De muur Bevesiiging en intrede Ds. H. C Bulinnan ie Sommelsdijk Plaatselijk nieuws MS Intrede Eerste priis (wisselbeker) Gladiolententoonstelling voor A. M. Holleman, Den Bommel Dinsdag 28 augustus 1962 No. 3117 M Ims wor- I I t Cair. STREEKBLAD OP GEREFOEMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt ttoeemaal per toeek: dinsdag' en vrijdagavond J „Fami" is 1 dorp. ^t |5e jaargang w -; 2c kost Iskos- Doven benst- 18 por Igaar- mnd. aat en Icteur. e HelvocA aanhou- ikeroogst zijn dan Imeer dan Als oor- Iweer, ar- idere fac- PKINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdtlk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur avo nds Tel. 20 17 Giro 167930 twertung" melk op lenstaande t 2 "/o vet „Marken- gewone Marken- feur Lange logal plas- fcenmilch". jze minder r andere ,^i een be- uikers de Ize te vet de U.S.A. I de markt borbeelden tiet lagere Iter tegen- Ir de Mar- 1 Zuivelbe- Igeverij een serie Cbr. W' fedkoop ro.m. ,.vef- Wejan i^ [leven van liwe wor° vee kinde- ■een 2°''=^' J wordt no= laar opvo^' s die sterft toch door. ■ongelovige' Lket-voiT» (2e eft de tijd lopend. heel Ie gezi: hei" AIS wat nne» Wie het laatste jaar leest of hoort 5Vi?r „de muur", die weet wel, welke jiuur bedoelt wordt. Het is de meest beruchte uit de hele wereldgeschiedenis een nog nimmer vertoond fenomeen, tgevonden door Ulbricht, de fanatieke communistische dictator van Deutsche Demokratische{!) Republiek oftewel Oost-Duitsland. Hij liet ze bouwen op 3 augustus van het vorig jaar en vol gende dagen en daarna is bij steeds op nieuw versterkt en verbeterd. Het is do muur, die van zuid naar noord heel de stad Berlijn in tweeën deelt, dwars door straten en huizenblokken loopt precies langs de lijn, die de Russische sector scheidt van die der drie westelijke mo gendheden en die in totaal 65 km. lang want Berlijn is een heel grote stad, die vóór de oorlog 4Vl> miljoen inwoners liad en nu nog ruim SVa, waarvan er bijna 2'/2 miljoen in West-Berlijn wo nen. Deze situatie heeft in 1945 een probleem geschapen, dat steeds scher per vormen aanneemt en een onmoge lijke toestand betekent, in de eerste plaats voor hen, die er wonen, maar niet minder voor de hele wereld daar er niet veel voor nodig is om deze bran dende kwestie tot explosie te brengen. Stel u voor een miljoenenstad, vroe- jere hoofdstad van Duitsland, die in tweeën is gesplitst, met een deel, dat op demokratische wijze in vrijheid leeft en een ander deel, dat door het com munisme der Sovj et-Unie wordt be heerst. Hier ontmoeten Oost en West el kaar, twee werelden, die niets gemeen hebben. De delen zijn gescheiden door een hoge muur met prikkeldraad, be waakt door zwaargewapende Vopo's, mannen van de volkspolitie. Slechts en kele openingen met zigzagbanen laten nog verkeer door, echter niet voor West Berlijners. Buitenlanders mogen Oost- Berlijn nog bezoeken, maar met zeer sterile contreien. Dit alles is erg, maar het meest fu neste van de hele situatie is, dat de stad Berlijn ongeveer 200 km. achter het IJzeren Gordijn ligt met als consequen tie, dat daar 2iV2 miljoen mensen thans nog in vrijheid leven op een eiland temidden van een communisti sche zee van dwang en terreur. De muur verhindert de Oost-Duitsers inclusief de Oost-Berlijners, de wijk te nemen naar het vrije westen, wat tot 13 augustus 1961 nog een klein kunstje was. IMaar de ligging