Iruduur-veranderingen op Goeree en Overflakkee G. V. d. Zee IkK! IPUROL BRUIDSWERK S3I jaargang Vrijdag 20 januari 1961 Na 2961 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ie. I' tiffs'handen en voeten MEDITATIE BUITENLAND BINNENVERINGBED SCHUIMRUBBERBEO Kiesmannen voor Nieuw Guinea-raad gekozen Psalmen in de nacht IN MEMORIAM Emer. preift. te iaarssen v.fi. Ned. Herv. preikaEit te Oen Bommel '»>KINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS ■Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon (01870) 26 29 «Ia 6 uur 's avonds Telefoon (01870) 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. tyd méér ud voor de ider verdo- het volste iet zenuw- enoeg aan- te gaan it, die nifit gunstigste Kuurflacoa Proefflesje jemeente U vertegenwo»' Bestuur van s vordert dat: te geraken t centrale wM= ijk worden rzoek wordt i' niet aamvei om het vo«: loordgouwe f; e richten en eenten over •lijkheden p wordt aai|; ïezegd, dat ■et van de S' !le ten kom verhoud"' n de zal zij"' in ilost. De pol* ,d, heeft ld»';, lysterie hoe an in een t* bij het be^ lebout te N' rat 2 tienja";. 11 jarig'«t odlottige 'lammen oP° ezwaren tegen Industrialisatie jen wij in ons vorig artikel ons po- If uitspraken vóór de vestiging van 'istrie op G. en O. waren we er ons wel van bewust, dat deze haar afieke bezwaren en gevaren met brengt. Over de consequenties van istrialisatie van een agrarisch ge- bestaat een zeer omvangrijke lit- „^tuur, v/aarvan kennisneming nood- za^lijk is als men zich een oordeel wil vonhen over het pro en contra van dit probleem. Deze geschriften houden zich bezig met de gevolgen van sterke in dustrialisering van plattelandsdorpen of -streken met name op godsdienstig, kerkelijk, politiek, sociaal en cultureel gebied. We zullen pogen het voornaam ste hieruit naar voren te brengen, maar we merken nu reeds op, dat dit alles niet behoeft te gelden voor G. en O. Men mag om te beginnen het begrip in dustrie niet generaliseren, maar het dient genuanceerd te worden behandeld. Er is groot verschil tussen de diverse soorten industrieën, de omvang, de be- drijfsgrootte en het tempo van vesti ging; Dit nu is van grote invloed op de eventuele gevolgen. Dit moet in het oog gehouden worden als we nu de indus trialisatie-problematiek in het algemeen gaan bespreken. D'e vraag is meermalen gesteld of men met de industrie niet een paard van Troje binnenhaalt, m.a.w. een vijand, die ongevaarlijk lijkt, maar die in feite de geestelijke ondergang van een dorp of streek betekent. Anderen, minder ra dicaal, zijn wel overtuigd van de on ontkoombaarheid van industrievesti ging, maar beschouwen deze toch als een noodzakelijk kwaad. De vraag rijst dus, welke bezwaren en gevaren erin zitten en of deze zo overwegend zijn, dat'we industrialisatie op die gronden möèten afwijzen. Het is ontegenzeglijk een feit, dat economische strvictuurveranderingen tot op zekere hoogte ook geestelijke :,tengevolge hebben. Men behoeft geen ^aanhanger van het historisch-materia- Misitie van Marx ie zijn om dat te er kennen. Er is zonder twijfel een inter- :.dependentie. Een agrarische maatschap pij heeft een ander geestelijk klimaat dan een in hoofdzaak industriële sa menleving. De agrariër heeft een an dere mentaliteit dan de industriearbei der. Hierin speelt echter ook een ande re factor mee. De agrarische samenle ving is altijd een plattelandsgemeen schap, terwijl de industrie tot voor kort vrijwel geheel in grote en kleinere ste den was geconcentreerd, zodat