-f Is de toekomst aan het communisme Aangespoelde Orca bleek vogel in de long te hebben Fa. KAPTEIN J JVleditatie f! C KORTEWEG sZOOH BUITENLAND Geëvacueerd uit Tunesië Q^ V Van wieg tot graf Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per tceek: dinsdag- en vrijdagavond „De weg vragen" Fruitmanden en Fruitbakles „^De ^ruitcentrale" .V Arie J Keijzer geeft orgelbespeling te Middelharnis jaargang Vrijdag 28 juli 1961 No. 3013 Ul/S PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Kedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avo nds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2.15 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tariet icht. na- oor Re- t en sten zou elf een den vol een rui- ege- 2. De historiscii-materialistische theo rieën van het marxisme, volgens welke de communistische maatschappij auto- mati-sch ontstaan zal als gevolg van een materiële economische evolutie, af en toe versneld door een revolutie, wijzen we radicaal af als in strijd met de er varing, Ze zijn echter ook in strijd met de Bijbel. Wij geloven, dat de wereldge- stliiedenis in haar ontwikkeling staat onder de Voorzienigheid Gods. Daardoor wordt het lot dezer wereld, der volken en individuen gedirigeerd volgens het plan, dat God van eeuwigheid met Zijn schepping had. Er is een goddelijke we reldleiding dwars door de zonde heen en ook deze zelfs moet dienen tot volvoe- ring van Gods wereldplan. Wij moeten de wei-eldgeschiedenis zien in het licht van de eeuwigheid. In wezen is zij een slrijd tussen geloof en ongeloof, een machtige worsteling tussen licht en duisternis, zonde en genade, hemel en hel. En haar doel is niet de verwezen- li)l<ing van communistische welvaarts idealen, van humaniteit of valse vrij heid, maar de komst van het Koninkrijk Gods in volle glorie en heerlijkheid. Dit wil echter geenszins zeggen, dat de wereldgeschiedenis hier op aarde zal eindigen in een paradijs. Het rijk Gods is een geestelijk koninkrijk en zal pas na het einde van deze wereld in volle glans geopenbaard worden. Tot dat ogenblik zal de zondige mensheid haar via dolorosa moeten voortzetten. De H. Schrift stelt ons de toekomst zeker niet rooskleurig voor. De uitspraken van Christus in de Evangelieën wijzen erop, dat de goddeloosheid tot een schrikba rende hoogte zal stijgen, dat de afval van het geloof steeds groter zal worden, de dagen van Noach zullen terugkeren en de satanische machten steeds driester zullen heersen, zodat Jezus kon vragen of de Zoon des rnensen als hij weder komt, nog geloof zal vinden op aarde. Wat onze wereld thans te zien geeft, is een bevestiging daarvan. Wij gaan snel bergafwaarts en de anti-goddelijke machten overheersen de geesten meer en meer. Ondanks alle beschaving, cul tuur en techniek openbaart de zonde in de mens zich steeds feller en geraf fineerder. Deze wereld spoedt zich voort naar de eindcatastrofe en in het licht van de natuurkrachten, die de mens via de atoomsplitsing nu en nog meer straks kan ontketenen, is het heus niet onmo gelijk, dat hijzelf in staat zal blijken de wereld te vernietigen. In dit licht bezien is het helemaal niet uitgesloten, dat in het eindstadium van het bestaan der mensheid het commu nisme als de grote anti-christelijke macht de wereld zal gaan beheersen. Dat zal dan echter niet geschieden vol gens de materiële processen, die het marxisme poneert, maar langs de weg van een geestelijke ontwikkeling. Het ongeloof is de beste voedingsbodem voor het communisme, haat en wan- gunst bevorderen het in hoge mate en onbekendheid met de ware beginselen ervan geeft zwakke tegenweer. Er is meermalen op gewezen dat het Westen in geestelijk opzicht zo weinig te stellen heeft tegenover het communisme. Mos kou heeft een ideologie, waarin