iiArtDEn-niEuii/s
een ruime auio
mei opzienbarende vindingen
OPRUIMING draaii op volle ioeren
te Oude Tonge en Middelharnis
Ongeëvenaarde voordelen Zie de eialages
IPUROL
Korte berichten
Voor beier bruidswerk
Camerakeuze
Vrijdag 15 januari 1960
No. 2860
mmet
Ruwe Handen
^^/7//?cTere huid?
«e^^M/Ui:0. Babyderm-zeep
Enigste in kleine
klasse met
vol-automatische
transmissie
Schakelen
overbodig
Doorsmereii
niet nodig
V-snaren inplaats
van raderen
Bfoemenmagazijn B. VfSKIL
Weinig bouwaktiviteit
te Dirksland
Salomons wijsheid nodig
FOTO - KOTSMA
blad
K, mijn schrijven waarin ik jonge
ijes opwelite om het de Stichting
Imverzorging mogelijk te maken
leen nieuwe cursus voor de kraam-
lleging te kunnen starten, kreeg ik
I een brief van een Bommelse lezer,
Ier zijn genoegen over uitsprak, dat
frop eens geattendeerd werd. Hij wou
t tegelijkertijd een oproep aan ver-
Ben om ook aan de Stichting te den-
l die meisjes uitzendt om bij zieken
bndere noodgevallen huishoudelijke
X te verlenen. De briefschrijver heeft
feonlijk het nut van deze instelling
fervonden en zou het betreuren wan-
door een tekort aan personeel dit
Eie werk niet naar behoren zou kun-
i worden uitgevoerd. Inderdaad
|dt de hulp van de Sociale Werksters
Bnen die noemt, allerwege zeer ge-
Irdeerd en in ontelbare gevallen
fd er hulp verleend waar dit drin-
id nodig was. We mogen ook deze
I van dienstbetoon wel in de belang-
lling van de meisjes aanbevelen! Nu
|agt de briefschrijver verder hoe het
zou komen dat er uit de Boeren-
od of uit de beter gesitueerde krin-
i zich niet meer meisjes voor dit werk
Ichikbaar stellen. Het is niet gemak-
fijk daar een antwoord op te geven.
jwil echter wel zeggen dat het heus
femaal geen meisjes uit de z.g. „wer-
tde stand" zijn, die zich als kraam-
pleegsters, sociaal werkster of als ge-
vi||on verpleegster hebben gegeven.
Vloral in de ziekenhuizen vindt men
heel wat verpleegsters, die deze mens
lievende arbeid nu niet direct om het
salaris dat er aan verbonden is, be-
even te doen, maar die deze taak uit
[fde tot de naaste op zich hebben ge
nen. Zij zouden thuis een onbezorgd
fen kunnen hebben, maar willen zich
Ver anderen ten nutte maken. Ik meen
[weten, dat er zulken ook wel onder
I kraamverpleegsters en sociale werk
ers te vinden zijn, zodat ik de brief-
prijver op dit punt wel enigermate kan
ruststellen. Overigens moet men niet
het oog verliezen dat de meisjes uit
beter gesitueerde stand heus alle-
Baal gee.n luie wezens zijn die niets an-
|rs doen dan autorijden en pret ma
in. Een groot deel van hun gaat op de
Igere scholen, leren voor onder wij ze
is, of zoeken zich door andere studie
plaats in de maatschappij te ver-
^rven. En reken er op, dat de meisjes
de boerenstand die niet aan de stu-
gaan, thuis ook flink de handen uit
mouwen hebben te steken! Want ook
Ize mensen zitten met het dienstbode-
lobleem en kunnen voor onderhoud
In hun veelal grote behuizing geen
Bldoende hulp krijgen. Geloof gerust
It dan de eigen meisjes zo men ze
heeft dan ook stevig moeten aan-
Ekken om moeder door het werk te
elpen. Het is begrijpelijk dat er dan
met zoveel meer overschieten om zich
aan andere sociale instellingen te ver-
ijlilnden!
