Chr. Ger. Kerk te Middeiharnis
heeft weer een eigen predikant
Plan Ben Maltha
Puzzelen of gokken
NIEUWS UIT ZEELAND
30e Jaargang
in.
Centrale Telling
SEiddelharnis
Schoorsteenbrandje
Ds.' M. Tanis werd zondag bevestigd
en deed zijn intrede
De bevestiging
voor hulp aan
repatriërende landgenoten
Zes dubbeltjes per week
De intrede
Plaatselijk Nieuws
Na de opstand in
Venezuela
Dinsdag 28 januari 1958
No. 2667
UW5
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18702629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Vertekent tweemaal per week: dinsdag- en vriidasavond
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
In ons vorig artikel zagen we hoe on
der de vlag van Christelijke naasten
liefde de gokkerij al meer en meer ook
in Christelijke kringen ingeburgerd is
geworden en dat aan die gokkerij naar
het getuigenis van neutrale kranten
zelfs de religie geen beletsel vormt.
Dat is het erge, het ontstellende in de
toenemende goklust.
Hoe erg is het vonden v/e vermeld m
een vrijzinnig weekblad als het schrijft:
De puzzelprijsvragen nemen zo in aan
tal toe dat we er door overstelpt ra
ken. Een dagblad bracht deze week zijn
eigen veelgevraagde gokje en boven
dien op zijn advertentiepagina's nog
twee particuliere gevallen. Dat zijn er
drie dus voor elke lezer.
Ook de r.k. Volkskrant wijst op het
gevaar voor ons volk, dat voortspruit
uit de goklust en meent dat nu politie,
pers justitie en overheid tevergeefs ge
poogd hebben op korte termijn de gok
lust in te binden, dat er een nieuwe lo-
terijwet gemaakt dient te worden, om
ons volk te behoeden voor iets wat be
denkelijke en ook bespottelijke vormen
begint aan te nemen. Dit orgaan be
pleit de opschorting van de facilitei
ten, die de P.T.T. verstrekt bij de in
lossing van de opgeplakte postzegels.
Volgens deze krant behoeft de Kroon
dan niet meer te doen dan de Algemene
Maatregel van Bestuur vervat in artikel
226 tijdelijk in te trekken.
Deze machtigt de directeuren der post-
districten tegen 5 cent per briefkaart
postzegels, tot een maximum van 1.
per briefkaart te verzilveren.
Naar het blad verder meedeelt ver
dient de P.T.T. op deze wijze 10000.—
per week. Een eenvoudige berekening i
wijst aan dat het hier gaat om niet
minder dan tweemaal honderd duizend
briefkaarten per week die verzilverd
worden in dienst van het gokken door
het volk.
Hoe groot het kwaad geworden is
wordt aangetoond door Elseviers Week
blad wanneer het in een driestar schrijft
„Wat begon als een aardig en onschul
dig tijdverdrijf het oplossen van
prijsvragen en puzzels is tot een gif
tig kwaad ontaard, (cursivering van ons
Red.) In tienduizenden gezinnen houdt
men zich koortsachtig met niets anders
meer bezig.
De posterijen verdienen er een half
miljoen per jaar mee. De tiscus meer
dere miljoenen. Er worden prijzen uit
gekeerd van twintig, dertigduizend gul
den, ja zelfs van enkele tonnen." Ver
der noemt Elsevier het verschijnsel een
dobbelmarkt en veroordeelt het de ge
hele puzzelgeschiedenis als kansspeler,
gokgelegenheden, loterijen.
In eén tweede driestar voorkomende
in het zelfde nummer van Elsevier
spreekt de redactie er zich voor uit, dat
de regering dient in te grijpen. Het blad
schrijft: Het is een raadsel, waarom de
minister van justitie aan de generale
ondermijning der rechtszekerheid door
de puzzelrage niet onverwijld een einde
maakt.
