De Reformaiie op
Goeree-Overflakkee
i
De moderne vrouw
koopt graa,^ bij
Toerisme en Middenstand
Wassen WnWÊÊÊÊÊÊÊ''Z.
Plaatselijk Nieuivi
vakkundig voorlichti
KINDERHOEST VERDWIJNT DOOR
ZWITSAL KINDER-HONING-SIROOP
5chmmmeffi
Alleen uw eigen schilder
geeft
GOEDEREEDE
Biz. 2
„EILANDEN-NIEUWS"
Vrijdag 1 mei
STELLENDAM
(28)
Volledigheidshalve gaan wij ook nog
even naar Stellendam. Het aardrijks
kundig Woordenboek zegt over de
plaats het volgende:
In het jaar 1751 werd vanwege het
gemeene land van Holland een dam ge
legd, welke de eilanden Goedereede en
Overflakkee aan elkander hechtte. Door
deze dam ontstonden aan de noord
oostzijde enige aanwassen, welke op 23
april 1765 door de Staten van Holland
aan bijzondere personen zijn overgege
ven. Zij moesten die binnen een tijd van
36 jaren onder bepaalde voorwaarden
bedijken. Tegelijkertijd werden die lan
den onder de naam van Stellendam tot
een Ambachtsheerlijkheid verheven.
Deze Heerlijkheid (Boers) ligt tussen
Zuid-Voorne, dat thans Overflakkee
heet, en West-Voorne, dat wij Goeree
noemen. Ten noorden stroomt het Ha
ringvliet, eertijds de rivier Flakkee ge
heten.
Maar hoe komt men nu aan de naam
Stellendam?
De boeken zwijgen. Daarom was het
mij aangenaam te horen uit de mond
van een Zeeuws ingenieur, geboortig
uit Zeeland, direkteur van het cultu
reel-maatschappelijk werk en lid van
de Delta-Commissie, dat een stelle een
Zeeuws woord is. Het betekent een
zandplaat met een huisje, waarbij dik
wijls een zoetwaterput. Nu zijn wij er.
De dam die in 1751 is gelegd ging over
de stelle, vandaar de naam Stellendam.
Het woord leeft nog voort in de ge
slachtsnaam HoUestelle.
Het kerkgebouw
De Rijkscommissie van 1914 laat ons
weten, dat het kerkgebouw in de bui
tenmuur een stichtingssteen heeft anno
1819.
Het torentje is afkomstig van een
hofstede in Ouddorp.
De klok is gegoten in 1783 door Ger-
rit Bakker te Rotterdam.
Slotbeschouwing
Daar deze gemeente nieuw is, valt er
over de oude tijd niets van te zeggen.
Wij hebben alleen maar goede wensen,
dat de nieuwe predikant het er wel mag
maken.
BOMMENEEDE
Waar gaan wij nu nog heen? Naar
Bommeneede.
Tussen Melissant en Zonnemaire op
Schouwen ligt in de Grevelingen in de
buurt van de Veermansplaat een ver
dronken dorp. Bommeneede.
Met een aantal andere Zeeuwse dor
pen is het jammerlijk geheel ten onder
gegaan in de stormvloed van 26 januari
1682.
Toen H. van Dam in 1680 zijn boek
klaar had over Goeree en Overflakkee,
heeft hij na deze vloed er een boek aan
gewijd, getiteld: Beschrijving van de
hoge watervloed van 26 januari 1682.
Hoewel Zeeuws gebied, behoorde het
evenals Sommelsdijk, dat ook wegens de
zeggenschap der Ambachtsheren tot
Zeeland behoorde, kerkelijk onder klas-
sis Brielle.
Jarenlang stond daar als predikant ds.
H. Nolthenius.
Hij had in 1618 m.et de predikant van
Zuidland een protest gezonden aan de
synode, waarin te kennen werd gege
ven, dat zij zich niet langer met de re
monstranten wensten op te houden en
de klassikale vergaderingen niet meer
wilden bezoeken.
