Kantongerecht Sommelsdijk
uw van sluizen in Dq Oude Tongse Kerkr'mg 50 jaar geleden
olement van Schouwen-Duiveland
en Goeree-Overflakkee
Huisbezoek is geen
visite
Debo
ic Tractor linksaf, bus passeren,
dat ging fout
-k Ferme boeten voor omver
werpers van rampmonument
hei Haringvliet
reeds aanbesteed?
Eersie deel van primaire dam in hei
Veeregai aanbesieed
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Mogelijkheden tot ophefifing op korte termijn
Botsing tussen
twee bussen
Werk kost bijna 6 miljoen gulden
P. VAN DEN OUDEN
Dinsdag 15 april 1958
No. 2688
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tariet
3p van 1
(SPAR)!
24z«t«i,|
'ZBiegilil
^-40zesel!|
26 legebl
om Ml
kdleprognitP
RUIDENIERi
verhuur ««I
laties
teen recent nummer van Economisch
ktische Berichten verscheen een be-
iouwing van drs. M. C. Verburg over
fisolement van Schouwen-Duiveland
f Goeree-Overflakkee en de mogelijk-
iden tot opheffing daarvan op kortst
l)gelijke termijn. Wij ontvingen daar
in een overdruk en vinden de inhoud
pangrijk genoeg om die aan onze le-
Irs door te geven. We laten hieronder
I drs. M. C. Verburg aan het woord.
e eilanden Schouwen-Duiveland en
leree-Overflakkee vertonen ieder in
m economische activiteiten een even-
;cht dat zich r^eds vele decennia op
ongeveer constant niveau hand-
ft. De imposante economische ex-
sie die het zielental van ons land
8 miljoen in 1930 tot 11 miljoen in
i7 deed opvoeren ging aan de ge-
mde eilanden voorbij. Hun inwo-
'tal bleef dan ook nagenoeg gelijk:
ouwen-Duiveland 23.600 en 23.270,
leree-Overflakkee 31.300 en 33.060,
ipectievelijk in 1930 en 1957.
e economische en technische ont-
:keling die achter een demografisch
xes ligt is een fenomeen dat op-
ledt door middel van verbeteringen
het transportsysteem. De eerste leidt
een daling van kostenfactoren die
:h in principe overal kon voordoen,
aar echter de verbetering in het
fransportsysteem regionaal zeer uit-
inloopt ontstaan kostenverschillen die
sommige gebieden een expansie in
economische activiteiten veroorza-
maar elders een stagnatie of zelfs
relatieve achteruitgang doen op-
den. Voor een zeer groot deel wordt
irdoor het verschil in aantrekkelijk-
|id van de standplaats bepaald. De
lunstigde streken zijn voortdurend
weg naar een nieuw „locational
[uilibrium' 'dat nooit een rustpunt
ireikt omdat de verkeersverbeterin-
dit potentiële evenwicht steeds
:er verstoren en omhoogbrengen. De
ieradius van dergelijke streken
irdt steeds groter. Daar waar de
msportverbeteringen zich niet voor
in zoals op de genoemde eilanden
neemt men een stagnatie waar. De
itigingsplaatsen hebben zelfs de nei-
hg relatief achterop te geraken en op
^n gunstigst kan men binnen zulk een
|bied van een permanent vestigings-
atsevenwicht spreken met een bij-
orende stabiele economische actle-
ius.
et verschil in niveaus van de eco-
ische activiteiten tussen de be-
irdeelde en achteropgestelde gebie-
wordt onder invloed van de diver
gerende transportkosten steeds groter,
hetgeen zich uit in een overeenkomsti
ge divergentie van de bevolkingsgetal
len. Het kan ook in andere economi-
ihe eenheden worden uitgedrukt. Op
begunstigde plaatsen stijgt de grens-
tduktiviteit van het kapitaal, wat
dt tot nieuwe investeringen en hoge
re rentabiliteit dan in de achtergeble-
n gebieden. Uiteraard is dit geen en-
'voudig proces en spelen „multi-
ers" of agglomererende invloeden
xin mede een rol.
et betrekking tot Schouwen-Duive-
d en Goeree-Overflakkee kunnen
wij de negatieve invloed van verkeers-
verbeteringen vaststellen aan de hand
van de invoering van de spoorwegen
en van de perfectionering van de
vrachtauto en het stelsel van wegen.
