t Zn.
n.
ve
jartjes
r> de
ig te
erfenis van Hitler
[et anti-semitisme
:htin(
De brugfover het Zuiderdiep
De mooie vissershaven van Ouddorp
Eiïanden-Nieuws
is een
goedkope krant
Onwelriekend bad
voor de
Herkenaars
Bank
aargang
Vrijdag 15 januari 1960
No. 2860
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEEKDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
laten
naar de
sterdam
ikt.
gskaart.
leving
Ide
Goud:
de Waal
MEDITATIE
Jezus op de bruilott in Kana
Voor UW VERZEKERINGEN:
Nedérlandsche Handel-Maatschappij
Corréspondentschap Middelharnis
Zandpad 108, telef. 2709(0-1870)
Voor het eerst op de schaats
BINNENVERINGBED
SCHUIMRUBSERBED
Dit nummer bestaat uit
5 bladen (18 pagina's)
f---------------------------------------N
N.V. Siavenburg's
BRUIDSWERK
Fa. C. Korteweg Zn.
I
HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
edactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18702629
la 6 uur '8 avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
BtJ contract speciaal tariet
leerling-
IS rijksrl
■ye kost,
Jgenees-
|ndige veil
lienstkledini
naar hui
J per maanl
po.
■ie-foelagen,
1 opgave van
|hr Gerefor-
en Oud-
Lideren aan
[BS of MMS.
[ijn welkom,
eigen eind-
Ipgaven aan
|te). 2247).
Woen Adolf Hitler in april 1945 zich
jje ondergrondse bunker te Berlijn
L kogel door het hoofd schoot, was
(zelf daarmee van het wereldtoneel
Iwenen. De erfenis echter, die hij
jt als gevolg van zijn krankzinnig
';den, had een dusdanige omvang
like enorme consequenties, dat hij
mks zijn grandioze ondergang een
grote invloed heeft uitgeoefend op
'ang der wereldgeschiedenis. Door
'nationaal-socialistische propagan-
:ijn agressieve buitenlandse politiek
machtswaanzin en zijn Jodenhaat
b hij van Duitsland een staat ge-
tkt, die gedurende twaalf jaar een
jlijk gevaar betekende voor de vrije
jld. En toen deze laatste tenslotte
'verschrikkelijke offers de eindover-
.iing had behaald, was het resultaat
"Hitler's greep naar de wereldmacht:
^totaal aan doden (militairen en bur-
i) van naar schatting 50 miljoen,
joenen invaliden, krankzinnigen en
rdragenden.
[oenen vluchtelingen en ontheemden
[miljoen vergaste en vermoorde Jo-
grotendeels geruïneerde economie
Europa
[enorme morele en geestelijke ont
bering
Ipkomst van het Sovjet-imperialisme
ppmars van het communisme tot de
orming van een groot aantal satel-
taten van Rusland
fanatiek anti-semitisme
In zo zou er meer te noemen zijn,
Duitse „Führer" heeft dus wel een
Itengewoon negatief „succes" gehad
zijn optreden. Maar met dat al zit-
we nu nog steeds met de gevolgen
jan, Eén van deze lugubere delen
.er nalatenschap is wel het anti-se-
jsme, dat hans weer de kop opsteekt
waarover we hier in het bijzonder
.en handelen.
et anti-semitisme is niet door Hitler
jevonden. Het bestaat al zolang het
idse volk ook bestaat. Men kan ge
it zeggen, dat het door de hele ge-
iedenis heen dit volk heeft begeleid.
!t was dan ook wel te voorzien, dat
met de ondergang van Hitler niet
zijn uitgestorven. Een feit is echter,
nimmer in de historie zulk een dui-
so haat tegen de Joden is ontketend
zoveel van hen op gruwelijke wijze
omgebracht als onder het nazi-
:iem, zodat met recht kan worden
;egd, dat Hitler de felste en meest
:edogenloze anti-semiet is geweest,
ooit heeft geleefd. Al is het nazi
van zijn macht beroofd, de gees-
ijke infectie ervan is niet verdwenen,
leeft latent voort, met name in
itsland, maar ook elders zijn er he-
,s symptomen van te bespeuren.
