Flakkee dient tot probleem
gebied te worden verltlaard
;De drie wereld-
uroblemeii
Meester Kommers te Sommelsdijk
ten grave gedragen
r
Meditatie
BERNARD&ZN.
Japanse premier in Nederland
F! C KORTEWEG s ZOON
Vrijdag 23 november 1962
No. 3142
Chr. SÏREÈKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Alleen 't beste...
goed
genoeg!
Binnenvering
Schuimrubber
Hij hèèfl verlost, Hi] verlost,
Hij zallveriosssii!
Er moet propaganda gevoerd voor
vestiging Industrie
Voor platen en
platenspelers
Sinterkiaaspost
vroeg verzenden
Plechtige begrafenis onder geweldige belangstelling
Fruitmanden en Fruitbakjes
»^De ^ruitcentrale"
Zondagsdiensten artsen
Meer strenglieid
35e jaargang
PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Xel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Eén van de door sprekers en schrij
vers meest gebruikte woorden schijnt
ons wei het woord „probleem". Wij be-
jic>en het ook nogal veelvuldig. Men
zou de indruk kunnen l?;rijgen, dat het
te veel gebruikt wordt en dat rnen bezig
is van ailes een probleem te maken.
Natuurlijk wordt dit woord wel eens
onnodig gebruikt, maar toch geloven we
dat er nog genoeg echte problemen
overblijven om te kunnen beweren dat
onze mensenwereld er boordevol mee
zit, lïr is geen mens, geen gemeenschap
geen bedrijf, geen organisatie, geen we
tenschap, geen staat, geen sector van
het leven of ze hebben hun problemen,
kleine en grote, eenvoudige en gecom
pliceerde, oplosbare, maar ook zulke,
waar men nooit uit Itomt. Men spreekt
van medische, psychologische, techni-
.iche, paedogogische, economische, poli
tieke, sociale, juridische problemen en
nog vele andere soorten m.eer. Wij men
sen zitten en worstelen ermee van de
wieg tot het graf. En naast, neen boven
al deze tijdelijke problemen staan die
van geestelijke aard. Gelukkig is de
mens, voor wie door Gods genade het
centrale probleem van de menselijke
ziel, n.l. hoe hij verzoend wordt met
God, wordt of is opgelost.
Het woord zelf is afgeleid van een
grieks werkwoord, dat betekent: iemand
iets voorleggen. Men kan het vertalen
door: vraagstuk, moeilijkheid, kwestie.
Dat deze wereld vol moeilijliheden zit,
altijd gezeten heeft en zolang ze bestaat
ook zal blijven zitten, is helemaal niet
verwonderlijk. In het paradijs waren
geen problemen en op de nieuwe aarde
die, naar wij geloven, eenmaal komen
zal, zullen ze er ook niet zijn. De men
sen leefden in de hof van Eden in vol
komen harmonie met God, met ell-tan-
der en met de natuur, zodat moeilijk
heden, die de gelulczaligheid konden
verstoren, uitgesloten waren. Het is de
diepe val in de zonde die de problemen
op de wereld bracht. En aangezien de
zonde geen enkele sector van het men
senleven onberoerd en onbeschadigd ge
laten heeft, zijn de problemen doorge
drongen tot in de uiterste hoeken en de
kleinste facetten van ons bestaan.
Deze korte inleiding over het probleem
der ontelbare problemen was nodig om
tot ons eigenlijke onderwerp te komen.
Dit handelt over vraagstukken van we
reldformaat, dus zodanige, waarbij de
hele mensheid direct betrokken is. Het
gaat hier niet over de kwestie-Cuba,
India, Jemen, Kongo, Algerië, Zuid-
Afrika, Laos, Vietnam, Nieuw-Guinea,
Berlijn, Israël en zovele andere, hoewel
sommige daarvan ongetwijfeld tot een
wereldprobleem kunnen worden als
aanleiding tot een mondiaal conflict.
Neen, we bedoelen ermee die allesbe
heersende problemen, waarvan recht
streeks het lot van de gehele wereld af
hankelijk is. Het zijn er o.i. drie in volg
orde van belangrijkheid gerangschikt:
1, het communisme
2, de kernwapens
3, de onderontwikkelde gebieden.
