Orgelhandel Bernard
demonstreert de ^Eminent 80'
PESCH - OUDDORP introduceert de
nieuwe Renault-scheiiiiing de R-0
Naaldhakken verboden
In 1963
f 172,5 miljoen
voor Deltawerken
ertsibuien geven voorke
aan de kustprovincies
Onzichtbaar stoppen
Nieuwe methode voor]
beproeven^Veiligheidsgordel;
automobielen
tanden poetsen
Uitzonderlfiks klank-
kwaliteit van electro-
nisck instninieiil
flile verzekeringen
potplanten
M. PRINSEN
Ettense Veemarkt
Nieuws uil Zeeland
Veilingberichten
i^ Krachtige, zuinige middenklasser
4 schijfremmen
Gesloten koelsysteem
A. V. d. Vliet
WEERPRAATJE
Eerste nachtvorsten zeer vroeg
Bruinisse
Abonneert U op
„Eilanden-nieuws^^
Bladz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
Vrijdag 28 september 1962.
Toen op 29 nov. 1960 de „Eminent",
liet eerste Nederlandse electronische
orgel aan de openbaarheid werd prijs
gegeven, was de ontvangst allerwege
enthousiast. Intussen is de „Ëminenl
80" op de markt verschenen, een in
strument dat de muziekliefhebbers nog
meer in vervoering brengt door de uit
zonderlijke klankkwaliteit, een respec
tabel aantal zuivere stemmen en voor
al ook de verassend lage prijs. Deze la
ge prijs is mogelijk, doordat het een
zuiver Hollands fabrikaat is en er voor
heen voor dergelijlïe Amerikaanse in
strumenten hoge invoerrechten en ver
voerskosten op moesten worden be
taald. De firma Bernard muziekhandel
te Middelharnis heeft er de vertegen
woordiging van en verleent bij aankoop
alle mogelijke service, omdat Leo Ber
nard hiervoor een speciale opleiding
heeft genoten.
De „Eminent 80" in stijlvolle teak
houten uitvoering is te zien in de show
room van de fa. Bernard aan de Voor
straat te Sommelsdijk. Het is een 2
klaviers-instrument; bovenmanuaal 43
toetsen; ondermanuaal 41 toetsen, voor
zien van ingebouwde 17 Watt Hi-Fi
balansversterker, uitgevoerd met 3 luid-
Eiprekers. Een uitgebreide Percussion
unit welke het gehele klavier omvat,
maakt de nagalm regelbaar, waardoor
diverse geluidseffecten kunnen worden
verkregen.
De Eminent 80 heeft geen afgeleide
registers. Door een geraffineerd regis-
tersysteem is elke combinatie een ver
rassing. Door een nieuwe wijze van
schakelen heeft men geen last van
schakelklik; de klank is verassend aan
genaam door het ruimtelijk effect, waar
aan de ruimtelijke weergave nog kan
worden toegevoegd. Door het ver door
gevoerde gedrukte „bedradingssysteem"
is de kans op storing tot een minimum i
beperkt.
Dispositie van de Eminent SO
Pedaal: 1. Subbas 16'; 2, Bourdon-16';
3. Gedeckt 8'; 4. Diapason 8'.
Onderklavier: 5. Volume 6. Ac
companiment to solo 4'; 7. Horn Diapa
son 8'; 8. Dulciana 8'; 9. Tibia 8'; 10
String 8'.
Bovenklavier: 11. Principal 8'; 12. Sa-
licional 8'; 13. French horn 8'; 14. Trum
pet 8'; 15. Clarinet 8'; 16. Flute 8' 17.
Oboe 8'; 18. Octave 4'; 19. Salicet 4'; 20'.
Clarion 4'; 21. Flautino 2'; 22. Fifteenth
2'; 23. Percussion; 24. Percussion Long,
Sustain, Short.
