Bevestiging en intrede van Ds. T. Poot
in de Ned. Herv. Kerk te Middelharnis
Boodschap uH de ruimte
Dodelijk
auto-ongeluk
Puzzelen of gokken
30e Jaargang
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en Advertenties uitsluitend Telefoon K 1870—2629
Na 6 uur 's avonds Telefoon K 1870—2017 Giro 167930
Chr. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
ABONNEMENTSPRIJS 1.90 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Venchl^nt tweemaal per week: dinsdag- en vH^dagaoond
in beide diensten geweldige belangstelling
De bevestiging
De intrede
Centrale Telling
JIEiddelliarnis
Maar je moet het geloven I
Dinsdag 21 januari 1958
No. 2665
II.
Wie bij het Woord van God leeft,
puzzelt niet om zich in het bezit van
grote geldsommen te stellen. Op de
Christen, die weet en beleeft, dat niets
bij geval ons toekomt, heeft de goklust
geen vat.
Daarom is het zo verontrustend, dat
de gokwaarde in ons land zulke grote
afmetingen heeft aangenomen. Och hoe
waar is toch ook weer het woord van
de apostel, dat degenen, die rijk willen
worden in veel verzoekingen vallen."
De gokwaarde wijst er op, dat brede
scharen van ons volk zich hebben los
gemaakt van het Woord van God als
richtsnoer voor het leven. Hoe bescha
mend voor ons volk, wanneer een neu
traal blad „het Dagblad van het Oos
ten", schrijft: „De gedachte, dat de le
vensovertuiging van velen een beletsel
zou zijn om deel te nemen, is beslist
een misvatting. In uitgesproken pro
testantse delen van ons land, waar A.R.
en C.H. bij verkiezingen grote aanhang
vinden, komen verhoudingsgewijs even
veel gokkers voor als in Rooms-Katho-
lieke streken. En dat terwijl de Natio
nale voetbalpool toch een principiële
aangelegenheid is geweest bij de kabi
netsformatieWat veelzeggend en...
honend verwijt (Red.) Theorie en prak
tijk blijken elkaar ook op dit terrein
niet geheel te dekken."
Gewis een aanklacht tegen ons volk,
dat nog zegt met het Woord van God
rekening te houden.
Bij de „Goed zo actie", kon nog op
bepaalde streken in ons land gewezen
worden waar deze actie vanwege reli-
gieuse factoren minder ingang kOn vin
den. Maar bij deze puzzel en gokwoede,
die over ons volk gekomen is schijnt
van religieuse beletselen geen sprake te
zijn.
Daarop wijst ook wel een verslag van
een conferentie voorkomende in „De
Christelijke Kruidenier." Volgens dat
verslag had de bondspresident, de heer
P. Renkema o.m. het volgende betoogd:
„In een antwoord op een vraag over de
Kijk U Rijk wedstrijd verklaarde de
voorzitter, dat de Chr. Kruideniersbond
voortdurend heeft getoomd tegen het
gokelement in alle mogelijke propagan-.
da-acties. Maar wat kunnen we doen
als het publiek, ook het ons verwante
publieke (d.i. het Chr. publiek Red.)
zich blijkbaar op een ander standpunt
stelt dan wij." Een schrijfster in Trouw
voor de Vrouw", dit overnemende
schrijft: „Zijn klacht de zijne niet al
leen is dat onze Christenvrouwen al
te graag meedoen aan alle mogelijk ge-
gok. Daarom kan de Chr. Kruideniers
bond daarom kunnen ook onze poli
tieke voormannen zich niet voldoende
schrap zetten tegen de toenemende gok
lust van ons Nederlandse volk. Ze kun
nen nóg zo fulmineren tegen Staatslo
terij en voetbalpools, tegen de hand
over hand toenemende wed- en gok
lust, het baat hun weinig, daar ze door
hun eigen mensen in de rug worden
aangevallen. De voorstanders van al dat
loten en wedden kunnen hen immers
ogenblikkelijk voor de voeten gooien:
„In juUiê Christelijke kringen wordt
net zo hard gewed en gegokt, jullie hebt
je Goed-zo-actie gehad en je ontelbare
bazars met wedstrijden en prijzen,
wat is het in principe anders, dan wat
wij met onze voetbalpools willen doen?
