fleXa
Uitslag gemeenteraadsverkiezing
op Goeree-Overflald(ee
Winsi voor Siaaik. Gerei. Partij (4 zetels)
Partij V. d. Arbeid won 2 zetels
hemelvMRt
De Republiek der
Zuid-Molukken
llmHlwUI
LOMMERS MEUBELEN HELLEVOETSLUIS
Hemelvaart
F^CKORTENEIisZOON
34e jaargang
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrydagavonid
BIMNENVKRINGEED
}^S*^
vrijetijdsverf kwaliteitsverf
Alzo komt Hij weder
Zondagsdiensten artsen
Fruitmanden en Fruitbakjes
»^De ^ruitc&ntral&"
PBINS HKNDBIKSTBAAT 14 - POSTBOX - MIDDMLHAJU^nS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur's avonds Tel. 2017 Giro 167930
ABONNElSffENTSPRIJS 2.1D PER KWARTAAÜ
▲DVUBTENTIEPRIJS 12 cent p«r mm.
B^ comtract speciaal taii*l
Door de verwikkelingen over Nieuw-
Guinea wordt de laatste tijd indirect
weer eens de aandacht gevestigd op een
ander probleem, waarmee wij als Ne
derlanders te maken hebben, ri.l. dat
van de Ambonnezen en de Republiek
der Zuid-Molukken. Ook deze kwestie
js evenals die van N.-Guinea een erfe
nis uit de tijd, dat Indonesië nog Neder
lands Oost-Indië was. We lezen over
(lic Ambonnezen in de bladen en af en
toe laten de leiders van de Republiek
der Zuid-Molukken in ons land iets van
zich horen. Kort geleden hielden de Am
bonnezen nog een grote en zeer rus-
lige demonstratie in Den Haag en op
een massabijeenkomst in dezelfde stad
van de organisatie „Door de eeuwen
trouw", die we ook bezocht hebben,
Itwamen de doeleinden van die bewe
ging weer eens voor het voetlicht. Voor
velen onder onze lezers zal dit alles
niet erg duidelijk zijn en daarom geven
we er gaarne eens een beknopte uit
eenzetting van.
Er zijn in ons land ongeveer 17.000
Ambonnezen of beter gezegd Zuid-Mo-
luldcers. Ze zijn afkomstig van dat deel
van Oost-Indonesië, dat men de Zuid-
Moluliken noemt en dat de eilanden
Ambon, Ceram, Boeroe en nog enkele
Ideinere omvat. De meesten van hen
zijn echte Ambonnezen en onder die
naam worden ze dan ook gemakshalve
allen begrepen. Zij wonen hier groten
deels met hun vrouwen en kinderen in
kampen en de Nederlandse regering
zorgt voor hen, voorzover ze niet zelf
de kost verdienen. Men zal zich dus af
vragen hoe het komt, dat deze Ambon
nezen hier terechtgekomen zijn en waar
om ze niet terugkeren naar hun vader
land. Om daarop een antwoord te ge
ven, moeten we eerst iets uit de ge
schiedenis vertellen.
In de 16e eeuw waren het de Portu
gezen, die het eerst als Europeanen in
het Verre Oosten gingen koloniseren. Zo
kwamen ze ook op de Molukken. De
beroemde rooms-katholieke zendeling
Franciscus Kaverius, een Spanjaard, die
op verzoek van de koning van Portugal
in diens koloniën missiewerk ging ver
richten, is ook twee jaar, van 1546 tot
1548 op Ambon geweest en heeft daar
j een groot deel der bevolking, die Mo
hammedaan was, tot het Christendom
gebracht. In 1605 kwamen echter de
J Nederlanders, die de kruisen en beel
den uit de kerken verwijderden. De
j Oost-Indische Compagnie zond er pre-
i dikanten heen en zo werd in de 17e
I eeuw op Ambon en omliggende eilan-
I den do gei'eformeerde godsdienst ge
vestigd. Daardoor is nu nog een zeer
groot deel der Ambonnezen protestant-
christelijk.
