Driel'mg ie Siellendam
keRstklanken
7
jorlogsdreiging
me
ch
me
keRst-
oveRóenkinq
van kerkorgels
Sonnmelsdijker
botsing aülobos
Mededelingen
Definitief begin
bouw spuisluizen
in Haringvliet
lóe
Dinsdag 23 december 1958
No. 2757
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per wtek: dinsdag- «n vrijdagavond
en toch
tCiXe o-.
aazile
de
\N It
>BLAL
leen
ON!
•nfs
Blijde en tevens zeldzame gebeurtenis
in huize Brinkman-Melissant
De ZO-jarige G. Zoon
liep beenbreuk op
Vergadering
„Schuttevaer" Fiakkee
nog niet bekend
Studiedag
Bedrijfsvoorlichting
L
PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en Adrertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2628
N« 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 187930
ABONNEMENTSPRIJS 1.80 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bfl contract speciaal tarief.
lerel
vij ga;
|tswerk.
uitgel
Richting
Dirk
|877—
Ellende
lareren
staan
radio
17—290
ereld
ffeer nadert het Kerstfeest, het feest
f Christus' geboorte, dat door mil-
jnen christenen en niet-christenen op
jlerlei wijze wordt gevierd: door niet
ilcn in stille meditatie, door de massa
romantische sfeer. Het Kindeke van
{tlilehem spreekt tot de wereld in
maar niet ieder verstaat Zijn
In de donkere dagen van dit jaar-
itijde, dat sombere stemmingen op-
Itt, heeft ieder behoefte aan licht en
lugde. Want het leven is voor velen
hard en meedogenloos, de zorgen en
loeiten drukken het gemoed. In het
isoonlijk leven, in het gezin, in de ar-
jid in het grote leven der volkeren is
«el, dat ons beklemt en beangst. De
[oMemen zijn legio en de onmacht om
op te lossen zo groot. En daarom
eft in ieder mensenhart het verlan-
naar een andere wereld dan de on-
Intuïtief voelt zelfs de ongelovige,
!t deze wereld de ideale niet is. Er
ipert iets aan, er is in wezen iets fun-
imenteels in kapot. Maar wat?
Huizinga, de humanist, heeft geschre-
in; wij leven In een bezeten wereld.
ij had in dit opzicht gelijk. Hij con-
lateerde een feit. Onze mensenwereld
(ordt niet beheerst door de liefde, maar
tor de satanische macht van de zon-
ie, De paradijstoestand, waarnaar ieder
Iiimkert, is verdwenen en komt op de-
t aarde niet terug. Dat is de schuld
de mens geweest. God had Zijn
ihepsel lief, maar de mens had niet
daaraan. Hij wilde als God zijn.
i dat werd zijn ongeluk. De wereld
eranderde radicaal, omdat de harten
Ier mensen boos werden. De liefde tot
en tot de naaste verdween en ver
teerde In haat en vijandschap. Deze
liepe val alleen verklaart de boosheid,
leciiaos en de ellende dezer wereld.
Deze waarheid, die de Schrift ons
teert, is in de loop der eeuwen elke
bevestigd. Ook het jaar, dat bijna
ichter ons ligt, leverde het bewijs.
ïant wat geeft deze volkerenwereld te
lien? We vieren straks Kerstfeest, ter-
»ljl donkere en dreigende onweerswol-
aan alle kanten zich samenpakken.
ïet godloos Communisme in Rusland
11 China hangt als een loodzware drei-
boven de mensheid. Honderden
Biljoenen zuchten eronder en andere
enen zien het naderen tot bij en
over de grenzen van hun land. Met
in het hart vraagt de mensheid
[lich af wat de toekomst brengen zal. De
jtrije wereld poogt zich veilig te stellen
iioor een bewapening in perfectie, die
iie welvaart ondermijnt. En zij meent,
llat slechts het wapen der H-bommen
de vrijheid waarborgt. Welk een
lifschuwelijke situatie! De mens heeft
m wel ver gestuurd met zijn weten-
khap en techniek. De krachten der na-
liiur zullen, als het zo doorgaat, in zijn
[kanden betekenen de zelfvernietiging.
