Verplichie keuring Yoorjauio's De pooigoedsiiuaiie in Nederland e sluikep Uii de kerkelijke pers Sluiierrd Tewaterlating van super-tanker Omvang teeltrecht bloembollen 1959/1960 Ook op de grond gaat het in de luchtvaart sneller Plulmveemarlct Portretwerk Vereenvoudiging van de procedure voor het verkrijgen van een Amerikaans visum UIT DE KERKEN Het leven van Christus onderwerp van film Chroetsjew en de godsdienst Chinees predikant keerde vrijwillig naar de gevangenis terug Opgravingen vertellen steeds meer Emigratie uit Israel reportages FOTO ROtSMA Zeepost Vervolgverhaal door W. Schippers Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS' Dinsdag 25 augustus I959 In het maandblad E.V.O., Uitgave van de Algemene Verladers en Eigen vervoer-organisatie lazen wij het vol gende: „Hoe is de toestand van het Neder landse autopark Van tijd tot tijd komt die vraag in het nieuws. Uit de ant woorden blijkt, dat liet oordeel over de technische staat van het Nederlandse wagenpark niet eensluidend is. De één vindt, dat het wel meevalt. De ander meent, dat het zó slecht met het gros van onze auto's is gesteld, dat ze eigen lijk een of twee keer per jaar op tech nische gebreken zouden moeten worden gecontroleerd. Die keuring zou zelfs verplicht moeten zijn. De heer A. G. M. Boost, directeur van de afdeling Wegen en Verkeer van de A.N.W.B. heeft zich als volgt uitgelaten: „De A.N.W.B. betreurt het in hoge mate, dat het gebrek aan verantwoor delijkheidsgevoel van een groot aantal eigenaars van auto's ertoe zal leiden, dat aan een verplichte keuring van motorrijtuigen niet zal kunnen worden ontkomen." Op welk fundament heeft de heer Boost deze stelling gebouwd Hij deed dat op de ervaring van de autokeuringsdienst van de A.N.W.B. in het eerste halfjaar van 1959. Hij con cludeert, dat een ontoelaatbaar percen tage ernstige gebreken bij die keurin gen aan het licht komen. De heer Boost verwijst naar de onderzoeken van o.m. de technische diensten van andere orga nisaties en van de politie, die steeds ook weer onaanvaardbare percentages ernstige gebreken te zien zouden geven. Bij de onderhoudscontrole van auto's van E.V.O.-leden is het nog nooit voor gekomen, dat geconstateerde gebreken zo ernstig waren dat de rode vlag moest worden gehesen. De ervaringen van deze dienst zijn integendeel zeer gun stig. Minder gunstig zijn op het eerste gezicht de resultaten van de gratis vei ligheidskeuringen, die jaarlijks in Am sterdam en Den Haag met medewer king van de E.V.O. worden verricht. Betekent dit, dat vele van de in Am sterdam en Den Haag onderzochte wa gens in zodanige technische staat wa ren, dat ze een gevaar vormen op de weg Beslist niet Want ook bij een gering gebrek en daar ging het in zeer veel gevallen om werd de auto „administratief" afge keurd. Het behoorde bij deze keuringen tot de zeldzaamheden dat de toestand van een auto zodanig was dat verder rijden onverantwoord moest worden geacht. De ervaringen van de E.V.O. komen overeen met die van de Rijkspolitie. De verkeersgroepen van de Rijkspolitie hebben o.m. tot taak in de gebieden waar wordt gesurveilleerd op de tech nische toestand van de auto's te letten. De Rijkspolitie doet dat nauwgezet. De toestand van het Nederlandse wagen park is goed, aldus het oordeel van de Rijkspolitie. De E.V.O. heeft steeds op het stand punt gestaan en zij houdt dit ook haar leden steeds voor dat iedere autoeigenaar en iedere bestuurder de plicht heeft al het mogelijke te doen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Enerzijds kan ieder daaraan meewer ken door zijn voertuig regelmatig