Sluizencompiex in het Haringvliet in aanbouw
Padvinders Dirksland
kregen nieuw groepshuis
Ongekend
r'
Plaatselqk Nieuws
Verplaatsbare stalen brug om beton te kunnen storten
Het schot naar de maan
angstwekkend en
bedreigend
V.y
Een wég zakt weg nog
voor hij voltooid is
In één klap rijk-
ledere streek plezier
Fa. A. Akershoek Zoon j
32e jaargang
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Onze postabonné's
kunnen geld sparen
Centrale Telling
mddelharnis
Lang gekoesterde wens ging in vervulling
kunt U worden door uw inzending in
de grootse RALSTON-prijsvraag.
beleeft U elke dag, dat U schildert met
de o-n-v-e-r-v-a-n-g-b-a-r-e
RALSTON-verf, die U in precies de
kleuren, die U zoekt, vindt bij uw
Ralston-deaier:
SCHILDEB EN BEHANGER
Molenblok 2 Ouddorp Telefoon 265
Dinsdag 22 september 1959
No. 2829
PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
De Russische vlag is op de maan ge
komen.
Tenminste als de berichten waarheid
bevatten waaraan van sommige zijde
getwijfeld wordt. Verklaarde niet
Nixon, dat het officiële bewijs dat de
Russen inderdaad een ralcet op de maan
gebracht hebben nog steeds ontbreekt.
Als het inderdaad gelukt is is het een
bewijs van grote technische vooruitgang
van de Kussen.
Praktisch nut steekser niet in. Wel
gaat er een grote propagandistische
kracht vanuit. Het zijn dan toch maar
de Russen aan wie het gelukt is vanaf
de aarde een voorwerp naar de maan
te zenden. De gewone man van de
straat komt er van onder de indruk.
En dat wordt door de communistische
pers niet weinig uitgebuit. Zo schreef
De'Prawda het Russisch communistisch
hoofdorgaan: „De vlucht van de Loe-
nlk II is de triomf van de verheven
idealen van socialisme en communis
me". Door deze tocht naar de maan
wordt opnieuw bevestigd de leidende
rol, die de Sowjet-Unie speelt in de
hoogst belangrijke gebieden van weten
schap en technologie."
En een ander communistisch blad, de
L'Humanite", schreef dat het geen toe
val is, dat een land van socialisme
nummer een is in de wedren naar de
sterren.
En nu de praktische zijde van de'
tocht naar de maan.
Een door mensenhanden weggescho
ten stuk metaal heeft in rechte lijn er
op afkoersend de maan bereikt.
Er is, hoe fragiel dan ook een ver
binding tot stand gekomen tussen de
aarde en de maan. Door menselijk ken
nen en kunnen. Praktisch nut zit er
niet in. Maar waar het toe kan leiden
kan nog onmogelijk bezien worden.
De betekenis van het schot naar de
maan ligt wel hierin dat men de zaak
heeft'kunnen berekenen. Dat die be
rekening in de praktijk de juiste is ge
bleken. Verder dat men over zo'n enor
me afstand juist heeft weten te richten
en dat men raketten weet te vervaar
digen, die zo'n enorme kracht kunnen
opbrengen.
Daarin schuilt de betekenis van dit
schot naar de maan. En wat kan hieruit
al niet voortkomen Waar kan dit het
begin wel niet van zijn Dat zijn vra
gen die de mens zich stelt. Het mense
lijk kunnen, de techniek staat er bij
vernieuwing door in het brandpunt van
de belangstelling.
Juist dat menselijk kunnen wordt
meer en meer verafgood.
Dat wordt verheven tot een godheid.
Om de mens af te trekken van de gods
dienst. En het pleit te voeren voor het
dorre materialisme. Waarvan de mo
derne mens gelooft dat dit het alles
beheersende is. Door de hoge ontwik
keling van de techniek laat de mens
zich van God en Zijn dienst aftrekken.
De techniek wordt door de moderne
mens gesteld boven God. Dat de tech
niek een gave Gods is en gesteld dient
te worden in de dienst van God daar
wil de moderne mens niet van weten.
