Extra bescherming voor bank gebouwen in iligerië OxM De onkerkelijkheid Nieditatie Flakkeese Landbouw-organisaties verontrust over vestiging industrie füC KORTEWEG s ZOON BUITENLAND 34e jaargang Vrijdag 13 april 1962 No. 3083 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLAISfDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschynt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Tweeërlei vertrek ik ik ik ik Fruitmanden en Fruitbakjes „^De ^ruitcentrale" Fa. C. van Wezel Zonen - Middelharnis SCHUIMSUBBERBEP r,^w Adres aan Gedeputeerde Staten PBINS HKNDBIK5TRAAT 14 - POSTBOX - MIDDXLEABmS Kedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nda Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2.18 PER KWARTAAIi ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tari»! In ons vorig artiliel sclietsten we iieel beknopt de ontwiklceling in geestelijk opzicht, die tenslotte in de laatste de cennia van de 19e eeuw leidde tot het inzetten van het proces der onkerke lijkheid. We willen nu enkele stromin gen bespreken, die hierin een zeer voor name rol hebben gespeeld. En dan wij zen we allereerst op het modernisme in de Herv. Kerk, dat wel een heel grote schuld draagt. Het was voorbereid door de Verlichtingsideeën en de Groninger richting, maar door zijn radicaal bre ken met de reformatorische godsdienst heeft het ruïnerend gewerkt in vele streken van ons land, speciaal in Fries land, Groningen en Noord-Holland. De Friese journalist Algra wijst dit moder nisme aan als de beslissende factor in de ontkerstening van zijn landstreek. De roomse socioloog Staverman is even eens van mening, dat het modernisine gunstige voorwaarden heeft geschapen voor een steeds toenemende buiten- kerkeüjlcheid. Het heeft het christelijk geloof ondergraven en het ontbindings proces der kerk ten zeerste bevorderd. Het oud-modernisme van Scholten en Opzoomer wees alle openbaring af, ge loofde niet meer in de Godheid van Christus, de Drieëenheid, de opstanding en de wonderen en zag in de Bijbel slechts een menselijk boek. Het be streed de verzoeningsleer en de „bloed- theologie" van het Calvinisme. Om streeks 1860 begon het zijn zegetocht, vooral in het Noorden, eerst onder de geletterden en goed-gesitueerden, later onder het gewone volk. Er is een tijd geweest, dat de Herv. Kerk in Fries land b.v. vrijwel geheel vrijzinnig was. Het kon niet anders of daardoor moest de belangstelling voor godsdienst en kerk wel minimaal worden en werd de grondslag gelegd voor een massaal be wust breken met de kerk. Dit standpunt wordt niet alleen inge nomen door de gereformeerde Algra en de roomse Staverman, maar ook door de socialisten Kruyt en Banning (bei den vrijzinnig-Hervormd). Prof. Kruyt schreef in zijn dissertatie, dat het mo dernisme door zijn aanvallen op het oude geloof en door zijn aanvaarding van de resultaten der moderne weten schap het middel is geweest om veel kerksen onkerkelijk te maken. En Prof. Banning stelt vast: „Het is voor geen tegenspraak vatbaar, dat het oude mo dernisme de onkerkelijkheid heeft be vorderd, soms in sterke mate." Door deze uitspraken van onverwachte zijde komt wel vast te staan, dat het moder nisme schuldig staat, althans voor een groot deel, aan de afbraak vooral naar links, maar indirect ook naar rechts, van de oude volkskerk. De tegenwoor dige vrijzinnigen, die voor een groot deel lang niet meer zo radicaal zijn als de 19e eeuwse modernen, zien dit wel in en zij doen nu op hun manier mee met de kerkersteningsactie van de Hervorm de Kerk na de bevrijding, maar ook hun theologie schiet daarin te kort. Een andere stroming n.l. hetsoclalis- me draagt mede een groot deel van de verantwoordelijkheid voor de afval van de kerk. Deze politieke beweging was in de 19e eeuw ontstaan als de