te on derhouden en zich, als dit onderhoud niet in eigen beheer plaatsvindt, er re gelmatig van te overtuigen, dat het on derhoud op de juiste, vakkundige wijze geschiedt. Anderzijds kan en dit is wel het belangrijkste iedere bestuurder bij dragen aan de veiligheid van het ver keer, door zich met kennis van zaken, die zo nu en dan moet worden opge frist en bijgehouden, in het verkeer te begeven en geconcentreerd te rijden. De voorlichting die de E.V.O. sedert jaren in dit opzicht verstrekt, o.m. door chauffeurscursussen en instructies voor onderhoud, is een bijdrage tot de ver hoging van de verkeersveiligheid. Het is verheugend, dat bij de E.V.O.-leden voor dat werk een grote belangstelling kan worden waargenomen en door hen zeer wel het belang van veilig verkeer wordt ingezien." Newport News, Virginia, 20 augustus. De supertanker „National Defender" is het op de „United States" na grootste koopvaardij schip onder Amerikaanse vlag. Het schip dat voor rekening van de National Transport Corporation of New York werd gebouwd bij de hier gevestigde Shipbuilding Drydock Company, kan 65.000 ton aardoliepro- dukten vervoeren. Het schip is 243 meter lang en heeft een grootste breedte van 31,2 meter. De bronzen schroef van 7,2 meter middel lijn is de grootste, die ooit werd gemon teerd in een in Amerika gebouwd schip. De grootste snelheid zal ongeveer 20 knopen bedragen. Washington, 20 augustus Volgens nieuwe bepalingen die per 1 januari 1960 in werking treden zal het voor Europeanen, die een bezoek aan de Verenigde Staten willen brengen, ge makkelijker worden een daartoe strek kend visum te krijgen, aldus een me dedeling van het Amerikaanse iVlinis- terie van Buitenlandse Zaken. De nieuwe bepalingen voorzien onder meer in een gemakkelijker verkrijging van een visum voor non-immigranten, e.e.a. overeenkomstig de aanbevelingen van "de Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart, en verbetering in de procedures voor de verlenging en overschrijving van visa voor non-im migranten. Het is de bedoeling met de nieuwe bepalingen de administratieve romp slomp in dit verband aanzienlijk te be perken. In het fiscale jaar, dat 30 juni 1959 eindigde, werden in totaal 508.525 visa afgegeven aan toeristen en anderen die slechts tijdelijk in de Verenigde Staten verblijven; in dat jaar werden bovendien 86.440 visa voor non-immi granten verlengd. NED. HERV. KERK Beroepen te Nederhemert A. J. Wijn malen te Maartensdijk; Stavenisse, kand. K. J. Jansen te Loenen a. d. Vecht; Poortvliet C. v. d. Bosch te Bo degraven; Opheusden T. Langerak te Vinkeveen. Bedankt voor Ouddorp A. J. Timmer te Huizen. Ds. W. Bousema aanvaardde 19 aug. 1934 hetp redikambt te Sprang en stond dus 25 jaar in het ambt. Van 1938—1947 diende hij de gemeente Zuid-Beijerland van 19471954 die van IVIaarssen en sinds 1954 staat Z. Eerw. te Wageningen. GEREF. KERKEN Beroepen te Aalten i. Binsema te Baarn. Aangenomen naar Wiezijl, kand. H. Nusselder te Dinxperlo; Winsum, kand. C. Verhoog te Voorschoten; Goor, kand, F. Veenhuizen te Huizen; Krimpen, kand. H. Leijsen te Beverwijk; Zaam- slag M. den Boer te Voorschoten. Bedankt voor Aduard H. Torenbeek te Den Ham; Bergum W. Kats te Tiel; Buitenpost J. Wammensma te Roode- school; Ferwerd J. Rinzema te Aalten. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te De Krim en Midwolda, kand. M. Rebel te Hilversum; Sneek W. V. 