En dan kunnen wij ons nog zo gaan
verweren en wijzen op het uiteindelijk
goede doel" onze tegenstanders we
ten heel goed hoe dit bij velen één doek
je voor het bloeien is en hoe de gok
lust ook bij Christenen in al dit
„goede doel gedoe" een behoorlijk
woordje meespreekt. Waarom komen
die goede doelen niet zonder wedstrij
den met ,reuzeprijzen) aan hun trek, als
alle Christenen zulke liefdadige mensen
zijn?"
Tot zover de schrijfster in „Trouw
voor de vrouw", we vermeldden nog
haar conclusie: „En als we gezien
de toenemende goklust van ons volk
in ons geweten overtuigd zijn, dat wij
en onze kinderen aan pools en wed
strijden en loterijen niet mee mogen
doen, om mee door onze mening en ons
voorbeeld tegen die goklust een dam
op te werpen, dan moeten we ook de
moed hebben, die overtuiging in ons
leven ten volle en consequent tot uiting
te brengen." Inderdaad zo is het. Acties,
als de Goed zo actie, onderscheiden zich
van het gokken nergens anders door
dan dat het gebeurt onder het voeren
van een Christelijke liefdadigheidsvlag.
Zodoende wordt het gokken onder Chris
telijk vertoon onder Christenen inge
burgerd en tot een gewoonte en slijt de
Christelijke zede af.
BOEKBiESPREKING
,J^ther... vandaag" door N. Baas
Wtgave 3, H. Kok N.V. Kampen
„Het boek Esther is een heel moeilijk
boek", aldus vangt de schrijver in het
eerste hoofdstuk aan. Maar we zijn er
van overtuigd, wanneer men „Esther...
vandaag" uit gelezen heeft, dat men er
dan een heel andere kflk op zal hebben.
De geschiedenis van Esther wordt door
de auteur in verband gebracht met onze
geestelijk dorre en vervlakkende tgd,
waarom het een zeer aktueel geschrift
is, dat we vooral voor jonge mensen
aanbevelen. De strtjd van de kerk met
de wereld zoals die toen was en nu is
wordt er duidelijk in getekend. En daar-
by gaat de schrijver in biJna ieder
fioofdstuk op de man af en legt gewe
tens vragen voor. Een vlot geschreven
ooek, pittig van stijl met hier en daai
rake zetten en vergelijkingen. Prijs geb.
'.95*
Onder zeer grote belangstelling is ds. T. Poot, gekomen van Haaften, zondag
morgen 19 januari in de Ned. Herv. Kerk te Middelharnis bevestigd doof zijn
oom, ds. J. J. Poot van Delft. Haaften was zijn eerste gemeente, waar hij ruim
vier jaar heeft gearbeid. Zijn oom uit Delft heeft hem ook daar tot zijn
dienstwerk ingeleid. Onder de vele aanwezigen waren ook de wederzijdse
ouders van ds. en mevr. Poot, meerdere familieleden en vele vrienden uit zijn
vorige gemeente. Het laatste is wel een bewijs, dat er met zijn vorige stand
plaats nog sterke banden liggen. Zondagmiddag heeft ds. Poot zijn intrede ge
daan voor een overweldigende schare toehoorders, die het grote kerkgebouw
nauwelijks kon bevatten. Alle Hervormde predikanten en afgevaardigden van
vrijwel alle Herv. kerkeraden van het eiland waren er bij vertegenwoordigd.
Bovendien waren er afgevaardigden van alle kerkgenootschappen uit de ge
meenten Middelharnis en Sommelsdijk; als vertegenwoordigers van de burger
lijke gemeente waren er burgemeester P. W. Hordijk en de wethouders M. v.
Eek en P. de Jong. De Herv. Gemeente van Middelharnis is ruim twee jaar va
kant geweest zodat het een blijde dag was weer een eigen herder en leraar
te mogen ontvangen. Ds. T. Poot is 12 dec. 1925 geboren te Bodegraven en dus
32 jaar oud. In het predikants-gezin zijn 3 kinderen.
De bevestiger ds. 3i J. Poot van Delft
had als tekst gekozen Ezechiël 3 vers
17: „Mensenkind! Xk heb U tot een
wachter gesteld over het huis Israels,
zo zult gij het Woord uit Mijn mond
horen en hen van Mijntenwege waar
schuwen."
Tijdens de dienst werd gezongen Ps.
