Kantongerecht Sommelsdijk uw van sluizen in Dq Oude Tongse Kerkr'mg 50 jaar geleden olement van Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee Huisbezoek is geen visite Debo ic Tractor linksaf, bus passeren, dat ging fout -k Ferme boeten voor omver werpers van rampmonument hei Haringvliet reeds aanbesteed? Eersie deel van primaire dam in hei Veeregai aanbesieed Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Mogelijkheden tot ophefifing op korte termijn Botsing tussen twee bussen Werk kost bijna 6 miljoen gulden P. VAN DEN OUDEN Dinsdag 15 april 1958 No. 2688 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tariet 3p van 1 (SPAR)! 24z«t«i,| 'ZBiegilil ^-40zesel!| 26 legebl om Ml kdleprognitP RUIDENIERi verhuur ««I laties teen recent nummer van Economisch ktische Berichten verscheen een be- iouwing van drs. M. C. Verburg over fisolement van Schouwen-Duiveland f Goeree-Overflakkee en de mogelijk- iden tot opheffing daarvan op kortst l)gelijke termijn. Wij ontvingen daar in een overdruk en vinden de inhoud pangrijk genoeg om die aan onze le- Irs door te geven. We laten hieronder I drs. M. C. Verburg aan het woord. e eilanden Schouwen-Duiveland en leree-Overflakkee vertonen ieder in m economische activiteiten een even- ;cht dat zich r^eds vele decennia op ongeveer constant niveau hand- ft. De imposante economische ex- sie die het zielental van ons land 8 miljoen in 1930 tot 11 miljoen in i7 deed opvoeren ging aan de ge- mde eilanden voorbij. Hun inwo- 'tal bleef dan ook nagenoeg gelijk: ouwen-Duiveland 23.600 en 23.270, leree-Overflakkee 31.300 en 33.060, ipectievelijk in 1930 en 1957. e economische en technische ont- :keling die achter een demografisch xes ligt is een fenomeen dat op- ledt door middel van verbeteringen het transportsysteem. De eerste leidt een daling van kostenfactoren die :h in principe overal kon voordoen, aar echter de verbetering in het fransportsysteem regionaal zeer uit- inloopt ontstaan kostenverschillen die sommige gebieden een expansie in economische activiteiten veroorza- maar elders een stagnatie of zelfs relatieve achteruitgang doen op- den. Voor een zeer groot deel wordt irdoor het verschil in aantrekkelijk- |id van de standplaats bepaald. De lunstigde streken zijn voortdurend weg naar een nieuw „locational [uilibrium' 'dat nooit een rustpunt ireikt omdat de verkeersverbeterin- dit potentiële evenwicht steeds :er verstoren en omhoogbrengen. De ieradius van dergelijke streken irdt steeds groter. Daar waar de msportverbeteringen zich niet voor in zoals op de genoemde eilanden neemt men een stagnatie waar. De itigingsplaatsen hebben zelfs de nei- hg relatief achterop te geraken en op ^n gunstigst kan men binnen zulk een |bied van een permanent vestigings- atsevenwicht spreken met een bij- orende stabiele economische actle- ius. et verschil in niveaus van de eco- ische activiteiten tussen de be- irdeelde en achteropgestelde gebie- wordt onder invloed van de diver gerende transportkosten steeds groter, hetgeen zich uit in een overeenkomsti ge divergentie van de bevolkingsgetal len. Het kan ook in andere economi- ihe eenheden worden uitgedrukt. Op begunstigde plaatsen stijgt de grens- tduktiviteit van het kapitaal, wat dt tot nieuwe investeringen en hoge re rentabiliteit dan in de achtergeble- n gebieden. Uiteraard is dit geen en- 'voudig proces en spelen „multi- ers" of agglomererende invloeden xin mede een rol. et betrekking tot Schouwen-Duive- d en Goeree-Overflakkee kunnen wij de negatieve invloed van verkeers- verbeteringen vaststellen aan de hand van de invoering van de spoorwegen en van de perfectionering van de vrachtauto en het stelsel van wegen. Voor die tijd was er nauwelijks van grote verschillen in de transportsitua tie sprake. Van vervoer over land was pa immers