Bedriivigiieiil
fleXa
Nabeschouwing
over de
verkiezingen
Aansluiting Grevelingendam hoek St. Jacob
aan de
Flal(l(eese iiant
LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS
pinksteRen
J^editatie
r
mCKORTENEGsZOON
Pinksterfeest
Drie soorten
leerlingen van de wet
34e jaargang
Vrijdag 8 juni 1962
No. 3097
Oir, STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Fruitmanden en Fruitiialiies
w*^e ^ruitcentral&"
vrijetijdsverf kwaliteitsverf
Volgende week
maar één krant
BINNENVERiüCBED
UW5
PBINS HKNDBZESTSAAT 14 - POSTBOX - ICDDSLHAJUKIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 2.18 PER KWARTAAl^
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
3^ comtract speciaal tarlel
Het is steeds weer opnieuw een interes
sante bezigheid een analyse te maken
van de uitslag van verkiezingen. Deze
immers is een weerspiegeling van de
politieke en geestelijke ontwikkelingen,
die zich in ons volk voordoen. Stem
busuitslagen: vormen de politieke ther
mometer. Bovendien bepalen zij de rich
ting waarin land, provincie en gemeente
geregeerd worden en ze zijn dus van
de allergrootste betekenis.
Verkiezingen voor' de raden zijn niet
zo spectaculair als die voor de Tweede
Kamer, maar in verband met de lands-
politiek wordt er de laatste tijd toch
steeds meer aandacht aan gewijd vooral
door de oppositie, die er een soort
graadmeter in ziet voor de Kamerver
kiezingen van volgend jaar. Helaas is
het niet goed mogelijk exacte cijfers te
geven van de sterkte der diverse par
tijen, omdat bij raadsverkiezingen in
vele gemeenten groepen optreden, die
geen officiële pratijen vertegenwoordi
gen en aldus de principiële verhou
dingen vertroebelen. Men kan dus niet
een preciese landelijke uitslag samen
stellen in percentages, maar wel glo
baal de tendenties nagaan.
Wat nu de verhoudingen in het ge
hele land betreft, kan aan de hand van
de uitslagen in 59 vergelijkbare plaat
sen welke groep echter niet geheel
representatief is voor het land het
volgende worden vastgesteld.
Vergeleken bij de raadsverkiezingen
van 1958 is de K.V.P. stabiel gebleven,
de P.v.d.A. 4,6 '"/o vooruitgegaan, de
V.V.D. 6 «/o achteruit, de Prot Chr. groe
pen in totaal 0,3 "U achteruit (van 20,6
op 20,3), de C.P.N. 0,9 "/o achteruit en
de P.S.P. van 1,9 op 5,4 gestegen, dus
bijna verdriedubbeld.
Vergelijkt men echter met de Staten
verkiezingen van enkele maanden gele
den, dan ligt de zaak anders. Dan is de
K.V.P. 0,4 "/o vooruitgegaan, de P.v.d.A.
0,6 »/o achteruit, de V.V.D. 0,8 "/o achter
uit, de Prot Chr. partijen 0,3 Vo vooruit,
de CP.N. gelijk gebleven en de P.S.P.
nog 0,7 "h gestegen. Dat de P.v.d.A. zo
veel raadszetels erbij gekregen heeft,
komt dus, behalve doordat er in totaal
een stijging was door de toeneming der
bevolking in vele gemeenten, doordat
deze partij in 1958 op een dieptepunt
stond. De P.v.d.A. kan naar verkiezing
dus juichen of treuren; dat hangt er
maar van af, waarmee ze vergelijkt,
met 1958 of met 1962 (Statenverkiezin
gen). Zelfs in onze drie grootste steden,
waar ze enkele zetels won, bleef ze toch
beneden het percentage van maart j.l.