hier ook dé tegenstelling stad-platteland een rol speelt. Nu hebben de sociologen ge poogd een karakteristiek van beide te geven. De plattelandssamenleving zou meer een organische gemeenschap zijn en de stedelijke een formeel- organisa torische; de eerste leeft sterk in tradi ties, die in de laatste vrijwel verdwe nen zijn; de sociale verhoudingen zijn op het platteland gemoedelijker dan in de stad; in de dorpen heerst een sterke z.g. sociale controle op elkaar, die in de steden onmogelijk is; de plattelands bevolking reageert secundair d.w.z. nogal langzaam en de stadsbevolking meer primair, meer direct. De stedelijke industrie heeft bij dit alles nog gevoegc een zeer sterke rationalisering, eer, overwoekering van geestelijke en ideële waarden door de rede en de techniek. Gevolg van een en ander voor de stedelij k-industriële samenleving is, dai deze een negatieve invloed uitoefent op het godsdienstig en kerkelijk leven. Daaruit is te verklaren, dat in 't alge meen de onkerkelijkheidscijfers voor de steden veel hoger liggen dan die van het platteland, speciaal die van de in dustriearbeiders. Dit laatste wordt door Prof. Dr. P. J. Kuyt in zijn werk „De onkerkelijkheid in Nederland" met cij fers aangetoond. Intussen is dit pro bleem niet zo eenvoudig als het lijkt. Als men vraagt of er een positieve cor relatie is tussen industrie en onkerke lijkheid of ongeloof, dan moet inder daad allereerst gewezen worden op de statistieken, die uitwijzen, dat de mees te industrieplaatsen en gebieden een grote onkerkelijkheid vertonen: Am sterdam 45»/o, Zaandam 46«/o, Zaandijk 50»/o, Velsen 28»/o, Den Haag 27'>/o, Rot terdam 31«/o, Enschede 26»/o, Almelo idem. Daar kunnen echter twee feiten tegenover gesteld worden. Allereerst, dat er ook in industrieplaatsen zijn, waar de onkerkelijkheid beslist laag te noemen is: Vriezenveen 2»/o, Veenen- daal 3»/o, Rijssen l«/o. Aalten l'h, Groenlo l'/o, Winterswijk 7»/o, Tilburg l/o, Oss l«/o, Heerlen 4»/o (alle cijfers nebben betrekking op de volkstelling van 1947, want die van 1960 zijn nog met bekend). En voorts blijkt uit de statistieken, dat er menige plattelands gemeente is met een heel hoog onker- «eliokheidscijfer, zodat we daar van agrarische onkerkelijkheid kunnen spreken: Beerta 54»/o, Finsterwolde 54»/o, Nieuwe Schans 40»/o, Zuidbroek 42»/o, «et Bildt 35»/o, Opsterland 40i'/o, Vlie- 9W '°-^- Abbenbroek met ^2»/o en Alblasserdam (scheepsbouw en andere industrie) met 4»/o eens tegen over elkaar! Er schijnen dus ook nog wel-andere factoren dan de industria lisatie doorheen te spelen. In de eerst genoemde reeks met de lage percenta- J'jn dit 'zeer waarschijnlijk: de nog steeds in hoofdzaak agrarische sfeer, WW veel import, geïsoleerde ligging èn niet te vergeten de godsdienstige ligging der autochtone bevolking. In Vriezen veen, Veenendaal en Rijssen zijn de ontkerstenende invloeden der industrie grotendeels stukgeslagen op de blijk baar niet alleen in traditie wortelende gereformeerde religie. De Achterhoek van Gelderland heeft een niet onaan zienlijk percentage kerkelijk Gerefor meerden en Rooms-Katholieken, het geen ook van grote invloed is, daar bei de kerkgemeenschappen een grote weerstand hebben tegen de ontkerste nende factoren in ons volksleven mede vanwege de intensieve pastorale bear beiding, dit in tegenstelling met stre ken, waar vrijzinnige en middenortho- doxe Hervormden de toon aangeven. Prof. Schippers vertelt in „De industri alisatie en ons volk", dat in 1852 