De synode noemde dit voorbarig,
omdat de zaak der remonstranten bin
nenkort zou dienen ter Nationale Sy
node. Daarom moesten zij hun plaats
zolang innemen, daar de provinciale sy
node niet wist of men de remonstran
ten uit de klassis Brielle voor broeders
te houden had, ja dan neen.
De provinciale synode was druk be
zig de zaken voor te bereiden en moest
nu wachten op de komende grote ver
gadering der Nationale Synode.
Nog wordt melding gemaakt van ds.
Joh. Heinsius, die in 1676 van Goeree
naar Bommeneede ging en van ds. Pe
trus van der Poel, die er stond tot 1678.
Zij beiden hebben het er dus niet lang
gemaakt.
Als aanhangsel wil ik U nog uit het
Nederlands Plakkaatboek van Wiltens
een verhaal vertellen van een doop-
kwestie te St. Jan Steen in Zeeuws
Vlaanderen, waarbij sommigen veroor
deeld werden tot opsluiting in het ca
chot.
Maarssen
Ds. G. van der Zee
(Slot volgt)
Vrijdag staat op Flakkee de R.T.M,
in het goud. Vijftig jaar geleden werd
de ijzeren weg door ons eiland in ge
bruik genomen en begon „de brokken-
doos", zo men de locomotief betitelde,
zijn baantjes van Ouddorp tot Oolt-
gensplaat te rijden. De ouderen onder
ons zullen het zich nog wel goed herin
neren, want de ingebruikname van deze
lijn ging vanzelf met feestelijkheden
gepaard. De stoomtractie deed zijn in
trede op het eiland waardoor het paard
in het beginstadium kwam om naar de
achtergrond te worden gedrongen.
Van het tijdstip
dat de eerste
spoorlijn in ons
land werd aange
legd heeft het ze
ventig jaar ge
duurd eer het
railvervoer op ons
eiland tot stand
kwam. De eerste spoorlijn Amsterdam-
Haarlem werd in 1839 in gebruik geno
men. In Engeland is men ons nog een
jaar of veertien voor geweest, want
daar werd door Stephenson in 1825 de
eerste spoorweg aangelegd. De eerste
stoommachine werd door de Engelsman
J. Watt in 1770 uitgevonden. Van
stoommachine tot spoorweg vorderde
dus nog 55 jaar. Zien we nu wat de
laatste halve eeuw op dit gebied is ge
presteerd, dan heeft de ontwikkeling
van het spoorwezen wel een enorme
vlucht genomen. In feite behoort de
stoomtractie reeds grotendeels tot het
verleden, daar de elektrische treinen
de stoomlocomotieven hebben vervan
gen. De tramwegen zijn eveneens vrij
wel van het toneel verdwenen; bus en
vrachtauto hebben de plaats er van
ingenomen. Ook op Flakkee is intussen
een eind gekomen aan de tram en al
leen het lijntje van Middelharnis naar
de haven wordt nog een paar maal per
dag bereden, zij het niet meer met de
stoommachine maar met de motorwa-
gen. En ook op Voorne en Putten schom
melt nog de tram zijn oude baan. Mis
schien zal het niet zo lang meer duren
of daaraan komt ook een eind. In elk
geval was de ingebruikname van de
Flakkeese lijn in 1909 een evenement en
heeft ongetwijfeld veel bijgedragen tot
de ontwikkeling van ons eiland. Er
werd gelegenheid geschapen tot school
bezoek in de centrumgemeente en het
vervoer van landbouwprodukten kon in
heel wat sneller tempo dan voorheen
geschieden. Hiervoor was men alleen op
het zeilschip aangewezen en zeker zul
len de toenmalige schippers in de tram
een grote concurrent hebben gezien,
zoals de latere generatie der schippers
hun bestaan weer door de vrachtauto's
bedreigd zagen. Men kan van die oude
stoomlocomotieven zeggen wat men wil
maar ze waren in staat geweldige hoe
veelheden suikerbieten naar de haven
te slepen. Het waren krachtige karre
tjes, waar de machinisten uit wisten te
halen wat er uit te halen viel. Ze wis
ten precies wat de „33" of de „24" heb
ben kon en ze hebben er heel wat ar
moe op geleden als 's winters een ijzige
koude wind precies op de zijde stond,
waar ze hun werk moesten doen, of als
ze hele lange nachten bij strenge kou
op het Havenhoofd moesten rangeren.
