Bouw van Ba//e/brug||
iussen bouwpuiien in Haringvliet
^^akantie
De strijd om
de prioriteiten
Commissaris der
Koningin
komt woensdag
naar
Nieuwe Tonge
Pontonniers sloegen de brug
in 3V2 dagl
kleuren porireiten
Vlekkenziekte io
stambonen
Opening nieuwe DAF-garage firma
L. A. Blokland Zoon
7Q0 arbeiders uit Flakkee zullen er iedere
dag overheen trekken
32e jaargang
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Thans ook
Fotohandel J. Zandstra
Mes snijdt van twee
kanten
voorbij
Dinsdag 18 augustus 1959
No. 2819
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Over de inflatie zijn we eigenlijlc nog
niet uitgepraat. Ieder Nederlander moet
goed weten, dat dank zij de brede-basis-
politiek van 1945 tot 1958 ons land in
een permanente sluipende inflatie ver
keert. Door de veel te hoge financiële
eisen, die allerlei volksgroepen, maar
speciaal de vakbeweging, stellen, is èe
koopkracht van de gulden steeds ge
daald.
De lonen zijn de laatste 10 jaar twee
maal zoveel gestegen als de produkti-
viteit. Maar velen vinden een langzame
inflatie niet zo erg; intussen vergeten
ze, dat een inflatie van 2»/o per jaar SC/o
maakt in één generatie. De financiële
kant van het welvaartsprobleem heeft
te weinig belangstelling; men huppelt
daar graag overheen. De vakbeweging
is het normaal gaan vinden, dat er pe
riodiek loonsverhoging moet komen en
velen vinden het ook normaal, dat de
staats- en gemeentebegrotingen doorlo
pend met enorme tekorten werken. Se
dert de oorlog zijn de staatsuitgaven
door allerlei eisen en programma's zó
toegenomen, dat we moeten werken met
superbelastingen, met een superbudget,
dat we hebben een super-staat, omdat
we moeten hebben een super-welvaart!
Maar de vraag is: kunnen we daarmee
doorgaan?
We willen het ditmaal eens hebben
over onze staatsbegroting 1960. Nie
mand weet nog, hoe de miljardennota
er in september zal uitzien. Zeker is,
dat onze minister van financiën Prof.
Zijlstra in een harde strijd gewikkeld
is geweest met zijn ambtgenoten om de
begroting sluitend te krijgen. Elke mi
nister wil zoveel mogelijk uit de grote
pot zien te halen voor zijn departement.
Maar de beheerder van onze schatkist
moet maar zien, dat het er komt en dat
ons geld gezond blijft. Het resultaat van
die strijd zullen we op Prinsjesdag 15
september a.s. in de krant lezen.
Zal het weer een budget worden met
een tekort van anderhalf miljard zoals
verleden jaar? Dat geloven we niet:
Zijlstra is geen Hofstra. Maar ook hij
zal er niet in slagen de zaak sluitend
te maken, want men moet wel een Her
cules zijn om zich teweer te kunnen
stellen tegen alle eisen, die gesteld
worden. Laten we eens opsommen, waar
voor zoal geld nodig is: defensie, on
derwijs, waterstaatswerken, woning
bouw, openbare gebouwen, industriali-,
satie, sociale zaken, volksgezondheid,
verkeer, allerlei subsidies, justitie en
politie, rente en aflossing nationale
schuld, landbouw, ontwikkeling Nieuw-
Guinea, kernreactoren, enz. enz. Nu be
schikt de schatkist slechts over een be
paald bedrag aan opbrengsten der be
lastingen, laat ons zeggen voor 1960 over
8 miljard. De grote vraag is nu: hoe
moet dit verdeeld worden? Men komt
dan voor zeer moeilijke problemen te
staan, die culmineren in de vraag wel
ke tak van dienst of welk object voor
rang heeft boven andere, m.a.w. onze
minister van de schatkist zit midden
in het probleem der prioriteiten.
