nig. Ned. Patroonsbond
afd. Flakkee in het zilver
Ie Scheveningse
haveningang
Burgemeester Van Hofwegen nam
afscheid van Brug N.Y.
Staatssecretaris
RoQlvinli
Betaling abonnements
geld per giro
kop weer op
Alles verloopt volgens schema
Picnic-gelegenheid bij de brug?
Burgemeester von Knobelsdorff overhandigt
wisselbeker aan de winnaar van de
siertuinwedstrijd, ditr. J. Meijzer
Nieuwiaars-advertenties
Hanbestëding in maart;
in april beginnen
Gevreesde konijnen-
ziekie steekt de
con
SUCCES
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Ji
Drukbezochte receptie
a.ll.W.B.-wegeiiwa£!iten
patrouilleren niet op
eerste Kerstdag en fjieuwiaar
Dinsdag 20 december 1960
No. 2953
PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon (01870) 26 29
6 uur 's avonds Telefoon (01870) 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
ïnblik de
|osteilep«|,
Jent u oi
vol te
len? Dan
Jnbieditig
\e aankoi
boort tegt
Ineen keui
anderen;
'ie bij enigszins ruw vireer vanaf de
evard of één der pieren wel eens
vissersvaartuig de Scheveningse
^•n lieeft zien binnenlopen zal met
wdering vervuld zijn geweest voor
valcmansciiap van de scliipper of
rman, die leans ziet onder ongun-
weersomstandigheden deze ge
lijke haveningang binnen te varen.
it dit is ook voor de meest gerouti-
de zeeman een kunst op zichzelf in
aide omstandigheden. Deze ingang
't namelijk helemaal niet. Ze is te
en de pieren zijn niet lang genoeg.
[staat bij ruw weer juist daar een
llce branding, omdat het er te on-
is. Wil men deze haveningang de
'st mogelijke veiligheid geven, dan
°ten dus de pieren worden verlengd
'e ingang verbreed.
zijn dan ook in de loop der jaren
malen ongelukken gebeurd. Zo ook
T in de nacht van zaterdag op zon-
11 december, toen de SCH. 21 „Arie
der Zwan", een nog betrekkelijk
iw schip met een zeer ervaren schip-
tegen de kop van de Zuiderpier
en verging. Het werd in tweeën ge
en, een 17-jarige jongen verdronk
:e andere 15 opvarenden werden,
zij het snelle, heldhaftige en
Blievende optreden van enkele bur
en politiemannen, slechts ternau-
ood gered. Wel is gebleken, dat de
dele instanties schromelijk tekort
gefloten zijn in de hulpverlening en
dat er aan de organisatie heel veel ont
brak, zodat daarover nog wel een har
tig woordje zal worden gesproken, maar
dit neemt niet weg, dat de eerstverant-
woordelijlce voor deze gevaarlijke si
tuatie bij de Scheveningse haven, n.l.
feRegering, speciaal de opeenvolgende
niJjBisters van Verkeer en Waterstaat,
Sgljuldig staat aan de bestendiging van
6^. toestand, die geen ogenblik langer
worden geduld, omdat het hier om
jiéisenlevens gaat. Het is nu al zo vei
gnomen, dat een verzekeringsmaat-
SÉiappij sedert enige tijd haar cliënten
VéSboden heeft in bepaalde omstandig
heden deze haven binnen te varen! Elke
^serman is bang voor deze haven. Bij
opkomend stormweer moeten de traw
lers, loggers en kotters er elk moment
naar binnen kunnen en dat is onmoge
lijk.
Elk jaar wordt er in de Tweede Ka
mer bij de behandeling van de begro
tingen van Landbouw en Visserij er
Verkeer en Waterstaat bij de IVIinisteri;
op aangedrongen de Scheveningse bui-
tenhaven te verbeteren. De Ministe;
van L, en V. verwijst dan steeds naai
zijn collega en deze moet afwijzend be-
sdiikken, omdat blij inbaar de Minister
van Financiën geen extra-geld beschik
baar kan stellen. Al in de twintiger ja-
rénis door de Tweede Kamer een wets
'/oniwerp aanvaard tot verbetering van
'défhaven, maar het werd door de Eerste
KSmer helaas verworpen. Men is duf
al 30 a 40 jaar bezig aan deze zaak
maar nog steeds zonder resultaat. Mi
nister Marijnen deelde verleden weel
in de Tweede Kamer mee, dat de be
slissing ligt bij Minister Korthals.
