mtmam
De Staatkundig
Geref. Partij
Meditatie
Koningin FaliiolaLliij gewonden instorting
Trambaan te Middelharnis - tkans mooi plantsoen
vroeger en nu
r^CKORTENEGsZÓON
Vrijdag 21 september 1962
No. 3124
Clir. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschynt tuxemtud per week: dinsdag- en viydagavond
„Hebt zout in uzelf"
Fruitmanden en Fruitbakjes
B^De ^ruiic&Htralé"
AANRIJDING
TE OUDDORP
Professoraat voor
oud Smerdieker
Mr. J. van Aartsen
komt niet meer op
A.R.-kandidatenlIjst
Wetenschappeiij k
Genootschap
VOOR BETER L»
Er gaat mij een
licht op.»..
Jeugdcriminaliteit
Zondagsdiensten artsen
35e jaargang
HIEUW
PRINS HENDRIKSTEAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunélsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur avo ads Tel. 20 17 Qlio 167980
ABONNEMENTSPRIJS 2.18 PER KWARTAAl»
ADTSRTENTIEPRIJS 12 cent p<9r mxBL
BM coBtract «peclaal tarief.
De derde, tevens de kleinste. Protes
tantse partij, die in de Tweede Kamer
vertegenwoordigd is, is de Staatkundig
Gereformeerde Partij, kortweg de S.G.
p Ze dateert uit veel later tijd dan de
ARP. en de C.H.U., namelijk uit 1918.
In dat jaar werd ze te Middelburg op
gericht en ze heeft dus Zeeland als ba
kermat. Te verwonderen is dat niet. Het
^¥as een speciale godsdienstig-kerkelijk
groep, die de partij in het leven riep,
bestaande uit personen behorende tot
de Gereformeerde Gemeenten, die in
Zeeland het hoogste percentage halen
van alle provincies, n.l. 6,3. Het was
Ds, Kersten, predikant te Yerseke, die
deze godsdienstige stroming een politie
ke organisatie gaf,- haar voorzitter werd
en vele jaren haar leider, ook in de
Tweede Kamer. Op de oprichtingsver
gadering was een aantal afgevaardig
den van kerkeraden en van een acht
tal kiesverenigingen aanwezig en daar
mee werd gestart. Het was echter niet
de bedoeling er een zuiver kerkelijke
partij van te maken. Later traden dan
ook Chr. Gereformeerden, Oud-Gere-
formeerden en Hervormden toe. Ze is
dus interkerkelijk, maar de kern er
van wordt nog altijd gevormd door
mensen van de Geref. Gemeenten.
Zij, die deze partij oprichten of haar
steunden, hadden tevoren of A.R. ge
stemd of liberaal uit antipathie tegen
de coalitie of zich helemaal buiten
alle politiek gehouden. Ds. Kersten
aohtte het echter nodig, deze mensen,
die de oud-calvinistische of oud-gere-
formeerde (in theologische zin) begin
selen aanhingen, politiek samen te bun
delen. De naam drukt dit in zekere zin
ook uit. Een grote partij kon de S.G.P.
uiteraard nooit worden; daartoe is haar
„recruteringsveld" te klein. Reeds bij
de eerste verkiezingen op de grondslag
der evenredige vertegenwoordiging, in
1918 gehouden, deed ze mee. Daarop
was gewacht, want onder het oude dis
trictenstelsel zou ze geen kans gehad
hebben. Ze behaalde echter slechts 0,4
»/o van het totale aantal stemmen, dus
kreeg ze geen zetel in de Tweede Ka
mer, In 1922 ging het beter: toen werd
0,9 Vo gehaald en omdat men toen nog
niet de hele kiesdeler behoefde te heb
ben, kwam in dat jaar Ds. Kersten als
eerste vertegenwoordiger van de S.G.P.
in de Kamer. De stemmenpercentages
waren in de loop der jaren als volgt:
1918
0,4
1946
2,1
1922
0,9
1948
2,3
1925
2,0
1952
2,4
1929
2,2
1956
2,3
1933
2,5
1959
2,1
1937
1,9
1962
2,2
Uit deze cijfers blijkt, dat de partij
in 1925 al bijna het aantal stemmen be
haalde, waarop ze zich in de loop der
jaren zou handhaven. In dat jaar kreeg
ze 2 zetels en deed de Herv. predikant
Ds. Zandt zijn intrede in de Kamer. In
1929 was er een kleine stijging, die tot
gevolg had, dat op een restzetel Ir. Van
Dis als derde man bij de fractie kwam.
