t Zn. n. ve jartjes r> de ig te erfenis van Hitler [et anti-semitisme :htin( De brugfover het Zuiderdiep De mooie vissershaven van Ouddorp Eiïanden-Nieuws is een goedkope krant Onwelriekend bad voor de Herkenaars Bank aargang Vrijdag 15 januari 1960 No. 2860 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEEKDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond laten naar de sterdam ikt. gskaart. leving Ide Goud: de Waal MEDITATIE Jezus op de bruilott in Kana Voor UW VERZEKERINGEN: Nedérlandsche Handel-Maatschappij Corréspondentschap Middelharnis Zandpad 108, telef. 2709(0-1870) Voor het eerst op de schaats BINNENVERINGBED SCHUIMRUBSERBED Dit nummer bestaat uit 5 bladen (18 pagina's) f---------------------------------------N N.V. Siavenburg's BRUIDSWERK Fa. C. Korteweg Zn. I HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS edactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18702629 la 6 uur '8 avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. BtJ contract speciaal tariet leerling- IS rijksrl ■ye kost, Jgenees- |ndige veil lienstkledini naar hui J per maanl po. ■ie-foelagen, 1 opgave van |hr Gerefor- en Oud- Lideren aan [BS of MMS. [ijn welkom, eigen eind- Ipgaven aan |te). 2247). Woen Adolf Hitler in april 1945 zich jje ondergrondse bunker te Berlijn L kogel door het hoofd schoot, was (zelf daarmee van het wereldtoneel Iwenen. De erfenis echter, die hij jt als gevolg van zijn krankzinnig ';den, had een dusdanige omvang like enorme consequenties, dat hij mks zijn grandioze ondergang een grote invloed heeft uitgeoefend op 'ang der wereldgeschiedenis. Door 'nationaal-socialistische propagan- :ijn agressieve buitenlandse politiek machtswaanzin en zijn Jodenhaat b hij van Duitsland een staat ge- tkt, die gedurende twaalf jaar een jlijk gevaar betekende voor de vrije jld. En toen deze laatste tenslotte 'verschrikkelijke offers de eindover- .iing had behaald, was het resultaat "Hitler's greep naar de wereldmacht: ^totaal aan doden (militairen en bur- i) van naar schatting 50 miljoen, joenen invaliden, krankzinnigen en rdragenden. [oenen vluchtelingen en ontheemden [miljoen vergaste en vermoorde Jo- grotendeels geruïneerde economie Europa [enorme morele en geestelijke ont bering Ipkomst van het Sovjet-imperialisme ppmars van het communisme tot de orming van een groot aantal satel- taten van Rusland fanatiek anti-semitisme In zo zou er meer te noemen zijn, Duitse „Führer" heeft dus wel een Itengewoon negatief „succes" gehad zijn optreden. Maar met dat al zit- we nu nog steeds met de gevolgen jan, Eén van deze lugubere delen .er nalatenschap is wel het anti-se- jsme, dat hans weer de kop opsteekt waarover we hier in het bijzonder .en handelen. et anti-semitisme is niet door Hitler jevonden. Het bestaat al zolang het idse volk ook bestaat. Men kan ge it zeggen, dat het door de hele ge- iedenis heen dit volk heeft begeleid. !t was dan ook wel te voorzien, dat met de ondergang van Hitler niet zijn uitgestorven. Een feit is echter, nimmer in de historie zulk een dui- so haat tegen de Joden is ontketend zoveel van hen op gruwelijke wijze omgebracht als onder het nazi- :iem, zodat met recht kan worden ;egd, dat Hitler de felste en meest :edogenloze anti-semiet is geweest, ooit heeft geleefd. Al is het nazi van zijn macht beroofd, de gees- ijke infectie ervan is niet verdwenen, leeft latent voort, met name in itsland, maar ook elders zijn er he- ,s symptomen van te