Driel'mg ie Siellendam keRstklanken 7 jorlogsdreiging me ch me keRst- oveRóenkinq van kerkorgels Sonnmelsdijker botsing aülobos Mededelingen Definitief begin bouw spuisluizen in Haringvliet lóe Dinsdag 23 december 1958 No. 2757 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per wtek: dinsdag- «n vrijdagavond en toch tCiXe o-. aazile de \N It >BLAL leen ON! •nfs Blijde en tevens zeldzame gebeurtenis in huize Brinkman-Melissant De ZO-jarige G. Zoon liep beenbreuk op Vergadering „Schuttevaer" Fiakkee nog niet bekend Studiedag Bedrijfsvoorlichting L PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en Adrertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2628 N« 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 187930 ABONNEMENTSPRIJS 1.80 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bfl contract speciaal tarief. lerel vij ga; |tswerk. uitgel Richting Dirk |877— Ellende lareren staan radio 17—290 ereld ffeer nadert het Kerstfeest, het feest f Christus' geboorte, dat door mil- jnen christenen en niet-christenen op jlerlei wijze wordt gevierd: door niet ilcn in stille meditatie, door de massa romantische sfeer. Het Kindeke van {tlilehem spreekt tot de wereld in maar niet ieder verstaat Zijn In de donkere dagen van dit jaar- itijde, dat sombere stemmingen op- Itt, heeft ieder behoefte aan licht en lugde. Want het leven is voor velen hard en meedogenloos, de zorgen en loeiten drukken het gemoed. In het isoonlijk leven, in het gezin, in de ar- jid in het grote leven der volkeren is «el, dat ons beklemt en beangst. De [oMemen zijn legio en de onmacht om op te lossen zo groot. En daarom eft in ieder mensenhart het verlan- naar een andere wereld dan de on- Intuïtief voelt zelfs de ongelovige, !t deze wereld de ideale niet is. Er ipert iets aan, er is in wezen iets fun- imenteels in kapot. Maar wat? Huizinga, de humanist, heeft geschre- in; wij leven In een bezeten wereld. ij had in dit opzicht gelijk. Hij con- lateerde een feit. Onze mensenwereld (ordt niet beheerst door de liefde, maar tor de satanische macht van de zon- ie, De paradijstoestand, waarnaar ieder Iiimkert, is verdwenen en komt op de- t aarde niet terug. Dat is de schuld de mens geweest. God had Zijn ihepsel lief, maar de mens had niet daaraan. Hij wilde als God zijn. i dat werd zijn ongeluk. De wereld eranderde radicaal, omdat de harten Ier mensen boos werden. De liefde tot en tot de naaste verdween en ver teerde In haat en vijandschap. Deze liepe val alleen verklaart de boosheid, leciiaos en de ellende dezer wereld. Deze waarheid, die de Schrift ons teert, is in de loop der eeuwen elke bevestigd. Ook het jaar, dat bijna ichter ons ligt, leverde het bewijs. ïant wat geeft deze volkerenwereld te lien? We vieren straks Kerstfeest, ter- »ljl donkere en dreigende onweerswol- aan alle kanten zich samenpakken. ïet godloos Communisme in Rusland 11 China hangt als een loodzware drei- boven de mensheid. Honderden Biljoenen zuchten eronder en andere enen zien het naderen tot bij en over de grenzen van hun land. Met in het hart vraagt de mensheid [lich af wat de toekomst brengen zal. De jtrije wereld poogt zich veilig te stellen iioor een bewapening in perfectie, die iie welvaart ondermijnt. En zij meent, llat slechts het wapen der H-bommen de vrijheid waarborgt. Welk een lifschuwelijke situatie! De mens heeft m wel ver gestuurd met zijn weten- khap en techniek. De krachten der na- liiur zullen, als het zo doorgaat, in zijn [kanden betekenen de zelfvernietiging. Allerlei machten en geesten beroeren iJe wereld. Wie alles overziet, komt tot |ile conclusie, dat de Aziatische en Af ri- ise volken in een revolutionaire gis- verkeren, die niet veel goeds be looft voor het vrije Westen. Het natio- lualisme viert hoogtij. Nieuwe dictators |Weren een Imperialistische politiek, ze engen hun volken armoe en chaos en wereld onrust en verwarring. For- l«ioan, Indonesië, het Midden-Oosten, Jilgerlje, Cyprus, Berlijn, het zijn alte- jmaal haarden van conflicten, aange- jitookt en aangewaklcerd door hen, die Itóang hebben