I
De verjaardag van Koningin Jniiana
Moeder r>^„^
ptIabyderme"^
De onkerkelijkheid
JMeditatie
Vakantieplannen
Oxfor)
Volgende week
maar één krant
„Van geslachi ioi geslachi"
I^CKORTEHEIi&ZOON
Dodelijk ongeval
34e jaargang
Vrijdag 27 april 1962
No. 3086
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID.HOLLAM)SE EN ZEEUWSE EïLANDEN
NA PASEN
Fa. C. van Wezel Zonen - Middelbarnis
Fruitmanden en Fruitbakies
„^De ^ruitcentrale"
BINHENYEKIHGBED
SCUUINSUBIItBED
PBINS HXNDRIKSTBAAT 14 - POSTBOX 1 - MIDDSLHAKNIS
Redactie en advertenties; Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
ABONNEMENTSPRIJS 2.1B PER KWARTAAI»
ADVEBTENTIEPBIJS 12 cent per mm.
Bi) contract speciaal terlel,
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
8 (slot)
Nog één factor, die een grote rol speelt
in het ontkerkelijkingsproces moeten
we bespreken n.l. die van de urbani-
sering of urbanisatie. Hieronder ver
staat men de verstedelijking, anders ge
zegd de concentratie van het leven in
stadsgemeenschappen. Dit proces gaat
nog steeds door, ofschoon het de laatste
jaren bij. onze drie grootste steden wat
stagneert. De plattelandsgemeenten
vormen een voortdurend kleiner wor
dend percentage der bevolking en dat
der steden en van het verstedelijkt plat
teland neemt toe. Thans woont al 54 "U
van de Nederlandse bevolking in steden
En nu wijst de statistiek uit, dat deze
over het algemeen een grotere onkerke
lijkheid hebben, die ook relatief toe
neemt met het aantal inwoners. De
steden met 20.000 tot 50.000 inw. die
niet overwegend r.k. zijn hebben 20
o/o onkerkelijken, die van 50.000 tot
100.000 inw. 23 «/o, die van 100.000 tot
200.000 inw. 27 "/o en die er boven
dat zijn onze drie grootste steden Am
sterdam, Rotterdam en Den Haag 34
«/o. Men ziet dus: hoe groter stad, des te
meer onkerkelijkheid. In Amsterdam is
de helft, in Rotterdam een derde en in
Den Haag een vierde der bevolking on
kerkelijk. In deze drie steden samen
woont 43 "lo van alle onkerkelijken in
ons land!
We wezen er al op, dat er enkele uit
zonderingen zijn op deze regel. De eerste
is deze, dat de hoogste onkerkelijkheid
cijfers niet in de grote steden, maar in
bepaalde plattelandsstreken voorkomen
(Oldambt, de Friese N.W. en Z.O. hoek
en Noord Holland boven het IJ). Maar
deze z.g. agrarische onlcerkelijkheid
heeft speciale oorzaken gehad, n.l. uit
zonderlijk slechte sociale toestanden. De
andere uitzondering wordt gevormd
door de specifiek roomse steden, waar
de onkerkelijkheid zeer gering is. Men
breekt daar blijkbaar niet spoedig for
meel met de kerk.
In het algemeen geldt echter wel de
regel, dat de stedelijke gemeenten alle
een hoger percentage onkerkelijkheid
hebben dan het omringende platteland.
Kruyt wijst er ook op, dat omstreeks
1880 de urbanisering foegon door te zet
ten en dat toen ook de onkerkelijkheid
haar intrede deed. De cijfers ervan zijn
voor de grote steden nog meer geflat
teerd dan voor het platteland. Vermoo-
ten zegt dat van de Amsterdamse her
vormden nog slechts 4 "/o de kerk be
zoekt. En van de roomsen in die stad
vervult ook een groot deel zijn kerke
lijke plichten niet meer al staan ze sta
tistisch nog als r.k. te boek. Men kan
dus van de 19 Vo hervormden en van de
23 "/o roomsen in Amsterdam er ontzag
lijk veel aftrekken en daarom is de
praktische onkerkelijkheid in die stad
niet 45 */o, maar wel meer dan 70!