van de stad mid~ den in communistisch gebied maakt haar zo kwetsbaar, dat dit een nog groter probleem is. Aan alle kanten zijn de Berijners omgeven door vijan delijk gebied, waar grote Oostduitse en Sovjet-troepenafdelingen met tanks etc. zijn gelegerd. Als de Russen verward willen, is het voor hen een kleine moeite heel Berlijn in bezit te nemen, daar de stad onverdedigbaar is, zelfs als er veel meer Westerse troepen lagen dan de 11.000 van nu. Hoe deze ongelukkige situatie ont staan is, hebben we in ons blad des tijds uitvoerig geschetst in een artilce- lenreel^s „Hoe kwam Berlin acWer het IJzeren Gordijn!" We mogen dit dus als bekend veronderstellen. Het is een erfe nis uit de oorlog, die een nieuw conflict in zich bergt. Onder de huidige omstan digheden heeft het stellen van de schuldvraag weinig zin. Men kan stel len, dat de Duitsers zelf er de oorzaak van zijn. Als Hitler zijn krankzinnige oorlog niet was begonnen, zaten nu de Russen niet in Berlijn en behoefde de Westerse wereld wellicht straks niet bij te springen om de stad uit hun klauwen te redden. Zo bezien en het is niet ander kan er bij 'het Westen wei nig animo zijn om de Duitsers bij te staan. Men kan ook zeggen: het is do schuld van de Amerikanen, die de dwa ze zoneverdeling hebben toegestaan en de Russen te veel hebben vertrouwd. Ooij dat is de waarheid. Maar tenslotte schieten we met deze redeneringen niets op. We staan nu voor de vraag hoe het Westen West-Berlijn kan behouden voor de vrije wereld. Het gaat hier niet UUeen om de vrijheid van 2V2 miljoen Duitsers, maar om het verhinderen van een nieuwe opmars van het wereld- communisme. De grote vraag is, hoe liet Westen moet reageren wanneer straks Chroestsjow een afzonderlijk Vredesverdrag sluit met Oost-Duitsland 611 Ulbricht de macht krijgt over de toegangsweger^ naar Berlijn. Dat de communisten welbewust een militair conflict willen uitlokken gelo ven we niet. Ze weten heel goed dat ook hun wereld dat niet zal overleven. Ze hebben echter zeer sterke troeven in de hand en kunnen gemakkelijk zo manoevreren, dat de Amerikanen c.s. om de zaak open te houden bet eerst zullen moeten schieten. Wanneer deze aan eenzelfde belabberde 'houding aan- nenaen als in de kwestie Cuba en Nieuw winea, hebben de Sovjets gemakkelijk spel. Dan eindigt alles in een overwin- mng van Moskou zonder oorlog. En dat js precies de taktiek van het Kremlin. De Russische kommandant is nu uit I Berlijn teruggeroepen, een Ulbricht- I Seneraal is aangesteld en >het wachten is '^u op nieuwe verwikkelingen. Intussen wekt de „muur" de afschuw en de woede op van doe hele beschaafde Wereld. Wat bij en achter die muur ge- i^eurt tekeilt de mentaliteit en de on- menselijke terreurmethoden van het f^ommunisme wel heel sterk. Wie I s^anschouwelijk onderwijs wil heb- w oen in de praktijk van bet communis me, die moet eens naar die muur toe- pan. Daar speelt zich nu al een jaar |ang een tragiek af, die met geen pen is °6schrijven. Daar worden door de ro- ds moordenaars mensen doodgeschoten, 01e naar de vrijheid vluchten. Daar la ten ze een uur lang een jongeman dood bloeden zonder naar hem om te zien. Al zestig imoorden hebben ze daar op hun geweten en nu Ulbricht er helemaal de baas wordt, zal het nog erger worden. Waarom heeft deze man de muur laten bouwen? Ze is natuurlijk geen militair obstakel tegen het westen. Tegenwoor