iiArtDEn-niEuii/s een ruime auio mei opzienbarende vindingen OPRUIMING draaii op volle ioeren te Oude Tonge en Middelharnis Ongeëvenaarde voordelen Zie de eialages IPUROL Korte berichten Voor beier bruidswerk Camerakeuze Vrijdag 15 januari 1960 No. 2860 mmet Ruwe Handen ^^/7//?cTere huid? «e^^M/Ui:0. Babyderm-zeep Enigste in kleine klasse met vol-automatische transmissie Schakelen overbodig Doorsmereii niet nodig V-snaren inplaats van raderen Bfoemenmagazijn B. VfSKIL Weinig bouwaktiviteit te Dirksland Salomons wijsheid nodig FOTO - KOTSMA blad K, mijn schrijven waarin ik jonge ijes opwelite om het de Stichting Imverzorging mogelijk te maken leen nieuwe cursus voor de kraam- lleging te kunnen starten, kreeg ik I een brief van een Bommelse lezer, Ier zijn genoegen over uitsprak, dat frop eens geattendeerd werd. Hij wou t tegelijkertijd een oproep aan ver- Ben om ook aan de Stichting te den- l die meisjes uitzendt om bij zieken bndere noodgevallen huishoudelijke X te verlenen. De briefschrijver heeft feonlijk het nut van deze instelling fervonden en zou het betreuren wan- door een tekort aan personeel dit Eie werk niet naar behoren zou kun- i worden uitgevoerd. Inderdaad |dt de hulp van de Sociale Werksters Bnen die noemt, allerwege zeer ge- Irdeerd en in ontelbare gevallen fd er hulp verleend waar dit drin- id nodig was. We mogen ook deze I van dienstbetoon wel in de belang- lling van de meisjes aanbevelen! Nu |agt de briefschrijver verder hoe het zou komen dat er uit de Boeren- od of uit de beter gesitueerde krin- i zich niet meer meisjes voor dit werk Ichikbaar stellen. Het is niet gemak- fijk daar een antwoord op te geven. jwil echter wel zeggen dat het heus femaal geen meisjes uit de z.g. „wer- tde stand" zijn, die zich als kraam- pleegsters, sociaal werkster of als ge- vi||on verpleegster hebben gegeven. Vloral in de ziekenhuizen vindt men heel wat verpleegsters, die deze mens lievende arbeid nu niet direct om het salaris dat er aan verbonden is, be- even te doen, maar die deze taak uit [fde tot de naaste op zich hebben ge nen. Zij zouden thuis een onbezorgd fen kunnen hebben, maar willen zich Ver anderen ten nutte maken. Ik meen [weten, dat er zulken ook wel onder I kraamverpleegsters en sociale werk ers te vinden zijn, zodat ik de brief- prijver op dit punt wel enigermate kan ruststellen. Overigens moet men niet het oog verliezen dat de meisjes uit beter gesitueerde stand heus alle- Baal gee.n luie wezens zijn die niets an- |rs doen dan autorijden en pret ma in. Een groot deel van hun gaat op de Igere scholen, leren voor onder wij ze is, of zoeken zich door andere studie plaats in de maatschappij te ver- ^rven. En reken er op, dat de meisjes de boerenstand die niet aan de stu- gaan, thuis ook flink de handen uit mouwen hebben te steken! Want ook Ize mensen zitten met het dienstbode- lobleem en kunnen voor onderhoud In hun veelal grote behuizing geen Bldoende hulp krijgen. Geloof gerust It dan de eigen meisjes zo men ze heeft dan ook stevig moeten aan- Ekken om moeder door het werk te elpen. Het is begrijpelijk dat er dan met zoveel meer overschieten om zich aan andere sociale instellingen te ver- ijlilnden! Dan is er een Herklngse lezer die een •aag stelt over de uitkering van de wtschade voor door oorlogs-inunda- B of door de ramp ondergelopen ge- 3uwen, Wie is nu de rechthebbende, anneer een pand intussen verkocht is? e eerste eigenaar zegt: ik heb er recht want het was toen mijn bezit en de iSn die intussen het pand kocht meent )k recht te hebben, want zegt hij, ik t nog met de schade van toen. Dat sn een twistappel worden! Ben ik goed igelicht dan is het zo, dat de eigenaar an het pand, wil hij de uitkering in ezit krijgen bij de zoutschade-commis- e met rekeningen moet kunnen bewij- ;n wat hij aan het pand heeft laten oen om de zoutschade te herstellen, •an hij dat niet, dan heeft de tegen- 'oordige eigenaar er recht op. Het zal r ook nog vanaf hangen