I De verjaardag van Koningin Jniiana Moeder r>^„^ ptIabyderme"^ De onkerkelijkheid JMeditatie Vakantieplannen Oxfor) Volgende week maar één krant „Van geslachi ioi geslachi" I^CKORTEHEIi&ZOON Dodelijk ongeval 34e jaargang Vrijdag 27 april 1962 No. 3086 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID.HOLLAM)SE EN ZEEUWSE EïLANDEN NA PASEN Fa. C. van Wezel Zonen - Middelbarnis Fruitmanden en Fruitbakies „^De ^ruitcentrale" BINHENYEKIHGBED SCUUINSUBIItBED PBINS HXNDRIKSTBAAT 14 - POSTBOX 1 - MIDDSLHAKNIS Redactie en advertenties; Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk ABONNEMENTSPRIJS 2.1B PER KWARTAAI» ADVEBTENTIEPBIJS 12 cent per mm. Bi) contract speciaal terlel, Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond 8 (slot) Nog één factor, die een grote rol speelt in het ontkerkelijkingsproces moeten we bespreken n.l. die van de urbani- sering of urbanisatie. Hieronder ver staat men de verstedelijking, anders ge zegd de concentratie van het leven in stadsgemeenschappen. Dit proces gaat nog steeds door, ofschoon het de laatste jaren bij. onze drie grootste steden wat stagneert. De plattelandsgemeenten vormen een voortdurend kleiner wor dend percentage der bevolking en dat der steden en van het verstedelijkt plat teland neemt toe. Thans woont al 54 "U van de Nederlandse bevolking in steden En nu wijst de statistiek uit, dat deze over het algemeen een grotere onkerke lijkheid hebben, die ook relatief toe neemt met het aantal inwoners. De steden met 20.000 tot 50.000 inw. die niet overwegend r.k. zijn hebben 20 o/o onkerkelijken, die van 50.000 tot 100.000 inw. 23 «/o, die van 100.000 tot 200.000 inw. 27 "/o en die er boven dat zijn onze drie grootste steden Am sterdam, Rotterdam en Den Haag 34 «/o. Men ziet dus: hoe groter stad, des te meer onkerkelijkheid. In Amsterdam is de helft, in Rotterdam een derde en in Den Haag een vierde der bevolking on kerkelijk. In deze drie steden samen woont 43 "lo van alle onkerkelijken in ons land! We wezen er al op, dat er enkele uit zonderingen zijn op deze regel. De eerste is deze, dat de hoogste onkerkelijkheid cijfers niet in de grote steden, maar in bepaalde plattelandsstreken voorkomen (Oldambt, de Friese N.W. en Z.O. hoek en Noord Holland boven het IJ). Maar deze z.g. agrarische onlcerkelijkheid heeft speciale oorzaken gehad, n.l. uit zonderlijk slechte sociale toestanden. De andere uitzondering wordt gevormd door de specifiek roomse steden, waar de onkerkelijkheid zeer gering is. Men breekt daar blijkbaar niet spoedig for meel met de kerk. In het algemeen geldt echter wel de regel, dat de stedelijke gemeenten alle een hoger percentage onkerkelijkheid hebben dan het omringende platteland. Kruyt wijst er ook op, dat omstreeks 1880 de urbanisering foegon door te zet ten en dat toen ook de onkerkelijkheid haar intrede deed. De cijfers ervan zijn voor de grote steden nog meer geflat teerd dan voor het platteland. Vermoo- ten zegt dat van de Amsterdamse her vormden nog slechts 4 "/o de kerk be zoekt. En van de roomsen in die stad vervult ook een groot deel zijn kerke lijke plichten niet meer al staan ze sta tistisch nog als r.k. te boek. Men kan dus van de 19 Vo hervormden en van de 23 "/o roomsen in Amsterdam er ontzag lijk veel aftrekken en daarom is de praktische onkerkelijkheid in die stad niet 45 */o, maar wel meer dan 70! Het is niet zo moeilijk de oorzaken aan te geven van de grotere onkerkelijkheid in de steden. De sociale strijd was er vooral vroeger veel scherper; radicaler politieke stromingen zoals het commu nisme voeren er veel meer actie; er is veel meer industrie en die werkt door haar rationalisme ook