dig helpen wallen en muren in de oorlog niet meer. De oude Chinezen konden 200 jaar vóór Chr. hun beroemde Chi nese muur bouwen over een afstand van 2450 km. (van Amsterdam tot An kara, de hoofdstad van Turkije is dat ongeveer) om hun noordgrens te be schermen tegen de Hunnen en dat lukte hun nog ook, want dit Mongolenvolk wendde zich naar Europa. Neen, de Berlijnse muur is een bewijs van de communistische zwakte, van het totale fiasco van Ulbrichts regime. Hij zegt wel, dat hij het deed om West-Berlijn als N.A.V.O.-spionagecentrum onscha delijk te maken, maar de reden is een heel andere. Hij zag, dat zijn „demo cratische" republiek leegbloedde. Steeds meer Oostduitsers vluchten naar het Westen. Het waren er na de oorlog al drie miljoen. Duizenden kwamen elke week over de sectorgrens en gingen niet meer terug. Hij verloor de intellectuele elite en zijn economie liep daardoor ho peloos vast. Hij verloor ook de jeugd, want het is merkwaardig, dat juist deze in grote getale het rode paradijs ont vlucht. Wie zoals schrijver dezes het IJzeren Gordijn met zijn prikkeldraad wachttorens schijnwerpers, mijnenvel den etc. gezien heeft en een kijkje heeft genomen in Oost-Berlijn, die kan be grijpen, dat ieder, die niet geïnfecteerd is door de demonische communistische ideologie en dat is zeker 90 "/o slechts één doel heeft: uit dit massale concentratiekamp te ontsnappen, waar godsdienst en vrijheid vertrapt worden, waar gebrek heerst door de onzinnige organisatie van dit systeem, waar hui zen, akkers, wegen en straten verwaar loosd worden, waar de vrouwen weer moeten gaan werken voor het gezin, waar men ziek wordt van de permanen te politieke propaganda van het leninis me. De schrijver G.K. van het Reve ver telde in „Elzeivier" onlangs van zijn ervaringen in Oost-Berlijn. Hij noemde de toestand daar een door bureaucratie en waantheorieën gefrustreerde oorlogs economie, die aan de rand van de hon gersnood leeft en hij, kreeg de gewaar wording, dat hij in een soort gekken huis rondliep. Alles is er even verval len, de oorlogsruines grijnzen u nog steeds aan, het aantal auto's die op mu-' seumstukken lijken, is slechts een vijfde van dat van West-Berlijn, dat in zijn uiterlijk niet voor Parijs onderdoet. Daar ziet men het verschil tussen de „kapitalistische" en de communistische welvaart. Maar ondanks dit alles, Moskou mar cheert voort naar de wereldrevolutie. Thans staat West-Berlijn op het pro gram. En wat doet het westen? Dat aanbidt de welvaartsstaat, weer een an der kwaad. Het verwaarloost zijn de fensie in hoge mate en voert wederom Munohen-politiek. Alleen loopt nu Ken nedy in plaats van Chamberlain met de paraplu. En in bet aangezicht van deze gevaren en ondanks die afgrijselij ke muur zijn 'er in ons land nog men sen, die een partij oprichten en steunen die anti-militairistisch is, die ons volk tot dienstweigering aanspoort en daar mee uiteindelijk de capitulatie voor het communisme voorbereidt. Zelfs de muur is niet in staat deze verdwaasden te ge nezen van hun pacifistische denkbeel den. Na een vakante periode van slechts 10 maanden mocht de Ned. Herv. Ge meente te Sommelsdijk, j.l. zondag Ds. H. C. Bultman (gekomen van Papen- drecht) als haar nieuwe herder en leraar begroeten. De bevestiging van Ds. Bultman vond in de morgendienst plaats door zijn vriend en vroegere plaat selijke collega. Ds. Baars van