bespeuren. !et Joodse volk is een merkwaardig Ik en het anti-semitisme is een mys- ieus verschijnsel. Dit volk heeft al- d weer nieuwe weerstanden opge- LClsdijll ^P®"^ vanaf het ogenblik, dat het als 'Ik geboren werd. Het begon reeds in iypte, toen de Farao poogde zijn ge- lorte te verhinderen. In het oude Is- ël stond het van alle zijden bloot aan igingen tot vernietiging. Alle omrin- inde volken waren het uiterst vijan- g gezind. Het ging onder als staat lor de aanvallen van Assyriërs en abyloniërs en toen de gerepatriëerden de ballingschap een nieuwe staat dden gesticht, bezweek ook deze na in aantal eeuwen weer onder het paard der Romeinen in het jaar 70, aarna het verstrooid werd, eerst in et Romeinse rijk, later over de gehele ereld. Reeds daarvoor hadden de Jo- en te lijden van de haat hunner vijan- en, toen ze gedeeltelijk al in de dias- ora leefden: men denke aan de felle nti-semiet Haman uit het boek Esther, ie een mislukte poging deed om het it te roeien. Men denke aan de ghet- 's, waarin het reeds vóór Christus loest leven, b.v. in Alexandrië en aan un verbanning uit Rome door Tiberius Claudius. Het verschijnsel van het nti-semitisme dateert niet uit de Hit- r-tijd, het is al meer dan twee duizend aar oud. Vooral na het jaar 70 leefden e verspreid als minderheid tussen vele olken en vrijwel overal was er steeds en meer of minder felle antipatie te- ten hen. Met de Islam kwamen ze ook n Europa en vanwege hun economische lositie en religieus verleden waren ze iok hier een gehaat element. Na 1200 raden ze steeds meer op als geldschie- ers, waarbij ze rente berekenden, wat loor de kerk verboden was, waardoor e als woekeraars te boek stonden, baarbij kwam dat zij als de moorde- aars van Jezus werden beschouwd, ■odat met name in de Middeleeuwen wt religieuze sentiment een grote rol Keft gespeeld. De Rooms-Katholieke ferk was in die eeuwen ook sterk anti- loods. Het is dan ook geen wonder, dat "i steeds van alles de schuld kregen. ta de tijd van de Kruistochten, toen het hele Westen in beroering was en Mnstreeks 1350, toen de Zwarte Dood We pest) in Europa honderdduizenden slachtoffers maakte, werden alle on lust- en angstgevoelens op hun afgerea geerd. Uit die tijden dateren de eerste jZ'g. pogrroms (Russisch woord voor relletje"), uitbarstingen van Jodenhaat j^vaarbij plundering, vernieling, mishan deling en moord door het publiek met instemming of passiviteit van de auto- fjteiten aan de orde van de dag waren. Uit menig l^nd werden ze geheel ver weven b.v. in 1492 uit Spanje. De Hervormer Luther stond ook niet *fg sympathiek tegenover hen en heeft F'eh meermalen scherp over hen uit- het eiland 123 febr. a.s, land 16 febr, Ireffende ge' |0, Poortvliet Maartens- St. Anna- 101667 en St pacobapolder eiland Tho |st. Philips 1 jan. 1959 3264 inwo 06, een ver- In. en 32 vr. |m en 19 vr. schrijven en gesloten. De Lange verbinding lerweg te St. k bestraal, Jeuwe riole- |ote verbete- cht en zeer land dec. '59 Jina, dochter Irt en C. J. Is, zoon van |N. W. v. d. |s Jan, zoon laan; Abra- Paape en J- Repe, oud J C. van Po lverzorgster, aland. ter, oud 74 fa van Mar- van Krim- ■ns. „Anjo", in Vriezen- lalonwagen) ir en gezin a. Ring 70 ut en echt- r St. Maar- Bierensstr. ir Male van zand. En Jezus was ook genood. Johannes 2 2a De Prediker zegt, dat het beter is om te gaan in het klaaghuis, dan in het huis der maaltijden. De reden van deze stelling is, dat in het klaaghuis het ein de van alle mensen