bij de vernietiging van Ije positie van het Westen. Het is al een gemeenplaats geworden dat lïij leven op een vulkaan, maar het is pet'emin een harde waarheid. Er is iits een kleine vonk nodig, of de |were!d staat weer In brand. Zo leven wij nu onder de dreiging Ivan Chroestjow's ultimatum Inzake Pest-Berlijn. Dat belooft een kracht- Ifroef te worden tussen Oost en West. IDe wereld is vol gerucht van dreige- jtienten, terreur, burgeroorlog, revolu- l'is en rassenhaat. En dat alles komt l'oort uit de verdorven mensenharten, ["aarln'vijandschap tegen God en de woont. Het is daarom helemaal Ijiet verwonderlijk, dat de wereld zo gezonken is. Hoe kan het anders? wereld, die God verlaat en aan l^hzelf meent genoeg te hebben, ein digt onherroepelijk in een geestelijk en I materieel failliet. Wanneer dan straks do Kerstklokken '"Wen en het „vrede op aarde" weer- jÖinkt, schijnt dit wel een vreemde IWank in de wereld van nu. Vrede op [*de in een mensheid, bezield door |»aat in het groot en in het klem! Is Ij't geen contradictie? Wie durft spre- Ijen van vrede in een wereld van haat? I Ji toch, deze vrede is er en deze vrede j«omt er. Het Is niet de vrede van hu- I Jianistlsche idealisten; het is ook niet he vrede, waar de natuurlijke mens van IJtoomt. Het is een vrede van oneindig 'Sere orde. Het is de vrede, die Chris- s brengt aan een wereld, verloren in j'thuld. Hij is het deel van hen, die we llen door de'Geest, dat zij zondaren zijn I '1 daarom liggen onder de toorn Gods, |^9ar die ook geleerd hebben, dat door i'ijn grote barmhartigheid een weg des IJiedes geopend is door de komst van [wistus in het- vlees. Hij kwam op tot redding der wereld in die J'.'lle nacht van Bethlehem. Zijn onein- j 'jSe liefde tot zondaren overbrugde de jloof tussen de mensen en God. En zo I Wacht Hij de ware vrede, die alle men- Mslijk verstand t« boven g»«t. Zij die ----en mön geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker Lucas 1 47 Maria's plaats in de heilsgeschiede nis is een geheel enige. Zij was waar lijk de gezegendste onder de vrouwen, want nimmer is een vrouw tot de waar digheid geroepen, waartoe zij geroepen werd en nimmer zal ook meer een vrouw tot deze eer, aan haar geschon ken, verwaardigd worden. Zij werd de Moeder des Heeren en met die erenaam staat zij dan ook in de Heilige Schrift aangeduid. Tot een bij zondere genade is zij verwaardigd, maar dit heeft voor haar ook betekend, dat zij tot een bijzonder lijden geroepen is. Dit is toch de opmerkelijke weg, die de Heere met al Zijn kinderen houdt, dat Hij hen door lijden heiligt en hoe groter nu de genade, die geschonken wordt, hoe smartelijker dikwijls ook het lijden, waardoor deze begenadigden moeten gaan. En wel: lijden om des Heeren wil. Nu, dat lijden is wel geheel in het bijzonder het lijden van Maria geweest. Zij toch, die uit de Heilige Geest zwan ger geworden is, omdat God haar tot die grote genade verwaardigde om de Moeder des Heeren te worden, heeft juist ook daarvoor geleden, want zij is mikpunt van spot geweest, van ver- smaadheld en verachting. Heeft zelfs Jozef niet gemeend haar heimelijk te moeten verlaten, daar ook hij het niet begreep? Nooit zullen wij kunnen pei len, wat Maria ook in deze geleden heeft „om des Heeren wil". Hoe moet het dan Maria te moede geweest zijn, toen zij in het huls van Elisabeth kwam en de bijzondere groet uit de mond van haar nicht hoorde, waarin al hetgeen de Heere haar door de Engel betuigd had, bevestigd werd. Toen werd Ma ria's mond geopend om de lof des Heeren te vertellen. Neen, niet Maria behoefde haar geheim te openbaren, want God Zelf openbaarde het in Eli sabeth's hart. Het verdient wel onze bijzondere opmerking, dat eerst nu Maria haar lofzang zingt. Heeft niet de Engel des Heeren Elisabeth aangewe zen als een teken voor Maria, dat de zaak door de Engel gesproken, geschie den zal? En het is het Woord door Eli- sabth gesproken niet dadelijk een be vestiging van het gegeven Woord? Dan buigt Maria in verwondering neer. Neen, niet Maria wenst eer te ontvan gen, want al