Zaterdagmiddag stapelloop van de ^Rotterdam" GROLSCH Veeilèss Fa. KAPTEIN ^'^y De verhoudingen A.R.-C.H. Buitenland De kerk maar sluiten? H.M. Koningin Juliana zal de laatste beletselen wegnemen en het majestueuze schip dopen .f 31e jaargang Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrij "gaoond MEDITATIE Als begenadigde kinderen FOR EVER TEL 01870-2004-2704 V Vrijdag 12 september 1958 No. 2728 PBINS HENDRIKSTHAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDKLHABNIS Bedactie en Advertenties uitsluitend TelefooH K 1870—2629 N« 6 uur 'I avonda Telefooa K 1870—2017 Oiro 167980 ABONNEMENTSPBIJS 1.90 FEB KWABTAAI> ADVEBTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bi] contract ■peclaal tarl«L Het laatste jaar is er weer tamelijk veel gesproken en geschreven over de verhouding tussen onze twee grootste Protestants-Christelijke partijen, de AR partij en de C.H. Unie. Dat is in de Ln der jaren al meer gebeurd Het vraagstuk is al herhaaldelijk aan de or de gesteld. De eerste leider van de C.H., De Savormin Lohman, heeft er in het laatst van zijn leven een brochure aan sewiid; direct na de oorlog is de kwes tie officieel in beide partijen besproken en dit voorjaar werd ze weer actueel, doordat in enkele gemeenten, met na me in Den Haag, voor de raadsverkie zingen tot gezamenlijk optreden beslo ten werd en men de vraag ging stellen, of dit niet over de gehele linie moest gebeuren, ja of het niet nodig was tot een fusie van beide partijen te komen. Het is wel te begrijpen, dat nu en dan de kwestie van een eenheid der Prot. Chr. partijen ter sprake wordt ge bracht. Men wijst dan enerzijds erop, dat bij de Kamerverkiezingen van 1956 de Partij van de Arbeid als de belicha ming van het socialisme 33 "In en de Ka tholieke Volkspartij als politieke macht van het Katholicisme 32 «/o van de stem men kregen, terwijl de gezamenlijke Protestantse partijen 21*/o haalden. De politieke invloed van de belijdende Pro testanten is dus vehoudingsgewijs toch al klein, maar zij wordt bovendien nog zwaar gehandicapt, doordat het ortho doxe Protestantisme staatkundig nog in vier smaldelen uiteenvalt, waarvan de A.R. partij 10 "/o, de C.H. Unie ruim 8 «/o, de S.G.P. ruim 2 «/o en het Geref. Politieke Verbond (de mannen van art. 31) 0,651/0 der stemmen vertegenwoor digen. Met het oog op de sterke machts positie van de P.v.d.A. en de K.V.P. wordt het noodzakelijk geacht, dat ook het Protestantisme zich als een politieke eenheid gaat openbaren en zich als zo danig laat gelden. Om daartoe te geraken, werd verle den jaar een Actie-comité opgericht, genaamd „Actie Protestantse Eenheid", dat pogingen deed in deze richting. De zer dagen werd echter medegedeeld, dat dit comité zijn werkzaamheden had ge staakt, omdat er onvoldoende medewer king was, met name van de zijde der C.H. Unie, die in geen geval bereid bleek tot nauwere samenwerking. De A.R. partij was de enige, die aan de oprichting van een contactcommissie wilde medewerken. Ook zonder deze mislukte poging was het wel bekend, dat er op een fusie van de vier Protestantse partijen en zelfs op federatieve of andersoortige samenwerking niet valt te rekenen. De S.G.P. en het G.P.V., beide ontstaan uit reactie tegen een huns inziens te wei nig principiële politiek van de A.R. par tij, wijzen een eenheidspartij absoluut af. In hoofdzaak gaat het dus bij dit vraagstuk om het standpunt van