Koninl(lijl(e ondersciieiding voor
Piet Saarloos te Den Bommel
Bartb en het
Communisme
LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS
Plaatselljii nieuws
Mediiaüe
Nieuw bestuur afdeling
40 jaar bij hef^asbedrijf
Drukte bij de veerdienst
Ned. Bijbelgenootscliap
te Ouddorp
RC KORTEHEG g ZOON
34e jaargang
Vrijdag 15 juni 1962
No. 3098
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GROINDSLAG
VOOR DE ZUID.EOLLAm>SE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschynt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
BINNENVEilN6BED
SCHUIHKUBBKitBED
Fruitmanden en Fruitliakjes
j5e ^ruitcentrals"
Een groeiende gemeente
Zondagsdiensten artsen
KERKNIEUWS
vrljstijdsverf kwaliteitsverf
UV5
PBINS HSmiBXKSTKAAT 14 - POSXBOX t - MIDDIUaABNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930
ABONNiMENTSPBIJS 2.18 PER KWARTAAI.
ADY1;BTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bü contract ipeciaal taiittl
Prof. dr. Karl Barth is al ongeveer
ve.ertig jaar lang een wereldberoemd
man. In en na de laatste wereldoorlog
is zijn faam steeds gestegen en we kun
nen gerust zeggen, dat hij de meest be
kende en besproken theoloog is van de
20e eeuw. Zijn aanhangers vinden hem
zulk een groot man, dat ze hem op één
lijn stellen met Augustinus, Thomas van
Aquino, Luther en Calvijn! Ontegenzeg
lijk is Barth een man van grote geleerd
heid en denkkracht en ook van een bij
zondere originaliteit. Als godgeleerde
en wijsgeer moet hij ongetwijfeld tot
de grootsten uit de kerkgeschiedenis ge
rekend worden vanwege de werken, die
hij schreef en uit hoofde van de invloed,
die hij in kerkelijke en andere kringen
heeft uitgeoefend en nog steeds uit
oefent. Wie de ontwikkeling van de
theologie en van het kerkelijk leven na
gaat, komt altijd bij Barth terecht en
ook de politiek heeft in sterke mate met
zijn invloed te rekenen.
Barth is geboren in 1886 te Bazel in
Zwitserland en is dus nu al 76 jaar
Hij was eerst predikant, doch werd in
1929 professor in Bonn. Door zijn kri
tiek op het nationaal-socialisme en zijn
weigering de eed op de Fuhrer af te
leggen, was hij in 1935 genoodzaakt uit
Duitsland uit te wijken en hij werd toen
hoogleraar in zijn geboortestad Bazel,
wat hij tot voor kort gebleven is. Hij
is beroemd geworden door zijn in 1919
verschenen boek over „Der Römerbrief"
een nieuwe exegeze van Paulus' brief
aan de Romeinen. De inhoud daarvan
was zo origineel en afwijkend van alle
bestaande theologieën, dat de verschij
ning groot opzien baarde. Daarna be
gon hij aan zijn „Kirchliche Dogmatik",
een serie boeken, waarin hij zijn hele
theologie uiteenzette. Zo is in de loop
der jaren een heel nieuw systeem van
theologie ontstaan, dat corrigerend be
doelt te werken op alle andere stelsels.
"Wij zien geen kans een wetenschap
pelijk verantwoord overzicht te geven
van dit stelsel, dat de naam „Barthia-
nisme" gekregen heeft. Men moet daar
voor beroepstheoloog zijn en tevens
goed filosofisch geschoold. Voor de leek
is het grotendeels een gesloten boek en
het is zelfs de vraag, of alle theologen
het wel in alle opzichten begrijpen. Het
is trouwens ook niet de bedoeling van
dit artikel dit te doen. Wie op kerkelijk
gebied meeleeft, heeft echter wel eens
gehoord van de dialectische theologie.
Welnu, daarvan is Barth de voornaam
ste en meest bekende vertegenwoor
diger.
