mtmam De Staatkundig Geref. Partij Meditatie Koningin FaliiolaLliij gewonden instorting Trambaan te Middelharnis - tkans mooi plantsoen vroeger en nu r^CKORTENEGsZÓON Vrijdag 21 september 1962 No. 3124 Clir. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschynt tuxemtud per week: dinsdag- en viydagavond „Hebt zout in uzelf" Fruitmanden en Fruitbakjes B^De ^ruiic&Htralé" AANRIJDING TE OUDDORP Professoraat voor oud Smerdieker Mr. J. van Aartsen komt niet meer op A.R.-kandidatenlIjst Wetenschappeiij k Genootschap VOOR BETER L» Er gaat mij een licht op.».. Jeugdcriminaliteit Zondagsdiensten artsen 35e jaargang HIEUW PRINS HENDRIKSTEAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunélsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur avo ads Tel. 20 17 Qlio 167980 ABONNEMENTSPRIJS 2.18 PER KWARTAAl» ADTSRTENTIEPRIJS 12 cent p<9r mxBL BM coBtract «peclaal tarief. De derde, tevens de kleinste. Protes tantse partij, die in de Tweede Kamer vertegenwoordigd is, is de Staatkundig Gereformeerde Partij, kortweg de S.G. p Ze dateert uit veel later tijd dan de ARP. en de C.H.U., namelijk uit 1918. In dat jaar werd ze te Middelburg op gericht en ze heeft dus Zeeland als ba kermat. Te verwonderen is dat niet. Het ^¥as een speciale godsdienstig-kerkelijk groep, die de partij in het leven riep, bestaande uit personen behorende tot de Gereformeerde Gemeenten, die in Zeeland het hoogste percentage halen van alle provincies, n.l. 6,3. Het was Ds, Kersten, predikant te Yerseke, die deze godsdienstige stroming een politie ke organisatie gaf,- haar voorzitter werd en vele jaren haar leider, ook in de Tweede Kamer. Op de oprichtingsver gadering was een aantal afgevaardig den van kerkeraden en van een acht tal kiesverenigingen aanwezig en daar mee werd gestart. Het was echter niet de bedoeling er een zuiver kerkelijke partij van te maken. Later traden dan ook Chr. Gereformeerden, Oud-Gere- formeerden en Hervormden toe. Ze is dus interkerkelijk, maar de kern er van wordt nog altijd gevormd door mensen van de Geref. Gemeenten. Zij, die deze partij oprichten of haar steunden, hadden tevoren of A.R. ge stemd of liberaal uit antipathie tegen de coalitie of zich helemaal buiten alle politiek gehouden. Ds. Kersten aohtte het echter nodig, deze mensen, die de oud-calvinistische of oud-gere- formeerde (in theologische zin) begin selen aanhingen, politiek samen te bun delen. De naam drukt dit in zekere zin ook uit. Een grote partij kon de S.G.P. uiteraard nooit worden; daartoe is haar „recruteringsveld" te klein. Reeds bij de eerste verkiezingen op de grondslag der evenredige vertegenwoordiging, in 1918 gehouden, deed ze mee. Daarop was gewacht, want onder het oude dis trictenstelsel zou ze geen kans gehad hebben. Ze behaalde echter slechts 0,4 »/o van het totale aantal stemmen, dus kreeg ze geen zetel in de Tweede Ka mer, In 1922 ging het beter: toen werd 0,9 Vo gehaald en omdat men toen nog niet de hele kiesdeler behoefde te heb ben, kwam in dat jaar Ds. Kersten als eerste vertegenwoordiger van de S.G.P. in de Kamer. De stemmenpercentages waren in de loop der jaren als volgt: 1918 0,4 1946 2,1 1922 0,9 1948 2,3 1925 2,0 1952 2,4 1929 2,2 1956 2,3 1933 2,5 1959 2,1 1937 1,9 1962 2,2 Uit deze cijfers blijkt, dat de partij in 1925 al bijna het aantal stemmen be haalde, waarop ze zich in de loop der jaren zou handhaven. In dat jaar kreeg ze 2 zetels en deed de Herv. predikant Ds. Zandt zijn intrede in de Kamer. In 1929 was er een kleine stijging, die tot gevolg had, dat op een restzetel Ir. Van Dis als derde man bij de fractie kwam. In 1933 bereikte de S.G.P. haar hoogte punt met 2,5 Vo en na de oorlog ziet men haar aandeel in het kiezerskorps voort durend schommelen tussen 2,1 en 2,4 "la. Hieruit mag geconcludeerd worden, dat