AK EN „De Spiegel over Flakkee Plaatselijk nieuws Commissaris der Kor)ingin opende nieuw Verenigingsgebouw ie Ouddorp ^KV \,etiti^ Televisie schadelijk voor groei? STERS: BRUIDSWERK Ds. Zandt herdacht in Prov. Staten IJHUIS K )ns maart maart in ons nie^' I" Zeer lage temperaturen overleefd Fruitbewaarplaatsen onder water (V)WED.KURV|NKS DR06ISrÉR>; tINNBNVERINCBED SCHUIHRUBBERBED Liidi ensme> ditatie Wat is waarheid 53e jaargang Vrijdag 17 maart 1961 No. 2977 !idingsinrict examen v«-' kt tot aanl:; Llicitanten ing na aftra '.W.: Ie ,49, benevi g en geni eerste aai; erlingen, eer dan 2' maken, ,g betaald. traat 37, W' orden verg^, nieiiX' PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon (01870) 26 29 Na 6 uur 's avonds Telefoon (01870) 20 17 Giro 167930 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag' en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tariet In het geïllustreerde weekblad „De Ipiegel" van 14 januari komt een re- iortag9 voor van Lea Wijnberg onder e titel „Het kan zo niet langer". Daar- I vertelt deze medewerkster, dat zij met ,r. Blok, de distributieverpleegster van 'e'voor- en nazorgdienst voor de gees- 'lijke volksgezondlieid in Zuid-Holland, ïiyon de eilanden, op haar tocht is mee- leweest en ze geeft daarvan haar in- ukken, speciaal over Goeree en Over- akkee. Nu blijkt, dat deze op ons iland geen onverdeelde instemming ebben gekregen, want in het Spiegel- ummer van 25 februari kwamen ver- fchillende protesten tegen een aantal leweringen van genoemde vrouwelijke iporter. We hebben die reportage ook gelezen, aar zagen geen aanleiding er een be- reking aan te wijden in ons blad, om- .at we met het plan rondlopen bij ;elegenheid eens uitvoerig aandacht te Irijden aan de godsdienstig-kerkelijke iignatuur van ons eiland in verband ,et de kritiek, die daarop herhaalde- ^k wordt uitgebracht. Nu ons echter ïijkt, dat dit Spiegelartikel nogal af keurende reacties heeft opgewekt, wil- 'in we er gaarne ook in het kort op in- :aan. We beginnen met een heel summier _vorzicht van de inhoud, speciaal van die punten, waarop de kritiek zich heeft gericht. De taak van Zr. Blok wordt als volgt omschreven; de geestelijk gehan- icapten of gestoorden uit de huiselijke imgeving te halen, waar ze niet kunnen ilijven en ze onder te brengen in een richting. Daaraan is op de eilanden og weinig gedaan. IVIen meende, dat 'geesteszieken toch ongeneeslijk zijn en dat er niets aan te doen is. Met de vorderingen van de medische weten schap op dit gebied was men niet op de hoogte. De ouders van dergelijke kinderen of andere familieleden van patiënten hadden steeds een grote angst voor opname in een inrichting. En de plaatselijke overheid was eveneens in gebreke om voor deze ongelukkige iets te doen. Voor zoiets komt men op de jeilanden niet in het geweer. Zo zou bij "_;et Binnenhof in Middelharnis een in- [ernaat moeten komen en daarvoor zijn nu pas zeer onlangs in de Flakkee.se Gemeenschap besprekingen begonnen. ,ls voornaamste oorzaak van deze ach- irstand wordt gewezen op de rol, die iBt isolement speelt. Het water houdt de induistrie tegen, het bevordert de werkloosheid, het heeft invloed op de mentaliteit van de bevolking, het drei gend overstromingsgevaar maakt de mensen somber, het geeft een zwaar aspect aan het geloof en is een vrucht bare bodem voor het ontstaan van hek ten. Tot zover de „Spiegel". Hier wordt dus weer het oude lied gezongen: Flakkee is achterlijk, er wo nen sombere mensen en het geloof is zwaar. Het is dezelfde