De naam van deze theologische rich
ting ziet niet zozeer op de inhoud als
wel op de methode. Ze is zo genoemd
naar de methode van de dialoog, het
tweegesprek. Volgens Barth kan men
ook in de theologie niet rechtlijnig, re
deneren, maar kan de waarheid alleen
gevonden worden in een heen en weer
denlcen en in een zichzelf corrigerend
gesprek. Zo is b.v. de theologische
waarheid niet compleet als men zegt:
God openbaart zich. Dit moet gecorri
geerd worden met: Godverbergt zich,
dus met het tegendeel. Geen van beide
uitspraken zijn op zichzelf geheel waar,
doch worden dit pas tezamen. Barth
past dus de van Hegel overgenomen dia
lectische redeneermethode toe en dit
betekent, dat er geen sprake kan zijn
van een star en positief ja of neen, van
een ófóf maar wel van een ènén.
En het houdt dus ook in, dat Barth zich
verzet tegen de oude rechtlijnige denk
wijze van het oude calvinisme en zeer
speciaal tegen die van dr. Kuyper. Hij
verwerpt zowel de rechtlijnigheid van
de orthodoxe theologie als de kritische
eenzijdigheid van de vrijzinnige.
Zo kwam Barth tot een geheel nieuwe
opbouw van de theologie en wijkt hij
in ernstige mate af van de gereformeer
de leer zoals wij die kennen uit de
Drie Formulieren van Enigheid. Zijn
leer van de Schepping, de verkiezing,
zijn Christologie en Anthropologic, zijn
Schriftbeschouwing, kerkbegrip en
staatsidee zijn ontegenzeglijk in strijd
met de theologie van het gereformeerd
protestantisme, zoals wij dat kennen uit
de geschriften van Calvijn en de vele
gereformeerde theologen van vroeger en
later tijd.
De invloed van Barth ook in ons land
is ontzaglijk groot. Speciaal m de Her
vormde Kerk drong zij al spoedig door.
Een van zijn eerste aanhangers was
Prof. Haitjema, die er echter wel in
grote mate van teruggekomen is. Maar
thans zijn er weinig Hervormde theolo
gen, die niet in meerdere of mindere
mate tot Barthianen gerekend kunnen
worden. Mannen als de professoren van
Niftrik, Miskotte, Berkhof en vele an
deren behoren tot zijn aanhangers. Met
name wat men noemt de midden-ortho-
doxie in de Hervormde Kerk is geheel
door Barth geïnfecteerd en ook menig
vrijzinnige heeft zijn invloed ondergaan.
Maar ook in de Geref. Kerken gaan
vele theologen geenszins aan hem voor
bij en de opkomst van modaliteiten in
die kerken, die zich de laatste jaren
duidelijk manifesteert, is daar ten dele
ook een gevolg van.
Nu is het niet onze bedoeling de theo
logische kant van Earth's optreden te
bespreken. We willen het hier eens heb
hen over zijn politieke ideeën, omdat
deze minstens even gevaarlijk zijn,
Barth is socialist en een verklaard te
genstander van specifiek christelijke
partij vorming. Hij is dus een man van
de doorbraak en in zijn voetspoor heb
ben vele Hervormde theologen, waar
onder ook menig Synode-leider, na de
Oorlog de doorbraak gesteund en zijn ze
toegetreden tot de Partij van de Arbeid.
Dit hangt samen met de opvattingen,
die Barth heeft over de Godsopenbaring
en met zijn Schriftbeschouwing.
Is deze invloed van Barth, die het so
cialisme in ons land versterkt heeft en
veel verwarring heeft gebracht in Her
vormde kringen, reeds als funest te be
schouwen, nog veel gevaarlijker is,
dunkt ons, zijn bijzonder conciliante
houding tegenover het Communisme,
omdat een deel van zijn volgelingen, die
in hem een soort profeet zien, ook in
dit opzicht hun meester volgen. Ook in
ons land is evenals in Duitsland en
Zwitserland, een groep mensen, meest
theologen, maar ook juristen en litera
toren, die een onbegrijpelijk naieve op
vatting hebben van gevaren, die ons
van de zijde van het communisme steeds
meer beiireigen. Het zijn over 't alge
meen geleerden, die de wereld vanuit
hun studeerkamer bekijken en door hun
dialectische logica verstrikt raken in
hun eigen zonderlinge en wereldvreem
de redeneringen.
