LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS
Barth en het
Communisme
B.B. hield zelfbeschermïngswedstrijden
Koninklijk zilver voor de beer
A. A. F. J. GuéraniS te Sommelsdijk
I^edlcl staan achter
fluorïdering drinkwater
Vaste autobusdienst
naar Deltawerlien in liet
34e jaargang
Dinsdag 19 juni 1962
No. 3099
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Ploeg Herkingen veruit de beste
40 jaar (machinist) bij de R.T.M.
PBINS HKNDBIKSTHAAT 14 - POSTBOX I - MIDDBLHABNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 2.1B PER KWARTAAt
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BM coatract speciaal teriel
Waartoe de dialectische theologie in
haar consequenties voor de politiek
leidt, blijkt wel heel sterk uit de hou
ding'van Barth tegenover het commu
nisme, die zeer scherp afsteekt tegen
zijn standpunt inzake het nationaal-so-
cialisme. Dit laatste heeft hij zeer fel
bestreden en daarom was hij bij Hitler
persona non grata. Maar tegenover het
communisme staat hij onbegrijpelijk
verzoenend. Hij heeft over dat laatste
meermalen geschreven, o.a. in een ge
schrift „De Kerk tussen Oost en West"
Daarin zegt hij, dat de kerk niet mag
luezen tussen Oost en West, want dat
is een politieke tegenstelling. De kerk
mag zich niet vastleggen op een bepaald
systeem van politiek en cultuur. Als hij
van beide een schildering geeft, komt
liet westen er eigenlijk het slechtste af.
Van het Oosten (het communisme dus)
wordt gezegd, dat het bezig is vorm te
geven aan de eisen van gerechtigheid
voor een samenleving, waarin concrete
evangelische normen gelden! Als hij de
vraag beantwoordt, waarom hij destijds
we! hartstochtelijk opriep tot verzet, tot
een diep religieus gefundeerd verzet
tegen het nationaal-socialisme, zegt hij,
dat hij een vergelijking van dit systeem
met het communisme onjuist acht. Het
nationaal-socialisme had geen enkele
constructieve idee en was zonder meer
domme verdwazing, maar het commu
nisme heeft die wel. Barth liet zich zeer
lovend uit over de staatsmanskwalitei
ten van Stalin. Tegen het nationaal-so
cialisme moest men neen zeggen, omdat
het een Duitse Jezus stelde tegenover
de Evangelische. Aan deze misdaad
staat liet communisme niet schuldig,
omdat het zonder meer godloochenend
is.
We moeten eerlijk bekennen, dat deze
redenering boven onze bevatting gaat.
Als Barth wil beweren, dat men Chris
tus niet mag identificeren met het Wes
ten, dan heeft hij daarin uiteraard ge-
lijlc. En wanneer hij niet wil kiezen
tussen het kapitalistische westen en het
communistische Oosten, dan valt daar
over ook nog te praten, want wij ver
werpen zowel het echte kapitalisme als
het communisme. Maar zo liggen de za
leen niet. Wij moeten beide stellen onder
de kritiek van het Woord. En dan is
het duidelijk, dat noch het oude kapita
lisme noch het communisme nocht het
nationaal-socialisme de toets van die
kritiek kunnen doorstaan. Het eerste
niet, omdat het geen barmhartigheid
Itende voor het maatschappelijk zwakke
het tweede niet, omdat het atheïstisch
is en het laatste, omdat het een sata
nische totalitaire macht was zonder eni
ge menselijkheid, hetgeen trouwens ook
van het communisme gezegd kan wor
den. Waneer Barth beweert, dat het
communisme bezig is vorm te geven aan
de eisen van gerechtigheid met concrete
evangelische normen, dan blijkt hij Vi^ei-
nig te weten van theorie en praktijk van
dit systeem. Als hij evangelische ge
rechtigheid ziet in de daar heersende
dictatuur over het proletariaat, waarin
alle gerechtigheid zoek is en recht is,
wat de staat tot nut is, dan blijkt hij
geestelijk toch wel totaal verblind. Wij
hebben vele boeken gelezen over theorie
en praktijk van het Comm.unisme en we
houden de internationale politiek goed
bij, maar we hebben nog nimmer ook
maar iets erin kimnen ontdekken, dat in
de verste verte leek op gerechtigheid
in evangelische zin.