Allerlei machten en geesten beroeren
iJe wereld. Wie alles overziet, komt tot
|ile conclusie, dat de Aziatische en Af ri-
ise volken in een revolutionaire gis-
verkeren, die niet veel goeds be
looft voor het vrije Westen. Het natio-
lualisme viert hoogtij. Nieuwe dictators
|Weren een Imperialistische politiek, ze
engen hun volken armoe en chaos en
wereld onrust en verwarring. For-
l«ioan, Indonesië, het Midden-Oosten,
Jilgerlje, Cyprus, Berlijn, het zijn alte-
jmaal haarden van conflicten, aange-
jitookt en aangewaklcerd door hen, die
Itóang hebben bij de vernietiging van
Ije positie van het Westen. Het is al
een gemeenplaats geworden dat
lïij leven op een vulkaan, maar het is
pet'emin een harde waarheid. Er is
iits een kleine vonk nodig, of de
|were!d staat weer In brand.
Zo leven wij nu onder de dreiging
Ivan Chroestjow's ultimatum Inzake
Pest-Berlijn. Dat belooft een kracht-
Ifroef te worden tussen Oost en West.
IDe wereld is vol gerucht van dreige-
jtienten, terreur, burgeroorlog, revolu-
l'is en rassenhaat. En dat alles komt
l'oort uit de verdorven mensenharten,
["aarln'vijandschap tegen God en de
woont. Het is daarom helemaal
Ijiet verwonderlijk, dat de wereld zo
gezonken is. Hoe kan het anders?
wereld, die God verlaat en aan
l^hzelf meent genoeg te hebben, ein
digt onherroepelijk in een geestelijk en
I materieel failliet.
Wanneer dan straks do Kerstklokken
'"Wen en het „vrede op aarde" weer-
jÖinkt, schijnt dit wel een vreemde
IWank in de wereld van nu. Vrede op
[*de in een mensheid, bezield door
|»aat in het groot en in het klem! Is
Ij't geen contradictie? Wie durft spre-
Ijen van vrede in een wereld van haat?
I Ji toch, deze vrede is er en deze vrede
j«omt er. Het Is niet de vrede van hu-
I Jianistlsche idealisten; het is ook niet
he vrede, waar de natuurlijke mens van
IJtoomt. Het is een vrede van oneindig
'Sere orde. Het is de vrede, die Chris-
s brengt aan een wereld, verloren in
j'thuld. Hij is het deel van hen, die we
llen door de'Geest, dat zij zondaren zijn
I '1 daarom liggen onder de toorn Gods,
|^9ar die ook geleerd hebben, dat door
i'ijn grote barmhartigheid een weg des
IJiedes geopend is door de komst van
[wistus in het- vlees. Hij kwam op
tot redding der wereld in die
J'.'lle nacht van Bethlehem. Zijn onein-
j 'jSe liefde tot zondaren overbrugde de
jloof tussen de mensen en God. En zo
I Wacht Hij de ware vrede, die alle men-
Mslijk verstand t« boven g»«t. Zij die
----en mön geest verheugt zich in God
mijn Zaligmaker
Lucas 1 47
Maria's plaats in de heilsgeschiede
nis is een geheel enige. Zij was waar
lijk de gezegendste onder de vrouwen,
want nimmer is een vrouw tot de waar
digheid geroepen, waartoe zij geroepen
werd en nimmer zal ook meer een
vrouw tot deze eer, aan haar geschon
ken, verwaardigd worden.
Zij werd de Moeder des Heeren en
met die erenaam staat zij dan ook in de
Heilige Schrift aangeduid. Tot een bij
zondere genade is zij verwaardigd,
maar dit heeft voor haar ook betekend,
dat zij tot een bijzonder lijden geroepen
is.
Dit is toch de opmerkelijke weg, die
de Heere met al Zijn kinderen houdt,
dat Hij hen door lijden heiligt en hoe
groter nu de genade, die geschonken
wordt, hoe smartelijker dikwijls ook het
lijden, waardoor deze begenadigden
moeten gaan. En wel: lijden om des
Heeren wil.