de bei de grote partijen, de A.R. en de C.H., die een historische positie innemen in ons staatsbestel, vooral vroeger grote invloed hebben uitgeoefend op de lands- politiek en ook thans nog door hun deelname aan de regering en de bijzon dere plaats, die ze in het parlement in nemen naast de K.V.P. en de P.v.d.A. een niet te onderschatten invloed heb ben, die echter naar veler mening groter zou kunnen zijn, wanneer ze organisa torisch zich als een eenheid konden doen gelden. In beide partijen bevinden zich voor standers van een fusie. Het is bekend, dat men in de A.R. partij er zelfs zeer veel voor voelt en dat de leiding dier partij, -wanneer de C.H. Unie ermee ac- coord zou gaan, direct tot fusie bereid zou zijn. In de laatste jaren van hun leven hebben Dr. Kuyper en Jhr. de havornin Lohman beiden de wens uit gesproken, dat de kloof van 1894, die nen uiteendreef, nog eens overbrugd zou worden. In het illegale „Trouw" werd in 1944 een artikel gepubliceerd, getiteld „Naar de Christelijke Volkspar tij waarin op hereniging na de oorlog .werd aangedrongen. Tijdens de oorlog was dit niet te realiseren. Beide partijen waren gedesorganiseerd. Schouten zat in het concentratiekamp Mauthausen, ^oh]n was in Duitsland gestorven, Ti- lanus heeft ook vier jaren lang in een Kamp moeten doorbrengen. Toch wer den er voorlopige besprekingen gehou- waarvan men goede verwachtin gen had. Velen waren van mening, dat IIJ,. kwesties, die beide partijen W T^°' betekenis hadden ver- mf l" ^^rzet had men schouder Mn schouder gestreden en men was van oordeel, dat dit in de na-oorlogse »A„ÏÏ °P andere wijze kon worden voortgezet. tilP.w^f'^en na de bevrijding op ini- uatief van A.R. zijde, besprekingen ge- i"uaen tussen de dagelijkse besturen van A.R, zijde, besprekingen ge- van k".j dagelijkse besturen It: °^'°e partijen. Het resultaat hier- Tn° was, dat in oktober 1945 een door anus en De Wilde ondertekend com- stnni^"i gepubliceerd, waarin mnaS-, onmiddellijke fusie nog niet "ogeüjk was, maar dat het tot een fe- Eero=ï?^® samenwerking moest komen, menlp t^ in een Commissie van Sa- driBTT, j^' minstens eens in de 8em»?^®1°^" vergaderen en die een op^g|"g'jjhappelijk urgentieprogram zou leMnT^ P^ bleek echter, dat zeer ve- samor, 9"^'^nis voor een zo nauwe _*menwerking niets gevoelden. Een schpn y^"^ f^ prominente Chr. Histori- achttJ^^'^aarde, dat zij deze in strijd lans 7-^1* het nationaal en partijbe- AR°adden bezwaren tegen de «Jsocklw ^"P°""^^' die par- "«aai te „conservatief' en meenden, „Doch de wijsheid is gerechtvaar digd geworden van hare kin deren." (Matth. 11 19b) In de gelijkenis van de spelende kin deren op het marktplein, heeft Jezus gewezen op het ongeloof en de hard nekkigheid van het Hem omringende geslacht. Evenals die eigenzinnige kinderen hebben ze niet geweend en niet gedanst, dat wil zeggen, tot klagen over eigen zonde kwam het niet en tot blijdschap over de zaligheid Gods evenmin. In plaats van de wijsheid Gods te recht vaardigen, bleef men zijn eigen wijs heid handhaven, die dwaasheid is bij God. Zoals ook nu nog, helaas, zovelen doen. Maar werpt dan de klaagzang en het fluitspel des evangelies In 't geheel geen vruchten af? O, zeker en gewis! Vruchten zal ze afwerpen. Blinken zal die zielzaligende vrucht in de harten van het volk, dat uit de waarheid is. Christus Zelf getuigt: „Doch. de wijsheid is gerechtvaardigd geworden