Sluizencompiex in het Haringvliet in aanbouw Padvinders Dirksland kregen nieuw groepshuis Ongekend r' Plaatselqk Nieuws Verplaatsbare stalen brug om beton te kunnen storten Het schot naar de maan angstwekkend en bedreigend V.y Een wég zakt weg nog voor hij voltooid is In één klap rijk- ledere streek plezier Fa. A. Akershoek Zoon j 32e jaargang Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Onze postabonné's kunnen geld sparen Centrale Telling mddelharnis Lang gekoesterde wens ging in vervulling kunt U worden door uw inzending in de grootse RALSTON-prijsvraag. beleeft U elke dag, dat U schildert met de o-n-v-e-r-v-a-n-g-b-a-r-e RALSTON-verf, die U in precies de kleuren, die U zoekt, vindt bij uw Ralston-deaier: SCHILDEB EN BEHANGER Molenblok 2 Ouddorp Telefoon 265 Dinsdag 22 september 1959 No. 2829 PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. De Russische vlag is op de maan ge komen. Tenminste als de berichten waarheid bevatten waaraan van sommige zijde getwijfeld wordt. Verklaarde niet Nixon, dat het officiële bewijs dat de Russen inderdaad een ralcet op de maan gebracht hebben nog steeds ontbreekt. Als het inderdaad gelukt is is het een bewijs van grote technische vooruitgang van de Kussen. Praktisch nut steekser niet in. Wel gaat er een grote propagandistische kracht vanuit. Het zijn dan toch maar de Russen aan wie het gelukt is vanaf de aarde een voorwerp naar de maan te zenden. De gewone man van de straat komt er van onder de indruk. En dat wordt door de communistische pers niet weinig uitgebuit. Zo schreef De'Prawda het Russisch communistisch hoofdorgaan: „De vlucht van de Loe- nlk II is de triomf van de verheven idealen van socialisme en communis me". Door deze tocht naar de maan wordt opnieuw bevestigd de leidende rol, die de Sowjet-Unie speelt in de hoogst belangrijke gebieden van weten schap en technologie." En een ander communistisch blad, de L'Humanite", schreef dat het geen toe val is, dat een land van socialisme nummer een is in de wedren naar de sterren. En nu de praktische zijde van de' tocht naar de maan. Een door mensenhanden weggescho ten stuk metaal heeft in rechte lijn er op afkoersend de maan bereikt. Er is, hoe fragiel dan ook een ver binding tot stand gekomen tussen de aarde en de maan. Door menselijk ken nen en kunnen. Praktisch nut zit er niet in. Maar waar het toe kan leiden kan nog onmogelijk bezien worden. De betekenis van het schot naar de maan ligt wel hierin dat men de zaak heeft'kunnen berekenen. Dat die be rekening in de praktijk de juiste is ge bleken. Verder dat men over zo'n enor me afstand juist heeft weten te richten en dat men raketten weet te vervaar digen, die zo'n enorme kracht kunnen opbrengen. Daarin schuilt de betekenis van dit schot naar de maan. En wat kan hieruit al niet voortkomen Waar kan dit het begin wel niet van zijn Dat zijn vra gen die de mens zich stelt. Het mense lijk kunnen, de techniek staat er bij vernieuwing door in het brandpunt van de belangstelling. Juist dat menselijk kunnen wordt meer en meer verafgood. Dat wordt verheven tot een godheid. Om de mens af te trekken van de gods dienst. En het pleit te voeren voor het dorre materialisme. Waarvan de mo derne mens gelooft dat dit het alles beheersende is. Door de hoge ontwik keling van de techniek laat de mens zich van God en Zijn dienst aftrekken. De techniek wordt door de moderne mens gesteld boven God. Dat de tech niek een gave Gods is