De A.R. partij Ruilverkaveling Sint Adolfsland LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS Meditatie vroeger en nu gaat F^ E KORTEMEG sZOQK De onafhankelijkheidsviering in Djakarta Vrijdag 24 augustus 1962 No. 3116 Chi. STREEKBLAD OP GEREFOKMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verichijnt tweemaal per tveek: dinsdag- en vrydagavond Wie heeft macht, zonden te vergeven Uitvoering verloopt volgens schema. Werk in oktober a.s. klaar Fruitmanden en Fruitbakjes „*^e ^ruitc&ntreile" BIHÜEMVillMSBID SCM«INI6BBEKBED 35e jaargang PBINS HSNDSCCSTBAAT 14 - POSTBOX - MIDDX£.HABNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunelsdljk Tel. (01870) 26 29, na 6 uuravonds Tel. 2017 Giro 187930 ABONNEMENTSPRIJS 2.15 PEB KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. B^ contract speciaal tarlAt Bij de bespreking van de grote poli tieke partijen in ons land schrijven we uiteraard da'arvan geen uitvoerig his torisch overzicht. We moeten ons hierin ten zeerste beperken, zodat we de ge- scliiedenis slechts in vogelvlucht kun nen geven. De A.R. partij is als orga nisatie de oudste van de partijen in Nederland. Als politieke richting ech ter is ze nog veel ouder. Als haar stich ter Icunnen we IVTr. Groen van Prins te- rer beschouwen, die leefde van 1801 tot 1876. Hij bond de strijd aan tegen het liberalisme, meer in het bijzonder te gen alleii, die geestelijk en politiek leef den uit de beginselen van de Franse revolutie. In zijn in 1847 gepubliceerde werk „Ongeloof en revolutie" heeft hij zijn gedachten nader uitgewerkt en hij vatte ze samen in zijn devies; tegen de revolutie het Evangelie. De naam a,nti- revolutionair, die op zichzelf negatief is, houdt dus in, dat deze richting zich principieel kant tegen het beginsel van volkssouvereiniteit, zoals dat in 1789 en daarna hoogtij vierde ook in het libe ralisme. Groen noemde zich echter ook Christelijk-historiscli, een positieve naam, waarin hij wilde uitdrukken, dal liet Evangelie de basis moet zijn ooi van het politieke leven en tevens, dat do historie ook een zekere norm geeft. Over dit laatste zou nog wel één en an der op te me,rken zijn, want hierin is Groen ongetwijfeld te ver gegaan, maar dat ligt buiten het kader van deze ar tikelen. Samenvattende kunnen we zeggen, dat Groen zijn politieke ideeën baseerde op Gods Woord, een duidelijk verband zag tussen godsdienst en staat kunde en deswege het gevaar van het liberalisme helder inzag en de strijd daartegen principieel kon funderen. De strijd tussen Groen en de libera len spitste zich al spoedig toe op de schoolkwestie: de tachtigjarige worste ling om de vrijheid en gelijkstelling van liet Christelijk onderwijs. Daarin werd de antithese wel zeer duidelijk open baar. Vele decenniën lang zijn de A.R. de voorvechters geweest in de school strijd. De partij zo kan men gerust zeg gen, is praktisch uit deze controvers ge boren. Tijdens het leven van Groen is het echter nog niet tot organisatie ge komen. Het aantal A.R. kiezers, die grotendeels tot de „kleine luyden" be hoorden, welke geen stemrecht hadden. was gering en Groen werd wel een veldheer zonder leger genoemd. Hij werkte veel met de conservatieven sa men, maar hiji begreep, dat ook van deze richting geen principiële hulp te vei-wachten was en zo brak hij in 1871 met hen, In 1876 stierf hij. Zijn opvol ger als leider werd Dr. A. Kuyper. Deze had in 1872 de „Standaard" opgericht, het latere partijblad, en na de ervarin gen van 1878 met de beruchte liberale schoolwet-Kappeyne en het Volkspeti- tionnement kwam in 1879 de A.R. par- tijorganisatie tot stand met