Schapenscheerders ie M}ddelharr)!S Subsidie voor kerltliouw LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUiS Meditatie Chinese bijsiand voor Albanië, Russische hulp ingetrokken füCKORTEWEGsZOON Geslaagd voor toelatingsexamen RH BS 34e jaargang Vrijdag 22 juni 1962 No. 3100 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID.HOLLA]MDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt ttoeemaal per week; dinsdag- en vrijdagavond Tempelen des Heiligen Geestes yrijetijdsverf kwaiiteitsverf Dit nummer bestaat uit 3 bladen (10 pagina's) Ruim 1500 schapen grazen aan de dijken van ons eiland BINNENVEIiN6BE0 SCHIiiNIUIBBIBED Fruitmanden en Fruitbakjes „zDe ^ruitcentrals" UW5 PBINS EKNDBIKSmAAir 14 - POSTBOX I - MIDDSIiHABinS Eedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 2629, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2.1B PER KWARTAAli ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per msa, B^ contract speciaal tarlftl Op 24 mei j.l. heeft de Tweede Kamer met 89 tegen 47 stemmen een wets ontwerp aangenomen bevattende een ,,regeling van het verstrekken van een premie aan kerkgenootschappen terza ke van de stichting van,kerkgebouwen". Binnenkort zal dit ontwerp ook de Eer ste Kamer passeren en het laat zich aan zien, dat dan de weg vrij zal zijn voor subsidiëring van kerkbouw door de cen trale overheid. In het kort komt de inhoud ervan op het volgende neer. Een kerkgenootschap dat een nieuwe kerk wil bouwen, die niet dient ter vervanging of uitbrei ding van een bestaand kerkgebouw (dus in een nieuwe stadswijk b.v.) heeft aan spraak op een premie uit 's Rijks kas van 30 "k van de stichtingskosten. Hier onder vallen ook de torens en de luid- klokken. De wet is echter niet van toe passing op noodkerken of tijdelijk tot kerk ingerichte gebouwen en ook niet op pastorieën. Aanvankelijk was de pre mie door de regering op 25 */o bepaald, maar door de aanvaarding van het amendement-Lucas (K.V.P.) met 73 te gen 61 stemmen werd dit op 30' "la ge bracht. Een andere wijziging van principiële aard die in de wet werd aangebracht, breidde de werkingsfeer ervan zodanig uit, dat ook niet-kerke- lijlje genootschappen op geestelijke grondslag zoals het Humanistisch Ver bond, eronder vallen. Daartegen stem den terecht alle A.R., C.H. en Staatk. Gereformeerden. Het is duidelijk, dat het platteland praktisch buiten de werking van deze wet zal vallen. Het zal er alleen van kunnen profiteren, waar door sterke industralisatie hele nieuwe en uitge breide woonwijken zullen verrijzen, dus waar dorpen uitgroeien tot kleine in dustriestadjes. De wet is dan ook spe ciaal in het leven geroepen voor de ste den, waar zich inzake de kerkbouw in derdaad moeilijkheden voordoen. De zaak van de kerksubsidiëring was al vele jaren in studie. Reeds in 1955 was de commissie-Sassen ingesteld om liierover rapport uit te brengen. Dit ge beurde in 1957, maar het duurde tot 1962 alvorens er een wetsontwerp werd ingediend. Er werden tot dusver wel subsidies voor kerkbouw gegeven, maar niet door het Rijk, doch voor gemeenten na de oorlog in totaal ongeveer 19 mil joen gulden, waarvan tweederde deel in de roomse provincies Brabant en Lim burg. In de specifieke protestantse pro vincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Zeeland bedroeg de sub sidie gedurende die periode nog geen half miljoen. Maar vanuit de kerken werd steeds aangedrongen op een