alleen over zeer korte af inden sprake; voor vervoer per schip :en deze eilanden in die tijd zelfs 'stig. Vergeleken met paardentrac- deed het spoor de massaprestatie transporteenheid tot het 150 a 220- :dige stijgen. De vrachtkosten daal- aldus omstreeks 1880 tot 5 pet. van voormalige transport op lange af- md. De eilanden profiteerden van ize ontwikkeling slechts in zeer ge- "ge mate door het ontbreken van ld bereikbare aansluitingspunten. De itekenis die het spoor kreeg voor "•gwaardige massagoederen en elnd- dukten van middelgroot volume ig hun voorbij. Dit leidde tot indus- ple concentratie vooral in de steden tot „Entleerung" van de ongunstig egen gebieden. "e gemiddelde prestaties van de chtauto liggen op een kortere af- nd dan die van de spoorwegen. «ds hierin ligt een beperking van ar effect op de economie der eilan- aen waarvoor geldt, dat de omgere kende afstanden en tijdsduur aanmer- yk worden verlengd door de veer- insten. Voor verschillende categorie goederen waarmee de vrachtauto irke affiniteiten vertoont bederXe- e voedingsmiddelen, ijl- en omlaad- 'oelige goederen en niet te volumi- ze eindprodukten lagen er op de inden evenmin perspectieven. Men nr,^ slechts aan de tuinbouw. Een andere categorie goederen waarvoor Qeze bezwaren niet gelden deed wel naar mtrede of handhaafde zich met »e opkomst der vrachtauto: zuivel, Moelmdustfieën, boekdrukkerijen en ■Kerijgrondstofbedrijven. Hiervan voorbeelden aanwezig, ^^e ontwikkeling van de eilanden laat ,n als volgt samenvatten. Waar de ^nonnische krachten zich kunnen Ketten, ongehinderd door verkeers- ■oiKomenheden, verwerkelijkt zich een ideale „grondstruktuur", overeen komstig de produktievoorwaarden. Naarmate het transport een limiteren de factor wordt blijft zij verder van dit ideaal verwijderd. Ook hier wijzen wij op de ontwikkelingsmogelijkheden- per se die zich op de eilanden zouden voordoen voor de tuinbouw en het toerisme, wanneer zij beter ont sloten zouden worden. Het woord van Voigt: „Das Gleichgewicht is eine Funktion der Unvolkommenheit der Verkehrsmittel" wordt hiermee duide lijk geïllustreerd. Theoretisch kan men ait als volgt uitdrukken: de kostende- terminanten voor vestigingen op het eiland kunnen relatief slechts ongun stiger worden; de vraagdeterminanten van de afzet in het kader van de ruimtelijke monopolistische concurren tie zullen eer slechter dan gunsti ger worden; bijgevolg wordt het prin cipe van de vestiging die streeft naar de maximale winst steeds verder ge frustreerd. Het is duidelijk dat het tot stand ko men van vaste verbindingen hierin een revolutionaire verbetering brengt. Deze zullen de transportkostenfactor zoda nig verlagen zoals wij nader zullen aantonen dat het „locational equili brium" geheel verstoord wordt en een tendentie ontstaat naar een nieuw evenwicht dat op zijn beurt weer een functie is van de nieuwe situatie op transportgebied. Zij kan in de volgen de termen worden omschreven: een grotere economische actieradius, een stijgende grensproduktiviteit van het kapitaal, verdere verwerkelijking van de „grondstruktuur", gunstiger vraag- on kostendeterminanten en bijgevolg een stijgend inwonertal. Postverzending op Koninginne dag en Bevrijdingsdag Het Staatsbedrijf der Posterijen, Te- legr.afie en Telefonie deelt ons het vol gende mede: Op woensdag 30 april a.s. (Konin ginnedag) zal de postdienst geheel als op zondag worden uitgevoerd. De nachtposttreinen zullen in de nacht van 29 op 30 april en van 30 april op 1 mei a.s. niet rijden. Op maandag 5 mei 1958 (Bevrijdings dag) zal normaal dienst worden ver richt. De Meerklok het kerkblad van de Gereformeerden in de Haarlemmer meer, klaagt erover, dat predikant en ouderlingen nog wel eens ergens op huisbezoek komen, waar juist visite is. Inplaats dat de visite zich dan ver