Dijkring Flakkee bezag oorzaak hoge dijklasien Algemene vergadering Rijk onthield subsidie van 3V2 miljoen uitgevoerde werken Aandrang bij regering om herstel zwakke schakels te erkennen Zeven siuivers Brug over het Haringvliet zal 40 miljoen gulden kosten Donderdagmiddag a.s. installatie burgemeester H. Bos te Dirksland Merkwaardig vervoer te Middelharnis izie Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond 959 Federatie van verenigingsraden op Goeree en Overflakkee Voltooiing aansluitingen niet voor 1967 Centrale Telling niddelharnis Vrijdagmorgen 10 uur te Melissant en vrijdag 2.30 uur te Herkingen Te Mellssant Te Herkingen Houdt 1 6 december vrij! Landbouwschuur op DAF-wagen naar bestemming overgebracht 195» jaargang Jiaderl gezë tJach s, on tandij leidefl "aterl dezJ missij verlel leraJ rd eed ur ed WereiJ ^orpoJ 1de ii{ gstel^ an exaJ ijf zal cursus! rscur-l men nischd achten "eel td eerlin^ ede in onder-J ichzelfl lingen sus in vergaf «•etischl dendei amensl komen n a tel nischef aten. toonde! n eensl mate-i en ge- onge-l urenl rd ge- alhierl dbouwj wordt I 5S,des| -el al-j n van! 9, des r doori en le- Jeugd- eente et bc-1 ,iitvoe- n. wordt I gsraad 1 Dinsdag 9 december 1958 No. 2753 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS liedactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 }la 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. :ige week is het Waterschap de Dijkring Plakkee in algemene vergade- j bijeen geweest ter afhandeling van de begroting 1959 en verder voorko- We zaken. De hoge dijklasten waarover op ons eiland algemene on- kt is te bespeuren zijn op deze vergadering ook ter sprake gekomen, Lrom het ons als pers verheugde dat wij toestemming verkregen om deze Iting bij te wonen om een indruk van de situatie te verkrijgen. Er is door de tering in totaal lO'/s miljoen gulden aan werken uitgevoerd, door het Rijk [hiervoor slechts 7 miljoen erkend waarop 60"/o subsidie is verstrekt, tot U bedrag van ruim 4 miljoen gld. Er moet dus door de Dijkring Flakkee van fan 6V2 miljoen rente en aflossing worden betaald wat mede de hoge Dijkring- fcten tot gevolg heeft. De vergadering prees de activiteit van de Dijkring en 1 de Prov. Waterstaat die zulk een goede beveiliging hadden bewerkstel- i, maar laakte de houding van het Rijk, dat de nodige uitvoering van de Cakke schakels niet wordt erkend en dus ook niet wordt gesubsidieerd. Aan- tjrongen werd bij de minister van Verkeer en Waterstaat een request in kdienen, waaraan door de gemeentebesturen zeer zeker adhesie zal worden peend, omdat de lasten voor gebouwd van een dusdanige aard worden, dat fc huren zullen moeten worden verhoogd. De vergadering werd gepresi- terd door de waarn. voorz. de heer P. D. Sieling, omdat de dijkgraaf ir. I, B. Mijs wegens ziekte verhinderd was. Mede tegenwoordig waren dhr. J, Terluin, hoofding, voor bijzondere diensten bij de Prov. Waterstaat en de te A. H. Krarner, hoof dbouwkundige bij deze dienst. choor- .V. te i geverij elboek ekende j r Vlis. mooie teke- e fleu- i t Een i n vol i andere 'n het e luis- pret- in de is de wordt waar ie, üie Anne- nderen d over paar- jes en r. Een oraal, jonge rstver- is een r vra- it het ek van ƒ5.90 N.