Nu, dat lijden is wel geheel in het
bijzonder het lijden van Maria geweest.
Zij toch, die uit de Heilige Geest zwan
ger geworden is, omdat God haar tot
die grote genade verwaardigde om de
Moeder des Heeren te worden, heeft
juist ook daarvoor geleden, want zij is
mikpunt van spot geweest, van ver-
smaadheld en verachting. Heeft zelfs
Jozef niet gemeend haar heimelijk te
moeten verlaten, daar ook hij het niet
begreep? Nooit zullen wij kunnen pei
len, wat Maria ook in deze geleden
heeft „om des Heeren wil". Hoe moet
het dan Maria te moede geweest zijn,
toen zij in het huls van Elisabeth kwam
en de bijzondere groet uit de mond van
haar nicht hoorde, waarin al hetgeen
de Heere haar door de Engel betuigd
had, bevestigd werd. Toen werd Ma
ria's mond geopend om de lof des
Heeren te vertellen. Neen, niet Maria
behoefde haar geheim te openbaren,
want God Zelf openbaarde het in Eli
sabeth's hart. Het verdient wel onze
bijzondere opmerking, dat eerst nu
Maria haar lofzang zingt. Heeft niet de
Engel des Heeren Elisabeth aangewe
zen als een teken voor Maria, dat de
zaak door de Engel gesproken, geschie
den zal? En het is het Woord door Eli-
sabth gesproken niet dadelijk een be
vestiging van het gegeven Woord? Dan
buigt Maria in verwondering neer.
Neen, niet Maria wenst eer te ontvan
gen, want al hetgeen aan haar geschie
den zal, is het werk des Heeren alleen.
De genade, die zij ontvangen zal, is
onverdiende genade, daar zij staat te
genover haar onwaardigheid. Zij opent
dan ook haar mond om God groot te
maken en uitdrukking te geven aan de
vreugde, die haar geest vervult. Het
waarachtige geloof spreekt in haar
wanneer zij zegt: ....en mijn geest
verheugt zich in God, mijn Zaligmaker.
Wie toch durft Maria een zondeloze
noemen, waar zij zelf zich verheugt in
degene, Die de oorzaak van haar za
ligheid zijn zal. Alle dwaze en zondige
verering van deze vrouw wordt dooi'
haar eigen woord veroordeeld.
Door het geloof mag zij het onmoge
lijke geloven, namelijk, dat naar men
selijke beschouwing onmogelijk is,
maar door Gods almacht en genade
mogelijk werd. Zij mag zich verlaten
op het Woord van de Engel, als zijnde
het Woord van de Almachtige God. In
deze lofzegging ligt allereerst de belij
denis van haar verlorenheid. Die, die
toch in de Zaligmaker zich mogen ver
heugen, belijden in de erkentenis van
één, Die hen zaligen zal, eigen ramp
zaligheid van nature. Ook Maria was
met alle mensen verdoemelijk voor
God.
De Schrift leert ons nergens, dat zij
de onbevlekte en de zondeloze was. Met
alle mensen deelt zij in de gemeen
schappelijke schuld en ligt zij onder het
gemeenschappelijk oordeel. Zij was ook
in zonden ontvangen en in ongerechtig
heden geboren-en daarom onrein In de
ogen des Heeren. Maar God heeft deze
Maria aangezien en haar gegeven in
haar leven niet alleen draagster van de
Zoon Gods te worden, doordat het
waarachtige geloof en daarom roemt zij
In Hem als in Haar Zaligmaker.
Neen, niet omdat zij Christus in haar
schoot gedragen heeft is zij zalig. Dan
zouden ook zalig zijn de vaderen uit
wiens lendenen hij verwekt is. Maar
Maria roemt in Hem als in haar Za
ligmaker. Zij is door het geloof Hem
ingelijfd en heeft Hem, als de nog on
geborene, maar in het Woord des
Heeren toegezegde als haar Zaligma
ker geroemd.