hon derdduizenden onvoorwaardelijk gelo ven en waarvoor ze fanatiek strijden. En het Westen? Het heeft niets dan de ideologie der vrijheid. Die moge inspi rerend kunnen werken, zoals we in de gigantische strijd tegen Hitler hebben gezien, maar voor ons staat het vast, dat alleen een sterk geloof en een goe de schriftuurlijke kennis het beste pantser zijn tegen communistische be smetting. Als we zien, dat zelfs predi kanten er conciliant tegenover staan Ds. K, Strijd, een pacifist van de z,g. Derde Weg, verklaarde: „Het grootste gevaar zit niet in het communisme, maar in ons anti-communisme" dan vragen we ons met verbijstering af, uit welke geest zulke warhoofden leven. Het Westen staat geestelijk niet zo sterk tegenover het communisme. Het bemint de vrijheid, maar het is ondanks vele idealen even materialistisch in de prak tijk, We houden ons hart vast als de huidige welvaart eens omsloeg in een felle depressie. Dan zou alles niet zo betrekkelijk rustig verlopen als in de dertiger jaren. En daarop zit Moskou te wachten! Wanneer Chroestsjow beweert, dat net conimunisme de toekomst heeft, ba seert hij die bewering behalve op zijn Ideologie ook op feiten, die hij in zijn voordeel meent te kunnen interprete ren, Eén van die feiten is, dat na de tweede wereldoorlog het communisme een enorme uitbreiding gekregen heeft. Realiseren wij ons wel goed, dat thans behalve de Sovjet-Unie met 200 mil joen mensen ook China met 600 miljoen, Noord-Korea, Noord-Vietman, Tibet, straks heel Laos en in Europa Polen, Oost-Duitsland, Ts j echo-Slowakije, Hongarije, Roemenië, Boelgarije, Joego slavië en Albanië in de greep van het communisme zijn? Dat Cuba praktisch eveneens een rood bolwerk is en Ghana en Guinee in Afrika? Dat Moskou in het Westen machtige vijfde colonnes heeft? IVIen denke slechts aan Frank rijk en Italië met 25 a 30»/o communis ten en evenzeer aan menig Zuidameri- «aans land. En wat te denken van de zogenaamd neutrale landen als Indo- ?^u'^ en India die vele communisten tellen en wier leidslieden van twee Walletjes willen eten? Daarbij komt de Heere, maak mij Uw wegen be kend, ''leer mij Uw paden. (Psalm 25 4) Wanneer we in een vreemde stad naar een bepaald adres moeten en ons misschien alleen de naam van de straat bekend is, dan moeten we aan voor bijgangers nog wel eens de weg vragen. Dat is helemaal geen schande. Het zou alleen maar van domheid en hoogmoed getuigen, wanneer we het na lieten en liever de hele dag omdoolden, dan voor een enkele vraag het gewenste doel te bereiken. Toch betonen we deze dwaasheid en hoogmoed maar al te vaak op geestelijk gebied. Er behoort heel wat toe eer de mens wil bekennen dat hij van nature niet in staat is de juiste weg te vinden die naar de gewenste he- melstad voert en uit zich zelf niet an ders kan dan op dwaalwegen verkeren. Gelukkig de mens die door Gods ge nade van die hoogmoed wordt bevrijd en in ootmoed en afhankelijkheid zijn ijoden en behoeften aan de Heere mag voorleggen. Voor die mensen wordt Psalm 25 zo'n graag gezongen lied. Neen, niet alleen om de bekende wijs, die ons als het ware reeds aanspreekt. Maar veel meer nog om de inhoud, die zo echt is gegrepen en uit het zielediep van allen, die iets leerden verstaan van de heilgeheimen, die God aan Zijn vrienden bekend maakt. Wat David hier beleeft en doormaakt, speelt zich telkenmale ook in het leven van al Gods kinderen af. Die omstandigheden zijn niet zo lich tend en blij! Integendeel! Dit lied laat ons horen dat de dichter zich eenzaam, verschoven, ellendig, om ringd door duizend noden en duizend doden voelt. Er zijn vijanden die hem haten en list op list beramen om hem ten val te brengen. Bovendien komen de „waar- oms" in zijn ziel op. Hij kan de weg die de Heere met hem