Zwart-wit denken
UitLreiding Rustnuis
„De GoeJe Ree" te SonnnelsaiJK
Aanbouw van vleugel met 20 kamers
Flinke aanvoer op Zuidlaarder paardenmarkt
Messenstekerij
bij het niet laten
passeren
F! C KORTEHEG sZOON
BERNARD&ZN.
He publiciteits-
waarde van
Ëilanden-nieuws
jVleditatie
No. 3131
Chr. STRÉEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
VOOR BETER
NAAR DE
Voor platen en
platenspelers
Oude Tonge
Fruitmanden en Fruitbakjes
„tD© ^ruitcentrale"
Uitgestorte liefde
35e jaargang
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Een opmerkelijk verschijnsel in de
na-oorlogse tijd is de steeds toenemen
de neiging bij intellectuelen, speciaal bij
een zeker soort theologen en hun geest
verwanten, om scherp af te geven op
degenen, die gewoon zijn in de vele
godsdienstige, kerkelijke, politieke, in
ternationale, maatschappelijke en an
dere problemen een positief pro- of con
tra-standpunt in te nemen. Het is mo
de geworden om deze z.g. zwart-wit-
denkers te beschouwen als oppervlak
kige en weinig intelligente wezens en
ze te beschuldigen van een ongeoor
loofde simplificatie van de moeilijke
vraagstukken, waarvoor wij op allerlei
gebied telkens weer worden geplaatst.
In hun requisitoir stellen zij, dat deze
of-of-denkers de dingen veel te een
voudig zien, niet tot de kern van de za
ken doordringen, zich niet bewust zijn
van het relatieve in al het aardse en
menselijke en daarom veel te haastig en
te gemaltkelijk partij kiezen. Zij menen,
dat men nimmer voor honderd per
cent ergens vóór of tegen kan zijn, maar
dat het noodzakelijk is meer genuan
ceerd en gereserveerd te denken en te
concluderen. Niets is geheel goed of ge
heel slecht, niets is geheel waar of on
waar. Dikwijls moet een antwoord lui
den: ja en neen. En daarom zijn deze
mensen èn-èn-denkers. Althans zo
schijnt het in theorie.
Nu is het een onweersprekelijk feit,
dat de mens in zijn leven onophoudelijk
voor een bepaalde keuze wordt gesteld.
Hij ziet namelijk aUerlei tegenstellingen
Hij moet kiezen tussen Christendom en
atheisme, tussen katholicisme en pro
testantisme, tussen rechtzinnig en vrij
zinnig, calvinisme en barthianisme, dic
tatuur en democratie, communisme of
anti-communisme, socialisme of „kapi
talisme", bewapening of ontwapening
enz. enz. Hij moet kiezen tussen de
openbare en de christelijke school voor
zijn kinderen en voor zichzelf tussen de
diverse politieke partijen of de vak
bonden. In allerlei kwesties zal hij
wanneer hij bewust leeft en vooral als
hij in enigerlei opzicht leiding moet ge
ven positie moeten kiezen: de Nieuw
Guinea-kwestie, de koude oorlog, het
rassenvraagstuk, het probleem-Cuba
etc. Er is geen eind van.
Degenen, die krachtens hun opvatting
van het waarheidsprobleem en hun in
zicht in de eisen der logica van mening
zijn, dat men beslist niet mag denken
in een zwart-wit-schema men zou
kunnen zeggen, dat ze het grijs prefe
reren schijnen dus wel grote moeite
te hebben om in alle voorkomende pro
blemen een positief en praktisch bruik
baar standpunt in te nemen. Hun denk
wijze is de consequentie van de dialec
tische redeneertrant, die ze als de enig
juiste beschouwen. Zij vinden, dat men
niet één gedachtendraad rechtlijnig
moet uitspinnen, maar dat men als in
een dialoog bij het denken moet uitgaan
van twee polen. Het waarheidsprobleem
is zo complex, menen zij, dat er voor de
diepste problemen geen rechtlijnige op
lossing te vinden is. Deze dialectiek is
in wezen niet nieuw. Reeds Plato begon
ermee in zijn „Dialogen". De duitse fi
losoof Hegel heeft ze uitgewerkt, iVIarx
paste ze toe op zijn historisch materia
lisme en in de theologie zijn Barth en
Brunner er de representanten van. Het
zijn met name de theologen, die tegen
woordig met hun dialectische methoden
alle vastigheden radicaal ondermijnen.