135 2 en 8, Ps. 95 3 en 4, Ps. 119 65,
Ps. 96 :4 en s. 68 17. Na de Wet was de
Schriftlezing uit 2 Tim. 3 14 tot 4 5.
Deze dag, zo sprak ds. Poot, is voor
U allen een nieuw begin, want op deze
dag wordt ge van Godswege samenge
voegd, hij, de dienaar van de Opperste
Herder en gij, de kudde. De tijd van
Ezechiël was een tijd van grote beroe
ring in de wereld en in de kerk, een
tijd van afval en gericht. Ezechiël wordt
nu gezonden als profeet van het oordeel,
daarna van het heil. Een week na het
roepingsvisioen moet hij intrede doen bij
de ballingen van Babel. God stelt een
wachter over het huis Israels. Uit de
woorden, waarmede Ezechiël bevestigd
wordt zien we:
1. Hoe God die wachter aanspreekt;
2. Hoe God die wachter verbindt; 3. Wat
God door die wachter beoogt.
Het woord „Mensenkind" is veelzeg
gend, het tekent het broze en afhanke
lijke van het instrument, dat God ge
bruikt. Dat wist God, maar Hij wilde
het ook. Er zijn er, die zich daaraan
stoten, maar het is Gods eer, dat Hij
door een mensenkind wil werken.
Daarom mag men zich niet onttrekken
aan zijn bediening, want God staat ach
ter hem. Hij mag zijn een uitdeler van
menigerlei genade. Een hoge vlucht,
waarom het goed is, dat de wachter het
„mensenkind" blijft horen. De aan
spraak is ook bemoedigend. Zijn kracht
wordt in onze zwakheid volbracht. De
wachter heeft belangrijk werk, hij moet
zonder verwijl alarm slaan. Zulke wach
ters heeft God in Zijn kerk nodig. Het
is een heerlijk werk mede-arbeider
Gods te zijn, want het geeft perspectief
tot in de eindeloze eeuwigheid. Zijn
werk is ook verantwoordelijk. Goede
wachtersogen zijn een levenskwestie
voor de gemeente. Bidt dus voor Uw
wachter. De gemeente heeft ook ver
antwoordingen voor de wachter, zij
moet zorgen, dat hij wachter kan zijn,
er dus voor waken, dat hij geen zorgen
heeft voor zijn leeftocht, val hem niet
lastig met futiliteiten, want U hebt er
zelf schade van.
De wachter heeft zijn instructie: „Gij
zult het woord uit Mijn mond horen".
Hij bindt zijn knechten aan het geschre
ven Woord Gods. De wachter moet dus
in de allereerste plaats horen en luis
teren. In het Licht van het Woord zijn
tijd zoeken te verstaan. Studeren is hei
lige noodzaak. Dan kan hij met de fak
kel van het Woord in zijn hand de zon
den aanwijzen. Het is een wijde roeping
wachter te zijn. Bekeer U en leef. Door
het Woord, dat God legt in de mond
van de wachter, wil Hij de bekering
werken. De wachter moet op de weg
brengen en op de weg houden, dus on
derscheidenlijk, naar wat elk nodig
heeft. De oprechten van hart zullen zich
door het woord van de wachter ge
troost, vermaand en bemoedigd weten,
maar die zich neigen naar de kromme
wegen zulleii het kwade ontvangen. U
hebt aan de wachter niet genoeg, hij
moet U uitdrijven naar Christus, wat
ook zijn begeerte is. Dankt God als de
wachter U geen rust geeft dan de enige
rust in Christus Jezus, opdat ge moogt
leren als een doemwaardig zondaar aan
de voet van het kruis verloochening van
eigen gerechtigheid en te dorsten naar
Zijn gerechtigheid. Als U met een bid
dend hart achter de Wachter de Grote
Wachter ziet, zult U veel genieten. Dan
komen er banden, niet van de aarde
gelegd, maar door de Heere zelf. Dan
zal Hij ook bevestigen: Hij, Isrels wach
ter sluimert niet, geen kwaad zal U
genaken, de Heer zal U bewaken aldus
beëindigde de bevestiger zijn predi
katie.
Na het lezen van het bevestigingsfor
mulier antwoordt de nieuwe predikant
op de gestelde vragen met een duide
lijk: Ja ik, van ganser harte. Nadat de
gemeente hem heeft toegezongen Ps. 20
vers 1 richt de bevestiger zich nog met
een persoonlijk woord tot hem.