te zien is, maar in het huis der maaltijden is het hart der zotten. De Schrift moet altijd verstaan worden in de zin van het oogmerk van de Heilige Geest. Ook het door ons uit het boek Prediker aangehaalde. De bedoeling zal toch wel een ieder duidelijk zijn. In het klaaghuis komen wij met de dood in aanraking en kun nen we zien, waarheen dit menselijk leven een ieder onzer voeren zal. Wij moeten sterven en God ontmoeten. Daarom is het beter in het klaaghuis te gaan en dat te bedenken, dan in het huis der maaltijden te gaan, waar men met allerlei ijdel gepraat en lichtzin nige scherts de ernst van ons leven miskent. Toch wil dit in genen dele zeggen, dat wij niet bij verheugende ge beurtenissen op gepaste wijze uiting mogen geven aan onze blijdschap. Het gedeelte van Gods Woord, dat wij nu met onze lezers willen overdenken, spreekt ons daarvan. Het is toch naar aanleiding van een bruiloft, dat Jezus het eerste teken, waardoor Hij de god heid van Zijn Persoon en de waarach tigheid van Zijn leer aantoont, verricht. Wij zouden dat niet gedacht hebben. Wanneer Jezus het eerste teken ter ge legenheid van een begrafenis zou heb ben gedaan zou dat voor velen onzer begrijpelijker schijnen. Het komt ons zelfs een weinig vreemd voor, dat J,3zus Zijn eerste teken op een bruiloft doet. Een bruiloft is toch een aangelegenheid van het tijdelijk leven. Het huwelijk, hoe betekenisvol ook, heeft slechts een voorbijgaand karakter. Het is iets van de tijd. Dat is voorzeker waar, maar het hu welijk is toch ook een inzetting Gods. Het is geen instelling van mensen. Het is één van de weinige dingen, die ons nog uit het Paradijs gelaten zijn. Toen God toch de mens schiep, heeft Hij die als man en vrouw geschapen, die elkander tot een hulp en bijstand in het leven zouden zijn. Die iristelling is dan ook een heilige instelling. Al zijn degenen, die huwen zondige mensen en al heeft de zonde deze instelling ook aangetast, de instelling van het huwe lijk als zodanig is een heilige instelling. Niet dan tot grote verwoesting, schan de, oneer en verdriet kunnen wij die teniet doen. Er is schier geen belang rijker gebeurtenis in dit tijdelijk leven voor ons mensen, dan wanneer wij tot het huwelijk komen. Hoe wordt de gang van ons leven daardoor toch voor gelaten. Misschien is dat ook nog wel van invloed geweest op de latere Duit se mentaliteit. Het Calvinisme echter stond er anders tegenover. In onze Re publiek vonden de Joden als vervolgers een veilig toevluchtsoord en het is niet, toevallig dat speciaal Amsterdam voort de oorlog zoveel Joden herbergde. Maar overigens hadden ze het in vele landen af en toe zwaar te verantwoorden, met name in Rusland, Polen, Roemenië en Duitsland. Vóór de laatste oorlog woon den er in Rusland en Polen elk 3 miljoen. Vooral onder het regiem van de Russische Czaren had menige po grom plaats, zoals in 1882 in Kiew. Na de eerste wereldoorlog hebben' de z.g. Witte legers van de contra-revolutio nairen in de Oekraïne ongeveer 40.000 Joden vermoord. Doordat ze het in Po len zo slecht hadden, zijn vroeger heel veel Joden naar Amerika geëmigreerd, zodat het aantal, dat uit heel Europa er in de loop der jaren heentrok, thans met hun nakomelingen alleen in de Vereen. Staten 5V2 miljoen bedraagt, d.i. 41"/ü van alle Joden op de wereld. Ook in andere landen deden zich verschijnselen van anti-semitisme voor. Men denke slechts aan de bekende Dreyfus-affaire in 1895 in Frankrijk. En ook Oostenrijk, speciaal de hoofd stad Weenen, was altijd stek anti- Joods. Het was daar ook, dat Hitler, die er in zijn jongelingsjaren een tijd gewoond heeft, zijn anti-semitisme heeft ingezogen. Het echte anti- semi- tisme als systeem ontstond pas in de tweede helft van de 19e eeuw en de term dateert uit 1879. Met het nat.