Illet socialisme
Ivroeger en nu
Hei Nieuw Guinea-drama!
LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS
Meditatie
leuws
Iling
Is
De redders van
Grouw komen
op bezoek
Fruitmanden en Fruitbal(jes
f! C KORTENEGsZOON
engewone ziiiing minisierraa
over Nieuw Guinea
Vrijdag 17 augustus 1962
No. 3114
tnt
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GROOTJSLAG
¥00B DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrydagavond
2: id. I
BINNENVSKieieiKD
SCHyiMRUBBEBBEB
OOLTGENSPLAAT
J^& ^ruitc&ntrale"
Wie heeft macht, zonden
ie vergeven
pNIS
prijzen
136
136
136
88
86
49
110
59
125
125
30
Irrels 68
85
100
49
55
49
39
50
70
85
75
95
100
plding 65
25
70
Bracht.
ban (met-
was de
pm-vloer-
de heer
Iwerk en
Inaar zelf
puntjes
lirma Van
in het
echtpaar
14, her-
lige echt-
landag in
ds. P.
aar Fra-
Tevens
naar Ar-
PBINS HXNDBIKSTJ&AAT 14 POSTBOX - MIDDKLHASinS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk
Tel. (01870) 26 29, aa 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Olro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 2.18 PER KWARTAAL
^'DTIiBTSNTIEPRÏJS 12 cent p«r rtm
Hg costraet speciaal t«rJ9l.
2
Na de tweede wereldoorlog heefi het
socialisme een grote invloed uitge-
I oef end op onze landspolitiek. Van 1945
itot 1958 was de P.v.d.A. in alle rege-
5 ringen vertegenwoordigd met een grooi:
laantal ministers, terwijl met uitzonde-
Iring van de periode 1946 tot 1948 een
■socialist minister-president was. Dr.
lïDrees is dit geweest van 1948 tot 1958.
iDit was mogelijk doordat de P.v.d.A.
f ongeveer even sterk was geworden als
';de K.V.P. Deze twee partijen vechten
f bij elke verkiezing in een nek-aan-nek-
4race om het grootste aantal stemmen.
é'Het verloop in percentages na de oorlog
'was als volgt (Kamerverkiezingen):
P.v.d.A.
K.V.P
1946
28
31
1948
25
31
1952
29
28
1956
32
31
1959
30
31
ttebestuur
irzoek om
:inderwet
r. M. van
tot het
ventila-
•en elk 3
Mo-
en met
leentebe-
.londeling
;emeente-
augus-
■izen.
128
stus 1962'
19,20; id-
m 7,70 7
19,20; io-
10,70; id'
lardappe-
snijbonen
22,— 'id-
11,-; TO,
57,-
-; Kroten
60,—
4,-; Fer-
15,— T
Postelein
Het socialisme vertoont in ons land
leen steeds opgaande lijn. Voor Wereld-
loorlog I had de S.D.A.P. 15 Vo, tussen
Ide twee wereldoorlogen in gemiddeld
123 »/o en na 1945 ongeveer 29 «/o. De oor-
Izaken daarvan zijn velerlei: eerst het
I algemeen kiesrecht, later de toenemen-
|de onkerkelijkheid en vermaterialise-
'ring, de verbinding met het N.V.V., dat
de brug vormt voor vele christelijke ar
beiders naar het socialisme, de door-
braak-tactiek, waardoor de P.v.d.A.
acceptabel werd voor protestantse en
roomse progressieven, de houding van
de leiding der Hervormde Synode, die
grotendeels socialistisch is, het sterk
teruglopen van de Communistische par
tij etc. Dit alles heeft ertoe meegewerkt
dat thans de P.v.d.A. een machtspositie
veroverd heeft,di e zo sterk is, dat wij
ze in hoge mate moeten betreuren.
