Landbouwstudiedag ie Sommelsdijk Meisjes twinset in twee kleuren Succes met nieuwe slootreiniger Fa. J. V. Maastricht kreeg opdracht uit Suriname Aktualiteiten op gebied van mechanisatie locUt tocht [J Oom K»J Plaatselijk Nieuws OOLTGENSPLAAT Jeugd Roode Kruis in organisatie-verband wag 9 januari 1958 „EILANDEN-NIEUWS" Biz. 3 Goeree. irivilegie an Oud- pO door dit jaar bestuur Hij liet een ka- bevol- iiun ver middagvergadering was buiten- jon drult bezoclit; de grote zaal van 1 Spee was tot de laatste plaats be- ^^Wel een telden, dat de meclianisa- stoor en tie Jet ft onder de landbouwers. Nadat 'e kerlï- "'^e vooiz. dhr. Mol de sprekers had ver- aarvoor v^elkomd en tot hun onderwerp had in- 'Ouddorp geleid verkreeg eerst ir. P. W. Bakker- lood fijn-^liema, Rijkslandbouwconsulent voor Landbüuwwerktuigen te Wageningen geeste- jjet woord, ter behandeling van het on kollege deEvyerp: hadden bhk Transport :e Maagd IJ^H *^f zijn reis naar Flalikee had hij wel met „transport" te maken gehad; het ■vorming jnoeilijker en duurde naar verhou- Goereo ding langer dan een reis naar Londen, had spr. ervaren. ledere landbouwer heeft met transport te maken: 40 a SOVo van de arbeidsuren moet er aan wor- 'd q^am'i) den besteedt. Spr. bezag het vervoer verrich van stukgoed en losse produkten; wan- ,prPP. ri" neer deze volgens een arbeids-analyse uit elkaar worden gehaald, worden we wel in de richting van het „zakloze tijdperk" geduwd. Zo zal straks het graan bij maaidorsers niet meer in zak ken, maar in tanks worden opgevan gen en vervoerd. Ëelangrijk is, welke gereedschappen worden gebruikt, iedere handeling moet worden nagegaan. Zo had spr. van het mechanisch laden nog geen bevredi gende resultaten gezien, ook niet' op de Landbouwtentoonstelling te Londen. Wel' tracht men tot verbetering te ko- meï^ b.v. bij bietenladen, waarbij een bezwaar blijft, dat te veel grond wordt me|gevoerd. Deponeren op een meerij dende wagen wordt toegepast, waarbij het, bezwaar is, dat men over grotere tre^racht moet beschikken. De landbouwwagens met luchtban- déïl hebben een grote verbetering in het transport gebracht. Spr. betreurde dat'er tot heden nog zich nog geen fa- b^fk speciaal op luchtbanden voor door ds Ü^.ÏWbouw had ingesteld. ^^n verbetering noemde spr. ook de tv/éfe-wielige wagen achter de trekker. Hei kippen gaat gemakkelijker, de storthoogte is wel van betekenis, die blijft altijd laag. Achtereenvolgens be zag spr. een wagen met aangedreven as, voor dit doel en verder transpor teurs, die in vele modellen worden ge bruikt. Men zoekt momenteel naar een tsi®sporteur, die voor produkten van irse aard kunnen worden gebruikt. eteen de |ren her- eerste rd. Eerst ontsta- ^ree voor Allardi diende J opvolger |3. [fstandige I was van met de tok naa; imanniis |en bleef st te ko- le der re- Ir OoKt- laas Rus- vertrok I opvolger in 16J2 Iverlijdoii lorius in 14 jaicn Ie lijst en der 7a /ervolgd) een zeer en een kn belang aet voor- erste ter- gehaile, lemen ca pt ver-uit ras ver- gehalte bpbrengs' lloude en In E zeer weer de fde gerin- log altijd I voorkeur Jgstzekere Iven zijn [d, omdat en kop- lakte sui- Igere uit- ■n rasscn- 1 voor t Mechanisatie in de bietenbouw It onderwerp werd toegelicht door volgende spreker, de heer J. G. van te, medewerker van het Rijksland- vconsulentschap te Goes. Eerst _Jd hij stil bij de grondbewerking en vervolgens bij het zaaien, bij het laatste waarbij gebruik gemaakt kan worden van een precisie-machine, al zijn die nog niet algemeen. Alles moet gericht zijn op dun en juist zaaien. De biet is het zorgenkind van de boer, spr. ging