Het is niet zo moeilijk de oorzaken aan
te geven van de grotere onkerkelijkheid
in de steden. De sociale strijd was er
vooral vroeger veel scherper; radicaler
politieke stromingen zoals het commu
nisme voeren er veel meer actie; er is
veel meer industrie en die werkt door
haar rationalisme ook negatief ten op
zichte van het godsdienstig leven; de
moderne cultuur concentreert er zich en
deze werkt destructief op het kerkelijk
leven; de isolatie, die op het platteland
zo bewarend kan werken, is verdwenen
er is geen sociale controle meer op el
kaar; de tradities spelen er nog slechts
een geringe of 'helemaal geen rol; de be
volking is er geheel door elkaar ge
mengd, zodat onderlinge beïnvloeding
groot is; het aantal gemengde huwelij
ken is daardoor ook veel frequenter met
alle gevolgen daarvan, en om maar niet
meer te noemen: de kerkelijke organi
satie is niet berekend voor haar taak.
Alles bijeengenomen ishet dus wel ver
klaarbaar, dat de urbanisatie een voor
name factor is in het proces der toe
nemende onkerkelijkheid.
Wanneer we nu tenslotte nog enkele
nabeschouwingen houden, dan menen
we als conclusie te moeten stellen, dat
we goed doen niet al te optimistisch te
zijn over het feit, dat het percentage on
kerkelijken van 1947 tot 1960 slechts
gestegen was van 17,0 op 17,9. Deze cij
fers bewijzen alleen, dat de felle vijand
schap tegen kerk en godsdienst, die
vroeger zo groot was, verminderd is,
waardoor een bewust radicaal en de
monstratief toreken met de kerk veel
minder voorkomt. Maar de verschillen
de ontkerstende factoren, die we aan
gaven, werken nog altijd voort en er
zijn zelfs nieuwe bijgekomen: in veel
breder kringen ontvangt men een intel
lectuele opleiding, die menigeen gods
dienstig niet kan verwerken; er is een
veel groter migratie dan vroeger; men
komt veel meer in aanraking met an
dere streken en landen; de publiciteits-
Voor uw buitenlandse reis
hebben wij
REISDEVIEZEN en
BENZINECHEQUES
voorradig.
Uw waardepapieren, sieraden e.d.
kunt u gedurende die tijd in onze
brand- en inbraakvrije kluis vei
lig achterlaten.
ROTTERDAMSCHE BANK N.V.
kantoor Middelhamis.
„Hij zal ons na twee dagen levend
maken, op de derde dag zal Hij
ons doen verrijzen en wij zullen
voor Zijn aangezicht leven."
Hosea 6 2.
Om echt Paasfeest te vieren is het
nodig, dat de Heere Zijn eeuwigheids-
licht laat stralen over het Paaswonder
en in ons hart.
Dan hebben we geen uiterlijkheden
nodig om echt feest te kunnen vieren.
Dat blijkt uit het feit, dat reeds Hosea
zijn Paasfeest heeft gehad. Dat vierde
hij in de geloofsontmoeting tussen de
levende Christus en zijn ziel. Daarmede
begint immers onze tekst: Hij zal ons
Die „Hij" dat is de Heere. Die „ons" dat
is Hosea en al Gods kinderen. In direct
verband ziet onze tekst op de Baby
lonische ballingschap. Het volk zuchtte
in een vreemd land en onder vreemde
druk. En nu wordt middels Rosea, aan
dit volk een ontmoeting met de Heere
voorgesteld, die tot schrik der vijanden
en tot verlossing van het oude Bonds
volk zal zijn.
Machtige troost spreekt er dus reeds
uit dit woord in verband met de dade
lijke omstandigheden.
Maar Gods woord houdt zijn waarde
tot in der eeuwigheid en is van on
schatbare waarde voor alle volken en
alle tijden.
De eerste ontmoeting tussen de Heere
en Zijn kerk had plaats in de stilte der
eeuwigheid. Toen heeft de Heere de
namen van Zijn gekenden opgeschreven
in het boek des levens des Lams. En
nu is iedere verdere ontmoeting tus
sen de Heere en Zijn volk daarvan een
vrucht.
Zo'n ontmoeting is geen ontmoeting
als van twee vrienden, die op het zelf
de vlak staan. Want dan wordt van
weerszijden de tijd en de plaats der ont
moeting bepaald. De ontmoeting tus
sen de Heere en Zijn volk, gaat echter
eenzijdig van de Heere uit. Dat zien
we zo duidelijk na Pasen. Denk maar
aan de ontmoetingen tussen de opge
stane Christus en Maria Magdalena,
Petrus, de Emmaüsgangers, de discipe
len achter de gesloten deuren enz.