Voor die tijd was er nauwelijks van
grote verschillen in de transportsitua
tie sprake. Van vervoer over land was
pa immers alleen over zeer korte af
inden sprake; voor vervoer per schip
:en deze eilanden in die tijd zelfs
'stig. Vergeleken met paardentrac-
deed het spoor de massaprestatie
transporteenheid tot het 150 a 220-
:dige stijgen. De vrachtkosten daal-
aldus omstreeks 1880 tot 5 pet. van
voormalige transport op lange af-
md. De eilanden profiteerden van
ize ontwikkeling slechts in zeer ge-
"ge mate door het ontbreken van
ld bereikbare aansluitingspunten. De
itekenis die het spoor kreeg voor
"•gwaardige massagoederen en elnd-
dukten van middelgroot volume
ig hun voorbij. Dit leidde tot indus-
ple concentratie vooral in de steden
tot „Entleerung" van de ongunstig
egen gebieden.
"e gemiddelde prestaties van de
chtauto liggen op een kortere af-
nd dan die van de spoorwegen.
«ds hierin ligt een beperking van
ar effect op de economie der eilan-
aen waarvoor geldt, dat de omgere
kende afstanden en tijdsduur aanmer-
yk worden verlengd door de veer-
insten. Voor verschillende categorie
goederen waarmee de vrachtauto
irke affiniteiten vertoont bederXe-
e voedingsmiddelen, ijl- en omlaad-
'oelige goederen en niet te volumi-
ze eindprodukten lagen er op de
inden evenmin perspectieven. Men
nr,^ slechts aan de tuinbouw. Een
andere categorie goederen waarvoor
Qeze bezwaren niet gelden deed wel
naar mtrede of handhaafde zich met
»e opkomst der vrachtauto: zuivel,
Moelmdustfieën, boekdrukkerijen en
■Kerijgrondstofbedrijven. Hiervan
voorbeelden aanwezig,
^^e ontwikkeling van de eilanden laat
,n als volgt samenvatten. Waar de
^nonnische krachten zich kunnen
Ketten, ongehinderd door verkeers-
■oiKomenheden, verwerkelijkt zich
een ideale „grondstruktuur", overeen
komstig de produktievoorwaarden.
Naarmate het transport een limiteren
de factor wordt blijft zij verder van
dit ideaal verwijderd. Ook hier wijzen
wij op de ontwikkelingsmogelijkheden-
per se die zich op de eilanden
zouden voordoen voor de tuinbouw en
het toerisme, wanneer zij beter ont
sloten zouden worden. Het woord van
Voigt: „Das Gleichgewicht is eine
Funktion der Unvolkommenheit der
Verkehrsmittel" wordt hiermee duide
lijk geïllustreerd. Theoretisch kan men
ait als volgt uitdrukken: de kostende-
terminanten voor vestigingen op het
eiland kunnen relatief slechts ongun
stiger worden; de vraagdeterminanten
van de afzet in het kader van de
ruimtelijke monopolistische concurren
tie zullen eer slechter dan gunsti
ger worden; bijgevolg wordt het prin
cipe van de vestiging die streeft naar
de maximale winst steeds verder ge
frustreerd.
Het is duidelijk dat het tot stand ko
men van vaste verbindingen hierin een
revolutionaire verbetering brengt. Deze
zullen de transportkostenfactor zoda
nig verlagen zoals wij nader zullen
aantonen dat het „locational equili
brium" geheel verstoord wordt en een
tendentie ontstaat naar een nieuw
evenwicht dat op zijn beurt weer een
functie is van de nieuwe situatie op
transportgebied. Zij kan in de volgen
de termen worden omschreven: een
grotere economische actieradius, een
stijgende grensproduktiviteit van het
kapitaal, verdere verwerkelijking van
de „grondstruktuur", gunstiger vraag-
on kostendeterminanten en bijgevolg
een stijgend inwonertal.
