Bouw van Ba//e/brug|| iussen bouwpuiien in Haringvliet ^^akantie De strijd om de prioriteiten Commissaris der Koningin komt woensdag naar Nieuwe Tonge Pontonniers sloegen de brug in 3V2 dagl kleuren porireiten Vlekkenziekte io stambonen Opening nieuwe DAF-garage firma L. A. Blokland Zoon 7Q0 arbeiders uit Flakkee zullen er iedere dag overheen trekken 32e jaargang Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Thans ook Fotohandel J. Zandstra Mes snijdt van twee kanten voorbij Dinsdag 18 augustus 1959 No. 2819 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Over de inflatie zijn we eigenlijlc nog niet uitgepraat. Ieder Nederlander moet goed weten, dat dank zij de brede-basis- politiek van 1945 tot 1958 ons land in een permanente sluipende inflatie ver keert. Door de veel te hoge financiële eisen, die allerlei volksgroepen, maar speciaal de vakbeweging, stellen, is èe koopkracht van de gulden steeds ge daald. De lonen zijn de laatste 10 jaar twee maal zoveel gestegen als de produkti- viteit. Maar velen vinden een langzame inflatie niet zo erg; intussen vergeten ze, dat een inflatie van 2»/o per jaar SC/o maakt in één generatie. De financiële kant van het welvaartsprobleem heeft te weinig belangstelling; men huppelt daar graag overheen. De vakbeweging is het normaal gaan vinden, dat er pe riodiek loonsverhoging moet komen en velen vinden het ook normaal, dat de staats- en gemeentebegrotingen doorlo pend met enorme tekorten werken. Se dert de oorlog zijn de staatsuitgaven door allerlei eisen en programma's zó toegenomen, dat we moeten werken met superbelastingen, met een superbudget, dat we hebben een super-staat, omdat we moeten hebben een super-welvaart! Maar de vraag is: kunnen we daarmee doorgaan? We willen het ditmaal eens hebben over onze staatsbegroting 1960. Nie mand weet nog, hoe de miljardennota er in september zal uitzien. Zeker is, dat onze minister van financiën Prof. Zijlstra in een harde strijd gewikkeld is geweest met zijn ambtgenoten om de begroting sluitend te krijgen. Elke mi nister wil zoveel mogelijk uit de grote pot zien te halen voor zijn departement. Maar de beheerder van onze schatkist moet maar zien, dat het er komt en dat ons geld gezond blijft. Het resultaat van die strijd zullen we op Prinsjesdag 15 september a.s. in de krant lezen. Zal het weer een budget worden met een tekort van anderhalf miljard zoals verleden jaar? Dat geloven we niet: Zijlstra is geen Hofstra. Maar ook hij zal er niet in slagen de zaak sluitend te maken, want men moet wel een Her cules zijn om zich teweer te kunnen stellen tegen alle eisen, die gesteld worden. Laten we eens opsommen, waar voor zoal geld nodig is: defensie, on derwijs, waterstaatswerken, woning bouw, openbare gebouwen, industriali-, satie, sociale zaken, volksgezondheid, verkeer, allerlei subsidies, justitie en politie, rente en aflossing nationale schuld, landbouw, ontwikkeling Nieuw- Guinea, kernreactoren, enz. enz. Nu be schikt de schatkist slechts over een be paald bedrag aan opbrengsten der be lastingen, laat ons zeggen voor 1960 over 8 miljard. De grote vraag is nu: hoe moet dit verdeeld worden? Men komt dan voor zeer moeilijke problemen te staan, die culmineren in de vraag wel ke tak van dienst of welk object voor rang heeft boven andere, m.a.w. onze minister van de schatkist zit midden in het probleem der prioriteiten. Er is echter nog een vraagstuk, dat aan dit alles voorafgaat n.l. dit: moeten de staatsuitgaven gelijk zijn aan de staatsinkomsten of is het niet erg, als ze de laatste overtreffen? Dit lijkt een vreemde vraag, maar velen menen in derdaad, dat tekorten op de begroting helemaal niet zo gevaarlijk zijn. Men heeft zelfs al een nieuw systeem uitge vonden op dit gebied: een z.g. anti-cy clische begrotingspolitiek. Die komt hierop neer, dat men in slechte tijden rustig met tekorten kan werken, als men bij hoogconjunsctuur maar