En helaas worden steeds meerderen,
vooral onder de intellectuelen, door hun
benaderingswijze der problemen be
koord.
Die strijders tegen „zwart-wit" zijn
de mannen, die dwepen met „het ge
sprek". Geen tegenstelling zo groot, of
ze denken die door een dialoog te ver
kleinen of op te lossen in een synthese.
Ze voeren theologische gesprekken tus-
NHRD nl
MJDDELHRRNiS> TEt.Z3Z8
sen de modaliteiten, kerkelijke tussen
de diverse kerken. De Hervormde mid-
denorthodoxie is er weg van. Ook het
gesprek met Rome is zeer in trek. De
Wereldraad van kerken is in zijn geheel
op dit systeem gebaseerd. En ook In de
politiek denkt men er iets mee te be
reiken.
De dialectic! gaan zelfs zo ver, dat
ze menen met het communisme tot een
vruchtbaar gesprek te kunnen komen.
Mannen als Barth menen, dat de kerk
niet mag kiezen tussen Oost en West,
want het communisme heeft volgens hen
ook constructieve ideeën. Dr. Meertens
verklaarde in „In de Waagschaal" (re
dacteur o.a. Berkhof en Miskotte!): „Het
communisme is conqruent met het
christendom en het humanisme". Prof.
De Graaf meent dat de Russisclie kerk
niet anti-communistisch is, maar ook
niet beïnvloed door zijn ideologie. Prof.
Röling, een dialectische jurist heeft
eveneens meestal meer kritiek op het
Westen dan op het Oosten. En de be
faamde jeugdpredikant Ds. H. A. Vis
ser, die de jongeren al jarenlang pro
beert rijp te maken voor allerlei „door
braken", schreef onlangs: ,,De Commu
nisten zijn in werkelijklieid minder
„erg" en de kerkmensen minder „goed"
Al deze heren vinden dat er een basis
is voor een gesprek met het communis
me en deze zou bestaan uit het stre
ven naar gerechtigheid aan beide zijden!
Volgens hen moet men zich positief in
stellen ten opzichte van 't communisme
en zijn aanhangers als gesprekpartners
accepteren. Zo moet de dialoog met
Moskou worden gezocht. Men mag de
wereld niet opsplitsen in twee machts
blokken, het ene goddelijk en het ande
re duivels. Bij een conflict is recht en
onrecht bij beide aanwezig.
Het merkwaardige bij al deze dialoog
propagandisten is echter, dat ze sterk
de indruk geven, dichter bij „links" dan
bij „rechts" te staan. Men vindt onder
hen menigeen, die de allures vertoont
van een crypto-communist. Wij vinden
deze dialectic! zeer gevaarlijke mensen,
omdat ze letterlijk alles relativeren, ook
hun normen. Men lette er eens op, dat
hun kritiek zich praktisch steeds richt
op het Westen, doch zeer fluwelig is
t.a.v. het Oosten. Hun denksysteem leidt
ertoe, dat ze in botsing komen met alle
stromingen en personen, die gewoon
zijn rechtlijnig te redeneren, die vanuit
één bepaald grondbeginsel en vaste
normen denken en dus niet verschillen
de gedachtenreeksen elkaar laten door
kruisen, m.a.w. die zich niet kunnen
vinden in het heen-en-weer-geredeneer
der dialectici. Met ouderwetse calvinis
ten kunnen ze dus niets beginnen, theo
logisch noch politiek. Vooral in kerke
lijke kringen is de verwarring schrik
barend. De haren rijzen ons somwijlen
te 'berge bij het lezen of horen van de
stellingen, die vooraanstaande theolo
gen tegenwoordig in geschriften of op
conferenties debiteren. Tegenstellingen
die vanouds fundamenteel waren, wor
den weggevaagd. Geen enkele antithese
mag meer bestaan. Alles moet in een
hogere synthese worden opgelost:
recht- en vrijzinnig, Rome en Dordt,
socialisme en christendom. We hebben
nu al christensocialisten, wie weet ko
men er ook nog christencommunisten!