van hare kinderen." Zie, Christus Zelf behoeft het ko ninkrijk Gods niet te rechtvaardigen, want zij rechtvaardigt zichzelven In het leven van hen, die uit haar geboren worden. Naar de verkiezing der genade, heeft ze toch hare kinderen, in wien zij een vonk van de ware wijsheid ontsto ken heeft. Dat zijn degenen, die uit de waarheid zijn. Dat zijn de armen van geest, die niet gelijk zijn aan de kinderkens op de markten, maar aan de kinderkens, wien geopenbaard is wat voor de wijzen en voiftandigen verborgen blijft Hun wordt in de weg, door Johaonis f,evie- dikt Christus zelf /'.e wijs'r.eid Gods. Wai;t door de dwaasheid di'? rr'-""iil> ing he.->f;. het Gode behaagd, zaliq te ma ken die geloven. Dat zijn degenen, die als verlorenen in zichzelf, tot God de toevlucht heb ben genomen. Die hebben het masker der eigengerechtigheid en valse vroom heid leren afwerpen en stamelen: o God, wees mij de zondaar genadig! Die hebben met een Petrus leren geloven, dat deze Jezus waarlijk is de Christus, de Zoon des levenden Gods! Deze hebben Christus als de eeuwige en de verpersoonlijkte Wijsheid erkend. Zijn Woord hebben zij gehoord en aan genomen. Zijn Persoon hebben zij er kend als de Gegevene des Vaders, vol van genade en waarheid. Door deze hare kinderen wordt de wijsheid gerechtvaardigd. Dat wil zeg gen: waar die wijsheid tot hen komt, erkennen ze haar en aanvaarden ze haar als zodanig. De wijsheid wordt dan uit haar kin deren zelf, uit hun leven, uit hun ziels- geluk gerechtvaardigd. Zij zijn stille verkondigers. Hun leven is een predi king. Zij zeggen: de Heere is wijs en goed, barmhartig en genadig; de Hee re is groot van goedertierenheid. Als kinderen der wijsheid buigen zij zich onder de waarheid Gods: de ver oordelende en behoudende waarheid; zij zijn niet hoog van gevoelen en niet vol eigendunk; zij rechtvaardigen God. Zij erkennen: de Heere is recht in al Zijn weg en werk; Zijn doen is rein. Zijn vonnis gans rechtvaardig. Maar ook o zalige blijdschap welke dan het hart vervuld Gij zijt mild in schuldver- geven, ook voor mij! Deze kinderen hebben zichzelf niet zoeken te handhaven tegenover Johan nes en Jezus, tegenover Gods eis van boete en bekering, maar hebben zichzelf leren verliezen in de bede: wees mij, die verbrijzeld ben door Uw oordeel, ge nadig maar naar Uwe barmhartigheid! En zij hebben door de barmhartigheden huns Gods, in de bediening des Heili gen Geestes, ontvangen een oog om op Jezus te zien, een voet om tot Jezus te gaan, een hand om Hem aan te nemen, geloof en vertrouwen om op Hem te leunen en te steunen, dat Hij de Ge willige en Almachtige is van hen te ver lossen en te redden. Ja, zij hebben het met de dichter ervaren: Gij hebt, o Heer! in 't dodelijkst [tijdsgewricht, Mijn ziel gered, mijn tranen willen [drogen. Zo zijn ze begenadigde kinderen, evenals een verschoppeling als de tol lenaar; een verachte als Zacheüs; een geschuwde vrouw als Maria Magdale- na. Hun hart zegt: uit mij onverstand, dwaasheid, eigenzinnigheid; maar in U, Heere, de wijsheid! Uit mij niets anders dan onrecht, maar bij U en uit U, de gerechtigheid. Bij U uitkomsten zelfs tegen de dood. Zó wordt de wijsheid Gods gerecht vaardigd van hare kinderen! Zó is het kind des Heeren een stille getuige van het werk zijns Gods, ook verheerlijkt uit vrije genade in hem. Ze hebben geluisterd naar de klaagzang en ge- weend; ze hebben geluisterd