folklore Middelhamis moei voorzieningen treffen aan de kom van de binnenfiaven O XFO R FlakI Boe] 3cinderhoekje Voor beter bruidswerk Biaaz. a i^ Dempen van de kom wordt niet wenselijk geacht Verkeerssituatie zal drastisch worden verbeterd Kiekje uit begin van deze eeuw van het oude Vingerling en TAAL 2 Wie voor f. 8675- de WEGLIGGING van een sportwagen wil combineren met het COMFORT van een grote auto, moet eens een PROEFRIT maken in de NIEUWE Fa. CAMPFENS naar Bloemenmagazijn B. VISKIL parein CO-O! u Oe „lIIiANDlN-NIBUWS" Vrijdag 11 mei In de 'heden vrijdagavond te houden gemeenteraadsvergadering te Middelhar- nis komt een belangrijk voorstel aan de orde, n.l. het op korte termijn treffen van voorzieningen aan de kom van de binnenhaven en het aanbrengen van verbeteringen in verband met de moeilijke verkeerssituatie aldaar. Het dem pen van de havenkom vi^ordt om verschillende redenen niet wenselijk geacht. Het voorstel is de leden in een breedvoerig prea-advies van b. en w. toege licht, wat we hieronder in zijn geheel laten volgen. De directeur van de technische dienst heeft b. en w. reeds in 1957 rapport uit gebracht omtrent de slechte toestand van een gedeelte van de muren rond de kom van de binnenhaven. Dit rap port heeft niet tot ingrijpende voorzie ningen geleid. Deze voorzieningen bleven achterwe ge, omdat de financiële positie van de gemeente het niet toeliet belangrijke bedragen voor herstel uit te trekken. Een gelukkige omstandigheid was, dat ongeveer tezelfdertijd de verbreding en verbetering van het tracé Molenweg- Rottenburgseweg tot stand kwam. Hierdoor was het mogelijk het zware verkeer buiten de bebouwde kom om te leiden. Tevens konden deze wegen gebruikt worden voor het doorgaande verkeer. In de laatste jaren leek het, dat door de sterk verminderde verkeersbelasting de buitenwaarts gerichte beweging der muren tot staan was gekomen. Kort geleden viel echter uit het voegwerk van het straatwerk te konstateren, dat er beweging was in de kademuren rond een groot deel van de kom. Daarna zijn er in de muurgedeelten, voornamelijk in de omgeving van de polderuitlaat, ernstige scheuren gekomen. Naar ons oordeel is thans een ern stige situatie ontstaan, welke direct ge vaar kan opleveren. Met spoed zullen maatregelen getroffen dienen te wor den. De toestand van de muren rond de kom is verschillend. De- muur aan de zijde van het pand van Nlpius en aan de kant van het pand van Wijnhoff is het slechtste. De muur langs het Vin- gerling is nog in redelijke staat. Nu in verband met de toestand van de muren belangrijke werkzaamheden zullen moeten worden uitgevoerd, is het noodzakelijk dit zodanig te doen, dat te vens een verbetering van de verkeers situatie ter plaatse tot stand'wordt ge bracht. Reeds meermalen is ook in de raad de vraag naar voren gekomen, of het niet het beste zou zijn de havenkom te dempen. Na ampele overweging me nen wij, dat hiertoe niet moet worden overgegaan. De havenkom met de be bouwing daaromheen vormt als geheel een fraai en uniek dorpsbeeld. Dit moet in stand gehouden worden. Wij weten, dat er over de havenkom klachten zijn. Er is van tijd tot tijd stankoverlast. In hoofdzaak is dit een gevolg van het feit, dat de riolering van de gemeen te vlak nabij de bebouwde kom in de haven uitmondt. Binnen enkele jaren zal dit anders zijn. Dan zal de riolering zowel van Sommelsdijk als van deze gemeente een rechtstreekse uitlaat krijgen naar het Haringvliet. Als tweede bezwaar wordt gevoeld, dat