wijdert schrijft het blad blijft men gemoedelijk zitten, alsof ook de ambtsdragers visite komen afleggen. Een bewijs, dat men geen begrip heeft van wat ambtelijk bezoek is. Eigenaardig: als de dokter komt, stapt men op en laat de dokter met de patiënt alleen, tenzij hij het nodig acht. Zo hoort het. Dat is een goede regel van fatsoen en opvoeding. Maar als de ambtsdrager komt, dan rept men niet over opstappen, maar blijft doorgaan met praten, zodat de ambts drager zijn werk niet naar behoren kan doen. De Meerklok meent dat een welopgevoed iemand dit zelf behoort aan te voelen. Kosten: honderd miljoen Naar het „Algem.een Dagblad" meldt, zal binnenkort vermoedelijk bekend worden gemaakt, dat de dienst Delta werken de bouw van de sluizen in de afsluitdam van het Haringvliet onder hands heeft gegund aan de Combinatie Nederlandse Sluis- en Tunnelmaat schappij. Van de combinatie maken deel uit: De Amsterdamse Ballastmij, Chris- tiani en Nielsen, Van Hattum en Blan- kevoort de Hollandse Betonmaatschap- pij, de Bato en de N.V. Internationale gewapend beton. De bouw van dit grote sluizencom- plex zou zijn gegund voor een bedrag van ongeveer honderd miljoen gulden. OUDE TONGE Zaterdagmiddag omstreeks half een kwamen twee bus~sen op de Bomendijk met elkaar in botsing. Een bus van de fa. Buijsse reed, komende van Acht- huizen ter hoogte van de boerderij van de heer J. Waare. Van de tegenoverge stelde richting kwam een R.T.M.-bus. De bussen botsten met de linker voor kant tegen elkaar aan. De R.T.M.-bus schoof door en maak te achter de andere bus heen een schui ver van de dijk af en kwam een kleine meter voor de sloot tot stilstand zodat het achterstuk half in de dijk bleef hangen. In de bus van de R.T.M, zaten per soneelsleden van de fa. Verolme, in de andere bus personeel van de Beschut te Werkplaats. De passagiers kwamen met de schrik vrij, beide chauffeurs liepen slechts lichte verwondingen op, zodat deze botsing nog best afliep. Opnieuw is gebleken dat de provin ciale weg in de omgeving van Oude Tonge, door de geringe breedte van het weg dek en de afwezigheid van elke uitwijkingsmogelijkheid wegber men e.d. alle aandacht van het verkeer vraagt. Weliswaar is de Bomendijk heel wat breder dan de Oude Tongse I.an- geweg, maar alle opritten in deze dijk lopen tot ver in het eigenlijke wegdek hetgeen al meermalen chauffeurs voor plotseling opdoemende moeilijkheden heeft geplaatst bij het passeren. Eens te meer kan hier gewezen worden op de noodzakelijkheid dat er spoedig een aanvang wordt gemaakt met de aanleg van de nieuwe weg Nieuwe Tonge- Achthuizen. Schoorsteenbrand. Vrijdagmiddag ontstond er een felle schoorsteenbrand in de woning van de fam. D. de Leeuw in de Stoofstraat. De brandweerlie den waren vlug present en hebben met enige schuimblusapparaten erger we ten te voorkomen. VEEMARKT Op de pluimveemarkt van vrijdag 11 april 1958 j.l. werden aangevoerd 3000 stuks. De prijzen lagen als volgt: Kippen (witte) 1.80—1.90 per kg le vend gewicht; kippen (gekleurd) 1.75 1.85 per kg levend gewicht; Oude ha nen 3.4.per stuk. Ruim aanbod van kippen met leven- tige aanvoer van oude hanen met vlug- dige handel en de prijzen hoger. Ma- ge handel en de prijzen vrijwel onver anderd. In Den Haag is in het gebouw Dienst Zuiderzeewerken openbaar aanbesteed de aanleg van het eerste stuk van de primaire dam van het Drie-Eilanden- plan tussen Walcheren en Noord-Be veland. Het gaat hier om een stuk van 1700 meter op de plaat Onrust in het Veeregat onder de gemeente Wisseker- ke. Tien inschrijf biljetten waren binnen gekomen. Voor een bedrag van 5.875.000. was de combinatie: de N.V. Van Hat tum en Blankevoort te Beverwijk, de N.V. Aannemersbedrijf v.h. T. Breejen van den Bout te Aerdenhout en de N.V. Hollandse Aannemersmaatschap pij te Den Haag de laagste inschrijfster Het hoogst werd ingeschreven door de combinatie de N.V. C. en J. J. Geluk en de N.V. Baggermij „Holland" te Hardinxveld met 7.698.000.