de. verdere bewerking na met lichte e^e, het doorslaan, waarbij hij vooral tiis gaf voor een goed gebruik van de bii^tendunmachine. Spr. drong aan met hél doorslaan zo vroeg mogelijk te be- Jé--------------------------------------------- ginnen; door het uitkammen wordt te vens veel vuil opgeruimd. De arbeids besparing beloopt plm. SOVo. De rijen afstand is belangrijk bij het machinaal rooien, als minimum wordt 40 cm., soms wel 50 cm gesteld. Wel dient te wor den nagegaan of bij grotere rijen aan stonds het vereiste aantal planten (50 tot 60.000 per ha.) kan worden gehaald. Het rooiprobleem werd breedvoerig toegelicht: in Zeeland wordt plm. 25°/o machinaal gerooid; 45"/o gelicht en 30% in handwerk. Dlir. van Liere bezag cri- tisch lichters en rooiers met wielen buiten of tussen de rijen en prefereer de machines met één mansbediening als het meest arbeidsvoordelig. Van de tweerijige machines is er nog maar één in gebruik (op Rozenburg); spr. achtte deze alleen geschikt voor grote bedrij ven of loonwerkers. Oolï werden de rooiers die koppen en loof apart hou den naar voren gebraclit; het is voor fabrikanten moeilijk aan al deze eisen te voldoen. De finantiële kant De derde spreker, de Ireer Smaal, me dewerker van het Rijkslandbouwconsu- lentschap te Zevenbergen, sneed de fi nantiële zijde van de mechanisatie aan. Spr. wilde de stelregel handhaven: eerst rekenen en dan beslissen wat men aanschaft. De landbouwer l^an zelf me chaniseren; een inviduële aanschaf kost echter vrij veel. Een combine b.v. kost per ha. vrij duur. Er zijn wel voorde len dat men niet behoeft Ie wachten, en niets behoeft te vragen aan de loon- werker, economisch gezien is zelfme- chanisatie voor 30 a 40 bunder niet ren dabel. Een andere mogelijkheid is een com binatie met landbouwers, hoewel dit in de praktijk tegen valt. Toch noemde spr. voorbeelden van combinaties te Dinteloord (30 boeren met 3200 bunder) en combinaties in andere plaatsen in Brabant, die goed werkten. De rendabi liteit te Dinteloord is nagegaan waarbij de conclusie was dat de aangeslotenen een voordelig resultaat hadden van ruim 2000.per jaar. De andere groep, die geen lid waren stonden ver in het nadeel. Te Nieuw-Vosmeer is een combinatie gesticht van 6 boeren (ruim Voor hen die niet combineren komt het 200 ha.) die eveneens voordelig werkt, loonwerk het meest voordelig uit, al is het bezwaar, dat men niet altijd kan zoals men wil. Spr. waarschuwde dat bij combinaties wel scherpe afspraken dienen te worden gemaakt om geen moeite te krijgen. Mechanisatie in de aardappelteelt De heer D. Hartmans, medewerker van het C.E.R.B.E. (Centraal Econo misch Rationele Bedrijfsvoering op de eilanden) gaf eerst een uiteenzetting van dit instituut. In het afgelopen jaar 1958 is hiermee veel ervaring opge daan; spr. bepaalde zich in hoofdzaak tot de mechanisatie van de aardappel- teelt. Hij stond eerst stil bij de grond bewerking: ploeg vroeg en glad en droog in het voorjaar was zijn eerste stelling. Op lichte grond valt vroeg ploegen mee, beter dan op zware, vooral bij nat weer. Er van uitgaande dat het land vlak ligt ligt het niet vlak dan kan men dat in de winter doen gaf hij de voorkeur aan eggen met 16 tanden. Er is al een sleep uitgedokterd met 18 tan den. Vroeg kunstmeststrooieii raadde spr. af. Het poten op tijd achtte hij voor de meeste bedrijven geen probleem; zit men met te weinig personeel zou de volautomatische pootmachine moeten worden ingezet. Uit proeven is geble ken dat het gebruik van de halfauto- matische machine voor de consumptie- teelt geen verschil maakt. Voor de verzorging nam spr. diverse