in Nij verdal een grote stoomweverij kwam met op de duur 1000 werknemers, die vrijwel allen import waren en religieus onverschillig. Een kleine afgescheiden gemeente heeft daar toen zo energiek geëvangeliseerd, dat het dorp de gees telijke crisis door de industrialisatie ge heel te boven kwam. De tweede reeks percentages de hoge wijst erop, dat het platteland ook door andere oorzaken ontkerkelijkt kan zijn of worden, waarbij geestelijke en sociale factoren door elkaar heen spelen. Bij de eerste hebben we te denken aan het modernisme, marxis tisch socialisrne en anarchisme voorbe reidde (Troelstra, Domela Nieuwenhuis) Maar ook de diep treurige sociale toe standen uit die tijd hebben een vrucht bare voedingsbodem gegeven voor de buitenkerkelijkheid in Friesland en Groningen. We kunnen er hier helaas niet dieper op ingaan; wie er meer van wil weten, bestudere de dissertatie van Dr. Staverman over „De baitenkerke- lijkheid in Friesland" (1954). Welke conclusies moeten we nu uit het voorgaande trekken? Allereerst, dat industrialisatie op grote schaal door de rationalisering van de geest en de ar beid op zichzelf een ontkerstenende in vloed uitoefent, die in de steden ver sterkt wordt door het specifieke milieu. Voorts, dat bepaalde geesteüike en po litieke stromingen, soms gepaard aan sociale misstanden, eveneens de onker kelijkheid bevorderen. Maar anderzijds ook, dat een agrarische gemeenschap, die nog leeft onder beslag van Gods Woord en die in de kerk geen stenen voor brood wordt voorgezet, een groot weerstandvermogen heeft tegen de in geestelijk opzicht desintegrerende in vloeden van' de industrialisatie. Wat G. en O. betreft, het onkerke- lijkheidspercentage bedroeg in 1947 slechts 2,5. Het aantal Hervormden vormde 72''/o der bevolking en men weet, dat alle gemeenten de gereformeerde richting zijn toegedaan. De Geref. ker ken omvatten 6,5°/o en de andere gere formeerde denominaties (Chr. Geref. en Geref. Gemeente) samen bijna 9°/o. De kerk en de gereformeerde religie vor men dus op ons eiland, Gode zij dank, nog een sterke bron van kracht tegen de ontkerstenende invloeden, die vooral na de ontsluiting en bij verdere indus trialisatie onze bevolking bedreigen. Hier ligt vooral voor de kerken een moeilijke, doch schone taak. Zij zullen, zoals men dat tegenwoordig noemt, de toekomstige ontwikkeling pastoraal moeten begeleiden. Voorts bedenke men, dat goed of kwaad, geloof of ongeloof niet gekop peld zijn aan een agrarische of een ge- industrialiseerde maatschappij. Men kan overal God dienen. Dit hangt niet af van uiterlijke omstandigheden, maar of wij het geloof in Christus bezitten en geleid worden door Zijn Geest. We mo gen dus niet zeggen: de industrie is een goddeloos bedrijf, wel, dat er speciale gevaren in schuilen. En deze kunnen we niet ontlopen. Of onze pendelaars en migranten nu aan de overkant of hier aan deze verleidingen worden blootgesteld, er doorheen moeten ze toch. Er is dus geen keus. G. en O. zal ongetwijfeld door industrialisatie en recreatie geestelijk op een zware proef worden gesteld en dan zal blijken, wal echt was en v>?at louter traditie. Maar hier zullen de arbeiders meer steun vinden in de strijd dan in de Rotter damse industrieën. België Vorige week vrijdag heeft de Belgi sche Kamer met 115 stemm.en vóór en 90 tegen de zogenaamde Eenheidswei aangenomen, de wet die economische expansie, sociale vooruitgang en finan cieel herstel op het oog heeft. De eind- stemming over de Eenheidswet wac reeds