rijks regeling omdat de meeste wel subsidie wilden hebben en de regeling per ge meente tot onbillijkheden en zelfs moei lijkheden leidde, daar de colleges van G.S. der diverse provincies niet gelijk dachten en soms subsidieverlening niet goedkeurden. Het is niet alleen de Booms-Katholieke kerk geweest, die hiervoor sterk ijverde maar uit een aan de Tweede Kamer gericht gezamenlijk schrijven Wijkt, dat ook de Ned. Herv. Kerk, de Geref, Kerken, de Ev. Luterse Kerk, de Doopsgezinde Sociëteit, de Re monstrantse Broederschap, de Oud- Katholieke Kerk, de Vrije Evangelische Gemeenten en de Unie van Baptisten Gemeenten op subsidie aandrongen. Zo als men ziet komen in deze opsomming niet voor de Chr. Geref. Kerk, de Geref. Kerken art. 31 en de Geref. Gemeen ten, die blijkbaar van 'n andere mening Waren. Wanneer straks het wetsont werp de beide Kamers zal zijn gepas seerd en de wet in werking is getre den, kan elke kerk, wanneer een be paalde kerkbouw aan de door de wet gestelde eisen voldoet, daarvoor de pre- niie aanvragen. Ze is daarin echter uiteraard volkomen vrij. De werkings duur van de wet is tijdelijk: ze loopt vanaf 1 maart 1961 (dus met enige te rugwerkende kracht) tot 31 maart 1971, derhalve over een periode van ongeveer W jaar. Dan zal opnieuw over deze kwestie worden gedelibereerd. Wanneer 'n 1971 de achterstand in de kerken bouw mocht zijn ingelopen zal de sub sidiëring niet behoeven te worden ge prolongeerd. ..De argumenten, die van kerkelijke ^ijde voor de subsidiëring worden aangevoerd zijn de volgende. In en na Oe oorlog is er op dit gebied een grote achterstand ontstaan. Bouw was onmo gelijk of bezwaarlijk. Door de toene- niende urbanisering en door de bevol kingsgroei ontstond behoefte aan nieuwe terken. Door de z.g. cityvorming wer- uen de stadskernen ontvolkt en verre zen nieuwe buitenwijken, waardoor de oude kerken in de binnenstad vrijwel overbodig werden en tegelijk grote be hoefte ontstond aan nieuwe op andere plaatsen. Door de hoge grondprijzen, de sterke stijging van de bouwkosten en ae hoge eisen, door allerlei instanties »an de bouw gesteld, werd de bouw zo ™ur, dat de kerkgemeenschap zelf niet «lesr m staat was deze te betalen. En aaardoor kwam men op de gedachte bij ue overheid aan te kloppen. Bovendien, j^^sl alles wordt tegenwoordig ge- ^uosidièerd, waarom dan de kerken niet fiJ vervullen toch een positieve taak onze samenleving en de overheid "wet dit waarderen, door steun in de vorrn van ïubsidie. S,\] de discussies in de Tweede Kamer ]ip^^ meningen nogal uiteen- .lepen. De K.V.P. was er sterk voor. P^ncipiële bezwaren had men daar vpo? integendeel, men poogt zo- naogelijk uit de overheidskas te „Of weet gij niet, dat ulieder li chaam een tempel des Heiligen Geestes is, die in u is, dien gij van God hkht, en dat gij van uzelf niet zijt?" (1 Cor. 6 19) Te Corinthe bestond een gemeente van Jezus Christus. Zij bestond uit mensen die van het heidendom, over gegaan waren naar het christendom. Geheel anders als bij ons dus, daar bij ons de gemeenten voor het merendeel bestaan uit mensen die van kindsbeen af in de christelijke leer zijn opge voed, en de christelijke zede handha ven. De gemeente te Corinthe dan, wier leden door middel van de prediking tot het doen van belijdenis gekomen wa ren en door de doop de gemeente wa ren ingelijfd, had nog veel van het hei dendom overgehouden. De heidense zuurdesem was nog lang