1500 mensen kunnen er emplooi vinden De heer C. Verolme De woningbouw in discussie Rede van burgemeester J. n. Kleijnenberg 34e jaargang Dinsdag 20 maart 1962 No. 3076 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Sticliter van „Verolme Sclieepsliouw- en Reparatiewerf Steiiendam N.V." Verolme Verenigde Scheepswerven PBINS HSNDBIKSTRAAT 14 - POSTBOX - ICDDSLHABNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2.18 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bt] comtract speciaal teriel Onze minister van Volksliuisvesting en Bouwnijverheid Mr. Van Aartsen, onder wie de woningbouw ressorteert, tieeft evenals ruim een Jaar geleden, leermoeilijkheden gehad met de TVee- de Kamer. Eind 1960 kwam er een ka binetscrisis door de aanneming van de mofie-Van Eibergen, doch het ministe rie kwam ongewijzigd terug doordat de A.R.-fractie capituleerde. En nu was er weer een vrijwel algemene oppositie te gen deze minister om precies dezelfde reden. Alweer werd een aan de regering onwelgevallige motie aangenomen, maar de minister was nu zo wijs, deze naast zich neer te leggen. Daar deze moeilijk heden telkens terugkeren en bij de ver- liiezingsactie ook een voorname rol spe len, willen we er gaarne onze visie op geven teneinde onze lezers in te lichten omtrent datgene waar het om gaat en hoe de beste oplossing zal moeten zijn. De controverse tussen de minister (en het hele kabinet) en de grote meerder heid van de Kamer (alleen de V.V.D. steunt de regering) bestaat hierin, dat de eerste naar de mening van de laatste te weinig woningwetwoningen laat bou wen en te veel de vrye sector laat uit lopen. De oppositie komt voortdurend met moties om het aantal woningwet woningen hoger te stellen dan de mi nister doet. De K.K. heer Andriessen wilde er 5000 meer en de socialist Hom mer die terwille van de politieke con currentie natuurlijk hoger moest bie den, wel 10.000 méér. De minister gaf er bij wijze van compromis 3000 bij, maar dat werd afgestemd en vandaar het conflict. De minister geeft elk jaar in de toe lichting op zijn begroting een bouw plan. Op zijn programma voor 1962 staan in totaal 90.000 woningen n.l. 35.000 woningwetwoningen, 30.000 pre- miewoningen en 25.000 huizen in de vrije sector. Dit zijn namelijk de drie categorieën, die men na de oorlog on derscheidt. De woningwetwoningen worden gebouwd door gemeentebestu ren en woningbouwverenigingen vol gens de bepaling van de Woningwet 1901, waarin een bepaalde financiële re geling is opgenomen. Het Rijk verstrekt n.l het bouwkapitaal tegen 4 rente. Door deze lage rente en omdat er geen winst wordt beoogd kunnen de huren dus betrekkelijic laag zijn. De premie woningen worden door particulieren gebouwd voor verhuur of eigen gebruik met een rijkspremie van een paar dui zend gulden. Ze moeten zelf voor kapi taal zorgen en omdat de rente dan hoger is en bij verhuur ook de winst factor meetelt, zijn ze iets duurder wat de huur betreft, ofschoon dit verschil de laatste tijd heel gering is. Voorts krijgen deze bouwers nog een aflopende huurtoeslag. In deze sector onderscheidt men nog de groepen A, B en C, maar de laatste twee (de duurdere) komen praktisch niet voor, dus gaat het eigen lijk over de z.g. A-woningen. En in de vr\je sector wordt, zoals de uitdrukl^ing al zegt, geheel zonder steun van de overheid gebouwd. Een deel van die woningen zijn villa's en bungalows, maar de laatste twee jaar toch ook heel veel goedkope woningen. Natuurlijk moet men het woning bouwbeleid zien in het kader van de nog steeds bestaande woningnood. De ze wordt wel kleiner, maar ze is nog lang niet opgeheven. Het z.g. statistisch tekort was in 1956 nog 188.000 en eind 1961 bedroeg het ongeveer 65.000, zodat We dus per jaar 20.000 woningen inlo pen. Maar het statisch tekort het verschil tussen het aantal bestaande Woningen en de vraag geeft geen juist beeld van de situatie, omdat er t>og 150,000 bewoonde krotwoningen zijn en geen rekening is gehouden met een woningreserve van b.v. 3 o/o. De vraag