Ui
kt
r
lenmar
Fa. KAPTEIN
erticale
f horizontale
ntithese?
Een hoge tol
Sommélsdijkse diep
vries gaat uitbreiden
V
V
Sneeuw-perikelen
Vrijdag 16 januari 1959
No. 2762
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Bij contract speciaal tarief.
MEDITATIE
„Roepend en volgend"
-
Bij voldoende deelname
weer 64 cellen
TEL. 01870-2004-2704
INGEZONDEN
uws
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18'70—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 centner mm.
„Het thema der wereldgeschiede
nis is de strijd tussen geloof en
ongeloof' Goethe
Nu de strijd om de Kamerzetels in
'11e hevigheid ontbrand is, worden van
'se zijde weer voortdurend aanval-
n gedaan op de structuur van het par-
"stelsel in ons land. In de ogen van
beralen, socialisten en communisten
ugt daar niets van, althans aan de
chterzijde. De christelijke partijen
bben namelijk in Nederland een par
systeem geïntroduceerd op levensbe-
ouw,elijke basis en dat is in hun
'en helemaal verkeerd. De linkerzijde
tkent niet, dat iemands levensovertui-
-g, hetzij religieus of filosofisch, in
ig verband staat met zijn politieke
zichten, maar zij acht dit niet van pri-
air belang en wenst dus de godsdien-
ige verschillen bij de partijvorming
eheel en al uit te schakelen. Door dit
'erschil van mening zijn er in ons land
-ee soorten partijen ontstaan: ener-
■-ds die op een religieuze basis, ander-
'jds die op een sociale grondslag. De
erste zijn de A.R. Partij, de C.H. Unie,
e Staatk. Geref. Partij en de Kath.
olkspartij, de andere de V.V.D., de
-.v.d.A. en de Communistische par-
'(en). Het onderscheid tussen deze
oepen wordt uitgedrukt door de ter
en verticaal en horizontaal. De par
ken van verticale structuur baseren
ich op Schriftuurlijke of kerkelijke
eginselen, die van horizontale bouw
p sociale systemen. Bij de eerste do-
ineert derhalve de levensbeschouwe
lijke tegenstelling, bij de andere de op-
atting omtrent de maatschappijvorm
de sociale politiek.
De rechtse partijen staan in een prin-
ipiële antithese (tegenstelling) tot de
'nkse, die de godsdienst niet primair
enoeg achten voor politieke partijfor-
atie. Deze antithese is verticaal. Ze
popt van boven naar beneden dwars
oor de maatschappelijke groepen, zo-
at deze rechtse partijen mensen om
katten van verschillende standen en
lassen en derhalve echte volkspartijen
'■n. Tot hen behoren rijken en armen,
erkgevers en werknemers, fabrikan-
n, middenstanders, ambtenaren, 'arbei-
ers enz., die verbonden zijn door het-
Ifde godsdienstig beginsel. Bij <Je link
partijen is dit anders. De -partijen
an horizontale structuur vallen groten
eels samen met bepaalde standen of
:elvaartsklassen, waarbij dan de uit-
onderingen de regel bevestigen.
Dit is enige jaren geleden ook ge-
eken uit een ingesteld opinie-onder-
oek. Van de aanhangers van de P.v.
.A. behoorde 21 «/o tot de beter gèsitu-
"rden en 79 Vo tot de minder draag-
rachtigen. Bij de V.V-D. was het juist
ndersom: 71 "/o tot de gegoeden en
9 "In tot de lagere inkomens. Bij de
ommunisten sprak het sociale niveau
og sterker: slechts 70''/o behoorde tot
e goedgesitueerden, 7'"/o tot de lagere,
"Ifs 86 "/o tot de allerlaagste, inkomens,
aartegenover blijkt uit de cijfers voor
e rechtse partijen, dat de bevolkings-
■'assen daar gelijkmatiger zijn ver-
eeld; bij de K.V.P. behoorde 37»/o tot
e weigestelden en beter gesitueerden
63 "/o tot de „volksklassen"; bij de
.R.P. respectievelijk 33 en 67 "/o en bij
.6 C.H.U 46 en 54»/o. (de S.G.P. was
'et in dit onderzoek opgenomen).
