iren IGevaren van de welvaart Stellendam heeft plannen voor nieuwe scheepswerf Bronchiletten r Ijnndwill v. Brand te Ouddorp in salonwagen Meditatie school voor gereformeerd lager onderwijs Nieuwjaarsgala in Brussel FVÈKORTEWEGiZOOH ie jaargang Vrijdag 2 februari 1962 No. 3063 Chr. STREEKBLAD OP GEREFOEMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID.HOLLAJVDSE EN ZEEUWSE EILANDEN SCHUiMRUBBESBED }J^^tt Aanbesteding Met Syncro-llft primeur voor Nederland Bewoner kwam in de vlammen om Woensdag was er weer brand Fruitmanden en Fruitbakjes »^e ^rultcentralc" Voor UW VERZEKERINGEN: ,Echte vreugde" jijj niliiiiiii^ UW5 PBINS HENDBIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDKIiHAKNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 2.15 PER KWARTAAL. ADVEETENTIEPBIJS 12 cent per ams, 3!j coatract speciaal tarief. pen"... I staat er in folder in ^bond voor in omloop let Verbond u 's mor de ontdek- in een an- J bureaulade |e dag nodil denkt aaii |wijs niet zó de moge- leaulade ligt J weer kunt Indel Bij de Ihet politie- Irijbevoegd- fermen. Het auto thuis Jlen maand, let betekent Jlanten ver- Jdat glaasje ■de verjaar- Jllen kan de leder voor bevoegdheid aur te gaan lier komen bste 2 jaf^ \yogste i an valse in-1 -itnerbewijsj [duidelijk of Èen ongeval; We 5 jfli'W I logste 10 ^r nooa op de wtól I zodanig gs' I gevaar ka" I de invloed! Iiolhoudende I een voer-l daartoe is Jvan dood of loor schuW'l dat bliJi^enM Bureau voor 7an de ont-f iken vifegensj Dm dat „on sje bier..- at zo velen porteroon- dat het 1" I 1 te ontzeg- ur tot half 1 febr, ef^ reken, des en des sav^ Welvaart is een kostelijk goed. Ieder .reeft er naar en de overheid poogt iet haar eigen middelen dit streven te ;imuleren en te bevorderen. De econo- lie is eigenlijk niets anders dan de we- inschappelijke studie van de methoden .■n de grootst mogelijke welvaart te be reiken. Elk mens probeert zijn levens- iiveau te verhogen zowel individueel ils collectief. We zouden zeggen: dat is Iets vanzelfsprekends en bovendien iets irijzenswaardigs. De strijd voor sociale ■erheffing is niet alleen geoorloofd, ze s dunkt ons ook dure plicht. Als we in )nze herinnering terugroepen de toe- itanden uit de 19e eeuw en zelfs die van )rede groepen vóór de laatste oorlog, )en armoede en gebrek wijd verbreid ,'aren en we zien dan op de huidige le- .,'ensomstandigheden van de massa, dan mogen we God danken dat het mogelijk is gebleken onder Zijn, zegen en door ..iioeste arbeid de tegenwoordige wel- •vaart te bereiken. We zullen het er toch over eens zijn, .-dat Nederland thans een welvarend lland is en dat de welvaart nog steeds :oeneemt, We leven in een welvaarts staat. Er zijn geen hongerlonen meer, pntegendeel de brede massa kan zich lUerlei nuttige en aangename dingen [/eroorloven, waarvan men vroeger niet [droomde. De welvaart blijkt uit aller lei: betere huizen en hun inrichting, lanschaf van steeds meer duurzame ge- 5. jruiksvoorwerpen als bromfietsen, scoo- Sters, auto's, koelkasten, wasmachines en T.V. toestellen, periodieke loonsverho gingen, vrije zaterdag, langer en duur der vakantiereizen etc. De welvaart is er en ze wordt steeds meer gespreid. Maar dit wil niet zeggen dat iedereen erin deelt. Er zijn helaas nog altijd groepen, die het niet gemak kelijk hebben; bejaarden, invaliden, we duwen, een deel van de kleine zelfstan digen en de categorie van de laagstbe taalde arbeiders. Hun positie gaat al- meer afsteken tegen de welvaart der massa. Het komt ons daarom voor, dat meerdere spreiding van de welvaart thans groter prioriteit moet hebben dan een verhoging over de gehele linie. De vraag