naar het fluitspel en zich verblijd in de Heere. Want zij hebben beleefd en doorleefd, wat de dichter heeft gezongery Gods verborgen omgang vinden Zielen, daar Zijn vrees in woont; 't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden, Naar Zijn vreêverbond getoond. Katwijk aan Zee. Ds. N. de Jong. dat ook de nieuwe koers in de Ned. Herv. Kerk, waarmee zij sterk sympa thiseerden, een nauwer contact met de A.R. partij in de weg stond. Merkwaar dig was, dat bij deze groep zich man nen bevonden als Prof. Lieftinck, Mr. Dr. van Rhijn en C. Kleiwegt, die al spoedig daarop de C.H. verlieten en doorbraken naar de Partij van de Ar beid, die toen in oprichting was. Maar ook degenen, die C.H. bleven, oordeel den in februari 19,46, dat er noch fusie, noch federatie moest plaats hebben, doch alleen nauwer contact. Ook daar van is echter in de practijk niets te recht gekomen. In C.H. kring bleken en blijken de bezwaren tegen de A.R. partij en haar politieke beginselen zo groot, dat men een eensgezind optreden onge wenst en onmogelijk acht. Intussen zijn er toch ook Chr. His- torischen, die voorstander zijn van een nauwe samenwerking met de A.R. Dit bleek bij de candidaatstelling voor de gemeenteraden in dit voorjaar, ipet na me in Den Haag. Naar aanleiding van het gezamenlijk optreden aldaar met één lijst en na de verkiezing met één Prot. Chr. fractie in de Raad is de kwestie van de verhouding A.R. C.H. weer aan de orde gesteld in de partijorga nen van de C.H. Unie. Ook nu bleek, dat de overgrote meerderheid van de C.H. niets voelt voor nauwer contact en zeker niet voor fusie of federatie. De houding van de Haagse C.H. werd door velen afgekeurd en toen na de verkie zingen bleek, dat er stemmenverlies was, werd dit mede toegeschreven aan het samengaan. In leidende kringen werd het zelfs nodig geoordeeld de kie zers uitvoerig voor te lichten omtrent de te volgen gedragslijn en verscheen er een brochure, getiteld „Een getuige nis," met als ondertitel Waar om wij Chr. Historisch zijn en blijven." Daar in werd door een negental prominente Chr. Historischen min of meer uitvoe rig uiteengezet, waarom zij een zelf standig voortbestaan van de C.H. Unie naast de A.R. partij prefereren. In het bijzonder de bijdragen van Mr. Pollema en Prof. Van Niftrik geven een heldere uiteenzetting van het standpunt van de tegenstanders. Voor degenen, die politiek meeleven, is het ongetwijfeld interessant kennis te nemen van de diverse meningen over deze kwestie. Om ze au fond te kunnen volgen, is het nodig het ontstaan, de geschiedenis en de beginselen van beide partijen te kennen en tevens te weten hoe hun theologisch-kerkelijke achter gronden zijn. Bij de beoordeling van het pro en contra mogen deze aspecten van het probleem beslist niet vergeten wor den, We stellen ons dus voor allereerst een overzicht te geven van de histori sche ontwikkeling van de twee partijen, van hun voornaamste beginselen en de verschillen ertussen, benevens van het „recruteringsveld" hunner kiezers, om dat dit laatste ook een bijzondere rol speelt. Het is niet de bedoeling tot een positieve conclusie te komen. Dat is een kwestie van de betrokken partijen zelf. Wij geven alleen een zo objectief moge lijke beschouwing over de diverse as pecten van het probleem. De predikant van Noord-Zijpe bij Den Helder waartoe enkele dorpen behoren berichtte aan zijn gemeen te, dat het kerkbezoek