Bevestiging en intrede van Ds. T. Poot in de Ned. Herv. Kerk te Middelharnis Boodschap uH de ruimte Dodelijk auto-ongeluk Puzzelen of gokken 30e Jaargang PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629 Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930 Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Venchl^nt tweemaal per week: dinsdag- en vH^dagaoond in beide diensten geweldige belangstelling De bevestiging De intrede Centrale Telling JIEiddelliarnis Maar je moet het geloven I Dinsdag 21 januari 1958 No. 2665 II. Wie bij het Woord van God leeft, puzzelt niet om zich in het bezit van grote geldsommen te stellen. Op de Christen, die weet en beleeft, dat niets bij geval ons toekomt, heeft de goklust geen vat. Daarom is het zo verontrustend, dat de gokwaarde in ons land zulke grote afmetingen heeft aangenomen. Och hoe waar is toch ook weer het woord van de apostel, dat degenen, die rijk willen worden in veel verzoekingen vallen." De gokwaarde wijst er op, dat brede scharen van ons volk zich hebben los gemaakt van het Woord van God als richtsnoer voor het leven. Hoe bescha mend voor ons volk, wanneer een neu traal blad „het Dagblad van het Oos ten", schrijft: „De gedachte, dat de le vensovertuiging van velen een beletsel zou zijn om deel te nemen, is beslist een misvatting. In uitgesproken pro testantse delen van ons land, waar A.R. en C.H. bij verkiezingen grote aanhang vinden, komen verhoudingsgewijs even veel gokkers voor als in Rooms-Katho- lieke streken. En dat terwijl de Natio nale voetbalpool toch een principiële aangelegenheid is geweest bij de kabi netsformatieWat veelzeggend en... honend verwijt (Red.) Theorie en prak tijk blijken elkaar ook op dit terrein niet geheel te dekken." Gewis een aanklacht tegen ons volk, dat nog zegt met het Woord van God rekening te houden. Bij de „Goed zo actie", kon nog op bepaalde streken in ons land gewezen worden waar deze actie vanwege reli- gieuse factoren minder ingang kOn vin den. Maar bij deze puzzel en gokwoede, die over ons volk gekomen is schijnt van religieuse beletselen geen sprake te zijn. Daarop wijst ook wel een verslag van een conferentie voorkomende in „De Christelijke Kruidenier." Volgens dat verslag had de bondspresident, de heer P. Renkema o.m. het volgende betoogd: „In een antwoord op een vraag over de Kijk U Rijk wedstrijd verklaarde de voorzitter, dat de Chr. Kruideniersbond voortdurend heeft getoomd tegen het gokelement in alle mogelijke propagan-. da-acties. Maar wat kunnen we doen als het publiek, ook het ons verwante publieke (d.i. het Chr. publiek Red.) zich blijkbaar op een ander standpunt stelt dan wij." Een schrijfster in Trouw voor de Vrouw", dit overnemende schrijft: „Zijn klacht de zijne niet al leen is dat onze Christenvrouwen al te graag meedoen aan alle mogelijk ge- gok. Daarom kan de Chr. Kruideniers bond daarom kunnen ook onze poli tieke voormannen zich niet voldoende schrap zetten tegen de toenemende gok lust van ons Nederlandse volk. Ze kun nen nóg zo fulmineren tegen Staatslo terij en voetbalpools, tegen de hand over hand toenemende wed- en gok lust, het baat hun weinig, daar ze door hun eigen mensen in de rug worden aangevallen. De voorstanders van al dat loten en wedden kunnen hen immers ogenblikkelijk voor de voeten gooien: „In juUiê Christelijke kringen wordt net zo hard gewed en gegokt, jullie hebt je Goed-zo-actie gehad en je ontelbare bazars met wedstrijden en prijzen, wat is het in principe anders, dan wat wij met onze voetbalpools willen doen? En dan kunnen