hetgeen aan haar geschie den zal, is het werk des Heeren alleen. De genade, die zij ontvangen zal, is onverdiende genade, daar zij staat te genover haar onwaardigheid. Zij opent dan ook haar mond om God groot te maken en uitdrukking te geven aan de vreugde, die haar geest vervult. Het waarachtige geloof spreekt in haar wanneer zij zegt: ....en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker. Wie toch durft Maria een zondeloze noemen, waar zij zelf zich verheugt in degene, Die de oorzaak van haar za ligheid zijn zal. Alle dwaze en zondige verering van deze vrouw wordt dooi' haar eigen woord veroordeeld. Door het geloof mag zij het onmoge lijke geloven, namelijk, dat naar men selijke beschouwing onmogelijk is, maar door Gods almacht en genade mogelijk werd. Zij mag zich verlaten op het Woord van de Engel, als zijnde het Woord van de Almachtige God. In deze lofzegging ligt allereerst de belij denis van haar verlorenheid. Die, die toch in de Zaligmaker zich mogen ver heugen, belijden in de erkentenis van één, Die hen zaligen zal, eigen ramp zaligheid van nature. Ook Maria was met alle mensen verdoemelijk voor God. De Schrift leert ons nergens, dat zij de onbevlekte en de zondeloze was. Met alle mensen deelt zij in de gemeen schappelijke schuld en ligt zij onder het gemeenschappelijk oordeel. Zij was ook in zonden ontvangen en in ongerechtig heden geboren-en daarom onrein In de ogen des Heeren. Maar God heeft deze Maria aangezien en haar gegeven in haar leven niet alleen draagster van de Zoon Gods te worden, doordat het waarachtige geloof en daarom roemt zij In Hem als in Haar Zaligmaker. Neen, niet omdat zij Christus in haar schoot gedragen heeft is zij zalig. Dan zouden ook zalig zijn de vaderen uit wiens lendenen hij verwekt is. Maar Maria roemt in Hem als in haar Za ligmaker. Zij is door het geloof Hem ingelijfd en heeft Hem, als de nog on geborene, maar in het Woord des Heeren toegezegde als haar Zaligma ker geroemd. Wanneer wij dan ook de woorden uit deze lofzang overdenken, letten wij niet allermeest op Maria, die hier de Heere grootmaakt, maar veel meer op het werk des Heeren, waardoor zij Hem groot maken mag. En al wordt niemand de gezegende, zoals Maria was, toch zal het werk des Heeren, dat haar hier roe men deed in de hart envan ons moeten worden gekend, zullen wij ook eenmaal zalig worden. Dat is in wezen niet on derscheiden van de geloofswerkzaam- heden van Maria. De Zaligmaker, die geboren is en Wiens geboorte over enige dagen herdacht wordt, moet In ons hart geboren worden. Zal er van waarachtige roem sprake zijn, dan moet Hij onze roem worden en onze verwachting worden. Daartoe is nu het werk des Geestes van node. De Geest heeft Hem in Maria's schoot doen ontvangen worden, maar diezelf de Geest maakt nog plaats voor Hem in de harten der Zijnen, opdat Hij door het Woord Gods in hun harten zal ge boren worden. We kunnen nooit Zijn komen in ons leven kennen zonder de werking van de Heilige Geest, want Die Geest des Heeren maakt plaats voor Hem. Hoe nodig, dat wij allereerst lei'en, dat wij ook een Zaligmaker no dig hebben. Van nature weten wij dat niet, want dan Is de heilige onrust niet in onze harten. Waar echter Gods Geest aan het werk is, daar wordt de rust opgezegd en de ware verontrusting geboren; daar ziet men zich buiten God en Zijn zalige gemeenschap; daar leert men beseffen, dat wij zo niet meer leven kunnen, als wij immer ge daan hebben; daar zal geleidelijk aan de ziel overtuigd worden van de totale onmacht en de schuld der zonde; ook van de ongenoegzaamheid van onze werken en noodzakelijkheid van de voldoening aan het recht des Heeren. Hoe dierbaar wordt voor zo'n ellendig en arm volk de boodschap, die door God op aarde gebracht wordt en die Hij nog door Zijn dienaren doet ver kondigen, dat er één gekomen is om een doodwaardig en schuldig volk zalig te maken van hun zonden. O, gezegende boodschap, o, zalige verkondiging. Er kwam er Eén, Die God was en bleef, maar mens werd onder de mensen, en dat opdat Hij za- ligmaken zou en verlossen van de