en gesteld dient te worden in de dienst van God daar wil de moderne mens niet van weten. Integendeel in de hoge vlucht die de techniek neemt zoekt hij aanleiding zich van God en van Zijn Woord en van de religie af te scheuren. Niet be seffende dat hij, hoe hoog het technisch kunnen zich ook ontwikkelt maar een stuksken ontdekt van de schepping en van de krachten en wetten die God er in gelegd heeft. Dat juist is het be nauwende bij alle vorderingen der technische wetenschappen. Inplaats dat de techniek dienstbaar gesteld wordt tot verheerlijking van de oneindige Macht en Wijsheid Gods gaat de mo derne mens zich loswrikken van de openbaring Gods en van God zelf. En komt een antigoddelijke geest in de mensheid tot ontwikkeling, die gevoed wordt door de technische ontwikkeling. Omdat de mens niet ziet op de oor sprong der dingen. ledere nieuwe ont dekking ook op technisch gebied dien de de mens er toe te brengen in aan bidding neer te buigen voor de Schep per van hemel en aarde, Die de wereld met alle hemellichamen en ruimten heeft geschapen en daarin krachten en wetten heeft verborgen die de mens in de loop der eeuwen stuksgewijze weet te ontdekken. Door het vernuft wat de Heere hem gegeven heeft. Beangstigend is daarom het schot naar de maan. Omdat het de moderne mens in zijn verwatenheid doet denken dat hij de schepping kan beheersen, omdat deze schrede voorwaarts in het menselijk kennen en kunnen voor hem een nieuwe aanleiding vormt om 's mensen vernuft tot een godheid te ver heffen. Het is een bewijs dat Rusland met de raketten het Westen ver voor is. En deze omstandigheid zal zeker door Chroestsjow en de zijnen uitgebuit worden. Kwam niet reeds tijdens de Suez-crisis van Russische zijde de drei ging met een rakettenoorlog om Lon den en Parijs murw te maken? Deze raket naar de maan is een be wijs dat de raketten èn wat afstand èn wat richtmogelijkheid aangaat een vre selijk oorlogswapen kunnen zijn. Dat is het huiveringwekkende bij de groots heid van deze communistische presta tie. Het is een openbaring dat Rusland beschikt over oorlogswapens van de allergevaarlijkste soort waarmee het een grote voorsprong heeft op het Wes ten. RIJMEN VAN TIJMEN Dirksland heeft de suikerbieten, d' Eerste aan de kaai gebracht. Om ze uit de grond te krijgen. Is gewerkt met man en macht. Jongens, jongens, dat was zwoegen. Wat een kluiten, wat een stof Zij, die zoiets toch presteerden. Ze verdienen alle lof. Ditmaal eens geen slik en modder, Maar de allerhardste klei. Menigeen slaakt de verzuchting: O, hoe komen we d'r bij. Dat is zeker al in jaren. Niet beleefd ook op Flakkee. En zo maken bietenrooiers. Toch wel vreemde dagen mee: Temperatuur jjij wijlen zomers. Op het land geen druppel nat. Zelfs de oudste bietenrooiers. Hebben nooit zo iets gehad. Als dat zo een poosje doorgaat, En het weer blijft steeds zo fraai, Wel dan rijden bietenwagens, In een stofwolk naar de kaai Tij men. Wanneer zij vóór 15 oktober a.s. hun abonnementsgeld ad 1,90 voor het 4e kwartaal op ons giro nummer 167930 overschrijven. Wanneer wij een postkwitantie aan U afgeven, komt er 30 cent incassokosten bij die U in de zak kunt houden. Doe het daarom omgaand. Dit geldt alleen voor de postabonnees; onze bezorgers bieden U de kwitantie aan zon der enige verhoging. Administratie N.V. EILANDEN-NIEUWS Rijksweg 4a, de weg tussen Den Haag en Amsterdam is nog niet voltooid. Een gedeelte van de weg, tot Ypenburg bij Leiden