iren
IGevaren van de
welvaart
Stellendam heeft plannen
voor nieuwe scheepswerf
Bronchiletten
r
Ijnndwill
v.
Brand te Ouddorp in
salonwagen
Meditatie
school voor gereformeerd lager onderwijs
Nieuwjaarsgala in
Brussel
FVÈKORTEWEGiZOOH
ie jaargang
Vrijdag 2 februari 1962
No. 3063
Chr. STREEKBLAD OP GEREFOEMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID.HOLLAJVDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
SCHUiMRUBBESBED
}J^^tt
Aanbesteding
Met Syncro-llft primeur voor Nederland
Bewoner kwam in de
vlammen om
Woensdag was er
weer brand
Fruitmanden en Fruitbakjes
»^e ^rultcentralc"
Voor UW VERZEKERINGEN:
,Echte vreugde"
jijj niliiiiiii^
UW5
PBINS HENDBIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDKIiHAKNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2.15 PER KWARTAAL.
ADVEETENTIEPBIJS 12 cent per ams,
3!j coatract speciaal tarief.
pen"...
I staat er in
folder in
^bond voor
in omloop
let Verbond
u 's mor
de ontdek-
in een an-
J bureaulade
|e dag nodil
denkt aaii
|wijs niet zó
de moge-
leaulade ligt
J weer kunt
Indel Bij de
Ihet politie-
Irijbevoegd-
fermen. Het
auto thuis
Jlen maand,
let betekent
Jlanten ver-
Jdat glaasje
■de verjaar-
Jllen kan de
leder voor
bevoegdheid
aur te gaan
lier komen
bste 2 jaf^
\yogste i
an valse in-1
-itnerbewijsj
[duidelijk of
Èen ongeval;
We 5 jfli'W I
logste 10
^r nooa
op de wtól
I zodanig gs'
I gevaar ka" I
de invloed!
Iiolhoudende I
een voer-l
daartoe is
Jvan dood of
loor schuW'l
dat bliJi^enM
Bureau voor
7an de ont-f
iken vifegensj
Dm dat „on
sje bier..-
at zo velen
porteroon-
dat het 1" I
1 te ontzeg-
ur tot
half
1 febr, ef^
reken,
des
en des sav^
Welvaart is een kostelijk goed. Ieder
.reeft er naar en de overheid poogt
iet haar eigen middelen dit streven te
;imuleren en te bevorderen. De econo-
lie is eigenlijk niets anders dan de we-
inschappelijke studie van de methoden
.■n de grootst mogelijke welvaart te be
reiken. Elk mens probeert zijn levens-
iiveau te verhogen zowel individueel
ils collectief. We zouden zeggen: dat is
Iets vanzelfsprekends en bovendien iets
irijzenswaardigs. De strijd voor sociale
■erheffing is niet alleen geoorloofd, ze
s dunkt ons ook dure plicht. Als we in
)nze herinnering terugroepen de toe-
itanden uit de 19e eeuw en zelfs die van
)rede groepen vóór de laatste oorlog,
)en armoede en gebrek wijd verbreid
,'aren en we zien dan op de huidige le-
.,'ensomstandigheden van de massa, dan
mogen we God danken dat het mogelijk
is gebleken onder Zijn, zegen en door
..iioeste arbeid de tegenwoordige wel-
•vaart te bereiken.
We zullen het er toch over eens zijn,
.-dat Nederland thans een welvarend
lland is en dat de welvaart nog steeds
:oeneemt, We leven in een welvaarts
staat. Er zijn geen hongerlonen meer,
pntegendeel de brede massa kan zich
lUerlei nuttige en aangename dingen
[/eroorloven, waarvan men vroeger niet
[droomde. De welvaart blijkt uit aller
lei: betere huizen en hun inrichting,
lanschaf van steeds meer duurzame ge-
5. jruiksvoorwerpen als bromfietsen, scoo-
Sters, auto's, koelkasten, wasmachines en
T.V. toestellen, periodieke loonsverho
gingen, vrije zaterdag, langer en duur
der vakantiereizen etc.
De welvaart is er en ze wordt steeds
meer gespreid. Maar dit wil niet zeggen
dat iedereen erin deelt. Er zijn helaas
nog altijd groepen, die het niet gemak
kelijk hebben; bejaarden, invaliden, we
duwen, een deel van de kleine zelfstan
digen en de categorie van de laagstbe
taalde arbeiders. Hun positie gaat al-
meer afsteken tegen de welvaart der
massa. Het komt ons daarom voor, dat
meerdere spreiding van de welvaart
thans groter prioriteit moet hebben dan
een verhoging over de gehele linie.