Inmiddels is er door het Scheveningsr
bedrijfsleven nu weer een intensieve
actie ontketend om eindelijk tot een af
doende oplossing te komen. We hopen
dat deze nu succes moge hebben, want
wordt hoog tijd, dat aan de ge
'Öarlijke situatie, die nu en dan men
senlevens eist, definitief een eind word
gemaakt.
Waarom we in een streekblad voor
Gperee en Overflakkee op deze mis
stond wijzen? Omdat ook de vissers var
pi^' eiland er belang bij hebben. Alle
G(||reeërs, de kottervissers van Stel-
lééiclam en ook een aantal Ouddorper?
dié nu en dan vanuit Scheveningen de
visserij uitoefenen, maken af en to(
kennis met de moeilijkheden van dez-
ihaven. We geloven wel uit hun naam te
spreken, wanneer ook wij onze stem
mengen in het koor van hen, die Minis
ter Korthals met de meeste klem toe
roepen: Excellentie, help Scheveningen
aan een nieuwe en ongevaarlijke bui-
tenhaven.
Pit
Bij de interpellatie van de oud-mi-
nister Suurhof over de lonen in de me
taalindustrie is wederom getaleken, dal
de staatssecretaris Roolvink voor de so
cialisten een tegenstander is, tegen wie
ze met zijn allen niet zijn opgewassen.
Wij hebben het debat in de Tweede
Kamer woensdagmiddag bijgewoond,
maar het was weer een lust om de ver
dediging van het loonbeleid door dhr.
Roolvink aan te horen. Samen met Mi
nister Van Kooy en Minister De Pous
moest hij antwoorden op de vragen van
dhr. Suurhof. Maar hoewel deze be
windslieden goede sprekers zijn en ze
hun beleid krachtig verdedigcjen, was
het opnieuw dhr. Roolvink, wiens rede
het hoogtepunt van de discussie vorm
de. Slechts heel zelden ziet men de
Kamerleden stil en rustig luisteren naar
een spreker, maar woensdagmiddag
wwen èn de Kamer èn de volle tribune
rteerst^ ai oor. Het is geen gewoonte,
dat er in de Kamer geapplaudiseerd
wordt en op de tribunes is het verbo
den, maar anders zou de heer Roolvink
ongetwijfeld, een daverend applaus
hebben ontvangen. En dat ondanks de
toqh eigenlijk dorre materie, waarover
het ging. Deze staatssecretaris beschikt
en schoeis»
;ing van h^'
dagelijks aa«
irnis.
Donderdagavond vierde de afdeling Goeree-Overflakkee van de Algemene
Nederlandse Patroonsbond, waarin praktisch alle ambachtsbedrijven op het
gebied van aannemen, timmeren en metselen zijn verenigd, in Hotel Meijer
te Middelharnis het 25-jarig bestaan, eerst met een druk bezochte re
ceptie in een der kleinere zalen, daarna met een feest en herdenkingsavond in
de bioscoopzaal. Tijdens de receptie zijn velen van het eiland hun felicitaties
komen aanbieden aan het, dertien man sterke, bestuur. Daarbij waren de bur
gemeesters P. W. Hordijk, Jac. Kleijnenberg en H. Bos, de eilandstaf van
Provinciale Waterstaat, de directie van de Technische School, vertegenwoor
digers van de openbare nutsbedrijven op het eiland, directeuren van gemeen
telijke technische diensten, architecten, kortom alles wat in de streek met de
bouwnijverheid te maken heeft. Vele instellingen en particuliere bedrijven
zonden bloemstukken, die even zovele felicitaties inhielden en daarnaast wa
ren nog een groot aantal schriftelijke gelukwensen door het bestuur ontvan
gen. De receptie verliep uiterst gezellig onder het genot van kwistig opgedien
de verversingen.