houdt geenszins in alle opzichten verstaan en.... goed keuren. Daarom bestormen hem a,h,w, allerlei vragen. Lezers, kan dat ook niet het geval in ons leven zijn? Moet er niet dikwijls worden gevraagd: En mijn hart door zocht de reden, waarom God de tegen- heden mij in zulk een mate zond? Hoe vaak wordt er geen streep ge haald door a: onze plannen en bereke ningen. Soms gebeurt dat in een en kel ogenblik. Dat kan b.v, door de dood van één, die ons lief en dierbaar was. Of wel, een ernstige ziekte overvalt ons op het ogenblik, dat we vlak voor de vervulling van onze wensen en idealen stonden. Wat wordt het dan moeilijk om in dat alles de leiding des Heeren te zien. Onze tekstpsalm toont ons hoe ook David geworsteld heeft met deze le vensproblemen. Daar is maar één ma nier om er uit te komen, lezers! Dat is de v/eg vragen aan Hem, die de weg weet. En dat is God! Dat doet de dichter hier ook en hij bidt: Heere maak mij Uw wegen be kend en leer mij uw paden. En wat voor de Godsman van de oude dag de weg was, is ook de weg voor ons. We zullen bij de Heere terecht moe ten komen met al onze vragen en be zwaren. Hij alleen kan er ons uithelpen en ons doorhelpen. Daarom moeten we bidden om Zijn Geest en Woord, Vragen om het licht te maken op de voor ons zo donkere weg. Dat licht wil de Heere schenken. Het wil niet zeggen dat Hij nu ook alles tot in de kleinste kleinigheden duide lijk maakt en Zijn handelingen aan on ze goedkeuring gaat onderwerpen. Maar wél, dat we onze weg in Zijn hand Ie ren stellen in het vertrouwen en de verwachting dat Hij nu ook alles wèl zal maken met Zich zelf. Dan gaat het geloof doorbreken, dat hoeveel raadselachtigs er ook overblijft, de weg van God altijd de goede en de korste weg is. Dan leren we met gesloten ogen het pad lopen, waarop de Heere onze hand wil vatten en ons leiden wil door Zijn raad. En die weg zal immers altijd uit lopen op de heerlijkheid? Tot onze dood toe zullen er altijd vragen en problemen overblijven. En telkens weer zal het in het leven van Gods kind klinken: Wat Ik nu doe weet ge niet, maar gij zult het na de zen verstaan. Uw weg o God! Maak me die bekend, want hoe donker ook die weg moog we zen, Gij zult een licht zijn voor wie U vrezen. 'Gods wegen zijn zalige wegen, waar op Hij de Zijnen wil onderhouden in duren tijd en hongersnood, waarop Hij de Zijnen wil troosten in dagen van smart, waarop Hij het toevoorzicht wil schenken dat aan het einde alles goed en zalig zal zijn. Gods wegen zijn we gen, waarop we er zelf aan gaan met al onze kennis en vroomheid, maar waarop Hij alles en in allen wordt. Gods wegen houden hier op aarde hun raadselen en geheimen, maar Gods kind mag het weten: Boven de starren daar zal het eens lichten Daar wordt eens alles ontraadseïs, onthuld Wat gij verwacht van Gods eeuwige luister Wordt dan eens heerlijk en blijvend vervuld. Dirksland. C. J. Kesting. BINNENYERINGBED het fleste bei ooit gemaakt SCHUIMRUBBEftBED met versterkte middensector f ^[aéef fabrlektn Zevenbergen tactiek van Moskou om overal de partij te kiezen van de vroegere koloniale landen en van die in de Arabische we reld, waar felle antipathie heerst te gen het Westen. Duizenden spionnen en andere handlangers van Moskou overstromen de wereld en geen enkel militair geheim is voor hen veilig dank zij het verraad van Engelse en Ame rikaanse geleerden en ambtenaren. Weet u, dat momenteel ongeveer 1 mil jard van de 2% miljard der wereld bevolking zucht onder Communistische dictatuur, terwijl dat vóór de laatste oorlog nog geen 200 miljoen bedroeg? Dat is de opmars van het communis me en het is geen wonder, dat Chroest sjow daardoor overmoedig wordt! Daarbij komt nog de geweldige mi litaire macht die de S,U, heeft opge bouwd, wier sterkte niemand precies weet. Wat de kern- en raketwapens betreft is ze de gelijke van Amerika, terwijl ze inzake de conventionele be wapening en de legersterkte verreweg in de meerderheid is. Menig N.A.V.O.