niet geheel uitgezuiverd. Zo kwam het voor dat er leden waren die zich schuldig maakten aan de zonde van overspel en dit heel gewoon achten. Tegen deze ergelijke zonde nu gaat Paulus te keer. Vliedt de hoererij, zo vermaant hij in vs. 18. Alle zonde, die de mens doet is buiten het lichaam; maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam. En dan vervolgt hij Of weet gij niet dat ulieder lichaam een tempel is des Heiligen Geestes. De lichamen der' gelovigen worden hier dus tempelen genoemd. Wanneer Pau- lus dit doet dan denkt hij ongetwijfeld aan de tempel zoals die eens bestond onder het volk Israels. Dat was de woonstede Gods. Alles moest in die tempel heilig zijn en heilig gehouden worden. Wanneer er daarom iets inge dragen werd, dat in strijd was met Gods heiligheid, dan werd daardoor de toorn des Heeren grotelijks ontstoken. Het zou niet moeilijk zijn hiervan vele voorbeelden te noemen, doch een ieder die thuis is in zijn bijbel, weet deze. Nu was de Heilige Geest uitgestort in het midden der gemeente en daar door ook in de harten der gelovigen. Daarin woonde Hij als een Persoon, als in een tempel. Deze Geest hadden zij van God ontvangen. Door de inwoning van deze Geest waren zij niet meer van zichzelf. D.w.z. dat zij niet meer moch ten leven naar de begeerten van het boze vlees die nog in hen waren over gebleven. Want dan zou daardoor de tempel verontreinigd worden, dan zou men daardoor God, de Heilige Geest, de heilige Bewoner van deze tempel schen den. Dan zou men daardoor ook Hem onteren, die hen zo duur gekocht had, n.l. Christus Jezus. Want die had hen gekocht, niet met de prijs van goud of zilver maar met de dure prijs van Zijn dierbaar hartebloed. Zij moesten daarom in hun lichaam, de tempel, en in hun geest, dat is dus met geheel hun bestaan God verheer lijken. En dan wel een Drieënig God, Vader, Zoon eh Heilige Geest. Zij moes ten in heiligmaking leven. Het moest in geheel hun leven uitkomen dat zij kinderen Gods waren. Geschiedde dit niet, maar hielden zij hun zonden aan de hand, dan hadden zij niets anders dan het ongenoegen des Heeren daarop te wachten. Dan werd daardoor de Geest bedroefd, in Zijn werkingen (men selijkerwijs gesproken) belemmerd, ja dan zouden zij de Geest tenslotte uit blussen, zodat Hij in het geheel niet meer in hen werkte. Dan zouden zij een dor, onprofeitelijk, niet-Godver- heerlijkend leven leiden. Dan zou ook de naaste door hun leven niet voor Christus gewonnen worden. Een tweede bekering was nodig. Gods Woord is een woord voor alle tijden. Daarom heeft dit woord ook heden ng niets van zijn kracht verlo ren. Het komt derhalve ook tot ons. Wij zijn door doop en belijdenis lid van de kerk, het lichaam van Christus, want dat is volgens Gods Woord en on ze belijdenisgeschrifte de kerk. Zijn wij het ook in waarheid? Dat is een vraag die alweer voorop moet gaan. Velen deden belijdenis, doch alleen met de mond. Van dezulken geldt wat van het oude bondsvolk gold: Dit volk na dert tot Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij. Krach tens hun belijdenis zouden hunne li chamen tempelen van de Heilige Geest moeten zijn, doch in werkelijkheid zijn het woonsteden der duivelen. Want het is altijd van tweeën één. Een derde mo gelijkheid bestaat er niet. Laat een ieder zich eerlijk op dit punt onderzoe ken. En wanneer gij dan nog onbekeerd zijt, nog in uw natuurstaat leeft, zodat God door Zijn