Barth ziet blijkbaar niet, dat er aan
de staatsconceptie van het Hitlerisme en
die van het Lenin-Stalinisme precies
dezelfde anti-christelijke idee ten
grondslag ligt, n.l. die van de totale
staat, waarin alle gerechtigheid radi
caal wordt vermoord. Zulk een, staat wil
beslag leggen op de mens in zijn totale
existentie, dus ook op zijn geloof. En
dit staat toch wel vast, dat noch in het
nationale-socialisme noch in het com
munisme plaats is voor het christelijk
geloof. Het zogenaamd kapitalistische
Westen moge dan allesbehalve beant
woorden aan de normen van het Evan
gelie, dit is zeker, dat hier iedereen in
vrijheid zijn geloof kan belijden en de
sociale gerechtigheid in elk geval heel
wat beter tot haar recht komt dan des
tijds onder Hitler in Duitsland en ook
onder Stalin en Chroestjow in de Sov-
Jet-Unie.
Men vraagt zich met verbazing af,
hoe een zo geleerd man als Barth tot
zulke onzinnige conclusies komt. Naar
cnze mening spelen hier in hoofdzaak
twee factoren een rol. Ten eerste de dia
lectische denkwijze, die geen absolute
tegenstellingen ziet en krachtens haar
aard door de dialoog (het gesprek) de
tegenstelling wil brengen tot een syn
these, zoals men dat ook op kerkelijk
terrein toepast. En voorts komt hier ook
de socialistische inslag van Barth tot
uitdrukking, waardoor hij zich innerlijk
aangetrokken gevoelt tot een theoreti
sche communistische maatschappij, iets
dat men bij studeerkamergeleerden
ffleer aantreft.
Barth heeft vele volgelingen, al gaan
ze niet allen zo ver. Zo is er in Tsjecho-
Slowakijë een professor Hromadka, die
zich nota bene calvinist noemt en die
door zijn optreden zeer in de gunst staat
biJ de communistische regering van zijn
land. Ook deze Hromadka, die periodiek
verschijnt op vergaderingen van de We
reldraad van kerken, heeft evenals
Earth felle kritiek op het westen, waar
over hij de fiolen van zijn „profetische"
toorn uitgiet, maar het Oosten blijft bui
ten schot. Hij beschuldigt het Westen
van materialisme, maar speelt dit ach
ter het IJzeren Gordijn geen overwe
gende rol? Daar is het hele systeem erop
gebaseerd. Maar Hromadka kan al
zou hij willen daar niet kritiseren,
want dan zou hij spoedig achter het
prikkeldraad zitten. Ook deze man, deze
pseudo-calvinist, heeft blijkbaar nim
mer begrepen, waarom miljoenen men
sen/ van Oost naar West vluchten en niet
omgekeerd. Dat is zeker vanwege de
sociale gerechtigheid?
Deze theoloog Hromadka beweert, dat
de humaniteit, de menselijkheid bij het
Westen niet, doch bij de Communisten
wel veilig is. Is deze man nu steke
blind? Een land als de Sovj et-Unie,
waar miljoenen zijn vermoord, waar
tientallen concentratiekampen en ar-
beidsstrafkampen zijn, met tienduizen
den politieke gevangenen, met een door
terreur (Hongarije) eronder gehouden
satellietlanden, met volkomen gemis
van staatkundige vrijheid, met onder
drukking en tegenwerking van de kerk
etc, zou de ware humaniteit betrach
ten! Wat moeten we van zo'n man den
ken? We zouden zeggen, dat hij een ge
raffineerde crypto-communist is, die
van het calvinisme niets heeft begrepen
en van het communisme in zijn ware
aard evenmin.
