Orgelhandel Bernard demonstreert de ^Eminent 80' PESCH - OUDDORP introduceert de nieuwe Renault-scheiiiiing de R-0 Naaldhakken verboden In 1963 f 172,5 miljoen voor Deltawerken ertsibuien geven voorke aan de kustprovincies Onzichtbaar stoppen Nieuwe methode voor] beproeven^Veiligheidsgordel; automobielen tanden poetsen Uitzonderlfiks klank- kwaliteit van electro- nisck instninieiil flile verzekeringen potplanten M. PRINSEN Ettense Veemarkt Nieuws uil Zeeland Veilingberichten i^ Krachtige, zuinige middenklasser 4 schijfremmen Gesloten koelsysteem A. V. d. Vliet WEERPRAATJE Eerste nachtvorsten zeer vroeg Bruinisse Abonneert U op „Eilanden-nieuws^^ Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" Vrijdag 28 september 1962. Toen op 29 nov. 1960 de „Eminent", liet eerste Nederlandse electronische orgel aan de openbaarheid werd prijs gegeven, was de ontvangst allerwege enthousiast. Intussen is de „Ëminenl 80" op de markt verschenen, een in strument dat de muziekliefhebbers nog meer in vervoering brengt door de uit zonderlijke klankkwaliteit, een respec tabel aantal zuivere stemmen en voor al ook de verassend lage prijs. Deze la ge prijs is mogelijk, doordat het een zuiver Hollands fabrikaat is en er voor heen voor dergelijlïe Amerikaanse in strumenten hoge invoerrechten en ver voerskosten op moesten worden be taald. De firma Bernard muziekhandel te Middelharnis heeft er de vertegen woordiging van en verleent bij aankoop alle mogelijke service, omdat Leo Ber nard hiervoor een speciale opleiding heeft genoten. De „Eminent 80" in stijlvolle teak houten uitvoering is te zien in de show room van de fa. Bernard aan de Voor straat te Sommelsdijk. Het is een 2 klaviers-instrument; bovenmanuaal 43 toetsen; ondermanuaal 41 toetsen, voor zien van ingebouwde 17 Watt Hi-Fi balansversterker, uitgevoerd met 3 luid- Eiprekers. Een uitgebreide Percussion unit welke het gehele klavier omvat, maakt de nagalm regelbaar, waardoor diverse geluidseffecten kunnen worden verkregen. De Eminent 80 heeft geen afgeleide registers. Door een geraffineerd regis- tersysteem is elke combinatie een ver rassing. Door een nieuwe wijze van schakelen heeft men geen last van schakelklik; de klank is verassend aan genaam door het ruimtelijk effect, waar aan de ruimtelijke weergave nog kan worden toegevoegd. Door het ver door gevoerde gedrukte „bedradingssysteem" is de kans op storing tot een minimum i beperkt. Dispositie van de Eminent SO Pedaal: 1. Subbas 16'; 2, Bourdon-16'; 3. Gedeckt 8'; 4. Diapason 8'. Onderklavier: 5. Volume 6. Ac companiment to solo 4'; 7. Horn Diapa son 8'; 8. Dulciana 8'; 9. Tibia 8'; 10 String 8'. Bovenklavier: 11. Principal 8'; 12. Sa- licional 8'; 13. French horn 8'; 14. Trum pet 8'; 15. Clarinet 8'; 16. Flute 8' 17. Oboe 8'; 18. Octave 4'; 19. Salicet 4'; 20'. Clarion 4'; 21. Flautino 2'; 22. Fifteenth 2'; 23. Percussion; 24. Percussion Long, Sustain, Short. Speelhulpen: 2.5 Pedaal volume rege laar; 26. Ruimtelijke weergave regelaar; 27. Vibrato regelaar; 28. Vibrato snel heidsregelaar; 29. Intonatieregelaar; 30. iVlax. volume i-egelaar; 31. Schakelaar; 32. Controlelampje; 33. Voetzwei. Uit deze dispositie blijkt dat het in strument uitnemend geschikt is voor de huiskamer en al blijft het pijporgel de Grote sortering in de kas voorradig. BloemenmacaxSln B. VISKIL Telef. S4S8 Middelharnis Stopzetting verkoop postzegels van Nederlands-Nieuw-Guinea aan filatelistenloketten. De verkoop van de thans in Neder land aanwezige voorraad zegels van Nederlands Nieuw-Guinea welke tot dusverre aan de filatelistenloketten verkrijgbaar waren zal met ingang van 29 september 1962 worden gestaakt. In verband hiermede zullen die fila telistenloketten, die normaliter van 24 t.m. 28 september 1962 niet geopend zouden zijn, op 26 september 1962 