belicha ming van de marxistische wereld- en levensbeschouwing. Deze was materia listisch en sterk anti-godsdienstig on dermijnd waren door het modernisme, ging deze propaganda er grif in: We noemen hier slechts de namen van Do- mela Nieuwenhuis en Troelstra, De eer ste, die Luthers predikant was, geraakte in de ban van Atheïsme, socialisme en anarchisme, brak met de kerk en werd de „profeet" der arbeiders. Hij fulmi neerde fel tegen kerk en godsdienst en Keeft vooral in het Noorden, Amster dam en de Zaanstreek duizenden ar beiders tot een breuk met de kerk ge bracht. Ook de leider van de oude S.D. A.P. Troelstra, afkomstig uit een zeer anti-kerkelijk Fries milieu, bestreed de kerken heftig. Het oude marxistische socialisme werd als het ware de nieuwe religie van de arbeiders, die de plaats van de kerk moest innemen. Godsdienst werd als opium voor het volk be schouwd, maar het socialisme zou een paradijs op aarde brengen. Doordat dit socialisme zich eenzijdig op het aardse richtte, kweekte het een materialistische instelling bij het volk en daarbij gevolgd de felle anti-kerkelijke propaganda is het niet verwonderlijk, dat de kerk met riame onder de arbeiders enorme ver liezen leed. In de periode van 1880 tot 1940 heeft het socialisme in sterke mate Dij gedragen tot de ontkerstening en de ontkerkelijking van bepaalde streken en sociale groepen. Ook Banning er- kont dit: „De onkerkelijkheid schoot in bepaalde groepen meer wortel dan in andere: bij de liberale burgerij en de socialistische arbeiders in bepaalde streken" (Encyclopedie v. h. Christen dom pag. 585). Het na-oorlogse socialisme van de F. v.d. Arbeid is niet meer marxistisch en aeze partij beschouwt het socialisme als zodanig niet als een levensbeschouwing, zodat ze doorbraakpartij is geworden, protestantse christenen en rooms-katho- heken graag opneemt en kans heeft ge zien, vele kerkelijke arbeiders onder haar vanen te krijgen. Zelfs veel Her vormde predikanten, ook in de leiding oer Synode, zijn er lid van. iVlaar al a TJ'-''-'^"^- a^« zodanig dan niet anti godsdienstig en anti-cleriaal zoals de oude S.D.A.P., wij menen, dat zij door naar zeer eenzijdig accentueren van de maatschappelijke vraagstukken een ma- lenaiistische levensinstelling bevordert En naar buiten gaande weende hij bitter. (Matth. 26 75c) En als hy de zilveren penning-en in de tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zich zelf. (IVCatth. 27 5) Naar buiten gaande, weende hij bitter. Petrus gaat, evenals Judas, de nacht in, maar niet in de macht der vertrwijfe- ling. Want ook nu, in dit stikdonkere uur, laat Jezus Zijn diep-gevallen dis cipel niet los. „Petrus, Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude." Petrus heeft Jezus verlaten en vervloekt maar Jezus houdt Petrus vast en heeft voor hem gebeden. „Weet je nog, Petrus dat de IVIeester dat tegen je gezegd heeft? Hïj heeft je ernstig gewaar schuwd, maar je ook van tevoren ver troost. Neen, ween maar bitter over je snode daad. Petrus, maar vertwijfel niet, want Jezus heeft je aangezien. De haan heeft gelïraaid. Petrus, en dat was het zwaard in je ongebroken hart. Maar dat hanengekraai was tocli oolc het an ker voor je verslagen ziel". Bij Judas kraait er geen liaan meer, maar bij Petrus wel. Want Judas kan niet meer loskomen uit de vermoordende greep van de boze, maar Petrus blijft behou den in het gebed van de lijdende Zalig maker. Petrus ligt wel op de zeef, maar is niet in de macht van de satan. Daar om kan Petrus niet de weg van Judas gaan. Jezus heeft hem in zijn zware schuld aangezien. Dat heeft hem ge straft: dat heeft hem het leed van zijn geliefde IVIeester vertolkt; dat heeft Pe trus verteld, dat zijn vloeken harder zijn aangekomen en meer pijn gedaan hebben, dan de vuisten van de vijanden