Landbouwstudiedag ie
Sommelsdijk
Meisjes twinset in twee kleuren
Succes met nieuwe slootreiniger
Fa. J. V. Maastricht kreeg opdracht
uit Suriname
Aktualiteiten op gebied van
mechanisatie
locUt
tocht
[J
Oom K»J
Plaatselijk Nieuws
OOLTGENSPLAAT
Jeugd Roode Kruis in
organisatie-verband
wag 9 januari 1958
„EILANDEN-NIEUWS"
Biz. 3
Goeree.
irivilegie
an Oud-
pO door
dit jaar
bestuur
Hij liet
een ka-
bevol-
iiun ver
middagvergadering was buiten-
jon drult bezoclit; de grote zaal van
1 Spee was tot de laatste plaats be-
^^Wel een telden, dat de meclianisa-
stoor en tie Jet ft onder de landbouwers. Nadat
'e kerlï- "'^e vooiz. dhr. Mol de sprekers had ver-
aarvoor v^elkomd en tot hun onderwerp had in-
'Ouddorp geleid verkreeg eerst ir. P. W. Bakker-
lood fijn-^liema, Rijkslandbouwconsulent voor
Landbüuwwerktuigen te Wageningen
geeste- jjet woord, ter behandeling van het on
kollege deEvyerp:
hadden bhk Transport
:e Maagd IJ^H
*^f zijn reis naar Flalikee had hij wel
met „transport" te maken gehad; het
■vorming jnoeilijker en duurde naar verhou-
Goereo ding langer dan een reis naar Londen,
had spr. ervaren. ledere landbouwer
heeft met transport te maken: 40 a SOVo
van de arbeidsuren moet er aan wor-
'd q^am'i) den besteedt. Spr. bezag het vervoer
verrich van stukgoed en losse produkten; wan-
,prPP. ri" neer deze volgens een arbeids-analyse
uit elkaar worden gehaald, worden we
wel in de richting van het „zakloze
tijdperk" geduwd. Zo zal straks het
graan bij maaidorsers niet meer in zak
ken, maar in tanks worden opgevan
gen en vervoerd.
Ëelangrijk is, welke gereedschappen
worden gebruikt, iedere handeling moet
worden nagegaan. Zo had spr. van het
mechanisch laden nog geen bevredi
gende resultaten gezien, ook niet' op de
Landbouwtentoonstelling te Londen.
Wel' tracht men tot verbetering te ko-
meï^ b.v. bij bietenladen, waarbij een
bezwaar blijft, dat te veel grond wordt
me|gevoerd. Deponeren op een meerij
dende wagen wordt toegepast, waarbij
het, bezwaar is, dat men over grotere
tre^racht moet beschikken.
De landbouwwagens met luchtban-
déïl hebben een grote verbetering in
het transport gebracht. Spr. betreurde
dat'er tot heden nog zich nog geen fa-
b^fk speciaal op luchtbanden voor
door ds Ü^.ÏWbouw had ingesteld.
^^n verbetering noemde spr. ook de
tv/éfe-wielige wagen achter de trekker.
Hei kippen gaat gemakkelijker, de
storthoogte is wel van betekenis, die
blijft altijd laag. Achtereenvolgens be
zag spr. een wagen met aangedreven
as, voor dit doel en verder transpor
teurs, die in vele modellen worden ge
bruikt. Men zoekt momenteel naar een
tsi®sporteur, die voor produkten van
irse aard kunnen worden gebruikt.
eteen de
|ren her-
eerste
rd. Eerst
ontsta-
^ree voor
Allardi
diende
J opvolger
|3.
[fstandige
I was van
met de
tok naa;
imanniis
|en bleef
st te ko-
le der re-
Ir OoKt-
laas Rus-
vertrok
I opvolger
in 16J2
Iverlijdoii
lorius in
14 jaicn
Ie lijst en
der 7a
/ervolgd)
een zeer
en een
kn belang
aet voor-
erste ter-
gehaile,
lemen ca
pt ver-uit
ras ver-
gehalte
bpbrengs'
lloude en
In E zeer
weer de
fde gerin-
log altijd
I voorkeur
Jgstzekere
Iven zijn
[d, omdat
en kop-
lakte sui-
Igere uit-
■n rasscn-
1 voor t
Mechanisatie in de bietenbouw
It onderwerp werd toegelicht door
volgende spreker, de heer J. G. van
te, medewerker van het Rijksland-
vconsulentschap te Goes. Eerst
_Jd hij stil bij de grondbewerking en
vervolgens bij het zaaien, bij het laatste
waarbij gebruik gemaakt kan worden
van een precisie-machine, al zijn die
nog niet algemeen. Alles moet gericht
zijn op dun en juist zaaien. De biet is
het zorgenkind van de boer, spr. ging
de. verdere bewerking na met lichte
e^e, het doorslaan, waarbij hij vooral
tiis gaf voor een goed gebruik van de
bii^tendunmachine. Spr. drong aan met
hél doorslaan zo vroeg mogelijk te be-
Jé---------------------------------------------
ginnen; door het uitkammen wordt te
vens veel vuil opgeruimd. De arbeids
besparing beloopt plm. SOVo. De rijen
afstand is belangrijk bij het machinaal
rooien, als minimum wordt 40 cm., soms
wel 50 cm gesteld. Wel dient te wor
den nagegaan of bij grotere rijen aan
stonds het vereiste aantal planten (50
tot 60.000 per ha.) kan worden gehaald.