negatief ten op zichte van het godsdienstig leven; de moderne cultuur concentreert er zich en deze werkt destructief op het kerkelijk leven; de isolatie, die op het platteland zo bewarend kan werken, is verdwenen er is geen sociale controle meer op el kaar; de tradities spelen er nog slechts een geringe of 'helemaal geen rol; de be volking is er geheel door elkaar ge mengd, zodat onderlinge beïnvloeding groot is; het aantal gemengde huwelij ken is daardoor ook veel frequenter met alle gevolgen daarvan, en om maar niet meer te noemen: de kerkelijke organi satie is niet berekend voor haar taak. Alles bijeengenomen ishet dus wel ver klaarbaar, dat de urbanisatie een voor name factor is in het proces der toe nemende onkerkelijkheid. Wanneer we nu tenslotte nog enkele nabeschouwingen houden, dan menen we als conclusie te moeten stellen, dat we goed doen niet al te optimistisch te zijn over het feit, dat het percentage on kerkelijken van 1947 tot 1960 slechts gestegen was van 17,0 op 17,9. Deze cij fers bewijzen alleen, dat de felle vijand schap tegen kerk en godsdienst, die vroeger zo groot was, verminderd is, waardoor een bewust radicaal en de monstratief toreken met de kerk veel minder voorkomt. Maar de verschillen de ontkerstende factoren, die we aan gaven, werken nog altijd voort en er zijn zelfs nieuwe bijgekomen: in veel breder kringen ontvangt men een intel lectuele opleiding, die menigeen gods dienstig niet kan verwerken; er is een veel groter migratie dan vroeger; men komt veel meer in aanraking met an dere streken en landen; de publiciteits- Voor uw buitenlandse reis hebben wij REISDEVIEZEN en BENZINECHEQUES voorradig. Uw waardepapieren, sieraden e.d. kunt u gedurende die tijd in onze brand- en inbraakvrije kluis vei lig achterlaten. ROTTERDAMSCHE BANK N.V. kantoor Middelhamis. „Hij zal ons na twee dagen levend maken, op de derde dag zal Hij ons doen verrijzen en wij zullen voor Zijn aangezicht leven." Hosea 6 2. Om echt Paasfeest te vieren is het nodig, dat de Heere Zijn eeuwigheids- licht laat stralen over het Paaswonder en in ons hart. Dan hebben we geen uiterlijkheden nodig om echt feest te kunnen vieren. Dat blijkt uit het feit, dat reeds Hosea zijn Paasfeest heeft gehad. Dat vierde hij in de geloofsontmoeting tussen de levende Christus en zijn ziel. Daarmede begint immers onze tekst: Hij zal ons Die „Hij" dat is de Heere. Die „ons" dat is Hosea en al Gods kinderen. In direct verband ziet onze tekst op de Baby lonische ballingschap. Het volk zuchtte in een vreemd land en onder vreemde druk. En nu wordt middels Rosea, aan dit volk een ontmoeting met de Heere voorgesteld, die tot schrik der vijanden en tot verlossing van het oude Bonds volk zal zijn. Machtige troost spreekt er dus reeds uit dit woord in verband met de dade lijke omstandigheden. Maar Gods woord houdt zijn waarde tot in der eeuwigheid en is van on schatbare waarde voor alle volken en alle tijden. De eerste ontmoeting tussen de Heere en Zijn kerk had plaats in de stilte der eeuwigheid. Toen heeft de Heere de namen van Zijn gekenden opgeschreven in het boek des levens des Lams. En nu is iedere verdere ontmoeting tus sen de Heere en Zijn volk daarvan een vrucht. Zo'n ontmoeting is geen ontmoeting als van twee vrienden, die op het zelf de vlak staan. Want dan wordt van weerszijden de tijd en de plaats der ont moeting bepaald. De ontmoeting tus sen de Heere en Zijn volk, gaat echter eenzijdig van de Heere uit. Dat zien we zo duidelijk na Pasen. Denk maar aan de ontmoetingen tussen de opge stane Christus en Maria Magdalena, Petrus, de Emmaüsgangers, de discipe len achter de gesloten deuren enz. Hij zal ons Die