Fa Vliegende brandweer FA. folklore Kerknieuws van Scherpenisse uit net begin der 19e eeuw Plaatselqk Nieuws Najaarsmarkt ^^XJinterkleding voor de jonge dam.eó me Ie en 2e lypotheek Oud-gezant sprak voor het Wetenschappelijk Genootschap VVV Voor en TAAL 2 DE VOO GO'S Assuranliekanloor VOO Onze s met ni MAN mr JAPOl ni ROK o.a. m BLOi Nylon, 11 Driek Mohair Vo or V oor Bladz. 2 „EILAITOEN-NIEXJWS' Vrijdag 30 oktober 1959 2e serie no. 26 Tijdsaanduiding (vervolg) Nu, is in 't Goerees, altijd noe, zowel voegwoord als bijwoord. Noe is 't tied. Noe 'n 't niejt doewt, mommen 't aors anlegge. Toen is altijd toe (in 't middelneder- lands doe). In wat zeijen oe? (En wat zei hij toen?) En als voegw.: Toe ik kwam, was het al te laete. Of in toe is hetzelfde als noe in dan (als in het hoUands). Tussen noe en toe is 'n groot verschil (tussen heden en verleden). Het verleden wordt ook uitgedrukt door verlee. Hie kwam verlee of ongerles- ten (d.i. onlangs) hier, ook hie was lest hier. Straks is dalektisch strak of strak- jes. Ik komme strakjes. In samenstel ling met deer duidt het een verleden aan hie was deêrstrak nog hier (zo pas). Een kort tijdsverloop wordt aan geduid door 'n hortje, 'n stuitje, een pasjes of spasjes. Je mot een hort, 'n stuit wachte is een langere tijd. Wacht es effentjes of effen betekent: wacht eens even. Medeêne (voor meteen) betekent te gelijk en dadelijk. Dat kajje medeên doewe is dus tegelijkertijd of dadelijk. As je goot melleke kajje medeên de biggen voere. Hier zien we alleen de eerste betekenis. Medeêne in de bete kenis van direct wordt vaak versterkt door zoo: zoomedeêne of sommedeêne. Tegelijk is ook ineêne. Dat mojje ineêne doewe. Dadelijk wordt uitgesproken als dao- lek (direct). Zoödaolek kan ook betrek king hebben op wat voorbij is. Hie was zoódaolek nog hier-. Ongertussen wordt minder gebruikt dan ongerdehand. 't Begint ongerde- hand al aereg donker te wooren. Het begint de betekenis van bijna of haast te krijgen: heije noe ongerdehand ge- nogt? Heb je haast genoeg? 't Is mar een handomdrains werrek, 't is in een handomdraai gebeurd, 't Is mar een pupe raokens hier vandaen, d.i. je kunt er komen in de tijd, dat je een pijp kunt roken. Men denke aan het boerenspreekwoord: 'n goeie vrou we in een goed paerd motje mit 'n bran dende pupe kunne belaope, d.w.z. je moet ze in de buurt zoeke. Sedert komt in 't dialekt niet voor, sinds als sint of twint. M'n hèwwen sint, twint niejt meer ezieje. Ook als voegwoord: sint en hier is, goot het beter. En als voorzetsel: sint gistere, sint meije. Dikwijls is dichte. Hie kom dichte hier. Hie kom noe dichter dan vroeger. Mar heur komt et dichste (d.i. het vaakst). Dikwijls mist in de algemene taal de trappen van vergelijking. Altijd is altied (flakkees aoltied), maar vaak altoos (fl. aoltoös) 's Aorties is: op 'n andere tijd of vroe ger. Zo6 ietewat zag je saorties niet. Je komt inties of bietis wil zeggen: op tijd, bijtijds. Toetertied is destijds, 't Is nog ties genogt is 't nog vroeg genoeg. Ik komme trek, d.i. direct. Ik zal 't trek doewe. Soms ook trekt. Meestal is meêstenties, ook wel meest al. Nog vaker zegt men meest. Hie is meest niejt tuus. 