Uit deze gegevens blijkt, dat de recht-
partijen alle bevolkingsklassen ver
inden door hun geloofsovertuiging, ter-
"ijl bij de linkse groepen sociologische
ctoren overheersend zijn. Dit klopt
us met de verdeling der partijen in
oeperingen van verticale en horizon-
Ie structuur.
De bekende socioloog en schrijver
rof. Bouman maakt hierover in zijn
eschrift „Algemene Maatschappijleer"
6 volgende opmerking: „Het Neder-
andse politieke leven heeft er steeds
nder geleden, dat de linkse partijen
"n horizontale structuur, de rechtse
en verticale structuur vertoonden,
aardoor strijden zij op politiek ter-
ein meestal met ongelijke wapens
angs elkaar heen en vervalt men van
e ene onoverzichtelijke situatie in de
dere." Deze hoogleraar blijkt dus ook
egenstander van partij formatie op le-
ensbeschouwelijke grondslag. Hij is
venals de aanhangers der linkse- par
ijen vóór het stellen van een horizon-
ale antithese, d.w.z. hij verwerpt de
egenstelling tussen enerzijds partijen
P religieuze en anderzijds partijen op
-religieuze basis en prefereert een
pheiding tussen progressieve (vooruit-
'revende) en conservatieve (behouden-
e) partijen. Wanneer dit systeem vol-
edig zou worden doorgevoerd, zouden
us alle arbeiders, ambtenaren en soort
elijke mensen in één grote progressie,
at betekent dan socialistische partij,
"orden ondergebracht, terwijl daarte
genover alle bezitters in een conserva-
leve partij zouden worden geconcen-
eerd. Volgens deze conceptie zouden
'e arbeiders etc. uit de rechtse par
ken moeten worden weggezogen naar
e P.v.d.A., die dan uiteraard een ge-
eldige macht zou vertegenwoordigen
P de basis van het socialisme.
Dat dit inderdaad het streven is van
^P-v.d.A., weet nu zo langzamerhand
dereen wel. Het is na de laatste oor-
og belichaamd in de z.g. doorhraak-ge-
dachte. Deze is in beginsel reeds in de
19e eeuw gepropaieerd door de socia
listen en de liberalen in hun pogingen
„En als Jezus van daar voort
ging zijn Hem twee blinden ge
volgd, roepende en zeggende „Gij
Zone Davids, ontferm V onzer."
(Matth. 9 27)
Twee blinden komen in de nood van
hun leven tot Jezus. We zien hier, dat
het deze mensen ernst was.
We lezen immers, dat zij roepende
waren. Het woord, dat hier in de oor
spronkelijke tekst gebruikt wordt, duidt
aan, dat het hier maar niet een achte
loos roepen betreft, maar een ernstig,
krachtig en gevoelvol roepen.
Hun toon en gebaren onderstrepen
de diepe en hartstochtelijke kreet des
harten, die er uit spreekt.
Hieruit blijkt, dat ze overtuigd waren
van de ernst hunner kwaal en naarstig
zochten om er van verlost te worden.
Lezers, zijn wij dat ook reeds, be
treffend^ onze geestelijke JDlindheid? En
zoeken we rnet evenveel ernst de ge
nezing?
Bij hoevelen wordt dat gemist. We
willen we] zalig worden en in de herriel
komen, mjtshet niet al to veel
'moeite kost,
Is het dan niet dwaas, desondanks
toch hoop te koesteren op genade en
schuldvergeving? Daarop hoop te koes
teren, tenvijl ons hele leven openbaart,
dat wij de dingen, die God van ons
vraagt, in het beste geval achten als
een noodzakelijk kwaad?