ge durende een door de kantoren bekend te maken tijdvak, uitsluitend ten be hoeve van de verkoop van Nieuw-Gui- nea-zegels, worden opengesteld. koning der muziekinstrumenten, is het zeer goed bruikbaar voor een middel matige kerk. De bediening is zeer eenvoudig met en het instrument is geschikt voor het spelen van klassieke, religieuze en po pulaire muziek. De prijs met bank bedraagt slechts 3275,wie eenmaal kennis gemaakt heeft met de mogelijkheden van dit veelzijdige instrument zal geen rust liebben voor men er zelf een in huis heeft! De fa. Bernard is uiteraard be reid U het instrument te demonstreren. Men leze de advertentie elders in dit blad. van al uw kleding. WESTDIJK 34, MIDDELHARNIS TELEFOON (01870) 20 74 Op de veemarkt van woensdag 26 september 1962, werden aangevoerd 94 stuks, waarvan 80 runderen en 14 st. kleinvee. Het aanbod van runderen ruimer met stugge handel en de prijzen aan de lage kant. Het aanbod van slachtvee was matig met slepende handel en de prij zen zeker niet hoger. Prijzen: kalfkoeien 7501150; guste koeien 600—825; kalfvaarzen 700—1000; pinken 400—575; graskalveron 250—400 biggen 4060; lopers 6080; paarden 600—900; vette koeien 2.80—3.00 per ki lo geslacht. ST. MAARTENSDIJK De afd. van de N.C.V.B. hield haar eerste vergadering van dit seizoen. Spreker voor deze avond was dhr. Scheuring met als onderwerp: Bijbel wereldboek." De presd. las ons voor Jacobus 3, waaruit ooli de medidatie was. Na de pauze was er bespreldng over dit onderwerp. Spreker eindigde deze avond inet dankgebed. SCHERPENISSE Kerkdienst. Woensdagavond 3 okt. om 7 uur hoopt voor de Ger. Gem. alhier voor te gaan ds. Zwerus. Coöp. Tuinbonwveiling „Barendrecht Omstreken" G.A. Andijvie: 37—44 aanvoer 28.000 kg. Bloemkool 6: 64—75 8: 50—58 10: 47— 53 aanvoer 25.000 stuks. Winterpeen: 11—14 aanvoer 1.000 kg. Sla I 34—40 II: 10—22 aanvoer 12.000 stuks, Staandglas komk. 75—op: 41—45 60—74: 36—39 50— 59: 30—34 40—49: 25—29 aanvoer 22.000 stuks. Prei: 2731 aanvoer 3.000 kg, Pe terselie: 37 aanvoer 4.000 bos, Stok- snijbonon: 1.101.60 aanvoer 800 kg. Prins, bonen AI: 95—1.08 All: 75—95 aanvoer 9.000 kg. Kroten: 918 aanvoer 400 kg, Rode kool A: 11—19 B: 8—11 aanvoer 20.000 kg, Sav. kool geel: 13— 19 aanvoer 6.000 kg, Sav. kool groen: 20—24 aanvoer 3.000 kg. Tomaten A: 5.30 -6.00 B: 5.20—5.50 C: 4.90—5.40 CC: 3.904.30 aanvoer 1250 bakjes. Spruiten AI: 1.01—1.10 BI: 1.02—1.OS Cl: 70—78 Dl: 80—88 aanvoer 1200 kg, Witlof All: 1.46—1.61 BH: 1.38—1.42 aanvoer 1.000 kg, Uien: 9—21 aanvoer 25.000 kg. Fruit: James Grieve 75op: 6175 70—75: 59—70 65—70: 62—67, Clapp's Favouiite 65—op: 52—55 60—65: 49—53 55—60; 44—48, Beurrc Hardy 70—op: 76—77 65—70: 69—74 60—65: 74—79, Bonne Louise d' Avranche 60op: 70 77 55—00: 61—63 50—55: 48—51, Tr- omphe de Vienne 70op: 7476 65 70: 68—72 60—65: 62—71. Totale aanvoer fruit: 120.000 kg. Voorafgegaan en aangekondigd door een Renault-geluidswagen trok verle den week een lange sliert Renault auto's door liet Flakkeese land. De gelrele uitgebreide Renault model- lenreeks, die een ieder die oog heeft voor Franse elegance en lijn bewon derende blikken afdwingt en die door de alctiviteiten van de fa. Pesch in korte tijd op ons eiland een bekende verschij ning zijn geworden reed in deze „pa rade" mee, terwijl, als grote verrassing in de voorste gelederen de nieuwste creatie, de Renault R 8 aller aandacht trok. Na een periode van weinig nouvau- teiten begon Renault enige jaren gele den met de massafabricage van de be kende Dauphine die in korte tijd door zijn lijn, zuinigheid en comfort de Euro pese markt veroverde en het publiek voor zich won. Nu de strijd om de middenklasse wa gen op zijn hevigst woedt en de automo bilist een zuinige, economische en com fortabele wagen verlangt, eigenschap pen die hij reeds