Koninl(lijl(e ondersciieiding voor Piet Saarloos te Den Bommel Bartb en het Communisme LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS Plaatselljii nieuws Mediiaüe Nieuw bestuur afdeling 40 jaar bij hef^asbedrijf Drukte bij de veerdienst Ned. Bijbelgenootscliap te Ouddorp RC KORTEHEG g ZOON 34e jaargang Vrijdag 15 juni 1962 No. 3098 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GROINDSLAG VOOR DE ZUID.EOLLAm>SE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschynt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond BINNENVEilN6BED SCHUIHKUBBKitBED Fruitmanden en Fruitliakjes j5e ^ruitcentrals" Een groeiende gemeente Zondagsdiensten artsen KERKNIEUWS vrljstijdsverf kwaliteitsverf UV5 PBINS HSmiBXKSTKAAT 14 - POSXBOX t - MIDDIUaABNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNiMENTSPBIJS 2.18 PER KWARTAAI. ADY1;BTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bü contract ipeciaal taiittl Prof. dr. Karl Barth is al ongeveer ve.ertig jaar lang een wereldberoemd man. In en na de laatste wereldoorlog is zijn faam steeds gestegen en we kun nen gerust zeggen, dat hij de meest be kende en besproken theoloog is van de 20e eeuw. Zijn aanhangers vinden hem zulk een groot man, dat ze hem op één lijn stellen met Augustinus, Thomas van Aquino, Luther en Calvijn! Ontegenzeg lijk is Barth een man van grote geleerd heid en denkkracht en ook van een bij zondere originaliteit. Als godgeleerde en wijsgeer moet hij ongetwijfeld tot de grootsten uit de kerkgeschiedenis ge rekend worden vanwege de werken, die hij schreef en uit hoofde van de invloed, die hij in kerkelijke en andere kringen heeft uitgeoefend en nog steeds uit oefent. Wie de ontwikkeling van de theologie en van het kerkelijk leven na gaat, komt altijd bij Barth terecht en ook de politiek heeft in sterke mate met zijn invloed te rekenen. Barth is geboren in 1886 te Bazel in Zwitserland en is dus nu al 76 jaar Hij was eerst predikant, doch werd in 1929 professor in Bonn. Door zijn kri tiek op het nationaal-socialisme en zijn weigering de eed op de Fuhrer af te leggen, was hij in 1935 genoodzaakt uit Duitsland uit te wijken en hij werd toen hoogleraar in zijn geboortestad Bazel, wat hij tot voor kort gebleven is. Hij is beroemd geworden door zijn in 1919 verschenen boek over „Der Römerbrief" een nieuwe exegeze van Paulus' brief aan de Romeinen. De inhoud daarvan was zo origineel en afwijkend van alle bestaande theologieën, dat de verschij ning groot opzien baarde. Daarna be gon hij aan zijn „Kirchliche Dogmatik", een serie boeken, waarin hij zijn hele theologie uiteenzette. Zo is in de loop der jaren een heel nieuw systeem van theologie ontstaan, dat corrigerend be doelt te werken op alle andere stelsels. "Wij zien geen kans een wetenschap pelijk verantwoord overzicht te geven van dit stelsel, dat de naam „Barthia- nisme" gekregen heeft. Men moet daar voor beroepstheoloog zijn en tevens goed filosofisch geschoold. Voor de leek is het grotendeels een gesloten boek en het is zelfs de vraag, of alle theologen het wel in alle opzichten begrijpen. Het is trouwens ook niet de bedoeling van dit artikel dit te doen. Wie op kerkelijk gebied meeleeft, heeft echter wel eens gehoord van de dialectische theologie. Welnu, daarvan is Barth de voornaam ste en meest bekende vertegenwoor diger. De naam van deze theologische rich ting ziet niet zozeer op de inhoud als wel op de methode. Ze is zo genoemd naar de methode van de dialoog, het tweegesprek. Volgens Barth kan men ook in de