Wij hebben namelijk zeer vele be
zwaren tegen deze partij. Haar socia
lisme, al is het dan vergeleken bij vroe
ger nogal gematigd, is voor ons onaan
vaardbaar. Het is een systeem van
overheidsdirigisme en planeconomie,
waarbij de vrijheid in het gedrang
komt. De belastingpolitiek is gericht op
een wijziging van de maatschappij
structuur in socialistische geest. Men
streeft naar een soort woningsocialisa-
tie. De loonpolitiek is demagogisch en
ihoudt geen rekening met de draag
kracht van onze economie. Op onder
wijsgebied heeft de Chr. school van de
Pv.d.A, niets te verwachten. En on
danks de doorbraak is en blijft ze een
partij, die zich als geheel niet laat lei
den door de beginselen van Gods Woord
Krachtens haar oorsprong overaccen-
tueert zij in hoge mate de sociale fac
tor in de politiek, veel meer dan do
andere partijen dit doen. Het soort wel-
vaartstaat, waarnaar zij streeft, is een
zeer concrete bedreiging van de per
soonlijke verantwoordelijkheid en
werkt de massificatie in de hand. De
gemeensOhap is haar idool en haar ma
terialistische grondslag betekent een
ernstig gevaar voor het geestelijk wel
zijn van ons volk.
Vanzelfsprekend betreuren wij dus de
grote invloed van de P.v.d.A. in onze
politiek. Haar stemmental blijft wel om
de 30»/o schommelen en veel groei zit
er vermoedelijk niet meer in, maar er
wordt naar onze mening door de andere
partijen veel te veel rekening met haar
gehouden. Het gevaar is niet denkbeel
dig, dat in 1963 met name de K.V.P.,
doch wellicht ook zelfs de Prot. Chr.
partijen zich zullen laten verleiden
weer samen met haar in een nieuw ka
binet te treden. De P.v.d.A. verliet de
cember 1958 de regering en sedert heb
ben we in het kabinet-De Quay een
niet-socialistisch bewind gehad, maar
deze afzijdigheid is de P.v.d.A. slecht
bevallen en helaas zijn de confessionele
partijen niet anti-socialistisch genoeg
en daarom zijn we er helemaal niet
gerust op, dat ze niet uit tactische over
wegingen weer in zee zullen gaan met
de socialisten. Wij voorspellen hen ech
ter, dat hun dit heel wat stemmen zal
kosten.
Een belemmering voor de verdere
groei van de P.v.d.A. is het optreden
sedert 1957 van de Pacifistische Socia
listische Partij (P.S.P.) De oude S.D.A.P.
beeft ook vrijwel altijd een partijtje
naast zich gehad aan de linkerkant
dat een aantal kiezers opving tus
sen haar en de Communistische Partij.
Zo is het dus nu ook weer met de
P-S.P. Voor de aanhangers ervan is de
P.v.d.A. te gematigd en de C.P.N, te
radicaal. Gezien de stembusuitslagen
van dit jaar zal deze P.S.P. zeker 3 a
4 "/o van de stemmen halen en deze gaan
grotendeels van de P.v.d.A. af en dat
verzwakt uiteraard haar positie.
Wat het socialisme op Goeree en
Overflakkee betreft moeten we helaas
constateren, dat het hier nog steeds
een veel groter aantal stemmen haalt
dan men op ons zo godsdienstige eiland
zou verwachten. We hebben de percen
tages eens opgezocht van de S.D.A.P.
P.v.d.A. in de loop der jaren. Die voor
de Kamerverkieizingen waren als volgt:
IS'/o
1953
26''/o
16
1956
29
23
1959
28
Vergeleken bij de vooroorlogse ver
houdingen is het stemmental dus bijna
verdubbeld. Gelukkig is er de laatste
jaren na 1956 een kleine achter
uitgang waar te nemen: In 1959 bedroeg
'net 28,1 «/o en bij de Statenverkiezingen
van 'dit jaar 27,9 "/o. We hopen uiteraard
dat deze tendens zich zal voortzetten.
De vraag is natuurlijk, uit welke hoek
deze toeneming van 1933 tot 1956 ge
komen is. Voor een aanmerkelijk deel
uit de vrijzinnige partijen, maar toch
ook vanuit de Prot. Christelijke par
tijen. De laatste haalden in 1933 samen
60,2 "U van het totale aantal stemmen
en in 1956 waren ze gedaald tot 54,8 °/o.