zij een tamelijk vaste groep mensen achter zich heeft, De beste provincies voor haar zijn respectievelijk Zeeland (9 der stemmen), Zuid-Holland (4 »/o), Utrecht (3,5 «/o), Gelderland 3,4 »/o) en Overijssel (2,7 Vo). Gezien de godsdien stige ligging daar behoeft dit niet te venvonderen. Ds, Kersten kwam na de oorlog niet meer in de Kamer terug en is in 1948 overleden. Het waren toen Ds. Zandt en Ir. Van Dis, die de partij vertegenwoor digden. Na 1956 zijn er weer drie door de vergroting van het aantal Kamer leden van 100 op 150. Thans zijn het Ir. Van Dis, de heer Kodde en Ds. Mieras. Alle politieke partijen hebben een re ligieus-kerkelijke of levensbeschouwe lijke ondergrond. Vooral hier in Neder land is er een nauwe samenhang met religieuze en kerkelijke factoren. Zo is de K.V.P. de partij van de Roomse kerk de A.R.P. die van de niet piëtistische gereformeerden uit verschillende ker ken, de C.H.U. die van de Hervormde middengroepen, de V.V.D. van de vrij zinnigen of onkerkelijken, de P.v.d.A. idem plus een aantal doorbraakmensen, terwijl de C.P.N, vrijwel geheel uit on kerkelijken bestaat. De S.G.P. kan ge zien worden als de partij van hen, die de oude gereformeerde waarheid vol gens de Dordtse belijdenisgeschriften ™et piëtistische interpretatie aanhan gen. Men zou kunnen zeggen, dat de drie Prot. Chr. partijen één gemeen schappelijke geestelijke grootvader heb- oen Groen van Prinsterer, maar ver schillende geestelijke vaders: de A.R.P. ^r. Kuijper, de C.H.U. Lohman en Hoe demaker en de S.G.P. Ds. Kersten. Eén van de meest op de voorgrond tredende kenmerken van de S.G.P. is haar anti-roomse instelling. Van de aanvang af tot heden toe heeft zij zich sterk verzet tegen samenwerking van ae Protestanten met Rome, dus tegen de coalitie. Zij ziet hierin een groot gevaar i^d. medewerking aan de verdere ver roomsing van ons land. Een spectacu handhaving stemden, werd dit voorstel met 52 tegen 42 stemmen aangenomen. Dit wordt nog altijd in de kring dezer partij als een hoogtepunt in haar ge schiedenis beschouwd. In haar politieke beginsel gaat zij uit van het onveranderde art. 36 van de Ned. Geloofsbelijdenis en ze heeft als gevolg daarvan een bepaalde theocra tische opvatting van het overheidsgezag zoals destijds Dathenus en later Hoede maker, In principe voelt ze wel voor de chr. staatsschool, maar in de huidige verhoudingen is ze praktisch toch voort- stander van bijzonder ohr. onderwijs. De overheid moet de ware gereformeer de religie beschermen en daarom ver zet zij zich niet alleen tegen romanise rende invloeden, maar ook tegen over heidssubsidies voor humanistische in stellingen. Ze legt ook sterk de nadruk op de handhaving van de zondagsrust en -heiliging en heeft wel eens voorge steld alle openbare vervoermidelen op zondag stil te leggen. Op sociaal gebied is ze tegen staatssocialisme en dirigisme en wat de sociale wetgeving betreft, wordt haar standpunt mede bepaald door haar houding inzake de verzeke ringskwestie. Zij is daar n.l. principieel tegen en stemt dus tegen elke verze keringswet op sociaal gebied. Ook heeft ze zich scherp gekeerd tegen de invoe ring en bestendiging van het vrouwen kiesrecht, terwijl een ander voornaam object van bestrijding harerzijds altijd de vaccinatie is geweest. Gezien haar geringe getalsterkte en de omstandigheid, dat haar beginselen in vele opzichten in de huidige verhou dingen onuitvoerbaar zijn, moet de S.G. P. meestal volstaan met een profetisch getuigenis. Voorheen was ze dikwijls het voorwerp van spot en hoon in het parlement, maar dit is na de oorlog veel verbeterd. Wat de kerkelijke samenstelling van deze partij betreft, voorzover we aan de hand van statistische becijferingen hebben kunnen nagaan, bestaat haar kiezerskorps globaal genomen voor 45 "/'o