LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS Barth en het Communisme B.B. hield zelfbeschermïngswedstrijden Koninklijk zilver voor de beer A. A. F. J. GuéraniS te Sommelsdijk I^edlcl staan achter fluorïdering drinkwater Vaste autobusdienst naar Deltawerlien in liet 34e jaargang Dinsdag 19 juni 1962 No. 3099 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Ploeg Herkingen veruit de beste 40 jaar (machinist) bij de R.T.M. PBINS HKNDBIKSTHAAT 14 - POSTBOX I - MIDDBLHABNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2.1B PER KWARTAAt ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BM coatract speciaal teriel Waartoe de dialectische theologie in haar consequenties voor de politiek leidt, blijkt wel heel sterk uit de hou ding'van Barth tegenover het commu nisme, die zeer scherp afsteekt tegen zijn standpunt inzake het nationaal-so- cialisme. Dit laatste heeft hij zeer fel bestreden en daarom was hij bij Hitler persona non grata. Maar tegenover het communisme staat hij onbegrijpelijk verzoenend. Hij heeft over dat laatste meermalen geschreven, o.a. in een ge schrift „De Kerk tussen Oost en West" Daarin zegt hij, dat de kerk niet mag luezen tussen Oost en West, want dat is een politieke tegenstelling. De kerk mag zich niet vastleggen op een bepaald systeem van politiek en cultuur. Als hij van beide een schildering geeft, komt liet westen er eigenlijk het slechtste af. Van het Oosten (het communisme dus) wordt gezegd, dat het bezig is vorm te geven aan de eisen van gerechtigheid voor een samenleving, waarin concrete evangelische normen gelden! Als hij de vraag beantwoordt, waarom hij destijds we! hartstochtelijk opriep tot verzet, tot een diep religieus gefundeerd verzet tegen het nationaal-socialisme, zegt hij, dat hij een vergelijking van dit systeem met het communisme onjuist acht. Het nationaal-socialisme had geen enkele constructieve idee en was zonder meer domme verdwazing, maar het commu nisme heeft die wel. Barth liet zich zeer lovend uit over de staatsmanskwalitei ten van Stalin. Tegen het nationaal-so cialisme moest men neen zeggen, omdat het een Duitse Jezus stelde tegenover de Evangelische. Aan deze misdaad staat liet communisme niet schuldig, omdat het zonder meer godloochenend is. We moeten eerlijk bekennen, dat deze redenering boven onze bevatting gaat. Als Barth wil beweren, dat men Chris tus niet mag identificeren met het Wes ten, dan heeft hij daarin uiteraard ge- lijlc. En wanneer hij niet wil kiezen tussen het kapitalistische westen en het communistische Oosten, dan valt daar over ook nog te praten, want wij ver werpen zowel het echte kapitalisme als het communisme. Maar zo liggen de za leen niet. Wij moeten beide stellen onder de kritiek van het Woord. En dan is het duidelijk, dat noch het oude kapita lisme noch het communisme nocht het nationaal-socialisme de toets van die kritiek kunnen doorstaan. Het eerste niet, omdat het geen barmhartigheid Itende voor het maatschappelijk zwakke het tweede niet, omdat het atheïstisch is en het laatste, omdat het een sata nische totalitaire macht was zonder eni ge menselijkheid, hetgeen trouwens ook van het communisme gezegd kan wor den. Waneer Barth beweert, dat het communisme bezig is vorm te geven aan de eisen van gerechtigheid met concrete evangelische normen, dan blijkt hij Vi^ei- nig te weten van theorie en praktijk van dit systeem. Als hij evangelische ge rechtigheid ziet in de daar heersende dictatuur over het proletariaat, waarin alle gerechtigheid zoek is en recht is, wat de staat tot nut is, dan blijkt hij geestelijk toch wel totaal verblind. Wij hebben vele boeken gelezen over theorie en praktijk van het Comm.unisme en we houden de internationale politiek goed bij, maar we hebben