theologie niet rechtlijnig, re deneren, maar kan de waarheid alleen gevonden worden in een heen en weer denlcen en in een zichzelf corrigerend gesprek. Zo is b.v. de theologische waarheid niet compleet als men zegt: God openbaart zich. Dit moet gecorri geerd worden met: Godverbergt zich, dus met het tegendeel. Geen van beide uitspraken zijn op zichzelf geheel waar, doch worden dit pas tezamen. Barth past dus de van Hegel overgenomen dia lectische redeneermethode toe en dit betekent, dat er geen sprake kan zijn van een star en positief ja of neen, van een ófóf maar wel van een ènén. En het houdt dus ook in, dat Barth zich verzet tegen de oude rechtlijnige denk wijze van het oude calvinisme en zeer speciaal tegen die van dr. Kuyper. Hij verwerpt zowel de rechtlijnigheid van de orthodoxe theologie als de kritische eenzijdigheid van de vrijzinnige. Zo kwam Barth tot een geheel nieuwe opbouw van de theologie en wijkt hij in ernstige mate af van de gereformeer de leer zoals wij die kennen uit de Drie Formulieren van Enigheid. Zijn leer van de Schepping, de verkiezing, zijn Christologie en Anthropologic, zijn Schriftbeschouwing, kerkbegrip en staatsidee zijn ontegenzeglijk in strijd met de theologie van het gereformeerd protestantisme, zoals wij dat kennen uit de geschriften van Calvijn en de vele gereformeerde theologen van vroeger en later tijd. De invloed van Barth ook in ons land is ontzaglijk groot. Speciaal m de Her vormde Kerk drong zij al spoedig door. Een van zijn eerste aanhangers was Prof. Haitjema, die er echter wel in grote mate van teruggekomen is. Maar thans zijn er weinig Hervormde theolo gen, die niet in meerdere of mindere mate tot Barthianen gerekend kunnen worden. Mannen als de professoren van Niftrik, Miskotte, Berkhof en vele an deren behoren tot zijn aanhangers. Met name wat men noemt de midden-ortho- doxie in de Hervormde Kerk is geheel door Barth geïnfecteerd en ook menig vrijzinnige heeft zijn invloed ondergaan. Maar ook in de Geref. Kerken gaan vele theologen geenszins aan hem voor bij en de opkomst van modaliteiten in die kerken, die zich de laatste jaren duidelijk manifesteert, is daar ten dele ook een gevolg van. Nu is het niet onze bedoeling de theo logische kant van Earth's optreden te bespreken. We willen het hier eens heb hen over zijn politieke ideeën, omdat deze minstens even gevaarlijk zijn, Barth is socialist en een verklaard te genstander van specifiek christelijke partij vorming. Hij is dus een man van de doorbraak en in zijn voetspoor heb ben vele Hervormde theologen, waar onder ook menig Synode-leider, na de Oorlog de doorbraak gesteund en zijn ze toegetreden tot de Partij van de Arbeid. Dit hangt samen met de opvattingen, die Barth heeft over de Godsopenbaring en met zijn Schriftbeschouwing. Is deze invloed van Barth, die het so cialisme in ons land versterkt heeft en veel verwarring heeft gebracht in Her vormde kringen, reeds als funest te be schouwen, nog veel gevaarlijker is, dunkt ons, zijn bijzonder conciliante houding tegenover het Communisme, omdat een deel van zijn volgelingen, die in hem een soort profeet zien, ook in dit opzicht hun meester volgen. Ook in ons land is evenals in Duitsland en Zwitserland, een groep mensen, meest theologen, maar ook juristen en litera toren, die een onbegrijpelijk naieve op vatting hebben van gevaren, die ons van de zijde van het communisme steeds meer beiireigen. Het zijn over 't alge meen geleerden, die de wereld vanuit hun studeerkamer bekijken en door hun dialectische