over schotten kweekt. Het is alleen maar jammer, dat dit theorie blijft, want in jaren van hoogconjunctuur komt er van overschotten niets, doch doet men als of het niet op kan! En als er overschot ten zijn, overtreffen de tekorten bij de pressies ze toch altijd. Socialisten moe ten in verband met hun hoge welvaarts- eisen altijd zwemmen in het geld. Is dat er niet, dan dreigt hun politiek impopulair te worden en gaan ze lie ver in de oppositie. Zie december 1958. Op gevaar af voor ouderwets en con servatief gehouden te worden, houden wij vast aan de economische wet, ook voor de staat, dat de tering naar de ne ring moet worden gezet. Voorop staat dus: gezond geld, omdat inflatie de welvaart ondermijnt en uiteindelijk ruïneert. Het principe van gezond geld eist o.a. een sluitende begroting. En dit betekent weer, dat de uitgaven samen geperst moeten worden in het kader der inkomsten. Deze laatste (belastin gen) zijn toch al veel te hoog, zodat er eigenlijk een drastische vermindering van de staatsuitgaven moet plaats heb ben om de begroting te doen sluiten en dit te doen op een lager niveau. Maar de Minister, die dit zou proberen, zou dictatoriale mach-t moeten hebben, want via het parlement gaat dit nooit. Dr. Drees heeft er meermalen terecht op gewezen, dat de financiële specialisten der Kamerfracties altijd op bezuiniging aandringen, maar dat hun collega's om allerlei subsidies vargen en om dure maatregelen. Dit klopt niet. De eerste prioriteit is dus: gezond geld. En dan staan we verder voor een zeer moeiliike keus. O.i. moet de twee de de defensie zijn. Daarop mag niet Worden beknibbeld, want als we onze vrijheid kwijt zijn, hebben we aan al onze sociale en andere verworvenheden toch ook niets. Natuurlijk zijn er verder allerlei uitgaven, die moeten geschie den: woningbouw, nieuwe wegen, meer scholen voor onze toenemende bevolking enz. Maar verder zitten we al spoedig in de moeilijkheden, want als de regering de gehele verlanglijst zou moeten beta len, waren we spoedig failliet. Dus moet er een keus worden gedaan binnen het raam der mogelijkheden. Verdere uit voering der Deltawerken, inpoldering der Lauwerszee, voortzetting der Zui- derzeewerken, Europoort, nieuwe we gen, bruggen en tunnels, voortgezette herverkaveling, verbetering van nuts- en vervoerbedrijven, bestrijding der werkloosheid in de expulsiegebieden, aanleg van sportvelden en zwembaden, bouw van gymnastieklokalen, steun aan onderontwikkelde gebieden en ga zo maar door. De lijst is eindeloos en wordt steeds langer. Allerlei instanties maken plannen: Scheveningen wil een nieuwe pier van 5 miljoen, de provincie Zuid- Holland een provinciehuis van 30 mil joen, Amsterdam een IJtunnel enz., Flakkee een brug enz. En ieder weet met klem van argumenten te betogen, dat het project beslist nodig is en dat het zó niet langer kan. Als straks de werknemers loonsverhoging krijgen moeten de ambtenaren die ook hebben: alweer tientallen miljoenen meer ten laste van de schatkist. En alles moet modern worden uitgevoerd: in'Den Haag staan nieuwe lycea en h.b.'s en van meer dan 2 miljoen! Men kon er 2 of 3 scholen van bouwen. Geld speelt geen rol meer. De autoriteiten bieden tegen elkaar op, prestige, eerzucht en kans op promotie spelen een grote rol. En de burgers maar belasting betalen. Een ander punt: de subsidies. Als on ze lezers op de Rijksbegroting eens kon den lezen, wat er zoal door het Rijk aan subsidies uitgegeven wordt en aan wie dan zouden hen de haren te berge rij zen. Heel Nederland schreeuwt om sub sidie. Als iemand of als een instelling of organisatie geld te kort komt, geen nood, de Staat heeft genoeg. Er is zelfs al sprake van subsidie aan de kerken! Waar gaan we heen met dit systeem? De Minister van O.K.W. geeft geld uit voor abstracte- kunstenaars, wier poë zie, proza, steenklompen en klodder- produkten zijn samen te vatten in het woord „kolder." Of er