I Als christenen zijn ze altijd zeer pro-
Nederlands geweest. Bovendien bleek,
dat het prima-militairen waren en de
Nederlanders formeerden dan ook in
de 19e eeuw in het K.N.I.L. (het Kon.
I Ned. Indisch leger) aparte Am.bonnezen
I bataljons. Zij vormden met de Neder-
Jlandse koloniale troepen de kern van
f het K.N.I.L. en hebben als zodanig aan
I de Nederlandse zaak grote diensten be-
wezen. In de Atjeh-oorlog en bij andere
expedities bleken ze de beste soldaten.
:l Doordat het gouvernement hen begun-
I stigde, kwamen er veel scholen op Am-
I bon en behoorden ze al spoedig tot de
I meest ontwikkelde inlanders. Daardoor
f kregen ze ook veel functies in de In
dische administratie op Java en elders,
vooral omdat ze bovendien loyale en
"1 trouwe dienaren waren van het Neder
landse gezag. Ze hadden dus in het
f toenmahge N.O.I. een sterk bevoorrech-
I te positie naast de Indische Nederlan-
ders. Ook toen de Indonesiërs van Java
Tüieer ontwikkeld werden, behielden ze
I deze positie, omdat ze beti-ouwbaar wa-
I ren en menig Javaan of Sumatraan, die
I gestudeerd had, nationalist, dus anti-
1 Nederlands werd. De Ambonnezen wil-
■|den graag deze positie behouden en
i| hielpen dus de Nederlanders met de be-
l'strijding van het nationalisme. Het ligt
5 daarom voor de hand, dat ze door de
1; '^stionalisten, die bovendien vrijwel al-
;|le Ismalieten waren, fel werden gehaat.
Na 1945 werden deze verhoudingen
I Uiteraard nog scherper. De militairen
j onder de Ambonnezen en vele burgers
i kozen voor herstel van het Nederlands
isezag na de nederlaag der Japanners.
Ze streden mee aan onze kant in de
beide politionele acties en waren ge
vaarlijke tegenstanders voor de Soekar-
|msten. Ze waren sterk Oranjegezind en
I streden met groot elan voor de Koningin
|wier portret in elk huis hing. Geen won-
ader, dat de Indonesische vrijheidsstrij-
y ders met Soekamo voorop in hen land-
I Verraders zagen, handlangers van een
I vreemd gezag, dat verdreven moest
j Worden. En zo waren zij dus in de ogen
ly™ 'ie nationalisten, wat bij ons de
f N.S.B.
ers waren in de oorlog van 1940
tot 1945.
i We hebben tenslotte het pleit ver
fden en toen op 27 december 1949 de
souvereiniteitsoverdracht plaats had.
Kwamen ze in een uitermate moeilijk
parket. Mede om hen te redden heeft
onze regering toen weten door te zet-
rai dat Indonesië een federale staat zou
orden met een aantal deelstaten: de
™^publiek der Verenigde Staten van In
donesië. De Molukken zouden dan zelf
bestuur krijgen. Maar toen Soekarno
bvTt'^ (ie rfiacht in handen had, ver-
'^aK hij alle afspraken en reeds enkele
van T (laarna maakte hij met geweld
dn Indonesië een eenheidsstaat. Op 17
"?".^™s 1950 proclameerde hij de Re-
.Pubkek Indonesia.
SCHUiHftUBBIRBED
Een deel der Ambonnezen nam dit
niet en proclameerde op 25 april 1950
de souvereine Republiek der Zuid-Mo
lukken (Republiek Maluku Selatan), die
zich dus wilde afscheiden van Indonesië
Soekarno beschouwde dit als opstand
en stuurde er een militaire expeditie
heen. Daar de Ambonnezen niet vol
doende bewapend waren en de troepen
van Soekarno ruimschoots over achter
gelaten en overgedragen Japanse en Ne
derlandse wapens beschikten, verloren
ze de strijd. Een deel der Ambonnezen
week uit naar Ceram, een groter berg
achtig en dun bevolkt eiland vlak in
de buurt en zette daar een guerillastrijd
voort, die echter weinig of niets meer
betekent.