maar dat heeft Petrus ook verzelterd van Jezus' ongebroken liefde. De blik van Jezus heeft Petrus gered. Daarom gaat hij naar buiten om bitter te we nen. Petrus stort tranen van oprecht berouw, dat opwelt uit de bron der liefde. Een paar uur later gaat de andere discipel van Jezus uit naar buiten; hij is dezelfde, die even tevoren de paas- zaal verliet om de nacht in te gaan. Ju das heeft gedaan, wat Petrus deed. Hij heeft Jezus verraden. Hij heeft zijn IVIeester gespeeld in handen van de vijand. Zonder vloeken, zonder zweren, maar berekend en weloverwogen. Ook voor Judas komt het ogenblik, waarop hij inziet, wat hij deed. Hij wordt zich bewust wat hij misdeed. En hij wordt getroffen door een wilde vertwijfeling. Het onschuldig bloed van de Heere Je zus hamert op zijn geweten. Het bonst op zijn onschuldige ziel. Het slaat op zijn ongebrolcen hart. „Ik heb gezon digd, verradend het onschuldige bloed." Ja, nu wordt het verradersloon volle dig uitbetaald. Het is meer, dan 30 zil- verlingen. Die muntstukken kan Judas wel teruggooien in de tempel, maar zijn beladen ziel wordt daardoor niet tot rust gebracht. Integendeel, Judas gaat ook heen, maar zonder tranen van lief de en berouw. Judas wordt niet meer gedragen door het gebed van Jezus. Ju das heeft Jezus niet meer in de ogen gezien na zijn ontzettende daad. In plaats van naar het rechthuis van Pi- latus te gaan, waar Jezus de zonde lijdend draagt, gaat Judas de andere kant op. In plaats van te zien op Je zus, ziet Judas alleen op zijn verraad. In plaats van te wenen als Petrus, grijpt Judas een touw. Er is een oude legende, die zegt, dat de traan van Petrus nooit opgedroogd is, en dat hij elke nacht van de eerste ha nengekraai tot het morgenrood geweend heeft. Het is een bewijs van de bran dende liefde tot zijn Meester, die hij smadelijk verloochende en verdriet deed, maar wiens liefde hem staande hield in de naclit der beproeving. Judas kreet van wanhoop versterft in de eeuwige nacht, waar tranen van wroeging eindeloos gestort worden, van wege het onschuldig verraden bloed. Petrus tranen echter worden uitge wist, als hij straks in de navolging van de lijdende Meester de marteldood sterft, en ingaat in de vreugde van Je zus. Ede Ds. E. F, Vergunst Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdqk 36 MIDDELHABNIS en dit heeft weer gevolgen voor het kerkelijk leven. In de laatste helft van de 19e eeuw is de afval van de kerk ook zeer bevor derd door allerlei onchristelijke en athe ïstische literatuur. Speciaal de boeken van Multatuli hebben funest gewerkt in allerlei kringen. Deze felle hater van en spotter met de kerk en de godsdienst heeft duizenden intellectuelen en tien duizenden arbeiders rijp gemaakt voor ongodsdienstigheid en socialisme. Ver schillende vooraanstaande socialisten uit vroeger tijd b.v. Wibaut, zijn door Mul- tatuli's werken beïnvloed. Maar ook an dere schrijvers zoals Haeckel, Buchner Flammarion, Darwin etc. hebtoen er veel toe bijgedragen. Dan was er de propaganda van de vrijdenkersbeweging „De Dageraad", die bij Multatuli aansloot. Deze in 1856 opgerichte organisatie, waarop destijds de vrijmetselaarsloges sterke invloed hadden, was een verzameling atheïsten, pantheïsten en materialisten; ze voer den een felle actie tegen kerk en gods dienst en kregen veel aanhang, vooral onder openbare onderwijzers. De Dage raad organiseerde zelfs massale acties om voor de kerk te bedanken, als lid. Van zeer grote invloed op de onkerke lijkheid is ook geweest de verbreiding van wetenschappelijke begrippen, die men ging populariseren. Bij de vrijzin nigheid betekende dit, dat men de we tenschap boven en tegenover het ge loof ging stellen en dit laatste als een overwonnen standpunt ging beschou wen. Men huldigde een mechanische