-f
Is de toekomst
aan het
communisme
Aangespoelde Orca bleek vogel
in de long te hebben
Fa. KAPTEIN
J
JVleditatie
f! C KORTEWEG sZOOH
BUITENLAND
Geëvacueerd uit Tunesië
Q^
V
Van wieg tot graf
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per tceek: dinsdag- en vrijdagavond
„De weg vragen"
Fruitmanden en Fruitbakles
„^De ^ruitcentrale"
.V
Arie J Keijzer geeft
orgelbespeling
te Middelharnis
jaargang
Vrijdag 28 juli 1961
No. 3013
Ul/S
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Kedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 2.15 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tariet
icht.
na-
oor
Re-
t en
sten
zou
elf
een
den
vol
een
rui-
ege-
2.
De historiscii-materialistische theo
rieën van het marxisme, volgens welke
de communistische maatschappij auto-
mati-sch ontstaan zal als gevolg van een
materiële economische evolutie, af en
toe versneld door een revolutie, wijzen
we radicaal af als in strijd met de er
varing, Ze zijn echter ook in strijd met
de Bijbel. Wij geloven, dat de wereldge-
stliiedenis in haar ontwikkeling staat
onder de Voorzienigheid Gods. Daardoor
wordt het lot dezer wereld, der volken
en individuen gedirigeerd volgens het
plan, dat God van eeuwigheid met Zijn
schepping had. Er is een goddelijke we
reldleiding dwars door de zonde heen en
ook deze zelfs moet dienen tot volvoe-
ring van Gods wereldplan. Wij moeten
de wei-eldgeschiedenis zien in het licht
van de eeuwigheid. In wezen is zij een
slrijd tussen geloof en ongeloof, een
machtige worsteling tussen licht en
duisternis, zonde en genade, hemel en
hel. En haar doel is niet de verwezen-
li)l<ing van communistische welvaarts
idealen, van humaniteit of valse vrij
heid, maar de komst van het Koninkrijk
Gods in volle glorie en heerlijkheid.
Dit wil echter geenszins zeggen, dat
de wereldgeschiedenis hier op aarde zal
eindigen in een paradijs. Het rijk Gods
is een geestelijk koninkrijk en zal pas
na het einde van deze wereld in volle
glans geopenbaard worden. Tot dat
ogenblik zal de zondige mensheid haar
via dolorosa moeten voortzetten. De H.
Schrift stelt ons de toekomst zeker niet
rooskleurig voor. De uitspraken van
Christus in de Evangelieën wijzen erop,
dat de goddeloosheid tot een schrikba
rende hoogte zal stijgen, dat de afval
van het geloof steeds groter zal worden,
de dagen van Noach zullen terugkeren
en de satanische machten steeds driester
zullen heersen, zodat Jezus kon vragen
of de Zoon des rnensen als hij weder
komt, nog geloof zal vinden op aarde.
Wat onze wereld thans te zien geeft, is
een bevestiging daarvan. Wij gaan snel
bergafwaarts en de anti-goddelijke
machten overheersen de geesten meer
en meer. Ondanks alle beschaving, cul
tuur en techniek openbaart de zonde
in de mens zich steeds feller en geraf
fineerder. Deze wereld spoedt zich voort
naar de eindcatastrofe en in het licht
van de natuurkrachten, die de mens via
de atoomsplitsing nu en nog meer straks
kan ontketenen, is het heus niet onmo
gelijk, dat hijzelf in staat zal blijken
de wereld te vernietigen.
In dit licht bezien is het helemaal niet
uitgesloten, dat in het eindstadium van
het bestaan der mensheid het commu
nisme als de grote anti-christelijke
macht de wereld zal gaan beheersen.
Dat zal dan echter niet geschieden vol
gens de materiële processen, die het
marxisme poneert, maar langs de weg
van een geestelijke ontwikkeling. Het
ongeloof is de beste voedingsbodem
voor het communisme, haat en wan-
gunst bevorderen het in hoge mate en
onbekendheid met de ware beginselen
ervan geeft zwakke tegenweer. Er is
meermalen op gewezen dat het Westen
in geestelijk opzicht zo weinig te stellen
heeft tegenover het communisme. Mos
kou heeft een ideologie, waarin hon
derdduizenden onvoorwaardelijk gelo
ven en waarvoor ze fanatiek strijden.