- land weigert zijn bewapening en de fensieve krachten maximaal op te voe ren, want de welvaart gaat voor! En men vergeet, dat bij een communisti sche overwinning mèt de vrijheid ook de welvaart verdwenen is. Voorts pro fiteert Moskou van de moeilijkheden der Westerse landen: een groot deel van het Franse leger is in Algerië ge bonden. Engeland heeft moeilijkheden in Afrika, Nederland over Nieuw-Guinea, waardoor Soekarno sterk pro-Russisch is, België zat met de Kongolese affai re, Portugal met Angola, Amerika met Cuba etc. En overal zit Moskou achter. Het gebruikt nu eens Korea, dan Laos, dan Kongo, dan Berlijn om onrust te stoken en zijn macht uit te breiden. Zo gezien, lijkt de situatie voor de vrije wereld niet erg bemoedigend. Se dert 1945 is het Westen op zijn retour. Als het kapitalistische Amerika niet zulk een enorme macht geworden was en zijn vroegere isolationisme niet had verlaten, dan zou naar de mens gespro ken heel Europa al verdwenen zijn in de muil van de Russische beer. Immers de N.A.V.O. zonder de Vereen. Staten betekent niets. Het vrijheidsbeeld aan de ingang der New-Yorkse haven is meer dan een Amerikaans symbool! Moeten we dan in dit pessimisme ein digen? Beslist niet, want er staan an dere feiten tegenover. Zoals het Wes ten zijn zwakheden heeft, toestaan deze ook in het Oosten. De economie in de communistische landen is een ineen storting nabij. In China heerst een schrikkelijke hongersnood en de op standen vertonen er zich aan de lopen de band. Oost-Duitsland gaat eveneens een hongerperiode in. Evenals overal is de collectivering van de landbouw een volslagen fiasco geworden. Sedert 1945 zijn 4 miljoen mensen naar het Westen gevlucht. Hongaren, Tsjechen, Polen, Roemenen en Bulgaren, benevens Let ten, Esten en Lithauers wachten slechts op een gunstige gelegenheid om het Over de te Goedereede aangespoelde dode orca, (Grampus orca) schreef Dr. A. B. van Deinse aan de Nieuwe Rott. Crt., dat dr. J. H. Stock_uit ^Annster- dam, verbonden aan Zoölogisch mu seum aldaar, bij de determinatie tot al ler verbazing onmiskenbaar duidelijke resten van een vogel in een van de longen van de vis had gevonden. Die vogeloverblijfselen zijn alle zorgvuldig bewaard, teneinde een soortbepaling mogelijk te maken. Het is onbegrijpelijk, hoe een vogel in de long terecht kan komen, schreef dr, Deinse aan genoemd blad. Er zijn slechts twee toegangswegen naar het inwendi ge; het grote neusgat, dat in de longen uitmondt, en de mondholte van het dier. De luchtweg en de voedselweg zijn juist bij walvisachtige dieren zeer scherp van elkaar gescheiden, zodat bijv van „verslikken" hier geen sprake kan zijn. Iets dergelijks is nog nooit tevo ren waargenomen. De vogel zal de dood van de orca hebben veroorzaakt, maar is zelf daarbij ook omgekomen. Verder wordt in het bericht gemeld dat het skelet van deze 24ste in ons land gevonden orka in complete staat in het hoofdstedelijke museum wordt bewaard. Ongeveer 3000 jaar voor Chr. is er van deze soort een exemplaar op on ze kust gestrand, waarvan de sche del in het Geologisch museum te Lei den berust. Uit een terp te Schet- tens bij Bolsward zijn resten van een orca bekend van een paar honderd jaar na Chr., nu in Groningen be- NAAR DE MIDDELHRRNIS-TEL-ZaZS gehate Sovjet-juk af te werpen. De sa telliet volken kiezen in een oorlog di rect de partij van het Westen, Dat Sta lin van Rusland en zijn satellieten één groot concentratiekamp heeft gemaakt, is tegelijk de kracht en de zwakheid van het land. Daarom zal Chroestsjow zich wel driemaal bedenken vóór hij deze