Hij zal ons Die drie woorden
openbaren ons, waar het om gaat.
Het gaat om God! Uit Hem en door
H!em en tot Hem zijn alle dingen. Wie
de Paasontmoeting mag kennen, die
kent ook het nederbuigen van de le
vende Christus, Die als de zielebruide
gom Zijn armen uitbreidt naar Zijn
'bruid en haar naam fluistert.
Hij zal ons na twee dagen levend ma
ken. We zijn geneigd om dit woord als
Oud-testamentische profetie te zien en
te zeggen: Toen stond het in de toe
komende tijd, maar de vervulling is ge
komen. We zouden, zo dit woord al
waarde heeft, het in de verleden tijd
moeten plaatsen.
Zeker, wanneer we ons met een his
torisch geloof tevreden stellen, is dat
ook zo. En er is tegenwoordig een grote
groep, die dit ook voorstaat en het zo
opvat. Christus is gekomen. Christus
is gestorven. Christus is opgestaan. Er
go-----wij zijn verlost! Hier wordt ech
ter een voornaam ding vergeten n.l. het
werk van de Heilige Geest. Daarom
moeten de heilsfeiten en ook Pasen,
niet alleen gezien worden in hun ver
vuld zijn, maar ook in hun vervuld
worden.
Dat komt wel zeer duidelijk uit in
onze tekst.
Daar staat immers duidelijk dat de
Heere drie dagen neemt voor Zijn werk
Hij neemt de tijd voor Zijn werk! Dat
is iets waar we wel terdege op mo
gen letten. We leven in een tijd, dat nie
mand ergens meer tijd voor schijnt te
hebben. Wat maakt de Heere ons in
deze dingen beschaamd. Hij neemt de
tijd om Zijn volk in hun Babylonische
ballingschap te zoeken.
Ééns heeft Hij de tijd genomen om
de mens goed en naar Zijn evenbeeld te
formeren. Hij heeft de tijd genomen om
in de Vrederaad het plan der verlos
sing klaar te maken. Hij heeft de tijd
genomen om in onze armoede en zonde
in te dalen. Om te leven, te arbeiden,
te lijden, te sterven.
En is het niet letterlijk vervuld, wat
er in onze tekst staat? Christus stierf
op Vrijdag en stond op de eerste dag
der week op uit de doden.
De Heere nam drie dagen voor zijn
werk.
Misschien zegt u, dat is te kort. Kort,
om de dood te overwinnen en door het
graf heen te breken om als Paaskoning
te verrijzen.
Hebt u er al eens aan gedacht, dat
één uur van doodsnood zwaarder weegt
dan een jaar van lichte lichaamskrank-
te? Welnu, Jezus is in drie dagen door
de diepste diepten gegaan.
Misschien zegt u: Drie dagen dat is
toch eigenlijk wel wat lang.
God is toch Almachtig? Hij kan toch
in één ogenblik de dingen werken naar
de raad van Zijn wil?
Is het te lang om de eeuwige toorn
Gods tegen de zonden in drie dagen te
doordragen? Om de satan, de wereld, de
hel en de dood te overwinnen?
Daar is geen dag te weinig en geen
dag te veel bij geweest. In drie dagen
heeft Hij een volkomen werk tot stand
gebracht. En bovendien zo was het
voorzegd geworden.
Op de eerste dag heeft de Heere Jezus
het werk der schuldbetaling volkomen
voltooid. Daar werd de prijs tot op de
laatste penning voldaan en kon Hij
het uitroepen: Het is volbrcCht.
Op de tweede dag heeft Hij het vol
komen Sabbathswerk verricht. De eer
ste ware Sabbath na de val is aange
broken. Er kan gerust worden na een
volkomen werk tot Gods eer. De vader
kan rusten omdat aan zijn recht genoeg
is gedaan en de Zoon kan rusten omdat
Hij deze arbeid heeft verricht.
Nu kan de Heere weer zegenen. Als
Zijn ziel zich tot een schuldoffer zal ge
steld hebben, zo zal Hij zaad zien.
Ten slotte is op de derde dag een vol
komen werk geschied.
Dan is de paasmorgen aangebroken.
De dag der overwinning d.w.z. waarop
de overwinning blijkt.
In het aards leven blijkt de volko
men overwinning van een veldheer uit
drie dingen. Hij is meester van het slag
veld! Hij heeft de wapens afgelegd en
hij heeft nu weer volkomen bewegings
vrijheid.
