Dijkring Flakkee bezag
oorzaak hoge dijklasien
Algemene vergadering
Rijk onthield subsidie van
3V2 miljoen uitgevoerde werken
Aandrang bij regering om herstel
zwakke schakels te erkennen
Zeven siuivers
Brug over het Haringvliet zal
40 miljoen gulden kosten
Donderdagmiddag a.s. installatie
burgemeester H. Bos te Dirksland
Merkwaardig vervoer te Middelharnis
izie
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
959
Federatie van verenigingsraden
op Goeree en Overflakkee
Voltooiing aansluitingen niet voor 1967
Centrale Telling
niddelharnis
Vrijdagmorgen 10 uur te Melissant
en vrijdag 2.30 uur te Herkingen
Te Mellssant
Te Herkingen
Houdt 1 6 december
vrij!
Landbouwschuur op DAF-wagen naar
bestemming overgebracht
195» jaargang
Jiaderl
gezë
tJach
s, on
tandij
leidefl
"aterl
dezJ
missij
verlel
leraJ
rd eed
ur ed
WereiJ
^orpoJ
1de ii{
gstel^
an
exaJ
ijf zal
cursus!
rscur-l
men
nischd
achten
"eel td
eerlin^
ede in
onder-J
ichzelfl
lingen
sus in
vergaf
«•etischl
dendei
amensl
komen
n
a tel
nischef
aten.
toonde!
n eensl
mate-i
en ge-
onge-l
urenl
rd ge-
alhierl
dbouwj
wordt I
5S,des|
-el al-j
n van!
9, des
r doori
en le-
Jeugd-
eente
et bc-1
,iitvoe-
n.
wordt I
gsraad 1
Dinsdag 9 december 1958
No. 2753
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
liedactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
}la 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
:ige week is het Waterschap de Dijkring Plakkee in algemene vergade-
j bijeen geweest ter afhandeling van de begroting 1959 en verder voorko-
We zaken. De hoge dijklasten waarover op ons eiland algemene on-
kt is te bespeuren zijn op deze vergadering ook ter sprake gekomen,
Lrom het ons als pers verheugde dat wij toestemming verkregen om deze
Iting bij te wonen om een indruk van de situatie te verkrijgen. Er is door de
tering in totaal lO'/s miljoen gulden aan werken uitgevoerd, door het Rijk
[hiervoor slechts 7 miljoen erkend waarop 60"/o subsidie is verstrekt, tot
U bedrag van ruim 4 miljoen gld. Er moet dus door de Dijkring Flakkee van
fan 6V2 miljoen rente en aflossing worden betaald wat mede de hoge Dijkring-
fcten tot gevolg heeft. De vergadering prees de activiteit van de Dijkring en
1 de Prov. Waterstaat die zulk een goede beveiliging hadden bewerkstel-
i, maar laakte de houding van het Rijk, dat de nodige uitvoering van de
Cakke schakels niet wordt erkend en dus ook niet wordt gesubsidieerd. Aan-
tjrongen werd bij de minister van Verkeer en Waterstaat een request in
kdienen, waaraan door de gemeentebesturen zeer zeker adhesie zal worden
peend, omdat de lasten voor gebouwd van een dusdanige aard worden, dat
fc huren zullen moeten worden verhoogd. De vergadering werd gepresi-
terd door de waarn. voorz. de heer P. D. Sieling, omdat de dijkgraaf ir.
I, B. Mijs wegens ziekte verhinderd was. Mede tegenwoordig waren dhr.
J, Terluin, hoofding, voor bijzondere diensten bij de Prov. Waterstaat en de
te A. H. Krarner, hoof dbouwkundige bij deze dienst.
choor-
.V. te i
geverij
elboek
ekende j
r Vlis.
mooie
teke-
e fleu- i
t Een i
n vol i
andere
'n het
e luis-
pret-
in de
is de
wordt
waar
ie, üie
Anne-
nderen
d over
paar-
jes en
r. Een
oraal,
jonge
rstver-
is een
r vra-
it het
ek van
ƒ5.90
N.-Br.)