Het overgrote deel van de Amboime-
zen en andere Zuid-Molukkers in to
taal 400.000 legde zich bij het Soekar-
no-regiem neer en voelde zich al spoe
dig echte Indonesiërs. Meerderen onder
hen, o.a. de protestantse dr. Leimena,
gingen loyaal met Soekarno meewerken
aan de nieuwe staat. Maar de militan
te Ambonnezen, die in het K.N.I.L. en
in overheidsdienst de Nederlanders ge
holpen hadden, kwamen nu in een on
mogelijke positie. Hun leven was in ge
vaar en daarom werden ze naar Neder
land geëvacueerd en in kampen onder
gebracht. Ze kunnen moeilijk in de Ne
derlandse samenleving worden opgeno
men, hebben last van het klimaat en
zijn verbitterd geworden, omdat ze hier
in het leger willen, doch dit door onze
regering niet wordt toegestaan. Een
klein deel van hen wil terug en nu en
dan gaat ook een groep naar Indonesië,
maar men weet niet, wat er met hen
gebeurt. Zij, die op de zwarte lijst van
Soekarno staan, blijven natuurlijk hier.
Het is wel heel tragisch, dat deze Am
bonnezen, die zo grote verdiensten heb
ben voor de Nederlandse zaak, nu dit
lot moeten ondergaan. Zij zijn de slacht
offers van de Indonesische revolutie,
zoals straks ook de Papoea's zullen wor
den.
Wat de Republiek der Zuid-Molukken
betreft, deze bestaat slechts op papier.
Haar huidige leiders dr. Nikyuluw en
ir. Manusama, maken hier wel propa
ganda ervoor en willen erkenning door
Nederland en de Verenigde Naties, maar
het is een hopeloze strijd. Ze worden
daarin geholpen door de organisatie
„Door de eeuwen trouw", waarmee me
nig vooraanstaand Nederlander sym
pathiseert. De naam van die bond is
ontleend aan het opschrift op een mo
nument, dat in 1947 op Ambon is ont
huld en dat een geschenk van Neder
land was aan Ambon als herinnering
aan de eeuwenlange lotsverbondenheid.
Toen in 1950 de troepen van Soekarno
kwamen, hebben ze dat monument ver
nield en nu staat er een Merdeka-ge-
denkteken! Zo vechten de Zuid-Moluk
kers nu al 12 jaar voor het zelfbeschik
kingsrecht, maar het is een uitzichtloze
strijd. Dat bleek ons ook uit een ge
sprek dat we onlangs met enkele Am
bonnezen hierover hadden. Ze kunnen
slechts hopen op de ineenstorting van
het Soekarno-regiem, maar het is de
vraag, of dat voor hen een gunstiger
situatie zou scheppen. Bovendien is
zulk een republiekje, dat uit een aantal
kleine eilanden bestaat, economisch on
bestaanbaar. Het gros van de Ambon
nezen in Indonesië is er zelfs tegen en
steunt de actie van Soekarno tegen N.-
Guinea! Het ziet er dus voor hen, die
nog hier verblijven, niet best uit. Maar
in ieder geval heeft Nederland de plicht
deze trouwe vrienden in hun moeilijke
positie alle steun te verlenen, die maar
enigszins mogelijk is.
EEN PRODUKT VAN DE SIKKENS-GROEP
MELKPROPAGANDA
In Amerika tracht men de bevolking
op allerlei wijzen te overtuigen van het
nut van regelmatig drinken van melk.
Dit deed een Amerikaanse boer de vol
gende suggestie uit de pen vloeien. Zou
mevrouw Kennedy in deze niet het
voorbeeld kunnen geven?
Wat betreft de kleding speelt zij nu
reeds een toonaangevende rol bij de
Amerikaanse vrouw. Waarom zou zij
ook niet richtingaangevend kunnen zijn
bij de samenstelling van het menu?