Het rooiprobleem werd breedvoerig
toegelicht: in Zeeland wordt plm. 25°/o
machinaal gerooid; 45"/o gelicht en 30%
in handwerk. Dlir. van Liere bezag cri-
tisch lichters en rooiers met wielen
buiten of tussen de rijen en prefereer
de machines met één mansbediening
als het meest arbeidsvoordelig. Van de
tweerijige machines is er nog maar één
in gebruik (op Rozenburg); spr. achtte
deze alleen geschikt voor grote bedrij
ven of loonwerkers. Oolï werden de
rooiers die koppen en loof apart hou
den naar voren gebraclit; het is voor
fabrikanten moeilijk aan al deze eisen
te voldoen.
De finantiële kant
De derde spreker, de Ireer Smaal, me
dewerker van het Rijkslandbouwconsu-
lentschap te Zevenbergen, sneed de fi
nantiële zijde van de mechanisatie aan.
Spr. wilde de stelregel handhaven:
eerst rekenen en dan beslissen wat men
aanschaft. De landbouwer l^an zelf me
chaniseren; een inviduële aanschaf kost
echter vrij veel. Een combine b.v. kost
per ha. vrij duur. Er zijn wel voorde
len dat men niet behoeft Ie wachten, en
niets behoeft te vragen aan de loon-
werker, economisch gezien is zelfme-
chanisatie voor 30 a 40 bunder niet ren
dabel.
Een andere mogelijkheid is een com
binatie met landbouwers, hoewel dit in
de praktijk tegen valt. Toch noemde
spr. voorbeelden van combinaties te
Dinteloord (30 boeren met 3200 bunder)
en combinaties in andere plaatsen in
Brabant, die goed werkten. De rendabi
liteit te Dinteloord is nagegaan waarbij
de conclusie was dat de aangeslotenen
een voordelig resultaat hadden van
ruim 2000.per jaar. De andere
groep, die geen lid waren stonden ver
in het nadeel. Te Nieuw-Vosmeer is een
combinatie gesticht van 6 boeren (ruim
Voor hen die niet combineren komt het
200 ha.) die eveneens voordelig werkt,
loonwerk het meest voordelig uit, al is
het bezwaar, dat men niet altijd kan
zoals men wil. Spr. waarschuwde dat
bij combinaties wel scherpe afspraken
dienen te worden gemaakt om geen
moeite te krijgen.
Mechanisatie in de aardappelteelt
De heer D. Hartmans, medewerker
van het C.E.R.B.E. (Centraal Econo
misch Rationele Bedrijfsvoering op de
eilanden) gaf eerst een uiteenzetting
van dit instituut. In het afgelopen jaar
1958 is hiermee veel ervaring opge
daan; spr. bepaalde zich in hoofdzaak
tot de mechanisatie van de aardappel-
teelt. Hij stond eerst stil bij de grond
bewerking: ploeg vroeg en glad en droog
in het voorjaar was zijn eerste stelling.
Op lichte grond valt vroeg ploegen
mee, beter dan op zware, vooral bij nat
weer. Er van uitgaande dat het land
vlak ligt ligt het niet vlak dan kan
men dat in de winter doen gaf hij de
voorkeur aan eggen met 16 tanden. Er
is al een sleep uitgedokterd met 18 tan
den.
Vroeg kunstmeststrooieii raadde spr.
af. Het poten op tijd achtte hij voor de
meeste bedrijven geen probleem; zit
men met te weinig personeel zou de
volautomatische pootmachine moeten
worden ingezet. Uit proeven is geble
ken dat het gebruik van de halfauto-
matische machine voor de consumptie-
teelt geen verschil maakt.