wij ons nog zo gaan verweren en wijzen op het uiteindelijk goede doel" onze tegenstanders we ten heel goed hoe dit bij velen één doek je voor het bloeien is en hoe de gok lust ook bij Christenen in al dit „goede doel gedoe" een behoorlijk woordje meespreekt. Waarom komen die goede doelen niet zonder wedstrij den met ,reuzeprijzen) aan hun trek, als alle Christenen zulke liefdadige mensen zijn?" Tot zover de schrijfster in „Trouw voor de vrouw", we vermeldden nog haar conclusie: „En als we gezien de toenemende goklust van ons volk in ons geweten overtuigd zijn, dat wij en onze kinderen aan pools en wed strijden en loterijen niet mee mogen doen, om mee door onze mening en ons voorbeeld tegen die goklust een dam op te werpen, dan moeten we ook de moed hebben, die overtuiging in ons leven ten volle en consequent tot uiting te brengen." Inderdaad zo is het. Acties, als de Goed zo actie, onderscheiden zich van het gokken nergens anders door dan dat het gebeurt onder het voeren van een Christelijke liefdadigheidsvlag. Zodoende wordt het gokken onder Chris telijk vertoon onder Christenen inge burgerd en tot een gewoonte en slijt de Christelijke zede af. BOEKBiESPREKING ,J^ther... vandaag" door N. Baas Wtgave 3, H. Kok N.V. Kampen „Het boek Esther is een heel moeilijk boek", aldus vangt de schrijver in het eerste hoofdstuk aan. Maar we zijn er van overtuigd, wanneer men „Esther... vandaag" uit gelezen heeft, dat men er dan een heel andere kflk op zal hebben. De geschiedenis van Esther wordt door de auteur in verband gebracht met onze geestelijk dorre en vervlakkende tgd, waarom het een zeer aktueel geschrift is, dat we vooral voor jonge mensen aanbevelen. De strtjd van de kerk met de wereld zoals die toen was en nu is wordt er duidelijk in getekend. En daar- by gaat de schrijver in biJna ieder fioofdstuk op de man af en legt gewe tens vragen voor. Een vlot geschreven ooek, pittig van stijl met hier en daai rake zetten en vergelijkingen. Prijs geb. '.95* Onder zeer grote belangstelling is ds. T. Poot, gekomen van Haaften, zondag morgen 19 januari in de Ned. Herv. Kerk te Middelharnis bevestigd doof zijn oom, ds. J. J. Poot van Delft. Haaften was zijn eerste gemeente, waar hij ruim vier jaar heeft gearbeid. Zijn oom uit Delft heeft hem ook daar tot zijn dienstwerk ingeleid. Onder de vele aanwezigen waren ook de wederzijdse ouders van ds. en mevr. Poot, meerdere familieleden en vele vrienden uit zijn vorige gemeente. Het laatste is wel een bewijs, dat er met zijn vorige stand plaats nog sterke banden liggen. Zondagmiddag heeft ds. Poot zijn intrede ge daan voor een overweldigende schare toehoorders, die het grote kerkgebouw nauwelijks kon bevatten. Alle Hervormde predikanten en afgevaardigden van vrijwel alle Herv. kerkeraden van het eiland waren er bij vertegenwoordigd. Bovendien waren er afgevaardigden van alle kerkgenootschappen uit de ge meenten Middelharnis en Sommelsdijk; als vertegenwoordigers van de burger lijke gemeente waren er burgemeester P. W. Hordijk en de wethouders M. v. Eek en P. de Jong. De Herv. Gemeente van Middelharnis is ruim twee jaar va kant geweest zodat het een blijde dag was weer een eigen herder en leraar te mogen ontvangen. Ds. T. Poot is 12 dec. 1925 geboren te Bodegraven en dus 32 jaar oud. In het predikants-gezin zijn 3 kinderen. De bevestiger ds. 3i J. Poot van Delft had als tekst gekozen Ezechiël 3 vers 17: „Mensenkind! Xk heb U tot een wachter gesteld over het huis Israels, zo zult gij het Woord uit Mijn mond horen en hen van Mijntenwege waar