In 1933 bereikte de S.G.P. haar hoogte
punt met 2,5 Vo en na de oorlog ziet men
haar aandeel in het kiezerskorps voort
durend schommelen tussen 2,1 en 2,4 "la.
Hieruit mag geconcludeerd worden, dat
zij een tamelijk vaste groep mensen
achter zich heeft, De beste provincies
voor haar zijn respectievelijk Zeeland
(9 der stemmen), Zuid-Holland (4 »/o),
Utrecht (3,5 «/o), Gelderland 3,4 »/o) en
Overijssel (2,7 Vo). Gezien de godsdien
stige ligging daar behoeft dit niet te
venvonderen.
Ds, Kersten kwam na de oorlog niet
meer in de Kamer terug en is in 1948
overleden. Het waren toen Ds. Zandt en
Ir. Van Dis, die de partij vertegenwoor
digden. Na 1956 zijn er weer drie door
de vergroting van het aantal Kamer
leden van 100 op 150. Thans zijn het Ir.
Van Dis, de heer Kodde en Ds. Mieras.
Alle politieke partijen hebben een re
ligieus-kerkelijke of levensbeschouwe
lijke ondergrond. Vooral hier in Neder
land is er een nauwe samenhang met
religieuze en kerkelijke factoren. Zo is
de K.V.P. de partij van de Roomse kerk
de A.R.P. die van de niet piëtistische
gereformeerden uit verschillende ker
ken, de C.H.U. die van de Hervormde
middengroepen, de V.V.D. van de vrij
zinnigen of onkerkelijken, de P.v.d.A.
idem plus een aantal doorbraakmensen,
terwijl de C.P.N, vrijwel geheel uit on
kerkelijken bestaat. De S.G.P. kan ge
zien worden als de partij van hen, die
de oude gereformeerde waarheid vol
gens de Dordtse belijdenisgeschriften
™et piëtistische interpretatie aanhan
gen. Men zou kunnen zeggen, dat de
drie Prot. Chr. partijen één gemeen
schappelijke geestelijke grootvader heb-
oen Groen van Prinsterer, maar ver
schillende geestelijke vaders: de A.R.P.
^r. Kuijper, de C.H.U. Lohman en Hoe
demaker en de S.G.P. Ds. Kersten.
Eén van de meest op de voorgrond
tredende kenmerken van de S.G.P. is
haar anti-roomse instelling. Van de
aanvang af tot heden toe heeft zij zich
sterk verzet tegen samenwerking van
ae Protestanten met Rome, dus tegen de
coalitie. Zij ziet hierin een groot gevaar
i^d. medewerking aan de verdere ver
roomsing van ons land. Een spectacu
handhaving stemden, werd dit voorstel
met 52 tegen 42 stemmen aangenomen.
Dit wordt nog altijd in de kring dezer
partij als een hoogtepunt in haar ge
schiedenis beschouwd.
In haar politieke beginsel gaat zij uit
van het onveranderde art. 36 van de
Ned. Geloofsbelijdenis en ze heeft als
gevolg daarvan een bepaalde theocra
tische opvatting van het overheidsgezag
zoals destijds Dathenus en later Hoede
maker, In principe voelt ze wel voor de
chr. staatsschool, maar in de huidige
verhoudingen is ze praktisch toch voort-
stander van bijzonder ohr. onderwijs.