Dat we de dreiging van het wereld-
comraunisme voorop hebben gesteld zal,
dunkt ons, alleen betwist worden door
de communisten zelf en door degenen,
die zonder zelf communist te zijn, deze
ideologie toch nog altijd beter vinden
dan het door hen zo fel gehate „kapi
talisme". Voor ons staat het vast, dat
het communisme sedert 1945 het grote
gevaar is voor de hele vrije wereld en
dat dit dus vijand no 1 is, We hebben in
enkele artikelen naar onze mening dit
onlangs afdoende aangetoond, Moskou
en Peking zullen niet rusten voor de
hele wereld door het communisme
wordt beheerst. En wat dit betekent kan
men zich enigermate realiseren als men
leest, ziet en hoort van de toestanden
achter het IJzeren Gordijn. Wie daar
over wi! worden ingelicht, schaffe zich
wat literatuur aan over dit onderwerp
Dan zal hij ongetwijfeld radicaal gene
zen zijn van mogelijkerwijs nog aan
wezige bedenkingen tegen ons anti-
eonimunisme. Trouwens, de recente en
huidige gebeurtenissen rondom Cuba en
in India demonstreren overduidelijk de
bedoelingen van de Sovjet-Unie en
Rood-China, welker leiders zonder eni
ge twijfel de rode wereldheerschappij
op hun program hebben staan en slechts
ffl hun tactiek enigermate verschillen.
De juistheid van ons vooropstellen
yan het communisme als hoofdprobleem
IS niet moeilijk te bewijzen. Wanneer
Rusland een norm.ale staat was zonder
speciale ideologie en wanneer in China
fsjan-kai-sjek nog regeerde was het
communisme in de wereld ongetwijfeld
toch een gevaar, maar omdat het dan
Seen georganiseerde oorlogsmachinerie
achter zich had van twee reuzenstaten
zou het niet zulk een dodelijk gevaar
oetekenen. Het vraagstuk van de kern
wapens ware dan ook veel eenvoudiger
«inder het vrije westen al te veel te
Idealiseren kunnen we toch wel aan-
'lemen, dat de landen, die over kern
wapens beschikken, deze nimmer zou-
'^en gebruiken. Men kan hiertegenover
stellen, dat het toch maar de Ameri
kanen zijn geweest, die tot dusver als
tiigen in een oorlog atoombommen
nebben gebruikt, n,l, in 1945 tegen Ja-
Pan Laten we echter niet vergeten, dat
de tweede' wereldoorlog het vrije
Westen evenzeer strijd voerde tegen een
aictatoriale ideologie, die allen bedreig'
HAZET FABRIEKEN ZEVENBERGEN
ook, die de vrijheid en de godsdienst
bedreigen en daardoor ook het gebruik
van de meest radicale verdedigingsmid
delen nodig maken.
De reden, waarom de kernwapens zo
werden en worden geperfectioneerd zit
louter in de controverse tussen de vrije
en de niet-vrije wereld. De wedloop in
de vervaardiging van steeds zwaarder
A- en Hi-bommen berust op de agres
siviteit van het communisme enerzijds
en de noodzaak van doeltreffende de
fensie van de vrije wereld anderzijds.
Denkt men een ogenblik Sovjet Rusland
en Rood-China weg, dan zou het atoom
gevaar veel van zijn dreiging verliezen.
Thans in de toekomst kunnen we
niet kijken is het in elk geval zo,
dat het kerrrwapenprobleem zulk een
angstwekkend aspect heeft gekregen
enkel en alleen doordat er communis
tische agressoren bestaan, die minder
scrupuleus zijn in het gebruik hunner
wapens dan het beschaafde Westen.
Intussen is het vraagstuk van de kern
wapens, hoewel zeer verscherpt door het
bestaan van tv/ee communistische groot
machten, op zichzelf voor de wereld ook
een beangstigend probleem, dat ieder
een bezighoudt. De aanwezigheid van
wapens, die in staat zijn bij een con
flict de bevolldng van hele wereldste
den en zelfs van grote gebiedsdelen uit
te roeien, beklemt de mensheid steeds
meer. De vernietigende werking ervan
en de nawerking in de vorm van radio-
aktiviteit zijn van die aard, dat de bur
gerbevolking van alle landen erbij be
trokken is, zelfs van de neutralen. Ook
dit is dug een vraagstuk van de eerste
orde.