is dus hoe het jaarlijks contingent te bouwen woningen het beste verdeeld kan worden over de verschillende sec toren. Vóór de oorlog werd 85 a 90 »/o te woningen door particulieren ge- wuwd, maar toen na 1945 de bouw weer op gang kwam, kreeg de woning wetbouw voorrang, zodat deze in het topjaar 1951 zelfs 68 "la van alle wonin gen omvatte. Het zijn met name de so cialisten, maar toch ook velen bij de rooms-katholieken en de prot. chr. par tyen, die zeer geporteerd zijn voor wo ningwetbouw. Dat schijnt bij de pro gressiviteit te behoren. Socialisten werken graag via de overheid en hou den erg van haar financiële steun. Nu is er inderdaad na de oorlog een periode geweest, waarin woningwetbouw grote Prioriteit moest hebben omdat anders oe lagere inkomensgroepen moeilijk aan woningen gekomen waren, die betaal- Paar zijn. Die steun of subsidie heeft echter enorm veel geld gekost aan het Ki]k en daarvan moeten we zo spoedig ™geUjk af. Daarom ook stond op het program van de regering-De Quay: ruimere ontplooiing van de particuliere woningbouw en vermindering en af schaffing daarvoor van subsidies, omdat deze een ongezond element in onze eco nomie vormen. Minister Van Aartsen uoet dus niets anders dan het regerings- Prograra, waaraan in 1959 ook de recht se partijen adhesie hebben betuigd, uit roeren! Maar het schijnt bij rechts niet eon amore te gaan, omdat die partijen Willen blijven meedoen aan „sociale woningbouw" via de Woningwet. Deze •^an inderdaad nodig zijn, maar in een "Welvaartsstaat" wordt de noodzaak er van toch wel grotendeels dubieus. tn elk geval ging het percentage wo- ■"ngwetbouw na 1955 gestadig achter- Veroluie sticiit „Sciieeps- bouw- en Reparatiewerf Steiiendam N.V." Vandaag, dinsdag 20' maart, is voor Steiiendam een historische dag. In een min of meer spoedeisende raadsverga- dering die hedenmorgen is belegd is door burgerrieester Kleijnenberg in het openbaar medegedeeld, dat na overleg ■met de heer Verolme en zijn staf een nieuwbouw- en reparatiewerf zal wor den opgericht, die de naam zal dragen: „Verolme Scheepsbouw)- en Reparatie werf Steiiendam N.V.". Begrijpelijk zijn hier door het college van b. en w. heel wat besprekingen aan vooraf gegaan en is het voor de leden van de raad ook niet zonder meer uit de lucht komen vallen, daar de raad in een niet offi ciële vergadering over deze plannen volledig is ingelicht. De scheepswerf wordt gevestigd in de zuidoost hoek van de binnenhaven op domeinengronden met als achtergrond een opgespoten ter rein, waarop andkre bedrijfsgebouwen met 400 woningen (vissersdorp em.) kunnen luorden gebouwd. Voor deze werf zal een scheepslift worden ge bouwd, een uncum in Europa, en de eer ste in Nederland, waarvan Steiiendam dus de primeur krijgs. De tekening op deze pagina, ons door ir. J. J. Stenger van het Verolme-concern verstrekt, geeft een beeld, hoe de w'erf er zal uitzien. In dezelfde raadsvergadering is nog een be langrijk besluit genomen, n.l. de bouw van een winkelcentrum in het uitbreid. plan-West, waarover meer te lezen valt in het tweede blad van dit nummer. In deze wel zeer unieke vergadering waren met de raadsleden aanwezig van het Verolme-concern de vice-pre sident H. J. Hofstra; Ir. J. J. Stenger, bedrijfsingenieur; de finantieel eco noom B, M. Veraart en het hoofd van de afd. public relation van Verolme, de heer G. v. d. Hoest, met een aantal pers- en filmmensen. Verder Ir. T. L. Heykens van de Rijkswaterstaat Del tawerken Noord, afdamming Haring vliet; burgemeester P. W. Hordijk als uit. In 1956 was het nog 50 «/o, in 1960 nog 49 »/o en in 1961 daalde ze tot 33 «/o! Ër waren door de minister n.l. 15.000 „vrije" woningen gepland voor dat jaar en hij gaf 43.000 vergunningen uit! De zaak was hem inderdaad uit de hand gelopen. En nu was Leiden natuurlijk in last, want de woningwetbouw was in het gedrang gekomen. Vandaar de op positie in de Tweede Kamer. Boven dien wilde de minister de vrije sector opvoeren tot 28 «/o voor 1962 en dat vindt men veel te veel. De