mag echter worden gesteld of er nu ook werkelijk sprake is van dankbaarheid. Is het niet boven ieders verwachting, dat we na de ellende en de Hoestdrank intabletvorm.95ct armoede in en direct na de oorlog na betrekkelijk korte tijd ons in zulk een aanhoudende hoogconjunctuur bevin den? Niemand toch had gedacht dat dit mogelijk was. Na zoveel vernieling en uitplundering, na het verlies van In- dië, de repatriëring van 250.000 mensen, de latere confiskatie van 3 a 4 miljard aan Nederlandse bezittingen door Soe- karno en bovendien nog m.et zware fi nanciële lasten voor defensie, deltawer ken etc. mogen we de huidige wel vaartssituatie toch wel als uniek be schouwen. Maar hoevelen hebben ge leerd om in voorspoed dankbaar te zijn? Daarop mag wel eens gewezen worden, want men beschouwt blijkbaar dit alles als vanzelfsprekend. Het is zelfs zo, dat men bij alle welvaart, die men reeds geniet, steeds hoger eisen gaat stellen. Men vindt dat de welvaartsstaat de plicht heeft als een moeder voor allen te zorgen en niet alleen voor de econo misch en sociaal zwakken. Het „van-de wieg-tot-het-graf-systeem" is de hoog ste wijsheid. Tegen alles wil men verze kerd zijn, de enkeling wil geen enkel ri sico meer lopen en daarvoor moet di rect of indirect de staat zorgen. De wel vaartstaat is evenals Sinterklaas heel populair bij de massa. De behoeften worden steeds opgevoerd en de over heid moet de bevrediging ervan moge lijk maken. Slechts weinigen realiseren zich ech ter, dat onze huidige welvaart aan een zijden draadje hangt. Zij is afhankelijk van onze economie en wie iets begrijpt van de werking daarvan, die weet dat zij geen permanente stabiliteit kan waarborgen. Allerlei tekenen wijzen er op, dat we het verzadigingspunt snel naderen. We zijn blij met onze hoog conjunctuur, want vrijwel iedereen heeft werk en een behoorlijk loon, het werknemersaandeel in ons nationale in komen is nog nimmer zo hoog geweest, maar het is helemaal niet onmogelijk, dat er een omslag van de conjunctuur op komst is, die voor een groot deel zal worden veroorzaakt door overspanning van onze economie als gevolg van het streven het sociale niveau hoger op te halen dan de economische mogelijkhe den toelaten. Per slot van rekening is onze economie de grondslag van het daarop gebouwde sociale systeem. Daar om kan een welvaartsstaat gemakkelijk topzwaar worden en daarop gaat het nu aardig lijken. Verschillende symptomen wijzen daarop. Het eerste is dit, dat de productiviteit gaat stagneren. In 1961 was de stijging ervan vrijwel nihil door de veel te snel ingevoerde vrije zaterdag en in 1962 zal ze naar schatting slechts 2 "/o bedragen. De voornaamste oorzaak daarvan is de schaarste aan arbeidskrachten. We heb ben nu de z.g. volledige werkgelegenr heid en welk een kostelijk goed deze ook moge zijn, ook zij heeft haar be zwaren, want men raakt met de pi'o- duktie aan de top. Eigenlijk zouden in zi 'k een situatie de lonen gestabiliseerd moeten worden, maar dat wil men na tuurlijk niet. Ieder is gewoon geraakt aan periodieke verhogingen en het ge brek aan arbeidskrachten werkt uiter aard loonsverhogingen en zelfs zwarte lonen in de hand. Maar deze moeten uiteindelijk gefinancierd worden door verhoogde productiviteit. En deze stag neert, ook al omdat de arbeidsprestaties allesbehalve bevredigend zijn. De ho gere lonen moeten dan uit de winst komen. Gevolg daarvan is weer, dat de bedrijven minder kunnen investeren, omdat de investeringen grotendeels in tern geschieden. En dat vermindert op de duur ook weer de productiviteit. Bo vendien komt er op deze manier een zeer zv/are druk op de prijzen. Tot dus ver heeft