Ui kt r lenmar Fa. KAPTEIN erticale f horizontale ntithese? Een hoge tol Sommélsdijkse diep vries gaat uitbreiden V V Sneeuw-perikelen Vrijdag 16 januari 1959 No. 2762 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Bij contract speciaal tarief. MEDITATIE „Roepend en volgend" - Bij voldoende deelname weer 64 cellen TEL. 01870-2004-2704 INGEZONDEN uws PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18'70—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 centner mm. „Het thema der wereldgeschiede nis is de strijd tussen geloof en ongeloof' Goethe Nu de strijd om de Kamerzetels in '11e hevigheid ontbrand is, worden van 'se zijde weer voortdurend aanval- n gedaan op de structuur van het par- "stelsel in ons land. In de ogen van beralen, socialisten en communisten ugt daar niets van, althans aan de chterzijde. De christelijke partijen bben namelijk in Nederland een par systeem geïntroduceerd op levensbe- ouw,elijke basis en dat is in hun 'en helemaal verkeerd. De linkerzijde tkent niet, dat iemands levensovertui- -g, hetzij religieus of filosofisch, in ig verband staat met zijn politieke zichten, maar zij acht dit niet van pri- air belang en wenst dus de godsdien- ige verschillen bij de partijvorming eheel en al uit te schakelen. Door dit 'erschil van mening zijn er in ons land -ee soorten partijen ontstaan: ener- ■-ds die op een religieuze basis, ander- 'jds die op een sociale grondslag. De erste zijn de A.R. Partij, de C.H. Unie, e Staatk. Geref. Partij en de Kath. olkspartij, de andere de V.V.D., de -.v.d.A. en de Communistische par- '(en). Het onderscheid tussen deze oepen wordt uitgedrukt door de ter en verticaal en horizontaal. De par ken van verticale structuur baseren ich op Schriftuurlijke of kerkelijke eginselen, die van horizontale bouw p sociale systemen. Bij de eerste do- ineert derhalve de levensbeschouwe lijke tegenstelling, bij de andere de op- atting omtrent de maatschappijvorm de sociale politiek. De rechtse partijen staan in een prin- ipiële antithese (tegenstelling) tot de 'nkse, die de godsdienst niet primair enoeg achten voor politieke partijfor- atie. Deze antithese is verticaal. Ze popt van boven naar beneden dwars oor de maatschappelijke groepen, zo- at deze rechtse partijen mensen om katten van verschillende standen en lassen en derhalve echte volkspartijen '■n. Tot hen behoren rijken en armen, erkgevers en werknemers, fabrikan- n, middenstanders, ambtenaren, 'arbei- ers enz., die verbonden zijn door het- Ifde godsdienstig beginsel. Bij <Je link partijen is dit anders. De -partijen an horizontale structuur vallen groten eels samen met bepaalde standen of :elvaartsklassen, waarbij dan de uit- onderingen de regel bevestigen. Dit is enige jaren geleden ook ge- eken uit een ingesteld opinie-onder- oek. Van de aanhangers van de P.v. .A. behoorde 21 «/o tot de beter gèsitu- "rden en 79 Vo tot de minder draag- rachtigen. Bij de V.V-D. was het juist ndersom: 71 "/o tot de gegoeden en 9 "In tot de lagere inkomens. Bij de ommunisten sprak het sociale niveau og sterker: slechts 70''/o behoorde tot e goedgesitueerden, 7'"/o tot de lagere, "Ifs 86 "/o tot de allerlaagste, inkomens, aartegenover blijkt uit de cijfers voor e rechtse partijen, dat de bevolkings- ■'assen daar gelijkmatiger zijn ver- eeld; bij de K.V.P. behoorde 37»/o tot e weigestelden en beter gesitueerden 63 "/o tot de „volksklassen"; bij de .R.P. respectievelijk 33 en 67 "/o en bij .6 C.H.U 46 en 54»/o. (de S.G.P. was 'et in dit onderzoek opgenomen). Uit deze gegevens blijkt, dat de recht- partijen alle bevolkingsklassen ver inden door hun geloofsovertuiging, ter- "ijl bij de linkse groepen sociologische ctoren overheersend zijn. Dit klopt us met