de wegen rond de kom onvoldoende ruimte geven voor het ver keer. Bij de vernieuwing van de wan den kan hierin voorzien worden door deze nieuwe te maken wanden meer naar binnen aan te brengen. De thans bestaande bezwaren zullen dus in de nabije toekomst ondervan gen worden. Demping van de kom zal voorts, naar wij zeker weten op zeer grote tegenstand stuiten van die instel lingen en verenigingen, welke zich ten doel hebben gesteld het oude stads- en dorpsschoon te handhaven. Reeds in 1955 heelt het bestuur van de Bond Heemschut zich tot ons gewend. Deze bond had vernomen, dat een demping van de kom in overweging was geno men. Aan de gezonden brief, ontlenen wij het volgende: „Het Bestuur is van mening,-dat deze demping om verschillende re denen te betreuren zou zijn, en het neemt de vrijheid, Uw College van zijn overwegingen in kennis te stel len. De oude vestigingen op het eiland Flakkee zijn merkwaardigerwijs alle volgens een vast patroon aangelegd. Dit patroon bestaat uit een Voor straat, aan de ene zijde afgesloten door de kerk, aan de andere zijde door de dijk, welke meestal haaks op de Voorstraat is gericht. Over de dijk treft men dan de haven aan, eindi gend in de zwaaikom, waarlangs de Kaai. Van dit type is Middelharnis tot de fraaiste vorm ontwikkeld: rond om de kerk is een volledige kerkring gegroeid, terwijl de zwaaikom is om geven door een bebouwing van enigs zins stedelijk karakter. Hierdoor zijn de beide gedeelten van het dorp, dat binnen, en dat buiten de dijk, tot een karakteristieke vorm gekozen. Het zou daarom te betreuren zijn, indien juist in dit zo gaaf ontwik kelde geheel, het meeste karakteris tieke element: de zwaaikom, zou worden gedempt. De bebouwing wel ke men thans langs de zwaaikom aan treft is, hoewel enigszins stedelijk van karakter, toch niet van zodanige al lure, dat zij zou harmoniëren met de vrij grote plein-vlakte, welke na demping zal ontstaan. Hieraan is weinig te doen, zelfs een uitstekend uitgevolerde beplanting '/zal wel!ni|j verbetering kunnen brengen in de disharmonie, welke zal ontstaan tus sen de plein-ruimte en de lage be bouwing". „Resumerend zou het Bestuur Uw College- gaarne het volgende advies willen voorleggen. Indien men zou kunnen besluiten, de zwaaikom te behouden, zou voor het verkeer te land wellicht een gun stige oplossing kunnen worden be reikt, indien de zuidelijke kademuur iets naar het Noorden wordt ge bracht, en tevens de Zuid-West- en de Zuid-Oost-Hoek van de haven iets wordt afgerond." Met deze motivering kunnen b. en w. zich in het algemeen verenigen. Deze motivering is van een dergelijk ge wicht, dat zij zeker mede een belangrij ke rol zal spelen bij de door het colle ge van gedeputeerde staten te nemen beslissing ten aanzien van de goedkeu ring van het beschikbaar te stellen kre diet. Voorts is het niet denkbeeldig, dat een beslissing om tot demping van de kom over te gaan in strijd zal wor den geacht met het gemeentebelang. In dat geval kan vernietiging van de beslissing bij Koninklijk Besluit vol gen. Zeker is het, dat van de thans zich voordoende noodzaak om belangrijke werkzaamheden aan de kom te verrich ten gebruik moet worden gemaakt om de verkeerssituatie rond deze kom dras tisch te verbeteren. Hieronder volgt een overzicht vari'de mogelijkheden, welke bij de voorberei ding van dit voorstel in de overwegin gen zijn betrokken. Plan A De havenwanden worden vernieuwd doch blijven, met uitzondering van de westelijke wand, welke een paar meter