uit mensen van de Geref. of Oud- Gereformeerde Gemeenten, voor 12 "/o uit Chr. Gereformeerden en voor 43 "/o uit Hervormden. Tenslotte nog iets over de positie van de S.G.P. op Goeree en Overflakkee. Zij heeft een zeer groot aantal kiezers en is de grootste Prot. Chr. partij op ons eiland. Hieronder volgen de percen tages: 1933 23,6 1937 19,9 1946 21,6 1948 24,2 1952 24,0 1956 25,0 1959 25,7 1962 25,3 Na de oorlog heeft ze dus ongeveer een kwart van alle stemmen. Dit grote aantal is niet te verklaren uit de om vang van de Geref. Gemeenten. In to taal vormen deze slechts 8 "/o der be volking. Een klein deel, wellicht 1 Vo, der andere stemmen is afkomstig van Chr. Gereformeerden, dus moet 16 "/o door Hervormden zijn uitgebracht of 64 "h van haar eigen totaal! De grote aan hang van de S.G.P. op Flakkee hangt derhalve samen met de godsdienstige ligging van zeer vele Hervormden'. Wij berekenden, dat van de 6700 rechtse Herv.' kiezers (1962) oneveer 43 "/o op de S.G.P. stemde. In Goedereede, Den Bommel, Ooltgensplaat, Oude Tonge en Stellendam zijn de stemmen vrijwel alle van Hervormden afkomstig, in Ouddorp waar 50 */o van alle kiezers S.G. stemt, eveneens. Alleen in Herkingen, Melis sant, Dirksland en in mindere mate in Sommelsdijk speelt de aanwezigheid van een Geref. Gemeente een grote rol. (Mare. 9 50m) Vlees en zout behoren bij elkander. Want wat is nu vlees zonder zout? Het is smakeloos, gaat spoedig tot be derf over, een ieder walgt er dan van en men zal het zo gauw mogelijk uit zijn omgeving zoeken te verwijderen. Vlees daarentegen dat gezouten is, dat van het zout doortrokken is, is smakelijk, tegen het bederf bestand, men kan het lange tijd bewaren. Nie mand zal daarom de grote betekenis van het zout ontkennen. „Hebt zout in u zelf" zeide Jezus tot Zijn discipelen. Dat is natuurlijk beeld spraak. 'Wij zouden daarom dit woord ook een gelijkeniswoord kunnen noe men. In de Bijbel wordt de gevallen mens menigmaal vlees genoemd. Ik denk aan dat woord uit het begin van de bijbel: Mijn Geest zal niet altoos twisten met de mens, dewijl hij ook vlees is. En dan dat andere woord van Paulus: Het bedenken des vleeses is vijandschap tegen God. De vleselijke mens is dus de zondige mens en dan zonder het zout der genade in zich. Hierover door te denken, doet ons de gevallen mens zien in zijn diepe ellendestaat. Want de vleselijke mens zien in zijn diepe ellendestaat. Want de vleselijke mens zonder het zout der genade in zich is smakeloos voor God, Hij moet van hem walgen. Hij is niet houdbaar voor God, Hij moet hem~ van voor Zijn aangezicht wegdoen. Hij is tot het verderf toebe reid. Het eeuwige verderf, dit zou de uit eindelijke bestemming van ieder mens zijn, indien de Heere nu Zelf niet voor het zout der genade gezorgd had. Zout is dus het beeld van de genade waardoor de mens smakelijk wordt voor God, waardoor hij houdbaar wordt voor God, bewaard kan blijven tot het eeuwige leven. Het zout der genade heeft tot in houd: wet en evangelie. Wij kunnen de wet zien als een gave van Gods al gemene genade. Want door de wet wordt de mens nog beteugeld daar hij anders door zou breken tot het uiterste in de zonde en daardoor regelrecht ten verderve zou gaan. Dat de mens nog leeft en zoveel heeft wat het leven veraangenaamd dat is ook een vrucht van de algemene genade die door Christus kruisverdienste verworven is. Doch dit alles is van slechts tijdelij ke aard. Wanneer de mens van de bi- zondere genade verstoken blijft dan gaat hij uiteindelijk toch verloren. Daarom heeft de mens de bizonder ge nade van node om behouden te wor den. En dan is ook de wet het eerste. De ze is als zout gegeven tot behoud, en dan aan een mens die reeds op weg is naar het verderf. Wanneer daarom die wet in zijn leven intrede doet, zodat hij