haarden en kachels KRAMER %iï<^ CADUVViCADem FABERT O T W r----------------------- zijn gesloten Bestel uw Visitekaartjes folklore. Bruinisser mos selk weker s bijeen Boekbespreking Oude Tonge FIRMA SETON Middelharnis Fa. Gebr. BuijSSe Middelharnis Verlat Fiat 600 Opel caraTan 105^ Opel blitz 1951 Apollo-wintertarwe Bonus-wïntertarwe Cocktail en avondkleding Suède kleding Advertenties bekijken Firma M. de Jager wintertarwe? Onze collectie mantels is zeer groot Ook in mantelcostuums Deze week: EXTRA AANBIEDING CAMP FENS ONFECTIE Te koopaangeboden een 12000 km. als nieuw Een in prima staat Een zeer goed OKBR. JTA^ SM.UWTEB Austin- en Opeldealer Middelharnis l8 even prettig vsrerk als ^V INKELEN De Kapsalons van ae tot 17 oktober in verband met een te volgen cursus in knippen en watergolven aan de vakschool te Parijs. Zandpad, Middelharnis U zaait natuurlijk ook weer C.B. rassen zijn oogstzekere rassen ^AMPFENS ONFECTIE bij Drukkerij Gebrs. de Waal Langeweg Soxnmelsdijk brengt en TAAL 2 '4 Zoals voor bijna twee eeuwen gele- den de apostel Paulus het Evangelie in Europa kwam prediken, zo begon de zendeling Paton in 1858 de Evangelie- prediking op de eilanden in de Stille^ Zuidzee. Hoe hij daar onder de moei lijkste omstandigheden zegenrijk wert heeft verricht, alsook de vele en grote gevaren die hij met zijn medewerlters moest trotseren, is In dit mooie boek te lezen. De auteur die onderwijzer is aan een Christelijke school in Zeeland, weet op boeiende wijze te verteller.;, wie dit boek koopt, zal het ongetwijfeld in één adem uit lezen. Het is ontroe rend uit dit verhaal te vernemen, Jioe de Heere mensen willig en bereid maakt om onder woeste heidenen Zijn Woord te brengen en Zijn Banier te planten, omdat ook daar schapen zijn, die toege- bracht moeten worden tot de Grote. - kudde, die de Heere heeft uitverkoren tot zaligheid. 3e blad „EILANDEN-NIEXrWS" Vrijdag 9 oktober I959 hierop gebaseerd, waardoor zij de mooiste kollektie vormen om er Uw keuze uic te bepalen. Vlotte mantel in modern streepmohair met echte Ieder-garnering. Verrassend mooi van iijn, modern van stijl en zuinig zijn de uit onze uitgelezen sortering voor kolen, olie en gas. Plaatsing over het gehele eiland. U moet dit werkelijk komen zien met mooie bontgarneringen o.a. Perslanor Ind. Lam. e,d- ook in zwart en antraciet. Kleuter- en meisjesmantels en Monty-Coats in grote sortering Zeer f^ne nylonkousen 51 gauge per paar f 210; 2 paar voor 3.75 Koopt nu uw „NEVEDA" Breiwol in de nieuwste kleuren Thans met gratis kluwenhouder. Het wordt nu tijd voor Zie onze etalages Mode- en stoffenhuis Zandpad - Telei. 2670 Middelharnis damesjasjes heren vesten heren colberts heren jekkers heren scooter coats gegarandeerde kwaliteiten GELMOK en COCON in de nieuwste model len en kleuren. Westdijk 22-24 Tel. 23EC MIDDELHARNIS Bij aankoop vanaf schitterend prentenboek Ei De keuze zal niet moeilijk zijn als U let op: (roodzadig) zeer wintervast, resistent tegen gele roest, weinig gevoelig voor uitval, wei nig gevoelig voor schot, enorme produkti- vi-teit. (witzadig) zeer wintervast, resistent tegen gele roest, Iioge opbrengst, weinig gevoelig voor uitval. Het is echter wel zaak van deze nieuwe rassen niet te laat te bestellen, daar de voorraad beperkt is. Wollen, gebreide, bovenkleding voor dames, heren en kinderen brengen wfl u een enorme sortering in de nieuwste kleuren en mo dellen. Delana, Setterlaine, Peehavee Westdij k 22—24 MIDDELHARNIS Telefoon 2180 o.a. 2e serie nr. 24 DEN HOEK In alle dorpen is één of zijn meer plaatsen, waar de mannen samenkomen om een praatje te maken of alleen maar „onder elkaar" te zijn. In 't ene dorp is het de „Kaoje", in 't andere „den Diek", in weer een ander, „de Rienk". In Goeree spreekt men van „den Hoek". Het typische is, dat die „hoek" geen vaste plaats heeft soms is deze volksociteit op de markt in de buurt van de „smisse", soms onder 't aan- plakbord of voor de dorpsherberg op „straete", ook wel eens net „over de mart," of wel op meer plaatsen tege lijk. Veel hangt af van de wind, men zoekt graag „'t opper" (een plaats uit de wind.) Als kind al vond ik „den hoek" in teressant. Toen de boeren nog grote „scholen" arbeiders hadden, verzamel den deze zich 's morgens vóór vijf uur op de „hoeken" en klokslag vijf trok ken de mannen en jongens dan in ver schillende richtingen naar het land. 