Dan is er een Herklngse lezer die een
•aag stelt over de uitkering van de
wtschade voor door oorlogs-inunda-
B of door de ramp ondergelopen ge-
3uwen, Wie is nu de rechthebbende,
anneer een pand intussen verkocht is?
e eerste eigenaar zegt: ik heb er recht
want het was toen mijn bezit en de
iSn die intussen het pand kocht meent
)k recht te hebben, want zegt hij, ik
t nog met de schade van toen. Dat
sn een twistappel worden! Ben ik goed
igelicht dan is het zo, dat de eigenaar
an het pand, wil hij de uitkering in
ezit krijgen bij de zoutschade-commis-
e met rekeningen moet kunnen bewij-
;n wat hij aan het pand heeft laten
oen om de zoutschade te herstellen,
•an hij dat niet, dan heeft de tegen-
'oordige eigenaar er recht op. Het zal
r ook nog vanaf hangen op welk tijd-
tip de woning van de ene naar de an-
ere eigenaar overgegaan is. Als regel
het 20, dat bij aankoop van een huis
e lusten en lasten voor de nieuwe eige-
aar zijn. In de meeste gevallen zal er
iet overleg tussen de eigenaars wel een
plossing te vinden zijn. Evenzo is het
et de eigenaars, die zelf aan de wo-
mg niets lieten doen, maar waar de
uurders alles zelf hebben laten op-
Mppen. Schram kent huurders, die al
ler keer na de ramp moesten laten
ehangen omdat het behang aan de
Uren gewoon weggerot was. Geverf-
e muren moesten ook al enige keren
orden overgeschilderd en in sommi-
6 gevallen heeft men de steeds zout-
itslaande muren zelfs laten bewerken
et houtboard. In zulke gevallen komt
e uitkering de huurders toe, want de
lESenaars kunnen geen enkel bewijs le
veren dat ze iets aan zo'n huls lieten
doen.
Bovendien zijn die huurders nog niet
van de schade af, want het zout is zulk
vergiftig goed, dat het de vraag is of
na de behandeling met het z.g. vocht-
scherm heel de zaak tot een goed ein
de gebracht is. Ze kunnen dan weer
voor nieuwe kosten komen te staan die
ze dan uit de schade-uitkering kunnen
betalen.
Voor de eigenaars die totnogtoe ver
zuimden de zoutschade op te geven is
nog enkele dagen respijt. Het mag dan
wel onmiddellijk gebeuren, anders vist
men achter 't net, want na de 15e janu
ari is het onherroepelijk afgelopen. De
formulieren kan men op het gemeente
huis halen.
iS e
De inbrekers gaan nog steeds door
met hun practijken en de rij van onop
gehelderde inbraken breidt zich steeds
uit. De vraag rijst of het altijd dezelf
de dieven zijn; die hun slag proberen
te slaan. Of ze zowel te Ouddorp als te
Achthuizen opereren. Misschien is het
een complot, misschien werken de die
ven geheel los van elkaar:
De politie werkt hard om dit raadsel
te onthullen, doch is daarin tot nog toe
niet geslaagd. Er is een grote mate ge
raffineerdheid in het spel, anders was
de bende waarschijnlijk al lang opge
rold.
Schram heeft al heel wat mensen ge
sproken, die als ze van huis gaan
geen cent meer thuis laten maar alles
in hun zak steken. Je kan nooit weten,
hé, ze moesten ook eens bij ons komen!