1959
geven,
oudop-
eel bij-
'e fok-
markt-
ruimte
tal van
belas-
g enz.
t een
foto's,
da die
zen te
Eerst werd de gebruikelijke rit ge-
|iiakt langs de dijken, die zich dit
bepaalde tot de dijk Roxenisse,
iKinezeesedijk en Diederik, waar de
pken over een lengte van 6^/4 km.
de binnenzijde zijn verzwaard en
een hoogte gebracht van 7 m
l.P. Dit werk is uitgevoerd door Za-
|ïn K Verstoep te Den Haag en heeft
2 miljoen gekost, plus de grond-
|ankoop voor verbreding en weg onder
de dijk. De voet van de dijk is
lïer op 1215 m. breedte gekomen.
Ifsnal de hoek Manezeesedijk tot aan
liet gorsje is bovendien de buitenon-
liirberm uitgegraven, zand, puin en
Ifove grind aangebracht en gepene-
Iteerd. De dijk van Oud Melissant en
de bermen zijn met bomen beplant,
Irtat dit gedeelte mettertijd een heel
pol aanzien zal krijgen. Onder aan
p Diederikse dijk was men bezig de
hand te leggen aan een afras-
voor de schapen, die zich over
lïn groot aantal kilometers uitstrekt.
|)e route liep verder via Herkingen
Ihigs de buitendijk naar de Hoek van
|S, Jacob; de tijd was tekort om de
te Ooltgensplaat en Stad in
ISenschouw te nemen. Aan deze rit
lonen zeven burgemeesters van Schou-
p-Duiveland deel, n.l. de heren van
Pten, van Eeten, Vermeulen, Roëll,
|llmieyn, van Wijck en Francke.
Onder presidium van dhr. P. D. Sie-
PS als vice-voorzitter werd de agenda
1» de grote zaal van hotel Meijer te
Uiiidelharnis afgewerkt. De heren B.
[H. Zoeteman te Dirksland en drs. K.
[f van Kempen werden tot hoofdinge-
beëdigd. Goedgekeurd werd de
3ging bezoldiging personeel vanaf
jl april 1958; de voorzieningen aan de
(*Verrand G.A.T. polder in de Sluis-
ïn met medewerking van de ge-
[leente Ooltgensplaat en de verbete-
wegdek Zuidzijde (Schoolweg) en
te Tilse dijk Den Bommel in 1959
I960. Dit gedeelte voldoet n.l. niet
de tertiaire weg; om de subsidie
de provincie te verkrijgen werd
['«betering noodzakelijk geacht.
Geen schade vergoeding voor
tuintjes in de waterkering
Een verzoek van de bewoners van
Ifelissant om vergoeding voor hun tuin-
IJESdie tweede waterkering zijn gewor-
|w, moest worden afgewezen. Ged.
sten verklaren uitdrukkelijk, dat
ïn schadevergoeding mag worden
Ijttstrekt. Hetzelfde standpunt neemt
I?' Hooge Raad in. Voor de opstallen
fe tweede waterkering (die moesten
|*orden afgebroken) is alleen uit bil-
Ijikheidsoverwegingen schadevergoe-
l'ing uitgekeerd.
Bezwaarschrift Polder Dirksland
ca. tegen hoge dijklasten.
Het advies van de meerderheid van
'''bestuur was, dit voor kennisgeving
|j"ite nemen. De bezwaren liepen over
aanplant van bomen, overname en
IJ*rhoud van wegen en het in orde
|''6ngen van dijksloten. De voorz. wees
'""P, dat al deze besluiten in de alg.
^fgadering zijn g oedgekeurd. Het
Jfes werd verdedigd door dhr. C.
farnaer, die toestemde dat de beslui-
I'* Waren genomen, maar het laakte
J7' boven de schuld die er was nog
[!*f 30.000.— bomen waren geplant.
*K bracht hij het wegenplan ter spra-
I ~- Waar hij tegenstander van is
I "ok de kosten van de nieuwe dijk-
I *ten, die op de kapitaaldienst en niet
°5 de gewone dienst waren gebracht.
Hij vroeg zich af, of dit alles gemoti
veerd is.