Integendeel in de hoge vlucht die de
techniek neemt zoekt hij aanleiding
zich van God en van Zijn Woord en
van de religie af te scheuren. Niet be
seffende dat hij, hoe hoog het technisch
kunnen zich ook ontwikkelt maar een
stuksken ontdekt van de schepping en
van de krachten en wetten die God er
in gelegd heeft. Dat juist is het be
nauwende bij alle vorderingen der
technische wetenschappen. Inplaats dat
de techniek dienstbaar gesteld wordt
tot verheerlijking van de oneindige
Macht en Wijsheid Gods gaat de mo
derne mens zich loswrikken van de
openbaring Gods en van God zelf. En
komt een antigoddelijke geest in de
mensheid tot ontwikkeling, die gevoed
wordt door de technische ontwikkeling.
Omdat de mens niet ziet op de oor
sprong der dingen. ledere nieuwe ont
dekking ook op technisch gebied dien
de de mens er toe te brengen in aan
bidding neer te buigen voor de Schep
per van hemel en aarde, Die de wereld
met alle hemellichamen en ruimten
heeft geschapen en daarin krachten en
wetten heeft verborgen die de mens in
de loop der eeuwen stuksgewijze weet
te ontdekken.
Door het vernuft wat de Heere hem
gegeven heeft.
Beangstigend is daarom het schot
naar de maan. Omdat het de moderne
mens in zijn verwatenheid doet denken
dat hij de schepping kan beheersen,
omdat deze schrede voorwaarts in het
menselijk kennen en kunnen voor hem
een nieuwe aanleiding vormt om 's
mensen vernuft tot een godheid te ver
heffen.
Het is een bewijs dat Rusland met de
raketten het Westen ver voor is. En
deze omstandigheid zal zeker door
Chroestsjow en de zijnen uitgebuit
worden. Kwam niet reeds tijdens de
Suez-crisis van Russische zijde de drei
ging met een rakettenoorlog om Lon
den en Parijs murw te maken?
Deze raket naar de maan is een be
wijs dat de raketten èn wat afstand èn
wat richtmogelijkheid aangaat een vre
selijk oorlogswapen kunnen zijn. Dat is
het huiveringwekkende bij de groots
heid van deze communistische presta
tie. Het is een openbaring dat Rusland
beschikt over oorlogswapens van de
allergevaarlijkste soort waarmee het
een grote voorsprong heeft op het Wes
ten.
RIJMEN VAN TIJMEN
Dirksland heeft de suikerbieten,
d' Eerste aan de kaai gebracht.
Om ze uit de grond te krijgen.
Is gewerkt met man en macht.
Jongens, jongens, dat was zwoegen.
Wat een kluiten, wat een stof
Zij, die zoiets toch presteerden.
Ze verdienen alle lof.
Ditmaal eens geen slik en modder,
Maar de allerhardste klei.
Menigeen slaakt de verzuchting:
O, hoe komen we d'r bij.
Dat is zeker al in jaren.
Niet beleefd ook op Flakkee.
En zo maken bietenrooiers.
Toch wel vreemde dagen mee:
Temperatuur jjij wijlen zomers.
Op het land geen druppel nat.
Zelfs de oudste bietenrooiers.
Hebben nooit zo iets gehad.
Als dat zo een poosje doorgaat,
En het weer blijft steeds zo fraai,
Wel dan rijden bietenwagens,
In een stofwolk naar de kaai
Tij men.
Wanneer zij vóór 15 oktober a.s.
hun abonnementsgeld ad 1,90
voor het 4e kwartaal op ons giro
nummer 167930 overschrijven.
Wanneer wij een postkwitantie
aan U afgeven, komt er 30 cent
incassokosten bij die U in de zak
kunt houden. Doe het daarom
omgaand. Dit geldt alleen voor
de postabonnees; onze bezorgers
bieden U de kwitantie aan zon
der enige verhoging.
Administratie
N.V. EILANDEN-NIEUWS
Rijksweg 4a, de weg tussen Den Haag
en Amsterdam is nog niet voltooid. Een
gedeelte van de weg, tot Ypenburg bij
Leiden is voor het verkeer opengesteld.