En het Westen? Het heeft niets dan de
ideologie der vrijheid. Die moge inspi
rerend kunnen werken, zoals we in de
gigantische strijd tegen Hitler hebben
gezien, maar voor ons staat het vast,
dat alleen een sterk geloof en een goe
de schriftuurlijke kennis het beste
pantser zijn tegen communistische be
smetting. Als we zien, dat zelfs predi
kanten er conciliant tegenover staan
Ds. K, Strijd, een pacifist van de z,g.
Derde Weg, verklaarde: „Het grootste
gevaar zit niet in het communisme,
maar in ons anti-communisme" dan
vragen we ons met verbijstering af, uit
welke geest zulke warhoofden leven.
Het Westen staat geestelijk niet zo sterk
tegenover het communisme. Het bemint
de vrijheid, maar het is ondanks vele
idealen even materialistisch in de prak
tijk, We houden ons hart vast als de
huidige welvaart eens omsloeg in een
felle depressie. Dan zou alles niet zo
betrekkelijk rustig verlopen als in de
dertiger jaren. En daarop zit Moskou
te wachten!
Wanneer Chroestsjow beweert, dat
net conimunisme de toekomst heeft, ba
seert hij die bewering behalve op zijn
Ideologie ook op feiten, die hij in zijn
voordeel meent te kunnen interprete
ren, Eén van die feiten is, dat na de
tweede wereldoorlog het communisme
een enorme uitbreiding gekregen heeft.
Realiseren wij ons wel goed, dat thans
behalve de Sovjet-Unie met 200 mil
joen mensen ook China met 600 miljoen,
Noord-Korea, Noord-Vietman, Tibet,
straks heel Laos en in Europa Polen,
Oost-Duitsland, Ts j echo-Slowakije,
Hongarije, Roemenië, Boelgarije, Joego
slavië en Albanië in de greep van het
communisme zijn? Dat Cuba praktisch
eveneens een rood bolwerk is en Ghana
en Guinee in Afrika? Dat Moskou in
het Westen machtige vijfde colonnes
heeft? IVIen denke slechts aan Frank
rijk en Italië met 25 a 30»/o communis
ten en evenzeer aan menig Zuidameri-
«aans land. En wat te denken van de
zogenaamd neutrale landen als Indo-
?^u'^ en India die vele communisten
tellen en wier leidslieden van twee
Walletjes willen eten? Daarbij komt de
Heere, maak mij Uw wegen be
kend, ''leer mij Uw paden.
(Psalm 25 4)
Wanneer we in een vreemde stad
naar een bepaald adres moeten en ons
misschien alleen de naam van de straat
bekend is, dan moeten we aan voor
bijgangers nog wel eens de weg vragen.
Dat is helemaal geen schande.
Het zou alleen maar van domheid en
hoogmoed getuigen, wanneer we het na
lieten en liever de hele dag omdoolden,
dan voor een enkele vraag het gewenste
doel te bereiken. Toch betonen we deze
dwaasheid en hoogmoed maar al te vaak
op geestelijk gebied. Er behoort heel
wat toe eer de mens wil bekennen dat
hij van nature niet in staat is de juiste
weg te vinden die naar de gewenste he-
melstad voert en uit zich zelf niet an
ders kan dan op dwaalwegen verkeren.
Gelukkig de mens die door Gods ge
nade van die hoogmoed wordt bevrijd
en in ootmoed en afhankelijkheid zijn
ijoden en behoeften aan de Heere mag
voorleggen.
Voor die mensen wordt Psalm 25 zo'n
graag gezongen lied.
Neen, niet alleen om de bekende wijs,
die ons als het ware reeds aanspreekt.
Maar veel meer nog om de inhoud, die
zo echt is gegrepen en uit het zielediep
van allen, die iets leerden verstaan van
de heilgeheimen, die God aan Zijn
vrienden bekend maakt.
Wat David hier beleeft en doormaakt,
speelt zich telkenmale ook in het leven
van al Gods kinderen af.
Die omstandigheden zijn niet zo lich
tend en blij! Integendeel!
Dit lied laat ons horen dat de dichter
zich eenzaam, verschoven, ellendig, om
ringd door duizend noden en duizend
doden voelt.
Er zijn vijanden die hem haten en
list op list beramen om hem ten val te
brengen. Bovendien komen de „waar-
oms" in zijn ziel op. Hij kan de weg
die de Heere met hem houdt geenszins
in alle opzichten verstaan en.... goed
keuren. Daarom bestormen hem a,h,w,
allerlei vragen.