't Is meest om geld te doewen. Lestenties betekent: de laatste tijd. Lestenties komt en wat dichter hier. Ook lesten: hie was lesten hier en on- gerlesten (onlangs), 't Bijwoord laat is in 't Goerees laete, later is laeter en laatst is zelden laetst, meestal lest. Ik kwam lest, d.i. het laatst, 't Wordt ook bijv. gebruikt: de leste man de zak opgeve bet.: het laatst thuiskomen. Bij het ko ren dragen moet er altijd een man zijn, die de zakken opgeeft d.w.z. op de rug der dragers helpt tillen. Die opgever kan dus nooit weggaan, voor de laatste man de zak op z'n rug heeft. Thans is een boekenwoord en wordt zelden gebruikt. In Ouddorp zegt men nog heel veel intans: Dat is intans nog zo6. Gewoonlijk is: geweunelek, deu(r) ge meen, deur de bank. In plaats van steeds hoort men nog vaak jimmer (ned. imer). Da geld uu- géve houwt zoö mar jimmer an. Zelden is vaak zelsaem of 'n ienkelde keer, maar men zegt wel: je ziejt en zel den of: zelden of nooit. Nooit wordt versterkt door nimmer. Dat heije nooit of te nimmer ezieje. In plaats van: af en toe, nu en dan zegt men vaak mit vlaegen of bie vlae gen. Dat kind is mit vlaegen (of bie vlaegen) niejt te regeêren. Dit is al heel oud. In een blijspelletje uit de 15e eeuw, n.l. de „Clute van „Nu noch" lezen we: Wetty niet, dat hem misvalt met vlaghen die zijn hant steect tussen sehus en boom. (Weet je niet, dat hij af en toe slecht uitpakt, die zijn hand steekt tussen schors en boom, d.w.z. die zich mengt in kwesties tussen man en vrouw). 't Kind is vodrties ebore, d.i. te vroeg geboren. Men gebruikt ook naeties voor na die tijd. Ik hè ze naeties niejt meer ezieje. Hie komt van ebbe wil zeggen: te laat. De vissers gaan met hun schepen m«c vloed de haven uit en komen er mrf; vloed weer in. Dan hebben ze water ge noeg. Met eb gaat het niet of veel moei lijker. Wie dus van ebbe komt, heeft het gunstige getij voorbij laten gaan. Het vragend bijwoord wanneer is in 't oude dialekt hoeneêr? Hoeneêr komt en? Ik wète niet, hoe neêr of en komt. Vroegtijdig is vroegtiejig of tiejig. Hie was al tiejeg op de been. 't Is dag voor dag zoó mar eender, d.i. het is iedere dag hetzelfde. Soms, somties wordt ook uitgespro ken als somstles, dus een contaminatie- vorm van beide. Eens betekent alleen: eêne keer. Men hè 'n eens ezieje. Hie kom mar eens zegt men ironisch voor: heel vaak. Da's eens, mar nooit meer. Het onbepaalde eens is altijd es. Ik zal d'r wel es heengoö. Deer was es.... d.i. er was eens. In eenmaal, tweemaal enz., waarbij de klemtoon op 't telwoord valt, ver zwakt maal tot mei, dus eêmel, tweê- mel, enz. Dat dat ik eêmel niejt is: dat doeik beslist niet. Ik zegge je ten eênen maele, dat dat niejt beurt; d.w.z. eens en voorgoed. De helt van den tied is letterlijk: de helft van de tijd; maar men bedoelt er mee: heel vaak of meestal. De heit van den tied voert en niks uut. Stoónsvoews op staande voet. Hie is stoönvoews onsloge, d.i. ontslagen. Je moet sebiet komme betekent ook dadelijk. (Ned. subiet, naar 't frans). Bij de rederijker Van Hout lezen we al: Vruntschap gemaeckt in schijn bedeckt vergaet soubyt. Men zegt ook nog sito. Dat mojje sito (dadelijk) doewe. Het woord stonde is alleen gebruikt in: van stonden of an, misschien onder bijbelse invloed (Luc. II vs. 13). Voörsans bet.: voorlopig. Dat hoef je voórsans niejt te doewen. Naederhand is naderhand, later. Dat motje van eênderhand, van eên- derwege zegge: dat moet je dadelijk, bij 't begin al, zeggen. Je mot tiegeliek bericbt doewe, d.i. tijdig. Doetat es impesant of ampesant wil zeggen: doe dat tegelijk eens even (fr. en passant). Men ete twee langk, d.w.z. in twee partijen, b.v. de vrouw en kinderen 's middags, de mannen 's avonds als ze van 