Wanneer wij dan ook de woorden uit
deze lofzang overdenken, letten wij niet
allermeest op Maria, die hier de Heere
grootmaakt, maar veel meer op het
werk des Heeren, waardoor zij Hem
groot maken mag. En al wordt niemand
de gezegende, zoals Maria was, toch zal
het werk des Heeren, dat haar hier roe
men deed in de hart envan ons moeten
worden gekend, zullen wij ook eenmaal
zalig worden. Dat is in wezen niet on
derscheiden van de geloofswerkzaam-
heden van Maria. De Zaligmaker, die
geboren is en Wiens geboorte over
enige dagen herdacht wordt, moet In
ons hart geboren worden.
Zal er van waarachtige roem sprake
zijn, dan moet Hij onze roem worden
en onze verwachting worden. Daartoe
is nu het werk des Geestes van node.
De Geest heeft Hem in Maria's schoot
doen ontvangen worden, maar diezelf
de Geest maakt nog plaats voor Hem
in de harten der Zijnen, opdat Hij door
het Woord Gods in hun harten zal ge
boren worden. We kunnen nooit Zijn
komen in ons leven kennen zonder de
werking van de Heilige Geest, want
Die Geest des Heeren maakt plaats
voor Hem. Hoe nodig, dat wij allereerst
lei'en, dat wij ook een Zaligmaker no
dig hebben. Van nature weten wij dat
niet, want dan Is de heilige onrust niet
in onze harten. Waar echter Gods
Geest aan het werk is, daar wordt de
rust opgezegd en de ware verontrusting
geboren; daar ziet men zich buiten
God en Zijn zalige gemeenschap; daar
leert men beseffen, dat wij zo niet
meer leven kunnen, als wij immer ge
daan hebben; daar zal geleidelijk aan
de ziel overtuigd worden van de totale
onmacht en de schuld der zonde; ook
van de ongenoegzaamheid van onze
werken en noodzakelijkheid van de
voldoening aan het recht des Heeren.
Hoe dierbaar wordt voor zo'n ellendig
en arm volk de boodschap, die door
God op aarde gebracht wordt en die
Hij nog door Zijn dienaren doet ver
kondigen, dat er één gekomen is om
een doodwaardig en schuldig volk zalig
te maken van hun zonden.
O, gezegende boodschap, o, zalige
verkondiging. Er kwam er Eén, Die
God was en bleef, maar mens werd
onder de mensen, en dat opdat Hij za-
ligmaken zou en verlossen van de grote
ellende, waaronder verdoemelijke
Adamskinderen terneder liggen.
Wie zal ooit de grootheid van de
wijsheid en de liefde Gods kunnen ten
uitdrukking brengen, die hierin geopen
baard is, dat God Zijn eigen Zoon zond,
opdat Hij door Hem de deur der Hoop
in de weg van recht zou ontsluiten. In
Hem nu is een eeuwige ruimte, waar
nimmer genoeg van gezegd worden
kan. Daarin kunnen de goddelozen ge
zaligd worden en de vijanden met God
verzoend.
Rotterdam
Ds. A. Vergunst
De burgemeesters van Goeree en Overflakkee klagen er steen en been over
dat het zielental hunner gemeenten de laatste jaren steeds dalende Is. Wie
schetst dus de verbazing van burgemeester J. Baron van Knobelsdorff te Stel-
lendam toen hij zaterdagmorgen in alle vroegte door een zijner raadsleden, de
heer Abraham Brinkman, werd opgebeld met de vraag: „Burgemeester, met
hoeveel inwoners denkt u dat vanmorgen ons dorp is gegroeid?" De burge
meester, die wel wist dat er in huize Brinkman een blijde gebeurtenis op
komst was, deed een hoge gooi en zei: „Omdat u zo vroeg belt zullen het er wel
twee zijn." „Nou", zei de verheugde vader, „het zijn er drie." En door de ge
boorte van deze drieling is heel Stellendam in rep en roer gekomen.
De heer Brinkman, die voorzitter is
van het bestuur van de vereniging Chr.