werktuigen onder de loupe; een 3 tands krabber; de 5 tands van van Rumpt; de Raymond enz. De rijen frazers bieden goede mogelijkheden voor zwaardere gronden. Bezwaar is, dat ze duur zijn. Aanschouwelijk onderwijs gaf spr. met de vlier-egjes met veerstalen tanden. Er zijn goede resultaten mee bereikt. Het ontwerp van dhr. van Kempen, met tanden waarin een krul in is aan gebracht, werd ook getoond. Verzamel-rooiers en voorraadrooiers werden scherp belicht; spr. stelde dat bij voorraad rooien het oprapen 120 tot 140 man-uren per ha. vergt, wat met verzamel-rooier kan worden terugge bracht tot 8 man-uren per ha. (Dit ge zegde wekte nogal deining in de zaal) Tenslotte bezag spr. een goede loof- scheider (er is er een te Melissant) en het laden van aardappels los op de wa gen. Vooralsnog is dit toekomstmuziek. Discussie De heer Mol vroeg eerst het woord, die bemerkt had, dat men het over de stellingen bij het aardappelrooien niet zo eens was. Hij wees er op, dat de boe ren in de Hoekse Waard en N.O.-Polder er in slagen met een kleinere kern hun werk af te doen, hoewel het daar mak kelijker ligt dan op Flakkee. Toch zal het hier deze kant ook uit moeten, was spr.'s mening, al is het bij mechanisatie ook niet altijd rozegeur en maneschijn wat in de cel komt. Spr. stelde een vraag over het vroege poten: wachten tot de grond goed is, of vroeger begin nen ook bij nat weer. De keuze lag z.i. tussen minder man-uren of meer pro- duktiviteit. De heer H-artman wees er op, dat één man met soc. lasten mee een besparing brengt van 5000.per jaar. Daar staat t.o. dat investering ook geld kost, maar z.i. toch rendabeler was. Bij te vroeg poten, komt men meestal tot een zekere opbrengstderving was zijn me ning. Een aardappel doet in het voor jaar in de kiembakjes soms meer dan in de grond. Het arbeidsprobleem spreekt niet zo op Flakkee, omdat er naar zijn mening mensen voldoende waren. Het gelijk vallen met andere oogsten, neemt door de uitvinding van fa. van Rumpt met zijn uienrooimachi- ne die toekomst belooft veel moei lijkheden weg. Een verzamelrooier prees spreker verder aan. Dhr. Smaal vond ook, dat men niet het risico moest nemen aardappelen té vroeg (in kluit) te poten. Voorts vond hij de gezegdens over de verzamelrooier en het besparen van man-uren wel spectaculair maar het onderste regeltje diende te worden bekeken! Het diende z.i. geleidelijk te gaan wat deze investe ring betreft. De heer Vogelaar te Stad betwistte dat met 8 man-uren 1 ha. kon worden gerooid. Er zit een man op de trekker en er moest er z.i. toch ook nog een op de wagen. De heer Hartman stemde dat toe, maar het laatste rekende hij al tot I lièefi iftijd 6—8—10 jaar. leriaal (10 jaar): -\ Trei 400 gram Scheepjes Invicta kl. 1366, rood; 150 gram Scheepjes Invicta kl. 1357, wit. Naalden no. 2 en no. 2V2.. Haaknaald no, 2'/2. Treksluiting van 16 cm; 5 knopen. it. zijn 10 cm. breed, 60 naalden 10 hoog, gebreid in patroon op naal- no. 2V2. bite? Nou,| f raten! J^l de krant I nog hai-j erjaardaêl lie van *l Iveel. Eenl It opa h«'l iet versjel had heell |s de rejsl eest? Hie'l [wit, hoor.| ten, in; |n. lou heb /er wonde-i aek krijg''I aar? Daal itzegel b^l is al doo'l t je waat'l alles ïfif Waren «1 iweest?