Speelhulpen: 2.5 Pedaal volume rege
laar; 26. Ruimtelijke weergave regelaar;
27. Vibrato regelaar; 28. Vibrato snel
heidsregelaar; 29. Intonatieregelaar; 30.
iVlax. volume i-egelaar; 31. Schakelaar;
32. Controlelampje; 33. Voetzwei.
Uit deze dispositie blijkt dat het in
strument uitnemend geschikt is voor de
huiskamer en al blijft het pijporgel de
Grote
sortering
in de kas voorradig.
BloemenmacaxSln
B. VISKIL
Telef.
S4S8 Middelharnis
Stopzetting verkoop postzegels van
Nederlands-Nieuw-Guinea
aan filatelistenloketten.
De verkoop van de thans in Neder
land aanwezige voorraad zegels van
Nederlands Nieuw-Guinea welke tot
dusverre aan de filatelistenloketten
verkrijgbaar waren zal met ingang
van 29 september 1962 worden gestaakt.
In verband hiermede zullen die fila
telistenloketten, die normaliter van 24
t.m. 28 september 1962 niet geopend
zouden zijn, op 26 september 1962 ge
durende een door de kantoren bekend
te maken tijdvak, uitsluitend ten be
hoeve van de verkoop van Nieuw-Gui-
nea-zegels, worden opengesteld.
koning der muziekinstrumenten, is het
zeer goed bruikbaar voor een middel
matige kerk.
De bediening is zeer eenvoudig met
en het instrument is geschikt voor het
spelen van klassieke, religieuze en po
pulaire muziek.
De prijs met bank bedraagt slechts
3275,wie eenmaal kennis gemaakt
heeft met de mogelijkheden van dit
veelzijdige instrument zal geen rust
liebben voor men er zelf een in huis
heeft! De fa. Bernard is uiteraard be
reid U het instrument te demonstreren.
Men leze de advertentie elders in dit
blad.
van al uw kleding.
WESTDIJK 34, MIDDELHARNIS
TELEFOON (01870) 20 74
Op de veemarkt van woensdag 26
september 1962, werden aangevoerd 94
stuks, waarvan 80 runderen en 14 st.
kleinvee.
Het aanbod van runderen ruimer met
stugge handel en de prijzen aan de lage
kant. Het aanbod van slachtvee was
matig met slepende handel en de prij
zen zeker niet hoger.
Prijzen: kalfkoeien 7501150; guste
koeien 600—825; kalfvaarzen 700—1000;
pinken 400—575; graskalveron 250—400
biggen 4060; lopers 6080; paarden
600—900; vette koeien 2.80—3.00 per ki
lo geslacht.
ST. MAARTENSDIJK
De afd. van de N.C.V.B. hield haar
eerste vergadering van dit seizoen.
Spreker voor deze avond was dhr.
Scheuring met als onderwerp: Bijbel
wereldboek." De presd. las ons voor
Jacobus 3, waaruit ooli de medidatie
was. Na de pauze was er bespreldng
over dit onderwerp. Spreker eindigde
deze avond inet dankgebed.
SCHERPENISSE
Kerkdienst. Woensdagavond 3 okt. om
7 uur hoopt voor de Ger. Gem. alhier
voor te gaan ds. Zwerus.
Coöp. Tuinbonwveiling „Barendrecht
Omstreken" G.A.
Andijvie: 37—44 aanvoer 28.000 kg.
Bloemkool 6: 64—75 8: 50—58 10: 47—
53 aanvoer 25.000 stuks. Winterpeen:
11—14 aanvoer 1.000 kg. Sla I 34—40 II:
10—22 aanvoer 12.000 stuks, Staandglas
komk. 75—op: 41—45 60—74: 36—39 50—
59: 30—34 40—49: 25—29 aanvoer 22.000
stuks. Prei: 2731 aanvoer 3.000 kg, Pe
terselie: 37 aanvoer 4.000 bos, Stok-
snijbonon: 1.101.60 aanvoer 800 kg.