nog nimmer ook maar iets erin kimnen ontdekken, dat in de verste verte leek op gerechtigheid in evangelische zin. Barth ziet blijkbaar niet, dat er aan de staatsconceptie van het Hitlerisme en die van het Lenin-Stalinisme precies dezelfde anti-christelijke idee ten grondslag ligt, n.l. die van de totale staat, waarin alle gerechtigheid radi caal wordt vermoord. Zulk een, staat wil beslag leggen op de mens in zijn totale existentie, dus ook op zijn geloof. En dit staat toch wel vast, dat noch in het nationale-socialisme noch in het com munisme plaats is voor het christelijk geloof. Het zogenaamd kapitalistische Westen moge dan allesbehalve beant woorden aan de normen van het Evan gelie, dit is zeker, dat hier iedereen in vrijheid zijn geloof kan belijden en de sociale gerechtigheid in elk geval heel wat beter tot haar recht komt dan des tijds onder Hitler in Duitsland en ook onder Stalin en Chroestjow in de Sov- Jet-Unie. Men vraagt zich met verbazing af, hoe een zo geleerd man als Barth tot zulke onzinnige conclusies komt. Naar cnze mening spelen hier in hoofdzaak twee factoren een rol. Ten eerste de dia lectische denkwijze, die geen absolute tegenstellingen ziet en krachtens haar aard door de dialoog (het gesprek) de tegenstelling wil brengen tot een syn these, zoals men dat ook op kerkelijk terrein toepast. En voorts komt hier ook de socialistische inslag van Barth tot uitdrukking, waardoor hij zich innerlijk aangetrokken gevoelt tot een theoreti sche communistische maatschappij, iets dat men bij studeerkamergeleerden ffleer aantreft. Barth heeft vele volgelingen, al gaan ze niet allen zo ver. Zo is er in Tsjecho- Slowakijë een professor Hromadka, die zich nota bene calvinist noemt en die door zijn optreden zeer in de gunst staat biJ de communistische regering van zijn land. Ook deze Hromadka, die periodiek verschijnt op vergaderingen van de We reldraad van kerken, heeft evenals Earth felle kritiek op het westen, waar over hij de fiolen van zijn „profetische" toorn uitgiet, maar het Oosten blijft bui ten schot. Hij beschuldigt het Westen van materialisme, maar speelt dit ach ter het IJzeren Gordijn geen overwe gende rol? Daar is het hele systeem erop gebaseerd. Maar Hromadka kan al zou hij willen daar niet kritiseren, want dan zou hij spoedig achter het prikkeldraad zitten. Ook deze man, deze pseudo-calvinist, heeft blijkbaar nim mer begrepen, waarom miljoenen men sen/ van Oost naar West vluchten en niet omgekeerd. Dat is zeker vanwege de sociale gerechtigheid? Deze theoloog Hromadka beweert, dat de humaniteit, de menselijkheid bij het Westen niet, doch bij de Communisten wel veilig is. Is deze man nu steke blind? Een land als de Sovj et-Unie, waar miljoenen zijn vermoord, waar tientallen concentratiekampen en ar- beidsstrafkampen zijn, met tienduizen den politieke gevangenen, met een door terreur (Hongarije) eronder gehouden satellietlanden, met volkomen gemis van staatkundige vrijheid, met onder drukking en tegenwerking van de kerk etc, zou de ware humaniteit betrach ten! Wat moeten we van zo'n man den ken? We zouden zeggen, dat hij een ge raffineerde crypto-communist is, die van het calvinisme niets heeft begrepen en van het communisme in zijn ware aard evenmin. Ook in ons land lopen soortgelijke ty pen rond. Zo was onlangs in het Her vormde tijdschrift ,,In de Waagschaal" (een doorbraakproduct) een artikel te lezen van Dr. P. J. IMeertens, een taal geleerde. Ook deze gaat van het stand punt uit, dat het nationaal-socialisme een demonische macht was, maar het communisme niet. Het eerste was in strijd met de meest elementaire beginse len van Christendom en Humanisme, maar het laatste is er alleen maar con gruent (in overeenstemming) mee. Het communisme probeert volgens