de zaligheid. Kent gij dat ook? M. Ds. H. e. v. d. Ent Hoestdrank in tabletvorm.95ct wapening, dus van alle staten volgens overeenkomst, mogelijk zijn? De historie van de daartoe aangewende pogingen, die zich uitbreidt over verschillende de cennia, geeft geen reden tot optimisme. Geneve heeft in dit opzicht nog nimmer slechts het geringste resultaat opgele verd. De reden ligt voor de hand. Zo lang de wereld verdeeld is in twee machtsblokken, die principieel op alle punten lijnrecht tegenover elkaar staan en elkaar grondig wantrouwen, zolang de mogelijkheid er is, dat nieuwe tota litaire regimes opstaan en die is er altijd zolang zal deze methode om tot wereldvrede te komen mislukken. Het zou alleen kunnen bij totale afwezig heid van malafide d.iL onbetiiouwbare staten. Maar die zullen er altijd blijven volgens de les der geschiedenis. Inter nationale controle ware uiteraard nodig om vast te stellen of ieder zioh aan de ontwapening houdt. Maar met name de S.U. weigert deze om begrijpelijke re denen. En dacht men, dat een man als Hitler die toegestaan had? Het wan trouwen maakt ze onmogelijk. Dit is de oorzaak der bewapening en verhindert tegelijk elke ontwapening. Bovendien zouden in zulk een situatie de Ver. Na ties in staat moeten zijn de rustver- stoorders en imperialisten een,radicaal halt toe te roepen en dus zelf een enorm leger moeten hebben. Maar daarvan komt natuurlijk niets terecht. De V.N. zijn een huls dat tegen zichzelf hopeloos verdeeld is, dus krachteloos. En daarbij komt nog, dat het Westen er ver in de minderheid is, zodat zij geen enkele waai<borg geven, dat ^het recht en niet de macht zou zegevieren. Helaas moeten dus beide mogelijkhe den verworpen worden. Het ideaal van een ontwapende wereld is schoon en aantrekkelijk, vooral in ons atoomtijd perk. Maar het zal altijd een ideaal blij ven, al denken de pacifisten, dat ze het in de werkelijkheid kunnen trekken. Wij zijn het niet dikwijls met Prof. Van Niftrik eens, maar we stemmen in met de uitspraak, die hij onlangs deed: „Het pacifisme is een Doperse antlpatie op het Koninkrijk Gods, dat wij verwach ten". Minder professoraal gezegd bete kent dit: het pacifisme ig een vooruit grijpen op het Koninkrijk Gods, dat de vroegere Wederdopers in déze wereld, doch wij in een andere bedeling ver wachten. Inderdaad, in de zondige sa menleving van nu kunnen we niet le ven en handelen alsof we in een para dij stoestand verkeren. Dat is mede de ontzaglijke tragiek van de zondeval. We leven in een wereld, die in het boze ligt en waarin het kwade bestreden moet worden, ook het kwaad tussen de volkeren. Zoals het nationale recht ge handhaafd moet worden door gewapen de politie, zo moet de internationale rechtsorde, gebaseerd op vrijheid en ge rechtigheid, desnoods met gebruikma king van radicale middelen, dus met militair geweld, in stand gehouden wor den. De filosofen hebben de eeuwen door gefantaseerd over een eeuwige vrede op aarde, maar hoe verlangend alle volken er altijd ook naar geweest zijn, ze is nimmer gekomen en de his torie van zestig eeuwen leert ons, dat de oorlogen alleen maar steeds omvang rijker en gruwelijker werden. In zulk een wereld, waarin steeds weer gewel denaars opstaan, die wereldrijken wil- ,'Xi^.:7^D^.I^^D^S^!b^£^0\9^5^:^Sv5ï5s5v5^3^S^^^ Terwijl zij- waakten bij de kudde in het veld was plotseling een Engel hen verschenen en grote vrees had ieders hart ontsteld toen het hemels licht hen had omschenen. Maar de Engel sprak tot hen: „Vreest niet! Ik doe u thans een blijde