't Spijker te Drogeham. Mussel: Ds. T. Brienen, die na zijn operatie weer voor 't eerst mocht pre ken, heeft thans van zijn kerkeraad enkele maanden studieverlof gekregen. Dat de zonde een hellend vlak is, wordt wel weer bewezen, door het feit, dat men het thans bestaan durft om na de verfilming van verschillende Bijbelse figuren als Simson en David, durft men het thans bestaan om het leven van de Heere Jezus Christus te verfilmen. Eén en ander zal 100.000.000 kosten. De duur der film is vier uren, met twee pauzes. Er zijn 50.000 mede- spelenden en 150 hoofdrollen. Is het niet droevig PLAATST XrW FAMILIE-BERICHTEN m EILANDEN-NIEUWS Hoever men in de filmwereld durft te gaan blijkt wel uit het bericht, dat men een film gaat maken van het leven van Christus. Na andere bijbelse figu ren op een on-bijbelse wijze verfilmd te hebben, gaat men zich nu dus wa gen aan een film over Christus. Er zal dus iemand moeten spelen voor Hei land. Wat een gruwelijke goddeloos heid. Het bericht, dat in De Telegraaf stond, luidt als volgt: Een Britse edelman, lord Malcolm Douglas Hamilton, een vroegere oorlogs vlieger en parlementelid, is de leider van een project van 100 miljoen voor de verfilming van het leven van Chris tus. Het plan is de film, „De zoon van God" getiteld, op Kerstmis 1960 gelijk tijdig in Londen, New York, Parijs, Ro me, Madrid, Jeruzalem en Hollywood in première te laten gaan. De 100 miljoen is de grootste som, die ooit voor een film werd uitgegeven. Het hoofdbestanddeel hiervan is een nieuw drie-dimensionaal procédé, dat speciale brillen of andere hulpmiddelen overbodig zal maken. Lord Malcolm's maatschappij, de Parliament Pictures Corporation, hoopt, dat het procédé op tijd voor de film klaar zal zijn. De duur van de film is vier uur met twee pauzes. Met Lord Malcolm maken de New Yoi-kse advocaat David Steil- man, een financieel genie, die naar ver luidt bij Mike Todd's „Rond de wereld in 80 dagen" was geïnteresseerd en Wil liam Free, voormalig acteur-regisseur conferencier en bekeerling van Billy Graham, deel uit van de nieuwe film maatschappij. Een derde van de winst van de film zal ten goede komen aan liefdadige in stellingen en kerkelijke organisaties. Vele van de laatsten hebben het draai boek van de film, waar negen jaar aan werd gewerkt, goedgekeurd. Voorlopig denkt men aan 50.000 mede- spelenden en 150 hoofdrollen. De opna men zullen worden gemaakt in Holly wood en de Californische woestijn, waar „De grote visser" werd verfilmd. De be- gindatum van de verfilming is nog niet bepaald, doch Lord Malcolm hoopt dat het medio november zal zijn. (Geref. Weekblad) „Wij communisten willen u op aarde gelukkig maken. Ik wil uw religieuse gevoelens niet kwetsen, maar ik wens te onderstrepen dat de priesters van uw kerk u een paradijs in de wolken na uw dood beloven. Zijt gij tevreden met uw lot in het leven?" Dergelijke volzinnen en vragen kwa men voor in een toespraak die Chroest- sjew tijdens zijn bezoek aan Polen hield Voor deze aanval op de godsdienst en zijn betoog, dat hierop neerkwam dat het communisme de mensen een beter leven kan verschaffen dan de kerk, had hij echter niet de beste plaats gekozen, want zijn toehoorders bestonden voor namelijk uit rooms katholieken. Af en toe pauzeerde de sowj et-pre mier om gelegenheid te geven instem ming te betuigen, maar die kwam niet. Zijn gehoor bewaarde tijdens deze pas sages een volkomen stilzwijgen, terwijl de rest van zijn rede geestdriftig werd ontvangen. (Belijden en Beleven). Een bekend Chinees predikant. Wang Ming Tao, is opnieuw in de gevangenis gekomen, bericht een uitgewezen En gelse zendelinge in China, Helen Willis. Zij vertelde, dat hij enige tijd geleden werd gevangen genomen en blootge steld aan martelingen en hersenspoe ling. Tijdens deze