Hieruit moet worden geconstateerd, dat
ze in deze periode bijna 5'/? */o van het
totale kic-zerscorps aan de P.v.d.A. heb
ben verloren, wat ongeveer overeen
komt met 1000 stemmen.
Het is trouwens in ieder dorp bekend,
dat er arbeiders en ambtenaren zijn,
die ter kerk gaan en soms hun kinde
ren naar de Chr. school sturen, doch
er helemaal geen principieel bezwaar
tegen hebben om op de P.v.d.A. te
stemmen. Verreweg de meesten van
hen behoren tot de Ned. Herv. kerk.
Men zou kunnen zeggen, dat dit een
doorbraak-verschijnsel is. Inderdaad is
dit ook zo, maar dan in bijzondere zin.
De echte principiële doorbraakmannen
zijn overgegaan op ideëel-politieke
gronden, maar het schijnt ons toe, dat
de massa der kerkelijke arbeiders-
doorbrekers dit louter gedaan heeft
vanwege de materiële verkiezingsbelof
ten. Als men hun vraagt waarom ze op
de P.v.d.A. stemmen, luidt meestal het
antwoord: omdat deze partij het meeste
voor de arbeiders doet. Dat is dus hun
norm! Erg hoogstaand kunnen we dit
niet vinden, want het wekt de indruk
dat ze hun stem geven aan de meest-
biedende zonder rekening te houden
m.et hogere beginselen. Onze ervaring
is, dat meerderen onder hen niet eens
weten, dat de P.v.d.A. een socialistische
partij is. De leidslieden van de Her
vormde Synode staan hier ook schuldig
want niet alleen zijn velen hunner zelf
lid van de P.v.d.A., maar in officiële
publicaties wordt meermalen deze par
tij op een openlijke of bedekte wijze ge
propageerd.
Het bestek van dit artikel Iaat niet
toe een uitvoerige analyse te geven van
de verhoudingen in de diverse gemeen
ten. In 8 van de 13 is de P.v.d.A. de
grootste partij geworden. Nieuwe Tonge
spant de kroon met 40' "/o socialisten en
Oude Tonge, Goedereede, Stellendam,
Sommelsdljk, Middelharnis en Oolt-
gensplaat zitten tussen de 30 en 33!
Ouddorp en Herkingen daarentegen
slaan een heel wat beter figuur met
slechts 13-*/o, Hieruit blijkt dat gemeen
ten met een goed gefundeerde gods
dienstige inslag een sterke weerstand
bezitten tegen het socialisme en de per
soonlijke verantwoordelijkheid hoger
stellen dan het steeds meer aanleunen
tegen Vadertje Staat.
Zo lezen ons deze cijfers, dat hier een
taak ligt voor allen, die partijvorming
voorstaan op principieel-christelijke
grondslag, om het socialisme terug te
dringen op ons eiland. Het is een bla
mage voor kerkelijk Flakkee, dat hier
in 8 van de 13 gemeenten het percen
tage socialisten nog hoger is dan het
landelijk gemiddelde!
Volgende week dinsdag en woensdag
komen de redders uit Grouw een be
zoek aan Ooltgensplaat brengen. Het is
de groep Halbertsma, die na de ramp
nacht in 1953 reeds maandagmiddag de
gemeenten binnen stormden met hun
bootjes en de mensen in de kom van
de gemeente en te Langstraat en Acht-
huizen uit hun huizen haalden die door
het water waren omspoeld. De inwo
ners zullen dit niet licht vergeten. Op
verzoek van het gemeentebestuur ko
men nu burgemeester en wethouders en
de groep redders met hun dames een
kijkje nemen. Ze weten hoe Ooltgens
plaat er uitzag na de ramp en nu bijna
10 jaar verder zullen zij de verande
ringen van nabij kunnen constateren.