naar binnen wordt geplaatst, ongeveer ter plaatse, waar zij nu staan. Op het smalste punt van de haven, n.l. van Spuistraat tot Vingerling, wordt een brug gemaakt. In verband met de be bouwing ter plaatse kunnen geen op ritten worden gemaakt. Hierdoor zal de brug een te geringe doorvaarthoogte krijgen. Teneinde de kom totgankelijk te houden zal er dus een beweegbare brug nodig zijn. Dit achten wij een be zwaar. Bij het tot stand brengen van deze brug zou het mogelijk zijn één richtingsverkeer langs beide zijden van de kom in te voeren. Uitvoering van dit plan is naar ons gevoel niet aantrekkelijk, omdat: 1. een beweegbare brug moet wor den gebouwd; 2. er jaarlijks kosten zullen zijn voor het bedienen, van deze brug; 3. de brug het totale beeld van de haven met kom zal verstoren; 4. naast de vernieuwing van de wanden van de kom aan de zijde van de panden van Nipius en Wijnhoff te vens belangrijke voorzieningen, in ver band met het dan toelaten van alle verkeer ter plaatse, getroffen zullen moeten worden aan de havenwand aan de zijde van het Vingerling. 5. de bestaande weg bij het pand van Nipius slechts in geringe mate ver breed wordt. Plan B. Dit plan houdt in het dempen van de kom. Zoals reeds hierboven uiteen gezet, menen wij, dat deze demping achterwege moet blijven. Bij demping zal de uitwateringskoker van de pol der het Oudeland van Middelharnis verlengd moeten worden. Op het te dempen deel kan een plein en/of plant soen aangelegd worden. Demping houdt naar ons gevoel een ernstig risico in. Een wijziging wordt aangebracht in de waterstand ter plaatse. Het kan niet anders of de rond de kom staande bebouwing zal hier van gevolgen ondervinden. Scheurin- Op deze oude foto ziet men een gedeelte van de oude karakteristieke huisjes aan het Vingerling die nog altijd in contact zijn gebleven. Het is het fraai ste oudste gedeelte van Middelharnis. Er liggen twee sloepen langs de kant, die men bezig is te provianderen. 2e serie nr. 70 De „stad" Goedereede De 7e mei 1312 kreeg Goedereede van Gerard van Voome, burggraaf van Zee land, het stadsrecht. Ik heb in een paar oude boeken, o.a. de Beschrijving van het eiland Westvoorne, uitgegeven bij G. Jongejan in 1823 en de Beschrij ving van het eiland Goedereede en Overflakkee door dominee Boers in 1843 een en ander gelezen, dat de lezers van ditblad zal interesseren voor zover het hun onbekend is. Zijn deze beide boe ken al in het Streekmuseum? Maar dan toch zeker wel dat van J. van der Waal en P. O. Vervoorn, waarvan de tweede druk in 1896 bij Beekhoven verschenen is. Alle putten uit de in 1680 uitgegeven Beschrijving van Goedereede en zijn Beschrijving van hoge watervloeden door H. van Dam. Van de oudste geschiedenis weten we niets. Eens is hier alles water geweest. Maar ook heeft hier veel meer land gelegen. Toen was Westvoorne (Goe dereede) nog verbonden met Oostvoor- ne. Men verhaalt dat een bode, de Mechelaar, vrachtrijder was van Goe dereede naar Oostvoorne. De duinenrij zette zich toen voort langs de zee. Een oude legende, die ik als jongen al hoor de vertellen, zegt dat een schaapherder een geul groef, die door de zee lang zaam verwijd is en tot een doorbraak geleid heeft. Waarschijnlijk heeft een hoge vloed bij noordwesterstorm de scheiding gemaakt. Zeker is, dat er een stad gelegen heeft buiten de Goereese duinen. In een oude kroniek van P. J. Twisch lezen we, dat bij Goeree in de zomer van 1618 een oud stadje ontdekt is, dat honderden jaren met zand over dekt