Minister De Pous deze nog aardig in de hand kunnen houden, maar de spanningen op dit terrein worden steeds sterker. Wanneer deze uit de hand gaan lopen, betreden we de weg der inflatie, die levensgevaarlijk is. Dan moeten de lonen volgen en komen we in de bekende vicieuze cirkel terecht. Wanneer b.v, in 19G0 de kosten van le vensonderhoud 100 zijn en in 1980 door de stijgende prijzen 200, terwijl de lonen naar verhouding mee omhoog gaan, dan is in 1980 niemand daar een cent be ter van geworden, integendeel, diverse groepen gepensioneerden b.v. zijn erop achteruit gegaan. Het is dus van het hoogste belang dat de prijzen sta biel blijven. Maar dat kan alleen als de loondruk gelijke tred houdt met de pro- duktiviteitsstijging.en daaraan gaat het nu in sterke mate haperen. Op deze ma nier moet de economie uit de hand lo pen. En dat nu wil men niet inzien, met name de vakbonden wensen er niet voldoende rekening mee te houden. En slaat de conjunctuur om, dan staat zon der twijfel werkloosheid voor de deur met alle gevolgen daarvan. Ook de welvaart heeft dus haar ge varen en bezwaren als ze niet verstan dig gehanteerd wordt. Zo'n welvaarts staat is wel aardig, maar ze wordt veel BINNENVERIN6BED M iutt M Mtt ftmookt HMt varMrktt mMwttetar lUrWcMi Zmanbargan te kostbaar. Ze is alleen te handhaven met hoge belastingen en sociale heffin gen. Bovendien werkt ze verlammend op het particulier initiatief, voert de eisen voortdurend op, is onrechtvaardig voor.de grote groepen en wordt daarbij ook nog op demagogische wijze, speciaal door de P.v.d.A., misbruikt voor stem- menjagerij. Een begeleidend verschijn sel is ook, dat naarmate de welvaart toeneemt, de m.aatschappij steeds on- comfortalDeler wordt. Er is steeds min der service. Personeelsgebrek en werk tijdverkorting leiden bij de P.T.T., de vervoersdiensten, de politie, de huis houdelijke diensten, de reinigingsdienst etc. tot onhoudbare toestanden. Door de vlucht uit de onprettige en laagstbe taalde baantjes loopt de zaak in meni ge sector vast. Zo bevordert de welvaart een soort luxe-denken en dreigt een welvaarts neurose, waardoor er groot gevaar is, dat ze in haar tegendeel omslaat. Het leek ons nodig daarentegen eens te waarschuwen, want i:iet zou funest zijn als ons volk door eigen schuld weer de weg terug zou moeten gaan. Namens zijn opdrachtgever, het bestuur van de gemeente Middelharnis zal ondergetekende trachten aan te besteden: Het bouwen van een met 3 lokalen op een terrein aan de Koningin Jul)ana\/eg te Middelharnis. De besteding wordt gehouden op donderdag 22 februari 1962 's morgens om 11 uur in Hotel Meijer te Middelharnis. Bestek en tekeningen no. 570 zijn verkrijgbaar bij ondergetekende tegen betaling van 20,per stel. Restitutie 10,per stel bij ongeschonden inlevering op de dag der aanbesteding. Bestellingen per giro of postwissel, franco per post 21,- moeten bestekhouder zijn. Brielle, januari 1962. Inschrijvers A. van Driel, architect, Geuzenstraatl2 Brielle, Giro 1135 40, Telefoon (01886) 22 29 Bij de grote veranderingen die door en bij het gereedkomen van de Deltawer ken in het Haringvliet op ons eiland zullen plaats hebben, is Stellendam de gemeente waar deze veranderingen zich het eerst voordoen en het meest spec taculair zullen worden. Uit de besluiten die in de Stellendamse raad de laat ste tijd ter tafel kwamen wat betreft uitbreidingsplannen, recreatie (bungalow caravan- en kampeerterrein, zwembad, motelbouw enz.) creatie van een nieuw vissersdorp bij de in aanleg zijnde nieuwe vissershaven enz. blijlit, dat er een grote activiteit heerst om tegen de tijd van de ontsluiting met dit alles