op welk tijd- tip de woning van de ene naar de an- ere eigenaar overgegaan is. Als regel het 20, dat bij aankoop van een huis e lusten en lasten voor de nieuwe eige- aar zijn. In de meeste gevallen zal er iet overleg tussen de eigenaars wel een plossing te vinden zijn. Evenzo is het et de eigenaars, die zelf aan de wo- mg niets lieten doen, maar waar de uurders alles zelf hebben laten op- Mppen. Schram kent huurders, die al ler keer na de ramp moesten laten ehangen omdat het behang aan de Uren gewoon weggerot was. Geverf- e muren moesten ook al enige keren orden overgeschilderd en in sommi- 6 gevallen heeft men de steeds zout- itslaande muren zelfs laten bewerken et houtboard. In zulke gevallen komt e uitkering de huurders toe, want de lESenaars kunnen geen enkel bewijs le veren dat ze iets aan zo'n huls lieten doen. Bovendien zijn die huurders nog niet van de schade af, want het zout is zulk vergiftig goed, dat het de vraag is of na de behandeling met het z.g. vocht- scherm heel de zaak tot een goed ein de gebracht is. Ze kunnen dan weer voor nieuwe kosten komen te staan die ze dan uit de schade-uitkering kunnen betalen. Voor de eigenaars die totnogtoe ver zuimden de zoutschade op te geven is nog enkele dagen respijt. Het mag dan wel onmiddellijk gebeuren, anders vist men achter 't net, want na de 15e janu ari is het onherroepelijk afgelopen. De formulieren kan men op het gemeente huis halen. iS e De inbrekers gaan nog steeds door met hun practijken en de rij van onop gehelderde inbraken breidt zich steeds uit. De vraag rijst of het altijd dezelf de dieven zijn; die hun slag proberen te slaan. Of ze zowel te Ouddorp als te Achthuizen opereren. Misschien is het een complot, misschien werken de die ven geheel los van elkaar: De politie werkt hard om dit raadsel te onthullen, doch is daarin tot nog toe niet geslaagd. Er is een grote mate ge raffineerdheid in het spel, anders was de bende waarschijnlijk al lang opge rold. Schram heeft al heel wat mensen ge sproken, die als ze van huis gaan geen cent meer thuis laten maar alles in hun zak steken. Je kan nooit weten, hé, ze moesten ook eens bij ons komen! 't Is in elk geval verstandig om zo min mogelijk geld in huis te houden. En als U 't meeneemt, laat dan thuis alle kas ten en laden open. Er is daar toch niets in te halen en heeft het voordeel dat bij eventuele Inbraak de dieven uw meu bilair niet beschadigen. Zitten de laden toch op slot al ligt er geen geldwaarde in, dan wekt dat toch bij een dief de lust op om eens te kijken wat er ach ter slot en grendel zit. En zou het onver hoopt gebeuren dat er ongenode bezoe kers bij U komen, kom dan bij ontdek king nergens met uw vingers aan, maar waarschuw direct de politie. Menigeen heeft een grondig politie-onderzoek ver knoeid door zelf overal aan te komen, 't Is begrijpelijk dat men direct geneigd is om te zien wat er eventueel weg is, maar bedwing uzelf in uw eigen belang. Schram hoopt dat de dader(s), die van daag of morgen tóch tegen de lamp lo pen, maar gauw ontmaslcerd worden. Dan kan de onrust die zich van de Flakkeeërs meester heeft gemaakt weer verdwijnen! SCHRAMMETJE. Een „aardigheidje verwekt grote con sternatie. Een invTOonster uit Velp kreeg uit Leiden een postpakketje toegestuurd Groot was haar verbazing daar ze ge heel geen dergelijke postzending ver wachtte, zeker niet uit Leiden. Haar ver bazing ging verder over in schrik, toen bij het openmaken alles erop scheen te wijzen dat men haar een gevaarlijk pro jectiel had toegezonden. De zending be stond uit een fles, waarin een gevaarlijk uitziend wit staafje stak. Aan dat staaf je zat een lont, waaraan een thermonae- ter was bevestigd. Een buurman die ze raadpleegde raadde aan onmiddellijk de politie te waarschuwen. De politie gaf de raad: „verder afblijven en spoed de zich naar hetopgegeven adres. Heel voorzichtig werd door de politie de in houd uit de fles verwijderd. Het witte staafje bleek een opgerold