Papendreoht. Onder grote belangstelling deed de nieuwe pastor in de middagdienst zijn intrede. In deze dienst waren alle predikanten der Ned. Herv. Gemeenten op ons eiland tegenwoordig, benevens diverse afgevaardigden der plaatselijke kerken van Middelharnis-Sommelsdijk. Wegens uitstedigheid van burgemeester Hordijk, was de plaatselijke overheid vertegenwoordigd door de beide wethouders Dijkers en Ie Comte en ge meente-secretaris Knape. Ook waren een aantal personen uit de vorige ge meente van Ds. Bultman aanwezig om de bevestiging en intrede van hun oud-predikant bij te wonen. Bevestiging Ds. Bultman werd tot zijn dienstwerk ingeleid met de woorden uit Exodus 3 14 (laatste gedeelte): „Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israels zeggen: Ik zal zijn heeft mij tot ulieden gezonden." Met deze boodschap, aldus de beves- tiger, moest Mozes naar de Israëlieten gaan, tot een zwaar benauwd en ver drukt volk, welks verdrukker men selijkerwijs gesproken onoverwinne lijk was. Wie was toch deze man, die met deze boodschap tot het volk Israël werd ge zonden? Het is Mozes, de man, die reeds eerder tot dit volk was gegaan, zelf vervuld met het grootse ideaal om het verdrukte en beproefde volk te verlos sen. Tooh is het komen tot dit volk op dit moment geheel anders als de eerste maal, toen hij met jeugdig vuur en en thousiasme in eigen kracht dacht te kunnen verlossen. Doch alles was ra dicaal misgelopen. Nadat hij in zijn drift een Egyptisch man had vermoord, was hij uit vrees voor eigen leven op de vlucht gesla gen en had zijn toevlucht gezocht in Midian, waar hij veehoeder werd. Maar tijdens zijn verblijf aldaar zou hij door God worden klaargemaakt voor zijn roeping, lerende dat hij in eigen kracht niets zou kunnen maar alleen zou kun nen strijden in Gods kracht. Geen eigen succes, maar Gods genade en sterkte; alleen met deze roeping zal Mozes een leidsman van Gods volk kunnen wor den. Wat was de verdrukking over dit volk toch zwaar. Menselijk bezien leek het een hopeloze taak om van onder dit zware juk uit te komen. Maar de verlegenheden der mensen zijn vaak Gods gelegenheden. Zo ook hier. God roept Mozes en zendt hem naar dit zwaarbeproefde volk. Nadat God Mozes bij het brandende braambos zijn roe ping bekendmaakt, heeft Mozes als be zwaar in te brengen, dat als de Israëlie ten hem vragen in Wiens naam hij komt, hij niets weet te antwoorden. Doch dan spreekt de Heere tot hem: Zeg dat Ik zal zijn u tot hen heeft ge zonden. Welk een machtig woord. Ik zal zijn, d.i. de Eeuwige Onverander lijke, de grote Onafhankelijke, Die zijn volk niet langer in de duisternis der verdrukking zal doen laten dolen, maar hen zal voeren in de lichtglans en de volle heerlijkheid van het beloofde land. De God der vaderen zou ook blij ken te zijn de God van het heden. God zal zijn heüsraad volbrengen en Zijn volk weer tot een presente werkelijk heid maken. En Mozes nu mag, gesterkt door dit woord en door Godzelf toege rust, dit volk naar het land over vloeiende van melk en honing leiden. Ik zal zijn heeft u tot hen gezonden. Wat dunkt u, vriend en broeder, aldus Ds. Baars. Zou dit woord ook niet voor het heden gelden? Zowel voor predikant en gemeente? Aan de werkelijkheid van dit Woord ontleent immers alle kerkelijk leven zijn grondslag en gezag? Hoewel Mozes' roeping niet is te ver gelijken met de roeping van ons, predi