/! ere male tje heb »^t gen, nia^ I elijk geU r m je moe f ■n van oom 1^*1 Patroontje. Ie naald: rood, recht op de goede kant. jnaald: rood, averecht. aaald: wit, X 2 st. averecht afhalen, recht, van X af herhalen, (laald: wit, de gebreide steken ave- ht breien, de afgehaalde steken Irecht afhalen. len 6e naald: als de Ie en 2e. In de Inaald neemt men echter bij het lien van de rode steken de hier ach- lliggende witte draden bij elk van de Ken op de linkernaald, zodat men fee draden met de steken kan samen- |ien. Men kan dit ook nalaten, doch krijgt het steekje een geheel ander lèct, doordat de witte steken dan wat pper in het werk gaan liggen dan de de. 7e naald: wit, 4 st. averecht afhalen, X 2 st. recht breien, 2 st. averecht af halen, van X af herhalen. naald: als de 4de naald, jen 10e naald: als de 5e en Ge naald. Inaf de 3e tot en met 10de naald leds herhalen. Jumper. - por de rug opzetten met naalden no. 2 rood 107-115-123 st. en 6-6V2-7 cm Bt. recht, 1 st. averecht breien, in de ^tste naald 1 st. meerderen. Over |an op naalden no. 2V2 en in patroon rder breien. Aan het begin en einde de Ie naald er 2 st. bij opzetten, to- 112-120-128 st. Doorbreien tot de |ale hoogte 23-24-25 cm. is dan aan e kant 2 x 2 st. bij opzetten in de ro- giaalden, daarna nog 1 x 4 st. totaal -136-144 st. Nu aan het begin en ein- Jvan elke achtste naald 1 st. meerde- I» tot er aan elke kant 7 x gemeerderd ["^tussen echter bij een hoogte van 30- f33 cm het werk in twee delen split- en per liant afbreien. Bij de totale ogte van 35-37-39 cm, de schouder t5 X 4—(5 X 4, 1 X 2)—(6 X 4) st. afkan- ten,aUeen in de rode naalden, daarna Pg 3 X 10, i X i_(3 X 10, 1 X 3)—(3 X 10 I? 5) st. en de overige 20 st. op een pad of stekenhouder zetten. Voorpand. Dit geheel breien als de rug, echter zonder split. Bij een totale hoogte van 36-38-40 cm voor de halsronding de middelste 12-14-16 st. afkanten en per kant afbreien. Aan de halszijde nog 1 X 3, 2 X 2 en verder elke 2e naald 1 st. afkanten tot de steken voor de schou der over zijn. De schouder afkanten op 35-37-39 cm. totale hoogte. Afwerken. Dit slechts zeer weinig aan de ver keerde kant persen. Schoudernaden sluiten, dan rond de hals met naalden no. 2 en rood breiend 101-105-109 st. opnemen en 14-16-29 naalden 1 st. recht 1 st. averecht breien, dan los afkan ten, hierbij de averechte steken ook averecht breien. Het rugsplit ,omha- ken met 2 toeren vasten, daarna de treksluiting niet zichtbaar inzetten. De zijnaden sluiten, de boorden echter overhands. Tot slot de naden aan de binnenzijde licht persen Vestje. Met naalden no. 2 en rood opzetten 115-121-129 st. en 4 cm 1 st. recht, 1 st. averecht breien, in de laatste naald 1 st. meerderen. Overgaan op naalden no. 2V2 en in het patroontje verder breien. Aan het begin en einde van de Ie naald 2 st. bijopzetten, totaal 120- 126-134 st. Doorbreien tot de totale hoogte 27-28-29 cm. is, dan aan elke kant 2 X 2 st. afkanten, daarna aan het begin van elke naald 1 st. minderen tot er 108-112-116 st. over zijn. Doorbreien tot een totale hoogte van 43-45-47 cm., dan voor de schouders aan het begin van elke rode naald 3 x 10, 1 x 2 (3 X 10, 1 X 4)—(3 X 10, 1 X 6) st. afkan ten, daarna de overige steken ineens. Linker voorpand. Met naalden no. 2 opzetten 79-83-87 st. en 4 cm boord breien, daarna aan de sluitkant 23 st. op een draad of steken houder zetten, over 56-60-64 st. Aan elke kant er 2 st. bijopzetten en in het patroontje verder breien met naalden no. 2V2. Bij een totale hoogte van 27-28- 29 cm. voor hetarmsgat 2 x 2, 4 x 1— (1 X 3, 1 X 2, 5 X 1)—X 4, 1 X 2„ 5x1) st. afkanten, tevens aan desluit- kant 1 st. minderen en dit elke 6e naald herhalen tot er 32-34-36 st. voor de schouder over zijn. Bij een totale hoogte van 43-45-47 cm de schouder in 3 X 10, 1 X 2—(3 X 10, 1 X 4)—(3 x 10, 1x6) st. afkanten. Nu de 23 st. van de boord weer op de naalden nemen, aan de zijde van het reeds gebreide deel er 2 st. bijopzetten. Hierop met naal den no. 2 en