behandeling onder schreef hij een verklaring, die de com- munistisciïe autoriteiten hem voorleg den, waarna hij werd vrijgelaten. Toen het hem duidelijk werd, wat hij onder schreven had, ging hij naar de autori teiten toe, trok zijn handtekening in en kwam daarmee opnieuw in gevangen schap. De Engelse zendelinge vertelde voorts dat 130 van Shanghais 150 kerken ge sloten zijn, terwijl de 20 die nog open In antwoord op een schrijven van het Produktschap voor Siergewassen heeft het bestuur van het Landbouwschap zijn mening bekend gemaakt over de omvang van het teeltrecht voor bloem bollen voor het teeltjaar 1959/1960, zulks in overeenstemming met de in zichten van de afdeling Bloembollen teelt. Ten aanzien van de narcissen is de laatste jaren het areaal van 7 tot 9"/o onbenut gebleven. Uit dien hoofde zou gesteld kunnen worden, dat er geen be hoefte is aan uitbreiding van het teelt recht. Toch stelt het Landbouwschap een kleine uitbreiding voor, en wel van 3''/o, opdat er voor de kwekers wat meer armslag komt. Het is niet uitgesloten dat daardoor ook voor de jonge kwe kers het stichten van een bedrijf ge makkelijker zal worden. Ten aanzien van de hyacinten is het Landbouwschap van oordeel, dat een uitbreiding met 3"/o verantwoord is aangezien de export over de laatste ja ren een gezonde stijging vertoont. Ten aanzien van de tulpen tenslotte meent het Landbouwschap, dat een uit breiding met 5"/o verantwoord is. Het Landbouwschap stelt derhalve aan het Produktschap voor Siergewas sen voor het teeltrecht voor narcissen, hyacinten en tulpen vast te stellen op resp. 103»/o, 103»/o en 105% van de om vang van het teeltrecht van het voor afgaande jaar. staan, door de straat worden gediri geerd. Hier worden niet alleen de pre ken gecensureerd, maar krijgen de pre- dikrnten rechtstreeks orders over wat zij moeten zeggen, speciaal ten gunste van het regime. (C. W.) Behalve de wetenschappelijke archeo logen, bedrijven in Israël ook talloze „gewone" mensen oudheidkunde, gewild en zelfs ongewild! Zo vonden landarbei ders bij het bewerken van hun grond bij de kibbuts Kabri in West Galilea een eigenaardige verzameling stenen vazen, waarbij hoeveelheden half-edel stenen lagen opgetast, w.o. granaat-ste nen, obsidiaan en malechiet. Voorts een stenen beeld, dat een ram moet voor stellen. Bij opgravingen te Azor (in de buurt van Tel Aviv) werden onder leiding van het Departement van Oudheidkunde ooli belangrijlïe ontdekliingen gedaan, die ons terugbrengen tot de 18e eeuw voor Ciiristus. Gedurende de jaarlijkse bijeenkomst van de Israël Exploration Society in Safad (Opper-Galilea) kwamen duizen den uit alle delen van de jonge staat luisteren naar en vertellen van de op merkelijke oudheidkundige vondsten, die gedurende het afgelopen jaar waren gedaan.en die de bijbel opnieuw op vele punten bevestigden en aanvulden. Vooral die bij Hatzor blijlcen van groot belang te zijn. Wie Israël bezoekt verzuime niet de ze schatten der oudheid te bewonderen in het Bezalel National Muheum te Je ruzalem en de Musea te Haifa en Tel Aviv. Vooral het Ethonologisch Museum en het Folklore-Archief in Haifa zijn een bezoek meer dan waard. (Kerk en Israël) Over het algemeen horen wij hier uit sluitend over de immigratie naar Israël en weinig over de emigratie uit de jon ge staat. Toch verlaten geregeld Joden Israël om zich elders, voornamelijk in Noord- en Zuid-Amerika te vestigen. Opvallend is daarbij, dat de vertrek kenden niet behoorden tot de kortelings aangekomenen, doch tot de groeperin gen, die in de jaren vóór de tweede we reldoorlog in Israël waren