Deze gloednieuwe weg is nu al zo erg
aan het verzakken, dat automobilisten
gedwongen worden langzamer te gaan
rijden. Chauffeurs, die regelmatig deze
weg berijden, zijn bevreesd, dat deze
nieuwe rijksweg hetzelfde beeld zal
gaan vertonen, dan de om zijn golven
de wegdek beruchte rijksweg Rotter
dam-Den Haag. Vooral bij de op- en
afritten der bruggen zijn de verzakkin
gen merkbaar. Daar zakt de weg, hoe
wel niet geheel gelijkmatig in zijn ge
heel weg. De brugdekken waaronder
geheid is zakken niet weg. Rijkswater
staat deelt mede, dat die verzakkingen
voorkomen hadden kunnen worden
maar dan had alle slappe veengrond, op
sommige gedeelten 15 meter dik wegge
graven moeten worden.
De aanleg van de weg op deze ma
nier zou te duur zijn geweest. Een an
dere manier om de verzakkingen te
voorkomen was geweest de aangelegde
aarden baan enige jaren te laten in-
klinken en ze dan pas van het eigen
lijke wegdek te voorzien. Nu heeft de
Rijkswaterstaat al borden moeten la
ten aanbrengen „Langzaam, rijden" en
„Uithollingen overdwars" om het ver
keer te waarschuwen. Een eigenaardige
eneen dure geschiedenis.
Men legt een gloednieuwe dure weg
aan en men is er van overtuigd, dat
men het niet goed doet.
Het bouwen van wegen is een dure
geschiedenis. Vooral met een slappe
ondergrond. Is de slappe ondergrond
oorzaak dat de weg te duur wordt, dan
is het beter een ander tracé te kiezen,
al zou de weg dan ook wat langer wor
den.
Het snel toenemende verkeer liet niet
toe de aarden baan voldoende te laten
inklinken. En het gevolg is nu dat men
met een gloednieuwe weg zit die reeds
aan het verzakken is en dat hetver-
keer reeds gewaarschuwd moet worden
met borden.
En wanneer de weg verder gaat weg
zakken dan zullen er voorzieningen
moeten worden getroffen, die èn duur
èn hinderlijk zijn voor het verkeer.
Als men wegen bouwt, dient men het
ook goed te doen. Door voldoende ver
wijdering van de slappe ondergrond.
Kan dat niet vanwege de duurte, dan
kieze men een ander tracé. En dat men
bij de aanleg zich voldoende tijd geeft
om het voorgeschreven proces van aan
leg in acht te nemen.
Wegen aanleggen is duur. Maar we
gen aanleggen die niet goed zijn is nog
duurder.
XJienveüing van dinsdag 22 sept. 1959
Middel 45/65 f 16,59; Drielingen 35/45
15,50; Picklers 14,—.
Aanvoer 34.500 kg.
MIDDELHARNIS
DIEKHTJTJSNIEUWS
Ruilbeurs. Op de beurs van afgelo
pen zaterdag waren verzamelaars van
postzegels, lucifermerken, suikerzakjes,
plaatjes van Spirit, Full Speed en Capt.
Grant. Vooral van Spirit en Full Speed
plaatjes willen we graag meer verza
melaars hebben; er kan dan beter ge
ruild worden. Kom gerust ook met
nieuwe plaatjes of andere dingen. Als
er de eerste keer niemand is om mee
te ruilen, zetten we het voor de vol
gende keer eens onder het Diekhuus-
nieuws.
Zaterdag 3 oktober van 2-3 uur is de
ruilbeurs weer geopend.
Muziek. Op de muziekclubs voor be
ginners (blokfluit, guitaar of mandoli
ne) is nog plaats. Geven jullie je direct
op, dan kun je met de eerste les nog
meedoen.
Sociëteit. Op de bejaardensociëteit
(dinsdag, donderdag en vrijdagmiddag)
is van nu af iedere middag een gast
vrouw aanwezig. Dames uit de vrou
wenorganisaties hebben zich hiervoor
beschikbaar gesteld.
DIRKSLAND
Burgerlijke stand. Geboren: Gerrit
z. V. J. Orgers en J, Both; Wilhelmina
Margaretha d. v. M. Kalle en T. J.