Vroeger had elke machinist nog een sto
ker op zijn machine, doch de laatste ja
ren van het bestaan van de tram kon
dat er blijkbaar niet meer af en moest
de machinist alleen al het werk doen.
Het is begrijpelijk dat daarover wel
eens gemopperd werd. Maar ja wat
moet je als je al zoveel jaren tramman
geweest bent. Op je post blijven en sto
ken en rijden! Ook het conducteur zijn
hield meer in dan kaartjes verkopen of
kaartjes knippen. Dat was de mooiste
kant er van. Want vóórdat het goede
ren- en personenvervoer niet geschei
den was, waren ze sjouwerman tot-en-
met. Wat hebben die mensen niet af-
gerangeerd op elk station! Geladen wa
gens afzetten, lege wagens meenemen,
het ging alles onder de gewone dien
sten door. En maar wagens koppelen bij
gladheid en in 't stikkedonker met het
seinfluitje in de mond. Het heeft
Schram altijd verwonderd dat er nooit
een met hoofd of handen tussen de buf
fers bekneld raakte.
Geen wonder dat er praktisch nooit 'n
tram op tijd was. Dat lag heus niet aan
het personeel, want dat liep wat het
kon. Ja, als we het over de tram hebben
komen de namen van de mensen die er
zoveel van hun levensjaren sleten weer
in het geheugen. Hoolboom, Wisse,
Haubrich, de Nieuwlands, de Blokken,
de Wittekoeken, de Kosters, de Noordij
ken, Vroegindeweij, Bolle en noem ze
maar op. En niet te vergeten de lijn-
werkersploeg onder leiding van Van
Dijk, die er dag op dag op uit trok om
de ijzeren weg in behoorlijke conditie te
houden. Het is alles voorbij. Voor de
knusheid van de tram uit vroeger jaren
is in onze gejaagde tijd geen plaats
meer. Want de reizigers die zo'n twin
tig, dertig jaar geleden elke dag per
tram het eiland introkken om zaken te
gaan doen, hebben zich intussen ook
aan de nieuwe tijd aangepast. Kon men
niet elke morgen bijvoorbeeld Noordijk
„de gistboer" op het station schilderen
met z'n bagagefiets beladen met kistjes
gist voor bakkend Flakkee? En waren
de grossiers in levensmiddelen of hun
vertegenwoordigers niet elke dag op
nieuw van de partij? Ze hebben heel
wat uren tussen de wielen doorge
bracht. Nu hebben ze de tram niet
meer nodig, want 't is alles eigen ver
voer per auto geworden. De tijden ver
anderen en wij met hen, zegt het
spreekwoord. Met zoveel enthousiasme
de tram op Flakkee werd binnenge
haald, met zoveel genoegen zag glo
baal gesproken het nageslacht de
tram verdwijnen. Als er ooit op een
vervoersmaatschappij is gescholden,
dan is het wel op de R.T.M, geweest!
Niet op de mensen die de diensten uit
voerden, maar op de leiding. En inder
daad, er was ook wel eens reden voor.
Men hield met de ontwikkeling van de
tijd vaak te weinig rekening en raakte
daarbij ten achter. De maatschappij
was niet vooruitstrevend genoeg, wat
een klachtenregen tengevolge had. Een
maatschappij die zoveel materiaal ter
beschikking had, diende zich aan de
eisen van de tijd aan te passen; er was
dan nog veel meer uit te halen geweest.