kritiek, die in allerlei romans en beschouwingen naar voren komt. De verklaring hiervan wordt gezocht in de traditionele rich ting, maar erg wetenschappelijk lijkt ze ons niet. We willen er het volgende van zeggen. Dat G. en O. in verschillende opzich- :n de invloeden ondervindt van het luwenlange isolement, is vanzelfspre- nd en logisch. Men kan van de Flak- ieërs moeilijk verlangen, dat ze een- Ifde levenswijze en mentaliteit heb- len als b.v. de Amsterdammers en Ha genaars. Allerlei voortbrengselen van ichniek en cultuur dringen nu een aal tot geïsoleerde streken minder joedig door. Dat is het bezwaar van het isolement. Maar dit heeft ongetwij feld ook zijn goede kanten. Het leven is er rustiger en de acculturatie verloopt er zodanig, dat men gemakkelijker het goede in het oude kan behouden en er een sterkere afweer is tegen de desin tegrerende en degenererende invloeden van de moderne cultuur, die heus niet in alle opzichten zo begerenswaardig is. Uiteraard heeft het isolement ook de industrie tegengehouden, maar nu dit straks verbroken wordt, is de Overheid in de streek paraat om industrieën aan te trekken, hetgeen nu reeds in zeer bescheiden mate gebeurt. De gemeente besturen staan open voor de mogelijk heden op economisch gebied van de nieuwe ontwikkelingen en hebben daar op beslist geen conservatieve visie. Dat .>net water", dus het isolement, de werk loosheid bevordert, is zonder meer on juist. De Hoekse Waard heeft al meer aan 60 jaar via de Barendrechtese brug een gemakkelijke en vlugge verbinding met Rotterdam, maar nochtans is er een even grote pendel als op Flakkee. to de noordelijke provincies hebben toch zeker geen isolement door het wa ter, maar de werkloosheid is er zeer groot m verhouding tot de rest van Ne derland. De oorzaak ligt geheel in de si tuatie in de landbouw en dit is een al gemeen verschijnsel. Over de bewering, dat het dreigend overstrommgsgevaar de mensen som oer maakt, het geloof „zwaar" en het ontstaan van sekten bevordert, zou veel ïe zeggen zijn. Om met het laatste te oeginnen: het zijn juist de grote steden, <ne de beste voedingsbodem vormen voor allerlei sekten. Wie door Den Haag joopt, kan er zich gemakkelijk van over tuigen; de Quakers, Christian Science en vele anderen hebben er hun plaatsen =in samenkomst, terwijl men op Flak- ■e slechts zeer sporadisch ergens een amduele aanhanger ervan zal aan- tretten, die, dan meestal tot de „import" oetioort. Door één der inzenders in de "öpiegel" werd hierop ook gewezen en ging de redactie in haar poging om wch gelijk te hebben het nog erger ma ken. Ze poneerde n.l. de stelling, dat de neiging tot afsplitsing, die speciaal de sekten eigen is, niet alleen buiten, maar ook in de kerk voorkomt en ze haalde een citaat aan uit een artikel in het Sociologisch Bulletin van 1950 van de hand van Drs. Saai, nl. deze zin: „Alle gemeenten op G. en O. behoren naar kerkelijke signatuur tot de Gerefor meerde Bond." We kenden dat artikel, want we zijn op dat tijdschrift geabon neerd. Het geeft de traditionele kritiek op de godsdienst van Flakkee vanuit het gezichtspunt van de z.g. objectieve socioloog. De Spiegel-redactie heeft nu daarin gevonden, dat alle dertien Her vormde gemeenten tot de Geref. Bond behoren en meent daardoor bewezen te hebben, dat Flakkee sektarisch is aan gelegd. Conclusie: de Geref. Bond is dus een sekte! Met alle respect voor de Spiegelredactie, maar deze vv^eet toch blijkbaar niet, wat een sekte is. Het is een religieuze gemeenschap, die zich van het