logica verstrikt raken in hun eigen zonderlinge en wereldvreem de redeneringen. Gelukkig zien vele anderen in, dat hier een levensgroot gevaar ligt voor onze Westerse beschaving. Een groot aantal theologen is hier echter steke blind voor. Toen onlangs een opvolger van Barth benoemd moest worden in Bazel, bleek, dat onder zijn collega's velen voorstander waren van de be noeming van Prof. Dr. Helmut GoUwit- zer, een geestverwant van hem. Er be stonden in Zwitserland al grote bezv/a- ren tegen de politieke opvattingen van Barth, speciaal tegen zijn zonderlinge conciliante houding inzake het com munisme, hetgeen zelfs leidde tot wan ordelijke tonelen op zijn afscheidscol lege. En Gollwitzer was voor velen nog minder acceptabel. Hij heeft zicli her haaldelijk gekeerd tegen de Duitse her bewapening, rnaar over de Berlijnse muur zei hij niets. Dit is te verwonder lijker, omdat deze Dr. Gollwitzer, een Duitser, die gedurende de oorlog als hospitaal-soldaat in het leger had dienstgenomen, als krijgsgevangene van 1945 tot 1950 in verschillende Russische kampen heeft doorgebracht. Hij schreef later een boek „En brengen waar gij niet wilt", dat ook in ons land zeer bekend is geworden. Wij hebben het ook gelezen. Het is bijzonder interessant in zijn tekening van het Russische kamp- leven en zijn beschrijving van de Sov jetmaatschappij, maar wij werden ge troffen door de betrekkelijk zachte kri-, tiek op het communisme, een gevolg van zijn dialectische instelling. Geluk kig is deze Gollwitzer in Bazel niet be noemd, maar zal dr. Heinrich Ott de opvolger van Barth worden. Men ziet ziet dus, dat deze laatste ook in politiek opzicht een veel omstreden figuur is en het lijkt ons wel gewenst de aandacht te vestigen op zijn optreden en dat van zijn aanhangers in ons land. Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 WestdJijk 36 MIDDELHARNIS Men schrijft ons: Sinds het vertrek van ds. Steur, wel ke voorzitter was van de plaatselijke afdeling Ned. Bijbel Genootschap een interkerkelijke vereniging werden in deze gemeente de belangen wel iets verwaarloosd, mede doordat de huidi ge sekretaris en penningmeester de leeftijd der zeer sterken bereikt hebben. J.l, vrijdag is de heer Scheffer van het hoofdbestuur overgekomen om hier or de op zaken te stellen. Een aantal per sonen uit de gemeente van diverse kerkformaties waren uitgenodigd. Een nieuw tijdelijk afdelingsbestuur werd gevormd. Namens de Geref. Kerk heeft ds. Van Driel zitting in het bestuur. Van Ned. Hervormde zijde ouderling van Koppen en diaken Aleman, alsmede de heren A. de Reus en M, Vos. Voor vertegen woordiging van Doopsgezinde en Geref. Gemeente zal nog iemand worden aan gezocht. Men hoopt de werkzaamheden in deze gemeente nieuw leven in te bla zen en komende winter een voorlich tingsavond te geven. „En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden." (Hand. 2 47b) Op de Pinksterdag zijn er te Jeru zalem grote dingen gebeurd. Op één dag werden er drieduizend mensen bekeerd. Dat was een zeer bemoedigend iets voor „die vissers der mensen". Denk u dit eens in: één sleep met het evangelie- net en dan een buit van drieduizend grote vissen, grote zondaren, die over gebracht werden van het rijk der duis ternis en een plaats mochten ontvangen in het koninkrijk van Gods heerlijk en wonderbaar licht. Welk een blijdschap zal dat ook in de hemel gegeven heb ben. Want daar wordt reeds blijdschap bedreven wanneer er één zondaar is die zich bekeert. En dan nu driedui zend! Voorwaar dit was voor de