Flakkee dient tot probleem gebied te worden verltlaard ;De drie wereld- uroblemeii Meester Kommers te Sommelsdijk ten grave gedragen r Meditatie BERNARD&ZN. Japanse premier in Nederland F! C KORTEWEG s ZOON Vrijdag 23 november 1962 No. 3142 Chr. SÏREÈKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Alleen 't beste... goed genoeg! Binnenvering Schuimrubber Hij hèèfl verlost, Hi] verlost, Hij zallveriosssii! Er moet propaganda gevoerd voor vestiging Industrie Voor platen en platenspelers Sinterkiaaspost vroeg verzenden Plechtige begrafenis onder geweldige belangstelling Fruitmanden en Fruitbakjes »^De ^ruitcentrale" Zondagsdiensten artsen Meer strenglieid 35e jaargang PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Xel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Eén van de door sprekers en schrij vers meest gebruikte woorden schijnt ons wei het woord „probleem". Wij be- jic>en het ook nogal veelvuldig. Men zou de indruk kunnen l?;rijgen, dat het te veel gebruikt wordt en dat rnen bezig is van ailes een probleem te maken. Natuurlijk wordt dit woord wel eens onnodig gebruikt, maar toch geloven we dat er nog genoeg echte problemen overblijven om te kunnen beweren dat onze mensenwereld er boordevol mee zit, lïr is geen mens, geen gemeenschap geen bedrijf, geen organisatie, geen we tenschap, geen staat, geen sector van het leven of ze hebben hun problemen, kleine en grote, eenvoudige en gecom pliceerde, oplosbare, maar ook zulke, waar men nooit uit Itomt. Men spreekt van medische, psychologische, techni- .iche, paedogogische, economische, poli tieke, sociale, juridische problemen en nog vele andere soorten m.eer. Wij men sen zitten en worstelen ermee van de wieg tot het graf. En naast, neen boven al deze tijdelijke problemen staan die van geestelijke aard. Gelukkig is de mens, voor wie door Gods genade het centrale probleem van de menselijke ziel, n.l. hoe hij verzoend wordt met God, wordt of is opgelost. Het woord zelf is afgeleid van een grieks werkwoord, dat betekent: iemand iets voorleggen. Men kan het vertalen door: vraagstuk, moeilijkheid, kwestie. Dat deze wereld vol moeilijliheden zit, altijd gezeten heeft en zolang ze bestaat ook zal blijven zitten, is helemaal niet verwonderlijk. In het paradijs waren geen problemen en op de nieuwe aarde die, naar wij geloven, eenmaal komen zal, zullen ze er ook niet zijn. De men sen leefden in de hof van Eden in vol komen harmonie met God, met ell-tan- der en met de natuur, zodat moeilijk heden, die de gelulczaligheid konden verstoren, uitgesloten waren. Het is de diepe val in de zonde die de problemen op de wereld bracht. En aangezien de zonde geen enkele sector van het men senleven onberoerd en onbeschadigd ge laten heeft, zijn de problemen doorge drongen tot in de uiterste hoeken en de kleinste facetten van ons bestaan. Deze korte inleiding over het probleem der ontelbare problemen was nodig om tot ons eigenlijke onderwerp te komen. Dit handelt over vraagstukken van we reldformaat, dus zodanige, waarbij de hele mensheid direct betrokken is. Het gaat hier niet over de kwestie-Cuba, India, Jemen, Kongo, Algerië, Zuid- Afrika, Laos, Vietnam, Nieuw-Guinea, Berlijn, Israël en zovele andere, hoewel sommige daarvan ongetwijfeld tot een wereldprobleem kunnen worden als aanleiding tot een mondiaal conflict. Neen, we bedoelen ermee die allesbe heersende problemen, waarvan recht streeks het lot van de gehele wereld af hankelijk is. Het zijn er o.i. drie in volg orde van belangrijkheid gerangschikt: 1, het communisme 2, de kernwapens 3, de onderontwikkelde gebieden. Dat we de dreiging van het