rood in 1 st. recht, 1 st. averecht breien tot de totale lengte 46-48-50 cm. bedraagt, iets rekken bij het meten. Hierna nog 5V2-5Va-6 cm er op breien, welk deel later langs de rugshals gezet wordt, de steken niet afkanten, doch op een draad zetten. Rechter voorpand. Geheel in spiegelbeeld breien van het linkerpand. In de sluitbies komen nu 5 knoopsgaten. Het Ie na 2 cm. elk volgend ca. 5 cm. hoger. Voor 1 knoops gat vanaf de buitenkant 9 st. breien, 5 st. afkanten, 11 st. breien de af ge kante steken in de volgende naald weer bijopzetten. Mouwen. Met naalden no. 2 en rood opzetten 59-61-65 st. en 8 cm. boord breien, in de laatste naald meerderen tot 64-68-72 st. Met naalden no. 2V2 verder breien in het patroon. Aan het begin en einde van de Ie naald er 2 st. bijopzetten, totaal 68-72-76 st. Verder aan het begin en einde van elke 12e naald 1 st. meer deren tot er 104-108-114 st. zijn. Door breien tot de totale hoogte 33-35-37 cm is, dan voor de kop aan elke kant 1 X 4, 1 X 3, 13 X 2, 1 X 4, 1 X 6 st, af kanten, daarna de overige steken in eens. Alleen aan het begin van de rode naalden afkanten. Afwerken. Het werk aan de verkeerde kant slechts heel weinig persen. De sluit- randen met een naadje van 2 st. langs de voorpanden naaien. Verder de na den sluiten en de steken van de sluit biezen aan elkaar mazen, daarna dit deel langs de hals zetten. De naden aan de binnenzijde bijpersen en kno pen aanzetten. Knoopsgaten festonne ren. Langs de gehele halsbies 1 toer vasten haken. het transport. Met rooien-transport- lossen komt men op 40 man-uren per ha. De heer Joppe te Melissant vertelde dat hij met een Grimme 550 zakken per dag rooide en vervoerde (met 5 man) dat is dus 110 zak per man. Hij had Wo beschadigd en geen groene. Dit noemde de heer Hartman een goed resultaat; hij weet dit aan langzaam rijden, wat noodzakelijk is. Dan werden vragen bezien op welke breedte de wendakker onbepoot te la ten, ondiep poten, zelf- lossende wagens en vooral de noodzaak van fabricage van lichtere machines. Op het laatste is de belangstelling van heel landbou- wend Europa gericht. Kritiek De heer Lokker, Oude Tonge oefende kritiek op de mechanisatie club, die hem hadden toegezegd hem te helpen bij de verbetering van een uienrooi- machine, die niet geheel voldeed. In- plaats van hulp heeft men zijn machine als prototype gebruikt om er een an dere uit te construeren. De heer van Kempen antwoordde dat de club zeer veel had te doen maar zeg de toe het nog eens te bezien. De heer Mol zei het geval te hebben doorgege ven; er was eens contact gezocht met dhr. Lokker, wat toen op verhindering stuitte. Hij gaf toe dat er uit zijn ma chine (Engels fabrikaat) inderdaad een verbeterde was voortgekomen. Hij prees de activiteit van dhr. Lokker, dat hij de eerste was, die zich een dergelijke machine had aangeschaft en zegde toe, dat geprobeerd zal worden deze machi ne alsnog bruikbaar te maken. Spitmachine Over de spit-machine werden ook vragen gesteld, waarvan ir. Bakker-Ar- kema zei, dat de resultaten nog niet be vredigend waren. Hij noemde de uit vinder de heer Horrewich een geniaal man; nadat hij de Phili-shave heeft uitgevonden, heeft hij zich op de spit machine toegelegd. Wegens zijn benoe ming tot hoogleraar heeft de uitvinder blijkbaar te weinig tijd de machine te vervolmaken. De heer van Liere wist dat er op Schouwen mee was gewerkt; er is grote trekkracht voor nodig en daarnaast had men moeite met terugvallende grond. De kering was slechts gedeeltelijk. De uitvinding staat nog in de kinderschoe nen. XJitsteeksel bij trekkers Greppelploegen en greppelfrazen