't Is in elk geval verstandig om zo min
mogelijk geld in huis te houden. En als
U 't meeneemt, laat dan thuis alle kas
ten en laden open. Er is daar toch niets
in te halen en heeft het voordeel dat bij
eventuele Inbraak de dieven uw meu
bilair niet beschadigen. Zitten de laden
toch op slot al ligt er geen geldwaarde
in, dan wekt dat toch bij een dief de
lust op om eens te kijken wat er ach
ter slot en grendel zit. En zou het onver
hoopt gebeuren dat er ongenode bezoe
kers bij U komen, kom dan bij ontdek
king nergens met uw vingers aan, maar
waarschuw direct de politie. Menigeen
heeft een grondig politie-onderzoek ver
knoeid door zelf overal aan te komen,
't Is begrijpelijk dat men direct geneigd
is om te zien wat er eventueel weg is,
maar bedwing uzelf in uw eigen belang.
Schram hoopt dat de dader(s), die van
daag of morgen tóch tegen de lamp lo
pen, maar gauw ontmaslcerd worden.
Dan kan de onrust die zich van de
Flakkeeërs meester heeft gemaakt weer
verdwijnen!
SCHRAMMETJE.
Een „aardigheidje verwekt grote con
sternatie. Een invTOonster uit Velp kreeg
uit Leiden een postpakketje toegestuurd
Groot was haar verbazing daar ze ge
heel geen dergelijke postzending ver
wachtte, zeker niet uit Leiden. Haar ver
bazing ging verder over in schrik, toen
bij het openmaken alles erop scheen te
wijzen dat men haar een gevaarlijk pro
jectiel had toegezonden. De zending be
stond uit een fles, waarin een gevaarlijk
uitziend wit staafje stak. Aan dat staaf
je zat een lont, waaraan een thermonae-
ter was bevestigd. Een buurman die ze
raadpleegde raadde aan onmiddellijk
de politie te waarschuwen. De politie
gaf de raad: „verder afblijven en spoed
de zich naar hetopgegeven adres. Heel
voorzichtig werd door de politie de in
houd uit de fles verwijderd. Het witte
staafje bleek een opgerold velletje pa
pier te zijn waarop in dichtvorm een
uitnodiging tot het bijwonen van een
koperen bruiloft was geschreven. De
thermomeeter die aan de lont was be
vestigd moest dienen om tijdens het
feest, de feeststemming te kunnen me
ten. De thermometer moest zoals het
gedicht aangaf door de aanwezige da
mes worden gedragen.
De originele uitnodiging had heel wat
consternatie veroorzaakt, maar wat men
voor een gevaarlijke bom had aangezien
was niet anders dan een onschuldige
uitnodiging om a^n een feestje deel te
nemen,
Achteruitgang van de haven van
Vlissingen. Volgens het jaaroverzicht
van de Haven van Vlissingen loopt deze
haven gevaar om zijn positie als vierde
zeehaven van Nederland te verliezen.
Mogelijk dat als de scheepvaartbewe
ging van andere havens bekend wordt
zal blijken dat in 1959 Vlissingen reeds
van de vierde plaats is verdrongen. De
vermindering van het aantal zeeschepen
dat de haven van Vlissingen aandoet
heeft zich gedurende een reeks van ja
ren voorgedaan en heeft zich ook in 1959
voortgezet. In 1959 liepen 2082 zeesche
pen binnen met een inhoud van 4.432.278
br. r. t. tegenover 2330 zeeschepen met
een inhoud van 4.684.257 br. r. t. in
1958. De achteruitgang van de Vlissing-
se haven wordt veroorzaakt doordat
minder bunkerschepen gebruik van de
haven maken, In 1959 bedroeg het aan
tal bunkerschepen; Oliebunkerschepen
1135 en kolenbunkerschepen 47, tegen
over resp. 1334 en 79 in 1958.