!et Joodse volk is een merkwaardig
Ik en het anti-semitisme is een mys-
ieus verschijnsel. Dit volk heeft al-
d weer nieuwe weerstanden opge-
LClsdijll ^P®"^ vanaf het ogenblik, dat het als
'Ik geboren werd. Het begon reeds in
iypte, toen de Farao poogde zijn ge-
lorte te verhinderen. In het oude Is-
ël stond het van alle zijden bloot aan
igingen tot vernietiging. Alle omrin-
inde volken waren het uiterst vijan-
g gezind. Het ging onder als staat
lor de aanvallen van Assyriërs en
abyloniërs en toen de gerepatriëerden
de ballingschap een nieuwe staat
dden gesticht, bezweek ook deze na
in aantal eeuwen weer onder het
paard der Romeinen in het jaar 70,
aarna het verstrooid werd, eerst in
et Romeinse rijk, later over de gehele
ereld. Reeds daarvoor hadden de Jo-
en te lijden van de haat hunner vijan-
en, toen ze gedeeltelijk al in de dias-
ora leefden: men denke aan de felle
nti-semiet Haman uit het boek Esther,
ie een mislukte poging deed om het
it te roeien. Men denke aan de ghet-
's, waarin het reeds vóór Christus
loest leven, b.v. in Alexandrië en aan
un verbanning uit Rome door Tiberius
Claudius. Het verschijnsel van het
nti-semitisme dateert niet uit de Hit-
r-tijd, het is al meer dan twee duizend
aar oud. Vooral na het jaar 70 leefden
e verspreid als minderheid tussen vele
olken en vrijwel overal was er steeds
en meer of minder felle antipatie te-
ten hen. Met de Islam kwamen ze ook
n Europa en vanwege hun economische
lositie en religieus verleden waren ze
iok hier een gehaat element. Na 1200
raden ze steeds meer op als geldschie-
ers, waarbij ze rente berekenden, wat
loor de kerk verboden was, waardoor
e als woekeraars te boek stonden,
baarbij kwam dat zij als de moorde-
aars van Jezus werden beschouwd,
■odat met name in de Middeleeuwen
wt religieuze sentiment een grote rol
Keft gespeeld. De Rooms-Katholieke
ferk was in die eeuwen ook sterk anti-
loods. Het is dan ook geen wonder, dat
"i steeds van alles de schuld kregen.
ta de tijd van de Kruistochten, toen
het hele Westen in beroering was en
Mnstreeks 1350, toen de Zwarte Dood
We pest) in Europa honderdduizenden
slachtoffers maakte, werden alle on
lust- en angstgevoelens op hun afgerea
geerd. Uit die tijden dateren de eerste
jZ'g. pogrroms (Russisch woord voor
relletje"), uitbarstingen van Jodenhaat
j^vaarbij plundering, vernieling, mishan
deling en moord door het publiek met
instemming of passiviteit van de auto-
fjteiten aan de orde van de dag waren.
Uit menig l^nd werden ze geheel ver
weven b.v. in 1492 uit Spanje.
De Hervormer Luther stond ook niet
*fg sympathiek tegenover hen en heeft
F'eh meermalen scherp over hen uit-
het eiland
123 febr. a.s,
land 16 febr,
Ireffende ge'
|0, Poortvliet
Maartens-
St. Anna-
101667 en St
pacobapolder
eiland Tho
|st. Philips
1 jan. 1959
3264 inwo
06, een ver-
In.
en 32 vr.
|m en 19 vr.
schrijven en
gesloten.
De Lange
verbinding
lerweg te St.
k bestraal,
Jeuwe riole-
|ote verbete-
cht en zeer
land dec. '59
Jina, dochter
Irt en C. J.
Is, zoon van
|N. W. v. d.
|s Jan, zoon
laan; Abra-
Paape en J-
Repe, oud
J C. van Po
lverzorgster,
aland.
ter, oud 74
fa van Mar-
van Krim-
■ns. „Anjo",
in Vriezen-
lalonwagen)
ir en gezin
a. Ring 70
ut en echt-
r St. Maar-
Bierensstr.
ir Male van
zand.
En Jezus was ook genood.