De voorz. wees er op, dat de genomen
besluiten zijn gedaan in de vaste over
tuiging dat er een hoge subsidie zou
worden verleend. Wat de boomplanting
is hierop volledig subsidie is verkre-
betreft, hierop is volledig subsidie ver
kregen. Deze post verhoogt de dijklasten
waren nieuwe dijksloten nodig; de
kosten om deze in orde te maken ko
men voor rekening van de Dijkring.
Waar deze kosten geacht kunnen wor
den te behoren tot verbetering van de
dijk, zijn deze op de kapitaaldienst on
dergebracht en worden in 30 jaar af
geschreven. Wat de wegen betreft, was
het ook billijk dat de Dijkring deze in
onderhoud krijgt. Er zijn buitenpolders
die geen goede weg hadden en gebruik
maakten van de wegen uit de binnen-
polders. Spr. was overtuigt dat het min
der zal kosten als de wegen onder één
beheer komen. Door bijdragen van de
Provincie en van de Polders, die voor
heen de wegen onderhielden, is in de
omslag 1958 nog niets begrepen voor
onderhoud van wegen.
Gemeenten inschakelen
Burgemeester Hordijk zag geen rela
tie tussen gebouwd en het wegenplan.
Een bezitter van een huis kan niet be
trokken worden op onderhoud wegen.
Het totaal gebouwd bedraagt 6100 ha.;
spr. had geen bedenking deze post ten
laste van gebouwd te brengen, maar
wilde overleg met de gemeentebesturen.
Dit zal wel een puzzle worden, maar
hij achtte noodzakelijk dat de omslag
omgebogen werd naar de gemeenten.
Uit de bespreking bleek, dat dit
voorstel instemming vond waarom- het
in het bestuur aan een nadere studie
zal worden onderworpen. Ook werd be
zien dat de Polders over de voorstel
len van het Bestuur 3 weken tevoren
zullen worden ingelicht om tijd te heb
ben deze in de besturen te kunnen be
spreken.
Overzicht inkomsten en uitgaven.
Dan kwam in behandeling het over
zicht van de inkomsten en uitgaven
van de Dijkring Flakkee en enkele an
dere dijkbeherende waterschappen over
1958. De secretaris, de heer Verheul,
had de Ingelanden tevoren een over
zicht gezonden met vergelijkende
cijfers, die door hem nader werden
toegelicht. In korte trekken kwam het
hierop neer, dat de omslag per ha. voor
de Dijkring Flakkee f 33.— per ha.
bedraagt; Hoekse Waard 21.—; Briel-
se Dijkring 18.— en IJsselmonde
f 15.— per ha. In het vooruitzicht ligt
dat de lasten voor de Dijkring Flakkee
tot 42.per ha. zullen stijgen, tenzij
het Rijk de subsidie toepast op de na
derhand uitgevoerde werken (zwakke
schakels) Er is nog altijd een post van
3.255.000.— die door het Rijk niet
wordt erkend, en die dus zonder
subsidie geheel voor rekening van
de Dijkring komt.
T.a.v. de genoemde lasten Hoekse
Waard, Brielse Dijkring en IJsselmonde
zullen deze lasten komen op 27.— a
30.per ha., omdat alle werken daar
nog niet zijn uitgevoerd en het Rijk
voor sommige werken daar een hogere
subsidie zal geven. Dit laatste houdt
verband met het feit dat deze dijken
ook na de afsluiting van de zeegaten
eerste waterkering zullen blijven (b.v.
langs de Nieuwe Waterweg). Opge
merkt kan nog worden dat de lasten
j van Hoekse Waard en Brielse Dijkring
in feite over 1958 27.en 22.per
ha. moesten zijn; waar echter begon
nen is met een batig saldo bij het op
stellen van de begroting, konden de
lasten voor 1958 lager gesteld.
Deze hoge dijklasten vormden daarna
een punt van algemene bespreking. Er
werd op gewezen, dat de totale schuld
van de Dijkring 6 miljoen gulden be
draagt en dat het niet meer dan billijk
zou zijn, dat het Rijk ook de verbeter
de en nog te verbeteren zwakke scha
kels (Middelharnis-Havenhoofd) subsi
dieert. Er werd aangedrongen, dat er
een adres uitging van de Dijkring naar
de minister van Waterstaat, om de ge
dane toezeggingen door hoge ambtena
ren, te verwezenlijken.