Ook in ons land lopen soortgelijke ty
pen rond. Zo was onlangs in het Her
vormde tijdschrift ,,In de Waagschaal"
(een doorbraakproduct) een artikel te
lezen van Dr. P. J. IMeertens, een taal
geleerde. Ook deze gaat van het stand
punt uit, dat het nationaal-socialisme
een demonische macht was, maar het
communisme niet. Het eerste was in
strijd met de meest elementaire beginse
len van Christendom en Humanisme,
maar het laatste is er alleen maar con
gruent (in overeenstemming) mee. Het
communisme probeert volgens hem in
een geseculariseerde (verwereldlijkte)
vorm een samenleving in gerechtigheid
te brengen, wat het Christendom vanaf
de eerste gemeente in Jeruzalem al ge
poogd heeft. Er is daarom een gemeen
schappelijke basis(!) en dat schept de
mogelijkheid tot een gesprek. Liever
dan tegen hun atheïsme en historisch-
materialisme te protesteren wil hij met
hen spreken (hier weer de dialectische
hobby). Tegen de grondslag van het
Communisme behoeft de christen zich
volgens hem niet te verzetten. Uit deze
ideologie kan iets goeds voortkomen.
Als de Russen komen, zegt hij, gaat hij
een gesprek met hen beginnen. Afge
zien van de vraag of hij dan niet even
als de Hervormde theoloog Prof. de
Graaf, een bekende russofiel, Russisch
zal moeten leren, lijkt het ons toe, dat
hij er niet veel kans voor zal krijgen.
Die binnenvallende Russen hebben wel
wat anders te doen dan met Meertens
te praten over de Jeruzalemse gemeente.
Ze zullen wel beginnen hier alles weg
te slepen om met de kapitalistische goe
deren hun arme volken wat meer arm
slag te geven. En aan theoretische ge
sprekken met naïeve Nederlandse ge
leerden hebben ze niet de minste be
hoefte. Voorzover ze zullen spreken zal
het dan wel een z.g. „brainwashing" of
tewel hersenspoeling worden, waarmee
ze bij Meertens en anderen gauw klaar
zullen zijn voorzover het nog nodig is,
want deze mensen zijn principieel aprio-
rial door de Itnieën gegaan.
Als we dit alles zo lezen, dan rijst de
vraag, waarover we ons meer moeten
verbazen: over de ongelooflijke politieke
naïveteit en onkunde of over de ge
makkelijkheid, waarmee ze zowel het
Christendom als het vrije westen wil
len uitleveren aan het communisme,
hetgeen beider ondergang betekent, al
thans naar de mens gesproken. Men
moet toch wel totaal imbeciel zijn
dat kan bij geleerden in bepaalde sec
toren heus om de dingen zo te zien.
De beginselen van het Christendom en
die van het Communisme congruent,
ziehier waartoe de dialectische theolo
gen en redeneertrant in uiterste con
sequentie leiden. Deze dwaalgeesten
want hij is niet alleen weten blijk
baar niet, dat het communisme terug
gaat op Marx en het Communistisch
Manifest, die God negeren, de kerk wil
len uitroeien en de godsdienst als opium
voor het volk beschouwen. Wie de ge
schiedenis van het communisme kent en
vooral van zijn praktijk in Rusland en
daarbuiten, die weet, dat zelfs alle hu
maniteit er totaal vreemd aan is en dat
het monsterachtige en onmenselijke re
gimes schept.
Wij hebben gemeend ook deze Neder
landse godgeleerde en politieke Barthia-
nen eens te moeten signaleren. Het ge
vaar dreigt hier niet van de zijde van
de Communistische partij, die klein en
verdeeld en slinkende is. Neen, het
dreigt van de zijde van dit soort geleer
den, die verstrikt zijn in dialectische
theorieën en via socialisme en pacifisme
uiteindelijk zullen terechtkomen bij het
communisme. Zij menen dan de gerech
tigheid te vinden en ambtsdrager of lid
te kunnen zijn van een niet anti-com
munistische kerk, zoals Hromadka.