is voor het verkeer opengesteld. Deze gloednieuwe weg is nu al zo erg aan het verzakken, dat automobilisten gedwongen worden langzamer te gaan rijden. Chauffeurs, die regelmatig deze weg berijden, zijn bevreesd, dat deze nieuwe rijksweg hetzelfde beeld zal gaan vertonen, dan de om zijn golven de wegdek beruchte rijksweg Rotter dam-Den Haag. Vooral bij de op- en afritten der bruggen zijn de verzakkin gen merkbaar. Daar zakt de weg, hoe wel niet geheel gelijkmatig in zijn ge heel weg. De brugdekken waaronder geheid is zakken niet weg. Rijkswater staat deelt mede, dat die verzakkingen voorkomen hadden kunnen worden maar dan had alle slappe veengrond, op sommige gedeelten 15 meter dik wegge graven moeten worden. De aanleg van de weg op deze ma nier zou te duur zijn geweest. Een an dere manier om de verzakkingen te voorkomen was geweest de aangelegde aarden baan enige jaren te laten in- klinken en ze dan pas van het eigen lijke wegdek te voorzien. Nu heeft de Rijkswaterstaat al borden moeten la ten aanbrengen „Langzaam, rijden" en „Uithollingen overdwars" om het ver keer te waarschuwen. Een eigenaardige eneen dure geschiedenis. Men legt een gloednieuwe dure weg aan en men is er van overtuigd, dat men het niet goed doet. Het bouwen van wegen is een dure geschiedenis. Vooral met een slappe ondergrond. Is de slappe ondergrond oorzaak dat de weg te duur wordt, dan is het beter een ander tracé te kiezen, al zou de weg dan ook wat langer wor den. Het snel toenemende verkeer liet niet toe de aarden baan voldoende te laten inklinken. En het gevolg is nu dat men met een gloednieuwe weg zit die reeds aan het verzakken is en dat hetver- keer reeds gewaarschuwd moet worden met borden. En wanneer de weg verder gaat weg zakken dan zullen er voorzieningen moeten worden getroffen, die èn duur èn hinderlijk zijn voor het verkeer. Als men wegen bouwt, dient men het ook goed te doen. Door voldoende ver wijdering van de slappe ondergrond. Kan dat niet vanwege de duurte, dan kieze men een ander tracé. En dat men bij de aanleg zich voldoende tijd geeft om het voorgeschreven proces van aan leg in acht te nemen. Wegen aanleggen is duur. Maar we gen aanleggen die niet goed zijn is nog duurder. XJienveüing van dinsdag 22 sept. 1959 Middel 45/65 f 16,59; Drielingen 35/45 15,50; Picklers 14,—. Aanvoer 34.500 kg. MIDDELHARNIS DIEKHTJTJSNIEUWS Ruilbeurs. Op de beurs van afgelo pen zaterdag waren verzamelaars van postzegels, lucifermerken, suikerzakjes, plaatjes van Spirit, Full Speed en Capt. Grant. Vooral van Spirit en Full Speed plaatjes willen we graag meer verza melaars hebben; er kan dan beter ge ruild worden. Kom gerust ook met nieuwe plaatjes of andere dingen. Als er de eerste keer niemand is om mee te ruilen, zetten we het voor de vol gende keer eens onder het Diekhuus- nieuws. Zaterdag 3 oktober van 2-3 uur is de ruilbeurs weer geopend. Muziek. Op de muziekclubs voor be ginners (blokfluit, guitaar of mandoli ne) is nog plaats. Geven jullie je direct op, dan kun je met de eerste les nog meedoen. Sociëteit. Op de bejaardensociëteit (dinsdag, donderdag en vrijdagmiddag) is van nu af iedere middag een gast vrouw aanwezig. Dames uit de vrou wenorganisaties hebben zich hiervoor beschikbaar gesteld. DIRKSLAND Burgerlijke stand. Geboren: Gerrit z. V. J. Orgers en J, Both; Wilhelmina Margaretha d. v. M. Kalle en T. J. Melissant; Johanna d. v. C. van Nim- wegen en J. v. d. Nieuwendijk; Nelly