Na de receptie .volgde de bijeenkomst
voor de leden en hun dames, gevolgd
door een groot diner. In die meer in
tieme kring van aannemers en am-
baohtspatroons spralc de afdelingsvoor
zitter, de heer M. van der Spaan te
Melissant, een hartelijk welkomst
woord, braclrt deze dank aan zijn me
debestuurders en aan de leden voor de
ondervonden medewerking in het lei
den van de afdeling en sprak deze
voorzitter een in memoriam ten .aan
zien van de leden, die in de laatste ia-
ren de vereniging ontvallen zijn.
Het geven van een overzicht terzake
het werk en de bemoeienissen van de
afdeling liet de voorzitter over aan zijn
jongere dorpsgenoot, de heer P. L. A.
Tieleman. Deze begon met de opmer
king dat er op Flakkee al veel eerder
dan 25 jaar geleden behoefte bestond
onder de ambachtspatroons aan een or
ganisatie voor behartiging van hun spe
cifieke belanden, o.a. al in 1901 toen de
ongevallenwet tot stand kwam en men
de premie daarvan in de administratie
enz. moest opnemen; er werd een ver
gadering gehouden, waarvoor de pa
troons te voet of met paard en wagen
vanuit het eiland naar Middelharnis
kwamen met als resultaat dat 't schrijf-
loon bij het uurloon kwam, zegge 1 et.
bij 11 ctü De week telde toen 85 werk
uren, een opperman was al 's nachts om
3 uur aan de gang. „Er is wel wat ver
anderd!" constateereie de heer Tiele
man, die daarbij de 45-urige werkweek
over bijzondere gaven. Opgeleid als me
taalbewerker heeft hij zonder middel
bare schoolopleiding zich opgewerkt via
de vakbeweging tot een hoogte, die
diep respect afdwingt. Hoewel Fries
van geboorte, spreekt hij zeer goed Ne
derlands in een aangenaam tempo, hij
improviseert vlot en gemakkelijk, zijn
redevoeringen zitten logisch in elkaar
en hij is een geboren debater. Het valt
in het parlem.ent niet mee om direct op
scherp gestelde interrupties te ant
woorden, maar dit gaat liem buitenge
woon vlot af en hij is dan ook bij de
socialisten op dit punt zo langzamer
hand gevreesd geworden, zodat ze er
zich niet meer zo aan wagen als voor
heen. Dhr. Suurhof kreeg er nog een in
terruptie zo van langs, dat hij kwaad
weg liep en Mr. Burger, die het ook
eens wilde proberen en zei, dat de
staatssecretaris hem kwaad maakte,
kreeg te horen, dat hij dit er niet bij
behoefde te zeggen, want dat de hele
Kamer dit toch wel zag! Daverend ge
lach natuurlijk en Burger woest. Het is
werkelijk een lust om zo'n debat aan
te horen, temeer omdat dhr. Roolvink
een specialist is op loongebied en deze
materie volkomen beheerst.
Bovendien is hij één van de weinigen
die tegenwoordig nog de nadruk leggen
op de beginselen. Op dit punt is het
eigenlijk droevig gesteld. Principiële
debatten hoort men weinig meer. De
hele politiek draait om economische,
sociale en financiële kwesties b.v. een
krachtige bestrijding van het socialisme
ontbreekt. Hoe komt dat? Gedeeltelijk
doordat met name de heren van de vak
bonden, die in het parlement een veel
te grote rol spelen, alles bekijken vanuit
hun eenzijdige klasseconceptie. Zo lieten
de heren Hazenbosch, Van Nierop en
Kikkert zich onlangs zelfs verleiden om
voor een socialistische motie inzake het
loonbeleid te stemmen, waarover met
name in A.R. kringen nogal wat te doen
is geweest. Ze zijn van die reactie blijk
baar geschrokken, want nu stemden ze
toch tegen de motie-Suurhof.
De regering heeft inzake de loon-
kwestie in het metaalbedrijf gelukkig
voet bij stuk gehouden op de gronden,
die wij ook in ons artikel van verleden
week hadden aangevoerd. Dat dhr.
