Hellegaidam aangesloien aan Flakkeese wal Fa. KAPTEIN a at is een odus viveadi? Ventjagersgaatje is overbrugd Een machtig verkeersplein in het Hellegat Huidgenezing Maanden op werk vooruit De aansluiting Flakkeese wal Vrijdag 19 december 1958 No. 2756 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond- Kerstmeditatie HET GROTE LICHT! Houdi de winter uit handen en voeten. Het verkeersplein •«-Or. TEL 01870-2004-2704 \A V Waarschuwing ijilNS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS "edactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18702629 I 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. •ft lag aanvankelijk helemaal niet in bedoeling een apart artikel te jven over dit onderwerp. We meen- dat het voldoende was alleen de e omschrijving ervan te geven zo- ie voorkomt in ons tweede stuk „Naar een conflict?" Uit enkele onden stukken blijkt ons nu ech- dat er geen helder begrip bestaat ent het wezen van een modus vi- i en dat er daardoor veel misver- 1 is ontstaan. Zonder ons te vleien de hoop, dit geheel te kunnen lemen, willen we daartoe toch een ig wagen. ie zullen het erover eens zijn, dat [led. Herv. kerk al heel lang in een rmale situatie verkeert. Deze da- niet van 1951 (invoering nieuwe iorde) of 1816 (invoering synodale isatie), maar reeds uit de 17e De Hervormde kerk is in het be- van de Tachtigjarige oorlog in onze Jen geboren als Kerk der Reforma- naar de dogmatische inzichten van 'ïijn en derhalve als Gereformeerde geïnstitueerd. Reeds na 30 a 40 bleken ketterijen op te komen: de van Arminius kreeg onder studen- en predikanten veel aanhangers en leidde tot het grote conflict, dat in Twaalfjarig bestand werd uitge- iten. Hoe toen de getalsverhoudin- waren tussen de gereformeerden de arminianen of remonstranten is niet precies bekend. Uit de kerkhis- ische literatuur blijkt, dat er in de lïincies Groningen en Zeeland geen ïchtzinnigen waren, in Drente is één, in Friesland vier en in :rd-Holland acht. Verreweg de :ste remonstranten zaten in Zuid- iand en Utrecht (in de laatste der- .De Synode van Dordrecht heeft er totaal ruim 200 afgezet. Daarbij wa- er 3 uit Goeree Overflakkee n.l. predikanten van Goedereede, Mid- lliarnis en Stad aan 't Haringvliet. groot het totale predikanten- s toen was, is ons niet bekend, ar we mogen wel veronderstellen, t in elk geval de contra-demonstran- ver in de meerderheid waren. Het toendertijd dus mogelijk op wetti- wijze, derhalve langs de normale ikelijke weg, de kerk te zuiveren en lis dan ook ter Dordtse Synode in 18/19 ge,beurd. Dezelfde zeventiende eeuw zag ech- de opkomst van meerdere ongere- tmeerde leringen. En daaraan kon mig gedaan worden, omdat de Sta- •Generaal het houden van een Na- male Synode verhinderden. Zo woe rden de ketterijen voort; ze namen de 18e eeuw onrustbarende afmetin- B aan en dit alles leidde ertoe, dat mingin Willem I in 1816 vrijwel zon- r tegenstand de Synodale Organisatie in de kerk kon opleggen, die met het len ener gereformeerde kerk in flag- aite strijd was. Met de leer bemoei de Algemene Synode zich van 1816 1951 niet en dit leidde uiteraard tot a totale geestelijke chaos. De evan- Jische, ethische en vrijzinnige rich- igen ontstonden en ze maakten zich makkelijk meester van de leiding. Na voegde zich daarbij het barthia- ime en zo werd de Herv. kerk een «iglomeraat van groepen, die elkaar de felste wijze bestreden. ïe hadden dit kort historisch over- tM nodig om het ontstaan van de hui- e situatie te schetsen. Zij is het re laat van een eeuwenlang proces. En is geen wonder, dat voortdurend de ag aan de orde kwam, hoe aan deze kerk onwaardige en onschriftuur- e toestand een eind te maken. Drie methoden ir zijn daartoe in de loop van de 19e 3 20e eeuw drie methoden aangewend, heerste, die meermalen in praktijk is techt, was die der afscheiding. Of <n deze nu welbewust toepast door ikerk te verlaten en de Herv. kerk '1 valse kerk te verklaren óf dat men «t het doel de hele kerk te reforme- 'n tot een conflict komt en als gevolg ^van er buiten komt te staan, uit- '"delijk leidt deze methode niet tot twee dii m integrale oplossing. Voor de ach- oed begri (blijvers wordt het zelfs moeilijker genlij k m el beperk 1 het probleem als zodanig blijft. &n tweede methode is die van de at „gere (organisatie. Deze beoogt de gehele Neder ijj^, ^^^glg geestelijke ent, datj ihoud te maken tot object van een één goeu' ingzaam herstel in de richting van een issen ge (lijdende kerk. Het waren met name en maat iet kan het gaa n en da geen com van ii^ 1 van g6 fe volkskerkmannen onder leiding van 'Hoedemaker, die deze methode voor- fonden. Hoedemaker zelf had nog het feaal van een gereformeerde volks- maar zijn epigonen hebben steeds '8* water in de wijn gedaan. De re- 'Sanisatie-methode, zoals die in we- ook door zeer vele gereformeerde fervormden wordt en werd voorge- Jaati, veronderstelt, dat er een tijd zal "en, dat het gereformeerde element de kerk nog eens de meerderheid krijgen, want als dit niet gebeurt, 'omt er geen kerkherstel. Dit nu is S^ar onze mening een vrome illusie. Werkelijkheid leert ons, dat 40 jaar *'eden het percentage gereformeerden de Herv. kerk ongeveer even hoog *s als nu en dat de machtspositie der ""deren minstens even groot is geble- een kol den op artikel d aander t e gaan "I bezwaren V. rt ziekbei urgergasi- 27 jarig"^ ch ambtS' oh. Bou* n de tech- holen. '!1. ja zelfs dynamischer wordt geëx- "iteerd. Prof. Hugo Visscher heeft deze me- '"de eens vergeleken met het vullen f 1 het vat der Danaïden, n.l. van een Nemloze ton! En daar lijkt het in- Naad veel op. Wie alle oplossingen "Wijst en ml zijn hoop itelt op een „Het Licht schijnt in de duisternis" (Johannes 1 5a) II. 3e. Hij is het vernieuwende Licht. De wereld is door de zonde oud, en der verdwijning nabij. Leest U maar Ps. 102 Arme wereld die bij een kerstboom het Christus-feest en bij een glas wijn Oud- en Nieuw viert en geen Borg kent Die alles nieuw maakt (Openb. 21 5). Het oude is, In en met de verschijning van Christus, voorbij gegaan, het is alles nieuw geworden (2 Cor. 5 17). Want wie in Christus is, Hem inge plant door de H. Geest, is een nieuw schepsel. Bestemd voor een nieuwe he mel en een nieuwe aarde, waarop ge rechtigheid wonen zal. Christus is im mers de Middelaar van het nieuwe Ver bond, en de Zijnen heten ergens nieuw geboren kinderkens. O, van nature neemt niemand Hem aan. Maar door de vernieuwing des Geestes, Die ook is de Geest der aaimeming der kinderen, mogen ze Hem toebehoren. IN het licht (des Geestes) zien zij het Licht (der we reld), Jezus Christus! (Ps. 36 10) Als ge nog vreemd hiertegenover staat, bidt God om die H. Geest. Geen leven is te verdorven, geen hart te zeer verhard door het zonde-slib van jaren, en nog eens jaren, of dit Licht kan er leven wekkend en vernieuwend, ver zoenend en reinigend in doorbreken. Het Licht schijnt in de duisternis! en tegen dat Licht ook genezend. Want hoezeer komt alles, in het ontdekkend Licht van Christus en van Gods Geest, bloot voor God te liggen, met Wie wij van doen hebben. Hoe leert de mens zijn zcnde-melaa,tsheid, zijn dodelijke kwaal, die als een kanker alles door trekt en aantast, kennen! Onrein, on rein!, moeten zulken uitroepen. Want wie zal een reine geven uit een onrei ne? Immers geen! Behalve en ziehier de boodschap van de hemel in de Kerst nacht!: Gods lieve Zoon, Christus Jezus geboren uit een maagd, een in zichzelf onreine Maria. Hij is nochtans de Keine dank zij de ontvangenis uit de H. Geest (Luc. 1 35). Deze Reine alleen kan onreinen be- sprengen met rein water, in de weder geboorte, en met Zijn al-reinigend bloed, ter rechtvaardigmaking en ter