DAF
Toen deze zomer 1959 de DAF-dealer Firma Blokland en Zoon aan de Molen-
v/eg te Middelharnis de grote nieuwe garage opende, zijn wij naar sober ge
weest in de beschrijving van de enigein Nederland gefabriceerde personen
auto, waarom we er thans nog eens wat breder op terug komen. Onze verslag
gever heeft met een „DAF-je" zoals men deze auto in de omgangstaal noemt
een rit gemaakt en hij moest er na afloop van zeggen, dat de DAF uitste
kende rijkwaliteiten bezit en muurvast op de v^eg ligt. Het is in het eerst wel
een beetje vreemd, dat men zonder in te schakelen kan weg rijden; versnel
lingen om te bedienen zijn er niet, men heeft alleen maar te maken met een
gas- en rempedaal wat niet alleen gemakkelijk is, maar ook zeer prettig,
omdat het wegtrekken zonder schokken plaats heeft. Heeft de wagen bij het
begin (vanzelfsprekend) te weinig snelheid, dan wordt automatisch een lage
overbrenging gekozen; neemt de wegsnelheid toe, dan gaat de variomatic
(waarover hieronder meer) zich naar behoefte anpassen. Er wordt wel eens
beweerd, dat de DAF motor onder het rijden „veel leven" maakt, maar dit
moet beslist worden tegengesproken. Onze verslaggever vond het niet bepaald
hinderlijk; hij kon onder het rijden zonder inspanning of stemverheffing een
normaal gesprek voeren en heeft dit bij andere automobielen met luchtgekoelde
motor, wel eens erger meegemaakt.
Uiterlijk is de DAF mooi en aantrek
kelijk, door het opvallende voorfront
met de sterk glooiende motorkap, die
speciaal geconstrueeerd is om de lucht-
weerstand tot een minimum te beper
ken, hetgeen zuinig en toch snel rijden
ten goede komt. De spatborden voor en
achter lopen niet met de motorkap en
het kofferdeksel mee omlaag, zodat de
bestuurder, mede dank zij de grote pa
noramische voor- en achterruit, steeds
de vier hoekpunten van de wagen kan
overzien; een groot voordeel in het ver
keer en bij manoevreren. De koplam
pen staan zodoende ook op juiste hoog
te. Windtunnel proeven hebben aange
toond, dat de gehele vorm van de wa
gen ongevoelig is voor zijwind, wat
vooral in ons land van groot belang is.
Voorts geven grote zijruiten aan alle
zijden een voortreffelijk uitzicht voor
de inzittenden en wekken de impressie
van in een grote wagen te zitten.
Ruim van hmnen
De DAF-auto biedt ruimte aan het
gehele gezin en door de twee portieren j
is het veilig rijden met kinderen, ter
wijl tevens door deze twee portieren de
carosserie stijver en steviger kon blij
ven. Door de grote ruimte van het in
terieur behoeven de inzittenden zich
ook niet in allerlei bochten te wringen
om buiten zoveel mogelijk te kunnen
waarnemen. Vermeldenswaard is b.v.
dat voor- en achterruit de gehele breed
te van de wagen beslaan. De ruimte is
voldoende voor vier volwassenen en
een kind.
De motor is voorin geplaatst, terwijl
de zeer bijzondere constructie van de
overbrenging op de achterwielen het
toeliet een grote bagageruimte achter
in te houden. Het is verwonderlijk hoe
veel koffers en andere pakkerij daar in
kunnen, naast het reservewiel, dat al
tijd direct bereikbaar blijft. Deze ligt
slechts 40 cm boven het wegdek en dit
houdt het zwaartepunt dus laag en de
wegligging voortreffelijk.
Aan alles gedacht
De wagen heeft een veiligheidsstuur-
wiel, terwijl de instrumenten, zoals
snelheidsmeter, controlelampjes voor
benzine, olie, accu, groot licht en knip
perlicht recht voor de bestuurder op
het dashboard zijn gegroepeerd. Onder
het stuurwiel bevinden twee schakel-
hefboompjes, rechts voor richtingaan
wijzer en claxon, links voor de lichten.
Links en rechts bevinden zich dan nog
handschoenenbakjes.
De comfortabele twee stoelen voor heb
ben een juiste zithoogte en de rugleu
ning is verstelbaar. Naast de bestuur
dersstoel bevinden zich de handrem en
de handle voor- of achteruit of vrij-
stand. Midden onder de voorruit zit
de verwarmingswaaier. Tot handige,
nuttige en sierlijke accessoires kunnen
gerekend worden de asbakken, zonne-
kleppen en de binnenverlichting.
