Illet socialisme Ivroeger en nu Hei Nieuw Guinea-drama! LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS Meditatie leuws Iling Is De redders van Grouw komen op bezoek Fruitmanden en Fruitbal(jes f! C KORTENEGsZOON engewone ziiiing minisierraa over Nieuw Guinea Vrijdag 17 augustus 1962 No. 3114 tnt Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GROOTJSLAG ¥00B DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrydagavond 2: id. I BINNENVSKieieiKD SCHyiMRUBBEBBEB OOLTGENSPLAAT J^& ^ruitc&ntrale" Wie heeft macht, zonden ie vergeven pNIS prijzen 136 136 136 88 86 49 110 59 125 125 30 Irrels 68 85 100 49 55 49 39 50 70 85 75 95 100 plding 65 25 70 Bracht. ban (met- was de pm-vloer- de heer Iwerk en Inaar zelf puntjes lirma Van in het echtpaar 14, her- lige echt- landag in ds. P. aar Fra- Tevens naar Ar- PBINS HXNDBIKSTJ&AAT 14 POSTBOX - MIDDKLHASinS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk Tel. (01870) 26 29, aa 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Olro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2.18 PER KWARTAAL ^'DTIiBTSNTIEPRÏJS 12 cent p«r rtm Hg costraet speciaal t«rJ9l. 2 Na de tweede wereldoorlog heefi het socialisme een grote invloed uitge- I oef end op onze landspolitiek. Van 1945 itot 1958 was de P.v.d.A. in alle rege- 5 ringen vertegenwoordigd met een grooi: laantal ministers, terwijl met uitzonde- Iring van de periode 1946 tot 1948 een ■socialist minister-president was. Dr. lïDrees is dit geweest van 1948 tot 1958. iDit was mogelijk doordat de P.v.d.A. f ongeveer even sterk was geworden als ';de K.V.P. Deze twee partijen vechten f bij elke verkiezing in een nek-aan-nek- 4race om het grootste aantal stemmen. é'Het verloop in percentages na de oorlog 'was als volgt (Kamerverkiezingen): P.v.d.A. K.V.P 1946 28 31 1948 25 31 1952 29 28 1956 32 31 1959 30 31 ttebestuur irzoek om :inderwet r. M. van tot het ventila- •en elk 3 Mo- en met leentebe- .londeling ;emeente- augus- ■izen. 128 stus 1962' 19,20; id- m 7,70 7 19,20; io- 10,70; id' lardappe- snijbonen 22,— 'id- 11,-; TO, 57,- -; Kroten 60,— 4,-; Fer- 15,— T Postelein Het socialisme vertoont in ons land leen steeds opgaande lijn. Voor Wereld- loorlog I had de S.D.A.P. 15 Vo, tussen Ide twee wereldoorlogen in gemiddeld 123 »/o en na 1945 ongeveer 29 «/o. De oor- Izaken daarvan zijn velerlei: eerst het I algemeen kiesrecht, later de toenemen- |de onkerkelijkheid en vermaterialise- 'ring, de verbinding met het N.V.V., dat de brug vormt voor vele christelijke ar beiders naar het socialisme, de door- braak-tactiek, waardoor de P.v.d.A. acceptabel werd voor protestantse en roomse progressieven, de houding van de leiding der Hervormde Synode, die grotendeels socialistisch is, het sterk teruglopen van de Communistische par tij etc. Dit alles heeft ertoe meegewerkt dat thans de P.v.d.A. een machtspositie veroverd heeft,di e zo sterk is, dat wij ze in hoge mate moeten betreuren. Wij hebben namelijk zeer vele be zwaren tegen deze partij. Haar socia lisme, al is het dan vergeleken bij vroe ger nogal gematigd, is voor ons onaan vaardbaar. Het is een systeem van overheidsdirigisme en planeconomie, waarbij de vrijheid in het gedrang komt. De belastingpolitiek is gericht op een wijziging van de maatschappij structuur in socialistische geest. Men streeft naar een soort woningsocialisa- tie. De loonpolitiek is demagogisch en ihoudt geen rekening met de draag kracht van onze economie. Op onder wijsgebied heeft de Chr. school van de Pv.d.A, niets te verwachten. En on danks de doorbraak is en blijft ze een partij, die zich als geheel niet laat lei den door de beginselen van Gods Woord Krachtens haar oorsprong overaccen- tueert zij in hoge mate de sociale fac tor in de politiek, veel meer dan do andere partijen dit doen. Het soort wel- vaartstaat, waarnaar zij streeft, is een zeer concrete bedreiging van de