heiligmaking. Ulieden daarentegen, die Zijn Naam vreest, zal deze Zon der gerechtigheid, dit Licht der wereld opgaan, en daar zal genezing zijn onder Zijn vleugelen (Maleachi). Tenslotte, 5e hoewel er meer zou te noemen zijn; want dit Licht schenkt ook blijdschap en vrede in het hart, en doet hoopvol verder gaan in Gods kracht!: noemen we de verwarmende kracht van dit Licht. Zonder licht en ook zonder warmte kunnen wij, men sen, niet leven. Vele Poolexpedities zijn vaak daarom mislukt, omdat de deel nemers er aan van koude omkwamen. God alleen staat boven koude en hitte. Hij regeert over de ijsvlakten in de Poolgebieden, en over de brandende zandwoestijnen. Hij is de Schepper en Onderhouder ook van dat alles. En Hij weet, welk maaksel wij zijn. Hij wil aan ons, klqine mensen gedenken. Heeft de zonde, de macht der duis ternis een ontbindende kracht voor mensen en volken onderlingGods genade in het Licht-der-wereld, Jezus Christus, geeft de ware, duurzame saambinding. Psalm 119 zegt er al van: ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Uw Naam ootmoedig vrezen, en leven naar Uw Goddelijk bevel! Heerlijke warmte straalt dit Licht uit, zodat de menigte dergenen, die geloofden in de eerste Christen-ge meente, een hart en een ziel mochten heten. O, welk een verdeeldheid, en welk een babylonlsche spraakverwarring is er in onze dagen rondom de kribbe van Bethlehem. Hoe ijvert ieder voor eigen huis, kerk of secte! Maar verreweg de meeste mensen weigeren hulde te bie den aan de Vleesgewordene. Zij vallen niet met Rebecca van de kernel, gesteld al, dat ze een gezicht op de meerdere Izaak, de grote Lichtverwekker en Blijdschap-brenger hebben ontvangen. En toch heeft Christus van Zijn Kerk gesproken: gij zijt het licht der wereld (Matth. 5 14) en roept Paulus ze toe: wandelt als kinderen des lichts! Te midden ook van dit kromme en ver draaide geslacht, hebben al Gods kin deren, over welke kerkmuren ook ver strooid, te schijnen als lichten in deze wereld (Fil. 2 16). Gods Kerk mag niet leven, als in oorlogstijd, n.l. met hun vensters naar buiten totaal ver duisterd, „zodat er geen glimpje licht doorstraalde. Veeleer het tegenoverge stelde is nodig. Laat uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij Uw goede werken mogen zien en Uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken (Matth. 5 16). Hoe is zoiets groots mogelijk? Hoe kunnen wij hierin het Licht der wereld navolgen, en blijken ervan ge ven, zelfs dragers te zijn geworden van het leven-wekkende licht (vgl. Johs. 8 12)? Door de woorden van Utrechts Universiteits-devies na te bidden: Sol iustitiae illustra nos!, dat wil zeggen: Zonne der gerechtigheid, bestraal ons! Zij of worde het uw roemtaal: Een Licht, zo groot, zo schoon is gedaald van 's hemels troon, en straalt ook mij in d' ogen! Amen, Gode zij de eer! St. M'dijk. Ds. v. d. Hr. hervorming der kerk door gestadige predildng van Gods Woord, ziet aller eerst voorbij, dat er geen speciale be loften Gods zijn, dat eenmaal de Herv. kerk nog weer eens in haar geheel zal terugkeren tot de reformatorische waar heid. En voorts staat hij dan voor het feit, dat wij voor onbepaalde tijd blij ven zitten met de richtingsstrijd en alle consequenties daarvan, ook de moge lijkheid van conflicten, die op een ge dwongen afscheiding uitlopen. Daarom moet ook deze methode worden afgewe zen. Zij komt er praktisch op neer, dat de status quo ad infinitum wordt ge handhaafd. Andere oplossing Daarom is er in de loop der jaren ook meermalen een andersoortige op lossing voorgesteld. Wie noch de af scheiding, noch de reorganisatie, noch de status quo wil, zal toch iets anders moeten accepteren. De enige andere solutie is een modus vivendi. We moe ten daarbij als uitgangspunt nemen de realiteit, n.l. het feit, dat er in de Herv. kerk richtingsgroepen zijn, die dogma