schuwen." Tijdens de dienst werd gezongen Ps. 135 2 en 8, Ps. 95 3 en 4, Ps. 119 65, Ps. 96 :4 en s. 68 17. Na de Wet was de Schriftlezing uit 2 Tim. 3 14 tot 4 5. Deze dag, zo sprak ds. Poot, is voor U allen een nieuw begin, want op deze dag wordt ge van Godswege samenge voegd, hij, de dienaar van de Opperste Herder en gij, de kudde. De tijd van Ezechiël was een tijd van grote beroe ring in de wereld en in de kerk, een tijd van afval en gericht. Ezechiël wordt nu gezonden als profeet van het oordeel, daarna van het heil. Een week na het roepingsvisioen moet hij intrede doen bij de ballingen van Babel. God stelt een wachter over het huis Israels. Uit de woorden, waarmede Ezechiël bevestigd wordt zien we: 1. Hoe God die wachter aanspreekt; 2. Hoe God die wachter verbindt; 3. Wat God door die wachter beoogt. Het woord „Mensenkind" is veelzeg gend, het tekent het broze en afhanke lijke van het instrument, dat God ge bruikt. Dat wist God, maar Hij wilde het ook. Er zijn er, die zich daaraan stoten, maar het is Gods eer, dat Hij door een mensenkind wil werken. Daarom mag men zich niet onttrekken aan zijn bediening, want God staat ach ter hem. Hij mag zijn een uitdeler van menigerlei genade. Een hoge vlucht, waarom het goed is, dat de wachter het „mensenkind" blijft horen. De aan spraak is ook bemoedigend. Zijn kracht wordt in onze zwakheid volbracht. De wachter heeft belangrijk werk, hij moet zonder verwijl alarm slaan. Zulke wach ters heeft God in Zijn kerk nodig. Het is een heerlijk werk mede-arbeider Gods te zijn, want het geeft perspectief tot in de eindeloze eeuwigheid. Zijn werk is ook verantwoordelijk. Goede wachtersogen zijn een levenskwestie voor de gemeente. Bidt dus voor Uw wachter. De gemeente heeft ook ver antwoordingen voor de wachter, zij moet zorgen, dat hij wachter kan zijn, er dus voor waken, dat hij geen zorgen heeft voor zijn leeftocht, val hem niet lastig met futiliteiten, want U hebt er zelf schade van. De wachter heeft zijn instructie: „Gij zult het woord uit Mijn mond horen". Hij bindt zijn knechten aan het geschre ven Woord Gods. De wachter moet dus in de allereerste plaats horen en luis teren. In het Licht van het Woord zijn tijd zoeken te verstaan. Studeren is hei lige noodzaak. Dan kan hij met de fak kel van het Woord in zijn hand de zon den aanwijzen. Het is een wijde roeping wachter te zijn. Bekeer U en leef. Door het Woord, dat God legt in de mond van de wachter, wil Hij de bekering werken. De wachter moet op de weg brengen en op de weg houden, dus on derscheidenlijk, naar wat elk nodig heeft. De oprechten van hart zullen zich door het woord van de wachter ge troost, vermaand en bemoedigd weten, maar die zich neigen naar de kromme wegen zulleii het kwade ontvangen. U hebt aan de wachter niet genoeg, hij moet U uitdrijven naar Christus, wat ook zijn begeerte is. Dankt God als de wachter U geen rust geeft dan de enige rust in Christus Jezus, opdat ge moogt leren als een doemwaardig zondaar aan de voet van het kruis verloochening van eigen gerechtigheid en te dorsten naar Zijn gerechtigheid. Als U met een bid dend hart achter de Wachter de Grote Wachter ziet, zult U veel genieten. Dan komen er banden, niet van de aarde gelegd, maar door de Heere zelf. Dan zal Hij ook bevestigen: Hij, Isrels wach ter sluimert niet, geen kwaad zal U genaken, de Heer zal U bewaken aldus beëindigde de bevestiger zijn predi katie. Na het lezen van het bevestigingsfor mulier antwoordt de nieuwe predikant op de gestelde vragen met een duide lijk: Ja ik, van ganser