De vraag mag echter worden gesteld
of er nu ook werkelijk sprake is van
dankbaarheid. Is het niet boven ieders
verwachting, dat we na de ellende en de
Hoestdrank intabletvorm.95ct
armoede in en direct na de oorlog na
betrekkelijk korte tijd ons in zulk een
aanhoudende hoogconjunctuur bevin
den? Niemand toch had gedacht dat dit
mogelijk was. Na zoveel vernieling en
uitplundering, na het verlies van In-
dië, de repatriëring van 250.000 mensen,
de latere confiskatie van 3 a 4 miljard
aan Nederlandse bezittingen door Soe-
karno en bovendien nog m.et zware fi
nanciële lasten voor defensie, deltawer
ken etc. mogen we de huidige wel
vaartssituatie toch wel als uniek be
schouwen. Maar hoevelen hebben ge
leerd om in voorspoed dankbaar te zijn?
Daarop mag wel eens gewezen worden,
want men beschouwt blijkbaar dit alles
als vanzelfsprekend. Het is zelfs zo, dat
men bij alle welvaart, die men reeds
geniet, steeds hoger eisen gaat stellen.
Men vindt dat de welvaartsstaat de
plicht heeft als een moeder voor allen
te zorgen en niet alleen voor de econo
misch en sociaal zwakken. Het „van-de
wieg-tot-het-graf-systeem" is de hoog
ste wijsheid. Tegen alles wil men verze
kerd zijn, de enkeling wil geen enkel ri
sico meer lopen en daarvoor moet di
rect of indirect de staat zorgen. De wel
vaartstaat is evenals Sinterklaas heel
populair bij de massa. De behoeften
worden steeds opgevoerd en de over
heid moet de bevrediging ervan moge
lijk maken.
Slechts weinigen realiseren zich ech
ter, dat onze huidige welvaart aan een
zijden draadje hangt. Zij is afhankelijk
van onze economie en wie iets begrijpt
van de werking daarvan, die weet dat
zij geen permanente stabiliteit kan
waarborgen. Allerlei tekenen wijzen er
op, dat we het verzadigingspunt snel
naderen. We zijn blij met onze hoog
conjunctuur, want vrijwel iedereen
heeft werk en een behoorlijk loon, het
werknemersaandeel in ons nationale in
komen is nog nimmer zo hoog geweest,
maar het is helemaal niet onmogelijk,
dat er een omslag van de conjunctuur
op komst is, die voor een groot deel zal
worden veroorzaakt door overspanning
van onze economie als gevolg van het
streven het sociale niveau hoger op te
halen dan de economische mogelijkhe
den toelaten. Per slot van rekening is
onze economie de grondslag van het
daarop gebouwde sociale systeem. Daar
om kan een welvaartsstaat gemakkelijk
topzwaar worden en daarop gaat het nu
aardig lijken. Verschillende symptomen
wijzen daarop.
Het eerste is dit, dat de productiviteit
gaat stagneren. In 1961 was de stijging
ervan vrijwel nihil door de veel te snel
ingevoerde vrije zaterdag en in 1962 zal
ze naar schatting slechts 2 "/o bedragen.
De voornaamste oorzaak daarvan is de
schaarste aan arbeidskrachten. We heb
ben nu de z.g. volledige werkgelegenr
heid en welk een kostelijk goed deze
ook moge zijn, ook zij heeft haar be
zwaren, want men raakt met de pi'o-
duktie aan de top. Eigenlijk zouden in
zi 'k een situatie de lonen gestabiliseerd
moeten worden, maar dat wil men na
tuurlijk niet. Ieder is gewoon geraakt
aan periodieke verhogingen en het ge
brek aan arbeidskrachten werkt uiter
aard loonsverhogingen en zelfs zwarte
lonen in de hand. Maar deze moeten
uiteindelijk gefinancierd worden door
verhoogde productiviteit. En deze stag
neert, ook al omdat de arbeidsprestaties
allesbehalve bevredigend zijn. De ho
gere lonen moeten dan uit de winst
komen. Gevolg daarvan is weer, dat de
bedrijven minder kunnen investeren,
omdat de investeringen grotendeels in
tern geschieden. En dat vermindert op
de duur ook weer de productiviteit. Bo
vendien komt er op deze manier een
zeer zv/are druk op de prijzen. Tot dus
ver heeft Minister De Pous deze nog
aardig in de hand kunnen houden, maar
de spanningen op dit terrein worden
steeds sterker. Wanneer deze uit de
hand gaan lopen, betreden we de weg
der inflatie, die levensgevaarlijk is. Dan
moeten de lonen volgen en komen we
in de bekende vicieuze cirkel terecht.