in de „Dauphine" aantrof, komt Renault hieraan ten volle tegemoet door het op de markt bren gen van haar nieuwste schepping de R8. Zowel in- als exterieur zijn sierlijk en smaakvol en er zijn tal van exclu sieve nieuwigheden in verwerkt. Zo is de wagen als eerste wagen in serieproductie voorzien van 4 schijf- remmen, wat viervoudige veiligheid be tekent omdat hierdoor blokkeren en te fel remmen waardoor de wagen zou kunnen slippen wordt uitgesloten, men beschikt dus steeds, ook al zet men de remmen gelijk in volle werking over een soepele en constante remkracht. De nieuwe 48 pk „Sierra" motor met 5 maal gelagerde krukas doet de wa gen snel optrekken tot boven de 125 km per uur bij welke snelheid de wa gen zich uitstekend gedraagt. De R-8 is uitgerust met een volle dig gesynchroniseerde 3 versnellingsbak zodat het schakelen geen enkele moei lijkheid oplevert. Het interieur is een openbaring, de grote voorruit (2y2 m2 raam) geeft een ruim uitzicht en de fauteuils bieden een zeer comfortabele zit, allemaal fac toren die het Renault rijden tot een waar genoegen maken. De achterbank biedt plaats aan 3 vol wassenen. Verder is het interieur smaakvol af gewerkt, opvallend is de grote „garde robe", waar kleren e.d. in de volle Bij de ingang van het ziekenhuis in Liestal, Zwitserland, is een opvallend bord geplaatst, waarvan de bedoeling zondermeer duidelijk is. Ter bescherming van de vloeren is het verboden op naaldhakken te lopen. lengte kunnen worden neergelegd, die nog achter de achterbank is vrijgelaten. De Renault R-8 is zeer zuinig in gebruik, het benzineverbruik is slechts 1 I4V2 km., olieverversen is slechts nodig om de 5000 km., terwijl ook het Nieuwe Renault koelsysteem in deze wagen is toegepast, waar door water en anti-vries bijvullen voor komen wordt omdat deze speciale vloei stof een temparatuur van min 40 gr. Celcius verdraagt. Tevens is de R-8 voorzien van een ideale verwarmingsinstallatie en spe ciale airconditioning waardoor het mogelijk is óf Icoude óf warme lucht de wagen binnen te laten stromen, waar van dan zelfs de richting nog kan wor den bepaald. Opvallend is ook do soepele wend baarheid, en de liorte draaistraal waar door de wagen als een veertje over de weg glijdt en het parkeren, waarvoor meestal slechts een kleine ruimte be schikbaar is wordt vergemakkelijkt. In autokringen is men dan ool^ van oordeel dat deze Renault versie, naast de bestaande modellen, waarvan de „Caravelle" het neusje van de zalm is Izijn weg in de automobielwereld wel zal vinden. De prijs is verassend laag. n.l. 5995.—. De voortgang der werken voor afslui ting van Haringvliet en Volkerak blijft afgestemd op voltooiing in 1968. De ha ven bij de schutsluis in de Haringvliet- dam zal reeds gedeeltelijk in gebruik kunnen worden genomen ten behoeve van de vissersvaartuigen uit Goeree en Stellendam. De Grevelingendam zal in 1963 worden gesloten, waarbij niet de tot dusver gebruikelijke caissonmethode wordt toegepast, doch een geleidelijke sluiting met behulp van een over het sluitgat gespannen kabelbaan. De erva ring, die hiermee wordt opgedaan is noodzakelijk, teneinde bij de sluiting van de grote afdammingen van het Brouwershavense Gat en de Ooster- schelde over twee mogelijke werkwij zen te beschikken. Wat betreft de waterkeringen zal de afdammingen van het Haringvliet in 1963 het meeste geld vragen. Van de 55 miljoen gulden, die is uitgetrokken, is 50 miljoen bestemd voor de voortzet ting van de bouw van de uitwaterings- sluizen en 5 miljoen voor de bouw van een schutssluis. De 11 miljoen, die aan de afdamming van de Grevelingen ten goede komt, is grotendeels bestemd voor de afsluitdam door de noordelijke geul, voorts voor de schutsluis met viaduct te Bruinisse en de dam op de Plaat van Oude Tonge, 12 miljoen van de 18 