gereed te zijn. In augustus van dit jaar zal de Rijkswaterstaat de nieuwe vissersha ven opleveren en al wordt dan misschien niet direct de oude haven afgesloten kunnen de vissers er ligplaats nemen, waarvan al vlug zal worden gebruik gemaakt, omdat het Zuiderdiep sterk aan verzanding onderhevig is. In de nacht van dinsdag op woens dag te ongeveer 2 uur zagen de trouwe wachters van de vuurtoren te Ouddorp een uitslaande brand in de salonwagen staande in het Springertduin tussen de Vrijheid en de vuurtoren. Deze salon wagen werd zomer en winter bewoond door de heer Jan Hendriks Keyser, ge boren 15 april 1905 te Amsterdam die zich bezig tiield met vertalingen uit het Engels. De torenwachters waarschuwden on middellijk de brandweer en de in de na bijheid wonende familie Meyer en Grin- wis. Deze buren begaven zich direct naar de brand; de brandweer moest Koning Boudewijn der Belgen en Koningin Fahiola hebhen ten palei- ze in Brussel het corps diploma tique het nieuwaajrsdiner aange boden. Foto; Het Vorstenpaar begroet de diplomatieke vertegen woordigster van Indonesië, Laili Roesad. VOOR BÉTER jT^ '■',l%^^- - NAAR DE MIDDELHRRNIS-TEL:Z3Z8 vanaf het dorp 8 km. afleggen, hoewel men vlug ter plaatse was bleek dat er niets meer te redden viel en men er machteloos tegenover stond. Het ergste van alles was, dat zich in de salonwa gen de heer Keyser bevond die op zijn bed is verbrand en met zijn trouwe hond in de vlammenzee omkwam. Voordat de brandweer aanwezig was is door de heer M. Meyer een moedige daad verricht, door uit de brandende salonwagen twee van de drie gasflessen (een ledige en een volle) weg te halen. Een is er geëxplodeerd wat een gewel dige ontploffing teweeg bracht, die tot ver in de omtrek werd gehoord Bij deze droeve gebeurtenis is weer gebleken van hoe groot belang de sa menwerking met de mannen van de vuurtoren en de brandweer is. Vanaf de toren valt veel te overzien. Jammer is dat de brandweer niets meer kon uit richtten en er een mensenleven bij te betreuren valt. Woensdagmiddag moest de Ouddorpse brandweer weer in actie komen voor een schoorsteenbrand die was uitgebro ken bij de heer J. Vlietland aan de Zuid weg alhier. Door het snelle optreden van de brandweermannen werd dit brandje spoedig geblust en kon erger worden voorkomen. De schade viel mee. Speciaal In het opmaken van B. V. d. VEEB Telefoon 2682 Westdqk 36 MIDDELHARNIS In samenwerking met Rijkswaterstaat zal een geheel nieuwe m.oderne vismijn met sorteer-, weeg- en uitstalruimte, bergplaatsen en kantoorruimten wor den gebouwd waarvoor de plannen in de maak .zijn. Ook ligt het in de be doeling dat van gemeente-wege in de oosthoek van de haven een scheeps werf wordt gebouwd, in de vorm van een Syncro-lift, die de vissersschepen in 10 minuten tij ds verticaal uit het water tilt waarna op het platform schoonmaken en repareren kan plaats hebben. Wanneer deze plannen doorgaan zal Stellendam met deze scheepswerf de primeur hebben van Nederland, daar het de eerste zal zijn, die in ons land wordt gebouwd. De Syncro-lift is een Amerikaans patent van Pearlsons En- ginering Company Inc., waarvan een Amsterdamse firma voor Nederland de vertegenwoordiging heeft. In Europa is de eerste lift in aanbouw in België, op de Verenigde Scheepswerven te Oos tende (VOS), waar het gemeente-be stuur kort geleden een bezoek gebracht heeft om zich op deze materie te oriën teren. Met deze Syncro-lift kunnen schepen 1500 tot 2000 ton en groter ver ticaal uit het water worden getild, het scliip komt dan op een kielblok en rol- wagen te staan en kan desgewenst over rails aan de wal worden gereden. Op de Verenigde