Roolvink als bewindsman zioh ontwor
steld heeft aan zijn „ambtshalve" vroe
ger aangenomen houding als vakbonds
man, pleit voor zijn hoge plichtsopvat
ting en ook voor zijn moed. Want de
vakbondsleiders beschouwen hem als
een soort verrader en toch doet hij niets
meer dan ieder Nederlander behoort te
doen: ook de loonproblemen te zien in
het licht van de algemene economische
en financiële mogelijkheden. Daarom
herhalen we wat we al meer schreven:
deze bewindsman is één van de be
kwaamste leden van onze regering en
hoewel hij gezien de politieke constel
latie in ons land meer rekening moet
houden met de vakbonden dan ons lief
is, hopen we toch, dat hij nog lang aan
het bewind zal blijven, al was het al
leen maar vanwege zijn magnifieke
strijd tegen de socialisten.
in het vooruitzicht stelde. Omstreeks
1915 bestond op het eiland al een pa
troonsvereniging; de verdienste daarvan
is o.m. geweest, dat men de prijs van
een doodkist op 25 gld bepaalde en niet
11 gld., zoals door de meeste kleine
baasjes berekend werd. Met waarde
ring sprain: de heer Tieleman over hét
werk wijlen de heer W. C. van As te
Sommelsdijk, zelf schilderspatroon, die
in alles de stimulator voor organisatie
van het ambacht is geweest; hij was
ook de oprichter van de technische
school van de streek. Maar het duurde
tot 1935 voordat er een hechte organi
satie kwam, deze afdeling van de
A.N.P.B. Schokkende gebeurtenissen
behoefde spreker niet te vermelden, af
gezien van oorlog en ramp, die de be
tekenis van de afdeling voor het be
drijfsleven naar voren bracht b.v. ter
zake afwikkeling van oorlogs- en ramp-
scliaden. De oorlogswederopbouw en de
wederopbouw na 1953 hebben een on
gekende bouwactiviteit op Flakkee ver
oorzaakt, niet in het minst ook vanwe
ge de achterstand in woningbouw tij
dens de jaren 1940-1945, een achter
stand die nog steeds niet is ingehaald.
Spreker memoreerde vervolgens de
door de afdeling in het leven geroepen
meldingsplicht van bouwerijen, het ves-
tigingsbesluit voor de ambachten van
1958, de bestedingsbeperking en de
bouwstop en laatstelijk het bouwcon
flict terzake de CAO.
Met vreugde kwam de heer Tieleman
tot de conclusie, dat momenteel de af
deling springlevend is, zij het, dat hij
een verminderde belangstelling voor de
organisatie bij de jongeren te bespeu
ren; voor deze jongeren hoopte irij, dat
zij er voor gespaard zullen worden om
door een crisis, nieuwe oorlog of andere
ramp tot het besef gebracht moeten
worden, dat men alleen door samen
werking moeilijkheden het hoofd kan
bieden.
Het door Hotel Meijer keurig ver
zorgde diner werd door het ongeveer
honderd personen tellende gezelschap
alle eer aangedaan. Tussen de gangen
werden de bouwpatroons en hun dames
aangenaam en beschaafd bezig gehou
den door het optreden van het gezel
schap André Carrell uit Rotterdam,
aangevuld met de internationaal beken
de goochelaar Eddy Schuier en het
muzikale trio van Henk Lodema. Dat
André Carrell in zijn conférences flink
wat komische en ironische opmerkingen
maakte over het aannemersvak, over
aannemen, formulieren invullen en met
ambtenaren omgaan, viel mede wel
zeer in de smaak van de jubileumvier-
ders.
President-Commissaris Sieling:
Vrijdagmiddag hielden de gedelegeerd-commissarissen en commissarissen van
de N.V. Brugverbinding Haringvliet vergadering in de raadzaal van Sommels
dijk. Behalve de vertegenwoordigers van Goeree-Overflakkee waren ook die
van Schouwen en Duivelend ter vergadering aanwezig. Dat samenvoeging
van gemeenten consequenties heeft voor de samenstelling van het grote bestuur
bleek uit de besprekingen en een besluit terzake de verandering in de verte
genwoordiging van Schouwen en Duiveland. Per 1 januari a.s. blijven op dat
eiland slechts vier gemeenten over. Daar de N.V.-statuten bepalen, dat
iedere gemeente een vertegenwoordiger in het algemeen bestuur moet hebben,
zou de vertegenwoordiging van ons buureiland bij die van Goeree-Over
flakkee in het niet vallen. Om dit te compenseren werd besloten dat het
dagelijks bestuur per 1961 zal bestaan uit drie leden van Flakkee en drie van
Schouwen; het zevende lid komt uit de Flakkeesche Gemeenschap, waarmede
men deze stichting wil eren als de organisatie, die in het verleden heel veel
voor het tot standkomen van de brug heeft gedaan en die, direct na de oorlog,
het verkeersprobleem energiek heeft aangepakt.