-Br.) 1959 geven, oudop- eel bij- 'e fok- markt- ruimte tal van belas- g enz. t een foto's, da die zen te Eerst werd de gebruikelijke rit ge- |iiakt langs de dijken, die zich dit bepaalde tot de dijk Roxenisse, iKinezeesedijk en Diederik, waar de pken over een lengte van 6^/4 km. de binnenzijde zijn verzwaard en een hoogte gebracht van 7 m l.P. Dit werk is uitgevoerd door Za- |ïn K Verstoep te Den Haag en heeft 2 miljoen gekost, plus de grond- |ankoop voor verbreding en weg onder de dijk. De voet van de dijk is lïer op 1215 m. breedte gekomen. Ifsnal de hoek Manezeesedijk tot aan liet gorsje is bovendien de buitenon- liirberm uitgegraven, zand, puin en Ifove grind aangebracht en gepene- Iteerd. De dijk van Oud Melissant en de bermen zijn met bomen beplant, Irtat dit gedeelte mettertijd een heel pol aanzien zal krijgen. Onder aan p Diederikse dijk was men bezig de hand te leggen aan een afras- voor de schapen, die zich over lïn groot aantal kilometers uitstrekt. |)e route liep verder via Herkingen Ihigs de buitendijk naar de Hoek van |S, Jacob; de tijd was tekort om de te Ooltgensplaat en Stad in ISenschouw te nemen. Aan deze rit lonen zeven burgemeesters van Schou- p-Duiveland deel, n.l. de heren van Pten, van Eeten, Vermeulen, Roëll, |llmieyn, van Wijck en Francke. Onder presidium van dhr. P. D. Sie- PS als vice-voorzitter werd de agenda 1» de grote zaal van hotel Meijer te Uiiidelharnis afgewerkt. De heren B. [H. Zoeteman te Dirksland en drs. K. [f van Kempen werden tot hoofdinge- beëdigd. Goedgekeurd werd de 3ging bezoldiging personeel vanaf jl april 1958; de voorzieningen aan de (*Verrand G.A.T. polder in de Sluis- ïn met medewerking van de ge- [leente Ooltgensplaat en de verbete- wegdek Zuidzijde (Schoolweg) en te Tilse dijk Den Bommel in 1959 I960. Dit gedeelte voldoet n.l. niet de tertiaire weg; om de subsidie de provincie te verkrijgen werd ['«betering noodzakelijk geacht. Geen schade vergoeding voor tuintjes in de waterkering Een verzoek van de bewoners van Ifelissant om vergoeding voor hun tuin- IJESdie tweede waterkering zijn gewor- |w, moest worden afgewezen. Ged. sten verklaren uitdrukkelijk, dat ïn schadevergoeding mag worden Ijttstrekt. Hetzelfde standpunt neemt I?' Hooge Raad in. Voor de opstallen fe tweede waterkering (die moesten |*orden afgebroken) is alleen uit bil- Ijikheidsoverwegingen schadevergoe- l'ing uitgekeerd. Bezwaarschrift Polder Dirksland ca. tegen hoge dijklasten. Het advies van de meerderheid van '''bestuur was, dit voor kennisgeving |j"ite nemen. De bezwaren liepen over aanplant van bomen, overname en IJ*rhoud van wegen en het in orde |''6ngen van dijksloten. De voorz. wees '""P, dat al deze besluiten in de alg. ^fgadering zijn g oedgekeurd. Het Jfes werd verdedigd door dhr. C. farnaer, die toestemde dat de beslui- I'* Waren genomen, maar het laakte J7' boven de schuld die er was nog [!*f 30.000.— bomen waren geplant. *K bracht hij het wegenplan ter spra- I ~- Waar hij tegenstander van is I "ok de kosten van de nieuwe dijk- I *ten, die op de kapitaaldienst en niet °5 de gewone dienst waren gebracht. Hij vroeg zich af, of dit alles gemoti veerd is. De voorz. wees er op, dat de genomen besluiten zijn gedaan in de vaste over tuiging dat er een hoge subsidie zou worden verleend. Wat de boomplanting is hierop volledig subsidie is verkre- betreft, hierop is volledig subsidie ver kregen. Deze post verhoogt de dijklasten waren nieuwe dijksloten nodig; de kosten om deze in orde