We zullen ernst moeten gaan
maken met de dingen der eeuwigheid
en dat zullen we niet eerder doen, dan
nadat we door Gods Geest en genade
overtuigd zijn geworden van de ^mst
onzer toestand.
Wanneer we het leren geloven, dat
het er zo echt hopeloos met ons voor
staat, dan wordt het nood in onze ziel.
Dan zal er een zoeken, een bidden,
een worstelen geboren worden om ont
ferming.
Dan wordt de bede, ernstig en drin
gend voor de Heere neergelegd: O God,
wees mij zondaar genadig.
Genees de blindheid van mijn hart.
Verleen mij schuldvergiffenis.
Want ik vind geen rust in mijn smart.
I Tot mij 't gezicht geschonken is.
Dan komt er ook een volharden be-
i treffende deze dingen. We lezen hier
immers, dat zij Jezus volgden.
Dat betekent, dat ze volhielden met
hun verzoek.
Toen ze aanstonds geen antwoord
kregen, hielden ze er niét mee op maar
ondanks hun gebrek volgden ze Jezus.
Dat zal moeite gekost hebben in hun
blindheid. Ze moesten maar op 't ge
rucht af gaan of aan de omstanders
vragen: O, waar is Hij toch? Breng me
toch bij Hem!
Lezers, is er die volharding in uw le
ven? Houdt ge aan in 't Bijbellezen, in
't naar de kerk gaan, in het bidden?
Kunt ge het buiten de Heére niet lan
ger stellen?
Het valt ook op, dat deze blinden in
hun gebed maar één doel op 't oog had
den n.l. de genezing van hun blindheid.
Het ontbrak hun aan 't licht hunner
ogen. Dat wisten ze en daarom vroegen
ze.
Lezers, zijn ook wij ons reeds bewust
van 't meest dringende in ons leven?
Heeft des Meesters stem leeds tot ons
geklonken: „Gij bekommert en veront
rust U over vele dingen, maar één ding
is nodig." Gaaf ons gebed, zeer be
paald naar dat éne uit? Is het verlost
worden van onze geestelijke blindheid,
de behoefte van ons hart geworden?
Gelijkt ons gebed op het spannen van
een boog, waarbij de pijl van onze ver
zuchtingen zeer bepaald op één doel
wordt gericht? Dat we ons hierop ern
stig onderzoeken.
In het gebed van deze blinde komt
ook zo heerlijk uit, dat ze Christus wil
len eren. „Gij Zone Davids."
Ze geven Hem dus Koninklijke waar
digheid. Een gebed, waarin Jezus niet
geëerd wordt, is bij God de Heere niet
iii tel, maar de bede, waarin de ziel
haar Verlosser verherelijkt, stijgt als
een welriekend wierookzuil ten hemel.
Daartegenover komt in dit gebed zo
uit, dat deze blinde zich zelf niet waar
dig keurden.
Het luidt immers: „Ontferm U on
zer."
Ze achten zich dus niet meer dan
een bedelaar, die bij. de gunst des Ko-
nings leven moet.
Lezers, wie öe Heere Jezus smeekt,
moet daarbij af zien van alle eigen ver
dienste.
Afzien ook van zijn levensleed.
Hij moet ook niet zeggen: „Heere,
wanneer Gij me nu geeft waaraan ik
behoefte heb, dan zal ik U voortaan
trouw dienen.
Neen, hij moet komen als een veroor
deeld mens, die zich nu nog maar al
leen beroepen kan op de genade van
Zijn Koning.
Heere, omdat ik 't kwade gedaan
heb, heb ik het kwade verdiend. Wan
neer ge dat laat komen, dan heb ik
niets te zeggen.
Dan zijt Ge recht in al Uw; weg en
werk.
Maar, o Meester, Zone Davids, ont
ferm U onzer.
We hebben géén recht om ook maar
iets te vragen, en tochwe vragen
het U! We smeken het U:
Ach zie op ons, opdat wij mogen zien
op U.