natuurbeschouwing, zwoer bij de evo lutieleer en dit alles betekent de dood voor de religie. Het is ook nu nog zo, da"t onder intellectuelen een zeer grote onkerkelijkheid wordt gevonden. Zij zijn te eenzijdig verstandelijk georiënteerd, toegankelijker voor nieuwe opvattingen minder vatbaar voor tradities en heb ben een tegenzin In het zich opsluiten in een dogmatisch systeem in verband met de z.g. vrijheid der wetenschap. De ze tendens pleit niet tegen de weten schap als zodanig, maar ze is een symp toom van een geseculariseerde en over trokken 'betekenis, die men eraan hecht. Naar onze mening moet ook het open baar onderwijs genoemd worden in' de rij der oorzaken van de toegenomen on kerkelijkheid. In de periode 1880-1900 omvatte dit onderwijs nog 4 a 5 maal zoveel leerlingen als de christelijke scholen (nu staan ze ongeveer gelijk). Het overgrote deel der opgroeiende jeugd bij het lager onderwijs (en dat bij het middelbaar vrijwel geheel) stond onder de beïnvloeding van de zoge naamd neutrale opvoeding, die gezien de geestelijke instelling van verreweg de meeste leerkrachten vrijzinnig of to taal atheistisch was. Van dit areligieus onderwijs is gedurende generaties een verderfelijlce invloed uitgegaan op ons volk en ook de kerk heeft hiervan de bittere vruchten geplukt. Hierover zou een apart artikel te schrijven zijn, maar we kunnen hier deze invloed alleen sig naleren. VOOR BETER é^l/t 1^^^- ----^' NAAR DE TOONBEELD VAN DE NIEUWSTE HERENMODE Textiel Konfektiehuis Frankrijk MIDDELHRRNIS-TEL:Z3Z8 Zondag zijn de Fransen naar de stem bus geweest om zich in een referendum uit te spreken over de plannen van President De Gaulle inzake Algerije. Van de stemgerechtigden was ongeveer drie-kwart opgekomen en van hen gaf ruim 90 procent z'n goedkeuring aan de akkoorden van Evian. Dat houdt te vens een machtiging voor De GauUe in om alle maatregelen te nemen voor een nodige samenwerking tussen Frankrijk en een onafhankelijk Algerije. De konklusie, dat deze uitslag ook een persoonlijke overwinning voor pre sident De Gaulle is, lijkt ons te ver gaan. Vele Fransen zijn het wel eens met De Gaulle's Algeiiijnse politiek,'; m.aar zouden toch graag zien dat zijn bevoegdheden wat werden beperkt. Het was echter niet mogelijk daaraan uiting te geven, omdat er alleen maar één po sitief of negatief antwoord werd ge vraagd. De linlise socialisten, die voor het merendeel aldus hebben gestemd: „Ja voor de vrede, neen voor de macht van De Gaulle" hebben daarmee alleen bereikt dat u een bijzondere hoog per centage ongeldige stemmen moest wor den geteld. Hoe vreemd het ook moge klinken. De Gaulle heeft zijn overweldigende meerderheid te danlien aan de commu nisten. Deze partij had de kiezers aan geraden, ja te stemmen, hoewel ze de positie van De GauUe als feitelijk al leenheerser niet aanvaardt. Z;owel in Frankrijk zelf als in het buitenland zijn velen huiverig voor de onbeperkte macht van de president, die ergens raakpunten heeft (of gemakke lijk kan krijgen) met de dictatuur. An derzijds er is niemand die kan zeggen hoe Frankrijk dan wel uit de impasse van de laatste tijd moest geraken. De „vierde republiek" waarin de ene rege ring over de andere struikelde en ten val werd gebracht, was een nog veel groter aanfluiting voor de democra tie! Wellicht uit protest tegen de uitslag van het referendum heeft de O.A.S. haar activiteit vergroot. De politie heeft echter een goede vangst gedaan door de arrestatie van de ex-luitenant Godot, die reeds vorig jaar bij verstek ter dood was veroordeeld wegens deelneming aan de generaalsopstand. Godot had zeer bezwarende docu- mentefi bij zich, onder meer een op dracht van generaal Salan (de leider van het geheime leger). De O.A.S., zo bleek uit deze documen ten, heeft zich ten doel gesteld, de re