een pro gram, dat door Kuyper was opgesteld. Dr. Kuyper, groot theoloog, geleerde, redenaar, journalist en organisator, is vrijwel tot aan zijn dood in 1920 de on betwiste leider geweest. Hij slaagde er in het volk, dat de Calvinistische be ginselen voorstond, via kiesverenigin- .gen en de „Standaard" bijeen te bren gen. Door de steeds voortdurende sehoolstrijd kwam er samenwerking met de rooms-katholieken en ontstond de bekende coalitie, die bij de ver kiezingen van 1888 voor het eerst een meerdeitheid in de Tweede Kamer kreeg: 26 r,k. en 27 a.r. Helaas bracht het jaar 1894 een breuk in de partij; meningsverschillen over uitbreiding van het kiesrecht en persoonlijke contro versen tussen Kuyper en De Savornin Lohman leidden tot de afsplitsing van de Vrij-Anti-revolutionaire party, waarvan de laatste de leider werd en die één der componenten is geworden van de latere Ohr. Historische Unie. In 1901 behaalden de A.R. niettemin nog 24 zetels en werd Dr. Kuyper Mi nister-president. Ook in 1909 kwam ze nog aan 23kamerzete]s. Maar met de invoering van de evenredige vertegen woordiging in 1917 en de onderwijspa- eificatie gingen de voordelen van het oude kiesstelsel in coalitieverband ver loren en zakte het aantal zetels der A.R. in 1918 op 13 (van de 100). Ondanks de sterke groei van het socialisme behield de partij eöhter nog altijd een grote in vloed gedurende de twintiger jaren en dertiger jaren, vooral dank zij haar lei der Dr. H. Colijn, een econoc»m van in- hanationale vermaardheid, die in 1937 zelfs vele liberale stemmen op zich wist te verenigigen. Colijn is In 1944 als balling in Duits land gestoi-ven en na de bevrijding was nst Dr. J. Sohouten, die als leider op trad. Van de socialistische doorbraak heeft de A.R. partij aanvankelijk niet vep.l last gehad, maar onze indruk is, dat ze van 1948 tot heden todh ook me- ujg arbeider van christelijk beginsel in die richting heeft zien verdwijnen. Tot 1952 bleef de A.R. partij in de oppo- sllie, dodh vanaf dat jaar neemt ze met tvj-ee ministers deel aan de regering. De oppositie had als voornaamste oorzaak dat de A.R. partij het niet eens was met het rooms-rode Indonesisdhe-beleid. In 1955 trad Dr, Schouten als partijleider af. Als voorzitter werd hij vervangen door Dr. Berghuis, als fractieleider door Dr. Bruin Slot, zodat er geen één hoofdige leiding meer is zoals vroeger. De A.R. partij zou genoemd kunnen worden de partij van het Nederlandse Calvinisme. Speciaal Dr. Kuyper heeft Doch opdat gij weten moogt, dat de Zoon des mensen maöht heeft op de aarde de zonden te verge ven, zeide Hij tot de geraakte; Sta op, neem uw bed op en ga heen naar uw huis, (Mattheüs 9 6) II Ook voor die vier mannen, en niet het laatst; voor de verlamde stakker, was Jezus' stem een ongedachte ver rassing. Er schijnt Licht in hun duister nis. De' morgen van een nieuwe dag, een geheel nieuw leven gaat gloren en glansen over hun verloren, hopeloze be staan en gapende afgrond, waarin zij dreigden weg te zinken. Moed voor een ellendige geeft Jezus, want Hij ver geeft, scheldt vrij alle zonde en onge- rechtig"heid, nog vóór ze er een hebben kunnen belijden. Eer zij roepen, wil Hij in erbarmen en genade, ja in Godde lijke liefde-ontferming antwoorden; „Zoon, Mijn kind staat er in de grondtelat wees welgemoed, uw ja echt, uw eigen zonden, van vroeger en nu, van jeugd en middelbare leef tijd de grote en de kleine, de bekende en vergeten, de diepst-verboigen, alleen bij God genoteerde zonden Ik haal er een streep door. Ik verzoen ze straks aan het kruis. Ik delg ze uit als een nevel. Ik werp ze achter Gods rug in een zee