harte. Nadat de gemeente hem heeft toegezongen Ps. 20 vers 1 richt de bevestiger zich nog met een persoonlijk woord tot hem. Des middags bij de intrede van de nieuwe herder en leraar, was de grote kerk tot in de uiterste hoeken gevuld en zelfs in alle paden bezet. Mede te genwoordig waren alle Herv. predikan ten en afgevaardigden van kerkeraden uit het eiland, benevens afgevaardigden van de plaatselijke kerken 5 in getal, onder wie ds. Muntingh van de Ger. Kerk en ds. Cramer van de Remon strantse kerk, burgemeester en mevr. Hordijk en de beide wethouders. Ds. Poot sprak voor de grote menigte het votum en zegen uit, waarna gezon gen werd' Ps. 145 2 en 3. Geloofsbelij denis werd afgelegd, gelezen Lucas 4 21 en voorgegaan werd in gebed. Na het zingen van Ps. 45 1, 2 en 3, koos Z.Eerw. tot tekst Lucas 4 21: „En Hij (Jezus) begon tot hen te zeggen: He den is deze Schrift in Uwe oren ver vuld!" StUgestaan werd bij de volgen de punten: I. de bedeling waarin deze prediking plaats heeft; II. de inhoud van de prediking en III de reactie op de prediking. Waren wij mede in de Synagoge te Nazareth aanwezig geweest, aldus be gon spreker, dan hadden we meege- voeld, hoe revolutionnair dit woorc" van Jezus de Joden in de oren klonk. Spreker gaf eerst een schildering van de Joodse gewoonte, hoe de overste der Synagoge het lezen van de Wetrol op droeg meest aan iemand die van elders kwam. Deze mocht daar ook een woord van troost en vermaan aan verbinden. Nu Jezus te Nazareth was en op de Sab bat als naar gewoonte met zijn ouders opging in de synagoge, werd Hem die taak opgedragen. Er zal wel een fluis tering door de aanwezigen gegaan zijn, aldus spr. nu hun plaatsgenoot, de zoon van Jozef de timmerman. Wiens gerucht uitging door het gehele omliggende land, het spreekgestoelte beklom. De dienaar reikte hem de rol en als Jezus deze opengeslagen had begon hij te lezen Jes. 61 vers 1 en 2: „De geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd enz. Als Hij dit gelezen heeft valt er een stilte; Lucas zegt: de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gesla gen. Zij verwachten van Hem, dat Hij nu zal gaan spreken over de toekomsti ge Messiaanse heilstaat Jezus heeft echter een andere opdracht. Hij is ge zonden om de armen het Evangelie te verkondigen; om te genezen de gebroke- nen van hart, de gevangenen loslating en de blinden het licht, de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te pre diken het aangename jaar des Heeren. Als een donderslag heeft het hun in de oren geklonken: Heden is deze Schrift vervuld! Hij kon zeggen: Ik ben die Heilbode, Ik breng het Messiaanse jubeljaar, het is presente werkelijkheid geworden, heden, momentelijk! Voor ons betekent dit, dat die bede ling, waar die prediking van uitgaat, het heden der genade is, de welaange- name tijd, de dag der zaligheid. Het valt op, aldus ds. Poot, dat de Heere Jezus bij het lezen van Jesaja 61 een paar woorden weg liet en niet voorlas „de dag der wrake onzes Gods." Jesaja zag in de toekomstige Messiaanse heil staat genade en gericht in één; maar de Heere Jezus laat dat woord weg. In de ze bedeling is het niet aan de orde. Het heden, is het heden der genade. De komst van Christus is niet in een storm wind of in vuur, maar in het ruisen van een zachte stilte. De Gezalfde komt als profeet, priester en koning, tot ver moeiden en beladenen, dat zij rust vin den. Dit heden aldus ging spr. verder duurt voort tot op deze dag. Christus werk gaat door, hij werkt door Woord en Geest en gebruikt Zijn dienaren die Hem de