drie woorden openbaren ons, waar het om gaat. Het gaat om God! Uit Hem en door H!em en tot Hem zijn alle dingen. Wie de Paasontmoeting mag kennen, die kent ook het nederbuigen van de le vende Christus, Die als de zielebruide gom Zijn armen uitbreidt naar Zijn 'bruid en haar naam fluistert. Hij zal ons na twee dagen levend ma ken. We zijn geneigd om dit woord als Oud-testamentische profetie te zien en te zeggen: Toen stond het in de toe komende tijd, maar de vervulling is ge komen. We zouden, zo dit woord al waarde heeft, het in de verleden tijd moeten plaatsen. Zeker, wanneer we ons met een his torisch geloof tevreden stellen, is dat ook zo. En er is tegenwoordig een grote groep, die dit ook voorstaat en het zo opvat. Christus is gekomen. Christus is gestorven. Christus is opgestaan. Er go-----wij zijn verlost! Hier wordt ech ter een voornaam ding vergeten n.l. het werk van de Heilige Geest. Daarom moeten de heilsfeiten en ook Pasen, niet alleen gezien worden in hun ver vuld zijn, maar ook in hun vervuld worden. Dat komt wel zeer duidelijk uit in onze tekst. Daar staat immers duidelijk dat de Heere drie dagen neemt voor Zijn werk Hij neemt de tijd voor Zijn werk! Dat is iets waar we wel terdege op mo gen letten. We leven in een tijd, dat nie mand ergens meer tijd voor schijnt te hebben. Wat maakt de Heere ons in deze dingen beschaamd. Hij neemt de tijd om Zijn volk in hun Babylonische ballingschap te zoeken. Ééns heeft Hij de tijd genomen om de mens goed en naar Zijn evenbeeld te formeren. Hij heeft de tijd genomen om in de Vrederaad het plan der verlos sing klaar te maken. Hij heeft de tijd genomen om in onze armoede en zonde in te dalen. Om te leven, te arbeiden, te lijden, te sterven. En is het niet letterlijk vervuld, wat er in onze tekst staat? Christus stierf op Vrijdag en stond op de eerste dag der week op uit de doden. De Heere nam drie dagen voor zijn werk. Misschien zegt u, dat is te kort. Kort, om de dood te overwinnen en door het graf heen te breken om als Paaskoning te verrijzen. Hebt u er al eens aan gedacht, dat één uur van doodsnood zwaarder weegt dan een jaar van lichte lichaamskrank- te? Welnu, Jezus is in drie dagen door de diepste diepten gegaan. Misschien zegt u: Drie dagen dat is toch eigenlijk wel wat lang. God is toch Almachtig? Hij kan toch in één ogenblik de dingen werken naar de raad van Zijn wil? Is het te lang om de eeuwige toorn Gods tegen de zonden in drie dagen te doordragen? Om de satan, de wereld, de hel en de dood te overwinnen? Daar is geen dag te weinig en geen dag te veel bij geweest. In drie dagen heeft Hij een volkomen werk tot stand gebracht. En bovendien zo was het voorzegd geworden. Op de eerste dag heeft de Heere Jezus het werk der schuldbetaling volkomen voltooid. Daar werd de prijs tot op de laatste penning voldaan en kon Hij het uitroepen: Het is volbrcCht. Op de tweede dag heeft Hij het vol komen Sabbathswerk verricht. De eer ste ware Sabbath na de val is aange broken. Er kan gerust worden na een volkomen werk tot Gods eer. De vader kan rusten omdat aan zijn recht genoeg is gedaan en de Zoon kan rusten omdat Hij deze arbeid heeft verricht. Nu kan de Heere weer zegenen. Als Zijn ziel zich tot een schuldoffer zal ge steld hebben, zo zal Hij zaad zien. Ten slotte is op de derde dag een vol komen werk geschied. Dan is de paasmorgen aangebroken. De dag der overwinning d.w.z. waarop de overwinning blijkt. In het aards leven blijkt de volko men overwinning van een veldheer uit drie dingen. Hij is meester van het slag veld! Hij heeft de wapens afgelegd en hij heeft nu weer volkomen bewegings vrijheid. Welnu, dit is ook bij Christus het ge val. Hij is meester van het slagveld. Blik maar in het geopende graf! Hij heeft de wapens afgelegd. Ge ziet in het ledige graf de doeken liggen, waarmede hij in zijn dood omwonden is geweest. Hij heeft volkomen bewegingsvrijheid. Geen gesloten graf meer. Geen geslo ten deuren bij de discipelen beletten Hem de doorgang. Ja, straks dringt Hij door lucht en wolken heen naar Zijn Goddelijke re sidentie. Een volkomen werk in drie dagen. O, mijn ziel, wanneer de naclit des vertwijf'lens, des bestrljdens U be stormt en aanvecht wacht! 