deze werkelijk gaat leren verstaan, dan werkt deze wet als een bijtend zout in zijn zondig vlees, dat is in zijn gees telijk verdorven zijn. Hij krijgt dan pijn aan de zonde. Het geeft hem een smart- gevoel tegen de Heere gezondigd te hebben. Hij wil daarom naar de wet gaan leven. Doch dit brengt er juist achter dat dit een onmogelijke zaak is. Want hij maalit zijn schuld nog dage lijks meerder. Hij leert zien dat hij zo niet voor God bestaan kan. Dat de Hee re wel walgen moet van hem. En hij walgt ook van zichzelf. Zo wordt in dezulken het woord vervuld: Ik zal maken dat zij een walging aan zich zelf zullen krijgen. Deze ervaring drijft hem als een ellendige zondaar uit tot God, die hij als een Rechter heeft leren kennen. Hij gaat dan zijn Rechter om Si^eciaal in het opmaken van B. T. d. VEEB Telefoon 268S! Westdiyk S6 MIDDELHARNIS lair succes behaalde de S.G.P. op dit punt in 1925, toen Ds. Kersten een amendement indiende om het gezant- scftap bij de Paus af te schaffen. Door dat alleen de R.K.S.P, en de A,R. vóór genade bidden. Voor zulk een gans ver lorene in zichzelf wordt het evangeelie eerst recht evangelie, een blijde bood schap met de Heere Jezus Christus en al zijn weldaden tot inhoud. Welk een vreugde kan dat in het hart geven, te mogen horen n,l. dat er behoudenis mo gelijk is door het geloof in het plaats- bekledende borgwerk van Christus, Hij kan de wet niet onderhouden en haar gestrenge eisen: betaal mij wat gij schuldig zijt, daar kan hij niet aan voldoen. Doch nu heeft de Heere Jezus daaraan volkomen voldaan. Hij heeft de wet vervuld tot in tittel en jota toe, en de straf op de zonde bedreigd die heeft hij gedragen. Hij is de dood In gegaan. En Hij heeft met ene offeran de een volkomen genoegdoening te weeggebracht. Door het geloof, hetwelk is een gave Gods, te mogen schuilen achter het bloed van Christus, dat neemt de vrees weg en dat geeft vrede in het hart. Nu jaagt de dood geen angst meer aan. Want alles, alles is voldaan. Die met geloof op Jezus ziet. Die vreest voor dood en helle niet. Die in de Zoon gelooft die heeft het eeuwige leven. Men wordt dus door het geloof be houden en bewaard voor het verderf. Dezulken die dit ervaren' hebben die hebben zout in zichzelf. En krijgen ook weer smaak voor God. Want Hij ziet ze aan als gewassen en gereinigd in het bloed van Christus. Zij zijn Hem wei aangenaam. Hij heeft in hen een wel behagen. Het zout der genade doet alzo in de zondaar zijn werk. Zij worden er door voor het verderf bewaard, zij worden behouden ten eeuwige leven, zij zijn smakelijk voor God, Hij heeft lust aan haar. Houdt deze lijn vast. Hebt zout in uzelf, zeide Jezus. Is dat zout der genade ook reeds in u aanwe zig? Van nature zijn wij zouteloos, zon der zout. Wij kunnen als zodanig God niet behagen. Hij moet van ons walgen. Hij moet ons als ondeugdelijk van voor Zijn aangezicht wegstoten, naar het eeuwig verderf verwijzen. Hebt u daar al kennis aan gekregen? Want als wij daar niet aan ontdekt worden dan wordt het zout der genade voor ons niet begeerlijk, dan zullen onze behoeften zich daar ook niet naar uitstrekken. Dan gaan wij voort met zonde tot zonde toe te doen. Dan zijn wij op weg naar de eeuwge rampzaligheid. Dat deze we tenschap u nog bewegen mocht om het in de v.'eg der gebeden tot de Heere te wenden, die u sphenken kan alles wat u ontbreekt, mild en overvloedig. En die van bovengenoemde zaken geen vreemdeling zijt, hebt zout in uzelf, komt het zout der genade ook in uw leven tot openbaring? Gaat er een goede reuk van u uit de Heere wel aan genaam? Doet het zout in uw leven nog zijn werking? Worden de zonden be streden, die de mens ten verderve voe ren, wordt het geloof in de Heere Jezus beoefend tot behoud, en zijt gij smake lijk voor God? Leeft gij in heiligma