kanten, zijn er toch wel enige punten van overeenkomst. Zoals Mozes moest leren dat hij niets in eigen kracht ver mocht, zo moeten ook wij van eigen sterkte leren afzien om het alleen van Hem te verwachten. In een wereld, waarin al het innerlijk licht gedoofd is en godsdienst door de massa wordt be schouwd als opium voor het volk kun nen wij toch op grond van dit rijke woord onze roeping volbrengen. Een verloren wereld mag jiog de behoudehis worden aangezegd en Hem worden aan gewezen als de enige Redder in alle nood. Ds. Bultman, die grote, machtige en zaligmakende werkelijkheid mag u in uw nieuwe gemeente gaan verkondi gen. Want Ik zal zijn heeft u naar deze gemeente gezonden, als Gods gezant. Dat gij hier met vrij en blijmoedig heid uw werk mag verrichten en velen de enige Weg des Behouds mag wijzen opdat ook uit deze gemeente velen ge leid mogen worden naar het rijke land der belofte, waar al Gods kinderen het eeuwig erfdeel wacht. Houdt dit Godswoord dan in gedach tenis. De Heere, de Ik ben die Ik ben, zij zowel predikant als gemeente nabij. Dan zal de zegen des Hoeren zeker niet uitblijven. Ik zal zijn, de God des Vre- des zij met u allen. Amen. Nadat vooraf Ps. 103 4 was gezon gen werd overgegaan tot voorlezing van het formulier tot bevestiging van Die naren des Woords. Op de hem gestelde vragen klonk het plechtig „Ja, ik van ganser harte" uit de mond van Ds. Bult man en werd hem door de gemeente staande toegezongen Psalm 20 1. Begeleid door de klanken van het monumentale orgel klonk machtig het gezang der talrijke aanwezigen in het kerkgebouw op, bij het zingen van Ps. 122 1 en 2, waarmede de intrededienst werd aangevangen. Als intredetekst had Ds. Bultman de woorden gekozen uit Rom 3 11 en 12 Want ik verlang om u te zien, opdat ik u enige geestelijke gave imooht mede delen teneinde gij versterkt zou worden dat is, om mede vertroost te worden on der u door het onderling geloof zo het uwe als het mijne." De gemeente van Rome had, aldus be gon de predikant, ondanks de misvat tingen die er heersten en die dan ook door Paulus in zijn brief werden recht gezet een uitstekende naam. Er ging een goed getuigenis van haar uit. Hoe wel alle zendingsgemeenten Paulus na aan het hart lagen, verlangt hij er naar om Rome nog eens te bezoeken en eens van aangezicht tot aangezicht te spre ken over de rijke werken Gods, die in deze gemeente geopenbaard zijn. Tooh is dit niet alleen de reden die hem doet verlangen naar de gemeente van Rome Neen als, dienstknecht Gods wil hij er nog zo gaarne het Evangelie prediken. Niet dan alles in Rome nog braak land was, neen, het was een levende ge meente, een rijk-bloeiende gemeente. Ma.ar hij wilde de gemeente zoals de tekst zegt geestelijke gaven gaan me dedelen, opdat zij samen versterkt zou den worden. Ik ben ervan overtuigd, aldus Ds. Bultman, dat ik in Sommelsdijk' niet een zendingsterrein betreed. Reeds eeuwen lang hebben Gods woorden hier geklonken en ook in deze gemeente zijn de lijnen van het verbond der genade doorgetrokken. Ik mag nu echter voort bouwen op het werk van anderen. Zo als de gemeente van Rome rijk bedeeld was is dit ook bij u het geval. En nu gaat God weer op u een appèl doen via de prediking door uw nieuwe predikant die hier het zaad van het woord Gods gaat uitstrooien. Er wordt hier geen zendingsveld aangetroffen waar de fun damenten nog gelegd moeten