In verschillende dagbladen is gecon
stateerd, dat er een opschuiving is ge
weest naar linies. Dit is inderdaad ook
zo, maar men moet deze uitdrukking
juist interpreteren. Voor ons betekent
rechts nog altijd: de gezamenlijke con
fessionele partijen en links: de niet op
een godsdienstige grondslag rustende
partijen. We stellen dit uitdrukkelijk zo,
omdat velen tegenwoordig de V.V.D. bij
rechts rekenen, omdat ze aan de rege
ring deelneemt in een anti-socialistische
coalitie. Zo beschouwd, is er geen op
schuiving naar links. De K.V.P. en de
gezamenlijke Prot Chr. partijen zijn n.l.
volkomen stabiel gebleven. De ver
schuivingen die zich hebben voorge
daan, hadden plaats binnen de groep
der linkse partijen. Maar omdat deze in
meer radicale richting gingen, kan men
inderdaad in deze zin spreken van een
tendens naar links.
Twee factoren hebben hierin een
overwegende rol gespeeld. Ten eerste de
afbraak van de V.V.D., die 25 «/o van
liaar kiezers verspeelde vergeleken met
1958 en vervolgens het optreden van de
P.S.P., een nieuw element in onze po
litiek, opgericht in 1957. Het grote ver
lies van de V.V.D. heeft verschillende
oorzaken: vrijzinnigen zijn over 't al
gemeen weinig partijvast; organisato
risch is de V.V.D. niet erg sterk; de
vrijzinnige pers is zeer kritisch; minis
ter Visser, die tot deze partij behoort,
heeft niet erg gelukkig gemanoevreerd
in de kwestie - Van der Putten; de
V.V.D.-senator Van Riel, overigens een
zeer begaafd man, maakte door zijn
aanval op een geestverwante minister
de zaak nog erger en tenslotte en dit
is o.i. een heel voorname factor mi
nister Toxopeus, ook V.V.D.-er, heeft
Vele ambtenaren tegen zich in het har
nas gejaagd door zijn salarispolitiek.
Door één en ander hebben velen, die
in 1958 en 1959 op de V.V.D. stemden
nu deze partij de rug toegekeerd.
Waar zijn deze stemmen gebleven?
Grotendeels zijn ze terechtgekomen bij
de P.v.d.A. Het lijkt wel een hele sprong
van de „kapitalistische" V.V.D. naar de
socialistische P.v.d.A., maar voor amb
tenaren b.v. is deze niet zo groot. En de
P.v.d.A. biedt altijd meer dan anderen,
vooral als ze in de oppositie is! Ook is
een klein deel van het V.V.D.-verlies
vermoedelijk rechtstreeks naar de P.S.P.
gegaan. De grote spelbreker voor de
P-V.d.A. is echter deze P.S.P. Wanneer
deze niet bestond, zou de P.v.d.A. zeker
"/o meer stemmen gekregen hebben,
want vrijwel de hele winst, die zij kreeg
van de V.V.D., heeft ze in een andere
sector van haar kiezerscorps moeten af
staan aan de pacifisten. Dat is voor haar
heel erg jammer, want ze zou dan on
getwijfeld weer de grootste partij in Ne
derland geworden zijn.
Het is dus geen wonder, dat de lei
ding van de P.v.d.A. met de P.S.P. le-
hjk in haar maag zit en zich bezint op
„En zij werden allen vervuld met
de Heilige Ckest." (Hand. 2 4a)
Wat houdt het Pinksterfeest eigenlijk
in? Het is een gebeurtenis welke als
geschiedenis voortgaat. De uitstorting
des Heiligen Geestes is niet wat het feit
van gebeuren aangaat op één lijn te stel
len met b.v. Kerstnacht of Paasmorgen;
n.l. de Heilige Geest-uitstorting is af
gelopen en niet-afgelopen. Afgelopen is
het feit in deze zin wel, dat het niet
meer herhaald wordt, of worden kan.
Men spreke dan ook niet van b.v. een
„vernieuwde uitstorting des Geestes".
Wat men daaronder bedoelt als ver
nieuwde krachtige werkingen van Gods
Geest, ook in de kerk als kerk, dit
laat zich goed zeggen; maar dat is in
wezen iets anders dan deze Pinkster-
uitstcffting in Jeruzalem; toen is de
Geest op bijzondere wijze komen in te
wonen in de kerk als het lichaam van
de verhoogde Christus. Dit is iets wat
uit de aard alleen herhaald zou kunnen
worden, als de Geest eerst weer was
weggegaan.