Prins, bonen AI: 95—1.08 All: 75—95
aanvoer 9.000 kg. Kroten: 918 aanvoer
400 kg, Rode kool A: 11—19 B: 8—11
aanvoer 20.000 kg, Sav. kool geel: 13—
19 aanvoer 6.000 kg, Sav. kool groen:
20—24 aanvoer 3.000 kg. Tomaten A: 5.30
-6.00 B: 5.20—5.50 C: 4.90—5.40 CC:
3.904.30 aanvoer 1250 bakjes. Spruiten
AI: 1.01—1.10 BI: 1.02—1.OS Cl: 70—78
Dl: 80—88 aanvoer 1200 kg, Witlof All:
1.46—1.61 BH: 1.38—1.42 aanvoer 1.000
kg, Uien: 9—21 aanvoer 25.000 kg.
Fruit: James Grieve 75op: 6175
70—75: 59—70 65—70: 62—67, Clapp's
Favouiite 65—op: 52—55 60—65: 49—53
55—60; 44—48, Beurrc Hardy 70—op:
76—77 65—70: 69—74 60—65: 74—79,
Bonne Louise d' Avranche 60op: 70
77 55—00: 61—63 50—55: 48—51, Tr-
omphe de Vienne 70op: 7476 65
70: 68—72 60—65: 62—71.
Totale aanvoer fruit: 120.000 kg.
Voorafgegaan en aangekondigd door
een Renault-geluidswagen trok verle
den week een lange sliert Renault auto's
door liet Flakkeese land.
De gelrele uitgebreide Renault model-
lenreeks, die een ieder die oog heeft
voor Franse elegance en lijn bewon
derende blikken afdwingt en die door
de alctiviteiten van de fa. Pesch in korte
tijd op ons eiland een bekende verschij
ning zijn geworden reed in deze „pa
rade" mee, terwijl, als grote verrassing
in de voorste gelederen de nieuwste
creatie, de Renault R 8 aller aandacht
trok.
Na een periode van weinig nouvau-
teiten begon Renault enige jaren gele
den met de massafabricage van de be
kende Dauphine die in korte tijd door
zijn lijn, zuinigheid en comfort de Euro
pese markt veroverde en het publiek
voor zich won.
Nu de strijd om de middenklasse wa
gen op zijn hevigst woedt en de automo
bilist een zuinige, economische en com
fortabele wagen verlangt, eigenschap
pen die hij reeds in de „Dauphine"
aantrof, komt Renault hieraan ten volle
tegemoet door het op de markt bren
gen van haar nieuwste schepping de
R8.
Zowel in- als exterieur zijn sierlijk
en smaakvol en er zijn tal van exclu
sieve nieuwigheden in verwerkt.
Zo is de wagen als eerste wagen in
serieproductie voorzien van 4 schijf-
remmen, wat viervoudige veiligheid be
tekent omdat hierdoor blokkeren en te
fel remmen waardoor de wagen zou
kunnen slippen wordt uitgesloten, men
beschikt dus steeds, ook al zet men de
remmen gelijk in volle werking over een
soepele en constante remkracht.
De nieuwe 48 pk „Sierra" motor met
5 maal gelagerde krukas doet de wa
gen snel optrekken tot boven de 125
km per uur bij welke snelheid de wa
gen zich uitstekend gedraagt.
De R-8 is uitgerust met een volle
dig gesynchroniseerde 3 versnellingsbak
zodat het schakelen geen enkele moei
lijkheid oplevert.
Het interieur is een openbaring, de
grote voorruit (2y2 m2 raam) geeft een
ruim uitzicht en de fauteuils bieden
een zeer comfortabele zit, allemaal fac
toren die het Renault rijden tot een
waar genoegen maken.
De achterbank biedt plaats aan 3 vol
wassenen.
Verder is het interieur smaakvol af
gewerkt, opvallend is de grote „garde
robe", waar kleren e.d. in de volle
Bij de ingang van het ziekenhuis in Liestal, Zwitserland, is een opvallend bord
geplaatst, waarvan de bedoeling zondermeer duidelijk is. Ter bescherming van
de vloeren is het verboden op naaldhakken te lopen.
lengte kunnen worden neergelegd, die
nog achter de achterbank is vrijgelaten.