in dit alles verandering zal ko men met onze nieuwe regering? Eni ge hoop hebben we wel nu de P.v.d.A. uitgeschakeld is. Maar het kwaad is al te ver gevorderd en ook in de „rege ringspartijen" te veel doorgedrongen om het radicaal aan te pakken. Laten we in elk geval de hoop uitspreken, dat het beleid in de goede richting zal worden omgebogen en dat Regering en Parle ment het prioriteiten-probleem op de juiste wijze zullen aanpakken. Voor het bezoek van de Hoog Edel Gestrenge Heer Commissaris der Ko ningin in de provincie Zuid-Holland en zijn echtgehote op woensdag 26 augus tus 1959 is het volgende programma uitgestippeld. 14.25 uur Aankomst vóór het gemeen tehuis te Nieuwe Tonge. 14.30 uur Vergadering met de leden van de gemeenteraad in de raadzaal. Tijdens deze vergadering zal Mevr. L. H. A. Klaasesz de Bruyne worden uitgeno digd: Ie. Voor een bezoek aan één der door het Finse Roe de Kruis geschonken 13 hou ten woningen, in gezelschap van Mevr. J. van Hofwegen- van Dijk, echtgenote van de burgemeester en Mevr. A. Opstelten-van der Wal. echt genote van de Ie wethouder. Mede zal aanwezig zijn mej. G. Bernard, Maatschappelijk Werkster. 2e Voor een bezoek aan één der na de watersnood ge bouwde bejaardenwoningen. Mej. Bernard zal dan weder om aanwezig zijn. De dames zullen zich daar na weer bij het gezelschap aansluiten. 15.00 uur in de hall der openbare la gere school. In deze hall is een kleine expositie ingericht van het foto-archief der gemeente en van verschillende nog uit te voeren gemeentelijke plan nen. Hier zal de heer F. de Graaf Adj. Direkteur van het In stituut Stad en Landschap, een inzicht geven van de mogelijkheden voor de toe komstige ontwikkeling der gemeente. 15.15 uur Vertrek voor een rondrit door de gemeente. De tocht zal worden gemaakt langs: Ie. De diepvriescellen voor huishoudelijk gebruik van de Coöperatieve Diepvriesver eniging te Nieuwe Tonge. Het gebouwtje zal worden bezocht en het gebruik der cellen worden gedemon-. streerd. 15.25 uur 2e. De oude openbare lage re school, ingericht als: 1. badhuis; Er is een prachtig samenspel geweest tussen het 462ste Pontonniersbataljon uit Keizersveer, de Rijkswaterstaat en de Aannemers N.V. Nestum, waardoor het mogelijk is geworden dat in 3% dag een 440 meter lange baileybrug kon worden geslagen tussen de twee bouwputten in het Haringvliet. Op de foto ziet men hoe het laatste stuk door de bok „Krachtpattler" wordt neergela ten daarmee was de vaste ve binding tussen de twee eUandjes in het Haringvliet een feit geworden. De'v'erbinding met de vaste wal (van de bouw put naar de Goereese over bij Stellendam) zullen de pontonniers deze week gereed maken, n.l. een uit twee bestaande bailey-brug van 200 meter. Tussen beide delen komt een klapbrug te liggen met een doorvaartbreedte van 12 meter voor de vissers van Stellendam. Dit gigantische karwei is verricht door 200 man van het 462ste ponton- niers-bataljon uit Keizersveer, die hun tenten aan de werkhaven te Hellevoet- sluis hebben opgeslagen. In feite liggen er circa 500 man, maar 200 man zijn aktief ingezet om dit weergaloze werk stuk te maken. De bataljonscommandant, luitenant kolonel M. van Dorp vertelde ons, dat deze brug nooit zo snel zou zijn ge bouwd, als er niet steeds flink geoe fend was op het oefenterrein aan het Keizersveer. Het is teamwerk en voor de staf ook zeer belangrijk om zich in vredestijd in te stellen op samenwer king met grote aannemers, zoals in dit geval de N.V. Nestum. Overste van Dorp vestigde er de aandacht op, hoe 2. repetitielokalen der ver enigingen; 3. gymnastieklokaal. In de gymnastieklokaal zul len de meisjes van de gym nastiekvereniging S.S.S. een rithmische oefening demon streren onder leiding van de heer J. Buscop. 15.35 uur 3e. Het troephuis van de padvinders en de welpen van „De Nederlandse Pad vinders." Gedemonstreerd wordt on der leiding van Hopman H.