Extra bescherming voor bank
gebouwen in iligerië
OxM
De onkerkelijkheid
Nieditatie
Flakkeese Landbouw-organisaties
verontrust over vestiging industrie
füC KORTEWEG s ZOON
BUITENLAND
34e jaargang
Vrijdag 13 april 1962
No. 3083
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLAISfDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschynt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Tweeërlei vertrek
ik ik
ik ik
Fruitmanden en Fruitbakjes
„^De ^ruitcentrale"
Fa. C. van Wezel Zonen - Middelharnis
SCHUIMSUBBERBEP
r,^w
Adres aan Gedeputeerde Staten
PBINS HKNDBIK5TRAAT 14 - POSTBOX - MIDDXLEABmS
Kedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nda Tel. 20 17 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 2.18 PER KWARTAAIi
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tari»!
In ons vorig artiliel sclietsten we iieel
beknopt de ontwiklceling in geestelijk
opzicht, die tenslotte in de laatste de
cennia van de 19e eeuw leidde tot het
inzetten van het proces der onkerke
lijkheid. We willen nu enkele stromin
gen bespreken, die hierin een zeer voor
name rol hebben gespeeld. En dan wij
zen we allereerst op het modernisme in
de Herv. Kerk, dat wel een heel grote
schuld draagt. Het was voorbereid door
de Verlichtingsideeën en de Groninger
richting, maar door zijn radicaal bre
ken met de reformatorische godsdienst
heeft het ruïnerend gewerkt in vele
streken van ons land, speciaal in Fries
land, Groningen en Noord-Holland. De
Friese journalist Algra wijst dit moder
nisme aan als de beslissende factor in
de ontkerstening van zijn landstreek.
De roomse socioloog Staverman is even
eens van mening, dat het modernisine
gunstige voorwaarden heeft geschapen
voor een steeds toenemende buiten-
kerkeüjlcheid. Het heeft het christelijk
geloof ondergraven en het ontbindings
proces der kerk ten zeerste bevorderd.
Het oud-modernisme van Scholten en
Opzoomer wees alle openbaring af, ge
loofde niet meer in de Godheid van
Christus, de Drieëenheid, de opstanding
en de wonderen en zag in de Bijbel
slechts een menselijk boek. Het be
streed de verzoeningsleer en de „bloed-
theologie" van het Calvinisme. Om
streeks 1860 begon het zijn zegetocht,
vooral in het Noorden, eerst onder de
geletterden en goed-gesitueerden, later
onder het gewone volk. Er is een tijd
geweest, dat de Herv. Kerk in Fries
land b.v. vrijwel geheel vrijzinnig was.
Het kon niet anders of daardoor moest
de belangstelling voor godsdienst en
kerk wel minimaal worden en werd de
grondslag gelegd voor een massaal be
wust breken met de kerk.
Dit standpunt wordt niet alleen inge
nomen door de gereformeerde Algra
en de roomse Staverman, maar ook door
de socialisten Kruyt en Banning (bei
den vrijzinnig-Hervormd). Prof. Kruyt
schreef in zijn dissertatie, dat het mo
dernisme door zijn aanvallen op het
oude geloof en door zijn aanvaarding
van de resultaten der moderne weten
schap het middel is geweest om veel
kerksen onkerkelijk te maken. En Prof.
Banning stelt vast: „Het is voor geen
tegenspraak vatbaar, dat het oude mo
dernisme de onkerkelijkheid heeft be
vorderd, soms in sterke mate." Door
deze uitspraken van onverwachte zijde
komt wel vast te staan, dat het moder
nisme schuldig staat, althans voor een
groot deel, aan de afbraak vooral naar
links, maar indirect ook naar rechts,
van de oude volkskerk. De tegenwoor
dige vrijzinnigen, die voor een groot deel
lang niet meer zo radicaal zijn als de
19e eeuwse modernen, zien dit wel in
en zij doen nu op hun manier mee met
de kerkersteningsactie van de Hervorm
de Kerk na de bevrijding, maar ook
hun theologie schiet daarin te kort.