Op het gehele eiland heerst een grote
brok onrust, zo werd door een der
sprekers gezegd, om de simpele re
den dat de aansIag^ van de dijklasten
onverteerbaar hoog zijn. Er is geen
sprake van kritiek op het uitgevoerde
werk, maar feit is dat de Dijkring
Flakkee in Zuid-Holland het enigste
waterschap is, dat zulke hoge dijk
lasten heeft. Met klem werd aange
drongen hiervan de minister te over
tuigen.
Een vergelijking met Schouwen-Dui-
veland, een eiland dat toch ook wel
van de ramp geleden heeft, leverde op,
dat daar inclusief Dijk- en Polderlasten
slechts 60.per ha. moet worden be
taald. Óp Flakkee komt dit alles met
alles wel op 85.per ha. Voor ge
bouwd betekent dit op ons eiland, dat
de huur woningwetwoningen met 0.65
per week zal moeten worden verhoogd.
(Bij nadere informatie vernamen wij
dat f 85.per ha. een piek is en dat
de polderlasten inclusief de f 33.
dijklasten variëren van 65.tot
80.—. Verslagg.)
De voorzitter zei dat hij het volko
men met de bezwaren eens was en
deelde mee, dat de dijkgraaf ir. Mijs
nog steeds besprekingen voert om de
gewenste subsidie te verkrijgen. Hij
zegde toe dat het tot het bittere einde
toe zal worden uitgevochten om het
Rijk te krijgen waar we recht op heb
ben.
Burgemeester Hordijk verwachtte dat
aan een request zéker door de gemeen
tebesturen adhesie zal worden verleend.
Omdat door de voortvarendheid van
het bestuur van de Dijkring en de Prov.
Waterstaat zoveel initiatief is getoond,
zijn wij in een precaire toestand ge
raakt. Naast de nationale taak van de
landsverdediging vond hij het uiterma
te onbillijk, dat de lasten tegen de erf
vijand het water, door de agrariërs en
de eigenaren van gebouwd alleen moet
worden gedragen.
Toegezegd werd dat het bestuur nog
deze week zal bijeenkomen om zich
over een goed opgesteld request te be
raden. In de maand januari zal de al
gemene vergadering nogmaals worden
bijeengeroepen.
We bezochten haar enkele jaren ge
leden in haar villaatje in Apeldoorn,
mej. Jo Visser, afkomstig van Flakkee.
Wat een weldadige rust gaat van de
ze eenvoudige figuur uit. Ze vertelde,
na enig aandringen onzerzijds van haar
leven, haar eigen langdurig ziekbed en
het langzamerhand rijpen van 't plan,
om te komen tot oprichting van een
tehuis, war langdurige zieken verpleegd
zouden kunnen worden.
Een Zonnehuis in de ware zin des
woords. Hoe dit Zonnehuis en nog 2
andere tot stand kwamen, kunt U D.V.
a.s. vrijdagavond om 8 uur in het ge
bouw „Jeugdhaven" te Middelharnis
zien, in de film, die als titel draagt:
Zeven Stuivers, het bedrag waarmee
ze begon haar ideaal te verwezenlijken.
Als bijfilm Reuma Volksvijand.
Deuren open 7.30 uur, kinderen bene
den 14 jaar geen toegang.
Kaarten a 0.60 verkrijgbaar bij mej.
C. Verbrugge, Jac. Banestraat 4 en mei.
V. Dijk, v. Aerssenstraat Sommelsdijk
en aan de zaal.
Op donderdag 18 december a.s. des
avonds om 7 uur is door de Federatie
een bijeenkomst in het Diekhuus te
Middelharnis georganiseerd, waarin als
sprekers zullen optreden de heer drs.
H. A. M. Hermans, inspecteur voor de
lichamelijke opvoeding en sportzaken
van de gemeente Delft en de heer J.
Hardeman, secretaris van de Federatie
van bureaux voor medische sportkeu-
ring in Nederland te 's-Gravenhage.