grote geheel afscheidt, omdat ze op bepaalde punten afwijkt van de oor spronkelijke, waaruit ze is voortgeko men. Nu is het toch duidelijk, dat de Geref. Bond juist niet wil afscheiden van de Hervormde Kerk en bovendien, dat niet zij afwijkt van de oorspronke lijke belijdenis der kerk, maar deze het best heeft bewaard, terwijl het met na me de midden-orthodoxie, die zo graag de Geref. Bonders sektarisch noemt, is, die op vele punten van de oude kerk leer afwijkt. We weten dus nu wel uit welke hoek de theologische wind van de „Spiegel" waait! De bewering, dat het permanente overstromingsgevaar de mensen somber maakt, is evenzeer in strijd met de werkelijkheid. Wij hebben nooit be merkt, dat de doorsnee Flakkeeër som berder is dan de bewoners van vele an dere streken boven de Moerdijk. We geloven er althans niets van. Maar ook het verband met het overstromingsge vaar, speciaal de invloed daarvan op het „zware aspect van het geloof" lijkt ons ver gezocht. Het is ons bekend, dat dit een wijd verbreide zienswijze is, die men b.v. ook kan aantreffen in het boek „De Nederlandse volkskarakters" van Meertens en Anne de Vries, waar ook zelfs de sterke nadruk op de pre destinatie, die men op G. en O. en in Zeeland aantreft, daaruit verklaard wordt. We kunnen er hier niet diep op ingaan, maar ten eerste lijkt ons de stelling onjuist, dat onze eilandbevol king permanent onder angst voor de zee leeft we hebben er althans vóór de ramp nooit wal van gemerkt en bovendien al zou dat zo zijn, dan klopt de werkelijkheid nog niet met de be wering. Op Schouwen en Duiveland had men altijd meer last van dijkval- len etc. dan op Flakkee, maar daar is de bevolking in grote meerderheid toch helemaal niet zo „zwaar." En Ouddorp lag altijd het veiligst van ons hele eiland, maar daar is nu juist de bevol king het meest „piëtistisch" gericht! Men moet dus zeer voorzichtig zijn met het leggen van verband tussen mate riële omstandigheden en geestelijke lig ging. Wat tenslotte de patiënten van Zr. Blok beseft, hierover spreekt het arti kel zichzelf tegen. Enerzijds wordt de familie in gebreke gesteld en anderzijds is er sprake van een wachtlijst van 180. Het laatste wijst er dus op, dat er meer medewerking is dan er plaatsen zijn. De doktoren en de plaatselijke overheid hebben heus wel begrip voor de moei lijkheden, maar het blijkt, dat het Provinc. Bestuur niet voor voldoende ruimte zorgt. Daar wringt de schoen! Inderdaad zijn er ouders, die hun kin deren thuis willen houden tot schade van beide. Maar dit is geen specifiek Flakkees verschijnsel. Men moet geval voor geval beoordelen. Ons is van nabij een geval bekend, waarbij de ouders van mening waren, dat hun idioot kind in een gesticht spoedig zou sterven. Bij de evacuatie na de ramp kwam het in derdaad daar terecht, omdat het niet anders kon en het overleed na een paar maanden. Dit is natuurlijk geen regel, doch uitzondering. Maar het maant wel tot voorzichtigheid in de behandeling van deze patiënten. MIDDELHARNIS Wijziging data Ouderavond. De Ouderavond van de Groen van Prinste- rerschool, die oorspronkelijk was vast gesteld op woensdag 15 maart is uitge steld tot woensdag 22 maart a.s. De bijeenkomst zal plaats hebben om half acht 's avonds in het Hervormd Ver enigingsgebouw. DIEKHUUSNIEUWS Ruilbeurs. Zaterdag is er weer van 23 uur ruilbeurs. Spelavond. Om 7 uur begint dan de spelavond voor jongeren van 12 jaar en ouder. Pitrietavond - vrijwillige leiding. Woensdag 22 maart is de derde pit rietavond voor de leiding. We