mond zijn: Wie U hoort, die hoort Mij en wie U verwerpt, verwerpt Mij. Deze dag van intrede is daarom een teken van God; door de prediking be toont Hij geen lust te hebben in de dood des zondaars, maar daarin, dat hij zich bekere en leve. Dat is de bedeling waarin de prediking geschiedt: dat Je zus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Spreker was overtuigd, dat de dag der zaligheid ten avond neigt en de dag der wrake komende is. Daarom is het drin gend nodig zich te haasten. Evenwel werkt de Heere door tot die dag komt, om Zijn Kerk te vergaderen en te be schermen. II. De inhoud van de prediking is van Hoger Hand vastgesteld. Wij zijn, zo ging spreker voort, niet gekomen om U onze godsdienstige inzichten, ervarin gen en ontmoetingen mee te delen. Mijn opdracht luidt aldus spr. U het heden der genade, het aangename jaar des Heeren te prediken, genezing voor ver- brokenen van hart, loslating van ge vangenen en de blinden het liefelijk licht. Niet wij kunnen genezen, los la ten, licht geven maar Christus doet dit door de verkondiging van Zijn Woord. „Wij zijn gezanten van Christus' wege. Alsof God door ons bade!" roept de Apostel uit. En nu is nodig om als Maria van Bethanië neer te zitten aan de voeten van Jezus, om uit en door Hem bediend te worden. Het Evangelie van Jezus Christus te prediken is de inhoud van de lastbrief. Gericht aan verbrokenen, armen, blin den, verslagenen. Bestemd voor mensen die niets hebben, niet willen en niet kunnen. Calvijn zegt bij dit woord, de staat van de mens zonder evangelie buiten Christus is er mee aangeduid. Door onze diepe val zijn we allerlei ellendigheden, ja de dood zelf onder worpen, aldus spreker. Dat wordt al be tuigt bij onze doop: dood in zonden en misdaden. Vijanden van God en onze naaste. Blind, verkerend onder de vloek der Wet, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. En nu is dit het wonder, dat aan zulken het Evangelie verkondigd wordt en aan allen aange boden. Sommigen, die zich uitgeven voor super-gereformeerd bazelen wel dat dit aanbod voor bepaalde mensen is, maar onze vaderen leerden het an ders. Betreurenswaard is, dat velen het Evangelie niets zegt. Met deugdzaam heid en stoere rechtzinnigheid houdt men het op de been. Men zegt wel dat men verloren is, maar het is nooit bui ten hope geworden. In feite wordt dan het Evangelie veracht. In Jezus' dagen had men ook de mond vol met recht zinnige praat. Daarom werd Johannes de Doper vooruit gezonden om plaats te maken, omdat er van nature geen plaats is. Dat voorbereidend werk, U al les afnemen, ook uw lieve dingen, die niet het merk des Heeren dragen, dat zal ook mijn werk zijn aldus spreker. In die weg moge de H. Geest ons doen kennen zoals we zijn. Velen zoeken een helpende Heiland, maar het moet wor den een volkomen Borg en Zaligmaker. Dan wordt het pas een blijde bood schap, het jubeljaar; dan wordt deze Schrift in uwe oren vervuld. III. Om tijdswil moest de prediker zich in zijn derde gedachte beperken, waar hij zou spreken over de reacties die uit de prediking voortvloeien. Een ding noemde de leraar er van: men er gerde zich aan Hem, het liep uit op een radicale verwerping. Men noemde Hem een godslasteraar, men wilde Hem van de steilte van de berg neerstorten. Hier wordt het Kruis al zichtbaar aldus spr., maar wat de Joden ten kwade dachten, dacht God ten goede om een groot volk in 't leven te houden. Zijn voldoening was de grondslag, waarop de verzoening voor de armen van geest rust. Jezus Christus is ingegaan in de dag der wra ke