boodschap horen, die al den volke wezen zal, want ziet, de Zaligmaker is in Davids stad geboren. Gij zult Hem vinden dit zal U 't teken zijn in een stal, waar Hij in doeken ligt gewonden". Toen klonk na 't woord der Godsgezant, in jubelend refrein Gods Gloria, vertolkt door duizenden Englenmonden. Nadat de Engelenzang verstild was boven 't veld zijn zij met haast naar Bethlehem getogen. Zij vonden 't Kind, gelijk de Engel had vermeld en hebben zich vol blijdschap voor Hem neergebogen. L. Kats HAZET FABRIEKEN ZEVENBERGEN len stichten, of ze nu Nebucadnezar of Alexander de Grote, Julius Caesar of Attila, Krael de Grote of Karel V, Lo- dewijk XIV of Napoleon, Hitler of Sta lin heten, is het onmogelijk de staat weerloos te maken. En dat kan zeer be slist niet in deze tijd, nu de Westerse beschaving bedreigd wordt door het grootste gevaar aller tijden: dat van het internationale communisme. Het kan ook niet in het atoomtijdperk ondanks de verschrikkelijke risico's. De ethiek is, zoals men het wel eens uitdrukt, nu eenmaal mijlenver achtergebleven bij de techniek en dictators houden er he lemaal geen ethiek op na. En dat schept voor elk land, dat vrij wil blijven, de plicht zijn verdediging zo efficiënt mo gelijk te maken, dus ook met kernwa pens. We kunnen alleen hopen en bid den, dat deze politiek van „nuclear de terrence" (atomische afschrikking) we derzijds 20 zal werken, dat met deze methode een atoomoorlog kan worden vermeden, omdat beide partijen in „söhaakmatpositie" staan. ,,Er zijn 's zondags verscheidene hoog bejaarde dominees op het prekerspad" lazen we in een artikel in „Hervormd Gemeenteleven", de kerkbode van de Herv. Gemeente te Zeist. „Wij noteerden dezer dagen uit pre dikbeurtenlijstjes: ds. J. D. Stegeman van Aalten (87), dr. J. Riemens van Zeist (87), ds. J. Henzel van Zwijndrecht (86), ds. P. Veen van Utrecht (83), ds. I Voorsteegh van Den Haag (82), prof. dr. S. F, H. J. Berkelbach van der Sprenkel (80), allen geëmeriteerd in de hervormde kerk. Ook de oud-hooglera- ren der chr. geref. kerken prof. L. H. van der Meiden (rujm 80) (inmiddels overleden Red.) en prof. J. J. van der Schuit (80). Al de genoemde predikanten vervul len wekelijks predikbeurten, som.migen steevast tweemaal, enkelen desnoods wel drie keer. En deze lijst kan nog uit gebreid worden met namen uit andere kerken. We zouden b.v. van de Waalse kerk de gebroeders Le Cornu kunnen noemen. De oudste, Charles (emeritus van Amsterdam) is 87, de jongere. Franc (emeritus van Utrecht) is 83. Zodra hun hulp nodig is, zijn ze alle twee paraat. Er zijn veel meer dominees van boven de tachtig, die het preken niet verleerd hebben, al doen ze het niet geregeld. Gedurende de vakantiemaanden, wan neer het gebrek aan voorgangers groot is, worden er echter heel wat „oude paardjes van stal gehaald". En de fris heid van deze bejaarde voorgangers blijkt voor velen een verrassing te zijn." 5v:^:^S\^:^Sos5SïS^^S\^^^^^SsSi:5:^:^Ss^S* MUZIEKHANDEL MIDDELHARNIS Of er sneeuw zal liggen met de kerstdagen weten we niet, want dit duurt nog een paar dagen. We hebben dit jaar al vroeg sneeuw gehad, het komt zelden voor dat 'het een „witte Sinterklaas" is, zoals begin december het ge val was. Het was dinsdagmorgen een hele drukt het raadhuis stond vol met auto's, waa figuren uit de kring van het bedrij f s ganisaties. Kamer van Koophandel etc. gisch gebied, waren aangevoerd, die de wikkeling Steliendam", waarvan vijf leerd, Aan deze stichting is kort geled ven aan de statuten, zodat nu de vijf de