Er is echter nog een vraagstuk, dat
aan dit alles voorafgaat n.l. dit: moeten
de staatsuitgaven gelijk zijn aan de
staatsinkomsten of is het niet erg, als
ze de laatste overtreffen? Dit lijkt een
vreemde vraag, maar velen menen in
derdaad, dat tekorten op de begroting
helemaal niet zo gevaarlijk zijn. Men
heeft zelfs al een nieuw systeem uitge
vonden op dit gebied: een z.g. anti-cy
clische begrotingspolitiek. Die komt
hierop neer, dat men in slechte tijden
rustig met tekorten kan werken, als
men bij hoogconjunsctuur maar over
schotten kweekt. Het is alleen maar
jammer, dat dit theorie blijft, want in
jaren van hoogconjunctuur komt er van
overschotten niets, doch doet men als
of het niet op kan! En als er overschot
ten zijn, overtreffen de tekorten bij de
pressies ze toch altijd. Socialisten moe
ten in verband met hun hoge welvaarts-
eisen altijd zwemmen in het geld. Is
dat er niet, dan dreigt hun politiek
impopulair te worden en gaan ze lie
ver in de oppositie. Zie december 1958.
Op gevaar af voor ouderwets en con
servatief gehouden te worden, houden
wij vast aan de economische wet, ook
voor de staat, dat de tering naar de ne
ring moet worden gezet. Voorop staat
dus: gezond geld, omdat inflatie de
welvaart ondermijnt en uiteindelijk
ruïneert. Het principe van gezond geld
eist o.a. een sluitende begroting. En dit
betekent weer, dat de uitgaven samen
geperst moeten worden in het kader
der inkomsten. Deze laatste (belastin
gen) zijn toch al veel te hoog, zodat er
eigenlijk een drastische vermindering
van de staatsuitgaven moet plaats heb
ben om de begroting te doen sluiten en
dit te doen op een lager niveau. Maar
de Minister, die dit zou proberen, zou
dictatoriale mach-t moeten hebben, want
via het parlement gaat dit nooit. Dr.
Drees heeft er meermalen terecht op
gewezen, dat de financiële specialisten
der Kamerfracties altijd op bezuiniging
aandringen, maar dat hun collega's om
allerlei subsidies vargen en om dure
maatregelen. Dit klopt niet.
De eerste prioriteit is dus: gezond
geld. En dan staan we verder voor een
zeer moeiliike keus. O.i. moet de twee
de de defensie zijn. Daarop mag niet
Worden beknibbeld, want als we onze
vrijheid kwijt zijn, hebben we aan al
onze sociale en andere verworvenheden
toch ook niets. Natuurlijk zijn er verder
allerlei uitgaven, die moeten geschie
den: woningbouw, nieuwe wegen, meer
scholen voor onze toenemende bevolking
enz. Maar verder zitten we al spoedig in
de moeilijkheden, want als de regering
de gehele verlanglijst zou moeten beta
len, waren we spoedig failliet. Dus moet
er een keus worden gedaan binnen het
raam der mogelijkheden. Verdere uit
voering der Deltawerken, inpoldering
der Lauwerszee, voortzetting der Zui-
derzeewerken, Europoort, nieuwe we
gen, bruggen en tunnels, voortgezette
herverkaveling, verbetering van nuts-
en vervoerbedrijven, bestrijding der
werkloosheid in de expulsiegebieden,
aanleg van sportvelden en zwembaden,
bouw van gymnastieklokalen, steun aan
onderontwikkelde gebieden en ga zo
maar door. De lijst is eindeloos en wordt
steeds langer. Allerlei instanties maken
plannen: Scheveningen wil een nieuwe
pier van 5 miljoen, de provincie Zuid-
Holland een provinciehuis van 30 mil
joen, Amsterdam een IJtunnel enz.,
Flakkee een brug enz. En ieder weet
met klem van argumenten te betogen,
dat het project beslist nodig is en dat
het zó niet langer kan. Als straks de
werknemers loonsverhoging krijgen
moeten de ambtenaren die ook hebben:
alweer tientallen miljoenen meer ten
laste van de schatkist. En alles moet
modern worden uitgevoerd: in'Den Haag
staan nieuwe lycea en h.b.'s en van
meer dan 2 miljoen! Men kon er 2 of 3
scholen van bouwen. Geld speelt geen
rol meer. De autoriteiten bieden tegen
elkaar op, prestige, eerzucht en kans op
promotie spelen een grote rol. En de
burgers maar belasting betalen.