Wanneer de melkindustrie een „Jackie
milk shake" en een „Caroline cream"
zouden creëren, zouden de koeien zeker
alles in het werk moeten stellen om aan
de vraag naar melk te voldoen.
Gij Galilese mannen, wat staat gij
en ziet op naar de hemel? Deze Je
zus, die van u opgenomen is in de
hem,el, zal alzo komen, gelijkerwijs
gij Hem. naar de hemel hebt zien
heenvaren.
(Hand. 1 11)
Met verwondering en verbazing zijn
ongetwijfeld de discipelen vervuld, toen
zij Jezus Zich zagen losmaken van de
aarde en Hij voor hun ogen heenvoer
naar de hemel. Zij hebben Hem nage
staard totdat een wolk Hem wegnam
uit hun gezicht. En nog staren zij, als
een Engel Gods uit de hemel tot hen
neerdaalt en de woorden spreekt, die
wij nu met elkaar willen overdenken.
De- boodschap, die gebracht wordt, richt
onze aandacht op Zijn wederkomst. Hij
toch is wel ten hemel ingegaan, maar
niet om daar altoos te blijven. Nog een
maal komt Hij weder. De dag en de ure
daarvan zijn alleen aan God bekend.
Maar Hij heeft ons wel tekenen aan
gewezen, waarop wij moesten acht ge
ven en die ons bij het spoedige van Zijn
wederkomst zouden moeten bepalen.
Als wij die tekenen uit de Schrift na
gaan en tevens met ernst letten op de
tijden, waarin wij leven, dan kunnen
wij ons aan de gedachte niet onttrek
ken, dat alles in onze tijd erop wijst,
dat de dag van de Wederkomst des
Heeren niet ver meer is. De toenemen
de ontkerkelijking, de opkomst van de
goddeloze secten, het anti-christelijke
karakter van het in macht en invloed
steeds toenemende wereld-communis-
me, de angst onder de volken, en nog
zovele tekenen meer moeten ons ervan
overreden, dat Jezus dit alles heeft
doen voorzegd worden en zouden wij
ons dan niet bezig houden met de bood
schap van de Engel: Alzo komt Hij we
der?
Wat moet die wederkomst van Chris
tus voor ons betekenen? Onze Catechis
mus bepaalt er ons bij en vraagt dan:
Wat troost u de wederkomst des Hee
ren om te oordelen de levenden en de
doden? Hier wordt dus gezegd, dat die
wederkomst des Heeren ons zal moeten
troosten. Ja, gewis, maar voor alle
mensen is die wederkomst geen troost
rijke gedachte. Zal die wederkonast van
Christus voor ons een troost zijn, dan
zal dat antwoord, dat de onderwijzer
ons geeft ook door ons moeten verstaan
worden. Laten wij dan deze boodschap
van de engel met elkander eens over
wegen in jhet licht van de uitleg van
onze Heidelberger. Dan staat er zo na
drukkelijk: Dat ik in alle droefenis en
vervolging. Het deel van de gemeente
Gods op de aarde is door Jezus aldus
voorzegd: In de wereld zult gij ver
drukking hebben. Met de voortgang
van de tijd is te verwachten, dat deze
verdrukking en vervolging zich steeds
meer zullen doen gelden. Hoe dichter
het bij de eindtijd komt hoe zwaarder
de verdrukkingen zullen zijn. Wanneer
de anti-christ daar zal zijn, zal het een
boze tijd zijn. Maar ook in het leven
van de gelovigen zijn er zoveel ver
drukkingen en vervolgingen. Het behoe
ven niet altijd tijden van vervolging te
zijn om toch aan verdrukkingen te zijn
onderworpen. Gods kind heeft deze zo
nodig, want juist door de verdrukkin
gen zal de Heere het verlangen naar de
ze wederkomst levend houden in het
hart van de Zijnen.