de verdeling der partijen in oeperingen van verticale en horizon- Ie structuur. De bekende socioloog en schrijver rof. Bouman maakt hierover in zijn eschrift „Algemene Maatschappijleer" 6 volgende opmerking: „Het Neder- andse politieke leven heeft er steeds nder geleden, dat de linkse partijen "n horizontale structuur, de rechtse en verticale structuur vertoonden, aardoor strijden zij op politiek ter- ein meestal met ongelijke wapens angs elkaar heen en vervalt men van e ene onoverzichtelijke situatie in de dere." Deze hoogleraar blijkt dus ook egenstander van partij formatie op le- ensbeschouwelijke grondslag. Hij is venals de aanhangers der linkse- par ijen vóór het stellen van een horizon- ale antithese, d.w.z. hij verwerpt de egenstelling tussen enerzijds partijen P religieuze en anderzijds partijen op -religieuze basis en prefereert een pheiding tussen progressieve (vooruit- 'revende) en conservatieve (behouden- e) partijen. Wanneer dit systeem vol- edig zou worden doorgevoerd, zouden us alle arbeiders, ambtenaren en soort elijke mensen in één grote progressie, at betekent dan socialistische partij, "orden ondergebracht, terwijl daarte genover alle bezitters in een conserva- leve partij zouden worden geconcen- eerd. Volgens deze conceptie zouden 'e arbeiders etc. uit de rechtse par ken moeten worden weggezogen naar e P.v.d.A., die dan uiteraard een ge- eldige macht zou vertegenwoordigen P de basis van het socialisme. Dat dit inderdaad het streven is van ^P-v.d.A., weet nu zo langzamerhand dereen wel. Het is na de laatste oor- og belichaamd in de z.g. doorhraak-ge- dachte. Deze is in beginsel reeds in de 19e eeuw gepropaieerd door de socia listen en de liberalen in hun pogingen „En als Jezus van daar voort ging zijn Hem twee blinden ge volgd, roepende en zeggende „Gij Zone Davids, ontferm V onzer." (Matth. 9 27) Twee blinden komen in de nood van hun leven tot Jezus. We zien hier, dat het deze mensen ernst was. We lezen immers, dat zij roepende waren. Het woord, dat hier in de oor spronkelijke tekst gebruikt wordt, duidt aan, dat het hier maar niet een achte loos roepen betreft, maar een ernstig, krachtig en gevoelvol roepen. Hun toon en gebaren onderstrepen de diepe en hartstochtelijke kreet des harten, die er uit spreekt. Hieruit blijkt, dat ze overtuigd waren van de ernst hunner kwaal en naarstig zochten om er van verlost te worden. Lezers, zijn wij dat ook reeds, be treffend^ onze geestelijke JDlindheid? En zoeken we rnet evenveel ernst de ge nezing? Bij hoevelen wordt dat gemist. We willen we] zalig worden en in de herriel komen, mjtshet niet al to veel 'moeite kost, Is het dan niet dwaas, desondanks toch hoop te koesteren op genade en schuldvergeving? Daarop hoop te koes teren, tenvijl ons hele leven openbaart, dat wij de dingen, die God van ons vraagt, in het beste geval achten als een noodzakelijk kwaad? We zullen ernst moeten gaan maken met de dingen der eeuwigheid en dat zullen we niet eerder doen, dan nadat we door Gods Geest en genade overtuigd zijn geworden van de ^mst onzer toestand. Wanneer we het leren geloven, dat het er zo echt hopeloos met ons voor staat, dan wordt het nood in onze ziel. Dan zal er een zoeken, een bidden, een worstelen geboren worden om ont ferming. Dan wordt de bede, ernstig en drin gend voor de Heere neergelegd: O God, wees mij zondaar genadig. Genees de blindheid van mijn hart. Verleen mij schuldvergiffenis. Want ik vind geen rust in mijn smart. I Tot mij 't gezicht geschonken is. Dan komt er ook een volharden be- i treffende deze dingen. We lezen hier immers, dat zij Jezus volgden. Dat betekent, dat ze volhielden met hun verzoek. Toen ze aanstonds geen antwoord kregen, hielden ze er niét mee op