te maken ko men voor rekening van de Dijkring. Waar deze kosten geacht kunnen wor den te behoren tot verbetering van de dijk, zijn deze op de kapitaaldienst on dergebracht en worden in 30 jaar af geschreven. Wat de wegen betreft, was het ook billijk dat de Dijkring deze in onderhoud krijgt. Er zijn buitenpolders die geen goede weg hadden en gebruik maakten van de wegen uit de binnen- polders. Spr. was overtuigt dat het min der zal kosten als de wegen onder één beheer komen. Door bijdragen van de Provincie en van de Polders, die voor heen de wegen onderhielden, is in de omslag 1958 nog niets begrepen voor onderhoud van wegen. Gemeenten inschakelen Burgemeester Hordijk zag geen rela tie tussen gebouwd en het wegenplan. Een bezitter van een huis kan niet be trokken worden op onderhoud wegen. Het totaal gebouwd bedraagt 6100 ha.; spr. had geen bedenking deze post ten laste van gebouwd te brengen, maar wilde overleg met de gemeentebesturen. Dit zal wel een puzzle worden, maar hij achtte noodzakelijk dat de omslag omgebogen werd naar de gemeenten. Uit de bespreking bleek, dat dit voorstel instemming vond waarom- het in het bestuur aan een nadere studie zal worden onderworpen. Ook werd be zien dat de Polders over de voorstel len van het Bestuur 3 weken tevoren zullen worden ingelicht om tijd te heb ben deze in de besturen te kunnen be spreken. Overzicht inkomsten en uitgaven. Dan kwam in behandeling het over zicht van de inkomsten en uitgaven van de Dijkring Flakkee en enkele an dere dijkbeherende waterschappen over 1958. De secretaris, de heer Verheul, had de Ingelanden tevoren een over zicht gezonden met vergelijkende cijfers, die door hem nader werden toegelicht. In korte trekken kwam het hierop neer, dat de omslag per ha. voor de Dijkring Flakkee f 33.— per ha. bedraagt; Hoekse Waard 21.—; Briel- se Dijkring 18.— en IJsselmonde f 15.— per ha. In het vooruitzicht ligt dat de lasten voor de Dijkring Flakkee tot 42.per ha. zullen stijgen, tenzij het Rijk de subsidie toepast op de na derhand uitgevoerde werken (zwakke schakels) Er is nog altijd een post van 3.255.000.— die door het Rijk niet wordt erkend, en die dus zonder subsidie geheel voor rekening van de Dijkring komt. T.a.v. de genoemde lasten Hoekse Waard, Brielse Dijkring en IJsselmonde zullen deze lasten komen op 27.— a 30.per ha., omdat alle werken daar nog niet zijn uitgevoerd en het Rijk voor sommige werken daar een hogere subsidie zal geven. Dit laatste houdt verband met het feit dat deze dijken ook na de afsluiting van de zeegaten eerste waterkering zullen blijven (b.v. langs de Nieuwe Waterweg). Opge merkt kan nog worden dat de lasten j van Hoekse Waard en Brielse Dijkring in feite over 1958 27.en 22.per ha. moesten zijn; waar echter begon nen is met een batig saldo bij het op stellen van de begroting, konden de lasten voor 1958 lager gesteld. Deze hoge dijklasten vormden daarna een punt van algemene bespreking. Er werd op gewezen, dat de totale schuld van de Dijkring 6 miljoen gulden be draagt en dat het niet meer dan billijk zou zijn, dat het Rijk ook de verbeter de en nog te verbeteren zwakke scha kels (Middelharnis-Havenhoofd) subsi dieert. Er werd aangedrongen, dat er een adres uitging van de Dijkring naar de minister van Waterstaat, om de ge dane toezeggingen door hoge ambtena ren, te verwezenlijken. Op het gehele