Johannes 2 2a
De Prediker zegt, dat het beter is om
te gaan in het klaaghuis, dan in het
huis der maaltijden. De reden van deze
stelling is, dat in het klaaghuis het ein
de van alle mensen te zien is, maar in
het huis der maaltijden is het hart der
zotten. De Schrift moet altijd verstaan
worden in de zin van het oogmerk van
de Heilige Geest. Ook het door ons uit
het boek Prediker aangehaalde.
De bedoeling zal toch wel een ieder
duidelijk zijn. In het klaaghuis komen
wij met de dood in aanraking en kun
nen we zien, waarheen dit menselijk
leven een ieder onzer voeren zal. Wij
moeten sterven en God ontmoeten.
Daarom is het beter in het klaaghuis te
gaan en dat te bedenken, dan in het
huis der maaltijden te gaan, waar men
met allerlei ijdel gepraat en lichtzin
nige scherts de ernst van ons leven
miskent. Toch wil dit in genen dele
zeggen, dat wij niet bij verheugende ge
beurtenissen op gepaste wijze uiting
mogen geven aan onze blijdschap. Het
gedeelte van Gods Woord, dat wij nu
met onze lezers willen overdenken,
spreekt ons daarvan. Het is toch naar
aanleiding van een bruiloft, dat Jezus
het eerste teken, waardoor Hij de god
heid van Zijn Persoon en de waarach
tigheid van Zijn leer aantoont, verricht.
Wij zouden dat niet gedacht hebben.
Wanneer Jezus het eerste teken ter ge
legenheid van een begrafenis zou heb
ben gedaan zou dat voor velen onzer
begrijpelijker schijnen. Het komt ons
zelfs een weinig vreemd voor, dat J,3zus
Zijn eerste teken op een bruiloft doet.
Een bruiloft is toch een aangelegenheid
van het tijdelijk leven. Het huwelijk,
hoe betekenisvol ook, heeft slechts een
voorbijgaand karakter. Het is iets van
de tijd.
Dat is voorzeker waar, maar het hu
welijk is toch ook een inzetting Gods.
Het is geen instelling van mensen. Het
is één van de weinige dingen, die ons
nog uit het Paradijs gelaten zijn.
Toen God toch de mens schiep, heeft
Hij die als man en vrouw geschapen,
die elkander tot een hulp en bijstand in
het leven zouden zijn. Die iristelling is
dan ook een heilige instelling. Al zijn
degenen, die huwen zondige mensen en
al heeft de zonde deze instelling ook
aangetast, de instelling van het huwe
lijk als zodanig is een heilige instelling.
Niet dan tot grote verwoesting, schan
de, oneer en verdriet kunnen wij die
teniet doen. Er is schier geen belang
rijker gebeurtenis in dit tijdelijk leven
voor ons mensen, dan wanneer wij tot
het huwelijk komen. Hoe wordt de
gang van ons leven daardoor toch voor
gelaten. Misschien is dat ook nog wel
van invloed geweest op de latere Duit
se mentaliteit. Het Calvinisme echter
stond er anders tegenover. In onze Re
publiek vonden de Joden als vervolgers
een veilig toevluchtsoord en het is niet,
toevallig dat speciaal Amsterdam voort
de oorlog zoveel Joden herbergde. Maar
overigens hadden ze het in vele landen
af en toe zwaar te verantwoorden, met
name in Rusland, Polen, Roemenië en
Duitsland. Vóór de laatste oorlog woon
den er in Rusland en Polen elk 3
miljoen. Vooral onder het regiem van
de Russische Czaren had menige po
grom plaats, zoals in 1882 in Kiew. Na
de eerste wereldoorlog hebben' de z.g.
Witte legers van de contra-revolutio
nairen in de Oekraïne ongeveer 40.000
Joden vermoord. Doordat ze het in Po
len zo slecht hadden, zijn vroeger heel
veel Joden naar Amerika geëmigreerd,
zodat het aantal, dat uit heel Europa er
in de loop der jaren heentrok, thans
met hun nakomelingen alleen in de
Vereen. Staten 5V2 miljoen bedraagt,
d.i. 41"/ü van alle Joden op de wereld.
Ook in andere landen deden zich
verschijnselen van anti-semitisme voor.
Men denke slechts aan de bekende
Dreyfus-affaire in 1895 in Frankrijk.