Het is eveneens een raadsel, waarom
de Protestants-Christelijke ministers
zich terzake niet laten gelden.In een
uitvoerig artikel in Elsevier wijst een
medewerker er op hoe dwaas en onver
antwoordelijk de hele puzzelrage is en
hoe dat allerlei verkeerde excessen en
het gevolg van zijn. Dit is zeker er
heerst in ons land een vreselijke gok-
woede. Tot schade van de zedelijke
volkskracht van ons land. Helaas moet
geconstateerd, dat ons volk voor het
overgrote deel er door is besmet. Chris
telijk en niet Christelijk. Jammer ge
noeg is van Christelijlce zijde in het
achterliggende jaar door acties als de
„Goed-zo actie", de goklust niet weinig
gestimuleerd! Zo worden de Chr. grond
slagen van ons volk ondermijnd. De
regering staat als een niet geïnteres
seerde aan de kant van de weg. Ze
laat toe, dat haar instellingen, de P.T.T
en de fiscus er ruime baten uit trek
ken, terwijl ze blind blijkt te zijn voor
het redelijk verderf van de gokkerij. Ze
laat na, tot verwondering zelfs van uit
gesproken vrijzinnigen, in te grijpen en
het kwaad de kop in te drukken.
Daarmee wordt door haar schromelijk
haar beschuttende en beschermende
taak verzuimd. Helaas wordt het kwaad
allerwege getolereerd en de pers gaat
in deze voor om de zedelijke grondsla
gen van ons volk te ondermijnen. In het
loten, want dat is het wordt door vele
Christenen geen kwaad meer gezien en
zo wordt ons volk al meer en meer van
de Christelijke grondslagen van ons
volk losgemaakt. Een ontembare zucht
naar geld, zonder er iets voor te pres
teren bezielt ons volk en voert het af
van de Christelijke beginselen en van
de Christelijke moraal.
Vienveiling van dinsdag 28 jan. 3958
,„9nOve 14.09, middel 16.60, drielingen
16.50—16.—; picklers 23.—.
Aanvoer 90000 kg.
MEIJSSANT
Maandag ontstond bij dhr. T. Groo-
^a^T Kraayerdijk een schoor-
steenbranTlje. De brandweer rukte uit,
v^nfJ, water te geven. Het
p^^ i, <^5 kachel werd uitgehaald; met
f.?^.. "'^''^"^^PPa'^aat kon het geval
worden opgelost.
Zondag 26 januari kreeg de Chr. Ger. Gemeente te Middeiharnis weer een
eigen herder en leraar in de persoon van ds. M. Tanis gekomen van Vrk, in
welke (eerste) gemeente hij ruim vier jaar heeft gearbeid. De Chr. Geref. 'Kerk
te Middeiharnis is b^Ha niet vacant geweest, want toen ds. P. de Smit hier
nog was, had ds. Tanis het beroep reeis aangenomen. De bevestiging had
plaats door ds. N. de Jong van Katwijk aan Zee, met wie de jonge predikant
speciaal bevriend is. Ondanks de moeilijke begaanbare wegen door de dooien
de sneeuw, was er zondag in beide diensten grote belangstelling, vooral sav.
bij de intrede. Met de echtgenote van de nieuwe predikant waren meerdere
familieleden o.m. zijn eigen vader en zuster (uit Rotterdam) tegenwoordig; zijn
moeder en schoonmoeder waren door ziekte xjerhinderd. Ook waren er meer
dere gemeenteleden uit Urk, onder wie de helft van zijn kerkeraad. Wel een
teken, dat men hem daar node heeft laten gaan. Van de onderscheiden kerken
(Herv. Kerk uit M'harnis en S'dijk, Geref. Kerk en Geref. Gemeente) waren
vertegenwoordigers aanwezig. Ook burgemeester Hordijk en de beide wethou
ders gaven blyk van hun tegenwoordigheid. Het waren j.wee zeer indrukwek
kende diensten.