kwa men ook nog aan de orde op een vraag van dhr. de Rooy onder Stellendam. Interessant was de vraag van dhr. Lokker te Oude Tonge over de nieuwe verkeerswet, waarbij hij de vraag stel de of de uitstekende punten aan trek kers en andere landbouwmachines moesten verwijderd. Deze vraag kreeg ingenieur Bakker- Arkema te beantwoorden, die in, deze materie bleek thuis te zijn. Bij het ontwerp-wet was de landbouw niet gekend, wat z.i. een bezwaar was. Er zijn plm. 60.000 trekkers in Nederland, waarvan dagelijks duizenden op de weg verschijnen. De wet zal hierop toch gehandhaafd moeten worden was spr.'s overtuiging. Er is met het ministerie van verkeer en ook van justitie overleg gepleegd, die een assortiment diverse rijdende landbouwmachines is getoond, waarbij zij van de moeilijkheden wel overtuigd waren. Niet alleen voor trek kers, maar ook voor combines e.a. ma chines. Er is nu echter contact met de landbouw voor de verkeerswetgeving, al meende spr. eer alles in kannen en kruiken is, dat er dan nog wel twee kabinetten zullen zijn versleten. Sluiting Meerdere vragen omtrent diverse on derwerpen kwamen ter sprake, maar precies 5 uur werd de studiedag be ëindigd. De gesprekleider ir. van Gaa ien dankte voor de grote belangstelling en spoorde de mechanisatie-club aan door te gaan met verdere studie. Het slotwoord werd gesproken door dhr. Mol, die wees op de nuttigheid van der gelijke dagen en vooral dat daarbij stemmen zijn gehoord over toegepaste mechanisatie uit diverse streken van ons land. Willen wij bij blijven op Flak kee zullen we ons van alles wat in landbouwmachines op de markt komt op de hoogte dienen te houden en ons moeten laten voorlichten. Met 'n dank woord aan de sprekers, de gespreklei der ir. van Gaaien en voor de grote op komst, werd deze welgeslaagde studie dag beëindigd. (Het eerste deel van het verslag is te lezen in het eerste blad) MIDDELHARNIS Loop der bevolking over 1958. Op 1 januari 1958 telde deze gemeente 5052 inwoners, n.l. 2514 m. en 2538 vr. In 1958 bedroeg de totale vermeerde ring door geboorte 103, n.l. 50 jongens en 53 meisjes, terwijl de totale vermin dering door overlijden 46 bedroeg, n.l. 25 m. en 21 vr. In 1958 vestigden zich in deze ge meente 230 personen, te weten 106 m. en 124 vr.; het totaal uit de gemeente vertrokken personen bedroeg 248, n.l. 116 m. en 132 vr. Op 1 januari 1959 bedroeg derhalve het aantal inwoners 5091, n.l. 2529 m. en 2562 vr. SOMMELSDIJK Dammen D.E.Z. Uitslageu van 5 jan. Afd. I. J. Buijs—B. Vis 1—1; J. Ver biest—A. V. d. Sluijs 1—1; K. Vis—L. Bruggeman O2; A. VerolmeH. Groe nendijk 0—2; F. Noordijk-^J. Lodder 2—0. Afd. II. J. JordaanA. Krijgsman O2; F. Vis—G. V. d. Sluijs 2—0; C. Polder— G. V. d. Sluijs 2—0; M. KnapeM. van Lente 0—2; C. ZoonA. van Gulik 2—0; G. V. d. Sluijs—C. Polder 0—2. Afd. III. M. Breeman—H. Noordijk 2—0; W. Peeman—H. Schellevis 2—0; I. Koe- se—P. Hobbel 2—0. HERKINGEN Zangroitvoering-. De Chr. Gem. zang vereniging „Zanglust' hoopt a.s. vrijdag 9 januari des avonds 7 uur een uitvoe ring te geven in „Ons Huis", met me- De nieuwe mechanische slootreiniger die is geconstructueerd door de Con structie werkplaats J. van Maastricht, Weespad 48, alhier, heeft bekendheid gekregen tot zelfs buiten de grenzen. Eén dezer dagen kreeg genoemde firma opdracht om binnen 3 maanden zo'n nieuwe veeg- of maaiboot af te leve ren aan de afdeling mechanisatie van het departement van Landbouw, Vee teelt en Visserij van Suriname. De verkoop vond plaats via Techni sche Handel Maatschappij Koopman en Co te Amsterdam New York Pa ramaribo. Het voertuig kreeg bekendheid door middel