wereld- comraunisme voorop hebben gesteld zal, dunkt ons, alleen betwist worden door de communisten zelf en door degenen, die zonder zelf communist te zijn, deze ideologie toch nog altijd beter vinden dan het door hen zo fel gehate „kapi talisme". Voor ons staat het vast, dat het communisme sedert 1945 het grote gevaar is voor de hele vrije wereld en dat dit dus vijand no 1 is, We hebben in enkele artikelen naar onze mening dit onlangs afdoende aangetoond, Moskou en Peking zullen niet rusten voor de hele wereld door het communisme wordt beheerst. En wat dit betekent kan men zich enigermate realiseren als men leest, ziet en hoort van de toestanden achter het IJzeren Gordijn. Wie daar over wi! worden ingelicht, schaffe zich wat literatuur aan over dit onderwerp Dan zal hij ongetwijfeld radicaal gene zen zijn van mogelijkerwijs nog aan wezige bedenkingen tegen ons anti- eonimunisme. Trouwens, de recente en huidige gebeurtenissen rondom Cuba en in India demonstreren overduidelijk de bedoelingen van de Sovjet-Unie en Rood-China, welker leiders zonder eni ge twijfel de rode wereldheerschappij op hun program hebben staan en slechts ffl hun tactiek enigermate verschillen. De juistheid van ons vooropstellen yan het communisme als hoofdprobleem IS niet moeilijk te bewijzen. Wanneer Rusland een norm.ale staat was zonder speciale ideologie en wanneer in China fsjan-kai-sjek nog regeerde was het communisme in de wereld ongetwijfeld toch een gevaar, maar omdat het dan Seen georganiseerde oorlogsmachinerie achter zich had van twee reuzenstaten zou het niet zulk een dodelijk gevaar oetekenen. Het vraagstuk van de kern wapens ware dan ook veel eenvoudiger «inder het vrije westen al te veel te Idealiseren kunnen we toch wel aan- 'lemen, dat de landen, die over kern wapens beschikken, deze nimmer zou- '^en gebruiken. Men kan hiertegenover stellen, dat het toch maar de Ameri kanen zijn geweest, die tot dusver als tiigen in een oorlog atoombommen nebben gebruikt, n,l, in 1945 tegen Ja- Pan Laten we echter niet vergeten, dat de tweede' wereldoorlog het vrije Westen evenzeer strijd voerde tegen een aictatoriale ideologie, die allen bedreig' HAZET FABRIEKEN ZEVENBERGEN ook, die de vrijheid en de godsdienst bedreigen en daardoor ook het gebruik van de meest radicale verdedigingsmid delen nodig maken. De reden, waarom de kernwapens zo werden en worden geperfectioneerd zit louter in de controverse tussen de vrije en de niet-vrije wereld. De wedloop in de vervaardiging van steeds zwaarder A- en Hi-bommen berust op de agres siviteit van het communisme enerzijds en de noodzaak van doeltreffende de fensie van de vrije wereld anderzijds. Denkt men een ogenblik Sovjet Rusland en Rood-China weg, dan zou het atoom gevaar veel van zijn dreiging verliezen. Thans in de toekomst kunnen we niet kijken is het in elk geval zo, dat het kerrrwapenprobleem zulk een angstwekkend aspect heeft gekregen enkel en alleen doordat er communis tische agressoren bestaan, die minder scrupuleus zijn in het gebruik hunner wapens dan het beschaafde Westen. Intussen is het vraagstuk van de kern wapens, hoewel zeer verscherpt door het bestaan van tv/ee communistische groot machten, op zichzelf voor de wereld ook een beangstigend probleem, dat ieder een bezighoudt. De aanwezigheid van wapens, die in staat zijn bij een con flict de bevolldng van hele wereldste den en zelfs van grote gebiedsdelen uit te roeien, beklemt de mensheid steeds meer. De vernietigende werking ervan en de nawerking in de vorm van radio- aktiviteit zijn van die aard, dat de bur gerbevolking van alle landen erbij be trokken is, zelfs van