per soonlijke verantwoordelijkheid en werkt de massificatie in de hand. De gemeensOhap is haar idool en haar ma terialistische grondslag betekent een ernstig gevaar voor het geestelijk wel zijn van ons volk. Vanzelfsprekend betreuren wij dus de grote invloed van de P.v.d.A. in onze politiek. Haar stemmental blijft wel om de 30»/o schommelen en veel groei zit er vermoedelijk niet meer in, maar er wordt naar onze mening door de andere partijen veel te veel rekening met haar gehouden. Het gevaar is niet denkbeel dig, dat in 1963 met name de K.V.P., doch wellicht ook zelfs de Prot. Chr. partijen zich zullen laten verleiden weer samen met haar in een nieuw ka binet te treden. De P.v.d.A. verliet de cember 1958 de regering en sedert heb ben we in het kabinet-De Quay een niet-socialistisch bewind gehad, maar deze afzijdigheid is de P.v.d.A. slecht bevallen en helaas zijn de confessionele partijen niet anti-socialistisch genoeg en daarom zijn we er helemaal niet gerust op, dat ze niet uit tactische over wegingen weer in zee zullen gaan met de socialisten. Wij voorspellen hen ech ter, dat hun dit heel wat stemmen zal kosten. Een belemmering voor de verdere groei van de P.v.d.A. is het optreden sedert 1957 van de Pacifistische Socia listische Partij (P.S.P.) De oude S.D.A.P. beeft ook vrijwel altijd een partijtje naast zich gehad aan de linkerkant dat een aantal kiezers opving tus sen haar en de Communistische Partij. Zo is het dus nu ook weer met de P-S.P. Voor de aanhangers ervan is de P.v.d.A. te gematigd en de C.P.N, te radicaal. Gezien de stembusuitslagen van dit jaar zal deze P.S.P. zeker 3 a 4 "/o van de stemmen halen en deze gaan grotendeels van de P.v.d.A. af en dat verzwakt uiteraard haar positie. Wat het socialisme op Goeree en Overflakkee betreft moeten we helaas constateren, dat het hier nog steeds een veel groter aantal stemmen haalt dan men op ons zo godsdienstige eiland zou verwachten. We hebben de percen tages eens opgezocht van de S.D.A.P. P.v.d.A. in de loop der jaren. Die voor de Kamerverkieizingen waren als volgt: IS'/o 1953 26''/o 16 1956 29 23 1959 28 Vergeleken bij de vooroorlogse ver houdingen is het stemmental dus bijna verdubbeld. Gelukkig is er de laatste jaren na 1956 een kleine achter uitgang waar te nemen: In 1959 bedroeg 'net 28,1 «/o en bij de Statenverkiezingen van 'dit jaar 27,9 "/o. We hopen uiteraard dat deze tendens zich zal voortzetten. De vraag is natuurlijk, uit welke hoek deze toeneming van 1933 tot 1956 ge komen is. Voor een aanmerkelijk deel uit de vrijzinnige partijen, maar toch ook vanuit de Prot. Christelijke par tijen. De laatste haalden in 1933 samen 60,2 "U van het totale aantal stemmen en in 1956 waren ze gedaald tot 54,8 °/o. Hieruit moet worden geconstateerd, dat ze in deze periode bijna 5'/? */o van het totale kic-zerscorps aan de P.v.d.A. heb ben verloren, wat ongeveer overeen komt met 1000 stemmen. Het is trouwens in ieder dorp bekend, dat er arbeiders en ambtenaren zijn, die ter kerk gaan en soms hun kinde ren naar de Chr. school sturen, doch er helemaal geen principieel bezwaar tegen hebben om op de P.v.d.A. te stemmen. Verreweg de meesten van hen behoren tot de Ned. Herv. kerk. Men zou kunnen zeggen, dat dit een doorbraak-verschijnsel is. Inderdaad is dit ook zo, maar dan in bijzondere zin. De echte principiële doorbraakmannen zijn overgegaan op ideëel-politieke gronden, maar het schijnt ons toe, dat de massa der kerkelijke arbeiders- doorbrekers dit louter gedaan heeft vanwege de materiële verkiezingsbelof ten. Als men hun vraagt waarom ze op de P.v.d.A. stemmen, luidt meestal het antwoord: omdat deze partij het meeste voor de arbeiders doet. Dat is dus hun norm! Erg hoogstaand kunnen we dit niet vinden, want het wekt de indruk dat ze hun stem geven aan de meest- biedende zonder rekening te houden m.et hogere beginselen. Onze ervaring is, dat