't Allerdonkerst uur des lijdens, zal in blijdschap overgaan. Want de Heer is opgestaan. (Wordt vervolgd) Dirksland C. J. Kesting media zoals pers, radio en televisie vooral de vlucht van de laatste niet te vergeten hebben een ontzaggelijke invloed op de nog kerkelijke mensen; tradities worden snel afgebroken door dat hele streken door de industralisatie en Deltawerken worden opengelegd. En zo wordt de positie van de kerk door al lerlei seculariserende invloeden steeds meer bedreigd. Wel zijn er ongetwijfeld nog bewarende factoren werkzaam zo als het pastoraat, het apostolaat, het christelijk lager en middelbaar onder wijs, de christelijke organisaties, de christelijke pers etc, maar de grote vraag is wat de zo heel brede groep der onkerksen doet. Verreweg de mees ten van hen laat de kerk koud: ze zijn veelal niet vijandig, maar volmaakt on verschillig. We weten niet hoe groot de groep is; in vele steden en streken is ze schrikbarend hoog. Minder dan 20 "/o der totale bevolking zal ze niet zijn, denken we. En dan komen we op een onkerkelijkheidspercentage voor de praktijk niet van 18 maar van 38 »/o! Dit is een vraagstuk voor de kerken, waar voor o.i. veel tew einig aandacht be staat. De groep der onkerksen vormt de schare, waarop de herkersteningsactie van de kerk moet zijn gericht, maar waarop ook de moderne cultuur haar zwaartste en meestbelovende aanvallen doet. Prof. Kruyt heeft er in zijn disserta tie op gewezen, dat er in de ontkerke lijking veel is, dat een zuiveringspro ces mag worden genoemd. Papieren leden vallen af, traditionele godsdien stigheid sterft af en op de duur gaan volgens hem kerkelijkheid en geloof meer samenvallen. Een tendens in deze richting is er ongetwijfeld. Kwantitatief verlies kan voor de kerk kwalitatieve winst betekenen. Maar de kerken, spe ciaal de Hervormde, die de zwaarste verliezen lijdt, doch ook de andere, zijn niettemin geroepen haar prediking te doen uitgaan ook tot hen, die van de kerk vervreemd zijn. Zij doen veel voor de zending onder het oude heidendom, maar die onder het moderne heidendom in eigen land wordt al te veel vergeten of verwaarloosd. We weten dat de Her vormde Kerk na de bevrijding het apos tolaat sterk heeft geaccentueerd, maar de „resultaten" zijn nog niet erg hoop gevend. Dat is weer een vraagstuk apart met allerlei aspecten. Ook op ons eiland is dit actueel, al is het percentage onkerkelijken gering en al vertoont het een neiging tot dalen. Door de ontsluiting van het Deltage bied gaan vele van de invloeden, die we geschetst hebben, hier in versterkte ma te doorwerken. Factoren, die vroeger el ders een grote rol hebben gespeeld, zo als sociale spanningen, industrialisatie, urbanisering, communicatie, richtings- strijd in de kerk, marxisme en atheïs tische propaganda hebben hier weinig of geen invloed gehad. Maar nu zullen TOONBEELD VAN DE NIEUWSTE HERENMODE Textiel Konfektiehuls deze en andere hun werking gaan uit oefenen, zodat de kerken zich hierop terdege zullen moeten gaan instellen. Zo hebben we dan uitvoerig stilge staan bij het vraagstuk der onkerkelijk heid. Het is een hele serie