Voor deze dagen is er een speciaal pro
gramma samengesteld om de gasten
zoveel mogelijk van het dorp en zijn
omgeving te laten zien.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. yEEK
Telefoon 2682 Westdjyk 86
SIIDDELHARWI8
MI0DELHRRNIS-TEL:Z328
Berlijn
De muur tussen Oost- en West-Ber-
lijn, die de Russen in de nacht van 13
op 14 augustus van het vorige jaar heb
ben opgetrokken, is dus zondag een
jaar geworden. Deze verjaardag is aan
leiding geworden tot demonstraties en
schermutselingen. Op verschillende
plaatsen verzamelden zich grote groe
pen burgers uit West-Berlijn, die door
middel van spreekkoren en het ver
spreiden van pamfletten protesteerden
tegen de verdeling van hun stad. Op
één punt, bij het voormalige ministerie
van luchtvaart, wierpen de Oostduitse
agenten traangasgranaten. De West-
duitse politie reageerde daarop door
eveneens traangasgranaten te werpen
en ook de burgers gingen meedoen.
Slaöhtoffers zijn er bij dit incident niet
gevallen.
Rond bet middaguur hield burge
meester WlUy Brandt van West-Berlijn
een rede voor radio en televisie, waarin
hij de muur beschouwde als een schen
ding van de overeenkomst van Pots
dam.
Ds muur, destijds opgetrokken om de
stroom van vluchtelingen uit het Oos
ten te stuiten heeft wel het aantal
vluchtelingen sterk-doen dalen, maar
heeft toch niet kunnen vei^hinderen dat
nog dagelijks mensen de sprong naar
de vrijheid nemen. De Russen hebben
dezer dagen een paar mensen vrijge
laten die ook tevergeefs gepoogd had
den,- het Westen te bereiken. Zo'n daad
moet natuurlijk alleen opgevat worden
als een poging om de muur te doen be
schouwen als de normale grens tussen
Oost- en West-Berlijn.
Ruimtevaart
Opnieuw hebben de Russen een op
zienbarende prestatie geleverd op het
gebied van de ruimtevaart. Zaterdag
morgen werd de Wostok 3 gelanceerd,
bemand door Majoor Nikolajef, en zon
dagmorgen ging de Wostok 4 de ruimte
in met overste Popowltsj aan boord.
Nadat de beide astronauten in een baan
om de aarde waren gebracht, kwam er
een radioverbinding tussen hen tot
stand. Woensdagmorgen hebben ze vlak
na elkaar, een geslaagde landing uit-
'gevoerd. Van Russisdhe zijde is mee
gedeeld dat de ruimtevaarders de hun
opgedragen taak tot volle tevredenheid
hebben uitgevoerd. De resultaten van
hun onderzoek zullen binnen afzienbare
tijd in Moskou worden gepubliceerd.
Op Cape Canaveral, de Amerikaanse
raketbasis, werd het nieuv/s met ge
mengde gevoelens ontvangen. Het is nu
wél duidelijk dat de Russen een voor
sprong op de Amerikanen hebben, die
niet meer in te halen is. De tocht naar
de maan afgezien van de vraag of
de maan inderdaad bereikbaar zal zijn
die dQ Amerikanen gepland hebben
rond het jaar 1970, zouden de Russen
al over een paar jaar kunnen volbren
gen.
In West-Duitsland wees men erop dat
de lancering van de beide Wostoks sa
menviel met het éénjarig bestaan van
de muur tussen Oost- en West-Berljjn.
Volgens verschillende Westduitse 'bla
den moeten deze ruimtevluChten be
schouwd worden als een duidelijke pro
pagandastunt van de Sowjet-Unie.
Daarmee zal ook de verhoogde druk
van de Russen op West-Berlijn wel in
verband staan.
Het Nieuw-Guinea-drama is, wat
Nederland betreft, bijna ten einde. De
enige zorg is nu nog de daar aanwezige
burgers en militairen ongemolestreerd
en heelhuids naar het moederland te
rug te krijgen, waarna nieuwe zorgen
(huisvesting en inschakeling in het ar
beidsproces) nog wel volgen zullen.