hemel- lingen stof tot overvloedige blijdschap. Deze drieduizend vormden met de apostelen een gemeente. Het was een gemeenschap van mensen die zalig zou den worden en het nu in beginsel reeds waren. Docli bij deze drieduizend bleef het niet. Neen de stroom des Geestes zette zich voort. De gemeente groeide, want de Heere deed dagelijks tot de gemeente toe, die zalig werden. De apostelen, aldijs mogen wij het ons wel voorstellen, zijn na die eerste dag waarop de Geest is uitgestort ge worden, voortgegaan met het verkon digen van die enige Naam die onder de hemel tot zaligheid gegeven is en waardoor de mensen moeten zalig worden. Zij hebben dit gedaan op dezelfde manier als dat Petrus het op de Pink sterdag mocht doen. Zij hebben de hoor ders overal aangelegd wie en wat zij waren. Grote zondaren, vijanden van hun eigen zaligheid, vanwege hun on- geloofshouding tegenover de Heere Je zus. Zij hebben het hen ook gezegd, dat als zij zo voort zouden gaan, dat dan de eeuwige rampzaligheid hen te wachten stond. Eerst moest steeds weer in de weg van ontdekking de b.edding ge graven worden, waardoor de wateren van vrije genade zouden kunnen gaan vloeien. En daar hebben de apostelen ook van getuigd. Ja het was hun een lust des harten wanneer zij er aan toe mochten komen om die enige Naam te verbreiden. Dan begonnen hun aange zichten te glanzen, dan kregen hunne woorden gloed. En op deze prediking, die onder biddend opzien tot de Heere geschiedde, rustte zegen. Zij verkondi gen de volle raad Gods, wet en evan gelie. En dat wilde de Heere gebruiken. O let toch goed op wat er staat in de woorden van onze tekst. En de Heere deed dagelijks tot de gemeente toe.... Het was niet het werk van Petrus, of van een van de andere apostelen. Neen dat waren maar nietige instrumenten in de hand des Heeren. Zij waren niet meer dan dienstknechten van de Hee re des oogstes. Deze Heere deed zelf tot de gemeente toe. Hij deed dit door ide Heilige Geest. Deze wei'kte onwe- derstandelijk in de harten van zonda ren. En daarom werden er dagelijks zondaren geboren. Zij werden in de be leving wat zij van het uur hunner ont vangenis af geweest waren. U begrijpt dit toe h wel? Want zondaren zijn wij allemaal en toch moeten wij dit door de werking van Gods Geest gemaakt worden, want anders worden wij het nooit in de be leving voor God. Maar deze mensen werden het in de beleving voor God, waardoor de vraag in hun leven gebo ren werd naar het heil dat alleen in Christus Jezus te verkrijgen is. Zij leerden zichzelf kennen als gans verlo ren schepselen, die zichzelf niet redden konden maar die gered moesten wor den. De tollenaarsbede bleef geen vreemde zaak in hun leven: o God wees mij de zondaar genadig. En dit werd niet te vergeefs gevraagd. Het heil in Christus werd hen geopenbaard. Hun ogen werden door de Heilige Geest ge opend voor de schoonste onder de men senkinderen op wiens lippen genade is uitgestort. Zij leerden nu inzien dat Hij voor hen de dood was ingegaan daar zij anders de eeuw'ge dood hadden moeten sterven. Dat Hij aan de deugd van Gods recht volkomen genoeg: had, kwam ten bewijze waarvan God uit de doden had opgewekt en had opgenomen in de hemel, waar Hij nu gezeten was aan de rechterhand Gods, waar' Hij eeuwig leeft om voor zondaren, als zij waren, te pleiten en te bidden. Deze dingen werden met de armen des ge- loofs omhelsd, want zulke weldaden, kan men niet anders dan met een ge lovig hart aannemen. Zij werden toegedaan tot de gemeente die zalig werden. Het was dus des