Melissant; Johanna d. v. C. van Nim-
wegen en J. v. d. Nieuwendijk; Nelly
Christina d. v. J. P. Bienefelt en C.
Rozenheek.
Gehuwd: A. Mans 38 jaar en J. Wol-
fert 37 j,; P. G. Struik 27 jaar en A.
Bakker 21 jaar.
Collecte. De collecte voor de kan
kerbestrijding bracht in deze gemeen
te het flink bedrag van 1080,— op.
Hartelijk dank aan allen die tot het
welslagen van deze collecte hebben
medegewerkt.
STELLEND AM
Eerste suikerbieten. Maandagmor
gen zijn door de landbouwer A. Kreeft
de eerste suikerbieten van dit seizoen
geleverd met bestemming voor Put-
tershoek, welke vervoerd worden door
schipper Mulder.
Geslaagd. Vrijdag 19 sept. j.l. heb
ben 9 zeevissers uit Stellendam het
examen afgelegd te 's-Gravenhage vooi
het diploma B.A.R. De geslaagden zijn:
H. Brinkman, G. Kooijman, B. Troost,
S. J. van Ours, Joh. v. Seters en M.
van Seters. Drie kandidaten werden
afgewezen. Dit diploma geeft aan de
zeevissers het recht aan te monsteren
op schepen van meer dan 50 ton. Zij
genoten hun opleiding bij de heer E,
A. Snijder van Goedereede.
Verkocht. Het vissersvaartuig de
S.L. 8 van dhr. J. v. Dam Jz. is onder
hands verkocht aan dhr. A. Jansen,
mijnmeester alhier.
OXJDDORP
Aanryding. J.l. vrijdagavond kwam
de 17-jarige C. v. Koppen met de brom
fiets uit de Waterweg rijden en kwam
in botsing met een scooter, bereden
door dhr. W. uit Middelharnis, waarbij
v. K. aan een been werd gewond, zo
dat hij zich onder doktersbehandeling
moest stellen. De schade aan de voer
tuigen was beperkt.
NIEUWE TONGE
Kerkdienst. A.s. woensdagavond om
half acht, hoopt in het gebouw van de
Geref. Gemeente voor te gaan ds. P.
Blok van Dirksland.
Aangifte leerlingen. In verband met
het naderend Kerstfeest, maakt het
zondagsschoolbestuur bekend, dat tus
sen 20 september en 31 december geen
nieuwe leerlingen meer ingeschreven
kunnen worden.
Vergadering. De Bijbelkring verga
dert D.V. a.s. woensdagavond om 7.30
uur in het verenigingsgebouw aan de
Molendijk.
OUDE TONGE
Kind gered. Maandagmiddag j.l. had
het ruim 2-jarig meisje van de heer C.
IJpelaar, het ongeluk in de haven te
vallen. Op het gehuil van het kind
sprongen onmiddellijk dhr. J. v. d. Vliet
en M. V. d. Vliet gekleed te water en
zwommen naar het kind toe, schipper
M. de Korte ging er met zijn boot heen,
toen ze het kind bereikt hadden en
voorover hielden, gaf het kind water
over en begon tet huilen. De waarne
mend dokter van dr. Voogd en Rijks
politie waren spoedig ter plaatse aan
wezig. Hulde aan deze mensen.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Gevonden. Een polshorloge.
Verloren' op 4 sept. j.l. een colbert
jasje.
Inlichtingen hierover bij de post-
commandant der Rijkspolitie alhier.
Dank zij een olieboUendag, een verloting, een buitengewoon geslaagde ba
zar en tenslotte nog een leninkje, kon zaterdagmiddag in Dirksland het ruime
en keurig ingerichte groepshuis van de afdeling van de Ned. Vereniging van
Padvinders worden geopend en in gebruik genomen. Dit gebouw is ge
plaatst op het nieuwe gemeentelijke sportveld, op een ruim en fraai gazon
naast het speelterrein, dat men oorspronkelijk voor speeltuin had gedacht,
maar daar toch niet bijster dienstig voor bleek en nu prachtige huisvesting
aan de padvindersgroep „Diederik van Zierikzee" biedt. In aanwezigheid van
de leden van het gemeentebestuur, van de plaatselijke commissie, ouders en
genodigden en natuurlijk ook van de padvindsters en padvinders verrichtte
burgemeester H. Bos de opening, met een sleutel, die hij uit een blok hout
met een bijl eerst tevoorschijn moest toveren.