beginnen weer om 7 uur. Het eerste half uur van de avond willen we gebruiken om en kele dingen betreffende het paaspro- gramma te bespreken. Willen daarom ook de niet-pitrietende mensen moeite doen om zich hiervoor even vrij te ma ken? DIRKSLAND Uitslag schaken van fehr. tot 7 maart Afd. 1: W. Kardux—G. Maasdam 1—0; C. LugtenburgA. van 't Geloof 10; J. van 't GeloofA. Lugtenburg O1; W. Markwat—H. de Zout 0—1; W. Kar duxC. Lugtenburg afgebr.; G. Maas damH. de Zout O1; A. Lugtenburg A. van 't Geloof afgebr.; W. Markwat J. V. 't Geloof 0—1; J. v. t' Geloof—C. Lugtenburg O1; A. LugtenburgA. v. 't Geloof 1—0; W. Markwat—A. v. 't Geloof 1-^0. Afd. 2: P. V. OostenbruggeS. v. d. Waal J. TroostW. Markwat Sr V2—V2; D. V. d. Wekke—G. v. 't Geloof 0—1; S. v. d. Waal—P. v. Oostenbrug ge 0-1; S. V. d. Waal—D. v. d. Wekke 1—0; J. Troost—W. Markwat Sr. V2— Vz; J. TroostJ. Koppenaal O1. OUDDORP Regenval in februari. In de maand februari is door de heer Jac. Meijer Oosterweg te Ouddorp door de regen meter opgenomen de stand van 55 mm regenval. Voor beter naar de Fa C. Korte weg Zn. Middelharnis. Telef. 23 28 THOLEN Zeeuwse collecte. De coüecten voor de Stichting Zeeland voor Maatschap pelijk en Cultureel Werk bracht in to taal f 19.109.55 op, waarvan in Tholen f V02.50, Poortvliet f 228.75, Scherpe- nisse 100.—; St. Maartensdijk 67.58, Stavenisse f 103.St. Annaland 238.60 en Óud Vossemeer 224.60. BRUINISSE Ernstige val. Mevrouw Verhage- Grcenveldt uit Rotterdam op weg naar Zierikzee viel op de veerboot Krammer van de trap, die naar de restauratie voert. Dokter van Leeuwen uit Brui- nisse en zuster Bouman van Hemert wijkverpleegster te Bruinisse verleen den eerste hulp. Zij moest met een gebroken pols in het Zweeds Roode Kruis ziekenhuis te Zierikzee worden opgenomen. -^^i*""' ^^f-^^^t-^S Dit is het nieuwe verenigingsgebouw te Ouddorp, dat donderdagmiddag officieel is geopend door de Commissaris der Koningin, mr. J. Klaasesz. Het is één van de grootste gebouwen van Goeree- Overflakkee geworden in zijn soort en wat de veelheid van zalen betreft, is het zelfs het grootste van de streek. De gemeentearchitect de heer Labee, heeft aan de ingang van de gemeente een fraai geheel gecreëerd met een mooi plantsoen voor het gebouw en een front, dat voor het grootste gedeelte uit |las bestaat. Op de muur aan de voorzijde symboliseren een paar fi guurtjes, gestyleerde meeuwen, de na tuur waarvan nien in Ouddorp zo ruim schoots kan genieten. Soortgelijke or- namentatie is aangebracht op de wand van het trappenhuis boven de ingang van het hoofdgebouw. Hoewel de outil lage en de oppervlakte van de grote zaal voor de eerstkomende jaren zeker wel voldoende zal zijn om het vereni gingsleven plaats en ruimte te bieden, kan men het gebouw zonodig nog uit breiden op er rond gelegen en voor dat doel gereserveerde grond. -O- Van zaterdag 18 maart v.m. 12 uur t.m. maandag 20 maart v.m. 9 uur MidAelharnis-Som.melsdijk: Dienst heeft dokter Bakker, telefoon 2710, Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant: Dienst heeft dokter Elvé, tel. 01877- 262, Dirksland. Oost-FIafcfcee; Dienst heeft dokter Buth, tel. 01871- 306, Den Bommel en dokter Voogd, tel. 01874-259, Oude Tonge. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft de heer Wagner, die renarts te Dirksland, tel. 01877-281. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 19 mrt hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vosemeer, St. Philips- land en Oud Vossemeer dienst dr. L. D. A. Looijsen, tel. 01660-542, Tholen en dr. Renes, tel. 400, Oud Vossemeer. Bij Russische proeven hebben stek ken van zwarte bessen temperaturen van 253 gr C overleefd. Daarna bleken ze in staat wortels bloemen en kiem- krachtig stuifmeel te vormen. Deze stekken waren van éénjarig hout gesneden en daarna in slapende toestand in een cellulose film gewik keld. Daarna werden de stekken ge hard in een periode van 40 dagen, waar bij de temperatuur steeds vijf graden daalde tot een temperatuur van 60 gr C Hierna werden de stekken gedurende twee uur in vloeibare waterstof gedom peld en ze overleefden dit. Stekken die niet gehard waren werden gedood bij 40 gr. C. Bij microscopisch onderzoek tijdens de hardingsperiode, bleek dat in deze tijd ijskristallen wer den gevormd in de intercellulaire ruim ten. In Hongarije worden op het ogenblik merkwaardige proeven genomen met het koelen van appels. Op 12 plaatsen in meren en rivieren brengt men appels in grote plasticcontainers op de bodem, onder water dus. De lage temperatuur vanaf begin ok tober kan voor een goede koeling zor gen. Als het gaat vriezen, blijft de wa tertemperatuur op de bodem toch altijd nog wel even boven het vriespunt. Het moeilijkste probleem is nog om een goede oplossing voor de ventilatie te vinden, aldus de Tuinderij. Men verwacht dat binnen niet te lan ge tijd onderzoekingen zullen beginnen naar het effect van zekere lichtstralen en geluidsgolven, uitgezonden door te levisietoestellen op planten en huisdie ren. Men heeft in Duitsland reeds vast gesteld dat bepaalde kamerplanten, zo als Ficus, Cissus en Monstera, die in de nabijheid van televisietoestellen ston den, bruine verkleuringen op de blade ren vertoonden welke niet gerekend kunnen worden tot de normale ziekte- symptomen. Sommige specialisten verkeren in de mening, dat deze afwijkingen toege schreven moeten worden aan de Z-stra- len die uitgezonden worden door de te levisietoestellen. Enkele Belgische me dische experts zijn dan ook van me ning, dat om deze reden ook ba by's en zeer Jonge kinderen uit de buurt van televisietoestellen gehouden moeten, worden. Tenslotte heeft men in een aantal landen vastgesteld, dat kanaries kunnen lijden van de geluidsgolven' die door de toestellen worden uitgezonden. Bij voortdurende blootstelling aan de ze geluiden zou dit zelfs de dood van de vogels tengevolge kunnen hebben. '■--^ KERK«Til.i«Q:-outibeii» HAZEt-FABHIEKEN ZÏVENBÏRGEN In de buitengewone zitting van de Zuidhollandse Provinciale Staten heeft de commissaris der Koningin, mr. J. Klaasesz, ds. P. Zandt, die een reeks van jaren voor de S.G.P. lid was van het provinciale bestuur, herdacht. De commissaris der Koningin mr. Klaasesz noemde de overledene, de nes tor van het college een man die vocht voor zijn beginselen; wij verliezen al len een goed vriend in hem zo zei hij, die wij tot in lengte van jaren in hoge eerbied zullen herdenken. In de vacature van wijlen ds. P. Zandt is door de voorzitter van het centraal stembureau benoemd verklaard tot lid van de Provinciale Staten van Zuid-Holland de heer A. de Redelijk heid te Ouderkerk a.d. IJsel. „....hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis zou geven. Een iege lijk, die uit de waarheid is, hoort Mijne stem!" (Johannes 18 37b) Jezus voor Pilatus! Jezus, als Borg voor Zijn aardse rech ter, opdat Jezus' onderdanen zouden kunnen verschijnen voor hun Hemelse Rechter! En dan: de Heere onrechtvaar dig veroordeeld, opdat de Zijnen uit ge nade zouden worden vrijgesproken! Voor Pilatus ontvouwt de Zone