Maar zij zullen bedrogen uitkomen. Het
is alleen jammer, dat dergelijke war
hoofden de kans krijgen vooral in intel
lectuele kringen slachtoffers te maken.
Men zij gewaarschuwd!
Het hoofdbestuur van de Koninklijke
Nederlandsche Maatschappij tot Bevor
dering der Geneeskunst spreekt als zijn
oordeel uit, dat de door de centrale en
lagere overheden overwogen maatregel
inzake tluoridering van drinkwater we
tenschappelijk voldoende gefundeerd en
verantwoord is.
Zoals reeds van de zijde van de over
heid naar voren is gebracht, blijft ech
ter grote voorzichtigheid geboden, wan
neer de effectuering van op de volksge
zondheid gerichte maatregelen geschiedt
door middel van media, waarop iedereen
voor zijn dagelijkse levensverzorging is
aangewezen.
Het hoofdbestuur vertrouwt er op, dat
doelbewuste veranderingen in de sa
menstelling van het drinkwater niet
alleen op hun wetenschappelijke, doch
ook op hun maatschappelijke aanvaard
baarheid zullen worden getoetst. Ten
aanzien van de fluoridering van drink
water dient naar zijn oordeel hierbij
in aanmerking genomen te worden dat
het gaat om het verantwoord aanvul
len van een bestanddeel, dat reeds van
nature in dit water aanwezig is.
Het hoofdbestuur van de Algemene
Nederlandse vereniging voor sociale ge
neeskunde heeft zich met deze verkla
ring verenigd.
Op 4, 5 en 6 juni j.l. vonden de door
Bescherming Bevolking georganiseerde
zelfbeschermingswedstrijdoefening resp.
in de gemeenten Sommelsdijk, Ooltgens-
plaat en Melissant tussen de blokploe-
gen van alle gemeenten op Goeree en
Overflakkee plaats.
Het was de bedoeling om telkens drie
blokploegen uit te laten komen doch
door bepaalde omstandigheden oefen
den op de eerste avond meer ploegen en
op de laatste avond slechts één.
Of men er nu op uit was om het
spreekwoord „Lest best" bijzonder te
bekrachtigen is niet bekend, maar het
is wel een feit dat de laatste ploeg (Her
kingen) veruit de beste was.
Dit blijkt ook wel uit de behaalde
punten n.l. 198 terwijl de ploeg met het
daarop volgende beste puntenaantal 180
punten kreeg; het maximum te berei
ken puntenaantal bedraagt 250.
Toch was de opgave, die vanzelfspi'e-
kend voor alle ploegen gelijk was, niet
eenvoudig zoals hierna blijkt.
a. een brisantbom van 100 kg. ont
ploft in een straat voor een woning;
enkele brandbommen zijn door het
dak van do woning geslagen,
b. Door de explo.sic is een gedeelte
van de gevel van het pand omlaag
gekomen waardoor do ingang is ge
blokkeerd: op de zolderverdieping
is een begin van brand ontstaan.
c. Een door de scherven getroffen
slachtoffer ligt zwaar gewond op
straat.
Het is niet de bedoeling de oefening
hier in finesses te bespreken maar als u,
lezer van dit stukje, van puzzelen houdt
neem dan eens een potlood en papier en
schrijf eens op wat nodig is, afgezien
van het nodige materiaal, om zo'n op
gave juist uit te voeren. Mag ik enige
tips geven?
1. Een gedetailleerde verkenning van
de ploegcommandant.
2. Informaties inwinnen van de be
woners.
3. Indelen Blokleden voor brandbe
strijding, reddingswerk en eerste
hulp.
4. De plaats kiezen waar inwonenden
kunnen worden gebracht (gewon
dennest).