- socialisme ontstond een pseudo-weten- schappelijke anti-Joodse politieke neer gelegd in de Wetten van Neurenberg (1935), waarvan Hitler, Goebbels, Ro senberg en Streicher de promotors wa ren. Dit leidde tenslotte tot het grote drama, waaraan van 1942 tot 1945 ook 110.000 Nederlandse Joden ten offer vielen. Door dit alles is de stichting van de staat Israël in 1948 ongetwijfeld be spoedigd. Nog steeds trekken daar vele honderdduizenden Joden heen, zodat er nu reeds 2 miljoen een vaderland ge vonden hebben. Maar ook daar zijn ze van alle zijden door vijanden omringd en worden ze bedreigd door het Ara.- bisch anti-semitisme. Deze term is hier eigenlijk verkeerd, want de Arabieren zijn zelf ook Semieten! een belangrijk deel bepaald. Ons hu- welijksformulier, dat al oud is, maar dat de Bijbelse opvattingen, die nim mer verouderen, over het huwelijk zo schoon en klaar uiteenzet, herinnert dan ook aan Jezus' vertoeven op de Bruiloft te Kana. Daarvan wordt ge zegd, dat Jezus daardoor de inzetting des Heeren heeft willen eren. Zo is het. Door Zijn tegenwoordigheid onder streept de Heere Zelf het grote belang van het huwelijk. Hij prijst door daar Zijn eerste teken te verrichten de he melse ordinantie. Toch is er meer te lezen in de ge schiedenis van deze bruiloft. Dit huwe lijk staat al dadelijk in het begin in het teken van het tekort. Er is niet genoeg voor de aanwezige gasten. In aanmer king nemende de gewoonte, zoals die bij de Oosterse bruiloften onderhouden werd, moet dit voor deze Bruid en' Bruidegom een grote smaad geweest zijn. De oorzaak ervan wordt niet ver meld. Ongetwijfeld speelt de armoede hier een rol. Wij moeten dat wel aan nemen. Het zal niet aan de voorbereidingen gelegen hebben, want bruiloften plegen terdege voorbereid te worden. Er is dus een tekort. Dit bruidspaar gaat het hu welijksleven beginnen en er is dus al dadelijk moeite. Hoe menigmaal wordt dit ook beves tigd. Wij verwijzen alweer naar ons huwelijksformulier. Dat begint: Over mits de gehuwden velerhande moeite- en kruis vanwege zonde overkomt. Dit is de ondervinding van het leven., Hoe anders gaat het dikwijls dan men zich heeft voorgesteld. Wat is er al niet een verdriet en moeite, welke doorleefd moet worden in het huwelijksleven. Ons leven brengt zoveel tegenspoed en druk met zich mede. Gods Woord voor zegt het; het leven bevestigt het. De bruiloft te Kana begint er al mede. Stelt U eens voor hoe het daar geweest is. De Oosterse gewoonte was dat er grote gastvrijheid betracht werd en dat er op die dag voor alle gasten genoeg zou zijn. Nu spreekt dat misschien niet zo heel erg tot ons, maar voor deze hu wenden betekende dit gebrek, dat zich voor deed heel wat. Het was een be wijs van diepe armoede. Maar zie, wat er nu geschiedt. De Heere helpt hen uit door Zijn goddelijke kracht en genade. Wanneer de nood daar is, betoont de Heere, dat Hij er is. Hij helpt en verlost op Zijn wijze, goddelijk en wonderbaar. Hierin betoont de Jezus God te zijn. Het wonder kan niet verklaard wor den. Het is geschied en verwondering moet het enige zijn, dat overblijft. Hoe klaarlijk betoont de Heere hier, dat Hij in dit