Lezers, kan dat ook niet het geval
in ons leven zijn? Moet er niet dikwijls
worden gevraagd: En mijn hart door
zocht de reden, waarom God de tegen-
heden mij in zulk een mate zond?
Hoe vaak wordt er geen streep ge
haald door a: onze plannen en bereke
ningen. Soms gebeurt dat in een en
kel ogenblik. Dat kan b.v, door de dood
van één, die ons lief en dierbaar was.
Of wel, een ernstige ziekte overvalt ons
op het ogenblik, dat we vlak voor de
vervulling van onze wensen en idealen
stonden. Wat wordt het dan moeilijk om
in dat alles de leiding des Heeren te
zien. Onze tekstpsalm toont ons hoe ook
David geworsteld heeft met deze le
vensproblemen. Daar is maar één ma
nier om er uit te komen, lezers!
Dat is de v/eg vragen aan Hem, die
de weg weet. En dat is God!
Dat doet de dichter hier ook en hij
bidt: Heere maak mij Uw wegen be
kend en leer mij uw paden.
En wat voor de Godsman van de
oude dag de weg was, is ook de weg
voor ons.
We zullen bij de Heere terecht moe
ten komen met al onze vragen en be
zwaren. Hij alleen kan er ons uithelpen
en ons doorhelpen.
Daarom moeten we bidden om Zijn
Geest en Woord, Vragen om het licht
te maken op de voor ons zo donkere
weg. Dat licht wil de Heere schenken.
Het wil niet zeggen dat Hij nu ook alles
tot in de kleinste kleinigheden duide
lijk maakt en Zijn handelingen aan on
ze goedkeuring gaat onderwerpen. Maar
wél, dat we onze weg in Zijn hand Ie
ren stellen in het vertrouwen en de
verwachting dat Hij nu ook alles wèl
zal maken met Zich zelf.
Dan gaat het geloof doorbreken, dat
hoeveel raadselachtigs er ook overblijft,
de weg van God altijd de goede en de
korste weg is.
Dan leren we met gesloten ogen het
pad lopen, waarop de Heere onze hand
wil vatten en ons leiden wil door Zijn
raad. En die weg zal immers altijd uit
lopen op de heerlijkheid?
Tot onze dood toe zullen er altijd
vragen en problemen overblijven.
En telkens weer zal het in het leven
van Gods kind klinken: Wat Ik nu doe
weet ge niet, maar gij zult het na de
zen verstaan.
Uw weg o God! Maak me die bekend,
want hoe donker ook die weg moog we
zen, Gij zult een licht zijn voor wie U
vrezen.
'Gods wegen zijn zalige wegen, waar
op Hij de Zijnen wil onderhouden in
duren tijd en hongersnood, waarop Hij
de Zijnen wil troosten in dagen van
smart, waarop Hij het toevoorzicht wil
schenken dat aan het einde alles goed
en zalig zal zijn. Gods wegen zijn we
gen, waarop we er zelf aan gaan met
al onze kennis en vroomheid, maar
waarop Hij alles en in allen wordt.
Gods wegen houden hier op aarde
hun raadselen en geheimen, maar Gods
kind mag het weten:
Boven de starren daar zal het eens
lichten
Daar wordt eens alles ontraadseïs,
onthuld
Wat gij verwacht van Gods eeuwige
luister
Wordt dan eens heerlijk en blijvend
vervuld.
Dirksland.
C. J. Kesting.
BINNENYERINGBED
het fleste bei ooit gemaakt
SCHUIMRUBBEftBED
met versterkte middensector
f ^[aéef fabrlektn Zevenbergen
tactiek van Moskou om overal de partij
te kiezen van de vroegere koloniale
landen en van die in de Arabische we
reld, waar felle antipathie heerst te
gen het Westen. Duizenden spionnen
en andere handlangers van Moskou
overstromen de wereld en geen enkel
militair geheim is voor hen veilig dank
zij het verraad van Engelse en Ame
rikaanse geleerden en ambtenaren.
Weet u, dat momenteel ongeveer 1 mil
jard van de 2% miljard der wereld
bevolking zucht onder Communistische
dictatuur, terwijl dat vóór de laatste
oorlog nog geen 200 miljoen bedroeg?
Dat is de opmars van het communis
me en het is geen wonder, dat Chroest
sjow daardoor overmoedig wordt!