meerderen onder hen niet eens weten, dat de P.v.d.A. een socialistische partij is. De leidslieden van de Her vormde Synode staan hier ook schuldig want niet alleen zijn velen hunner zelf lid van de P.v.d.A., maar in officiële publicaties wordt meermalen deze par tij op een openlijke of bedekte wijze ge propageerd. Het bestek van dit artikel Iaat niet toe een uitvoerige analyse te geven van de verhoudingen in de diverse gemeen ten. In 8 van de 13 is de P.v.d.A. de grootste partij geworden. Nieuwe Tonge spant de kroon met 40' "/o socialisten en Oude Tonge, Goedereede, Stellendam, Sommelsdljk, Middelharnis en Oolt- gensplaat zitten tussen de 30 en 33! Ouddorp en Herkingen daarentegen slaan een heel wat beter figuur met slechts 13-*/o, Hieruit blijkt dat gemeen ten met een goed gefundeerde gods dienstige inslag een sterke weerstand bezitten tegen het socialisme en de per soonlijke verantwoordelijkheid hoger stellen dan het steeds meer aanleunen tegen Vadertje Staat. Zo lezen ons deze cijfers, dat hier een taak ligt voor allen, die partijvorming voorstaan op principieel-christelijke grondslag, om het socialisme terug te dringen op ons eiland. Het is een bla mage voor kerkelijk Flakkee, dat hier in 8 van de 13 gemeenten het percen tage socialisten nog hoger is dan het landelijk gemiddelde! Volgende week dinsdag en woensdag komen de redders uit Grouw een be zoek aan Ooltgensplaat brengen. Het is de groep Halbertsma, die na de ramp nacht in 1953 reeds maandagmiddag de gemeenten binnen stormden met hun bootjes en de mensen in de kom van de gemeente en te Langstraat en Acht- huizen uit hun huizen haalden die door het water waren omspoeld. De inwo ners zullen dit niet licht vergeten. Op verzoek van het gemeentebestuur ko men nu burgemeester en wethouders en de groep redders met hun dames een kijkje nemen. Ze weten hoe Ooltgens plaat er uitzag na de ramp en nu bijna 10 jaar verder zullen zij de verande ringen van nabij kunnen constateren. Voor deze dagen is er een speciaal pro gramma samengesteld om de gasten zoveel mogelijk van het dorp en zijn omgeving te laten zien. Speciaal in het opmaken van B. V. d. yEEK Telefoon 2682 Westdjyk 86 SIIDDELHARWI8 MI0DELHRRNIS-TEL:Z328 Berlijn De muur tussen Oost- en West-Ber- lijn, die de Russen in de nacht van 13 op 14 augustus van het vorige jaar heb ben opgetrokken, is dus zondag een jaar geworden. Deze verjaardag is aan leiding geworden tot demonstraties en schermutselingen. Op verschillende plaatsen verzamelden zich grote groe pen burgers uit West-Berlijn, die door middel van spreekkoren en het ver spreiden van pamfletten protesteerden tegen de verdeling van hun stad. Op één punt, bij het voormalige ministerie van luchtvaart, wierpen de Oostduitse agenten traangasgranaten. De West- duitse politie reageerde daarop door eveneens traangasgranaten te werpen en ook de burgers gingen meedoen. Slaöhtoffers zijn er bij dit incident niet gevallen. Rond bet middaguur hield burge meester WlUy Brandt van West-Berlijn een rede voor radio en televisie, waarin hij de muur beschouwde als een schen ding van de overeenkomst van Pots dam. Ds muur, destijds opgetrokken om de stroom van vluchtelingen uit het Oos ten te stuiten heeft wel het aantal vluchtelingen sterk-doen dalen, maar heeft toch niet kunnen vei^hinderen dat nog dagelijks mensen de sprong naar de vrijheid nemen. De Russen hebben dezer dagen een paar mensen vrijge laten die ook tevergeefs gepoogd had den,- het Westen te bereiken. Zo'n daad moet natuurlijk alleen opgevat worden als een poging om de muur te doen be schouwen als de normale grens tussen Oost- en West-Berlijn. Ruimtevaart Opnieuw hebben de Russen een op zienbarende prestatie geleverd op het gebied van de ruimtevaart. Zaterdag morgen werd de Wostok 3 gelanceerd, bemand door Majoor Nikolajef, en zon dagmorgen ging de Wostok 4 de ruimte in met overste Popowltsj