't werk komen. Op 't ende van de reis zal 'n 't wel inzieje, d.i. eindelijk, ten slotte. Hoe laete is 't an den tied? Hoe laete is 't an de zunne? De arbeiders in 't land kun nen aan de stand van de zon aardig de tijd schatten. Ook maekten ze met een stok in de grond wel een eigen zonnewijzer. Ik heb nog een paar uitdrukkingen, waarin dag gebruikt wordt voor licht: Den dag komt al deur de blinden (vroe ger had men blinden of luiken met een opening erin). Kom wat meer in den dag zitten. Je mot bie den dag naoje. Ommegoóns bericht doewe per om gaande berichten. Hie is in 'n ommezientje vromme heel gauw. Hie komt over aore dag om de andere dag. Tussen twee donkere in de sche mering. Tussenbeê af en toe. Hie komt tussenbeê es kieke. 't Is een gebed zonger ende zegt men van iets dat vervelend lang duurt. F. DEN EERZAMEN. Ook in vroeger eeuwen blijkt „Kerknieuws" een rubriek geweest te zijn, waarvoor belangstelling bestond. Althans, in elke aflevering van „De Boekzaal", toentertijd een veel gelezen tijdschrift, vinden we alles wat we willen weten ten aanzien van vakatures, beroepen, aangenomen en bedankt, maar ook de verslagen van bevestiging, intrede en afscheid. Voor een niet-ingewijde mis schien wat droge kost, maar we moeten niet vergeten, dat onze vaderen min der formeel waren dan wij en dat al dit nieuws niet wordt weergegeven op louter zakelijke wijze, maar in "een enigszins breedsprakige verteltrant, die ons de feiten als het ware opnieuw doet beleven. Mag men echter de cor respondenten van „de Boekzaal" geloven, dan was er vroeger niet één ge meente blij, wanneer haar predikant vertrok en er schijnt ook geen enkele gemeente gezucht te hebben, dat de dominee maar „bleef hangen". Ze vin den haast geen woorden genoeg om de „Eerwaarde, Geleerde en Godzalige" Dienaren des Woords te prijzen, en we vragen ons af, of er toen wel één mid delmatige prediker, laat staan een slechte, geweest is. Dit ter waarschuwing om aan de overdreven lofspraak van die tijd het bekende korreltje zout toe te voegen We speurden dezer dagen wat in het kerknieuws van de ge meente Scherpenisse van zo'n anderhalve eeuw geleden, en bieden de lezers hierbij het resultaat aan. Ds. Catshoek emeritus De gemeente Scherpenisse was in bij na 150 jaar tijds door niet meer dan 5 predikanten gediend. Dat waren: Wilhelmus Stamperius (1655-1690) Nicolaus de Goyer (1690-1692) David Hovendaal (1692-1750) Matthias Janssen (1751-1771) Levinus Catshoek (1772-1803) Be halve ds. de Goyer, die slechts twee jaar bleef, hebben deze predikan ten dus uitzonderlijk laag te Scherpe nisse gearbeid. Een generatie, soms zelfs een mensenleven lang, lag telkens het beroepingswerk stil. Doch bij het begin van de 19de eeuw zou daarin verandering komen. Op 5 dec. 1802 maakte ds. Catshoek van de kansel bekend, dat hij zijn eme ritaat had aangevraagd en verkregen. Hij was nog niet zo oud, 61 jaar, maar hij leed aan „een onherstelbare ver zwakking der spraakdelen", een afwij king dus die iemand voor het predik ambt meteen ongeschikt maakt. Tussen emeritaat en afscheid liggen meestal nog enige maanden en in die tijd zal de stem van ds. Catshoek zoda nig verzwakt zijn, dat hij geen afscheid meer kon preken. Wel had hij zelf zijn afscheidspreek gemaakt, die in de va- katurebeurt aan de gemeente werd voorgelezen door ds. J. W. de Bruijn van Oud-Vossemeer. Na zijn emeritaat heeft ds. Catshoek nog 21 jaar geleefd. In maart 1824 over leed hij