te Oudesluis steeds slechter wordt. Op 10 augustus waren er slechts drie kerkgangers. Het hoogste aantal was deze zomer acht. „U wilt een predikant hebben in de gemeente", zegt de dominee. „Waarom laat u hem dan voor stoelen en banken preken? Er is een verantwoordelijk heid van de predikers en de kerkeraad, zeker! Er is er echter ook een van de gemeente, ik denk ook aan de jonge lidmaten, waarvan je er dikwijls geen een meer in de kerk ziet." Te Driebuizen bij Alkmaar meldt de predikant (die vier gemeenten tegelijk moet dienen), dat in dit dorp voortaan maar eenmaal per maand kerk wordt gehouden. Hij voegt er evenwel aan toe: „Wanneer er van de zijde der gemeente zowel als van de kerkeraad niet meer belangstelling getoond wordt, kan zelfs deze maandelijkse dienst niet meer ge handhaafd worden." BINNENVERINCBED baste hmé m 00» gamulrf ,,.||lP Morgen, zaterdag 13 sept. zal Neder lands' grootste passagiersschip, de „Rot terdam," gebouwd voor rekening van de HoUand-Amerikalijn van de helling van de Rotterdamse Droogdok Mij. N.V te water worden gelaten. H.M; Koningin Juliana zal des middags, ongeveer kwart over vier uur, de laatste beletselen wegnemen en het majestieuze schip do pen. Om het grootse evenement van deze stapelloop te zien, worden meer dan 30.000 toeschouwers verwacht, waar ook aan de overzijde van de rivier bijzon dere maatregelen voor worden getrof fen. Op de werf zelf zijn tribunes ge bouwd voor de hoge gasten en de vele genodigden en aan de zuidkant van het schip is een geweldig grote tribune opgetrokken voor ca. 5000 man perso neel met hun dames. Om de tribune vóór het schip waarop de Koningin de plechtigheid zal verrichten te bereiken, is een aparte lift gebouwd. Deze tribune is niet zo groot, omdat hierop slechts Hare Majesteit met haar gevolg en de direc tie van de Holland Amerika-lijn met de directie van de Droogdok Mij. zullen plaats nemen. Op de werf heeft men deze week met grote inspanning gewerkt om alles naar wens te laten verlopen. Voor zo'n ge weldig schip zijn heel wat meer techni sche voorbereidingen nodig, dan voor schepen van kleiner formaat, zodat al les tot In de puntjes moet worden ge regeld. Het wordt een historische dag voor de R.D.M., daar een dergelijk schip, maar eens de twintig jaar wordt ge bouwd. En ook voor de Holland Ame rika-lijn eigenlijk voor de N.V. Mail- schip Rotterdam een aparte N.V. naast deze grote rederij, die met de „Rotterdam" het grootste schip van de Nederlandse koopvaardijvloot zal be zitten. Zoals reeds eerder gemeld heeft de „Rotterdam" een waterverplaatsing van 37000 ton en zal in aug./sept. 1959 geheel zijn afgebouwd. Het nieuwe pas- sagierschip zal de vervanger zijn van de in 1940 door oorlogshandelingen In brand geraakte „Statendam". Het zal vreemd zijn wanneer het sil houet van het hoog boven de werf uit stekende schip van de land- en de ri- vierzijde niet meer wordt gezien. Ook op de werf zal het naast een blijde voldoening dat alles vlot is verlopen een grote leegte geven. De helling zal echter naar wij vernemen niet lang leeg blijven, daar er vlak na elkaar vier reusachtige tankschepen zullen worden gebouwd. Er is dus bij de Droogdok nog werk voldoende in portefeuille. Veel bezoek uit Flakkee verwacht Ook de werkers uit Flakkee onge veer vier honderd man krijgen met hun dames of andere familieleden even eens gelegenheid de terwaterlating van nabij te