maar ondanks hun gebrek volgden ze Jezus. Dat zal moeite gekost hebben in hun blindheid. Ze moesten maar op 't ge rucht af gaan of aan de omstanders vragen: O, waar is Hij toch? Breng me toch bij Hem! Lezers, is er die volharding in uw le ven? Houdt ge aan in 't Bijbellezen, in 't naar de kerk gaan, in het bidden? Kunt ge het buiten de Heére niet lan ger stellen? Het valt ook op, dat deze blinden in hun gebed maar één doel op 't oog had den n.l. de genezing van hun blindheid. Het ontbrak hun aan 't licht hunner ogen. Dat wisten ze en daarom vroegen ze. Lezers, zijn ook wij ons reeds bewust van 't meest dringende in ons leven? Heeft des Meesters stem leeds tot ons geklonken: „Gij bekommert en veront rust U over vele dingen, maar één ding is nodig." Gaaf ons gebed, zeer be paald naar dat éne uit? Is het verlost worden van onze geestelijke blindheid, de behoefte van ons hart geworden? Gelijkt ons gebed op het spannen van een boog, waarbij de pijl van onze ver zuchtingen zeer bepaald op één doel wordt gericht? Dat we ons hierop ern stig onderzoeken. In het gebed van deze blinde komt ook zo heerlijk uit, dat ze Christus wil len eren. „Gij Zone Davids." Ze geven Hem dus Koninklijke waar digheid. Een gebed, waarin Jezus niet geëerd wordt, is bij God de Heere niet iii tel, maar de bede, waarin de ziel haar Verlosser verherelijkt, stijgt als een welriekend wierookzuil ten hemel. Daartegenover komt in dit gebed zo uit, dat deze blinde zich zelf niet waar dig keurden. Het luidt immers: „Ontferm U on zer." Ze achten zich dus niet meer dan een bedelaar, die bij. de gunst des Ko- nings leven moet. Lezers, wie öe Heere Jezus smeekt, moet daarbij af zien van alle eigen ver dienste. Afzien ook van zijn levensleed. Hij moet ook niet zeggen: „Heere, wanneer Gij me nu geeft waaraan ik behoefte heb, dan zal ik U voortaan trouw dienen. Neen, hij moet komen als een veroor deeld mens, die zich nu nog maar al leen beroepen kan op de genade van Zijn Koning. Heere, omdat ik 't kwade gedaan heb, heb ik het kwade verdiend. Wan neer ge dat laat komen, dan heb ik niets te zeggen. Dan zijt Ge recht in al Uw; weg en werk. Maar, o Meester, Zone Davids, ont ferm U onzer. We hebben géén recht om ook maar iets te vragen, en tochwe vragen het U! We smeken het U: Ach zie op ons, opdat wij mogen zien op U. Wie Hem zo aanroept in de nood. Die vindt Zijn gunst, oneindig groot. Dirksland. - C. J. Ketting. om de antithese-politiek van rechts on dersteboven te gooien. Maar na Wereld oorlog II is dit streven ook praktisch toegepast in de omvorming van de S.D.A.P. tot P.v.d.A. De laatste staat soepeler tegenover de godsdienst in zo verre, dat ze het innig verband erkent tussen religieuze overtuiging en poli tiek inzicht en poogt Prot. Christenen en Rooms-Katholieken aan te trekken met behoud van hun beginsel. Deze vinden in de P.v.d.A. zelfs een kring van gelijkgezinden: er is n.l. een Prot. Chr. en een R. Kath. Werkgemeenschap in die partij. Nochtans blijft er en dat is het kardinale punt een prin cipieel verschil tussen de P.v.d.A. en de rechtse partijen. Bij de P.v.d.A. is het zo: (ieze verlangt, dat de protestantse ef rooms-katholieke of humanistische aan hanger uit zijn eigen levensbeschou wing tot de aanvaarding van de socia listische maatschappijvorm komt, m.a.w. het socialisme is voor haar primair en de religie in politicis secundair. De rechtse partijen huldigen een ander standpunt. Voor hen is de /religie pri mair ook in de politiek. Levensbe schouwelijke principes domineren al tijd en overal. En bovendien trekken zij daaruit gans andere conclusies voor het terrein van het sociale leven: geen socialisme is het ideaal, maar zij het genuanceerd een volksgemeenschap, waarin