velletje pa pier te zijn waarop in dichtvorm een uitnodiging tot het bijwonen van een koperen bruiloft was geschreven. De thermomeeter die aan de lont was be vestigd moest dienen om tijdens het feest, de feeststemming te kunnen me ten. De thermometer moest zoals het gedicht aangaf door de aanwezige da mes worden gedragen. De originele uitnodiging had heel wat consternatie veroorzaakt, maar wat men voor een gevaarlijke bom had aangezien was niet anders dan een onschuldige uitnodiging om a^n een feestje deel te nemen, Achteruitgang van de haven van Vlissingen. Volgens het jaaroverzicht van de Haven van Vlissingen loopt deze haven gevaar om zijn positie als vierde zeehaven van Nederland te verliezen. Mogelijk dat als de scheepvaartbewe ging van andere havens bekend wordt zal blijken dat in 1959 Vlissingen reeds van de vierde plaats is verdrongen. De vermindering van het aantal zeeschepen dat de haven van Vlissingen aandoet heeft zich gedurende een reeks van ja ren voorgedaan en heeft zich ook in 1959 voortgezet. In 1959 liepen 2082 zeesche pen binnen met een inhoud van 4.432.278 br. r. t. tegenover 2330 zeeschepen met een inhoud van 4.684.257 br. r. t. in 1958. De achteruitgang van de Vlissing- se haven wordt veroorzaakt doordat minder bunkerschepen gebruik van de haven maken, In 1959 bedroeg het aan tal bunkerschepen; Oliebunkerschepen 1135 en kolenbunkerschepen 47, tegen over resp. 1334 en 79 in 1958. DAF Toen deze zomer 1959 de DAF-dealer Firma Blokland en Zoon aan de Molen- v/eg te Middelharnis de grote nieuwe garage opende, zijn wij naar sober ge weest in de beschrijving van de enigein Nederland gefabriceerde personen auto, waarom we er thans nog eens wat breder op terug komen. Onze verslag gever heeft met een „DAF-je" zoals men deze auto in de omgangstaal noemt een rit gemaakt en hij moest er na afloop van zeggen, dat de DAF uitste kende rijkwaliteiten bezit en muurvast op de v^eg ligt. Het is in het eerst wel een beetje vreemd, dat men zonder in te schakelen kan weg rijden; versnel lingen om te bedienen zijn er niet, men heeft alleen maar te maken met een gas- en rempedaal wat niet alleen gemakkelijk is, maar ook zeer prettig, omdat het wegtrekken zonder schokken plaats heeft. Heeft de wagen bij het begin (vanzelfsprekend) te weinig snelheid, dan wordt automatisch een lage overbrenging gekozen; neemt de wegsnelheid toe, dan gaat de variomatic (waarover hieronder meer) zich naar behoefte anpassen. Er wordt wel eens beweerd, dat de DAF motor onder het rijden „veel leven" maakt, maar dit moet beslist worden tegengesproken. Onze verslaggever vond het niet bepaald hinderlijk; hij kon onder het rijden zonder inspanning of stemverheffing een normaal gesprek voeren en heeft dit bij andere automobielen met luchtgekoelde motor, wel eens erger meegemaakt. Uiterlijk is de DAF mooi en aantrek kelijk, door het opvallende voorfront met de sterk glooiende motorkap, die speciaal geconstrueeerd is om de lucht- weerstand tot een minimum te beper ken, hetgeen zuinig en toch snel rijden ten goede komt. De spatborden voor en achter lopen niet met de motorkap en het kofferdeksel mee omlaag, zodat de bestuurder, mede dank zij de grote pa noramische voor- en achterruit, steeds de vier hoekpunten van de wagen kan overzien; een groot voordeel in het ver keer en bij manoevreren. De koplam pen staan zodoende ook op juiste hoog te. Windtunnel proeven hebben aange toond, dat de gehele vorm van de wa gen ongevoelig is voor zijwind, wat vooral in ons land van groot belang is. Voorts geven grote zijruiten aan alle zijden een voortreffelijk uitzicht voor de inzittenden en wekken de impressie van in een grote wagen te zitten. Ruim van hmnen De DAF-auto biedt ruimte aan het gehele gezin en door de twee portieren j is het veilig rijden met kinderen, ter wijl tevens door deze twee portieren de carosserie stijver en steviger kon blij ven. Door de grote ruimte van het in terieur behoeven de inzittenden