van eeuwige vergetelheid. Moed houden, arme zondaar, het komt met u eeuwig goed, alles is al in orde, want uw zonden zijn u vergeven, In een blijde stilte is er nauwelijks tijd dit heerlijke nieuws te verwerken „Wie is Deze dat Hij de zonden ver geeft". Deze taal uit het rijk van sa tan maakt de stilte enigszins klemmend beangstigend. Zou Jezus er verkeerd aan gedaan hebben, zó te spreken? Is er wel plaats voor blijdschap, voor het psalmgezang: Welzalig hij, wiens zon den zijn vergeven? Neen, denken er verschillenden van binnen, dat gaat te-ver; dat is gods lasterlijk, wat Jezus daar zei. Had Hij die arme stakker maar beter gemaakt, daar was niets tegen geweest. Maar „zonden-vergeven", dat kan en mag al leen God. En anderen, ietwat spottende lieden, dachten van binnen; Gemakkelijk zeg, even tot die man ervan te spreken, dat al zijn zonden zijn kwijtgescholden, maar het is nog wel zo moeilijk, om zo'n verla:mde man weer recht van lijf en leden te maken, te laten lopen en te doen werken zolang hij tijd van leven heeft, Jezus ziet hun gedachten. Hij hoort ze als 't ware hardop denken en wrokken. Hij verbreekt de ademloze stilte op nieuw, door te vragen aan het adres van de Hem-veroordelende schriftge leerden; „Waarom overdenkt gij kwaad in uwe harten? Want wat is lichter te zeggen; De zonden zijn u vergeven, of te zeggen; Sta op en wandel?" Nogal logisch, zullen er metéén onder de toeschouwers van binnen gedacht hebben: dat eerste is heel wat „lichter", heel wat gemakkelijker; dat kost niets. Zo denkt de goddeloze en eigengerech- tige wereld nog. Ze geven geen cent voor het Evangelie van de vergeving der zonden. Laffe praat, geklets ach ten zij het. Maar voor de Heere Jezus is het niet gemakkelijker te zeggen, dat de zonden vergeven zijn, dan dat Hij iem.and van- ziekte geneest. Wanthet kost Hem de dood, de vloek van God als Rechter, wanneer Hij straks als Borg en Middelaar de pers zal treden, en Zijn leven zal geven tot een rantsoen voor velen. Nee, niet lichter, niet gemakkelijker. Oneindig zwaar drukken straks de zonde en on gerechtigheid van het ganse menselijke geslacht Zijn Middelaarsschouders naar beneen, O, zal Hij bidden: Vader, ver los Mij uit deze ure, maar neen, daartoe wist Hij zich nu juist gezonden door de Vader, om Borg te zijn bij Hem voor het vex-lorene en liet weggedrevene en die geen helper heeft, We kennen allen de afloop, Jezus her geeft de geraakte zijn gaafheid, zijn welgeschapenheid naar het lichaam. Juist met de bedoeling, opdat een ieder zal weten, verstaan en leren geloven, dat de (vernederde) Zoon des mensen ja, juist Hij! macht, bevoegdheid, Iret van God verkregen recht hoeft op de aarde de zonden te vergeven, en an ders. géén één! Misschien had u liever de Heere Je zus dichtbij u, om uw ziekte te gene zen, uw leven te verlengen, uw ver loren geluk u terug te geven in gezin en werk? Arme mens, ge hebt nog een verkeerd gezicht op de Zaligmaker. Hij kwam niet allereerst om de gevolgen der zonde te helen en te genezen ja ook dat wel, en het zal in der eeuwig heid 'blijken, dat waar is, wat Psalm 103 zingt: Die Al uw krankheden ge neest maar allereerst wil Hij het aan zonde, dood, vloek der wet, aan Gods toorn vervallen leven redden van het verderf, en het kronen .met goeder tierenheid en barmhartigheden (in het meervoud) O, volk, van God begenadigd en beweldadigd; Loof dan die Heere, en vergeet geen van Zijne weldaden. Voor de Ruilverkaveling „Sint Adolfsland" wordt een stuk van de Oudelandse dijk afgegraven. Deze dijk vormt ook de grens tussen de gcmeenteir Ooltgensplaat en Den Bommel, Op de foto zien we