mil joen die in de afdamming van het Vol kerak wordt geïnvesteerd, gaat in het sluizencomplex zitten; de rest gaat naar de aanleg van de voorhavens. De 2 mil joen, die in het begin van de afdamming van het Brouwershavense Gat wordt gestoken, is voor voltooiing van de werkhaven te „Den Osse", de vorming van depots van zink- en stortmateriaal en de aanleg van een werkterrein. Aangelegd zullen worden of in aan leg zijn: de weg Velsen-Schiphol, de verbindingswegen met de Coentunnel, de weg Ridderkerk-Kesteren, de toe gangswegen tot de Brienenoordbrug bij Rotterdam, de weg Hoevelaken- katerveer, de weg Numansdorp- Klaaswaal, de toegangswegen tot de Haringvlietbrug en de weg Kelpen- iVIaastricht. Dit programma kost f 65 miljoen. Voor nieuwe en goede gebruikte onder volle garantie. GARAGEBEDRIJF Julianaweg 78 - Telefoon (01877) 7 64 Melissant Er zijn in de wereld nog heel wat lie den, die nooit een tandborstel gebrui ken of er zelfs ook maar een gezien te hebben. In Nederland kennen wij dit nuttige instrument natuurlijk wel, al zullen er ook in ons land nog heel heel wat men sen zijn die er liever geen gebruik van maken. Voor degenen, die het tandenpoetsen wat te vermoeiend vinden of voorstan ders zijn van algehele automatisering, is er echter goed nieuws. Sedert enige tijd zijn er in Nederland elektrische tandenborstels verkrijgbaar, die het tandenpoetsen nog eenvoudiger malcen dan het voorheen al was. De borstel wordt aangedreven door een motortje, dat zijn energie ontvangt van kleine batterijtjes van ca. IV2 volt. Het apparaat, dat dus niet op het lichtnet behoeft te worden aangesloten, is ongevaarlijk, de borstels zijn los en in diverse kleuren verkrijgbaar en wat het belangrijkste is het poetst de tanden keurig schoon. De prijs ligt uiteraard wel wat hoger dan die van de gewone tandenborstel, n.l. ca. 30,maar dat zal waarschijn lijk geen bezwaar zijn voor degenen,.die er de voorkeur aan geven hun tanden op moderne wijze te reinigen. Het wachten is nu op een robot, die ons wast, aankleedt en allelei andere noodzakelijke werkzaamheden op het terrein van het toilet maken, overneemt. Als we ons niet vergissen zijn we al op de goede weg. - (DIA). HYPOTHEKEN zonder verpl. aflossing FINANCIERING JOH. KNAPE - Tel. 231 - OUDDORP Het R.A.I.-INO-Istituut in Delft zal binnenkort een nieuwe metliode gaan toe passen voor het beproeven van veiligheidsgordels voor automobilisten. Een pop met gewrichten, welke geheel gelijk zijn aan die van een mens, en met mede werking van artsen ontworpen door de heer J. C. Bastiaanse van genoemd in stituut, zal, op een wagentje gebonden, door middel van luchtdruk worden weggesclioten om vervolgens tegen een vast voorwerp aan te botsen. Wat hier bij precies gebeurt zal door middel van ultra snelle fotografie ter nadere be studering op film worden vastgelegd. Ontwerper J. C. Bastiaanse toont hier de werking van de armgewrichten van de nieuwe pop, welke juist om deze gewrichten uniek zou zijn. (van onze weerkundige medewerker) De meeste regen in de herfstmaanden valt gemiddeld in de kustprovincies. De maandsommen, wat de regen betreft, variëren daar in de herfstmaanden bij de 80 mm., maar verder landinwaarts is het minder regenrijk. Hierbij speelt de Noordzee een be langrijke rol. Vooral bij aanvoer van koude, onstabiele lucht uit liet Westen of Noord-Westen ontstaan er in de herfstmaanden tal van buien boven het relatief nog warme zeewater, waarvan de temperatuur nog bij 15 graden ligt. Buien ontstaan wanneer het tempe ratuurverschil tussen de onderste lucht lagen, die op de grond rusten, en die op een hoogte van 4 a 5 km. voldoende groot is. Waneer er nu in de bovenlucht veel koude lucht wordt aangevoerd dan is dit temperatuurverschil vooral in de nacht en ochtend', wanneer het kwik boven land