Visserij, land-, tuin- en ooftbouw, w stand en financiën konden worden gein Voorzitter van deze Stichting is bur^ gemeester J. A. Kleijnenberg, die de commissieleden ontving in de raads zaal en hen een hartelijk welkom toe riep. Het verheugde hem dat alle sectoren aanwezig waren; in 't kort gaf spreker een uiteenzetting van de verschillende taken, die de verschillende adviescom missies voor hun rekening hebben ge nomen. Over de visserij zei spreker dat er een overgangstijd te wachten stond door vestiging in de nieuwe havens. De kwade Hoek levert bij het binnenvaren door verzanding steeds meer moeilijk heden op. Er tussen door prees spr. de medewerking, die van Rijkswaterstaat en de Nestum was ondervonden bij de j.l. storm en het beschikbaar stellen van de brug om bij de schepen te ko men. Met de financiering voor vissers schepen is een begin gemaakt, de ver betering van de vloot kon door de ge meentebesturen worden begeleid. Tot de commissie land-, tuin- en ooftbouw zei de voorzitter, dat Flakkee over beste grond beschikt; dat er een overgang plaats heeft van de land- naar de tuinbouw en de fruitteelt toe neemt. Voor de landbouw is een groot surplus aan arbeiders die pendelen; voor Steliendam alleen betreft dit 150 werknemers wat tot 250 kon oplopen. Voor de industrie is er dus een re servaat aan arbeidskrachten; de taak is om hier saam te bundelen en een ge zonde atmosfeer te scheppen, dat de mensen zowel in de land- en tuinbouw als in de industrie dicht bij huis werk gelegenheid vinden. De tuinbouw zal zich hoofdazekelijk richten naar de gezinsbedrijven. Er ko men gunstige omstandigheden door rechtstreekse vaste verbindingen naar de randstad Holland. Ook het nabij ge legen vliegveld „Zestienhoven" is van belang. Verolme Concern Spreker deelde nog eens mee dat bij de nieuwe rijles- en vissershaven het Verolme Concern een scheepswerf zal vestigen, waar ook weer kansen liggen van werkgelegenheid. Het speet hem dat Ir. Stenger van het Verolme-con- cern verhinderd was deze installatie bij e te Steliendam; het parkeerterrein voor rmee een groot gezelschap prominente leven, werkgevers- en werknemersor en ook op planologisch en sociolo- el uitmaakten van de Stichting „Ont- commissies moesten worden geinstal- en door Ged. Staten goedkeuring gege- toegevoegde adviescommissies n.l. voor erkgelegenheid, woningbouw, midden- stalleerd. VOOR BETER fj ::-.l^i^r ■- NflflB DE MIDDELHRRNIS-TEL:Z3ZS te wonen, alsook de finantiële econoom ir. B. Veraart. Wat de woningbouw betreft verheug de het de voorzitter dat Steliendam als woongebied in de toekomst kon mee spelen, en voor de Middenstand zag spr. Steliendam een goede toekomst te gemoet gaan. Finantiën. Een gezonde ontwikkeling biedt geen moeilijkheden voor aantrek ken kapitaal betoogde spreker, waar mee kan worden voortgewerkt aan de toekomstige ontwikkeling van Stellen- dam. Recreatie Het stond voor de voorzitter vast dat- in de kop van het eiland voor recreatie grote mogelijkheden liggen, bijzonder ook voor Steliendam, „De grote stroom zal moeten worden opgevangen" be toogde spreker, alle sectoren uit de' di verse commissies zullen daarbij wor den betrokken. Het geheel wordt een samenspel tussen Overheid, Rijkswater staat, Provincie, industrie enz. waarom de voorzitter een krachtige oproep deed tot allen om de ontwikkeling van Flak kee te helpen begeleiden. (Vervolg op pag. 2, 1ste kolom) Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdijk 36 MIDDELHARNIS

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1