Als derde wereldprobleem noemden
we dat van de onderontwikkelde gebie
den. Op zichzelf beschouwd is het reeds
van grote importantie, maar ook dit
vraagstuk moeten we tevens bezien in
het licht van de tegenstelling-Oost-west
Indien deze er niet was, zou het even
zeer een ontzaglijk moeilijke opgave
zijn om hieraan met succes iets te doen,
maar door de activiteiten van het we-
reldcommunisme wordt het veel ge
vaarlijker dan het al is. Naar schatting
leeft de helft a twee-derde van de we
reldbevolking onder het noodzakelijk
bestaansniveau en lijdt honger en ge
brek. Wij kunnen ons dat in onze wel
vaartsstaat niet voorstellen, maar niet
temin is het zo. Het ligt voor de hand,
dat deze volken een prachtig operatie
terrein vormen voor het communisme,
dat van deze ellende dan ook een dank
baar gebruik maakt om overal dit hon-
gerproletariaat op te zetten tegen het
rijke Westen, Ook hier ligt dus een pro
bleem van wereldform.aat, dat steeds
meer onze aandacht vraagt,
Aan het eerste van onze drie punten
hebben we onlangs enkele artikelen ge
wijd. We stellen ons voor ook de andere
twee ietwat uitvoerig te behandelen en
hopen dus spoedig een begin te maken
met een serie over de kernwapens en
de gehele daaraan verbonden problema
tiek.
---------O---------
„Die ons uit zo grote dood verlost
heeft en nog verlost, op Welken wij
hopen, dat Hij ons nog verlossen
zal."
(2 Korinthe 1 10)
II
Het maakt wel een groot verschil, gel,
lezers, hoe en waarom men in groot ge
vaar voor het leven geraakt. Velen
springen roekeloos met hun gezondheid
om, zijn waaghalzen en roekeloze men
sen, die hun gezondheid en zelfs hun
leven in de waagschaal stellen voor een
verwelkelijke krans en menselijke eer,
O, hoe dv/aas is de mensheid, om hier
aan hun gaven en goederen op te offe
ren. Hoe vervreemd is ook het Neder
landse volk, in brede geledingen van
de vreze Gods, dat zij opgaat in sport-
verdwazing en bewieroking van de
mens-in-zijn-waan. Want wat is de
mens, wat is in hem te prijzen, dat God
hem zoveel gunsten wil bewijzen. Goed,
de gezondheid moge dan niet de groot
ste schat zijn, maar het is toch wel een
bijzondere gave, geheel onverdiend, en
om het lichaam in gevaar te stellen, en
daarmee het eeuwig zieleheil, o het ge
tuigt van snode ondank en blinde eigen
waan.
Maar ook op minder in het oog val
lende wijze,' is ieder mens van nature
bezig de gaven Gods in het tegendeel te
verkeren. Zoal niet opzettelijlt dan toch
onnadenkend, en daarom diep-zondig,
gaat hij de grenzen van zijn bevoegd
heid overschrijden. Hij gaat de gaven
en krachten, van God geschonken, in
het tegendeel verkeren; of.hij mis
bruikt die gaven in dienst der zonde. De
god-dezer-eeuw die de zinnen verblindt
verguldt lietgeen de wereld aanbiedt,
en grijpt naar middelen om de mens als
hoogste doelwit de genieting zijner zin
nen te doen najagen. Hij moge dan nog
zo kerks, ja godsdienstig willen zijn,
toch stelt hij niet zijn ziel én lichaam
beide tot een Gode welbehagelijke offe
rande. Neen, de ziel moge voor God,
voor de eeuwigheid van betekenis zijn,
de arme mens denkt, dat het lichaam
hem-zelf toebehoort, en dat hij met en
in en door het lichaam doen mag, het
geen hijzelf verkiest.