Voor de eigenlijke Papoea-bevolking
begint dan echter het drama eerst
recht. Verhongering, verpaupering en
concentratiekampen behoren tot de al
lergrootste waarschijnlijkheden. Dit
drama staat niet op zichzelf De oor
sprong ervan ligt in de „uitverkoop"
van Indonesië, die enkele jaren na de
laatste wereldoorlog door een (toen in
hoofdzaak Rood-Roomse) regering
plaats vond, zij het dan onder druk van
enkele westerse grootmachten, die hier
waarschijnlijk hun kans zagen om ten
koste van hun Nederlandse „bondgeno
ten", hun handelsbelangen veilig te
stellen, zo niet te verbeteren.
Ieder van ons zal zich nog de tijd der
z.g. politionele acties herinneren, die
aan honderden jongens het leven, de
validiteit en gezondheid gekost hebben,
zonder dat zij zelf konden inzien waar
om! Het was de ene dag, een stap voor
uit, 'de volgende dag, twee stappen,
achteruit tengevolge van het aarzelend
beleid der Nederlandse regering.
Uiteindelijk volgde „de grote uitver
koop". Alleen één stukje was daar niet
bij inbegrepen. Dat was Nieuw-Guinea.
Uitdrukkelijk werd vastgesteld, dat de
bevolking niet behoorde tot het Indo
nesische volk (zo m.en al van een. een
heid van volk kan spreken). De rege
ring deed beloften aan het Papoeavolk
en nam garanties op zich. Het doel was
dit primitieve volk op te voeden tot o.a.
„het zelfbeschikkingsrecht. Van meet
af aan heeft Soekarno hier tegen ge
fulmineerd. Toch is hij de Nederlandse
regering (hoe wonderlijk het ook moge
klinken) nooit dankbaarder geweest,
dan juist voor het feit, dat hij destijds
'besloot het gebied van N. Guinea niet
onder zijn beheer te stellen.
Immers nu had de Indonesische dic
tator een prachtige veiligheidsklep om
de aandacht van zijn eigen volk af te
leiden van hun droevig lot en de com
plete chaos 'die er op allerlei gebied
heerst. Had het volk geen voedsel
de schuld lag bij Nederland, dat N. Gui
nea niet wilde afstaan! Waren er geen
kleren.... N. Guinea! Enzovoorts!
Omdat N. Guinea niet Indonesisch
was, konden de Nederlanders verdrukt
en mishandeld worden, konden hun be
zittingen worden geconfisceerd.
Hoe slechter de maatschappelijke en
economische toestand in het land werd,
'des te harder ging Soekarno om Nieuw
Guinea schreeuwen.
En inmiddels investeerde Nederland
kapitalen in N. Guinea, miljoenen zijn
E.E.G.
Het 'is een publiek geheim dat in
de Europees Economische Gemeenschap
lang geen eenstemmigheid heerst. Nu
is weer enige deining ontstaan over de
vraag of een toekomstige politieke unie
een bovennationaal karakter moet heb
ben. De Franse regering wil dit niet,
de Nederlandse en de Belgische juist
wel. Er gingen geruchten als zou Spaak
omgezwaaid zijn en meer voelen voor
het Franse standpunt, doch van Belgi
sche zijde is dit bericht met nadruk
tegengesproken. Het zou in de wereld
gekomen zijn doordat De GauUe de in
houd van een brief van Spaak onjuist
heeft weergegeven. De Belgische minis
ter schijnt inderdaad enige consessies
te hebben gedaan, maar welke dat zijn
is niet bekend gemaakt. Dit najaar zal
er een conferentie worden gehouden
over een politieke unie, maar de voor
bereidende besprekingen zijn strikt ge
heim gehouden.
er nu in de loop der jaren aan ten kos
te gelegd.
Met deze erfenis kreeg onze huidige
regering te maken. Dit moeten we
voorop stellen en in het oog blijven
houden, wanneer wij de loop der ge
beurtenissen van de laatste jaren goed
volgen.
Moreel was deze regering gebonden
aan de toezeggingen en garanties door
vorige regeringen (in andere samen
stelling) aan het Papoea-volk verstrekt.