eiland heerst een grote brok onrust, zo werd door een der sprekers gezegd, om de simpele re den dat de aansIag^ van de dijklasten onverteerbaar hoog zijn. Er is geen sprake van kritiek op het uitgevoerde werk, maar feit is dat de Dijkring Flakkee in Zuid-Holland het enigste waterschap is, dat zulke hoge dijk lasten heeft. Met klem werd aange drongen hiervan de minister te over tuigen. Een vergelijking met Schouwen-Dui- veland, een eiland dat toch ook wel van de ramp geleden heeft, leverde op, dat daar inclusief Dijk- en Polderlasten slechts 60.per ha. moet worden be taald. Óp Flakkee komt dit alles met alles wel op 85.per ha. Voor ge bouwd betekent dit op ons eiland, dat de huur woningwetwoningen met 0.65 per week zal moeten worden verhoogd. (Bij nadere informatie vernamen wij dat f 85.per ha. een piek is en dat de polderlasten inclusief de f 33. dijklasten variëren van 65.tot 80.—. Verslagg.) De voorzitter zei dat hij het volko men met de bezwaren eens was en deelde mee, dat de dijkgraaf ir. Mijs nog steeds besprekingen voert om de gewenste subsidie te verkrijgen. Hij zegde toe dat het tot het bittere einde toe zal worden uitgevochten om het Rijk te krijgen waar we recht op heb ben. Burgemeester Hordijk verwachtte dat aan een request zéker door de gemeen tebesturen adhesie zal worden verleend. Omdat door de voortvarendheid van het bestuur van de Dijkring en de Prov. Waterstaat zoveel initiatief is getoond, zijn wij in een precaire toestand ge raakt. Naast de nationale taak van de landsverdediging vond hij het uiterma te onbillijk, dat de lasten tegen de erf vijand het water, door de agrariërs en de eigenaren van gebouwd alleen moet worden gedragen. Toegezegd werd dat het bestuur nog deze week zal bijeenkomen om zich over een goed opgesteld request te be raden. In de maand januari zal de al gemene vergadering nogmaals worden bijeengeroepen. We bezochten haar enkele jaren ge leden in haar villaatje in Apeldoorn, mej. Jo Visser, afkomstig van Flakkee. Wat een weldadige rust gaat van de ze eenvoudige figuur uit. Ze vertelde, na enig aandringen onzerzijds van haar leven, haar eigen langdurig ziekbed en het langzamerhand rijpen van 't plan, om te komen tot oprichting van een tehuis, war langdurige zieken verpleegd zouden kunnen worden. Een Zonnehuis in de ware zin des woords. Hoe dit Zonnehuis en nog 2 andere tot stand kwamen, kunt U D.V. a.s. vrijdagavond om 8 uur in het ge bouw „Jeugdhaven" te Middelharnis zien, in de film, die als titel draagt: Zeven Stuivers, het bedrag waarmee ze begon haar ideaal te verwezenlijken. Als bijfilm Reuma Volksvijand. Deuren open 7.30 uur, kinderen bene den 14 jaar geen toegang. Kaarten a 0.60 verkrijgbaar bij mej. C. Verbrugge, Jac. Banestraat 4 en mei. V. Dijk, v. Aerssenstraat Sommelsdijk en aan de zaal. Op donderdag 18 december a.s. des avonds om 7 uur is door de Federatie een bijeenkomst in het Diekhuus te Middelharnis georganiseerd, waarin als sprekers zullen optreden de heer drs. H. A. M. Hermans, inspecteur voor de lichamelijke opvoeding en sportzaken van de gemeente Delft en de heer J. Hardeman, secretaris van de Federatie van bureaux voor medische sportkeu- ring in Nederland te 's-Gravenhage. Voor deze bijeenkomst zullen worden uitgenodigd de colleges van burgemees ter en wethouders, de artsen en alle be sturen van sportverenigingen op het