is geweest. Men vond er de funda menten van grote huizen en grote stra ten. Er zijn daar allerlei antiquiteiten gevonden en oude munten uit de Ro meinse tijd, ook een doodkist, waarin de beenderen van een mens lagen. Van Dam verhaalt, dat hij in 1681 de plaats de Oude Wereld genaamd, bezocht heeft hij vond er o.a. een oude urn, veel ko- perwerk, allerlei snuisterijen en mun ten. Ook lagen er toijna geheel vergane 'bomen, allemaal naar het zuidoosten- liggend, wat op noordwesterstorm wijst. Daar is ook de oude horen gevonden, die in de vorige eeuw nog door de nacht wakers gebruikt werd en bewaard wordt in het raadhuis van Goedereede. Hij is van een metaal, dat door de Ro meinen gebruikt en door hen van hoger waarde dan goud geschat werd. Wat weten we van de oudste bewo ners? Toen de duinenrij nog intact was, hebben hier zeker mensen gewoond. De oude vazen, potten, enz. die voor de dag zijn gekomen bij de verkaveling van de polder „den Ouden Oostdijk" van enkele jaren geleden, wijzen daar wel op. Stellig zit daar nog meer in de grond Is na de doorbraak hier alles overspoeld We weten het niet. De Romeinse schrij ver Plinius verhaalt, dat de inwoners dezer landen heuvels of terpen opwier pen, die boven de hoogste vloeden uit staken. Zo'n heuvel ligt nog bij Ouddorp waarop de Heer van.Voome het kas teel „Spreeuwenstein" heeft gebouwd. Wanneer is men 'begonnen met het leg gen van dijken. De oudste polder is waarschijnlijk hetoudeland van Diepen horst. We weten niet, wanneer hij is ingedijkt, maar in de beschrijving van de hoge watervloeden door Van Dam lezen we, dathijinll70 is ondergelopen. De polder „de ouden Oostdijk" is ook heel oud, hoe oud is onbekend, maar volgens Van Dam is Goedereede ge bouwd op de buitendijk van deze polder en was deze plaats al in de 11e eeuw bekend. In 1680 schreef Van Dam: Als men d' oude schrift en boecken Gaet doorsoecken, Blijckt van Goereees outheidt bloot, Dat m' voor zes mael hondert jaren 'Hier sagh vaeren, Vele scheepen klijn en groot. Hieruit blijkt, dat reeds in de elfde eeuw Goedereede een vrij aanzienlijke plaats was met een drukke scheepsvaart Als we nagaan, wanneer de verschil lende polders rondom Goedereede be dijkt zijn, dan zien we, dat het geheel aan 't water lag. De Plas werd ingedijkt in 1546 in- nundeerde in 1551 en is in 1555 opnieuw bedijkt. Oud-Westerloo werd ingepolderd in 1590, de Nieuwe Oostdijk in 1593, Nieuw Westerloo in 1611, de Rooklaas Plaat in 1621, Altona vroeger een gedeelte van de oude stadsgracht, in 1631, de Grote en de kleine Zuiderpolder in 1653 en de Bokkepolder eerst in 1803. gen en verzakkingen zijn zeker niet uitgesloten. Ten einde dit te voorko men, zullen bijzondere voorzieningen getroffen moeten worden. De koker van de polder moet over een lengte van plm. 60 meter worden verlengd. Op grond van de gesteldheid van de bodem zal deze nieuw te leggen koker moeten worden onderheid. Voor de weggedeelten boven de ge dempte haven zullen naar alle waar schijnlijkheid ook extra werkzaamhe den moeten worden uitgevoerd, daar de ondergrond gedeeltelijk niet door damplanken of dergelijke op zijn plaats wordt gehouden. Plan C. Dit plan omvat het handhaven van de havenkom en het verbreden van een gedeelte van de kade. De kadewand aan de zijde van het Vingerling blijft in stand en wordt slechts, waar nodig 'hersteld. De wanden aan de zijde van de panden van Nipius en van Wijnhoff worden geheel vernieuwd en meer naar binnen geplaatst. Aan de zijde van de