Christina d. v. J. P. Bienefelt en C. Rozenheek. Gehuwd: A. Mans 38 jaar en J. Wol- fert 37 j,; P. G. Struik 27 jaar en A. Bakker 21 jaar. Collecte. De collecte voor de kan kerbestrijding bracht in deze gemeen te het flink bedrag van 1080,— op. Hartelijk dank aan allen die tot het welslagen van deze collecte hebben medegewerkt. STELLEND AM Eerste suikerbieten. Maandagmor gen zijn door de landbouwer A. Kreeft de eerste suikerbieten van dit seizoen geleverd met bestemming voor Put- tershoek, welke vervoerd worden door schipper Mulder. Geslaagd. Vrijdag 19 sept. j.l. heb ben 9 zeevissers uit Stellendam het examen afgelegd te 's-Gravenhage vooi het diploma B.A.R. De geslaagden zijn: H. Brinkman, G. Kooijman, B. Troost, S. J. van Ours, Joh. v. Seters en M. van Seters. Drie kandidaten werden afgewezen. Dit diploma geeft aan de zeevissers het recht aan te monsteren op schepen van meer dan 50 ton. Zij genoten hun opleiding bij de heer E, A. Snijder van Goedereede. Verkocht. Het vissersvaartuig de S.L. 8 van dhr. J. v. Dam Jz. is onder hands verkocht aan dhr. A. Jansen, mijnmeester alhier. OXJDDORP Aanryding. J.l. vrijdagavond kwam de 17-jarige C. v. Koppen met de brom fiets uit de Waterweg rijden en kwam in botsing met een scooter, bereden door dhr. W. uit Middelharnis, waarbij v. K. aan een been werd gewond, zo dat hij zich onder doktersbehandeling moest stellen. De schade aan de voer tuigen was beperkt. NIEUWE TONGE Kerkdienst. A.s. woensdagavond om half acht, hoopt in het gebouw van de Geref. Gemeente voor te gaan ds. P. Blok van Dirksland. Aangifte leerlingen. In verband met het naderend Kerstfeest, maakt het zondagsschoolbestuur bekend, dat tus sen 20 september en 31 december geen nieuwe leerlingen meer ingeschreven kunnen worden. Vergadering. De Bijbelkring verga dert D.V. a.s. woensdagavond om 7.30 uur in het verenigingsgebouw aan de Molendijk. OUDE TONGE Kind gered. Maandagmiddag j.l. had het ruim 2-jarig meisje van de heer C. IJpelaar, het ongeluk in de haven te vallen. Op het gehuil van het kind sprongen onmiddellijk dhr. J. v. d. Vliet en M. V. d. Vliet gekleed te water en zwommen naar het kind toe, schipper M. de Korte ging er met zijn boot heen, toen ze het kind bereikt hadden en voorover hielden, gaf het kind water over en begon tet huilen. De waarne mend dokter van dr. Voogd en Rijks politie waren spoedig ter plaatse aan wezig. Hulde aan deze mensen. STAD AAN 'T HARINGVLIET Gevonden. Een polshorloge. Verloren' op 4 sept. j.l. een colbert jasje. Inlichtingen hierover bij de post- commandant der Rijkspolitie alhier. Dank zij een olieboUendag, een verloting, een buitengewoon geslaagde ba zar en tenslotte nog een leninkje, kon zaterdagmiddag in Dirksland het ruime en keurig ingerichte groepshuis van de afdeling van de Ned. Vereniging van Padvinders worden geopend en in gebruik genomen. Dit gebouw is ge plaatst op het nieuwe gemeentelijke sportveld, op een ruim en fraai gazon naast het speelterrein, dat men oorspronkelijk voor speeltuin had gedacht, maar daar toch niet bijster dienstig voor bleek en nu prachtige huisvesting aan de padvindersgroep „Diederik van Zierikzee" biedt. In aanwezigheid van de leden van het gemeentebestuur, van de plaatselijke commissie, ouders en genodigden en natuurlijk ook van de padvindsters en padvinders verrichtte burgemeester H. Bos de opening, met een sleutel, die hij uit een blok hout met een bijl eerst tevoorschijn moest toveren. Alvorens