Wanneer b.v, in 19G0 de kosten van le
vensonderhoud 100 zijn en in 1980 door
de stijgende prijzen 200, terwijl de lonen
naar verhouding mee omhoog gaan, dan
is in 1980 niemand daar een cent be
ter van geworden, integendeel, diverse
groepen gepensioneerden b.v. zijn
erop achteruit gegaan. Het is dus van
het hoogste belang dat de prijzen sta
biel blijven. Maar dat kan alleen als de
loondruk gelijke tred houdt met de pro-
duktiviteitsstijging.en daaraan gaat het
nu in sterke mate haperen. Op deze ma
nier moet de economie uit de hand lo
pen. En dat nu wil men niet inzien,
met name de vakbonden wensen er niet
voldoende rekening mee te houden. En
slaat de conjunctuur om, dan staat zon
der twijfel werkloosheid voor de deur
met alle gevolgen daarvan.
Ook de welvaart heeft dus haar ge
varen en bezwaren als ze niet verstan
dig gehanteerd wordt. Zo'n welvaarts
staat is wel aardig, maar ze wordt veel
BINNENVERIN6BED
M iutt M Mtt ftmookt
HMt varMrktt mMwttetar
lUrWcMi Zmanbargan
te kostbaar. Ze is alleen te handhaven
met hoge belastingen en sociale heffin
gen. Bovendien werkt ze verlammend
op het particulier initiatief, voert de
eisen voortdurend op, is onrechtvaardig
voor.de grote groepen en wordt daarbij
ook nog op demagogische wijze, speciaal
door de P.v.d.A., misbruikt voor stem-
menjagerij. Een begeleidend verschijn
sel is ook, dat naarmate de welvaart
toeneemt, de m.aatschappij steeds on-
comfortalDeler wordt. Er is steeds min
der service. Personeelsgebrek en werk
tijdverkorting leiden bij de P.T.T., de
vervoersdiensten, de politie, de huis
houdelijke diensten, de reinigingsdienst
etc. tot onhoudbare toestanden. Door de
vlucht uit de onprettige en laagstbe
taalde baantjes loopt de zaak in meni
ge sector vast.
Zo bevordert de welvaart een soort
luxe-denken en dreigt een welvaarts
neurose, waardoor er groot gevaar is,
dat ze in haar tegendeel omslaat. Het
leek ons nodig daarentegen eens te
waarschuwen, want i:iet zou funest zijn
als ons volk door eigen schuld weer de
weg terug zou moeten gaan.
Namens zijn opdrachtgever, het bestuur van de gemeente Middelharnis
zal ondergetekende trachten aan te besteden: Het bouwen van een
met 3 lokalen op een terrein aan de Koningin Jul)ana\/eg te Middelharnis.
De besteding wordt gehouden op donderdag 22 februari 1962 's morgens
om 11 uur in Hotel Meijer te Middelharnis. Bestek en tekeningen no. 570
zijn verkrijgbaar bij ondergetekende tegen betaling van 20,per stel.
Restitutie 10,per stel bij ongeschonden inlevering op de dag der
aanbesteding.
Bestellingen per giro of postwissel, franco per post 21,-
moeten bestekhouder zijn.
Brielle, januari 1962.
Inschrijvers
A. van Driel, architect, Geuzenstraatl2 Brielle,
Giro 1135 40, Telefoon (01886) 22 29
Bij de grote veranderingen die door en bij het gereedkomen van de Deltawer
ken in het Haringvliet op ons eiland zullen plaats hebben, is Stellendam de
gemeente waar deze veranderingen zich het eerst voordoen en het meest spec
taculair zullen worden. Uit de besluiten die in de Stellendamse raad de laat
ste tijd ter tafel kwamen wat betreft uitbreidingsplannen, recreatie (bungalow
caravan- en kampeerterrein, zwembad, motelbouw enz.) creatie van een nieuw
vissersdorp bij de in aanleg zijnde nieuwe vissershaven enz. blijlit, dat er een
grote activiteit heerst om tegen de tijd van de ontsluiting met dit alles gereed
te zijn. In augustus van dit jaar zal de Rijkswaterstaat de nieuwe vissersha
ven opleveren en al wordt dan misschien niet direct de oude haven afgesloten
kunnen de vissers er ligplaats nemen, waarvan al vlug zal worden gebruik
gemaakt, omdat het Zuiderdiep sterk aan verzanding onderhevig is.