Een ander punt: de subsidies. Als on
ze lezers op de Rijksbegroting eens kon
den lezen, wat er zoal door het Rijk aan
subsidies uitgegeven wordt en aan wie
dan zouden hen de haren te berge rij
zen. Heel Nederland schreeuwt om sub
sidie. Als iemand of als een instelling
of organisatie geld te kort komt, geen
nood, de Staat heeft genoeg. Er is zelfs
al sprake van subsidie aan de kerken!
Waar gaan we heen met dit systeem?
De Minister van O.K.W. geeft geld uit
voor abstracte- kunstenaars, wier poë
zie, proza, steenklompen en klodder-
produkten zijn samen te vatten in het
woord „kolder."
Of er in dit alles verandering zal ko
men met onze nieuwe regering? Eni
ge hoop hebben we wel nu de P.v.d.A.
uitgeschakeld is. Maar het kwaad is al
te ver gevorderd en ook in de „rege
ringspartijen" te veel doorgedrongen om
het radicaal aan te pakken. Laten we
in elk geval de hoop uitspreken, dat het
beleid in de goede richting zal worden
omgebogen en dat Regering en Parle
ment het prioriteiten-probleem op de
juiste wijze zullen aanpakken.
Voor het bezoek van de Hoog Edel
Gestrenge Heer Commissaris der Ko
ningin in de provincie Zuid-Holland en
zijn echtgehote op woensdag 26 augus
tus 1959 is het volgende programma
uitgestippeld.
14.25 uur Aankomst vóór het gemeen
tehuis te Nieuwe Tonge.
14.30 uur Vergadering met de leden
van de gemeenteraad in de
raadzaal.
Tijdens deze vergadering zal
Mevr. L. H. A. Klaasesz
de Bruyne worden uitgeno
digd:
Ie. Voor een bezoek aan
één der door het Finse Roe
de Kruis geschonken 13 hou
ten woningen, in gezelschap
van Mevr. J. van Hofwegen-
van Dijk, echtgenote van de
burgemeester en Mevr. A.
Opstelten-van der Wal. echt
genote van de Ie wethouder.
Mede zal aanwezig zijn mej.
G. Bernard, Maatschappelijk
Werkster.
2e Voor een bezoek aan één
der na de watersnood ge
bouwde bejaardenwoningen.
Mej. Bernard zal dan weder
om aanwezig zijn.
De dames zullen zich daar
na weer bij het gezelschap
aansluiten.
15.00 uur in de hall der openbare la
gere school.
In deze hall is een kleine
expositie ingericht van het
foto-archief der gemeente en
van verschillende nog uit te
voeren gemeentelijke plan
nen.
Hier zal de heer F. de Graaf
Adj. Direkteur van het In
stituut Stad en Landschap,
een inzicht geven van de
mogelijkheden voor de toe
komstige ontwikkeling der
gemeente.
15.15 uur Vertrek voor een rondrit
door de gemeente.
De tocht zal worden gemaakt
langs:
Ie. De diepvriescellen voor
huishoudelijk gebruik van de
Coöperatieve Diepvriesver
eniging te Nieuwe Tonge.
Het gebouwtje zal worden
bezocht en het gebruik der
cellen worden gedemon-.
streerd.