En zo knoeit men in het heilig iiuwe-
lijk. Zo verknoeit men de schoonste ga
ven Gods. Zo werkt men op allerlei ma
nier, om de lusten van het huwelijk te
genieten, en de z.g.n. „lasten" te voor
komen.- Ook op dit punt gaat chr. Ne
derland verre van vrij-uit. Met de stij
ging der welvaart, schijnt wel een
moedwillig verlaten van de geboden des
Heeren te zijn gegeven. O, in welke ge
varen begeven we ons niet, als we al
leen de ziel, het innerlijke voor God
willen reserveren, en ons lichaam, en
alles wat daarmee verband houdt, me
nen te mogen gebruiken of misbruiken
naar eigen wens en willekeur. Binnen
kort gedenken we weer de totstandko
ming van de oude, trouwe Heidelberger,,
om met vader Kohlbrugge te spreken
(1563 1963. Wat beleden die godvruch
tige vaderen, op de eerste vraag, wat
des christens enige troost in leven en in
sterven behoort te wezen,: „Dat ik, met
lichaam en ziel, beide in het leven en
sterven niet mijns maar mijns getrou
wen Zaligmaker eigen ben!" De Ver
losser heeft de Zijnen niet alleen naar
hun ziel, maar ook naar het lichaam
vrijgekocht uit de tyrannie des satans.
En daarom schrijft de apostel Paulus in
Romeinen 6, dat de gelovigen hun le
den niet mogen stellen „der zonde tot
wapenen der ongerechtigheid, maar
stelt uzelf Gode als uit de doden le
vend geworden zijnde, en stelt uwe le
den Gode tot wapenen der gerechtig-
lieid" (vs. 13). Ja, dezelfde man Gods
wekt ertoe op, om hetzij dat wij eten,
hetzij dat wij drinken, hetzij dat we iets
anders doen, wij het hebben te doen „tot
eer van God"; en hij vraagt, in verwon
dering, aan de Korinthiërs, Weet gij niet
dat uwe licham.en zijn tempelen.des
Heiligen Geestes.
Ziehier dan in enkele trekken, de
verstrekkendheid van de verlossing, die
in en door Christus Jezus is.
ds. J. V, d. Haar
In de dinsdag j.l. gehouden vergade
ring van de Kamer van Koophandel te
Dordrecht heeft men stilgestaan bij de
economische ontwikkeling van Goeree
Overflakkee. Dit naar aanleiding van
besprekingen die zijn gevoerd door een
deel van het bestuur op het raadhuis
te Midd.elharnis waarbij naar voren
kwain dat Flakkee tot probleeingebied
diende te worden verklaard, zoaardoor
de ontwikkeling veel soepeler zou plaats
vinden, omdat nu alles buiten de be
stuurlijke organen van de belangheb
bende gemeenten e.a. organen wordt be
paald.
Uit dit gesprek Icwam in de K. v. K.
naar voren, dat door de regering, pro
vinciale planologische dienst en door
G.S. plannen worden voorgelegd, die
al in een zover gevorderd stadium ver
keren, dat van enige medezeggenschap
MUZIEKHANDEL
MIDDELHARNIS
de,
Waarvoor nu het communisme in de
plaats getreden is. Het zijn de dictatu
ren der grote landen, van welke soort
De Japanse premier Hayato Ikeda en zijn echtgenote zijn woensdagochtend
voor een driedaags bezoek aan Nederland op de luchthaven Schiphol aange
komen. Zij werden verwelkomd door het echtpaar de Quay. Foto: V.l.n.r.:
Mevr. Ikeda, een dochter van de Japanse eerste minister, premier Ikeda, pre
mier de Quay en mevr. de Quay.
van de besturen geen sprake meer is.
Vooral bij woningbouw komt dit uit,
financiering, bouwcapaciteit, arbeids-
capaciteit enz, wordt vaak ongebruikt
gelaten.
Werken, die door aannemings bedrij
ven op het eiland direct zouden ko
men worden uitgevoerd, blijven door
uniforme behandeling van het rijks-
goedlteuringsbeleid, te lang onuitge
voerd, met gevolg, dat bouwvakarbei
ders elders emplooi zoeken.
Er is een vrij latent arbeidspotentieel
aanwezig, veel a;rbeiders moeten nu
buiten het eiland werk zoeken. Daar
om werd aangedrongen Flakkee tot
probleemgebied te verklaren, vooral ook
omdat bij een teruglopende conjunctuur
de pendelaars de dupe worden en men
met een groot arbeidsoverschot zal ko
men te zitten.