In de nacht van dinsdag op woens
dag te ongeveer 2 uur zagen de trouwe
wachters van de vuurtoren te Ouddorp
een uitslaande brand in de salonwagen
staande in het Springertduin tussen de
Vrijheid en de vuurtoren. Deze salon
wagen werd zomer en winter bewoond
door de heer Jan Hendriks Keyser, ge
boren 15 april 1905 te Amsterdam die
zich bezig tiield met vertalingen uit het
Engels.
De torenwachters waarschuwden on
middellijk de brandweer en de in de na
bijheid wonende familie Meyer en Grin-
wis. Deze buren begaven zich direct
naar de brand; de brandweer moest
Koning Boudewijn der Belgen en
Koningin Fahiola hebhen ten palei-
ze in Brussel het corps diploma
tique het nieuwaajrsdiner aange
boden. Foto; Het Vorstenpaar
begroet de diplomatieke vertegen
woordigster van Indonesië,
Laili Roesad.
VOOR BÉTER jT^
'■',l%^^- - NAAR DE
MIDDELHRRNIS-TEL:Z3Z8
vanaf het dorp 8 km. afleggen, hoewel
men vlug ter plaatse was bleek dat er
niets meer te redden viel en men er
machteloos tegenover stond. Het ergste
van alles was, dat zich in de salonwa
gen de heer Keyser bevond die op zijn
bed is verbrand en met zijn trouwe
hond in de vlammenzee omkwam.
Voordat de brandweer aanwezig was
is door de heer M. Meyer een moedige
daad verricht, door uit de brandende
salonwagen twee van de drie gasflessen
(een ledige en een volle) weg te halen.
Een is er geëxplodeerd wat een gewel
dige ontploffing teweeg bracht, die tot
ver in de omtrek werd gehoord
Bij deze droeve gebeurtenis is weer
gebleken van hoe groot belang de sa
menwerking met de mannen van de
vuurtoren en de brandweer is. Vanaf
de toren valt veel te overzien. Jammer
is dat de brandweer niets meer kon uit
richtten en er een mensenleven bij te
betreuren valt.
Woensdagmiddag moest de Ouddorpse
brandweer weer in actie komen voor
een schoorsteenbrand die was uitgebro
ken bij de heer J. Vlietland aan de Zuid
weg alhier. Door het snelle optreden
van de brandweermannen werd dit
brandje spoedig geblust en kon erger
worden voorkomen. De schade viel mee.
Speciaal In het opmaken van
B. V. d. VEEB
Telefoon 2682 Westdqk 36
MIDDELHARNIS
In samenwerking met Rijkswaterstaat
zal een geheel nieuwe m.oderne vismijn
met sorteer-, weeg- en uitstalruimte,
bergplaatsen en kantoorruimten wor
den gebouwd waarvoor de plannen in
de maak .zijn. Ook ligt het in de be
doeling dat van gemeente-wege in
de oosthoek van de haven een scheeps
werf wordt gebouwd, in de vorm van
een Syncro-lift, die de vissersschepen
in 10 minuten tij ds verticaal uit het
water tilt waarna op het platform
schoonmaken en repareren kan plaats
hebben. Wanneer deze plannen doorgaan
zal Stellendam met deze scheepswerf
de primeur hebben van Nederland, daar
het de eerste zal zijn, die in ons land
wordt gebouwd. De Syncro-lift is een
Amerikaans patent van Pearlsons En-
ginering Company Inc., waarvan een
Amsterdamse firma voor Nederland de
vertegenwoordiging heeft. In Europa is
de eerste lift in aanbouw in België, op
de Verenigde Scheepswerven te Oos
tende (VOS), waar het gemeente-be
stuur kort geleden een bezoek gebracht
heeft om zich op deze materie te oriën
teren. Met deze Syncro-lift kunnen
schepen 1500 tot 2000 ton en groter ver
ticaal uit het water worden getild, het
scliip komt dan op een kielblok en rol-
wagen te staan en kan desgewenst over
rails aan de wal worden gereden. Op
de Verenigde Scheepswerven te Oos
tende is dit de bedoeling, schepen die
daar ter reparatie komen worden in
hangars gereden en kunnen daar zonider
invloed van het weer worden afgewerkt.
