Chr. Ger. Kerk te Middeiharnis heeft weer een eigen predikant Plan Ben Maltha Puzzelen of gokken NIEUWS UIT ZEELAND 30e Jaargang in. Centrale Telling SEiddelharnis Schoorsteenbrandje Ds.' M. Tanis werd zondag bevestigd en deed zijn intrede De bevestiging voor hulp aan repatriërende landgenoten Zes dubbeltjes per week De intrede Plaatselijk Nieuws Na de opstand in Venezuela Dinsdag 28 januari 1958 No. 2667 UW5 PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 18702629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Vertekent tweemaal per week: dinsdag- en vriidasavond ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. In ons vorig artikel zagen we hoe on der de vlag van Christelijke naasten liefde de gokkerij al meer en meer ook in Christelijke kringen ingeburgerd is geworden en dat aan die gokkerij naar het getuigenis van neutrale kranten zelfs de religie geen beletsel vormt. Dat is het erge, het ontstellende in de toenemende goklust. Hoe erg is het vonden v/e vermeld m een vrijzinnig weekblad als het schrijft: De puzzelprijsvragen nemen zo in aan tal toe dat we er door overstelpt ra ken. Een dagblad bracht deze week zijn eigen veelgevraagde gokje en boven dien op zijn advertentiepagina's nog twee particuliere gevallen. Dat zijn er drie dus voor elke lezer. Ook de r.k. Volkskrant wijst op het gevaar voor ons volk, dat voortspruit uit de goklust en meent dat nu politie, pers justitie en overheid tevergeefs ge poogd hebben op korte termijn de gok lust in te binden, dat er een nieuwe lo- terijwet gemaakt dient te worden, om ons volk te behoeden voor iets wat be denkelijke en ook bespottelijke vormen begint aan te nemen. Dit orgaan be pleit de opschorting van de facilitei ten, die de P.T.T. verstrekt bij de in lossing van de opgeplakte postzegels. Volgens deze krant behoeft de Kroon dan niet meer te doen dan de Algemene Maatregel van Bestuur vervat in artikel 226 tijdelijk in te trekken. Deze machtigt de directeuren der post- districten tegen 5 cent per briefkaart postzegels, tot een maximum van 1. per briefkaart te verzilveren. Naar het blad verder meedeelt ver dient de P.T.T. op deze wijze 10000.— per week. Een eenvoudige berekening i wijst aan dat het hier gaat om niet minder dan tweemaal honderd duizend briefkaarten per week die verzilverd worden in dienst van het gokken door het volk. Hoe groot het kwaad geworden is wordt aangetoond door Elseviers Week blad wanneer het in een driestar schrijft „Wat begon als een aardig en onschul dig tijdverdrijf het oplossen van prijsvragen en puzzels is tot een gif tig kwaad ontaard, (cursivering van ons Red.) In tienduizenden gezinnen houdt men zich koortsachtig met niets anders meer bezig. De posterijen verdienen er een half miljoen per jaar mee. De tiscus meer dere miljoenen. Er worden prijzen uit gekeerd van twintig, dertigduizend gul den, ja zelfs van enkele tonnen." Ver der noemt Elsevier het verschijnsel een dobbelmarkt en veroordeelt het de ge hele puzzelgeschiedenis als kansspeler, gokgelegenheden, loterijen. In eén tweede driestar voorkomende in het zelfde nummer van Elsevier spreekt de redactie er zich voor uit, dat de regering dient in te grijpen. Het blad schrijft: Het is een raadsel, waarom de minister van justitie aan de generale ondermijning der rechtszekerheid door de puzzelrage niet onverwijld een einde maakt. Het is eveneens een raadsel, waarom de Protestants-Christelijke ministers zich terzake niet laten gelden.In een uitvoerig artikel in Elsevier wijst een medewerker er op hoe dwaas en onver antwoordelijk de hele puzzelrage is en hoe dat allerlei verkeerde excessen en