Automatische koppeling zo
als geen ander!
Als iets heel gemakkelijk gaat is er
een spreekwoord dat zegt: „een kind
kan de was doen". Met het berijden
van de DAF is dit werkelijk zo: Al weet
men van het mechanisme totaal niets
af ieder kan er mee rijden. De DAF
is werkelijk de eerste en tot nu toe eni
ge kleine auto, die zonder prijsverhoging
in standaard uitvoering geleverd wordt
met een automatisch functionerende
transmissie (koppeling); dus geen kop
pelingspedaal en geen versnellingshef
boom, dank zij de variomatic, of vol
automatisch aandrijvingsmechanisme.
Oneindig aantal over-
brsngingsverhoudingen
De Variomatic is in de eerste plaats
een geheel automatisch werkend ver
snellingsmechanisme met een oneindig
aantal overbrengingsverhoudingen, con
tinu variërend (vandaar Variomatic)
tussen een „eerste" versnelling en een
overdrive". De Variomatic kiest in el
ke situatie op het juiste ogenblik de
correcte overbrengingsverhouding, die
past bij het motortoerental, de wagen-
snelhêid en de wegweerstand van dat
moment. De DAF-personenwagen biedt
dus geen 3 of 4, maar een oneindig
aantal versnellingen met een automati
sche reductie-selectie tussen 20 1 en
4,4 1.
De Variomatic „denkt" voor de be
stuurder en het onschatbare voordeel
daarvan behoeft nauwelijks betoog.
Men rijdt steeds economisch, d.w.z, met
een toerental en een belasting van de
motor, die een zuinig verbruik en lange
levensduur hiervan verzekeren. Ook
rijdt men altijd zonder enige voor de
inzittenden hinderlijke en voor de mo
tor en transmissie schadelijke schok.
Het vermeerderen of verminderen van
snelheid is een automatisch vloeiend
verlopend proces en de bestuurder
heeft dan ook voortdurend alle aan
dacht vrij voor de verkeerssituatie,
waarin hij zich bevindt.
Een tweede bijzondere eigenschap
van de Variomatic is, dat hij volledig
de functie overneemt van het differen
tieel.
Deze constructief in de Variomatic op
genomen en daardoor eenvoudig bereik
te differentieelv/erking heeft boven
dien nog hetzelfde effect als het tegen
woordig nog slechts spaarzaam toege
paste en meestal nogal kostbare zelf-
blokkerende differentieel. Het voor
komt dus, dat alle motorvermogen in
eens a.h.w. weglekt via een doortoUend
achterwiel, dat tijdelijk geen adhaseie
op de grond meer heeft b.v. op ijs,
sneeuw of modder. Vandaar dat men
bij DAF spreekt van de „maxi-grip"
differentieelwerking van de Varioma
tic.
Tenslotte maakt de Variomatic een
soepele beweging van de onafhankelijk
geveerde achterwielen mogelijk.
We geven hieronder nog enkele bij
zonderheden:
Doorsmeren niet nodig
Omdat bij de DAF geen chassis-smeer
punten voorkomen, blijft een groot deel
van het onderhoud beperkt tot het op
gezette tijden controleren van het olie
niveau in het motorcarter. Olieverver-
sen geschiedt zeer eenvoudig; men kan
dit desgewenst zelf doen.
De motor is een DAF 2 cyl. boxer
motor 4 tact kopkleppen, lucht-
gekoeld. Max. vermogen (SAE) bij 4000
t.m. 22 pk. Carterinhoud 2 1; dynamo
240 watt; accu 56 amp. uur; electr. in
stallatie 6 volt.
Onafhankelijke wielvering.
Remmen. Hydraulisch op de 4 wie
len; trommel-diameter 180 mm. Hand
rem op de achterwielen.