eiland. Minister van Aartsen heeft aan de Tweede Kamer in de memorie van ant woord op de begroting van Verkeer en Waterstaat meegedeeld, dat met de bouw van de brug over het Haringvliet ongeveer een jaar nadat daartoe zal zijn besloten, kuimen worden begonnen. Over het tijdstip van de aanvang is nog geen beslissing genomen. De brug zal volgens de memorie naar ruwe schatting ongeveer 40 mil joen gulden kosten. Een gunstige ren- dabliteit zal eerst mogelijk zijn na openstelling van de Beneluxweg of de Zoomse weg, die de verbindinf zal vor men tussen Rotterdam Haringvlietbrug Bergen op Zoom en Antwerpen. De brug kan met zijn aansluiting ge reed zijn bij de voltooiing van de Vol- kerakdam, wat niet voor 1967 zal zijn. Tegenvaller voor Flakkee Dit bericht is eigenlijk een tegenval ler voor Flakkee. De lokaliteit heeft enige hoop gekoesterd dat de brug over het Haringvliet niet op de voltooiing van alle aansluitingen zou behoeven te wachten en vóórdien gereed zou wor den gemaakt, waarmee Flakkee dan al vast uit zijn isolement zou zijn verlost. Wij menen uit het bericht van minister Aartsen te lezen, dat dit niet het geval zal zijn. Er wordt in gesproken van „een gunstige rendabiliteit" van de brug bij gereedkoming van alle aansluitende wegen met ons eiland, dat hunkert om met de vaste wal verbonden te worden, is geen rekening gehouden. We zullen het dus tot 1967 met de veerboten moe ten doen. Hoop op kortere verbinding Hel- legatdam-Numansdorp Nu dit bericht van minister Aartsen over de Haringvlietbrug aan de Tweede Kamer is doorgegeven, is de hoop ge vestigd op een korte verbinding van en naar Flakkee over de Hellegatsdam Numansdorp. De dam over de Hellegat- platen komt iedere dag 15 meter dich ter bij de kust van ons eiland. Het Ventjagersgaatje is al dicht en de eilandwal wordt zo zachtjes aan bena derd. Als deze dam volgend jaar om deze tijd gereed is, dat men naar het eiland in de Hellegatsdam kan rijden, zullen de plannen kunnen verwezenlijkt om vandaar af met de veerboten van Van der Schuyt naar de haven van Numansdorp te varen. Dat zal een veel kortere overzetdienst kunnen worden van tien minuten a een kwartier. De Flakkeesche Gemeenschap, is hierover met de Rederij Van der Schuyt en met de Rijkswaterstaat in onderhandeling. Wij hopen zeer dat de besprekingen hierover een goed gevolg zullen heb ben. Nu dit ministriële bericht is afge komen, zal het toch altijd nog 8 a 9 jaar duren, eer we over de brug rijden. Een korte veerverbinding over de Hel- legatdam-Numansdorp zal een welko me overbrugging zijn tot het tijdstip dat de Haringvlietbrug ons isolement volledig opheft. Uienveiling van dinsdag 9 dec. 1958 Grove 10.60; middel 10.61; drielingen 9.49; picklers 22.88. Aanvoer 48.000 kg. Donderdag 11 dec. a.s. zal te Dirksland de installatie plaats hebben van de nieuwe burgemeester H. Bos, in een openbare raadszitting des nam. half 3 uur. Door het dagelijks bestuur van de gemeente, (de beide wethouders en gem. secretaris) zal de nieuwe magi straat met zijn echtgenote van de grens van de gemeente worden afgehaald. Dit zal omstreeks 2.15 uur zijn. Vervolgens zal naar het raadhuis worden gereden, waar op de Voorstraat een groep pad vinders zullen staan opgesteld. De waarnemend burgemeester weth. B. M. Zoeteman zal de openbare ver gadering openen waarna burgemeester en mevr. Bos zullen