Scheepswerven te Oos tende is dit de bedoeling, schepen die daar ter reparatie komen worden in hangars gereden en kunnen daar zonider invloed van het weer worden afgewerkt. Op deze werf zullen ook nieuwe sche pen (trawlers, coasters enz.) worden ge bouwd, die dan met kielblok en al naar de Syncro-lift worden gereden om te water worden gelaten. Met deze Syn- crolift krijgt de scheepswerf te Oos tende méér capaciteit dan een droogdok daar meerdere schepen aan wal kun- worden gebracht Een zo grote opzet heeft het voorne men van het gemeentebestuur van Stel lendam niet; wanneer een dergelijke scheepslift wordt aangeschaft, is dit al leen ter voorziening van de vissers schepen om op tijd te „banken" en er kleine reparaties aan te laten verrich ten. Komt er b.v. euvel met een schroef, die door een andere moet worden ver vangen wordt het vaartuig in tien mi nuten droog gezet en het karwei kan op het platform op gemakkelijke wijze plaats hebben. Voor de vissers van Stellendam, Goe- dereede en Ouddorp zal de aanschaf van deze Syncro-lift van grote beteke nis worden. Wil het goed zijn moeten de vissersschepen vier maal per jaar uit het water om te worden schoonge maakt, wat nogal eens wordt beperkt, omdat men daarvoor naar een bepaal de werf moet, wat zeer tijdrovend is. j Bovendien lijkt het ons, dat gebruik maken van de scheepslift goedkoper zal zijn, dan dat men op een helling moet worden getrokken. De vissers zouden zich kunnen abonneren om tegen een ze ker bedrag een aantal keren per jaar van deze lift gebruik te maken, waardoor de exploitatie door de gemeente Stel lendam voor een groot deel verzekerd is. Wanneer t.z.t. de gemeenteraad tot aanschaf besluit om de Syncro-lift te Op deze maauette van de Syncro- lift valt te zien dat één schip uit het water is getild, staande op een kielblok en rolwagen; het andere schip is over de rails aan de wal ge reden. Het platform van deze scheepslift is 55 bij 16,5 meter. Te Oostende (België) wordü de eerste Syncrolift (iw Europa) gebouwd over een lengte van 78 meter die in mei a.s. zal gereed zijn. Bïet vier elek trische motoren gaat de scheepslift hydraulisch omhoog. bouwen zal er zeer zeker ook door vis sers uit andere plaatsen gebruik van worden 'gemaakt. Meerdere mogelijkheden Aan deze plannen zitten grote mo gelijkheden vast voor actieve onderne mers om naast deze van gemeentewege I te exploiteren scheepslift een machine hal met reparatiebedrijf te bouwen, waarvoor op het achterland (plaat Scheelhoek) voldoende ruimte aanwezig is. Een initiatiefnemer zou met gebruik making van deze lift er zelfs nieuwe schepen kunnen bouwen! Door de afsluiting van de zeearmen komen visgronden te vervallen en zal een omschakeling plaats vinden voor de visserij, waarvoor zoals bekend een fi nancieringsregeling is geschapen voor ombouw en ook voor nieuwe vissers schepen. Bij de gemeenteraden zijn daarvoor reeds aanvragen binnengeko men. In overleg tussen het gemeente bestuur met de scheepsvaart- en vis serij-inspectie zullen twee proto-typen vissersvaartuigen worden ontworpen, die aan moderne eisen zullen voldoen. Voor een actieve scheepsbouwer zouden deze vaartuigen op het nog maagdelijk terrein achter de Syncro-lift, in de thuishaven kunnen worden gebouwd. Als vissersplaats zal Stellendam o.i. in de toekom_st een grote rol gaan spe len. Het wordt een invalspoort vlak aan zee, met mooie havens van voldoende ruimte en diepte, wat voor de visserij van groot belang is. Het gemeentebe stuur staat nu voor de niet geringe taak om de outillage aldaar zo doeltreffend mogelijk in orde te brengen. Nederlandsche Handë|-Maatschappiij^ Correspöndehtschap