De overheid moet de ware gereformeer
de religie beschermen en daarom ver
zet zij zich niet alleen tegen romanise
rende invloeden, maar ook tegen over
heidssubsidies voor humanistische in
stellingen. Ze legt ook sterk de nadruk
op de handhaving van de zondagsrust
en -heiliging en heeft wel eens voorge
steld alle openbare vervoermidelen op
zondag stil te leggen. Op sociaal gebied
is ze tegen staatssocialisme en dirigisme
en wat de sociale wetgeving betreft,
wordt haar standpunt mede bepaald
door haar houding inzake de verzeke
ringskwestie. Zij is daar n.l. principieel
tegen en stemt dus tegen elke verze
keringswet op sociaal gebied. Ook heeft
ze zich scherp gekeerd tegen de invoe
ring en bestendiging van het vrouwen
kiesrecht, terwijl een ander voornaam
object van bestrijding harerzijds altijd
de vaccinatie is geweest.
Gezien haar geringe getalsterkte en
de omstandigheid, dat haar beginselen
in vele opzichten in de huidige verhou
dingen onuitvoerbaar zijn, moet de S.G.
P. meestal volstaan met een profetisch
getuigenis. Voorheen was ze dikwijls
het voorwerp van spot en hoon in het
parlement, maar dit is na de oorlog
veel verbeterd.
Wat de kerkelijke samenstelling van
deze partij betreft, voorzover we aan
de hand van statistische becijferingen
hebben kunnen nagaan, bestaat haar
kiezerskorps globaal genomen voor
45 "/'o uit mensen van de Geref. of Oud-
Gereformeerde Gemeenten, voor 12 "/o
uit Chr. Gereformeerden en voor 43 "/o
uit Hervormden.
Tenslotte nog iets over de positie van
de S.G.P. op Goeree en Overflakkee.
Zij heeft een zeer groot aantal kiezers
en is de grootste Prot. Chr. partij op ons
eiland. Hieronder volgen de percen
tages:
1933 23,6
1937 19,9
1946 21,6
1948 24,2
1952 24,0
1956 25,0
1959 25,7
1962 25,3
Na de oorlog heeft ze dus ongeveer
een kwart van alle stemmen. Dit grote
aantal is niet te verklaren uit de om
vang van de Geref. Gemeenten. In to
taal vormen deze slechts 8 "/o der be
volking. Een klein deel, wellicht 1 Vo,
der andere stemmen is afkomstig van
Chr. Gereformeerden, dus moet 16 "/o
door Hervormden zijn uitgebracht of 64
"h van haar eigen totaal! De grote aan
hang van de S.G.P. op Flakkee hangt
derhalve samen met de godsdienstige
ligging van zeer vele Hervormden'. Wij
berekenden, dat van de 6700 rechtse
Herv.' kiezers (1962) oneveer 43 "/o op de
S.G.P. stemde. In Goedereede, Den
Bommel, Ooltgensplaat, Oude Tonge en
Stellendam zijn de stemmen vrijwel alle
van Hervormden afkomstig, in Ouddorp
waar 50 */o van alle kiezers S.G. stemt,
eveneens. Alleen in Herkingen, Melis
sant, Dirksland en in mindere mate in
Sommelsdijk speelt de aanwezigheid
van een Geref. Gemeente een grote rol.
(Mare. 9
50m)
Vlees en zout behoren bij elkander.
Want wat is nu vlees zonder zout?
Het is smakeloos, gaat spoedig tot be
derf over, een ieder walgt er dan van
en men zal het zo gauw mogelijk uit
zijn omgeving zoeken te verwijderen.
Vlees daarentegen dat gezouten is,
dat van het zout doortrokken is, is
smakelijk, tegen het bederf bestand,
men kan het lange tijd bewaren. Nie
mand zal daarom de grote betekenis
van het zout ontkennen.
„Hebt zout in u zelf" zeide Jezus tot
Zijn discipelen. Dat is natuurlijk beeld
spraak. 'Wij zouden daarom dit woord
ook een gelijkeniswoord kunnen noe
men.