Voor deze bijeenkomst zullen worden
uitgenodigd de colleges van burgemees
ter en wethouders, de artsen en alle be
sturen van sportverenigingen op het
eiland.
Minister van Aartsen heeft aan de Tweede Kamer in de memorie van ant
woord op de begroting van Verkeer en Waterstaat meegedeeld, dat met de
bouw van de brug over het Haringvliet ongeveer een jaar nadat daartoe zal
zijn besloten, kuimen worden begonnen. Over het tijdstip van de aanvang is
nog geen beslissing genomen.
De brug zal volgens de memorie
naar ruwe schatting ongeveer 40 mil
joen gulden kosten. Een gunstige ren-
dabliteit zal eerst mogelijk zijn na
openstelling van de Beneluxweg of de
Zoomse weg, die de verbindinf zal vor
men tussen Rotterdam Haringvlietbrug
Bergen op Zoom en Antwerpen.
De brug kan met zijn aansluiting ge
reed zijn bij de voltooiing van de Vol-
kerakdam, wat niet voor 1967 zal zijn.
Tegenvaller voor Flakkee
Dit bericht is eigenlijk een tegenval
ler voor Flakkee. De lokaliteit heeft
enige hoop gekoesterd dat de brug over
het Haringvliet niet op de voltooiing
van alle aansluitingen zou behoeven te
wachten en vóórdien gereed zou wor
den gemaakt, waarmee Flakkee dan al
vast uit zijn isolement zou zijn verlost.
Wij menen uit het bericht van minister
Aartsen te lezen, dat dit niet het geval
zal zijn. Er wordt in gesproken van
„een gunstige rendabiliteit" van de brug
bij gereedkoming van alle aansluitende
wegen met ons eiland, dat hunkert om
met de vaste wal verbonden te worden,
is geen rekening gehouden. We zullen
het dus tot 1967 met de veerboten moe
ten doen.
Hoop op kortere verbinding Hel-
legatdam-Numansdorp
Nu dit bericht van minister Aartsen
over de Haringvlietbrug aan de Tweede
Kamer is doorgegeven, is de hoop ge
vestigd op een korte verbinding van en
naar Flakkee over de Hellegatsdam
Numansdorp. De dam over de Hellegat-
platen komt iedere dag 15 meter dich
ter bij de kust van ons eiland. Het
Ventjagersgaatje is al dicht en de
eilandwal wordt zo zachtjes aan bena
derd. Als deze dam volgend jaar om
deze tijd gereed is, dat men naar het
eiland in de Hellegatsdam kan rijden,
zullen de plannen kunnen verwezenlijkt
om vandaar af met de veerboten van
Van der Schuyt naar de haven van
Numansdorp te varen. Dat zal een veel
kortere overzetdienst kunnen worden
van tien minuten a een kwartier. De
Flakkeesche Gemeenschap, is hierover
met de Rederij Van der Schuyt en met
de Rijkswaterstaat in onderhandeling.
Wij hopen zeer dat de besprekingen
hierover een goed gevolg zullen heb
ben. Nu dit ministriële bericht is afge
komen, zal het toch altijd nog 8 a 9
jaar duren, eer we over de brug rijden.
Een korte veerverbinding over de Hel-
legatdam-Numansdorp zal een welko
me overbrugging zijn tot het tijdstip
dat de Haringvlietbrug ons isolement
volledig opheft.
Uienveiling van dinsdag 9 dec. 1958
Grove 10.60; middel 10.61; drielingen
9.49; picklers 22.88.
Aanvoer 48.000 kg.
Donderdag 11 dec. a.s. zal te Dirksland
de installatie plaats hebben van de
nieuwe burgemeester H. Bos, in een
openbare raadszitting des nam. half 3
uur.
Door het dagelijks bestuur van de
gemeente, (de beide wethouders en
gem. secretaris) zal de nieuwe magi
straat met zijn echtgenote van de grens
van de gemeente worden afgehaald. Dit
zal omstreeks 2.15 uur zijn. Vervolgens
zal naar het raadhuis worden gereden,
waar op de Voorstraat een groep pad
vinders zullen staan opgesteld.