En ook Oostenrijk, speciaal de hoofd
stad Weenen, was altijd stek anti-
Joods. Het was daar ook, dat Hitler,
die er in zijn jongelingsjaren een tijd
gewoond heeft, zijn anti-semitisme
heeft ingezogen. Het echte anti- semi-
tisme als systeem ontstond pas in de
tweede helft van de 19e eeuw en de
term dateert uit 1879. Met het nat.-
socialisme ontstond een pseudo-weten-
schappelijke anti-Joodse politieke neer
gelegd in de Wetten van Neurenberg
(1935), waarvan Hitler, Goebbels, Ro
senberg en Streicher de promotors wa
ren. Dit leidde tenslotte tot het grote
drama, waaraan van 1942 tot 1945 ook
110.000 Nederlandse Joden ten offer
vielen.
Door dit alles is de stichting van de
staat Israël in 1948 ongetwijfeld be
spoedigd. Nog steeds trekken daar vele
honderdduizenden Joden heen, zodat er
nu reeds 2 miljoen een vaderland ge
vonden hebben. Maar ook daar zijn ze
van alle zijden door vijanden omringd
en worden ze bedreigd door het Ara.-
bisch anti-semitisme. Deze term is hier
eigenlijk verkeerd, want de Arabieren
zijn zelf ook Semieten!
een belangrijk deel bepaald. Ons hu-
welijksformulier, dat al oud is, maar
dat de Bijbelse opvattingen, die nim
mer verouderen, over het huwelijk zo
schoon en klaar uiteenzet, herinnert
dan ook aan Jezus' vertoeven op de
Bruiloft te Kana. Daarvan wordt ge
zegd, dat Jezus daardoor de inzetting
des Heeren heeft willen eren. Zo is het.
Door Zijn tegenwoordigheid onder
streept de Heere Zelf het grote belang
van het huwelijk. Hij prijst door daar
Zijn eerste teken te verrichten de he
melse ordinantie.
Toch is er meer te lezen in de ge
schiedenis van deze bruiloft. Dit huwe
lijk staat al dadelijk in het begin in het
teken van het tekort. Er is niet genoeg
voor de aanwezige gasten. In aanmer
king nemende de gewoonte, zoals die
bij de Oosterse bruiloften onderhouden
werd, moet dit voor deze Bruid en'
Bruidegom een grote smaad geweest
zijn. De oorzaak ervan wordt niet ver
meld. Ongetwijfeld speelt de armoede
hier een rol. Wij moeten dat wel aan
nemen.
Het zal niet aan de voorbereidingen
gelegen hebben, want bruiloften plegen
terdege voorbereid te worden. Er is dus
een tekort. Dit bruidspaar gaat het hu
welijksleven beginnen en er is dus al
dadelijk moeite.
Hoe menigmaal wordt dit ook beves
tigd. Wij verwijzen alweer naar ons
huwelijksformulier. Dat begint: Over
mits de gehuwden velerhande moeite-
en kruis vanwege zonde overkomt.
Dit is de ondervinding van het leven.,
Hoe anders gaat het dikwijls dan men
zich heeft voorgesteld. Wat is er al niet
een verdriet en moeite, welke doorleefd
moet worden in het huwelijksleven.
Ons leven brengt zoveel tegenspoed en
druk met zich mede. Gods Woord voor
zegt het; het leven bevestigt het. De
bruiloft te Kana begint er al mede.
Stelt U eens voor hoe het daar geweest
is. De Oosterse gewoonte was dat er
grote gastvrijheid betracht werd en dat
er op die dag voor alle gasten genoeg
zou zijn. Nu spreekt dat misschien niet
zo heel erg tot ons, maar voor deze hu
wenden betekende dit gebrek, dat zich
voor deed heel wat. Het was een be
wijs van diepe armoede. Maar zie, wat
er nu geschiedt.
De Heere helpt hen uit door Zijn
goddelijke kracht en genade. Wanneer
de nood daar is, betoont de Heere, dat
Hij er is. Hij helpt en verlost op Zijn
wijze, goddelijk en wonderbaar. Hierin
betoont de Jezus God te zijn.