Des middags bij de intrede van de
nieuwe herder en leraar, was de grote
kerk tot in de uiterste hoeken gevuld
en zelfs in alle paden bezet. Mede te
genwoordig waren alle Herv. predikan
ten en afgevaardigden van kerkeraden
uit het eiland, benevens afgevaardigden
van de plaatselijke kerken 5 in getal,
onder wie ds. Muntingh van de Ger.
Kerk en ds. Cramer van de Remon
strantse kerk, burgemeester en mevr.
Hordijk en de beide wethouders.
Ds. Poot sprak voor de grote menigte
het votum en zegen uit, waarna gezon
gen werd' Ps. 145 2 en 3. Geloofsbelij
denis werd afgelegd, gelezen Lucas 4
21 en voorgegaan werd in gebed.
Na het zingen van Ps. 45 1, 2 en 3,
koos Z.Eerw. tot tekst Lucas 4 21: „En
Hij (Jezus) begon tot hen te zeggen: He
den is deze Schrift in Uwe oren ver
vuld!" StUgestaan werd bij de volgen
de punten: I. de bedeling waarin deze
prediking plaats heeft; II. de inhoud
van de prediking en III de reactie op
de prediking.
Waren wij mede in de Synagoge te
Nazareth aanwezig geweest, aldus be
gon spreker, dan hadden we meege-
voeld, hoe revolutionnair dit woorc"
van Jezus de Joden in de oren klonk.
Spreker gaf eerst een schildering van
de Joodse gewoonte, hoe de overste der
Synagoge het lezen van de Wetrol op
droeg meest aan iemand die van elders
kwam. Deze mocht daar ook een woord
van troost en vermaan aan verbinden.
Nu Jezus te Nazareth was en op de Sab
bat als naar gewoonte met zijn ouders
opging in de synagoge, werd Hem die
taak opgedragen. Er zal wel een fluis
tering door de aanwezigen gegaan zijn,
aldus spr. nu hun plaatsgenoot, de zoon
van Jozef de timmerman. Wiens gerucht
uitging door het gehele omliggende land,
het spreekgestoelte beklom. De dienaar
reikte hem de rol en als Jezus deze
opengeslagen had begon hij te lezen Jes.
61 vers 1 en 2: „De geest des Heeren is
op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd
enz. Als Hij dit gelezen heeft valt er
een stilte; Lucas zegt: de ogen van allen
in de synagoge waren op Hem gesla
gen. Zij verwachten van Hem, dat Hij
nu zal gaan spreken over de toekomsti
ge Messiaanse heilstaat Jezus heeft
echter een andere opdracht. Hij is ge
zonden om de armen het Evangelie te
verkondigen; om te genezen de gebroke-
nen van hart, de gevangenen loslating
en de blinden het licht, de verslagenen
heen te zenden in vrijheid; om te pre
diken het aangename jaar des Heeren.
Als een donderslag heeft het hun in
de oren geklonken: Heden is deze
Schrift vervuld! Hij kon zeggen: Ik ben
die Heilbode, Ik breng het Messiaanse
jubeljaar, het is presente werkelijkheid
geworden, heden, momentelijk!
Voor ons betekent dit, dat die bede
ling, waar die prediking van uitgaat,
het heden der genade is, de welaange-
name tijd, de dag der zaligheid. Het
valt op, aldus ds. Poot, dat de Heere
Jezus bij het lezen van Jesaja 61 een
paar woorden weg liet en niet voorlas
„de dag der wrake onzes Gods." Jesaja
zag in de toekomstige Messiaanse heil
staat genade en gericht in één; maar de
Heere Jezus laat dat woord weg. In de
ze bedeling is het niet aan de orde. Het
heden, is het heden der genade. De
komst van Christus is niet in een storm
wind of in vuur, maar in het ruisen
van een zachte stilte. De Gezalfde komt
als profeet, priester en koning, tot ver
moeiden en beladenen, dat zij rust vin
den.
Dit heden aldus ging spr. verder
duurt voort tot op deze dag. Christus
werk gaat door, hij werkt door Woord
en Geest en gebruikt Zijn dienaren die
Hem de mond zijn: Wie U hoort, die
hoort Mij en wie U verwerpt, verwerpt
Mij. Deze dag van intrede is daarom een
teken van God; door de prediking be
toont Hij geen lust te hebben in de
dood des zondaars, maar daarin, dat hij
zich bekere en leve. Dat is de bedeling
waarin de prediking geschiedt: dat Je
zus Christus in de wereld gekomen is
om zondaren zalig te maken.