Nat. School te Stellendam, was vrij
dagavond juist bezig met het preside
ren van een buitengewone vergadertog
van deze schoolvereniging, vanwege de
viering van het jubileum dezer ver
eniging. De Ger. predikant, ds. Netjes,
door een echt geloof in Hem zijn Inge
plant, vinden in deze Christus hun eni
ge troost in leven en in sterven. Voor
hen is de eeuwige vrede, die deze'we
reld niet kent, nu reeds in him harten
door het werk der verzoening en een
maal in de heerlijkheid, die hen wacht.
Zo zijn dan de klanken van het Kerst
feest: „'vrede op aarde", niet onwezen
lijk, al lijken ze een bittere ironie op de
realiteit. Zij zijn de uitnodiging Gods
aan een zichzelf vernietigende wereld
om terug te keren tot Hem, die de gang
van ons leven bestuurt.
was aan zijn slotwoord begonnen toen
de voorzitter met spoed werd wegge
roepen. Hij en zijn vrouw hadden al
een beetje op een kerstkindje gerekend,
maar het bleek een paar dagen vroeger
uit te komen.
Zuster Boogers, van het Kraamcen-
trum Flakkee, was ook al gewaarschuwd
en deze stond geheel klaar toen 's nachts
om 3.30 uur een zoontje werd geboren.
Ervarmg en deskundigheid zelden haar
dat er meer op komst was en dus werd
de plaatselijke geneesheer, dokter Kre-
llng In allerijl ontboden en die kwam
juist op tijd om 3.40, dus tien minuten
later, een tweede zoontje het levens
licht te helpen aanschouwen. De zuster
kreeg natuurlijk de handen vol en va
der stond wel wat beduusd te kijken, al
had de dokter" al eerder gezegd dat het
wel eens een tweeling kon worden.
De verrassing en drukte stegen ten
top toen vijf minuten later Laurina zich
bij de dokter meldde. Zo had Stellen
dam binnen een kwartier zijn drieling;
Jan de oudste, die 7 pond woog. Arend,
met een gewicht van 6% pond en het
meisje met ruim zes pond.
Het spreekt vanzelf dat zuster Boo
gers het niet alleen met de kraam
vrouw en de drie zuigelingen af kon.
De leidster van het Kraamcentrum
werd derhalve direct gealarmeerd en
deze zond een tweede zuster, omdat het
de eerste keer is dat het centrum zo'n
omvangrijke geboorte meemaakt, kreeg
het echtpaar Brinkman-Melissant die
tweede zuster gratis.
Zaterdag is er trouwens al veel meer
gratis binnengekomen in huize Brink
man, Voorstraat 58.
De baby's en de moeder maken het
best. De belangstelling stormt van alle
kanten op het echtpaar af dat nu al een
flink gezin heeft, want het telde al vier
kinderen. Jannetje Arendje werd 19
jan. 1944 geboren, Johannes Ary 11 sep
tember '46, Krijna Teuntje 16 febr. 1953
en Arende Cornelia 16 oktober 1954.
Krijna werd In Den Briel geboren, vlak
na de ramp. Zo is dus een evacuatie
kind.
De heer en mevrouw Brinkman zijn
resp. 43 en 39 jaar. De heer Brinkman
is van beroep soc. verz. agent voor de
landbouw.
Zaterdagmorgen lag zijn werk uiter
aard geheel stU; hij liep om zo te zeg
gen naar zijn staart om, vanwege de
drievoudige drukte. De telefoon stond
niet stil en de deur ging vrijwel niet
dicht vanwege het vele bezoek.
Als redaktie bieden ook wij de heer
en mevr. Brinkman met de geboorte
van hun drieling onze hartelijke geluk
wensen.
In J894 óók een drieling
10 mei 1894 werd de vorige drieling
op het eiland geboren; ook twee jon
gens en een meisje. Jan, Thomas en
Jans Hoek te Ouddorp.
Hier ziet U de blijde moeder mevr. Brinkman, de kraamzuster mej. J. Bogert van Melissant, links de kraam-zuster
mevr. H. J. de Jong-van Heemst van Nieuwe Tonge en geheel rechts de oudste dochter van dhr. Brinkman, ieder een
van dt klginan v9rtrowt«lvnd.