van de pers, en men vroeg en kele foto's aan. Na het overzenden kwam enige tijd later de opdracht bin nen. Van deze nieuwe .slootreiniger, die in samenwerking met de werktuigliundige afdeling van de Landbouwhogeschool te Wageningen werd vervaardigd, hebben wij in ons blad van 6 juni 1958 een breedvoerig verslag gegeven toen een demonstratie te Ooltgensplaat had plaats gehad. Een dergelijke reiniger is reeds in gebruik bij de diverse polders onder genoemde gemeente tot volle tevredenheid van de besturen en het personeel. Om kort te zijn: de reiniger bestaat uit 2 metalen cylinders die luchtledig zijn en waarop een vlonder is aangebracht. Voorop zijn twee J.L.O. motoren geplaatst die ieder een mes in verticale stand aandrijven die over de bodem van de watering het vuil af maaien. De aandrijving van het vaar tuig geschied met een aparte motor. Het vuil (waterplanten etc.) dat is afge maaid, kan met een hark op de kant worden gehaald en bespaard veel werk indien dit (als voorheen) met een zeis moest geschieden. dewerking van zusterverenigingen uit Ouddorp, Middelharnis, Sommelsdijk. De Chr. Gem. Zangver. „Zanglust" te Herkingen hoopt a.s. maandag 12 jan. des avonds 7 uur haar jaarvergadering te houden in het verenigingsgebouw „Ons Huis". MELISSANT Kerkdienst. In de Geref. Gem. in Ndl. hoopt dinsdag 13 jan., 7 uur, dr. Steenblok van Gouda voor te gaan. STELLENDAM Voorlichtingsavond gladiolencultuur. De voorlichtingsavond voor gladiolen- cultuur wordt alhier gehouden op woensdag 14 jan. in café Kaashoek. Aanvang 7 uur. Zie de betreffende ad vertentie. NIEUWE TONGE Burgerlijke stand over dec. 1958. Geboren: Adriaantje d. v. J. Meij- boom en J. van Helden; Stoffel z. v. N. J. van der Velde en A. Lokker; Alida d. V. H. A. Peter en C. J. Hogchem; Pieter z. v. P. Kievit en J. M. Holster; Maatje Lena Hendrika d. v. A. C. Hoï- leman en J. Verseput. Gehuwd: Marinus Hubrecht Dorst 21 jaar en Leent je van den Ochtend 20 j.; Jacob van der Valk 27 jaar en Johanna Engelina Looij 20 jaar. Overleden: Neeltje Doornhein wed. van Willem van Meggelen 86 jaar. Voorlichting gladiolencultuur. Op dinsdag 13 jan. a.s. des avonds 7 uur wordt in café Osseweijer door de Coöp. BloemboUenwerkingvereniging H.B.G. te Lisse een voorlichtingsavond gege ven over de gladiolencultuur. Ieder die gladiolen verbouwd of dit denkt te gaan doen wordt aangeraden deze te bezoe ken. OUDE TONGE Oude Tonge groeide in 1958. De be volking van Oude Tonge bestond op 1 januari 1953 uit 1413 m. en 1351 vr. te- samen dus 2764 personen. Nadien wer den geboren 31 m. en 28 vr., aldus 59 personen er overleden 9 m. en 5 vr., zodat er dus een geboorte overschot was van 45 personen. Er vestigden zich 63 m. en 73 vr., te- samen 136 personen. Er vertrokken 59 m. en 66 vr., tesamen 125 personen zo dat over het jaar 1958 dus een klein vestigingsoverschot was van 11 perso nen. Gevoegd bij het geboorteoverschot toont deze balans dus een groei van de bevolking met 56 personen waardoor Oude Tonge het afgelopen jaar beëin digde met een inwonertal van 2820 per sonen. Er werden 18 huwelijken geslo ten. Suikerbieten transport. In het afge lopen seizoen werd via de haven aan suikerbieten het volgende vertranspor- teerd. 