king? Wat een tekort zal menigeen van Gods kinderen hier bij zichzelf moeten ontdekken. Daarom jaagt de vrede na en de heiligmaking zonder welke nie mand de Heere zien zal. Hebt zout in uzelf, opdat gij zijn moogt een zoutend zout. Dat is ook nog tot zegen voor uw omgeving. Middclharnis. Ds. H. C. V. d. Ent. Waar vroeger vanaf de Oüdelandsedijk omgeving aldaar heeft een radikale het trammetje van de R.T.M, langs oude verandering ondergaan. De bewoners schuren en smerige sloten reed is thans van de nieuwe Prinses Marijkestraat, een keurig plantsoen aangelegd met waar men nieuwe huizen aan hét bou- een betegeld fiets- en wandelpad. De wen is, krijgen straks een pracht van uitzicht op al dit mooie groen. Het is de moeite waard er een kijkje te gaan nemen en een wandeling te maken. Koningin Fabiola van België heeft in het ziekenhuis in Brussel de gewonden opgezocht van de instorting van het Ministeriegebouw. Poes gemist, eend g:e(lc)raakt. Woensdagmorgen toen de heer KL uit M. met zijn personenwagen in de Broekweg te Ouddorp reed en plotse ling moest remmen voor een overste kende poes, kon hij niet vermoeden dat dit aanleiding zou zijn tot de ern stige beschadiging van een eend (Citro en). De jongeman Kr. v. B. uit Goeree reed n.l. als laatste in een groep van drie wagens toen de voorste plotseling uit alle macht remde. De bestuurder van de tweede wagen kon ook tijdig remmen, maar v. B. die zijn wagentje vol had geladen met ar tikelen die hij vanuit de strandtent naar Goeree zou vervoeren kon zijn wagentje niet meer tijdig tot stilstand brengen en botste achter op zijn voor ganger.' De eend werd ernstig beschadigd, de motor werd een eind teruggeslagen en het chassis verbogen. Van B. was all risk verzekerd. De po litie maakte procesverbaal op. ST, MAARTENSDIJK Dr. M. P. Groenewege, oud inwoner van St. Maartensdijk is tot hoogleraar in de algemene scheikunde aan de Rijks Universiteit te Utrecht benoemd. Dr. Groenewege is 24 juli 1915 te St. Maartensdijk geboren en heeft er zijn jeugd doorgebracht. Voorheen bekleed de dr. Groenewege een functie bij het Centraal laboratorium der Staatsmij- nen. Hij is voornemens zich in het be gin van volgend jaar te Utrecht te ves- stigen. Van zijn hand zijn meerdere vaktechnische publicaties verschenen. Mr. J. van Aartsen, minister van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid, heeft besloten zich niet beschikbaar te stellen voor een plaats op de kandi datenlijst van de Anti-Revolutionaire Partij bij de verkiezingen van de leden voor de Tweede Kamer, die volgend jaar worden gehouden. Mr. Van Aartsen, die 53 jaar is, be gon zijn politieke loopbaan in 1949 toen hij wethouder van economische zaken van de gemeente 's-Gravenhage werd. Deze functie legde hij in 1958 neer om minister van Verkeer en Waterstaat te worden, en waarna hij in 1959 de be windsman werd op het ministerie van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid. Het Wetenschappelijk Genootschap voor Goeree Overflakkee komt voor het eerst in het nieuwe seizoen weer bij een in de aula van de Rijks H.B.S. op woensdag 26 sept. a.s., sav. 8 uur pre cies. Als spreker zal optreden mr. A. J. M. V, Dal, advocaat te 's Gravenhage met het onderwerp „Het proces Jacc oud", de boeiendste strafzaak dezer eeuw. 1^^ --—^ .NAAR DE IV||DDELHRRNIS'^^TEL:Z3Z8 Wist U, dat deze uitdrukking aan de Bijbel is ontleend? In de Staten-Vertaling staat: -----en over wien gaat zijn licht niet op?" i Na de Reformatie was de Bijbel ge- j meengoed. Iedereen bediende zich van de bijbelse taal en kende de bijbelver- halen op z'n duimpje. Op de paplepel stond een bijbelse spreuk; op het bord van de kleuter idem. Aan de wand hingen bijbelse teksten. Ja zelfs op de beddewarmer stond soms een spreuk, ontleend aan de Bijbel. Drie maal