Het wonder kan niet verklaard wor
den. Het is geschied en verwondering
moet het enige zijn, dat overblijft. Hoe
klaarlijk betoont de Heere hier, dat Hij
in dit leven ons tot hulp en verlossing
wil zijn. Niet alleen is Hij voor Zijn
volk een oorzaak van eeuwig leven,
maar Hij is ook een uithelpend God in
de bangste noden van het leven. Hoe
heerlijk komt de waarde van het boven
deze meditatie vermelde Schriftwoord
dan ook uit in het leven van deze bruid
en bruidegom. En Jezus was ook ge
nood. Het mogen dan arme mensen ge
weest zijn, Jezus was het niet te gering
om daar, waar Hij genood was, tegen
woordig te zijn. Hij kwam en heeft
Zich in Zijn tegenwoordigheid geopen
baard.
En dit is eigenlijk het voornaamste,
dat wij van de bruiloft van Kana mee
moesten nemen; Jezus is er genood.
Wanneer dat in ons leven waar is, dan
wordt er ook de kracht van ondervon
den in ons leven.
Dikwijls worden voor bruiloften gro
te voorbereidingen getroffen; vele brui
loften beginnen zonder God; zondige
overdaad en ijdel vermaak worden er
aangetroffen. In zulke huizen der maal
tijden kunnen wij beter niet gaan. Het
zal ons slechts tot schade zijn. Laat
toch zo niet het leven, dat zo ernstig
zijn kan, en ook is, niet beginnen.
Lezer, is Jezus ook genood in Uw
leven? Hebt gij bij de vele voorberei
dingen deze ene niet verwaarloosd, die
toch de voornaamste zou moeten zijn.
Misschien zijn er onder de lezers, die
terugzien op hun leven en moeten zeg
gen; Neen, de Heere was niet genood.
Zonder God ben ik mijn leven, mijn
huwelijksleven begonnen. Zonder toe
vlucht was ik toen de noden en de ver
drietelijkheden des levens kwamen,
maar dan is het nog niet te laat. Al is
het dat ge Hem niet nodigde op uw
bruiloftsdag, dan zoudt ge Hem toch
nog tot uw huis mogen nodigen, ook al
zoudt ge vele dagen zonder Hem door
het leven gegaan zijn.
Hoe laat is Hij pas gekomen in het
huis van Zacheüs; van zovelen. Neen,
dan is het nimmer te laat om de Heere
te nodigen.
Al is Hij genood, dan zegt dat niet,
dat er geen moeite en verdriet komen
zal. O, wel zeker. Soms gaat de weg der
beproeving door diepere wateren dan
de weg van zovelen, die Hem niet ge
nood hebben. Door veel strijd, armoede,
druk en kommer soms, maar dan zal
de Heere een wonderdoend God blijken
te zijn op Zijn tijd en op Zijn wijze. Hij
zal nimmer beschamen, die tot Hem de
toevlucht genomen hebben. In het le
ven van de te Kana gehuwden heeft de
Heere het betoond, dat Hij uithielp en
Zijn Naam tot eer verloste uit grote
noden.
De les mocht worden ter harte geno
men, zodat ook in ons leven het worden
mocht. En Jezus was ook genood. Dan
zal Hij het aan en bij ons bevestigen:
-Zij sloegen 't oog op God:
Zij liepen als een stroom Hem aan;
Hij liet hen nimmer schaamrood
staan;
En wendde straks hun lot.
Hij, die door smart op smart
Gedrukt werd, zond tot God zijn beê;
Terstond verdween 't ondraagbaar
wee
Uit Zijn benepen hart.
V.
Rotterdam.
Ds., A. Vergunst.
Al is de vorst in ons kustgebied nog
niet zo streng geweest, toch zijn zo hier
en daar de schaatsen al onder gebon
den. Woensdag zagen we al op de Kerk-
gracht in Nieuwe Tonge en donderdag
waagde men zich op de Vliegers onder
Middelharnis.