opstandige en hongerenle volken in een oorlog stort om Berlijn. Als we tenslotte de vraag moeten be antwoorden of de toekomst aan het communisme is, dan zeggen we daarop: niemand die het weet, maar onmoge lijk is het niet. Wij zijn echter verplicht deze macht te bestrijden, omdat we de komst van het rijk van de antichrist nooit mogen bevorderen. Dat kan al leen als wij uitgaan van het vaste fun dament: Gods Woord, als wij niet de welvaart, maar de vrijheid primair stel len, als de Westerse politiek even kei hard wordt als de communisitsche, als niet de nationale belangen overheersen, maar alleen de vrijheid der Westerse wereld. Gebeurt dit niet, dan eindigt het historisch proces onherroepelijk bin nen niet lange tijd in de ondergang van het Westen. waard in het Archeologisch museum van prof. dr. A. E. van Giffen. Eerst in 1783 is weer een geval in Nederland bekend geworden. De orca spoelt zeer onregelmatig op onze kust aan; vaak gaan er ja ren voorbij zonder een stranding, maar in 1934, 1935, 1936 en 1937 zijn vijf die ren aangetroffen. De reden van deze onregelmatigheid is niet bekend. Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdyk 36 MIDDELHARNIS Bizerta Een nieuwe haard van onrust is de Franse marine- en luchtbasis Bizerta bij Tunis, die vorige week door de Tu- nesiërs werd geblokkeerd. De Fransen lieten het er niet bij zitten en stelden een ultimatum aan de Tunesische troe pen om de stad te verlaten. Toen de Tunesiërs dit ultimatum van de hand hadden gewezen, hebben de Fransen het vuur geopend op de Tunesiërs en trok ken zij met pantserwagens de stad bin nen. De bezetters moesten zich al spoe dig terugtrekken nadat velen waren ge dood of gewond. De crisis om Bizerta ging vanzelfsprekend gepaard met rel letjes in geheel Tunesië, met name in de hoofdstad Tunis. Door dit conflict is de goede verstand houding, die de laatste tijd tussen Tu nesië en Frankrijk bestond, verstoord. Overigens was het niet de eerste keer, dat er onenigheid was over deze mo derne oorlogsbasis. Het was de enige basis, die Frankrijk nog bezat in zijn voormalige protectoraat Tunesië, maar president Bourguiba eiste ook de ont ruiming van deze laatste rest. Toen de Fransen aan deze eis geen gehoor ga ven, heeft hij de bevolking opgezweept om met geweld zijn eisen kracht bij te zetten. Blijkbaar heeft het nationalisme de overhand gekregen over het geduld, waarmee Bourguiba altijd te werk ging. Daarbij komt, dat Bourguiba de Alge rijnen een slag vóór wil zijn. De F.L.N, rekent Bizerta tot haar gebied en ze wil de grenskwestie regelen met Tu nesië en niet met Frankrijk. Hoe het ook zij, de Fransen hebben geweld met geweld beantwoord. Daar mee heeft het prestige van Frankrijk in het. Noorden van Afrika weer een geduchte klap gekregen, terwijl anders zij ds in het Westen het vertrouwen in de oprechtheid van Bourguiba's bedoe lingen aanzienlijk is gedaald. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is in spoedzitting bijeen geweest om het conflict om Bizerta te bespreken. Met tien stemmen vóór en één onthou ding (Frankrijk) nam zij een resolutie aan van Liberia, waarin van beide par tijen geëist werd, het vuren te staken en zich terug te trekken op de stellin gen, die zij innamen vóór het uitbre ken van het conflict. Sindsdien is het rumoer om Bizerta enigszins verstild, hoewel over en weer nog schermutse lingen voorkwamen. De Franse Marine is bezig met de evacuatie van oen aantal Franse gezinnen uit Tunesië. Bij de aankomst van het eerste schip met evacuees, de kruiser „Colbert" werd in de haven van Toulon deze opname gemaakt van een paar zuigelingen, welke door een matroos van de Icruiser aan wal worden gedra gen. De „Colbert" is op deze foto ook zichtbaar. Het is wel een wonder dat Rusland in