gekomen. Het minst aarden de immigranten uit Ca nada en de Verenigde Staten: van de gedurende de laatste twintig jaren van daar aangekomen 35.000 personen zijn er nog maar 6000 in Israël woonachtig! Sinds de prediking van de staat Israël verlieten niet minder dan rond 100.000 personen weer hun nieuwe vaderland voor goed. De minister van Binnenlandse Zaken in Jeruzalem heeft nu een studie-com missie ingesteld om een onderzoek in te stellen naar de werkelijke oorzaken van deze ongewenste emigratie. Aan de hand van de resultaten van die enquête zal de regering zich dan kunnen beraden wat er zal moeten worden gedaan, om de drang het land te verlaten en zich blijvend elders te vestigen, tegen te gaan. (Kerk en Israël) KLM ontwerp laadplatform voor DC-S Straalverkeersvliegtuigen, zoals de DC-8, brengen nog meer snelheid in de luchtvaart dan er reeds is. Dat is uiter aard in de lucht het geval. Doch ook op de grond moet het sneller, wil men daar geen kostbare tijd verliezen. Voor het beladen en lossen van de vracht in zo'n DC-8 heeft de KLM een hydraulisch werl^end laadplatform ont worpen. Naast de traditionele vorkhef truck zal in de toekomst ook met dit nieuwe systeem „verticaal" beladen en gelost worden. Dit platform kan vrijwel tot op millimeters nauwkeurig afgesteld worden en de over te laden goederen kunnen zonder onderbreking worden overgebracht. Uitstekende delen, zoals hefmasten, ontbreken geheel. Het nieuwe voertuig is door de Ne derlandse industrie vervaardigd. Op de pluimveemarlit van vrijdag 21 augustus 1959 werden aangevoerd 5000 kippen. Kippen (witte) 1,401,50 per kg le vend gewicht; kippen (gekleurd) 1,35 1,45 per kg levend gewicht; tamme konijnen 4,------10,per stuk. Iets ruimer aanbod van kippen met levendige handel en de prijzen iets lio- ger. Prima en niet te evenaren RIJMEN VAN TIJMEN Stellendam is optimistisch. Immers de begroting sluit, 't Geen vooral in deze dagen, Nog al aardig wat beduidt. Elders wil het heel niet sluiten, Overal haast een tekort. Dat, hoe men het ook zou wensen, Helemaal niet sluitend wordt. Zeli:er. Stellendam kent zorgen, Maar niet op zo'n grote schaal. De begroting voor 't jaar '60, Spreekt wel o zo klare taal. Vismijn, badhuis, geven zorgen, Enliele scholen zijn vrij oud. Maar er worden in de toekomst, Nogal liuizen ook gebouwd. Dat belooft wel wat te worden, Stellendam is niet zo mis. Zodat het voor de gemeenschap, Wel een soort model-dorp is. Boeren, burgers, wie ge zijn moogt, Spiegel U aan Stellendam. Zet de tering naar de nering. Vast, dat 't dan in orde kwam. Tij men, Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data waarop de correspondentie uiterlijk ter post mott zijn bezorgd, staan, tussen Iiaakjcs, achter de naam van het scliip vermeld, Argentinië: m.s. „Montlerland" (2G-8); Australië: s.s. „Bendigo" (24-8), t;,s! „Arabic" (29-B); Brazilië: s,s. „Albhco' (25-8), m.s. „Graveland" (29-8); Canada: m,s, „Byklefjell" (24-8), s,s, „Kamper- dijk" (27-8), s.s. „Atlantic" (28-8); Chili: via New York (23-8 en 28-8); Indonesië: m.s. „Karachi" (27-8); Ned. Antillen: ra.s, „Oranje Nassau" (25-8); Ned, Nw, Guinea: m,s,. „Karachi" (27-8); Surina me: m,s, „Charis" (25-8); Unie van Z, A:Ciika en Z.W. Afrika: m.s, „Edinburgh Castle" (29-8). Inliclitingen betreffende de verzen- dingsdata van postpalvketten geven de pcstkanloren. Aangezien vele, op onvoldoende of onjuiste gegevens berustende geruchten omtrent de pootgoedsituatie in Neder land worden verspreid, heeft het dage lijks bestuur van de Nederlandsche Algemene Keuringsdienst voor land- bouwzaden en aardappelpootgoed (N.A.K.) besloten het navolgende be kend te maken. De resultaten van de veldkeuring Bij het voorlopige classificatie van het pootgoed werd van de 31.700 ha die voor keuring werden aangemeld, tot op dit moment omstreeks 8.600 ha defini tief te velde afgekeurd als gevolg van een te sterke besmetting met virusziek ten. De veldkeuringen zijn nog niet vol ledig beëindigd, zodat dit laatste getal nog aan wijzigingen onderhevig is. Van de omstreeks 23.000 ha pootgoed, die voorlopig te velde werden goedge keurd, werden volgens een verrichte taxatie omstreeks 18.000 ha voorlopig geclassificeerd in de klassen A of hoger en omstreeks 5.000 ha voorlopig in de klassen B en C. De toepassing en verwachtingen van de nacontrole. Het dagelijks bestuur van de N.A.K. heeft besloten, dat al het op grond van de veldkeuring voorlopig in enige klas se goedgekeurde pootgoed aan een na- controle dient te worden onderworpen, alvorens tot een definitieve classificatie zal worden overgegaan. Bij de toepas sing van deze nacontrole zullen alle be staande normen ongewijzigd worden gehandhaafd, zoals deze ook in vorige jaren werden toegepast. Er worden geen redenen aanwezig geacht om een noodklasse voor pootgoed in te stellen. (Ter oriëntering mag er op worden ge wezen, dat de definitief goedgekeurde pootgoedarealen in de jaren 1957 en 1958 hebben bedragen: 1957-22.812, 1958- 23.682). Verwacht wordt, dat in totaal in Ne derland ongeveer 75.000 partijen poot goed aan een nacontrole zullen worden onderworpen, ten einde de definitieve klasse te kunnen bepalen. Enkele ge westelijke keuringsdiensten zijn reeds met dit onderzoek begonnen of hebben zich enigermate georiënteerd omtrent de juistlieid van de voorlopige classifi catie. Daarbij is geblelven, dat er zeer ern stig rekening mee moet worden gehou den, dat nog vele Masseverlagingen zullen moeten volgen, zowel in de zeer vroege als in de andere rassen. Van enkele grotere keuringsdiensten zijn momenteel nog geen resultaten be kend, waarom de hieronder weergege ven resultaten van het onderzoek van slechts 380 partijen met de nodige re serve moeten worden gelezen. Bij deze oriëntering werden onder- zoclit: 43 partijen, die voorlopig waren geclas sificeerd in de klasse S; 56 in de klasse SE; 180 in E; 75 in A; 26 in B. De resultaten van dit onderzoek wa ren zodanig, dat 7 partijen in de klasse S; 29 in SE; 85 in E; 96 in A; 75 in B; 67 in C; 21 partijen zouden moeten wor den afgekeurd.Deze kunnen definitief worden gerangschikt. Deze zeer voorlopige resultaten sa menvattend leert ons dat: Ie van de 354 partijen, die in de klassen A en hoger voorlopig waren gerang schikt er 165 45''/o in hun klasse konden worden gehandhaafd en dat 55''/o een klasseverlaging moet on dergaan; 2e van de 354 partijen, die voorlopig A- waardig of hoger werden bevonden er 219 tenminste A-waardig blijven, d,i. 60»/o, terwijl de resterende 40"/o in een lagere klasse dan A moest worden geplaatst. 3e van de voorlopig geclassificeerde 3^0 partijen er 21 5,5''/o afkeurens waardig zijn. Het dagelijks bestuur van de N,A,K, is zich er van bewust, dat deze zeer voorlopige cijfers slechts een indruk weergeven van de huidige pootgoedsi tuatie; er zal naar worden gestreefd omstreeks 1 september a,s., indien meer betrouwbare gegevens bekend zijf, hierover nadere mededelingen te doen. Schipper Rudeman ging eerst met zijn passagier het gangboord uit naar voren, terwijl hij opmerkte, dat het meer dan tijd werd, de luiken te teren, de mast te schrappen en te oliën en het takel- werk na te zien. Achter was het meer dan nodig, dat de roerkop