te Bergen op Zoom, in de ou derdom van 82 jaar en 10 maanden. Komen en gaan Inmiddels had de kerkeraad een be roep uitgebracht op ds. Cornells Gutte- ling van Yerseke, die zich bereid ver klaarde de gemeente te komen dienen. Reeds op zondag 24 juli werd ds. Gut- teling te Scherpenisse bevestigd door de consulent, ds. J. Hoogendorp van St. Maartensdijk, die het Woord be diende uit Jes. 41 10: „Vrees niet, want Ik ben met U, enz." Ds. Gutteling verbond zich aan zijn nieuwe gemeente met een prediking over Rom. 1 15-16: „Alzo hetgeen in mij is, dat is volvaar dig om ook U, die te Rome zijt, het Evangelie te verkondigen, enz." Doch de tijd dat de predikant twin tig, dertig of nog meer jaren te Scher penisse bleven, was voorbij en toen ds. Gutteling nog geen twee jaar in zijn gemeente stond, kreeg hij een beroep naar Ooltgensplaat. Tot grote blijd schap van Scherpenisse maakte hij echter op zondag 5 mei 1805 van de kansel bekend, dat hij had bedankt. Hij hield bij die gelegenheid een speciale preek over Phil. 1 27a: „Alleen, wan delt waardiglijk het Evangelie van Christus." Maar de Flakkeeënaars lieten het er niet bij zitten en onmiddellijk bracht Ooltgensplaat een tweede beroep uit. En ditmaal vond ds. Gutteling niet de vrijmoedigheid om te bedanken. Op 14 juli preekte hij afscheid met de bijna klassieke tekst voor die gelegenheid, Jer. 17 16: „Ik heb toch niet aange drongen meer dan een herder achter U betaamde, ook heb ik de dodelijke dag niet begeerd; Gij weet het, wat uit mijn lippen is gegaan, is voor Uw aangezicht geweest." Een paar dagen vóór het afscheid van ds. Gutteling was de kerkeraad bijeen geweest om een opvolger te kie zen. Uit een zestal werd ds. Cornells Jacobus Pols van Poederoyen beroepen, die het beroep „in ernstige overweging" nam, maar twee weken later bericht zond, dat hij bedankte. Scherpenisse had van Ooltgensplaat afgekeken, dat men het bij één poging niet moest laten en drie weken later werd ds. Pols opnieuw beroepen, dit maal met gunstig gevolg. (Ds. Pols was geen onbekende in de classis, want hij was in 1782 zijn loopbaan begonnen als predikant te St. Philipsland, waarna hij nog de gemeenten Vrouwenpolder, We- meldinge en Poederoyen had gediend) Ds. Gutteling kwam op 10 nov. naar Scherpenisse om zijn opvolger te be vestigen; ds. Pols deed intrede met 1 Cor. 4:7: „Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, enz." Ds. Pols was een geliefd en begeerd prediker en het was te voorzien, dat hij niet tot zijn emeritaat in Scherpenisse zou blijven. Toen hij er bijna vijf jaar had gearbeid, ontving hij een beroep van de gemeente Colijnsplaat op Noord- Beveland. Hij vroeg drie weken be denktijd en in die periode stichtte de gemeente een fonds teneinde, „alles aan te wenden, wat dienen kon om Zijn Eerwaarde langer te houden." Doch hoeveel aandrang de kerkeraad en het gemeentebestuur ook op hem uitoefen den, hij zag het toch als zijn roeping dat hij moest gaan. Op 29 juli 1810 nam hij afscheid naar aanleiding van Phil. 2 12: „Alzo dan, mijne geliefden, gelijk gij altijd gehoorzaam geweest zijt, niet alleen in mijn tegenwoordigheid, maar veel meer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid uit met vreze en beven." Blijdschai» en droefheid Enige tijd later lezen we onder de gemeente Blauwkapel het bericht, dat haar predikant, ds. Laurens Voerman, een beroep had ontvangen naar de gro tere gemeente Scherpenisse, Uit de vermelding van het