Spuistraat blijft de situatie, zoals zij nu is, gehandhaafd, behoudens een ver breding van de ingang van de straat aan de zuidzijde. De nieuwe wanden zullen worden gemaakt door het slaan van betonnen damwanden. Voor deze damwand zal metselwerk, zomogelijk oude steen, worden aange bracht. De uitvoering van dit plan sluit in hoofdzaak aan bij de suggestie in dertijd door de Bond Heemschut ge daan. De 'havenkom blijft behouden, terwijl tevens een afdoende verkeers- oplossing tot stand wordt gebracht. Door de verbreding van de weg aan de westzijde van de kom kan het stop licht ter plaatse verdwijnen. Hierdoor komt tevens oen betere verbinding met het Spuiplein tot stand. Dit plein kan dan gaan dienen als parkeerplaats. Ten einde dit plein hiervoor volledig ge schikt te maken, zullen voorzieningen nodig zijn. Zo spoedig mogelijk zullen wij hieromtrent een plan aan u voor leggen. Uitvoering van het plan C zal tot gevolg hebben, dat alle verkeer weer ter plaatse /kan worden toegelaten. Slechts blijft er een versmalling bij de 'hoek van de Spuistraat. In de toe komst zal het m ogelijk zijn 'hierin ver betering te brengen door aankoop en amovering van enkele panden ter plaat se. Uitvoering van dit plan heeft naast het behoud van de havenkom nog het voordeel, dat de zijde van het Vinger ling ongewijzigd kan blijven. Door de verbreding van de Kade aan de zuid en westzijde kan een ruim trottoir wor den gemaakt. In dit trottoir kunnen enige bomen worden geplant en een paar banken worden aangebracht. Van daar zal men een prachtige gezicht over de haven hebben. Na de afdamming van het Haring vliet zal het watertoerisme in deze om geving sterk toenemen. De havenkom zal voor dit toerisme zeer aantrekkelijk en van groot belang zijn. Met de jach ten zal men tot in het centrum van het dorp kunnen varen. Men zal daar lig plaats kunnen innemen en zijn inkopen kunnen doen. Ook op grond hiervan zal behoud van de havenkom gewenst zijn. Met de uitvoering van de plannen zal naar raming gemoeid zijn: Plan A f 435.000 Plan B 241.700 Plan C 172.000 Uitvoering van plan C, zal naast de andere voordelen, welke dit plan geeft, een belangrijk lagere investering ver gen dan het totstandbrengen van de voorzieningen volgens plan A of B, waarom voorgesteld wordt plan C uit te voeren en daarvoor een krediet be schikbaar te stellen van 172.000,—. Tot in het midden van de vorige eeuw was het eiland West-Voorne van Over flakkee gescheiden door de Scharrezee en den Hals, waarin platen en gorzen lagen, waarmee men bij laagwater met paard en wagen of te voet de overkant kon bereiken. In 1751 werden beide eilanden verbonden door de Statendam. De aanwassen groeiden toen snel en in 1765 konden de Staten van Holland land ter bedijking uitgeven. In 1769 werd de Adrianapolder ingedijkt, in 1780 de Eendrachtspolder en in 1803 de Halspolder en de Scharrezeepolder. De naam Goedereede spreekt voor zich zelf het was de plaats, waar de schepen een veilige ankerplaats vonden. De oudste bewoners waren hoofdzake lijk vissers en kooplieden. Zeker is, dat ze reeds in 1152 van de graven van Hol land verschillende voorrechten gekre gen hebben. Ook schijnt het, dat Goede reede vóór 1248 een afzonderlijk graaf schap is geweest. Onder Graaf Willem II, de vader van Floris V, schijnt de Goereese graaf de Bisschop van Utrecht verongelukt te hebben. Deze diende een klacht in, de graaf van Goeree werd ge vangen genomen en van zijn waardig heid beroofd. Volgens overlevering is de eerste