Zwart-wit denken UitLreiding Rustnuis „De GoeJe Ree" te SonnnelsaiJK Aanbouw van vleugel met 20 kamers Flinke aanvoer op Zuidlaarder paardenmarkt Messenstekerij bij het niet laten passeren F! C KORTEHEG sZOON BERNARD&ZN. He publiciteits- waarde van Ëilanden-nieuws jVleditatie No. 3131 Chr. STRÉEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN VOOR BETER NAAR DE Voor platen en platenspelers Oude Tonge Fruitmanden en Fruitbakjes „tD© ^ruitcentrale" Uitgestorte liefde 35e jaargang PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 2,15 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Een opmerkelijk verschijnsel in de na-oorlogse tijd is de steeds toenemen de neiging bij intellectuelen, speciaal bij een zeker soort theologen en hun geest verwanten, om scherp af te geven op degenen, die gewoon zijn in de vele godsdienstige, kerkelijke, politieke, in ternationale, maatschappelijke en an dere problemen een positief pro- of con tra-standpunt in te nemen. Het is mo de geworden om deze z.g. zwart-wit- denkers te beschouwen als oppervlak kige en weinig intelligente wezens en ze te beschuldigen van een ongeoor loofde simplificatie van de moeilijke vraagstukken, waarvoor wij op allerlei gebied telkens weer worden geplaatst. In hun requisitoir stellen zij, dat deze of-of-denkers de dingen veel te een voudig zien, niet tot de kern van de za ken doordringen, zich niet bewust zijn van het relatieve in al het aardse en menselijke en daarom veel te haastig en te gemaltkelijk partij kiezen. Zij menen, dat men nimmer voor honderd per cent ergens vóór of tegen kan zijn, maar dat het noodzakelijk is meer genuan ceerd en gereserveerd te denken en te concluderen. Niets is geheel goed of ge heel slecht, niets is geheel waar of on waar. Dikwijls moet een antwoord lui den: ja en neen. En daarom zijn deze mensen èn-èn-denkers. Althans zo schijnt het in theorie. Nu is het een onweersprekelijk feit, dat de mens in zijn leven onophoudelijk voor een bepaalde keuze wordt gesteld. Hij ziet namelijk aUerlei tegenstellingen Hij moet kiezen tussen Christendom en atheisme, tussen katholicisme en pro testantisme, tussen rechtzinnig en vrij zinnig, calvinisme en barthianisme, dic tatuur en democratie, communisme of anti-communisme, socialisme of „kapi talisme", bewapening of ontwapening enz. enz. Hij moet kiezen tussen de openbare en de christelijke school voor zijn kinderen en voor zichzelf tussen de diverse politieke partijen of de vak bonden. In allerlei kwesties zal hij wanneer hij bewust leeft en vooral als hij in enigerlei opzicht leiding moet ge ven positie moeten kiezen: de Nieuw Guinea-kwestie, de koude oorlog, het rassenvraagstuk, het probleem-Cuba etc. Er is geen eind van. Degenen, die krachtens hun opvatting van het waarheidsprobleem en hun in zicht in de eisen der logica van mening zijn, dat men beslist niet mag denken in een zwart-wit-schema men zou kunnen zeggen, dat ze het grijs prefe reren schijnen dus wel grote moeite te hebben om in alle voorkomende pro blemen een positief en praktisch bruik baar standpunt in te nemen. Hun denk wijze is de consequentie van de dialec tische redeneertrant, die ze als de enig juiste beschouwen. Zij vinden, dat men niet één gedachtendraad rechtlijnig moet uitspinnen, maar dat men als in een dialoog bij het denken moet uitgaan van twee polen. Het waarheidsprobleem is zo complex, menen zij, dat er voor de diepste