In de Bijbel wordt de gevallen mens
menigmaal vlees genoemd. Ik denk aan
dat woord uit het begin van de bijbel:
Mijn Geest zal niet altoos twisten met
de mens, dewijl hij ook vlees is. En
dan dat andere woord van Paulus: Het
bedenken des vleeses is vijandschap
tegen God. De vleselijke mens is dus
de zondige mens en dan zonder het
zout der genade in zich. Hierover door
te denken, doet ons de gevallen mens
zien in zijn diepe ellendestaat. Want
de vleselijke mens zien in zijn diepe
ellendestaat. Want de vleselijke mens
zonder het zout der genade in zich is
smakeloos voor God, Hij moet van hem
walgen. Hij is niet houdbaar voor God,
Hij moet hem~ van voor Zijn aangezicht
wegdoen. Hij is tot het verderf toebe
reid.
Het eeuwige verderf, dit zou de uit
eindelijke bestemming van ieder mens
zijn, indien de Heere nu Zelf niet voor
het zout der genade gezorgd had.
Zout is dus het beeld van de genade
waardoor de mens smakelijk wordt voor
God, waardoor hij houdbaar wordt voor
God, bewaard kan blijven tot het
eeuwige leven.
Het zout der genade heeft tot in
houd: wet en evangelie. Wij kunnen
de wet zien als een gave van Gods al
gemene genade. Want door de wet
wordt de mens nog beteugeld daar hij
anders door zou breken tot het uiterste
in de zonde en daardoor regelrecht ten
verderve zou gaan. Dat de mens nog
leeft en zoveel heeft wat het leven
veraangenaamd dat is ook een vrucht
van de algemene genade die door
Christus kruisverdienste verworven is.
Doch dit alles is van slechts tijdelij
ke aard. Wanneer de mens van de bi-
zondere genade verstoken blijft dan
gaat hij uiteindelijk toch verloren.
Daarom heeft de mens de bizonder ge
nade van node om behouden te wor
den.
En dan is ook de wet het eerste. De
ze is als zout gegeven tot behoud, en
dan aan een mens die reeds op weg is
naar het verderf. Wanneer daarom die
wet in zijn leven intrede doet, zodat
hij deze werkelijk gaat leren verstaan,
dan werkt deze wet als een bijtend zout
in zijn zondig vlees, dat is in zijn gees
telijk verdorven zijn. Hij krijgt dan pijn
aan de zonde. Het geeft hem een smart-
gevoel tegen de Heere gezondigd te
hebben. Hij wil daarom naar de wet
gaan leven. Doch dit brengt er juist
achter dat dit een onmogelijke zaak is.
Want hij maalit zijn schuld nog dage
lijks meerder. Hij leert zien dat hij zo
niet voor God bestaan kan. Dat de Hee
re wel walgen moet van hem. En hij
walgt ook van zichzelf. Zo wordt in
dezulken het woord vervuld: Ik zal
maken dat zij een walging aan zich
zelf zullen krijgen. Deze ervaring drijft
hem als een ellendige zondaar uit tot
God, die hij als een Rechter heeft leren
kennen. Hij gaat dan zijn Rechter om
Si^eciaal in het opmaken van
B. T. d. VEEB
Telefoon 268S! Westdiyk S6
MIDDELHARNIS
lair
succes behaalde de S.G.P. op dit
punt in 1925, toen Ds. Kersten een
amendement indiende om het gezant-
scftap bij de Paus af te schaffen. Door
dat alleen de R.K.S.P, en de A,R. vóór
genade bidden. Voor zulk een gans ver
lorene in zichzelf wordt het evangeelie
eerst recht evangelie, een blijde bood
schap met de Heere Jezus Christus en
al zijn weldaden tot inhoud. Welk een
vreugde kan dat in het hart geven, te
mogen horen n,l. dat er behoudenis mo
gelijk is door het geloof in het plaats-
bekledende borgwerk van Christus,
Hij kan de wet niet onderhouden en
haar gestrenge eisen: betaal mij wat
gij schuldig zijt, daar kan hij niet aan
voldoen. Doch nu heeft de Heere Jezus
daaraan volkomen voldaan. Hij heeft
de wet vervuld tot in tittel en jota toe,
en de straf op de zonde bedreigd die
heeft hij gedragen. Hij is de dood In
gegaan. En Hij heeft met ene offeran
de een volkomen genoegdoening te
weeggebracht. Door het geloof, hetwelk
is een gave Gods, te mogen schuilen
achter het bloed van Christus, dat
neemt de vrees weg en dat geeft vrede
in het hart. Nu jaagt de dood geen angst
meer aan. Want alles, alles is voldaan.