sluis ter uitwatering van de polder den Ouden Oostdijk gelegd aan de zuidoost kant; hier zouden de eerste vissers zich gevestigd hebben en zij zouden dus als de stichters der plaats Goedereede te beschouwen zijn. Ze visten toen met kleine scheepjes, slabbers geheten. In 1493 bouwde men grotere, de vishoe- ker schepen, waarmee men langere rei zen kon doen. Van toen af werd de vis in tonnen gelegd en gezouten. Van Dam en anderen beweren dat de Goereese vissers de eersten geweest zijn, die ha ring en ka'beljauw in tonnen inzoutten en overal heen stuurden tot buiten Ne derland. Toen was het al een bekende stad. Volgens een brief van Hugo de Groot aan zijn broer in 1640 heeft de geleerde bij een Arabisch schrijver, die in 1140 leefde, dat men toen al van Goedereede naar Brittanje voer. Van Dam deelt ons ook nog mee, dat met verscheidene koopvaardijschepen in 1503 van Goedereede handel werd gedreven op Engeland, Frankrijk, de Oostzee, Noorwegen, e.a. en dat het op het einde der 15de eeuw een zeer bloeiende en volkrijke handelsstad was. Dat deze bloei al een paar eeuwen aan de gang was, getuigen de vele stadskeuren, o.a. die van 1312, 1330 en 1331, waarin aan Beste joniffens en meisjes! Zoals jullie weten, ben ik de vorige week niet klaar gekomen met het be antwoorden van de „oude brieven". On dertussen is erw eer een nieuwe stapel bijgekomen. Het spreekt vanzelf, dat ik de kinderen niet te lang mag laten wachten, zodat ik v/el genoodzaakt ben om de beantwoording een beetje te be korten. Dat gaat niet altijd even goed, want soms moet ik heel wat woorden gebruiken. Ik kan de antwoorden niet allemaal evengroot maken; dat spreekt vanzelf. Dus geen gemopper in het ver volg. Dat is afgesproken. En nu het nieuwe raadsel. MEI-RAADSEL 2 Het geheel bestaat uit 30 letters en heeft te maken met de meimaand. Al de vragen en antwoorden kunnen jullie vinden in het Hooglied van Salomo. Beste Thea, Hier is dan 't gevraagde versje. Knip 't maar uit en plak 't maar in. Al is 't maar een krantenknipsel Toch is 't zeker naar je zin. Eerst geschreven op 't papier. Dan gedrukt, en nu staat 't hier. Plaatjes plak j' aan d' andere kant. 't Is van Oom Ko uit de krant. Mei 1962 Oom Ko. 'Oude van dagen. Ik begrijp het: ik moest voor u eigenlijk moeilijker raad sels plaatsen, maaru weet, ik schrijf voor de kinderen en die kunnen die moeilijke raadsels geen baas. De. le vensraadsels zouden echter zo gemakke lijk voor u moeten zijn als die uit het kinderhoekje. Dan was er geen vuiltje aan de lucht, maar dan was ook ons af hankelijk leven weg. Nellie K. Middelharnis. Haast twee grote kanten vol geschreven; dat is de moeite! Kun je begrijpen dat er kin deren zijn, die niet weten wat ze me vertellen moeten? Beijke den B. Herkingen. Dat zal best leuk geweest zijn in Barneveld. Wist je wel dat die mevrouw een dorpsgenote van me geweest is? Al de cijfers boven de zes! Dat is prachtig. Hennie J. Dirksland. Je zus verjaart op dezelfde dag als mijn vrouw, dus dat is voor mij een bekende datum. Ik heb ze op de zendingsdag niet gezien; ik ken ze niet ook, en er waren zoveel mensen Zou je moeder vroeger voor gehoor zaamheid ook zo'n mooi cijfer gehad -29—26—6—12 ■28—s—12—2— SERIES VI 1. Want zie, de 10- is voorbij, de 23- 16815 is over. 2. De 18—28—21—16—26—ij—13 ge maakt. 