Wie Hem zo aanroept in de nood.
Die vindt Zijn gunst, oneindig groot.
Dirksland. - C. J. Ketting.
om de antithese-politiek van rechts on
dersteboven te gooien. Maar na Wereld
oorlog II is dit streven ook praktisch
toegepast in de omvorming van de
S.D.A.P. tot P.v.d.A. De laatste staat
soepeler tegenover de godsdienst in zo
verre, dat ze het innig verband erkent
tussen religieuze overtuiging en poli
tiek inzicht en poogt Prot. Christenen
en Rooms-Katholieken aan te trekken
met behoud van hun beginsel. Deze
vinden in de P.v.d.A. zelfs een kring
van gelijkgezinden: er is n.l. een Prot.
Chr. en een R. Kath. Werkgemeenschap
in die partij. Nochtans blijft er en
dat is het kardinale punt een prin
cipieel verschil tussen de P.v.d.A. en de
rechtse partijen. Bij de P.v.d.A. is het
zo: (ieze verlangt, dat de protestantse ef
rooms-katholieke of humanistische aan
hanger uit zijn eigen levensbeschou
wing tot de aanvaarding van de socia
listische maatschappijvorm komt, m.a.w.
het socialisme is voor haar primair en
de religie in politicis secundair. De
rechtse partijen huldigen een ander
standpunt. Voor hen is de /religie pri
mair ook in de politiek. Levensbe
schouwelijke principes domineren al
tijd en overal. En bovendien trekken
zij daaruit gans andere conclusies voor
het terrein van het sociale leven: geen
socialisme is het ideaal, maar zij het
genuanceerd een volksgemeenschap,
waarin de christelijke beginselen ook
staatkundig normatief zijn en die vol
gens christelijk-sociale beginselen is in
gericht.
De grote fout van de P.v.d.A. is, "dat
zij de sociale vraagstukken óveraccen-
tueert. Daardoor lijdt ze aan een on
aanvaardbare eenzijdigheid. De Prot.
Chr. partijen willen het sociale pro
bleem geheel anders oplossen. Maar
bovenal gaan deze van het standpunt
uit, dat de grote tegenstelling niet van
sociale, maar van religieuze aard is'
Trouwens de linkse partijen kunnen de
verticale antithese wel verwerpen, maar
ze kunnen niet ontkennen, dat. er fun
damentele verschillen liggen. Over al
lerlei punten denken rechts en links
radicaal verschillend: .de oorsprong en
het karakter van het overheidsgezag,
het onderwijs, de zondagsrust, de echt
scheiding, de publieke eerbaarheid, het
strafrecht, de crematie, de taak van de
Overheid, de geestelijke verzorging in
het leger, het staatssocialisme, de klas
senstrijd enz. Hierin staan beide groe
pen aan weerszijden van de antithese.
Deze is daarom niet uitgevonden door
Groen van Prïnsterer („Tegen de Revo
lutie het Evangelie") of door Dr. Kuy-
per, maar ze was er. Ze is een tragi
sche realiteit, die niet mag worden
weggevoerd. In wezen stelt ze de sou-
vereiniteit Gods tegenover de souverei-
niteit van de mens. En telkens wanneer
links zich verzet tegen de doorwerking
der chr. beginselen in ons volksleven,
poneert het zelf de antithese.
Daarom moet ook bij deze verkiezin
gen met kracht erop gewezen worden,
dat er geen sprake van kan zijn onze
christelijke-staatkundige beginselen op
non-activiteit te zetten terwille van
progressieve sociale idealen, die bo
vendien in hun uitvoering zo langza
merhand op een zeer onsolide econo
mische basis komen te staan. De grote
scheidslijn, die helaas na de val in het
paradijs de wereldhistorie en het hele
mensenleven is gaan beheersen, is die
tussen het Koninkrijk Gods en dat de
zer wereld. In de strijd tussen deze
twee beslissen geen sociale kwesties,
maar de gehoorzaamheid aan en de
liefde tot Gods ordinantiën. Dit betekent
niet, dat het sociale probleem mag wor
den verwaarloosd, maar wél, dat het
moet worden gezien in het liader der
Schriftuurlijke staatsopvatting. Dan
blijven we aan de goede kant van de
antithese.