een dragline bezig aan het laatste stuk van deze dijk waarin zich enorme boomstronken bevinden van iepen bomen die van de winter zijn ge rooid. Links op de foto zien we zo'n stronk. Met deze dijk is ook de z,g,n. „Den Ezel" van de kaart verdwenen. St. M, dijk Ds, J, V, d, Hr. NAAR DE MlDDEtHRRNIS^TEIisZaZS door zijn vele boeken, Standaard- en Herautartikelen decenniënlang een enorme invloed uitgeoefend op de ver breiding van de calvinistische beginse len, zoals hij ze zag. Hij was het, die het Program van Beginselen opstelde en de organisatie sterk maakte. Mede doordat hij een theoloog was en in zijn tijd de schoolstrijd de politiek nog gro tendeels beheerste, domineerde toen het principiële. Onder Colijn werden, mede door de crisis der dertiger jaren, eco nomische problemen primair en na de oorlog is het meer en meer het sociale vraagstuk, dat de politiek beheei^st. Zo heeft de politiek een zeer eenzijdig en te zakelijk karakter gekregen en de A.R. partij wekt de indruk, dat zij haar principiële fundering niet goed tot gel ding weet te brengen. Daarbij komt nog, dat na de oorlog de geest van Kuyper grotendeels uit zijn kerkelijke nazaten is verdwenen. Hij moge wat al te recht lijnig zijn geweest, thans is het zo, dat steeds meer calvinisten men denke aan de hoogleraren van de V.U, zo wel theologisch als politiek zijn aan getast door de bacil van het relativis me, waardoor de A,R, partij lang niet meer die stoere, beginselvaste en posi tieve partij is, die ze in haar glorie tijd is geweest. Zij is geen kerkelijke partij in deze zin, dat haar aanhang slechts uit één kerk wordt gerecruteerd. Integendeel, haar kiezerscorps is nog altijd interker kelijk. De hoofdmacht werd en wordt gevormd door de leden van de Ge reformeerde Kerken, maar ook en groot aantal Hervormden (van Geref. Bonds- richting) stemt A,R, en een deel, naar schatting tweederde van de Ohr, Ge reformeerden ook, Hoe de verhoudin gen precies liggen, is niet goed na te gaan. Volgens gehouden opinie-onder zoekingen zouden deze als volgt zijn; wel in een zeer snel tempo. Berekenin gen, die wij aan de hand van kerkelijke en verkiezingsstatistieken hebben ge maakt, leiden eveneens tot de conclusie, dat thans 70 "/o der A.R. kiezers uit de Geref. Kerken afkomstig is, 25 "/o uit de Herv, Kerk en 5 "/o van de Chr, Gereformeerden. De verschuiving is een gevolg van de gestadige achteruitgang in stemmental van de A.R, partij. Ofsdhoon men ook in kerkelijk Gereformeerde kringen niet meer zo partijvast is als vroeger, kan men wel aannemen, dat het verloop daar slechts een fractie is van dat der Hervormden, waaruit logisch moet vol gen, dat het percentage der Gerefor meerden steeds sterker stijgt. Hetzelfde In een gedeelte van het Oudeland van Ooltgensplaat en Polder Den Bommel wordt er momenteel hard gewerkt aan de ruilverkaveling, die officieel de naam draagt van „Ruilverkaveling St, Adolfsland". De schadelijke doorsnijding van de landbouwgronden door de aanleg van de rijksweg vanaf de Hellegatdam tot aan de SChaapsweg, bij het z,g,n. Bom- melse-station, brengt een ernstige ver snippering met zioh mee die funest is voor een goede bedrijfsvoering. Ruilverkaveling was hier de enigste oplossing. Met de voorbereidende be sprekingen met de dienst van Rijkswa terstaat en vertegenwoordigers van de versdhijnsel doet zioh ook op Goeree en Overflakkee voor, waarop we nog nader terugkomen, In voorgaande artikelen gaven we een tabel van het verloop der verkiezings percentages voor de liberalen en de socialisten, We willen dit nu ook doen voor de A,R, Vóór de oorlog bedroeg dit gemiddeld ongeveer 