Laag benzine gebruik. Met een ge
middeld benzinegebruik van 1 op 17 en
een tankinhoud van 28 liter kan de DAF
een afstand afleggen van plm. 476 km.
zonder brandstof in te nemen, zodat
men beginnende in Aalsmeer, vandaar
naar Parijs kan rijden zonder te tan
ken!
Kruissnelheid. De DAF kan een snel
heid van ongeveer 80 km per uur be
reiken in een tijd van plm. 30 secon
den.
Standard en luxe uitvoering
De DAF wordt geleverd'in twee uit
voeringen: Standard en de luxe. Het
verschil in prijs bedraagt 400.Zo
zijn de standard-modellen niet voorzien
van wieldoppen, de bumpers zijn niet
naar
Telefoon 2438 Middelharnis
Op de jaarvergadering van de wo
ningbouwvereniging „Dirksland" heeft
notaris De Vries gezegd, dat 1959 een
slecht jaar was voor de vereniging, daar
van het ingediende plan van 24 arbei
derswoningen en 6 bejaardenwoningen
slechts 6 van de eerstgenoemde gebouwd
mogen worden. Hij deelde mee, dat er
219 leden zijn waarvan 120 nog geen
huis van de vereniging hebben.
De zittende bestuursleden J. de Vries,
T. V. Prooyen en W. Kardux werden
herkozen A. Knöps. Nieuwe commis
sarissen werden burgemeester Bos. J.
Jongejan en P. de Geus.
Aan het bestuur werd machtiging
verleend tot aankoop van bouwgrond
aan de Bosdreef.
Te Beerseba, in Israël, heeft zich een
geval van kinderverwisseling voorge
daan, waarvoor opnieuw een Salomons-
oordeel nodig schijnt te zijn. In de
kraamkliniek zijn namelijk de baby's
van twee jonge moeders Id ij vergissing
verwisseld, zodat de moeders het ver
keerde kind voedden. Toen zij van de
vergissing op de hoogte werden ge
steld, weigerden beiden echter haar
eigen zoon terug te nemen en zij gingen
ieder met het vremede kind naar huis.
Er zijn nog bloedproeven genomen om
de verwantschap ondubbelzinnig vast
te stellen, maar noch de ziekenhuisau
toriteiten, noch de politie of de ambte
naren van het ministerie van Gezond
heid konden de moeders overreden hun
eigen kind terug te nemen.
(Vrije Volk)
uit meer dan iOO stuks.
Vanaf f 14.— tot 1000.—.
verchroomd doch gelakt; het kleine,
driehoekige raampje ontbreekt in het
voorportier, en het starten geschiedt
door middel van een voetpedaal, in-
plaats van met een contactsleuteltje in
het dashbord. Zo zijn er nog enkele
kleine dingen anders, maar overigens
is het standard-model precies gelijk aan
de luxe uitvoering.
De prijs van de luxe uitvoering is
f 4650.— en het standard-model 4230
De garage van de firma Blokland
Zoon heeft in haar magazijn alle mo
gelijke onderdelen van de DAF perso
nenwagen, die wanneer nodig a la mi
nute kunnen worden aangebracht. Er
wordt alle mogelijke service verleend,
want zouden de ingenieurs van Van
Doorne's Automobielfabriek te Eind
hoven een of andere nieuwe vinding
doen of ergens verbetering kunnen aan
brengen (wat we ons haast niet kun
nen indenken) dan wordt dit gratis op
de reeds verkochte wagens toegepast.
Wie nader kennis wil maken met de
DAF- personenwagen, belle garage
Blokland eens op en men zal gaarne
een proefrit met U maken.
Onderstaande tekening geeft een
beeld hoe de DAF in zijn geheel is
opgebouwd. De volautomatische
transmissie en hoe de aandrijving
naar de achterwielen plaats heeft
door middel van twee rubber V-
snaren, is duidelijk te zien.
ETON'S