worden, maar wij mogen voortbouwen aan het bouwwerk dat God zelf is begonnen. Hoe rijk dat God dit door middel van zwakke mensen Iaat geschieden. Paulus wilde te Rome geestelijke ga ven mededelen tot onderlingen verster king. Dit is ook mijn taak in deze nieu we gemeente. Dit is steeds weer nodig. Apostelen en allen die Gods woord ver kondigen zijn uitdelers van deze gaven zowel aan jong als aan oud. Wat hou den deze gaven nu in? Het is de aanbie ding van Gods heil aan arme zondaren. Bij God is immers een rijkdom te vin den zo groot en zo heerlijk, hetwelk door geen mensenwoorden is uit te drukken. Alleen in de eeuwigheid zal ten volle de rijkdom van deze schatten openbaar worden. Tot die geestelijke gaven behoort dus de prediking van het woord, dat nimmer afgezaagd kan zijn, maar altijd levendig en fris is. God is altijd nieuw. Vergeet dit nooit ook jullie niet, jongeren. Door die gaven mede te delen wordt een groots pano rama voorgesteld. Gods dienaren mogen uit die volheid welke bij God is elk vrij mededelen. Ook in de genieente te,Rome was deze volheid steeds medegedeeld. De prediking des woords biedt geen stoffelijk voordeel, het behelst niet een genoegelijk bijeen zijn het gaat immers om de geestelijke gaven? Wat Paulus uit wil delen is niet van hemzelf. Hij kon er dan ook niet vrijelijk over be schikken maar was er zich ten volle van bewust dat het alleen de Geest van Christus is die werkt. Anders is de prediking hol en ijdel. Gods woord, dat door mensen wordt gepredikt, moet door de H. Geest worden toegepast. Verwacht daarom niets van uw predi kant, doch alles van de Heere. Hoewel God zich van mensen wil bedienen is aan Zijn zegen alleen tooh alles gelegen. Die gaven worden medegedeeld: Wet en Evangelie wordt gepredikt, de zondaar dient tot geloof en bekering te worden opgeroepen en de schatten van Gods Woord dienen tentoongesteld te worden In spreken en luisteren zullen wij er ons terdege van bewust moeten zijn, dat alles onverdiende genade is. Laten wij dit toch goed toeseffen. Wij weten dit wel, maar leeft dit ook werkelijk in ons? Paulus wil deze gaven mededelen tot versterking van het geloof, zowel dat van de leden der gemeente te Rome, als wel hemzelf. /*lles wat leeft heeft ondersteuning nodig. De Heere wil ook deze troost en versterking geven en doet dit door woord en sacramenten. Gods kinderen die zo zwak van en in zichzelf zijn hebben steeds die verster king zo dringend nodig. Dit wist P,au- lus en het is dan ook geen wonder dat hij zichzelf hierbij insluit. Hij zelf heeft die vertroosting (wat eigenlijk betekent vermaning) evengoed nodig. Onze grootste zorg in dit leven, aldus Ds. Bultman moet zijn om die troost en dit geloof in bezit te krijgen. Wij moeten gehoor geven aan Gods eis en tot geloof komen. Als dit waarlijk onze behoefte is dan zal God u zijn zegen schenken. Dan kunnen wij elkaar ver sterken. Ook uw predikant behoeft deze .iLBONiraavmNTSPBIJS 2.IB PEB KWABTAABi ADVBRTENTIEPRIJS 12 cent per znm. BM contract «pedaal tarimi. Op de „Gratia 1962", de Gladiolen- tentoonstelling die verleden week te Dirksland is gehouden viel de heer A. M. Holleman te Den Bommel de wissel beker ten deel en de plaquette van de Nederlandse Gladiolenvereniging, met de mooiste inzending „Lustige Witwe". De heer Holleman behaalde nog een tweetal prijzen die hem, zoals in ons verslag van vrijdag