Ds. N. de Jong wees er in zijn voor
afspraak op, dat de Chr. Ger. Gemeen
te te Middeiharnis wel met ootmoedige
dankbaarheid mocht vervuld zijn, dat
na 2 maanden de vacature ds. P. de
Smit weer vervuld is.
Het tekstwoord voor de bevestiging
van ds. M. Tanis nam hij uit Ezechiël
37 10—14: En ik profiteerde, gelijk
als Hij mij bevolen had. Toen kwam de
geest in hen en zij werden levend en
stonden op hun voeten een gans zeer
groot heir. Toen zeide Hij tot mijMen
senkind! deze beenderen zijn het ganse
huis Israels; ziet, zij zeggen: Onze been
deren zijn verdord en onze verwachting
is verloren; wij zijn afgesneden. Daar
om, profiteer en zeg tot hen: Zo zegt
de Heere, ziet, Vjl zal uwe graven doen
opkomen, o. Mijn volk! en Ik zal U
brengen in het land Israels. (En ver
der vers 13 en 14).
Het thema was: Een lastbrief voor
Gods ware gezanten, waarbij hij stil
stond bij 1. Gods daden en 2 Gods be
moeienissen met Zijn volk.
Tussen de ruines van Jeruzalem leef
de 't volk als ballingen en had onder
deze balingschap en tyrannie van Babel
al hun verwachtingen verloren. De Hee
re had echter van eeuwigheid gedach
ten des vredes over Zijn volk.
Hij gaf Ezechiël daarom de last te
predilten tot het volk van Zijn Genade
n.l.: Zo zegt de Heere Heere: Zie, ik
zal uwe graven openen. Als de Heere
dit graf van ballingschap gaat openen
worden ze uit hun graven uitgeleid en
opgewekt uit hun doodstaat; want door
de val in Adam leven zij (en wij ook)
in de ballingschap van Godsvervreem
ding. Wanneer echter de Heere door
Zijn Woord en Geest ons komt te bear
beiden komt er weer leven in het do-
dendal (visioen van Ezechiël).
Daarom zendt de Heere ook thans nog
Zijn knechten zoals Ezechiël in die da
gen om Zijn Woord uit te dragen en
De Rotterdamse zakenman Ben Mal
tha, (die in ons blad vaak adverteert)
is op een frappant idee gekomen om
onze repatriërende landgenoten uit In
donesië volledige steun te bieden. Een
plan dat neerkomt op een samenspel
van alle Nederlanders samen. In het
Alg. Dagblad hebben wij gelezen, dat
Ben Maltha zich dit als volgt heeft ge
dacht:
„Als we drie miljoen belastingbe
talers hebben en die betalen elk 60
cent per week en houden dat één jaar
vol, dan hebben we na twaalf maan
den 90 miljoen gulden. Hetzelfde be
drag als hypotheek erbij van banken
of verzekeringsmaatschappijen en
men moet 5000 huizen kunnen zetten.
Mijn plan is niet volledig en ik ben
geen expert. Maar ik weet wel, dat
wij een daad zullen moeten stellen
om iets te doen aan de huisvesting
van minstens 25.000 Nederlanders, die
we uit Inodesië naar ons land zien
komen."
Er zijn op dit idee enorm veel reac
ties binnengekomen. Na de publicatie
zijn er stapels brieven binnengekomen
en tientallen telefoongesprekken over
gevoerd, waaruit blijkt dat het plan in
geslagen is. Bouwkundigen uit het ge-
i hele land hebben toegezegd hieraan te
willen meewerken. Niet op de basis van
I gewoon werk, maar echt in de vorm
I van hulpverlening.
I Het commentaar dat mej. dr. Klompé,
minister van maatschappelijk werk er
1 op gaf: „Elk levensvatbaar initiatief is
hartelijk welkom."
Wat de Rotterdamse zakenman B.
Maltha in eenvoudigheid naar voren
heeft gebracht, kan dus wel eens een
Nationale zaak worden.