Gelukkig zien vele anderen in, dat
hier een levensgroot gevaar ligt voor
onze Westerse beschaving. Een groot
aantal theologen is hier echter steke
blind voor. Toen onlangs een opvolger
van Barth benoemd moest worden in
Bazel, bleek, dat onder zijn collega's
velen voorstander waren van de be
noeming van Prof. Dr. Helmut GoUwit-
zer, een geestverwant van hem. Er be
stonden in Zwitserland al grote bezv/a-
ren tegen de politieke opvattingen van
Barth, speciaal tegen zijn zonderlinge
conciliante houding inzake het com
munisme, hetgeen zelfs leidde tot wan
ordelijke tonelen op zijn afscheidscol
lege. En Gollwitzer was voor velen nog
minder acceptabel. Hij heeft zicli her
haaldelijk gekeerd tegen de Duitse her
bewapening, rnaar over de Berlijnse
muur zei hij niets. Dit is te verwonder
lijker, omdat deze Dr. Gollwitzer, een
Duitser, die gedurende de oorlog als
hospitaal-soldaat in het leger had
dienstgenomen, als krijgsgevangene van
1945 tot 1950 in verschillende Russische
kampen heeft doorgebracht. Hij schreef
later een boek „En brengen waar gij
niet wilt", dat ook in ons land zeer
bekend is geworden. Wij hebben het ook
gelezen. Het is bijzonder interessant in
zijn tekening van het Russische kamp-
leven en zijn beschrijving van de Sov
jetmaatschappij, maar wij werden ge
troffen door de betrekkelijk zachte kri-,
tiek op het communisme, een gevolg
van zijn dialectische instelling. Geluk
kig is deze Gollwitzer in Bazel niet be
noemd, maar zal dr. Heinrich Ott de
opvolger van Barth worden. Men ziet
ziet dus, dat deze laatste ook in politiek
opzicht een veel omstreden figuur is en
het lijkt ons wel gewenst de aandacht te
vestigen op zijn optreden en dat van
zijn aanhangers in ons land.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 WestdJijk 36
MIDDELHARNIS
Men schrijft ons:
Sinds het vertrek van ds. Steur, wel
ke voorzitter was van de plaatselijke
afdeling Ned. Bijbel Genootschap een
interkerkelijke vereniging werden in
deze gemeente de belangen wel iets
verwaarloosd, mede doordat de huidi
ge sekretaris en penningmeester de
leeftijd der zeer sterken bereikt hebben.
J.l, vrijdag is de heer Scheffer van het
hoofdbestuur overgekomen om hier or
de op zaken te stellen. Een aantal per
sonen uit de gemeente van diverse
kerkformaties waren uitgenodigd.
Een nieuw tijdelijk afdelingsbestuur
werd gevormd.
Namens de Geref. Kerk heeft ds. Van
Driel zitting in het bestuur. Van Ned.
Hervormde zijde ouderling van Koppen
en diaken Aleman, alsmede de heren
A. de Reus en M, Vos. Voor vertegen
woordiging van Doopsgezinde en Geref.
Gemeente zal nog iemand worden aan
gezocht. Men hoopt de werkzaamheden
in deze gemeente nieuw leven in te bla
zen en komende winter een voorlich
tingsavond te geven.
„En de Heere deed dagelijks tot
de gemeente, die zalig werden."
(Hand. 2 47b)
Op de Pinksterdag zijn er te Jeru
zalem grote dingen gebeurd. Op één dag
werden er drieduizend mensen bekeerd.
Dat was een zeer bemoedigend iets voor
„die vissers der mensen". Denk u dit
eens in: één sleep met het evangelie-
net en dan een buit van drieduizend
grote vissen, grote zondaren, die over
gebracht werden van het rijk der duis
ternis en een plaats mochten ontvangen
in het koninkrijk van Gods heerlijk en
wonderbaar licht. Welk een blijdschap
zal dat ook in de hemel gegeven heb
ben. Want daar wordt reeds blijdschap
bedreven wanneer er één zondaar is
die zich bekeert. En dan nu driedui
zend! Voorwaar dit was voor de hemel-
lingen stof tot overvloedige blijdschap.
Deze drieduizend vormden met de
apostelen een gemeente. Het was een
gemeenschap van mensen die zalig zou
den worden en het nu in beginsel reeds
waren.