gering machteloos te maken en onrust te zaaien onder het Franse volk. Eén van de middelen om dit doel te berei ken, is: in het wilde weg schieten op eenzame voetgangers en granaten wer pen in bioscopen en andere openbare gelegenheden. Later zou de O.A.S. over gaan tot het blokkeren van spoorwegen en tot bomaanslagen op telefooncentra les. Uit de stemming van zondag kan wel worden afgeleid dat de machtspositie van Salan en de zijnen bezig is terug te lopen. Voor acties als bovengenoemde hoeven de Fransen zich niet meer be zorgd te maken, hoewel de O.A.S. voor lopig nog een bedreiging blijft vormen voor de algemene veiligheid. Kernproeven De president van Amerika en de pre mier van Engeland hebben zich in een persoonlijke boodschap tot premier Chrostsjow gericht om een laatste be roep op hem te doen inzake de controle op kernproeven. Blijft de Russische partijleider op zijn oude standpunt staan, dan zullen de Verenigde Naties aan het einde van deze maand de proe ven in de dampkring hervatten. De V.S. hebben reeds waarschuwingen doen uit gaan naar twee gebieden in de Stille Oceaan, waar de proeven zullen worden genomen. Het ziet er niet naar uit dat Chroests- jow op de boodschap van het Westen zal ingaan, temeer nu de conferentie over ontwapening in Génève op dood spoor is geraakt. Het verschil ging voor namelijk over de oorlogspropaganda. De Russen zouden daarop een verbod in het leven willen roepen, wat voor het Westen neerkomt op beperking van de vrije meningsuiting. Oorlogspropagan da moet juist door vrije meningsuiting bestreden worden. De Russische be schuldiging als zou Amerika de propo- ganda voor de vrede doelbewust bestrij den, weerlegde de Amerikaanse afge vaardigde Deau, door te wijzen op de werken van Lenin en Marx, waarin toch ook de oorlog met het kapitalisme als onvermijdelijk wordt beschouwd. Als alle pogingen om tot een verge lijk te komen mochten mislukken, dan zal de Britse premier Mac Millan waar schijnlijk proberen een topconferentie te organiseren, waarop dan over Ber lijn en de ontwapening zou moeten wor den gesproken. Het is een publiek ge heim dat Mac Millan daar meer ver wachting van heeft dan president Ken nedy. BINNENVKRiSICBED MC MIte OM MR fMMCkt WW »M«tifto aWrfwwrtif OOLTGENSPLAAT ErnmabloemkoUekte. Zaterdag 14 april a.s. zal de bekende Emmabloem- kollekte ten bate van de t.b.c. bestrij ding weer worden gehouden. De muzielï- vereniging U.D.I. zal bij deze kollekte haar medewerking verlenen en gelijk tijdig een rondgang door het dorp ma ken. Naar aanleiding van de overvallen door de O.A.S. in bauligebouwen zijn er veiligheidsmaatregelen getroffen. Militairen hebben nu binnen en buiten de banken de wacht betrokken. Foto: De bewaking bij een bankgebouw in Algiers. De besturen van de standsorganisa ties in de landbouw op GoereeOver- flakkee hebben al eerder laten blijken, dat zij verontrust zijn door de vestiging van een nieuw onderdeel van het Ver- olme-Concern op of nabij het eiland. Deze ongrustheid hebben zij thans for meel neergelegd in een adres aan Ged. Staten van Zuid-Holland, van de na volgende inhoud: „De gezamenlijke besturen der drie Standsorganisaties voor de Landbouw op het eiland Goeree en Overflakkee, t.w. de HoU. Mij van Landbouw, de C. B.T.B, en de L.T.B., alle hierna te noe men „de Landbouw", vernomen hebbende uit de pers, dat door het gemeei^tebestuur van Stel- lendam besloten is om de vereiste me dewerking te verlenen dat door het concern C. Verolme een scheepswerf zal worden gesticht nabij de Deltadam, dat de Rijkswaterstaat bereid is hier toe een terrein in aanleg ter beschikking te stellen ter grootte van 6 a 7 ha, dat blijkens gedane uitlatingen in een openbare raadsvergadering van Stellen- dam aldaar gelegenheid zal ontstaan voor nieuwbouw, eventueel