Gods als het ware het program van Zijn komst in deze wereld, die in het boze ligt, en onderworpen is aan de vader- der-leugenen. En Hij belicht daarbij heel sterk één zijde van Zijn komst: het is het brengen van de Waarheid. Reeds elders in ditzelfde Evangelie weerklonk Jezus' woord: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Maar Hij is dit alles niet alleen,maar ook wil Hij de weg bekendmaken, de waar heid meedelen, en het leven wegschen ken. Wanneer we nu na deze uitspraak van de Heere Jezus even verder le zen, dan komen we te staan voor de scepticus Pontius Pilatus, die aan alles twijfelt en de mogelijkheid buitensluit, ooit de waarheid te weten te komen en te beheersen. Wat is waarheid? Zover kan de mens het brengen: aan alles twijfelen; achter alles een vraag teken zetten; aan de zin en bedoeling van dit leven wanhopen. Pilatus is als het ware een voorganger van de mo derne wijsbegeerte, die de zinloosheid der wereld en der dingen predikt. Im mers: wat is waarheid? En nu is het erge dit, dat de Pilatus- vraag doordreunt in de kerk van Chris tus, aan wie de Waarheid Gods, de waarheid naar de godzaligheid is toe- betrouwd. Nu is het erge, dat daar in de kerk des Heeren niemand de waar heid kan kennen, volgens de nieuwere theologie, en dat zelfs niemand zich vermeten mag de waarheid Gods ooit te kunnen bezitten. De oplossing in deze is dan, dat iedereen, en elke richting en groep in het kerkelijk leven een stukje van de waarheid heeft; en dat men nu in het besef zelf maar een stukje te hebben ontvangen ook de ander moet waarderen en vrijheid van belijden en prediken moet gunnen. Met andere woorden: dé tegenstelling is vandaag niet meer de schriftuurlijke, n.l. die tussen waarheid en leugen, maar die tussen meer en minder verstaan van dezelfde waarheid. Al ontkennen we de laatste mogelijk heid niet, toch is daarmede de tegen stelling van waarheid en leugen niet prijsgegeven. Teminder niet, daar Chris tus dé Waarheid mag heten, en Hij ons de Waarheid heeft bekend gemaakt. Ook al valt deze bij de mens-van-nature niet zo erg in de smaak. De waarheid ie er toch waarlijk niet minder waar achtig om, al zouden wij die waarheid ongaarne erkennen en aanvaarden. We kunnen wel met een blinddoek voor, verder gaan, en doen alsof we de waar heid in pacht hebben, dit is tenslotte een vorm van zelf-verblinding en -mis leiding. Ik wil in dit verband even het woord geven aan de bekwame uitlegger der Schriften, Johannes Calvijn, die op onze tekst het volgende ter toelichting aan tekent: „De waarheid wordt beschouwd als iets gewoons. God getuigt echter, dat zij het menselijk begrip verre te- boven gaat. Hetzelfde heeft plaats ook met andere punten. De voornaamste stukken der theologie zijn: van de ver vloeking van 't menselijk geslacht van onze verdorven natuur van de doding des vleses van de vernieu wing des levens van de genadige verzoening door een enige offerande van de toerekening der gerechtigheid, waardoor de zondaar Gode aangenaam wordt van de verlichting des Gees- tes. Deze allen worden door het een parig gevoelen der mensen verachtelijk verworpen, omdat het wonderspreuken zijn. Weinigen maken dus vorderingen in de schole Gods, omdat er nauwelijks één op de tien gevonden wordt, die acht geeft op de eerste beginselen". Tot zover Johannes Calvijn. De verleiding is groot, nog meer uit spraken hierbij aan te halen. Maar we hebben die gewoonte nu eenmaal niet. We zijn het er allen wel over eens, naar we hopen, een scherp, ja vlijm scherp oordeel