problemen geen rechtlijnige op lossing te vinden is. Deze dialectiek is in wezen niet nieuw. Reeds Plato begon ermee in zijn „Dialogen". De duitse fi losoof Hegel heeft ze uitgewerkt, iVIarx paste ze toe op zijn historisch materia lisme en in de theologie zijn Barth en Brunner er de representanten van. Het zijn met name de theologen, die tegen woordig met hun dialectische methoden alle vastigheden radicaal ondermijnen. En helaas worden steeds meerderen, vooral onder de intellectuelen, door hun benaderingswijze der problemen be koord. Die strijders tegen „zwart-wit" zijn de mannen, die dwepen met „het ge sprek". Geen tegenstelling zo groot, of ze denken die door een dialoog te ver kleinen of op te lossen in een synthese. Ze voeren theologische gesprekken tus- NHRD nl MJDDELHRRNiS> TEt.Z3Z8 sen de modaliteiten, kerkelijke tussen de diverse kerken. De Hervormde mid- denorthodoxie is er weg van. Ook het gesprek met Rome is zeer in trek. De Wereldraad van kerken is in zijn geheel op dit systeem gebaseerd. En ook In de politiek denkt men er iets mee te be reiken. De dialectic! gaan zelfs zo ver, dat ze menen met het communisme tot een vruchtbaar gesprek te kunnen komen. Mannen als Barth menen, dat de kerk niet mag kiezen tussen Oost en West, want het communisme heeft volgens hen ook constructieve ideeën. Dr. Meertens verklaarde in „In de Waagschaal" (re dacteur o.a. Berkhof en Miskotte!): „Het communisme is conqruent met het christendom en het humanisme". Prof. De Graaf meent dat de Russisclie kerk niet anti-communistisch is, maar ook niet beïnvloed door zijn ideologie. Prof. Röling, een dialectische jurist heeft eveneens meestal meer kritiek op het Westen dan op het Oosten. En de be faamde jeugdpredikant Ds. H. A. Vis ser, die de jongeren al jarenlang pro beert rijp te maken voor allerlei „door braken", schreef onlangs: ,,De Commu nisten zijn in werkelijklieid minder „erg" en de kerkmensen minder „goed" Al deze heren vinden dat er een basis is voor een gesprek met het communis me en deze zou bestaan uit het stre ven naar gerechtigheid aan beide zijden! Volgens hen moet men zich positief in stellen ten opzichte van 't communisme en zijn aanhangers als gesprekpartners accepteren. Zo moet de dialoog met Moskou worden gezocht. Men mag de wereld niet opsplitsen in twee machts blokken, het ene goddelijk en het ande re duivels. Bij een conflict is recht en onrecht bij beide aanwezig. Het merkwaardige bij al deze dialoog propagandisten is echter, dat ze sterk de indruk geven, dichter bij „links" dan bij „rechts" te staan. Men vindt onder hen menigeen, die de allures vertoont van een crypto-communist. Wij vinden deze dialectic! zeer gevaarlijke mensen, omdat ze letterlijk alles relativeren, ook hun normen. Men lette er eens op, dat hun kritiek zich praktisch steeds richt op het Westen, doch zeer fluwelig is t.a.v. het Oosten. Hun denksysteem leidt ertoe, dat ze in botsing komen met alle stromingen en personen, die gewoon zijn rechtlijnig te redeneren, die vanuit één bepaald grondbeginsel en vaste normen denken en dus niet verschillen de gedachtenreeksen elkaar laten door kruisen, m.a.w. die zich niet kunnen vinden in het heen-en-weer-geredeneer der dialectici. Met ouderwetse calvinis ten kunnen ze dus niets beginnen, theo logisch noch politiek. Vooral in kerke lijke kringen is de verwarring schrik barend. De haren rijzen ons somwijlen te 'berge bij het lezen of horen van de stellingen, die vooraanstaande theolo gen tegenwoordig in geschriften of op conferenties debiteren. Tegenstellingen die vanouds fundamenteel waren, wor den weggevaagd. Geen enkele antithese mag meer bestaan. Alles moet in een hogere synthese worden opgelost: recht- en vrijzinnig, Rome en Dordt, socialisme en christendom. We hebben nu al christensocialisten, wie weet ko men er ook nog christencommunisten! 