worden binnenge leid. De loco-burg. spreekt daarna de burgemeester toe en installeert hem tot burgemeester der gemeente Dirksland. Met de raadsleden en hun dames, zijn ook uitgenodigd de hoofden van dien sten, predikanten, vertegenwoordigers van culturele verenigingen enz. Na het officiële gedeelte is er gelegenheid de burgemeester toe te spreken. Des avonds 7 uur zal de muziekvereniging „Amicitia" een serenade brengen en een muzikale wandeling door het dorp ma ken. heeft de installatie plaats op vrijdag 12 dec. a.s. in een openbare raadszit ting in het gemeentehuis. De wnm. bur gemeester weth. Leydens zal hem de ambtsketen omhangen. Na afloop van het officiële gedeelte bestaat voor de bevolking gelegenheid met de burgemeester en zijn echtgenote kennis te maken. Te Herkingen heeft vrijdagmiddag 2.30 uur de installatie plaats op de grens van de gemeente (nabij de boer derij van de heer J. M. van Eek op de Molendijk) wordt de burgemeester en mevr. Bos begroet door de raadsleden J. C. Kalle en L. van der Wende en de gemeente-secretaris J. A. van der Ster, waarbij door een dochtertje van de heer van der Ster Netty aan de burgemeesterse bloemen zullen worden aangeboden. Per auto naar het verenigingsgebouw „Ons Huis" waar schoolkinderen van de beide bijzondere scholen en de kleuterschool een zanghulde zullen brengen. In „Ons Huis" vindt de openbare raadsvergadering plaats. Voorzitter, de heer J. Witvliet, loco-burgemeester. Deze opent de vergadering en laat het K.B. van de benoeming door de secre taris voorlezen, waarna een deputatie van 2 raadsleden, t.w. de heren A. Doornhein en A. Hogerwerf de burge meester en zijn vrouw zullen binnen leiden in de vergadering. Vervolgens houdt de loco-burgemees ter zijn rede en installeert de heer Bos als burgemeester. Deze beantwoordt de toespraak van de loco-burgemeester, waarna het oudste raadslid, tevens wet houder M. de Geus zijn toespraak houdt en als laatste de secretaris. De nieuwbenoemde burgemeester be antwoordt deze toespraken waarna het officiële gedeelte is afgelopen. Dan volgt pauze met servering van thee. Na de pauze gelegenheid tot spreken van de overige belangstellenden. De bevolking van alle drie de ge meenten wordt verzocht de vlag uit te steken. zie adv, in krant van vrijdag as. DIRKSLAND Burg. stand. Geboren: Aren, zoon van H. de Man en A. v. d. Velde; Jo hanna Cornelia, dochter van I. J. L. Kievit en N. van Weezel. Collecte. Voor de weesinrichting Neerbos werd 118.bijeengebracht. HERKINGEN Vanuit de haven zijn j.l. week ver zonden acht schepen met suikerbieten voor de fabriek te Dinteloord. A.s. donderdag 11 dec. hoopt des sav. voor de Ger. Gem. op te treden ds. H. van Gilst uit Dirksland. Aanvang ze ven uur. STELLEND AM Verjaringsfonds. Het verjaringsfonds in de Ned. Herv. Kerk heeft over de maand november 172.95 opgebracht. Inleveren vakantiebonnen. Van vrij dag 12 t.m. 20 december a.s. bestaat er gelegenheid tot het doen verzilveren van vakantiebonnen 1958'59. De zit ting zal gehouden worden op vrijdag van 79 uur ten huize van de penning meester van de N.C.L.B. M. v. d. Ree, Voorstraat 78. OUDDORP Kerstinlevering vakantiebonnen v. d. Landbouw. Er kunnen weer vakan tiebonnen ingeleverd worden van vrij dag 12 tot en met zaterdag 20 dec, tot een bedrag van 60 gulden bij D. v. d. Linde, Julianaweg 22, Ouddorp. B. en w. van Ouddorp