Voor de verzorging nam spr. diverse
werktuigen onder de loupe; een 3 tands
krabber; de 5 tands van van Rumpt; de
Raymond enz. De rijen frazers bieden
goede mogelijkheden voor zwaardere
gronden. Bezwaar is, dat ze duur zijn.
Aanschouwelijk onderwijs gaf spr. met
de vlier-egjes met veerstalen tanden.
Er zijn goede resultaten mee bereikt.
Het ontwerp van dhr. van Kempen,
met tanden waarin een krul in is aan
gebracht, werd ook getoond.
Verzamel-rooiers en voorraadrooiers
werden scherp belicht; spr. stelde dat
bij voorraad rooien het oprapen 120 tot
140 man-uren per ha. vergt, wat met
verzamel-rooier kan worden terugge
bracht tot 8 man-uren per ha. (Dit ge
zegde wekte nogal deining in de zaal)
Tenslotte bezag spr. een goede loof-
scheider (er is er een te Melissant) en
het laden van aardappels los op de wa
gen. Vooralsnog is dit toekomstmuziek.
Discussie
De heer Mol vroeg eerst het woord,
die bemerkt had, dat men het over de
stellingen bij het aardappelrooien niet
zo eens was. Hij wees er op, dat de boe
ren in de Hoekse Waard en N.O.-Polder
er in slagen met een kleinere kern hun
werk af te doen, hoewel het daar mak
kelijker ligt dan op Flakkee. Toch zal
het hier deze kant ook uit moeten, was
spr.'s mening, al is het bij mechanisatie
ook niet altijd rozegeur en maneschijn
wat in de cel komt. Spr. stelde een
vraag over het vroege poten: wachten
tot de grond goed is, of vroeger begin
nen ook bij nat weer. De keuze lag z.i.
tussen minder man-uren of meer pro-
duktiviteit.
De heer H-artman wees er op, dat één
man met soc. lasten mee een besparing
brengt van 5000.per jaar. Daar
staat t.o. dat investering ook geld kost,
maar z.i. toch rendabeler was. Bij te
vroeg poten, komt men meestal tot een
zekere opbrengstderving was zijn me
ning. Een aardappel doet in het voor
jaar in de kiembakjes soms meer dan
in de grond. Het arbeidsprobleem
spreekt niet zo op Flakkee, omdat er
naar zijn mening mensen voldoende
waren. Het gelijk vallen met andere
oogsten, neemt door de uitvinding van
fa. van Rumpt met zijn uienrooimachi-
ne die toekomst belooft veel moei
lijkheden weg. Een verzamelrooier
prees spreker verder aan.
Dhr. Smaal vond ook, dat men niet
het risico moest nemen aardappelen té
vroeg (in kluit) te poten. Voorts vond
hij de gezegdens over de verzamelrooier
en het besparen van man-uren wel
spectaculair maar het onderste regeltje
diende te worden bekeken! Het diende
z.i. geleidelijk te gaan wat deze investe
ring betreft.
De heer Vogelaar te Stad betwistte
dat met 8 man-uren 1 ha. kon worden
gerooid. Er zit een man op de trekker
en er moest er z.i. toch ook nog een op
de wagen. De heer Hartman stemde dat
toe, maar het laatste rekende hij al tot
I
lièefi
iftijd 6—8—10 jaar.
leriaal (10 jaar):
-\ Trei
400 gram Scheepjes Invicta kl. 1366,
rood; 150 gram Scheepjes Invicta kl.
1357, wit.
Naalden no. 2 en no. 2V2.. Haaknaald
no, 2'/2.
Treksluiting van 16 cm; 5 knopen.
it. zijn 10 cm. breed, 60 naalden 10
hoog, gebreid in patroon op naal-
no. 2V2.
bite? Nou,|
f raten! J^l
de krant I
nog hai-j
erjaardaêl
lie van *l
Iveel. Eenl
It opa h«'l
iet versjel
had heell
|s de rejsl
eest? Hie'l
[wit, hoor.|
ten,
in;
|n.
lou heb
/er wonde-i
aek krijg''I
aar? Daal
itzegel b^l
is al doo'l
t je waat'l
alles ïfif
Waren «1
iweest?/!
ere male
tje heb »^t
gen, nia^ I
elijk geU r
m je moe f
■n van
oom 1^*1
Patroontje.
Ie naald: rood, recht op de goede kant.
jnaald: rood, averecht.
aaald: wit, X 2 st. averecht afhalen,
recht, van X af herhalen,
(laald: wit, de gebreide steken ave-
ht breien, de afgehaalde steken
Irecht afhalen.
len 6e naald: als de Ie en 2e. In de
Inaald neemt men echter bij het
lien van de rode steken de hier ach-
lliggende witte draden bij elk van de
Ken op de linkernaald, zodat men
fee draden met de steken kan samen-
|ien. Men kan dit ook nalaten, doch
krijgt het steekje een geheel ander
lèct, doordat de witte steken dan wat
pper in het werk gaan liggen dan de
de.