hem in een geseculariseerde (verwereldlijkte) vorm een samenleving in gerechtigheid te brengen, wat het Christendom vanaf de eerste gemeente in Jeruzalem al ge poogd heeft. Er is daarom een gemeen schappelijke basis(!) en dat schept de mogelijkheid tot een gesprek. Liever dan tegen hun atheïsme en historisch- materialisme te protesteren wil hij met hen spreken (hier weer de dialectische hobby). Tegen de grondslag van het Communisme behoeft de christen zich volgens hem niet te verzetten. Uit deze ideologie kan iets goeds voortkomen. Als de Russen komen, zegt hij, gaat hij een gesprek met hen beginnen. Afge zien van de vraag of hij dan niet even als de Hervormde theoloog Prof. de Graaf, een bekende russofiel, Russisch zal moeten leren, lijkt het ons toe, dat hij er niet veel kans voor zal krijgen. Die binnenvallende Russen hebben wel wat anders te doen dan met Meertens te praten over de Jeruzalemse gemeente. Ze zullen wel beginnen hier alles weg te slepen om met de kapitalistische goe deren hun arme volken wat meer arm slag te geven. En aan theoretische ge sprekken met naïeve Nederlandse ge leerden hebben ze niet de minste be hoefte. Voorzover ze zullen spreken zal het dan wel een z.g. „brainwashing" of tewel hersenspoeling worden, waarmee ze bij Meertens en anderen gauw klaar zullen zijn voorzover het nog nodig is, want deze mensen zijn principieel aprio- rial door de Itnieën gegaan. Als we dit alles zo lezen, dan rijst de vraag, waarover we ons meer moeten verbazen: over de ongelooflijke politieke naïveteit en onkunde of over de ge makkelijkheid, waarmee ze zowel het Christendom als het vrije westen wil len uitleveren aan het communisme, hetgeen beider ondergang betekent, al thans naar de mens gesproken. Men moet toch wel totaal imbeciel zijn dat kan bij geleerden in bepaalde sec toren heus om de dingen zo te zien. De beginselen van het Christendom en die van het Communisme congruent, ziehier waartoe de dialectische theolo gen en redeneertrant in uiterste con sequentie leiden. Deze dwaalgeesten want hij is niet alleen weten blijk baar niet, dat het communisme terug gaat op Marx en het Communistisch Manifest, die God negeren, de kerk wil len uitroeien en de godsdienst als opium voor het volk beschouwen. Wie de ge schiedenis van het communisme kent en vooral van zijn praktijk in Rusland en daarbuiten, die weet, dat zelfs alle hu maniteit er totaal vreemd aan is en dat het monsterachtige en onmenselijke re gimes schept. Wij hebben gemeend ook deze Neder landse godgeleerde en politieke Barthia- nen eens te moeten signaleren. Het ge vaar dreigt hier niet van de zijde van de Communistische partij, die klein en verdeeld en slinkende is. Neen, het dreigt van de zijde van dit soort geleer den, die verstrikt zijn in dialectische theorieën en via socialisme en pacifisme uiteindelijk zullen terechtkomen bij het communisme. Zij menen dan de gerech tigheid te vinden en ambtsdrager of lid te kunnen zijn van een niet anti-com munistische kerk, zoals Hromadka. Maar zij zullen bedrogen uitkomen. Het is alleen jammer, dat dergelijke war hoofden de kans krijgen vooral in intel lectuele kringen slachtoffers te maken. Men zij gewaarschuwd! Het hoofdbestuur van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Bevor dering der Geneeskunst spreekt als zijn oordeel uit, dat de door de centrale en lagere overheden overwogen maatregel inzake tluoridering van drinkwater we tenschappelijk voldoende gefundeerd en verantwoord is. Zoals reeds van de zijde van de over heid naar voren is gebracht, blijft ech ter grote voorzichtigheid geboden, wan neer de effectuering van op de volksge zondheid gerichte maatregelen geschiedt door middel van media, waarop iedereen voor zijn dagelijkse levensverzorging