het gevolg van zijn. Dit is zeker er heerst in ons land een vreselijke gok- woede. Tot schade van de zedelijke volkskracht van ons land. Helaas moet geconstateerd, dat ons volk voor het overgrote deel er door is besmet. Chris telijk en niet Christelijk. Jammer ge noeg is van Christelijlce zijde in het achterliggende jaar door acties als de „Goed-zo actie", de goklust niet weinig gestimuleerd! Zo worden de Chr. grond slagen van ons volk ondermijnd. De regering staat als een niet geïnteres seerde aan de kant van de weg. Ze laat toe, dat haar instellingen, de P.T.T en de fiscus er ruime baten uit trek ken, terwijl ze blind blijkt te zijn voor het redelijk verderf van de gokkerij. Ze laat na, tot verwondering zelfs van uit gesproken vrijzinnigen, in te grijpen en het kwaad de kop in te drukken. Daarmee wordt door haar schromelijk haar beschuttende en beschermende taak verzuimd. Helaas wordt het kwaad allerwege getolereerd en de pers gaat in deze voor om de zedelijke grondsla gen van ons volk te ondermijnen. In het loten, want dat is het wordt door vele Christenen geen kwaad meer gezien en zo wordt ons volk al meer en meer van de Christelijke grondslagen van ons volk losgemaakt. Een ontembare zucht naar geld, zonder er iets voor te pres teren bezielt ons volk en voert het af van de Christelijke beginselen en van de Christelijke moraal. Vienveiling van dinsdag 28 jan. 3958 ,„9nOve 14.09, middel 16.60, drielingen 16.50—16.—; picklers 23.—. Aanvoer 90000 kg. MEIJSSANT Maandag ontstond bij dhr. T. Groo- ^a^T Kraayerdijk een schoor- steenbranTlje. De brandweer rukte uit, v^nfJ, water te geven. Het p^^ i, <^5 kachel werd uitgehaald; met f.?^.. "'^''^"^^PPa'^aat kon het geval worden opgelost. Zondag 26 januari kreeg de Chr. Ger. Gemeente te Middeiharnis weer een eigen herder en leraar in de persoon van ds. M. Tanis gekomen van Vrk, in welke (eerste) gemeente hij ruim vier jaar heeft gearbeid. De Chr. Geref. 'Kerk te Middeiharnis is b^Ha niet vacant geweest, want toen ds. P. de Smit hier nog was, had ds. Tanis het beroep reeis aangenomen. De bevestiging had plaats door ds. N. de Jong van Katwijk aan Zee, met wie de jonge predikant speciaal bevriend is. Ondanks de moeilijke begaanbare wegen door de dooien de sneeuw, was er zondag in beide diensten grote belangstelling, vooral sav. bij de intrede. Met de echtgenote van de nieuwe predikant waren meerdere familieleden o.m. zijn eigen vader en zuster (uit Rotterdam) tegenwoordig; zijn moeder en schoonmoeder waren door ziekte xjerhinderd. Ook waren er meer dere gemeenteleden uit Urk, onder wie de helft van zijn kerkeraad. Wel een teken, dat men hem daar node heeft laten gaan. Van de onderscheiden kerken (Herv. Kerk uit M'harnis en S'dijk, Geref. Kerk en Geref. Gemeente) waren vertegenwoordigers aanwezig. Ook burgemeester Hordijk en de beide wethou ders gaven blyk van hun tegenwoordigheid. Het waren j.wee zeer indrukwek kende diensten. Ds. N. de Jong wees er in zijn voor afspraak op, dat de Chr. Ger. Gemeen te te Middeiharnis wel met ootmoedige dankbaarheid mocht vervuld zijn, dat na 2 maanden de vacature ds. P. de Smit weer vervuld is. Het tekstwoord voor de bevestiging van ds. M. Tanis nam hij uit Ezechiël 37 10—14: En ik profiteerde, gelijk als Hij mij bevolen had. Toen kwam de geest in hen en zij werden levend en stonden op hun voeten een gans zeer groot heir. Toen zeide Hij tot mijMen senkind! deze beenderen zijn het ganse huis Israels; ziet, zij zeggen: Onze been deren zijn verdord en onze verwachting is verloren; wij zijn afgesneden. Daar om, profiteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere, ziet, Vjl