7e naald: wit, 4 st. averecht afhalen,
X 2 st. recht breien, 2 st. averecht af
halen, van X af herhalen.
naald: als de 4de naald,
jen 10e naald: als de 5e en Ge naald.
Inaf de 3e tot en met 10de naald
leds herhalen.
Jumper. -
por de rug opzetten met naalden no. 2
rood 107-115-123 st. en 6-6V2-7 cm
Bt. recht, 1 st. averecht breien, in de
^tste naald 1 st. meerderen. Over
|an op naalden no. 2V2 en in patroon
rder breien. Aan het begin en einde
de Ie naald er 2 st. bij opzetten, to-
112-120-128 st. Doorbreien tot de
|ale hoogte 23-24-25 cm. is dan aan
e kant 2 x 2 st. bij opzetten in de ro-
giaalden, daarna nog 1 x 4 st. totaal
-136-144 st. Nu aan het begin en ein-
Jvan elke achtste naald 1 st. meerde-
I» tot er aan elke kant 7 x gemeerderd
["^tussen echter bij een hoogte van 30-
f33 cm het werk in twee delen split-
en per liant afbreien. Bij de totale
ogte van 35-37-39 cm, de schouder
t5 X 4—(5 X 4, 1 X 2)—(6 X 4) st. afkan-
ten,aUeen in de rode naalden, daarna
Pg 3 X 10, i X i_(3 X 10, 1 X 3)—(3 X 10
I? 5) st. en de overige 20 st. op een
pad of stekenhouder zetten.
Voorpand.
Dit geheel breien als de rug, echter
zonder split. Bij een totale hoogte van
36-38-40 cm voor de halsronding de
middelste 12-14-16 st. afkanten en per
kant afbreien. Aan de halszijde nog
1 X 3, 2 X 2 en verder elke 2e naald 1 st.
afkanten tot de steken voor de schou
der over zijn. De schouder afkanten
op 35-37-39 cm. totale hoogte.
Afwerken.
Dit slechts zeer weinig aan de ver
keerde kant persen. Schoudernaden
sluiten, dan rond de hals met naalden
no. 2 en rood breiend 101-105-109 st.
opnemen en 14-16-29 naalden 1 st. recht
1 st. averecht breien, dan los afkan
ten, hierbij de averechte steken ook
averecht breien. Het rugsplit ,omha-
ken met 2 toeren vasten, daarna de
treksluiting niet zichtbaar inzetten. De
zijnaden sluiten, de boorden echter
overhands. Tot slot de naden aan de
binnenzijde licht persen
Vestje.
Met naalden no. 2 en rood opzetten
115-121-129 st. en 4 cm 1 st. recht, 1 st.
averecht breien, in de laatste naald
1 st. meerderen. Overgaan op naalden
no. 2V2 en in het patroontje verder
breien. Aan het begin en einde van de
Ie naald 2 st. bijopzetten, totaal 120-
126-134 st. Doorbreien tot de totale
hoogte 27-28-29 cm. is, dan aan elke
kant 2 X 2 st. afkanten, daarna aan het
begin van elke naald 1 st. minderen tot
er 108-112-116 st. over zijn. Doorbreien
tot een totale hoogte van 43-45-47 cm.,
dan voor de schouders aan het begin
van elke rode naald 3 x 10, 1 x 2
(3 X 10, 1 X 4)—(3 X 10, 1 X 6) st. afkan
ten, daarna de overige steken ineens.
Linker voorpand.
Met naalden no. 2 opzetten 79-83-87 st.
en 4 cm boord breien, daarna aan de
sluitkant 23 st. op een draad of steken
houder zetten, over 56-60-64 st. Aan
elke kant er 2 st. bijopzetten en in het
patroontje verder breien met naalden
no. 2V2. Bij een totale hoogte van 27-28-
29 cm. voor hetarmsgat 2 x 2, 4 x 1—
(1 X 3, 1 X 2, 5 X 1)—X 4, 1 X 2„
5x1) st. afkanten, tevens aan desluit-
kant 1 st. minderen en dit elke 6e
naald herhalen tot er 32-34-36 st. voor
de schouder over zijn. Bij een totale
hoogte van 43-45-47 cm de schouder in
3 X 10, 1 X 2—(3 X 10, 1 X 4)—(3 x 10,
1x6) st. afkanten. Nu de 23 st. van de
boord weer op de naalden nemen, aan
de zijde van het reeds gebreide deel
er 2 st. bijopzetten. Hierop met naal
den no. 2 en rood in 1 st. recht, 1 st.
averecht breien tot de totale lengte
46-48-50 cm. bedraagt, iets rekken bij
het meten. Hierna nog 5V2-5Va-6 cm er
op breien, welk deel later langs de
rugshals gezet wordt, de steken niet
afkanten, doch op een draad zetten.