Een andere stroming n.l. hetsoclalis-
me draagt mede een groot deel van de
verantwoordelijkheid voor de afval van
de kerk. Deze politieke beweging was in
de 19e eeuw ontstaan als de belicha
ming van de marxistische wereld- en
levensbeschouwing. Deze was materia
listisch en sterk anti-godsdienstig on
dermijnd waren door het modernisme,
ging deze propaganda er grif in: We
noemen hier slechts de namen van Do-
mela Nieuwenhuis en Troelstra, De eer
ste, die Luthers predikant was, geraakte
in de ban van Atheïsme, socialisme en
anarchisme, brak met de kerk en werd
de „profeet" der arbeiders. Hij fulmi
neerde fel tegen kerk en godsdienst en
Keeft vooral in het Noorden, Amster
dam en de Zaanstreek duizenden ar
beiders tot een breuk met de kerk ge
bracht. Ook de leider van de oude S.D.
A.P. Troelstra, afkomstig uit een zeer
anti-kerkelijk Fries milieu, bestreed
de kerken heftig. Het oude marxistische
socialisme werd als het ware de nieuwe
religie van de arbeiders, die de plaats
van de kerk moest innemen. Godsdienst
werd als opium voor het volk be
schouwd, maar het socialisme zou een
paradijs op aarde brengen. Doordat dit
socialisme zich eenzijdig op het aardse
richtte, kweekte het een materialistische
instelling bij het volk en daarbij gevolgd
de felle anti-kerkelijke propaganda is
het niet verwonderlijk, dat de kerk met
riame onder de arbeiders enorme ver
liezen leed. In de periode van 1880 tot
1940 heeft het socialisme in sterke mate
Dij gedragen tot de ontkerstening en de
ontkerkelijking van bepaalde streken
en sociale groepen. Ook Banning er-
kont dit: „De onkerkelijkheid schoot in
bepaalde groepen meer wortel dan in
andere: bij de liberale burgerij en de
socialistische arbeiders in bepaalde
streken" (Encyclopedie v. h. Christen
dom pag. 585).
Het na-oorlogse socialisme van de F.
v.d. Arbeid is niet meer marxistisch en
aeze partij beschouwt het socialisme als
zodanig niet als een levensbeschouwing,
zodat ze doorbraakpartij is geworden,
protestantse christenen en rooms-katho-
heken graag opneemt en kans heeft ge
zien, vele kerkelijke arbeiders onder
haar vanen te krijgen. Zelfs veel Her
vormde predikanten, ook in de leiding
oer Synode, zijn er lid van. iVlaar al
a TJ'-''-'^"^- a^« zodanig dan niet anti
godsdienstig en anti-cleriaal zoals de
oude S.D.A.P., wij menen, dat zij door
naar zeer eenzijdig accentueren van de
maatschappelijke vraagstukken een ma-
lenaiistische levensinstelling bevordert
En naar buiten gaande weende hij
bitter. (Matth. 26 75c)
En als hy de zilveren penning-en in
de tempel geworpen had, vertrok
hij, en heengaande verworgde zich
zelf. (IVCatth. 27 5)
Naar buiten gaande, weende hij bitter.
Petrus gaat, evenals Judas, de nacht in,
maar niet in de macht der vertrwijfe-
ling. Want ook nu, in dit stikdonkere
uur, laat Jezus Zijn diep-gevallen dis
cipel niet los. „Petrus, Ik heb voor u
gebeden, dat uw geloof niet ophoude."
Petrus heeft Jezus verlaten en vervloekt
maar Jezus houdt Petrus vast en heeft
voor hem gebeden. „Weet je nog, Petrus
dat de IVIeester dat tegen je gezegd
heeft? Hïj heeft je ernstig gewaar
schuwd, maar je ook van tevoren ver
troost. Neen, ween maar bitter over je
snode daad. Petrus, maar vertwijfel
niet, want Jezus heeft je aangezien. De
haan heeft gelïraaid. Petrus, en dat was
het zwaard in je ongebroken hart. Maar
dat hanengekraai was tocli oolc het an
ker voor je verslagen ziel". Bij Judas
kraait er geen liaan meer, maar bij
Petrus wel. Want Judas kan niet meer
loskomen uit de vermoordende greep
van de boze, maar Petrus blijft behou
den in het gebed van de lijdende Zalig
maker. Petrus ligt wel op de zeef, maar
is niet in de macht van de satan. Daar
om kan Petrus niet de weg van Judas
gaan. Jezus heeft hem in zijn zware
schuld aangezien. Dat heeft hem ge
straft: dat heeft hem het leed van zijn
geliefde IVIeester vertolkt; dat heeft Pe
trus verteld, dat zijn vloeken harder
zijn aangekomen en meer pijn gedaan
hebben, dan de vuisten van de vijanden
maar dat heeft Petrus ook verzelterd
van Jezus' ongebroken liefde. De blik
van Jezus heeft Petrus gered. Daarom
gaat hij naar buiten om bitter te we
nen. Petrus stort tranen van oprecht
berouw, dat opwelt uit de bron der
liefde.