Daarbij komt nog de geweldige mi
litaire macht die de S,U, heeft opge
bouwd, wier sterkte niemand precies
weet. Wat de kern- en raketwapens
betreft is ze de gelijke van Amerika,
terwijl ze inzake de conventionele be
wapening en de legersterkte verreweg
in de meerderheid is. Menig N.A.V.O.-
land weigert zijn bewapening en de
fensieve krachten maximaal op te voe
ren, want de welvaart gaat voor! En
men vergeet, dat bij een communisti
sche overwinning mèt de vrijheid ook
de welvaart verdwenen is. Voorts pro
fiteert Moskou van de moeilijkheden
der Westerse landen: een groot deel
van het Franse leger is in Algerië ge
bonden. Engeland heeft moeilijkheden in
Afrika, Nederland over Nieuw-Guinea,
waardoor Soekarno sterk pro-Russisch
is, België zat met de Kongolese affai
re, Portugal met Angola, Amerika met
Cuba etc. En overal zit Moskou achter.
Het gebruikt nu eens Korea, dan Laos,
dan Kongo, dan Berlijn om onrust te
stoken en zijn macht uit te breiden.
Zo gezien, lijkt de situatie voor de
vrije wereld niet erg bemoedigend. Se
dert 1945 is het Westen op zijn retour.
Als het kapitalistische Amerika niet
zulk een enorme macht geworden was
en zijn vroegere isolationisme niet had
verlaten, dan zou naar de mens gespro
ken heel Europa al verdwenen zijn in
de muil van de Russische beer. Immers
de N.A.V.O. zonder de Vereen. Staten
betekent niets. Het vrijheidsbeeld aan
de ingang der New-Yorkse haven is
meer dan een Amerikaans symbool!
Moeten we dan in dit pessimisme ein
digen? Beslist niet, want er staan an
dere feiten tegenover. Zoals het Wes
ten zijn zwakheden heeft, toestaan deze
ook in het Oosten. De economie in de
communistische landen is een ineen
storting nabij. In China heerst een
schrikkelijke hongersnood en de op
standen vertonen er zich aan de lopen
de band. Oost-Duitsland gaat eveneens
een hongerperiode in. Evenals overal is
de collectivering van de landbouw een
volslagen fiasco geworden. Sedert 1945
zijn 4 miljoen mensen naar het Westen
gevlucht. Hongaren, Tsjechen, Polen,
Roemenen en Bulgaren, benevens Let
ten, Esten en Lithauers wachten slechts
op een gunstige gelegenheid om het
Over de te Goedereede aangespoelde
dode orca, (Grampus orca) schreef Dr.
A. B. van Deinse aan de Nieuwe Rott.
Crt., dat dr. J. H. Stock_uit ^Annster-
dam, verbonden aan Zoölogisch mu
seum aldaar, bij de determinatie tot al
ler verbazing onmiskenbaar duidelijke
resten van een vogel in een van de
longen van de vis had gevonden. Die
vogeloverblijfselen zijn alle zorgvuldig
bewaard, teneinde een soortbepaling
mogelijk te maken.
Het is onbegrijpelijk, hoe een vogel in
de long terecht kan komen, schreef dr,
Deinse aan genoemd blad. Er zijn slechts
twee toegangswegen naar het inwendi
ge; het grote neusgat, dat in de longen
uitmondt, en de mondholte van het
dier. De luchtweg en de voedselweg zijn
juist bij walvisachtige dieren zeer
scherp van elkaar gescheiden, zodat bijv
van „verslikken" hier geen sprake kan
zijn. Iets dergelijks is nog nooit tevo
ren waargenomen. De vogel zal de dood
van de orca hebben veroorzaakt, maar
is zelf daarbij ook omgekomen.
Verder wordt in het bericht gemeld
dat het skelet van deze 24ste in ons
land gevonden orka in complete staat
in het hoofdstedelijke museum wordt
bewaard.
Ongeveer 3000 jaar voor Chr. is er
van deze soort een exemplaar op on
ze kust gestrand, waarvan de sche
del in het Geologisch museum te Lei
den berust. Uit een terp te Schet-
tens bij Bolsward zijn resten van een
orca bekend van een paar honderd
jaar na Chr., nu in Groningen be-
NAAR DE
MIDDELHRRNIS-TEL-ZaZS
gehate Sovjet-juk af te werpen. De sa
telliet volken kiezen in een oorlog di
rect de partij van het Westen, Dat Sta
lin van Rusland en zijn satellieten één
groot concentratiekamp heeft gemaakt,
is tegelijk de kracht en de zwakheid
van het land. Daarom zal Chroestsjow
zich wel driemaal bedenken vóór hij
deze opstandige en hongerenle volken
in een oorlog stort om Berlijn.