5. Opstellen door ploegcommandant
voor schriftelijk bericht betreffende
situatie, inzet materieel plaats, ge
wondennest enz.
6. Vervoer zwaar gewonde.
7. Twee gewonden van zolder halen en
eerste hulp verlenen.
8. Bluswater zoeken.
9. Blussen van de branden en de
brandbommen.
10. Zonodig assistentie vragen van
brandweer enz.
Als u dan weet dat de blokploeg van
Herkingen die als no. 1 uit de bus kwam
slechts 5 leden telt (waarvan één meisje)
normaal telt een kleine blokploeg
7 leden dan zult u het met mij eens
zijn dat ploegcommandant Henk Wit
vliet met zijn ploeg alle lof verdient.
Nu tot slot nog het volgende:
Het zo jammer dat zo weinig belang
stelling wordt getoond voor de Bescher
ming Bevolking. Dat het niet mogelijk
is blokploegen op de gewenste sterkte
te krijgen moest toch niet voorkomen.
Het beschermen van huis en haard is
toch even noodzakelijk als het uitrusten
van een leger, vooral bij een moderne
oorlog.
Beloon de mensen van uw blokploe
gen met uw belangstelling, ze verdienen
het alleen al door het feit dat ze hun
vrije tijd geven voor uw belang.
Bewoners van Middelharnis en Som
melsdijk u kunt voor uw belangstelling
blijk geven door op donderdagavond 21
juni a.s. om half acht in Middelharnis
de verrichtingen gade te slaan van de
blokploegen van het gehele eiland in
de finale voor de zelfbeschermingswed-
strij doefeningen.
DIRKSLAND
Uitslag wedvlucht P.V. Gevl. vrien
den vanaf Noyon 255 km.
J. Mans 1, 13; N. v. d. Groef 2, 16; L.
Arensman 3; B. Leijdens 4, 7, 10; W.
Nieuwland 5, 6; Gebr. Smit 8, 9, 11, 15;
B. Doorn 12; J. du Pree 14.
HERKINGEfvT
Burg. Stand over de maand mei
1962. Huwelijksaangifte: A. Soeteman,
oud 24 jaar, bakker en J. E. van der
Veer, oud 22 jaar, zonder beroep, bei
den wonende te Herkingen.
Ingekomen: G. A. van Dordt, echtge
note van K. Kom van Tilburg, J. J. van
Rumpt, echtgen. J. Stolk van 's Graven-
hage.
Reserve Rijkspolitie. De reservist
van de Rijkspolitie L. Doornhein, al
hier, behaalde de 3e prijs in de com
petitie wetskennis van het district
Dordrecht.
Door de gemeente is een aanvang
gemaakt met het plaatsen van wissel-
cabines op het talud van de Spui ten
behoeve van de zwemmers.
Mooie prestatie B.B. De blokploeg
van de B.B. behaalde bij wedstrijden in
Melissant het hoogste aantal punten,
zodat in de finale om de wisselbeker
zal worden uitgekomen tegen de blok
ploegen van Ooltgensplaat en Ouddorp.
Deze finale zal worden gehouden op 21
juni a.s. te Middelharnis.
Eerste aardappelen. Door de heer T.
Bestman Pz. zijn de eerste nieuwe aard
appelen uit zijn tuintje gerooid en ge
geten.
Kleedhokje. Ten gerieve van de
zwemmers is nabij het Spui een kleed
hokje aangebracht.
MELISSANT
Voortzetting feestelijkheden. Het be
stuur der Oranjevereniging maakt be
kend dat het in het voornemen ligt, de
onderbroken feestelijkheden voort te
zetten op zaterdag 30 juni. De bedoeling
is het om het gecostumeerd ringrijden
op de fiets en de behendigheidswed-
strijd voor auto's af te werken, dit al
les onder voorbehoud van voldoende
deelname. Opgave voor deelname dient
te geschieden woensdagavond 20 juni
van 8 tot 9 uur in café van Wijk, en
uiterlijk tot zaterdag 23 juni telefonisch
onder nummer (01877) 2 78.