I Er wordt op het ogenblik gewerkt
aan de samenstelling van een Nationaal
Comité schrijft het Alg. Dagblad. En als
er dan de samenwerking komt met ons
I gehele Nederlandse volk, dan komt het
voor elkaar!
zo komt de boodschap door Gods
knechten van de nieuwe dag: Zie ik
heb uwe graven geopend! Daarvoor
heeft hij Zijn geliefde Zoon over gege
ven in de dood en in de Godsverlating.
Hij, Gods Zoon is in het graf inge
gaan en in Hem is een weg ontsloten
tot eeuwige zaligheid. Dit geldt echter
niet alleen deze zaligheid, maar er is
meer: Hij opent de graven niet alleen,
maar doet hen ook uitgaan uit de gra
ven. Van 's mensen kant is dit onbegrij
pelijk en onmogelijk, maar wat bij men
sen onmogelijk is, dat is mogelijk bij
God.
Hij is de Machtige om uit de dood
het leven te verwekken, voor Hem is
niets te wonderlijk. Na de verdere ont
vouwing van de tekstwoorden zei spre
ker tot de gemeente: Wat zijt ge thans
rijk gezegend dat de Heere U thans
weer door Zijn Woord wil laten bear
beiden door deze dienstknecht.
Komt daarom getrouw op onder de
bediening van dit Woord en de Heere
pare Zijn Geest bij het Woord en schep-
pe nog leven uit de dood.
Na de tussenzang werd het bevesti
gingsformulier voorgelezen en op de ge
stelde vragen klonk het plechtige ant
woord van ds. Tanis in de kerkruimte:
Ja ik, van ganser harte! De gemeente
zong de dienar daarna staande de zegen
bede toe uit Psalm 134. Ds. de Jong
richtte zich vervolgens in hartelijke be
woordingen tot ds. Tanis, met wie hij
zei met geestelijke banden gebonden te
zijn. Ook kerkeraad en gemeente wer
den toegesproken, wie hij de jonge die
naar in hun gebeden aanbeval. De slot-
zang was Ps. 105 24.
Des avonds om 6 uur trad de nieuwe
predikant voor het eerst in zijn ge
meente op. De kerk was tot in alle hoe
ken bezet.
Na het votum en de zegen liet ds.
Tanis zingen Ps. 89 15, las de geloofs
belijdenis en Jesaja 53 en ging voor in
gebed.
„God zal zijn Waarheid nimmer kren
ken" aldus ving spreker aan: dat wa
ren de woorden die deze morgen in zijn
ziel ruisten. De Heere maakt dit waar,
deze dag. De mens zelf is een woord
breker, maar de Heere is de Onveran
derlijke en Getrouwe die bevestigd: „'t
Geen uit Mijn lippen ging, blijft vast
en onverbroken." Terugdenkend aan
Kerst 1952, toen spreker als student in
deze gemeente voorging, werd hij er bij
bepaald, dat hij nog eens aan deze ge
meente zou worden verbonden. Tegen
niemand heeft hij dit geuit; hij meende
dat dit in 1953 zou zijn. (Bij vertrek van
ds. de Jong verslagg.) De Heere toon
de echter dat Zijne wegen hoger waren
dan onze wegen. Te Urk heeft spr. wel
eens moeten zeggen: Heere, er ligt nog
een onvervulde belofte; deze zomer had
hij daar veel arbeid mee. En nu heeft
de Heere Zijn Woord waar gemaakt,
met de mens er buiten. Wij zijn aan U
verbonden aldus spreker, U hebt een
dienstknecht ontvangen die niets is in
zichzelf. Verwacht niets van mij, maar
van Hem, die de Koning is van Zijn
Kerk, van Wie aUes is af- en nederda-
lende.
Tot intree-tekst koos spreker Han
delingen 8 35 „en beginnende van
diezelfde Schrift, verkondigde Hij hem
Jezus." Het thema was: „Evangeliepre-
diking," waarbij nader stilgestaan werd
bij 1. de prediker, 2de luisteraar en 3 de
Toepasser.