Een paar uur later gaat de andere
discipel van Jezus uit naar buiten; hij
is dezelfde, die even tevoren de paas-
zaal verliet om de nacht in te gaan. Ju
das heeft gedaan, wat Petrus deed. Hij
heeft Jezus verraden. Hij heeft zijn
IVIeester gespeeld in handen van de
vijand. Zonder vloeken, zonder zweren,
maar berekend en weloverwogen. Ook
voor Judas komt het ogenblik, waarop
hij inziet, wat hij deed. Hij wordt zich
bewust wat hij misdeed. En hij wordt
getroffen door een wilde vertwijfeling.
Het onschuldig bloed van de Heere Je
zus hamert op zijn geweten. Het bonst
op zijn onschuldige ziel. Het slaat op
zijn ongebrolcen hart. „Ik heb gezon
digd, verradend het onschuldige bloed."
Ja, nu wordt het verradersloon volle
dig uitbetaald. Het is meer, dan 30 zil-
verlingen. Die muntstukken kan Judas
wel teruggooien in de tempel, maar zijn
beladen ziel wordt daardoor niet tot
rust gebracht. Integendeel, Judas gaat
ook heen, maar zonder tranen van lief
de en berouw. Judas wordt niet meer
gedragen door het gebed van Jezus. Ju
das heeft Jezus niet meer in de ogen
gezien na zijn ontzettende daad. In
plaats van naar het rechthuis van Pi-
latus te gaan, waar Jezus de zonde
lijdend draagt, gaat Judas de andere
kant op. In plaats van te zien op Je
zus, ziet Judas alleen op zijn verraad.
In plaats van te wenen als Petrus, grijpt
Judas een touw.
Er is een oude legende, die zegt, dat
de traan van Petrus nooit opgedroogd is,
en dat hij elke nacht van de eerste ha
nengekraai tot het morgenrood geweend
heeft. Het is een bewijs van de bran
dende liefde tot zijn Meester, die hij
smadelijk verloochende en verdriet
deed, maar wiens liefde hem staande
hield in de naclit der beproeving.
Judas kreet van wanhoop versterft in
de eeuwige nacht, waar tranen van
wroeging eindeloos gestort worden, van
wege het onschuldig verraden bloed.
Petrus tranen echter worden uitge
wist, als hij straks in de navolging van
de lijdende Meester de marteldood
sterft, en ingaat in de vreugde van Je
zus.
Ede
Ds. E. F, Vergunst
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdqk 36
MIDDELHABNIS
en dit heeft weer gevolgen voor het
kerkelijk leven.
In de laatste helft van de 19e eeuw is
de afval van de kerk ook zeer bevor
derd door allerlei onchristelijke en athe
ïstische literatuur. Speciaal de boeken
van Multatuli hebben funest gewerkt
in allerlei kringen. Deze felle hater van
en spotter met de kerk en de godsdienst
heeft duizenden intellectuelen en tien
duizenden arbeiders rijp gemaakt voor
ongodsdienstigheid en socialisme. Ver
schillende vooraanstaande socialisten uit
vroeger tijd b.v. Wibaut, zijn door Mul-
tatuli's werken beïnvloed. Maar ook an
dere schrijvers zoals Haeckel, Buchner
Flammarion, Darwin etc. hebtoen er veel
toe bijgedragen.
Dan was er de propaganda van de
vrijdenkersbeweging „De Dageraad",
die bij Multatuli aansloot. Deze in 1856
opgerichte organisatie, waarop destijds
de vrijmetselaarsloges sterke invloed
hadden, was een verzameling atheïsten,
pantheïsten en materialisten; ze voer
den een felle actie tegen kerk en gods
dienst en kregen veel aanhang, vooral
onder openbare onderwijzers. De Dage
raad organiseerde zelfs massale acties
om voor de kerk te bedanken, als lid.