socialisten vooral vinden dat onsociaal, want het is volgens hen een bouwbeleid voor de kapitalisten! Een prachtig paradepaard voor de verkiezingen! Zo wordt haat gekweekt en beweerd, dat de vrije sec tor die van de rijken is en deze bero ven de massa van nieuwe huizen. Het zal wel niet veel helpen, wanneer we dit standpunt gaan bestrijden want speculeren op de anti-kapitalistische in stincten der massa is een succesvol be drijf, hoewel iedereen graag kapitalist wil worden. We willen er niettemin toch graag één en ander tegenover stellen. Allereerst, dat kapitalisten ook burgers zijn en daarom rechten hebben In 1957 konden echter in de vrije sec tor slechts 3400 huizen worden gebouwd en in 1960 maar 7500. Toen de minister in 1961 royaal werd, bleeli dan toch maar dat er grote behoefte aan was, want het aantal liep direct op tot 43.000 nog altijd minder dan de helft. Voorts is het geheel onjuist, dat de vrije sec tor uitsluitend zou bestaan uit villa's en bungalows: in 1960 had 50 "/o en in 1961 zelfs 65 "/o dezer vrije woningen een bouwprijs van minder dan 20.000. De bouwprijzen in deze sector zijn n.l. in een paar jaar tijd enorm teruggelo pen en daardoor konden velen van deze woningen gaan profiteren. Er zit dus al een groot aantal huizen in voor niet kapitalisten: 40 '°/o Ugt zelfs beneden 17.000,Daarbij komt dat er nu het S.G. Kamerlid Kodde wees daarop velen in een woningwetwoning zit ten, die best een hogere huur kunnen betalen en die dus goedkoop wonen ten koste van ons allemaal. Zo schiet de „sociale" bouw haar doel voorbij. Wan neer deze categorie huurders verhuist naar een woning, waarin ze eigenlijk thuishoren, komen er vele huizen leeg voor mensen met de laagste inltomens, waarvoor ze eigenlijk zijn bestemd. En dan vergeet men altijd, dat een groot contingent „vrije" woningen via op- schuiving een grote bijdrage levert in de oplossing van de woningnood. Zij maken er tienduizenden vrij voor de an dere inkomensklassen. De vrije sector bouwt dus niet alleen voor de weigestelden. Bovendien maakt ze zeer vele huizen vrij voor anderen. De kern van de hele zaak is echter, dat ons volk in de naooorlogse jaren ver leerd is (door de huurstop) een even redig deel van het inkomen voor huur te bestemmen. Als men dit b.v. stelt op een zesde, kan men constateren, dat vele huren hieronder liggen. Wij moe ten daarom van de overheidssubsidie af en terug naar een vrije woningbouw, al zal dit met beleid moeten geschie den. Het is toch al te dwaas, dat 17 jaar na de oorlog alles al van de bon is, behalve de huizen. Die worden nog steeds gerantsoeneerd! voorzitter van de Flakkeesche Ge meenschap; dhr. D. Brussaard; dir. Gew Arbeidsbureau Oud-Beyerland; dlir. d' Hont, dir. Arb. bureau Middelharnis; dhr. J. J. C. La Fleur, dir. Emgo; dhr. F. Geerling, dir. waterleiding; dhr. P. de Jong, Techn. Hoofdambt. Prov. Wa terstaat; Notaris A, A. Risseeuw te Goedereede. Na de gebruiltelijke opening met het ambtsgebed riep de voorzitter burge meester J. A. Kleynenberg -de genodigden een hartelijk welkom toe en drukte zijn spijt, dat de heer Verolme op deze histo rische raads vergadering niet kon tegen woordig zijn, omdat deze op reis was naar de Ver- olme-werf in Brazilië. De burgemees ter sprak daarna de volgende rede uit: Heren leden van de raad en verdere genodigden, „U zult zich wel enigszins verwon derd hebben, dat U door middel van een spoedeisende raadsvergadering bij een zijt geroepen, maar dit heeft na tuurlijk een zeer belangrijke reden. Deze reden is voornamelijk te danken, aan het feit, dat U een besluit hebt ge nomen inzake de financiering van nieuwbouw van vissersschepen. Geschiedenis Wij hebben U indertijd onze plannen voorgelegd voor het creëren van een scheepslift, daar de huidige bankplaat- sen komen te vervallen i.v.m. het ver dwijnen van het verschil van eb en vloed in de nieuwe binnenhaven. En juist deze plannen hebben ons weer aan het denken gezet. Wij meenden te moeten activeren om een herstellings- bedrijf voor