De vergadering had overigens een
besloten karakter, zodat wij niet in
staat zijn van het verder besprokene
en beslotene verslag te doen. Onze uit
nodiging betrof alleen het bijwonen van
het afscheid van de gedelegeerd-com
missaris, burgemeester Van Hofwegen,
die, iedereen weet dat, naar Sliedrecht
is vertrokken. Aan het slot van de ver
gadering werd de heer van Hofwegen
hartelijk toegesproken door de presi
dent-commissaris van de N.V., de heer
P. D. Sieling, te Melissant.
Dank
Deze memoreerde, dat het een lang
durig en moeizaam werk is geweest om
het zo ver te krijgen, dat het eiland op
een brug zou mogen rekenen. Nadat er
al twintig jaar geijverd was, kreeg men
in 1950 de mededeling je krijgt 'm
niet!" Toen heeft Flakkee zelf de zaak
in handen genomen en is de N.V. opge
richt. De heer Van Hofwegen v/erd be
noemd tot gedelegeerd-commissaris en
penningmeester en heeft daar ontzet
tend veel werk mee gehad. Spreker ver
klaarde de hoogste bewondering te
hebben alle ijver, gedurende zo lange
tijd, aan de N.V. en het brugideaal be
steed en zegde daarvoor namens de ge
hele N.V. hartelijk dank. „Het spijt ons,
dat U van het eiland bent vertrokken,
maar wij moeten U toch ook geluk wen
sen met het feit, dat nu een grotere
gemeente te besturen hebt," aldus de
heer Sieling, „want daar uit spreekt
mede de waardering van de Overheid."
Als tastbare blijk van dank en als
herinnering aan de N.V. Brug bood de
heer Sieling de scheidende gedelegeerd-
commissaris een picnickoffer met bij
behorende inhoud aan, daarbij de hoop
uitsprekend, dat dit geschenk de bur
gemeester en zijn gezin veel genoegen
tijdens prettige vakanties zal schenken.
Net 'n span paarden
Burgemeester van Hofwegen werd
vervolgens toegesproken door de direc
teur van de N.V., de heer J. Knape,
gemeente-secretaris van Sommelsdijk.
Deze verklaarde het dagelijks bestuur
te zien als een span paarden, dat voor
een zware wagen gespannen staat. Zo
zwaar, dat men in het bestuur geen ri
valiteiten kan gebr-uiken en dat het er
niet om persoonlijke lof gaat, maar al
leen om het werk en het resultaat. Van
burgemeester van Hofwegen getuigde
spreker, dat deze enorm veel werk heeft
verzet, veel heeft geregeld en van veel
inzicht blijk heeft gegeven. Ieder heeft
zijn taak, ieder werkt op zijn manier en
de taken van de burgemeester en spr.
waren wel zeer innig met elkaar ver
bonden. Het werk liep vlot, mede dank
zij de medewerking van de administra
teur, de heer Kuil. Spreker zei ge
schrokken te zijn toen hij van de be
noeming van de burgemeester hoorde;
voor de brug kv/am die een half jaar te
vroeg, want er was nog veel te regelen,
o.a. de verzekering van de brug. Maar
spreker gunde de burgemeester gaarne
de benoeming en prees Sliedrecht daar
mede gelukkig. „Gedelegeerd-commis
saris van Hofwegen is ons voorgegaan
in het teamwork, hij heeft medege-
werlit aan een prettige sfeer in de ver
gadering en Ook daarvoor zegde spre
ker dank, voorts en vooral ook voor de
persoonlijke goede verstandhouding.