^ C. R. Ariese en Akela Mevr.' G. Breur-Kamerling. 15.45 uur Vervolg rondrit: Over de na de watersnood aangelegde dijk ter bescherming van de bebouwde kom der gemeente via het dorpsdeel Batte- noord over de eerste water kerende dijk, naar het punt waar de aansluitende dam zal worden gelegd naar Schouwen-Duiveland. Een Ingenieur van de Rijkswa terstaat zal hier voor het ver strekken van inlichtingen aanwezig zijn. Door de polder waarin de provinciale weg Nieuwe Ton- ge-Oude Tonge in uitvoering is genomen. 16.15 uur Demonstratie in de Kerk- ring van de Jeugd-Brand- weer. 16.30 uur Bijeenkomst in „Ons Dorps huis", verenigingsgebouw, met het organisatieleven te Nieuwe-Tonge. 17.40 uur Warme maaltijd in de Bur gemeesters woning. 19.30,;uur Vertrek uit Nieuwe Tonge. .19.45 .uur Vertrek vanaf Middelharnis- Haven. Men wordt verzocht die dag de vlag gen uit te steken. op het laatste moment het voorstel kwam van de fa. Zanen Verstoep om over de brug heen een persbuis te leggen, om het zand weg te halen uit de bouwput en dit meteen voor de te leg gen dam te gebruiken. Daarom is de constructie van het rij dek over de Bai leybrug hoger gemaakt; (gewoonlijk ligt dit op de bodem, maar nu midden in) wat op de foto duidelijk te zien is. De fa. Zanen Verstoep heeft telkens in ieder brug gedeelte een stuk perslei ding geschoven, zodat deze bü het ge reed komen van de brug meteen kan worden gebruikt. Luitenant-kolonel van Dorp had veel lof voor zijn manschappen, waarvan hij zei, dat toen ze eenmaal „ingespeeld" waren, in 2% tot 3 uur zestien zg. velden wisten samen te stellen, waarmee een overspanning van 48 meter lengte ge reed was. Deze „velden" werden op de bouwput gereed gemaakt en door de bok naar de pijlers gevaren, die de Rijkswaterstaat vooraf had laten slaan. Dit zijn stalen pijlers, die circa 50 meter uit elkaar liggen, zulks met het oog, wanneer er deze winter ijsgang zal ko men. De brug is wel in een record-tijd ge slagen (3% dag) al betreurde overste van Dorp het, dat één dag was verloren ge gaan, doordat de motor uitviel van de stalen gek, waarmee de overspanningen worden geraad gemaakt. Er was ook nog enig tijdverlies toen de bok het laatste stuk uit de gewone takels in de toptakels moest overnemen. Het leggen van de laatste overspan ning is het moeilijkste stuk geweest om dat dé bok heel moeilijk langs de wal kon komen. Maar het verliep alles vol gens plan en toen het 48 meter lange stuk op de pijlersbaan de wal kwam gilden de sirenes van de in het Haring vliet liggende schepen en ging een geestdriftig gejuich op van de enthou siaste pontonniers. De baileybrug zal dienst doen zolang het werk in de beide bouwputten duurt, dus ongeveer vijf a zes jaar. Er kan zelfs met een zwaar beladen vracht wagen over heen gereden worden. Het laatste stuk deze week De verbinding ,van de bouwput voor de schutsluis naar de Goereese wal wordt deze week gereed gemaakt. Dit kan waarschijnlijk niet met de drijven de bok gebeuren, omdat het water er te ondiep is. Overste van Dorp deelde mee, dat de staf van plan was, de delen op drijvende bakken te plaatsen; er met hoog water heen te varen, om ze bij afgaand water op de pijlers te laten zakken. We hopen daar in een volgend nummer iets meer van te vertellen. De klapbrug wordt niet door de pon tonniers gemaakt; maar door een par ticuliere aannemersfirma in gereedheid gebracht. Veiligheid voor alles Safety first - veiligheid voor alles - beiioort tot een van de voornaamste maatregelen die de staf van de ponton niers in acht neemt. Er is een speciale snelboot met een dokter aan boord, op dat wanneer een ongeluk met de man schappen plaats heeft, direct hulp kan worden geboden. Bovendien heeft men gedurende de tijd dat de brug gelegd wordt, steeds een helicopter gereed staan op het vliegveld Ypenburg, die bij een ernstig ongeval draadloos kan worden opgeroepen om het slachtoffer naar een der ziekenhuizen te Rotterdam te