feit, dat Scherpe nisse groter was dan Blauwkapel, spreekt al enige bezorgdheid, dat Blauwkapel haar dominee zou kwijtra ken. Die vrees was niet ongegrond, want binnen een week had ds. Voer man beslist ten gunste van Scherpenis se. In de classis Tholen, die op 18 dec. Tijdens een wel zeer realistische brandweeroefening op de luchtbasis Ran dolph bij San Antonio in Texas naderen brandweerlieden een laaiend vliegtuig wrak. Boven hun hoofden hangt een nieuwe H-43 helikopter, welke met de luchtstroom, veroorzaakt door zijn rotors, de vlammen van de brandweer brandweerlieden naar de plaats van vijfhonderd kilo materiaal en drie- lieden wegblaast. De wentelwiek kan een brand brengen. 1810 bijeenkwam, was blijdschap, om dat de vakature te Scherpenisse weer vervuld was. Deze blijdschap zou ech ter al te spoedig in droefheid veran deren In de donkere winteravond keerden alle afgevaardigden van de classis uit de stad Tholen naar huis terug. Maar in de pastorie van St. Annaland werd tevergeefs op de komst van ds. Joost Hendrik Dake gewacht. Toen men bij het aanbreken van de nieuwe dag naar hem ging zoeken, vond men zijn ontzielde lichaam aan de zeedijk, een kwartier gaans van St. Annaland. Een ongelukkige val van zijn paard had plotseling een einde aan zijn leven gemaakt. Zijn weduwe bleef achter met acht minderjarige kinderen. Men kan zich voorstellen welk een ontroering deze droevige tijding in St. Annaland en in de gehele classis Tholen teweeg bracht. Ds. Voerman werd op 12 mei 1811 te Scherpenisse bevestigd door ds. F. H. Welman van Tholen. De tekst was Lukas 10 16a: „Wie U hoort, die hoort Mij". De bevestigde predikant deed in trede met 1 Cor. 15 14-18: „En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel en ijdel is ook uw geloof, en zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods, enz." Voor beide diensten bestond een overweldigende belangstelling, zowel van Scherpenisse als uit de omliggende gemeenten. A. W. v. G. Voor naar Makelaar in Assurantiën Telef. 2449 Middelharnis MIDDELHARNIS Unie-coUecte. Volgende week zal van wege de Groen'van Prinstererschool de jaarlijkse Unie-collecte worden gehou den. De opbrengst is bestemd voor de eigen Christelijke school, voor de Chris telijke scholen in Roomse en Vrijzinni ge streken en voor de Chr. scholen in België en Frankrijk, die het zonder steun van de overheid moeten stellen. Van harte aanbevolen. SOMMELSDIJK De marktmeester van Sommelsdijk vestigt nogmaals de aandacht op het feit, dat de laatste najaarsmarkt zal worden gehouden op 4 november 1959. Hoewel we nog vervuld zijn van en gebruind door „de mooiste zomer van de eeuw" begint het killere weer onze aandacht op te eisen voor de winter garderobe. De modecentra schetteren hun laatste nieuws weer over de wereld en iedere vrouw verdiept zich thans naarstig in de veelheid van bespiege lingen voor het bepalen van de altijd zo moeilijke keuze. En hoe staat het met de hele jonge en de oudere meisjes, met de jonge da mes, de bakvissen en de teenagers? Ook hen laat de seizoenswisseling niet on beroerd, al zal moeder in de regel het laatste woord hebben. Wanneer men nagaat wat de Nederlandse confectio nairs al niet hebben gedaan om ook de jeugd voor de komende koude maanden terwiile te zijn, kan men niet anders concluderen dan dat zij wel zeer nauw lettend hebben rekening gehouden met het jeugdige verlangen naar kleur en zwierigheid, naar sportieve en vooral naar