Van zeer grote invloed op de onkerke
lijkheid is ook geweest de verbreiding
van wetenschappelijke begrippen, die
men ging populariseren. Bij de vrijzin
nigheid betekende dit, dat men de we
tenschap boven en tegenover het ge
loof ging stellen en dit laatste als een
overwonnen standpunt ging beschou
wen. Men huldigde een mechanische
natuurbeschouwing, zwoer bij de evo
lutieleer en dit alles betekent de dood
voor de religie. Het is ook nu nog zo,
da"t onder intellectuelen een zeer grote
onkerkelijkheid wordt gevonden. Zij zijn
te eenzijdig verstandelijk georiënteerd,
toegankelijker voor nieuwe opvattingen
minder vatbaar voor tradities en heb
ben een tegenzin In het zich opsluiten
in een dogmatisch systeem in verband
met de z.g. vrijheid der wetenschap. De
ze tendens pleit niet tegen de weten
schap als zodanig, maar ze is een symp
toom van een geseculariseerde en over
trokken 'betekenis, die men eraan hecht.
Naar onze mening moet ook het open
baar onderwijs genoemd worden in' de
rij der oorzaken van de toegenomen on
kerkelijkheid. In de periode 1880-1900
omvatte dit onderwijs nog 4 a 5 maal
zoveel leerlingen als de christelijke
scholen (nu staan ze ongeveer gelijk).
Het overgrote deel der opgroeiende
jeugd bij het lager onderwijs (en dat
bij het middelbaar vrijwel geheel) stond
onder de beïnvloeding van de zoge
naamd neutrale opvoeding, die gezien
de geestelijke instelling van verreweg
de meeste leerkrachten vrijzinnig of to
taal atheistisch was. Van dit areligieus
onderwijs is gedurende generaties een
verderfelijlce invloed uitgegaan op ons
volk en ook de kerk heeft hiervan de
bittere vruchten geplukt. Hierover zou
een apart artikel te schrijven zijn, maar
we kunnen hier deze invloed alleen sig
naleren.
VOOR BETER é^l/t
1^^^- ----^' NAAR DE
TOONBEELD VAN DE NIEUWSTE HERENMODE
Textiel Konfektiehuis
Frankrijk
MIDDELHRRNIS-TEL:Z3Z8
Zondag zijn de Fransen naar de stem
bus geweest om zich in een referendum
uit te spreken over de plannen van
President De Gaulle inzake Algerije.
Van de stemgerechtigden was ongeveer
drie-kwart opgekomen en van hen gaf
ruim 90 procent z'n goedkeuring aan
de akkoorden van Evian. Dat houdt te
vens een machtiging voor De GauUe in
om alle maatregelen te nemen voor een
nodige samenwerking tussen Frankrijk
en een onafhankelijk Algerije.
De konklusie, dat deze uitslag ook
een persoonlijke overwinning voor pre
sident De Gaulle is, lijkt ons te ver
gaan. Vele Fransen zijn het wel eens
met De Gaulle's Algeiiijnse politiek,';
m.aar zouden toch graag zien dat zijn
bevoegdheden wat werden beperkt. Het
was echter niet mogelijk daaraan uiting
te geven, omdat er alleen maar één po
sitief of negatief antwoord werd ge
vraagd. De linlise socialisten, die voor
het merendeel aldus hebben gestemd:
„Ja voor de vrede, neen voor de macht
van De Gaulle" hebben daarmee alleen
bereikt dat u een bijzondere hoog per
centage ongeldige stemmen moest wor
den geteld.
Hoe vreemd het ook moge klinken.
De Gaulle heeft zijn overweldigende
meerderheid te danlien aan de commu
nisten. Deze partij had de kiezers aan
geraden, ja te stemmen, hoewel ze de
positie van De GauUe als feitelijk al
leenheerser niet aanvaardt.
Z;owel in Frankrijk zelf als in het
buitenland zijn velen huiverig voor de
onbeperkte macht van de president, die
ergens raakpunten heeft (of gemakke
lijk kan krijgen) met de dictatuur. An
derzijds er is niemand die kan zeggen
hoe Frankrijk dan wel uit de impasse
van de laatste tijd moest geraken. De
„vierde republiek" waarin de ene rege
ring over de andere struikelde en ten
val werd gebracht, was een nog veel
groter aanfluiting voor de democra
tie!
Wellicht uit protest tegen de uitslag
van het referendum heeft de O.A.S.
haar activiteit vergroot. De politie heeft
echter een goede vangst gedaan door
de arrestatie van de ex-luitenant Godot,
die reeds vorig jaar bij verstek ter dood
was veroordeeld wegens deelneming aan
de generaalsopstand.
Godot had zeer bezwarende docu-
mentefi bij zich, onder meer een op
dracht van generaal Salan (de leider
van het geheime leger).