Postverzending op Koninginne
dag en Bevrijdingsdag
Het Staatsbedrijf der Posterijen, Te-
legr.afie en Telefonie deelt ons het vol
gende mede:
Op woensdag 30 april a.s. (Konin
ginnedag) zal de postdienst geheel als
op zondag worden uitgevoerd. De
nachtposttreinen zullen in de nacht van
29 op 30 april en van 30 april op 1 mei
a.s. niet rijden.
Op maandag 5 mei 1958 (Bevrijdings
dag) zal normaal dienst worden ver
richt.
De Meerklok het kerkblad van de
Gereformeerden in de Haarlemmer
meer, klaagt erover, dat predikant en
ouderlingen nog wel eens ergens op
huisbezoek komen, waar juist visite is.
Inplaats dat de visite zich dan ver
wijdert schrijft het blad blijft
men gemoedelijk zitten, alsof ook de
ambtsdragers visite komen afleggen.
Een bewijs, dat men geen begrip heeft
van wat ambtelijk bezoek is.
Eigenaardig: als de dokter komt,
stapt men op en laat de dokter met
de patiënt alleen, tenzij hij het nodig
acht. Zo hoort het. Dat is een goede
regel van fatsoen en opvoeding. Maar
als de ambtsdrager komt, dan rept
men niet over opstappen, maar blijft
doorgaan met praten, zodat de ambts
drager zijn werk niet naar behoren
kan doen. De Meerklok meent dat een
welopgevoed iemand dit zelf behoort
aan te voelen.
Kosten: honderd miljoen
Naar het „Algem.een Dagblad" meldt,
zal binnenkort vermoedelijk bekend
worden gemaakt, dat de dienst Delta
werken de bouw van de sluizen in de
afsluitdam van het Haringvliet onder
hands heeft gegund aan de Combinatie
Nederlandse Sluis- en Tunnelmaat
schappij.
Van de combinatie maken deel uit:
De Amsterdamse Ballastmij, Chris-
tiani en Nielsen, Van Hattum en Blan-
kevoort de Hollandse Betonmaatschap-
pij, de Bato en de N.V. Internationale
gewapend beton.
De bouw van dit grote sluizencom-
plex zou zijn gegund voor een bedrag
van ongeveer honderd miljoen gulden.
OUDE TONGE
Zaterdagmiddag omstreeks half een
kwamen twee bus~sen op de Bomendijk
met elkaar in botsing. Een bus van de
fa. Buijsse reed, komende van Acht-
huizen ter hoogte van de boerderij van
de heer J. Waare. Van de tegenoverge
stelde richting kwam een R.T.M.-bus.
De bussen botsten met de linker voor
kant tegen elkaar aan.
De R.T.M.-bus schoof door en maak
te achter de andere bus heen een schui
ver van de dijk af en kwam een kleine
meter voor de sloot tot stilstand zodat
het achterstuk half in de dijk bleef
hangen.
In de bus van de R.T.M, zaten per
soneelsleden van de fa. Verolme, in de
andere bus personeel van de Beschut
te Werkplaats. De passagiers kwamen
met de schrik vrij, beide chauffeurs
liepen slechts lichte verwondingen op,
zodat deze botsing nog best afliep.
Opnieuw is gebleken dat de provin
ciale weg in de omgeving van Oude
Tonge, door de geringe breedte van
het weg dek en de afwezigheid van
elke uitwijkingsmogelijkheid wegber
men e.d. alle aandacht van het verkeer
vraagt. Weliswaar is de Bomendijk heel
wat breder dan de Oude Tongse I.an-
geweg, maar alle opritten in deze dijk
lopen tot ver in het eigenlijke wegdek
hetgeen al meermalen chauffeurs voor
plotseling opdoemende moeilijkheden
heeft geplaatst bij het passeren. Eens
te meer kan hier gewezen worden op
de noodzakelijkheid dat er spoedig een
aanvang wordt gemaakt met de aanleg
van de nieuwe weg Nieuwe Tonge-
Achthuizen.