zal uwe graven doen opkomen, o. Mijn volk! en Ik zal U brengen in het land Israels. (En ver der vers 13 en 14). Het thema was: Een lastbrief voor Gods ware gezanten, waarbij hij stil stond bij 1. Gods daden en 2 Gods be moeienissen met Zijn volk. Tussen de ruines van Jeruzalem leef de 't volk als ballingen en had onder deze balingschap en tyrannie van Babel al hun verwachtingen verloren. De Hee re had echter van eeuwigheid gedach ten des vredes over Zijn volk. Hij gaf Ezechiël daarom de last te predilten tot het volk van Zijn Genade n.l.: Zo zegt de Heere Heere: Zie, ik zal uwe graven openen. Als de Heere dit graf van ballingschap gaat openen worden ze uit hun graven uitgeleid en opgewekt uit hun doodstaat; want door de val in Adam leven zij (en wij ook) in de ballingschap van Godsvervreem ding. Wanneer echter de Heere door Zijn Woord en Geest ons komt te bear beiden komt er weer leven in het do- dendal (visioen van Ezechiël). Daarom zendt de Heere ook thans nog Zijn knechten zoals Ezechiël in die da gen om Zijn Woord uit te dragen en De Rotterdamse zakenman Ben Mal tha, (die in ons blad vaak adverteert) is op een frappant idee gekomen om onze repatriërende landgenoten uit In donesië volledige steun te bieden. Een plan dat neerkomt op een samenspel van alle Nederlanders samen. In het Alg. Dagblad hebben wij gelezen, dat Ben Maltha zich dit als volgt heeft ge dacht: „Als we drie miljoen belastingbe talers hebben en die betalen elk 60 cent per week en houden dat één jaar vol, dan hebben we na twaalf maan den 90 miljoen gulden. Hetzelfde be drag als hypotheek erbij van banken of verzekeringsmaatschappijen en men moet 5000 huizen kunnen zetten. Mijn plan is niet volledig en ik ben geen expert. Maar ik weet wel, dat wij een daad zullen moeten stellen om iets te doen aan de huisvesting van minstens 25.000 Nederlanders, die we uit Inodesië naar ons land zien komen." Er zijn op dit idee enorm veel reac ties binnengekomen. Na de publicatie zijn er stapels brieven binnengekomen en tientallen telefoongesprekken over gevoerd, waaruit blijkt dat het plan in geslagen is. Bouwkundigen uit het ge- i hele land hebben toegezegd hieraan te willen meewerken. Niet op de basis van I gewoon werk, maar echt in de vorm I van hulpverlening. I Het commentaar dat mej. dr. Klompé, minister van maatschappelijk werk er 1 op gaf: „Elk levensvatbaar initiatief is hartelijk welkom." Wat de Rotterdamse zakenman B. Maltha in eenvoudigheid naar voren heeft gebracht, kan dus wel eens een Nationale zaak worden. I Er wordt op het ogenblik gewerkt aan de samenstelling van een Nationaal Comité schrijft het Alg. Dagblad. En als er dan de samenwerking komt met ons I gehele Nederlandse volk, dan komt het voor elkaar! zo komt de boodschap door Gods knechten van de nieuwe dag: Zie ik heb uwe graven geopend! Daarvoor heeft hij Zijn geliefde Zoon over gege ven in de dood en in de Godsverlating. Hij, Gods Zoon is in het graf inge gaan en in Hem is een weg ontsloten tot eeuwige zaligheid. Dit geldt echter niet alleen deze zaligheid, maar er is meer: Hij opent de graven niet alleen, maar doet hen ook uitgaan uit de gra ven. Van 's mensen kant is dit onbegrij pelijk en onmogelijk, maar wat bij men sen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God. Hij is de Machtige om uit de dood het leven te verwekken, voor Hem is niets te wonderlijk. Na de verdere ont vouwing van de tekstwoorden zei spre ker tot de gemeente: Wat zijt ge thans rijk gezegend dat de Heere U thans weer door Zijn Woord wil laten bear beiden door deze dienstknecht. Komt daarom getrouw op onder de bediening