Met opgerichte hoofde: De kerk zal
door de onderwijzing van de Geest van
God zich in de wegen der verdrukking
juist hierin geoefend zien om met een
opgericht hoofd uit te zien naar de
verlossing. Dit opgerichte hoofd is niet
een vrucht van een lichtvaardig en ijdel
spreken over verdrukking; want we
kunnen ons wellicht zo gemakkelijk uit
drukken over hoe wij ons behoren te
gedragen in de verdrukkingen, terwijl
er nog geen verdrukkingen zijn. Het is
een groot verschil om over een zaak
te spreken dan een zaak te beleven.
Er wordt in velerlei opzicht over din
gen gesproken, die wij niet verstaan.
Dan is het o zo gemakkelijk om te zien
en te beredeneren hoe het zou moeten.
Maar de praktijk der godzaligheid is
dikwijls anders. Wat kan de kerk niet
in de druk gebogen zijn en aan veler
lei vertwijfelingen onderworpen zijn.
Zouden Gods beloftenissen verder haar
vervulling missen? Waar is uw God op
Wien gij bouwdet en aan Wien ge uw
zaak vertrouwdet?
Dat opgerichte hoofd kan alleen maar
vrucht zijn van dat dierbare geloof,
waarvan dan de onderwijzer spreekt:
Even dezelfde, die zich ievoren om mij
nentwil voor het gericht Gods gestaan
heeft en al de vloek heeft gedragen.
Die, Die uit de hemel zal nederdalen
is Dezelfde, Die eenmaal geboren werd
in Bethlehems stal en Die aan het hout
des kruises gehangen heeft en Die aan
de eisen der gerechtigheid voldeed en
de vloek volkomen weggedragen heeft.
Is dat niet hetgeen, waarop het in be
trekking de wederkomst van Christus
voor ons aankomt, dat wij iets hebben
geleerd van dat „om mijnentwil". Hij,
Die gij hier door het geloof hebt leren
kennen als de schoonste van alle men
senkinderen en Die gij als uw pleitsbe-
slechter hebt leren kennen toen het ge
richt Gods zich ook in uw consciëntie
spande. Die toen u zo onuitsprekelijk
dierbaar werd als degene, in Wie God
voor u verzoening gevonden heeft. Die
is het ook, Die wederkomt. Neen, niet
een andere komt weder. Dezelfde ook.
Die tot uw rechtvaardiging uit de do
den opstond en voor u ten hemel voer.
Ja, hier hebt gij toch de waarde van
Zijn hemelvaart mogen inleven, toen
Ge Hem zaagt als degene, die aan Gods
rechterhand voor u bad en gedurig tus-
sentrad bij de Vader. Hij is er nog, op
dat Hij voor Zijn ganse gemeente plaats
bereiden zal in de hemel. Nu, Diezelfde
komt aanstonds om Zijn gemeente te
verlossen uit alle droefenis en verdruk
king. Daarom zij toch uw hoofd opge-
i'icht. Dat toch de Kerk des Heeren er
gelovig houvast aan verkrijgen mocht,
want dan kunt ge, zelfs in de nacht,
zingen, daar ge Hem verwacht. Dan
weet ge, dat Hij uw verdrukkers ver
brijzelen zal en al Zijne en uwe vijan
den voor eeuwig werpen in de verdoe
menis, maar u en al Zijn uitverkorenen
met Zich nemen in heerlijkheid. Want
daartoe zal Hij komen. Dan zal die gro
te scheiding zich ook zichtbaar voltrek
ken in het midden van allen, die geleefd
hebben. Dan stelt Hij de schapen aan
Zijn rechterhand en de bokken aan Zijn
linkerhand. Dan maakt Hij de schei
ding openbaar. Dan zal Hij Zich niet
vergissen, want al de Zijnen zijn van
Hem gekend en niet één zal er Hem
ontgaan. Zo alleen kan de wederkomst
van Christus Zijn gemeente een ver
troosting zijn.