De Koning der Kerk zegt tot de ene
dienaar ga en hij gaat, aldus ving ds.
Tanis zijn predikatie aan. Dat was ook
zo in de geschiedenis waarin de tekst
voorkomt. Filippus moest zijn arbeids
veld verlaten, van Jeruzalem af moest
hij een woeste weg kiezen naar Gaza.
Meer maakte de Heere hem niet be
kend. En Filippus gaat in geloofsge
hoorzaamheid, blind in de toekomst,
ziende in het gebod. Ook wij weten niet
hoe de arbeid onder U wezen zal aldus
spr., wèl, dat we hier moeten zijn. En
we hopen biddend te volgen.
Als Filippus op de plaats komt, die
hem geografisch is aangewezen, ont
moet hij de moorman van Candacé, al
rijdend, lezende in de profeet Jesaja.
„Verstaat gij ook wat gij leest?" was
zijn vraag en de heilbegerige moorman
antwoordt: hoe zou ik, zo mij niemand
onderricht? Hij vroeg hem op de wa
gen te klimmen en op die rollende wa
gen predikt Filippus het Evangelie: „en
verkondigde hem Jezus", de schoonste
Naam onder de hemel, de Zaligmaker,
die de gevallen zondaar brengt van het
hoogste kwaad, tot het hoogste goed.
Niemand toch is in staat, zich uit
zijn ellendestaat op te heffen. Eeuwig
wonder van gena, dat kan alleen in en
door Jezus Christus. Die Zijn heerlijk
heid heeft afgelegd, mens geworden is,
om Zijn volk te zaligen in de weg der
voldoening. Dit kon niet anders dan
door het storten van Zijn Middelaars-
bloed, wat Oud-testamentisch afgescha-
duwd werd in de vele offeranden. Het
Goddelijk recht eiste dat, het moest
plaats vinden. Hij deed het vrijwillig.
Hij was er verblijd om, omdat Zijn Va
der er in werd verheerlijkt. Daardoor
alleen kan die zwarte Bruidskerk zalig
worden, daardoor alleen kon de hitte
van Gods gramschap worden geblust.
Dat geslachte Lam is nu geworden de
geopende fontein voor het Huis van Da
vid, dat kostbare bloed heeft een uit
zuiverende kracht en reinigt van alle
zonden.
Filippus had er ervaring van, hij had
dat ondervonden. Hij spreekt tegen de
moorman dan ook niet over zichzelf
maar verkondigt hem Jezus! Gelijk het
onze begeerte is niets anders onder U te
prediken dan Jezus Christus en Dien
gekruisigd. Hem voor te stellen in Zijn
dierbaarheid, gepastheid en noodzake-
lijlcheid. In Hem immers is alleen de
levens- en stervensgrond.
De luisteraar
II. De luisteraar is de moorman, af
stammeling van het vervloekte geslacht
van Cham. Hij is een eneuch (gesnede
ne) en mocht niet verschijnen in de
vergadering des Heeren. Hij is een zoe
ker, in Ethiopië zocht hij God, kon het
in zijn land niet uithouden en reist naar
Jeruzalem waar hij denkt God te zul
len vinden. Het wordt een teleurstel
ling, hij vond er niets dan een dode
vormendienst. Met zijn religieus in
stinct voelt hij aan, dat de God der
Waarheid uit de tempel geweken is. En
tochhij volhardt in het zoeken.
Waarom? Omdat God hem zoekt, die
hem eerst heeft liefgehad. Hij heeft de
rol van de profeet Jesaja in bezit ge
kregen en leest nu Jesaja 53. Het laat
hem niet los al tast hij in het duister,
want hij heeft geen uitlegger.