Die met geloof op Jezus ziet. Die vreest
voor dood en helle niet. Die in de Zoon
gelooft die heeft het eeuwige leven.
Men wordt dus door het geloof be
houden en bewaard voor het verderf.
Dezulken die dit ervaren' hebben die
hebben zout in zichzelf. En krijgen ook
weer smaak voor God. Want Hij ziet ze
aan als gewassen en gereinigd in het
bloed van Christus. Zij zijn Hem wei
aangenaam. Hij heeft in hen een wel
behagen. Het zout der genade doet alzo
in de zondaar zijn werk. Zij worden er
door voor het verderf bewaard, zij
worden behouden ten eeuwige leven,
zij zijn smakelijk voor God, Hij heeft
lust aan haar. Houdt deze lijn vast.
Hebt zout in uzelf, zeide Jezus. Is dat
zout der genade ook reeds in u aanwe
zig? Van nature zijn wij zouteloos, zon
der zout. Wij kunnen als zodanig God
niet behagen. Hij moet van ons walgen.
Hij moet ons als ondeugdelijk van voor
Zijn aangezicht wegstoten, naar het
eeuwig verderf verwijzen. Hebt u daar
al kennis aan gekregen? Want als wij
daar niet aan ontdekt worden dan
wordt het zout der genade voor ons niet
begeerlijk, dan zullen onze behoeften
zich daar ook niet naar uitstrekken. Dan
gaan wij voort met zonde tot zonde toe
te doen. Dan zijn wij op weg naar de
eeuwge rampzaligheid. Dat deze we
tenschap u nog bewegen mocht om het
in de v.'eg der gebeden tot de Heere te
wenden, die u sphenken kan alles wat
u ontbreekt, mild en overvloedig.
En die van bovengenoemde zaken
geen vreemdeling zijt, hebt zout in
uzelf, komt het zout der genade ook in
uw leven tot openbaring? Gaat er een
goede reuk van u uit de Heere wel aan
genaam? Doet het zout in uw leven nog
zijn werking? Worden de zonden be
streden, die de mens ten verderve voe
ren, wordt het geloof in de Heere Jezus
beoefend tot behoud, en zijt gij smake
lijk voor God? Leeft gij in heiligma
king?
Wat een tekort zal menigeen van
Gods kinderen hier bij zichzelf moeten
ontdekken. Daarom jaagt de vrede na
en de heiligmaking zonder welke nie
mand de Heere zien zal. Hebt zout in
uzelf, opdat gij zijn moogt een zoutend
zout. Dat is ook nog tot zegen voor uw
omgeving.
Middclharnis.
Ds. H. C. V. d. Ent.
Waar vroeger vanaf de Oüdelandsedijk omgeving aldaar heeft een radikale
het trammetje van de R.T.M, langs oude verandering ondergaan. De bewoners
schuren en smerige sloten reed is thans van de nieuwe Prinses Marijkestraat,
een keurig plantsoen aangelegd met waar men nieuwe huizen aan hét bou-
een betegeld fiets- en wandelpad. De wen is, krijgen straks een pracht van
uitzicht op al dit mooie groen. Het is
de moeite waard er een kijkje te gaan
nemen en een wandeling te maken.
Koningin Fabiola van België heeft in het ziekenhuis in Brussel de gewonden
opgezocht van de instorting van het Ministeriegebouw.
Poes gemist, eend g:e(lc)raakt.