vissersschepen zich bij de scheepslift te vestigen, opdat de vis sersschepen niet meer elders gerepa reerd behoeven te worden, met alle tijdverlies van dien. Terugkomend op uw financieringsbe sluit visschersschepen kwamen wij, na bestudering der plannen, tot de con clusie, dat het bouwen van onze sche pen niet elders moet gebeuren, maar te Steiiendam! Verolme Met deze gedachte bezield werd on zerzijds contact opgenomen met Verol me United Shipyards te Rotterdam. Na enkele besprekingen met de heer Ver olme, enkele leden van de directie en naaste medewerkers, kwam op 12 maart 1962 van het Concern Verolme de schriftelijke mededeling dat te Stellen- dam een nieuwbouw- en reparatiewerf zal worden opgericht, onder de naam: „Verolme Scheepsbouw- en lieparatie- werf Steiiendam N.V.". Het zal U onder meer duidelijk zijn, dat er natuurlijk voorzieningen aan en bij de nieuwe haven getroffen moeten worden om dit bedrijf aldaar te her bergen. Wij hebben reeds overleg ge pleegd met Rijkswaterstaat, die deze nieuwe ontwikkeling thans in studie heeft. Op de technische onderdelen van de werf ga ik momenteel niet in, want U krijgt straks nog de gelegenheid om dergelijke vragen te stellen aan de he ren van het Concern. Gevolgen Maar wel wil ik een moment uitvoerig stilstaan wat betreft de gevolgen van deze vestiging, zowel voor Steiiendam in het bijzonder, als voor Goeree en Overflakkee in het algemeen. Het probleem van de pendelarbei ders, in alle toonaarden bezongen, was en is alleen op te lossen door vestiging van een behoorlijke industrie op ons eiland. 1700 personen gaan dagelijks voor dag en dauw naar de overkant en komen 's avonds laat weer thuis. Door vestiging van deze scheepswerf nadert dit probleem z'n oplossing. Be grijpelijkerwijs kunnen niet direct al- Toen de heer Verol me vijftig jaar ge leden, staande aan het begin van zijn loop baan, dagelijks vanuit zijn geboorteplaats Nieu we Tonge naar de Am- bachtsschool te Middel harnis liep de tram was er toen nog niet en fietsen waren nog wei nig in gebruik heeft hij nooit kunnen den ken dat hij zulk een in dustriële opmars zou meemaken en oprichter en president-directeur zou worden van een ge weldig concern van scheepswerven en ma chinefabrieken in bin nen- en buitenland. Ze ker niet, dat hij eenmaal de stoot geven zou voor een scheeps- en repara tiewerf op Goeree-Over- flakkee, waar hij ge boren is en welk eiland nog altijd een grote plaats in zijn hart in neemt. De heer Verolme en zijn staf hadden reeds lang plannen om zich op de bouw van visserij- schepen toe te leggen; ingenieurs van het con cern hebben daar een speciale studie van ge maakt, ook voor de bouw van grotere sche pen voor de verre visse rij. De heer Verolme heeft een open oog voor de toekomstmogelijkheden, die er voor Steiiendam liggen. Als invalspoort van de Noordzee, met grote goed ge outilleerde havens van voldoende diep gang, zal Steiiendam straks het aan- trekkingspunt worden ook voor andere Noordzee-vissers, die hun vis kunnen lossen in de grote nieuwe vismijn, wel ke binnenkort gebouwd zal worden. De scheepswerf van Verolme, met de bouw waarvan dit jaar nog wordt be gonnen (in augustus wordt de vissers- *haven in gebruik genomen) zal tot die opbloei zeker in belangrijke mate bij dragen. Immers zullen op de nieuwe werf allerlei visserij-schepen, grote en ook len tewerk worden gesteld, maar na ver loop van enkele jaren zal dit aantal 1500 kunnen zijn. Wij moeten beseffen, dat de arbei ders, die thans bij de afsluiting van het Haringvliet werkzaam zijn (en dit zijn er 500!) t.z.t. vrijkomen en ook weer aan werk geholpen moeten worden. Dit kan straks bij de scheepswerf te Steiiendam. Door deze vestiging zal Steiiendam een sterke groei van de bevolking te verwerken krijgen, met alle daaraan verbonden problemen. Voor het per soneel zullen zo spoedig mogelijk wo ningen beschikbaar dienen te zijn. In overleg met de provincie was er voor 1962 alleen soulaas in de zgn. vrije sector. (Vervolg pag. 2 Ie kolom) kleinere worden