Maar de Geest is juist uitgestort om
nooit meer heen te gaan, en altijd bij
ons te blijven; bij ons als het lichaam
van Christus. Hij zal nu eeuwig daar
inwonen. Niet-herhaald sluit dies te
gelijk in: altijd-voortgaand. Van nu
voortaan is de Kerk des Heeren om zo
te zeggen goed „op dreef" gekomen;
aan de kinderschoenen ontwassen; van
kind, hetwelk onder voogden en ver
zorgers was gesteld (Gal. 4 2), opge
groeid tot mondige zoon.
Pinkster is het feit der vervulling. Al
de nadruk valle op het woord: en zij
werden „vervuld" met de Heilige Geest.
Vervuld, dit is het Pinksterwoord. Ge
boren is het Kerstwoord. Gestorven het
Goede Vrijdagwoord. Opgestaan het
Paaswoord. Opgevaren het Hemelvaart
woord. Vervuld het Pinksterwoord.
Het is de kroon op de geschiedenis
van het proces des Geestes in Gods
schepping, en is Gods genadewerk. In
de natuur en in de genade. De schep
pingnatuur wordt in de Geest tot God
opgevoerd, de herschepping evenzeer.
Het is de kroon op Gods algemene open
baring in de natuur, en op Gods bijzon
dere openbaring in de genade.
Het is de tempel die van uit zijn
verborgen fundamenten oprijst in koe
pel en torenspits ten hemel, als een ge
bed, als een offer, als een totaal-wij
ding aan de eeuwige God. Wat zonder
zonde zou geschied zijn, op zuiver ter
rein van louter natuur, het geschiedt
nu, na en ondanks het feit der zonde,
op terrein van genade. De herschepping
handhaaft de schepping in haar doel-
bestemming; nu door de Kerk heen.
De Heilige Geest is naar de godde
lijke huishouding de werkmeester dezer
dingen. En dit werk doorloopt een ge
schiedenis; van uit het Paradijs waar
schepping en herschepping, natuur en
genade, de creatie en kerk zo zullen
doorwoond zijn van God, dat er geen
tempel meer zijn zal, omdat de Almach
tige er de tempel zal zijn en het Lam'
(Openb. 21 22).
Alles tempel; alles van de Geest
doorwoond, zodat het werkverbond door
het genadeverbond zó het Gods doel
zal hebben bereikt, dat God alles in
allen zal zijn.
De Geest is om zo te zeggen in Gods
Raad mede door diezelfde Geest aan
gewezen, om de werken Gods te vol-
kronen. De Geest treedt daarbij uit als
het princiep des levens; de Geest for
meert het levende des levens; het be
wustzijn des levenls. Hij haalt om zo te
zeggen er uit, wat Hij Zelf er reeds in
gelegd had. Het begint al dadelijk zo
in de morgenstond der schepping.
Wordt deze arbeid des Geestes in de
natuur en in de mensheid weersproken,
dan twist die Geest met ons (Gen. 6
3). Ook in die twist (in de dagen van
Noach) neemt God het op voor
Zichzelf; de Geest voor God, opdat God
toch woning zal erlangen.
Het is altijd de worsteling tegen het
materialisme; d.i. neen niet tegen de de
materie (zelf), de stof; maar tegen de
Godverzakende andere geest, die des
ongeloofs, welke God wil onttronen, en
de stof inplaats van God aanbidden wil.
Materialisme, in al zijn vormen, is de
afgoderij met de stof. De Geest bedoelt
niet de stof te weerstaan of op te hef
fen, want Hij zelf heeft de materie ge
schapen; maar de Geest bedoelt de stof
te zuiveren, te heiligen, te doorwonen,
om de materie tot instrument van Gods
lof te stellen. Daartoe is de Geest dan
in Zijn proces in de historie bijzonder
aan het woord in genade en genade
verbond.
Het zij in dit verband al dadelijk
opgemerkt, hoe Petrus op de Pinkster
dag zulk een bijzondere verbondsmati
ge preek hield. Want verkiezing wordt
ten uitvoer gelegd door de Geest in de
weg en de manier des genade-verbonds.