Spreker was overtuigd, dat de dag der
zaligheid ten avond neigt en de dag der
wrake komende is. Daarom is het drin
gend nodig zich te haasten. Evenwel
werkt de Heere door tot die dag komt,
om Zijn Kerk te vergaderen en te be
schermen.
II. De inhoud van de prediking is van
Hoger Hand vastgesteld. Wij zijn, zo
ging spreker voort, niet gekomen om
U onze godsdienstige inzichten, ervarin
gen en ontmoetingen mee te delen. Mijn
opdracht luidt aldus spr. U het heden
der genade, het aangename jaar des
Heeren te prediken, genezing voor ver-
brokenen van hart, loslating van ge
vangenen en de blinden het liefelijk
licht. Niet wij kunnen genezen, los la
ten, licht geven maar Christus doet
dit door de verkondiging van Zijn
Woord. „Wij zijn gezanten van Christus'
wege. Alsof God door ons bade!" roept
de Apostel uit. En nu is nodig om als
Maria van Bethanië neer te zitten aan
de voeten van Jezus, om uit en door
Hem bediend te worden.
Het Evangelie van Jezus Christus te
prediken is de inhoud van de lastbrief.
Gericht aan verbrokenen, armen, blin
den, verslagenen. Bestemd voor mensen
die niets hebben, niet willen en niet
kunnen. Calvijn zegt bij dit woord, de
staat van de mens zonder evangelie
buiten Christus is er mee aangeduid.
Door onze diepe val zijn we allerlei
ellendigheden, ja de dood zelf onder
worpen, aldus spreker. Dat wordt al be
tuigt bij onze doop: dood in zonden en
misdaden. Vijanden van God en onze
naaste. Blind, verkerend onder de vloek
der Wet, onbekwaam tot enig goed en
geneigd tot alle kwaad. En nu is dit het
wonder, dat aan zulken het Evangelie
verkondigd wordt en aan allen aange
boden. Sommigen, die zich uitgeven
voor super-gereformeerd bazelen wel
dat dit aanbod voor bepaalde mensen
is, maar onze vaderen leerden het an
ders.
Betreurenswaard is, dat velen het
Evangelie niets zegt. Met deugdzaam
heid en stoere rechtzinnigheid houdt
men het op de been. Men zegt wel dat
men verloren is, maar het is nooit bui
ten hope geworden. In feite wordt dan
het Evangelie veracht. In Jezus' dagen
had men ook de mond vol met recht
zinnige praat. Daarom werd Johannes
de Doper vooruit gezonden om plaats
te maken, omdat er van nature geen
plaats is. Dat voorbereidend werk, U al
les afnemen, ook uw lieve dingen, die
niet het merk des Heeren dragen, dat
zal ook mijn werk zijn aldus spreker.
In die weg moge de H. Geest ons doen
kennen zoals we zijn. Velen zoeken een
helpende Heiland, maar het moet wor
den een volkomen Borg en Zaligmaker.
Dan wordt het pas een blijde bood
schap, het jubeljaar; dan wordt deze
Schrift in uwe oren vervuld.
III. Om tijdswil moest de prediker
zich in zijn derde gedachte beperken,
waar hij zou spreken over de reacties
die uit de prediking voortvloeien. Een
ding noemde de leraar er van: men er
gerde zich aan Hem, het liep uit op een
radicale verwerping. Men noemde Hem
een godslasteraar, men wilde Hem van
de steilte van de berg neerstorten. Hier
wordt het Kruis al zichtbaar aldus spr.,
maar wat de Joden ten kwade dachten,
dacht God ten goede om een groot volk
in 't leven te houden. Zijn voldoening
was de grondslag, waarop de verzoening
voor de armen van geest rust. Jezus
Christus is ingegaan in de dag der wra
ke Gods, in de allerdiepste versmaad-
heid, tot verzoening van de zonden Zijns
Volks.