Het neo-Christendoni van onze dagen
beaamt niet, dat we zulke weet-nieten
zijn! Maar die waarlijk een exegeet no
dig heeft, zal er een ontvangen aldus
spreker. God weet wat er in het hart
van Filippus omgaat, hij dorst naar de
Gerechtigheid. Deze man wist dat de
vloek op zijn geslacht rustte, hij was
een buitenstaander, maar zijn hart ging
uit naar de levende God! Hij kende
zichzelf als een zwarte zondaar en nu
gaat Filippus meedelen, dat het bloed
van Jezus Christus reinigt van alle zon
den! Nu het lijkt, dat het voor hem
verloren is, komt voor hem het rijke
Evangelie van genade en mag hij Zijn
heilstem beluisteren. De zielsbegeerte
van velen moge ook hier zijn, dat er
veel goeds van Jezus gesproken wordt
en bij velen in het hart leeft: Zone Da
vids, ontfermt U onzer!
De Toepasser
III. De Heere wil de prediking ook
zegenen, de H. Geest is de Toepasser.
Woord en Geest moeten samen gaan..
De bediening van de H. Geest is nodig,
wil de prediking tot heil zijn. De H.
Geest werkt het geloof door de verkon
diging van het Evangelie. Alzo leerde
de moorman het. Anders dan men te
genwoordig veel zegt: ge moet maar
geloven en aanvaarden! Hij leert gelo
ven in Jezus Christus, er gaat een dier
bare kracht van Hem uit. En als dit
praktijk wordt, wordt de mens 100 "k
zondaar voor God, dan raakt hij alles
kwijt, zijn godsdienst, zijn gestalten
enz., dan komt hij als een totaal ver
lorene om te ondervinden dat Hij ge
komen is om zondaren zalig te maken.
Niets meer in hem, maar alles uit Hem,
Zijn Goël en Verlosser. Daar mocht die
moorman iets van ondervinden. Het gaf
hem de ware blijdschap. Er was voor
hem geen doem meer, Christus heeft de
doem van Zijn volk gedragen buiten de
legerplaats. Daardoor ziet Hij geen zon
de meer in Zijn Jacob en geen overtre
dingen in Zijn IsraëL We lezen van hem
aldus spreker, en hij reisde zijn
weg met blijdschap!
God geve dat we te Middeiharnis
veel over dat heilswerk vóór maar ook
in de zondaar mogen spreken was spr.'s
wens. Verstandelijke kennis van Chris
tus is niet genoeg, we moeten Hem per
soonlijk leren kennen. Zalig, die zich
leert kennen in zijn ellendestaat om Je
zus Christus als de enige Borg en Mid
delaar te benodigen. Spreker liet hier
op zingen Ps. 65 2: „Een stroom van
ongerechtigheden" enz. en hield daar
na enige korte
Toespraken
In de eerste plaats dankte hij ds. de
Jong voor de welwillendheid hem 4ot
zijn dionstv/Grk in deza gemeente in te
leiden. Hij onderschreef, dat er tussen
hem en ds. de Jong banden waren ge
legd, die de eeuwigheid zullen verdu-
ren. God stelle U te Katwijk tot een
rijke zegen was zijn wens, waarbij hij
zich in diens voorbede aanbeval. Broe
der, bidt voor ons!
Met de Icerkeraad hopen we nu sa
men te gaan arbeiden. Hij hoopte dat er
een liefdeband zou ontstaan en met el
kaar het goede voor de gemeente zal
mogen gezocht Hij beval zich bij de
broeders aan in de bijstand voor zijn
ambtelijke arbeid en zich ook van. hen
gedragen te mogen weten op de vleu
gelen van het gebed. Mede namens zijn
vrouw dankte hij hartelijk voor de gul
le ontvangst en voor alles wat voor hen
was gedaan, ook voor de verbetering
van de pastorie.
Aan Burgemeester en wethouders
bracht hij dank voor hun aanwezig
heid. Voor zover samenwerking moge
lijk was zegde hij toe op hem te kunnen
rekenen. Hij bad de plaatselijke over
heid 's Heeren zegen toe.