En zo is die Geest dan reeds werk
zaam, en sprankelen Zijn vonken in
het Oude Testament, als Hij niet al
leen menseni bekeert, maar dichters en
profeten verwekt, mannen bezield met
gaven van kunst en hemelse wijsheid,
tot Hij straks in de vleeswording des
Woords door deze daad des Zoons de
staketsels doorbreekt. Want die vlees
wording is door en uit de Heilige Geest,
die idaartoe de schoot van Maria heeft
overschaduwd (Luc. 1 35).
Op de Pinksterdag is de gemeente des
Heeren als een nieuwe eenheid tegen
over de uiteengeslagen individualisti
sche en egoïstische wereld te voorschijn
getreden. De zonde scheurde uiteen tot
grenzeloze disharmonie. Pinksteren is
de aanvankelijke zichtbare geestelijke
herstelling.
(Uit: Heilsfeiten) Prof. G. Wisse.
Aan de Flakkeese wal is bij de hoek
van St. Jacob tussen Oude en Nieuwe
Tonge een grote bedrijvigheid ontstaan,
omdat men volop bezig is met de uit
voering van het bestek dljkaanzet Flak-
kee. Dit gedeelte van het Deltawerk
wordt uitgevoerd door de „Combinatie
Willemstad", een combinatie van aan
nemers die te Willemstad zijn inge
schakeld bij de uitvoering van wer
ken aan de sluizenl Volkerakdam.
Deze dijkaansluiting aan de vaste
wal van Flakkee blijkt een heel moei
lijk karwei te zijn, allereerst omdat de
slikken uit een zeer slappe bodem be
staan, die eerst moesten worden weg-
gebaggerd om een goede fundering te
krijgen.
Men is daar in de maand januari
met twee baggermolens aan begonnen,
die veel slecht weer hebben gehad en
door de zware Nbord-Westerstormen
moeilijk konden werken. Er is daardoor
in de planning een achterstand geko
men, die men echter deze maanden
hoopt in te halen.
Het uitgebaggerde geul is opgevuld
met zand, eerst aan de Westkant en
daarna aan de Oostkant, om een vaste
voet te krijgen voor storting van de
mijnsteen.
Voor een goed begrip diene, dat voor
de aansluiting aan de Flakkeese wal
in hoefijzervorm twee kaden van mijn-
steen worden gelegid van 400 meter
lengte, die 140 meter uit elkaar komen
te liggen. Daartussen in wordt het zand
gespoten; aan het uiteinde van de dam
wordt een steiger gebouwd voor lig
plaats van de zandzuiger. Deze twee
dammen vormen dus de conturen van
middelen om deze snel groeiende partij
de wind uit de zeilen te nemen. Dat zal
echter niet gemakkelijk zijn. De P.S.P.
is sociaal radicaler dan de P.v.d.A., dus
in dit opzicht een geduchte concurrent
en bovendien trekt ze zeer veel stem
men, vooral van vrouwen, door haar
anti-militairistische propaganda. Zolang
de P.v.d.A. de defensie steunt en onze
deelneming aan de N.A.V.O., loopt ze
gevaar de voorstanders van de „gebro-
ken-geweertj es-politiek" te verliezen.
Deze P.S.P., waartegen wij al meer
malen gewaarschuwd hebben, is trou
wens niet alleen een .gevaar voor de
P.v.d.A., maar naar onze mening voor
ons gehele nationale bestel. We hopen
gelegenheid te hebben, daarop nog te
rug te komen. In elk geval is het ver
heugend, dat de Prot. Chr. partijen bij
deze verkiezingen hun positie volkomen
hebben kunnen handhaven en vooral
ook, dat in zeer veel gemeenten een
goede samenwerking bestond tussen de
diverse groepen, waardoor een groot
aantal gecombineerde lijsten tot stand
kon komen.
Over Goeree eni Overflakkee kunnen
we kort zijn. Het is niet gemakkeUjk
preciese cijfers te geven, omdat hier
en daar specifieke groepen verschenen.