de christelijke beginselen ook staatkundig normatief zijn en die vol gens christelijk-sociale beginselen is in gericht. De grote fout van de P.v.d.A. is, "dat zij de sociale vraagstukken óveraccen- tueert. Daardoor lijdt ze aan een on aanvaardbare eenzijdigheid. De Prot. Chr. partijen willen het sociale pro bleem geheel anders oplossen. Maar bovenal gaan deze van het standpunt uit, dat de grote tegenstelling niet van sociale, maar van religieuze aard is' Trouwens de linkse partijen kunnen de verticale antithese wel verwerpen, maar ze kunnen niet ontkennen, dat. er fun damentele verschillen liggen. Over al lerlei punten denken rechts en links radicaal verschillend: .de oorsprong en het karakter van het overheidsgezag, het onderwijs, de zondagsrust, de echt scheiding, de publieke eerbaarheid, het strafrecht, de crematie, de taak van de Overheid, de geestelijke verzorging in het leger, het staatssocialisme, de klas senstrijd enz. Hierin staan beide groe pen aan weerszijden van de antithese. Deze is daarom niet uitgevonden door Groen van Prïnsterer („Tegen de Revo lutie het Evangelie") of door Dr. Kuy- per, maar ze was er. Ze is een tragi sche realiteit, die niet mag worden weggevoerd. In wezen stelt ze de sou- vereiniteit Gods tegenover de souverei- niteit van de mens. En telkens wanneer links zich verzet tegen de doorwerking der chr. beginselen in ons volksleven, poneert het zelf de antithese. Daarom moet ook bij deze verkiezin gen met kracht erop gewezen worden, dat er geen sprake van kan zijn onze christelijke-staatkundige beginselen op non-activiteit te zetten terwille van progressieve sociale idealen, die bo vendien in hun uitvoering zo langza merhand op een zeer onsolide econo mische basis komen te staan. De grote scheidslijn, die helaas na de val in het paradijs de wereldhistorie en het hele mensenleven is gaan beheersen, is die tussen het Koninkrijk Gods en dat de zer wereld. In de strijd tussen deze twee beslissen geen sociale kwesties, maar de gehoorzaamheid aan en de liefde tot Gods ordinantiën. Dit betekent niet, dat het sociale probleem mag wor den verwaarloosd, maar wél, dat het moet worden gezien in het liader der Schriftuurlijke staatsopvatting. Dan blijven we aan de goede kant van de antithese. Een zwaar offer brengt Nederland voor zijn defensie, (verdediging). Daar in staat Nederland niet alleen. Ook de andere vrije landen moeten zich grote offers getroosten voor hun verdediging.;. Het is de prijs die moet worden be taald voor de onafhankelijkheid. Wat of de bedreiger van 's werelds onafhanke lijkheid voor zijn agressieve oorlogsmid- delen betaalt, dat is niet bekend, die cijfers, zo al gegeven, vallen buiten de werkelijke controle. In 1957 betaalde Nederland voor zijn defensie 1845 miljoen gulden. Dat was 5,4 procent van ons nationaal inkomen. Daarmee staat Nederland aan de top. Dat blijkt wel uit cijfers, die de mi- Viister van oorlog bekend maakte in een 'bijlage van de memorie van antwoord op de begroting van oorlog. Voor en kele Westerse landen geven we hier onder de vergelijkende cijfers: België 3,6 "/o, Denemarken 3,3 "/o, de Bondsre publiek Duitsland 4,3 «/o, Italië 3,8 "/o, Noorwegen 3,7 "/o. Zweden 5,1 "/o en voor Zwitserland 3 "/o. Geweldige sommen. Wat zou daar niet voor gedaan kunen WordenIn 1957 niet minder dan 1845 miljoen of 5,4 procent vor ons nationaal inkomen en in 1958, blijkens dezelfde bijlage 1745 miljoen of 5 procent van ons nationaal inkomen. We herhalen het wat zou met die reusachtige sommen veel gedaan kun nen worden! Waren die sommen be schikbaar, de woningnood was, op fi nanciële basis althans, vergeten. Een net van afdoende wegen voor alle ver keer kon ons land doorsnijden. Alle dij ken, waar