Als 't getij verloopt moet men de ba
kens verzetten en dat is bij de tram
meestal te laat gebeurd. Ondanks alle
Dit is mode, elegant
mode, praktische mode
die U dragen kunt. Een
charmant mantelcostuum,
vlot, met een ruim val
lende rug. Royale plooi
achter en leuke strikgar-
nering. Moderne grote
kraag. Sensationeel
mooi is de kamgaren
multicolor in de modi
euze linnenbinding.
Kleuren: bleu, maïs
en beige.
Maten 36 t/m 44. Als
bijzondere Wassen-
attractie slechts
ROTTERDAM: "City Centrum" Binnenweg, tel. 13 93 75 o Dorpsweg hk. Katendr. Lagedijk, tel. 7425Ï
DEN HAAG: Spui hk. Kalvermarkt, tel. 18 2148
De banden tussen toerisme
en middenstand
De banden tussen het toerisme en de
middenstand zijn al eeuwen oud. Het
prototype van de moderne middenstan
der, die aan de toerist zijn diensten be
wijst, was in de middeleeuwen de her
bergier, die gastvrijheid verleende aan
de reizende kooplieden en de pelgrims,
de toeristen uit die dagen. Het moderne
toerisme verschilt in aard en omvang
dermate van het reizen en trekken in
vroeger tijden, dat het hiermede nau
welijks te vergelijken valt. De banden
met de middenstand zijn echter behou
den gebleven, zij zijn zelfs veelvuldiger
geworden. Er is niet alleen het „her
bergen" van de toerist, hetgeen overi
gens op de dag van vandaag zeer ver
schillende vormen heeft aangenomen,
nl. van het meest luxueuze hotel tot de
jeugdherberg en het kampeerhuisje. Bo
vendien moeten aan de moderne toerist
tal van goederen en diensten worden
gemopper heeft de tram zich vijftig
jaar gehandhaafd, mede en misschien
wel uit oorzaak dat het een monopolie
bezat, waaraan weinig te tornen viel.
Nu rijden de trams niet meer; het is
alles verleden tijd geworden. De tram
banen, waaruit de rails gebroken zijn
herinneren ons slechts aan het bestaan
er van. De bussen hebben hun plaats
ingenomen en het gaat goed, al zit men
er wel eens ingepropt als haring in een
ton. Alleen, 'k heb het al meer gezegd,
een stopplaats op de Voorstraat in Mid
delharnis zou een goede en prettige
verbetering in dit vervoer zijn! We zijn
een halve eeuw na de „blijde incomste"
van de tram verder. Hoe zal het ver
voer er na een volgende halve eeuw,
dus in het jaar 2009 uitzien? Aan een
voorspelling daarvan durf ik met niet
te wagen!
Schrammetje.
verstrekt. Dit laatste is tengevolge van
het massa-toerisme zelfs zeer belang
rijk geworden: bij het toerisme van de
zgn. dagjes-mensen ligt het accent op
het vervoer. Bij het zgn. „sociale" toe
risme staat de verzorging van de toerist
in de vorm van verstrekking van een
verblijf niet eens meer altijd voorop:
vaak immers zorgt de toerist zelf voor
zijnverblijf in eigen kampeerwagen of
tent. Maar ook voor de hotelgast is het
verstrekken van goederen en diensten
door anderen dan de hotelier veel be
langrijker geworden dan voorheen.
Welke banden zijn er zo al tussen
het toerisme en de middenstand?
Allereerst houden zich met de ver
zorging van de toerist bezig de ho
teliers, de pensionhouders, de restaura
teurs en de caféhouders. Het zijn de op
volgers van de herbergiers van vroeger
tijden. Zij vervullen altijd nog een ba
sisfunctie in de toeristische bedrijvig
heid. Welnu, in Nederland behoren 97"/o
van de horeca-ondernemingen tot ds
middenstand. Ook het bungalowbedrijf
moet tot de middenstand worden gere
kend.