Welnu, dit is ook bij Christus het ge
val. Hij is meester van het slagveld.
Blik maar in het geopende graf!
Hij heeft de wapens afgelegd. Ge ziet
in het ledige graf de doeken liggen,
waarmede hij in zijn dood omwonden
is geweest.
Hij heeft volkomen bewegingsvrijheid.
Geen gesloten graf meer. Geen geslo
ten deuren bij de discipelen beletten
Hem de doorgang.
Ja, straks dringt Hij door lucht en
wolken heen naar Zijn Goddelijke re
sidentie.
Een volkomen werk in drie dagen.
O, mijn ziel, wanneer de naclit des
vertwijf'lens, des bestrljdens U be
stormt en aanvecht wacht!
't Allerdonkerst uur des lijdens, zal
in blijdschap overgaan. Want de Heer
is opgestaan.
(Wordt vervolgd)
Dirksland C. J. Kesting
media zoals pers, radio en televisie
vooral de vlucht van de laatste niet te
vergeten hebben een ontzaggelijke
invloed op de nog kerkelijke mensen;
tradities worden snel afgebroken door
dat hele streken door de industralisatie
en Deltawerken worden opengelegd. En
zo wordt de positie van de kerk door al
lerlei seculariserende invloeden steeds
meer bedreigd. Wel zijn er ongetwijfeld
nog bewarende factoren werkzaam zo
als het pastoraat, het apostolaat, het
christelijk lager en middelbaar onder
wijs, de christelijke organisaties, de
christelijke pers etc, maar de grote
vraag is wat de zo heel brede groep
der onkerksen doet. Verreweg de mees
ten van hen laat de kerk koud: ze zijn
veelal niet vijandig, maar volmaakt on
verschillig. We weten niet hoe groot de
groep is; in vele steden en streken is
ze schrikbarend hoog. Minder dan 20 "/o
der totale bevolking zal ze niet zijn,
denken we. En dan komen we op een
onkerkelijkheidspercentage voor de
praktijk niet van 18 maar van 38 »/o! Dit
is een vraagstuk voor de kerken, waar
voor o.i. veel tew einig aandacht be
staat. De groep der onkerksen vormt de
schare, waarop de herkersteningsactie
van de kerk moet zijn gericht, maar
waarop ook de moderne cultuur haar
zwaartste en meestbelovende aanvallen
doet.
Prof. Kruyt heeft er in zijn disserta
tie op gewezen, dat er in de ontkerke
lijking veel is, dat een zuiveringspro
ces mag worden genoemd. Papieren
leden vallen af, traditionele godsdien
stigheid sterft af en op de duur gaan
volgens hem kerkelijkheid en geloof
meer samenvallen. Een tendens in deze
richting is er ongetwijfeld. Kwantitatief
verlies kan voor de kerk kwalitatieve
winst betekenen. Maar de kerken, spe
ciaal de Hervormde, die de zwaarste
verliezen lijdt, doch ook de andere, zijn
niettemin geroepen haar prediking te
doen uitgaan ook tot hen, die van de
kerk vervreemd zijn. Zij doen veel voor
de zending onder het oude heidendom,
maar die onder het moderne heidendom
in eigen land wordt al te veel vergeten
of verwaarloosd. We weten dat de Her
vormde Kerk na de bevrijding het apos
tolaat sterk heeft geaccentueerd, maar
de „resultaten" zijn nog niet erg hoop
gevend. Dat is weer een vraagstuk apart
met allerlei aspecten.
Ook op ons eiland is dit actueel, al
is het percentage onkerkelijken gering
en al vertoont het een neiging tot dalen.
Door de ontsluiting van het Deltage
bied gaan vele van de invloeden, die we
geschetst hebben, hier in versterkte ma
te doorwerken. Factoren, die vroeger el
ders een grote rol hebben gespeeld, zo
als sociale spanningen, industrialisatie,
urbanisering, communicatie, richtings-
strijd in de kerk, marxisme en atheïs
tische propaganda hebben hier weinig
of geen invloed gehad. Maar nu zullen
TOONBEELD VAN DE NIEUWSTE HERENMODE
Textiel Konfektiehuls
deze en andere hun werking gaan uit
oefenen, zodat de kerken zich hierop
terdege zullen moeten gaan instellen.