een dag uitgesteld, als gevolg van het feit dat premier Eyskens tijdens de debatten onwel werd en de kamei moest verlaten. Oververmoeidheid eij veel te lage bloeddruk noodzaakten hem enkele dagen volkomen rust te ne men. Vlak na het incident met premier Eys kens kwam de voorzitter van de socia listische partij, CoUard, de kamer vra gen de eindbehandcling nog een dat uit te siellen. Hij wilde namelijk enkele vragen stellen, waarop alleen Eyskenf kon antwoorden. Hoewel de premiei HAZÉt-FABRieKtN/ZEVENBERGEI^'* Een beeld van de verkiezingen van de kiesmannen in het dorpje Kajoe Poelau bij Hollandia Nieuw-Guinea, ter voorbereiding van de samenstelling van de Nieuw-Guinea raad. Foto boven: Breed lachend brengt een bejaard vrouwtje haar stem uit. Foto onder: Een stemgerechtigde, die niet kan lezen en schrijven, fluistert de naam vaa haar kandidaat in het oor van da voorzitter van het stembureau. „En omtrent middernacht baden Paulus en Silas en zongen Gode lofzangen." Handel. 16 25 Op het eerste gezicht lijkt het soms, dat God zich in zijn daden vergist. Zo ook hier. Paulus en Silas schijnen on misbaar voor de verdere uitbreiding van het Evangelie der genade. Wie is beter geschikt om de boodschap des heils te brengen aan Jood en heiden, dan de, met zulke rijke gaven bedeelde Paulus? En nu laat de Heere toe dat zij in de kerker werden geworpen, met Jcorgeselde rug en de voeten in de stok. Misschien hebt U dezelfde gedachten wel omtrent Godsweg met U of met één der uwen. De één ligt weken en maanden op 't ziekbed. De andere is dan nog wel op de been, maar moet zoveel lichameiijke- of geestelijke kracht missen, dat hij toch niet in staat is zijn werkzaamhe den te verrichten. Maar, dan komt de vraag, hoe wij ons nu in de kerker bevinden en het levenslicht, dat God op onze weg plaatst dragen. Er zijn er die 't vloekend met de mond of met 't hart door 't leven mee torsen. Er zijn er, die voortdurend kla gen en schreien, omdat ze in hun pijn geen helper hebben, die boven hun leed staat. Er zijn er ook, die in starre on buigzaamheid zwijgend hun levensleed verkroppen. Maar hoe dikwijls wordt de mens in dit alles beschaamd aangaande de be doelingen Gods. Hoe dikwijls menen wij, dat de Heere slaat, uit lust tot slaan en miskennen wij Zijn liefde. De praktijk van het leven leert echter dat wat wij voor een kromme weg aan zagen, in feite de rechte weg was. Dat een apostel in banden, meer werk kan doen in het Koninkrijk God_s, dan een apostel in vrijheid. Middellijk is het bidden en zingen van Paulus en Silas in de kerker, het middel geweest om de stokbewaarder te Filippi tot bekering te brengen. Dat degene onder onze lezers, die machteloos op 't ziekbed nederligt, dat eens moge bedenken, opdat hij of zij ook tot dat leiden en zingen moge ko men, waarin en waarmee hij anderen tot zegen kan zijn. Wie in 't geloof staat, kent iets van dat bidden en zingen. Let er op, dat 't begint met het gebed. Het uitstorten van het overstelpte hart voor de Heere. Hierin wordt verruiming gevonden voor de Heere. Hierin wordt verruiming ge vonden en er ligt sterkte in de ge meenschap met God. Zeker, het neemt het leed niet wsg en de stok blijft pijn doen, de ketenen blijven knellen en de gestriemde rug schrijnt nog even erg, Maar als de vrede Gods in 't hart daalt, verstomt de bittere klacht en wordt de lofzang geboren. Het bidden wordt op die manier tot zingen gemaakt. Natuurlijk niet om het lijden op zichzelf te verheerlijken. Dat ware onnatuurlijk. Dat