Op deze werf zullen ook nieuwe sche
pen (trawlers, coasters enz.) worden ge
bouwd, die dan met kielblok en al naar
de Syncro-lift worden gereden om te
water worden gelaten. Met deze Syn-
crolift krijgt de scheepswerf te Oos
tende méér capaciteit dan een droogdok
daar meerdere schepen aan wal kun-
worden gebracht
Een zo grote opzet heeft het voorne
men van het gemeentebestuur van Stel
lendam niet; wanneer een dergelijke
scheepslift wordt aangeschaft, is dit al
leen ter voorziening van de vissers
schepen om op tijd te „banken" en er
kleine reparaties aan te laten verrich
ten. Komt er b.v. euvel met een schroef,
die door een andere moet worden ver
vangen wordt het vaartuig in tien mi
nuten droog gezet en het karwei kan
op het platform op gemakkelijke wijze
plaats hebben.
Voor de vissers van Stellendam, Goe-
dereede en Ouddorp zal de aanschaf
van deze Syncro-lift van grote beteke
nis worden. Wil het goed zijn moeten
de vissersschepen vier maal per jaar
uit het water om te worden schoonge
maakt, wat nogal eens wordt beperkt,
omdat men daarvoor naar een bepaal
de werf moet, wat zeer tijdrovend is.
j Bovendien lijkt het ons, dat gebruik
maken van de scheepslift goedkoper zal
zijn, dan dat men op een helling moet
worden getrokken. De vissers zouden
zich kunnen abonneren om tegen een ze
ker bedrag een aantal keren per jaar van
deze lift gebruik te maken, waardoor
de exploitatie door de gemeente Stel
lendam voor een groot deel verzekerd
is. Wanneer t.z.t. de gemeenteraad tot
aanschaf besluit om de Syncro-lift te
Op deze maauette van de Syncro-
lift valt te zien dat één schip uit
het water is getild, staande op een
kielblok en rolwagen; het andere
schip is over de rails aan de wal ge
reden. Het platform van deze
scheepslift is 55 bij 16,5 meter. Te
Oostende (België) wordü de eerste
Syncrolift (iw Europa) gebouwd over
een lengte van 78 meter die in mei
a.s. zal gereed zijn. Bïet vier elek
trische motoren gaat de scheepslift
hydraulisch omhoog.
bouwen zal er zeer zeker ook door vis
sers uit andere plaatsen gebruik van
worden 'gemaakt.
Meerdere mogelijkheden
Aan deze plannen zitten grote mo
gelijkheden vast voor actieve onderne
mers om naast deze van gemeentewege
I te exploiteren scheepslift een machine
hal met reparatiebedrijf te bouwen,
waarvoor op het achterland (plaat
Scheelhoek) voldoende ruimte aanwezig
is. Een initiatiefnemer zou met gebruik
making van deze lift er zelfs nieuwe
schepen kunnen bouwen!
Door de afsluiting van de zeearmen
komen visgronden te vervallen en zal
een omschakeling plaats vinden voor de
visserij, waarvoor zoals bekend een fi
nancieringsregeling is geschapen voor
ombouw en ook voor nieuwe vissers
schepen. Bij de gemeenteraden zijn
daarvoor reeds aanvragen binnengeko
men. In overleg tussen het gemeente
bestuur met de scheepsvaart- en vis
serij-inspectie zullen twee proto-typen
vissersvaartuigen worden ontworpen,
die aan moderne eisen zullen voldoen.
Voor een actieve scheepsbouwer zouden
deze vaartuigen op het nog maagdelijk
terrein achter de Syncro-lift, in de
thuishaven kunnen worden gebouwd.
Als vissersplaats zal Stellendam o.i.
in de toekom_st een grote rol gaan spe
len. Het wordt een invalspoort vlak aan
zee, met mooie havens van voldoende
ruimte en diepte, wat voor de visserij
van groot belang is. Het gemeentebe
stuur staat nu voor de niet geringe taak
om de outillage aldaar zo doeltreffend
mogelijk in orde te brengen.