De waarnemend burgemeester weth.
B. M. Zoeteman zal de openbare ver
gadering openen waarna burgemeester
en mevr. Bos zullen worden binnenge
leid. De loco-burg. spreekt daarna de
burgemeester toe en installeert hem tot
burgemeester der gemeente Dirksland.
Met de raadsleden en hun dames, zijn
ook uitgenodigd de hoofden van dien
sten, predikanten, vertegenwoordigers
van culturele verenigingen enz. Na het
officiële gedeelte is er gelegenheid de
burgemeester toe te spreken. Des
avonds 7 uur zal de muziekvereniging
„Amicitia" een serenade brengen en een
muzikale wandeling door het dorp ma
ken.
heeft de installatie plaats op vrijdag
12 dec. a.s. in een openbare raadszit
ting in het gemeentehuis. De wnm. bur
gemeester weth. Leydens zal hem de
ambtsketen omhangen.
Na afloop van het officiële gedeelte
bestaat voor de bevolking gelegenheid
met de burgemeester en zijn echtgenote
kennis te maken.
Te Herkingen heeft vrijdagmiddag
2.30 uur de installatie plaats op de
grens van de gemeente (nabij de boer
derij van de heer J. M. van Eek op de
Molendijk) wordt de burgemeester en
mevr. Bos begroet door de raadsleden
J. C. Kalle en L. van der Wende en de
gemeente-secretaris J. A. van der Ster,
waarbij door een dochtertje van de
heer van der Ster Netty aan de
burgemeesterse bloemen zullen worden
aangeboden.
Per auto naar het verenigingsgebouw
„Ons Huis" waar schoolkinderen van
de beide bijzondere scholen en de
kleuterschool een zanghulde zullen
brengen.
In „Ons Huis" vindt de openbare
raadsvergadering plaats. Voorzitter, de
heer J. Witvliet, loco-burgemeester.
Deze opent de vergadering en laat het
K.B. van de benoeming door de secre
taris voorlezen, waarna een deputatie
van 2 raadsleden, t.w. de heren A.
Doornhein en A. Hogerwerf de burge
meester en zijn vrouw zullen binnen
leiden in de vergadering.
Vervolgens houdt de loco-burgemees
ter zijn rede en installeert de heer Bos
als burgemeester. Deze beantwoordt de
toespraak van de loco-burgemeester,
waarna het oudste raadslid, tevens wet
houder M. de Geus zijn toespraak houdt
en als laatste de secretaris.
De nieuwbenoemde burgemeester be
antwoordt deze toespraken waarna het
officiële gedeelte is afgelopen. Dan
volgt pauze met servering van thee.
Na de pauze gelegenheid tot spreken
van de overige belangstellenden.
De bevolking van alle drie de ge
meenten wordt verzocht de vlag uit te
steken.
zie adv, in krant van vrijdag as.
DIRKSLAND
Burg. stand. Geboren: Aren, zoon
van H. de Man en A. v. d. Velde; Jo
hanna Cornelia, dochter van I. J. L.
Kievit en N. van Weezel.
Collecte. Voor de weesinrichting
Neerbos werd 118.bijeengebracht.
HERKINGEN
Vanuit de haven zijn j.l. week ver
zonden acht schepen met suikerbieten
voor de fabriek te Dinteloord.
A.s. donderdag 11 dec. hoopt des sav.
voor de Ger. Gem. op te treden ds. H.
van Gilst uit Dirksland. Aanvang ze
ven uur.
STELLEND AM
Verjaringsfonds. Het verjaringsfonds
in de Ned. Herv. Kerk heeft over de
maand november 172.95 opgebracht.
Inleveren vakantiebonnen. Van vrij
dag 12 t.m. 20 december a.s. bestaat er
gelegenheid tot het doen verzilveren
van vakantiebonnen 1958'59. De zit
ting zal gehouden worden op vrijdag
van 79 uur ten huize van de penning
meester van de N.C.L.B. M. v. d. Ree,
Voorstraat 78.