gebouwd en bij averij of andere mankementen snel en af doende worden gerepareerd. Deze nieu we industrie is tevens voor het gehele eiland van groot belang, daar er zeer veel mensen zullen kunnen worden te werk gesteld en het dus mede een op lossing wordt voor het pendelprobleem. Als oud-Flakkeeër zal het de heer Verolme zeker met enige trots vervul len, dat Steiiendam, gelegen op slechts 15 km van zijn geboortegrond, in de lange lijst van scheepswerven van het Verolme-concern wordt ingevoegd. Wij laten deze lijst hieronder volgen: Verolme Machinefabriek IJsselmonde N.V. Verolme Scheepswerf Alblasserdam N.V. Verolme Scheepswerf Heusden N.V. Verolme Electra Maassluis N.V. Verolme Dok- en Scheepsbouw Mij. N.V. Rotterdam Rozenburg Verolme Cork Dockyard Ltd. Ierland Verolme Ëstaleiros Rcumidos Do Brasll, Brazilië Sarpsborg Mek. Verksted Noorwegen Verolme Scheepsbouw- en Reparajtie- werf Steiiendam N.V. .■aTeNCi&R., Deze situatie-tekening geeft een beeld hoe „Verolme Scheepsbouw- en Repa ratiebedrijf Steiiendam N.V." er uit zal zien. Op de voorgrond in het water ligt de scheepslift naar een eigen vin ding van de ingenieurs van Verolme de Long, (de laatst genoemde firma is uit Londen) die dit systeem ook voor boortorens e,d. toepassen. Dit is dus niet de scheepslift met Amerikaans patent waarover wij laatst in ons blad schreven, maar een lift op poten van geheel eigen makelij, die een unicum is in Europa, en nog nooit in Nederland toegepast, waarvan Stellen- dam dus de primeur krijgt. Op deze sciieepslift die 16 meter breed is (even breed als de schutsluis) en een lengte heeft van 75 meter kunnen de grootste trawlers, coasters enz. worden geplaatst. Hij werkt hydraulisch op dezelfde wijze als de onlangs omschreven Syncra lift, met dit verschil dat de lift op elke willekeurige plaats de schepen aan de kademuur van de werf aan de wal kan zetten óf van de wal te water laten. De poten plaatsen zich in de grond; op de lift in gezonken toestand vaart het betreffende schip en wordt in 10 minuten tijds omhoog gevijzeld om ver volgens op een wagen met rollen aan de wal te worden getrokken. Moet er een schip naast, wordt de lift weer ver plaatst; men kan de schepen rollen waar men ze hebben wil. Nieuwe schepen kunnen in de over dekte loodsen worden gebouwd; zijn ze gereed worden ze naar buiten getrok ken, op de lift gereden en in 10 mi nuten tijds drijven ze statig in het wa ter. Op deze werf zullen dus ook de nieuwe visserij-schepen met financie ringsregeling uit de vissersplaatsen Ouddorp, Goedereede en Steiiendam worden gebouwd. Voor de bouw met gemeente-garantie financiering in de westkop van ons eiland zijn nu reeds zes aanvragen bij de gemeentebesturen binnengekornen. Dit betreft vissersschepen van ruim 20 meter lengte, met de meest moderne navigatiemiddelen, ieder van zo onge veer rond f 2 ton. Zoals we onlangs hebben gemeld, be draagt deze financieringsregeling 70"/o van de gemeente tegen 4"/o rente en SO'/o van het benodigde kapitaal krijgt men renteloos van het Rijk, Later wordt ingevolge art. 8 van de Deltawet de aanwijsbare schade vergoed, wat dan met die 30'Vo kan worden verrekend. Het zal in sommige gevallen voorko men, dat deze 30"/o daar geheel aan wordt op gesoupeerd. Deze financie ringsregeling is stukken beter dan dit indertijd het geval was met de com missie V, d. Zaal bij de afsluiting van de Zuiderzee, waarvan heden ten dage nog niet alle schade is afgewikkeld. Ongetwijfeld zullen de vissers die zich voor nieuwbouw met deze finan cieringsregeling hebben opgegeven hun schip dicht bij huis zien gebouwd, waarin dus de Verolme-werf Stellen- dam kan voorzien. Op de werf wordt een gedeelte van het terrein vrij gehouden voor vissers die hun schepen met de lift op de wal laten zetten, om deze de gebruikelijke schoonmaakbeurt te geven, af te bikken en te teren. Indien later mocht blijken dat nog grotere schepen op deze werf moeten gebouwd, kan deze lift worden vergroot.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1