Een zwaar offer brengt Nederland
voor zijn defensie, (verdediging). Daar
in staat Nederland niet alleen. Ook de
andere vrije landen moeten zich grote
offers getroosten voor hun verdediging.;.
Het is de prijs die moet worden be
taald voor de onafhankelijkheid. Wat of
de bedreiger van 's werelds onafhanke
lijkheid voor zijn agressieve oorlogsmid-
delen betaalt, dat is niet bekend, die
cijfers, zo al gegeven, vallen buiten de
werkelijke controle.
In 1957 betaalde Nederland voor zijn
defensie 1845 miljoen gulden. Dat was
5,4 procent van ons nationaal inkomen.
Daarmee staat Nederland aan de top.
Dat blijkt wel uit cijfers, die de mi-
Viister van oorlog bekend maakte in een
'bijlage van de memorie van antwoord
op de begroting van oorlog. Voor en
kele Westerse landen geven we hier
onder de vergelijkende cijfers: België
3,6 "/o, Denemarken 3,3 "/o, de Bondsre
publiek Duitsland 4,3 «/o, Italië 3,8 "/o,
Noorwegen 3,7 "/o. Zweden 5,1 "/o en voor
Zwitserland 3 "/o.
Geweldige sommen. Wat zou daar niet
voor gedaan kunen WordenIn 1957
niet minder dan 1845 miljoen of 5,4
procent vor ons nationaal inkomen en
in 1958, blijkens dezelfde bijlage 1745
miljoen of 5 procent van ons nationaal
inkomen.
We herhalen het wat zou met die
reusachtige sommen veel gedaan kun
nen worden! Waren die sommen be
schikbaar, de woningnood was, op fi
nanciële basis althans, vergeten. Een
net van afdoende wegen voor alle ver
keer kon ons land doorsnijden. Alle dij
ken, waar dan ook konden op afdoen4e
hoogte zijn gebracht. Financiering van
drooglegging IJsselmeer en investerings
kapitalen voor de nodige uitbreiding
van onze industrie waren beschikbaar.
En toch het kan niet gemist. Deze uit
gaven voor onze defensie. Het gaat om
het behoud van ons hoogste goed. Het
gaat om de handhaving van onze vrij
heid, voorzover die handhaving aan
menselijke handen is toebetrouwd.
VERZONDEN:
In de maand december werden ver
zonden naar
Engeland
8.415.876 kg
West-Duitsland
4.141.325 kg
Hongarije
2.110.000 kg
Frankrijk
1.223.380 kg
Afrika
1.117.725 kg
West-Indië
671.747 kg
Zweden
473.925 kg
Canada
68.039 kg
België
46.805 kg
IJsland
35.000 kg
Saoedi-Arabië
33.425 kg
Midden-Amerika
29.510 kg
Engels Leger
13.250'kg
Gibraltar
10.000 kg
Nieuw-Guinea
6.000 kg
Zuid-Amerika
4.540 kg
Luxemburg
3.325 kg
Spanje
613 kg
Italië
450 kg
Noord-Amerika
75 kg
Totaal
18.405.010 kg
RECAPITULATIE:
Juli t.m. november 99.511.867 kg
December 18.405.010 kg
Totaal
FLAKKEE:
Vanaf het eiland
verzonden:
Juli t.m. november 36.659.665 kg
117.916.877 kg
Flak-kee werden
1 dec. t.m. 6 dec.
8 dec. t.m. 13 dec.
15 dec. tm. 20 dec.
22 dec. t.m. 27 dec.
29 dec. t.m. 31 dec.