't Is alleen maar jammer, dat Moskou
slechts de monoloog kent.
Maar is het dan toch niet zo, dat vele
zaken hun pro- en contra hebben? In
derdaad. Neem het probleem dictatuur
of democratie, socialisme of kapitalis-
fc^SSBiaisÈiS^iSïiVïïïyiS:;
me, het Nieuw-Guinea-vraagstuk. Een
bepaalde soort dictatuur kan nodig zijn
en er is ook een valse democratie. Het
socialisme heeft ook wel wat op zijn
credit en het kapatilisme veel op zijn
debet staan.. Er is dus tot op zekere
hoogte plaats voor genuanceerd denken.
Vanuit een wetenschappelijk oogpunt is
dit ook geboden. Maar tenslotte moe
ten alle problemen en verschijnselen
getoetst worden aan vaste normen. Die
vinden wij in de Schrift. En daarin zegt
Christus: „Wie niet vóór Mij is, die is
tegen Mij". Dat is zwart-wit in hoogste
instantie! Het Woord Gods beslist in za
ken van pro of contra. En v/ie dan niet
ziet, dat het atheïstisch communisme
een anti-christelijke macht is, die is tocli
geestelijk wel totaal kleurenblind. De
Bijbel spreekt van Christus en ook van
de Antichrist. Voor ons gaat er dus om
de anti-christelijke machten bij het licht
van Woord en Geest te leren onderken
nen en daartegen radicaal positie te kie
zen. Op dit punt kan men niet rechtlij
nig genoeg redeneren.
Wellicht zijn er onder onze lezers, die
de schrijver van deze hoofdartikelen t'.
rechtlijnig vinden en daardoor te apo
dictisch in zijn beweringen. Het zij zo!
Wij geven de verzekering, dat wij zeer
goed in staat zijn tot genuanceerd den
ken en dit zo nodig ook doen vóór we
aan een bepaald artikel beginnen. Men
vergete echter niet, dat de politici en
journalisten hef grote publiek, de bre
de massa, niet kunnen lastig vallen met
een ingewikkelde redenering, die het
in verwarring brengt en die velen niet
kunnen volgen. Zij moeten komen met
conclusies, anders is er van leiding ge
ven geen sprake. Genuanceerd denken
is goed voor de studeerkamer, maar de
praktijk eist richtlijnen en stelt telkens
weer voor een bepaalde keus. Het rela
tivisme is de dodelijke ziekte van de
tegenwoordige tijd. En daarom ver
werpen wij met kracht de moderne dia
lectiek, die als God het niet ver
hoedt de ondergang wordt van kerk
en staat.
MUZIEKHANDEL
lUIDDELHARNIS
Het Rusthuis voor bejaarden „De Goede Ree" te Sommelsdijk zal een grote uit
breiding ondergaan; aan de Noordkant (achterzijde naar de woning van de heer
A. Mijs) zal n.l. een nieuwe vleugel worden aangebouwd met twintig flinke
éénporsoonskamers. De bouwvergunning is reeds aanwezig, het ontwerp
wacht nog op goedkeuring van het ministerie van Volksgezondheid, maar de
aanbesteding heeft reeds plaats gehad. De bouw is onderhands gegund aan
aannemer, C. Kroos te Middelharnis, men hoopt er in de maand november mee
te beginnen. Er zijn voorts nog andere plannen aanhangig n.I. de huidige zie-
kenvleugel uit te breiden tot 30 bedden.