Docli bij deze drieduizend bleef het
niet. Neen de stroom des Geestes zette
zich voort. De gemeente groeide, want
de Heere deed dagelijks tot de gemeente
toe, die zalig werden.
De apostelen, aldijs mogen wij het
ons wel voorstellen, zijn na die eerste
dag waarop de Geest is uitgestort ge
worden, voortgegaan met het verkon
digen van die enige Naam die onder
de hemel tot zaligheid gegeven is en
waardoor de mensen moeten zalig
worden.
Zij hebben dit gedaan op dezelfde
manier als dat Petrus het op de Pink
sterdag mocht doen. Zij hebben de hoor
ders overal aangelegd wie en wat zij
waren. Grote zondaren, vijanden van
hun eigen zaligheid, vanwege hun on-
geloofshouding tegenover de Heere Je
zus. Zij hebben het hen ook gezegd, dat
als zij zo voort zouden gaan, dat dan de
eeuwige rampzaligheid hen te wachten
stond. Eerst moest steeds weer in de
weg van ontdekking de b.edding ge
graven worden, waardoor de wateren
van vrije genade zouden kunnen gaan
vloeien. En daar hebben de apostelen
ook van getuigd. Ja het was hun een
lust des harten wanneer zij er aan toe
mochten komen om die enige Naam te
verbreiden. Dan begonnen hun aange
zichten te glanzen, dan kregen hunne
woorden gloed. En op deze prediking,
die onder biddend opzien tot de Heere
geschiedde, rustte zegen. Zij verkondi
gen de volle raad Gods, wet en evan
gelie. En dat wilde de Heere gebruiken.
O let toch goed op wat er staat in de
woorden van onze tekst. En de Heere
deed dagelijks tot de gemeente toe....
Het was niet het werk van Petrus, of
van een van de andere apostelen. Neen
dat waren maar nietige instrumenten
in de hand des Heeren. Zij waren niet
meer dan dienstknechten van de Hee
re des oogstes. Deze Heere deed zelf
tot de gemeente toe. Hij deed dit door
ide Heilige Geest. Deze wei'kte onwe-
derstandelijk in de harten van zonda
ren. En daarom werden er dagelijks
zondaren geboren. Zij werden in de be
leving wat zij van het uur hunner ont
vangenis af geweest waren. U begrijpt
dit toe h wel?
Want zondaren zijn wij allemaal en
toch moeten wij dit door de werking
van Gods Geest gemaakt worden, want
anders worden wij het nooit in de be
leving voor God. Maar deze mensen
werden het in de beleving voor God,
waardoor de vraag in hun leven gebo
ren werd naar het heil dat alleen in
Christus Jezus te verkrijgen is. Zij
leerden zichzelf kennen als gans verlo
ren schepselen, die zichzelf niet redden
konden maar die gered moesten wor
den. De tollenaarsbede bleef geen
vreemde zaak in hun leven: o God wees
mij de zondaar genadig. En dit werd
niet te vergeefs gevraagd. Het heil in
Christus werd hen geopenbaard. Hun
ogen werden door de Heilige Geest ge
opend voor de schoonste onder de men
senkinderen op wiens lippen genade is
uitgestort. Zij leerden nu inzien dat Hij
voor hen de dood was ingegaan daar zij
anders de eeuw'ge dood hadden moeten
sterven. Dat Hij aan de deugd van
Gods recht volkomen genoeg: had,
kwam ten bewijze waarvan God uit de
doden had opgewekt en had opgenomen
in de hemel, waar Hij nu gezeten was
aan de rechterhand Gods, waar' Hij
eeuwig leeft om voor zondaren, als zij
waren, te pleiten en te bidden. Deze
dingen werden met de armen des ge-
loofs omhelsd, want zulke weldaden,
kan men niet anders dan met een ge
lovig hart aannemen.