en de water- vaten geschilderd werden, kort om, er was zoveel werk op de Bato, dat Adri- aan verwonderd vroeg: „Maar schipper, een kind kan toch begrijpen, dat ge het op de duur niet zonder een volwassen knecht kunt bol werken Ik moet eerlijk zeggen," ging de matroos voort, „dat ik niet kan be grijpen, hoe ge kunt voortsukkelen met alleen een jongen als helper aan boord." „Och, als het weer maar goed is, gaat het met het varen nog wel, ik ben voor mijn leeftijd nog krachtig genoeg, maar de grootste moeilijkheid is, dat er te veel werk onafgedaan moet blijven lig gen en dat ik, zodra het weer wat on gunstig begint te worden, genoodzaakt ben Jette te hulp te roepen, of als het erger wordt, zo gauw mogelijk een vei lige ligplaats op te zoeken en beter weer af \e wachten. Ik ben wel arm, maar toch verdien ik met Gods hulp nog een eerlijk stuk brood als schipper op mijn eigen schuit en zolang dat nog blijft gaan, kan ik nog zingen: Geloofd zij God met diepst ontzag. Hij overlaadt ons dag aan dag met Zijne gunstbewij zen. En nu zal ik je eerst je nachtver blijf aanwijzen", en meteen ging hij Adriaan voor, het donkere trapje af, naar het vooronder. Veel was daar niet te zien. Een paar houten bankjes en een grote kist, die als tafel dienst kon doen, vormden zo ongeveer het gehele meubilair, terwijl in de voorpiek, vlak bij de steven, een zindelijk bed stond. „Je logies is niet erg royaal te noe men, Arjaan," zei de schipper veront schuldigend, „maar dat is nu eenmaal niet anders. Zet je plunjezak maar neer dan gaan we nog even een bezoek bren gen in het achteronder, en je doet maar net, of je Jette niet ziet; dan komt ze het vlugst op haar gemak." Toen de matroos zijn plunjezak had neergelegd, trok hij zijn laken wambuis uit, want hij begon het al knap warm te krijgen. Toen Adriaan Nitzema een ogenblik la ter weer afgedaald was in het achter onder, werd hij reeds dadelijk getroffen door orde en netheid, die de aanwezig heid van een degelijke huisvrouw ver rieden en onwillekeurig en met zekere ontroering kwam hem de oude woon kamer in Friesland op de eenzame hoe ve van Jauk Nitzema in de gedachte. Hier was de matroos in het heiligdom van de onnozele dochter van schipper Rudeman, dat voelde de jonge man nog meer dan hij het zag, want ieder voor werp in die lage, maar tamelijk brede ruimte, droeg het kenmerk van een zorgvuldig onderhoud. „Kijk", zei de matroos, toen hij een blik om zich heen had geworpen, „dat is nu voor het eerst van mijn leven, dat ik een voet zet in de fiejuit van een riviervaartuig, en ik moet eerlijk be kennen, dat ik niet had gedacht, een zo geriefelijk verblijf op de Bato aan te treffen. Maar", voegde hij er lachend aan toe, „het achteronder van de schip per en de hut van de kapitein op schoe ner of fregat, ze komen hierin op het zelfde neer, dat ze de verblijfplaatsen zijn voor de gezagvoerder." „Nee, Arjaan," merkte de schipper dadelijk op, „dat komt niet op hetzelfde neer. Er is dit verschil, dat de hut van de kapitein voor de matroos verboden terrein is, terwijl het achteronder van de schipper in vele gevallen ook voor een goede knecht openstaat. Ik voor mij heb altijd graag, dat mijn knechts, als er tenminste gelegenheid voor is, met mij het maal gebruiken in het achter onder en 's zondags mag hij het evenals ik en de mijnen als zijn thuis beschou wen." Nog even praatte de schipper met de jonge man en telkens als hij hem Arjaan noemde, wierp de onnozele Jette een schuwe blik op hem. Toen de matroos achter de schipper aan het achteronder weer verliet, keek ze hem na tot hij zijn voet weer op het