zich ook niet in allerlei bochten te wringen om buiten zoveel mogelijk te kunnen waarnemen. Vermeldenswaard is b.v. dat voor- en achterruit de gehele breed te van de wagen beslaan. De ruimte is voldoende voor vier volwassenen en een kind. De motor is voorin geplaatst, terwijl de zeer bijzondere constructie van de overbrenging op de achterwielen het toeliet een grote bagageruimte achter in te houden. Het is verwonderlijk hoe veel koffers en andere pakkerij daar in kunnen, naast het reservewiel, dat al tijd direct bereikbaar blijft. Deze ligt slechts 40 cm boven het wegdek en dit houdt het zwaartepunt dus laag en de wegligging voortreffelijk. Aan alles gedacht De wagen heeft een veiligheidsstuur- wiel, terwijl de instrumenten, zoals snelheidsmeter, controlelampjes voor benzine, olie, accu, groot licht en knip perlicht recht voor de bestuurder op het dashboard zijn gegroepeerd. Onder het stuurwiel bevinden twee schakel- hefboompjes, rechts voor richtingaan wijzer en claxon, links voor de lichten. Links en rechts bevinden zich dan nog handschoenenbakjes. De comfortabele twee stoelen voor heb ben een juiste zithoogte en de rugleu ning is verstelbaar. Naast de bestuur dersstoel bevinden zich de handrem en de handle voor- of achteruit of vrij- stand. Midden onder de voorruit zit de verwarmingswaaier. Tot handige, nuttige en sierlijke accessoires kunnen gerekend worden de asbakken, zonne- kleppen en de binnenverlichting. Automatische koppeling zo als geen ander! Als iets heel gemakkelijk gaat is er een spreekwoord dat zegt: „een kind kan de was doen". Met het berijden van de DAF is dit werkelijk zo: Al weet men van het mechanisme totaal niets af ieder kan er mee rijden. De DAF is werkelijk de eerste en tot nu toe eni ge kleine auto, die zonder prijsverhoging in standaard uitvoering geleverd wordt met een automatisch functionerende transmissie (koppeling); dus geen kop pelingspedaal en geen versnellingshef boom, dank zij de variomatic, of vol automatisch aandrijvingsmechanisme. Oneindig aantal over- brsngingsverhoudingen De Variomatic is in de eerste plaats een geheel automatisch werkend ver snellingsmechanisme met een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen, con tinu variërend (vandaar Variomatic) tussen een „eerste" versnelling en een overdrive". De Variomatic kiest in el ke situatie op het juiste ogenblik de correcte overbrengingsverhouding, die past bij het motortoerental, de wagen- snelhêid en de wegweerstand van dat moment. De DAF-personenwagen biedt dus geen 3 of 4, maar een oneindig aantal versnellingen met een automati sche reductie-selectie tussen 20 1 en 4,4 1. De Variomatic „denkt" voor de be stuurder en het onschatbare voordeel daarvan behoeft nauwelijks betoog. Men rijdt steeds economisch, d.w.z, met een toerental en een belasting van de motor, die een zuinig verbruik en lange levensduur hiervan verzekeren. Ook rijdt men altijd zonder enige voor de inzittenden hinderlijke en voor de mo tor en transmissie schadelijke schok. Het vermeerderen of verminderen van snelheid is een automatisch vloeiend verlopend proces en de bestuurder heeft dan ook voortdurend alle aan dacht vrij voor de verkeerssituatie, waarin hij zich bevindt. Een tweede bijzondere eigenschap van de Variomatic is, dat hij volledig de functie overneemt van het differen tieel. Deze constructief in de Variomatic op genomen en daardoor eenvoudig bereik te differentieelv/erking heeft boven dien nog hetzelfde effect als het tegen woordig nog slechts spaarzaam toege paste en meestal nogal kostbare zelf- blokkerende differentieel. Het voor komt dus, dat alle motorvermogen in eens a.h.w. weglekt via een doortoUend achterwiel, dat tijdelijk geen adhaseie op de grond meer heeft b.v. op ijs, sneeuw of modder. Vandaar dat men bij DAF spreekt van de „maxi-grip" differentieelwerking van de Varioma tic. Tenslotte maakt de Variomatic een soepele beweging van de onafhankelijk geveerde achterwielen