Het deed hem goed dat er zoveel
vrienden en vriendinnen uit Urk waren,
w.o. de helft van de Iserkeraad. De vier
jaar bij hen doorgebracht, zal hij nim
mer vergeten. Er was steeds een goede
harmonie met daarnaast een geestelijke
band. Deze banden kunnen door de ver
re afstand wel rekken, maar nimmer
verbreken aldus spreker. Hij bad de
kerkeraad zegen toe in hun ambtelijke
arbeid en v/enste dat spoedig de ledige
plaats op de kansel te Urk zal vervuld
zijn.
Verder sprak hij zijn vader, zuster en
andere familieleden toe. Helaas kon
zijn moeder en schoonmoeder niet aan
wezig zijn wegens ziekte. Hij hoopte dat
de Heere hen zegenen en herstellen
mocht.
Aan de catechisanten te Urk was spr.
nauw verbonden. Hij hoopte dat dit hier
ook zo zal worden. Ze kwamen trouw
op, wat hij ook te Middeiharnis ver
wacht.
Kosteres, organiste en de verenigin
gen werden ook door hem toegesproken
en tenslotte de gemeente in zijn geheel.
Bidt, dat de Heere ons een geopende
deur zal geven, opdat zondaren worden
bekeerd en het volk des Heeren moge
opwassen in het allerheiligst geloof.
Hebt ge problemen leg ze eerst voor
den Heere en kom daarna naar ons. De
pastorie staat open, laat ons meeleven
in uw blijde en droeve dagen. Spr. be
sloot met de wens dat de Verbonds-Je-
hova onder beding van genade zijn ze
gen over de arbeid zal gebieden en
eindigde met het: Soli, Deo Gloria.
(Zie voor de verdere toespraken
de binnenzijde van dit blad.)
DIRKSLAND
Doopsaangifte. A.s. vrijdagavond zal
de kerkeraad der Ger. Gem. vergade
ren. Ouders die hun kinderen wensen te
laten dopen kunnen dan aangifte doen
van 8 tot 8.30 uur.
VroMUJenbond. Woensdagavond zal
de Chr. Vrouwenbond vergaderen in het
verenigingsgebouw. De kinderarts dr.
van L.00 zal dan spreken over „De voe
ding van het gezonde en het zieke
kind." Aanvang 7.30 uur.
Konijnen doodgebeten. De heer van
E. kwam zaterdagmorgen tot de ont
stellende ontdekking dat 8 konijnen ver
dwenen waren. Bij nader onderzoek ble-
een een viertal doof een hond te zijn
doodgebeten, de andere vier zijn weer
terecht gekomen. De hond die deze
moordpartij op zijn geweten heeft is
bekend.
HERKINGEN
Jaarvergadering. De jaarvergadering
van ue ivjl. v aer Ger. Gemeente zal wor
den gehouden op donderdagavond 30
jan. a.s. om 7 uur in de school. Belang
stellenden zijn hartelijk welkom.
Veilig verkeer. Vrijdag 31 jan. a.s.
des sav. half acht hoopt de afdeling
van Veilig Verkeer haar jaarvergadering
te houden in de kleuterschool.
Gevallen. Mej. J. de Geus Jd. had
het ongeluk j.l. zaterdagavond wegens
Deze twee foto's brengen beelden
uit de Venezolaanse hoofdstad Ca
racas, waar in bepaalde kringen
grote vreugde heerst over het ge
lukken van de opstand tegen de
regering van president Marco Per-
rez Jimenez.
De linkerfoto laat zien hoe Vene-
zolanen juichend en zwaaiend met
vlaggen door de straten van Cara
cas trokken.
De rechterfoto toont opgetogen be
woners van Caracas in een auto.
de gladheid zodanig te vallen dat zij
een hand kwam te kneuzen en dokters-
hulp noodzakelijk was.