—. Kon. Aannemers Mij. tot uitvoering van openbare werken Adr. Volkers N.V. te Sliedrecht. Bij aanbesteding bestedingsbe perking zichtbaar. Na het voorlezen van cijfers van de ■binnengekomen biljetten, merkte ir. H. A. M. C. Dibbits, hoofdingenieur directeur van de directie Deltawerken- Zuid, o.a. het volgende op: de gevolgen van de bestedingsbeperking zijn bij deze openbare aanbesteding heel dui delijk zichtbaar. De belangstelling voor een dergelijk groot werk kan zeer be hoorlijk worden genoemd. Ir. Dibbits was tevens van mening, dat de deelne mers aan deze besteding die al of niet in combinatie hebben ingeschreven, uitsluitend bonafide aannemingsmaat schappijen geweest zijn. Volgend jaar ander dijkvak Men verwacht dat in 1961 de ver binding tussen Noord-Beveland en Walcheren tot stand zal zijn gekomen, wanneer er zich geen tegenslagen voordoen. Volgend jaar hoopt men het dijkvak vanaf de kant van Walcheren aan te besteden, aldus ir. Dibbits. De belangstelling was, voor de uit voering van dit onderdeel van het Del taplan, groot. Vooral van de zijde der onderaannemers. De gunning is aange houden. BELASTINGCONSULENT Voorstraat 18 - Sommelsdijk Telefoon 01870-2737 Geen verzekeringen Bovenstaande foto geeft een indruk van de Kerk- ring te Oude Tonge, zoals deze is geweest voordat de gracht rond de Hervormde kerk werd gedempt. Deze demping geschiedde enige jaren voor de oorlog van 1940. Toen waren echter de bomen die op deze foto te zien zijn, al lang gerooid. De gracht was een schil derachtig onderdeel van de Ring, maar omdat het stilstaand water was en er vele riolen op uit kwamen, was het 's zomers vaak een verderfelijke lucht in de omgeving. Daarom be sloot de gemeenteraad om streeks 1935—'36 de gracht te dempen en hiervoor werden o.a. ook de onder ste gedeelten van de bo men uit het Oude Tongse bos, gelegen bij de tweede Groene weg, gebruikt. De bomen die op de foto te zien zijn, staande binnen de kerkgracht, waren geweldig hoog, sommige rijkten tot bo ven de toren. Aan de buitenzijde wa ren het meest kastanjebomen en om de vruchten daarvan te plukken, be landde menige jongeman in het water De woonhuizen rechts zijn weinig veranderd. Het huis op de hoek is van de familie Abresch, die hier al jaren lang een smederij heeft. In de deur ziet men de grootmoeder staan van de heren Abresch, die thans de zaak voe ren. Het huis ernaast is van de heer Abr. de Haas-van Dorsser, die er thans nog woont. De lage woning daarnaast is geheel verbouwd; er is een nieuwe ge vel aangebracht en het dak werd ho ger gemaakt. Het aangrenzende huis is thans nog zo, maar de woning die juist achter de bomenrij schuil gaat de Hervormde pastorie ging in de ja ren dertig eveneens tegen de grond en werd vervangen door een geheel nieuw pand. De man met wit jasje en donkere broek, op de voorgrond, is de heer P. Bezemer (metselaar) die thans niet meer te Oude Tonge woont. Het meisje dat achter hem staat is mevr. Abresch- van den Tol die heden nog in de Ring woont. De man in witte kleren is de heer P. Kardux, eveneens metselaar. De derde woning van rechts was toentertijd het z.g. Armenhuis van de Hervormde kerk. De vrouw die in de deuropening staat is de echtgenote van dhr. L. van den Berg, die armenvader was. Uit verschillende details is op te ma ken dat deze foto, die vrij goed is be waard gebleven, iets minder dan een halve eeuw oud is. Vrijdag hield kantonrechter mr. P. Groeneboom te Sommelsdijk de maan delijkse strafzitting, met mr. Wendels als officier van justitie. De berechting betrof ditmaal weer in hoofdzaak delicten van de weg, ofwel verkeersover tredingen, waarbij o.a. het geval van