P!i5iS;5^S5SvS^S^iSiSsSS^li55S^)^^i5^£^S^^^^s£^
Sinds de stichting van het Rusthuis
„De Goede Ree" te Sommelsdijk door
12 Herv. diaconieën in 1953, heeft dit
bejaardentehuis zijn doeltreffendheid
wel bewezen. Meende men van pu
blieke zijde dat het grote gebouw nooit
gelieel bevolkt zou worden, er bleek
binnen enkele jaren reeds een wacht
lijst te moeten worden aangelegd, die
steeds meer namen kreeg te zien en
thans niet minder dan 75 aanvragen be
vat. Het bestuur heeft bij de opzet de
volgende berekening gemaakt: de lan
delijke behoefte aan bejaardenverple-
ging bedraagt Vk van de bevolking;
voor Goeree Overflakkee heeft men
hiervan de helft genomen, dus een half
procent op ruim 30.000 zielen, wat
neerkwam op 150 bedden. Al dacht men
dus dat de opzet te groot was, de prac-
tijk heeft geleerd dat het nog aan de
lage kant is geweest, gezien de lange
wachtlijst van gegadigden.
Méér eenpersoonskamers
De toenemende vraag naar eenper
soonskamers noopte het bestuur tot uit
breiding; zoals bekend mag' worden
geacht bevat dit rusthuis voor het me
rendeel 2-persoonskamers. Het huidige
bouwvoorschrift van nieuwe bejaar
dentehuizen schrijft 7"/o 2-per,soonska-
mers en 93''/o éénpersoons voor.
De nieuwe vleugel waarvan hiernaast
een perspectief tekening is geplaatst
zal twee lagen van tien kamers bevat
ten; in totaal dus 20 force eenpersoons
kamers van 4,20 bij 3.50 m. nuttige
woonruimte. ledere kamer bevat een
toilet, wasgelegenheden en garderobe
kast, in de zitkamer een opklapbed. De
deuren zijn op 1.03 m breedte gemaalst
om zo nodig gemakkelijk met een bran
card te kunnen in- en uitgaan.
Op de tekening is te zien dat de ar
chitect A. van Essen te Voorburg
fraaie uitstulpingen in het gebouw
heeft aangebracht om de schaduwen
op te vangen door de glazen tussen
leden kunnen alle kamei-s profiteren
van de zon. Deze uitstulpingen geven
voor iedere kamerdeur in de gang ook
meer ruimte.
Wanneer deze bouw gerealiseerd is
zal het rusthuis 106 zelfstandige appar
tementen bevatten. De in gebruik zijn
de 2-persoonskamers zijn 4 bij 4 meter
groot; bedoeling is, dat dit van liever
lede één-persoonskamers zullen wor
den, met uitzondering voor gehuwden.
Op deze eenheid is men met dit aantal
kamers aan de grens; met dit maximum
kan men nog juist met de centrale ver
warming e.d. toe. De stichtingskosten
komen op 16.500,per kamer. Een
en ander zal verhoging van tarieven
meebrengen, wat-echter nog nader moet
worden bezien. De Stichting is n.l. self
supporting, zoals vastgelegd in de sta
tuten mag er geen winst op de exploi
tatie worden gemaakt.
De bouwers
Architect is de heer A. v. Essen te
Voorburg; hoofdaannemer de heer C.
Kroos te Middelharnis. Onderaannemer:
fa. C. Boeter en Zn. Sommelsdijk, met
selwerk; schilder fa. Baart Melissant en
F. V. Hulst, Sommelsdijk; aanleg en
verwarming fa. A. v. Buuren, Rotter
dam. Aanleg electriciteit wordt uitge
voerd in eigen beheer.
De bestaande inhoud van de gebou
wen is 14000 m3; bij realisering wordt
dat 22000 m3.
Nieuwe ziekenzaal
Het ligt ook in de bedoeling het be
staande ziekenzaaltje te vervangen door
een geheel nieuwe en uit te breiden
tot 30 bedden. De verzorging van totaal
invaliden neemt steeds toe; de zieken-
vleugel is permanent in gebruik.
Per duizend inwoners wordt gerekend
op 1,5 totaal invaliden, zodat voor ons
eiland met 35.000 zielen 50 bedden no
dig zijn. Het nieuwe paviljoen aan het
Woensdagmiddag 1 uur haastte zich
de 48-jarige landbouwer A. Fase met
zijn zoon rijdend In een Volkswagen
naar zijn land in de polder Battenoord.