Middelharnis Zandpad 108, télef..2709(Ö-1B70) „En gijlieden zult water scheppen met vreugde uit de fonteinen des heils." (Jes. 12 3) Deze woorden werden gezongen op de grote feestdag van het Loofhut- tenfeest. Dit feest werd gevierd om de gedachte levendig te houden aan de uittocht uit Egypte en het wonen in tenten gedurende de woestijntocht. Het feest begon de 15de van de maand Tisri (januari) en duurde zeven dagen. Dan werden de eerstelingen gebracht in bloedige en onbloedige offers, ter wijl het volk in hutten woonde. De zevende dag was de grote feest dag. Dan werd door de priester in een gouden kruik met witte buik, water geschept uit de bron van Siloam en op de tempelberg vermengd met de drankofferwijn door de pijpen van de kruik, terwijl het volk zong: Gijlieden zult water scheppen met vreugde uit de fonteinen des heils. Ja, zo groot was dan de vreugde, dat er een Joods spreekwoord is, dat luidt: „Die de vreugde van het water scheppen op het loofhuttenfeest niet gezien heeft, weet niet wat vreugde is." Ja, dan begon het hart vlugger te kloppen, zich uitend in de jubel. Dankt de Heere, roept Zijn naam aan, maakt Zijn daden bekend. Psalmzingt de Hee re, want Hij heeft heerlijke dingen ge daan. Zulks zij bekend op de ganse aarde! Lezers, kent ge ook zo'n loofhutten- feest in uw leven? Een tijd waarin ge dacht wordt aan de leidingen Gods in uw levensbestaan? Toen Hij water goot op het droge en waterstromen deed vloeien op de dorstige ziel? Dan worden we uitgetild boven de dingen van alle dag, dan gaan we in tenten wonen, 'd.w.z. ons gaisten en vreemdelingen voelen op deze aarde, waar we slechts op doorreis zijn, naar het eigenlijke vaderland. Maar toch wonen we dan ook bij tijden en ogen blikken in tenten van vreugde en lof, waar de dichter van zingt: Men hoort der vroinen tent weergalmen Van hulp en heil hen aangebracht daar zingt men blij met dank'bre psalmen Des Hoogsten arm heeft grote kracht. En dan blijft het hoogtepunt toch al tijd weer het feit, dat de Heere water wil gieten op een dorstig hart. Dat werd reeds door de Israëliet van de oude dag ervaren, als hij door deze dingen heenzag op de beloofde Chris tus. Het water uit Siloams bron is een type van de gaven en schatten des H. Geestes. Dit water komt uit de gouden kruik tot het volk, op de tempelberg, waar het gemengd wordt met de drank offerwijn. Zo is eenmaal de Heere Jezus Chris tus gegaan naar de heuvel Golgotha om Zichzelf daar als een drankoffer op te offeren. Daar is liet water, de volheid des heilige geestes, gemengd met Zijn dier baar bloed. En na Zijn sterven is daar het water des geestes en der reiniging en het bloed der verzoening uit Zijn doorsto ken zijde gestroomd. O, wat krijgt in dit licht dit woord ontzaggelijke waarde. Nu is er vreugde mogelijk, omdat de zwarte en zware schuld hiermede vol komen verzoend is. Hier is de verzoe ning van de Paradijsschuld. Nu kan er vreugde zijn, omdat de dood door de dood is verslonden tot overwinning. Vreugde omdat het nu weer mogelijk is met de vader in verzoende verhou ding te komen. Vreugde, omdat degenen die waar lijk dit feest vieren, ervaren, dat deze grote heilsweldaad voor hen persoonlijk is geschied. Daarom; Gijlieden, zult water schep pen met vreugde uit de fonteinen des heils. De tijd der schaduwen is voorbij, maar door de Heere en geestelijke Is raël wordt het loofhuttenfeest toch nog gevierd. Telkens weer, wanneer er ge meenschap is met het lijden van Sions Borg en Middelaar en het geloof schuchter of stralend doorbreekt: En dat Ik voor U. Dirksland. C. J. Kesting.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1962 | | pagina 1