Alvorens de burgemeester die plech
tigheid verrichtte waren alle aanwe
zigen welkom geheten door de voor
zitter van de plaatselijke commissie,
notaris de Vries.
Burgemeester Bos verheugde zich er
over, dat voor de Dirkslandse padvin
derij een lang gekoesterde wens in ver
vulling gaat en hij noemde dit een be
langrijk gebeuren, niet alleen van de
jongens en meisjes met hun leiders,
maar ook voor de gehele Dirkslandse
samenleving. Men heeft een kostelijk
bezit verworven en daarvoor heeft de
jeugd zelf zich zeer ingespannen. Er
zullen nu nog wel zorgen blijven, maar
door goede samenwerking en met hulp
der ouderen overwint men ook die wel.
De burgemeester kon als blijde verras
sing nog mededelen, dat dank zij de
Emgo men ook nog elektrische verlich
ting in het gebouw zal krijgen; het
elektriciteitsbedrijf zal voor een zacht
prijsje een noodkabel naar het flink
ver van de weg afgelegen terrein
aanleggen. Voor de jongelui noemde de
burgemeester het zeer verheugend en
belangrijk dat zij van krot- en holbe
woners nu tot bewoners van een „vil
la" zijn geworden en hij hoopte, dat de
nieuwe huisvesting de bloei van de af
deling zal bevorderen en dat de jonge
lui de jeugd van Dirksland ten voor
beeld zullen zijn in alle goede zaken,
Ere-insignc en geschenken
Districtscommissaris van Kampen
hout attendeerde er na de openings
plechtigheid op, dat achter alle ge
voerde acties ter verkrijging van het
clubgebouw één man heeft gestaan met
beijveren en organiseren, de heer
Goudzwaart en het verheugde de D. C.
dat hij genoemde heer namens het
hoofdbestuur het ere-insigne van de
Ned. Padvinders vereniging kon over
handigen.
Van het hoofdbestuur ontving de af
deling een fraai portret van de stich
ter van de padvindersbeweging Lord
Baden Powell, dat een goede plaats in
het gebouw zal krijgen.
Van de heer den Baars kon hopman
Jongejan een voetbal in ontvangst ne
men, waarna nog allerlei andere pret
tige dingen mee te zien en te beleven
vielen. De jongelui namen direct na de
opening gebouw en terrein in gebruik
en demonstreerden er enige spelen.
Voor een kampvuur was het nog te
vroeg, maar om dat te houden heeft
men ook een prachtige gelegenheid ge
creëerd op het terrein.
Verleden week waren wij op uitnodiging van het bestuur van „De Dijkring
Flakkee" die met een speciaal gecharterde boot een tocht naar de bouwput
in het Haringvliet heeft gemaakt, weer eens in de gelegenheid het gigantische
werk dat daar gaande is te bezichtigen. Telkens als we daar komen, staan we
weer verbaasd over het enorme karwei dat daar in de brede zeemonding ten
uitvoer wordt gebracht; verbaasd over de snelle vorderingen die worden ge
maakt en verbaasd ook over de regelmaat van het werk, waarbij wel tot
uiting komt dat er tussen de uitvoerende partijen N.V. Nestum en Rijks
waterstaat een goede samenwerking bestaat. Alleen door precies op elkaar
ingesteld te zijn, kan een werk van dergelijke omvang, dat zelfs internatio
nale belangstelling geniet, tot stand komen.
Op de foto hiernaast ziet men in de
bouwput een batterij van herstellingen,
waarmee men bezig is de betonpalen
in de grond te slaan. Er moeten niet
minder dan 22000 van deze palen in de
bodem van de bouwïjut worden gedre
ven, waaroverheen dan de vloer komt
van de sluizen, die het water van de
bovenrivieren naar zee zullen loodsen.