artikelen ge worden en toch hebben we ons nog ten zeerste moeten beperken. Wellicht zul len er lezers zijn, die menen dat we erg aan de oppervlakte gebleven zijn. We moeten echter wel bedenken, dat de be handeling van dit probleem zich vrij wel uitsluitend moet bezighouden met de uitwendige oorzaken. Wij weten, dat in wezen de onkerkelijkheid een gevolg is van de natuurlijke neiging van de zich af te keren van God, van de ver keerde keuze van de onwedergeboren mens tegen zijn Schepper en vóór de wereld. Daar ligt de kern van de zaak Maar het is een hele reeks factoren, die het mensenleven in godsdienstig opzicht in sterke mate beïnvloeden. Daarop eens in de brede te wijzen is de bedoeling geweest van deze artikelenserie. Volgende week maar één krant Tot onze spijt kunnen wij ook a.s. week ons blad „Eilanden- nieuws" maar éénmaal laten verschijnen, n.l. op vrijdag 4 mei a.s. De reden daarvan is dat maandag 30 april a.s. (Koningin nedag) een algemeen erkende feestdag is, waarop niet wordt gewerkt. We hebben ook de vrije zaterdag voor het personeel en het is ons onmogelijk om in vier dagen 2 maal uit te komen. We hopen zeer dat onze lezers hier voor begrip zullen tonen. Ter compensatie komen we thans met een groot nummer van 12 pagina's uit. Redactie en Administratie N.V. Eilanden-nieuws Speciaal in het opmaken van B. V. d. TEEB Telefoon 2682 Westd^k 36 IHIIDDELHABNIS SOMMELSDIJK Vertrek. Naar wij vernemen gaat de heer J. Bakker, directeur van Flakkee Zaden N.V. om gezondheidsredenen binnenkort ons eiland verlaten. De heer en mevrouw Bakl^er gaan zich dan ves tigen te Enkhuizen. ST. ANNALAND Voor de Hemava. De maandelijkse busjesactie ten bate van de Hemava heeft te St. Annaland een bedrag van 18,40 opgebracht. - THOLEN Kerkdienst. Vrijdag 4 mei des sav. 7.30 uur hoopt voor de Ger. Gem. alhier voor te gaan ds. W. Hage uit Middel burg. Op maandag 30 april a.s. hopen wij de 53 ste verjaardag van Hare Maje steit Koningin Juliana te vieren. Grote dank vervult ons hart, nu wij de ge boortedag onzer geëerbiedigde Koningin wederom mogen herdenken. Elk jaar wordt onze dank inniger voor alles wat wij in haar ontvangen hebben. Maar op deze dag zullen de ogen van het Neder landse volk en van de belangstellende buitenwereld ook gericht zijn op de vie ring van het zilveren huwelijksfeest van ons Koninklijk Echtpaar. De tijden die wij beleven zijn echter te drukkend, dat wij behagen zouden kunnen scheppen om op grootste wijze nationale feesten te vieren. Een benau wende angst nijpt de harten saam van ontelbare ouders en verloofden van onze jongens, die in verband met de kwestie Nieuw Guinea naar het verre Oosten zijn of zullen worden gezonden. Was het aanvankelijk de bedoeling om dit jaar vooral ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijksfeest van ons Koninklijk Echtpaar aan de nationale feesten meer dan in andere jaren bij zondere aandacht te schenken, de festi viteiten zullen met het oog op de tijds omstandigheden in de meeste gemeen ten belangrijk worden beperkt. Maar geen dorpje, hoe klein dan ook, zal toch willen achterblijven op waar dige, ingetogen en rustige wijze in het betonen van zijn aanhankelijkheid aan het eeuwenoude Oranjehuis. Vooral in een tijd van grote nationale en internationale spanningen, is het een groot voorrecht dat heel een volk voelt trouw te moeten zijn aan het Oranje huis, en vooral wanneer als regerend Vorstin mag worden geëerd een Vrouw die door haar optreden en de Koninklij ke gratie, die er van haar persoonlijk heid uitgaat, de eerbied en de hoog achting van heel de beschaafde wereld heeft. Ons hart voelt veel voor het konings schap. Gaarne geven wij