15.25 uur 2e. De oude openbare lage
re school, ingericht als:
1. badhuis;
Er is een prachtig samenspel geweest tussen het 462ste Pontonniersbataljon
uit Keizersveer, de Rijkswaterstaat en de Aannemers N.V. Nestum, waardoor
het mogelijk is geworden dat in 3% dag een 440 meter lange baileybrug kon
worden geslagen tussen de twee bouwputten in het Haringvliet. Op de foto
ziet men hoe het laatste stuk door de bok „Krachtpattler" wordt neergela
ten daarmee was de vaste ve binding tussen de twee eUandjes in het
Haringvliet een feit geworden. De'v'erbinding met de vaste wal (van de bouw
put naar de Goereese over bij Stellendam) zullen de pontonniers deze week
gereed maken, n.l. een uit twee bestaande bailey-brug van 200 meter. Tussen
beide delen komt een klapbrug te liggen met een doorvaartbreedte van 12
meter voor de vissers van Stellendam.
Dit gigantische karwei is verricht
door 200 man van het 462ste ponton-
niers-bataljon uit Keizersveer, die hun
tenten aan de werkhaven te Hellevoet-
sluis hebben opgeslagen. In feite liggen
er circa 500 man, maar 200 man zijn
aktief ingezet om dit weergaloze werk
stuk te maken.
De bataljonscommandant, luitenant
kolonel M. van Dorp vertelde ons, dat
deze brug nooit zo snel zou zijn ge
bouwd, als er niet steeds flink geoe
fend was op het oefenterrein aan het
Keizersveer. Het is teamwerk en voor
de staf ook zeer belangrijk om zich in
vredestijd in te stellen op samenwer
king met grote aannemers, zoals in dit
geval de N.V. Nestum. Overste van
Dorp vestigde er de aandacht op, hoe
2. repetitielokalen der ver
enigingen;
3. gymnastieklokaal.
In de gymnastieklokaal zul
len de meisjes van de gym
nastiekvereniging S.S.S. een
rithmische oefening demon
streren onder leiding van de
heer J. Buscop.
15.35 uur 3e. Het troephuis van de
padvinders en de welpen
van „De Nederlandse Pad
vinders."
Gedemonstreerd wordt on
der leiding van Hopman H.^
C. R. Ariese en Akela Mevr.'
G. Breur-Kamerling.
15.45 uur Vervolg rondrit: Over de na
de watersnood aangelegde
dijk ter bescherming van de
bebouwde kom der gemeente
via het dorpsdeel Batte-
noord over de eerste water
kerende dijk, naar het punt
waar de aansluitende dam
zal worden gelegd naar
Schouwen-Duiveland. Een
Ingenieur van de Rijkswa
terstaat zal hier voor het ver
strekken van inlichtingen
aanwezig zijn.
Door de polder waarin de
provinciale weg Nieuwe Ton-
ge-Oude Tonge in uitvoering
is genomen.
16.15 uur Demonstratie in de Kerk-
ring van de Jeugd-Brand-
weer.
16.30 uur Bijeenkomst in „Ons Dorps
huis", verenigingsgebouw,
met het organisatieleven te
Nieuwe-Tonge.
17.40 uur Warme maaltijd in de Bur
gemeesters woning.
19.30,;uur Vertrek uit Nieuwe Tonge.
.19.45 .uur Vertrek vanaf Middelharnis-
Haven.
Men wordt verzocht die dag de vlag
gen uit te steken.
op het laatste moment het voorstel
kwam van de fa. Zanen Verstoep
om over de brug heen een persbuis te
leggen, om het zand weg te halen uit de
bouwput en dit meteen voor de te leg
gen dam te gebruiken. Daarom is de
constructie van het rij dek over de Bai
leybrug hoger gemaakt; (gewoonlijk ligt
dit op de bodem, maar nu midden in)
wat op de foto duidelijk te zien is. De
fa. Zanen Verstoep heeft telkens in
ieder brug gedeelte een stuk perslei
ding geschoven, zodat deze bü het ge
reed komen van de brug meteen kan
worden gebruikt.