Als we tenslotte de vraag moeten be
antwoorden of de toekomst aan het
communisme is, dan zeggen we daarop:
niemand die het weet, maar onmoge
lijk is het niet. Wij zijn echter verplicht
deze macht te bestrijden, omdat we de
komst van het rijk van de antichrist
nooit mogen bevorderen. Dat kan al
leen als wij uitgaan van het vaste fun
dament: Gods Woord, als wij niet de
welvaart, maar de vrijheid primair stel
len, als de Westerse politiek even kei
hard wordt als de communisitsche, als
niet de nationale belangen overheersen,
maar alleen de vrijheid der Westerse
wereld. Gebeurt dit niet, dan eindigt
het historisch proces onherroepelijk bin
nen niet lange tijd in de ondergang van
het Westen.
waard in het Archeologisch museum
van prof. dr. A. E. van Giffen. Eerst
in 1783 is weer een geval in Nederland
bekend geworden.
De orca spoelt zeer onregelmatig
op onze kust aan; vaak gaan er ja
ren voorbij zonder een stranding, maar
in 1934, 1935, 1936 en 1937 zijn vijf die
ren aangetroffen. De reden van deze
onregelmatigheid is niet bekend.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdyk 36
MIDDELHARNIS
Bizerta
Een nieuwe haard van onrust is de
Franse marine- en luchtbasis Bizerta
bij Tunis, die vorige week door de Tu-
nesiërs werd geblokkeerd. De Fransen
lieten het er niet bij zitten en stelden
een ultimatum aan de Tunesische troe
pen om de stad te verlaten. Toen de
Tunesiërs dit ultimatum van de hand
hadden gewezen, hebben de Fransen het
vuur geopend op de Tunesiërs en trok
ken zij met pantserwagens de stad bin
nen. De bezetters moesten zich al spoe
dig terugtrekken nadat velen waren ge
dood of gewond. De crisis om Bizerta
ging vanzelfsprekend gepaard met rel
letjes in geheel Tunesië, met name in
de hoofdstad Tunis.
Door dit conflict is de goede verstand
houding, die de laatste tijd tussen Tu
nesië en Frankrijk bestond, verstoord.
Overigens was het niet de eerste keer,
dat er onenigheid was over deze mo
derne oorlogsbasis. Het was de enige
basis, die Frankrijk nog bezat in zijn
voormalige protectoraat Tunesië, maar
president Bourguiba eiste ook de ont
ruiming van deze laatste rest. Toen de
Fransen aan deze eis geen gehoor ga
ven, heeft hij de bevolking opgezweept
om met geweld zijn eisen kracht bij te
zetten. Blijkbaar heeft het nationalisme
de overhand gekregen over het geduld,
waarmee Bourguiba altijd te werk ging.
Daarbij komt, dat Bourguiba de Alge
rijnen een slag vóór wil zijn. De F.L.N,
rekent Bizerta tot haar gebied en ze
wil de grenskwestie regelen met Tu
nesië en niet met Frankrijk.
Hoe het ook zij, de Fransen hebben
geweld met geweld beantwoord. Daar
mee heeft het prestige van Frankrijk
in het. Noorden van Afrika weer een
geduchte klap gekregen, terwijl anders
zij ds in het Westen het vertrouwen in
de oprechtheid van Bourguiba's bedoe
lingen aanzienlijk is gedaald.
De Veiligheidsraad van de Verenigde
Naties is in spoedzitting bijeen geweest
om het conflict om Bizerta te bespreken.
Met tien stemmen vóór en één onthou
ding (Frankrijk) nam zij een resolutie
aan van Liberia, waarin van beide par
tijen geëist werd, het vuren te staken
en zich terug te trekken op de stellin
gen, die zij innamen vóór het uitbre
ken van het conflict. Sindsdien is het
rumoer om Bizerta enigszins verstild,
hoewel over en weer nog schermutse
lingen voorkwamen.
De Franse Marine is bezig met de evacuatie van oen aantal Franse gezinnen
uit Tunesië. Bij de aankomst van het eerste schip met evacuees, de kruiser
„Colbert" werd in de haven van Toulon deze opname gemaakt van een paar
zuigelingen, welke door een matroos van de Icruiser aan wal worden gedra
gen. De „Colbert" is op deze foto ook zichtbaar.