„Het ga U wel!" besloot de heer Knape.
„Van varen afaan"
Burgemeester Van Hofwegen beant
woordde de beide sprekers en ver
klaarde, dat voor hem de tijd van het
afscheid nu vrijwel verstreken was. Het
„jammer" van het afscheid geldt be
slist terzake de N.V. Brug.
„Wij hebben een zeer belangrijke pe
riode achter de rug!" aldus spreker „en
ik heb mij menigmaal afgevraagd: Ijen
ik wel capabel genoeg? en herhaaldelijk
rees de vraag of alle consequenties van
ons handelen wel te overzien waren.
Totdat ik bemerkte, dat men op de
provinciale griffie de zaak had onder
zocht en men daar onder de indruk was
gekomen van de onderhandelingen en
de bepalingen van het contract. Dus de
kwaliteit mag er beslist wel zijn!" con
cludeerde spreker.
„Ik heb veel geleer,d in de N.V." ge
tuigde spreker voorts, „en ik stap van
het ene dossier in het andere, want ook
Sliedrecht heeft iets met een brug te
maken en ik kom daar precies op een
moment als waarop ik hier met de N.V.
te maken kreeg. Ik mag daar van voren
af beginnen, maar nu met enorm veel
ervaring."
Spreker verzekerde, dat het hem al
tijd een genoegen is geweest om met
elkaar het werk in het belang van
Goeree-Overflakkee te doen. De enige,
die wel eens bezwaar maakte van
wege het vele en lange vergaderen
was sprekers vrouw, maar dat is nu ge
heel ïoed gemaakt door het prachtige
Burgemeester von Knobelsdorff stelde de winnaar van de Stellendamse tuin-
wedstrijd definitief in het bezit van de prachtige, door de gemeenteraad be
schikbaar gestelde, wisselbeker.
Het vierde kwartaal loopt ten einde.
Onze postabonnees verzoeken wij vrien-
delijii voor het Ie kwartaal 1961 op ons
giro-nummer 167920 1,90 over te
schrijven, waarmee de nutteloze 30 cent
van het incasseren worden bespaard. U
kunt desgewenst ook voor een half of
een heel jaar gelijk gireren!
Administratie
N.V. EILANDEN-NIEtrWS
Middelharnis
Voor zover U uw Nieuwjaars-adver
tenties nog niet hebt opgegeven, doe het
dan omgaand. U kunt het ook doen bij
onze plaatselijke agenten.
Het plaatsen van een heilwens in de
krant bespaart U de moeite om uw
relaties, vrienden en bekenden bij de
wisseling des jaars apart een nieuw
jaarsgroet te zenden en het is boven
dien veel goedkoper!
N.V. EILANDEN-NIEUWS
Middelharnis
geschenk van de picnickoffer, die spr.
vele malen hoopte te mogen gebruiken,
ook bij vakantie te Ouddorp en aan
deze verzekering verbond -de burge
meester de wens, dat men bij de brug
een gelegenheid zal maken om te pic-
nickenü
Al het werk overziende kwam burge
meester Van Hofv;egen tot de slotsom:
,,Als men maar bereid is tot samen
werken, dan kan men zelfs een brug
leggen!"
Ook over Oosterschelde!
De heer Sieling verbond aan al het
gesprokene ook nog de wens en
daarbij richtte hij zioh in het bijzonder
tot de vertegenwoordigers van Schou
wen en Duiveland dat er ook spoe
dig een brug gelegd zal worden over de
Oosterschelde, waarop wij een der bur
gemeesters van dat eiland hoorden zeg
gen, dat zulks bepaald niet onmogelijk
is.
Na de vergadering en bovenvermeld
afscheid van burgemeester van Hofwe
gen hebben wij de gelegenheid aange
grepen om aan president-commissaris
Sieling nog enige inlichtingen te vragen
over de stand van zaken met de brug.