vermeld, werden uitgereikt door de Rijkstuinbouwconsu- lent Ir. D. Kers te Barendrecht. Op deze foto wordt de prijswinnaar met het hoogst aantal punten op hartelijke wijze gecomplimenteerd door de voorzitter van de Flakkeese Gladiolen-vereniging de heer P. J. E. van' Weenen te Nieuwe Tonge. Wij vernamen dat het aantal be zoekers dat de tentoonstelling te Dirks land bezocht heeft, ongeveer duizend bedraagd. dingen. Een predikant is heus geen geestelijk „Übermensch". Daartoe dient er een wisselwerking te zijn. Als de pre dikant door de gemeente op het gebed gedragen wordt en hij de geestelijke gaven onder Gods zegen mag medede len dan zal alles zijn tot Gods eer en tot onderlinge opbouw en versterking. Dan zal alles rijke vrucht dragen. Dan z:ijn wij samen arbeiders in Gods grote wijngaard. Ook in Sommelsdijk. Na het amen op deze predikatie richt te Ds. Bultman zich allereerst tot de afgevaardigden van de burgerlijke overheid. Hij zegde hen alle medewer king toe en zou het moeilijke werk dat de overheid als dienaresse Gods ver richt, steeds in het gebed gedenken. Zijn Ring-collega's zegde hij hartelijk dank voor hun aanwezigheid en ver trouwde er op dat ziji hem hun steun en vriendschap zullen bieden. Zich tot de afgevaardigden der andere kerken richtend zei Ds. Bultman het op prijs te stellen dat zij deze middag hier tegenwoordig wilden zijn. Hij hoopte in de toekomst op een goede wederzijd se verstandhouding en hoopte dat allen elkaar zouden mogen vinden in dit ene punt de eenheid des geloofs, opkomend uit een vasthouden aan het getuigenis Gods. Als consulent van de gemeente Som melsdijk werd Ds. van Hensbergen har telijk dank gezegd voor de vele arbeid hier verricht. Ook dankte hij hem om de bevestigingsdienst af te staan aan Ds. Baars. De bevestiger Ds. Baars werd dank betuigd voor de goede tijd in Papen dreoht doorgebracht. Ds. Bultman was dankbaar niet alleen voor de vriend schap op het pastorale vlak, maar ook persoonlijk. Ook hartelijk dank voor de wijze van bevestiging. God geve aldus spreker, dat spoedig de vakature te Papendrecht vervuld mag worden. Ook had het Ds. Bultman goed ge daan een aantal aanwezigen uit Pa pendrecht te zien. Hij stelde dit bijzonder op prijs. God geve dat spoedig de pastorie in Papen drecht weer bewoond mag zijn. Vervolgens richtte ds. Bultman zioh tot de hoofd van scholen en het perso neel ,alsmede tot de koster en concierge van „Vita Nova" en hoopte met allen op een goede samenwerking. De gemeente van Sommelsdijk mag zioh gelukkig prijzen u als organist te hebben, aldus sprak Ds. Bultman ver volgens tot dhr. Zoon. Op voortreffe lijke wijze begeleidt u de gemeentezang God geve dat u de gemeente nog lang met uw spel mag dienen. De jongeren der gemeente werden op gewekt trouw de catechisaties en ver enigingen te bezoeken en Gods woord niet te verzaken. Ook kerkvoogden en notabelen, ker- keraad en gemeente werden op harte lijke wijze toegesproken en de predi kant hoopte dat hij zich spoedig in deze gemeente mocht gaan thuisvoelen. Toespraken Als eerste werd Ds. Bultman toege sproken door Ds. van Wakeren die hem in de classis een hartelijk welkom toe riep en hoopte dat Ds. aktief zou deel nemen in het doordenken van alle pro blemen waarmee deze streek te maken krijgt. Namens de Ring werd ds. Bultman welkom geheten door ds. J. van Drenth die zei te hopen dat de nieuwe predi kant