Wanneer wij nu met dit woord tot
ons eigen hart komen om te onderzoe
ken hoe wij die dag van de verschij
ning van onze Heere Jezus Christus te
gemoet gaan, hoe noodzakelijk is het
dan, dat gij ook, mijn waarde lezer, on
derzoekt of Christus u niet vreemd is,
want alleen dan zal Zijn wederkomst
u tot trosot kunnen zijn. Voor hen, die
als vreemden van Hem, al is het ook
dat zij de waarheid zeggen te belijden,
die dag tegemoet gaan, zal het zo'n
ontzettende dag zijn. Maar voor dat
volk van God zal het zo'n grote en blij
de dag.
Rotterdam-C.
Ds. A. Vergunst.
Van zaterdag 2 juni v.m. 12 uur
t.m. 'maandag 4 juni v.m.. 9 uur
Middelharnis-Som-melsdijk:
Dienst heeft dokter Dogterom, telef.
2121, Sommelsdljk.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Dienst heeft dokter EIvé, tel. 01877-
262, Dirksland.
Oost-Flakkee:
Dienst heeft dokter de Man, telef.
01875-301, Nieuwe Tonge en dokter
Buth, tel. 01871-306, Den Bommel.
ZONDAGSDIENST' DIERENARTSEN
Dienst heeft de heer Teroluw, die
renarts te Middelharnls, tel. 2357.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 3 juni
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Phi-
lipsland en Oud Vossemeer dienst dok
ter L. D. A. Looijsen, tel. 01660-542,
Tholen en dokter Renes, tel, 400, Oud
Vossemeer.
VOOR BETER i*#
NAAR DE
MIDDELHflRNIS-TEL:Z328
HUWBARE LEEFTIJD
In de Australische staat Victoria mag
men beneden de leeftijd van 21 jaar
trouwen, als de ouders daartoe toe
stemming geven. In de afgelopen twaalf
maanden zijn in Australië vijf meisjes
van dertien jaar, dertig van veertien
jaar en driehonderdeenendertig van
vijftien jaar getrouwd. De jongste brui
degom van het afgelopen jaar was vijf
tien. (Elsevier)
De verkiezingen voor de gemeenteraden 1962 liggen weer achter dk rug. Wat
de uitslagen voor de gemeenten op Goeree-Overflakkee betreft, hebhen geen
grote verschuivingen plaats gehad, althans wat betreft verschuivingen van
rechts naar links, daar de rlerhoudingen overal eender zijn gebleven. Dat wil
niet zeggen, dat er zo hier en daar geen verrassingen uit de stembus zijn geko
men; nieuwe groepen hebben zich aangediend, die geen kans maakten waar
door een stemmenverschuiving plaats greep en het wel voorkwam, dat daar
door een tiepaalde partij van de restanten een zetel meer verkreeg.
De grootste zetelwinst was dit keer voor de Staatkundig Gereformleerde Partij,
die 4 zetels wem, n.l. één te Ouddorp, één te Middelharnis, één te Sommelsdljk
en één te Ooltgensplaat.
De Partij van de Arbeid ging twee zetels vooruit, n.l. één te Nieuwe Tonge
en één te Ooltgensplaat. In stemiaenaantal boekte deze partij hier en daar ook
enige winst, zodat er een zwenking naar links te constateren valt.
De V.V.D. was de verliezer; te Ooltgensplaat en te Stellendam moest deze par
tij de enige zetel laten vallen en kwam men er zelfs niet met drie kwart van
de kiesdeler. Te Ooltgensplaat scheelde het slechts 2Vi stem.
Wij geven hieronder van iedere plaats de uitslag met vergelijkende cijfers van
de vierkiezing 1958, die we tussen haakjes hebben geplaatst. Ook hebben we
de percentages van iedere groep afgedrukt, en ter verduidelijking hier en
daar een toelichting gegeven.
MIDDELHARNIS
Uitgebracht 2842 geldige stemmen
(2868. A.R. 819 st., 2 zetels (4); P. v. d.