blijft een vreemde macht, die om der zonden wil in de wereld gekomen is. Maar wie voor de hoge God leert nederknielen en Zijn wegen leert goedkeuren, valt daar mede zelf helemaal weg. En z'n kruis valt weg en z'n banden vallen weg en zijn stok valt weg en tenslotte ziet hij niemand, dan Jezus alleen. En wie Jezus ziet, ziet ook het kruis van Jezus. Dat kruis, dat zo groot en zwaar is, dat ons kruis er bij in 't niet zinkt. En danHij lij dt vóór de zonden en wij óm de zonden. Wat wordt ons lijden dan tot een zegen, omdat we daarin on danks leed en druk toch mogen bemer ken Zijn schragende Almacht. Wie Jezus ziet, echt ziet met het oog des geloofs, zal óók Zijn heerlijkheid aanschouwen. Een heerlijkheid als des Eniggeborene van de Vader, vol van genade en waarheid. En wie die heerlijkheid ziet, begint als van zelf te zingen. Hij zingt Gode lofzangen, zichzelf tot heil en anderen ten zegen. 'k Zal Zijn lof zelfs in de nacht zingen, daar ik Hem verwacht En mijn hart, wat mij moog treffen Tot de God, mijns levens heffen. Dirksland. C. J. Kesting ook de volgende dag niet aanwezig zou kunnen zijn, besloot de kamer toch, het gevraagde uitstel te geven. De volgende dag eiste Collard, dat het ontwerp niet naar de Senaat zou worden gezonden, dat de regering on middellijk zou aftreden en dat nieuwe verkiezingen zouden worden uitge schreven. In weerwil van deze eis nam de kamer de Eenheidswet aan en trad de regering niet af. De behandeling van en de stemming over deze wet gingen vrij rustig in hun v/erk. Dat moet vooral toegeschreven worden aan de bemiddeling van de so cialistische oud-premier Van Acker. De staking, die sterk afgenomen is, berust in feite slechts voor een gering deel op sociale ontevredenheid. De ou de tegenstellingen tussen Wallonië, het Franssprekende gedeelte, en Vlaande- n i^et Hollandssprekende gedeelte van België, zijn do laatste tijd weer ver scherpt. De Belgische socialisten ken- aeirken zich door 'n ouderwets marxis me, een anti godsdienstige levenshou ding, een antipathie voor de Roomse geestelijkheid en een haat tegen het Koningshuis. Daarbij komt de sociale achterstand van Wallonië, dat de mees te socialisten telt. Gaven voorheen de Walen de toon aan, thans hebben de Vlamingen het heft in handen. De nieu we Eenheidswet, die grote bezuinigin gen op het oog heeft, heeft de verschil len tussen de twee bevolkingsgroepen nogeens naar voren gebracht. De socialisten echter zijn het ook on derling niet eens. De Waalse vakbonds leiders, o.a. Renard, vinden de houding van oud-premier Van Acker veel te slap en halfslachtig. De vakbonden hebben weinig parlementair besef en willen de regering onder druk zetten. Ze zijn echter te klein in aantal om veel in vloed op het regeringsbeleid te hebben. Algerije De voorlopige Algerijnse regering heeft een verklaring uitgegeven, dat ze bereid is met Frankrijk te onderhande len over de voorwaarden voor een vrije stemming ter uitoefening van het zelf beschikkingsrecht voor Algerije. Daar- üt blijkt allereerst dat het wantrouwen dat ze had ten aanzien van de bedoelin gen van De GauUe. Nog slechts enkele maanden geleden dacht ze er niet aan. in te gaan op een voorstel van de pre sident, waarin hij besprekingen over in terne autonomie in het vooruitziciil stelde. De voorlopige Algerijnse rege ring schijnt nu van gedachten te zijn dat de ziensv/ijze van De GauUe sinds dien aanmerkelijk is gewijzigd. Er is ook wel wat verandering waar te ne men. Voorheen wilde de president wel