de neutralen. Ook dit is dug een vraagstuk van de eerste orde. Als derde wereldprobleem noemden we dat van de onderontwikkelde gebie den. Op zichzelf beschouwd is het reeds van grote importantie, maar ook dit vraagstuk moeten we tevens bezien in het licht van de tegenstelling-Oost-west Indien deze er niet was, zou het even zeer een ontzaglijk moeilijke opgave zijn om hieraan met succes iets te doen, maar door de activiteiten van het we- reldcommunisme wordt het veel ge vaarlijker dan het al is. Naar schatting leeft de helft a twee-derde van de we reldbevolking onder het noodzakelijk bestaansniveau en lijdt honger en ge brek. Wij kunnen ons dat in onze wel vaartsstaat niet voorstellen, maar niet temin is het zo. Het ligt voor de hand, dat deze volken een prachtig operatie terrein vormen voor het communisme, dat van deze ellende dan ook een dank baar gebruik maakt om overal dit hon- gerproletariaat op te zetten tegen het rijke Westen, Ook hier ligt dus een pro bleem van wereldform.aat, dat steeds meer onze aandacht vraagt, Aan het eerste van onze drie punten hebben we onlangs enkele artikelen ge wijd. We stellen ons voor ook de andere twee ietwat uitvoerig te behandelen en hopen dus spoedig een begin te maken met een serie over de kernwapens en de gehele daaraan verbonden problema tiek. ---------O--------- „Die ons uit zo grote dood verlost heeft en nog verlost, op Welken wij hopen, dat Hij ons nog verlossen zal." (2 Korinthe 1 10) II Het maakt wel een groot verschil, gel, lezers, hoe en waarom men in groot ge vaar voor het leven geraakt. Velen springen roekeloos met hun gezondheid om, zijn waaghalzen en roekeloze men sen, die hun gezondheid en zelfs hun leven in de waagschaal stellen voor een verwelkelijke krans en menselijke eer, O, hoe dv/aas is de mensheid, om hier aan hun gaven en goederen op te offe ren. Hoe vervreemd is ook het Neder landse volk, in brede geledingen van de vreze Gods, dat zij opgaat in sport- verdwazing en bewieroking van de mens-in-zijn-waan. Want wat is de mens, wat is in hem te prijzen, dat God hem zoveel gunsten wil bewijzen. Goed, de gezondheid moge dan niet de groot ste schat zijn, maar het is toch wel een bijzondere gave, geheel onverdiend, en om het lichaam in gevaar te stellen, en daarmee het eeuwig zieleheil, o het ge tuigt van snode ondank en blinde eigen waan. Maar ook op minder in het oog val lende wijze,' is ieder mens van nature bezig de gaven Gods in het tegendeel te verkeren. Zoal niet opzettelijlt dan toch onnadenkend, en daarom diep-zondig, gaat hij de grenzen van zijn bevoegd heid overschrijden. Hij gaat de gaven en krachten, van God geschonken, in het tegendeel verkeren; of.hij mis bruikt die gaven in dienst der zonde. De god-dezer-eeuw die de zinnen verblindt verguldt lietgeen de wereld aanbiedt, en grijpt naar middelen om de mens als hoogste doelwit de genieting zijner zin nen te doen najagen. Hij moge dan nog zo kerks, ja godsdienstig willen zijn, toch stelt hij niet zijn ziel én lichaam beide tot een Gode welbehagelijke offe rande. Neen, de ziel moge voor God, voor de eeuwigheid van betekenis zijn, de arme mens denkt, dat het lichaam hem-zelf toebehoort, en dat hij met en in en door het lichaam doen mag, het geen hijzelf verkiest. En zo knoeit men in het heilig iiuwe- lijk. Zo verknoeit men de schoonste ga ven Gods. Zo werkt men op allerlei ma nier, om de lusten van het huwelijk te genieten, en de z.g.n. „lasten" te voor komen.