Woensdagmorgen toen de heer KL
uit M. met zijn personenwagen in de
Broekweg te Ouddorp reed en plotse
ling moest remmen voor een overste
kende poes, kon hij niet vermoeden
dat dit aanleiding zou zijn tot de ern
stige beschadiging van een eend (Citro
en). De jongeman Kr. v. B. uit Goeree
reed n.l. als laatste in een groep van
drie wagens toen de voorste plotseling
uit alle macht remde.
De bestuurder van de tweede wagen
kon ook tijdig remmen, maar v. B. die
zijn wagentje vol had geladen met ar
tikelen die hij vanuit de strandtent
naar Goeree zou vervoeren kon zijn
wagentje niet meer tijdig tot stilstand
brengen en botste achter op zijn voor
ganger.'
De eend werd ernstig beschadigd, de
motor werd een eind teruggeslagen en
het chassis verbogen.
Van B. was all risk verzekerd. De po
litie maakte procesverbaal op.
ST, MAARTENSDIJK
Dr. M. P. Groenewege, oud inwoner
van St. Maartensdijk is tot hoogleraar
in de algemene scheikunde aan de
Rijks Universiteit te Utrecht benoemd.
Dr. Groenewege is 24 juli 1915 te St.
Maartensdijk geboren en heeft er zijn
jeugd doorgebracht. Voorheen bekleed
de dr. Groenewege een functie bij het
Centraal laboratorium der Staatsmij-
nen. Hij is voornemens zich in het be
gin van volgend jaar te Utrecht te ves-
stigen. Van zijn hand zijn meerdere
vaktechnische publicaties verschenen.
Mr. J. van Aartsen, minister van
Volkshuisvesting en Bouwnijverheid,
heeft besloten zich niet beschikbaar te
stellen voor een plaats op de kandi
datenlijst van de Anti-Revolutionaire
Partij bij de verkiezingen van de leden
voor de Tweede Kamer, die volgend
jaar worden gehouden.
Mr. Van Aartsen, die 53 jaar is, be
gon zijn politieke loopbaan in 1949 toen
hij wethouder van economische zaken
van de gemeente 's-Gravenhage werd.
Deze functie legde hij in 1958 neer om
minister van Verkeer en Waterstaat te
worden, en waarna hij in 1959 de be
windsman werd op het ministerie van
Volkshuisvesting en Bouwnijverheid.
Het Wetenschappelijk Genootschap
voor Goeree Overflakkee komt voor het
eerst in het nieuwe seizoen weer bij
een in de aula van de Rijks H.B.S. op
woensdag 26 sept. a.s., sav. 8 uur pre
cies.
Als spreker zal optreden mr. A. J.
M. V, Dal, advocaat te 's Gravenhage
met het onderwerp „Het proces Jacc
oud", de boeiendste strafzaak dezer
eeuw.
1^^ --—^ .NAAR DE
IV||DDELHRRNIS'^^TEL:Z3Z8
Wist U, dat deze uitdrukking aan de
Bijbel is ontleend?
In de Staten-Vertaling staat: -----en
over wien gaat zijn licht niet op?" i
Na de Reformatie was de Bijbel ge- j
meengoed. Iedereen bediende zich van
de bijbelse taal en kende de bijbelver-
halen op z'n duimpje.
Op de paplepel stond een bijbelse
spreuk; op het bord van de kleuter
idem. Aan de wand hingen bijbelse
teksten. Ja zelfs op de beddewarmer
stond soms een spreuk, ontleend aan de
Bijbel. Drie maal per dag las men de
bijbelverhalen. De tegels om de haard
gaven voorstellingen van veel wat in
de Bijbel staat.
De Bijbel met zijn rijke geschiedkun
dige, dichterlijke en profetische inhoud,
alles geconcentreerd op Christus, die
hèt licht in de wereld en in eigen leven
doet opgaan
dat alles sprak tot de mensen van
toen. én tot de mensen van nü!
Om „het licht te laten opgaan" over
de wereld van nu, zijn 23 bijbelgenoot
schappen bezig aan „vertaling, druk en
verspreiding" van de Bijbel, omdat het
Gods Gebod is.