Vis- en Watersportvereniging opge
richt. Woensdag 13 juni werd alhier een
vis- en watersportvereniging opgericht.
De Vereen, beoogt de belangen van vis-
en zwemsport zowel die van liefheb
bers van andere watersport(boten) te
behartigen. Het voorlopig bestuur werd
door de goed bezochte vergadering ge
kozen t.w. de heren P. Keizer, A. Struik
en L. W. Overweel.
Alle aanwezigen gaven zich als lid op.
De contributie werd voorlopig vastge
steld. Kinderen tot 16 jaar 1,50, stu
derende jeugd tot 18 jaar 1,50; werken
de jeugd van 16 jaar af 2,50, ouderen
2,50. Zij die lid wensen te worden kun
nen zich opgeven tot en met woensdag
4 juli. Na die datum zal inleggeld van
2,50 worden geheven over alle groepen.
OUDDORP
Brand. Vanmorgen tegen 4 uur wer
den de bewoners van de Bokweg en de
Marijkeweg uit hun slaap gewekt door
een hevig geknetter, waarna zij op on
derzoek gingen.
Al gauw was de oorzaak ontdekt. Als
een fraai stuk vuurwerk stond een hou
ten telefoonpaal van het lichtnet van
de E.M.G.O. in brand, naar alle kan
ten vonken spattend, welk schouwspel
ondanks het nachtelijke uur door vele
omwonenenden werd gevolgd. De mon
teur van de E.M.G.O., dhr. J. Grinwis,
geassisteerd door dhr. K. Mierop slaag
den er in met een tuinslang het snel
om zich heen en door pek gevoede vuur
te doven.
De mogelijke oorzaak van de brand
kan kortsluiting zijn.
Bloedafname. Ook dit jaar weer mag
het Roode Kruis tevreden zijn over het
resultaat bij de bloedtransfusiedienst.
In groten getale kwamen vrijdagavond
de vele donors (302) naar het vereen,
gebouw om een halve liter van hun
kostbare levensvoclit voor de medemens
af te staan.
Vanaf deze plaats gevers en geefsters
nogmaals hartelijk dank. Hoeveel zul
len het er volgend jaar zijn?
Het Roode Kruis rekent ook op U!
Opbrengst kollekte. De in onze ge
meente gehouden kollekte voor het
Hoogeland heeft 370,opgebracht.
Met bromfiets gevallen. Zaterdag
morgen is de heer H. van Huizen (Goe
ree Havenhoofd) doordat hij met zijn
bromfiets nabij de Ouddorpse haven
moest remmen voor een auto door de
losse steenslag gevallen. Dhr. van Hui
zen werd aan handen en gezicht ge
wond en is na door de arts te zijn be
handeld naar huis vervoerd.
OUDE TONGE
Vr. Vereen. Weest een Zegen. De
Vrouwenvereen. „Weest een Zegen" te
Oude Tonge hoopt op vrijdag 29 juni
a.s. haar jaarlijks reisje te maken. Dit
jaar is de reis naar de Alkmaarse
Kaasmarkt Volendam Marken via
Velser-tunnel. De bus vertrek vanaf het
verenigingsgebouw aan de Kolfweg om
tien minuten voor 6.
Bed. H. Doop. Voor de bediening van
de Heilige Doop die op zondag 1 juli
a.s. zal plaats hebben in de Ned. Herv.
Kerk, zal de doopzitting plaats hebben
op zaterdag 23 juni a.s. des nam. 7.30
uur in de consistoriekamer.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Geslaagd: Voor het toelatingsexamen
van de H.B.S. te Middelharnis slaagden
Lydia Braber, Jaap v. d. Boogert, Johan
Copier en Wim Diepenhorst. Allen leer
lingen van de Chr. School. Van de O.L.
School waren geen kandidaten.