grote ellende, waaronder verdoemelijke Adamskinderen terneder liggen. Wie zal ooit de grootheid van de wijsheid en de liefde Gods kunnen ten uitdrukking brengen, die hierin geopen baard is, dat God Zijn eigen Zoon zond, opdat Hij door Hem de deur der Hoop in de weg van recht zou ontsluiten. In Hem nu is een eeuwige ruimte, waar nimmer genoeg van gezegd worden kan. Daarin kunnen de goddelozen ge zaligd worden en de vijanden met God verzoend. Rotterdam Ds. A. Vergunst De burgemeesters van Goeree en Overflakkee klagen er steen en been over dat het zielental hunner gemeenten de laatste jaren steeds dalende Is. Wie schetst dus de verbazing van burgemeester J. Baron van Knobelsdorff te Stel- lendam toen hij zaterdagmorgen in alle vroegte door een zijner raadsleden, de heer Abraham Brinkman, werd opgebeld met de vraag: „Burgemeester, met hoeveel inwoners denkt u dat vanmorgen ons dorp is gegroeid?" De burge meester, die wel wist dat er in huize Brinkman een blijde gebeurtenis op komst was, deed een hoge gooi en zei: „Omdat u zo vroeg belt zullen het er wel twee zijn." „Nou", zei de verheugde vader, „het zijn er drie." En door de ge boorte van deze drieling is heel Stellendam in rep en roer gekomen. De heer Brinkman, die voorzitter is van het bestuur van de vereniging Chr. Nat. School te Stellendam, was vrij dagavond juist bezig met het preside ren van een buitengewone vergadertog van deze schoolvereniging, vanwege de viering van het jubileum dezer ver eniging. De Ger. predikant, ds. Netjes, door een echt geloof in Hem zijn Inge plant, vinden in deze Christus hun eni ge troost in leven en in sterven. Voor hen is de eeuwige vrede, die deze'we reld niet kent, nu reeds in him harten door het werk der verzoening en een maal in de heerlijkheid, die hen wacht. Zo zijn dan de klanken van het Kerst feest: „'vrede op aarde", niet onwezen lijk, al lijken ze een bittere ironie op de realiteit. Zij zijn de uitnodiging Gods aan een zichzelf vernietigende wereld om terug te keren tot Hem, die de gang van ons leven bestuurt. was aan zijn slotwoord begonnen toen de voorzitter met spoed werd wegge roepen. Hij en zijn vrouw hadden al een beetje op een kerstkindje gerekend, maar het bleek een paar dagen vroeger uit te komen. Zuster Boogers, van het Kraamcen- trum Flakkee, was ook al gewaarschuwd en deze stond geheel klaar toen 's nachts om 3.30 uur een zoontje werd geboren. Ervarmg en deskundigheid zelden haar dat er meer op komst was en dus werd de plaatselijke geneesheer, dokter Kre- llng In allerijl ontboden en die kwam juist op tijd om 3.40, dus tien minuten later, een tweede zoontje het levens licht te helpen aanschouwen. De zuster kreeg natuurlijk de handen vol en va der stond wel wat beduusd te kijken, al had de dokter" al eerder gezegd dat het wel eens een tweeling kon worden. De verrassing en drukte stegen ten top toen vijf minuten later Laurina zich bij de dokter meldde. Zo had Stellen dam binnen een kwartier zijn drieling; Jan de oudste, die 7 pond woog. Arend, met een gewicht van 6% pond en het meisje met ruim zes pond. Het spreekt vanzelf dat zuster Boo gers het niet alleen met de kraam vrouw en de drie zuigelingen af kon. De leidster van het Kraamcentrum werd derhalve direct gealarmeerd en deze zond een tweede zuster, omdat het de eerste keer is dat het centrum zo'n omvangrijke geboorte meemaakt, kreeg het echtpaar Brinkman-Melissant die tweede zuster gratis. Zaterdag is er trouwens al veel meer gratis binnengekomen in huize Brink man, Voorstraat 58. De baby's en de moeder maken het best. De belangstelling stormt van alle kanten op het echtpaar af dat nu al een flink gezin heeft, want het telde al vier kinderen. Jannetje Arendje werd 19 jan. 1944 geboren, Johannes Ary 11 sep tember '46, Krijna Teuntje 16 febr. 1953 en Arende Cornelia 16 oktober 1954. Krijna werd In Den Briel geboren, vlak na de ramp. Zo is dus een evacuatie kind. De heer en mevrouw Brinkman zijn resp. 43 en 39 jaar. De heer Brinkman is van beroep soc. verz. agent voor de landbouw. Zaterdagmorgen lag zijn werk uiter aard