Rechter voorpand.
Geheel in spiegelbeeld breien van het
linkerpand. In de sluitbies komen nu
5 knoopsgaten. Het Ie na 2 cm. elk
volgend ca. 5 cm. hoger. Voor 1 knoops
gat vanaf de buitenkant 9 st. breien,
5 st. afkanten, 11 st. breien de af ge
kante steken in de volgende naald weer
bijopzetten.
Mouwen.
Met naalden no. 2 en rood opzetten
59-61-65 st. en 8 cm. boord breien, in de
laatste naald meerderen tot 64-68-72 st.
Met naalden no. 2V2 verder breien in
het patroon. Aan het begin en einde
van de Ie naald er 2 st. bijopzetten,
totaal 68-72-76 st. Verder aan het begin
en einde van elke 12e naald 1 st. meer
deren tot er 104-108-114 st. zijn. Door
breien tot de totale hoogte 33-35-37 cm
is, dan voor de kop aan elke kant
1 X 4, 1 X 3, 13 X 2, 1 X 4, 1 X 6 st, af
kanten, daarna de overige steken in
eens. Alleen aan het begin van de rode
naalden afkanten.
Afwerken.
Het werk aan de verkeerde kant
slechts heel weinig persen. De sluit-
randen met een naadje van 2 st. langs
de voorpanden naaien. Verder de na
den sluiten en de steken van de sluit
biezen aan elkaar mazen, daarna dit
deel langs de hals zetten. De naden
aan de binnenzijde bijpersen en kno
pen aanzetten. Knoopsgaten festonne
ren. Langs de gehele halsbies 1 toer
vasten haken.
het transport. Met rooien-transport-
lossen komt men op 40 man-uren per
ha.
De heer Joppe te Melissant vertelde
dat hij met een Grimme 550 zakken per
dag rooide en vervoerde (met 5 man)
dat is dus 110 zak per man. Hij had Wo
beschadigd en geen groene. Dit noemde
de heer Hartman een goed resultaat;
hij weet dit aan langzaam rijden, wat
noodzakelijk is.
Dan werden vragen bezien op welke
breedte de wendakker onbepoot te la
ten, ondiep poten, zelf- lossende wagens
en vooral de noodzaak van fabricage
van lichtere machines. Op het laatste
is de belangstelling van heel landbou-
wend Europa gericht.
Kritiek
De heer Lokker, Oude Tonge oefende
kritiek op de mechanisatie club, die
hem hadden toegezegd hem te helpen
bij de verbetering van een uienrooi-
machine, die niet geheel voldeed. In-
plaats van hulp heeft men zijn machine
als prototype gebruikt om er een an
dere uit te construeren.
De heer van Kempen antwoordde dat
de club zeer veel had te doen maar zeg
de toe het nog eens te bezien. De heer
Mol zei het geval te hebben doorgege
ven; er was eens contact gezocht met
dhr. Lokker, wat toen op verhindering
stuitte. Hij gaf toe dat er uit zijn ma
chine (Engels fabrikaat) inderdaad een
verbeterde was voortgekomen. Hij prees
de activiteit van dhr. Lokker, dat hij
de eerste was, die zich een dergelijke
machine had aangeschaft en zegde toe,
dat geprobeerd zal worden deze machi
ne alsnog bruikbaar te maken.
Spitmachine
Over de spit-machine werden ook
vragen gesteld, waarvan ir. Bakker-Ar-
kema zei, dat de resultaten nog niet be
vredigend waren. Hij noemde de uit
vinder de heer Horrewich een geniaal
man; nadat hij de Phili-shave heeft
uitgevonden, heeft hij zich op de spit
machine toegelegd. Wegens zijn benoe
ming tot hoogleraar heeft de uitvinder
blijkbaar te weinig tijd de machine te
vervolmaken.
De heer van Liere wist dat er op
Schouwen mee was gewerkt; er is grote
trekkracht voor nodig en daarnaast had
men moeite met terugvallende grond.
De kering was slechts gedeeltelijk. De
uitvinding staat nog in de kinderschoe
nen.