- Ook op dit punt gaat chr. Ne derland verre van vrij-uit. Met de stij ging der welvaart, schijnt wel een moedwillig verlaten van de geboden des Heeren te zijn gegeven. O, in welke ge varen begeven we ons niet, als we al leen de ziel, het innerlijke voor God willen reserveren, en ons lichaam, en alles wat daarmee verband houdt, me nen te mogen gebruiken of misbruiken naar eigen wens en willekeur. Binnen kort gedenken we weer de totstandko ming van de oude, trouwe Heidelberger,, om met vader Kohlbrugge te spreken (1563 1963. Wat beleden die godvruch tige vaderen, op de eerste vraag, wat des christens enige troost in leven en in sterven behoort te wezen,: „Dat ik, met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijns maar mijns getrou wen Zaligmaker eigen ben!" De Ver losser heeft de Zijnen niet alleen naar hun ziel, maar ook naar het lichaam vrijgekocht uit de tyrannie des satans. En daarom schrijft de apostel Paulus in Romeinen 6, dat de gelovigen hun le den niet mogen stellen „der zonde tot wapenen der ongerechtigheid, maar stelt uzelf Gode als uit de doden le vend geworden zijnde, en stelt uwe le den Gode tot wapenen der gerechtig- lieid" (vs. 13). Ja, dezelfde man Gods wekt ertoe op, om hetzij dat wij eten, hetzij dat wij drinken, hetzij dat we iets anders doen, wij het hebben te doen „tot eer van God"; en hij vraagt, in verwon dering, aan de Korinthiërs, Weet gij niet dat uwe licham.en zijn tempelen.des Heiligen Geestes. Ziehier dan in enkele trekken, de verstrekkendheid van de verlossing, die in en door Christus Jezus is. ds. J. V, d. Haar In de dinsdag j.l. gehouden vergade ring van de Kamer van Koophandel te Dordrecht heeft men stilgestaan bij de economische ontwikkeling van Goeree Overflakkee. Dit naar aanleiding van besprekingen die zijn gevoerd door een deel van het bestuur op het raadhuis te Midd.elharnis waarbij naar voren kwain dat Flakkee tot probleeingebied diende te worden verklaard, zoaardoor de ontwikkeling veel soepeler zou plaats vinden, omdat nu alles buiten de be stuurlijke organen van de belangheb bende gemeenten e.a. organen wordt be paald. Uit dit gesprek Icwam in de K. v. K. naar voren, dat door de regering, pro vinciale planologische dienst en door G.S. plannen worden voorgelegd, die al in een zover gevorderd stadium ver keren, dat van enige medezeggenschap MUZIEKHANDEL MIDDELHARNIS de, Waarvoor nu het communisme in de plaats getreden is. Het zijn de dictatu ren der grote landen, van welke soort De Japanse premier Hayato Ikeda en zijn echtgenote zijn woensdagochtend voor een driedaags bezoek aan Nederland op de luchthaven Schiphol aange komen. Zij werden verwelkomd door het echtpaar de Quay. Foto: V.l.n.r.: Mevr. Ikeda, een dochter van de Japanse eerste minister, premier Ikeda, pre mier de Quay en mevr. de Quay. van de besturen geen sprake meer is. Vooral bij woningbouw komt dit uit, financiering, bouwcapaciteit, arbeids- capaciteit enz, wordt vaak ongebruikt gelaten. Werken, die door aannemings bedrij ven op het eiland direct zouden ko men worden uitgevoerd, blijven door uniforme behandeling van het rijks- goedlteuringsbeleid, te lang onuitge voerd, met gevolg, dat bouwvakarbei ders elders emplooi zoeken. Er is een vrij latent arbeidspotentieel aanwezig, veel a;rbeiders moeten nu buiten het eiland werk zoeken. Daar om werd aangedrongen Flakkee tot probleemgebied te verklaren, vooral ook omdat bij een teruglopende conjunctuur de pendelaars de dupe worden en men met een groot arbeidsoverschot zal ko men te zitten. Er werd op gewezen dat er vele mo gelijkheden zijn tot industrievestiging, in de toekomst kan men verzekerd zijn van goed geschoolde werkkrachten om dat de Technische School te Middelhar- nis door 450 leerlingen wordt bezocht en de huidige bedrijven het aantal ge diplomeerden