Schoorsteenbrand. Vrijdagmiddag
ontstond er een felle schoorsteenbrand
in de woning van de fam. D. de Leeuw
in de Stoofstraat. De brandweerlie
den waren vlug present en hebben met
enige schuimblusapparaten erger we
ten te voorkomen.
VEEMARKT
Op de pluimveemarkt van vrijdag 11
april 1958 j.l. werden aangevoerd 3000
stuks. De prijzen lagen als volgt:
Kippen (witte) 1.80—1.90 per kg le
vend gewicht; kippen (gekleurd) 1.75
1.85 per kg levend gewicht; Oude ha
nen 3.4.per stuk.
Ruim aanbod van kippen met leven-
tige aanvoer van oude hanen met vlug-
dige handel en de prijzen hoger. Ma-
ge handel en de prijzen vrijwel onver
anderd.
In Den Haag is in het gebouw Dienst
Zuiderzeewerken openbaar aanbesteed
de aanleg van het eerste stuk van de
primaire dam van het Drie-Eilanden-
plan tussen Walcheren en Noord-Be
veland. Het gaat hier om een stuk van
1700 meter op de plaat Onrust in het
Veeregat onder de gemeente Wisseker-
ke.
Tien inschrijf biljetten waren binnen
gekomen.
Voor een bedrag van 5.875.000.
was de combinatie: de N.V. Van Hat
tum en Blankevoort te Beverwijk, de
N.V. Aannemersbedrijf v.h. T. Breejen
van den Bout te Aerdenhout en de
N.V. Hollandse Aannemersmaatschap
pij te Den Haag de laagste inschrijfster
Het hoogst werd ingeschreven door de
combinatie de N.V. C. en J. J. Geluk
en de N.V. Baggermij „Holland" te
Hardinxveld met 7.698.000.—.
Kon. Aannemers Mij. tot uitvoering
van openbare werken Adr. Volkers
N.V. te Sliedrecht.
Bij aanbesteding bestedingsbe
perking zichtbaar.
Na het voorlezen van cijfers van de
■binnengekomen biljetten, merkte ir.
H. A. M. C. Dibbits, hoofdingenieur
directeur van de directie Deltawerken-
Zuid, o.a. het volgende op: de gevolgen
van de bestedingsbeperking zijn bij
deze openbare aanbesteding heel dui
delijk zichtbaar. De belangstelling voor
een dergelijk groot werk kan zeer be
hoorlijk worden genoemd. Ir. Dibbits
was tevens van mening, dat de deelne
mers aan deze besteding die al of niet
in combinatie hebben ingeschreven,
uitsluitend bonafide aannemingsmaat
schappijen geweest zijn.
Volgend jaar ander dijkvak
Men verwacht dat in 1961 de ver
binding tussen Noord-Beveland en
Walcheren tot stand zal zijn gekomen,
wanneer er zich geen tegenslagen
voordoen. Volgend jaar hoopt men het
dijkvak vanaf de kant van Walcheren
aan te besteden, aldus ir. Dibbits.
De belangstelling was, voor de uit
voering van dit onderdeel van het Del
taplan, groot. Vooral van de zijde der
onderaannemers. De gunning is aange
houden.
BELASTINGCONSULENT
Voorstraat 18 - Sommelsdijk
Telefoon 01870-2737
Geen verzekeringen
Bovenstaande foto geeft
een indruk van de Kerk-
ring te Oude Tonge, zoals
deze is geweest voordat de
gracht rond de Hervormde
kerk werd gedempt. Deze
demping geschiedde enige
jaren voor de oorlog van
1940. Toen waren echter de
bomen die op deze foto te
zien zijn, al lang gerooid.