tisch zover uiteenliggen, dat geen ge loofsgemeenschap mogelijk is en kerke lijk samenleven op onoverkomelijke be zwaren stuit. Wanneer men het er nu over eens kon worden deze groepen binnen het kader der gehele kerk sou- vereiniteit in eigen kring te geven, dan kon elke groep zich zelfstandig volgens eigen theologische en kerkrechtelijke beginselen organiseren. Dan konden de gereformeerden de Dordtse Kerkorde zij het ietwat gewijzigd, aannemen, de middengroep een open volkskerk met sterk apostolair karakter in praktijk brengen en de vrijzinnigen een hun passende organisatie vormen. Dan hin dert men elkaar niet langer, de rich tingsstrijd wordt in normale banen ge leid, elke groep heeft zijn eigen leiding enkan zelfstandig zijn standpunt bepa len t.o.v. allerlei problemen. Het komt dan niet meer voor, dat de Generale Synode Verklaringen uitgeeft, waar een groot deel der kerk zich aan ergert of besluiten neemt, die een deel der kerk voor gewetensconflicten plaatsen. Al wat principieel is, wordt door elke groep in eigen kring behandeld. In de steden wordt dan niemand meer ge dwongen te leven onder een groep, die de zijne niet is. Dan wordt ook het geld der gereformeerden niet meer gebruikt voor de tekorten der vrijzinnigen of voor ongereformeerde activiteiten, zo- als nu. Bij invoering van een M.V. komen er I gemeentekerken voor iedere groep, die een minimum-aantal lidmaten heeft. Op I Goeree en Overflakkee zou praktisch j niets veranderen. Alle gemeenten be- horen tot de Geref. Bondsrichting en georganiseerde minderheden zijn er niet. Wat wel verandert? Men behoeft niet meer met barthianen en vrijzlnni- Huidzuiverheid - Huidgezondheid gen op classicale en synodale vergade ringen te debatteren over principiële dingen, waaruit altijd compromis-be sluiten of verklaringen resulteren. En de ambtsdragers behoeven niet voort durend met zichzelf een compromis te sluiten om niet in conflict te komen met de vele ordinantiën. Wanneer onze opponenten beweren, dat een M.V. een compromis-oplossing is, dan stellen wij daartegenover, dat een M.V. inderdaad van het historisch gewordene uitgaat en het bestaan der richtingen accep teert, maar dat zij aan het permanent zoeken van compromissen juist een eind maakt. Wie een lOOVo oplossing wil en deze alleen ziet in een procedure als van de Dordtse Synode, die leeft in historische verhoudingen en die vergeet dat dit thans onmogelijk is vanwege de gans andere partijverhoudingen. Zo iemand omstraalt zich wel met een aureool van beginselvastheid, maar de kerkelijke situatie wordt er niet door veranderd. Tenslotte moet ons nog iets van het hart. Wij hebben er volledig begrip voor, als iemand het met onze ideeën helemaal niet eens is. Maar waarom moet er bij meningsverschil bij sommi ge mensen altijd direct verkettering bijkomen? Dat moest men eens afle ren. Laten dezulken het volgende nog eens overwegen i.v.m. de modus viven di: Groen van Prinsterer schreef in 1848 in „Het recht der Hervormde Gezind heid": „Waarom zou het treffen van een vergelijk, op voorwaarden aanne melijk voor allen, onmogelijk zijn?" Was Gr. v. P. geen principieel man? Dr. Hoedemaker schreef in 1886 in een brochure met de sprekende titel „In één genootschap, doch kerkelijk ge scheiden," het volgende: „De kerkelijke kwestie richt ons geestelijk, kerkelijk en zedelijk te gronde. Derhalve moet aan de leden van ons kerkgenootschap de gelegenheid worden geopend om zich soort bij soort te groeperen, opdat de verdere ontwikkeling op kerkelijk en theologisch gebied een natuurlijk verloop kan hebben." Was Hoedemaker niet een gereformeerd theoloog? In 1916 schreef Prof. H. Visscher: „Erkenning van groepsformaties is noodzakelijk en elk lidmaat moet zich kunnen aansluiten bij de groep, waar bij hij principieel meent te behoren." Wat Prof. Visscher soms niet gerefor meerd? In 