is aangewezen. Het hoofdbestuur vertrouwt er op, dat doelbewuste veranderingen in de sa menstelling van het drinkwater niet alleen op hun wetenschappelijke, doch ook op hun maatschappelijke aanvaard baarheid zullen worden getoetst. Ten aanzien van de fluoridering van drink water dient naar zijn oordeel hierbij in aanmerking genomen te worden dat het gaat om het verantwoord aanvul len van een bestanddeel, dat reeds van nature in dit water aanwezig is. Het hoofdbestuur van de Algemene Nederlandse vereniging voor sociale ge neeskunde heeft zich met deze verkla ring verenigd. Op 4, 5 en 6 juni j.l. vonden de door Bescherming Bevolking georganiseerde zelfbeschermingswedstrijdoefening resp. in de gemeenten Sommelsdijk, Ooltgens- plaat en Melissant tussen de blokploe- gen van alle gemeenten op Goeree en Overflakkee plaats. Het was de bedoeling om telkens drie blokploegen uit te laten komen doch door bepaalde omstandigheden oefen den op de eerste avond meer ploegen en op de laatste avond slechts één. Of men er nu op uit was om het spreekwoord „Lest best" bijzonder te bekrachtigen is niet bekend, maar het is wel een feit dat de laatste ploeg (Her kingen) veruit de beste was. Dit blijkt ook wel uit de behaalde punten n.l. 198 terwijl de ploeg met het daarop volgende beste puntenaantal 180 punten kreeg; het maximum te berei ken puntenaantal bedraagt 250. Toch was de opgave, die vanzelfspi'e- kend voor alle ploegen gelijk was, niet eenvoudig zoals hierna blijkt. a. een brisantbom van 100 kg. ont ploft in een straat voor een woning; enkele brandbommen zijn door het dak van do woning geslagen, b. Door de explo.sic is een gedeelte van de gevel van het pand omlaag gekomen waardoor do ingang is ge blokkeerd: op de zolderverdieping is een begin van brand ontstaan. c. Een door de scherven getroffen slachtoffer ligt zwaar gewond op straat. Het is niet de bedoeling de oefening hier in finesses te bespreken maar als u, lezer van dit stukje, van puzzelen houdt neem dan eens een potlood en papier en schrijf eens op wat nodig is, afgezien van het nodige materiaal, om zo'n op gave juist uit te voeren. Mag ik enige tips geven? 1. Een gedetailleerde verkenning van de ploegcommandant. 2. Informaties inwinnen van de be woners. 3. Indelen Blokleden voor brandbe strijding, reddingswerk en eerste hulp. 4. De plaats kiezen waar inwonenden kunnen worden gebracht (gewon dennest). 5. Opstellen door ploegcommandant voor schriftelijk bericht betreffende situatie, inzet materieel plaats, ge wondennest enz. 6. Vervoer zwaar gewonde. 7. Twee gewonden van zolder halen en eerste hulp verlenen. 8. Bluswater zoeken. 9. Blussen van de branden en de brandbommen. 10. Zonodig assistentie vragen van brandweer enz. Als u dan weet dat de blokploeg van Herkingen die als no. 1 uit de bus kwam slechts 5 leden telt (waarvan één meisje) normaal telt een kleine blokploeg 7 leden dan zult u het met mij eens zijn dat ploegcommandant Henk Wit vliet met zijn ploeg alle lof verdient. Nu tot slot nog het volgende: Het zo jammer dat zo weinig belang stelling wordt getoond voor de Bescher ming Bevolking. Dat het niet mogelijk is blokploegen op de gewenste sterkte te krijgen moest toch niet voorkomen. Het beschermen van huis en haard is toch even noodzakelijk als het uitrusten van een leger, vooral bij een moderne oorlog. Beloon de mensen van uw blokploe gen met uw belangstelling, ze verdienen het alleen al door het feit dat ze hun vrije tijd geven voor uw belang. Bewoners van Middelharnis en Som melsdijk u kunt voor uw belangstelling blijk geven door op donderdagavond 21 juni a.s. om half acht in Middelharnis de verrichtingen gade te slaan van de blokploegen van het gehele eiland in de finale voor de zelfbeschermingswed- strij