De O.A.S., zo bleek uit deze documen
ten, heeft zich ten doel gesteld, de re
gering machteloos te maken en onrust
te zaaien onder het Franse volk. Eén
van de middelen om dit doel te berei
ken, is: in het wilde weg schieten op
eenzame voetgangers en granaten wer
pen in bioscopen en andere openbare
gelegenheden. Later zou de O.A.S. over
gaan tot het blokkeren van spoorwegen
en tot bomaanslagen op telefooncentra
les.
Uit de stemming van zondag kan wel
worden afgeleid dat de machtspositie
van Salan en de zijnen bezig is terug te
lopen. Voor acties als bovengenoemde
hoeven de Fransen zich niet meer be
zorgd te maken, hoewel de O.A.S. voor
lopig nog een bedreiging blijft vormen
voor de algemene veiligheid.
Kernproeven
De president van Amerika en de pre
mier van Engeland hebben zich in een
persoonlijke boodschap tot premier
Chrostsjow gericht om een laatste be
roep op hem te doen inzake de controle
op kernproeven. Blijft de Russische
partijleider op zijn oude standpunt
staan, dan zullen de Verenigde Naties
aan het einde van deze maand de proe
ven in de dampkring hervatten. De V.S.
hebben reeds waarschuwingen doen uit
gaan naar twee gebieden in de Stille
Oceaan, waar de proeven zullen worden
genomen.
Het ziet er niet naar uit dat Chroests-
jow op de boodschap van het Westen
zal ingaan, temeer nu de conferentie
over ontwapening in Génève op dood
spoor is geraakt. Het verschil ging voor
namelijk over de oorlogspropaganda. De
Russen zouden daarop een verbod in
het leven willen roepen, wat voor het
Westen neerkomt op beperking van de
vrije meningsuiting. Oorlogspropagan
da moet juist door vrije meningsuiting
bestreden worden. De Russische be
schuldiging als zou Amerika de propo-
ganda voor de vrede doelbewust bestrij
den, weerlegde de Amerikaanse afge
vaardigde Deau, door te wijzen op de
werken van Lenin en Marx, waarin toch
ook de oorlog met het kapitalisme als
onvermijdelijk wordt beschouwd.
Als alle pogingen om tot een verge
lijk te komen mochten mislukken, dan
zal de Britse premier Mac Millan waar
schijnlijk proberen een topconferentie
te organiseren, waarop dan over Ber
lijn en de ontwapening zou moeten wor
den gesproken. Het is een publiek ge
heim dat Mac Millan daar meer ver
wachting van heeft dan president Ken
nedy.
BINNENVKRiSICBED
MC MIte OM MR fMMCkt
WW »M«tifto aWrfwwrtif
OOLTGENSPLAAT
ErnmabloemkoUekte. Zaterdag 14
april a.s. zal de bekende Emmabloem-
kollekte ten bate van de t.b.c. bestrij
ding weer worden gehouden. De muzielï-
vereniging U.D.I. zal bij deze kollekte
haar medewerking verlenen en gelijk
tijdig een rondgang door het dorp ma
ken.
Naar aanleiding van de overvallen door de O.A.S. in bauligebouwen zijn er
veiligheidsmaatregelen getroffen. Militairen hebben nu binnen en buiten de
banken de wacht betrokken. Foto: De bewaking bij een bankgebouw in
Algiers.
De besturen van de standsorganisa
ties in de landbouw op GoereeOver-
flakkee hebben al eerder laten blijken,
dat zij verontrust zijn door de vestiging
van een nieuw onderdeel van het Ver-
olme-Concern op of nabij het eiland.
Deze ongrustheid hebben zij thans for
meel neergelegd in een adres aan Ged.
Staten van Zuid-Holland, van de na
volgende inhoud:
„De gezamenlijke besturen der drie
Standsorganisaties voor de Landbouw
op het eiland Goeree en Overflakkee,
t.w. de HoU. Mij van Landbouw, de C.