vervoeren. Ir. L. W. Lievense, hoofding, bij de Rijkswaterstaat en hoofd van de Delta werken Noord sprak eveneens over de voorzorg die genomen wordt om bij een groot werk als dit, het aantal ongeluk ken zo klein mogelijk te houden. Bij grote werken komen er altijd bepaalde ongevallen voor, waar de directies nu eenmaal rekening mee hebben te hou den. Zou er iets gebeuren, dan is snelle afvoer over de brug naar het zieken huis te Dirksland mogelijk. Ir. Lievense had veel lof over het prachtige samenspel met Rijkswater staat, de genie en de aannemersbedrij ven. De brug zal hoofdzakelijk voor aan- en afvoer van werknehiers uit het eiland Goeree-Overflakkee dienen. Ir. Lievense verwachtte dat straks, wan neer een begin gemaakt wordt met het storten van beton voor de spui- sluizen (die f 200 miljoen zullen kos ten) plm. 6 a 700 arbeiders uit Flak kee zullen kunnen worden aangetrok ken. Hij achtte het ondoenbaar deze bij allerlei weer en gelegenheid met kleine scheepjes naar het werk te voeren en voor grotere boten is het Sommelsdijk vaarwater in het Zuiderdiep slecht bevaarbaar. Ook bij mist zal nu het werk doorgang kunnen vinden. Niet alleen voor het vervoer van ar beiders van Flakkee naar de bouwput, maar voor een ander doel is de brug zeer belangrijk. Ir. Lievense wees op de reeds genoemde pijpleiding die over de brug wordt geleid, waarmee het zand uit de bouwput naar het aan te brengen dijkdeel wordt gespoten. Dit dijkdeel zal een onderdeel vormen van de dam- weg over het Haringvliet. Ware de bai leybrug er niet, zou dit met drijvende pijpleidingen moeten gebeuren, wat moeilijker werkt en ook veel kostbaar der is. Het mes snijdt dus hier van twee kanten! Resumerend kan worden gezegd, dat de genie hier een geweldig werkstuk aan de lopende band heeft gebouwd, een prachtige en een zeer practische oefe ning maakt en tevens een nationale zaak dient. De Rijkslandbouwconsulent voor Zuid- Holland meldt: Deze ziekte wordt veroorzaakt door een schimmel die de gehele plant kon aantasten. Uitbreiding vindt voorname lijk plaats in regenrijke perioden en in dichte gewassen. De vlekkenziekte kan funest zijn bij de teelt van witte bonen. Er treedt dan niet alleen opbrengstver mindering op, maar vooral kwaliteits vermindering van het zaad. Het percen tage piksel kan hierdoor aanmerkelijk worden vergroot. 1 In regenrijke jaren kan het percenta ge gevlekte bonen zo groot zijn, dat ze alleen nog maar waarde hebben als vee voer. Gedurende de droge maanden juni en juli is er weinig vlekkenziekte opgetre den. Daar de laatste tijd de weersom standigheden zijn veranderd is de kans aanwezig dat de ziekte alsnog volop kan optreden. Het verdient aanbeveling, wanneer de weersomstandigheden hier toe aanleiding geven, elke 8 10 dagen een bespuiting met zinneb uit te voe ren. Inzonderheid geldt dit voor de vat bare rassen. De laatste bespuiting moet kort voor de oogst worden uitgevoerd. Tenslotte is het van groot belang dat aan de oogst de nodige aandacht wordt besteed. Het afdekken van de ruiters met stro of riet is bijzonder aan te be velen; inzonderheid tijdens een regen rijke periode. De zetters en drukkers van on ze courant, de redaktiestaf en het administratief personeel zijn weer terug van vakantie en vol nieu we moed aan de slag gegaan. We komen met dit dinsdag- nummer uit met een blad van zes pagina's met veel gevarieerd nieuws, om, het tekort aan lees- stof weer in te halen! We twijfelen niet of onze lezers zullen het appreciëren, dat er di rect na de vakantie weer een dik nummer in de bus valt. Bij de opening van de nieuwe DAF-garage van de fa. L. A. Blokland Zoon was ook een van de directeuren van de DAF-f abrieken, de heer W. van Doorne aanwezig. Vader en zoon ziet men hier met directeur van Doorne staande voor een nieuwe DAF personenwagen, in een druk gesprek gewikkeld.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1959 | | pagina 1