onderhandelen, maar dan „zónder het Bevrijdingsfront". In zijn laatste radio rede zegt hij opnieuw iDereid te zijn tot samenspreking en dan „bij voorkeur met het Bevrijdingsfront." Dat is zo ongeveer het tegenoverge stelde! Waarschijnlijk heeft De Gaulle aan vankelijk de militaire en politieke kracht van het Bevrijdingsfront onder schat. Hij vergat daarbij, dat het op de steun van een groot deel van het Franse leger kan rekenen. Hoe het ook bij, de voorlopige Alge rijnse regering is tot een gesprek met De Gaulle bereid en dat is op zichzelf al een stap vooruit. Wel is daaraan de voorwaarde verbonden dat De Gaulle niet zal overgaan tot oprichting van een Algerijns uitvoerend orgaan, doch de president heeft reeds meegedeeld, dat hij daarvan heeft afgezien. Het is nu maar de vraag van welke aard het gesprek zal zijn. Vrije verkie zingen lijken nog niet de aangewezen weg. De partijen staan te fel tegenover elkaar om zich straks een van beide neer te leggen bij de meerderheid en dan vreedzaam naast elkaar voort te le ven. Hoogstens zou De Gaulle een soort overgangsstadium kunnen voorstellen, Amerika President Eisenhower heeft in een radio- en televisierede afscheid geno men van het Amerikaanse volk. Hij zei onder meer dat hij het betreurde, zijn Op ongedachte en vrij plotselinge wijze is donderdag 12 januari in het Diaconessenhuis te Utrecht overleden ds. G. van der Zee, Herv. emer. predi kant te Maarssen, in de leeftijd van 68 jaar. Ds. G. v. d. Zee, die van een zwak ke constitutie was is door 'n attaque ge troffen, waarvoor medische hulp niet meer mocht baten. Zijn stoffelijk over schot is onder grote belangstelling maandag j.l. op de begraafplaats te Maarssen ter aarde besteld. Ds. Gabe v. d. Zee geb. in 1893, werd candidaat in 1924 n op 24 aug. 1924 in zijn eerste gemeente te Hagesteyn be vestigd. Vanclaar ging hij naar Den Bommel in 1928; naar Wapenveld in 19.29; Vaassen 1931; Ridderkerk 1936; Baambrugge 1950 en verkreeg 1 januari 1957 emeritaat waarna hij zich te Maarssen metterwoon vestigde. Bekend historicus Ds. G. van der Zee had van zijn jeugd af grote liefde voor de kerkhistorie en heeft zich in heel wat oude archieven verdiept. Hij bewerkte de plaatselijke kerkgeschiedenis van de gemeenten Ha gesteyn, Den Bommel (dat geheel in ons blad Eilanden-Nieuws is opgenomen); Vaassen en Baanbrugge, de laatste over de jaren 1450-1950. Voorts schreef hij een Gedenkboek over hst 500 jarig kerkelijk leven van Ridderkerk (1446- 1946); „Duizend jaar Harderwijk kerk en Bethel" (960-1960) en in bewerking was het 500 jarig bestaan van Nieuwe Tonge dat stond uitgegeven te worden voor rekening van de heer C. Verolme, directeur van het Verolme Scheepswer ven-concern. Als streekgeschiedenis is van hem verschenen: Reformatie op de Veluwe (classis Harderwijk); Reformatie van de dorpen in de provincie Utrecht en: Re formatie op Goeree-Overfiakkee. Over het laatste zijn een hele serie artikelen in ons blad verschenen. Verder een 2 tal transcripties, de acta Neder Veluwe 1592-1620 en de acta Brielle 1574-1594 welke laatste kort ge leden is gereed gekomen. In ons blad lopen over de reformatie in de Klassis Brielle de laatste artikelen van zijn hand, die betrekking hebben op de Herv kerkelijke gemeenten op ons eiland, welke onder deze classis ressorteren. Ook verschenen van h-m de volgen de boekwerken: „Ballingschap" 3 delen en „Vaderlandse Kerkgeschiedenis" 3 delen. Met hem is een zeer bekende kerk historicus, die wetenschappelijk ver- antwooi'd