over veel gemakzuchtige vroomheid, die hier als goddeloosheid wordt .ontmaskerd. Trouwens, de Heere Jezus zegt het immers ook Zelf: „een iegelijk, die uit de waarheid is, hoort Mijne stem!" Dus niet iedereen kan Jezus' stem horen en Zijn leer begrijpen. Daar moet een won der aan en in de mens gebeuren. Dat is de nieuwe geboorte, de wederge boorte uit God de Heilige Geest! Bent u lezer(es) al uit de waar heid geboren? Dan bent u er zeker voor!, en .u bent er achter gekomen. Niet door uw eigen scherpzinnigheid of natuurlijke verstand, en ook niet dank zij de eenvoudigheid van het Woord en der verklaarders ervan. Niets van dat alles! Het kan er óp de tweede rang iets mee te maken hebben, maar het kom^t voor alle dingen aan op de verlichting en vernieuwing van de H. Geest, de Geest der waarheid. Die het alles uit Christus neemt en het de Zij nen verkondigt en meedeelt! Het „horen", waarvan hier sprake is, is dus hetzelfde, als waarvan telkens in de 7 Brieven in Openb. 2 en 3 gespro ken wordt: „Wie oren heeft om te ho ren, die hore, wat de Geest tot de ge meente te zeggen heeft!" Tenslotte herhalen we Pilatus' vraag nog eenmaal: „Wat is de waarheid?" Christus heeft daarop geantwoord. Zelf de Waarheid te zijn, en van die waarheid getuigenis te willen afleggen. Voor dat getuigenis gaat Hij zelfs de dood in het kruis en het graf, ja de helse Godverlating tegemoet. In die bange weg doet Hij de Waarheid eeuwig triumferen over de leugen. Christus als Hoogste Profeet en Le raar maakt de waarheid bekend, van onze zonde van onze verlorenheid en verdorvenheid, van onze schuld bij God. Hij handhaaft Gods recht; Hij wil aan Gods gekreukte recht genoegdoening schenken. Ja, Hij wil in de weg van het recht Gods liefde doen zegepralen over Gods ontstoken toornen de gerechtig heid. Déze Waarheid openbaart Christus. En de Geest zet Zijn getuigenis kracht bij in het hart. De Geest over tuigt van zonde, gerechtigheid en oor deel. Ja, maar die Geest getuigt ook met het begenadigde zondaarshart, dat wij kinderen Gods zijn, en indien wij kinderen zijn, dan ook erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Chris tus. Dit blijft eeuwig vast staan. Dit is de waarheid van Gods verkiezende liefde, van Zijn trouw-verbond, dat van geen wankelen weet. Weet u, wat nu zo erg is? Dat vele mensen nu genoeg hebben aan een al gemene waarheid, of ook wel aan een verstandelijke aanvaarding van de waarheid. Ook onder ons zijn er helaas de Pi- latus-figuren, de sceptici, de stille of openlijke twijfelaars onder de kerk gangers. En soms gooien zij alles maar overboord. Sinds lang of kort „doen" ze er mis schien niet meer aan. Wat is tenslotte waarheid? Zoveel geloven, en zovele kerken: je hoofd zou je erbij verliezen. O, twijfelzuchtig hart, Gods Woord is de Waarheid, en Jezus Christus maakt ons de eeuwige Waarheid bekend, dat God niet wil onze ondergang, maar 't zondaars redding en behoud. Maar let wel! dat is geen kwes tie van „verstandelijk" verstaan, aan vaarden en geloven, maar bid daartoe om de Heilige Geest! De algemene wer king en verlichting van de Geest kan ons tot aan de hemelpoort brengen, ten slotte komt ge er niet binnen. Het komt aan op de bijzondere, krachtdadige toe passing van de waai-heid betreffende u en God, bekendgemaakt door de Geest des Woords, dat is: door de Geest van Christus. Gods trouw en waarheid houdt haar kracht, tot in het laatste nageslacht! St. Maartensdijk. Ds. J. V. d. Haar

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1961 | | pagina 1