Zo hebben we dan uitvoerig stilge
staan bij het vraagstuk der onkerkelijk
heid. Het is een hele serie artikelen ge
worden en toch hebben we ons nog ten
zeerste moeten beperken. Wellicht zul
len er lezers zijn, die menen dat we erg
aan de oppervlakte gebleven zijn. We
moeten echter wel bedenken, dat de be
handeling van dit probleem zich vrij
wel uitsluitend moet bezighouden met
de uitwendige oorzaken. Wij weten, dat
in wezen de onkerkelijkheid een gevolg
is van de natuurlijke neiging van de
zich af te keren van God, van de ver
keerde keuze van de onwedergeboren
mens tegen zijn Schepper en vóór de
wereld. Daar ligt de kern van de zaak
Maar het is een hele reeks factoren, die
het mensenleven in godsdienstig opzicht
in sterke mate beïnvloeden. Daarop eens
in de brede te wijzen is de bedoeling
geweest van deze artikelenserie.
Volgende week maar één krant
Tot onze spijt kunnen wij ook
a.s. week ons blad „Eilanden-
nieuws" maar éénmaal laten
verschijnen, n.l. op vrijdag 4 mei
a.s. De reden daarvan is dat
maandag 30 april a.s. (Koningin
nedag) een algemeen erkende
feestdag is, waarop niet wordt
gewerkt. We hebben ook de vrije
zaterdag voor het personeel en
het is ons onmogelijk om in vier
dagen 2 maal uit te komen. We
hopen zeer dat onze lezers hier
voor begrip zullen tonen. Ter
compensatie komen we thans
met een groot nummer van 12
pagina's uit.
Redactie en Administratie
N.V. Eilanden-nieuws
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. TEEB
Telefoon 2682 Westd^k 36
IHIIDDELHABNIS
SOMMELSDIJK
Vertrek. Naar wij vernemen gaat de
heer J. Bakker, directeur van Flakkee
Zaden N.V. om gezondheidsredenen
binnenkort ons eiland verlaten. De heer
en mevrouw Bakl^er gaan zich dan ves
tigen te Enkhuizen.
ST. ANNALAND
Voor de Hemava. De maandelijkse
busjesactie ten bate van de Hemava
heeft te St. Annaland een bedrag van
18,40 opgebracht.
- THOLEN
Kerkdienst. Vrijdag 4 mei des sav.
7.30 uur hoopt voor de Ger. Gem. alhier
voor te gaan ds. W. Hage uit Middel
burg.
Op maandag 30 april a.s. hopen wij
de 53 ste verjaardag van Hare Maje
steit Koningin Juliana te vieren. Grote
dank vervult ons hart, nu wij de ge
boortedag onzer geëerbiedigde Koningin
wederom mogen herdenken. Elk jaar
wordt onze dank inniger voor alles wat
wij in haar ontvangen hebben. Maar op
deze dag zullen de ogen van het Neder
landse volk en van de belangstellende
buitenwereld ook gericht zijn op de vie
ring van het zilveren huwelijksfeest van
ons Koninklijk Echtpaar.
De tijden die wij beleven zijn echter
te drukkend, dat wij behagen zouden
kunnen scheppen om op grootste wijze
nationale feesten te vieren. Een benau
wende angst nijpt de harten saam van
ontelbare ouders en verloofden van onze
jongens, die in verband met de kwestie
Nieuw Guinea naar het verre Oosten
zijn of zullen worden gezonden.
Was het aanvankelijk de bedoeling
om dit jaar vooral ter gelegenheid van
het 25-jarig huwelijksfeest van ons
Koninklijk Echtpaar aan de nationale
feesten meer dan in andere jaren bij
zondere aandacht te schenken, de festi
viteiten zullen met het oog op de tijds
omstandigheden in de meeste gemeen
ten belangrijk worden beperkt.
Maar geen dorpje, hoe klein dan ook,
zal toch willen achterblijven op waar
dige, ingetogen en rustige wijze in het
betonen van zijn aanhankelijkheid aan
het eeuwenoude Oranjehuis.
Vooral in een tijd van grote nationale
en internationale spanningen, is het een
groot voorrecht dat heel een volk voelt
trouw te moeten zijn aan het Oranje
huis, en vooral wanneer als regerend
Vorstin mag worden geëerd een Vrouw
die door haar optreden en de Koninklij
ke gratie, die er van haar persoonlijk
heid uitgaat, de eerbied en de hoog
achting van heel de beschaafde wereld
heeft.