doefeningen. DIRKSLAND Uitslag wedvlucht P.V. Gevl. vrien den vanaf Noyon 255 km. J. Mans 1, 13; N. v. d. Groef 2, 16; L. Arensman 3; B. Leijdens 4, 7, 10; W. Nieuwland 5, 6; Gebr. Smit 8, 9, 11, 15; B. Doorn 12; J. du Pree 14. HERKINGEfvT Burg. Stand over de maand mei 1962. Huwelijksaangifte: A. Soeteman, oud 24 jaar, bakker en J. E. van der Veer, oud 22 jaar, zonder beroep, bei den wonende te Herkingen. Ingekomen: G. A. van Dordt, echtge note van K. Kom van Tilburg, J. J. van Rumpt, echtgen. J. Stolk van 's Graven- hage. Reserve Rijkspolitie. De reservist van de Rijkspolitie L. Doornhein, al hier, behaalde de 3e prijs in de com petitie wetskennis van het district Dordrecht. Door de gemeente is een aanvang gemaakt met het plaatsen van wissel- cabines op het talud van de Spui ten behoeve van de zwemmers. Mooie prestatie B.B. De blokploeg van de B.B. behaalde bij wedstrijden in Melissant het hoogste aantal punten, zodat in de finale om de wisselbeker zal worden uitgekomen tegen de blok ploegen van Ooltgensplaat en Ouddorp. Deze finale zal worden gehouden op 21 juni a.s. te Middelharnis. Eerste aardappelen. Door de heer T. Bestman Pz. zijn de eerste nieuwe aard appelen uit zijn tuintje gerooid en ge geten. Kleedhokje. Ten gerieve van de zwemmers is nabij het Spui een kleed hokje aangebracht. MELISSANT Voortzetting feestelijkheden. Het be stuur der Oranjevereniging maakt be kend dat het in het voornemen ligt, de onderbroken feestelijkheden voort te zetten op zaterdag 30 juni. De bedoeling is het om het gecostumeerd ringrijden op de fiets en de behendigheidswed- strijd voor auto's af te werken, dit al les onder voorbehoud van voldoende deelname. Opgave voor deelname dient te geschieden woensdagavond 20 juni van 8 tot 9 uur in café van Wijk, en uiterlijk tot zaterdag 23 juni telefonisch onder nummer (01877) 2 78. Vis- en Watersportvereniging opge richt. Woensdag 13 juni werd alhier een vis- en watersportvereniging opgericht. De Vereen, beoogt de belangen van vis- en zwemsport zowel die van liefheb bers van andere watersport(boten) te behartigen. Het voorlopig bestuur werd door de goed bezochte vergadering ge kozen t.w. de heren P. Keizer, A. Struik en L. W. Overweel. Alle aanwezigen gaven zich als lid op. De contributie werd voorlopig vastge steld. Kinderen tot 16 jaar 1,50, stu derende jeugd tot 18 jaar 1,50; werken de jeugd van 16 jaar af 2,50, ouderen 2,50. Zij die lid wensen te worden kun nen zich opgeven tot en met woensdag 4 juli. Na die datum zal inleggeld van 2,50 worden geheven over alle groepen. OUDDORP Brand. Vanmorgen tegen 4 uur wer den de bewoners van de Bokweg en de Marijkeweg uit hun slaap gewekt door een hevig geknetter, waarna zij op on derzoek gingen. Al gauw was de oorzaak ontdekt. Als een fraai stuk vuurwerk stond een hou ten telefoonpaal van het lichtnet van de E.M.G.O. in brand, naar alle kan ten vonken spattend, welk schouwspel ondanks het nachtelijke uur door vele omwonenenden werd gevolgd. De mon teur van de E.M.G.O., dhr. J. Grinwis, geassisteerd door dhr. K. Mierop slaag den er in met een tuinslang het snel om zich heen en door pek gevoede vuur te doven. De mogelijke oorzaak van de brand kan kortsluiting zijn. Bloedafname. Ook dit jaar weer mag het Roode Kruis tevreden zijn over het resultaat bij de bloedtransfusiedienst. In groten getale kwamen vrijdagavond de vele donors (302) naar het vereen, gebouw om een halve liter van hun kostbare levensvoclit voor de medemens af te staan. Vanaf deze plaats gevers en geefsters nogmaals hartelijk dank. Hoeveel zul len het er volgend jaar zijn? Het Roode Kruis rekent ook op U! Opbrengst kollekte. De in onze ge meente gehouden kollekte voor het Hoogeland heeft 370,opgebracht. Met bromfiets gevallen. Zaterdag