soms al tot een paar graden boven nul daalt, boven het warme zee water veel groter dan boven land. Hier door ontwikkelen zich buien, niet zel den met onweer, die dan met de hoogte wind de kustgebieden binnen drijven. Weerlicht boven zee. zEen typisch voorbeeld hiervan gaf Prinsjesdag te zien. Een kleine depres sie trok langs de Hollandse kust met krachtige Noordwesten wind en onsta biele lucht. In de Noordelijke provincies viel vrij wel geen regen, maar in het Westen van ons land tal van zware buien. Zij, die de televisiereportage van de rit met de Gouden Koets hebben gevolgd, kon den zien hoe het bijvoorbeeld in Den Haag die middag af en toe van de lucht stroomde. Totaal 28 mm. regen op de dag in Den Haag. In twee dagen plaat selijk meer dan 45 mm. regen in het Westen. Ook boven zee komen in de herfst veel buien tot ontwikkeling, waarbij in de avond- en nachturen, dikwijls weer- licht is waar te nemen. Vroege herfst De herfst is zondag j.l. (23 september) officieel begonnen toen om vijf minuten over half twee de zon weer pal boven de evenaar arriveerde en daarbij weer eenzelfde stand innam als op 21 maart. De herfst heeft niet lang op zich laten wachten, want in de nacht van 18 en 19 september (mJdden vorige week) kwam in het binnenland de eerste fikse nachtvorst van de herfst voor, waarbij het kwik op tien cm. boven de grond op het vliegveld Soesterberg al tot 2° C. daalde. Na 17 september 1952 was de eerste nachtvorst van betekenis in ons land niet meer zo vroeg voorgekomen. Al kan er zelfs in oktober nog wel een mooie en warme dag tussen door vallen, toch lijkt het onwaarschijnlijk, dat het nog boven de 25° C. komt, het geen nodig is voor een officiële zomerse dag. Dit zal dan betekenen, dat 1962 o.a. in De Bilt op totaal 4 zomerse dagen (normaal 23) is blijven staan. Vanaf liet begin der waarnemingen in 1948 is dit met het jaar 1956 een record-klein aan tal warme dagen. Uit voorlopige cijfers lijkt het vfaw- schijnlijk, dat ook deze september- maand gemiddeld kouder dan normaal zal uitvallen en dat betekent in feite, dat de „kou" nu al van maart af duurt, Het moet snel veranderen, v/ant anders wordt het een jaartje, waarvan er in de laatste jaren maar heel weinig (of zelfs niet één) kouder is geweest dan dit jaar. Verleden jaar werd september met vele warme nazomerdagen nog de warmste maand van het gehele jaar. Ook dat buitenkansje zijn wij dit jaar misgelopen, zodat het een koudegolf in één bedrijf is geworden, waarvan de lengte nu al zeven maanden bedraagt. (Nadruk verboden) De mosselhandel. De grote vraag naar mosselen, die vorige week bestond was ook deze week nog aktueel. Ieder die wilde en over aan de kwaliteitseisen voldoende mosselen beschikt, kan deze week hetzij een keer, hetzij twee li;eer een vracht mosselen aan de handel af leveren. Nu de mosselzaadvisserij achter de rug is, waren alle kwekers die in de positie verkeren dat zij mosselen kun nen leveren' bereid, aan de vraag naar mosselen te voldoen en praktisch de gehele vloot is naar de Waddenzee ver trokken. Nu vorige week de B. kwaliteit onder de handel verdeeld moest worden naar een percentage, analoog aan de afne ming in dezelfde week van het vorige jaar, begint de handel ook de A. kwali teit te vragen. De laatste weken griefde het de kwe kers, dat voor de zoveel betere A kwa liteit, niet de daarvoor geldende pifls kon worden bedongen omdat door de handel de A kwaliteit niet werd ge vraagd. De kwekers moesten dan voor hun A product met de B. prijs genoegen ne men. Dit is nu anders, naar wij ver namen is het de bedoeling dat de A. kwaliteit wordt afgeleverd met een be paalde hoeveelheid C. mosselen. Ve C mossel is goed van kwaliteit maar de schelpgrote is kleiner dan de kwaliteit

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 10