Nederlandsche Handë|-Maatschappiij^
Correspöndehtschap Middelharnis
Zandpad 108, télef..2709(Ö-1B70)
„En gijlieden zult water scheppen
met vreugde uit de fonteinen des
heils." (Jes. 12 3)
Deze woorden werden gezongen op
de grote feestdag van het Loofhut-
tenfeest. Dit feest werd gevierd om de
gedachte levendig te houden aan de
uittocht uit Egypte en het wonen in
tenten gedurende de woestijntocht. Het
feest begon de 15de van de maand
Tisri (januari) en duurde zeven dagen.
Dan werden de eerstelingen gebracht
in bloedige en onbloedige offers, ter
wijl het volk in hutten woonde.
De zevende dag was de grote feest
dag. Dan werd door de priester in een
gouden kruik met witte buik, water
geschept uit de bron van Siloam en
op de tempelberg vermengd met de
drankofferwijn door de pijpen van de
kruik, terwijl het volk zong: Gijlieden
zult water scheppen met vreugde uit
de fonteinen des heils. Ja, zo groot was
dan de vreugde, dat er een Joods
spreekwoord is, dat luidt: „Die de
vreugde van het water scheppen op het
loofhuttenfeest niet gezien heeft, weet
niet wat vreugde is."
Ja, dan begon het hart vlugger te
kloppen, zich uitend in de jubel. Dankt
de Heere, roept Zijn naam aan, maakt
Zijn daden bekend. Psalmzingt de Hee
re, want Hij heeft heerlijke dingen ge
daan. Zulks zij bekend op de ganse
aarde!
Lezers, kent ge ook zo'n loofhutten-
feest in uw leven? Een tijd waarin ge
dacht wordt aan de leidingen Gods in
uw levensbestaan? Toen Hij water
goot op het droge en waterstromen deed
vloeien op de dorstige ziel?
Dan worden we uitgetild boven de
dingen van alle dag, dan gaan we in
tenten wonen, 'd.w.z. ons gaisten en
vreemdelingen voelen op deze aarde,
waar we slechts op doorreis zijn, naar
het eigenlijke vaderland. Maar toch
wonen we dan ook bij tijden en ogen
blikken in tenten van vreugde en lof,
waar de dichter van zingt:
Men hoort der vroinen tent
weergalmen
Van hulp en heil hen aangebracht
daar zingt men blij met dank'bre
psalmen
Des Hoogsten arm heeft grote
kracht.
En dan blijft het hoogtepunt toch al
tijd weer het feit, dat de Heere water
wil gieten op een dorstig hart.
Dat werd reeds door de Israëliet van
de oude dag ervaren, als hij door deze
dingen heenzag op de beloofde Chris
tus.
Het water uit Siloams bron is een
type van de gaven en schatten des H.
Geestes. Dit water komt uit de gouden
kruik tot het volk, op de tempelberg,
waar het gemengd wordt met de drank
offerwijn.
Zo is eenmaal de Heere Jezus Chris
tus gegaan naar de heuvel Golgotha om
Zichzelf daar als een drankoffer op te
offeren.
Daar is liet water, de volheid des
heilige geestes, gemengd met Zijn dier
baar bloed.
En na Zijn sterven is daar het water
des geestes en der reiniging en het
bloed der verzoening uit Zijn doorsto
ken zijde gestroomd.
O, wat krijgt in dit licht dit woord
ontzaggelijke waarde.
Nu is er vreugde mogelijk, omdat de
zwarte en zware schuld hiermede vol
komen verzoend is. Hier is de verzoe
ning van de Paradijsschuld.
Nu kan er vreugde zijn, omdat de
dood door de dood is verslonden tot
overwinning.
Vreugde omdat het nu weer mogelijk
is met de vader in verzoende verhou
ding te komen.
Vreugde, omdat degenen die waar
lijk dit feest vieren, ervaren, dat deze
grote heilsweldaad voor hen persoonlijk
is geschied.
Daarom; Gijlieden, zult water schep
pen met vreugde uit de fonteinen des
heils. De tijd der schaduwen is voorbij,
maar door de Heere en geestelijke Is
raël wordt het loofhuttenfeest toch nog
gevierd. Telkens weer, wanneer er ge
meenschap is met het lijden van Sions
Borg en Middelaar en het geloof
schuchter of stralend doorbreekt: En
dat Ik voor U.
Dirksland.
C. J. Kesting.