Geest nog geen woning bij u gemaakt heeft, dan kan het nog veranderen. De Heere is daartoe de machtige. Vraag er Hem maar veel om opdat alle boosheden uit uw leven mo gen worden uitgedreven en de Heilige Geest in uw leven zal mogen wonen en werken. Zijt gij het in waarheid? Wij herha len deze vraag. Mogelijk is er in uw le ven wel wat gebeurd. Toen u de ogen geopend werden, zijt gij gaan inzien dat het kwaad en bitter is om tegen de Heere te zondigen. Gij zijt toen de zon den gaan haten en vlieden en in uw hart werd de oprechte keuze geboren om voor de Heere te leven. Over uw bedreven kwaad hebt gij hartelijk be rouw getoond, de Heere deed u ook ervaren door het geloof dat grimmig heid bij Hem niet is, maar dat Hij barm hartig is en zeer genadig. Dit deed het hart tot Hem in liefde ontvonken. Gij hebt toen wel uitgesproken: Heere, ik zal nooit meer zondigen. Maar het kan alles zo laag aflopen. Zo laag dat als men het u van te voren vertelde dat gij het niet zoudt geloven. Doch als dit werkelijkheid wordt dan EEN PRODUKT VAN DE SIKKENS-GROEP moet men het wel geloven. Oude zon den steken dan na verloop van tijd de kop weer op. Oude zondig begeerten krij gen weer de overhand. Zodat de dingen waaraan gij dacht gestorven te zijn, zich betonen nog springlevend te zijn. Wanneer daar dan tegen gestreden wordt dan is het nog niet zo erg. Want dan betoond men in die strijd niet met de zonde op voet van vrede te willen en te kunnen leven. Dezulken wil de Heere in deze strijd ook krachten ge ven. Hij vermenigvuldigt de sterkte dien die geen sterkte heeft. Maar als men aan de zonde gaat toe geven dan wordt het erger. Dit kan zelfs geschieden met een vrome rede nering bij de hand. Men zegt dan: Dat is de oude mens maar. Daar is niets tegen te doen. En men komt dan van kwaad op erger en leidt een leven waar niets van uitgaat, waar een ander ja loers op wo'rden kan, ja waar men zich veel eer aan stoot, met de opmerking: moet die nu voor een kind van God door gaan? Dezulken mogen wel de woorden van onze tekst dubbel ter harte nemen: Of weet gij niet dat uw lichaam een tem pel des Heiligen Geestes isDat gij wanneer gij de zonde doet, daardoor de tempel verontreinigd, dat gij daardoor God schendt? Dat Gods Naam daar door om uwentwil gelasterd wordt? God en de zonde kunnen niet samengaan. En wanneer gij het met de zonde houdt, dan moet gij de gemeienschap Gods missen. Dezulken waar het zo mee ge steld is, die moeten opnieuw bekeerd worden en als dat niet geschiedt, dan staat het te vrezen, dat alles wat men dacht beleefd te hebben, nooit echt ge weest is. Laten al Gods kinderen toch voort durend de woorden van onze tekst be denken. Opdat liet leven zal mogen op bloeien in een vromelijk tegen de zon de, de duivel en zijn ganse rijk te strij den. Dat het lichaam de tempel van de Heilige Geest, niet door één zonde wor de verontreinigd. En wordt het vlees door het kwade licht verrast, dat dan altoos de bede er maar op volgen mo ge: Ai laat het mij toch nimmer over horen. Verlos mij Heer van 's mensen overlast. Dan zal ik U naar Uw bevelen eren. Dat is leven naar de wil van de Heilige Geest. Middelharnis. Ds. H. C. V. d. Ent Nadat Albanië het Russische Communistische blok de rug heeft toegekeerd, tracht het op goede voet te blijven met Communistisch China. Foto boven: Een Noord Koreaanse boer geeft aan Albanese meisjes aanwijzin gen bij de aanplant van rijst. Foto