De gracht was een schil
derachtig onderdeel van
de Ring, maar omdat het
stilstaand water was en er
vele riolen op uit kwamen,
was het 's zomers vaak
een verderfelijke lucht in
de omgeving. Daarom be
sloot de gemeenteraad om
streeks 1935—'36 de gracht
te dempen en hiervoor
werden o.a. ook de onder
ste gedeelten van de bo
men uit het Oude Tongse
bos, gelegen bij de tweede
Groene weg, gebruikt.
De bomen die op de foto te zien zijn,
staande binnen de kerkgracht, waren
geweldig hoog, sommige rijkten tot bo
ven de toren. Aan de buitenzijde wa
ren het meest kastanjebomen en om
de vruchten daarvan te plukken, be
landde menige jongeman in het water
De woonhuizen rechts zijn weinig
veranderd. Het huis op de hoek is van
de familie Abresch, die hier al jaren
lang een smederij heeft. In de deur
ziet men de grootmoeder staan van de
heren Abresch, die thans de zaak voe
ren.
Het huis ernaast is van de heer Abr.
de Haas-van Dorsser, die er thans nog
woont. De lage woning daarnaast is
geheel verbouwd; er is een nieuwe ge
vel aangebracht en het dak werd ho
ger gemaakt. Het aangrenzende huis is
thans nog zo, maar de woning die juist
achter de bomenrij schuil gaat de
Hervormde pastorie ging in de ja
ren dertig eveneens tegen de grond en
werd vervangen door een geheel nieuw
pand.
De man met wit jasje en donkere
broek, op de voorgrond, is de heer P.
Bezemer (metselaar) die thans niet
meer te Oude Tonge woont. Het meisje
dat achter hem staat is mevr. Abresch-
van den Tol die heden nog in de Ring
woont.
De man in witte kleren is de heer P.
Kardux, eveneens metselaar.
De derde woning van rechts was
toentertijd het z.g. Armenhuis van de
Hervormde kerk. De vrouw die in de
deuropening staat is de echtgenote van
dhr. L. van den Berg, die armenvader
was.
Uit verschillende details is op te ma
ken dat deze foto, die vrij goed is be
waard gebleven, iets minder dan een
halve eeuw oud is.
Vrijdag hield kantonrechter mr. P. Groeneboom te Sommelsdijk de maan
delijkse strafzitting, met mr. Wendels als officier van justitie. De berechting
betrof ditmaal weer in hoofdzaak delicten van de weg, ofwel verkeersover
tredingen, waarbij o.a. het geval van een naar links zwenkende tractor en
een juist willende passerende autobus, dat zich bij Goedereede heeft voorge
daan. Een andere opvallende zaak was die tegen twee jongelui uit Oude Ton
ge, die het rampmonument in de Hilstraat van zijn voetstuk hadden ge
gooid en daar nu ferm voor beboet werden.
Van dijk af
Inzake J. Troost, Ooltgensplaat, ver
scheen als gemachtigde verdediger mr.
Lelyveld, Middelharnis. Deze gaf het
feit, dat verd. van de Kranendijk af
reed, met zijn auto, toe, maar erkende
niet dat enig alcoholgebruik hierop van
invloed is geweest. PI. betoogde dat
hier bijzondere factoren in het spel wa
ren, zodat meer van gereden worden
dan van rijden sprake was.
De officier achtte het ten laste ge
legde bewezen. Dat men met een auto
slipt kan voorkomen en rijden onder
invloed werd niet ten laste gelegd,
echter wel, dat de veiligheid in gevaar
is gebracht. De officier eiste daarvoor
50.— of 20 d.