Er zat bovendien iets ideëels in: een
volk op te voeden en opleiden tot zelf
bestuur. Het helpen zelfstandig te wor
den. Het straks een eigen keuze laten
doen. In deze weg bevond de regering
zich geheel in het 'spoor van de geest
van het handvest der Verenigde Naties,
waar de rechten van de mens (theore
tisch) zo'n grote plaats innemen.
Soekarno kwam intussen in steeds
groter moeilijkheden en kreeg steeds
dringender behoefte aan een succes, dat
de totale mislukking van zijn binnen
lands beleid moest camoufleren.
Hierdoor werden de moeilijkheden
voor de regering groter. Tevergeefs
werd in de Volkerenorganisatie in het
algemeen en bij de Verenigde Staten
van Amerika in het bijzonder steun
gezocht en begrip gevraagd.
Dit heeft waarlijk niet gelegen aan
de wijze waarop de inzichten van onze.
regering en het belang der Papoea-be
volking bepleit is geworden door onze
minister van Buitenlandse zaken. Wij
hebben ten opzichte van diens vastbe
radenheid en kunde in deze zaak het
grootste respect voor hem gekregen.
Minister Luns kreeg echter (en dat
is het meest tragische van de hele zaak
te kampen niet alleen tegen de In
donesische dictator, niet alleen tegen
de U.N.O., niet alleen tegen de Ver-
(Vervolg pag. 2, 1ste kolom).
Dinsdagmiddag is in Den Haag een buitengewone zitting van de ministerraad
over Nieuw Guinea gehouden, waarvoor ook de miniters, die door vakantie of
anderszins buiten Den Haag vertoefden waren opgeroepen. Foto linksboven:
het gezicht van minister Luns stond somber toen hij op het Binnenhof aan
kwam, rechtsboven: minister Zijlstra, die zijn vakantie moest onderbreken,
maakt bij aankomst op het Binnenhof zijn toilet in orde. Onder: na afloop
had minister-president prof. dr. J. E. de Quay, de journalisten niets te ver
tellen.
Doch opdat gij weten m^oogt, dat
de Zoon des mensen maöht heeft
op de aarde de zonden te verge
ven, zeide Hij tot de geraakte:
Sta op, neem uw bed op en ga
heen naar uw huis.
(Mattheüs 9 6)
I
Wat ons hier door de evangelisten
zowel Mattheüs, Markus als Lukas ver
melden 'dit bericht wordt, geschied
de in Kapernaüm, de stad aan de zee
van Tiiberias, die volgens Matth. 9 1
„Zijn", dat is Jezus' stad genoemd werd
Een stad, waarin de krachten der toe
komende eeuw zijn .geopenbaard; een
stad, tot de hemel verhoogd door Jezus'
tegenwoordigheid, verblijf en wónder-
tekenen, maar ook een stad, die ter hel
toe neergestoten zal worden, vanwege
haar ongeloof en volharding in het
kwade en de duisternis van hun boze
werken.
Kapernaüm is „verhoogd", hogelijk
beweldadigd en bevoorrecht boven an
dere steden, omdat daar ,^et Licht der
wereld" voluit geschenen heeft, en de
„Zonne der gerechtigheid" haar stra
len genezend en reddend uitzond.
Nodig was het wel. Ook in Kaper
naüm waren vele mensen er ellendig
aan toe. Ongeneeslijk zieken waren er
zonder tal. Bovenal de zonde-nood had
er geknaagd aan aller levenswortel.
Vermolmd, ten ondergang gedoemd was
hun bestaan. Totdat-----de Levensvorst
er binnentrad. Zijn Woord was er ge
laden met kracht. Hij trekt de scharen
Zodra Zijn komst bekend raakt, komen
ze opzetten, bij honderden. Waar Hij
het Woord spreekt, verdringen de men
sen elkaar, en is er geen doorkomen
aan.. Er zijn bewonderaars, vrienden en
volgelingen van Jezus bij, maar ook,
soms op een veilige afstand, tegenstan
ders, mensen vol innerlijk verzet en af
weer. In eigen oog vrome mannen, die
Jezus voor een revolutionair hielden,
een verraadpleger aan Mozes en de wet
De stralen van deze genade-Zon waren
hun te lieflijk, te schoon. Ze achtte ze
niet uit de hemel van Gods heerlijkheid
afkomstig, maar ze dachten, dat Jezus
een afgezant van de satan, een bode
der helle was. Weest op uw hoede, pas
op voor Jezus.