morgen is de heer H. van Huizen (Goe ree Havenhoofd) doordat hij met zijn bromfiets nabij de Ouddorpse haven moest remmen voor een auto door de losse steenslag gevallen. Dhr. van Hui zen werd aan handen en gezicht ge wond en is na door de arts te zijn be handeld naar huis vervoerd. OUDE TONGE Vr. Vereen. Weest een Zegen. De Vrouwenvereen. „Weest een Zegen" te Oude Tonge hoopt op vrijdag 29 juni a.s. haar jaarlijks reisje te maken. Dit jaar is de reis naar de Alkmaarse Kaasmarkt Volendam Marken via Velser-tunnel. De bus vertrek vanaf het verenigingsgebouw aan de Kolfweg om tien minuten voor 6. Bed. H. Doop. Voor de bediening van de Heilige Doop die op zondag 1 juli a.s. zal plaats hebben in de Ned. Herv. Kerk, zal de doopzitting plaats hebben op zaterdag 23 juni a.s. des nam. 7.30 uur in de consistoriekamer. STAD AAN 'T HARINGVLIET Geslaagd: Voor het toelatingsexamen van de H.B.S. te Middelharnis slaagden Lydia Braber, Jaap v. d. Boogert, Johan Copier en Wim Diepenhorst. Allen leer lingen van de Chr. School. Van de O.L. School waren geen kandidaten. Wedvlucht van die P.D. vereniging de Rode Duif vanaf Noyon, afstand 256 km. Aankomst eerste duif 10.19.41 uur. A. C, Koppenaal 1, 3, 8, 11, 12; G, v. d. Boogert 2, 5; P. v. d. Valk 4; J. de Vos 6; Jan Trommel 7, 9; De Gans-Kamer- ling 10. OOLTGENSPLAAT Bloedtransfusiedient Ned. Roode Kruis. De bloedtransfusiedienst van het Ned. Roode Kruis zal op donderdag 21 juni a.s. de jaarlijkse donor avond hou den in „Elthato". Inwoners van Oolt gensplaatLangstraat en Achthuizen die zich hebben opgegeven om een hal ve liters bloed af te staan worden op deze avond verwacht. Degenen die zich nog niet hebben aangemeld, kunnen dit alsnog doen bij mevr. Geerts-Quispel, Weespad 35, telefoon 214. Het Roode Kruis verwacht dat velen zich voor dit mooie en menslievende werk zullen op geven. De avond begint om 6.30 uur en wordt omstreeks 9 uur gesloten. Toelatings-examen H.B.S. Voor het toelatingsexamen R.H.B.S. te Middel harnis slaagden Bas de Vos Andrzn. en Adri in 't Veld Pzn., beiden leerlin gen aan de O.L. School no. 1. Jaarrekening Stichting Drinkwater leiding. De jaarrekening 1961 van de Stichting Drinkwaterleiding Goeree Overflakkee ligt tot en met 22 juni a.s. ter inzage op de gemeente secretarie. Jaarrekening Gascentrale „Flakkee" De jaarrekening over het dienstjaar 1961 van de Gascentrale „Flakkee" ligt vanaf heden ter inzage op de gemeente secretarie van Den Bommel, Middel harnis, Nieuwe Tonge, Ooltgensplaat, Oude Tonge, Sommelsdijk en Stad aaa 't Haringvliet. Het is tevens tegen de gestelde kosten verkrijgbaar. Blijkens een advertentie elders in ons blad zal met ingang van woensdag a.s. weer een geregelde dienst met een auto bus uit deze gemeente vanaf de haven worden ingezet, om de Del ta werken in het Haringvliet te be zichtigen. Voorlopig rijdt deze bus één keer per dag, vertrek des middags om 2 uur, In juli a.s, worden dit meerdere diensten, waarover een nadere aankon diging volgt. De passagiers kunnen on der geleide een wandeling over de bouwput maken, waarbij over deze gi gantische werken een explicatie wordt gegeven. Het is werkelijk de moeite waard om van deze gelegenheid ge bruik te maken; voor de vele vakantie gangers die de kop van ons eiland be- zoelien is het zeker een bijzondere at tractie. Koninklijk zilver heeft de burgemeester van Sommelsdijk, de heer P. W, Hordijk, vrijdagavond kunnen uitreiken aan de machinist van de grote veer boot Haringvliet", de heer A, A, F. J, Guérand, wegens het feit dat deze thans veertig jaren in dienst van de NV Eotterdamsche Tramweg Mij, heeft vol ge maakt. De plechtigheid voltrok zich ten huize van de jubilaris, Hofstraat 7 te Sommelsdijk en in aanwezigheid van ook de beide wethouders, de