1957 Puttershoek 9.378.595 kg 8.464.958 kg Dinteloord 10.587.545 kg 10.317.665 kg Totaal 19.966.140 kg 18.782.623 kg De nieuwe machinale slootreiniger, zoals er in juni 1958 een proef mee werd genomen. Aan het stuurrad de heer T. van Dam te Ooltgensplaat Dit seizoen werd dus ruim 1.8 miljoen kg. meer dan in 1957 verscheept. Er werd aan plup gelost 806.475 kg. (vorig jaar 1.170.565 kg.) OOLTGENSPLAAT Deksels van straatkolken stuk. In de nieuwbouw, met name in de Esdoorn- straat, heeft de jeugd van een vijf of zestal straatkolken de deksels vernield door ze gewoonweg stuk te gooien of te slaan. Naast de vernieling brengt deze daad ook gevaar met zich mee, daarin het donker de openliggende put ten niet kunnen worden onderscheiden en men zoals reeds is geschied, met een been in de put terecht komt en dan ernstige verwondingen oploopt of zich bezeerd. De gemeente zal weer nieuwe deksels aan moeten brengen, waarna alles zal moeten worden gedaan om dergelijke vernielingen tegen te gaan. Kerkdienst. Zaterdag 10 januari 's avonds 7 uur zal in de Geref. Gem. voorgaan student Bosschaart van Wol- phaartsdijk. Men moet weten dat er geleden wordt. „De jeugd moet weten dat er geleden wordt en daarom moeten wij ook hen bij onze acties inschakelen," aldus sprak mej. M. E. van Dijk van 's Gra- venhage j.l. dinsdagavond in een sa menkomst in Hotel Hommel te Oolt gensplaat, welke was georgsuiiseerd door de plaatselijke afdeling en die tot doel had om ook in deze gemeente het Jeugd Rode Kruis meer in organisatorisch verband te brengen. Wel doen enkele scholen al aan Jeugd Rode Kruiswerk, maar het geheel stond enigszins op los se schroeven. Men wil thans trachten de krachten te bundelen en nu een veel gi'oter verband het werk aan te pak ken. Op uitnodiging waren dan ook veel onderwijskrachten, leiders en leid ster van diverse verenigingen en instel lingen deze avond aanwezig, benevens de Roode Kruis kolonne en vertegen woordigers van het gemeentebestuur. Boeiend relaas In totaal waren 75 personen opgeko men en mej. Van Dijk noemde deze op komst prachtig. In een zeer boeiend X'erliaal liet deze organisator van het welfare werk ons kennis maken met de grote nood die er wordt gevonden onder de lijdende mensheid en onder de bejaarden. In iedere stad en in ieder dorp is er nood, aldus mej. Van Dijk. Om deze nood enigszins te lenigen kan ook de jeugd worden ingeschakeld. De jongens en meisjes kunnen thuis en op school veel moois maken met weinig kostbaar materiaal, waarmede de duizenden pa tiënten in binnen- en buitenland dol gelukkig zijn. Aan de hand van veel dingen liet mej. Van Dijk zien wat er allemaal al niet gemaakt kan worden. Daar is b.v. de prentbriefkaarten-ak- tie (waaraan de scholen reeds meedoen), het opplakken van mooie platen voor wandversiering, het bijeen brengen van kinder lectuur van een goed gehalte, het zenden van „harte beterschap" kaar ten in alle talen naar het buitenland. Voor het rampendepot kan men veel kinderkleding gebruiken daar de voor raad is uitgeput. Ook speelgoed is altijd hartelijk wel kom. Mej. Van Dijk vertelde ook nog van de vakantie weken voor langdurige zie ken in het Henry Dunanthuis te Zeist en de boottochten met de „Kasteel Sta veren." In verband hiermede wekte spreek ster de jeugd op om capsules, zilverpa pier en postzegels te sparen waaruit de grootste onkosten, die dergelijke kamp- weken meebrengen, worden betaald. Om de jeugd ook met de E.H.B.O. te doen liennismaken, raadde mej'. Van Dijk aan om jongens en meisjes van on geveer 13% jaar een jeugd E.H.B.O.- cursus te laten volgen, die later in een C. cursus kan overgaan. Als men 18 jaar is is men dan een volslagen E.H. B.O.ër. Na enkele films „Goede Vaart" en „Kleine moeiten, grote vreugde" dankte dhr. P. in 't Veld (die de voorz. burg. Van der Harst vervangde die ziek v/as) in het bijzonder mej. Van Dijii voor haar boeiende vertelling en al de aan wezigen voor hun belangstelling.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1959 | | pagina 7