Zo dachten er intussen een aantal
mannen niet over, die daar aan komen
zeulen met een zware last op hun ar
men. Ja, u ziet het goed: het is een
verlamde, die ze dragen. Ze willen hem
bij Jezus brengen. Maar ach, nee, het
gaat eoht niet. Hij is voor hen onbe
reikbaar. Jezus is ergens binnen, en
het huis is vol, tot buiten de deur staat
een drom van mensen. Hoe nu? Geluk
kig er is daar achter het huis een trap
naar het (platte) dak; liefde is vinding
rijk. Ze moeten, zo weten en zo geloven
zij, nu eenmaal bij deze Man, deze
Rabbi uit Nazereth zijn. Hij alleen kan
hun vriend of familielid genezen van
zijn ongeneeslijke ziekte. Deze mannen
geloven echt en diep in Hem. Jezus ziet
straks hun geloof. Want Hij kijkt dwars
door ons, mensen heen. Wie tot God
komt, moet geloven, dat Hij is, en een
Beloner is dergenen 'die Hem zoeken.
Dat geldt ook met betrekking tot de Zo
ne Gods.. Daar klauteren ze, met in
spanning van al hun krachten de trap
op; en ze leggen enkele dakpannen op
zij, en voorzichtig, maar zeker vieren
zij de touwen, waarmee zij het bedde
ken van de lamme man naar beneden
laten. Het geeft wel even verwarring.
Eerst dat gestommel al, dan dat ge-
breek bove'n de hoofden, en o, daar
komt iemand naar beneden. Alleen de
Heere Jezus doorziet de hele situatie.
Hij ziet het geloof van die behulpzame
mannen, die Hem vol vertrouwen aan
blikken. Maar Hij weet, welke mens
het diepst in nood is. Het as de ver
lamde „geraakte"). En Hij spreekt
zoals Hij dat alleen kan en mag, het
verlossende woord: „Zoon, wees welge
moed, uwe zonden zijn u vergeven."
Ik stel me voor, dat er onder de le
zers ook zieken zijn; en oudere mensen,
die van dit aardse leven niet zoveel
meer verwachten of te wachten hebben;
wellicht ongeneeslijke kranken, die al
jaren-lang op hun bed liggen; of: mis-
maakten, kreupelen, die nooit meer
goed kunnen lopen; doven, doofstom
men, ja van wat aard uw ziekte of ge
brek ook zijn mag. Vrienden, let erop,
'dat de eigenlijke, de diepste nood van
een mens niet zijn uiterlijke, althans
niet zijn lichamelijke kwaal en onge
mak heten mag, maar zijn innerlijke,
zijn harts-gebrek, zijn ziele-melaats-
■heid: het is in één woord: uw en mijn
zonde, die ons doet neigen naar de dood
en naar het graf, ja, als wij ons niet
bekeren, naar het eeuwig verderf. Mid-,
den in zo'n doodzieke, wegstervende,
met alerlei kwalen en rampen vervul
de wereld verheft de Opperste Wijsheid
Zijn stem. Neen, Hij maakt geen rekla-
me voor Zich op de straten der wereld
stad. En toch is Hij er. Hij heft Zijn
stem op met macht. Zijn stap is lief
lijk op de bergen en heuvelen van Gali-
lea en Judea geweest, en nog komt Hij
heen over de bergen, en springt Hij
over de heuvelen van zonde en schuld.
Ja, zegt de Bruid, die Hem al een wie-
nig kennen mag: dat is de stem mijns
Liefsten, ziet Hem, Hij komt!
St. M. dijk
Ds. J. V. d, Hr.