heren J. H, Dijkers en J, Ie Comte, de hoofdcontroleur van de RTM voor Flakkee, de heer P. van den Burg, de controleur voor de veerdienst Middelharnis-Hel- levoetsluis, de heer J. van Ours en uiteraard ook van de echtgenote, de kinde ren en verdere familie van de heer Guérand, waarbij ook zijn bejaarde moe der. Burgemeester Hordijk liet het opspelden van de eremedaille in zilver van de Orde van Oranje Nassau vooraf gaan door een hartelijke toespraak, waarin hij jubilaris huldigde om zijn veeljarige trouw aan de vervoersmaat schappij, die zo'n belangrijke plaats inneemt in de historie van GoereeOver flakkee, om zijn vakmanschap en om de wijze, waarop hij zich door vele, zich in de loop der jaren op allerlei wijze voordoende moeilijkheden heeft heenge slagen, in allerlei belangrijke fucties. De burgemeester hoopte, dat het de heer Guérand gegeven zal zijn nog vele jaren zijn goede diensten aan het rei zend publiek te blijven bewijzen. Ook de heren Van der Burg en Van Ours zegden de jubilaris hartelijk dank, niet in het minst voor zijn collegialiteit, en complimenteerden hem met de prach tige onderscheiding. Uit de kring vaan de familie geschiedde hetzelfde door een der schoonzoons, waarna de heer Guérand in welgekozen woorden en op gewekte woorden dank zegde voor de hem bewezen eer en hulde, met name H.M. de Koningin en de burgemeester. Na de plechtigheid bleef men nog eni ge tijd gezellig bijeen, waarbij wij ge- legeriheid kregen wat dieper in het RTM-verleden van de heer Guérand te vorsen. Na opleiding aan de toenmalige am- bachtsschool te Middelharnis kwam de heer Guérand op 16 juni 1922 als leer ling bankwerker in dienst van de RTM, Nadat hij zijn militaire diensttijd had volbracht volgde in 1927 bevordering tot bankwerker-reservemachinist, waar door hij dé practijk van het rijden met de toen nog op Flakkee aanwezige stoomlocomotieven leerde kennen. De mobilisatie van 1939 bracht de heer Guérand weer in het leger, na demobi lisatie kwam hij in zijn oude functie terug bij de R,T.M,, die na de bevrijding van zijn bekwaamheden dankbaar ge bruik maakte bij de wederopbouw van het tramnet op Schouwen en Duive- land, toen als bankwerker-machinist te Brouwershaven, Het volgend jaar al werd hij in rang verhoogd en toen er in 1953, als gevolg van de ramp veel werk aan de wihkel was op het handels terrein van de RTM te Rotterdam werd hij daarheen gedetacheerd, vervolgens als machinist Ie klasse naar Voorne en Putten, waar hij gedurende de zomer maanden o,a, alle treinen reed, die Rot terdamse bleekneusjes naar Oostvoor de en Rockanje brachten. Tenslotte volgde, toen de veerboot „Haringvliet" op 23 mei 1958 in de vaart werd gebracht zijn benoeming tot ma chinist op dat. schip. Behalve uit hoofde van zijn werk neemt de heer Guérand ook sociaal bij de RTM een belangrijke plaats in. Hij is vele jaren bestuurslid geweest van het pensioenfonds van de maatschappij, hij is sinds 1945 bestuurslid van het RTM-ziekenfonds en tot aan zijn over plaatsing naar de veerboot was hij ook bestuurder van de vakorganisatie. Veel heeft de jubilaris meegemaakt in de tijd, dat hij de locomotieven en treinen reed, o,a, toen hij te Zuidland in avondlijk duister een tractor met veewagen geheel met koeien gevuld omver reed, doordat de bestuurder van die veewagen zo dom was zijn voertuig precies op de trambaan te la ten stil houden, voorts een aanrijding met een autobus vol Amerikaanse toe risten op het kruispunt Mijnsherenlaan- Maashaven de buschauffeur lette niet op de tram! en de spectaculaire brand van zijn diesellocomotief op de Steeneweg te Middelharnis, na botsing met een grote melkauto, waarbij de heer Guérand ternauwernood aan de dood ontsnapte.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1