leven ons tot hulp en verlossing wil zijn. Niet alleen is Hij voor Zijn volk een oorzaak van eeuwig leven, maar Hij is ook een uithelpend God in de bangste noden van het leven. Hoe heerlijk komt de waarde van het boven deze meditatie vermelde Schriftwoord dan ook uit in het leven van deze bruid en bruidegom. En Jezus was ook ge nood. Het mogen dan arme mensen ge weest zijn, Jezus was het niet te gering om daar, waar Hij genood was, tegen woordig te zijn. Hij kwam en heeft Zich in Zijn tegenwoordigheid geopen baard. En dit is eigenlijk het voornaamste, dat wij van de bruiloft van Kana mee moesten nemen; Jezus is er genood. Wanneer dat in ons leven waar is, dan wordt er ook de kracht van ondervon den in ons leven. Dikwijls worden voor bruiloften gro te voorbereidingen getroffen; vele brui loften beginnen zonder God; zondige overdaad en ijdel vermaak worden er aangetroffen. In zulke huizen der maal tijden kunnen wij beter niet gaan. Het zal ons slechts tot schade zijn. Laat toch zo niet het leven, dat zo ernstig zijn kan, en ook is, niet beginnen. Lezer, is Jezus ook genood in Uw leven? Hebt gij bij de vele voorberei dingen deze ene niet verwaarloosd, die toch de voornaamste zou moeten zijn. Misschien zijn er onder de lezers, die terugzien op hun leven en moeten zeg gen; Neen, de Heere was niet genood. Zonder God ben ik mijn leven, mijn huwelijksleven begonnen. Zonder toe vlucht was ik toen de noden en de ver drietelijkheden des levens kwamen, maar dan is het nog niet te laat. Al is het dat ge Hem niet nodigde op uw bruiloftsdag, dan zoudt ge Hem toch nog tot uw huis mogen nodigen, ook al zoudt ge vele dagen zonder Hem door het leven gegaan zijn. Hoe laat is Hij pas gekomen in het huis van Zacheüs; van zovelen. Neen, dan is het nimmer te laat om de Heere te nodigen. Al is Hij genood, dan zegt dat niet, dat er geen moeite en verdriet komen zal. O, wel zeker. Soms gaat de weg der beproeving door diepere wateren dan de weg van zovelen, die Hem niet ge nood hebben. Door veel strijd, armoede, druk en kommer soms, maar dan zal de Heere een wonderdoend God blijken te zijn op Zijn tijd en op Zijn wijze. Hij zal nimmer beschamen, die tot Hem de toevlucht genomen hebben. In het le ven van de te Kana gehuwden heeft de Heere het betoond, dat Hij uithielp en Zijn Naam tot eer verloste uit grote noden. De les mocht worden ter harte geno men, zodat ook in ons leven het worden mocht. En Jezus was ook genood. Dan zal Hij het aan en bij ons bevestigen: -Zij sloegen 't oog op God: Zij liepen als een stroom Hem aan; Hij liet hen nimmer schaamrood staan; En wendde straks hun lot. Hij, die door smart op smart Gedrukt werd, zond tot God zijn beê; Terstond verdween 't ondraagbaar wee Uit Zijn benepen hart. V. Rotterdam. Ds., A. Vergunst. Al is de vorst in ons kustgebied nog niet zo streng geweest, toch zijn zo hier en daar de schaatsen al onder gebon den. Woensdag zagen we al op de Kerk- gracht in Nieuwe Tonge en donderdag waagde men zich op de Vliegers onder Middelharnis. Voorzichtigheid js echter geboden; cuders dienen hun kinderen wel te waarschuwen zich niet al te vroeg op het ijs te begeven. c HAZET-MbRlEKEN ZEVENftERGE>J j Dit is de brug over het Zuiderdiep bij Stellendam, waar dagelijks honder den Deltawerkers van Flakkee over trekken om er te gaan werken. Zoals be kend is er een klapbrug in gemaakt, om de vissers van Stellendam, de reddings boot Koningin Wilhelmina en andere vaartuigen doorgang te