niet kan opnemen. Wel wil men Flakkee agrarisch houden, ves tiging van klein-industrie is echter no dig om een vlotte ontwikkeling moge lijk te maken. Bij de discussie kwam naar voren dat de streek zelf op het punt van indus trialisatie dilligent moet zijn; de Kamer van Koophandel zal verder medewer king verlenen voor een grotere woning toewijzing van dit eiland. VOOR BETER fj 1^'^-----NAAR DE MIDDELHRRNISrTEL:Z3Z8 De P,T,T, staat ook dit jaar weer voor de opgave in de periode van 26 no vember tot 4 december een aantal post pakketten en briefpakjes te verzenden, dat tweemaal zo groot is als normaal. De P,T,T, verwacht, dat het aantal te behandelen binnenlandse postpakket ten in de dagen voor Sinterklaas onge veer 900,000 zal bedragen. Een tijdige overkomst en bestelling kan in deze drukke dagen alleen wor den gegarandeerd, indien de afzenders hun Sint Nicolaaspakketten en -pakjes uiterlijk donderdag 29 november ter post bezorgen. Onder geweldige belangstelling is don derdagmiddag het stoffelijk overschot van het hoofd van de School met de Bijbel te Somm^elsdijk, de heer J. W. Koramers ten grave gedragen. Voor het schoolhuis vormde zich de begrafenis stoet, een onafzienbare rij auto's met familie, schoolbestuur, personeel, colle ga's en talrijke vrienden, met daar ach ter een klas schoolkinderen uit de hoog ste klas. Op de hoeken van de straten hadden zich honderden belangstellenden opgesteld om de laatste gang van „meester Kommers" gade te slaan' vjaaruit wel bleek hoez.eer de overlede ne algemeen geacht en bemind was. Op de begraafplaats aangekomen bleek de aula de vele aanwezigen niet te kunnen bevatten. Allereerst werd daar het woord gevoerd door de voor- ziter van het schoolbestuur de heer H. V. d. Doel die op de kortstondigheid van het leven wees, daar meester Kom mers zaterdagmiddag nog bij hem was om enige zaken af te doen en zondag avond reeds was overleden. Spr. wees op de noodzakelijkheid wanneer deze tabernakel soms onverwachts af gebroken wordt, hoe nodig het is een gebouw bij God te hebben, eeuwig in de hemelen. Spr. releveerde dat mees ter Kommers 17 jaar onderwijzer van de school is geweest en het voor het bestuur geen waagstuk was om hem daarna als hoofd te benoemen, wat hij 8 jaar is geweest. Hij heeft al die jaren de kinderen niet alleen maatschappelij ke deugden bijgebracht, maar vooral ge wezen op de enige Naam die onder de hemel is gegeven tot zaligheid. Spr. was dankbaar wat de Heere de school in meester Kommers geschonken heeft. Hij sprak daarna troostwoorden tot mevr. Kommers en de kinderen; hij wenste hen toe dat God hun Man en Vader zal zijn en zij in deze droeve omstandigheden kunen zeggen: „Wat God doet, dat is welgedaan." Tot de kinderen zei spr. dat zij vroeg de Heere zouden zoeken terwijl Hij te vinden is. Vervolgens voerde de heer Edewaard (hoofd V. d. Gr. v. Pr. School) als oud- coUega namens de collega's het woord en ook als secr. van de Prol Chr. On- derw. Vereen, en namens de Inspec teur. Spr. wilde in het aangezicht van de dood niet aan mensvergoding doen, maar kon toch niet nalaten de overle dene te schetsen als een trouw vriend, iemand van strikte eerlijkheid en ge dreven door een sterk rechtvaardig heidsgevoel, voor wie alle collega's gro te waardering hadden. Als bestuurslid van de P.C,0,V, schetste hij hem als een doelbewust en principieel lid. Met ijver heeft hij 20 jaar deel uitgemaakt van het bestuur, waarvan 10 jaar als secretaris. Voorts sprak hij woorden van deel neming als vriend, namens de colle ga's en Inspecteur Molenaar, die niet aanwezig kon zijn, waarbij hij het een troost noemde voor