Totaal
1.542.505 kg
1.459.200 kg
1.230.130 kg
697.525 kg
507.200 kg
42.096.225 kg
De schatting is dat na 17 januari '59
nog een voorraad op Flakkee aanwe
zig is, van ongeveer 25 a 27 mUjoen
kilo.
Van zaterdag 17 januari v.m. 12 uur
t.m. maandag 19 januari v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Afwezig de artsen Dogterom, Bakker
en v._ d. Peppel. Voor spoedgevallen
Wieringa, arts, tel. 2090, Sommelsdijk.
Dirfcsland-Herfcingen-Melissant:
Afwezig de artsen Boot en Elvé. Voor
spoedgevallen Huisman, arts, telefoon
01877—412, Melissant
Oost-Flakkee:
Afwezig de artsen Kramers, Buth en
de Man. Voor spoedgevallen Bouman,
arts, tel. 01871-'569, Stad aan 't Haring
vliet, en Voogd arts, tel. 0187^259,
Oude Tonge.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Afwezig "Wagner. Dienst heeft Ter-
louw, tel. 23^7, Middelharnis.
8 tot 7% cent
8% tot 8 cent
gem. 8 cent
gem. 8 cent
gem. 9 cent
PRIJSVERLOOP:
week 1 t.m. 6 dec.
week 8 tm. 13 dec.
week 15 t.m. 20 dec.
week 22 t.m. 27 dec.
30 dec.
ALGEMEEN:
In de "prijs is, zoals men zie't, bijna
geen schommeling geweest.
De omzet is teruggelopen van bijna
27 miljoen kilo in november tot 18%
miljoen kilo in december. Engeland 4
miljoen kg en Duitsland 5 miljoen kg
minder.
Verder zijn er wat de verzending be
treft, niet zulke grote verschillen.
Wat betreft Engeland is wel de voor
naamste oorzaak, dat eigen uien vrij
veel worden aangevoerd.
Men weet dat Holland een goede
oogst heeft, zodat de eigen uien niet
worden vast gehouden,, maar geruimd.
Wat Duitsland aangaat, is de invloed
van de Italiaanse concurrentie, zeer
goed merkbaar. Het zijn vrijwel al
leen de West Duitse markten waar de
Hollandse uien naar toe gaan.
Op de markten in het Zuiden en Oos
ten van West-Duitsland komen de Hol
landse uien niet zoveelnieer voor.
Frankrijk gaat ook aardig afnemen
en wanneer geen beperkende bepalin
gen, de uitvoer, gaan remmen zal dit
kwantum nog wel iets stijgen.
Zo is ook de verwachting van Bel
gië.
Het zullen wel geen grote hoeveelhe
den worden, docb wel naar te hopen is.
H.K.H. Prinses Margriet, die maandag 19 januari zestien jaar oud wordt^
De Coöp. Vereniging tot exploitatie
van diepvrieskluizen „Sommelsdijk"
G.A. te Sommelsdijk 'kwam op maan
dag 12 januari voor het eerst in jaar
vergadering bijeen om rekening en kas
verantwoording te doen en verdere
huishoudelijke zaken af te wikkelen.
De finantiële resultaten waren niet on
bevredigend, hoewel de start in het eer
ste jaar de meeste kosten hadden mee
gebracht. Door de secretaris de heer
G. van Lente werd een uitvoerig jaar
verslag uitgebracht, waarin tevens en
kele tips werden gegeven voor een goed
gebruik van de diepvrieskluis. Aan de
diepvriesverenjging te Stad aan 't Ha
ringvliet werd dank gebracht voor de
onderbrenging van producten, geduren
de de tijd dat de Sommelsdijljise kluis
nog niet gereed was.
Alle aanwezigen waren zeer tevreden
over de bevroren produkten; over het
gereedmaken van sommige groenten,
fruit, vis enz. éér het in de cel gaat,
werd van gedachte gewisseld.