Zij werden toegedaan tot de gemeente
die zalig werden. Het was dus des Hee
ren werk. Hij maakte zalig. O welk een
woord vol van inhoud, want zalig wor
den dat is gered worden.. Zij werden
gered, verlost van de Satan die hen tot
nu toe gevangen had gehouden. Zij wer
den verlost van de zonden die hen de
eeuwige dood zouden aandoen. Zij wer
den verlost, vrijgemaakt van de wet
die hen veroordeelde. Hun aanklagende
consciëntie kwam tot rust. God die hen
als een Rechter veroordelen moest,
mochten zij nu leren kennen als een,
verzoend God en Vader in Christus Je
zus.
Welk een onuitsprekelijk voorrecht
mochten diegenen ontvangen die door
de Heere door Zijn Geest zaligmakend
werden bearbeid. Een wonder dat zij
nooit uit hebben kunnen wonderen. Ja
de eeuwigheid zouden zij daarvoor no
dig hebben om in te denizen en door te
denken wat het inhield: toegedaan te
zijn tot de gemeente die zalig worden
zal. Want anderen ging de Heere naar
Zijn vrijmacht voorbij. Zij~ nochtans
werden als voorwerpen van Gods ver
kiezende liefde er uitgehaald om zalig
te worden. Hier in beginsel om straks
eeuwig de volle zaligheid te mogen gaan
genieten. Om dan eeuwig verlost bij
de Heere te zijn, om te zingen: Wij ste
ken het hoofd omhoog en zullen de eer-
kroon dragen; Door U, door U alleen
om het eeuwig welbehagen.
Een groeiende gemeente. Deze ge
meente is niet meer beperkt tot de
plaats Jeruzalem, Daar is het begonnen.
Doch nu heeft deze gemeente de eeuwen
door zich uitgebreid en is zij thans we
reldwijd geworden. Daar heeft de Hee
re Zelf zorg voor gedragen. En nu wor
den er nog dagelijks tot deze gemeen
te toegedaan, die zalig worden, O neen
zalig maken is geen mensenwerk. De
Heere wil daar wel mensen voor gebrui
ken, maar het zaligmakende werk be
houdt Hij voor Zichzelf, Dat doet Hij
door Zijn lieve Geest. Predikers zijn
geroepen om de volle raad Gods te ver
kondigen: wet en evangelie. Zij hebben
de heilgeheimen Gods uit te stallen die
de Heere naar Zijn vreeverbond aan
Zijn volk en kinderen bekend maakt.
Hoe zullen zij dit recht kunnen doen
indien zij met de apostelen niet eerst
daartoe op de school van de Heilige
Geest onderwezen zijn geworden? En
dan wil de Heere dit nog gebruiken om
zondaren zalig te maken.
Zijt gij al een voorwerp van de bear
beiding des Heeren geworden door Zijn
Geest? Een vraag die ons wel treffen
mocht. Want wij hebben daar allen het
hoogste belang IdIj, Want het gaat over
zalig worden. En als wij dat niet wor
den, als wij niet gered worden, dan
gaan wij reddeloos verloren. En dan
om eigen schuld omdat wij het evange
lie dat Jezus Christus heeft laten ver
kondigen niet gehoorzaam zijn geweest.
En nu werkt de Heere nog precies
eender als tweeduizend jaar geleden.
Een zondaar wordt nu niet anders toe
gebracht dan toen. Zijt gij al zondaar
voor God geworden? Hebt gij u al in
uw verlorenheid leren kennen en de tol
lenaarsbende tot de uwe gemaakt? En
is u daarna ook al iets van het heil in
Christus geopenbaard geworden, zodat
gij mogelijkheden van zaligworden bui
ten u zelf hebt leren zien? Wat is dat
groot te achten en hoe wordt daarin
reeds iets van de zaligheid als bij voor
smaak geproefd. En als men dan de Za
ligmaker omhelzen mag door een na
dere openbaring van Zijnentwege aan
de ziel, zodat men zeggen kan: Nu ken
ik de waarheid zo diep als gewis. Dat
alleen in Christus mijn gerechtigheid
is, dan wordt het verlost zijn door Hem
alleen beleefd. Dan krijgt Hij daarvan
ook alleen de eer. Onverdiende zalig-
heen heb ik van mijn God genoten. Ik
roem in vrije gunst alleen.