De verdediger wees er op, dat verd.
heeft toegegeven een borrelt je te heb
ben gedronken op de beurs. Maar bij
de bloedproef werd slechts l%°/o ge
constateerd en de politie geeft zelf aan,
dat verd. niet onder invloed verkeerde
terwijl ook de dokter heeft verklaard
dat verd. geheel normaal was. Het ge
beurde op een kille, miezerige dag met
mist over de dijk. Verd. had van Dam
naast zich zitten en verzocht die een
sigaret voor hem aan te steken. Van
Dam heeft hem toen een brandende
aansteker onder de neus gehouden,
juist op het moment dat verd plotse
ling een wielrijder voor zich zag.
Verd, remde dat is gehoord
zwaaide het stuur om en slipte, waar
na hij onder aan de dijk terecht kwam.
De fietser is zonder meer doorgereden.
PI. meende, dat verd. in geen geval
roekeloos heeft gereden. Het was een
samenloop van factoren. PI. drong der
halve op vrijspraak voor zijn cliënt
aan.
De rechter las uit het verbaal dat
het de dag na de 5e dec. was. „Mis
schien had de man nog een kater van
Sint Nicolaas!" overwoog Z. Edelacht
bare, die er ook op wees dat onder in
vloed rijden niet ten laste werd gelegd,
zodat het alleen ging om de verkeers-
fout. Die is bewezen. „Het is anders
nog merkwaardig goed afgelopen",
vond de rechter. De omstandigheden
in aanmerking nemend sprak de rech
ter uit: 25.— of 10 d.
Van voetstuk geworpen
W. van den Ouden en H. W. J. Los,
Oude Tonge, hadden op 22 januari het
monument van de watersnood aan de
Hilstraat van het voetstuk gelicht.
De rechter vond het een misselijke
daad en nam het beiden zeer kwalijk.
De rechter begreep niet wat sneeuw
ballen gooien er mee te maken had.
„Weet je niet eens wat het voorstelt?"
vroeg Z. Ed.Achtbare.
Beide verd. bleven het antwoord
schuldig.
De officier eiste tegen beide de hoog
ste straf, elk 30.— of 12 d.
„Wie opperde de gedachte!" wilde de
rechter weten.
„Het is tegelijk opgekomen".
De rechter betreurde het dat hij niet
hoger dan de maximum straf kon gaan
voor de oudste verd. die 30.of 12 d
hoorde uitspreken. De ander kreeg
25.— of 10 d.
Zekering doorgeslagen
L. Witte, Ouddorp, reed op de Noor
dijk bij dichte mist zonder volle lichten
Verd. betoogde, dat er een zekering
was doorgebrand en dat hij juist op
weg was voor repareren. Dat is ook
gebeurd. De kosten waren slechts 50
cent.
„Kon U de auto niet laten staan?"
„Dat is ook gevaarlijk Edelachtbare.
Bij mist!"
„Wist U het?"
„Al een paar km eerder bemerkte ik
het en vond de oorzaak"
De officier wilde in dit geval niet
hoger eisen dan 5.of 2 d.
„Laten we er dan verder maar niet
over praten" vond de rechter, die con
form veroordeelde.
Bus en tractor
C. van Erkelens, Goedereede, reed
met een tractor- over de prov. weg,
sloeg af naar links en sneed daarbij een
bus de weg af.
„U geeft op, dat U richting aangaf,
maar de aanwijzers waren stuk!"
merkte de rechter op.
„Ik gaf richting aan met de hand.
Die aanwijzers zijn niet vereist", ant
woordde verd., die de plaatselijke si
tuatie uiteen zette. Hij heeft voorge
sorteerd.
„Was er veel schade?"
„Bij mij niet".
Gehoord als getuige werd chauffeur
van Oostenbrugge.
„U bent ook fout geweest!" meende
de rechter.
Get. verklaarde dat er geen ander
verkeer was en dat verd. geen rich
ting aan gaf.
„U had er beter achter kunnen blij
ven", meende de rechter.
Get. gaf een uiteenzetting over snel
heden en versnellingen. De schade aan
het front van de bus was vijf a zes
honderd gulden.
Verd. wilde dat niet aannemen.
„Zaten er op de aanhangwagen spul
len?" vroeg de rechter aan verd.