't Is alleen maar jammer, dat Moskou slechts de monoloog kent. Maar is het dan toch niet zo, dat vele zaken hun pro- en contra hebben? In derdaad. Neem het probleem dictatuur of democratie, socialisme of kapitalis- fc^SSBiaisÈiS^iSïiVïïïyiS:; me, het Nieuw-Guinea-vraagstuk. Een bepaalde soort dictatuur kan nodig zijn en er is ook een valse democratie. Het socialisme heeft ook wel wat op zijn credit en het kapatilisme veel op zijn debet staan.. Er is dus tot op zekere hoogte plaats voor genuanceerd denken. Vanuit een wetenschappelijk oogpunt is dit ook geboden. Maar tenslotte moe ten alle problemen en verschijnselen getoetst worden aan vaste normen. Die vinden wij in de Schrift. En daarin zegt Christus: „Wie niet vóór Mij is, die is tegen Mij". Dat is zwart-wit in hoogste instantie! Het Woord Gods beslist in za ken van pro of contra. En v/ie dan niet ziet, dat het atheïstisch communisme een anti-christelijke macht is, die is tocli geestelijk wel totaal kleurenblind. De Bijbel spreekt van Christus en ook van de Antichrist. Voor ons gaat er dus om de anti-christelijke machten bij het licht van Woord en Geest te leren onderken nen en daartegen radicaal positie te kie zen. Op dit punt kan men niet rechtlij nig genoeg redeneren. Wellicht zijn er onder onze lezers, die de schrijver van deze hoofdartikelen t'. rechtlijnig vinden en daardoor te apo dictisch in zijn beweringen. Het zij zo! Wij geven de verzekering, dat wij zeer goed in staat zijn tot genuanceerd den ken en dit zo nodig ook doen vóór we aan een bepaald artikel beginnen. Men vergete echter niet, dat de politici en journalisten hef grote publiek, de bre de massa, niet kunnen lastig vallen met een ingewikkelde redenering, die het in verwarring brengt en die velen niet kunnen volgen. Zij moeten komen met conclusies, anders is er van leiding ge ven geen sprake. Genuanceerd denken is goed voor de studeerkamer, maar de praktijk eist richtlijnen en stelt telkens weer voor een bepaalde keus. Het rela tivisme is de dodelijke ziekte van de tegenwoordige tijd. En daarom ver werpen wij met kracht de moderne dia lectiek, die als God het niet ver hoedt de ondergang wordt van kerk en staat. MUZIEKHANDEL lUIDDELHARNIS Het Rusthuis voor bejaarden „De Goede Ree" te Sommelsdijk zal een grote uit breiding ondergaan; aan de Noordkant (achterzijde naar de woning van de heer A. Mijs) zal n.l. een nieuwe vleugel worden aangebouwd met twintig flinke éénporsoonskamers. De bouwvergunning is reeds aanwezig, het ontwerp wacht nog op goedkeuring van het ministerie van Volksgezondheid, maar de aanbesteding heeft reeds plaats gehad. De bouw is onderhands gegund aan aannemer, C. Kroos te Middelharnis, men hoopt er in de maand november mee te beginnen. Er zijn voorts nog andere plannen aanhangig n.I. de huidige zie- kenvleugel uit te breiden tot 30 bedden. P!i5iS;5^S5SvS^S^iSiSsSS^li55S^)^^i5^£^S^^^^s£^ Sinds de stichting van het Rusthuis „De Goede Ree" te Sommelsdijk door 12 