XJitsteeksel bij trekkers
Greppelploegen en greppelfrazen kwa
men ook nog aan de orde op een vraag
van dhr. de Rooy onder Stellendam.
Interessant was de vraag van dhr.
Lokker te Oude Tonge over de nieuwe
verkeerswet, waarbij hij de vraag stel
de of de uitstekende punten aan trek
kers en andere landbouwmachines
moesten verwijderd.
Deze vraag kreeg ingenieur Bakker-
Arkema te beantwoorden, die in,
deze materie bleek thuis te zijn. Bij
het ontwerp-wet was de landbouw niet
gekend, wat z.i. een bezwaar was. Er
zijn plm. 60.000 trekkers in Nederland,
waarvan dagelijks duizenden op de weg
verschijnen. De wet zal hierop toch
gehandhaafd moeten worden was spr.'s
overtuiging. Er is met het ministerie
van verkeer en ook van justitie overleg
gepleegd, die een assortiment diverse
rijdende landbouwmachines is getoond,
waarbij zij van de moeilijkheden wel
overtuigd waren. Niet alleen voor trek
kers, maar ook voor combines e.a. ma
chines. Er is nu echter contact met de
landbouw voor de verkeerswetgeving,
al meende spr. eer alles in kannen en
kruiken is, dat er dan nog wel twee
kabinetten zullen zijn versleten.
Sluiting
Meerdere vragen omtrent diverse on
derwerpen kwamen ter sprake, maar
precies 5 uur werd de studiedag be
ëindigd. De gesprekleider ir. van Gaa
ien dankte voor de grote belangstelling
en spoorde de mechanisatie-club aan
door te gaan met verdere studie. Het
slotwoord werd gesproken door dhr.
Mol, die wees op de nuttigheid van der
gelijke dagen en vooral dat daarbij
stemmen zijn gehoord over toegepaste
mechanisatie uit diverse streken van
ons land. Willen wij bij blijven op Flak
kee zullen we ons van alles wat in
landbouwmachines op de markt komt
op de hoogte dienen te houden en ons
moeten laten voorlichten. Met 'n dank
woord aan de sprekers, de gespreklei
der ir. van Gaaien en voor de grote op
komst, werd deze welgeslaagde studie
dag beëindigd.
(Het eerste deel van het verslag is te
lezen in het eerste blad)
MIDDELHARNIS
Loop der bevolking over 1958. Op 1
januari 1958 telde deze gemeente 5052
inwoners, n.l. 2514 m. en 2538 vr.
In 1958 bedroeg de totale vermeerde
ring door geboorte 103, n.l. 50 jongens
en 53 meisjes, terwijl de totale vermin
dering door overlijden 46 bedroeg, n.l.
25 m. en 21 vr.
In 1958 vestigden zich in deze ge
meente 230 personen, te weten 106 m.
en 124 vr.; het totaal uit de gemeente
vertrokken personen bedroeg 248, n.l.
116 m. en 132 vr.
Op 1 januari 1959 bedroeg derhalve
het aantal inwoners 5091, n.l. 2529 m. en
2562 vr.
SOMMELSDIJK
Dammen D.E.Z. Uitslageu van 5 jan.
Afd. I. J. Buijs—B. Vis 1—1; J. Ver
biest—A. V. d. Sluijs 1—1; K. Vis—L.
Bruggeman O2; A. VerolmeH. Groe
nendijk 0—2; F. Noordijk-^J. Lodder
2—0.
Afd. II. J. JordaanA. Krijgsman O2;
F. Vis—G. V. d. Sluijs 2—0; C. Polder—
G. V. d. Sluijs 2—0; M. KnapeM. van
Lente 0—2; C. ZoonA. van Gulik 2—0;
G. V. d. Sluijs—C. Polder 0—2.
Afd. III. M. Breeman—H. Noordijk 2—0;
W. Peeman—H. Schellevis 2—0; I. Koe-
se—P. Hobbel 2—0.
HERKINGEN
Zangroitvoering-. De Chr. Gem. zang
vereniging „Zanglust' hoopt a.s. vrijdag
9 januari des avonds 7 uur een uitvoe
ring te geven in „Ons Huis", met me-
De nieuwe mechanische slootreiniger
die is geconstructueerd door de Con
structie werkplaats J. van Maastricht,
Weespad 48, alhier, heeft bekendheid
gekregen tot zelfs buiten de grenzen.
Eén dezer dagen kreeg genoemde firma
opdracht om binnen 3 maanden zo'n
nieuwe veeg- of maaiboot af te leve
ren aan de afdeling mechanisatie van
het departement van Landbouw, Vee
teelt en Visserij van Suriname.