Deze kon ons mededelen, dat men mo
menteel de laatste hand legt aan bestek
en tekeningen voor de Haringvlietbrug,
dat alle gegevens, die grondboringen
aan de oevers van het Haringvliet en in
de rivierbodem hebben opgeleverd,
thans verzameld zijn en dat men in
maart a.s. het miljoenenproject hoopt
aan te besteden, waarna het N.V.-be-
stunr vertrouwt, dat reeds in april met
de werkzaamheden voor de brugbouw
kan worden aangevangen. Op moeilijk
heden van betelienis is men niet gestuit
en de heer Sieling zei er van overtuigd
te zijn, dat alles wat deze bouw betreft
volgens schema zal verlopen, wat bete
kent, dat Goeree-Overflakkee inderdaad
in 1964 zijn fel begeerde vaste oever
verbinding zal bezitten en dat dan te
vens, via Flakkee, de bewoners van
Schouwen en Duiveland, over de dan
eveneens Idaar gekomen Grevelingen-
dam, het eiland en de Haringvlietbrug
zijn uitvalspoort naar de Randstad Hol
land rijk zullen zyn!!
De laatste tijd doen zich, aldus mel
den krantenberichten, weer vele geval
len van de gevreesde myxomatose bij
konijnen voor. Deze ziekte, die reeds in
de vorige eeuw bekend was In Zuid-
Amerika, werd door een arts overge
bracht naar Europa. Hij experimen
teerde in Frankrijk met de gevaarlijke
smetstof en sindsdien heeft de ziekte
zich snel over Europa uitgebreid. De
ziekte bereikte in Nederland in 1952
wel haar climax, toen duizenden bij
duizenden konijnen het slachtoffer
werden van de myxomatose. Ook op
Goeree-Overflakkee hebben zich dit
najaar weer verschillende gevallen
voorgedaan.
De ziekte is buitengewoon besmette
lijk en wordt voornamelijk veroorzaakt
door steekmuggen, vliegen, vlooien enz.
Doch, ook door onderling contact van
de konijnen, vindt in vele gevallen be-
smettig plaats. Wanneer een konijn de
gevreesde ziekte eenmaal te pakken
heeft, is dit -in bijna alle gevallen do
delijk.
Uitgezonderd enkele hazen en konij
nen is geen enkel diersoort vatbaar voor
myxomatose, zodat dit dus een dier
soort-specifieke aandoening is. De ziek
te verschijnselen bij velen bekend, zijn
de zwellingen van de oogleden, waar
door deze erg gaan tranen. Daarna ont
staan ernstige zwellingen op de kop,
die zich later over het lichaam uitbrei
den.
De ziekte duurt in de meeste geval
len 2 a 3 weken en opvallend is, dat
de konijnen tot het laatst toe goed blij
ven eten.
Curatief zijn we machteloos tegen
deze ziekte, doch we kunnen wel enige
voorzorgsmaatregelen treffen.
Het verdient allereerst aanbeveling
om in streken waar de ziekte heerst,
de konijnen niet vrij te laten rondlopen.
Nieuw gekochte dieren dienen we eerst
enkele weken apart te houden, alvo
rens ze bij de anderen te laten rondlo
pen. Doch, bovenal moeten de insecten,
de veroorzakers van de ziekte, worden
bestreden, om de myxomatose tot een
minimum te beperken.
De Wegenwacht van de ANWB zal op
eerste Kerstdag en op Nieuwjaarsdag
geen patrouille-diensten verrichten.
De 240 bekende gele Wegenwacht
voertuigen zullen gedurende beide da
gen niet op de weg verschijnen; hun
berijders zullen deze feestdagen in hui
selijke kring doorbrengen. Op tweede
Kerstdag zullen de Wegenwachten de
normale zondagsdienst lijden. Op oude
jaarsdag zal de ANWB hun dienst be
korten tot 18.00 uur.
Het Wegenwachtstation „Pauwmolen"
nabij Delft aan rijksweg 13, Den Haag-
Rotterdam, zal echter gedurende de ko
mende feestdagen dag en nacht bemand
zijn.
OUDE TONGE
Haven. In de afgelopen week zijn uit
de haven vertrokken 7 schepen met
suikerbieten met een inhoud van 1125
ton, bestemd voor de fabriek Dinteloord
en voor Puttershoek 2 schepen met sui
kerbieten met een inhoud van 512 ton
en 1 schip met 70 ton graan. Binnenge
komen 1 schip met inhoud 160 ton
brandstoffen.