geheel stU; hij liep om zo te zeg gen naar zijn staart om, vanwege de drievoudige drukte. De telefoon stond niet stil en de deur ging vrijwel niet dicht vanwege het vele bezoek. Als redaktie bieden ook wij de heer en mevr. Brinkman met de geboorte van hun drieling onze hartelijke geluk wensen. In J894 óók een drieling 10 mei 1894 werd de vorige drieling op het eiland geboren; ook twee jon gens en een meisje. Jan, Thomas en Jans Hoek te Ouddorp. Hier ziet U de blijde moeder mevr. Brinkman, de kraamzuster mej. J. Bogert van Melissant, links de kraam-zuster mevr. H. J. de Jong-van Heemst van Nieuwe Tonge en geheel rechts de oudste dochter van dhr. Brinkman, ieder een van dt klginan v9rtrowt«lvnd. Bij de prediking van het Kerstevangelie zal van de kerkorgels weer de blijde jubel worden beluisterd van „het Licht zo groot, zo schoon, gedaald van 's Hemels troon." Dit is een van de fraaie kerkorgels die ons eiland bezit, n.l. in de Hervormde kerk te Nieuwe Tonge. Zaterdagavond werd op het gevaar lijke kruispunt van Rijksweg no. 16 en Koninginneweg te Rotterdam-IJssel- monde een R.E.T.-bus van lijn 50 in de flank geramd door een lijnbus van de Twee Provinciën. Er zaten 38 passagiers in die allen min of meer verwondingen op liepen; onder wie echter zeven ernstig, die In ziekenhuizen moesten worden opgeno men. Een van de ernstig gewonden was de oud-beurtschipper G. Zoon uit Som- melsdijk, wiens linker dijbeen werd ge broken en die per ambulance naar het Bergwegziekenhuis moest worden over gebracht. Hij zal daar wel enige tijd moeten vertoeven. Het is daar een gevaarlijk kruispunt; het ongeval moet aan een misverstand in het verkeer aldaar te wijten zijn. De Kon. Schippersvereniging „Schut tevaer", afdeling Goeree-Overflakkee heeft altijd de gewoonte om tussen Kerstmis en Nieuwjaar zijn jaarverga dering te houden. Dit jaar staat het evenwel nog niet vast of deze traditie kan worden gehandhaafd. Het al of niet vergaderen in deze week tussen de feestdagen houdt ten nauwste verband met het verloop van de bietencampag ne. Vele schippers (ook van Flakkee) zijn bij de bietenvaart betrokken en daar het dit jaar een langdurige cam pagne is ziet het er niet naar uit dat de vloot vóór of omstreeks Kerstmis de thuishaven zal kunnen bereiken. Ver moedelijk zullen velen nog aan de fa brieken ligplaats hebben. Mochten de meeste schippers met Kerstmis nog niet thuis zijn, dan zal de jaarvergadering direct na Nieuw jaar worden gehouden, aldus deelde de secretaris dhr. A. Verschelling ons mede De leden-schippers ontvangen even wel nog een convocatie en op aen flinke •plRcwst vrofdt 9«ir«k«ind. LAATSTE OPROEP U kunt nu nog uw Nieuwjaarsadver tentie opgeven, als U dit nog niet ge daan hebt. Maar dan moet U het wel per omgaande doen, want het Is hoog tijd nog een plaatsje in het Nieuwjaars- nummer te krijgen! Volgende week versch^nt de krajit maar één maal. Het Nieuwjaarsnummer komt D.V. dinsdagavond a.s. uit, al zal dit waar schijnlijk in sommige plaatsen op ons eiland eerst woensdag (Oudejaar) wor den bezorgd. De postabonnees kunnen zonder force majeuze de krant woens dag In hun bus verwachten. A.s. week zal de krant maar één keer uitkomen. Het e.k. nummer hopen we op dinsdag 6 januari a.s. te laten ver schijnen. Al onze medewerkers, abonnees en advertenties-relaties een geaegend Kerstfeest toegewenst. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE N.V. EILANDEN-NIEUWS Op maandag 8 januari zal er in hotel Spee te Sommelsdijk door de Vereni ging Bedrijfsvoorlichting Goeree-Over flakkee een studiedag worden gehou den, n.l. des voorm. 9.30 uur en nam. 2 uur. De onderwerpen zullen lopen over plantenziekte en problemen rond om mechanisatie. WoeK'rdag j.l. is een definitief begin gemaakt met de bouw van de spuislui zen m 't Haringvliet, d.M'.z. het slaan van de eerste stalen damwand ouder de sluisvloer. De totale breedte van dit sluizencomplex, waarvan elke sluis een opening kr^gt van 56V« m. breedte, gai •BS«v««r 1 km. b»dr«««a.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1958 | | pagina 1