onder: Moskou verleende financiële bijstand om in Tirana de bouw van een cultureel centrum mogelijk te maken. De bouw staat nu stil. Overigens staat het standbeeld van Josef Stalin hier nog op zijn plaats. plukken ook voor de kerk. De V.V.D. echter was tegen kerksubsidies. Ze acht deze principieel onjuist vanuit haar li berale beginsel. De communisten waren uiteraard fel tegen. De heer Bakker zag in deze wet een nieuwe poging tot verclericalisering van ons volk en hij verzette zich ertegen, dat de kerken mede op de kosten van de onkerkelij- ken nu de onkerkelijkheid willen gaan bestrijden. De P.v.d.A. was vrijwel una niem vóór subsidie, maar alleen op voorwaarde, dat ook niet-kerkelijke geestelijke stromingen zoals het Huma nistisch Verbond worden gesubsidieerd. De heer Scheps, die als haar woordvoer der optrad, was beslist tegen discrimi natie van dergelijke organisaties en hij slaagde er dan ook in met behulp van de V.V.D. en de K.V.P. een amendement aangenomen te krijgen, waardoor een kerk gelijk gesteld wordt met een be zinningscentrum van het Hum. Verbond Dit was niet de opzet van de wet en de considerans moest daarom ook nog aan gevuld worden, wat men bij het intitule (opschrift) van de wet maar vergeten heeft! De Prot. Chr. groepen, althans de A.R. en de C.H., waren niet tegen deze subsidie als zodanig, maar ze meenden, dat die in deze wet niet thuis hoorde en apart geregeld diende te wor den. De A.R. ■waren niet volkomen eensge zind. Slechts twee leden, de Herv. Mr. Aantjes en de Geref. art. 31 Mr. Dr. Meulink waren principieel tegen subsi diëring, de anderen vóór, al hebben ten slotte allen tegen de wet gestemd van wege de kwestie van het Hum. Verbond. Mr. Aantjes betoogde, dat bij het wezen van de kerk behoort: financiële onaf hankelijkheid van anderen dan de leden en hij achtte subsidies dus daarmede in strijd. Hij vreesde voor verlies van de vrijheid der kerk. En hij stelde de zaak zo: is er geen overheidscontrole op de besteding der gelden, dan is dit politiek niet verantwoord en is er wel, dan is dit in strijd met de vrijheid der kerk. Daar om meende hij, dat de kerken deze weg niet op moeten. De C.H. waren unaniem vóór subsi diëring en hun woordvoerder Dr. Die penhorst had geen vrees voor de vrij heidsbeperking van de kerk. Maar uit eindelijk stemde de fractie verdeeld van wege het Hum. Verbond: 4 stemmen tenslotte vóór en 8 tegen het wetsont werp. Het standpunt van de S.G.P., vertolkt door Ds. Mieras, verdient zeker aparte vermelding. Op grond van art. 36, dat geen scheiding yan staat en kerk kent, maar van de overheid o.a. zegt, dat zij het evangelie overal moet doen predi ken, was hij niet tegen subsidie, maar dan alleen aan kerken die de zuivere waarheid prediken. Nu in dit ontwerp alle kerken en zelfs de humanisten ge subsidieerd kunnen worden, achtte hij het principieel onmogelijk ervoor te stemmen. Intussen gaat door de aanneming er van in de Tweede Kamer straks deze subsidiëring door en is weer een nieuwe sector toegevoegd aan de vele, die reeds uit de Staatskas gesteund worden. Wie had ooit kunnen denken, dat ook de ker ken in dit koor zouden gaan meezingen. Wij^ vinden het droevig. kut ktÊÜÊ k^ 0tli ÊiKÊÊtÊ^ Klimatologen hebben uitgekiend dat Goeree-Overflakkee gemiddeld twee graden warmer is dan andere gedeelten van het westen van ons land, maar dit heeft niet verhinderd dat voorjaar en zomerse dagen dit jaar