werk het licht gaf, heenge gaan. Ondanks zijn zwak gestel heeft hij de laatste jaren van zijn leven nog enorm veel werk gepresteerd. Van hem kan gezegd worden dat hij in het har nas, in de dienst van zijn Meester, is heengegaan. Druk bezochte rouwdienst Het stoffelijk overschot van ds. van der Zee is maandag j.l. ter aarde be steld op de alg. begraafplaats te Maars sen, voorafgegaan door een rouwdienst in de Ned. Herv. kerk aldaar, geleid door de pastor loei ds. J. Vermaas (die van 1947-1951 predikant was te Dirks land, met een bijzondere taak voor het ziekenhuis). Er was een overweldigende belang stelling, ook van vele vrienden elders uit het land, waaruit wel bleek, hoe ge acht en bem.ind deze predikant was. Ds. Vermaas heeft in deze rouwdienst tot uitgangspunt genomen de woorden uit Joh. 12 26: „Waar Ik ben, daar zal ook Mijn dienaar zijn", dezelfde tekst die op de rouwbrief voorkwam. Er zijn vele toespraken gehouden, o.m. door Ds. J. Noltes van Slikker veer namens de Centr. Kerkeraad van Ridderkerk; Ds. D. Dijkstra, namens de kerkeraad te Baambrugge; Ds. C. v. d. Boogert te Harderwijk (afkomstig uit Sommelsdijk) als vriend, waarbij in herinnering werd gebracht de samen werking in oorlogstijd te Ridderkerk; de heer D. Broeren, dir. van het Rott. Nieuwsblad als intieme vriend, die de overledene zijn geestelijke vader noem de; Ds. L. J. R. Kalmijn, namens kerke- raad en schoolbestuur te Vaassen; Ds. A. L. v. d. Smith als vriend en praeses van de classis Breukelen. Onder de aanwezigen waren ook vijf afgevaardigden van de Herv. kerkeraad te Den Bommel, wat door de familie hogelijk werd gewaardeerd. ambtsperiode (die 8 jaar heeft geduurd) te moeten beëindigen, zonder dat de we reldvrede, waarnaar hij altijd heeft ge streefd, een feit geworden is. Hij gaf de raad, onvermoeid voort te gaan met pogingen om de vrede tot stand te bren gen. Al is de conferentietafel ook vaak geschonden, we blijven haar verkiezen boven een alles-vernietigende oorlog, aldus de scheidende president. Hij riep zijn volk en de gehele vrije wereld op, het communisme te bestrijden, omdat het een atheïstisch, mensonterend stel sel is, dat krachtens haar doelstelling niet kan rusten vóórdat het de hele wereld in haar macht heeft De toekomstige president Kennedy heeft inmiddels zijn ministers en ande re medewerkers benoemd." Op zaterdag 21 januari zal hij in funktie treden. Het aftreden van de populaire Ame rikaanse president betekent het einde van een tijdvak. Kennedy moet be schouwd worden als de vertegenwoor diger van een geheel nieuwe generatie, die wellicht ook politiek gezien, nieuwe wegen zal inslaan. Dat is ook wel nodig, want hoe populair Eisenhower ook is geweest, met name de laatste jaren was Voor beter naar de Fa C. Korteweq Zn. Middelharnis, Telef. 23 28 zijn bewind weinig krachtig meer. Het viel en dat moet tot zijn verontschul diging worden gezegd ook niet mee om een in meerderheid democratisch Congres tegenover zich te hebben. Op het terrein van de buitenlandse politiek heeft hij grote veranderingen meege maakt. De dood van Stalin en diens spoedig gevolgde ontluistering, de op komst van het regiem van Chroestsjow mèt diens grillen dreven hem soms in een andere richting .dan hij zich had voorgesteld. Het is te hopen dat de nieuwe presi dent de wegen zal vinden tot nieuw overleg, en dat hij ook in economisch opzicht de Verenigde Staten omhoog zal weten te voeren.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1961 | | pagina 1