Kleuterbureau. Door het bestuur van
de afd. Het Groene Kruis worden po
gingen aangewend om te komen tot het
instellen van een kleuterbureau.
MELISSANT
Gevonden een glacé dameshand-
sclioen. Inlichtingen bij de postcomman-
dant der rijkspolitie. Nieuweweg 23.
Kerkdienst. A.s. donderdagavond 7
uur hoopt voor de Ger. Gemeente (Bea-
trixlaan) voor te gaan ds. H. v. Gilst
van Dirksland.
OUDDORP
Beroepen,. Door de kerkeraad van de
Herv. Kerk is een beroep uitgebracht
op ds. V. Dieren te Ede.
Kerkdienst. A.s. woensdagavond
hoopt in de Herv. Kerk voor te gaan
dhr. C. J. Kesting van Dirksland.
(Collecte Christelijke School.)
Doopaangifte. Ouders die a.s. zondag
morgen in de Herv. Kerk een kind wen
sen te laten dopen kunnen a.s. vrijdag
avond 7 uur hiervan aangifte doen in
de kerkekamer.
THOLEN
Ongeval. De heer J. A. G. te Tho-
len liwam door de gladheid te vallen
en brak daarbij zijn dijbeen. Hij werd
ter behandeling in het ziekenhuis te
Bergen op Zoom opgenomen.
Veilig verkeer. De afdeling Tholen
van de Bond van Veilig Verkeer kwam
in hotel Hof van Holland bijeen, waai-
burgemeester mr. A. J. v. d. Hoeven 17
diploma's uitreikte aan de geslaagden
en noemde het een zeer mooie prestatie.
De voorzitter van de provinciale bond
noemde het van groot belang deel te
nemen aan de cursus voor veilig ver
keer. Daarna werd een verkeersfilm
vertoond en dankte de heer P. Kleppe,
namens de cursisten, de wachtmeester
der Rijkspolitie A. J. Westdorp voor het
uitstekend onderwijs en overhandigde
als blijk van waardering deze docent
een vierkleurigpotlood. Na een dank
woord van de heer Westdorp sloot de
voorzitter, de heer E. D. v. d. Velde
deze bijeenkomst. De volgende dag werd
de verkeersfilm nog eens gedraaid voor
de schoolkinderen.
Dammen. De uitslagen van de onder
linge compettie van de Thoolse Dam-
club luiden deze week: C. v. Iwaarden
P. Jeroense O2; Iz. DeurlooB. Leu-
nis 2—0; S. de KorteJ. Elenbaas 0—2;
J. Hoogerheide—C. Elenbaas 0—2; P.
Steijns—L v. Dijke 2—0; M. Heezen—
K. Deurloo 20; C. Elenbaas—W. Nieu-
wenhuijzen O2; K. DeurlooM. Hee
zen 2—0; C. Gebraad—C. J. de Korte
1—1; D. de Vos—J. de Rijke 0—2.
ST. ANNALAND
Beroep. Door de Ger. Gem. van St.
Annaland is een beroep uitgebracht op
ds. W. Hage, predikant van de Ger. Gem
te Nunspeet.
Voor gerepatrieerden. Behalve de 2
in aanbouw zijnde nieuwe woningen in
de Zuidstraat te St. Annaland is ook
het bovengedeelte van het Weeshuis in
de Bierensstraat te St. Annaland be^
schikbaar gesteld voor uit Indonesië ge-
repatrieerden. Het is evenwel niet be
kend, óf en wanneer hiervan gebruik
zal worden gemaakt.
Jeugddienst. Vrijdagavond 31 jan. a.s.
zal des avonds om 7 uur in de Herv.
Kerk te St. Annaland een jeugddienst
gehouden worden, die onder leiding iaï
staan van ds. J. Vermaas, Herv. predi
kant te Veenendaal. Deze avond zal er
een collecte gehouden worden voor' de
Classilcale Jeugdraad.