verlenen. Er is over die klapbrug al heel wat te doen geweest, daar deze een heel moeilijke doorvaart biedt, omdat zich juist op dit punt een z.g. „neer" in het water be vindt (draaikolk met tegenwaardse stroming). Meerdere visserschepen heb ben er averij opgelopen. Zacht gezegd vinden de vissers van Stellendam die klapbrug een onding, vandaar ook dat de moeilijkheden er mee al vaak in de Stellendamse raad zijn besproken. Op het moment dat de foto werd ge nomen passeerde juist een lege motor- Een lege motorschuit is juist de klap brug bij Stellendam gepasseerd. Het Zuiderdiep is vooral bij laag water erg smal, wat op de foto duidelijk te zien is. Deze foto geeft een keurig beeld van de mooie vissershaven van Ouddorp, waar in de zomer vele badgasten een bezoek brengen. Vooral het binnenko men van de vissersvaartuigen is een prachtig gezicht. De haven heeft een driehoeksvorm; zee- en garnalenvissers hebben er hun ligplaats; ook is er nog een enkele mosselvisser bij. De zeilen hebben reeds lang afgedaan; de gehele vissersvloot is gemotoriseerd en uitge rust met de modernste navigatie-mid- delen. Door de uitvoering van de Del tawerken loopt deze haven vooralsnog geen gevaar om te worden opgeheven, omdat het nog vele jaren zal duren eer de afsluitdam vanaf Brouwershaven naar de Ouddorpse wal zal worden ge legd. Als het zover is, komt de Oud dorpse haven binnen de afsluitdam te liggen én al kunnen de vissers dan van daar niet meer het zeegat uit, zal het misschien een jachthaven worden. Op het ogenblik maken de vissers er zich nog niet moeilijk over komt tijd, komt raad, zullen ze denken. schuit; de brugwachter de heer Kr. Troost (rechts) heeft de klap die elektrisch op en neer kan juist laten zakken. Op de achtergrond ziet men de bouwput voor de schutsluizen. Ook om in te a.dverteren! Wilt U suc ces hebben, bij uw verkoop, dan moet XJ van tijd tot tijd een annonce in ons streekblad plaatsen. Het nieuwsblad met veel variërend nieuws gaat in het huisgezin van hand tot hand en zwerft de gehele week over tafel. Laat daarin regelmatig uw adver tentie voorkomen! Vraagt ons prijs het kost heus niet zo veel. De abonnementsprijs is 1,90 per kwartaal. Voor deze lage prijs wordt U tweemaal per week ons rijk verzorgd nieuwsblad met het laatste nieuws van alles wat er op Flakkee plaats heeft, met uitgebreide verslagen van gemeen teraden, verenigingen enz. en vele il lustraties, franco in de bus gestopt. Voor zover U nog niet bent geabon neerd mogen wij U daarvoor noteren? U kunt zich ook opgeven bij de plaatse lijke agenten. N.V. EILANDEN-NIEUWS Postbox 8 - Middelharnis Ondanks het feit, dat vorig jaar de riolering achter de gemeente- woningen in de Nieuwstraat grondig werd nagezien, hadden de bewoners dinsdag een pretti ge verrassing. De riolering was weer verstopt. Met een slang op de waterleiding zou dit euvel worden hersteld. Het gevolg was, dat bij enkele personen de schuur werd volge spoten met een breiachtige sub stantie. De in die schuurtjes op geborgen materialen, o.a. wasma chine, fietsen en aardappelen hadden dit bad te verduren. Met veel water en zeep is het wel hersteld, maar van de nageur kan men nog enkele weken pro fiteren! Kantoor Middelharnis Kade 5 Telef. 2268 HANDELSVOORLICHTING: over deviezen-technische problemen handelsinformaties handelsbemiddeling Uw banltier. Uw adviseur. Voor beter naar de Middelharnia, Tel. 2328

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1960 | | pagina 1