Het bieden van een verblijf en van
verzorging is bij lange niet de enige
band, die het toerisme met de midden
stand bindt. Sinds vele toeristen hun
huishouden mee op reis nemen, voor
eigen slaapgelegenheid zorgen en hun
eigen potje koken, kan men zelfs zeg
gen, dat in het geheel van de toeristi
sche bedrijvigheid de verzorging van de
vakantiegangers door bedrijven is af
genomen. Maar ook voor de toerist, die
in een hotel verblijft, geldt, dat hij ook
uitgaven doet voor vervoer en amuse
ment; bovendien geeft hij geld uit aan
allerlei aankopen.
Ook bij het vervoer van de toerist
vervult de middenstand een belangrijke
functie. Worden spoorwegen en trams
steeds en autobusdiensten meestal door
grote maatschappijen geëxploiteerd, de
toeringcar-bedrijven zijn bijna alle mid
denstandsondernemingen, evenals dit
met de taxi-ondernemingen het geval
is. De middenstand heeft tevens een
groot aandeel in het amusement van de
toerist.
Een belangrijke rol bij de toeristische
bedrijvigheid spelen ook de aankopen
van de toeristen. De Nederlandse toe
rist koopt souvenirs, prentbriefkaarten
en versnaperingen. Op de buitenlander
oefenen daarnaast tal van Nederlandse
produkten een grote aantrekkingskracht
uit. De beoefenaren van het sociale toe
risme doen voor zeer belangrijke be
dragen huishoudelijke inkopen, daar zij
hun huishouden naar hun vakantiever
blijf hebben verplaatst.
Al deze inkopen worden hoofdzake
lijk bij dé middenstand gedaan.
Een aparte categorie vormen de uit
gaven, die wel buiten de vakantie wor
den gedaan, doch in verband daarmede.
Hieronder vallen niet alleen de aan
schaffing van vakantiekleding, maar
ook het kopen van fototoestellen, van
kampeertenten, de aanschaffing van
kampeerwagens en zeilboten, om alleen
maar enkele „grote stukken" te noe
men. De bedragen hiermee gemoeid
worden weer voor het overgrote deel bij
middenstandszaken (ook de tentenma
kers, de bouwers van kampeerwagens
en zeilboten behoren tot de midden
stand) besteed.
Niet onvermeld mogen hier blijven de
aankopen, die het horeca-bedrijf voor
de bediening van zijn gasten pleegt te
doen. Het horeca-bedrijf met zijn sterk
wisselende en plotseling opkomende be
hoeften, betrekt de nodige voedings
middelen en dranken bij voorkeur bij in
de buurt gevestigde middenstandszaken,
waar ze te allen tijde een beroep op
kunnen doen en een snelle service ver
krijgen.
Uit voorgaand© beknopte schets moge
voldoende gebleken zijn, hoezeer toeris
me en middenstand met elkaar verwe
ven zijn, alsook dat het toerisn'.e voor
de middenstand een belangrijke bron
van inkomsten vormt. Met stimulering
van het toerisme is de middenstand dan
ook ten zeerste gebaat. En wat nog be
langrijker is, hij kan hiertoe zelf een
directe bijdrage leveren!