Luitenant-kolonel van Dorp had veel
lof voor zijn manschappen, waarvan hij
zei, dat toen ze eenmaal „ingespeeld"
waren, in 2% tot 3 uur zestien zg. velden
wisten samen te stellen, waarmee een
overspanning van 48 meter lengte ge
reed was. Deze „velden" werden op de
bouwput gereed gemaakt en door de
bok naar de pijlers gevaren, die de
Rijkswaterstaat vooraf had laten slaan.
Dit zijn stalen pijlers, die circa 50 meter
uit elkaar liggen, zulks met het oog,
wanneer er deze winter ijsgang zal ko
men.
De brug is wel in een record-tijd ge
slagen (3% dag) al betreurde overste van
Dorp het, dat één dag was verloren ge
gaan, doordat de motor uitviel van de
stalen gek, waarmee de overspanningen
worden geraad gemaakt. Er was ook
nog enig tijdverlies toen de bok het
laatste stuk uit de gewone takels in de
toptakels moest overnemen.
Het leggen van de laatste overspan
ning is het moeilijkste stuk geweest om
dat dé bok heel moeilijk langs de wal
kon komen. Maar het verliep alles vol
gens plan en toen het 48 meter lange
stuk op de pijlersbaan de wal kwam
gilden de sirenes van de in het Haring
vliet liggende schepen en ging een
geestdriftig gejuich op van de enthou
siaste pontonniers.
De baileybrug zal dienst doen zolang
het werk in de beide bouwputten duurt,
dus ongeveer vijf a zes jaar. Er kan
zelfs met een zwaar beladen vracht
wagen over heen gereden worden.
Het laatste stuk deze week
De verbinding ,van de bouwput voor
de schutsluis naar de Goereese wal
wordt deze week gereed gemaakt. Dit
kan waarschijnlijk niet met de drijven
de bok gebeuren, omdat het water er te
ondiep is. Overste van Dorp deelde mee,
dat de staf van plan was, de delen op
drijvende bakken te plaatsen; er met
hoog water heen te varen, om ze bij
afgaand water op de pijlers te laten
zakken. We hopen daar in een volgend
nummer iets meer van te vertellen.
De klapbrug wordt niet door de pon
tonniers gemaakt; maar door een par
ticuliere aannemersfirma in gereedheid
gebracht.
Veiligheid voor alles
Safety first - veiligheid voor alles -
beiioort tot een van de voornaamste
maatregelen die de staf van de ponton
niers in acht neemt. Er is een speciale
snelboot met een dokter aan boord, op
dat wanneer een ongeluk met de man
schappen plaats heeft, direct hulp kan
worden geboden. Bovendien heeft men
gedurende de tijd dat de brug gelegd
wordt, steeds een helicopter gereed
staan op het vliegveld Ypenburg, die
bij een ernstig ongeval draadloos kan
worden opgeroepen om het slachtoffer
naar een der ziekenhuizen te Rotterdam
te vervoeren.
Ir. L. W. Lievense, hoofding, bij de
Rijkswaterstaat en hoofd van de Delta
werken Noord sprak eveneens over de
voorzorg die genomen wordt om bij een
groot werk als dit, het aantal ongeluk
ken zo klein mogelijk te houden. Bij
grote werken komen er altijd bepaalde
ongevallen voor, waar de directies nu
eenmaal rekening mee hebben te hou
den. Zou er iets gebeuren, dan is snelle
afvoer over de brug naar het zieken
huis te Dirksland mogelijk.
Ir. Lievense had veel lof over het
prachtige samenspel met Rijkswater
staat, de genie en de aannemersbedrij
ven.