3. De stem der tortelduif wordt 16 14—24—5—11—12—30 in ons land. 4. Laten wij ons vroeg 22—23—7—28— k179 naar de wijnbergen, laat ons zien of de wijnstok 32722 251926, de jonge druifjes zich 11—23—20—29—13—5—8—21 Dit raadsel werd door niemand inge zonden, j I BRIEVEN Lenie V. Middelharnis. Nu is er weer al een brief van je; daar krijg je in 't vervolg wel een antwoord op. Je hoop te dat de oplossingen goed mochten zijn Heb je goed gekeken naar de oplossin gen in de krant? Sjaan en Annie van L. Dirksland. Eigenlijk moest ik Annie voorop zetten want die heeft er het meeste werk aan gedaan. Hartelijk welkom, Annie! Is me dat een wachten op antwoord, hè? Mis schien schrijf je me niet meer. Je weet wel 'hoe je een brief moet aanpakken! Het rapport van Sjaan is best. Hoe is het met moeder? EUy V. Middelharnis. Ik neem je het niet kwalijk dat je wat laat was, maar dan moet jij me het ook niet kwalijk nemen als je zo laat een antwoord krijgt Dat spreken we af, hè? Dan blijven we goede vrienden. Hu&o de G. Herkingen. Is je vader niet een beetje trots op dat nieuwe pa viljoen? Hïj zal heel wat stenen wegge legd 'hebben! Je dacht bepaald dat ik je was vergeten; is het zo niet? Han V. Middelharnis. Heb je die nieuwe meester nog? Die zal niet be paald jong m.eer zijn, denk ik. Maar als hij het dan maar is voor de kinderen; wat zeg jij daarvan! Emmy D. Herkingen. Maar kind, je hebt bijna een bladzij nodig om je pre sentjes op te noemen! Jij staat bij allen in een goed blaadje, geloof ik. Ben je al aan 't 'borduren geweest aan dat kap- manteltje? Thea N. Dirksland. lot 61 pk. opgevoerd vermogen, extra ge. luidsdemper, vergrote wielbasis, verbreed vvieispoor, vergrote achterbank, leren be-, kleding, verlaagde lijn en 14 andere ver beteringen. 12 maanden fabrieksgarantie, AUTOMOBIELBEDRIJF Middelharnis Telefoon 27 70 Goedereede verschillende stadsrechten len verrees dan de muur, een werk van verleend zijn. Oorspronkelijk waren de landsheren de overheden, die alle za ken in handen hadden: toestuur, recht spraak, handel, enz. Maar langzamer hand gaven ze een deel hunner rechten aan de plaatselijke, door hen zelf 'be noemde 'bestuurders: de stadsrechten gaven aan de steden een eigen bestuur Schout en schepenen werden zelfstan diger en naast hen kwamen de vroed schappen, waarin de voornaamste inge zetenen werden opgenomen. Het stads recht van Middelburg dateert van 1217, dat van Dordrecht van 1220, dat van Amsterdam eerst van 1300. De steden zijn ontstaan uit handels knooppunten aan zee en langs de ri vieren of uit plattelandsnederzettingen. Kwamen de bewoners van zo'n centrum tot enige welvaart, dan gingen ze be hoefte voelen aan bescherming tegen aanvallen van buiten of van de land heer op wiens grond de stad stond en die dus alle recht in handen had. Van daar ommuring en stadsrecht. Het stadsrecht. Het stadsrecht kwam in zijn grondvorm neer op een afstand doen of inperking van de souvereiniteit van de'heer en werd dan ook gewoonlijk af gedwongen of bij geldnood van de heer gekocht. Men begon de omtuining van de stad met het graven van een gracht waar binnen de wallen werden opge worpen (in vele plaatsen o.a. Middel hebben? Je doet goed je best hoor; dat zie ik wel. Lenie den B. Herkingen. Jammer van die meetkunde. Je kan er zo weinig voor leren, hè? Voor Frans moet je zien vooruit te komen. Bij dat vak kun je wel leren. Vind je engels veel gemak kelijker? Teuntje en Johari van G. Bruinisse. Bedankt voor de prachtige kaart. Vin den jullie 't een mooie toren? Een mooi geheel hè, met die kerk! Ik zie dit bouwwerk elke dag in werkelijkheid, En toch ben ik blij met jullie kaart. Woudie V. Brielle. Veel opgewekte dingen