zien. De mannen blijven des middags op de werf en hun familieleden worden met extra bussen naar de Hey- plaat gebracht. De Dokyard zal er een extra reisje voor moeten varen! Het moge een zon overgoten dag wor den, die tot de feestvreugde van deze wel zeer unieke tewaterlating het zijne bijdraagt. H.M. de Koningin bezoekt eerst Rozenburg H.M. de Koningin zal In de voormid dag van zaterdag 13 september eerst Rozenburg bezoeken. Door burgemees ter Asschof zal H.K.H, aan de grens van de gemeente worden begroet; in een tent aan de Westzijde van het kanaal door Rozenburg zal zij het sein geven voor de aanvang van de baggerwerk- zaamheden voor de Europoorthaven. Des middags, na afloop van de plech tigheden op Rozenburg zal H.M. zich (vermoedelijk met de „Prinsesseplaat") naar het terrein van de Droogdok Mij. begeven voor de tewaterlating van Ne derlandse grootste passagiersschip. China De Chinese communisten hebben nog steeds geen aanval op de Quemoy-eilan den ondernomen en het heeft er op dit ogenblik enigszins de schijn van dat de spanning bezig is af te nemen. Er is sprake van onderhandelingen tussen Rood-China en Amerika, terwijl de kustbatterijen de eilandjes nog wel da gelijks bombarderen, maar veel min der hevig dan de eerste dagen. Intussen heeft communistisch China, evenals IJsland, zijn territoritale wate ren uitgebreid tot 12 zeemijlen, waar door de omstreden Quemoy en Matsoe- eilanden binnen de territoriale wateren zouden komen te liggen. Vanzelfspre kend wordt deze nieuwe zeegrens door Amerika en Engeland niet erkend. Dat niet-erkennen kwam duidelijk uit in het feit dat de Amerikaanse Zevende Vloot een aantal nationalistische sche pen naar Quemoy heeft geëscorteerd. Door deze daad zou Amerika de nieu we zeegrens reeds hebben geschonden. Dat lokte natuurlijk een communistisch protest uit, maar daar bleef het dan ook bij. Het is een teken dat rood-China zelf de uitbreiding van zijn territori- ANNO 1870 Alleenverkoop van de bekende GLORIA PORT en de nieuwe ESMERALDO WIJNEN ale wateren meer als een soort drei gement heeft bedoed. De Sowjet-Unie heeft de Verenigde Staten nogmaals gewaarschuwd dat ze een aanval op China zal beschouwen als een rechtstreekse aanval op Rusland. Het Amerikaanse optreden in het Mid den-Oosten werd „openlijke provocatie" genoemd. Van vrede kan geen sprake zijn, zolang de Amerikaanse Zevende Vloot in de wateren rondom Formosa blijft kruisen! Amerika blijkt echter niet van plan te zijn, risico's te nemen voor de ver dediging van Quemoy. Dulles heeft wel verklaard dat Amerika te hulp zal ko men in het Chinse conflict als de pre sident de tijd daarvoor gekomen acht, maar hij haastte zich, erbij te zeggen, dat volgens Eisenhower dat ogenblik nog niet gekomen is! Dat betekent zo wel een geruststelling voor Tsjang Kal Sjek als een waarschuwing voor Mao Toe Tung. Toch blijft de Amerikaanse politiek dubbelzinnig. Een dreigement verliest z'n kracht, wanneer er bij gezegd wordt, dat de tijd nog niet gekomen is om het dreigement uit te voeren. Dat is een handige manier om zich aan de verant woordelijkheid te onttrekken. I'Iu ver klaart Amerika, dat het de eilandjes te belangrijk vindt om lijdelijk toe te zien bij een communistische aanval, straks doen de communisten misschien een aanval en dan trekt Amerika zich terug, (Zie voor vervolg pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1958 | | pagina 1