In het begin van de Groeneweg wilde
hij een zaaimachine met 2 paarden pas
seren, bestuurd door de ruim 30-jarige
R. Poüemans. Hoewel deze weg 15 dam
men heeft weigerde R. uit te halen;
bijna tot het eind van de weg bleef hij
middenop rijden. Geïrriteerd door het
claxoneren van Fase, kwam P. met ge
trokken mes naar de Volkswagen, rukte
het portier open en stak in onbeiieerste
woede drie maal naar de bestuurder.
Deze bevond zich in de nauwe be
stuurdersplaats in een weinig benij
denswaardige positie. De zoon van Fa
se sprong aan de andere kant uit de
wagen en ontzette zijn vader door met
vuistslagen op de wild met een mes
zwaaiende woesteling te timmeren.
De heer Fase bekwam verwondingen
aan zijn pols en liep schade aan zijn
auto en polshorloge op. Door de politie
is tegen P. procesverbaal opgemaakt.
Van zijn kant beweert P. dat hij vooraf
reeds door de zoon van Fase was af
getuigd.
is dermate groot, dat onze ad
verteerders het onze redaktie
ronduit zeggen, dat ze met hun
aanbiedingen in ons blad steeds
succes hebben.
Over geheel Goeree-Overflakkee
heeft Eilanden-nieuws een der
mate groot aantal abonné's, dat
het vrijwel van huis tot huis ge
lezen wordt.
Aan de inhoud wordt ook de
uiterste zorg besteed; het is een
echt familieblad, dat in de gezin
nen van hand tot hand gaat.
Regelmatig adverteren in het pri
ma verzorgde Chr. Streekblad
Eilanden-nieuws brengt verho
ging van de omzet.
Vraagt onze
advertentie-tarieven I
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEEB
Teletoon 2682 Wratdljk té
BSIDDEIiHARNIS
ziekenhuis te Dirksland bevat 20 bed
den, met de 30 bedden in het Rusthuis
„De Goede Ree" zou voor het eiland
het probleem van verpleging langduri
ge zieken zijn opgelost.
Economisch is deze bouw met de be
staande outillage van verwarmingsca
paciteit e.d. mogelijk. De plannen zijn
er voor in de maak, we hopen hierop
later nader terug te komen.
„Omdat de liefde Gods in onze
harten is uitgestort"
Rom. 5 5
Zonder de uitgestorte liefde in het
hart is alles wat een mensenkind be
tracht in Gods woord verklaard, als een
klinkend metaal en een luidende scliel.
De uitgestorte liefde waar Paulus
over schrijft is dus niet van beneden
naar Boven, maar van Boven naar be
neden. Hij schrijft over de liefde die van
God uitgaat. Die liefde is uit God. Die
uitgaande liefde wordt Gods kerk ge
schonken. De drieënige God bemint zich
zelf met een volmaakte liefde. De liefde
in God is eeuwig. En de uitgaan
de liefde is ook eeuwig. Jeremia
schreef het in hoofdstuk 31 3:
Ik heb u geliefd met een eeuwi
ge liefde. De liefde Gods heeft op
aarde liefdes-voorwerpen. En die liefdes
voorwerpen op aarde zijn. Zijn kinde
ren, Zijn aangenomen kinderen. En deze
neeft Hij bij name genoemd. Dat heeft
Maleachi ons vermeld. Hij schreef: Ja
cob heb ik liefgehad, Jacob, dat wordt
een wonder voor hen die zich op aarde
als Jacob leren kennen. Jacob is te
kermen in zijn Bethel en zijn Pniël, in
2i]n strijd, in zijn vechten om zijn recht
iotdat hij rechteloos onder God, onder-
Snig en de Heere hem een recht schonk
If een ander. Ja, Jacob heb ik liefge
had. Dat is dus liefde keus. Dat is een
onveranderlijke keus.
In het uur van Gods welbehagen
siort Hij de liefde, in het hart van Zijn
volk. De liefde keus is dus openbaar
hier in 't leven. Want die keuze is een
vrije keuze, de liefde valt vrij, souve-
rein. Dit deed David getuigen in ver
wondering, ik was de minste in mijns
Vaders huis. Deze liefde Gods wordt
uitgestort, dat betekent, dat, het een
daad Gods is. De liefde Gods als een
planting Gods openbaart zich in zijn
vruchten. Van nature bezitten wij deze
liefde niet, dan zijn we alleen maar ver
vuld met eigen leifde. Maar de inge
storte liefde Gods gaat dat vernietigen.