Arbeid 822 st., 3 zetels. (756 st. 3 z.)
V.V.D. 475 St., 2 zetels. (558 st., 2 z.)
S.G.P. 666 St., 3 z. (2). Kiesdeler 258.
De winst was hier dus voor de S.G.P.,
aan wie de A.R. een zetel moest af
staan. Bij de vorige verkiezing in 1958
zijn de A.R. en de S.G.P. op een geza
menlijke lijst uitgekomen en behaalden
toen 1544 stemmen. Thans kwamen de
A.R. en de C.H. op één lijst voor. Bij de
verdeling had de V.V.D. met één zetel
het grootste overschot, daarna de S.G.P.
Beide partijen kregen dus een zetel.
Middelharnis is rechts gebleven, hoe-
^!^!^^^^S^S^i^S5S^!£!^^5S\S5£ïSi5i55S\S^J;5iS\5^J£!^!^^^Si£5S;5N5;5i5!5i5i55555i5;'5;^^
Glorieus is Hij naar 't Huis Zijns Vaders opgevaren
voor d' ogen van Zijn jong'ren, op Bethanie's berg bijeen,
waar zij, nog in verwond'ring, naar de hemel staren.
Maar 's Meesters troostwoord klonk: „Ik laat u niet alleen!"
Lichamelijk is Hij thans van Zijn discipelen gescheiden.
Zijn heerlijk Midd'laarswerk op aarde is volbracht.
Aan 's Vaders rechterhand gaat HÜj hen plaats bereiden
en allen, die Hij trok vanuit de duistere zondennacht.
Maar aan Zijn kerk op aarde heeft Hij 't bevel gelaten
als Gods getuigen moedig in de strijd te staan.
Hij zal hen als Koning nimmermeer verlaten,
maar hen. eens in Zijn volle heerlijkheid doen binnengaan.
Nog komt Zijn nodiging tot blank en zwarte en bruine volken
tot Hem te vluchten, nu nog 't licht van Zijn genade blinkt,
eer Hij als Rechter weer zal komen op des hemels wolken
en op des H'eeren woord de Godsbazuin van 't oordeel klinkt.
L. Kats
^^S^^^5o^£^3ïS>S>S5^So>S^i>^^SNSï:^^&s5^i>,3^5**3'0>j>s30\DN^^ösDs^^
wel er toch steeds meer een zwenking
naar links valt te bespeuren. De P.v.d.A
ging in stemmenaantal vooruit; de
V.V.D. kwam van 558 op 475 stemmen
en liep dus met 83 stemmen terug.
De percentages zijn als volgt: A.R.
28.8. S.G.P. 23.5. In 1958 gezamenlijk
53.8. P.v.d.A. 31 (26.8) V.V.D. 16.8 (19.4).
Voor de A.R. zullen zitting nemen M.
K. V. Eek, P. de Jong en P. Tieleman;
voor de P.v.d.A. L. v. d. Waal, K. J.
Kleingeld en mevr. E. W. van Gronin-
gen-de Bonte; voor de V.V.D. M. H.
Koese en P. A. van den Berge; voor de
S.G.P. N. H. Beversluis, KI. v. d. Ket
terij, Iz. V. d. Slik.
SOMMELSDIJK
Uitgebracht 2037 geldige stemmen,
(2067) A.R.-C.H. 736 st. 4 zetels; (729 st.
4 z.); P.v.d.A. 633 st. 3 z. (592 st. 3 z.);
S.G.P. 457 st. 3 z. (461 st. 2 z.) V.V.D. 211
st. 1 z. (258 st. 2 z.) Kiesdeler 185.
De verhouding die eerst 6 rechts en
5 links was is nu 7 rechts en 4 links
geworden, doordat de S.G.P. én zetel
won en de V.V.D. er één verloor. Voor
de S.G.P. deed zich het merkwaardige
verschijnsel voor, dat met 4 stemmen
minder dan in 1958 een restzetel werd
verkregen. De P.v.d.A. had 3 zetels met
een overschot van 78 st. en de S.G.P.