Hee ren werk. Hij maakte zalig. O welk een woord vol van inhoud, want zalig wor den dat is gered worden.. Zij werden gered, verlost van de Satan die hen tot nu toe gevangen had gehouden. Zij wer den verlost van de zonden die hen de eeuwige dood zouden aandoen. Zij wer den verlost, vrijgemaakt van de wet die hen veroordeelde. Hun aanklagende consciëntie kwam tot rust. God die hen als een Rechter veroordelen moest, mochten zij nu leren kennen als een, verzoend God en Vader in Christus Je zus. Welk een onuitsprekelijk voorrecht mochten diegenen ontvangen die door de Heere door Zijn Geest zaligmakend werden bearbeid. Een wonder dat zij nooit uit hebben kunnen wonderen. Ja de eeuwigheid zouden zij daarvoor no dig hebben om in te denizen en door te denken wat het inhield: toegedaan te zijn tot de gemeente die zalig worden zal. Want anderen ging de Heere naar Zijn vrijmacht voorbij. Zij~ nochtans werden als voorwerpen van Gods ver kiezende liefde er uitgehaald om zalig te worden. Hier in beginsel om straks eeuwig de volle zaligheid te mogen gaan genieten. Om dan eeuwig verlost bij de Heere te zijn, om te zingen: Wij ste ken het hoofd omhoog en zullen de eer- kroon dragen; Door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen. Een groeiende gemeente. Deze ge meente is niet meer beperkt tot de plaats Jeruzalem, Daar is het begonnen. Doch nu heeft deze gemeente de eeuwen door zich uitgebreid en is zij thans we reldwijd geworden. Daar heeft de Hee re Zelf zorg voor gedragen. En nu wor den er nog dagelijks tot deze gemeen te toegedaan, die zalig worden, O neen zalig maken is geen mensenwerk. De Heere wil daar wel mensen voor gebrui ken, maar het zaligmakende werk be houdt Hij voor Zichzelf, Dat doet Hij door Zijn lieve Geest. Predikers zijn geroepen om de volle raad Gods te ver kondigen: wet en evangelie. Zij hebben de heilgeheimen Gods uit te stallen die de Heere naar Zijn vreeverbond aan Zijn volk en kinderen bekend maakt. Hoe zullen zij dit recht kunnen doen indien zij met de apostelen niet eerst daartoe op de school van de Heilige Geest onderwezen zijn geworden? En dan wil de Heere dit nog gebruiken om zondaren zalig te maken. Zijt gij al een voorwerp van de bear beiding des Heeren geworden door Zijn Geest? Een vraag die ons wel treffen mocht. Want wij hebben daar allen het hoogste belang IdIj, Want het gaat over zalig worden. En als wij dat niet wor den, als wij niet gered worden, dan gaan wij reddeloos verloren. En dan om eigen schuld omdat wij het evange lie dat Jezus Christus heeft laten ver kondigen niet gehoorzaam zijn geweest. En nu werkt de Heere nog precies eender als tweeduizend jaar geleden. Een zondaar wordt nu niet anders toe gebracht dan toen. Zijt gij al zondaar voor God geworden? Hebt gij u al in uw verlorenheid leren kennen en de tol lenaarsbende tot de uwe gemaakt? En is u daarna ook al iets van het heil in Christus geopenbaard geworden, zodat gij mogelijkheden van zaligworden bui ten u zelf hebt leren zien? Wat is dat groot te achten en hoe wordt daarin reeds iets van de zaligheid als bij voor smaak geproefd. En als men dan de Za ligmaker omhelzen mag door een na dere openbaring van Zijnentwege aan de ziel, zodat men zeggen kan: Nu ken ik de waarheid zo diep als gewis. Dat alleen in Christus mijn gerechtigheid is, dan wordt het verlost zijn door Hem alleen beleefd. Dan krijgt Hij daarvan ook alleen de eer. Onverdiende zalig- heen heb ik van mijn God genoten. Ik roem in vrije gunst alleen. Deze dingen kunnen alleen door het