De verkoop vond plaats via Techni
sche Handel Maatschappij Koopman en
Co te Amsterdam New York Pa
ramaribo.
Het voertuig kreeg bekendheid door
middel van de pers, en men vroeg en
kele foto's aan. Na het overzenden
kwam enige tijd later de opdracht bin
nen.
Van deze nieuwe .slootreiniger, die in
samenwerking met de werktuigliundige
afdeling van de Landbouwhogeschool te
Wageningen werd vervaardigd, hebben
wij in ons blad van 6 juni 1958 een
breedvoerig verslag gegeven toen een
demonstratie te Ooltgensplaat had
plaats gehad. Een dergelijke reiniger is
reeds in gebruik bij de diverse polders
onder genoemde gemeente tot volle
tevredenheid van de besturen en het
personeel. Om kort te zijn: de reiniger
bestaat uit 2 metalen cylinders die
luchtledig zijn en waarop een vlonder
is aangebracht. Voorop zijn twee J.L.O.
motoren geplaatst die ieder een mes in
verticale stand aandrijven die over de
bodem van de watering het vuil af
maaien. De aandrijving van het vaar
tuig geschied met een aparte motor. Het
vuil (waterplanten etc.) dat is afge
maaid, kan met een hark op de kant
worden gehaald en bespaard veel werk
indien dit (als voorheen) met een zeis
moest geschieden.
dewerking van zusterverenigingen uit
Ouddorp, Middelharnis, Sommelsdijk.
De Chr. Gem. Zangver. „Zanglust" te
Herkingen hoopt a.s. maandag 12 jan.
des avonds 7 uur haar jaarvergadering
te houden in het verenigingsgebouw
„Ons Huis".
MELISSANT
Kerkdienst. In de Geref. Gem. in
Ndl. hoopt dinsdag 13 jan., 7 uur, dr.
Steenblok van Gouda voor te gaan.
STELLENDAM
Voorlichtingsavond gladiolencultuur.
De voorlichtingsavond voor gladiolen-
cultuur wordt alhier gehouden op
woensdag 14 jan. in café Kaashoek.
Aanvang 7 uur. Zie de betreffende ad
vertentie.
NIEUWE TONGE
Burgerlijke stand over dec. 1958.
Geboren: Adriaantje d. v. J. Meij-
boom en J. van Helden; Stoffel z. v. N.
J. van der Velde en A. Lokker; Alida
d. V. H. A. Peter en C. J. Hogchem;
Pieter z. v. P. Kievit en J. M. Holster;
Maatje Lena Hendrika d. v. A. C. Hoï-
leman en J. Verseput.
Gehuwd: Marinus Hubrecht Dorst 21
jaar en Leent je van den Ochtend 20 j.;
Jacob van der Valk 27 jaar en Johanna
Engelina Looij 20 jaar.
Overleden: Neeltje Doornhein wed.
van Willem van Meggelen 86 jaar.
Voorlichting gladiolencultuur. Op
dinsdag 13 jan. a.s. des avonds 7 uur
wordt in café Osseweijer door de Coöp.
BloemboUenwerkingvereniging H.B.G.
te Lisse een voorlichtingsavond gege
ven over de gladiolencultuur. Ieder die
gladiolen verbouwd of dit denkt te gaan
doen wordt aangeraden deze te bezoe
ken.
OUDE TONGE
Oude Tonge groeide in 1958. De be
volking van Oude Tonge bestond op 1
januari 1953 uit 1413 m. en 1351 vr. te-
samen dus 2764 personen. Nadien wer
den geboren 31 m. en 28 vr., aldus 59
personen er overleden 9 m. en 5 vr.,
zodat er dus een geboorte overschot was
van 45 personen.
Er vestigden zich 63 m. en 73 vr., te-
samen 136 personen. Er vertrokken 59
m. en 66 vr., tesamen 125 personen zo
dat over het jaar 1958 dus een klein
vestigingsoverschot was van 11 perso
nen. Gevoegd bij het geboorteoverschot
toont deze balans dus een groei van de
bevolking met 56 personen waardoor
Oude Tonge het afgelopen jaar beëin
digde met een inwonertal van 2820 per
sonen. Er werden 18 huwelijken geslo
ten.
Suikerbieten transport. In het afge
lopen seizoen werd via de haven aan
suikerbieten het volgende vertranspor-
teerd.