Het is wel een wonder dat Rusland
in de Veiligheidsraad voor de Liberi
aanse resolutie heeft gestemd. Iedereen
had hier een veto verwacht, omdat in
de resolutie het Franse optreden niet
werd veroordeeld. Misschien hebben de
Russen willen voorkomen dat de As
semblee bijeengeroepen zou worden.
De wapens zwijgen nu in Bizerta,
maar de situatie blijft nog gespannen,
onder meer omdat de wederzijdse mili
taire commandanten geen overeenstem
ming kunnen bereiken over het terug
trekken van de troepen. Tegen Ham-
marskjöld, die inderhaast naar Tunis
is gereisd, heeft Bourguiba gezegd, dat
hij de kwestie opnieuw aan de Veilig
heidsraad zal voorleggen, omdat de
Fransen de resolutie niet wensen uit
te voeren. (Intussen doen de Tunesiërs
dat zelf ook niet!) De stad zelf is voor
een groot deel geëvacueerd. Er heerst
tekort aan voedsel en de vrees voor
besmettelijke ziekte is niet ongegrond,
Engeland
De Engelse minister Sellwyn Lloyd
heeft een aantal maatregelen in uitzicht
gesteld ter bestrijding van de finan
ciële crisis. Als eerste van deze maat
regelen werd aangekondigd een ver
hoging van de tarieven van post en te
lefoon. Deze verhogingen zullen 25 mil
joen pond per jaar opbrengen.
Hoewel van officiële zijde nog geen
verdere mededelingen zijn gedaan,
wordt in Engeland algemeen verwacht
dat de prijzen van bepaalde artikelen
sterk zullen stijgen. Deze verwachting
heeft geleid tot een enorme koopwoede
bij het publiek.
Het is nog de vraag of de Britse re
gering verstandig gehandeld heeft door
de bezuinigingsmaatregelen in te zet-
TELEFOON (01870) 27 38
b.g.g. 26 58
ANNO 1870
Alleenverkoop van de bekende
GLORIA PORT en de
ESMERADO WIJNEN
ten met zulk een drastische verhoging
van de P.T.T.-tarieven, In verband met
de thans merkbare onrust was het mis
schien beter geweest, eerst andere maat
regelen te treffen,
Amerika
Nadat het evenement herhaaldelijk
was uitgesteld heeft Amerika thans
voor de tweede maal een bemande
ruimtevaart uitgevoerd. Kapitein Gris-
som, die dezelfde tocht maakte als zijn
voorganger Shepard, heeft de ruimte
reis goed volbracht en waardevolle ge
gevens verzameld. De tocht duurde on
geveer een kwartier en eindigde in de
Oceaan, waar de ruimtevaarder ter
stond door een helicopter werd opge
vist.
Morgenavond, zaterdag 29 juli a,s.
wordt er op het orgel der Ned. Herv,
Kerk te Middelharnis weer een orgel
bespeling gegeven. Door de organist
Arie J, Keijzer is weer een zeer aan
trekkelijk programma samengesteld uit
werken van Buxtehude, Bach, Walond,
Glazounow en Corn, de Wolf.
De aanvang is gesteld op 7.15 uur na
middag, dit in verband met een goede
busverbinding na afloop van het „or
geluur". De deuren van de kerk zijn
plm. 7 uur open. Programma's a 0.50
aan de kerk verkrijgbaar.
Orgelmuziekliefhebbers e.a. houdt dit
uurtje gereserveerd voor een prettige
muzikale verpozing morgenavond in de
Grote Kerk te Middelharnis.
Het onderstaande lazen we in een
Transvaals blad:
Die sosiale versorging van die mens
dom in Wes-Europa (van die wieg tot
die graf) gaan nog altyd verder. In Ne
derland kry elke man en vrou ook
die rykste rykaard op 65-jarige leef-
tyd 'n staatspensioen; die werkloos-
heidsversekering is beter as ooit; die
mediese dienste, die vakanslereëlings en
die hele res net so.
Maar die mens bly maar 'n ontevre-
de ding. Nou gaan selfs die Nederlandse
koerantmanne hulle gedra soos ampte-
nare wat vasklou aan vaste kantoorure.
Op 'n vergadering van Hollandse joer-
naliste is besluit dat elke koerantman
elke week 'n vrye dag moet hé en dat
hulle moet deel in winste van die be-
dryf. Dit klink lekker. Maar dit is on-
sin. Wie 'n amptenaar wil wees, moet
geen koerantman word nie, en wie van
die vrye dae droom moet wegbly van
alle redaksiekantore.