De Renault R-8 is zeer zuinig in
gebruik, het benzineverbruik is slechts
1 I4V2 km., olieverversen is slechts
nodig om de 5000 km., terwijl ook
het Nieuwe Renault koelsysteem
in deze wagen is toegepast, waar
door water en anti-vries bijvullen voor
komen wordt omdat deze speciale vloei
stof een temparatuur van min 40 gr.
Celcius verdraagt.
Tevens is de R-8 voorzien van een
ideale verwarmingsinstallatie en spe
ciale airconditioning waardoor het
mogelijk is óf Icoude óf warme lucht de
wagen binnen te laten stromen, waar
van dan zelfs de richting nog kan wor
den bepaald.
Opvallend is ook do soepele wend
baarheid, en de liorte draaistraal waar
door de wagen als een veertje over de
weg glijdt en het parkeren, waarvoor
meestal slechts een kleine ruimte be
schikbaar is wordt vergemakkelijkt.
In autokringen is men dan ool^ van
oordeel dat deze Renault versie, naast
de bestaande modellen, waarvan de
„Caravelle" het neusje van de zalm is
Izijn weg in de automobielwereld wel
zal vinden. De prijs is verassend laag.
n.l. 5995.—.
De voortgang der werken voor afslui
ting van Haringvliet en Volkerak blijft
afgestemd op voltooiing in 1968. De ha
ven bij de schutsluis in de Haringvliet-
dam zal reeds gedeeltelijk in gebruik
kunnen worden genomen ten behoeve
van de vissersvaartuigen uit Goeree en
Stellendam. De Grevelingendam zal in
1963 worden gesloten, waarbij niet de
tot dusver gebruikelijke caissonmethode
wordt toegepast, doch een geleidelijke
sluiting met behulp van een over het
sluitgat gespannen kabelbaan. De erva
ring, die hiermee wordt opgedaan is
noodzakelijk, teneinde bij de sluiting
van de grote afdammingen van het
Brouwershavense Gat en de Ooster-
schelde over twee mogelijke werkwij
zen te beschikken.
Wat betreft de waterkeringen zal de
afdammingen van het Haringvliet in
1963 het meeste geld vragen. Van de 55
miljoen gulden, die is uitgetrokken, is
50 miljoen bestemd voor de voortzet
ting van de bouw van de uitwaterings-
sluizen en 5 miljoen voor de bouw van
een schutssluis. De 11 miljoen, die aan
de afdamming van de Grevelingen ten
goede komt, is grotendeels bestemd voor
de afsluitdam door de noordelijke geul,
voorts voor de schutsluis met viaduct te
Bruinisse en de dam op de Plaat van
Oude Tonge, 12 miljoen van de 18 mil
joen die in de afdamming van het Vol
kerak wordt geïnvesteerd, gaat in het
sluizencomplex zitten; de rest gaat naar
de aanleg van de voorhavens. De 2 mil
joen, die in het begin van de afdamming
van het Brouwershavense Gat wordt
gestoken, is voor voltooiing van de
werkhaven te „Den Osse", de vorming
van depots van zink- en stortmateriaal
en de aanleg van een werkterrein.
Aangelegd zullen worden of in aan
leg zijn: de weg Velsen-Schiphol, de
verbindingswegen met de Coentunnel,
de weg Ridderkerk-Kesteren, de toe
gangswegen tot de Brienenoordbrug
bij Rotterdam, de weg Hoevelaken-
katerveer, de weg Numansdorp-
Klaaswaal, de toegangswegen tot de
Haringvlietbrug en de weg Kelpen-
iVIaastricht. Dit programma kost f 65
miljoen.
Voor nieuwe en goede gebruikte
onder volle garantie.