Z.H. brengen ter openbare kennis dat op 6 december 1958 bij hen is ingekomen een verzoek schrift van Antonius Marinus Maria Posthuma, van beroep zonder, wonen de Ouddorp Z.H., Boompjes no. 5 om een volledige vergunning voor de vol gende lokaliteiten: de voorlokaliteit, de achterlokaliteit en de tussenkamer van het perceel Boompjes no. 1. Binnen 2 weken na de dagtekening van de be kendmaking kan ieder tegen het ver lenen van deze vergunning schriftelijk bezwaren bij b. en w. inbrengen. Gistermorgen is aan de Steeneweg te Middelharnis het toneel geweest van een merkwaardig vervoer, zo bijzonder dat men het eigenlijk alleen maar in Amerika zou verwachten. Nabij de tramwegkruising en het daar staande flik- kerlicht stond nog een flinke schuur van loonwerkbedrijf D. Vroegindeweij Zonen als restant van het grotere complex, dat kort geleden is verwijderd en waarvoor een grote loods aan de Molenweg, in het verlengde van de Steene weg is gebouwd. Deze laatste schuur wilde men daarheen overplaatsen. Het is een houten bouwwerk van niet meer zo jonge datum en terecht overwoog men, dat bij afbreken en weer opbouwen er niet veel goeds van terecht zou komen. Men zag daarom uit naar een andere oplossing die met architect C. Both uit Dirksland is uitgekiend en waarvoor men de hulp heeft ingeroepen van Van Rumpt's Goederenvervoer te Stad aan 't Haringvliet. De schuur is ledig gemaakt, sterk ge schoord en daarna heeft men een ster ke DAF-vrachtwagen, een tandemasser, naar binnen gereden. De schuur is op gevijzeld en hangende op dwarsbalken enz. op de vrachtwagen gehangen. Dit zat dus midden in het geval. Gister morgen te ongeveer tien uur is dit merkwaardige vervoer begonnen. Heel langzaam reed en draaide men de Steeneweg op en begeleid door poli tie, veel personeel en niet te vergeten nieuwsgierigen begaf men zich naar de Molenweg. Het experiment slaagde vol komen. Er deed zich geen enkele hape ring voor en chauffeur Willem van der Sluijs, Stad aan 't Haringvliet, had het niet eens bijzonder moeilijk, al was het natuurlijk wel een erg onwennig vrachtje. Het oprijden van het terrein bij de nieuwe loodsen, over een dam, was nog even spannend, maar verliep eveneens zonder haperen. Daarna moest de schuur achter de stenen loods gereden worden en dat was over de vette klei een karweitje. dat de vrachtwagen niet alleen af kon. Er moest een Caterpillarrupstrekker aan te pas komen en die stroopte zelfs ook nog voor de laatste meters. Maar Fa. Vroegindeweij heeft materiaal ge noeg en dus kwam er ook nog een zwa re Fordson voor. Toen was het in een minuut geklaard en de schuur kon pre cies op het uitgestippelde plaatsje ge bracht worden. Het geval woog zes ton, de breedte van de schuur is bijna zes meter en de lengte het dubbele daarvan. De afgeleg de afstand is ongeveer 750 meter. De Steeneweg lijkt een behoorlijke brede weg, maar hij werd toch geheel door het vervoer in beslag genomen. Nabij de Rival moest men zelfs nog een boompje wat afbuigen om het ver voer te kunnen laten passeren. Het was een machtig interessant weg gebruik en wij kunnen allen, die bij djt transport betrokken waren, wel fe liciteren met het buitengewoon vlot ver loop. Dank zij de moderne middelen heeft fa. Vroegindeweij een ferme schuur ter beschikking kunnen houden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1958 | | pagina 1