een naar links zwenkende tractor en een juist willende passerende autobus, dat zich bij Goedereede heeft voorge daan. Een andere opvallende zaak was die tegen twee jongelui uit Oude Ton ge, die het rampmonument in de Hilstraat van zijn voetstuk hadden ge gooid en daar nu ferm voor beboet werden. Van dijk af Inzake J. Troost, Ooltgensplaat, ver scheen als gemachtigde verdediger mr. Lelyveld, Middelharnis. Deze gaf het feit, dat verd. van de Kranendijk af reed, met zijn auto, toe, maar erkende niet dat enig alcoholgebruik hierop van invloed is geweest. PI. betoogde dat hier bijzondere factoren in het spel wa ren, zodat meer van gereden worden dan van rijden sprake was. De officier achtte het ten laste ge legde bewezen. Dat men met een auto slipt kan voorkomen en rijden onder invloed werd niet ten laste gelegd, echter wel, dat de veiligheid in gevaar is gebracht. De officier eiste daarvoor 50.— of 20 d. De verdediger wees er op, dat verd. heeft toegegeven een borrelt je te heb ben gedronken op de beurs. Maar bij de bloedproef werd slechts l%°/o ge constateerd en de politie geeft zelf aan, dat verd. niet onder invloed verkeerde terwijl ook de dokter heeft verklaard dat verd. geheel normaal was. Het ge beurde op een kille, miezerige dag met mist over de dijk. Verd. had van Dam naast zich zitten en verzocht die een sigaret voor hem aan te steken. Van Dam heeft hem toen een brandende aansteker onder de neus gehouden, juist op het moment dat verd plotse ling een wielrijder voor zich zag. Verd, remde dat is gehoord zwaaide het stuur om en slipte, waar na hij onder aan de dijk terecht kwam. De fietser is zonder meer doorgereden. PI. meende, dat verd. in geen geval roekeloos heeft gereden. Het was een samenloop van factoren. PI. drong der halve op vrijspraak voor zijn cliënt aan. De rechter las uit het verbaal dat het de dag na de 5e dec. was. „Mis schien had de man nog een kater van Sint Nicolaas!" overwoog Z. Edelacht bare, die er ook op wees dat onder in vloed rijden niet ten laste werd gelegd, zodat het alleen ging om de verkeers- fout. Die is bewezen. „Het is anders nog merkwaardig goed afgelopen", vond de rechter. De omstandigheden in aanmerking nemend sprak de rech ter uit: 25.— of 10 d. Van voetstuk geworpen W. van den Ouden en H. W. J. Los, Oude Tonge, hadden op 22 januari het monument van de watersnood aan de Hilstraat van het voetstuk gelicht. De rechter vond het een misselijke daad en nam het beiden zeer kwalijk. De rechter begreep niet wat sneeuw ballen gooien er mee te maken had. „Weet je niet eens wat het voorstelt?" vroeg Z. Ed.Achtbare. Beide verd. bleven het antwoord schuldig. De officier eiste tegen beide de hoog ste straf, elk 30.— of 12 d. „Wie opperde de gedachte!" wilde de rechter weten. „Het is tegelijk opgekomen". De rechter betreurde het dat hij niet hoger dan de maximum straf kon gaan voor de oudste verd. die 30.of 12 d hoorde uitspreken. De ander kreeg 25.— of 10 d. Zekering doorgeslagen L. Witte, Ouddorp, reed op de Noor dijk bij dichte mist zonder volle lichten Verd. betoogde, dat er een zekering was doorgebrand en dat hij juist op weg was voor repareren. Dat is ook gebeurd. De kosten waren slechts 50 cent. „Kon U de auto niet laten staan?" „Dat is ook gevaarlijk Edelachtbare. Bij mist!" „Wist U het?" „Al een paar km eerder bemerkte ik het en vond de oorzaak" De officier wilde in dit geval niet hoger eisen dan 5.of 2 d. „Laten we er dan verder maar niet over praten" vond de rechter, die con form veroordeelde. Bus en tractor C. van Erkelens, Goedereede, reed met een tractor- over de prov. weg, sloeg af naar links en sneed daarbij een bus de weg af. „U geeft op, dat U richting aangaf, maar de aanwijzers waren stuk!" merkte de rechter op. „Ik gaf richting aan met de hand. Die aanwijzers zijn niet