mogelijk. We geven hieronder nog enkele bij zonderheden: Doorsmeren niet nodig Omdat bij de DAF geen chassis-smeer punten voorkomen, blijft een groot deel van het onderhoud beperkt tot het op gezette tijden controleren van het olie niveau in het motorcarter. Olieverver- sen geschiedt zeer eenvoudig; men kan dit desgewenst zelf doen. De motor is een DAF 2 cyl. boxer motor 4 tact kopkleppen, lucht- gekoeld. Max. vermogen (SAE) bij 4000 t.m. 22 pk. Carterinhoud 2 1; dynamo 240 watt; accu 56 amp. uur; electr. in stallatie 6 volt. Onafhankelijke wielvering. Remmen. Hydraulisch op de 4 wie len; trommel-diameter 180 mm. Hand rem op de achterwielen. Laag benzine gebruik. Met een ge middeld benzinegebruik van 1 op 17 en een tankinhoud van 28 liter kan de DAF een afstand afleggen van plm. 476 km. zonder brandstof in te nemen, zodat men beginnende in Aalsmeer, vandaar naar Parijs kan rijden zonder te tan ken! Kruissnelheid. De DAF kan een snel heid van ongeveer 80 km per uur be reiken in een tijd van plm. 30 secon den. Standard en luxe uitvoering De DAF wordt geleverd'in twee uit voeringen: Standard en de luxe. Het verschil in prijs bedraagt 400.Zo zijn de standard-modellen niet voorzien van wieldoppen, de bumpers zijn niet naar Telefoon 2438 Middelharnis Op de jaarvergadering van de wo ningbouwvereniging „Dirksland" heeft notaris De Vries gezegd, dat 1959 een slecht jaar was voor de vereniging, daar van het ingediende plan van 24 arbei derswoningen en 6 bejaardenwoningen slechts 6 van de eerstgenoemde gebouwd mogen worden. Hij deelde mee, dat er 219 leden zijn waarvan 120 nog geen huis van de vereniging hebben. De zittende bestuursleden J. de Vries, T. V. Prooyen en W. Kardux werden herkozen A. Knöps. Nieuwe commis sarissen werden burgemeester Bos. J. Jongejan en P. de Geus. Aan het bestuur werd machtiging verleend tot aankoop van bouwgrond aan de Bosdreef. Te Beerseba, in Israël, heeft zich een geval van kinderverwisseling voorge daan, waarvoor opnieuw een Salomons- oordeel nodig schijnt te zijn. In de kraamkliniek zijn namelijk de baby's van twee jonge moeders Id ij vergissing verwisseld, zodat de moeders het ver keerde kind voedden. Toen zij van de vergissing op de hoogte werden ge steld, weigerden beiden echter haar eigen zoon terug te nemen en zij gingen ieder met het vremede kind naar huis. Er zijn nog bloedproeven genomen om de verwantschap ondubbelzinnig vast te stellen, maar noch de ziekenhuisau toriteiten, noch de politie of de ambte naren van het ministerie van Gezond heid konden de moeders overreden hun eigen kind terug te nemen. (Vrije Volk) uit meer dan iOO stuks. Vanaf f 14.— tot 1000.—. verchroomd doch gelakt; het kleine, driehoekige raampje ontbreekt in het voorportier, en het starten geschiedt door middel van een voetpedaal, in- plaats van met een contactsleuteltje in het dashbord. Zo zijn er nog enkele kleine dingen anders, maar overigens is het standard-model precies gelijk aan de luxe uitvoering. De prijs van de luxe uitvoering is f 4650.— en het standard-model 4230 De garage van de firma Blokland Zoon heeft in haar magazijn alle mo gelijke onderdelen van de DAF perso nenwagen, die wanneer nodig a la mi nute kunnen worden aangebracht. Er wordt alle mogelijke service verleend, want zouden de ingenieurs van Van Doorne's Automobielfabriek te Eind hoven een of andere nieuwe vinding doen of ergens verbetering kunnen aan brengen (wat we ons haast niet kun nen indenken) dan wordt dit gratis op de reeds verkochte wagens toegepast. Wie nader kennis wil maken met de DAF- personenwagen, belle garage Blokland eens op en men zal gaarne een proefrit met U maken. Onderstaande tekening geeft een beeld hoe de DAF in zijn geheel is opgebouwd. De volautomatische transmissie en hoe de aandrijving naar de achterwielen plaats heeft door middel van twee rubber V- snaren, is duidelijk te zien. ETON'S

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1960 | | pagina 9