Gods, in de allerdiepste versmaad- heid, tot verzoening van de zonden Zijns Volks. Toepasselijk sprak de nieuwe leraar zijn gemeente toe en zei, dat het zoals voor de Nazareners ook nu nog de dag is van het heden der genade. Mattheus en Marcus delen mee, dat de Heere Je zus te Nazareth geen krachten kon doen vanwege hun ongeloof. Wij spreken veel van de onmacht van de mens; de Bijbel spreekt ons hier van „onmacht Gods" vanwege hun ongeloof. Niet dat Gods Hand is gebonden, maar als wij ons niet waardig keuren onthoudt God ons Zijn genade. „Zal de Heere bij ons iets kwijt kun nen?" aldus stelde spr. de vraag. Zijn er behoeftigen, hongerigen, dorstigen? Of zit ge zó vol met de wereld of met eigenwillige godsdienst, dat de Heere bij U geen krachten kan doen? Het heden is er nog, het duiirt niet altijd, er komt een eind aan. Een geweldige verant woordelijkheid ligt er op ons. En de dag der wrake is aanstaande. Dan is de dag der zaligheid voorbij en wordt het de eeuwige rampzaligheid voor hen, die Hem verworpen hebben. Maar een eeuwige zaligheid voor hen, die in hun zonden en ellenden, tot Hem zich om genezing wenden. Hoe zullen wij ont vlieden, indien wij op zo grote zalig heid geen acht geven! rieps spr. uit. Hij besloot met het vermanend woord: „Zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord, verhardt U niet, maar laat U leiden." (Zie voor de toespraken de binnen zijde van dit blad. Red.) Vienveiling van dinsdag 21 jan. 1958 Grove 13.01—13.17; middel 15.11; drie- lingen 16.-----17.—, picklers 22.48. Aanvoer 130.000 kg. Dit koperen, vliegende-schotelvormige apparaat is door twee mannen in Enge land gevonden, nadat zij, zoals zij vertelden, iets in de lucht hadden zien gloeien. De in november j.l. gedane vondst meet ongeveer 45 cm in doorsnee en weegt plm. 35 Engelse ponden. Binnenin zat een boekje, bestaande uit een aantal dunne koperen blaadjes bedekt met hieroglyphen, die een advokaat (die onbekend wenst te blijven) ontcijferd zou hebben. Het zou een boodschap zijn van een „ruimteman", Vlo genaamd, die de ruimtemens beschrijft als gelijken de op de mens, doch groter. Hij zou de Engelse taal hebben geleerd van de ra dio. Maarje moet het gelóven. En eerlijk gezegd, wij geloven er niets van! Zaterdagavond om 6 uur is tussen Scherpenisse en St. Maartensdijk een ernstig auto-ongeluk gebeurd. Dhr. C. Nelisse (een vroegere dorpsgenoot) laatst landbouwer te Eeckeren (België) was op weg naar zijn ouders alhier. Even buiten Scherpenisse kwam hij met zijn auto in botsing met een autobus van J. Lief broers uit Bergen op Zoom. Het ge volg was dat de auto van Nelisse aan de voorzijde totaal werd vernield en dhr. Nelisse, die alleen in de auto zat, in het wrak bekneld raakte. Dokter Hilem uit Scherpenisse verleen de de eerste hulp. Het slachtoffer werd daarna vervoerd naar het ziekenhuis te Bergen op Zoom waar direct opera tief werd ingegrepen. Helaas mocht het niet meer baten. Zondagmiddag zonder tot bewustzijn te zijn gekomen is hij overleden. Hij laat een vrouw en vier kinderen achter. STAD AAN 'T HARINGVLIET Huwelijksbevestiging. A.s. woensdag 22 jan. zal er in de Ger. Kerk door ds. A. Trapman een huwelijkcbevestiging plaats hebben. Op de slotshow v.d. Kon. Ned. Vereen Avicultura in Den Haag hield haar 62e tentoonstelling waar dhr, P. C. Bake- laar met zijn 6 inzendingen 4 eerste prijz enen een 2e en 3e prijs behaalde. Burg Stand. Ondertr.: A. P. v. Has- sent 30 jaar te Ooltgensplaat en M. Saarloos 33 jaar; J. W. Bremmer 24 jaar te Spijkenisse en K. Jousma 25 jaar. Overleden: A. J. Roetman wed. van M. K^amerling. Vrijdagavond zal de J.V. en de M.V. op G.G. haar jaarvergadering houden in het verenigingslokaal. OOLTGENSPLAAT Kerkdienst. Woensdag 2 jan. des sav. 6.30 uur zal in de Ger. Gem. voorgaan ds. H. van Gilst te Dirksland. Aanvaring door mist op het Hollands Diep. Tengevolge van de mist was er vrijdag j.l. slecht zich te land en te wa ter, waardoor op het Hollands Diep bij Willemstad een~ aanvaring plaats had met twee schepen. De tankboot „Pur- fina 30" uit Bergen op Zoom en het m.s. „Fudicia" uit St. Annaland kwa men met elkaar in botsing. Beide sche pen voeren met de koppen recht op elkaar in, waardoor bij de „Fudicia" een groot gat in de kop ontstond. Dank zij het snelle optreden van de .schipper van de „Fudicia" kon hij zijn schip, dat met zand was geladen en reeds zinkende was, in de werkhaven van de Rijkswaterstaat binnen varen. De „Purfina 30" verleende assistentie door direct te gaan pompen, terwijl een dertigtal in de nabijheid werkende ar beiders terstond de lading zand gingen lossen. Men kon het schip toen drijven de houden. Persoonlijke ongelukken de den zich niet voor. MIDDELHARNIS Vergadering kiesvereniging S.G.P. Donderdag 23 januari, des avonds 7 u. zal de kiesverengiing van de S.G.P. bijeenkomen in jaarvergadering, in de consistorie van de Ger. Gemeente. Aan vang 7 uur. Met het oog op de verkie zingen die dit jaar gehouden zullen worden, is een flinke opkomst gewenst. Ook belangstellenden zijn welkom. DIRKSLANp Studievereniging. A.s. woensdag 22 jan. hoopt de studievereniging der S.G.P te vergaderen. De heer J. A. Struik zal dan een onderwerp houden over „De mocratie". Aanvang 7 uur. Veilig Verkeer. De vereniging Vei lig Verkeer afd. Dirksland zal woens dag 22 jan. a.s. een algemene ledenver gadering houden in het verenigingsge bouw aan de Oranjelaan. Aanvang 7.30 uur. Bij de agenda is inbegrepen een bestuursverkiezing in de vacature van de heer In 't Hol. Als candidaat zijn gesteld de heren W. de Jong, J. v. Len ten, J. Stroeve en A. Vellekoop. Na af loop van de huishoudelijke vergadering zal de heer Boomsma uit Middelharnis een reisfilm vertonen. HERKINGEN Aardappelwasserij. Ook in onze ge meente bestaat een aardappelwasserij en wel bij de handelaar Tuinstra. De aardappelen gaan over de hor- en Ja- cobsladder naar de sorteermachine en vervolgens naar pekelbad, waarna ze in tweeën worden gescheiden, n.l. goed en slecht. Goede verdwijnen onder water, de slechte drijven en zoeken hun af- voerbaan. De goede consumptieaardap pelen gaan via de band e6 schoonspoel apparaat naar de leesband, waarna ze worden gedroogd en daarna opgezakt voor de transport in jutezakken van 35 kilo voor consumptie. De gewassen aard appels zijn voor lange tijd goed houd baar. OUDDORP Vroegere dorpsgenoot onderscheiden De heer W. L. Koppenhol, vroeger veld wachter dezer gemeente thans resp. bri gadier van politie wonende te Rijswijk (Z.H.) werd door H.M. de Koningin on derscheiden met de zilveren ere-medail- le verbonden aan de orde van Oranje Nassau. Burgemeester drs. Bogaarts van Rijswijk (Z.H.) reikte deze onderschei ding op 17 jan. onder grote belangstel ling uit. Kerkdienst. A.s. woensdagavond 7 uur hoopt in de Herv. Kerk alhier dhr. Kesting van Dirksland voor te gaan. J.l. zondagmorgen omstreeks 8.30 u. werd de brandweer gewaarschuwd voor een schoorsteenbrand bij dhr. Joh. Breen aan de Dirkdoensweg. Het liet zich eerst erg aanzien, maar de schade viel nog al mee.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1958 | | pagina 1