„Bieten, Edelachtbare" aldus verd.
„U had duidelijk zichtbaar richting
aan moeten geven", vond de rechter.
„U hebt niet alle voorzorgen genomen".
Th. Roos, Goedereede, zat in de bus
en werd als getuige gehoord. Hij heeft
niet gezien dat de tractorbestuurder
een hand uitstak. Get. zat met een
meisje te praten. Hij zag alleen, dat de
bus de dijk in moest en op de aan
hanger reed. De buschauffeur moest in
eens stoppen.
„Was de bus al dicht bij, naast de
tractor bij de bocht?" vroeg de offi
cier.
Get. verklaarde van niet geheel.
„Ik was ter hoogte van de bestuur
dersstoel van verd." stelde de bus
chauffeur vast, die daarop zelf ook ter
verantwoording werd geroepen.
De officier vond de feiten vast staan.
Erkelens had wel een elektrische aan
sluiting moeten gebruiken, al was het
maar uit beleefdheid. De officier zag
in deze verd. de hoofdschuldige en eiste
30.— of 12 d. De buschauffeur had
op dit punt niet op de linkerweghelft
moeten komend De eis tegen van Oos
tenbrugge was 25.of 10 d.
Beide verd. pleiten daarop voor zich
zelf en wierpen schuld van zich.
De rechter veroordeelde Erkelens tot
25.of 10 d. en de buschauffeur tot
15.— of 6 d.
Hekel
P. J. V. d. Sloot, Dirksland, bouwde
een houten schuur gedekt met golfpla
ten, zonder vergunning van b en w.
Hij heeft direct na het verbaal afge
broken.
„Hebt U niet geprobeerd vergunning
te krijgen?"
„Neen, de burgemeester heeft een
hekel aan me!" deelde verd. mee.
Eis en uitspraak 5.of 2 d.
L. de Boet, Oude Tonge, stopte met
een auto op een plaats waar dit niet
mocht, n.l. links van de weg. Hij moest
een kind uitlaten.
Eis en uitspraak 5,of 2 d.
G. C. van der Ham, Krimpen a. d.
IJsel, verleende te Nieuwe Tonge geen
voorrang aan rechts.
Eis 35.— of 16 d. Uitspraak 30.—
of 12 d.
Stil gestaan
P. Huizer, Nieuwe Tonge, reed trac
tor met aanhangwagen, sneller dan 6
km per uur. De tractor had geen deug
delijke remmen.
Verd. ontkende. De tractor stond stil!
„U had er mee gereden. Dat hebt U
zelf gezegd!"
„Maar niet harder dan zes km!"
De rechter las uit het verbaal, dat
de verbalisant achter de tractor had
gereden en moeite had die bij te hou
den.
Verd. ontkende nochtans, waarna de
rechter de zaak aan hield tot 9 mei om
verbalisant te horen.
Bij verstek werd behandeld een ver
keersovertreding verkeerd parke
ren door P. V. Veen uit Pijnacker
begaan te Nieuwe Tonge. Gehoord
werd wachtm. Redert. De veroordeling
was 10.of 4 d.
Parijs telt 1 5.000 waarzeggers
In Parijs wonen en werken niet min
der dan 15.000 waarzeggers, zo deelt
„Der Christliche Sonntag" mee. Hun
jaarlijkse omzet wordt geschat op 50
miljard francs (ruim 500 miljoen gul
den). Een groot aantal weekbladen
wijdt hele artikelen aan de zogenaam
de occulte „wetenschappen". En bijna
alle dagbladen geven de horoscoop.
Toen een bepaald dagblad een poging
ondernam de horoscoop niet meer te
publiceren, liep de oplaag in twee da
gen met 40.000 exemplaren terug. Van
elke drie Fransen bezoekt een regel
matig een waarzegger, helderziende of
kaartenlegster. Deze waarzeggerij heeft
zich zelfs tot een grote industrie ont
wikkeld, die over fabrieken met het
modernste materiaal beschikt.