Deze dingen kunnen alleen door het
geloof beleefd worden. En een mens is
daarvan verzekerd naar die mate dat
hij geloofd. Wij moeten weer gaan ein
digen anders wordt dit stuk voor een
meditatie te lang, maar dat toch ons
aller bede maar veel mag zijn om de
werking des Geestes die ons al deze
dingen leren kan en die ons ook verder
leiden kan.
Middelharnis Ds. H. C. v. d. Ent.
„Het was maar een gammel zaakje
aan het gasbedrijf te Oude Tonge, toen
Piet Saarloos daar als 18-jarige jongen
zijn intrede deed". Dit durfde burge
meester P. W, Hordijk wel te zeggen,
nu de Gascentrale Flakkee op moder
ne leest is geschoeid en de tegenstel
ling met de vroegere gasfabriekjes wel
erg groot is. De burgemeester zei dit
als voorzitter van de Gascentrale in te
genwoordigheid van' de directeur dhr.
Witvliet en het personeel, de burge
meesters W. M, V, d. Harst en C, Nieu-
wenhuizen, die tevens deel uitmaken
van het bestuur.
Het was ter gelegenheid van de hul
diging van de heer P, Saarloos te Den
Bommel, die onafgebroken 40 jaar aan
het gasbedrijf verbonden is. Zoals ge
zegd eerst te Oude Tonge, en sinds
1931 te Den Bommel, waar hij een ge
heel zelfstandige positie innam en een
van de oude getrouwen is, die in het
Oosten van het eiland de scepter zwaai
de voor alles wat het gas betrof. Met
veel ambitie bediende hij behalve Den
Bommel ook Stad aan 't Haringvliet en
de Langstraat en sjouwde er met een
bakfiets allerlei materiaal heen, waar
voor na de ramp een bestelauto'tje in
de plaats gekomen is.
Burgemeester Hordijk sprekend na
mens het gehele bestuur had veel lof
voor de heer Saarloos, die dit onder
deel met gedegen vakkennis zo vele ja
ren heeft bediend en bracht daarvoor
hulde en dankbaarheid. Hij deelde mee
dat bij K.B. van 27 april hem een Ko
ninklijke onderscheiding is toegekend
voor 40 jaar trouw dienstbetoon, n.l.
de eremedaille in brons in de orde van
Oranje Nassau. Met een hartelijke fe
licitatie spelde de burgemeester de ju
bilaris de versierselen op de borst, met
de wens dat hij de resterende 7 jaar,
die nog van de pensioengerechtige leef
tijd afliggen, zijn taak met dezelfde
vreugde zal vervullen.
In deze hulde betrok spreker ook
mevr. Saarloos, die vele telefoontjes
had aan te nemen en stipt de orders,
de e.v. klachten enz. aan haar man
overbracht. Het werd onderstreept met
een prachtige bos anjers. Om het ge
heel te completeren overhandigde de
burgemeester aan de jubilaris een en
velop met gratificatie.
Directeur Witvliet sprekend namens
het personeel, sloot zich geheel aan bij
de lof die de burgemeester aan de heer
Saarloos had gebracht. Hij noemde hem
de nestor van het personeel, een ijverig
werker, een goed collega. Bij de feli
citaties overhandigde hij als blijk van
waardering een envelop met inhoud,
een geschenk van het gehele personeel,
om een cadeau voor te kopen.
Burgemeester v, d. Harst merkte op
dat het de gewoonte is, dat de burge
meester van de plaats, waar de jubi
laris woont, de versierselen van een
koninklijke onderscheiding uitreikt. In
dit geval had hij dit overgelaten aan
zijn collega, omdat het hier een streek-
bedrijf betreft, waar de jubilaris werk
zaam is en hij het beter vond, dat dit
gebeurde temidden van de collega's.
Van zaterdag 16 juni v.m. 12 uur
t.m. maandag 38 juni v.m. 9 uur
Middelharnis-So-)nmelsdijk:
Dienst heeft dokter v. d. Peppel, tel,
2117, Middelharnis.
Dir/csland-Herfcingeïi-Melissant;
Dienst heeft dokter Huisman, telef.
01877-412, Melissant.
OO'St-Flafcfcee;
Dienst heeft dokter Bouman, telef.