Vergeleken bij de raadsverkiezingen van
1958 is het percentage van de gezamen
lijke Prot. Chr. partijen ongeveer het
zelfde gebleven, n.l. 57 "/o. Door on
derlinge verschuiving van kiezers won
de S.G.P. 4 zetels. De V.V.D. verloor er
3 en de P.v.d.A. won er 2. Deze partij
gaat helaas op G. en O. nog steeds voor
uit, n.l. ditmaal met meer dan 600 stem
men, wat in de zetelwinst niet geheel
tot uitdrukking is gekomen Haar per
centage steeg van 24,3 tot 26,9. Het zal
nodig zijn, dat de kiesverenigingen hier
aan eens wat meer aandacht gaan wij
den. We weten wel, dat Flakkee heus
niet in zo overwegende mate gerefor
meerd is (in theologische zin) als men
Speciaal in het opmaken van
B. T. d. VEEB
Telefoon 2682 Westdjfk 86
MIDDELHABNIS
v>^,>.3sjXD^^:xïxrxi>*;NjX3s3sw:x3s.:j^^
„En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest"
Hand. 2 4a.
Zij waren op de Pinksterdag eendrachtelijk bijeen
toen een stormgeluid ging door hun rijen heen
en God, op hun gebed, op Zijn gemeente neer deed dalen
de Trooster, die elk hunner spreken deed in vreemde talen.
Hun hart ontvlamd in dit zo lang verbeide uur
door 't louterende werk van 't zalig Geestesvuur
werd rijk vervuld toen God Zijn Geest met volle stromen
naar Zijn belofte op een elk deed nederkomen.
En wat Gods Kerk op aarde nu nog wedervaart
Eens wordt Zijn Geest ten volle hen geopenbaard,
want eeuwig zullen zij' Gods lof ontvouwen
als hun geloof verwisseld wordt in het aanschouwen.
L. Kats
wel eens denkt en dat het aantal vrij
zinnigen of praktisch onkerkelijken zeer
groot is, maar er zijn te veel kerkelijke
arbeiders, die blijkbaar de P.v.d.A. als
hun politieke partij beschouwen. Ook
op dit terrein komen we nog wel eens
terug.
Het resultaat van deze raadsverkie
zingen is tenslotte, dat van de 104
raadszetels er in totaal 65 door de Prot.
Chr. partijen worden bezt, 25 door de
P.v.d.A., 8 door de V.V.D. en 6 door de
K.V.P. De Prot. Chr. groep heeft met
63 "/o der zetels dus haar percentage
stemmen van 57 overtroffen. De P.v.d.A.
heeft blijkbaar bij: de verdeling der ze
tels wat ongelukkig geboerd, want ze
heeft 24 */o van het aantal bij 27 "h van
de stemmen.
Alles bijeengenomen kan rechts op
Flakkee tevreden zijn. In 10 van de 13
gemeenten is de meerderheid in Prot.
Chr. handen. In Ooltgensplaat is dit
helaas niet het geval door het grote aan
tal socialisten, in Oude Tonge door de
zeer gemengde bevolking en in Goede-
reede door de weinig principiële ver
houdingen.
We hopen binnenkort eens een be
schouwing te wijden aan het historisch
verloop van de verhoudingen in politiek
opzicht op ons eiland en in het hele
land.
EEN PRODUKT VAN DE SIKKENS-GROEP
In verband dat op maandag 2e
Pinksterdag op de drukkerij niet
gewerkt wordt, kan ons blad
„Eilanden-nieuws" dinsdag a.s.
niet verschijnen. Volgende week
komt er dus maar een krant uit
en wel op vrijdag 15 juni a.s.
N.V. Eilanden-nieuws
Redaktie en administratie
VOOR BETER a. I»*
1^^ -----r" NflflR DE
MIDDELHflRNIS-TEL:Z3Z8
Erz ijn drie soorten leerlingen van de
Wet. De eersten zijn zij, die de Wet ho
ren en verachten, en een goddeloos le
ven leiden, zonder ontzag. Tot hen
komt de Wet niet. Zij worden uitgete
kend in de aanbidders van het kalf in
de woestijn, om wier wille Mozes de ta
felen brak: hij bracht hun de Wet niet.
Het tweede soort zijn zij, die probe
ren de Wet te vervullen uit eigen
kracht, zonder genade. Zij worden uit
gebeeld in de mensen, die Mozes' aan
gezicht niet konden aanzien, toen hij
voor de tweede maal de tafelen bracht.