OUDDORP
Kerstinlevering vakantiebonnen v.
d. Landbouw. Er kunnen weer vakan
tiebonnen ingeleverd worden van vrij
dag 12 tot en met zaterdag 20 dec, tot
een bedrag van 60 gulden bij D. v. d.
Linde, Julianaweg 22, Ouddorp.
B. en w. van Ouddorp Z.H. brengen
ter openbare kennis dat op 6 december
1958 bij hen is ingekomen een verzoek
schrift van Antonius Marinus Maria
Posthuma, van beroep zonder, wonen
de Ouddorp Z.H., Boompjes no. 5 om
een volledige vergunning voor de vol
gende lokaliteiten: de voorlokaliteit, de
achterlokaliteit en de tussenkamer van
het perceel Boompjes no. 1. Binnen 2
weken na de dagtekening van de be
kendmaking kan ieder tegen het ver
lenen van deze vergunning schriftelijk
bezwaren bij b. en w. inbrengen.
Gistermorgen is aan de Steeneweg te Middelharnis het toneel geweest van
een merkwaardig vervoer, zo bijzonder dat men het eigenlijk alleen maar in
Amerika zou verwachten. Nabij de tramwegkruising en het daar staande flik-
kerlicht stond nog een flinke schuur van loonwerkbedrijf D. Vroegindeweij
Zonen als restant van het grotere complex, dat kort geleden is verwijderd en
waarvoor een grote loods aan de Molenweg, in het verlengde van de Steene
weg is gebouwd. Deze laatste schuur wilde men daarheen overplaatsen. Het
is een houten bouwwerk van niet meer zo jonge datum en terecht overwoog
men, dat bij afbreken en weer opbouwen er niet veel goeds van terecht zou
komen. Men zag daarom uit naar een andere oplossing die met architect C.
Both uit Dirksland is uitgekiend en waarvoor men de hulp heeft ingeroepen
van Van Rumpt's Goederenvervoer te Stad aan 't Haringvliet.
De schuur is ledig gemaakt, sterk ge
schoord en daarna heeft men een ster
ke DAF-vrachtwagen, een tandemasser,
naar binnen gereden. De schuur is op
gevijzeld en hangende op dwarsbalken
enz. op de vrachtwagen gehangen. Dit
zat dus midden in het geval. Gister
morgen te ongeveer tien uur is dit
merkwaardige vervoer begonnen.
Heel langzaam reed en draaide men
de Steeneweg op en begeleid door poli
tie, veel personeel en niet te vergeten
nieuwsgierigen begaf men zich naar de
Molenweg. Het experiment slaagde vol
komen. Er deed zich geen enkele hape
ring voor en chauffeur Willem van der
Sluijs, Stad aan 't Haringvliet, had
het niet eens bijzonder moeilijk, al was
het natuurlijk wel een erg onwennig
vrachtje.
Het oprijden van het terrein bij de
nieuwe loodsen, over een dam, was nog
even spannend, maar verliep eveneens
zonder haperen.
Daarna moest de schuur achter de
stenen loods gereden worden en dat
was over de vette klei een karweitje.
dat de vrachtwagen niet alleen af kon.
Er moest een Caterpillarrupstrekker
aan te pas komen en die stroopte zelfs
ook nog voor de laatste meters. Maar
Fa. Vroegindeweij heeft materiaal ge
noeg en dus kwam er ook nog een zwa
re Fordson voor. Toen was het in een
minuut geklaard en de schuur kon pre
cies op het uitgestippelde plaatsje ge
bracht worden.
Het geval woog zes ton, de breedte
van de schuur is bijna zes meter en de
lengte het dubbele daarvan. De afgeleg
de afstand is ongeveer 750 meter.
De Steeneweg lijkt een behoorlijke
brede weg, maar hij werd toch geheel
door het vervoer in beslag genomen.
Nabij de Rival moest men zelfs nog
een boompje wat afbuigen om het ver
voer te kunnen laten passeren.
Het was een machtig interessant weg
gebruik en wij kunnen allen, die bij
djt transport betrokken waren, wel fe
liciteren met het buitengewoon vlot ver
loop. Dank zij de moderne middelen
heeft fa. Vroegindeweij een ferme
schuur ter beschikking kunnen houden.