't Was van half vijf tot vijf uur een grote herrie op straat, de smid stond heftig te smeden voor zijn hoog opflikkerend vuur, er werd gelachen en gestoeid en dan.... viel de stilte over 't dorp. 's Middags tussen half een en één uur kwamen de ambachtslui, de tuinlui en een paar klerken „hoeken", 's Avonds, na gedane arbeid, zag men de werk- mensen nog een uurtje op klompen hun hoek weer bezetten, 's Zaterdags avonds en 's zondags de hele dag stond er altijd een grote „kro", voor de her berg tot bij de bomen, zodat je er met een grote boog omheen moest. Een en kele maal probeerde een nieuwe dien der het trottoir, „de kleine steentjes" vrij te houden voor de voetgangers, maar al gauw gaf hij zijn pogingen op. 's Morgens zag de straat bruin van de „pruumpjes" het tabakssap en de restjes van de uitgeklopte pijpen, want men rookte toen bijna uitsluitend uit pijpen, meest stenen van een cent of die als ca deau 'gegeven werden bij een half pond tabak van 15 centen. Er is heel wat veranderd. De werk tijden werden anders, de arbeiders gin gen per fiets naar het land en door de invoering der machines zijn er bijna geen boerenarbeiders meer. Er zijn nu in de dorpen 's morgens geen grote uittochten meer naar het land, nu worden er honderden arbeiders per bus weggevoerd naar werkobjecten in an dere plaatsen in en buiten het eiland. Wel zijn er 's zaterdagsavonds en 's zondags nog „hoekers", maar niet meer van die grote aantallen. Er staan min der jongens onder, daar die er op de fiest op uittrekken, en menigeen blijft thuis bij zijn radio en.... televisie. Maar er voltrok zich nog een ander proces „den hoek" is nu permanent, d.i. altijd aanwezig. De ouden van da gen, eerst de Dreesmannen en nu de A.O.W.ërs, de „rijksambtenaren", zoals ze zich ironisch noemen, zoeken hun heil op den hoek. Moesten vroeger de oudjes werken als er tenminste werk was sjouwen tot hun tachtigste jaar, nu zijn ze met 65 klaar. Ze mogen nog eens een karweitje doen, d'r „hoofje" onderhouden en thuis een handje hel pen, maar daar blijft het dan ook bij. Nu gaan ze naar den hoek, nu zitten ze of staan ze uren op straat. Ja, ze kunnen ook zitten, de gemeente heeft er een paar banken geplaatst. „Je mot es 'n stikje over den hoek in de krante zette", zei me zo'n vaste hoekklant, wat ik dan ook bij dezen doe. „In dan mot je d'r es op wieze, dat voor die ouwe rikken van uns leuningen an die ban ken moste weze. Noe groeie m'n nog krommer, dammen al uut z'n eigen wore van het menkoare zitte." Er zijn hoekklanten die 's morgens al vroeg present en er 's avonds nog te vinden zijn. Ze gaan alleen naar huis om te eten of voor een bakje thee of koffie. Andere hebben zo hun vaste uren, maar in elk geval zijn er altijd te vinden. Ze zoeken er de gezelligheid, het samen zijn, de gemeenschap, die ze thuis blijkbaar missen. Er zijn er, die uren kunnen staan of zitten, zonder één woord te zeggen. Als er een geestigheid gedebiteerd of een mop verteld wordt, trekt er even een glimlach over d'r gezicht. Er zijn anderen, die zo wat altijd het hoogste woord voeren en da verend lachen om hun eigen geestighe- den. Dat zijn de reeds als kind verwen de mensen, die gewoon zijn, dat er no titie van ze genomen wordt. Er zijn mikpunten van plagerijen en spot, die het meestal goedmoedig ondergaan, maar ook wel eens boos worden, als het „te vaorde" komt. Ze kunne men- kaore soms leêlik strieke (d.w.z. ste ken onder water geven). Er zijn er, die de sprekers altijd gelijk geven, maar ook anderen, die altijd tegenspreken. „Zoo, kom je geniejte van 't mooie weer?" „Noe, zoo mooi kan 'k 't niejt vinde, 't is mien te winderig." En als er dan een poosje later een tweede zegt: „vin je 't niejt te fris, joon?" dan zegt hij: „Kaerel nog toe, 't is mooiste weer van de waereld,- dier is geen koudje aan de locht." Ze kunnen elkaar uit schelden, ze kunnen ruzie en heibel ma ken, maar na een poosje is het weer koek en ei. Er zijn mannen of jongens op den hoek met vaste stokpaardjes, ze hebben het graag over de tijd, toen ze nog gingen vissen, of gingen „dukele" (werkten op de bergingsvaartuigen van Van den Tak als duikelaars), terwijl anderen graag wat vertellen uit hun schooljaren. Bij de oudjes wordt er nog al eens gesproken over „den ouwen tied." 