Tot hen komt de Wet, maar zij ver
dragen het niet. Daarom leggen ze een
bedekliing over de Wet en ze leiden een
huichelachtig leven, ze volbrengen op
uiterlijke vrij ze de werken der Wet. Als
de bedekking er afgehaald wordt, blijkt
dat de Wet al die werken tot zonden
gemaakt heeft. Want de Wet maakt
duidelijk, dat onze kracht niets is zon
der de genade van Christus.
Het derde soort zijn zij, die Mozes
duidelijk zien, zonder bedekking. Dat
zijn de mensen, die de bedoeling van de
Wet verstaan en inzien dat ze het on
mogelijke eist. Dan komt de zonde tot
haar kracht. Als dat gebeurt is de dood
oppermachtig, dan is Goliaths lans als
een weversboom met een punt van zes
honderd sikkelen ijzer. Alle kinderen
Israels moeten voor hem vluchten, ten
zij de enige David Christus, onze Heere,
ons van alles verlost. Want als de heer
lijkheid van Christus niet naast de
heerlijkheid van Mozes kwam staan, zou
niemand de glans van de Wet, de schrik
van de zonde en dood kunnen verdragen
Dit derde soort leerlingen zoekt het niet
in de werken, blijft verre van die men
selijke vermetelheid, zij leren uit de
FOTO LUTEIJN
de Grevelingendam, aansluitend aan de
Flakkeese wal.
Op bovenstaande foto is de drijvende
kraan „Triton" van de firma Dekker uit
Papendrecht bezig met het lossen van
de steen uit de schepen. Deze kraan
verwerlït 200 ton steen per uur; een
flink schip is in 2% uur leeg.
Onder op de foto ziet men onderaan
de „krukelberm", aan de Flakkeese
kant; de dam is nu zover, dat deze bij
na aansluiting aan de dijk heeft ge
kregen.
Wegwerken vloeibare
asfalt
Bij de aansluiting aan de Flakkeese
wal zit men nog met een grote moei
lijkheid, n.l. het wegwerken van het
asfalt aan de teen van de dijk. Inder
tijd heeft het Waterschap „De Dijkring
Flakkee" een proef genomen met het
penetreren van vloeibare asfalt, wat
wel zeer deugdelijk is gebleken. Om een
goede verbinding te maken moet dit
worden weggehakt, waar de aannemers
de grootste moeite mee hebben. Men
overweegt dan ook om het te laten
springen, omdat men er niet doorheen
weet te komen. Deze penetratie is dus
wel zeer deugdelijk gebleken.
Heistelling voor de torens
Intussen zijn aan het uiteinde van
de Grevelingendam vlak voor het Noor
delijk geul heistellingen aangebracht
voor de torens, die straks de kabel zul
len dragen, waarlangs de zware bakken
zullen glijden om dit geul af te slui
ten, ledere bak (er komen er 12 met 3
reserves) kan 10 ton steen vervoeren; er
is berekend dat 360 ton per uur kan
worden verwerkt. Aan beide zijden van
het geul komt een toren te staan, en
één in het midden voor steun.
De bocht van St. Jacob is thans nog
op 13 m diepte; in het Noordelijke geul
is intussen een drempel aangebracht,
waar 200.000 kub. m zand is gestort, zo
dat de grootste diepte daar slechts 5 a
6 meter NAP bedraagt. Er worden
geregeld peilingen gehouden; wordt het
geul dieper brengt men met zandstor-
tingen de drempel weer op dezelfde
hoogte.
Aan de hoek van St. Jacob is dus
thans wel een en ander te zien van
het grootse werk dat daar wordt uit
gevoerd. Er zijn directie-keten geplaatst
zowel van de aannemers als van de
Rijks deltadienst die er de super-visie
heeft.
Er werken momenteel nog 350 men
sen aan de Grevelingendam, w.o. ook
een aantal van Flakkee.
km b»$ti M tik ftmtétt
SCHUIMBUBBIRBED
«MC maMiÜ» oMUMMcMr
Wet niet anders dan hun v/erken als
zonden zien en daaruit zuchten naar
Christus. Dat nu is het ware ambt van
Mozes en de werkelijke taak van de
Wet. Luther.