dan ook konden op afdoen4e hoogte zijn gebracht. Financiering van drooglegging IJsselmeer en investerings kapitalen voor de nodige uitbreiding van onze industrie waren beschikbaar. En toch het kan niet gemist. Deze uit gaven voor onze defensie. Het gaat om het behoud van ons hoogste goed. Het gaat om de handhaving van onze vrij heid, voorzover die handhaving aan menselijke handen is toebetrouwd. VERZONDEN: In de maand december werden ver zonden naar Engeland 8.415.876 kg West-Duitsland 4.141.325 kg Hongarije 2.110.000 kg Frankrijk 1.223.380 kg Afrika 1.117.725 kg West-Indië 671.747 kg Zweden 473.925 kg Canada 68.039 kg België 46.805 kg IJsland 35.000 kg Saoedi-Arabië 33.425 kg Midden-Amerika 29.510 kg Engels Leger 13.250'kg Gibraltar 10.000 kg Nieuw-Guinea 6.000 kg Zuid-Amerika 4.540 kg Luxemburg 3.325 kg Spanje 613 kg Italië 450 kg Noord-Amerika 75 kg Totaal 18.405.010 kg RECAPITULATIE: Juli t.m. november 99.511.867 kg December 18.405.010 kg Totaal FLAKKEE: Vanaf het eiland verzonden: Juli t.m. november 36.659.665 kg 117.916.877 kg Flak-kee werden 1 dec. t.m. 6 dec. 8 dec. t.m. 13 dec. 15 dec. tm. 20 dec. 22 dec. t.m. 27 dec. 29 dec. t.m. 31 dec. Totaal 1.542.505 kg 1.459.200 kg 1.230.130 kg 697.525 kg 507.200 kg 42.096.225 kg De schatting is dat na 17 januari '59 nog een voorraad op Flakkee aanwe zig is, van ongeveer 25 a 27 mUjoen kilo. Van zaterdag 17 januari v.m. 12 uur t.m. maandag 19 januari v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Afwezig de artsen Dogterom, Bakker en v._ d. Peppel. Voor spoedgevallen Wieringa, arts, tel. 2090, Sommelsdijk. Dirfcsland-Herfcingen-Melissant: Afwezig de artsen Boot en Elvé. Voor spoedgevallen Huisman, arts, telefoon 01877—412, Melissant Oost-Flakkee: Afwezig de artsen Kramers, Buth en de Man. Voor spoedgevallen Bouman, arts, tel. 01871-'569, Stad aan 't Haring vliet, en Voogd arts, tel. 0187^259, Oude Tonge. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Afwezig "Wagner. Dienst heeft Ter- louw, tel. 23^7, Middelharnis. 8 tot 7% cent 8% tot 8 cent gem. 8 cent gem. 8 cent gem. 9 cent PRIJSVERLOOP: week 1 t.m. 6 dec. week 8 tm. 13 dec. week 15 t.m. 20 dec. week 22 t.m. 27 dec. 30 dec. ALGEMEEN: In de "prijs is, zoals men zie't, bijna geen schommeling geweest. De omzet is teruggelopen van bijna 27 miljoen kilo in november tot 18% miljoen kilo in december. Engeland 4 miljoen kg en Duitsland 5 miljoen kg minder. Verder zijn er wat de verzending be treft, niet zulke grote verschillen. Wat betreft Engeland is wel de voor naamste oorzaak, dat eigen uien vrij veel worden aangevoerd. Men weet dat Holland een goede oogst heeft, zodat de eigen uien niet worden vast gehouden,, maar geruimd. Wat Duitsland aangaat, is de invloed van de Italiaanse concurrentie, zeer goed merkbaar. Het zijn vrijwel al leen de West Duitse markten waar de Hollandse uien naar toe gaan. Op de markten in het Zuiden en Oos ten van West-Duitsland komen de Hol landse uien niet zoveelnieer voor. Frankrijk gaat ook aardig afnemen en wanneer geen beperkende bepalin gen, de uitvoer, gaan remmen zal dit kwantum nog wel iets stijgen. Zo is ook de verwachting van Bel gië. Het zullen wel geen grote hoeveelhe den worden, docb wel naar te hopen is. H.K.H. Prinses Margriet, die maandag 19 januari zestien jaar oud wordt^ De Coöp. Vereniging tot exploitatie van diepvrieskluizen „Sommelsdijk" G.A. te Sommelsdijk 'kwam op maan dag 12 januari voor het eerst in jaar vergadering bijeen om rekening en kas verantwoording te doen en verdere huishoudelijke zaken af te wikkelen. De finantiële resultaten waren niet on bevredigend, hoewel de start in het eer ste jaar de meeste kosten hadden mee gebracht. Door de secretaris de heer G. van Lente