Herv. diaconieën in 1953, heeft dit bejaardentehuis zijn doeltreffendheid wel bewezen. Meende men van pu blieke zijde dat het grote gebouw nooit gelieel bevolkt zou worden, er bleek binnen enkele jaren reeds een wacht lijst te moeten worden aangelegd, die steeds meer namen kreeg te zien en thans niet minder dan 75 aanvragen be vat. Het bestuur heeft bij de opzet de volgende berekening gemaakt: de lan delijke behoefte aan bejaardenverple- ging bedraagt Vk van de bevolking; voor Goeree Overflakkee heeft men hiervan de helft genomen, dus een half procent op ruim 30.000 zielen, wat neerkwam op 150 bedden. Al dacht men dus dat de opzet te groot was, de prac- tijk heeft geleerd dat het nog aan de lage kant is geweest, gezien de lange wachtlijst van gegadigden. Méér eenpersoonskamers De toenemende vraag naar eenper soonskamers noopte het bestuur tot uit breiding; zoals bekend mag' worden geacht bevat dit rusthuis voor het me rendeel 2-persoonskamers. Het huidige bouwvoorschrift van nieuwe bejaar dentehuizen schrijft 7"/o 2-per,soonska- mers en 93''/o éénpersoons voor. De nieuwe vleugel waarvan hiernaast een perspectief tekening is geplaatst zal twee lagen van tien kamers bevat ten; in totaal dus 20 force eenpersoons kamers van 4,20 bij 3.50 m. nuttige woonruimte. ledere kamer bevat een toilet, wasgelegenheden en garderobe kast, in de zitkamer een opklapbed. De deuren zijn op 1.03 m breedte gemaalst om zo nodig gemakkelijk met een bran card te kunnen in- en uitgaan. Op de tekening is te zien dat de ar chitect A. van Essen te Voorburg fraaie uitstulpingen in het gebouw heeft aangebracht om de schaduwen op te vangen door de glazen tussen leden kunnen alle kamei-s profiteren van de zon. Deze uitstulpingen geven voor iedere kamerdeur in de gang ook meer ruimte. Wanneer deze bouw gerealiseerd is zal het rusthuis 106 zelfstandige appar tementen bevatten. De in gebruik zijn de 2-persoonskamers zijn 4 bij 4 meter groot; bedoeling is, dat dit van liever lede één-persoonskamers zullen wor den, met uitzondering voor gehuwden. Op deze eenheid is men met dit aantal kamers aan de grens; met dit maximum kan men nog juist met de centrale ver warming e.d. toe. De stichtingskosten komen op 16.500,per kamer. Een en ander zal verhoging van tarieven meebrengen, wat-echter nog nader moet worden bezien. De Stichting is n.l. self supporting, zoals vastgelegd in de sta tuten mag er geen winst op de exploi tatie worden gemaakt. De bouwers Architect is de heer A. v. Essen te Voorburg; hoofdaannemer de heer C. Kroos te Middelharnis. Onderaannemer: fa. C. Boeter en Zn. Sommelsdijk, met selwerk; schilder fa. Baart Melissant en F. V. Hulst, Sommelsdijk; aanleg en verwarming fa. A. v. Buuren, Rotter dam. Aanleg electriciteit wordt uitge voerd in eigen beheer. De bestaande inhoud van de gebou wen is 14000 m3; bij realisering wordt dat 22000 m3. Nieuwe ziekenzaal Het ligt ook in de bedoeling het be staande ziekenzaaltje te vervangen door een geheel nieuwe en uit te breiden tot 30 bedden. De verzorging van totaal invaliden neemt steeds toe; de zieken- vleugel is permanent in gebruik. Per duizend inwoners wordt gerekend op 1,5 totaal invaliden, zodat voor ons eiland met 35.000 zielen 50 bedden no dig zijn. Het nieuwe paviljoen aan het Woensdagmiddag 1 uur haastte zich de 48-jarige landbouwer A. Fase met zijn zoon rijdend In een Volkswagen naar zijn land in de polder Battenoord. In