per dag las men de bijbelverhalen. De tegels om de haard gaven voorstellingen van veel wat in de Bijbel staat. De Bijbel met zijn rijke geschiedkun dige, dichterlijke en profetische inhoud, alles geconcentreerd op Christus, die hèt licht in de wereld en in eigen leven doet opgaan dat alles sprak tot de mensen van toen. én tot de mensen van nü! Om „het licht te laten opgaan" over de wereld van nu, zijn 23 bijbelgenoot schappen bezig aan „vertaling, druk en verspreiding" van de Bijbel, omdat het Gods Gebod is. Wellicht gaat bij U ook een lichtje op, omdat Gods Gebod: „Verspreidt het Evangelie tot aan de uitersten der aar de" ook impliceert, dat de Bijbel dient verspreid te worden „tot aan de uiter sten der aarde". Het Nederlandsch Bijbelgenootschap, opgericht op 29 juni 1814, stelt zich ten doel de vertaling, de uitgave en de ver spreiding van de Bijbel in zijn geheel of in gedeelten, zonder aantekening of uitlegging, zowel binnen Nederland als daarbuiten, zonder dat het een commer cieel oogmerk nastreeft. Zo luidt artikel 1 van de Wet van het N.B.G. Wellicht gaat U ook een lichtje op, een lichtje dat U verplicht als Christen het werk van de bijbelgenootschappen te steunen en te helpen door uw jaar lijks lidmaatschapsgeld of uw gave! Uitgaande van de in 1960 door de justitie afgedane strafzaken tegen straf rechtelijk minderjarigen kan worden gesteld, dat de jeugdcriminaliteit in ge noemd jaar opnieuw toenam. Aan de door het Centraal Bureau voor de Statistiek samengestelde publi- katie betreffende de toepassing der Kinderwetten in 1960 zijn ter staving van deze conclusie hieronder enkele gegevens ontleend. De stijging van 44 per 10,000 kin deren van 10 t/m 17 jaar in 1959 tot 47 in 1960 betrof n,l, verkeersmisdrij- ven, diefstal, verduistering, mishande ling en vernieling. Voor de seksuele misdrijven trad een lichte daling in. Aangezien het verhoudingscijfer voor de meisjes (voor de misdrijven van Wetboek van Strafrecht 7,3 per 10.000 van de bevolking) vrijwel gelijk was aan dat van 1959 (7,2) kwam de toene ming dus voor rekening van de jongens: 85 per 10.000 tegen 80 in 1959. Daar de zaken tegen kinderen be neden 15 jaar de laatste jaren steeds minder langs strafrechtelijke weg wor den afgedaan zijn uit de cijfers voor deze jeugdigen geen steekhoudende conclusies omtrent de frequentie van de criminaliteit te trekken, "Voor de oude re jongens blijkt de toeneming duide lijk: voor die van 15 jaar was het in dexcijfer (1955 100) in 1958 t/m 1960 resp. 153, 157 en 168; voor de 16-jarigen 153, 160 en 163 en voor de 17-jarigen 143, 157 en 170. Met de stijging van de jeugdcrimina liteit nam ook de ernst van de bestraf fing toe: terwijl in 1955 het aantal ge vangenisstraffen (voorw., onvoorw.) 2,5'Vo van alle straffen en maatregelen bedroeg, was het in 1960 gestegen tot 9,l»/o. Berisping en teruggave aan ouders of voogd zonder toepassing van straf daarentegen daalden van 16,7*/o in 1955 tot 7,0»/o. Van zaterdag 22 september v.m. 12 uur t.m. maandag 24 september v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter Wieringa, telet. 2090, Middelharnis. Dir/cslantJ-HerJci'Jigen.-Melissant; Dienst heeft dokter Elvé, telef. 01877- 262, Dirksland. Oost-Flakkee: Dienst heeft dokter de Man, telef. 01875-301, Nieuwe Tonge en dokter Kra mers, tel. 01873-201, Ooltgensplaat. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft de heer Terlouw, die renarts te Middelharnis, tel. 2357. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 23 sep'\ hebben voor de gemeenten Poortvlief, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips' land en Oud Vossemeer dienst doktey A. A, Kugel, tel. 01662-400, Poortvliei en dokter J. Vermet, tël. 01676-41J», Nieuw Vossemeer.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1