in je brief: Mooie rapportcijfers gekroonde fietsen, reizen naar Muiden winkelen in Amsterdam! Wat wil je nog meer! Leuk om 'het alles te lezen. Annie den B. Herkingen, Ik wist niet dat jij zo sterk In je armen was, of had je een zwakkere tegenstandster bij het touwtrekken? Je raadsel Is wel geschikt denk ik. Ik zal het bewaren tot het zo ver is om geplaatst te worden. Katy M. Stellendam. In de oplossin gen heb je het ontbrekende wel gezien hè? Gemiddeld een acht: dan kun jij best naar de u.l.o. Je geschiedenis nog wat 'beter leren, hè Cokke V. Brielle. Heeft het lang ge duurd dat papa moest koken? Ik hoop van niet. Als je wat aanwijzingen krijgt zal het 'best gaan. Aangebrand was het toch nooit, denk ik. Is de puzzle al klaar? Letty de L. Oude Tonge. Als je dil leest, zal je pols wel uit het gips zijn. Dat zal een opluchting wezen! Je schrijft niet eens hoe het gekomen is. Vanzelf, dat zal wel niet. In plaats van mee te spelen kon je nu kijken! Aja den B. Herkingen. Dat was leuk zeg, bij tante Hes! Je had best wat lan ger willen blijven niet? Je laat me mooie cijfers zien, Aja! Maar bij Annie is het ook in orde! Dank voor de moeite om die cijfers van je zus ook op Ie schrijven. Arie M. Dirksland. Ik durf niet te vragen of de kooi al gevuld is; dat zou te mooi zijn! Maar misschien....! Dat zal nog mooier zijn dan de lampjes op de toren en door de kerkgracht. Maar die waren toch ook prachtig! Ellie G. Middelharnis. Ben jij zo dicht bij mij aan het winkelen geweest? Als je me nu eens had weten te wonen! Hoe vond je de stad? Was het leuk om naar de spelletjes te kijken? Hugo de G. Herkingen. Je bent in de vakantie verdere geweest dan ik. En op plaatsen, die ik nog nooit heb bezocht! Heeft Oor nog iets aan de haak gehad of brak zijn hengel al vroeg? Maar flink oefenen op het schrijven! Willie G. Middelharnis. Dat was leuk met z'n tienen een fietstocht maken! Het is gem.akkelijk te doen, het eiland rond Het is een mooi land, vind je ook niet? Vóór de oorlog was bet wel tienmaal mooier. Als je op de smalle weggetjes reed, zag je het land niet van het ge boomte. Zo is het nu nog niet; dat heb je wel gezien. Allemaal de hartelijke groeten en tot volgende week bij leven en welzijn. Oom Ko. Vrijdag 11_ Telefoon 2438 Middelharnis burg en Elburg nog te zien). Op die wal- jaren en van zware kosten. (Uit De lage landen bij de zee door dr. Ja" Romein). Wanneer kreeg Goedereede het recht om muren en poorten te bouwen? Wan neer kreeg het de eerste stadsrechten. Van de oude archiefstukken is heel veel verloren gegaan door branden, maar ook door onbekendheid van de hiS" torisohe waarde dier stukken en onver schilligheid der overheid. Toen ik meer dan vijftig jaar geleden op het raad huis naar oude stukken vroeg, gaf a^ veldwachter mij een kartonnen doos met geheel door mot aangevreten pa pieren en zei: dat is alles, wat we heb ben zoek maar uit. Er was geluklcig nog een gaaf afschrift van de keur uit 1312, door de secretaris L. de Zutter in 1699 gemaakt. In een volgend artikel zal tk daarop terug komen. F. den Eerzamen. op So ff Aanvanj GRATIS zowe werk heel BIJB VAD Boekhandé Opbren bate van d litaire Fo 134,60. Kandid Voor de ai kiezing, te volgende 1 leverd en j ^ijst 1 p 2; P. V. d. Hotting C. de Vos Jac. van ^ijst 2 Jac. Busco ^um; 4. L kaas; 6. C Hobbel; 8. ^- Kortew l^yst 3 3. J. P. Ja- *ï"- van H Jansen. Lijst 4 l J- H. van 01 ?2n.; 4. L. Welle; 6. Bonte,' 8 Van Dani.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 6