GARAGEBEDRIJF
Julianaweg 78 - Telefoon (01877) 7 64
Melissant
Er zijn in de wereld nog heel wat lie
den, die nooit een tandborstel gebrui
ken of er zelfs ook maar een gezien
te hebben.
In Nederland kennen wij dit nuttige
instrument natuurlijk wel, al zullen er
ook in ons land nog heel heel wat men
sen zijn die er liever geen gebruik van
maken.
Voor degenen, die het tandenpoetsen
wat te vermoeiend vinden of voorstan
ders zijn van algehele automatisering,
is er echter goed nieuws.
Sedert enige tijd zijn er in Nederland
elektrische tandenborstels verkrijgbaar,
die het tandenpoetsen nog eenvoudiger
malcen dan het voorheen al was.
De borstel wordt aangedreven door
een motortje, dat zijn energie ontvangt
van kleine batterijtjes van ca. IV2 volt.
Het apparaat, dat dus niet op het
lichtnet behoeft te worden aangesloten,
is ongevaarlijk, de borstels zijn los en
in diverse kleuren verkrijgbaar en
wat het belangrijkste is het poetst de
tanden keurig schoon.
De prijs ligt uiteraard wel wat hoger
dan die van de gewone tandenborstel,
n.l. ca. 30,maar dat zal waarschijn
lijk geen bezwaar zijn voor degenen,.die
er de voorkeur aan geven hun tanden
op moderne wijze te reinigen.
Het wachten is nu op een robot, die
ons wast, aankleedt en allelei andere
noodzakelijke werkzaamheden op het
terrein van het toilet maken, overneemt.
Als we ons niet vergissen zijn we al
op de goede weg. - (DIA).
HYPOTHEKEN zonder verpl. aflossing
FINANCIERING
JOH. KNAPE - Tel. 231 - OUDDORP
Het R.A.I.-INO-Istituut in Delft zal binnenkort een nieuwe metliode gaan toe
passen voor het beproeven van veiligheidsgordels voor automobilisten. Een pop
met gewrichten, welke geheel gelijk zijn aan die van een mens, en met mede
werking van artsen ontworpen door de heer J. C. Bastiaanse van genoemd in
stituut, zal, op een wagentje gebonden, door middel van luchtdruk worden
weggesclioten om vervolgens tegen een vast voorwerp aan te botsen. Wat hier
bij precies gebeurt zal door middel van ultra snelle fotografie ter nadere be
studering op film worden vastgelegd. Ontwerper J. C. Bastiaanse toont hier
de werking van de armgewrichten van de nieuwe pop, welke juist om deze
gewrichten uniek zou zijn.
(van onze weerkundige medewerker)
De meeste regen in de herfstmaanden
valt gemiddeld in de kustprovincies. De
maandsommen, wat de regen betreft,
variëren daar in de herfstmaanden bij
de 80 mm., maar verder landinwaarts
is het minder regenrijk.
Hierbij speelt de Noordzee een be
langrijke rol. Vooral bij aanvoer van
koude, onstabiele lucht uit liet Westen
of Noord-Westen ontstaan er in de
herfstmaanden tal van buien boven het
relatief nog warme zeewater, waarvan
de temperatuur nog bij 15 graden ligt.
Buien ontstaan wanneer het tempe
ratuurverschil tussen de onderste lucht
lagen, die op de grond rusten, en die op
een hoogte van 4 a 5 km. voldoende
groot is.
Waneer er nu in de bovenlucht veel
koude lucht wordt aangevoerd dan is
dit temperatuurverschil vooral in de
nacht en ochtend', wanneer het kwik
boven land soms al tot een paar graden
boven nul daalt, boven het warme zee
water veel groter dan boven land. Hier
door ontwikkelen zich buien, niet zel
den met onweer, die dan met de hoogte
wind de kustgebieden binnen drijven.
Weerlicht boven zee.
zEen typisch voorbeeld hiervan gaf
Prinsjesdag te zien. Een kleine depres
sie trok langs de Hollandse kust met
krachtige Noordwesten wind en onsta
biele lucht.