van dit Woord en de Heere pare Zijn Geest bij het Woord en schep- pe nog leven uit de dood. Na de tussenzang werd het bevesti gingsformulier voorgelezen en op de ge stelde vragen klonk het plechtige ant woord van ds. Tanis in de kerkruimte: Ja ik, van ganser harte! De gemeente zong de dienar daarna staande de zegen bede toe uit Psalm 134. Ds. de Jong richtte zich vervolgens in hartelijke be woordingen tot ds. Tanis, met wie hij zei met geestelijke banden gebonden te zijn. Ook kerkeraad en gemeente wer den toegesproken, wie hij de jonge die naar in hun gebeden aanbeval. De slot- zang was Ps. 105 24. Des avonds om 6 uur trad de nieuwe predikant voor het eerst in zijn ge meente op. De kerk was tot in alle hoe ken bezet. Na het votum en de zegen liet ds. Tanis zingen Ps. 89 15, las de geloofs belijdenis en Jesaja 53 en ging voor in gebed. „God zal zijn Waarheid nimmer kren ken" aldus ving spreker aan: dat wa ren de woorden die deze morgen in zijn ziel ruisten. De Heere maakt dit waar, deze dag. De mens zelf is een woord breker, maar de Heere is de Onveran derlijke en Getrouwe die bevestigd: „'t Geen uit Mijn lippen ging, blijft vast en onverbroken." Terugdenkend aan Kerst 1952, toen spreker als student in deze gemeente voorging, werd hij er bij bepaald, dat hij nog eens aan deze ge meente zou worden verbonden. Tegen niemand heeft hij dit geuit; hij meende dat dit in 1953 zou zijn. (Bij vertrek van ds. de Jong verslagg.) De Heere toon de echter dat Zijne wegen hoger waren dan onze wegen. Te Urk heeft spr. wel eens moeten zeggen: Heere, er ligt nog een onvervulde belofte; deze zomer had hij daar veel arbeid mee. En nu heeft de Heere Zijn Woord waar gemaakt, met de mens er buiten. Wij zijn aan U verbonden aldus spreker, U hebt een dienstknecht ontvangen die niets is in zichzelf. Verwacht niets van mij, maar van Hem, die de Koning is van Zijn Kerk, van Wie aUes is af- en nederda- lende. Tot intree-tekst koos spreker Han delingen 8 35 „en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde Hij hem Jezus." Het thema was: „Evangeliepre- diking," waarbij nader stilgestaan werd bij 1. de prediker, 2de luisteraar en 3 de Toepasser. De Koning der Kerk zegt tot de ene dienaar ga en hij gaat, aldus ving ds. Tanis zijn predikatie aan. Dat was ook zo in de geschiedenis waarin de tekst voorkomt. Filippus moest zijn arbeids veld verlaten, van Jeruzalem af moest hij een woeste weg kiezen naar Gaza. Meer maakte de Heere hem niet be kend. En Filippus gaat in geloofsge hoorzaamheid, blind in de toekomst, ziende in het gebod. Ook wij weten niet hoe de arbeid onder U wezen zal aldus spr., wèl, dat we hier moeten zijn. En we hopen biddend te volgen. Als Filippus op de plaats komt, die hem geografisch is aangewezen, ont moet hij de moorman van Candacé, al rijdend, lezende in de profeet Jesaja. „Verstaat gij ook wat gij leest?" was zijn vraag en de heilbegerige moorman antwoordt: hoe zou ik, zo mij niemand onderricht? Hij vroeg hem op de wa gen te klimmen en op die rollende wa gen predikt Filippus het Evangelie: „en verkondigde hem Jezus", de schoonste Naam onder de hemel, de Zaligmaker, die de gevallen zondaar brengt van het hoogste kwaad, tot het hoogste goed. Niemand toch is in staat, zich uit zijn ellendestaat op te heffen. Eeuwig wonder van gena, dat kan alleen in en door Jezus Christus. Die Zijn heerlijk heid heeft afgelegd, mens geworden is, om Zijn volk te zaligen in de weg der voldoening. Dit kon niet anders dan door het storten van Zijn Middelaars- bloed, wat Oud-testamentisch afgescha- duwd werd in de vele offeranden. Het Goddelijk recht eiste dat, het