gemakkelijke kleding. De stofkeuze is nagenoeg onbeperkt. Opvallend is het wel dat er bijna geen collectie is, of er is een royale plaats gegeven aan corduroy, tinneroy, flanel, fluweel en warme katoenen structuur- stoffen. Vooral tinneroy blijkt ook dit jaar aan de top te staan, hetgeen be grijpelijk is, omdat het hier om een gemakkelijk wasbare stof gaat, die voortreffelijk bestand is tegen de ge woonlijk nonchalante behandeling van de draagsters. Structuurflanel wordt ge presenteerd met pittige ruitmotieven, de ruitjesstoffen een dankbare dracht voor kleine meisjes komt men dik wijls tegen in alleraardigst ensembles, terwijl er daarnaast een rijke variatie is in bedrukte katoenen structuurweef sels en éénkleurige structuurstoffen die al even warm kleden zonder „zv/aar" te zijn. De kwaliteiten zijn zeer verscheiden al naar het doel waarvoor de jurkjes bestemd zijn. Maar of men nu uit is op een eenvoudig schooljurkje, een luxere „zondagse" jurk, een feestelijk japon netje voor de teenager of een uitgaans- pakje, er zijn geen problemen meer, want het is er allemaal. Voor de liefhebsters, en hoevele zul len dat er wel niet zijn, werd de bolle, wijde rok geïntroduceerd om het door ieder meisje vurig begeerde effect van de petticoat te versterken. Er zijn bak visjurken met dessins, die eerder aan de modo voor voHvassenen doen den ken. Toch zijn ze niet „ouwelijk", om dat het jeugdige behouden is gebleven door gebruik te maken van grote witte kragen. Ja, die kraagjes. Die zorgen al tijd voor geharrewar tussen moeders en dochters. Zonder kraagje wordt de jurk „kaal" bevonden, met een kraagje zijn er geregld wasproblemen. Dat hoogge sloten meisjesjurken het niettemin best zonder kraagje kunnen stellen, toont het tweetal van de foto overtuigend aan. Beide meisjes dragen een tinneroy in verschillende tinten rood. Het zijn voor beelden van jurken die het zowel voor school als voor de zondag uitstekend doen. Van zaterdag 31 oktober v.m. 12 uur t.m. maandag 2 november v.m.. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Afwezig de artsen Bakker, v, d. Pep pel en Wieringa, Voor spoedgevallen Dogterom, arts, tel, 2121, Sommelsdijk. Dii-ksland-Herkingen-Melissant: Afwezig de artsen Boot en Elvé. Voor spoedgevallen Huisman, arts, telefoon 01877-412, Melissant. Oost-Flafcfcee: Afwezig de artsen de Man, Voogd en Bouman. Voor spoedgevallen Buth, tel 01871-306, Den Bommel en Kramers arts, tel. 01873-201, Ooltgensplaat. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Afwezig Terlouw. Dienst heeft Wag ner, telef. 01877-281, Dirksland. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 1 nov. hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips- land en Oud Vossemeer dienst dr. L. D. A. Looijsen, tel. 49, Tholen en dr. R. c. Renes, tel. 19, Oud Vossemeer. Over: de huidige spanningen in Arable Dinsdagavond sprak voor het We tenschappelijk Genootschap Goeree- Overflakkee, in de aula van de RHBS te Middelharnis, de oud-gezant van Ne derland D. van der Meulen voor een zeer geïnteresseerd gehoor over „de huidige spanningen in Arable." De spre ker bleek een groot kenner van de Ara bische wereld, welke kennis is verkre gen door een veeljarig verblijf als am bassadeur van ons land in het Mid den-Oosten. De kern van de spanningen in de Arabische landen zag spr. in de Islam, een strijdbare godsdienst, geboren in de mysterieuse woestijn, van waaruit zij is opgerukt na de boodschap van de