het begin van de Groeneweg wilde hij een zaaimachine met 2 paarden pas seren, bestuurd door de ruim 30-jarige R. Poüemans. Hoewel deze weg 15 dam men heeft weigerde R. uit te halen; bijna tot het eind van de weg bleef hij middenop rijden. Geïrriteerd door het claxoneren van Fase, kwam P. met ge trokken mes naar de Volkswagen, rukte het portier open en stak in onbeiieerste woede drie maal naar de bestuurder. Deze bevond zich in de nauwe be stuurdersplaats in een weinig benij denswaardige positie. De zoon van Fa se sprong aan de andere kant uit de wagen en ontzette zijn vader door met vuistslagen op de wild met een mes zwaaiende woesteling te timmeren. De heer Fase bekwam verwondingen aan zijn pols en liep schade aan zijn auto en polshorloge op. Door de politie is tegen P. procesverbaal opgemaakt. Van zijn kant beweert P. dat hij vooraf reeds door de zoon van Fase was af getuigd. is dermate groot, dat onze ad verteerders het onze redaktie ronduit zeggen, dat ze met hun aanbiedingen in ons blad steeds succes hebben. Over geheel Goeree-Overflakkee heeft Eilanden-nieuws een der mate groot aantal abonné's, dat het vrijwel van huis tot huis ge lezen wordt. Aan de inhoud wordt ook de uiterste zorg besteed; het is een echt familieblad, dat in de gezin nen van hand tot hand gaat. Regelmatig adverteren in het pri ma verzorgde Chr. Streekblad Eilanden-nieuws brengt verho ging van de omzet. Vraagt onze advertentie-tarieven I Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEEB Teletoon 2682 Wratdljk té BSIDDEIiHARNIS ziekenhuis te Dirksland bevat 20 bed den, met de 30 bedden in het Rusthuis „De Goede Ree" zou voor het eiland het probleem van verpleging langduri ge zieken zijn opgelost. Economisch is deze bouw met de be staande outillage van verwarmingsca paciteit e.d. mogelijk. De plannen zijn er voor in de maak, we hopen hierop later nader terug te komen. „Omdat de liefde Gods in onze harten is uitgestort" Rom. 5 5 Zonder de uitgestorte liefde in het hart is alles wat een mensenkind be tracht in Gods woord verklaard, als een klinkend metaal en een luidende scliel. De uitgestorte liefde waar Paulus over schrijft is dus niet van beneden naar Boven, maar van Boven naar be neden. Hij schrijft over de liefde die van God uitgaat. Die liefde is uit God. Die uitgaande liefde wordt Gods kerk ge schonken. De drieënige God bemint zich zelf met een volmaakte liefde. De liefde in God is eeuwig. En de uitgaan de liefde is ook eeuwig. Jeremia schreef het in hoofdstuk 31 3: Ik heb u geliefd met een eeuwi ge liefde. De liefde Gods heeft op aarde liefdes-voorwerpen. En die liefdes voorwerpen op aarde zijn. Zijn kinde ren, Zijn aangenomen kinderen. En deze neeft Hij bij name genoemd. Dat heeft Maleachi ons vermeld. Hij schreef: Ja cob heb ik liefgehad, Jacob, dat wordt een wonder voor hen die zich op aarde als Jacob leren kennen. Jacob is te kermen in zijn Bethel en zijn Pniël, in 2i]n strijd, in zijn vechten om zijn recht iotdat hij rechteloos onder God, onder- Snig en de Heere hem een recht schonk If een ander. Ja, Jacob heb ik liefge had. Dat is dus liefde keus. Dat is een onveranderlijke keus. In het uur van Gods welbehagen siort Hij de liefde, in het hart van Zijn volk. De liefde keus is dus openbaar hier in 't leven. Want die keuze is een vrije keuze, de liefde valt vrij, souve- rein. Dit deed David getuigen in ver wondering, ik was de minste in mijns