Ons hart voelt veel voor het konings
schap. Gaarne geven wij toe dat een
andere regeringsvorm even wettig en in
overeenstemming met Gods wil kan zijn.
De oudste vorm was echter het Koning
schap. In deze regeringsvorm is ons een
souvereiniteit van zedelijk karakter ge
geven, dat alle despotisme uitsluit. In
het koningschap bij de gratie Gods ligt
de beste waarborg tegen tyranieke over
heersing en machtsmisbruik.
Hjet koningschap is ons dus lief boven
alles. Deze liefde bereikt haar hoogte
punt, wanneer wij nu tevens het zilve
ren huwelijksfeest van ons Koninklijk
Echtpaar vooral met onze schoolkinde
ren mogen vieren. Te meer, omdat onze
Koningin tot het edele geslacht der
Oranje's behoort. Ook toen deze dy
nastie de koningstitel nog niet voerde,
was zij een zegen voor ons volk. De
Oranje's hebben nooit om de volksgunst
gebedeld. Werd zij hun in dwaze ver
blinding soms voor een tijd onthouden,
zij hebben het waardig gedragen. En hoe
diep deze ondankbaarheid hen moest
krenken, zij stonden steeds weder op de
bres om in de ure des govaars het volks-
hart met hun lichaam te dekken, zodra
de roep naar hen uitging. Hun liefde
verdroeg alle dingen, zij was lankmoe
dig en dacht geen kwaad.
Is het wonder, dat het Oranjegeslaoht
de wederliefde van ons volk gewonnen
heeft? Die wederliefde is diep, zij is
met da eeuwen gegroeid. Zij is een deel
foto Max Koot
van het nationale hart, en wie haar wil
uitroeien, moet het hart uit ons volk
wegnemen, hij vergrijpt zich aan het
leven der natie zelf. Dwaas is te menen
deze diepe trouwe liefde door omver
werpende revolutionaire theorieën zon
der moeite te kunnen wegblazen, zoals
men stof wegblaast van een gepolitoerd
tafelblad. Alleen wat los boven-op ligt
is zo gemakkelijk te verwijderen. Wat
echter in het volkswezen gegrond is,
o ja, het kan iDedreigd en verwoest wor
den, maar dit kan dan toch alleen ge
schieden door een algehele omzetting
van het volkskarakter.
(Vervolg pag. 2 Ie kolom.)
VOOR BÉTER #i
NAAR DE
MiDDELHnRNiS-TEL-2328
MIDDELHARNIS
Klaas Vroegindeweij (24)
kwam onder traetor
Een wel zeer tragisch ongeval met
dodelijke afloop heeft zich woensdag
middag te ongeveer 5.30 uur te Middel-
harnis afgespeeld.
De 24-jarige ongehuwde Klaas Vroeg
indeweij Jacz., wonende Vissersdijk 55
kwam, met die tractor waarachter een
één-assige aanhangwagen onder langs
de dijk van de Sommelsdijkse haven
richting Wilhelminabrug aangereden.
Op onverklaarbare wijze geraakte de
bestuurder van de weg af en kantelde
met ée tractor in de sloot, waarbij hij er
onder terecht kwam en zich niet kon
bevrijden.
De heer Johan van Groningen die een
eindje verderop koeien zat te 'melken,
en de tractor had zien aankomen be
greep niet waar het voertuig bleef en
ging eens poolshoogte nemen. Tot zijn
ontzetting zag hij, dat de tractor met
dhr. KI. Vroegindeweij er onder in de
sloot lag. Op dat moment leefde hij nog.
Onmiddellijk werd door hem hulp ge
haald; er moest echter een kraanwagen
aan te pas komen om het geval te lich
ten. Dit nam enige tijd in beslag; toen
de kraanwagen van de fa. de Lignie de
tractor omheeg hees om het beknelde
lichaam van de heer Vroegindeweij te
bevrijden, bleek deze te zijn overleden.
De inmiddels gearriveerde arts, dok
ter P. Bakker uit Sommelsdijk, kon
geen medische hulp naeer bieden en
moest de dood constateren.
Er was op het moment van het on
geluk geen verkeer, wel is er de weg
erg slecht en vol kuilen. Waarschijnlijk
heeft dhr. Vroegindeweij de ergste kuilen
mis willen rijden en men vermoed, dat
hij dusdoende in de sloot is gekanteld.
Dit droeve gebeuren heeft grote ont
steltenis in de gemeente en diep mede
leven met de zwaar getroffen familie
opgewekt.