aan boord. Nadat de beide astronauten in een baan om de aarde waren gebracht, kwam er een radioverbinding tussen hen tot stand. Woensdagmorgen hebben ze vlak na elkaar, een geslaagde landing uit- 'gevoerd. Van Russisdhe zijde is mee gedeeld dat de ruimtevaarders de hun opgedragen taak tot volle tevredenheid hebben uitgevoerd. De resultaten van hun onderzoek zullen binnen afzienbare tijd in Moskou worden gepubliceerd. Op Cape Canaveral, de Amerikaanse raketbasis, werd het nieuv/s met ge mengde gevoelens ontvangen. Het is nu wél duidelijk dat de Russen een voor sprong op de Amerikanen hebben, die niet meer in te halen is. De tocht naar de maan afgezien van de vraag of de maan inderdaad bereikbaar zal zijn die dQ Amerikanen gepland hebben rond het jaar 1970, zouden de Russen al over een paar jaar kunnen volbren gen. In West-Duitsland wees men erop dat de lancering van de beide Wostoks sa menviel met het éénjarig bestaan van de muur tussen Oost- en West-Berljjn. Volgens verschillende Westduitse 'bla den moeten deze ruimtevluChten be schouwd worden als een duidelijke pro pagandastunt van de Sowjet-Unie. Daarmee zal ook de verhoogde druk van de Russen op West-Berlijn wel in verband staan. Het Nieuw-Guinea-drama is, wat Nederland betreft, bijna ten einde. De enige zorg is nu nog de daar aanwezige burgers en militairen ongemolestreerd en heelhuids naar het moederland te rug te krijgen, waarna nieuwe zorgen (huisvesting en inschakeling in het ar beidsproces) nog wel volgen zullen. Voor de eigenlijke Papoea-bevolking begint dan echter het drama eerst recht. Verhongering, verpaupering en concentratiekampen behoren tot de al lergrootste waarschijnlijkheden. Dit drama staat niet op zichzelf De oor sprong ervan ligt in de „uitverkoop" van Indonesië, die enkele jaren na de laatste wereldoorlog door een (toen in hoofdzaak Rood-Roomse) regering plaats vond, zij het dan onder druk van enkele westerse grootmachten, die hier waarschijnlijk hun kans zagen om ten koste van hun Nederlandse „bondgeno ten", hun handelsbelangen veilig te stellen, zo niet te verbeteren. Ieder van ons zal zich nog de tijd der z.g. politionele acties herinneren, die aan honderden jongens het leven, de validiteit en gezondheid gekost hebben, zonder dat zij zelf konden inzien waar om! Het was de ene dag, een stap voor uit, 'de volgende dag, twee stappen, achteruit tengevolge van het aarzelend beleid der Nederlandse regering. Uiteindelijk volgde „de grote uitver koop". Alleen één stukje was daar niet bij inbegrepen. Dat was Nieuw-Guinea. Uitdrukkelijk werd vastgesteld, dat de bevolking niet behoorde tot het Indo nesische volk (zo m.en al van een. een heid van volk kan spreken). De rege ring deed beloften aan het Papoeavolk en nam garanties op zich. Het doel was dit primitieve volk op te voeden tot o.a. „het zelfbeschikkingsrecht. Van meet af aan heeft Soekarno hier tegen ge fulmineerd. Toch is hij de Nederlandse regering (hoe wonderlijk het ook moge klinken) nooit dankbaarder geweest, dan juist voor het feit, dat hij destijds 'besloot het gebied van N. Guinea niet onder zijn beheer te stellen. Immers nu had de Indonesische dic tator een prachtige veiligheidsklep om de aandacht van zijn eigen volk af te leiden van hun droevig lot en de com plete chaos 'die er op allerlei gebied heerst. Had het volk geen voedsel de schuld lag bij Nederland, dat N. Gui nea niet wilde afstaan! Waren er geen kleren.... N. Guinea! Enzovoorts! Omdat N. Guinea niet Indonesisch was, konden de Nederlanders verdrukt en mishandeld worden, konden hun be zittingen worden geconfisceerd. Hoe slechter de maatschappelijke en economische toestand in het land werd, 'des te harder ging Soekarno om Nieuw Guinea schreeuwen. En inmiddels investeerde Nederland kapitalen in N. Guinea, miljoenen zijn E.E.G. Het 'is een publiek geheim dat in de Europees Economische Gemeenschap lang