Vaders huis. Deze liefde Gods wordt uitgestort, dat betekent, dat, het een daad Gods is. De liefde Gods als een planting Gods openbaart zich in zijn vruchten. Van nature bezitten wij deze liefde niet, dan zijn we alleen maar ver vuld met eigen leifde. Maar de inge storte liefde Gods gaat dat vernietigen. De liefde Gods verbreekt het eigen lief hebbend leven dat maar één liefde kent, n.l. het koesteren van het eigen ik. De triumf van de liefde Gods is, dat wij God gaan liefhebben boven alles en onze naaste als ons zelf. Het is deze lief de die Ruth doet kiezen op de grens van Moab. Het is deze liefde die Mozes doet kiezen voor God en voor zijn volk. En heilig actief moet de liefde uit God, lie ven wat God lieft, en dat is niet wat voorgewende liefde of aangenomen lief de. Maar ze is ingestort en ze blijft, omdat het van God zelf is. Ze wordt ge oefend langs smartelijke wegen. Toch triumfeert ze. Deze liefde is sterker dan de dood, vele wateren zullen dezelve niet uitblussen. Deze liefde heeft een zoete vrucht, ze geeft geur van zich af. Die liefde geur moet elk tot liefde no pen. Gods kerk moet deze geur ver spreiden naar buiten, anders dan is de liefde Gods nooit uitgestort. Deze lief degeur is dodelijk voor alles wat God haat. Daarom fluistert Judas in Betha- nië: deze zalf had duur verkocht kmi- nen worden. De geur der liefde is voor Judas onuitstaanbaar. Toch zal ze tri- umferen als de wereld liefdeloos onder gaat. Want dan blijft Geloof, hoop en liefde, doch de meeste van die is de lief de. Hier op de aarde wordt ze geoefend. Hoe? Zie enkele liefdesvruchten ze zijn! „liefdes overgave, liefdes dienen, lief des haat, Ilefdesstrijd, liefdes-smart, liefdeskracht, liefdesoprechtheid. Liefdes overgave? Hoor, leer mij o God van zaligheden, mijn leven in Uw dienst besteden. Ze geeft zich onvoor waardelijk over. Liefde dienen? Er is een hartelijke lust om in al de geboden Gods te leven. Liefdes haat? Ja, liefde haat, ze haat wat geen God en Christus mishaagt. God aantast. Zou ik niet ha ten die u haten? Ik haat ze met een dodelijke haat. Liefdes strijd? Dat is een heilige strijd voor Gods zaak, voor Gods Naam, voor Gods eer. Liefdessmart? Gods kerk heeft liefdessmart over hun ongelijkvormigheid. Ze kunnen niet vol brengen wat de liefde wil, wat de liefde begeert. Het willen is wel bij mij maar het goede te doen vind ik niet. Dat geeft smart. Liefdesla-acht? De liefde heeft zijn kracht als ze geoefend wordt gelijk Jozef aan Potifars hof. Liefdesoprecht heid is opentoaring van de liefdekeus, ze maakt los van alles, als de Heere het vraagt. En ze openbaart het liefde- leven door 't geloof verenigd met hem die als de liefde gift des Vaders in het hart geschonken. En de liefde vreugde doet dan zingen: God heb ik lief Want die getrouwe Heer Hoort mijne stem Mijn smekingen mijn klagen Hij neigt zijn oor 'k roep tot Hem al mijn dagen Hij schenkt mij: hulp Hij redt mij keer op keer. :i''-.^'<;f¥!'r^ Kr!r-'^rx^'^-v:«<:-y-:} -v-^sc-iïiifcft'^^iiii^ït' Dirksland Ds. P. Blok De Nederlandse paardenliefhebbers hebben ook op deze derde dinsdag in oktober, zoals ieder jaar hun hart kunnen ophalen op de befaamde Zuidlaarder Paardenmarkt, waar flinke aanvoer was. De foto toont er de gezellige drukte ondanks de verregaande mechanisatie in de Nederlandse landbouw heeft de markt nog weinig aan belang ingeboet.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1