de Veiligheidsraad voor de Liberi aanse resolutie heeft gestemd. Iedereen had hier een veto verwacht, omdat in de resolutie het Franse optreden niet werd veroordeeld. Misschien hebben de Russen willen voorkomen dat de As semblee bijeengeroepen zou worden. De wapens zwijgen nu in Bizerta, maar de situatie blijft nog gespannen, onder meer omdat de wederzijdse mili taire commandanten geen overeenstem ming kunnen bereiken over het terug trekken van de troepen. Tegen Ham- marskjöld, die inderhaast naar Tunis is gereisd, heeft Bourguiba gezegd, dat hij de kwestie opnieuw aan de Veilig heidsraad zal voorleggen, omdat de Fransen de resolutie niet wensen uit te voeren. (Intussen doen de Tunesiërs dat zelf ook niet!) De stad zelf is voor een groot deel geëvacueerd. Er heerst tekort aan voedsel en de vrees voor besmettelijke ziekte is niet ongegrond, Engeland De Engelse minister Sellwyn Lloyd heeft een aantal maatregelen in uitzicht gesteld ter bestrijding van de finan ciële crisis. Als eerste van deze maat regelen werd aangekondigd een ver hoging van de tarieven van post en te lefoon. Deze verhogingen zullen 25 mil joen pond per jaar opbrengen. Hoewel van officiële zijde nog geen verdere mededelingen zijn gedaan, wordt in Engeland algemeen verwacht dat de prijzen van bepaalde artikelen sterk zullen stijgen. Deze verwachting heeft geleid tot een enorme koopwoede bij het publiek. Het is nog de vraag of de Britse re gering verstandig gehandeld heeft door de bezuinigingsmaatregelen in te zet- TELEFOON (01870) 27 38 b.g.g. 26 58 ANNO 1870 Alleenverkoop van de bekende GLORIA PORT en de ESMERADO WIJNEN ten met zulk een drastische verhoging van de P.T.T.-tarieven, In verband met de thans merkbare onrust was het mis schien beter geweest, eerst andere maat regelen te treffen, Amerika Nadat het evenement herhaaldelijk was uitgesteld heeft Amerika thans voor de tweede maal een bemande ruimtevaart uitgevoerd. Kapitein Gris- som, die dezelfde tocht maakte als zijn voorganger Shepard, heeft de ruimte reis goed volbracht en waardevolle ge gevens verzameld. De tocht duurde on geveer een kwartier en eindigde in de Oceaan, waar de ruimtevaarder ter stond door een helicopter werd opge vist. Morgenavond, zaterdag 29 juli a,s. wordt er op het orgel der Ned. Herv, Kerk te Middelharnis weer een orgel bespeling gegeven. Door de organist Arie J, Keijzer is weer een zeer aan trekkelijk programma samengesteld uit werken van Buxtehude, Bach, Walond, Glazounow en Corn, de Wolf. De aanvang is gesteld op 7.15 uur na middag, dit in verband met een goede busverbinding na afloop van het „or geluur". De deuren van de kerk zijn plm. 7 uur open. Programma's a 0.50 aan de kerk verkrijgbaar. Orgelmuziekliefhebbers e.a. houdt dit uurtje gereserveerd voor een prettige muzikale verpozing morgenavond in de Grote Kerk te Middelharnis. Het onderstaande lazen we in een Transvaals blad: Die sosiale versorging van die mens dom in Wes-Europa (van die wieg tot die graf) gaan nog altyd verder. In Ne derland kry elke man en vrou ook die rykste rykaard op 65-jarige leef- tyd 'n staatspensioen; die werkloos- heidsversekering is beter as ooit; die mediese dienste, die vakanslereëlings en die hele res net so. Maar die mens bly maar 'n ontevre- de ding. Nou gaan selfs die Nederlandse koerantmanne hulle gedra soos ampte- nare wat vasklou aan vaste kantoorure. Op 'n vergadering van Hollandse joer- naliste is besluit dat elke koerantman elke week 'n vrye dag moet hé en dat hulle moet deel in winste van die be- dryf. Dit klink lekker. Maar dit is on- sin. Wie 'n amptenaar wil wees, moet geen koerantman word nie, en wie van die vrye dae droom moet wegbly van alle redaksiekantore.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1961 | | pagina 1