2 zetels met een overschot van 87. Vol
gens de kieswet geldt bij de eerste ver
deling voor gemeenten met minder dan
20.000 inwoners, dat de betreffende par
tij die het grootste overschot heeft dit
ook wordt toebedeeld, waardoor de S.
G.P. de derde zetel verkreeg. De V.V.D.
liep in stemmen-aantal terug van 285
op 211 stemmen waarbij de tweede ze
tel werd verloren.
De percentages zijn als volgt: A.R.
36.1 (35.3); S.G.P. 22.4 (22.3); P.v.d.A.
31.1 (28.6); V.V.D. 10.4 (13.8).
Voor de A.R. zullen zitting nemen: C.
Edewaard, A. Knape; A. Peeks tok en
J. J. de Wit. De heer J. H. Dijkers heeft
zich, wegens gevorderde leeftijd niet
meer beschikbaar gesteld en komt dus
in de e.v. zittingsperiode niet meer te
rug.
Voor de P.v.d.A.: D. Hoogzand; T.
Koote en H. v. d. Veer; Voor de S.G.P.
J. Ie Comte, J. P. C. van Zielst en P.
Grinwis, welke laatste dus in Sept. a.s.
zijn intrede in de raad zal doen.
Voor de V.V.D.: J. B. Mijs.
DIEKSLAND
Uitgebracht 1669 geldige stemmen
(1691). V.V.D. 209 st. 1 zetel (261 st. 1 z.);
P.v.d.A. 506 St., 2 z. (452 st. 2 z.); S.G.P.
473 st. 2 z. (445 st., 2 z.); A.R. 481 st. 2 z.
(533 St., 2 z.) Kiesdeler 2383/7.
Wat de zetelverdeling betreft is deze
gelijk gebleven. De V.V.D. liep in stem
menaantal achteruit en kwam er met
een restzetel. De P.vd.A. won 54 stem
men en de S.G.P. 28. De A.R. liep terug
van 533 op 481, dus met 52 stemmen.
Per abuis is de lijst van de A.R. naam
loos opgegeven en stond daarom no. 4
De percentages zijn als volgt: A.R.
28.8 (31.5); S.G.P. 28.4 (26.3); P.v.d.A. 30.3
(26.7); V.V.D. 12.5 (15.5).
Dezelfde raadsleden komen terug, be
halve voor de V.V.D., daar de heer Roon
zich niet meer herkiesbaar heeft ge
steld.
Voor de V.V.D. neemt nu zitting L.
M. Brooshooft; P.v.d.A.: T. v. Prooijen
en M. de Bonte; S.G.P.: G. van 't Ge
loof en C. van Es; A.R: B. M. Zoeteman
en J. H. Bestman.
HERKINGEN
Te Herkingen hebben zich slechts 2
partijen aangediend, n.l. de Chr. Nat.
Partij en de S.G.P. In 1958 deed de
P.v.d.A. een poging en behaalde toen
slechts 54 stemmen zonder zetel.
Uitgebracht zijn 538 geldige stemmen
(542) kiesdeler 76''/7.
De Chr. Nat. Partij behaalde 309 st.,
4 zetels; (282 st., 4 z.); S.G.P. 229 st., 3
zetels (206 st. 3 z.) De verhouding is dus
precies hetzelfde gebleven. De percen
tages zijn S.G.P. 42,6; Chr. Nat. Partij
57,4.
Voor de Chr. Nat. Partij nemen de
zelfde personen zitting, n.l. Jan Wit
vliet; L. V. d. Wende en A. Hogerwerf;
voor de S.G.P. J. C. Kalle, A. Doorn
hein en J. Struijk. De laatste komt in
de plaats van dhr. M. de Geus (wet
houder) die zich meer beschikbaar stel
de.
(Vervolg pag. 2 Ie kolom)
Speciaal in het opmaken van
B. d. VEEB
Telefoon 26S2 Westdqk 86
MIDDELHARNIS