moest plaats vinden. Hij deed het vrijwillig. Hij was er verblijd om, omdat Zijn Va der er in werd verheerlijkt. Daardoor alleen kan die zwarte Bruidskerk zalig worden, daardoor alleen kon de hitte van Gods gramschap worden geblust. Dat geslachte Lam is nu geworden de geopende fontein voor het Huis van Da vid, dat kostbare bloed heeft een uit zuiverende kracht en reinigt van alle zonden. Filippus had er ervaring van, hij had dat ondervonden. Hij spreekt tegen de moorman dan ook niet over zichzelf maar verkondigt hem Jezus! Gelijk het onze begeerte is niets anders onder U te prediken dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Hem voor te stellen in Zijn dierbaarheid, gepastheid en noodzake- lijlcheid. In Hem immers is alleen de levens- en stervensgrond. De luisteraar II. De luisteraar is de moorman, af stammeling van het vervloekte geslacht van Cham. Hij is een eneuch (gesnede ne) en mocht niet verschijnen in de vergadering des Heeren. Hij is een zoe ker, in Ethiopië zocht hij God, kon het in zijn land niet uithouden en reist naar Jeruzalem waar hij denkt God te zul len vinden. Het wordt een teleurstel ling, hij vond er niets dan een dode vormendienst. Met zijn religieus in stinct voelt hij aan, dat de God der Waarheid uit de tempel geweken is. En tochhij volhardt in het zoeken. Waarom? Omdat God hem zoekt, die hem eerst heeft liefgehad. Hij heeft de rol van de profeet Jesaja in bezit ge kregen en leest nu Jesaja 53. Het laat hem niet los al tast hij in het duister, want hij heeft geen uitlegger. Het neo-Christendoni van onze dagen beaamt niet, dat we zulke weet-nieten zijn! Maar die waarlijk een exegeet no dig heeft, zal er een ontvangen aldus spreker. God weet wat er in het hart van Filippus omgaat, hij dorst naar de Gerechtigheid. Deze man wist dat de vloek op zijn geslacht rustte, hij was een buitenstaander, maar zijn hart ging uit naar de levende God! Hij kende zichzelf als een zwarte zondaar en nu gaat Filippus meedelen, dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zon den! Nu het lijkt, dat het voor hem verloren is, komt voor hem het rijke Evangelie van genade en mag hij Zijn heilstem beluisteren. De zielsbegeerte van velen moge ook hier zijn, dat er veel goeds van Jezus gesproken wordt en bij velen in het hart leeft: Zone Da vids, ontfermt U onzer! De Toepasser III. De Heere wil de prediking ook zegenen, de H. Geest is de Toepasser. Woord en Geest moeten samen gaan.. De bediening van de H. Geest is nodig, wil de prediking tot heil zijn. De H. Geest werkt het geloof door de verkon diging van het Evangelie. Alzo leerde de moorman het. Anders dan men te genwoordig veel zegt: ge moet maar geloven en aanvaarden! Hij leert gelo ven in Jezus Christus, er gaat een dier bare kracht van Hem uit. En als dit praktijk wordt, wordt de mens 100 "k zondaar voor God, dan raakt hij alles kwijt, zijn godsdienst, zijn gestalten enz., dan komt hij als een totaal ver lorene om te ondervinden dat Hij ge komen is om zondaren zalig te maken. Niets meer in hem, maar alles uit Hem, Zijn Goël en Verlosser. Daar mocht die moorman iets van ondervinden. Het gaf hem de ware blijdschap. Er was voor hem geen doem meer, Christus heeft de doem van Zijn volk gedragen buiten de legerplaats. Daardoor ziet Hij geen zon de meer in Zijn Jacob en geen overtre dingen in Zijn IsraëL We lezen van hem aldus spreker, en hij reisde zijn weg met blijdschap! God geve dat we te Middeiharnis veel over dat heilswerk vóór maar ook in de zondaar mogen spreken was spr.'s wens. Verstandelijke kennis van Chris tus is niet genoeg, we moeten Hem per soonlijk leren