toe dat een andere regeringsvorm even wettig en in overeenstemming met Gods wil kan zijn. De oudste vorm was echter het Koning schap. In deze regeringsvorm is ons een souvereiniteit van zedelijk karakter ge geven, dat alle despotisme uitsluit. In het koningschap bij de gratie Gods ligt de beste waarborg tegen tyranieke over heersing en machtsmisbruik. Hjet koningschap is ons dus lief boven alles. Deze liefde bereikt haar hoogte punt, wanneer wij nu tevens het zilve ren huwelijksfeest van ons Koninklijk Echtpaar vooral met onze schoolkinde ren mogen vieren. Te meer, omdat onze Koningin tot het edele geslacht der Oranje's behoort. Ook toen deze dy nastie de koningstitel nog niet voerde, was zij een zegen voor ons volk. De Oranje's hebben nooit om de volksgunst gebedeld. Werd zij hun in dwaze ver blinding soms voor een tijd onthouden, zij hebben het waardig gedragen. En hoe diep deze ondankbaarheid hen moest krenken, zij stonden steeds weder op de bres om in de ure des govaars het volks- hart met hun lichaam te dekken, zodra de roep naar hen uitging. Hun liefde verdroeg alle dingen, zij was lankmoe dig en dacht geen kwaad. Is het wonder, dat het Oranjegeslaoht de wederliefde van ons volk gewonnen heeft? Die wederliefde is diep, zij is met da eeuwen gegroeid. Zij is een deel foto Max Koot van het nationale hart, en wie haar wil uitroeien, moet het hart uit ons volk wegnemen, hij vergrijpt zich aan het leven der natie zelf. Dwaas is te menen deze diepe trouwe liefde door omver werpende revolutionaire theorieën zon der moeite te kunnen wegblazen, zoals men stof wegblaast van een gepolitoerd tafelblad. Alleen wat los boven-op ligt is zo gemakkelijk te verwijderen. Wat echter in het volkswezen gegrond is, o ja, het kan iDedreigd en verwoest wor den, maar dit kan dan toch alleen ge schieden door een algehele omzetting van het volkskarakter. (Vervolg pag. 2 Ie kolom.) VOOR BÉTER #i NAAR DE MiDDELHnRNiS-TEL-2328 MIDDELHARNIS Klaas Vroegindeweij (24) kwam onder traetor Een wel zeer tragisch ongeval met dodelijke afloop heeft zich woensdag middag te ongeveer 5.30 uur te Middel- harnis afgespeeld. De 24-jarige ongehuwde Klaas Vroeg indeweij Jacz., wonende Vissersdijk 55 kwam, met die tractor waarachter een één-assige aanhangwagen onder langs de dijk van de Sommelsdijkse haven richting Wilhelminabrug aangereden. Op onverklaarbare wijze geraakte de bestuurder van de weg af en kantelde met ée tractor in de sloot, waarbij hij er onder terecht kwam en zich niet kon bevrijden. De heer Johan van Groningen die een eindje verderop koeien zat te 'melken, en de tractor had zien aankomen be greep niet waar het voertuig bleef en ging eens poolshoogte nemen. Tot zijn ontzetting zag hij, dat de tractor met dhr. KI. Vroegindeweij er onder in de sloot lag. Op dat moment leefde hij nog. Onmiddellijk werd door hem hulp ge haald; er moest echter een kraanwagen aan te pas komen om het geval te lich ten. Dit nam enige tijd in beslag; toen de kraanwagen van de fa. de Lignie de tractor omheeg hees om het beknelde lichaam van de heer Vroegindeweij te bevrijden, bleek deze te zijn overleden. De inmiddels gearriveerde arts, dok ter P. Bakker uit Sommelsdijk, kon geen medische hulp naeer bieden en moest de dood constateren. Er was op het moment van het on geluk geen verkeer, wel is er de weg erg slecht en vol kuilen. Waarschijnlijk heeft dhr. Vroegindeweij de ergste kuilen mis willen rijden en men vermoed, dat hij dusdoende in de sloot is gekanteld. Dit droeve gebeuren heeft grote ont steltenis in de gemeente en diep mede leven met de zwaar getroffen familie opgewekt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1