De liefde Gods verbreekt het eigen lief
hebbend leven dat maar één liefde kent,
n.l. het koesteren van het eigen ik. De
triumf van de liefde Gods is, dat wij
God gaan liefhebben boven alles en
onze naaste als ons zelf. Het is deze lief
de die Ruth doet kiezen op de grens van
Moab. Het is deze liefde die Mozes doet
kiezen voor God en voor zijn volk. En
heilig actief moet de liefde uit God, lie
ven wat God lieft, en dat is niet wat
voorgewende liefde of aangenomen lief
de. Maar ze is ingestort en ze blijft,
omdat het van God zelf is. Ze wordt ge
oefend langs smartelijke wegen. Toch
triumfeert ze. Deze liefde is sterker dan
de dood, vele wateren zullen dezelve
niet uitblussen. Deze liefde heeft een
zoete vrucht, ze geeft geur van zich af.
Die liefde geur moet elk tot liefde no
pen. Gods kerk moet deze geur ver
spreiden naar buiten, anders dan is de
liefde Gods nooit uitgestort. Deze lief
degeur is dodelijk voor alles wat God
haat. Daarom fluistert Judas in Betha-
nië: deze zalf had duur verkocht kmi-
nen worden. De geur der liefde is voor
Judas onuitstaanbaar. Toch zal ze tri-
umferen als de wereld liefdeloos onder
gaat. Want dan blijft Geloof, hoop en
liefde, doch de meeste van die is de lief
de.
Hier op de aarde wordt ze geoefend.
Hoe? Zie enkele liefdesvruchten ze zijn!
„liefdes overgave, liefdes dienen, lief
des haat, Ilefdesstrijd, liefdes-smart,
liefdeskracht, liefdesoprechtheid.
Liefdes overgave? Hoor, leer mij o
God van zaligheden, mijn leven in Uw
dienst besteden. Ze geeft zich onvoor
waardelijk over. Liefde dienen? Er is
een hartelijke lust om in al de geboden
Gods te leven. Liefdes haat? Ja, liefde
haat, ze haat wat geen God en Christus
mishaagt. God aantast. Zou ik niet ha
ten die u haten? Ik haat ze met een
dodelijke haat. Liefdes strijd? Dat is een
heilige strijd voor Gods zaak, voor Gods
Naam, voor Gods eer. Liefdessmart?
Gods kerk heeft liefdessmart over hun
ongelijkvormigheid. Ze kunnen niet vol
brengen wat de liefde wil, wat de liefde
begeert. Het willen is wel bij mij maar
het goede te doen vind ik niet. Dat geeft
smart. Liefdesla-acht? De liefde heeft
zijn kracht als ze geoefend wordt gelijk
Jozef aan Potifars hof. Liefdesoprecht
heid is opentoaring van de liefdekeus,
ze maakt los van alles, als de Heere
het vraagt. En ze openbaart het liefde-
leven door 't geloof verenigd met hem
die als de liefde gift des Vaders in het
hart geschonken. En de liefde vreugde
doet dan zingen:
God heb ik lief
Want die getrouwe Heer
Hoort mijne stem
Mijn smekingen mijn klagen
Hij neigt zijn oor
'k roep tot Hem al mijn dagen
Hij schenkt mij: hulp
Hij redt mij keer op keer.
:i''-.^'<;f¥!'r^ Kr!r-'^rx^'^-v:«<:-y-:} -v-^sc-iïiifcft'^^iiii^ït'
Dirksland
Ds. P. Blok
De Nederlandse paardenliefhebbers hebben ook op deze derde dinsdag in oktober, zoals ieder jaar hun hart kunnen
ophalen op de befaamde Zuidlaarder Paardenmarkt, waar flinke aanvoer was. De foto toont er de gezellige drukte
ondanks de verregaande mechanisatie in de Nederlandse landbouw heeft de markt nog weinig aan belang ingeboet.