Toepasselijk sprak de nieuwe leraar
zijn gemeente toe en zei, dat het zoals
voor de Nazareners ook nu nog de dag
is van het heden der genade. Mattheus
en Marcus delen mee, dat de Heere Je
zus te Nazareth geen krachten kon doen
vanwege hun ongeloof. Wij spreken veel
van de onmacht van de mens; de Bijbel
spreekt ons hier van „onmacht Gods"
vanwege hun ongeloof. Niet dat Gods
Hand is gebonden, maar als wij ons niet
waardig keuren onthoudt God ons Zijn
genade.
„Zal de Heere bij ons iets kwijt kun
nen?" aldus stelde spr. de vraag. Zijn
er behoeftigen, hongerigen, dorstigen?
Of zit ge zó vol met de wereld of met
eigenwillige godsdienst, dat de Heere bij
U geen krachten kan doen? Het heden
is er nog, het duiirt niet altijd, er komt
een eind aan. Een geweldige verant
woordelijkheid ligt er op ons. En de dag
der wrake is aanstaande. Dan is de dag
der zaligheid voorbij en wordt het de
eeuwige rampzaligheid voor hen, die
Hem verworpen hebben. Maar een
eeuwige zaligheid voor hen, die in hun
zonden en ellenden, tot Hem zich om
genezing wenden. Hoe zullen wij ont
vlieden, indien wij op zo grote zalig
heid geen acht geven! rieps spr. uit. Hij
besloot met het vermanend woord: „Zo
gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft
Zijn heil- en troostrijk Woord, verhardt
U niet, maar laat U leiden."
(Zie voor de toespraken de binnen
zijde van dit blad. Red.)
Vienveiling van dinsdag 21 jan. 1958
Grove 13.01—13.17; middel 15.11; drie-
lingen 16.-----17.—, picklers 22.48.
Aanvoer 130.000 kg.
Dit koperen, vliegende-schotelvormige apparaat is door twee mannen in Enge
land gevonden, nadat zij, zoals zij vertelden, iets in de lucht hadden zien
gloeien. De in november j.l. gedane vondst meet ongeveer 45 cm in doorsnee
en weegt plm. 35 Engelse ponden. Binnenin zat een boekje, bestaande uit een
aantal dunne koperen blaadjes bedekt met hieroglyphen, die een advokaat (die
onbekend wenst te blijven) ontcijferd zou hebben. Het zou een boodschap zijn
van een „ruimteman", Vlo genaamd, die de ruimtemens beschrijft als gelijken
de op de mens, doch groter. Hij zou de Engelse taal hebben geleerd van de ra
dio. Maarje moet het gelóven. En eerlijk gezegd, wij geloven er niets
van!
Zaterdagavond om 6 uur is tussen
Scherpenisse en St. Maartensdijk een
ernstig auto-ongeluk gebeurd. Dhr. C.
Nelisse (een vroegere dorpsgenoot) laatst
landbouwer te Eeckeren (België) was
op weg naar zijn ouders alhier. Even
buiten Scherpenisse kwam hij met zijn
auto in botsing met een autobus van J.
Lief broers uit Bergen op Zoom. Het ge
volg was dat de auto van Nelisse aan
de voorzijde totaal werd vernield en
dhr. Nelisse, die alleen in de auto zat,
in het wrak bekneld raakte.
Dokter Hilem uit Scherpenisse verleen
de de eerste hulp. Het slachtoffer werd
daarna vervoerd naar het ziekenhuis
te Bergen op Zoom waar direct opera
tief werd ingegrepen. Helaas mocht het
niet meer baten. Zondagmiddag zonder
tot bewustzijn te zijn gekomen is hij
overleden. Hij laat een vrouw en vier
kinderen achter.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Huwelijksbevestiging. A.s. woensdag
22 jan. zal er in de Ger. Kerk door ds.
A. Trapman een huwelijkcbevestiging
plaats hebben.
Op de slotshow v.d. Kon. Ned. Vereen
Avicultura in Den Haag hield haar 62e
tentoonstelling waar dhr, P. C. Bake-
laar met zijn 6 inzendingen 4 eerste
prijz enen een 2e en 3e prijs behaalde.
Burg Stand. Ondertr.: A. P. v. Has-
sent 30 jaar te Ooltgensplaat en M.
Saarloos 33 jaar; J. W. Bremmer 24 jaar
te Spijkenisse en K. Jousma 25 jaar.
Overleden: A. J. Roetman wed. van
M. K^amerling.
Vrijdagavond zal de J.V. en de M.V.
op G.G. haar jaarvergadering houden
in het verenigingslokaal.