reparatie van vissersschepen, binnenschepen en coasters, dat verwacht kan worden, dat tenge volge van allerlei wijzigingen in de bevaarbaarheid van de zeearmen en het onbereikbaar worden voor schepen van de normale thuishavens wellicht een verre-visserij zal ontstaan voor hen die vanuit Stellendam en Goedereede hun bedrijf uitoefenen, dat echter toch niet moet worden aangenomen, dat dientengevolge behoef te bestaat aan een werf, zoals in opzet verondersteld is met een personeelsbe zetting van 500 tot 1500 man; dat bij zulk een bezetting wel an dere plannen in het vooruitzicht zullen liggen en de vrees niet ongegrond is dat dan op Flakkee allerlei toeleverings bedrijven zullen worden gesticht, dat de gemeentebesturen met het ge hele Flakkeese bedrijfsleven bezig zijn aan de opstelling van een structuur schets voor het eiland Goeree en Over flakkee, een en ander in samenwerking met E.T.I., Stad en Landschap en het L.E.I. en dat reeds in beginsel door laatst genoemde instanties is vastge steld dat Flakkee beschikbaar moet blijven voor land- en tuinbouw en dat hun conclusie in hoofdzaak is geba seerd op de uitnemende kwaliteit van de gronden, welke zeer geschikt zijn voor akkerbouw, grove tuinbouw, fruit teelt en zodra zoet water aanwezig is ook voor de glastuinbouw, dat algemeen betreurd wordt dat de structuurschets voor het eiland nog niet gereed is; dat als bekend mag worden veron dersteld, dat de Landbouw onder de zich snel wijzigende omstandigheden, waartoe vooral de mechanisatie is te rekenen, geen werk kan bieden aan alle op het eiland wonende werknemers, dat de Landbouw mede begrip heeft voor de grote moeilijkheden welke zich dagelijks voordoen bij het transport van vele pendel-arbeiders, naar en van hun werk aan de overzijde van het water, dat echter de Landbouw voorziet, dat spoedig na de totstandkoming van de vaste oeververbindingen enige intensie ve teelten ontstaan, dat de Flakkeese gronden behoren tot de allerbeste in geheel West Europa en dat de bevolking van het eiland door opleiding, zelfontwil^Iceling en energie allerlei bedrij f staklien in land- en tuin bouw beheerst, dat bij de installatie van de ruilver kavelingscommissie erop gewezen is dat Flakkee groen zal blijven en dus niet opgeofferd zal worden aan de steeds opdringende industrie, dat de Landbouw vreest, dat zowel door deze industrie als door de ver wacht wordende recreatie in het Wes ten van het Eiland, mede door uitbrei ding van de noodzakelijke woongele genheid, kostbare landbouwgronden no dig zullen zijn; REDENEN waarom zij zich tot uw College wendt met het eerbiedig ver zoek: a. bij de beoordeling der aan uw Col lege ter goedkeuring onderworpen be sluiten van diverse organen rekening te houden met de belangen van de Landbouw op Flakkee in het algemeen; b. medewerking te verlenen, dat Flakkee tot een zodanige ontwikkeling komt, dat dit gebied als een agrarisch geheel blijft aangemerkt en het tevens tot een leefgebied voor vele werkers wordt bestempeld; c. dat, alvorens besluiten worden be oordeeld, eventueel goedgekeurd, ter zake het vestigen van een groot-in dustrie, afgewacht wordt welke visie ontstaat in een structuur-schets voor het Eiland." de Hollandsche Maatschappij van Landbouw, (get.) Joh. Mol (get. Joh. Hameeteman de Christelijlïe Boeren- en Tuindersbond, (get.) C. A. van Loon de Rooms Katholieke Land- en Tüinbouwbond, (get.) J. L. Jacobs. Naschrift van de r'edaktie. Als redak- tie merken wij op, dat de afdeling van de C.B.T.B.-West zich van dit adres gedistancieerd heeft en wel om de vol gende redenen: ten eerste dat er door de vestiging van de Verolme-werf te Stellendam geen landbouwgronden teloor gaan; ten tweede dat de vestiging kan leiden tot (Zie vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1