DIRKSLAND
Poldervergadering De oude Plaat
In de algemene vergadering van steit;,
gerechtigde ingelanden van de poldt
De Oude Plaat werd tot bestuurslid gf
kozen de heer Jac. Buth D.Azn. Bij j
coop. Boerenleenbank zal een lopen
crediet in rekeningcourant worden aar;
gegaan. De rekening van de polder wet
over 1958 in ontvangst vastgesteld
37.591.77 en in uitgaaf op 37.199.6;
alzo een batig saldo van 392.75. Aj
polderlasten werd ontvangen 32.822|
De aanslag in het waterschap de Dijt
ring Flakkee bedroeg 33 per ha f
in totaal 15.486.15. De begroting voc
1959 werd in ontvangst en uitgaaf vasi
gesteld op 37.199.02. De polderlaste
werden voor 1959 op dezelfde bedrage;
als in 1958 vastgesteld, nl. op 70.95 pf
ha voor kostbaar en 68.50 voor C;
vroonlanden.
HERKINGEN
Kerkdienst. Zaterdag 9 mei hoop
des avonds voor de Ger. Gemeente o;
te treden student P. Blok te Rotterdaii;
Aanvang 7 uur.
Geslaagd. De heer J. J. Hendriks
slaagde dezer dagen voor machinis:
pompbediener, het examen werd afgj.
nomen door de brandweerinspectie i
heer Roelofse.
Inlevering van vakantiebonnen gej.
dig tot 30 april 1959, kan geschieden zi-
terdag 2 mei des avonds in de Hen
School van 67 uur. Ook is er gelegec-
heid van 2 mei tot 9 mei ten huize vat
de penningmeester der Chr. Land Art
Bond de heer J. Looij, Kaaidijk 21 Her
kingen.
Zeldzaam. Bij de veehouder il
Troost Jz. werd door een zeug 21 bij
gen geworpen.
Ongeval. Het zoontje van C. L. oi
het Havenhoofd, welige spelenderwrji
met pijl en boog aan zijn oog werd ver
wond is als gevolg hiervan reeds voor
tweede maal in het oogziekenhuis tt
Rotterdam ter verpleging opgenomen,
Visserij. Nog steeds kenmerken
vangsten der vloot zich beneden lie:
middelmatige, al maken de marktprijzei
het nog tot een lonend bedrijf. Doo:
schipper J. Tanis Jbz. werd de motor
kotter G.O. 5 verkocht naar Bresliens
Door hem is inmiddels aangekocht ee,
motorkotter te Urk van grotere afme
tingen, welke in de maand mei vaniii!
deze haven aan de visserij zal deelne
men. Het schip is voorzien van de mo
dernste navigatie-middelen en kan at
een belangrijke aanwinst voor de vlooi
worden beschouwd. Wij wensen de on
dernemer met dit schip goede vangster
en een behouden vaart.
OUDDORP
Ie zomerverzilvering vakantiebonna
voor de landbouw met opdruk 30 apii:
1959 kunnen dinsdag 5 en woensdag i
mei ingeleverd worden. Telkens sav,
vanaf 6.30 uur bij M. Rijnbrand alhier,
Inlevering vakantiebonnen. Alle va
kantiebonnen van de landbouw geldiï
tot 30 april 1959 kunnen ingeleverd
worden van zaterdag 2 tot en, met zater
dag 9 mei, uitbetaling vindt plaats var,
vrijdag 29 tot zaterdag 6 juni.
Na-inlevering (2e periode) van vrij
dag 19 juni tot zaterdag 24 juni. Uitbe
taling van vrijdag 17 juli tot zaterda»
25 juli.
Dit geldt alleen voor landbomvbon-
nen over het jaarvak '58'59 bij D-1
d. Linde Julianaweg 22 alhier.
Stimulering van het toerism
Het aantrekkelijk maken van cige>
bedrijf voor de toerist is ongetvvijieli
de beste propaganda, die de rnidden-
stand voor het toerisme maken kan.
Een horeca-bedrijf zal zich zoveel iM-
gelijk moeten aanpassen aan do v.erseii
van de toerist. Het dient grote xs;
dacht te besteden aan de inrichting
voor het horeca-bedrijf staan verscliil-
lende vormen van middenstand.skredie'
met overheidsgarantie ter beschikking'!
aan de verzorging van de gasten. J'
kwaliteit van de opgediende maallijdei
en de verleende service. Voor de lioK'
ca-onderneming geldt wel in het bij
zonder, dat recommandatie de best'
vorm van reclame is.