13 "/o van het totaal. Bij de na-oorlogse verkiezingen voor de Tweede Kamer waren ze als volgt: 1946: 12,9 1956; 9,9 1948: 13,2 1959: 9,4 1952; 11,3 1962: 9,2 In een volgend artikel hopen we op deze ontwikkeling nader terug te ko men en tevens de situatie op ons eiland apart te bespreken. beide polderbesturen bleek, dat het voor alle partijen gewenst zou zijn de aan leg van dit gedeelte van de rijksweg en de verkaveling gelijktijdig voor te bereiden en te zijner tijd ook uit te voeren. Deze plannen hebben doorgang gevonden en de werkzaamheden zijn thans in volle gang. j „Den Ezel" van de kaart Deze ruilverkaveling met een opper vlakte van 435 ha. wordt begrensd door de Grote Kreek en de Zandweg te Den Bommel en Langeweg en Veenweg te Ooltgensplaat. Aan de rivierzij de loopt de grens tot aan de Buitendijk. Het grote Gat wordt buiten de verkaveling gelaten. Met deze ruilverkaveling wordt i vooral ten noorden van de rijksweg de kavelinrichting sterk gewijzigd. De Ou- i delandse dijk, vanaf de boerderij „De Ooievaar" van de heer W. G. C, van Kempen tot aan de zogenaamde Ezel, wordt ter plaatse afgegraven. Een drag- line is hiermee bezig. Hij staat boven op de dijk en iedere hap die deze ma- i chine in de grond doet betekent het i verdwijnen van een dijk die als tweede waterlcering de eeuwen heeft getrot seerd. Ook zijn enkele woningen die in de volksmond als „Den Ezel" worden aangeduid met dit werk totaal van de kaart verdwenen. Men kan zioh amper meer voorstellen waar deze krotten heb ben gestaan. Met de grond van deze dijk is of wor den een grote watering in de polder Den Bommel, alsmede een aantal kavel- sloten gedempt, terwijl verder in hoofd- Specisal in het opmaken vaa B. T. d. VEER Telefoon 2682 Westd^k S6 MIDDEI.HARNI8 zaak ter vervanging van de weg op de Oudelandse dijk een nieuwe landbouw weg wordt aangelegd. Deze weg loopt vanaf de Bommelse Zeedijk tot aan de Sohaapsweg. De heer Van Kempen, die vooilheen een uitweg had op de dijk zal nu ook een aansluiting vanaf zijn boer derij op deze nieuwe weg krijgen. 1948 1952 1956 Geref. 57 »/o 60 »/o 71 »/o Anderen 43 «/o 40 »/o 29 »/o Indien deze cijfers juist zijn, zou daaruit blijken, dat er een sterke ten dens is waar te nemen naar een steeds groter accentuering van het kerkelijk gereformeerd element in de partij en Een beeld van de viering van de onafhankelijkheid in Djakarta enkele dagen geleden: President Soekarno begeeft zich omringd door een erewacht naar de vlaggemast bij zijn paleis, waar de zeventien .jaar oude Indonesische vlag gehesen zal worden. Hoofduitvoerder de heer W. Paasse (rechts op de foto) uit Oud-Beijer- land is namens de N.V. Grontmij. met de dagelijkse leiding belast bij de Ruilverkaveling „St. Adolfsland" te Ooltgensplaat en Den Bonimel. Naast hem de heer Weijers uit Nu- mansdorp die het opzicht heelt na mens de Cultuurtechnische dienst. De heer Paasse Siaat hier als ge boren „Platenaar" op maagdelijke grond, bij de voormalige „Den Ezel" de problemen van het werk te be spreken. Ten zuiden van de rijksweg In het gebied ten zuiden van de rijksweg bestaan de werkzaamhe den voornamelijk uit het dempen van een aantal kavelsloten, waar door het mogelijk wordt grotere kavels te vormen. Thans hebben verschillende eigenaren en gebrui- keiis nog aan twee zijden van de in aanleg zijnde rijkswetg hun lan derijen liggen. De rijksweg zal in hoofdzaak een gebruiksgrens zijn. De landbouwers van Ooltgensplaat hebben dan hun land aan de zuid zijde van deze weg en die van Den Bommel aan de noordzijde. (Vervolg pag. 2, 1ste kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1