De brug zal hoofdzakelijk voor aan-
en afvoer van werknehiers uit het
eiland Goeree-Overflakkee dienen. Ir.
Lievense verwachtte dat straks, wan
neer een begin gemaakt wordt met
het storten van beton voor de spui-
sluizen (die f 200 miljoen zullen kos
ten) plm. 6 a 700 arbeiders uit Flak
kee zullen kunnen worden aangetrok
ken. Hij achtte het ondoenbaar deze
bij allerlei weer en gelegenheid met
kleine scheepjes naar het werk te
voeren en voor grotere boten is het
Sommelsdijk
vaarwater in het Zuiderdiep slecht
bevaarbaar. Ook bij mist zal nu het
werk doorgang kunnen vinden.
Niet alleen voor het vervoer van ar
beiders van Flakkee naar de bouwput,
maar voor een ander doel is de brug
zeer belangrijk. Ir. Lievense wees op de
reeds genoemde pijpleiding die over de
brug wordt geleid, waarmee het zand
uit de bouwput naar het aan te brengen
dijkdeel wordt gespoten. Dit dijkdeel
zal een onderdeel vormen van de dam-
weg over het Haringvliet. Ware de bai
leybrug er niet, zou dit met drijvende
pijpleidingen moeten gebeuren, wat
moeilijker werkt en ook veel kostbaar
der is. Het mes snijdt dus hier van twee
kanten!
Resumerend kan worden gezegd, dat
de genie hier een geweldig werkstuk
aan de lopende band heeft gebouwd, een
prachtige en een zeer practische oefe
ning maakt en tevens een nationale zaak
dient.
De Rijkslandbouwconsulent voor Zuid-
Holland meldt:
Deze ziekte wordt veroorzaakt door
een schimmel die de gehele plant kon
aantasten. Uitbreiding vindt voorname
lijk plaats in regenrijke perioden en in
dichte gewassen. De vlekkenziekte kan
funest zijn bij de teelt van witte bonen.
Er treedt dan niet alleen opbrengstver
mindering op, maar vooral kwaliteits
vermindering van het zaad. Het percen
tage piksel kan hierdoor aanmerkelijk
worden vergroot.
1 In regenrijke jaren kan het percenta
ge gevlekte bonen zo groot zijn, dat ze
alleen nog maar waarde hebben als vee
voer.
Gedurende de droge maanden juni en
juli is er weinig vlekkenziekte opgetre
den. Daar de laatste tijd de weersom
standigheden zijn veranderd is de kans
aanwezig dat de ziekte alsnog volop kan
optreden. Het verdient aanbeveling,
wanneer de weersomstandigheden hier
toe aanleiding geven, elke 8 10 dagen
een bespuiting met zinneb uit te voe
ren. Inzonderheid geldt dit voor de vat
bare rassen.
De laatste bespuiting moet kort voor
de oogst worden uitgevoerd.
Tenslotte is het van groot belang dat
aan de oogst de nodige aandacht wordt
besteed. Het afdekken van de ruiters
met stro of riet is bijzonder aan te be
velen; inzonderheid tijdens een regen
rijke periode.
De zetters en drukkers van on
ze courant, de redaktiestaf en het
administratief personeel zijn weer
terug van vakantie en vol nieu
we moed aan de slag gegaan.
We komen met dit dinsdag-
nummer uit met een blad van zes
pagina's met veel gevarieerd
nieuws, om, het tekort aan lees-
stof weer in te halen!
We twijfelen niet of onze lezers
zullen het appreciëren, dat er di
rect na de vakantie weer een
dik nummer in de bus valt.
Bij de opening van de nieuwe DAF-garage van de fa. L. A. Blokland Zoon
was ook een van de directeuren van de DAF-f abrieken, de heer W. van Doorne
aanwezig. Vader en zoon ziet men hier met directeur van Doorne staande voor
een nieuwe DAF personenwagen, in een druk gesprek gewikkeld.