't Zijn geen lofzangers van de goede oude tijd, die voor zovelen hard geweest is. Toe 'k tien jaer was, most ik al mee mit de schrepel voor een kwartje daegs; in 't najaar most ik koejen wachte. Ze konne de centen tuus goed gebruke. 's Winters giengen de meeste weer nae schole, mar ik mocht in 't stal als stalwacht. Mar op de aevendschole hèk toch nog wat eleerd, ik kan léze, 'n briefje schrieve in vóór mien net genogt rékene. M'n groótfaoder kon dat niet. Assen 'n briejf kreeg, mosten d'r mee nae 'n oar om 'n voor te laete lezen. Hie rnost 'n bigge kaope. De biggeveint vroeg vier in 'n halve guide, mar groótfaoder zei: 'k hé mar twee riesdaelders in meer geè 'k ter niej vóór. Neè, rékene kon 'n aok niejt." De oude tijd was voor velen niet best. Ik heb altijd graag eens een poosje mee op den hoek onder 't volk ge staan. Ik heb er heel wat woorden voor m'n artikelen genoteerd. Maar al heel wat oudjes heb ik zo voor en na ge mist. Ik heb eens een heel oude man horen zeggen: 't Wordt zo leeg om me heen, al mijn oude vrienden en kennis sen zijn weg. Hoe ouder ik word, hoe meer ik hem gelijk geef. Nu kan ik ve len alleen als de zoon van die in die. Langzamerhand worden veel banden verbroken. Maar ik keer nog even naar den hoek terug, de volkssociëteit, waar afleiding, verstrooiing en gezelligheid gezocht wordt. Laten we nog maar eens lachen om de geestigheden.. „M'n hè 't goewd van- daege op den hoek, noe de kapper z'n vuufintwitingjaerig Jubelejum viert, da's een kommetje koffie in de man een segaore," hoorde ik een grapjas zeggen. „In noe hémmen nog 'n vuuftigjaerige bruloft aok om mee te vieren," zei 'n ander. Zoó kunnen ze ze „kwiet raeke" op den hoek. Er komt geen vrouw of meisje voorbij, of er wordt wat geroe pen. Vroeger konden ze alleen maar kijken naar een paar stoeiende honden en wat mussen in een vuilnishoopje; nu komen en gaan er altijd auto's of vrachtwa gens en ze hebben schik, als er iemand op de bon gaat, omdat hij verkeerd parkeert. Nu lopen er 's zomers heel wat badgasten van Ouddorp, nu staan voor de smederij een aantal bromfiet- Geen mosselen uit Waddenzee op Zeeuwse percelen. In de vrijdagavond in het Veerhuis alhier gehouden vergadering van de mosselkwekersvereniging Algemeen Vissersbelang deelde de voorzitter mee dat hij geruchten had vernomen dat er plannen bestaan om toe te staan dat mosselen uit de Waddenzee naar Zee land zouden mogen worden vervoerd om daar op de percelen te worden uit gezaaid en verder te groeien. Dit zou betekenen dat het gehele jaar door mosselen van de percelen op de Waddenzee naar de percelen in Zee land zouden worden gebracht, terwijl men nog verder wil gaan en men de vrije banken eveneens wil vrij geven, om altijd door mosselen uit het vrije gebied weg te vissen en naar Zeeland op de percelen te brengen. Hij zag hierin grote gevaren, voor de mosselcultuur en een bevoorrechting van kwekers met veel percelen. Immers mosselen kunnen alleen naar Zeeland worden gebracht door die kwe kers die beschikken over percelen die leeg zijn en waarop die mosselen kun nen worden uitgezaaid. Waar de oppervlakte van de Wad- sen, auto's of landbouwmachines en dat geeft allemaal vertier voor de „hoe kers." Soms kan er wel eens zwaar geboomd worden over de politiek, over de ge meenteraad, over de godsdienst; de me ningen kunnen wel eens heftig tegen el kaar opbotsen, maar.de wind groeit zelden aan tot een lang aanhoudende storm. „'k Goó nog mar een hortje hoeke", zegt de man. „Ik weet echt niejt, wat je deer noe allied doewe mot," zegt de vrouw. Op den hoek hoor je