geen eenstemmigheid heerst. Nu is weer enige deining ontstaan over de vraag of een toekomstige politieke unie een bovennationaal karakter moet heb ben. De Franse regering wil dit niet, de Nederlandse en de Belgische juist wel. Er gingen geruchten als zou Spaak omgezwaaid zijn en meer voelen voor het Franse standpunt, doch van Belgi sche zijde is dit bericht met nadruk tegengesproken. Het zou in de wereld gekomen zijn doordat De GauUe de in houd van een brief van Spaak onjuist heeft weergegeven. De Belgische minis ter schijnt inderdaad enige consessies te hebben gedaan, maar welke dat zijn is niet bekend gemaakt. Dit najaar zal er een conferentie worden gehouden over een politieke unie, maar de voor bereidende besprekingen zijn strikt ge heim gehouden. er nu in de loop der jaren aan ten kos te gelegd. Met deze erfenis kreeg onze huidige regering te maken. Dit moeten we voorop stellen en in het oog blijven houden, wanneer wij de loop der ge beurtenissen van de laatste jaren goed volgen. Moreel was deze regering gebonden aan de toezeggingen en garanties door vorige regeringen (in andere samen stelling) aan het Papoea-volk verstrekt. Er zat bovendien iets ideëels in: een volk op te voeden en opleiden tot zelf bestuur. Het helpen zelfstandig te wor den. Het straks een eigen keuze laten doen. In deze weg bevond de regering zich geheel in het 'spoor van de geest van het handvest der Verenigde Naties, waar de rechten van de mens (theore tisch) zo'n grote plaats innemen. Soekarno kwam intussen in steeds groter moeilijkheden en kreeg steeds dringender behoefte aan een succes, dat de totale mislukking van zijn binnen lands beleid moest camoufleren. Hierdoor werden de moeilijkheden voor de regering groter. Tevergeefs werd in de Volkerenorganisatie in het algemeen en bij de Verenigde Staten van Amerika in het bijzonder steun gezocht en begrip gevraagd. Dit heeft waarlijk niet gelegen aan de wijze waarop de inzichten van onze. regering en het belang der Papoea-be volking bepleit is geworden door onze minister van Buitenlandse zaken. Wij hebben ten opzichte van diens vastbe radenheid en kunde in deze zaak het grootste respect voor hem gekregen. Minister Luns kreeg echter (en dat is het meest tragische van de hele zaak te kampen niet alleen tegen de In donesische dictator, niet alleen tegen de U.N.O., niet alleen tegen de Ver- (Vervolg pag. 2, 1ste kolom). Dinsdagmiddag is in Den Haag een buitengewone zitting van de ministerraad over Nieuw Guinea gehouden, waarvoor ook de miniters, die door vakantie of anderszins buiten Den Haag vertoefden waren opgeroepen. Foto linksboven: het gezicht van minister Luns stond somber toen hij op het Binnenhof aan kwam, rechtsboven: minister Zijlstra, die zijn vakantie moest onderbreken, maakt bij aankomst op het Binnenhof zijn toilet in orde. Onder: na afloop had minister-president prof. dr. J. E. de Quay, de journalisten niets te ver tellen. Doch opdat gij weten m^oogt, dat de Zoon des mensen maöht heeft op de aarde de zonden te verge ven, zeide Hij tot de geraakte: Sta op, neem uw bed op en ga heen naar uw huis. (Mattheüs 9 6) I Wat ons hier door de evangelisten zowel Mattheüs, Markus als Lukas ver melden 'dit bericht wordt, geschied de in Kapernaüm, de stad aan de zee van Tiiberias, die volgens Matth. 9 1 „Zijn", dat is Jezus' stad genoemd werd Een stad, waarin de krachten der toe komende eeuw zijn .geopenbaard; een stad, tot de hemel verhoogd door Jezus' tegenwoordigheid, verblijf en wónder- tekenen, maar ook een stad, die ter hel toe neergestoten zal worden, vanwege haar ongeloof en volharding in het kwade en de duisternis van hun boze werken. Kapernaüm is „verhoogd", hogelijk beweldadigd en bevoorrecht boven an dere steden, omdat daar ,^et Licht der wereld" voluit geschenen heeft, en de „Zonne der gerechtigheid" haar stra len genezend en reddend uitzond. Nodig was het