kennen. Zalig, die zich leert kennen in zijn ellendestaat om Je zus Christus als de enige Borg en Mid delaar te benodigen. Spreker liet hier op zingen Ps. 65 2: „Een stroom van ongerechtigheden" enz. en hield daar na enige korte Toespraken In de eerste plaats dankte hij ds. de Jong voor de welwillendheid hem 4ot zijn dionstv/Grk in deza gemeente in te leiden. Hij onderschreef, dat er tussen hem en ds. de Jong banden waren ge legd, die de eeuwigheid zullen verdu- ren. God stelle U te Katwijk tot een rijke zegen was zijn wens, waarbij hij zich in diens voorbede aanbeval. Broe der, bidt voor ons! Met de Icerkeraad hopen we nu sa men te gaan arbeiden. Hij hoopte dat er een liefdeband zou ontstaan en met el kaar het goede voor de gemeente zal mogen gezocht Hij beval zich bij de broeders aan in de bijstand voor zijn ambtelijke arbeid en zich ook van. hen gedragen te mogen weten op de vleu gelen van het gebed. Mede namens zijn vrouw dankte hij hartelijk voor de gul le ontvangst en voor alles wat voor hen was gedaan, ook voor de verbetering van de pastorie. Aan Burgemeester en wethouders bracht hij dank voor hun aanwezig heid. Voor zover samenwerking moge lijk was zegde hij toe op hem te kunnen rekenen. Hij bad de plaatselijke over heid 's Heeren zegen toe. Het deed hem goed dat er zoveel vrienden en vriendinnen uit Urk waren, w.o. de helft van de Iserkeraad. De vier jaar bij hen doorgebracht, zal hij nim mer vergeten. Er was steeds een goede harmonie met daarnaast een geestelijke band. Deze banden kunnen door de ver re afstand wel rekken, maar nimmer verbreken aldus spreker. Hij bad de kerkeraad zegen toe in hun ambtelijke arbeid en v/enste dat spoedig de ledige plaats op de kansel te Urk zal vervuld zijn. Verder sprak hij zijn vader, zuster en andere familieleden toe. Helaas kon zijn moeder en schoonmoeder niet aan wezig zijn wegens ziekte. Hij hoopte dat de Heere hen zegenen en herstellen mocht. Aan de catechisanten te Urk was spr. nauw verbonden. Hij hoopte dat dit hier ook zo zal worden. Ze kwamen trouw op, wat hij ook te Middeiharnis ver wacht. Kosteres, organiste en de verenigin gen werden ook door hem toegesproken en tenslotte de gemeente in zijn geheel. Bidt, dat de Heere ons een geopende deur zal geven, opdat zondaren worden bekeerd en het volk des Heeren moge opwassen in het allerheiligst geloof. Hebt ge problemen leg ze eerst voor den Heere en kom daarna naar ons. De pastorie staat open, laat ons meeleven in uw blijde en droeve dagen. Spr. be sloot met de wens dat de Verbonds-Je- hova onder beding van genade zijn ze gen over de arbeid zal gebieden en eindigde met het: Soli, Deo Gloria. (Zie voor de verdere toespraken de binnenzijde van dit blad.) DIRKSLAND Doopsaangifte. A.s. vrijdagavond zal de kerkeraad der Ger. Gem. vergade ren. Ouders die hun kinderen wensen te laten dopen kunnen dan aangifte doen van 8 tot 8.30 uur. VroMUJenbond. Woensdagavond zal de Chr. Vrouwenbond vergaderen in het verenigingsgebouw. De kinderarts dr. van L.00 zal dan spreken over „De voe ding van het gezonde en het zieke kind." Aanvang 7.30 uur. Konijnen doodgebeten. De heer van E. kwam zaterdagmorgen tot de ont stellende ontdekking dat 8 konijnen ver dwenen waren. Bij nader onderzoek ble- een een viertal doof een hond te zijn doodgebeten, de andere vier zijn weer terecht gekomen. De hond die deze moordpartij op zijn geweten heeft is bekend. HERKINGEN Jaarvergadering. De jaarvergadering van ue ivjl. v aer Ger. Gemeente zal wor den gehouden op donderdagavond 30 jan. a.s. om 7 uur in de school. Belang stellenden zijn hartelijk welkom. Veilig verkeer. Vrijdag 31 