Wedvlucht van die P.D. vereniging
de Rode Duif vanaf Noyon, afstand 256
km. Aankomst eerste duif 10.19.41 uur.
A. C, Koppenaal 1, 3, 8, 11, 12; G, v. d.
Boogert 2, 5; P. v. d. Valk 4; J. de Vos
6; Jan Trommel 7, 9; De Gans-Kamer-
ling 10.
OOLTGENSPLAAT
Bloedtransfusiedient Ned. Roode
Kruis. De bloedtransfusiedienst van het
Ned. Roode Kruis zal op donderdag 21
juni a.s. de jaarlijkse donor avond hou
den in „Elthato". Inwoners van Oolt
gensplaatLangstraat en Achthuizen
die zich hebben opgegeven om een hal
ve liters bloed af te staan worden op
deze avond verwacht. Degenen die zich
nog niet hebben aangemeld, kunnen dit
alsnog doen bij mevr. Geerts-Quispel,
Weespad 35, telefoon 214. Het Roode
Kruis verwacht dat velen zich voor dit
mooie en menslievende werk zullen op
geven. De avond begint om 6.30 uur en
wordt omstreeks 9 uur gesloten.
Toelatings-examen H.B.S. Voor het
toelatingsexamen R.H.B.S. te Middel
harnis slaagden Bas de Vos Andrzn. en
Adri in 't Veld Pzn., beiden leerlin
gen aan de O.L. School no. 1.
Jaarrekening Stichting Drinkwater
leiding. De jaarrekening 1961 van de
Stichting Drinkwaterleiding Goeree
Overflakkee ligt tot en met 22 juni a.s.
ter inzage op de gemeente secretarie.
Jaarrekening Gascentrale „Flakkee"
De jaarrekening over het dienstjaar
1961 van de Gascentrale „Flakkee" ligt
vanaf heden ter inzage op de gemeente
secretarie van Den Bommel, Middel
harnis, Nieuwe Tonge, Ooltgensplaat,
Oude Tonge, Sommelsdijk en Stad aaa
't Haringvliet. Het is tevens tegen de
gestelde kosten verkrijgbaar.
Blijkens een advertentie elders in ons
blad zal met ingang van woensdag a.s.
weer een geregelde dienst met een auto
bus uit deze gemeente vanaf de
haven worden ingezet, om de Del
ta werken in het Haringvliet te be
zichtigen. Voorlopig rijdt deze bus één
keer per dag, vertrek des middags om
2 uur, In juli a.s, worden dit meerdere
diensten, waarover een nadere aankon
diging volgt. De passagiers kunnen on
der geleide een wandeling over de
bouwput maken, waarbij over deze gi
gantische werken een explicatie wordt
gegeven. Het is werkelijk de moeite
waard om van deze gelegenheid ge
bruik te maken; voor de vele vakantie
gangers die de kop van ons eiland be-
zoelien is het zeker een bijzondere at
tractie.
Koninklijk zilver heeft de burgemeester van Sommelsdijk, de heer P. W,
Hordijk, vrijdagavond kunnen uitreiken aan de machinist van de grote veer
boot Haringvliet", de heer A, A, F. J, Guérand, wegens het feit dat deze thans
veertig jaren in dienst van de NV Eotterdamsche Tramweg Mij, heeft vol ge
maakt. De plechtigheid voltrok zich ten huize van de jubilaris, Hofstraat 7 te
Sommelsdijk en in aanwezigheid van ook de beide wethouders, de heren J.