Er werd op gewezen dat er vele mo
gelijkheden zijn tot industrievestiging,
in de toekomst kan men verzekerd zijn
van goed geschoolde werkkrachten om
dat de Technische School te Middelhar-
nis door 450 leerlingen wordt bezocht
en de huidige bedrijven het aantal ge
diplomeerden niet kan opnemen. Wel
wil men Flakkee agrarisch houden, ves
tiging van klein-industrie is echter no
dig om een vlotte ontwikkeling moge
lijk te maken.
Bij de discussie kwam naar voren dat
de streek zelf op het punt van indus
trialisatie dilligent moet zijn; de Kamer
van Koophandel zal verder medewer
king verlenen voor een grotere woning
toewijzing van dit eiland.
VOOR BETER fj
1^'^-----NAAR DE
MIDDELHRRNISrTEL:Z3Z8
De P,T,T, staat ook dit jaar weer voor
de opgave in de periode van 26 no
vember tot 4 december een aantal post
pakketten en briefpakjes te verzenden,
dat tweemaal zo groot is als normaal.
De P,T,T, verwacht, dat het aantal te
behandelen binnenlandse postpakket
ten in de dagen voor Sinterklaas onge
veer 900,000 zal bedragen.
Een tijdige overkomst en bestelling
kan in deze drukke dagen alleen wor
den gegarandeerd, indien de afzenders
hun Sint Nicolaaspakketten en -pakjes
uiterlijk donderdag 29 november ter
post bezorgen.
Onder geweldige belangstelling is don
derdagmiddag het stoffelijk overschot
van het hoofd van de School met de
Bijbel te Somm^elsdijk, de heer J. W.
Koramers ten grave gedragen. Voor het
schoolhuis vormde zich de begrafenis
stoet, een onafzienbare rij auto's met
familie, schoolbestuur, personeel, colle
ga's en talrijke vrienden, met daar ach
ter een klas schoolkinderen uit de hoog
ste klas. Op de hoeken van de straten
hadden zich honderden belangstellenden
opgesteld om de laatste gang van
„meester Kommers" gade te slaan'
vjaaruit wel bleek hoez.eer de overlede
ne algemeen geacht en bemind was.
Op de begraafplaats aangekomen
bleek de aula de vele aanwezigen niet
te kunnen bevatten. Allereerst werd
daar het woord gevoerd door de voor-
ziter van het schoolbestuur de heer H.
V. d. Doel die op de kortstondigheid
van het leven wees, daar meester Kom
mers zaterdagmiddag nog bij hem was
om enige zaken af te doen en zondag
avond reeds was overleden. Spr. wees
op de noodzakelijkheid wanneer deze
tabernakel soms onverwachts af
gebroken wordt, hoe nodig het is een
gebouw bij God te hebben, eeuwig in
de hemelen. Spr. releveerde dat mees
ter Kommers 17 jaar onderwijzer van
de school is geweest en het voor het
bestuur geen waagstuk was om hem
daarna als hoofd te benoemen, wat hij
8 jaar is geweest. Hij heeft al die jaren
de kinderen niet alleen maatschappelij
ke deugden bijgebracht, maar vooral ge
wezen op de enige Naam die onder de
hemel is gegeven tot zaligheid. Spr. was
dankbaar wat de Heere de school in
meester Kommers geschonken heeft.
Hij sprak daarna troostwoorden tot
mevr. Kommers en de kinderen; hij
wenste hen toe dat God hun Man en
Vader zal zijn en zij in deze droeve
omstandigheden kunen zeggen: „Wat
God doet, dat is welgedaan."
Tot de kinderen zei spr. dat zij vroeg
de Heere zouden zoeken terwijl Hij te
vinden is.
Vervolgens voerde de heer Edewaard
(hoofd V. d. Gr. v. Pr. School) als oud-
coUega namens de collega's het woord
en ook als secr. van de Prol Chr. On-
derw. Vereen, en namens de Inspec
teur. Spr. wilde in het aangezicht van
de dood niet aan mensvergoding doen,
maar kon toch niet nalaten de overle
dene te schetsen als een trouw vriend,
iemand van strikte eerlijkheid en ge
dreven door een sterk rechtvaardig
heidsgevoel, voor wie alle collega's gro
te waardering hadden. Als bestuurslid
van de P.C,0,V, schetste hij hem als
een doelbewust en principieel lid. Met
ijver heeft hij 20 jaar deel uitgemaakt
van het bestuur, waarvan 10 jaar als
secretaris.