jan. a.s. des sav. half acht hoopt de afdeling van Veilig Verkeer haar jaarvergadering te houden in de kleuterschool. Gevallen. Mej. J. de Geus Jd. had het ongeluk j.l. zaterdagavond wegens Deze twee foto's brengen beelden uit de Venezolaanse hoofdstad Ca racas, waar in bepaalde kringen grote vreugde heerst over het ge lukken van de opstand tegen de regering van president Marco Per- rez Jimenez. De linkerfoto laat zien hoe Vene- zolanen juichend en zwaaiend met vlaggen door de straten van Cara cas trokken. De rechterfoto toont opgetogen be woners van Caracas in een auto. de gladheid zodanig te vallen dat zij een hand kwam te kneuzen en dokters- hulp noodzakelijk was. Kleuterbureau. Door het bestuur van de afd. Het Groene Kruis worden po gingen aangewend om te komen tot het instellen van een kleuterbureau. MELISSANT Gevonden een glacé dameshand- sclioen. Inlichtingen bij de postcomman- dant der rijkspolitie. Nieuweweg 23. Kerkdienst. A.s. donderdagavond 7 uur hoopt voor de Ger. Gemeente (Bea- trixlaan) voor te gaan ds. H. v. Gilst van Dirksland. OUDDORP Beroepen,. Door de kerkeraad van de Herv. Kerk is een beroep uitgebracht op ds. V. Dieren te Ede. Kerkdienst. A.s. woensdagavond hoopt in de Herv. Kerk voor te gaan dhr. C. J. Kesting van Dirksland. (Collecte Christelijke School.) Doopaangifte. Ouders die a.s. zondag morgen in de Herv. Kerk een kind wen sen te laten dopen kunnen a.s. vrijdag avond 7 uur hiervan aangifte doen in de kerkekamer. THOLEN Ongeval. De heer J. A. G. te Tho- len liwam door de gladheid te vallen en brak daarbij zijn dijbeen. Hij werd ter behandeling in het ziekenhuis te Bergen op Zoom opgenomen. Veilig verkeer. De afdeling Tholen van de Bond van Veilig Verkeer kwam in hotel Hof van Holland bijeen, waai- burgemeester mr. A. J. v. d. Hoeven 17 diploma's uitreikte aan de geslaagden en noemde het een zeer mooie prestatie. De voorzitter van de provinciale bond noemde het van groot belang deel te nemen aan de cursus voor veilig ver keer. Daarna werd een verkeersfilm vertoond en dankte de heer P. Kleppe, namens de cursisten, de wachtmeester der Rijkspolitie A. J. Westdorp voor het uitstekend onderwijs en overhandigde als blijk van waardering deze docent een vierkleurigpotlood. Na een dank woord van de heer Westdorp sloot de voorzitter, de heer E. D. v. d. Velde deze bijeenkomst. De volgende dag werd de verkeersfilm nog eens gedraaid voor de schoolkinderen. Dammen. De uitslagen van de onder linge compettie van de Thoolse Dam- club luiden deze week: C. v. Iwaarden P. Jeroense O2; Iz. DeurlooB. Leu- nis 2—0; S. de KorteJ. Elenbaas 0—2; J. Hoogerheide—C. Elenbaas 0—2; P. Steijns—L v. Dijke 2—0; M. Heezen— K. Deurloo 20; C. Elenbaas—W. Nieu- wenhuijzen O2; K. DeurlooM. Hee zen 2—0; C. Gebraad—C. J. de Korte 1—1; D. de Vos—J. de Rijke 0—2. ST. ANNALAND Beroep. Door de Ger. Gem. van St. Annaland is een beroep uitgebracht op ds. W. Hage, predikant van de Ger. Gem te Nunspeet. Voor gerepatrieerden. Behalve de 2 in aanbouw zijnde nieuwe woningen in de Zuidstraat te St. Annaland is ook het bovengedeelte van het Weeshuis in de Bierensstraat te St. Annaland be^ schikbaar gesteld voor uit Indonesië ge- repatrieerden. Het is evenwel niet be kend, óf en wanneer hiervan gebruik zal worden gemaakt. Jeugddienst. Vrijdagavond 31 jan. a.s. zal des avonds om 7 uur in de Herv. Kerk te St. Annaland een jeugddienst gehouden worden, die onder leiding iaï staan van ds. J. Vermaas, Herv. predi kant te Veenendaal. Deze avond zal er een collecte gehouden worden voor' de Classilcale Jeugdraad.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1958 | | pagina 1