Wellicht gaat bij U ook een lichtje
op, omdat Gods Gebod: „Verspreidt het
Evangelie tot aan de uitersten der aar
de" ook impliceert, dat de Bijbel dient
verspreid te worden „tot aan de uiter
sten der aarde".
Het Nederlandsch Bijbelgenootschap,
opgericht op 29 juni 1814, stelt zich ten
doel de vertaling, de uitgave en de ver
spreiding van de Bijbel in zijn geheel
of in gedeelten, zonder aantekening of
uitlegging, zowel binnen Nederland als
daarbuiten, zonder dat het een commer
cieel oogmerk nastreeft.
Zo luidt artikel 1 van de Wet van
het N.B.G.
Wellicht gaat U ook een lichtje op,
een lichtje dat U verplicht als Christen
het werk van de bijbelgenootschappen
te steunen en te helpen door uw jaar
lijks lidmaatschapsgeld of uw gave!
Uitgaande van de in 1960 door de
justitie afgedane strafzaken tegen straf
rechtelijk minderjarigen kan worden
gesteld, dat de jeugdcriminaliteit in ge
noemd jaar opnieuw toenam.
Aan de door het Centraal Bureau
voor de Statistiek samengestelde publi-
katie betreffende de toepassing der
Kinderwetten in 1960 zijn ter staving
van deze conclusie hieronder enkele
gegevens ontleend.
De stijging van 44 per 10,000 kin
deren van 10 t/m 17 jaar in 1959 tot 47
in 1960 betrof n,l, verkeersmisdrij-
ven, diefstal, verduistering, mishande
ling en vernieling.
Voor de seksuele misdrijven trad een
lichte daling in.
Aangezien het verhoudingscijfer voor
de meisjes (voor de misdrijven van
Wetboek van Strafrecht 7,3 per 10.000
van de bevolking) vrijwel gelijk was
aan dat van 1959 (7,2) kwam de toene
ming dus voor rekening van de jongens:
85 per 10.000 tegen 80 in 1959.
Daar de zaken tegen kinderen be
neden 15 jaar de laatste jaren steeds
minder langs strafrechtelijke weg wor
den afgedaan zijn uit de cijfers voor
deze jeugdigen geen steekhoudende
conclusies omtrent de frequentie van de
criminaliteit te trekken, "Voor de oude
re jongens blijkt de toeneming duide
lijk: voor die van 15 jaar was het in
dexcijfer (1955 100) in 1958 t/m 1960
resp. 153, 157 en 168; voor de 16-jarigen
153, 160 en 163 en voor de 17-jarigen
143, 157 en 170.
Met de stijging van de jeugdcrimina
liteit nam ook de ernst van de bestraf
fing toe: terwijl in 1955 het aantal ge
vangenisstraffen (voorw., onvoorw.)
2,5'Vo van alle straffen en maatregelen
bedroeg, was het in 1960 gestegen tot
9,l»/o. Berisping en teruggave aan
ouders of voogd zonder toepassing van
straf daarentegen daalden van 16,7*/o
in 1955 tot 7,0»/o.
Van zaterdag 22 september v.m. 12 uur
t.m. maandag 24 september v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter Wieringa, telet.
2090, Middelharnis.
Dir/cslantJ-HerJci'Jigen.-Melissant;
Dienst heeft dokter Elvé, telef. 01877-
262, Dirksland.
Oost-Flakkee:
Dienst heeft dokter de Man, telef.
01875-301, Nieuwe Tonge en dokter Kra
mers, tel. 01873-201, Ooltgensplaat.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft de heer Terlouw, die
renarts te Middelharnis, tel. 2357.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 23 sep'\
hebben voor de gemeenten Poortvlief,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips'
land en Oud Vossemeer dienst doktey
A. A, Kugel, tel. 01662-400, Poortvliei
en dokter J. Vermet, tël. 01676-41J»,
Nieuw Vossemeer.