01871-269, Stad aan 't Haringvliet en
dokter de Man, telef. 01875-301, Nieu
we Tonge.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft de heer Terlouw, dieren
arts te Middelharnis, tel, 2357.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 17 ju
ni hebben voor de gemeenten Poort-
vliet, Tholen, Nieuvvr Vossemeer, Sint
Philipsland en Oud Vossemeer dienst
dokter P, J. Duinker, tel. 01660-500, te
Tholen en dokter H. Menger, tel. 01677-
500 te St. Philipsland.
Voortgaande kerksplitsing: In de
kleine ned. geref. gemeente te Gouda
(voorganger ds. J. v. Welzem) is een
splitsing gekomen, doordat de helft Is
uitgetreden en aansluiting gezocht heeft
bij de groep van ds. H. Visser te Urk.
Deze heeft in een eerste dienst, die door
ongeveer 35 mensen bezoclit werd deze
„gemeente" geïnstitueerd. De thans 75-
jarige Ds. v. Welzen blijft met de an
dere 35 leden een zelfstandige gemeente.
EEN PRODUKT VAN DE SIKKENS-GROEP
Spr. hoorde over hem nooit klachten en
sloot zich eveneenis aan bij de gespro
ken woorden met de wens dat hij de
koninklijke versierselen nog lang met
ere en gezondheid zal mogen dragen.
De jubilaris bracht hartelijk dank
voor alle wensen en cadeaus niet het
minst voor de koninklijke onderschei
ding, en verzocht burgemeester Hordijk
zijn dank daarvoor aan H,M. de Ko
ningin over te brengen.
Men bleef daarna nog geruime tijd
gezellig, onder het genot van verver
singen, bijeen.
VOOR BETER
lyilDDELHRRNIS - TEL :Z328
MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK
Het koor „Jubilate Deo" o.l.v. Ger-
rit Zoon, houdt D.V. dinsdag 19 juni a.s.
haar wekelijkse repetitie, dus niet zo
als gewoonlijk op woensdagavond. Ook
op deze avond worden naast trouwe op
komst van de leden nieuwe leden ver
wacht, temeer daar men nu pas is be
gonnen aan een nieuw repertoir.
MIDDELHARNIS
Geslaagd voor candidaat-notaris.
Onze dorpsgenoot Jan Willem Hempe-
nius slaagde dezer dagen voor candi-
daat notaris. Hij studeerde aan de uni
versiteit te Leiden.
SOMMELSDIJK
Faillissement opgeheven. Het faillis
sement van A. Huyer, h/o Hotel Har
monie, hotelhouder, v. Aerssenstraat 35
Slhier is opgeheven.
OUDDORP
Ongeluk. Woensdagavond beging de
heer Joh, Hameeteman de onvoorzich
tigheid in het schemerdonker met zijn
personenwagen achteruit van het erf
van dhr P,. Voogd aan de Molenblok
te komen, zonder voldoende te letten
op het naderende verkeer.
Juist op dat moment passeerde dhr.
J. Westdijk op zijn bromfiets die nog
trachtte te remmen, maar niettemin
met een daverende klap tegen de wagen
vloog. Dhr. Westdijk liep schaafwonden
aan armen en benen op en moest zich
onder doktersbehandeling stellen. De
politie heeft procesverbaal opgemaakt.
De veerdienst Dintelsas-Ooltgensplaat
heeft het tweede pinksterdag ontzet
tend druk gehad. De veerboot „Gorin-
chem V", die zaterdagavond in dienst
is genomen, had vele vaarten dat hij
bijna of geheel was afgeladen. Dit schip
kan ongeveer 35 luxe wagens tegelijk
vervoeren. Door deze grote capaciteit
kwamen geen wachttijden meer voor.
Als de „Van der Schuyt" deze dag nog
in de vaart had geweest, had zich aan
beide havens een file gevormd met on
vermijdelijke stagnaties. Deze behoren
nu (voorlopig) tot het verleden.
■^Jammer is dat de zware kleppen
waarover op en van de boot wordt ge
reden, met de hand moeten worden op
en neer gedraaid. Voor de bootslui is
dit moordenaarswerk en ook zeer tijdro
vend. Bij de revisie van het schip had
men hier toch wel twee kleine motor
tjes bij kunnen plaatsen, om de lieren
mechanisch te bedienen.