alle nieuw tjes; er zijn er die alles van iedereen weten en geen blad voor de mond ne men, of iets waar is of niet. „'t Is mar een nieuwtje van den hoek" wil zoveel zeggen als: „je mot het mar niejt glaove." Ze staan er bij mooi weer en bij re gen en wind, ze kunnen het in huis niet houden en in ieder dorp zie je ze op de Kaoje, op den Diek, in de Riegk, bie de fairbank op den Hoek. F. DEN EERZAMEN. denzee zo groot is, dat intensief politie toezicht praktisch onmogelijk is, vrees de hij ook excessen bij het vissen op bepaalde percelen, ook wanneer de vrije banken voor de visserij gesloten zouden zijn. Mocht men evenwel ook de vrije ban ken voor ongelimiteerde visserij open stellen, dan is helemaal het hek van de dam. De vrije banken, dat zijn de banken waarop in een bepaalde periode zaad moet en mag worden gevist, zouden dan geheel worden leeggevist. Het zou de mosselzaadval nadelig beïnvloeden en misschien geheel onmogelijk maken, terwijl voorts de vrije banken thans een uitwijkmogelijkheid vormen, in jaren dat er geen zaadval is. Er worden dan veel halfwas mosse len gevist, iets wat niet meer mogelijk zou zijn, als deze voor consumptiedoel einden eerst zouden zijn leeg geroofd. Unaniem besloot de vergadering, dat openstelling van de vrije mosselbanken onder geen beding mag worden toege staan. De mogelijkheid om mosselen van percelen in de Waddenzee naar perce len in Zeeland te brengen kon evenmin de goedkeuring van de vergadering wegdragen. Slechts drie leden stemden voor, 32 waren tegen. Een namens Bruinisse in Zevibel ge daan voorstel, om na 1960 de percelen in Zeeland niet meer te verpachten maar te verloten kon daar geen meer derheid verwerven. Men achtte dit te rigoureus. Bruinisse deed dit voorstel omdat er in Zeeland goede en slechte percelen bestaan. De kwekers met goede perce len hebben altijd een voorsprong op de wekers met percelen van minder goede kwaliteit. Bovendien zijn er gedupeerde kwe kers, die door de Deltawerken percelen kwijtraken of in de toekomst zullen raken en die op een of andere wijze voor het verlies van een mosselperceel zullen moeten worden gecompenseerd. Een commissie zal de schade aan de mosselpercelen opnemen en wegen zoe ken om schadeloosstelling in natura te verkrijgen. Naar aanleiding van dit laatste punt deelde de heer C. Jumelet»mee, dat hij uitgenodigd was om pacht te betalen van een verwaterperceel te Bruinisse, dat niet meer bestaat, omdat ter plaat se de Werkhaven voor de Deltawerken is aangelegd. Hij vond dit van het be stuur der visserijen op de Zeeuwse Stromen een vreemde handelwijze. Tot bestuurslid werd gekozen de heer L. van den Berge Jz. -O- „Licht op de Archipel" zendingsverhaal door M. Nijsse l Uitgave W. M. den Hartog, Utrecht. Voor jong en oud bevelen we dit vlot geschreven zendingsverhaal ten zeerste - aan. Op het gebied van de zendiiitf zijn we over het algemeen zo lauw en zo koud de tendenz van dit verriaal is ook, dat er belangstelling blijft voor het werk van de zending, dat het ge steund wordt met onze gaven, bovenal door het gebed. Het boek is zeer fraai uitgevoerd e» kost gebonden 4,25. ------O------ Gouden jubileum van de bekende kinderschrijver W. G, van de Hulst Ter gelegenheid van het gouden ju bileum van de bekende kinderschrijvö W. G. v. d. Hulst zal van zijn hand M Gebr. Zomer Keunings Uitgevers maatschappij te Wageningen verschij nen „Het gouden voorleesboek". Het is de bedoeling een luxe exem- plaat van deze uitgave aan de a"^*^"' aan te bieden bij de feestelijke viering van zijn vijftigjarig schrijversjubileuW op 28 oktober a.s. De heer Van de Huis' hoopt op die datum tevens zijn tachtig ste verjaardag te vieren. Er heeit een jubileumcommissie gevormd waai- in mensen uit kringen van onderwiJ j letterkunde, boekhandel en uitgeven zitting hebben. Het gouden voorleesboek, dat ter ge legenheid van dit jubileum zal ver schijnen, kan door in houd en uitvoe ring beschouwd worden als de kroo^ op het werk van de jubilerende schrij ver. I

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1959 | | pagina 10