de nabestaanden dat zij niet behoeven te treuren als de genen die geen hoop hebben, daar hij nu zijn vermoeide licliaam heeft afge legd en mag juichen voor de troon Gods. Ds. Muntingh die ook het sterfhuis had geleid zeide er niet veel woorden aan toe te willen voegen, maar de overledene te laten spreken uit het Woord Gods waaruit hij zoveel troost gehad heeft n.l. uit Ps, 91, wat ook op de rouwbrief vermeld staat: Die in de schuilplaats des Al- lerhoogsten is gezeten, zal vernachten in de schaduw des Almachtigen. Spr. las deze Psalm voor en beklemtoonde dat wie in deze schuilplaats toevlucht vindt er nooit meer uit kan vallen; toevlucht in moeite, zorg, ziekte, toe vlucht zelfs tegen de dood. Meester Kommers was hierin gebor gen; wij brengen nu zijn stoffelijk over schot ter aarde, maar zijn ziel leeft eeuwig bij Jezus, die ook voor hem Zijn bloed heeft gegeven. De kinderen wekte spreker op even als meester Kommers bij Jezus schui ling te zoeken want die tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. Ds. Mun tingh las daarna de Geloofsbelijdenis en bad het Onze Vader. Daarna werd de kist naar de groeve Het hoofd van de School met de Bijbel te Sommelsdijk, „meester" J. W. Kommers, zoals wij hem ge kend hebben, zittend aan zijn bu reau in de bestuurskamer van de school. gedragen. De graven waren met sneeuw bedekt, maar de zon scheen helder en het was bladstil. Toen allen zich rond om de open groeve hadden geschaard zongen de kinderen uit Ps. 89: „Gedenk o Heer, hoe zwak ik ben hoe kort van duur" en daarna door de aanwezigen uit Ps. 27: „Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven." Een zwager van de over ledene dankte daarna met een toepas selijk woord voor de eer. Het was een ontroerende plechtigheid die niet naliet op de vele aanwezigen indruk te maken. Speciaal in hei opmaken van B. T. d. yEEB Telefoon 2682 Westdyk <6 MIDDELHABNIS Van zaterdag 24 november v.m. 12 uur t.m. maandag 26 november v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter Wieringa, telef. 2090, Middelharnis. Dirksland-Herkingen-Melissant: Dienst heeft dokter Elvé, tel, 01877- 262, Dirksland. Oost-Flaïcfcee; Dienst heeft dokter Voogd, telefoon 01874-259, Oude Tonge en dokter Bou- man, tel. 01871-269, Stad aan 't Ha ringvliet. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft de heer Terlouw, dieren arts te Middelharnis, tel. 2357. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 25 nov hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips- land en Oud Vossemeer dienst dokter A. A. Kugel, tel. 01662-400, Poortvliet en dokter J. Vermet, tel. 01676-415, Nieuw Vossemeer. Een vijftienjarige jongen met ver lof uit een strafinrichting, heeft een elfjarige knaap ernstig ge stoken naet een mes!. Het voorbeeld van soortgenoten. Het staat „stoer" om een stiletto bij je te hebben. Het staat stoer om eens een moord te plegen of om een op niets bedachte bur- geres op straat aan te randen. Het staat stoer om.... Er is zo veel, dat stoer staat en misdadig is. Een flinke waarschuwing schijnt er niet meer van de mil de straffen uit te gaan. Wie in een opvoedingsgesticht zit, krijgt gewoon met het week-end verlof om ergens anders een vriendje een doodsteek te gaan geven. Veel problemen in één: de be smetting van de misdaad, de mil de bestraffing, het zachtzinnige experimenteren met jeugdige mis dadigers, het met verlofzenden van wie hiervoor nog niet, en misschien wel nooit geschikt is. De maatschappelijke orde vraagt meer praktische strengheid en minder theoretische mildheid. (Uit „Burgerrecht").

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1