H, Dijkers en J, Ie Comte, de hoofdcontroleur van de RTM voor Flakkee, de
heer P. van den Burg, de controleur voor de veerdienst Middelharnis-Hel-
levoetsluis, de heer J. van Ours en uiteraard ook van de echtgenote, de kinde
ren en verdere familie van de heer Guérand, waarbij ook zijn bejaarde moe
der. Burgemeester Hordijk liet het opspelden van de eremedaille in zilver
van de Orde van Oranje Nassau vooraf gaan door een hartelijke toespraak,
waarin hij jubilaris huldigde om zijn veeljarige trouw aan de vervoersmaat
schappij, die zo'n belangrijke plaats inneemt in de historie van GoereeOver
flakkee, om zijn vakmanschap en om de wijze, waarop hij zich door vele, zich
in de loop der jaren op allerlei wijze voordoende moeilijkheden heeft heenge
slagen, in allerlei belangrijke fucties. De burgemeester hoopte, dat het de
heer Guérand gegeven zal zijn nog vele jaren zijn goede diensten aan het rei
zend publiek te blijven bewijzen.
Ook de heren Van der Burg en Van
Ours zegden de jubilaris hartelijk dank,
niet in het minst voor zijn collegialiteit,
en complimenteerden hem met de prach
tige onderscheiding. Uit de kring vaan
de familie geschiedde hetzelfde door
een der schoonzoons, waarna de heer
Guérand in welgekozen woorden en op
gewekte woorden dank zegde voor de
hem bewezen eer en hulde, met name
H.M. de Koningin en de burgemeester.
Na de plechtigheid bleef men nog eni
ge tijd gezellig bijeen, waarbij wij ge-
legeriheid kregen wat dieper in het
RTM-verleden van de heer Guérand te
vorsen.
Na opleiding aan de toenmalige am-
bachtsschool te Middelharnis kwam de
heer Guérand op 16 juni 1922 als leer
ling bankwerker in dienst van de RTM,
Nadat hij zijn militaire diensttijd had
volbracht volgde in 1927 bevordering
tot bankwerker-reservemachinist, waar
door hij dé practijk van het rijden met
de toen nog op Flakkee aanwezige
stoomlocomotieven leerde kennen. De
mobilisatie van 1939 bracht de heer
Guérand weer in het leger, na demobi
lisatie kwam hij in zijn oude functie
terug bij de R,T.M,, die na de bevrijding
van zijn bekwaamheden dankbaar ge
bruik maakte bij de wederopbouw van
het tramnet op Schouwen en Duive-
land, toen als bankwerker-machinist te
Brouwershaven, Het volgend jaar al
werd hij in rang verhoogd en toen er
in 1953, als gevolg van de ramp veel
werk aan de wihkel was op het handels
terrein van de RTM te Rotterdam werd
hij daarheen gedetacheerd, vervolgens
als machinist Ie klasse naar Voorne en
Putten, waar hij gedurende de zomer
maanden o,a, alle treinen reed, die Rot
terdamse bleekneusjes naar Oostvoor
de en Rockanje brachten.
Tenslotte volgde, toen de veerboot
„Haringvliet" op 23 mei 1958 in de vaart
werd gebracht zijn benoeming tot ma
chinist op dat. schip.
Behalve uit hoofde van zijn werk
neemt de heer Guérand ook sociaal bij
de RTM een belangrijke plaats in. Hij
is vele jaren bestuurslid geweest van
het pensioenfonds van de maatschappij,
hij is sinds 1945 bestuurslid van het
RTM-ziekenfonds en tot aan zijn over
plaatsing naar de veerboot was hij ook
bestuurder van de vakorganisatie.
Veel heeft de jubilaris meegemaakt
in de tijd, dat hij de locomotieven en
treinen reed, o,a, toen hij te Zuidland
in avondlijk duister een tractor met
veewagen geheel met koeien gevuld
omver reed, doordat de bestuurder
van die veewagen zo dom was zijn
voertuig precies op de trambaan te la
ten stil houden, voorts een aanrijding
met een autobus vol Amerikaanse toe
risten op het kruispunt Mijnsherenlaan-
Maashaven de buschauffeur lette
niet op de tram! en de spectaculaire
brand van zijn diesellocomotief op de
Steeneweg te Middelharnis, na botsing
met een grote melkauto, waarbij de
heer Guérand ternauwernood aan de
dood ontsnapte.