wel. Ook in Kaper naüm waren vele mensen er ellendig aan toe. Ongeneeslijk zieken waren er zonder tal. Bovenal de zonde-nood had er geknaagd aan aller levenswortel. Vermolmd, ten ondergang gedoemd was hun bestaan. Totdat-----de Levensvorst er binnentrad. Zijn Woord was er ge laden met kracht. Hij trekt de scharen Zodra Zijn komst bekend raakt, komen ze opzetten, bij honderden. Waar Hij het Woord spreekt, verdringen de men sen elkaar, en is er geen doorkomen aan.. Er zijn bewonderaars, vrienden en volgelingen van Jezus bij, maar ook, soms op een veilige afstand, tegenstan ders, mensen vol innerlijk verzet en af weer. In eigen oog vrome mannen, die Jezus voor een revolutionair hielden, een verraadpleger aan Mozes en de wet De stralen van deze genade-Zon waren hun te lieflijk, te schoon. Ze achtte ze niet uit de hemel van Gods heerlijkheid afkomstig, maar ze dachten, dat Jezus een afgezant van de satan, een bode der helle was. Weest op uw hoede, pas op voor Jezus. Zo dachten er intussen een aantal mannen niet over, die daar aan komen zeulen met een zware last op hun ar men. Ja, u ziet het goed: het is een verlamde, die ze dragen. Ze willen hem bij Jezus brengen. Maar ach, nee, het gaat eoht niet. Hij is voor hen onbe reikbaar. Jezus is ergens binnen, en het huis is vol, tot buiten de deur staat een drom van mensen. Hoe nu? Geluk kig er is daar achter het huis een trap naar het (platte) dak; liefde is vinding rijk. Ze moeten, zo weten en zo geloven zij, nu eenmaal bij deze Man, deze Rabbi uit Nazereth zijn. Hij alleen kan hun vriend of familielid genezen van zijn ongeneeslijke ziekte. Deze mannen geloven echt en diep in Hem. Jezus ziet straks hun geloof. Want Hij kijkt dwars door ons, mensen heen. Wie tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen 'die Hem zoeken. Dat geldt ook met betrekking tot de Zo ne Gods.. Daar klauteren ze, met in spanning van al hun krachten de trap op; en ze leggen enkele dakpannen op zij, en voorzichtig, maar zeker vieren zij de touwen, waarmee zij het bedde ken van de lamme man naar beneden laten. Het geeft wel even verwarring. Eerst dat gestommel al, dan dat ge- breek bove'n de hoofden, en o, daar komt iemand naar beneden. Alleen de Heere Jezus doorziet de hele situatie. Hij ziet het geloof van die behulpzame mannen, die Hem vol vertrouwen aan blikken. Maar Hij weet, welke mens het diepst in nood is. Het as de ver lamde „geraakte"). En Hij spreekt zoals Hij dat alleen kan en mag, het verlossende woord: „Zoon, wees welge moed, uwe zonden zijn u vergeven." Ik stel me voor, dat er onder de le zers ook zieken zijn; en oudere mensen, die van dit aardse leven niet zoveel meer verwachten of te wachten hebben; wellicht ongeneeslijke kranken, die al jaren-lang op hun bed liggen; of: mis- maakten, kreupelen, die nooit meer goed kunnen lopen; doven, doofstom men, ja van wat aard uw ziekte of ge brek ook zijn mag. Vrienden, let erop, 'dat de eigenlijke, de diepste nood van een mens niet zijn uiterlijke, althans niet zijn lichamelijke kwaal en onge mak heten mag, maar zijn innerlijke, zijn harts-gebrek, zijn ziele-melaats- ■heid: het is in één woord: uw en mijn zonde, die ons doet neigen naar de dood en naar het graf, ja, als wij ons niet bekeren, naar het eeuwig verderf. Mid-, den in zo'n doodzieke, wegstervende, met alerlei kwalen en rampen vervul de wereld verheft de Opperste Wijsheid Zijn stem. Neen, Hij maakt geen rekla- me voor Zich op de straten der wereld stad. En toch is Hij er. Hij heft Zijn stem op met macht. Zijn stap is lief lijk op de bergen en heuvelen van Gali- lea en Judea geweest, en nog komt Hij heen over de bergen, en springt Hij over de heuvelen van zonde en schuld. Ja, zegt de Bruid, die Hem al een wie- nig kennen mag: dat is de stem mijns Liefsten, ziet Hem, Hij komt! St. M. dijk Ds. J. V. d, Hr.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1