192« dienden Prof. Tan Lwuwen Een van de meest gigantische karweien die in het kader van de Delta worden uitgevoerd is ongetwijfeld het werk dat in het Volkerak en Hellegat onder handen is. Allereerst is daar de Helle gatdam, die de verbinding vormt van Goeree-Overflakkee naar het grote verkeersplein, waarvandaan later helaas pas in 1967 de brug naar de Hoekse Waard zal worden gelegd, die weer de verbinding zal vormen van Flakkee naar de vaste wal en een scha kel zal zijn in de nog aan te leggen Zoomseweg van Randstad Holland over West-Brabant naar Antwerpen. En om de stroom van de rivieren te reguleren, de geweldig grote scheepva artsluizen met de wacht- en voorha- vens, die in 1965 gereed moeten zijn. Over al deze werken heeft de gemeen teraad van Ooltgensplaat zich te Willemstad laten voorlichten door ir. C. Swier, hoofdingenieur bij de Rijkswaterstaat en hoofd van de dienst Delta werken in het Volkerak. Er is tevens een tocht gemaakt vanuit Willemstad naar de Hellegatdam, die reeds zó ver is gevorderd, dat de teen van de dijk bij Ooltgensplaat is bereikt. Deze dam is dus de eerste aansluiting van de meerdere, die zullen volgen, om ons eiland uit het isolement te verlossen. Sinds het besluit tot uitvoering van de Deltawerken, zijn de plannen nog al eens gewijzigd. Zoals bekend lag het eerst in de bedoeling, dat de Zoomse weg over het eiland Goeree-Overflak kee bij Ooltgensplaat zou lopen, met een aansluiting over Tien Gemeten, waar de brug zou komen. Dit oude plan is verlaten, de sluizen komen nu in de buitengorzen van Willemstad en het verkeersplein midden in het Hellegat, waarop de Zoomse weg, de route Schou- wen-Duiveland-Flakkee zal aansluiten, via de brug naar de Randstad Holland. Het eerste plan bleek technisch bijna onmogelijk, en wel het meest omdat in de nauwe geul van het Volkerak voor het uitvoeren van deze grote Kunstwerken geen plaats is. Ook voor het regelen van de bewegelijke stroom- snelheden, voor de ijsafvoer en meer andere factoren, bood het oude plan te veel moeilijkheden. Bovendien zou er een groot stuk grond van de kop van het eiland bij Ooltgensplaat zijn teloor gegaan en aan moeten zijn opgeofferd. Het wordt nu dus zo, dat Flakkee niet rechtstreeks, maar wel in de pereferie van de internationale verkeersweg komt te liggen. De schutsluizen by Willemstad die in de buitenpolder van Willemstad en de aanwassen bij Fijnaart worden gemaakt, zullen van zeer geweldige af metingen worden al was volgens ir. Swier de orde van grootte nog niet bekend. Wel hebben wij begrepen, dat met de wacht- en voorhavens er bij deze een lengte zullen krijgen van niet minder dan 4 a 4V2 km. Dit moet ook wel, want hier moet het gehele scheep vaartverkeer Rotterdam-Dordt-België passeren en schutten. Schutten zal ook al zijn de afsluitdammen gereed nodig blijven, omdat er altijd wel enig verval zal blijven, door opstuwing wind, bovenwater enz. Te Willemstad is een werkhaven ge maakt veel kleiner dan te Hellevoet- sluis waar torenhoog het materiaal ligt opgeslagen en vanwaar men met snelle motorboten dagelijks tochten naar het werk aan de Helegatdam on derneemt. De Noordkant van de ha- vendam is zó geconstrueerd, dat deze later voor aanloopdam van de sluizen kan worden gebruikt. Spectaculair Het werk aan de Hellegatdam is voor de Flakkeeënaars wel zeer spectaculair omdat dit het meest tot de verbeelding spreekt. Het is echter maar een onder deel van het geheel. Na een technische uiteenzetting van ir. Swier over het ge hele plan en een stevige lunch in Hotel Bellevue te Willemstad aangeboden door de aannemers Zanen Verstoep N.V. werd er een tocht heen gemaakt met twee snelle motorboten, eerst langs de bestaande strekdam en vervolgens naar een aanlegsteiger in het gedeelte waar de rotonde of het verkeersplein komt. Dit verkeersplein wordt er een van fantastische