geloof beleefd worden. En een mens is daarvan verzekerd naar die mate dat hij geloofd. Wij moeten weer gaan ein digen anders wordt dit stuk voor een meditatie te lang, maar dat toch ons aller bede maar veel mag zijn om de werking des Geestes die ons al deze dingen leren kan en die ons ook verder leiden kan. Middelharnis Ds. H. C. v. d. Ent. „Het was maar een gammel zaakje aan het gasbedrijf te Oude Tonge, toen Piet Saarloos daar als 18-jarige jongen zijn intrede deed". Dit durfde burge meester P. W, Hordijk wel te zeggen, nu de Gascentrale Flakkee op moder ne leest is geschoeid en de tegenstel ling met de vroegere gasfabriekjes wel erg groot is. De burgemeester zei dit als voorzitter van de Gascentrale in te genwoordigheid van' de directeur dhr. Witvliet en het personeel, de burge meesters W. M, V, d. Harst en C, Nieu- wenhuizen, die tevens deel uitmaken van het bestuur. Het was ter gelegenheid van de hul diging van de heer P, Saarloos te Den Bommel, die onafgebroken 40 jaar aan het gasbedrijf verbonden is. Zoals ge zegd eerst te Oude Tonge, en sinds 1931 te Den Bommel, waar hij een ge heel zelfstandige positie innam en een van de oude getrouwen is, die in het Oosten van het eiland de scepter zwaai de voor alles wat het gas betrof. Met veel ambitie bediende hij behalve Den Bommel ook Stad aan 't Haringvliet en de Langstraat en sjouwde er met een bakfiets allerlei materiaal heen, waar voor na de ramp een bestelauto'tje in de plaats gekomen is. Burgemeester Hordijk sprekend na mens het gehele bestuur had veel lof voor de heer Saarloos, die dit onder deel met gedegen vakkennis zo vele ja ren heeft bediend en bracht daarvoor hulde en dankbaarheid. Hij deelde mee dat bij K.B. van 27 april hem een Ko ninklijke onderscheiding is toegekend voor 40 jaar trouw dienstbetoon, n.l. de eremedaille in brons in de orde van Oranje Nassau. Met een hartelijke fe licitatie spelde de burgemeester de ju bilaris de versierselen op de borst, met de wens dat hij de resterende 7 jaar, die nog van de pensioengerechtige leef tijd afliggen, zijn taak met dezelfde vreugde zal vervullen. In deze hulde betrok spreker ook mevr. Saarloos, die vele telefoontjes had aan te nemen en stipt de orders, de e.v. klachten enz. aan haar man overbracht. Het werd onderstreept met een prachtige bos anjers. Om het ge heel te completeren overhandigde de burgemeester aan de jubilaris een en velop met gratificatie. Directeur Witvliet sprekend namens het personeel, sloot zich geheel aan bij de lof die de burgemeester aan de heer Saarloos had gebracht. Hij noemde hem de nestor van het personeel, een ijverig werker, een goed collega. Bij de feli citaties overhandigde hij als blijk van waardering een envelop met inhoud, een geschenk van het gehele personeel, om een cadeau voor te kopen. Burgemeester v, d. Harst merkte op dat het de gewoonte is, dat de burge meester van de plaats, waar de jubi laris woont, de versierselen van een koninklijke onderscheiding uitreikt. In dit geval had hij dit overgelaten aan zijn collega, omdat het hier een streek- bedrijf betreft, waar de jubilaris werk zaam is en hij het beter vond, dat dit gebeurde temidden van de collega's. Van zaterdag 16 juni v.m. 12 uur t.m. maandag 38 juni v.m. 9 uur Middelharnis-So-)nmelsdijk: Dienst heeft dokter v. d. Peppel, tel, 2117, Middelharnis. Dir/csland-Herfcingeïi-Melissant; Dienst heeft dokter Huisman, telef. 01877-412, Melissant. OO'St-Flafcfcee; Dienst heeft dokter Bouman, telef. 01871-269, Stad aan 't Haringvliet en dokter de Man, telef. 