profeet van Mekka, die loyaliteit aan de wet van de stam verving door die aan de Wet van God en waardoor het Ara bische volk tot eenheid werd gebracht, om daarna noordwaarts op te rukken. De Kruistochten brachten de ontmoe-, ting met het Christendom en hadden als resultaat, dat men elkaar leerde kennen en vrezen. Later ging het Chris tendom om de volken van het Midden- Oosten heen en bracht het Oosten on der het kolonialisme. Thans beleven wij het einde van de Westerse macht; Al giers is in feite reeds voor Frankrijk verloren. Maar dit betekent, dat nu de gelegenheid er is om het gesprek te be ginnen als gelijkwaardigen, van mem tot mens. De een is zijn minderwaardig- heidscomplex, de ander zijn superieiori- teitsgevoel kwijt. Amerika, dat geen kolonialisme heeft bedreven, trok de conclusie en nodige veertig vertegenwoordigers van de Is lam en evenzovele Westersen uit tot ee»; gesprek in het dorpje Bahamdoen ii); de Libanon. Daar heeft het Westen de vraag gesteld: wat doet de Islam voor de wereld, het gezin, de vrouw en het kind en daartegenover gezet wat het Christendom betekent voor individu eii maatschappij. Ook is gevraagd: wat antwoordt éi Islam op de „boodschap" van Moskou! De spreker, die blijkbaar de confe rentie heeft bijgewoond, vertelde, dat in Bahamdoen door de Islamieten lic! onrecht naar voren is gebracht van de Arabische vluchtelingen, die uit Pales tina zijn verdreven door het Westen om dit land open te stellen voor de ,Tc- den, aan wie men in eigen landen zeil geen tehuis wilde bieden. De Arabiscte wereld gevoelt dit als een onrecht wenst dat het hersteld zal worden, 2^ niet, dan is het gevaar groot, dat mes de deur voor Moskou open zet. In het verdere van zijn uitermat-' boeiend en met grote welsprekendhei'- voorgedragen betoog, vertelde de o\ii- gezant over het initiatief van Parijs studenten tot het vestigen van wert; kampen in Marokko, welke kampen Islam tot verbazing brengen. Voort' sprak de heer Van der Meulen over rol, die het nieuwe Egypte speelt, W land van Nasser, dat zich onder de dr«> van Engeland uit werkte, maar vcf: onnoemelijke nationale problemen staï' waarvan spr. met name dat van grote bevolkingstoename noemde, le»^' over welke toename geen meerdei' werkgelegenheid staat. Van alle Arabische landen noem* oudgezant Van der Meulen het i'' ninkrijk Yemen het meest afgesloterjB- en deswege het minst bekende, nog i^^ regeerd door een genadeloze dynasü' die geen Westersen binnen laat m''{ wel afgezanten van achter het ijze'* gordijn. Als oudgezant van Konin?' Wilhelmina kreeg spr. wel toesteinW' van de koning om diens land te l'- zoeken en het verdere van de lez'''- was geheel gewijd aan de wonderli* samenleving, die hij er ontmoette aan de tochten, die hij door het 18' mocht maken, waarbij hij ook de ve| moedelijke hoofdstad van het rijk i* de koningin van Scheba bezocht. 0»^ gezant Van der Meulen kon van df' tocht zeer fraaie kleurenfoto's pw'f; teren, die het gesprokene nog veij vendigden en er toe bijdroegen, dat* ze lezing voor de leden van het ^f| inzicht openden terzake de Arabi-"y wereld, de Islam en de eeuwenoude e' tuur, waarvan vele vortbrengese» thans nog onder woestijnzand verboi'5' liggen. Vol auto mee reg VRAAG I d: •yOPRLICH ■i*OOR Dl Iedereen ™5t aan haar f^^m, vva ï?,..^'an het Wy kunnen - ri 2'Jn. d^ ..ï^f.^ogoec ^^an bepaalc ^°ede voedi ^"orkeur da

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1959 | | pagina 6