ook hier lang op zich hebben laten wachten en een gevolg daarvan is, dat men eerst nu is kunnen beginnen met het scheren van ongeveer vijftienhonderd schapen, die op de dijken van het eiland grazen. „Een schaap kun je niet scheren als het niet warm is", verklaarde schaapherder- scheerder Almekinders uit Herkingen toen wij hem druk aan het werk trof fen op het Havenhoofd te Middelharnis bij het scheren van tweehonderd scha pen van de gorzen van Westplaat Flak- kee. „Kijk, mijn broek moet er nat van worden!" klapte hij zich op de knie, om direct daarop van een zwaar in zijn vacht zittend schaap drie poten te kne velen, het dier op zijn zij te leggen en de tondeuse bij de nek er in te zetten. In derdaad een electrische schaar, want de oude, traditionele schapenschaar wordt alleen nog maar gebruikt om wat on nutte en met de tondeuse moeilijk of niet te verwijderen plukjes wol weg te halen. Voordat de schapen onder scheerders- handen komen worden eerst hun hoefjes nagezien en zo nodig bijgesneden door een helper. Daar is men zeer nauwkeu rig op, want in de eerste jaren na 1953, toen de schapen als helpers voor het in goede staat houden van de dijken op Flakkee werden ingevoerd, heeft men veel ellende beleefd van het „rotkreu- pel", een infectieziekte, die in de hoefjes begint. Men heeft die ziekte onder de knie gekregen, door voortdurende con trole en door de dieren nu en dan te dwingen door een bak met een des infecterend middel te lopen. De ziekte ontstond indertijd ook doordat de scha pen van elders, van de zandgrond waren gehaald en daarna op de klei en dus veel nattere dijken te grazen werden ge zet; nu heeft men te maken met eigen teelt, met dieren, die vanaf hun eerste stappen op die kleidijken lopen en blijk baar hielp de natuur hen aan een af weermiddel tegen het rotkreupel. VOOR BETER a. I** NBBR DB MiDDEtHnRNIS-TEL:Z328 Aan de R.H.B.S. te Middelharnis slaagden voor het toelatingsexamen eerste klasse: Piet Boeter, Ria Buijs, Geertjoost Drenthe, Marja Götz, Marja Kern, Lizette Langbroek, Taco van Lumm_el, Corrie Peeman, Bert Por, Mar go Prins, Corine Sypkens, Rien Taaie, Kees Verbiest, Aria Tieleman, Cees Vis, Hans Wervers, Theo Muntingh, allen te Middelharnis. Jeannette HoUeman, Piet Robijn, te Sommelsdijk; Jacqueline Both, Hans de Lignie, Aart Matsinger, Elsje van Oortmerssen te Dirksland; Addie de Vogel te Melissant; Hans Bil- kes, Aagje Jansen, Ria Koese, Gerard Smit, te Stellendam; Thomas van der Wende, Job van Hoven, te Goedereede; Marianne Komtebedde, Anneke Boo gaard, Liesje Bosland, Mien Hoek, Nel ly Grinwis, Margré Labee, allen te Oud- dorp; Adri Holleman, Dick Melissant, Töos Meijer, Maaike Verweij, te Nieuwe Tonge; Gei'ben Doedens te Oude Tonge; Jaap van den Boogert, Lydie Braber, Johan Copier, Wim Diepenhorst, allen te Stad aan 't Haringvliet; Anne Mast, Corrie Munters, te Den Bommel; Albert Kniese te Achthuizen; Adri in 't Veld, Bas de Vos te Ooltgensplaat. Afgewe zen werden twee kandidaten. BRUINISSE Nieuwe kapitein op de „Lodeujijïc". Als kapitein op de Rondvaartboot „Lo- dewijk" is thans aangesteld de heer S. Muller uit Bruinisse, oud mosselkwe ker en kenner van de Grevelingen als de beste. Reisleider-conferencier is weer even als vorig jaar de heer Joh. van 't Leven uit Bruinisse. Speciaal in het opmaken vaa B. T. d. VEEB Telefoon 2682 Westd\jk 36 MIDDELHARNIS

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1