de burgemeester die plech tigheid verrichtte waren alle aanwe zigen welkom geheten door de voor zitter van de plaatselijke commissie, notaris de Vries. Burgemeester Bos verheugde zich er over, dat voor de Dirkslandse padvin derij een lang gekoesterde wens in ver vulling gaat en hij noemde dit een be langrijk gebeuren, niet alleen van de jongens en meisjes met hun leiders, maar ook voor de gehele Dirkslandse samenleving. Men heeft een kostelijk bezit verworven en daarvoor heeft de jeugd zelf zich zeer ingespannen. Er zullen nu nog wel zorgen blijven, maar door goede samenwerking en met hulp der ouderen overwint men ook die wel. De burgemeester kon als blijde verras sing nog mededelen, dat dank zij de Emgo men ook nog elektrische verlich ting in het gebouw zal krijgen; het elektriciteitsbedrijf zal voor een zacht prijsje een noodkabel naar het flink ver van de weg afgelegen terrein aanleggen. Voor de jongelui noemde de burgemeester het zeer verheugend en belangrijk dat zij van krot- en holbe woners nu tot bewoners van een „vil la" zijn geworden en hij hoopte, dat de nieuwe huisvesting de bloei van de af deling zal bevorderen en dat de jonge lui de jeugd van Dirksland ten voor beeld zullen zijn in alle goede zaken, Ere-insignc en geschenken Districtscommissaris van Kampen hout attendeerde er na de openings plechtigheid op, dat achter alle ge voerde acties ter verkrijging van het clubgebouw één man heeft gestaan met beijveren en organiseren, de heer Goudzwaart en het verheugde de D. C. dat hij genoemde heer namens het hoofdbestuur het ere-insigne van de Ned. Padvinders vereniging kon over handigen. Van het hoofdbestuur ontving de af deling een fraai portret van de stich ter van de padvindersbeweging Lord Baden Powell, dat een goede plaats in het gebouw zal krijgen. Van de heer den Baars kon hopman Jongejan een voetbal in ontvangst ne men, waarna nog allerlei andere pret tige dingen mee te zien en te beleven vielen. De jongelui namen direct na de opening gebouw en terrein in gebruik en demonstreerden er enige spelen. Voor een kampvuur was het nog te vroeg, maar om dat te houden heeft men ook een prachtige gelegenheid ge creëerd op het terrein. Verleden week waren wij op uitnodiging van het bestuur van „De Dijkring Flakkee" die met een speciaal gecharterde boot een tocht naar de bouwput in het Haringvliet heeft gemaakt, weer eens in de gelegenheid het gigantische werk dat daar gaande is te bezichtigen. Telkens als we daar komen, staan we weer verbaasd over het enorme karwei dat daar in de brede zeemonding ten uitvoer wordt gebracht; verbaasd over de snelle vorderingen die worden ge maakt en verbaasd ook over de regelmaat van het werk, waarbij wel tot uiting komt dat er tussen de uitvoerende partijen N.V. Nestum en Rijks waterstaat een goede samenwerking bestaat. Alleen door precies op elkaar ingesteld te zijn, kan een werk van dergelijke omvang, dat zelfs internatio nale belangstelling geniet, tot stand komen. Op de foto hiernaast ziet men in de bouwput een batterij van herstellingen, waarmee men bezig is de betonpalen in de grond te slaan. Er moeten niet minder dan 22000 van deze palen in de bodem van de bouwïjut worden gedre ven, waaroverheen dan de vloer komt van de sluizen, die het water van de bovenrivieren naar zee zullen loodsen. Van de 22000 betonpalen w,o. er zijn van 24 meter lengte, zijn er door de heimachines reeds 5000 op zijn plaats gebracht. Men maakte