dek zette. „Ziezo, nu heb je de Bato gezien," merkte de schipper met een glimlach op; „ga nu maar je werkpakje aantrek ken, je tijd van passagieren is voorbij." Adriaan Nitzema wipte vlug naar be neden ,om geen vijf minuten later weer boven te komen in de gewone kledij van de matroos van die tijd, en dat was op die warme zomerdag een uitrusting, die weinig tijd vereiste om aan te doen of af te leggen. HOOFDSTUK 6 IN 't ACHTERONDER Nu ben ik klaar om van alles aan te pakken, wat je me opdraagt, schipper", zei Adriaan Nitzema en toen de oude man de stevige gast vóór zich zag staan, dacht hij aan zijn eigen zoon, die eens op dezelfde schuit werkte en nu reeds zovele jaren in het graf rustte. Samen werkten de beide mannen op de tjalk, alles gereedmakende, om zo spoedig mogelijk onder zeil te gaan. Al gauw had schipper Rudeman gezien, hoe vlug en handig de Fries het hem ongewone werk aanpakte, en de oude man, die steeds in goede luim was, gaf hem zo nodig onderricht en praatte onderwijl over het schippersleven op de Zeeuwse stromen met die gemakkelijkheid in de omgang, het varensvolk eigen. Het was Adriaan Nitzema te moede, alsof hij zich hier op dit vaartuig nu al thuis voelde en de oude man met de witte baard hem die akelige leegte in zijn gemoed deed vergeten. De leegte, die hem gekweld had van de eerste dag van moeders dood af, en die in zekere zin nog erger werd, toen Jauk Nitzema hem verteld had, dat hij eigen lijk geen bloedverwanten meer op de wereld had. Zelfs de naam van zijn eigen vader had Jauk hem niet kun nen zeggen. Wel had de boer gezegd, dat hij die kon vinden, gegraveerd in het deksel van de zilveren tabaksdoos. Al wel honderdmaal had Adriaan ge tracht de naam te ontcijferen, maar het schrift was zo fijn en met zoveel sier lijke krullen bewerkt, dat het totaal on mogelijk was, er ook maar één enkele letter van te lezen, zodat hij het ten slotte maar had opgegeven. Eer men er erg in had, was de voor middag omgevlogen en toen Jette hal verwege uit het achteronder kwam en met zachte, bedeesde stem riep: „Vader eten", kon de jonge man niet nalaten op te merken: „Daar zijn jullie vroeg bij, is het niet, schipper „Welnee", was het antwoord, „"t is de gewone tijd voor 't middageten en daar is Jette al tijd precies mee." Het eenvoudige maal smaakte Adri aan Nitzema voortreffelijk en de ge zellige huiselijkheid in 't achteronder deed hem goed. „'k Heb nog maar zelden zulke lek kere aardappelen gegeten", merkte hij op, en lachend voegde hij er bij: „Als men een zeereis van bijna twee jaar uit en thuis achter de rug heeft, krijgt men zo langzamerhand zijn bekomst van erwten, bonen gort, rijst, pekelvlees en dergelijke scheepskost." Vóór men begon te eten had de schipper de han den gevouwen en hardop een zegen ge vraagd en toen men klaar was, gaf Jet te hem de oude, stukgelezen Bijbel, die op het kastje tegen het beschot zijn vaste plaats had. De schipper opende het Boek en begon te lezen, waar hij gisteren geëindigd was. Van zijn prille jeugd af was Adriaan Nitzema gewoon geweest, dat er 's middags na de maal tijd uit de Bijbel werd gelezen. Vader Jauk week daarvan onder geen enkele omstandigheid af, maar 't was voor de wilde jongen destijds vaak een kwel ling geweest, naar de droge eentonige stem van de voorlezer te moeten luiste ren en het laatste woord was hem altlid het liefste geweest. Nu luisterde hij met aandacht naar de klankvolle stem van de schipper, die las van het verraad van Petrus in de rechtzaal van Kajafas, de hogepriester. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1959 | | pagina 2