Diepvrieskosten komen van
zelf terug
Er bleek een lange wachtlijst van
liefhebbers voor een diepvriescel bij het
bestuur te bestaan, waarom de voorz.
dhr. K. van Es e.v. uitbreiding in be
spreking bracht. Achter het bestaande
de kleine hoeveelheden die wij nu gaan
verliezen, opvangen.
Voor uien met bestemming naar ver
re landen, zijn de verpakkingseisen in
januari gewijzigd. Inplaats van jute ba
len, moeten dergelijke zendingen riu in
kratten worden verscheept. Dit houdt
verband met de houdbaarheid van het
product.
Vanuit winterse koude overgaan naar
tropische hitte, verdragen de uien na
nieuwjaar niet zo goed meer. Vandaar
dat ze zo koel mogelijk gestuwd moeten
worden, tijdens het vervoer. Dit heeft
echter tot gevolg, dat de prijs, alleen
al aan verpakking plm. 6 cent per kilo
stijgt, behalve de meerdere vracht.
Wanneer de voorraden schaars zijn,
wordt hier niet zo opgelet, maar in een
periode zoals nu, dan telt alles mee.
De grootste vraag blijft, hoe zal het
weer zich houden, in de komende vier
tot zes weken.
In de eerste week in januari werden
heel waf uien naar Engeland ver
scheept, met gevolg dat enkele markten
weer werden overvoerd. De prijs zakte
op die plaatsen in tot 10 uiterst elf cent
telers prijs.
Frankrijk, Canada en Duitsland hou
den de huidige prijs wat op, an'ders zou
de markt weer tot rondom 10 cent te-
lersprijs zijn gezakt, of zelfs daar be
neden.
Zo gevoelig is de uienprijs.
De uitvoercijfers zijn ons welwillend
verstrekt door het U.B.C, te Den Haag
en Middelharnis.
(Nadruk verboden)
gebouw is voldoende ruimte om een
kluis van 64 cellen aan te bouwen. Het
'bestuur was van mening dat de ver
eniging zich niet tot deze éne kluis
moest beperken, maar bij voldoende
deelname voor uitbreiding ook anderen
met diepvries ten dienste moest zijn. Dit
nam de vergadering over, waarbij ea op
werd gewezen, dat de animo steeds toe
neemt, te meer omdat bij een goed ge
bruik, naast het grote gemak er grote
voordelen mee kunnen worden behaald.
-Meerdere leden gaven zich op, om bij
de bouw van een nieuwe kluis zich al
vast van een of meer cellen bij de reeds
in bezit zijnde te verzekeren. De mo
gelijkheid werd open gelaten dat b.v.
voor een klein gezin, ook één cel kan
worden gehuurd. Gegadigden uit de
beide gemeenten Sommelsdijk-Middel-
harnis kunnen zich voor deelname op
geven bij de secretaris dhr. G. van Len
te, Prins Hendrikstraat 5, Middelharnis
Tel. 2146. De uiterste termijn is gesteld
tot zaterdag 24 jan. a.s. Wie dus kans
wil maken ^nee te kunnen doen, diene
zich te haasten. (Men zie verder de ad
vertentie elders in ons blad.)
ANNO 1870
Alleenverkoop van de bekende
GLORIA PORT en de nieuwe
ESMERALDO WIJNEN
Ik heb mij afgevraagd, of de Direc
teur van Gemeentewerken in Middel
harnis naar de wintersport is vertrok
ken in Oostenrijk. Zo niet, dan nodig
ik hem vriendelijk uit, behoudens het
gevaar van natte voeten, naar de ri
olen te gaan kijken, waarom het
sneeuwwater niet weg kan lopen.
Waar blijven degemeentewerklieden
om de sneeuw weg te ruimen langs de
stoepen zodat het sneeuwwater weg
kan lopen?
Hoeveel loon is er deze week uitge
keerd en wat zijn de prestaties?
EEN OPMERKEP..