De etalage is beUmgnji'
Ook de middenstandswinkel kan toe
risten trekken. Samenstelling van es'-
aan de behoeften van de toerist aange
past assortiment, het leveren van
de kwaliteit (ook van de souvenirs) w
het verlenen van een vlotte sen'ice zii»
daarvoor de geëigende middeleri. Het
belang van een aantrekkelijke elalage;
inrichting mag ook niet over het Iwo.'
worden gezien.
De middenstand kan bovei.dien het
toerisme op andere, meer indirecte v/iJ'
ze stimuleren, n.l. door steun te ver
lenen aan organisaties als: de Algei'*^'
ne Nederlandse Vereniging voor Yrecffl'
delingenverkeer (A.N.V.V.), die in het
buitenland propaganda voor Nederlai»
maakt en de plaatselijke V.V.V.'s, die
hier te lande de propaganda verzorgen
voor de eigen streek.
Voor het horeca-bedrijf is in liet bij
zonder een goede vakopleiding van be
tekenis. In verband hiermede verdieot
vermelding, dat kort geleden een vesti-
gingsbesluit van kracht is gewordeBi
waarbij is voorgeschreven, dat dege
nen, die een hotel, restaurant of caie
willen openen, aan bepaalde eisen moe
ten voldoen.
De Rijksmiddenstandsvoorlichting^'
dienst, die met in de provincies ge''^^]
tigde consulenten werkt, kan over
bevordering van het toerisme desge
vraagd inlichtingen of adviezen geven-
Het adres van de middenstandscorres
pondent voor Zuid Holland is de heer
T. de Boer, v. d. Spiegelstraat 12 te S'
Gravenhage.
PRINS
Bedactii
Na 6 uil
De pogm
vorming ve
lukt na ru
hardende
Voor onze
willen we
beschouwir
D(
Prof. de
ningin in
testreek, is
tie, welke
geschikt is.
in hoog aar
irenisch en
is hij aang
oorlog hee
vreemde re
sonen van
der Nederli
Tijdens
met zijn
weken n
ruim een
straat he
Vandaaruit
leiding der
heidspartij
en niet zui
zij de Dui
was, werd
Quay kwaï
chielsgestel
van het zu
nister en
In de tijd
slechts enk
geen parlei
genheid ps
doen en vo
geheimen
hoog Haag
heid is her
worden.
Uit het V
is gebleken
uitging vai
formele bin
kabinet en
derling. Di
niet of mil
grote parti
de akkoorc
als gevolg,
kwam te st
Tot op
systeem jui
tailléerd pi
goed Christ
te veel riel
vereiniteit.
overeenster
sen de sa
anders het
hangen en
gelukken k
vraag, of
tussen de
en de C.H.i
staat. In el)
daarvan o
spoedig ove
sonen uit d
Zijn begi
ment-en-kï
geen opnei
nieuwe mil
In het 01
P.v.d.A.-mi
van de A.l
ontslagnam
5 zetels op
daarvan 3
zeteltal, bi
De formate
van zaken
er 13 te v
sleutel wei
V.V.D., 2 A
partijen ge
liep dus 0(
Maar toe
Het viel
K.V.P. min
steld. Stru
niet besch
zegt, omda
opschieten
andere fun
dus vrijwil
Cals, benei
een vaste
Romme ee
sociaal-eco]
werd gezoi
Economiscl
verhuisde
vakant en
ven aan P
eens R.K.)
de
Ook
moest vv
Korthals
staat, dus
(A.R.), die
Haag verle
opofferde,
(econoom)
nanciën g
aan Prof.
moest deze
had Prof.
bij zijn vej
Waren geei
V.V.D.'er S
.ook de V
dez
tevi
w