01875-301, Nieu we Tonge. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft de heer Terlouw, dieren arts te Middelharnis, tel, 2357. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 17 ju ni hebben voor de gemeenten Poort- vliet, Tholen, Nieuvvr Vossemeer, Sint Philipsland en Oud Vossemeer dienst dokter P, J. Duinker, tel. 01660-500, te Tholen en dokter H. Menger, tel. 01677- 500 te St. Philipsland. Voortgaande kerksplitsing: In de kleine ned. geref. gemeente te Gouda (voorganger ds. J. v. Welzem) is een splitsing gekomen, doordat de helft Is uitgetreden en aansluiting gezocht heeft bij de groep van ds. H. Visser te Urk. Deze heeft in een eerste dienst, die door ongeveer 35 mensen bezoclit werd deze „gemeente" geïnstitueerd. De thans 75- jarige Ds. v. Welzen blijft met de an dere 35 leden een zelfstandige gemeente. EEN PRODUKT VAN DE SIKKENS-GROEP Spr. hoorde over hem nooit klachten en sloot zich eveneenis aan bij de gespro ken woorden met de wens dat hij de koninklijke versierselen nog lang met ere en gezondheid zal mogen dragen. De jubilaris bracht hartelijk dank voor alle wensen en cadeaus niet het minst voor de koninklijke onderschei ding, en verzocht burgemeester Hordijk zijn dank daarvoor aan H,M. de Ko ningin over te brengen. Men bleef daarna nog geruime tijd gezellig, onder het genot van verver singen, bijeen. VOOR BETER lyilDDELHRRNIS - TEL :Z328 MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK Het koor „Jubilate Deo" o.l.v. Ger- rit Zoon, houdt D.V. dinsdag 19 juni a.s. haar wekelijkse repetitie, dus niet zo als gewoonlijk op woensdagavond. Ook op deze avond worden naast trouwe op komst van de leden nieuwe leden ver wacht, temeer daar men nu pas is be gonnen aan een nieuw repertoir. MIDDELHARNIS Geslaagd voor candidaat-notaris. Onze dorpsgenoot Jan Willem Hempe- nius slaagde dezer dagen voor candi- daat notaris. Hij studeerde aan de uni versiteit te Leiden. SOMMELSDIJK Faillissement opgeheven. Het faillis sement van A. Huyer, h/o Hotel Har monie, hotelhouder, v. Aerssenstraat 35 Slhier is opgeheven. OUDDORP Ongeluk. Woensdagavond beging de heer Joh, Hameeteman de onvoorzich tigheid in het schemerdonker met zijn personenwagen achteruit van het erf van dhr P,. Voogd aan de Molenblok te komen, zonder voldoende te letten op het naderende verkeer. Juist op dat moment passeerde dhr. J. Westdijk op zijn bromfiets die nog trachtte te remmen, maar niettemin met een daverende klap tegen de wagen vloog. Dhr. Westdijk liep schaafwonden aan armen en benen op en moest zich onder doktersbehandeling stellen. De politie heeft procesverbaal opgemaakt. De veerdienst Dintelsas-Ooltgensplaat heeft het tweede pinksterdag ontzet tend druk gehad. De veerboot „Gorin- chem V", die zaterdagavond in dienst is genomen, had vele vaarten dat hij bijna of geheel was afgeladen. Dit schip kan ongeveer 35 luxe wagens tegelijk vervoeren. Door deze grote capaciteit kwamen geen wachttijden meer voor. Als de „Van der Schuyt" deze dag nog in de vaart had geweest, had zich aan beide havens een file gevormd met on vermijdelijke stagnaties. Deze behoren nu (voorlopig) tot het verleden. ■^Jammer is dat de zware kleppen waarover op en van de boot wordt ge reden, met de hand moeten worden op en neer gedraaid. Voor de bootslui is dit moordenaarswerk en ook zeer tijdro vend. Bij de revisie van het schip had men hier toch wel twee kleine motor tjes bij kunnen plaatsen, om de lieren mechanisch te bedienen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1