werd een uitvoerig jaar verslag uitgebracht, waarin tevens en kele tips werden gegeven voor een goed gebruik van de diepvrieskluis. Aan de diepvriesverenjging te Stad aan 't Ha ringvliet werd dank gebracht voor de onderbrenging van producten, geduren de de tijd dat de Sommelsdijljise kluis nog niet gereed was. Alle aanwezigen waren zeer tevreden over de bevroren produkten; over het gereedmaken van sommige groenten, fruit, vis enz. éér het in de cel gaat, werd van gedachte gewisseld. Diepvrieskosten komen van zelf terug Er bleek een lange wachtlijst van liefhebbers voor een diepvriescel bij het bestuur te bestaan, waarom de voorz. dhr. K. van Es e.v. uitbreiding in be spreking bracht. Achter het bestaande de kleine hoeveelheden die wij nu gaan verliezen, opvangen. Voor uien met bestemming naar ver re landen, zijn de verpakkingseisen in januari gewijzigd. Inplaats van jute ba len, moeten dergelijke zendingen riu in kratten worden verscheept. Dit houdt verband met de houdbaarheid van het product. Vanuit winterse koude overgaan naar tropische hitte, verdragen de uien na nieuwjaar niet zo goed meer. Vandaar dat ze zo koel mogelijk gestuwd moeten worden, tijdens het vervoer. Dit heeft echter tot gevolg, dat de prijs, alleen al aan verpakking plm. 6 cent per kilo stijgt, behalve de meerdere vracht. Wanneer de voorraden schaars zijn, wordt hier niet zo opgelet, maar in een periode zoals nu, dan telt alles mee. De grootste vraag blijft, hoe zal het weer zich houden, in de komende vier tot zes weken. In de eerste week in januari werden heel waf uien naar Engeland ver scheept, met gevolg dat enkele markten weer werden overvoerd. De prijs zakte op die plaatsen in tot 10 uiterst elf cent telers prijs. Frankrijk, Canada en Duitsland hou den de huidige prijs wat op, an'ders zou de markt weer tot rondom 10 cent te- lersprijs zijn gezakt, of zelfs daar be neden. Zo gevoelig is de uienprijs. De uitvoercijfers zijn ons welwillend verstrekt door het U.B.C, te Den Haag en Middelharnis. (Nadruk verboden) gebouw is voldoende ruimte om een kluis van 64 cellen aan te bouwen. Het 'bestuur was van mening dat de ver eniging zich niet tot deze éne kluis moest beperken, maar bij voldoende deelname voor uitbreiding ook anderen met diepvries ten dienste moest zijn. Dit nam de vergadering over, waarbij ea op werd gewezen, dat de animo steeds toe neemt, te meer omdat bij een goed ge bruik, naast het grote gemak er grote voordelen mee kunnen worden behaald. -Meerdere leden gaven zich op, om bij de bouw van een nieuwe kluis zich al vast van een of meer cellen bij de reeds in bezit zijnde te verzekeren. De mo gelijkheid werd open gelaten dat b.v. voor een klein gezin, ook één cel kan worden gehuurd. Gegadigden uit de beide gemeenten Sommelsdijk-Middel- harnis kunnen zich voor deelname op geven bij de secretaris dhr. G. van Len te, Prins Hendrikstraat 5, Middelharnis Tel. 2146. De uiterste termijn is gesteld tot zaterdag 24 jan. a.s. Wie dus kans wil maken ^nee te kunnen doen, diene zich te haasten. (Men zie verder de ad vertentie elders in ons blad.) ANNO 1870 Alleenverkoop van de bekende GLORIA PORT en de nieuwe ESMERALDO WIJNEN Ik heb mij afgevraagd, of de Direc teur van Gemeentewerken in Middel harnis naar de wintersport is vertrok ken in Oostenrijk. Zo niet, dan nodig ik hem vriendelijk uit, behoudens het gevaar van natte voeten, naar de ri olen te gaan kijken, waarom het sneeuwwater niet weg kan lopen. Waar blijven degemeentewerklieden om de sneeuw weg te ruimen langs de stoepen zodat het sneeuwwater weg kan lopen? Hoeveel loon is er deze week uitge keerd en wat zijn de prestaties? EEN OPMERKEP..

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1959 | | pagina 1