een goede periode tegemoet zal gaan. Ds. V. d. Ent sprekend namens de di verse kerken had in zijn eigen gemeente( deze morgen gepreekt over de Alge mene Christelijke kerk hij hoopte, dat Ds. Bultman van deze ene kerk een goede dienstknecht zal mogen zijn. Ds. van Hensbergen was blij, dat Sommelsdijk weer een predikant ont ving. Twee tamelijk grote gemeenten dienen, is geen sinecure. Lief en leed had hij in deze gemeente meegemaakt. Spr. prees de goede verstandhouding met de kerkeraad. Spreker hoopte, dat de nieuwe predikant in dit deel van Gods wijngaard tot rijke zegen zou mo gen zijn. Als laatste spreker voerde namens de kerkeraad Dhr. Edewaard het woord die de predikant en zijn gezin hartelijk wel kom heette. God geve u een goede in gang, aldus spreker, en geve u wijs heid tot alle arbeid in deze gemeente Nieuwe tijden dienen zich in deze streek straks aan uw opdracht blijft echter gelijk, n.l. om het Evangelie van vrije genade te prediken. De God aller ge nade zegene u en uw gezin en geve u goede en gezegende jaren in deze ge meente. Op verzoek van Dhr. Edewaard zong de gemeente haar nieuwe predi kant de bekende zegenbede uit Ps. 134 toe. Met een kort woord dankte Ds. Bultman alle sprekers voor hun harte lijke woorden tot hem gericht en hoopte da.t de geuite wensen alle in vervulling mogen gaan. Met het zingen van Mijn God, U zal ik eeuwig loven" (uit Ps. 52) werd deze dienst beëindigd, waarna de predikant voor de eerste maal de zegen op zijn nieuwe gemeente legde. S. L.K. MIDDELHARNIS Kerkdienst. Zondag a.s. hoopt in de Ger. Gemeente alhier voor te gaan de heer Verhoef, van Capelle aan de IJsel, Theol. student te Rotterdam. SOMMELSDIJK In tnemoriam Lieven Lodder In de leeftijd van 56 jaar is in het ziekenhuis „Dijkzigt" te Rotterdam overleden de heer Lieven Lodder, in leven dekkneoht op de veerboten van de Rotterdamse Tramweg Mij. Met een ernstige hersenvliesontsteking is hij zondag voor een week naar genoemd ziekenhuis te Rotterdam vervoerd, waar nog enige complicaties zijn bijgekomen en geneeskundige hulp niet meer mocht baten. Vrijdag j.l. is hij aan de gevol gen overleden. Hij laat een vrouw en drie kinderen achter, waarvan twee ge huwd zijn. De heer Lodder, die ruim elf jaar bij de R.T.M, is geweest, was een geziene persoonlijkheid op de veerboten, be reid om steeds de helpende hand te bieden. Zijn stoffelijk overschot is heden dinsdagmiddag op de alg. begraafplaats alhier ter aarde besteld. DIRKSLAND Beroepen. Naast het beroep dat nog loopt naar Leiden heeft ds. P. Blok, predt. bij de Ger. Gom. alhier een be roep ontvangen naar Kampen en Rot- terdam-Pendreoht. STAD AAN 'T HARINGVLIET Ondertrouwd. H. Sohouwstra oud 25 jaar schipper op de binnenvaart te Zwolle en C. v. d. Boogert 20 jaar zon der beroep. Wedvlucht van de P.D. vereniging de rode duif vanaf Criel op zaterdag 18 aug. afstand 302 km. J. de Vos 1, 10, 11 en 17; de Gans-Kamerling 2, 4, 5, 8, 9, en 14; A. C. Koppenaal 3. 6, 7, 15, 16, 18, 19; From v. d. Boogert 12, 13. Op zaterdag 25 aug. vanaf Essen. Af stand 33 km. aankomst 1ste duif 8.13.56 De Gans-Kamerling 1, 2, 6, 10, 17; A. C. Koppenaal 3, '4, 7, 9, 13, 14, 16; J. de Vos 5, 15; Frommel v. d. Boogert 8, 11, 12. OUDE TONGE Kerkdienst. A.s. donderdagavond 7 uur hoopt voor de Ger. Gemeente voor te gaan candidaat Harinck van Goes.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1