ons er opmerk zaam op, dat deze palen zonder punt worden geheid; de ervaring blijkt te hebben geleerd, dat het niet veel uit maakt of de palen zijn gepunt, dan wel of ze van onder vierkant zijn. Pijlers Er valt al een en ander te onder kennen van de vorm van het sluizen compiex, dat in de dam over het Ha ringvliet zal komen. Zestien pijlers zul len er worden gebouwd van öVs meter breedte die te zijner tijd de 17 sluis- openingen, ieder 56V2 m breed, zullen dragen. Over het geheel wordt een stalen loopbrug gebouwd (duidelijk op de fo to te zien) waarover vrachtauto's zwaar geladen met cementspecie zullen rijden om de vloeren en betonnen pijlers te kunnen storten. Deze stalen brug is over de gehele lengte van het sluizen compiex verplaatsbaar en zal het werk enorm bespoedigen. Aan de zuid-oost punt van de bouwput staat een enorme betonfabriek die straks in volle wer king zal worden gesteld. Wanneer het zover is dat men daar mee kan beginnen zal aan de beton- storting continu worden gewerkt. Geweldige diepte Op sommige punten in de bouwput werkt men op een diepte van 18 meter N.A.P. Wanneer men boven op de kruin staat van de ringdijk, die 8 m. N,A,P, hoog is, kijkt men dus 26 meter naar beneden waar men de vracht- OOLTGENSPLAAT Scheepvaart. In de week van 14 tot 20 september zijn in de haven geladen 3 schepen met suikerbieten (samen 365 ton) en is gelost 1 motorspits met kunst mest voor de Caago, groot 300 ton. auto's als dinky-toys ziet rijden en de werkmensen tussen heuvels en dalen als mieren in het zand ziet wroeten Een machtig gezicht, dat de vele be zoekers aan de bouwput wel moet im poneren. Verbinding met de baileybrug Op 400 meter afstand van deze grote bouwput ligt ten zuid-westen een klei nere, waarin de schutsluis ten behoeve van de scheepvaart op het Haringvliet zal worden gebouwd. Beide putten zijn met een baileybrug, die kort geleden door de pontonniers in recordtijd is ge legd, verbonden. Het tweede deel van de baileybrug, die de verbinding naar de Stellendamse wal zal vormen is ook gereed, maar staat nog eenzaam in het Zuiderdiep, omdat vanaf de kleine bouwput en vanaf de wal eerst nog een stuk dijk moet worden gespoten, eer men er over heen zal kunnen rijden. Dit zal een uitkomst zijn voor de Flakkeese arbeiders die bij dit Delta werk betrokken zijn, omdat zij thans elke morgen en avond per boot ver voerd moeten worden. Grotendeels Stellendam's territoir Misschien is het nog weinigen be kend, dat de grote bouwput voor twee derde gedeelte van zijn oppervlakte tot het territoir van Stellendam behoort. Waarschijnlijk heeft men dit in de ho gere regionen van Rijkswaterstaat en P.T.T. ook niet geweten, want toen deze zomer op de bouwput de eerste Deltazegels werden uitgegeven, was daar wel de burgemeester van Helle- voetsluis bij, maar niet die van Stellen dam Terwijl deze magistraat op de plaats van de plechtigheid alle rechten had. Vliegtuig verongelukt door vogel. De allernieuwste Engelse straaljager de Sea Vixen, in dienst van de Britse marine is boven de Sahara neergestort doordat een vogel in de inlaat van de motor werd binnengezogen. Het vliegtuig kwam terecht te mid den van een troep gieren. Een der vo gels werd door de inlaat van de motor naar binnengezogen waardoor het vliegtuig in brand geraakte en neer stortte. Voorgedrukte kaar ten voor uw inzen ding liggen bij ons klaat

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1959 | | pagina 1