1957
Puttershoek 9.378.595 kg 8.464.958 kg
Dinteloord 10.587.545 kg 10.317.665 kg
Totaal
19.966.140 kg 18.782.623 kg
De nieuwe machinale slootreiniger,
zoals er in juni 1958 een proef mee
werd genomen. Aan het stuurrad
de heer T. van Dam te Ooltgensplaat
Dit seizoen werd dus ruim 1.8 miljoen
kg. meer dan in 1957 verscheept. Er
werd aan plup gelost 806.475 kg. (vorig
jaar 1.170.565 kg.)
OOLTGENSPLAAT
Deksels van straatkolken stuk. In de
nieuwbouw, met name in de Esdoorn-
straat, heeft de jeugd van een vijf of
zestal straatkolken de deksels vernield
door ze gewoonweg stuk te gooien of
te slaan. Naast de vernieling brengt
deze daad ook gevaar met zich mee,
daarin het donker de openliggende put
ten niet kunnen worden onderscheiden
en men zoals reeds is geschied, met een
been in de put terecht komt en dan
ernstige verwondingen oploopt of zich
bezeerd. De gemeente zal weer nieuwe
deksels aan moeten brengen, waarna
alles zal moeten worden gedaan om
dergelijke vernielingen tegen te gaan.
Kerkdienst. Zaterdag 10 januari
's avonds 7 uur zal in de Geref. Gem.
voorgaan student Bosschaart van Wol-
phaartsdijk.
Men moet weten dat er geleden wordt.
„De jeugd moet weten dat er geleden
wordt en daarom moeten wij ook hen
bij onze acties inschakelen," aldus
sprak mej. M. E. van Dijk van 's Gra-
venhage j.l. dinsdagavond in een sa
menkomst in Hotel Hommel te Oolt
gensplaat, welke was georgsuiiseerd
door de plaatselijke afdeling en die tot
doel had om ook in deze gemeente het
Jeugd Rode Kruis meer in organisatorisch
verband te brengen. Wel doen enkele
scholen al aan Jeugd Rode Kruiswerk,
maar het geheel stond enigszins op los
se schroeven. Men wil thans trachten
de krachten te bundelen en nu een veel
gi'oter verband het werk aan te pak
ken. Op uitnodiging waren dan ook
veel onderwijskrachten, leiders en leid
ster van diverse verenigingen en instel
lingen deze avond aanwezig, benevens
de Roode Kruis kolonne en vertegen
woordigers van het gemeentebestuur.
Boeiend relaas
In totaal waren 75 personen opgeko
men en mej. Van Dijk noemde deze op
komst prachtig.
In een zeer boeiend X'erliaal liet deze
organisator van het welfare werk ons
kennis maken met de grote nood die
er wordt gevonden onder de lijdende
mensheid en onder de bejaarden.
In iedere stad en in ieder dorp is er
nood, aldus mej. Van Dijk. Om deze
nood enigszins te lenigen kan ook de
jeugd worden ingeschakeld. De jongens
en meisjes kunnen thuis en op school
veel moois maken met weinig kostbaar
materiaal, waarmede de duizenden pa
tiënten in binnen- en buitenland dol
gelukkig zijn.
Aan de hand van veel dingen liet
mej. Van Dijk zien wat er allemaal al
niet gemaakt kan worden.
Daar is b.v. de prentbriefkaarten-ak-
tie (waaraan de scholen reeds meedoen),
het opplakken van mooie platen voor
wandversiering, het bijeen brengen van
kinder lectuur van een goed gehalte,
het zenden van „harte beterschap" kaar
ten in alle talen naar het buitenland.
Voor het rampendepot kan men veel
kinderkleding gebruiken daar de voor
raad is uitgeput.
Ook speelgoed is altijd hartelijk wel
kom.
Mej. Van Dijk vertelde ook nog van
de vakantie weken voor langdurige zie
ken in het Henry Dunanthuis te Zeist
en de boottochten met de „Kasteel Sta
veren."
In verband hiermede wekte spreek
ster de jeugd op om capsules, zilverpa
pier en postzegels te sparen waaruit de
grootste onkosten, die dergelijke kamp-
weken meebrengen, worden betaald.
Om de jeugd ook met de E.H.B.O. te
doen liennismaken, raadde mej'. Van
Dijk aan om jongens en meisjes van on
geveer 13% jaar een jeugd E.H.B.O.-
cursus te laten volgen, die later in een
C. cursus kan overgaan. Als men 18
jaar is is men dan een volslagen E.H.
B.O.ër.
Na enkele films „Goede Vaart" en
„Kleine moeiten, grote vreugde" dankte
dhr. P. in 't Veld (die de voorz. burg.
Van der Harst vervangde die ziek v/as)
in het bijzonder mej. Van Dijii voor
haar boeiende vertelling en al de aan
wezigen voor hun belangstelling.