Voorts sprak hij woorden van deel
neming als vriend, namens de colle
ga's en Inspecteur Molenaar, die niet
aanwezig kon zijn, waarbij hij het een
troost noemde voor de nabestaanden
dat zij niet behoeven te treuren als de
genen die geen hoop hebben, daar hij
nu zijn vermoeide licliaam heeft afge
legd en mag juichen voor de troon
Gods.
Ds. Muntingh
die ook het sterfhuis had geleid zeide
er niet veel woorden aan toe te willen
voegen, maar de overledene te laten
spreken uit het Woord Gods waaruit
hij zoveel troost gehad heeft n.l. uit Ps,
91, wat ook op de rouwbrief vermeld
staat: Die in de schuilplaats des Al-
lerhoogsten is gezeten, zal vernachten
in de schaduw des Almachtigen. Spr.
las deze Psalm voor en beklemtoonde
dat wie in deze schuilplaats toevlucht
vindt er nooit meer uit kan vallen;
toevlucht in moeite, zorg, ziekte, toe
vlucht zelfs tegen de dood.
Meester Kommers was hierin gebor
gen; wij brengen nu zijn stoffelijk over
schot ter aarde, maar zijn ziel leeft
eeuwig bij Jezus, die ook voor hem Zijn
bloed heeft gegeven.
De kinderen wekte spreker op even
als meester Kommers bij Jezus schui
ling te zoeken want die tot Hem komt,
zal Hij geenszins uitwerpen. Ds. Mun
tingh las daarna de Geloofsbelijdenis
en bad het Onze Vader.
Daarna werd de kist naar de groeve
Het hoofd van de School met de
Bijbel te Sommelsdijk, „meester"
J. W. Kommers, zoals wij hem ge
kend hebben, zittend aan zijn bu
reau in de bestuurskamer van
de school.
gedragen. De graven waren met sneeuw
bedekt, maar de zon scheen helder en
het was bladstil. Toen allen zich rond
om de open groeve hadden geschaard
zongen de kinderen uit Ps. 89: „Gedenk
o Heer, hoe zwak ik ben hoe kort van
duur" en daarna door de aanwezigen
uit Ps. 27: „Zo ik niet had geloofd, dat
in dit leven." Een zwager van de over
ledene dankte daarna met een toepas
selijk woord voor de eer.
Het was een ontroerende plechtigheid
die niet naliet op de vele aanwezigen
indruk te maken.
Speciaal in hei opmaken van
B. T. d. yEEB
Telefoon 2682 Westdyk <6
MIDDELHABNIS
Van zaterdag 24 november v.m. 12 uur
t.m. maandag 26 november v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter Wieringa, telef.
2090, Middelharnis.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Dienst heeft dokter Elvé, tel, 01877-
262, Dirksland.
Oost-Flaïcfcee;
Dienst heeft dokter Voogd, telefoon
01874-259, Oude Tonge en dokter Bou-
man, tel. 01871-269, Stad aan 't Ha
ringvliet.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft de heer Terlouw, dieren
arts te Middelharnis, tel. 2357.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 25 nov
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
A. A. Kugel, tel. 01662-400, Poortvliet
en dokter J. Vermet, tel. 01676-415,
Nieuw Vossemeer.
Een vijftienjarige jongen met ver
lof uit een strafinrichting, heeft
een elfjarige knaap ernstig ge
stoken naet een mes!.
Het voorbeeld van soortgenoten.
Het staat „stoer" om een stiletto
bij je te hebben. Het staat stoer
om eens een moord te plegen of
om een op niets bedachte bur-
geres op straat aan te randen.
Het staat stoer om.... Er is zo
veel, dat stoer staat en misdadig
is. Een flinke waarschuwing
schijnt er niet meer van de mil
de straffen uit te gaan. Wie in
een opvoedingsgesticht zit, krijgt
gewoon met het week-end verlof
om ergens anders een vriendje
een doodsteek te gaan geven.
Veel problemen in één: de be
smetting van de misdaad, de mil
de bestraffing, het zachtzinnige
experimenteren met jeugdige mis
dadigers, het met verlofzenden
van wie hiervoor nog niet, en
misschien wel nooit geschikt is.
De maatschappelijke orde vraagt
meer praktische strengheid en
minder theoretische mildheid.
(Uit „Burgerrecht").