Bij de prediking van het Kerstevangelie zal van de kerkorgels weer de blijde
jubel worden beluisterd van „het Licht zo groot, zo schoon, gedaald van
's Hemels troon." Dit is een van de fraaie kerkorgels die ons eiland bezit,
n.l. in de Hervormde kerk te Nieuwe Tonge.
Zaterdagavond werd op het gevaar
lijke kruispunt van Rijksweg no. 16 en
Koninginneweg te Rotterdam-IJssel-
monde een R.E.T.-bus van lijn 50 in
de flank geramd door een lijnbus van
de Twee Provinciën.
Er zaten 38 passagiers in die allen
min of meer verwondingen op liepen;
onder wie echter zeven ernstig, die In
ziekenhuizen moesten worden opgeno
men. Een van de ernstig gewonden was
de oud-beurtschipper G. Zoon uit Som-
melsdijk, wiens linker dijbeen werd ge
broken en die per ambulance naar het
Bergwegziekenhuis moest worden over
gebracht. Hij zal daar wel enige tijd
moeten vertoeven.
Het is daar een gevaarlijk kruispunt;
het ongeval moet aan een misverstand
in het verkeer aldaar te wijten zijn.
De Kon. Schippersvereniging „Schut
tevaer", afdeling Goeree-Overflakkee
heeft altijd de gewoonte om tussen
Kerstmis en Nieuwjaar zijn jaarverga
dering te houden. Dit jaar staat het
evenwel nog niet vast of deze traditie
kan worden gehandhaafd. Het al of
niet vergaderen in deze week tussen de
feestdagen houdt ten nauwste verband
met het verloop van de bietencampag
ne. Vele schippers (ook van Flakkee)
zijn bij de bietenvaart betrokken en
daar het dit jaar een langdurige cam
pagne is ziet het er niet naar uit dat de
vloot vóór of omstreeks Kerstmis de
thuishaven zal kunnen bereiken. Ver
moedelijk zullen velen nog aan de fa
brieken ligplaats hebben.
Mochten de meeste schippers met
Kerstmis nog niet thuis zijn, dan zal
de jaarvergadering direct na Nieuw
jaar worden gehouden, aldus deelde de
secretaris dhr. A. Verschelling ons mede
De leden-schippers ontvangen even
wel nog een convocatie en op aen flinke
•plRcwst vrofdt 9«ir«k«ind.
LAATSTE OPROEP
U kunt nu nog uw Nieuwjaarsadver
tentie opgeven, als U dit nog niet ge
daan hebt. Maar dan moet U het wel
per omgaande doen, want het Is hoog
tijd nog een plaatsje in het Nieuwjaars-
nummer te krijgen!
Volgende week versch^nt de
krajit maar één maal.
Het Nieuwjaarsnummer komt D.V.
dinsdagavond a.s. uit, al zal dit waar
schijnlijk in sommige plaatsen op ons
eiland eerst woensdag (Oudejaar) wor
den bezorgd. De postabonnees kunnen
zonder force majeuze de krant woens
dag In hun bus verwachten.
A.s. week zal de krant maar één keer
uitkomen. Het e.k. nummer hopen we
op dinsdag 6 januari a.s. te laten ver
schijnen.
Al onze medewerkers, abonnees en
advertenties-relaties een geaegend
Kerstfeest toegewenst.
REDAKTIE EN
ADMINISTRATIE
N.V. EILANDEN-NIEUWS
Op maandag 8 januari zal er in hotel
Spee te Sommelsdijk door de Vereni
ging Bedrijfsvoorlichting Goeree-Over
flakkee een studiedag worden gehou
den, n.l. des voorm. 9.30 uur en nam.
2 uur. De onderwerpen zullen lopen
over plantenziekte en problemen rond
om mechanisatie.
WoeK'rdag j.l. is een definitief begin
gemaakt met de bouw van de spuislui
zen m 't Haringvliet, d.M'.z. het slaan
van de eerste stalen damwand ouder de
sluisvloer. De totale breedte van dit
sluizencomplex, waarvan elke sluis een
opening kr^gt van 56V« m. breedte, gai
•BS«v««r 1 km. b»dr«««a.