afmetingen omdat dit een internationaal knooppunt wordt, waar in 1980 plm. 35000 voertuigen per dag zullen passeren. Men heeft de ruimte midden in het Hellegat, dies behoeft men niet al te bekrom pen te z^n. Thans is het één zand- massa, het lijkt nu veel op een duin gebied. De zandzuiger „Ammerstol", die we in 'de verte op de rivier zagen liggen spuit met geweldige kracht het opge zogen zand door een stalen buisleiding die via drijvers naar het kuiistmatige eiland gaat en dan weer kilometers ver door een buisleiding over de dam, die reeds zover is gevorderd, dat de oever van Flakkee is bereikt. Deze dam is vanaf het z.g. eiland tot aan het Vent jagersgaatje met bitumen bekleed, aan de teen extra versterkt en onderaan een z.g. kreukelberm aangebracht, een steenversterking tussen damwand en ea dr. Sever^n namens 80»/o Herv. Ger. kerkeraden bij de Synode het z.g. Con vent-voorstel in, dat eveneens beoogde eigen organisatie binnen het algemene kader van de gereformeerde groep. Was Prof. van Leeuwen en is Prof. Severijn ook al niet gereformeerd? We zullen maar ophouden. Onze be doeling met het lanceren van de M.V.- gedachte is uitsluitend geweest de aan dacht te vestigen op de moeilijke situ atie en een oplossing aan te geven in een bepaalde richting. Wat de toe komst in dit opzicht brengen zal, we ten we niet. Maar we bidden, dat God dwars door de chaos, die de mensen veroorzaakt hebben, Zijn Woord doe verkondigen tot redding van mensen zielen. V. E. Vlak onder de dijk bij Ooltgens plaat is men bezig met draglines sleuven te graven waarbij de drabberige massa wordt wegge werkt om een stevige bodem voor de darn te krijgen. Dit wordt dus het beginpunt, waar we in het verslag van ons eiland op de Haringvlietdam zullen ko men, om ons óf (voorlopig) naar het veer óf naar de brug zullen begeven! Strakke lijn van stalen persbuis op het bruggetje over het Ventjagers- gaatje. Duizenden kubieke meters zandpap worden er door gespoten vanaf de onzichtbaar ver liggende zandzuiger „Ammerstol". En zo groeit het dyWichaam naar de Flak keese kust. begeven! ANNO 1870 Alleenverkoop van de bekende GLORIA PORT en de nieuwe ESMERALDO WIJNEN een rij perkoenen. Deze berm komt la ter weer geheel onder het zand te lig gen; men zal een soort „strand" langs de dam creëren en dit later met een groenstrook versieren. De Hellegatdam zal in het vervolg aansluiting geven op de Grevelingen- dam en dus het verkeer van Goeree- Overflakkee en Schouwen-Dulveland moeten opvangen. Vandaar dat de breedte van de dük 4 rijbanen zal kragen, een rijwielpad en een baan voor langzaam verkeer. De brug wordt zo geconstrueerd, dat die wel zes rqbanen zal krijgen! Een gedeelte van het wegdek op de dijk (tot aan het Ventjagersgaatje) was reeds gebitumeerd. We konden er ten minste met een Landrover overheen razen. Van het Ventjagersgaatje, waar een brug overheen is geslagen en ook de pijpleiding van de zandzuiger over heen loopt, is het nog ca. 2 km. naar de Flakkeese wal. De dam loopt van daar linia recta naar het gebied dat men in de volksmond „De Ezel" noemt. De stalen buizen spuwden hier de zand pap uit en besmeurde mannen in blau we pakken en lieslaarzen stonden er tot aan de knieën in de modder. Het was min of meer gewaagd om dit gedeelte door te waden. De bodem was er erg beweeglgk en ieder ogen blik kon men in het drqfzand weg zakken. Met wethouder P. van Es was dat het geval en met burgemees ter van der Harst die hem te hulp snelde, scheelde het niet veel. Wij willen hier de Platenaars en vooral de schooljeugd die, nu het zand tot aan de dyk ligt, hier wel eens een kykje gaat nemen, op dit ernstige ge vaar wyzen. Zakt men er in weg en is er geen hulp by, kunnen er grote ongelukken voortvloeien. (Vervolg binnsnïijde van dit blad)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1958 | | pagina 1