Voorzichtigheid js echter geboden;
cuders dienen hun kinderen wel te
waarschuwen zich niet al te vroeg op
het ijs te begeven.
c HAZET-MbRlEKEN ZEVENftERGE>J j
Dit is de brug over het Zuiderdiep
bij Stellendam, waar dagelijks honder
den Deltawerkers van Flakkee over
trekken om er te gaan werken. Zoals be
kend is er een klapbrug in gemaakt, om
de vissers van Stellendam, de reddings
boot Koningin Wilhelmina en andere
vaartuigen doorgang te verlenen. Er is
over die klapbrug al heel wat te doen
geweest, daar deze een heel moeilijke
doorvaart biedt, omdat zich juist op dit
punt een z.g. „neer" in het water be
vindt (draaikolk met tegenwaardse
stroming). Meerdere visserschepen heb
ben er averij opgelopen. Zacht gezegd
vinden de vissers van Stellendam die
klapbrug een onding, vandaar ook dat
de moeilijkheden er mee al vaak in de
Stellendamse raad zijn besproken.
Op het moment dat de foto werd ge
nomen passeerde juist een lege motor-
Een lege motorschuit is juist de klap
brug bij Stellendam gepasseerd. Het
Zuiderdiep is vooral bij laag water erg
smal, wat op de foto duidelijk te zien
is.
Deze foto geeft een keurig beeld van
de mooie vissershaven van Ouddorp,
waar in de zomer vele badgasten een
bezoek brengen. Vooral het binnenko
men van de vissersvaartuigen is een
prachtig gezicht. De haven heeft een
driehoeksvorm; zee- en garnalenvissers
hebben er hun ligplaats; ook is er nog
een enkele mosselvisser bij. De zeilen
hebben reeds lang afgedaan; de gehele
vissersvloot is gemotoriseerd en uitge
rust met de modernste navigatie-mid-
delen. Door de uitvoering van de Del
tawerken loopt deze haven vooralsnog
geen gevaar om te worden opgeheven,
omdat het nog vele jaren zal duren eer
de afsluitdam vanaf Brouwershaven
naar de Ouddorpse wal zal worden ge
legd. Als het zover is, komt de Oud
dorpse haven binnen de afsluitdam te
liggen én al kunnen de vissers dan van
daar niet meer het zeegat uit, zal het
misschien een jachthaven worden. Op
het ogenblik maken de vissers er zich
nog niet moeilijk over komt tijd,
komt raad, zullen ze denken.
schuit; de brugwachter de heer Kr.
Troost (rechts) heeft de klap die
elektrisch op en neer kan juist laten
zakken. Op de achtergrond ziet men
de bouwput voor de schutsluizen.
Ook om in te a.dverteren! Wilt U suc
ces hebben, bij uw verkoop, dan moet
XJ van tijd tot tijd een annonce in ons
streekblad plaatsen. Het nieuwsblad
met veel variërend nieuws gaat in het
huisgezin van hand tot hand en
zwerft de gehele week over tafel.
Laat daarin regelmatig uw adver
tentie voorkomen! Vraagt ons prijs
het kost heus niet zo veel.
De abonnementsprijs is 1,90 per
kwartaal. Voor deze lage prijs wordt U
tweemaal per week ons rijk verzorgd
nieuwsblad met het laatste nieuws van
alles wat er op Flakkee plaats heeft,
met uitgebreide verslagen van gemeen
teraden, verenigingen enz. en vele il
lustraties, franco in de bus gestopt.
Voor zover U nog niet bent geabon
neerd mogen wij U daarvoor noteren?
U kunt zich ook opgeven bij de plaatse
lijke agenten.
N.V. EILANDEN-NIEUWS
Postbox 8 - Middelharnis
Ondanks het feit, dat vorig jaar
de riolering achter de gemeente-
woningen in de Nieuwstraat
grondig werd nagezien, hadden
de bewoners dinsdag een pretti
ge verrassing.
De riolering was weer verstopt.
Met een slang op de waterleiding
zou dit euvel worden hersteld.
Het gevolg was, dat bij enkele
personen de schuur werd volge
spoten met een breiachtige sub
stantie. De in die schuurtjes op
geborgen materialen, o.a. wasma
chine, fietsen en aardappelen
hadden dit bad te verduren.
Met veel water en zeep is het
wel hersteld, maar van de nageur
kan men nog enkele weken pro
fiteren!
Kantoor Middelharnis
Kade 5 Telef. 2268
HANDELSVOORLICHTING:
over deviezen-technische
problemen
handelsinformaties
handelsbemiddeling
Uw banltier.
Uw adviseur.
Voor beter
naar de
Middelharnia, Tel. 2328