OOLTGENSPLAAT
Kerkdienst. Woensdag 2 jan. des sav.
6.30 uur zal in de Ger. Gem. voorgaan
ds. H. van Gilst te Dirksland.
Aanvaring door mist op het Hollands
Diep. Tengevolge van de mist was er
vrijdag j.l. slecht zich te land en te wa
ter, waardoor op het Hollands Diep bij
Willemstad een~ aanvaring plaats had
met twee schepen. De tankboot „Pur-
fina 30" uit Bergen op Zoom en het
m.s. „Fudicia" uit St. Annaland kwa
men met elkaar in botsing. Beide sche
pen voeren met de koppen recht op
elkaar in, waardoor bij de „Fudicia"
een groot gat in de kop ontstond.
Dank zij het snelle optreden van de
.schipper van de „Fudicia" kon hij zijn
schip, dat met zand was geladen en
reeds zinkende was, in de werkhaven
van de Rijkswaterstaat binnen varen.
De „Purfina 30" verleende assistentie
door direct te gaan pompen, terwijl een
dertigtal in de nabijheid werkende ar
beiders terstond de lading zand gingen
lossen. Men kon het schip toen drijven
de houden. Persoonlijke ongelukken de
den zich niet voor.
MIDDELHARNIS
Vergadering kiesvereniging S.G.P.
Donderdag 23 januari, des avonds 7 u.
zal de kiesverengiing van de S.G.P.
bijeenkomen in jaarvergadering, in de
consistorie van de Ger. Gemeente. Aan
vang 7 uur. Met het oog op de verkie
zingen die dit jaar gehouden zullen
worden, is een flinke opkomst gewenst.
Ook belangstellenden zijn welkom.
DIRKSLANp
Studievereniging. A.s. woensdag 22
jan. hoopt de studievereniging der S.G.P
te vergaderen. De heer J. A. Struik zal
dan een onderwerp houden over „De
mocratie". Aanvang 7 uur.
Veilig Verkeer. De vereniging Vei
lig Verkeer afd. Dirksland zal woens
dag 22 jan. a.s. een algemene ledenver
gadering houden in het verenigingsge
bouw aan de Oranjelaan. Aanvang 7.30
uur. Bij de agenda is inbegrepen een
bestuursverkiezing in de vacature van
de heer In 't Hol. Als candidaat zijn
gesteld de heren W. de Jong, J. v. Len
ten, J. Stroeve en A. Vellekoop. Na af
loop van de huishoudelijke vergadering
zal de heer Boomsma uit Middelharnis
een reisfilm vertonen.
HERKINGEN
Aardappelwasserij. Ook in onze ge
meente bestaat een aardappelwasserij
en wel bij de handelaar Tuinstra. De
aardappelen gaan over de hor- en Ja-
cobsladder naar de sorteermachine en
vervolgens naar pekelbad, waarna ze in
tweeën worden gescheiden, n.l. goed en
slecht. Goede verdwijnen onder water,
de slechte drijven en zoeken hun af-
voerbaan. De goede consumptieaardap
pelen gaan via de band e6 schoonspoel
apparaat naar de leesband, waarna ze
worden gedroogd en daarna opgezakt
voor de transport in jutezakken van 35
kilo voor consumptie. De gewassen aard
appels zijn voor lange tijd goed houd
baar.
OUDDORP
Vroegere dorpsgenoot onderscheiden
De heer W. L. Koppenhol, vroeger veld
wachter dezer gemeente thans resp. bri
gadier van politie wonende te Rijswijk
(Z.H.) werd door H.M. de Koningin on
derscheiden met de zilveren ere-medail-
le verbonden aan de orde van Oranje
Nassau. Burgemeester drs. Bogaarts van
Rijswijk (Z.H.) reikte deze onderschei
ding op 17 jan. onder grote belangstel
ling uit.
Kerkdienst. A.s. woensdagavond 7
uur hoopt in de Herv. Kerk alhier dhr.
Kesting van Dirksland voor te gaan.
J.l. zondagmorgen omstreeks 8.30 u.
werd de brandweer gewaarschuwd voor
een schoorsteenbrand bij dhr. Joh. Breen
aan de Dirkdoensweg. Het liet zich eerst
erg aanzien, maar de schade viel nog
al mee.