In de Noordelijke provincies viel vrij
wel geen regen, maar in het Westen
van ons land tal van zware buien. Zij,
die de televisiereportage van de rit met
de Gouden Koets hebben gevolgd, kon
den zien hoe het bijvoorbeeld in Den
Haag die middag af en toe van de lucht
stroomde. Totaal 28 mm. regen op de
dag in Den Haag. In twee dagen plaat
selijk meer dan 45 mm. regen in het
Westen.
Ook boven zee komen in de herfst
veel buien tot ontwikkeling, waarbij in
de avond- en nachturen, dikwijls weer-
licht is waar te nemen.
Vroege herfst
De herfst is zondag j.l. (23 september)
officieel begonnen toen om vijf minuten
over half twee de zon weer pal boven
de evenaar arriveerde en daarbij weer
eenzelfde stand innam als op 21 maart.
De herfst heeft niet lang op zich laten
wachten, want in de nacht van 18 en
19 september (mJdden vorige week)
kwam in het binnenland de eerste fikse
nachtvorst van de herfst voor, waarbij
het kwik op tien cm. boven de grond
op het vliegveld Soesterberg al tot 2°
C. daalde. Na 17 september 1952 was de
eerste nachtvorst van betekenis in ons
land niet meer zo vroeg voorgekomen.
Al kan er zelfs in oktober nog wel
een mooie en warme dag tussen door
vallen, toch lijkt het onwaarschijnlijk,
dat het nog boven de 25° C. komt, het
geen nodig is voor een officiële zomerse
dag. Dit zal dan betekenen, dat 1962 o.a.
in De Bilt op totaal 4 zomerse dagen
(normaal 23) is blijven staan. Vanaf liet
begin der waarnemingen in 1948 is dit
met het jaar 1956 een record-klein aan
tal warme dagen.
Uit voorlopige cijfers lijkt het vfaw-
schijnlijk, dat ook deze september-
maand gemiddeld kouder dan normaal
zal uitvallen en dat betekent in feite,
dat de „kou" nu al van maart af duurt,
Het moet snel veranderen, v/ant anders
wordt het een jaartje, waarvan er in
de laatste jaren maar heel weinig (of
zelfs niet één) kouder is geweest dan dit
jaar. Verleden jaar werd september met
vele warme nazomerdagen nog de
warmste maand van het gehele jaar.
Ook dat buitenkansje zijn wij dit jaar
misgelopen, zodat het een koudegolf in
één bedrijf is geworden, waarvan de
lengte nu al zeven maanden bedraagt.
(Nadruk verboden)
De mosselhandel. De grote vraag
naar mosselen, die vorige week bestond
was ook deze week nog aktueel. Ieder
die wilde en over aan de kwaliteitseisen
voldoende mosselen beschikt, kan deze
week hetzij een keer, hetzij twee li;eer
een vracht mosselen aan de handel af
leveren.
Nu de mosselzaadvisserij achter de
rug is, waren alle kwekers die in de
positie verkeren dat zij mosselen kun
nen leveren' bereid, aan de vraag naar
mosselen te voldoen en praktisch de
gehele vloot is naar de Waddenzee ver
trokken.
Nu vorige week de B. kwaliteit onder
de handel verdeeld moest worden naar
een percentage, analoog aan de afne
ming in dezelfde week van het vorige
jaar, begint de handel ook de A. kwali
teit te vragen.
De laatste weken griefde het de kwe
kers, dat voor de zoveel betere A kwa
liteit, niet de daarvoor geldende pifls
kon worden bedongen omdat door de
handel de A kwaliteit niet werd ge
vraagd.
De kwekers moesten dan voor hun A
product met de B. prijs genoegen ne
men. Dit is nu anders, naar wij ver
namen is het de bedoeling dat de A.
kwaliteit wordt afgeleverd met een be
paalde hoeveelheid C. mosselen. Ve
C mossel is goed van kwaliteit maar de
schelpgrote is kleiner dan de kwaliteit