B.T.B, en de L.T.B., alle hierna te noe
men „de Landbouw",
vernomen hebbende uit de pers, dat
door het gemeei^tebestuur van Stel-
lendam besloten is om de vereiste me
dewerking te verlenen dat door het
concern C. Verolme een scheepswerf zal
worden gesticht nabij de Deltadam,
dat de Rijkswaterstaat bereid is hier
toe een terrein in aanleg ter beschikking
te stellen ter grootte van 6 a 7 ha,
dat blijkens gedane uitlatingen in een
openbare raadsvergadering van Stellen-
dam aldaar gelegenheid zal ontstaan
voor nieuwbouw, eventueel reparatie
van vissersschepen, binnenschepen en
coasters,
dat verwacht kan worden, dat tenge
volge van allerlei wijzigingen in de
bevaarbaarheid van de zeearmen en
het onbereikbaar worden voor schepen
van de normale thuishavens wellicht
een verre-visserij zal ontstaan voor hen
die vanuit Stellendam en Goedereede
hun bedrijf uitoefenen,
dat echter toch niet moet worden
aangenomen, dat dientengevolge behoef
te bestaat aan een werf, zoals in opzet
verondersteld is met een personeelsbe
zetting van 500 tot 1500 man;
dat bij zulk een bezetting wel an
dere plannen in het vooruitzicht zullen
liggen en de vrees niet ongegrond is
dat dan op Flakkee allerlei toeleverings
bedrijven zullen worden gesticht,
dat de gemeentebesturen met het ge
hele Flakkeese bedrijfsleven bezig zijn
aan de opstelling van een structuur
schets voor het eiland Goeree en Over
flakkee, een en ander in samenwerking
met E.T.I., Stad en Landschap en het
L.E.I. en dat reeds in beginsel door
laatst genoemde instanties is vastge
steld dat Flakkee beschikbaar moet
blijven voor land- en tuinbouw en dat
hun conclusie in hoofdzaak is geba
seerd op de uitnemende kwaliteit van
de gronden, welke zeer geschikt zijn
voor akkerbouw, grove tuinbouw, fruit
teelt en zodra zoet water aanwezig is
ook voor de glastuinbouw,
dat algemeen betreurd wordt dat de
structuurschets voor het eiland nog niet
gereed is;
dat als bekend mag worden veron
dersteld, dat de Landbouw onder de
zich snel wijzigende omstandigheden,
waartoe vooral de mechanisatie is te
rekenen, geen werk kan bieden aan alle
op het eiland wonende werknemers,
dat de Landbouw mede begrip heeft
voor de grote moeilijkheden welke zich
dagelijks voordoen bij het transport van
vele pendel-arbeiders, naar en van hun
werk aan de overzijde van het water,
dat echter de Landbouw voorziet, dat
spoedig na de totstandkoming van de
vaste oeververbindingen enige intensie
ve teelten ontstaan,
dat de Flakkeese gronden behoren tot
de allerbeste in geheel West Europa en
dat de bevolking van het eiland door
opleiding, zelfontwil^Iceling en energie
allerlei bedrij f staklien in land- en tuin
bouw beheerst,
dat bij de installatie van de ruilver
kavelingscommissie erop gewezen is dat
Flakkee groen zal blijven en dus niet
opgeofferd zal worden aan de steeds
opdringende industrie,
dat de Landbouw vreest, dat zowel
door deze industrie als door de ver
wacht wordende recreatie in het Wes
ten van het Eiland, mede door uitbrei
ding van de noodzakelijke woongele
genheid, kostbare landbouwgronden no
dig zullen zijn;
REDENEN waarom zij zich tot uw
College wendt met het eerbiedig ver
zoek:
a. bij de beoordeling der aan uw Col
lege ter goedkeuring onderworpen be
sluiten van diverse organen rekening
te houden met de belangen van de
Landbouw op Flakkee in het algemeen;
b. medewerking te verlenen, dat
Flakkee tot een zodanige ontwikkeling
komt, dat dit gebied als een agrarisch
geheel blijft aangemerkt en het tevens
tot een leefgebied voor vele werkers
wordt bestempeld;
c. dat, alvorens besluiten worden be
oordeeld, eventueel goedgekeurd, ter
zake het vestigen van een groot-in
dustrie, afgewacht wordt welke visie
ontstaat in een structuur-schets voor
het Eiland."
de Hollandsche Maatschappij van
Landbouw,
(get.) Joh. Mol
(get. Joh. Hameeteman
de Christelijlïe Boeren- en
Tuindersbond,
(get.) C. A. van Loon
de Rooms Katholieke Land- en
Tüinbouwbond,
(get.) J. L. Jacobs.
Naschrift van de r'edaktie. Als redak-
tie merken wij op, dat de afdeling van
de C.B.T.B.-West zich van dit adres
gedistancieerd heeft en wel om de vol
gende redenen:
ten eerste dat er door de vestiging
van de Verolme-werf te Stellendam
geen landbouwgronden teloor gaan; ten
tweede dat de vestiging kan leiden tot
(Zie vervolg pag. 2 Ie kolom)