vereist", ant woordde verd., die de plaatselijke si tuatie uiteen zette. Hij heeft voorge sorteerd. „Was er veel schade?" „Bij mij niet". Gehoord als getuige werd chauffeur van Oostenbrugge. „U bent ook fout geweest!" meende de rechter. Get. verklaarde dat er geen ander verkeer was en dat verd. geen rich ting aan gaf. „U had er beter achter kunnen blij ven", meende de rechter. Get. gaf een uiteenzetting over snel heden en versnellingen. De schade aan het front van de bus was vijf a zes honderd gulden. Verd. wilde dat niet aannemen. „Zaten er op de aanhangwagen spul len?" vroeg de rechter aan verd. „Bieten, Edelachtbare" aldus verd. „U had duidelijk zichtbaar richting aan moeten geven", vond de rechter. „U hebt niet alle voorzorgen genomen". Th. Roos, Goedereede, zat in de bus en werd als getuige gehoord. Hij heeft niet gezien dat de tractorbestuurder een hand uitstak. Get. zat met een meisje te praten. Hij zag alleen, dat de bus de dijk in moest en op de aan hanger reed. De buschauffeur moest in eens stoppen. „Was de bus al dicht bij, naast de tractor bij de bocht?" vroeg de offi cier. Get. verklaarde van niet geheel. „Ik was ter hoogte van de bestuur dersstoel van verd." stelde de bus chauffeur vast, die daarop zelf ook ter verantwoording werd geroepen. De officier vond de feiten vast staan. Erkelens had wel een elektrische aan sluiting moeten gebruiken, al was het maar uit beleefdheid. De officier zag in deze verd. de hoofdschuldige en eiste 30.— of 12 d. De buschauffeur had op dit punt niet op de linkerweghelft moeten komend De eis tegen van Oos tenbrugge was 25.of 10 d. Beide verd. pleiten daarop voor zich zelf en wierpen schuld van zich. De rechter veroordeelde Erkelens tot 25.of 10 d. en de buschauffeur tot 15.— of 6 d. Hekel P. J. V. d. Sloot, Dirksland, bouwde een houten schuur gedekt met golfpla ten, zonder vergunning van b en w. Hij heeft direct na het verbaal afge broken. „Hebt U niet geprobeerd vergunning te krijgen?" „Neen, de burgemeester heeft een hekel aan me!" deelde verd. mee. Eis en uitspraak 5.of 2 d. L. de Boet, Oude Tonge, stopte met een auto op een plaats waar dit niet mocht, n.l. links van de weg. Hij moest een kind uitlaten. Eis en uitspraak 5,of 2 d. G. C. van der Ham, Krimpen a. d. IJsel, verleende te Nieuwe Tonge geen voorrang aan rechts. Eis 35.— of 16 d. Uitspraak 30.— of 12 d. Stil gestaan P. Huizer, Nieuwe Tonge, reed trac tor met aanhangwagen, sneller dan 6 km per uur. De tractor had geen deug delijke remmen. Verd. ontkende. De tractor stond stil! „U had er mee gereden. Dat hebt U zelf gezegd!" „Maar niet harder dan zes km!" De rechter las uit het verbaal, dat de verbalisant achter de tractor had gereden en moeite had die bij te hou den. Verd. ontkende nochtans, waarna de rechter de zaak aan hield tot 9 mei om verbalisant te horen. Bij verstek werd behandeld een ver keersovertreding verkeerd parke ren door P. V. Veen uit Pijnacker begaan te Nieuwe Tonge. Gehoord werd wachtm. Redert. De veroordeling was 10.of 4 d. Parijs telt 1 5.000 waarzeggers In Parijs wonen en werken niet min der dan 15.000 waarzeggers, zo deelt „Der Christliche Sonntag" mee. Hun jaarlijkse omzet wordt geschat op 50 miljard francs (ruim 500 miljoen gul den). Een groot aantal weekbladen wijdt hele artikelen aan de zogenaam de occulte „wetenschappen". En bijna alle dagbladen geven de horoscoop. Toen een bepaald dagblad een poging ondernam de horoscoop niet meer te publiceren, liep de oplaag in twee da gen met 40.000 exemplaren terug. Van elke drie Fransen bezoekt een regel matig een waarzegger, helderziende of kaartenlegster. Deze waarzeggerij heeft zich zelfs tot een grote industrie ont wikkeld, die over fabrieken met het modernste materiaal beschikt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1958 | | pagina 1