Van de 22000 betonpalen w,o. er zijn
van 24 meter lengte, zijn er door de
heimachines reeds 5000 op zijn plaats
gebracht. Men maakte ons er opmerk
zaam op, dat deze palen zonder punt
worden geheid; de ervaring blijkt te
hebben geleerd, dat het niet veel uit
maakt of de palen zijn gepunt, dan wel
of ze van onder vierkant zijn.
Pijlers
Er valt al een en ander te onder
kennen van de vorm van het sluizen
compiex, dat in de dam over het Ha
ringvliet zal komen. Zestien pijlers zul
len er worden gebouwd van öVs meter
breedte die te zijner tijd de 17 sluis-
openingen, ieder 56V2 m breed, zullen
dragen.
Over het geheel wordt een stalen
loopbrug gebouwd (duidelijk op de fo
to te zien) waarover vrachtauto's zwaar
geladen met cementspecie zullen rijden
om de vloeren en betonnen pijlers te
kunnen storten. Deze stalen brug is
over de gehele lengte van het sluizen
compiex verplaatsbaar en zal het werk
enorm bespoedigen. Aan de zuid-oost
punt van de bouwput staat een enorme
betonfabriek die straks in volle wer
king zal worden gesteld.
Wanneer het zover is dat men daar
mee kan beginnen zal aan de beton-
storting continu worden gewerkt.
Geweldige diepte
Op sommige punten in de bouwput
werkt men op een diepte van 18 meter
N.A.P. Wanneer men boven op de
kruin staat van de ringdijk, die 8 m.
N,A,P, hoog is, kijkt men dus 26 meter
naar beneden waar men de vracht-
OOLTGENSPLAAT
Scheepvaart. In de week van 14 tot
20 september zijn in de haven geladen
3 schepen met suikerbieten (samen 365
ton) en is gelost 1 motorspits met kunst
mest voor de Caago, groot 300 ton.
auto's als dinky-toys ziet rijden en de
werkmensen tussen heuvels en dalen
als mieren in het zand ziet wroeten
Een machtig gezicht, dat de vele be
zoekers aan de bouwput wel moet im
poneren.
Verbinding met de baileybrug
Op 400 meter afstand van deze grote
bouwput ligt ten zuid-westen een klei
nere, waarin de schutsluis ten behoeve
van de scheepvaart op het Haringvliet
zal worden gebouwd. Beide putten zijn
met een baileybrug, die kort geleden
door de pontonniers in recordtijd is ge
legd, verbonden. Het tweede deel van
de baileybrug, die de verbinding naar
de Stellendamse wal zal vormen is ook
gereed, maar staat nog eenzaam in het
Zuiderdiep, omdat vanaf de kleine
bouwput en vanaf de wal eerst nog
een stuk dijk moet worden gespoten,
eer men er over heen zal kunnen rijden.
Dit zal een uitkomst zijn voor de
Flakkeese arbeiders die bij dit Delta
werk betrokken zijn, omdat zij thans
elke morgen en avond per boot ver
voerd moeten worden.
Grotendeels Stellendam's territoir
Misschien is het nog weinigen be
kend, dat de grote bouwput voor twee
derde gedeelte van zijn oppervlakte tot
het territoir van Stellendam behoort.
Waarschijnlijk heeft men dit in de ho
gere regionen van Rijkswaterstaat en
P.T.T. ook niet geweten, want toen
deze zomer op de bouwput de eerste
Deltazegels werden uitgegeven, was
daar wel de burgemeester van Helle-
voetsluis bij, maar niet die van Stellen
dam Terwijl deze magistraat op de
plaats van de plechtigheid alle rechten
had.
Vliegtuig verongelukt door vogel.
De allernieuwste Engelse straaljager
de Sea Vixen, in dienst van de Britse
marine is boven de Sahara neergestort
doordat een vogel in de inlaat van de
motor werd binnengezogen.
Het vliegtuig kwam terecht te mid
den van een troep gieren. Een der vo
gels werd door de inlaat van de motor
naar binnengezogen waardoor het
vliegtuig in brand geraakte en neer
stortte.
Voorgedrukte kaar
ten voor uw inzen
ding liggen bij ons
klaat